Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:14

_Eend_

🌻🇺🇦

Een tijdje geleden heb ik ontdekt dat een collega van mij vaak ETS2 speelt. Ik heb sinds kort een stuurtj, pedalen en H-shifter, dus ook maar weer geïnstalleerd.

Scania S met V8 ( de 770 mod en V8 sound mod) en gaan met dat ding :7

Nu kan ik auto's inhalen. Bergop :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-06 17:37
Ik zag gisteren op YouTube, via Vutomy vlog, dat SCS bezig is met het ombouwen van trucks naar Rigid combinatie trucks.
Dat zal bij velen wel in de smaak gaan vallen.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:00
Als er nou 1 youtuber is die van alles en nog wat verzint is hij het wel :X
Als alles wat hij laat zien/bedenkt uit was gekomen reden we nu in een rigid truck over heel de wereld met dynamisch weer, laden en ontladen we zelf onze trucks etc.
Ben al snel gestopt met het kijken van zijn bedenksels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobJan
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 12:59
Rigid trucks wordt wel weer aan gewerkt. In de christmas stream werden er enkele screenshots getoond. Alles was echter nog wel onder voorbehoud natuurlijk, maar het heeft hun aandacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenV_
Op 3 april wordt de Missouri voor ATS beschikbaar *O*
YouTube: American Truck Simulator - Missouri Video Trailer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Snowymoon, de ontwikkelaar van de TAA / DLSS mod, heeft de beta uitgebracht van z’n nieuwe Lighting Model. Ziet er super uit in de video’s die hij eerder heeft gepost. Momenteel nog geen VR, multimon en HDR support. Dit komt nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSASNdF-dslwhNLrjIhB-UKTnwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1d6VBeU3xbppmENNeBrApO7.jpg?f=fotoalbum_large

This is Beta version of Lighting Improvements.
This version is just for testing and fixing new lighting improvements.
Currently there is no settings for performance/quality, dynamic weather/sky, default reflection system, night time/time of day. More features will be implemented in the future.

Download v1.0.0: https://cdn2.snowymoon.io...g_v1_0_0_snowymoon.io.zip

Download Assets 2025/03/22: https://cdn2.snowymoon.io/lighting_v1/assets_2025_03_22.zip

Download DLSS/DLAA: https://cdn2.snowymoon.io/dlss_3.7.zip

Features
  • Lighting Improvements
  • Temporal Anti Aliasing - Clarity
  • DLAA/DLSS 3.7
  • Motion Blur
Requirements
  • Windows 10 x64 or Windows 11 x64
  • DirectX 11
Supported Game Versions
  • ETS2 1.53
  • ATS 1.53
Not Supported
VR, Multimonitor, HDR (will be updated for VR/Multimonitor in the future)

Installation
  • Go to ETS2/ATS folder
  • Go to "bin\win_x64" folder
  • Copy & paste "dxgi.dll" file and "nvngx_dlss.dll" (for DLSS)
  • Copy & paste "snowymoon_lighting" folder
  • Start game with DirectX 11
  • Press "HOME" or "CTRL+P" key to open menu ingame
Using with ReShade
  • Create a folder named "reshade" in "bin\win_x64\" folder
  • Put all ReShade (or any other mod/plugin) files to "bin\win_x64\reshade\" folder or select "bin\win_x64\reshade\" folder from ReShade installer

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:48
Vraagje. Ik heb een Logitech G29 om mee te trucken. Nou reed ik vroeger altijd met manual en dan in 2 sets:
1/tm6 en met een knopje op het stuur kon ik dan switchen naar versnelling 6 t/m 12. Het lukt me echter niet meer om dit goed ingesteld te krijgen in de settings. Zoveel mogelijkheden.... Weet iemand wat ik moet kiezen in settings om weer via bovengenoemd schakelpatroon te kunnen rijden?

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Sn3gG3l schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:30:
Vraagje. Ik heb een Logitech G29 om mee te trucken. Nou reed ik vroeger altijd met manual en dan in 2 sets:
1/tm6 en met een knopje op het stuur kon ik dan switchen naar versnelling 6 t/m 12. Het lukt me echter niet meer om dit goed ingesteld te krijgen in de settings. Zoveel mogelijkheden.... Weet iemand wat ik moet kiezen in settings om weer via bovengenoemd schakelpatroon te kunnen rijden?
Zo uit mijn hoofd:

Transmission
Shifter: H-Shifter

H-Shifter
Layout: Range-splitter

edit: Range ipv Range-splitter zou ook nog kunnen, ik kan nu niet bij mijn gamebak om de settings te bekijken. Ik rij normaal ook met die settings (maar schakel afhankelijk van het aantal versnellingen v/d truck nog wel eens tussen de ene en de andere)

[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 24-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
Ik heb een knop op mijn Saitek Heavy Equipment console gekoppeld aan de range.
Mogelijk doe ik het helemaal niet goed, maar ik kan door de knop indrukken wisselen van de oneven naar de even range. En met de knoppelingspedaal kan ik dan effectief door.

Dat is dus zo: in versnelling 9 -> knop in drukken om naar de 10e te gaan -> koppelingspedaal intrappen om effectief op te schakelen.

Ik ben van plan om een "game-truckpook" aan te schaffen en die op op mijn schakelpook te monteren. Want dan kan je tot 18 / 21 door. Maar ik ben dar nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
_Eend_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Zo uit mijn hoofd:

Transmission

H-Shifter

edit: Range ipv Range-splitter zou ook nog kunnen, ik kan nu niet bij mijn gamebak om de settings te bekijken. Ik rij normaal ook met die settings (maar schakel afhankelijk van het aantal versnellingen v/d truck nog wel eens tussen de ene en de andere)
Ik reed het meeste in mijn Volvo, ik ga even kijken thx! Voor mij echt belangrijk dat het 1tm6 is en 6-12 dus niet oneven of andere versnellingsinstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Sn3gG3l schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Ik reed het meeste in mijn Volvo, ik ga even kijken thx! Voor mij echt belangrijk dat het 1tm6 is en 6-12 dus niet oneven of andere versnellingsinstellingen.
Het is 1 t/m 6 en 7 t/m 12 :)

Als ik tussen de oneven en even versnellingen dat knopje in moest drukken zou ik gek worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
_Eend_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Als ik tussen de oneven en even versnellingen dat knopje in moest drukken zou ik gek worden :P
haha ja sorry dat bedoelde ik ook, maar idd met de even en oneven wordt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Zo uit mijn hoofd:

Transmission

H-Shifter

Wil je dan echt dat de positie waar je in een personenauto de 1e versnelling hebt, je dat hier ook hebt? En het zelfde voor de rest van de versnellingen en dan met 1 knopje schakelt naar een opstelling waar de positie van 1e versnelling, de 7e versnelling is?

Ik gebruik de realistische range splitter voor Volvo.

Dus op de positie van de 1e versnelling van een personenauto, daar zit RL en RH.
Positie van 4e versnelling zit 1L en 1H, positie van 5e versnelling zit 2L en 2H, positie van 6e versnelling heb ik 3L en 3H.

Ik heb vervolgens 2 knopjes waar mee ik kan schakelen tussen L en H, en 1 knopje waarmee ik 1, 2 en 3 kan switchen naar 4, 5 en 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-06 17:13

Pykow

Angelo OTR

_Eend_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Ik rij alleen in ATS met schakel en dan is het gewoon het liefst een 13 versnelling met Hoog en laag.

Je hebt dan L,1,2,3,4
en dan met de splitter knop naar 5,6,7,8.
En dan met de range knop wisselen tussen 5L,5H,6L,6H,7L,7H,8L,8H
FastFred schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Wil je dan echt dat de positie waar je in een personenauto de 1e versnelling hebt, je dat hier ook hebt? En het zelfde voor de rest van de versnellingen en dan met 1 knopje schakelt naar een opstelling waar de positie van 1e versnelling, de 7e versnelling is?

Ik gebruik de realistische range splitter voor Volvo.

Dus op de positie van de 1e versnelling van een personenauto, daar zit RL en RH.
Positie van 4e versnelling zit 1L en 1H, positie van 5e versnelling zit 2L en 2H, positie van 6e versnelling heb ik 3L en 3H.

Ik heb vervolgens 2 knopjes waar mee ik kan schakelen tussen L en H, en 1 knopje waarmee ik 1, 2 en 3 kan switchen naar 4, 5 en 6.
De patroon van de volvo ken ik niet uit mijn hoofd.
Het is inderdaad allemaal anders dan gewoon een standaard 6 bak.
Kwestie van oefenen en eventueel papiertje erbij om te spieken.
de Eaton 13 speed in ATS kan ik in ieder geval blind.
de Scania 12+1 speed gaat redelijk, maar rij niet zo vaak schakel in ets2.
Rivanov schreef op zondag 23 maart 2025 @ 06:44:
Snowymoon, de ontwikkelaar van de TAA / DLSS mod, heeft de beta uitgebracht van z’n nieuwe Lighting Model. Ziet er super uit in de video’s die hij eerder heeft gepost. Momenteel nog geen VR, multimon en HDR support. Dit komt nog.

[Afbeelding]

This is Beta version of Lighting Improvements.
This version is just for testing and fixing new lighting improvements.
Currently there is no settings for performance/quality, dynamic weather/sky, default reflection system, night time/time of day. More features will be implemented in the future.

Download v1.0.0: https://cdn2.snowymoon.io...g_v1_0_0_snowymoon.io.zip

Download Assets 2025/03/22: https://cdn2.snowymoon.io/lighting_v1/assets_2025_03_22.zip

Download DLSS/DLAA: https://cdn2.snowymoon.io/dlss_3.7.zip

Features
  • Lighting Improvements
  • Temporal Anti Aliasing - Clarity
  • DLAA/DLSS 3.7
  • Motion Blur
Requirements
  • Windows 10 x64 or Windows 11 x64
  • DirectX 11
Supported Game Versions
  • ETS2 1.53
  • ATS 1.53
Not Supported
VR, Multimonitor, HDR (will be updated for VR/Multimonitor in the future)

Installation
  • Go to ETS2/ATS folder
  • Go to "bin\win_x64" folder
  • Copy & paste "dxgi.dll" file and "nvngx_dlss.dll" (for DLSS)
  • Copy & paste "snowymoon_lighting" folder
  • Start game with DirectX 11
  • Press "HOME" or "CTRL+P" key to open menu ingame
Using with ReShade
  • Create a folder named "reshade" in "bin\win_x64\" folder
  • Put all ReShade (or any other mod/plugin) files to "bin\win_x64\reshade\" folder or select "bin\win_x64\reshade\" folder from ReShade installer
Grootste probleem is dat je niet in de NACHT kan rijden.
daar zie je geen verschil

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
@Pykow Het is ook de allereerste ruw versie. Verre van definitief. Maar hij kreeg zoveel vragen en verzoeken om de mod dat hij 'm nu alvast heeft gepubliceerd. Er komt binnenkort een nieuwe update.
You voted for default lighting system improvements ( https://www.patreon.com/posts/lighting-for-ats-125179494 ) and I'm going to do it. I will spend my next 2 weeks to improve default lighting system. I will continue new lighting system (PBR) after that. There is not that much I can do with default lighting system but I will try my best to improve the quality. I added a few screenshots with the changes I did today. I will try to do all the changes I can in 2 weeks to get best result with default lighting.

These are the changes probably I'm going to make:
  • Improve foliage rendering like I did in lighting improvements
  • New tonemap, HDR -> LDR for better colors
  • New reflection system (Screen Space Reflections) together with default reflections (not sure if its needed)
  • SSAO improvements
  • Maybe some fog changes
  • Maybe some rain improvements

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
Snowymoon staat bekend inde community als maker van halve mods, die daarna worden omgezet van free naar payed mods. De mod wordt op Reddit al "afgebrand" als nergens op lijkend en irritant.

Ik laat deze mod ook voorbij varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
HMaster_II schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:51:
Snowymoon staat bekend inde community als maker van halve mods, die daarna worden omgezet van free naar payed mods. De mod wordt op Reddit al "afgebrand" als nergens op lijkend en irritant.

Ik laat deze mod ook voorbij varen.
Onzin. Hij heeft al zijn mods gewoon weer FREE gemaakt. Ja, het was in beginsel wat scammy toen hij bepaalde zaken achter een paywall ging zetten. Maar dat heeft hij al lange tijd geleden weer hersteld door alles gratis te maken. En zijn TAA/DLSS mod is nog altijd superieur in vergelijk met de TAA implementatie van SCS zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Rivanov op 27-03-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Rivanov schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Onzin. Hij heeft al zijn mods gewoon weer FREE gemaakt. Ja, het was in beginsel wat scammy toen hij bepaalde zaken achter een paywall ging zetten. Maar dat heeft hij al lange tijd geleden weer hersteld door alles gratis te maken. En zijn TAA/DLSS mod is nog altijd superieur in vergelijk met de TAA implementatie van SCS zelf.
Het is geen onzin.
Hij had een best wel leuke mod en werd door de community opgepakt.
Vervolgens gaat hij er geld voor vragen.
Had er dan gelijk geld om gevraagd ipv iedereen eerst te lokken.

Vervolgens zat de mod nog steeds vol met fouten.
zoals nu, dat hij geen nacht/avond kan ondersteunen.
Als die dat straks wel voor elkaar heeft, gaat hij er weer geld voor vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Pykow schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Het is geen onzin.
Hij had een best wel leuke mod en werd door de community opgepakt.
Vervolgens gaat hij er geld voor vragen.
Had er dan gelijk geld om gevraagd ipv iedereen eerst te lokken.

Vervolgens zat de mod nog steeds vol met fouten.
zoals nu, dat hij geen nacht/avond kan ondersteunen.
Als die dat straks wel voor elkaar heeft, gaat hij er weer geld voor vragen :+
Hij is daar toch op teruggekomen?! De TAA/DLSS mod is gewoon gratis te downloaden van snowymoon.io
Maargoed, ieder zijn meug. Als jij het niet wilt gebruiken, jouw goed recht uiteraard. ;)

Ik maak er met plezier gebruik van.

En zijn huidige lighting mod gaat wel iets verder dan een simpel filtertje wat je met ReShade kunt bewerkstellingen. De JBX Graphics mod ($ 90!) en PNG Graphics mod zijn ook betaalde mods.

[ Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 28-03-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 19:41
-cpuCount=8 -mem=32768 -fullscreen -no_debug -rdevice dx11 -nointro -mm_pool_size 32768 -mm_max_resource_size 100 -mm_max_tmp_buffers_size 1000

Deze string toevoegen in steam aan ETS2 eigenschappen. Dat helpt met :

✅ Meer CPU-kernen actief
✅ Tot 32GB RAM beschikbaar voor ETS2
✅ Geen intro of debug (snellere opstarttijd)
✅ DirectX 11 geforceerd voor betere prestaties
✅ Meer geheugen voor texture streaming & minder pop-ins

Als er een melding komt tijdens opstarten dan kun je die negeren das geen probleem.
Ik heb 64 GB mem vandaar 32GB voor ETS2 Dit mag je verlagen als je wilt.

ETS2 start ook 75% sneller op LOL

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Is dit command niet wat out-dated? Heb dit wel eens gebruikt, maar kwam volgens mij ook berichtgevingen tegen dat het niet meer van toepassing is in de huidige versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Laatst online: 28-06 18:45
mmxmmx schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:27:
-cpuCount=8 -mem=32768 -fullscreen -no_debug -rdevice dx11 -nointro -mm_pool_size 32768 -mm_max_resource_size 100 -mm_max_tmp_buffers_size 1000

✅ Meer CPU-kernen actief

Als er een melding komt tijdens opstarten dan kun je die negeren das geen probleem.

Ik zie dit toevallig voorbij komen, maar ik ga dit zeker eens proberen. Als dit nog werkt ga ik blij zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Rohem schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:23:
[...]

Ik zie dit toevallig voorbij komen, maar ik ga dit zeker eens proberen. Als dit nog werkt ga ik blij zijn :-)
Heeft chat GPT gemaakt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 18:32

jbbrans

Rohem schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:23:
[...]

Het kan in ieder geval geen kwaad, er zijn inderdaad wat voorwaarden verdwenen of in de standaard code opgenomen. De voorwaarden die niet meer gebruikt worden, worden genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
mmxmmx schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:27:

✅ Meer CPU-kernen actief

Ik zie, dat je de helft van jouw interne pc geheugen hebt ingesteld?
En die cpu count hoeveel kan je daarvoor instellen? Kan dit naar 12 bijvoorbeeld?
Ik heb 126GB intern RAM, dus 64GB instellen is wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

HMaster_II schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:34:
[...]

En die cpu count hoeveel kan je daarvoor instellen? Kan dit naar 12 bijvoorbeeld?
De cpu count heb ik niet ingesteld, maar bij mij pakt hij alle cores.

-mm_pool_size is maximaal de helft van je geheugen.
-mm_max_resource_size is max 100
-mm_max_tmp_buffers_size is max 1000

In config.cfg:
g_lod_factor_parked, g_lod_factor_traffic en g_lod_factor_pedestrian kan je de details van auto's en voetgangers op afstand verbeteren. Niet meer van 4 kant blok naar een vage vorm van auto naar volop gedetailleerd.

Zo heb ik volgens mij nog meer wijzigingen gedaan om een mooier beeld te krijgen dan via alleen het menu mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Laatst online: 28-06 18:45
mmxmmx schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:52:
[...]

Heeft chat GPT gemaakt voor mij.
Grappig, is een van m'n beste collega's tegenwoordig. Maar dit soort dingen vragen denk ik nooit aan eigenlijk :X
jbbrans schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:39:
[...]

De cpu count heb ik niet ingesteld, maar bij mij pakt hij alle cores.

-mm_pool_size is maximaal de helft van je geheugen.
-mm_max_resource_size is max 100
-mm_max_tmp_buffers_size is max 1000

In config.cfg:
g_lod_factor_parked, g_lod_factor_traffic en g_lod_factor_pedestrian kan je de details van auto's en voetgangers op afstand verbeteren. Niet meer van 4 kant blok naar een vage vorm van auto naar volop gedetailleerd.

Zo heb ik volgens mij nog meer wijzigingen gedaan om een mooier beeld te krijgen dan via alleen het menu mogelijk is.
Cool, ga ik ook proberen. Thnx! Krijg bijna weer zin keer weer ets te spelen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
1.54 is gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:11
Meh..
Was halverwege een grote rit die ik vanavond wou afmaken -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Gummiebeer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:22:
[...]

Meh..
Was halverwege een grote rit die ik vanavond wou afmaken -O-
Voor die tijd de beta in steam op 1.53 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:27
jbbrans schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:53:
[...]

Voor die tijd de beta in steam op 1.53 zetten.
Zelfs als de game per ongeluk al geupdate is, kun je in het menu voor betafuncties kiezen voor 1.53 en zet de game zichzelf terug. Als je je profiel in de tussentijd niet geopend hebt, is het alsof er niets gebeurt is en kan je gewoon verder waar je gebleven was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
En nu weer wachten op Promods update voor 1.54. @ScuL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Rivanov schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:07:
En nu weer wachten op Promods update voor 1.54. @ScuL :)
Hoe gaat dat met een RTX 5090FE in ETS2 ben je er een beetje blij mee?
Ik neem aan dat je alles op max hebt staan?
En hoeveel FPS heb je dan op 4K ?.
Ik neem aan dat je nu ook wel wat grafische mods hebt die het allemaal nog mooier maken?

Ik koop 1 in mei ik denk een Gigabyte.

Ik kan de kabel van mijn 4090 gewoon gebruiken het is een Corsair kabel voor mijn 1200 wat Corsair voeding.
En doet het goed met mijn 4090 die op garantie ligt bij Megekko.
Hij wordt 100 graden op de hotspot. En zo wil ik hem niet verkopen.
Hij werkte prima en snel ook maar ik denk dat na 2 jaar de koelpasta hard geworden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
mmxmmx schreef op woensdag 2 april 2025 @ 02:11:
[...]

Hoe gaat dat met een RTX 5090FE in ETS2 ben je er een beetje blij mee?
Ik neem aan dat je alles op max hebt staan?
En hoeveel FPS heb je dan op 4K ?.
Ik neem aan dat je nu ook wel wat grafische mods hebt die het allemaal nog mooier maken?

Ik koop 1 in mei ik denk een Gigabyte.

Ik kan de kabel van mijn 4090 gewoon gebruiken het is een Corsair kabel voor mijn 1200 wat Corsair voeding.
En doet het goed met mijn 4090 die op garantie ligt bij Megekko.
Hij wordt 100 graden op de hotspot. En zo wil ik hem niet verkopen.
Hij werkte prima en snel ook maar ik denk dat na 2 jaar de koelpasta hard geworden is.
Loopt perfect, voor wat de engine toelaat. Incidentele hiccups heb je nog steeds bij het inladen van een grote stad, maar dat is debet aan de verouderde engine. Ondanks m’n 9800x3D en 64GB RAM.

Ik speel in triple screen. Resolutie 7680x1440 met scaling in-game op 150%. Verder alles de hoogste settings en de TAA mod van Snowymoon.
Dus véle malen hogere resolutie dan 4K. Met unlimited frames zit ik op 130FPS, maar door de aard van de game fluctueert dit best veel. Heb de frames dus gecapped op 60FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik zit ongeduldig te wachten tot ik Missouri kan kopen, oftewel ik zat ongeduldig te wachten tot het 19:00 is, want de release zou 19:00 CEST = Central European Summer Time = onze eigen Nederlandse tijd, maar nu is het 19:00 geweest en wat zie ik op de Missouri pagina? Geen Missouri te koop, alleen de melding 'Binnenkort verwacht. Dit item is nog niet beschikbaar'.

Er is een release uitzending in deze stream: https://steamcommunity.com/broadcast/watch/76561198938170933, maar ze zijn momenteel druk met weggeven van prijzen in plaats van de game verkopen. Ik haat streams kijken, ik hou van gamen, niet van kijken naar video's over gamen.

Ik snap ook niet dat ik hier zo ongeduldig op zit te wachten, terwijl ik gewoon verder zou kunnen rijden met mijn ProMods rit van Irak naar Montenegro in ETS2, dat ik heb teruggezet naar 1.53 zodat ik ProMods kan blijven rijden, in een continent dat - qua hoe het is ingericht in elk geval, veel mooier is dan dat lelijke Amerika.

Zal mijn autisme zijn. Ik heb een plan, 'ik open op 19:00 Steam om Missouri te kopen en aan de Event mee te doen' en dan is het heel moeilijk schakelen als het plan op obstakels stuit.

[ Voor 61% gewijzigd door FairPCsPlease op 03-04-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Missouri is uit!

€11,99 of €10,79 met de Hauling Missouri Pack als je de Heavy Cargo en Classic Stripes DLC reeds hebt (en nog een vierde, maar reeds aangekocht kan ik het ineens niet meer terugvinden, die bundelpagina - en als ik nu Missouri aanklik, geeft de pagina aan 'nog niet beschikbaar', maar ik heb hem dus net gekocht, na 20 minuten ongeduldig wachten vanaf 19:00).

En nu de Event starten! Wat vooral een manier is om mensen niet op aanbiedingen te laten wachten voor nieuwe map DLC's })

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Missouri is hier ook geannexeerd _/-\o_
Ben benieuwd ..

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
ravw schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:37:
Missouri is hier ook geannexeerd _/-\o_
Ben benieuwd ..
Ik heb alvast vracht geleverd bij de plaats waar Janis naar is vernoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
HMaster_II schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:34:
[...]

FF aan chat gpt Nederlands vragen die heeft het voor mij gemaakt ik heb daar geen verstand van LOL

Het is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Komt er ook voor ETS2 een map uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FairPCsPlease schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:11:
[...]

Ik heb alvast vracht geleverd bij de plaats waar Janis naar is vernoemd.
Dat kan er maar een wezen Joplin.

Maar staat daar nog wel wat overeind in Joplin?

[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 08-04-2025 00:35 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[ Voor 36% gewijzigd door ScuL op 08-04-2025 01:03 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

De laatste weken heb ik bij ETS2 bij afsluiten steeds een cloud sync error, dan moet ik zelf in steam nogmaals 1 of meerdere keren proberen handmatig te synchroniseren.
Bij ATS heb ik dit niet.

Kan ik ergens vinden waar dit aan kan liggen? Een logbestand ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbbrans schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:41:
De laatste weken heb ik bij ETS2 bij afsluiten steeds een cloud sync error, dan moet ik zelf in steam nogmaals 1 of meerdere keren proberen handmatig te synchroniseren.
Bij ATS heb ik dit niet.

Kan ik ergens vinden waar dit aan kan liggen? Een logbestand ofzo.
:-)

Kijk eens bij netwerk Of deze twee functies uitstaan ..

Ik loop al maanden te tobben met diverse games dat die cloud niet wil pakken ..Pas na restart van steam deed hij het wel
Ik kreeg vandaag een tip om deze twee uit te zetten.
Dus ik ben benieuwd.
IK had ook met updates dat ze soms niet wilde updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bjRNfrgLlr-80pdy6Atth8suYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LrAuVd8dHn18DvkJWbNE1HxP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8OblfSBNip4wmdNIosEsJEExlQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3fEoWHR0s3pIoqnqOAYXU1gk.jpg?f=user_large

Project Road Trip
In the past, we've shared our ambition to expand the ways players can engage with the game world—not just through driving Class 8 trucks and hauling cargo, but by exploring that same world through different types of vehicles and experiences. Road Trip represents a step in that direction. Once introduced, it should allow players to enjoy the vast landscapes of ATS not only from the cab of an 18-wheeler but also from behind the wheel of, say, a powerful pickup or even a sports car. We hope this new perspective will appeal not only to long-time players but also to those who may be discovering the world of ATS for the first time.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-06 17:13
Wat voor troep blijven ze verzinnen en wat voor publiek trekt dit spel eigenlijk? Hetzelfde volk dat ook treinen en boten erg belangrijk vindt in Flight Simulator? Ze zijn nog niet in staat om na 10 jaar bakwagens en aanhangers toe te voegen. Een laadklep is ongetwijfeld een brug te ver voor dit bedrijf.

Ik probeer zo af en toe een ritje en dan denk ik, ja, weer meer van hetzelfde. Study level, detail... Moet je nagaan dat men in de FS wereld klaagt over FS2024 wat decennia voorop loopt op ETS/ATS. 8)7 Kijk over een jaartje wel weer als ze weer eens een staat hebben toegevoegd. /rant ;)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-06 09:44
Als je het niet wil hoef je het niet te doen. Niemand die je verplicht. Mij lijkt het wel geinig om in een normale auto (met auto physics) rond te rijden in ATS en op plekken te komen waar ik anders alleen maar hard langs zou rijden in mijn truck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja wel geing, het was al gedaan in mods.

Misschien moeten ze eens naar motortown kijken voor inspiratie als ze toch andere voertuigen willen toevoegen. Taxi missies, vrachten met een pickup, productie ketens.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marzman schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:37:

Misschien moeten ze eens naar motortown kijken voor inspiratie als ze toch andere voertuigen willen toevoegen. Taxi missies, vrachten met een pickup, productie ketens.
Die Motor town is echt leuk.
Maar voor ETS 2 en ATS is dat niets.
Dat moet gewoon om trucks blijven draaien , pick ups vind ik dan niet erg of bestel auto's.
Als je maar vracht kunt vervoeren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:42
Marzman schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:37:

MT, die game die ik altijd afschilderde als een saaie Roblox game.

Inmiddels schaamteloos veel uren inzitten :D
Graphics zeggen niet altijd alles.. maar dat spel is zo verslavend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
lifeguard schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:24:
[...]

MT, die game die ik altijd afschilderde als een saaie Roblox game.

Inmiddels schaamteloos veel uren inzitten :D
Graphics zeggen niet altijd alles.. maar dat spel is zo verslavend
Jammer dat het alleen op Steam verkrijgbaar is. Maar dat geldt natuurlijk voor ETS2 en ATS net zo goed. :/

Het zou trouwens ook niet mogelijk zijn, denk ik, om dingen als Events en beloningen te implementeren in een DRM-vrije GOG-release.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cbr600f4i
cracking cloud schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:50:
Als je het niet wil hoef je het niet te doen. Niemand die je verplicht. Mij lijkt het wel geinig om in een normale auto (met auto physics) rond te rijden in ATS en op plekken te komen waar ik anders alleen maar hard langs zou rijden in mijn truck.
Dat is niet mijn punt en ik zeg ook niet dat ik dat niet zou willen. Al verzinnen ze dat je in een bloempot kan rondrijden of in een botsauto.

Mijn punt is dat het een trucksimulator is die het presteert om zolang als het bestaat alleen trekker/trailers te produceren en daar verder 0,0 innovatie in toe te passen. Ik vergelijk het daarom ook met Flight Simulator. Met een dooddoener als je hoeft het niet... kan je op de FS forums helemaal los ;) Anno 2025 vind ik het een slechte simulator die is stil blijven staan in de tijd. Ik ben gestopt met geld uitgeven aan de zoveelste nep-scenery. Het is een TRUCKsimulator, geen auto/cartoonwereld simulator. Blijkbaar is een bakwagen raketwetenschap ondanks dat het ooit in de planning stond.

Vanaf FS2.0 al had ik een toekomstbeeld en die is met FS2020/2024 waar geworden. Ik heb nog een toekomstbeeld en dat is dat Microsoft straks met een bootsimulator en treinsimulator komt op basis van de wereld van Flight Simulator. Ik kan niet wachten op de dag dat er ook een vrachtwagen simulator komt op basis van deze wereld (met bakwagen en aanhangers uiteraard :) ).

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +3 Henk 'm!
cbr600f4i schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is niet mijn punt en ik zeg ook niet dat ik dat niet zou willen. Al verzinnen ze dat je in een bloempot kan rondrijden of in een botsauto.

Lang verhaal...
Ja, dat zie je tegenwoordig wel vaker gebeuren. Steeds meer simulatoren worden aangepast voor het grote publiek. Niet meer alleen gericht op de echte die-hards, maar ook op de ‘even lekker rondrijden’-gamer op een Xbox of PS5. Even een vrachtje afleveren of een vliegtuig laten opstijgen met een controller in de hand, prima voor de casual speler, maar voor de doorgewinterde simmer voelt het alsof er iets verloren gaat.

Vroeger was een flightsimulator écht voor de liefhebber. Je moest je erin verdiepen, handleidingen doorspitten, checklistjes afwerken… het was bijna studeren. Nu is het: knopje indrukken, opstijgen, klaar. Leuk voor de dagjesmensen, maar het haalt wel de ziel uit de simulatie.

Maar ja, alles draait tegenwoordig om geld. Hoe groter het publiek, hoe groter de winst. En dus moet de échte diepgang wijken voor toegankelijkheid. Zonde, want het maakt van een once-serieuze simulator een halve speeltuin.

En laten we eerlijk zijn: console-gamers… da’s toch een ander slag volk. Ik zie ze niet snel een halve woonkamer ombouwen tot een cockpit met schakelaars, schermen en pedalen. Dat laten ze wel aan de PC-simmers over, die bouwen hun eigen vliegveld/of cargohub als het moet.

Maar ja, alles voor de verkoopcijfers hè. Zolang het maar draait, flikkert, en een beloning geeft als je een bocht maakt, is iedereen blij. Behalve de sim-veteranen. Maar die zijn natuurlijk "te serieus".
En ja hoor , guilty as charged. En één van hen ben ik. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door ravw op 20-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-06 08:08
Ook al wat uren in ATS zitten. Maar vanaf level 36 en 130 chauffeurs in dienst is het wel een beetje 'afgelopen'. Overigens is mijn grootste ergens wel hoe ****ing dom die ingehuurde chauffeurs zijn.

Nu met ik maar over gegaan op manueel schakelen. Maar even bij de chinese Ali een pook besteld met extra knoppen voor range en splitter.

En een beetje aan het zoeken tussen mods of er nog wat leuks bijzit.

En ja, ik ben er ook veel te serieus mee bezig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Poljert Welke pook heb je besteld?

Ik wissel nu tussen de ranges met een knopje op het stuur. Dus als je iemand ziet rijden die veel te ver doortrekt als ie een hoek omgaat dan is de kans groot dat ik het ben :+

Ik zit nu te kijken naar deze: https://www.amazon.nl/Ver...Simulators/dp/B0DCDWMSYW/ maar €75 vindt ik wel wat veel geld voor zo'n ding.

edit: Nog even rondgekeken op Ali, daar kom ik dezelfde pook ook tegen, voor 1/3e van de prijs :*)

https://nl.aliexpress.com/item/1005007194878653.html

[ Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 20-04-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poljert
@_Eend_ Ik heb deze besteld:

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Niet duur. Nu hopen dat het toch nog een beetje degelijk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 09:07
Beetje jammer dat die poken alleen op de Logitech pookjes en de TH8A kunnen..

Ik zoek -eigenlijk- iets dedicated, heb nl geen th8a bij mijn T300, en qua ‘pook’ heb ik zelf de Sparco TSS, die hiervoor niet geschikt is, immers alleen sequentieel of handrem..

Zou het ook op een TH8S geplaatst kunnen worden? Die zijn ook wat betaalbaarder dan de TH8A.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 20-04-2025 17:06 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-06 09:21
Ik heb ook zo'n truck pookknop en die past (met wat Tweaks) ook op mijn SHH shifter (oudere versie).
Kortom, dat past met wat moeite ook op een TH8S en eigenlijk op alles waar je de originele pookknop van kan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Interessante blogpost deze Pasen over Easter Eggs in ETS2 en ATS, die referenties zijn naar elementen uit populaire cultuur, waarvan ik mij realiseer dat er heel veel zijn die ik niet zal herkennen als ik ze zie, omdat ik helemaal niet zo op de hoogte ben van populaire films en al helemaal niet TV-series en sport, omdat dat mij niet interesseert, maar misschien herkennen sommigen van jullie de hier getoonde Easter Eggs wel:

https://blog.scssoft.com/2025/04/happy-easter-egg-hunt.html

SCS suggereert spelers om zelf Easter Eggs te delen, als ze die vinden op 'Twitter, Facebook, Instagram, Bluesky, and YouTube', maar ik vraag mij af waar je deze kunt zien als ze gepost worden, als je zelf geen social media accounts hebt? Van Facebook en Twitter (sic, het heet nu X toch?) weet ik dat je (vrijwel) niets kunt zien als je zelf geen account heb: je wordt al heel snel geconfronteerd met de vraag om in te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

Fuelke

Forza Ferrari

Ik heb eigenlijk bijna uitsluitend mods van Jazzycat staan voor het AI verkeer en trailers en ik zag dat hij recent nieuwe versies van zijn mods heeft geplaatst:

https://www.modland.net/user/jazzycat

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

GAIAjohan schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:05:
Beetje jammer dat die poken alleen op de Logitech pookjes en de TH8A kunnen..

Ik zoek -eigenlijk- iets dedicated, heb nl geen th8a bij mijn T300, en qua ‘pook’ heb ik zelf de Sparco TSS, die hiervoor niet geschikt is, immers alleen sequentieel of handrem..

Zou het ook op een TH8S geplaatst kunnen worden? Die zijn ook wat betaalbaarder dan de TH8A.
Als je een 3d printer hebt zou je een adapter ervoor kunnen printen, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.printables.co...r-th8s-shift-knob-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-06 09:21
_Eend_ schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:56:
[...]

Als je een 3d printer hebt zou je een adapter ervoor kunnen printen, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.printables.co...r-th8s-shift-knob-adapter
Ik heb het opgelost met een stukje metalen buis en wat tape. Is niet onverwoestbaar maar zit al een paar jaar prima en is ook zo weer te herbouwen als iemand er te lomp mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Ik ga hem, is de bedoeling, op de SSH Newt monteren. Zo op het oog moet dat gewoon lukken. Maar dat weet ik pas zeker als die er is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Mijn punt is dat het een trucksimulator is die het presteert om zolang als het bestaat alleen trekker/trailers te produceren en daar verder 0,0 innovatie in toe te passen. Ik vergelijk het daarom ook met Flight Simulator. Met een dooddoener als je hoeft het niet... kan je op de FS forums helemaal los ;) Anno 2025 vind ik het een slechte simulator die is stil blijven staan in de tijd. Ik ben gestopt met geld uitgeven aan de zoveelste nep-scenery. Het is een TRUCKsimulator, geen auto/cartoonwereld simulator. Blijkbaar is een bakwagen raketwetenschap ondanks dat het ooit in de planning stond.

Vanaf FS2.0 al had ik een toekomstbeeld en die is met FS2020/2024 waar geworden. Ik heb nog een toekomstbeeld en dat is dat Microsoft straks met een bootsimulator en treinsimulator komt op basis van de wereld van Flight Simulator. Ik kan niet wachten op de dag dat er ook een vrachtwagen simulator komt op basis van deze wereld (met bakwagen en aanhangers uiteraard :) ).
Nou ja, ze doen wel dingen, maar ik ben ook gestopt met DLC kopen omdat het inderdaad meer van hetzelfde is steeds. Maar het is ook niet dat ze niks inoveren. Ze hebben nu wel electrische trucks, die luxe cruisecontrol (weet niet hoe dat heet), een animatie bij bepaalde ferries, de belichting is een keer veranderd.

Een bakwagen lijkt me niet zo ingewikkeld inderdaad, en een kiepwagen voor zand, een brandstofwagen etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Grotendeels mee eens.. Hoewel je wel duidelijk progressie ziet in de map kwaliteit tussen de oudere gebieden en de nieuwere DLC.

Ik vind alleen de game engine vooruitgang echt heel matig. Ik speel dit spel nu in een simrig met triple 1440p op een wat ouder systeem (3900X met RTX3080). Opzich geen brakke hardware, maar ETS2 loopt hiermee niet boven de 60fps op Low to Medium, met zelfs dips tot beneden 20fps gezien.
Zodra ik de drone view camera aanzet waarbij je recht naar beneden kijkt => 100fps+.
Verklein ik de FOV van zijmonitors => Daar is mijn frame rate weer zoals je mag verwachten met een RTX3080.

Ik snap dat de invloed van FOV niet 0 kan zijn, maar pff, dit is toch wel "3D rendering 101". Les 1: hoe render je zo efficient mogelijk gedetailleerd terrein. Er zijn genoeg "hobby projecten" op YT te vinden over engines die maps renderen op 120fps+ met miljoenen triangles aan terrain data die live wordt verwerkt.. (bvb met verschillende rendering distance zonder detail te verliezen).

In de laatste 10 jaar zijn er meerdere race simulators uit de grond gestampt met geavanceerde physics. Ze hebben laatst eindelijk een keer wat wheelspin toegevoegd. Maar FFB? Gevoel dat gewicht verschuift in de truck of trailer? Nee, ho maar... letterlijk alles in dit spel is "high level geanimeerd" maar eigenlijk niet gesimuleerd. Zoals je zegt.. men doet alsof dit dan hoogstaande wetenschap ofzo. Maar ik denk dat ze "under the hood" weinig weten hoe ze zulke dingen goed in elkaar moeten klussen. Ik zie dit ook terug in bvb de (adaptive) cruise control: die is vaak zo slecht afgesteld dat je in bepaalde trucks/beladingen een jojo effect krijgt of andere gekke toestanden. "Control Theory 101"

Ik blijf het nog wel spelen, want het blijft wel chill om met een paar vrienden in een convooi wat rondjes te toeren. Op triples is rondom naar buiten kijken ook echt zoveel leuker/mooier dan de tunnelview van single screen. Wel leuk dat er mooi multimon feature in hebben gezet, hoewel je dan wel weer in de console moet duiken om dat netjes af te stellen.
Gezien mijn uren in ETS2 (>1k) is een tientje hier en daar voor DLC het probleem niet (vooral als de nieuwe maps stuk beter zijn). Maar ik had liever gezien dat ze inmiddels een keer ETS3 hadden gemaakt met een knappe physics engine, dat je kan uitstappen, en een fatsoenlijkere render pipeline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:57
Hans1990 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:59:
[...]

Grotendeels mee eens.. Hoewel je wel duidelijk progressie ziet in de map kwaliteit tussen de oudere gebieden en de nieuwere DLC.

Ik vind alleen de game engine vooruitgang echt heel matig. Ik speel dit spel nu in een simrig met triple 1440p op een wat ouder systeem (3900X met RTX3080). Opzich geen brakke hardware, maar ETS2 loopt hiermee niet boven de 60fps op Low to Medium, met zelfs dips tot beneden 20fps gezien.
Zodra ik de drone view camera aanzet waarbij je recht naar beneden kijkt => 100fps+.
Verklein ik de FOV van zijmonitors => Daar is mijn frame rate weer zoals je mag verwachten met een RTX3080.

Ik snap dat de invloed van FOV niet 0 kan zijn, maar pff, dit is toch wel "3D rendering 101". Les 1: hoe render je zo efficient mogelijk gedetailleerd terrein. Er zijn genoeg "hobby projecten" op YT te vinden over engines die maps renderen op 120fps+ met miljoenen triangles aan terrain data die live wordt verwerkt.. (bvb met verschillende rendering distance zonder detail te verliezen).

In de laatste 10 jaar zijn er meerdere race simulators uit de grond gestampt met geavanceerde physics. Ze hebben laatst eindelijk een keer wat wheelspin toegevoegd. Maar FFB? Gevoel dat gewicht verschuift in de truck of trailer? Nee, ho maar... letterlijk alles in dit spel is "high level geanimeerd" maar eigenlijk niet gesimuleerd. Zoals je zegt.. men doet alsof dit dan hoogstaande wetenschap ofzo. Maar ik denk dat ze "under the hood" weinig weten hoe ze zulke dingen goed in elkaar moeten klussen. Ik zie dit ook terug in bvb de (adaptive) cruise control: die is vaak zo slecht afgesteld dat je in bepaalde trucks/beladingen een jojo effect krijgt of andere gekke toestanden. "Control Theory 101"

Ik blijf het nog wel spelen, want het blijft wel chill om met een paar vrienden in een convooi wat rondjes te toeren. Op triples is rondom naar buiten kijken ook echt zoveel leuker/mooier dan de tunnelview van single screen. Wel leuk dat er mooi multimon feature in hebben gezet, hoewel je dan wel weer in de console moet duiken om dat netjes af te stellen.
Gezien mijn uren in ETS2 (>1k) is een tientje hier en daar voor DLC het probleem niet (vooral als de nieuwe maps stuk beter zijn). Maar ik had liever gezien dat ze inmiddels een keer ETS3 hadden gemaakt met een knappe physics engine, dat je kan uitstappen, en een fatsoenlijkere render pipeline.
Dit vind ik toch gek, ik speel op 4k resolutie met 150% scaling en zogoed als alles op hoogst, en heb 55 fps over het algemeen met dips tot max 37. En dat met een i5 9600k en een 3060ti

//o wacht ik las over het triple screen gedeelte heen, ik speel op 1 scherm :) (32")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ja.. Ik rij samen met iemand die ook triple screen heeft en dikkere hardware dan ik met mijn 34" widescreen, maar die haalt 'maar' 50-55 FPS, terwijl ik over het algemeen de 60 wel haal. Totdat het druk wordt op de map..

Vanavond wel even Motor Town uitgeprobeerd samen, en dat is wel lollig. Zo'n vrachtsysteem zouden ze ook in ETS3 moeten doen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oop verkeerde topic

[ Voor 89% gewijzigd door ravw op 24-04-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:40
Ik sta er altijd van te kijken dat het op mijn verouderde pc nog zo goed draait (i3 6100 - 1050ti).
Op 1080P 200% met bijna alles op ultra zo'n 50fps. Als het druk wordt kakt het wat in ach..
Zit al lang te kijken voor wat nieuws, naast de abnormale prijzen is het ook niet echt nodig eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-06 22:37
Wazzup! schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:32:
Ik sta er altijd van te kijken dat het op mijn verouderde pc nog zo goed draait (i3 6100 - 1050ti).
Op 1080P 200% met bijna alles op ultra zo'n 50fps. Als het druk wordt kakt het wat in ach..
Zit al lang te kijken voor wat nieuws, naast de abnormale prijzen is het ook niet echt nodig eigenlijk...
Heb eigenlijk sinds januari niet meer gespeeld omdat mijn GPU wel aan het einde zit van wat ik ervan vraag, triple monitor setup en veel op hoog ingesteld. Haalde nog regelmatig 60fps, maar merkte dat e.e.a. erg instabiel werd, met veel crashes tot gevolg.
Zoek nu een nieuwe GPU denk een RX 9070, mijn CPU is een i5 10th gen.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

De laatste tijd valt het mij heel erg op dat de snelheidslimieten niet overal meer juist zijn, vooral op de geupdate gedeeltes van oude delen.
Helaas heb ik geen posities.

Bijvoorbeeld rechter rijstrook op een snelweg 30km/u, linker strook 80.
Weg de ene kant op een andere snelheid dan de andere kant op.
Snelheidsverlaging op de routenavigator en meteen een bekeuring voor te hard rijden, geen bord terplaatse.
Binnen notime een snelheidsverhoging en vlak daarna weer verlaging.

Ik heb een hele tijd met bekeuringen "aan" gespeelt, maar ze gaan nu wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:03
We gaan een Euro Bus Simulator krijgen? https://www.youtube.com/w...gc&ab_channel=SCSSoftware

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hopen in dezelfde game zal zitten. Kan je mooi afwisselen en hoeven ze de wereld niet opnieuw te bouwen voor beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-06 23:14
Een Euro Bus Simulator lijkt mij wel heel erg tof. Maar inderdaad hopen dat het gewoon in dezelfde wereld zal zijn zodat ook niet alle DLC opnieuw moet worden aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
Natuurlijk is het in dezelfde wereld.
Ze zijn al jaren hiermee bezig. Bij elke rework zie je in grote steden meer en meer bushaltes komen.

Ik vind het tof :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
https://blog.scssoft.com/...r-nation-2025-update.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nILylLbHKig5im1UElvms5voclM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xISlLSfpBNiJ70oQo0pR9Ryp.png?f=user_large

Zouden ze dan eindelijk na jaren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AntonV
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
South Dakota is aangekondigd voor ATS. Het ziet er allemaal heel herkenbaar uit, zelf vond ik dit één van de mooiere staten om doorheen te rijden.

https://blog.scssoft.com/...oducing-south-dakota.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Ik krijg toch wel een 'meer van hetzelfde' gevoel.

Ik ben opnieuw gestart met een economy-mod. Dat maakt dat je wel echt meer zelf moet rijden om iets voor elkaar te krijgen. Ik rij nu af en toe nog een stukje. Ik heb voorlopig weinig behoefte aan meer staten. De laatste 3 heb ik sowieso nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:17

Entity

9000rpm

AntonV schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:56:
South Dakota is aangekondigd voor ATS. Het ziet er allemaal heel herkenbaar uit, zelf vond ik dit één van de mooiere staten om doorheen te rijden.
[YouTube: American Truck Simulator - Introducing South Dakota]
https://blog.scssoft.com/...oducing-south-dakota.html
Weer een staat aangekondigd. Ze hebben er inmiddels 4 aangekondigd (Louisiana, Iowa, Illinois en South Dakota), het wordt tijd dat ze er weer eentje uitbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Poljert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:24:
Ik krijg toch wel een 'meer van hetzelfde' gevoel.

Ik ben opnieuw gestart met een economy-mod. Dat maakt dat je wel echt meer zelf moet rijden om iets voor elkaar te krijgen. Ik rij nu af en toe nog een stukje. Ik heb voorlopig weinig behoefte aan meer staten. De laatste 3 heb ik sowieso nog niet.
Missouri is wel een aanrader, de andere 2 zijn opvulling.
South dekota wordt ook in mijn ogen een saaie staat.
Illinois kijk ik dan wel weer naar uit als verlenging van de i-40 / Route 66 naar Chigago.
of Iowa waarbij ze de grootste truckstop erin gaan moeten maken (zoals in real-lfie)
lifeguard schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:44:
Natuurlijk is het in dezelfde wereld.
Ze zijn al jaren hiermee bezig. Bij elke rework zie je in grote steden meer en meer bushaltes komen.

Ik vind het tof :)
Ik ben wel verast met deze ontwikkelingen omdat ze tegen TMP (Truckers MP multiplayer mod) hebben aangegeven dat ze verlopig geen bussen zouden releasen en dat ze daarom met DBUS een samenwerking aan konden gaan, zonder problemen.
Alleen nu 3 jaar later komen ze toch met de aankondiging.

Hoewel ik erg bang ben dat het heel erg beperkt gaat zijn.
Scenario's van A naar B.
Vergelijkbaar met de Road trips in ATS, dat ze aangekondigd hebben.

Ook hoop ik niet dat deze release nog voor de Tendem combi's gaan komen.
Want het blijft in mijn ogen een TRUCK game en kijk erg uit naar de nieuwe combi's en eventueel multi load en drops.

Ook wachten we nog steeds op Scania met hun goedkeuring voor het nieuwe dashboard en motoren.
Daar zit ook al weer 4 maanden tussen na aankondiging van Scania zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ik ben er ook niet zo voorstander er van.
Dat ze nu dingen er in gana gooien die niets met trucks te maken heeft.
Maar ik zie het nu ook in MSFS2024 .
Er komen dingen in die nog nooit in een Flightsimulator hebben gezeten.

Als je ziet hoe veel randzaken ze nu er bij gaan doen.

Maar goed ze doen dit om nog meer mensen te trekken naar hun spel/simulatie
Maar dat gaat ten koste van hun oude fan base

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik snap zelf niet dat ze de Dakota's niet in 1 DLC stoppen, ja dat wordt dan een grote DLC, price het als Texas, maar als Montana saai is, dan is dit het helemaal..Uiteindelijk zullen ze toch meerdere staten in 1 DLC moeten doen als ze in New England aankomen..

Verder komt Iowa toch waarschijnlijk eind deze maand uit?

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 13-06-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:58:
Ik snap zelf niet dat ze de Dakota's niet in 1 DLC stoppen, ja dat wordt dan een grote DLC, price het als Texas, maar als Montana saai is, dan is dit het helemaal..Uiteindelijk zullen ze toch meerdere staten in 1 DLC moeten doen als ze in New England aankomen..

Verder komt Iowa toch waarschijnlijk eind deze maand uit?
Daarover is nog niets bekend.
uiteraard worden het steeds aparte DLC's.
Een continue stroom van geld impulsen.
Want iedere dag koopt er wel weer iemand een DLC of bij een aanbieding kopen ze meerdere DLC's tegelijk.
Zakelijk natuurlijk veel intressanter om zo money flow te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Pykow schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Daarover is nog niets bekend.
uiteraard worden het steeds aparte DLC's.
Een continue stroom van geld impulsen.
Want iedere dag koopt er wel weer iemand een DLC of bij een aanbieding kopen ze meerdere DLC's tegelijk.
Zakelijk natuurlijk veel intressanter om zo money flow te hebben.
Ik denk niet dat zodra ze in New England zijn, dus Maine, Connecticut, Massachusetts, Vermont, Rhode Island en New Hampshire, dat dat 5 DLC's worden. Daarvoor zijn die staten veel te klein. MA, VT, NH zijn allen per stuk slechts de helft van Nederland (ongeveer Slovenië), RI en CT nog veel kleiner. Ik denk dus dat die staten samen 1 DLC wordt, of misschien niet eens. Die 5 staten samen zijn net zo groot als Portugal of Hongarije.. En zulke landen krijgen we ook niet 'apart verkocht'. Griekenland is bv al 40% groter. Alleen Maine is een beetje van formaat.

Sterker nog, deze 5 staten + Maine, is samen kleiner dan bv Kansas. Dus daarom is een New England DLC best wel realistisch denk ik. Sterker nog, zelfs als je New Jersey en Delaware toevoegt is het kleiner dan

En wat betreft North en South Dakota, tsja, als Montana al eentonig is.. Ik had ze gewoon graag in 1 gezien, want zoveel valt daar toch niet te beleven.

Maar goed, aangekondigd zijn:
Iowa, South Dakota, Louisiana en Illinois..

De grootste tot nu toe is natuurlijk Texas, 695km², maar ook bv Montana is 380km² de kleinste is Louisiana (135km²)

Als ik gewoon naar grondoppervlak kijk van wat er al geleverd is als losse DLC, verwacht ík dan van (noord naar zuid):
1. North Dakota 183km²
2. Minnesota 225km²
3. Wisconsin 170km²
4. Michigan 250km²
5. New York 140km²
6. New England (Maine 92km², Vermont 25km², Rhode Island 4km², Connecticut 14km², New Hampshire 24km², Massachusetts 27km²) samen 186km²
7. Indiana (95km²) + Ohio (116km²) samen 211km²
8. Pennsylvania (119km²) Potentieel samen met Delaware 6,5km², New Jersey 22km² en Maryland 32km²) samen 177km²
9. Kentucky (104km²) + Tennessee(109km²) samen 213km²
10. Virginia's (WV 62km² + VA 110km²) samen dus 172km²
11. Mississippi 125km²
12. Alabama 136km²
13. Georgia 154km²
14. Florida 170km²
15. Carolina(s) NC 139km², SC 83km² samen 221km²

Vallen op deze manier allemaal mooi tussen de huidige min/max in, behalve Mississippi die wel kleiner is dan alles tot nu toe geleverd. Kleiner dan Griekenland en Arkansas en Louisiana..

En op heul lange termijn nog Alaska :+ Hawaii lijkt me uitgesloten

ander nieuws, IJsland nu echt announced:
Betekent natuurlijk ook dat de Faeroe eilanden erbij moeten zitten, ivm ferry.
Hiermee daalt het oppervlakte wel naar 105km² voor hierboven, maar is natuurlijk zeer speciaal qua weer, natuur en alles.

On an other note, ben vandaag even de achievement voor het rijden met alle merken in ETS2 even aan het halen, en rij nu met een minimale MAN TGX GN, dus 330pk, en eigenlijk rijdt ie best lekker.. Misschien zelfs lekkerder dan de dikste DAF en Renault.. :P Best een leuk digitaal dashboard ook :)

[ Voor 79% gewijzigd door GAIAjohan op 14-06-2025 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GAIAjohan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:15:

Nee de ferry is van Hirtshals (DK) naar Seydisfjördur (IS). Farøer komen niet bij deze DLC.
Wij hebben de kaart van deze DLC al bijna een jaar geleden voor het eerst gezien. Het is altijd fijn als SCS een aankondiging maakt dan kan ik er weer vrijuit over spreken.

Uiteraard gaan we met ProMods onze bekende plekken weer toevoegen aan de DLC. En er zijn nu een stuk mooie nieuwe assets bij die we kunnen gebruiken.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
ScuL schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 03:10:
[...]

Nee de ferry is van Hirtshals (DK) naar Seydisfjördur (IS). Farøer komen niet bij deze DLC.
Wij hebben de kaart van deze DLC al bijna een jaar geleden voor het eerst gezien. Het is altijd fijn als SCS een aankondiging maakt dan kan ik er weer vrijuit over spreken.

Uiteraard gaan we met ProMods onze bekende plekken weer toevoegen aan de DLC. En er zijn nu een stuk mooie nieuwe assets bij die we kunnen gebruiken.
Wtf.. Dan maken ze bij Griekenland allemaal kleine eilandjes met een veerboot bereikbaar, en dan voegen ze nu de Faeröer niet toe.. wtf dat is het enige dat ik daarop kan zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Ik denk niet dat zodra ze in New England zijn, dus Maine, Connecticut, Massachusetts, Vermont, Rhode Island en New Hampshire, dat dat 5 DLC's worden. Daarvoor zijn die staten veel te klein. MA, VT, NH zijn allen per stuk slechts de helft van Nederland (ongeveer Slovenië), RI en CT nog veel kleiner. Ik denk dus dat die staten samen 1 DLC wordt, of misschien niet eens. Die 5 staten samen zijn net zo groot als Portugal of Hongarije.. En zulke landen krijgen we ook niet 'apart verkocht'. Griekenland is bv al 40% groter. Alleen Maine is een beetje van formaat.

Sterker nog, deze 5 staten + Maine, is samen kleiner dan bv Kansas. Dus daarom is een New England DLC best wel realistisch denk ik. Sterker nog, zelfs als je New Jersey en Delaware toevoegt is het kleiner dan

En wat betreft North en South Dakota, tsja, als Montana al eentonig is.. Ik had ze gewoon graag in 1 gezien, want zoveel valt daar toch niet te beleven.

Maar goed, aangekondigd zijn:
Iowa, South Dakota, Louisiana en Illinois..

De grootste tot nu toe is natuurlijk Texas, 695km², maar ook bv Montana is 380km² de kleinste is Louisiana (135km²)

Als ik gewoon naar grondoppervlak kijk van wat er al geleverd is als losse DLC, verwacht ík dan van (noord naar zuid):
1. North Dakota 183km²
2. Minnesota 225km²
3. Wisconsin 170km²
4. Michigan 250km²
5. New York 140km²
6. New England (Maine 92km², Vermont 25km², Rhode Island 4km², Connecticut 14km², New Hampshire 24km², Massachusetts 27km²) samen 186km²
7. Indiana (95km²) + Ohio (116km²) samen 211km²
8. Pennsylvania (119km²) Potentieel samen met Delaware 6,5km², New Jersey 22km² en Maryland 32km²) samen 177km²
9. Kentucky (104km²) + Tennessee(109km²) samen 213km²
10. Virginia's (WV 62km² + VA 110km²) samen dus 172km²
11. Mississippi 125km²
12. Alabama 136km²
13. Georgia 154km²
14. Florida 170km²
15. Carolina(s) NC 139km², SC 83km² samen 221km²

Vallen op deze manier allemaal mooi tussen de huidige min/max in, behalve Mississippi die wel kleiner is dan alles tot nu toe geleverd. Kleiner dan Griekenland en Arkansas en Louisiana..

En op heul lange termijn nog Alaska :+ Hawaii lijkt me uitgesloten

ander nieuws, IJsland nu echt announced:
Hiermee daalt het oppervlakte wel naar 105km² voor hierboven, maar is natuurlijk zeer speciaal qua weer, natuur en alles.
[YouTube: Euro Truck Simulator 2 - Introducing Iceland]

On an other note, ben vandaag even de achievement voor het rijden met alle merken in ETS2 even aan het halen, en rij nu met een minimale MAN TGX GN, dus 330pk, en eigenlijk rijdt ie best lekker.. Misschien zelfs lekkerder dan de dikste DAF en Renault.. :P Best een leuk digitaal dashboard ook :)
Hoe groot iedere staat is en de toekomst voorspellen is moeilijk, maar ik kan wel begrijpen dat ze veel staten echt als losse DLC's blijven aanbieden voor geldstroom.
Ja soms mogen ze van mij ook wel gecombineerd zijn, want Arkansas en Oklahoma zijn erg saai.
Mooiste aan de update waren de animaties voor het laden en lossen van graan producten, maar verder is er niet veel bijgebleven.

Er zijn verborgen achievements op steam bij ETS2 en ATS en daarom zit ik niet meer op de 100% achievements en moet ik wachten totdat ze de update beschikbaar maken.
waarschijnlijk de achievements voor Driver acadamy.
Wat stom is, ik ben het profiel kwijt waarin ik de eerste hoofdstuk heb afgerond, maar heb niet de skin gekregen die beloofd is, terwijl ik wel de achievements heb. Stom dat ze daar niet naar kijken.
Dus ik mag ze allemaal weer eens overnieuw gaan doen bij de volgende update.

Ik speel de laatste tijd wel veel minder ETS2/ATS.
Geen intressanten update op ETS2 afgelopen jaar en Missouri was een mooie staat en dat was het dan.
Volvo niet compleet geleverd, DAF nog steeds geen tuningpack, Peterbilt nog te wachten op de rework en hopelijk tuning pack. BeNeLux rework komt denk ik pas in 2026 uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-06 07:03
Ik heb ETS weer opgepakt via de docked Steamdeck nadat ik in het verleden via de laptop probeerde te spelen. Maar ik wil betere graphics en had de hoop gevestigd op mijn Mac Mini M4 maar dat is helemaal beroerd. Als ik uit de buyers guide de 1440p PC pak, is dat voldoende om ook mods fatsoenlijk te kunnen draaien op een resolutie die ver boven 1080P zit?

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Dit moet in producktie en dan in de verkoop. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOzbt5OWjaCobyU1jmN0Ixq1Fwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ho1X0dGX2ujoWu3K621z5Ec.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Lekker Ventje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:11:
Ik heb ETS weer opgepakt via de docked Steamdeck nadat ik in het verleden via de laptop probeerde te spelen. Maar ik wil betere graphics en had de hoop gevestigd op mijn Mac Mini M4 maar dat is helemaal beroerd. Als ik uit de buyers guide de 1440p PC pak, is dat voldoende om ook mods fatsoenlijk te kunnen draaien op een resolutie die ver boven 1080P zit?
Wat bedoel je met een resolutie van ver boven 1080p?
2560x1440? 4K?

Single screen? Triple screen?

Ik speel het in triple screen op 7680x1440 met resolution scaling in-game op 150% met FPS cap op 60FPS, en zelfs met mijn specs dipt hij in drukke steden daar nog wel eens kort onder.

Maar dat komt door de brakke verouderde engine. Update 1.55 gaat A-Synchronous Loading bevatten wat deze hapering in grotere steden moet laten verdwijnen. Voorbeeld zie je in deze video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Rivanov schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:09:
[...]

Wat bedoel je met een resolutie van ver boven 1080p?
2560x1440? 4K?

Single screen? Triple screen?

Ik speel het in triple screen op 7680x1440 met resolution scaling in-game op 150% met FPS cap op 60FPS, en zelfs met mijn specs dipt hij in drukke steden daar nog wel eens kort onder.

Maar dat komt door de brakke verouderde engine. Update 1.55 gaat A-Synchronous Loading bevatten wat deze hapering in grotere steden moet laten verdwijnen. Voorbeeld zie je in deze video:

[YouTube: Euro Truck Simulator 2 - Open Beta 1.55]
Ik speel op mijn 4K tv maar wil minimaal 1440p hebben. Maar als ik mods gebruik zou dat een zware belasting zijn lees ik her en der.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Lekker Ventje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:53:
[...]

Ik speel op mijn 4K tv maar wil minimaal 1440p hebben. Maar als ik mods gebruik zou dat een zware belasting zijn lees ik her en der.
Dat ligt eraan. Gebruik je 5 mods of 100 mods. Dat maakt ook een groot verschil. En ook het type mod.
Dus YMMV en je weet het pas als je hetzelf test. Geen enkel systeem functioneert hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Lekker Ventje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:53:
[...]

ETS2/ATS draaien prima en heeft niet de dikste hardware nodig om er goed uit te zien.
Nvidia 2000 serie kan het vloeiend draaien op 1440p met natuurlijk hier en daar een dipje, maar dat komt door de wat verouderde engine. Maar dan heb je het echt over dipjes en niet dat je opeens in een stad voor minuten lang ver onder de 60FPS zit, eerder dat je eventjes paar seconde de 40fps aantikt en weer doorgaat.

Uiteraard hebben mods invloed op de prestatie van de game.
Je gaat extra content toevoegen waarbij de ontwikkelaar van de game geen invloed op heeft hoe dit gemaakt wordt. Dat heb je bij alle games met mods. Kijk eens naaf Farming Simulator waarbij mods de game ook heel slecht kunnen laten draaien of fouten veroorzaken.
Bijvoorbeeld TruckersMP (multiplayer mod die heel populair is).
De game is niet gemaakt voor dit soort gameplay met veel mensen tegelijk.
Sta je met meer dan 60 man bij elkaar, dan moet je blij zijn met 20FPS.
Of in mijn geval, gaat mij 4080ti zelfs bij 100 man in de buurt, opeens opstijgen als een helicopter om de 60FPS te halen, waardoor ik dan er vaak voor kiezen om even opnieuw te starten.
Geen idee waarom ik dit alleen in ETS2/ATS TMP heb, maar dat zegt iets over mods.

In ETS2/ATS heb je ook een gewenste mod volgorde, kunnen niet alle mods samenwerken en in sommige gevallen mag je zelf je config file aanpassen om meer buffergeheugen toe te kennen aan de game.

Maar je hebt niet perse mods nodig om het leuk te hebben in deze game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Het gaat er mij om dat er wat meer leven in de wereld komt en het er grafisch wat beter uit komt te zien. Maar daar is de ontwikkelaar ook al mee bezig. Het gaat waarschijnlijk sowieso al vooruit omdat de Steamdeck ook niet echt een powerhouse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Lekker Ventje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:04:
Het gaat er mij om dat er wat meer leven in de wereld komt en het er grafisch wat beter uit komt te zien. Maar daar is de ontwikkelaar ook al mee bezig. Het gaat waarschijnlijk sowieso al vooruit omdat de Steamdeck ook niet echt een powerhouse is.
Meer leven ?
de AI is niet zo goed, dat je ook meer voertuigen wilt hebben in je game.
Standaard is deze al prima en je kan het ietsjes opschalen met een console command.
De mods die hiervoor zijn, passen dit getal alleen aan op verschillende tijdstippen of verhogen het voor je.

Bepaalde skinpacks hebben niet zoveel impact op performance.
Alleen als je Jazzypack mods gebruikt, merkt je dat deze erg instabiel zijn.

Alle nieuwe gebieden en reworks die zijn uitgekomen zijn erg goed.
Griekenland, rework Duitsland, Oostenrijk, zwitersland.
en binnen nu en 1 jaar ook nog eens BeNeLux rework. (zou mooi zijn volgend jaar zomer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Pykow schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Meer leven ?
de AI is niet zo goed, dat je ook meer voertuigen wilt hebben in je game.
Standaard is deze al prima en je kan het ietsjes opschalen met een console command.
De mods die hiervoor zijn, passen dit getal alleen aan op verschillende tijdstippen of verhogen het voor je.

Bepaalde skinpacks hebben niet zoveel impact op performance.
Alleen als je Jazzypack mods gebruikt, merkt je dat deze erg instabiel zijn.

Alle nieuwe gebieden en reworks die zijn uitgekomen zijn erg goed.
Griekenland, rework Duitsland, Oostenrijk, zwitersland.
en binnen nu en 1 jaar ook nog eens BeNeLux rework. (zou mooi zijn volgend jaar zomer)
De ai was een tijdje goed, maar de laatste tijd zie ik zowel bij ETS2 als ATS de ai gekke dingen doen, bijv. paar keer achter elkaar van rijbaan wisselen, heel langzaam optrekken totdat je ernaast zit om in te halen en dan rijden ze ineens net zo snel.

Over de nieuwe gebieden en reworks ben ik wisselend enthousiast. Het ziet er prachtig uit, maar de details in rijbeleving missen, snelwegdelen met ineens een max snelheid van 30km/u. Snelheden die niet overeenkomen met de bebording. Maar ook grote framedrops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
AI is eigenlijk altijd wel een dingetje geweest in ETS en ATS. Ik ben blij dat er geen file's zijn, dat zou rampzalig worden :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik kan niet zeggen dat de AI ooit goed geweest is. maargoed, dat zijn van die dingen waar blijkbaar minder aandacht naar gaat.

heeft iemand bv weleens gekeken hoe zijn/haar poppetje achter het stuur zit? Geen gebruik van gordels, lijkt alsof hij op een kruk zit, en maakt ook geen gebruik van rugleuning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Tfk8Wt5hf_6pGmNBeCK4jGl9Fg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s7op6asFCmMU2tRqVwYzsswt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

jbbrans schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:14:
[...]

De ai was een tijdje goed, maar de laatste tijd zie ik zowel bij ETS2 als ATS de ai gekke dingen doen, bijv. paar keer achter elkaar van rijbaan wisselen, heel langzaam optrekken totdat je ernaast zit om in te halen en dan rijden ze ineens net zo snel.

Over de nieuwe gebieden en reworks ben ik wisselend enthousiast. Het ziet er prachtig uit, maar de details in rijbeleving missen, snelwegdelen met ineens een max snelheid van 30km/u. Snelheden die niet overeenkomen met de bebording. Maar ook grote framedrops.
Ik heb de AI uitgezet omdat ze af en toe zulke rare dingen uithalen. Ik ben al een aantal keer de vangrail ingedrukt door zo'n baanwisselaar. Als je dan met angst en beven een volgende vrachtwagen inhaalt omdat ie zonder reden langzamer gaat rijden dan gaat de lol er wel vanaf. Dan heb ik liever een stel schreeuwende Russen op de CB in TruckersMP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
Iowa release date is bekend *O*

Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgenK20Vd-XH-gUfZBBOX12jQYIjIss_hlXw8xUthDdR-NjEP1ey_EpCzXIjrF4STBKWHmugwLt4xpbyuFQMINstWDts5E3pvY0hqIYujuHrVdclTAIcPO-dbBOxtCENlDm21-YgxD-uAhedK-MfHccnXVw9Yl3uxREsvZGkNroSb57Nc0LJoauJqANhjA/s1920/Socmedia_1920x1080_IOWA_Release_Date.jpg
Pagina: 1 ... 160 161 Laatste