☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wel als je af moet slaan haha.Marzman schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Voorrang op andere fietsers? Want auto's komen toch niet op dat fietspad (wel of niet gescheiden). Fietsers rijden maar gewoon lijkt het, die kunnen de rotonde ook langs twee kanten nemen
Maar inderdaad, hier in mijn regio hebben ze zelfs bedacht om pijlen op de weg te zetten dat fietsers van beide richtingen kunnen komen.
Mogen wij als automobilisten dan ook links de rotonde pakken
Boeie dat er meer ongelukken komen door "spook rijden" van fietsers en auto's
Ze werken veel vanuit google maps om de gebieden na te maken en heel soms doen ze een rondje rijden in de grote steden om inspiratie op te doen.Hazelnoot schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:20:
https://tweakers.net/camo...RJvxUkq_%2Fs1920%2F15.jpg
Deze kunnen ze alweer gaan aanpassen, brug is er al maanden uit (om te drogen in een speciaal gemaakte verwarmde loods) en komt niet meer terug.![]()
https://www.rijkswatersta...sneek-permanent-stopgezet
De andere houtenbrug de Duvelsrak staat er nog wel maar heeft ook behoorlijke schade.
In je eigen regio ga je toch wel de meest "onrealistische" zaken opmerken.
Het zal mij niks verbazen dat je straks geen A2 ziet vanaf Eindhoven naar Amsterdam.
maar dat je via Son en breugel langs de DAF fabriek kan rijden en dan over de A50 naar het noorden gaat via "A1" terug naar amsterdam
[ Voor 47% gewijzigd door Pykow op 27-03-2026 10:12 ]
Angelo NL / Global Cargo VTC
Huh, mij is in Nederland toch wat anders geleerd. Namelijk dat het blauwe bord alleen de verplichte rijrichting aangeeft en dat een rotonde op zich geen wettelijke status heeft qua afwijking van de 'nornale' voorrangsregels. Maar het is weer heel wat jaartjes geleden dat ik dat heb geleerd dus misschien is het veranderd.Pykow schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Keizer karelplein heeft als het goed is geen aanduiding dat het een rotonde betreft.
Als er geen aanduiding is van een rotonde (Blauw rond bord met witte pijlen), dan is het een kruising en heeft inderdaad rechts voorrang.
Als de aanduiding wel aanwezig is, dan heeft de bestuurder die op het rijvak van de rotonde rijd, voorrang op alle opkomende verkeer.
Heb je een bron waar dat beschreven wordt?
Als je niets onthoud kan je ook niks vergeten
Misschien heb ik hetzelfde probleem, ik heb mijn rijbewijs uit 2009/2010 en in de jaren kunnen er wel wat regels veranderd zijn uiteraard.Sundog schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Huh, mij is in Nederland toch wat anders geleerd. Namelijk dat het blauwe bord alleen de verplichte rijrichting aangeeft en dat een rotonde op zich geen wettelijke status heeft qua afwijking van de 'nornale' voorrangsregels. Maar het is weer heel wat jaartjes geleden dat ik dat heb geleerd dus misschien is het veranderd.
Wist je dat snelheidsborden zo'n rond bord met een rode rand en een getal erin, niet meer een snelheidslimiet is ?
Het geeft alleen nog maar aan, hoe snel je mag rijden als er een flitspaal of poltie in de buurt is en anders is het een advies
Vooral met het getal 30 erin, dat kunnen ze niet handhaven haha.
[ Voor 3% gewijzigd door Pykow op 27-03-2026 12:21 ]
Die borden noemde mijn rijinstructeur ook “soepboorden”… dus bepaal zelf maar wat voor soep jij denkt dat het is. 😏Pykow schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:20:
[...]
Misschien heb ik hetzelfde probleem, ik heb mijn rijbewijs uit 2009/2010 en in de jaren kunnen er wel wat regels veranderd zijn uiteraard.
Wist je dat snelheidsborden zo'n rond bord met een rode rand en een getal erin, niet meer een snelheidslimiet is ?
Het geeft alleen nog maar aan, hoe snel je mag rijden als er een flitspaal of poltie in de buurt is en anders is het een advies![]()
![]()
![]()
Vooral met het getal 30 erin, dat kunnen ze niet handhaven haha.
En die snelheid van 50 is PP, dus als je met z’n tweeën bent, is dat 100!
Handsfree bellen is inderdaad verplicht. Maar WhatsApp gewoon in je hand houden mag — we zijn immers niet aan het bellen.
[ Voor 20% gewijzigd door ravw op 27-03-2026 12:56 ]
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Ik hoop jou niet tegen te komen op bijvoorbeeld het Keizerkarelplein. Heb er vanmorgen even op gelet en ook daar staan de door jou benoemde blauwe borden met witte pijlen. Meeste rotondes hebben haaientanden staan aan de kant waar je de rotonde op moet rijden. Dat maakt het je voorrang moet geven. Een rotonde is niet per definitie een voorrangsweg.Pykow schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:36:
[...]
Keizer karelplein heeft als het goed is geen aanduiding dat het een rotonde betreft.
Als er geen aanduiding is van een rotonde (Blauw rond bord met witte pijlen), dan is het een kruising en heeft inderdaad rechts voorrang.
Als de aanduiding wel aanwezig is, dan heeft de bestuurder die op het rijvak van de rotonde rijd, voorrang op alle opkomende verkeer.
Gewoon net als in Paris, op goed geluk en iedere auto die je raakt is een rondje weggevenCyberCow schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:21:
[...]
Ik hoop jou niet tegen te komen op bijvoorbeeld het Keizerkarelplein. Heb er vanmorgen even op gelet en ook daar staan de door jou benoemde blauwe borden met witte pijlen. Meeste rotondes hebben haaientanden staan aan de kant waar je de rotonde op moet rijden. Dat maakt het je voorrang moet geven. Een rotonde is niet per definitie een voorrangsweg.
Blijkbaar had ik het inderdaad fout.
Gelukkig hebben we in ETS2/ATS genoeg geld om ons niet druk te maken over rotondes haha.
en voorrang krijg je, die neem je niet en met zo instelling verminder je de kans op ongelukken.
Maar ik denk niet dat ik in Nijmegen gewoon met hoge snelheid de rotonde opvlieg omdat ik "voorrang" heb.
Ik kom misschien 5x per jaar ofzo in de regio van nijmegen
[ Voor 3% gewijzigd door Pykow op 27-03-2026 16:57 ]
De Uitvoerings voorschriften BABW inzake verkeerstekens zeggen in de bepalingen over bord D1 (blauwe rotonde bord) onder andere het volgende:Sundog schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:33:
Dit bord wordt slechts toegepast in combinatie met plaatsing van bord B6 en haaientanden bij de aansluiting van toeleidende wegen op de hoofdrijbaan van de rotonde. De vormgeving van de toeleidende wegen is zonodig aangepast aan de voorrangsregeling.