AmarthX schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:24:
Ik snap het toch nog niet helemaal. Ik wil eigenlijk een paar extra opladers hebben voor mijn 6P die onderweg is. Eerlijk gezegd maakt het me niet uit of deze snel opladen of niet. Op dit moment heb ik nog een lading micro-usb opladers overal (huis, werk, auto, tas, powerbank etc)
Wat moet ik nou absoluut niet doen?
Kan ik ergens gewoon een micro USB naar USB C converter vandaan halen zonder risico's? (heb ik dat uberhaupt nodig?)
Je hebt met de Nexus 6P globaal 3 mogelijkheden om op te laden.
1. Je kan de originele lader gebruiken van Google die een kabel heeft van de oplader naar je telefoon van USB type C naar USB type C. Je telefoon laadt dan maximaal op met een 'snelheid' van 3 Ampère
2.Je gebruikt een 'oude' oplader waar een standaard (type A, zelfde als USB-sticks etc.) USB-poort in zit met een Type A naar Type C kabel. Dit kan in principe helemaal zonder problemen verlopen, de snelheid zal dan wel wat lager zijn, omdat de oude USB-standaard maximaal met 2,4A op kan laden. Het probleem zit hem hierin dat niet alle kabels doorgeven aan de telefoon dat ze een 'oude' lader gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de telefoon alsnog 3A trekt terwijl de oplader dat niet aankan. Zoals je begrijpt zal je oplader dat niet fijn vinden. Geschikte kabels zijn te vinden op
http://usbccompliant.com/ of als je ze al heb kan je de app
Checkr gebruiken om te kijken of ze niet teveel stroom trekken.
3. Je kan ook een adaptertje kopen zoals
deze om op je oude micro-usb kabels te zetten. Het onderzoek van een Google-engineer gaf echter aan dat vrijwel alle adapters niet aan de standaard voldoen en dus voor problemen kunnen zorgen met je oplader. Als je deze gaat gebruiken, kan je het beste met de app Checkr kijken of ze goed zijn, maar grote kans dat dit niet zo is.
Overigens hoeven de kabels van USB type A naar USB type C niet extreem duur te zijn. Er zijn ook berichten over kabels van eBay en AliExpress die wel aan de standaard zouden voldoen. Kan hier de bron alleen even niet zo snel van vinden, maar die zijn ook onderweg naar mij, dan kan ik ze testen!