There is no place like 127.0.0.1
WinSCP is ook alleen een SCP- (en WebDav- en FTP-) client, geen backupprogramma.ThinkPadd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:51:
Het is alleen jammer dat WinSCP geen encryptie ondersteund, dat zou helemaal mooi zijn. Ben ook aan het kijken naar Duplicati, ook eens proberen hoe dat werkt.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Het probleem bleek uiteindelijk te liggen aan dat mijn Stack vol was. Op Stack zelf stond gewoon dat ik nog 50% vrij had, maar in het Controlepaneel van TransIP stond dat hij 100% vol was.Compizfox schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:46:
Sinds een tijdje (iets meer dan een week geleden) failen al mijn backups die ik via Duplicity naar Stack maak. Ik krijg de error
code:
1 Attempt 1 failed. BackendException: SSL failed: ('_ssl.c:574: The handshake operation timed out',)
Iemand een idee?
Blijkbaaar is er in Stack zoiets als een prullenbak waar verwijderde bestanden naartoe worden verplaatst in plaats van dat ze echt verwijderd worden. De opslagruimte-meter op Stack telt dit niet mee, lijkt het. Het probleem was dus gewoon dat de boel vol zat en de SSL-timeouts hebben er waarschijnlijk niets mee te maken.
Ook lijkt het erop dat ze tegenwoordig knijpen op 40 Mb/s (ik heb 100 Mb/s):

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 29-04-2016 09:19 ]
Ik mount mijn Stack in CentOS 7 via davfs2. Werkt prima. Alleen grote bestanden uploaden lukt niet. De hele zwik blijft hangen en daarna doet het niets meer.
use_lock in davfs2 config al uitgezet, maar dat helpt ook niet
Aangezien mijn grootste backup 75gb (gpg-encrypted tarball) is, is dit wel een beetje jammer.
Ouderwets splitten? In bestanden van 4GB?MrBarBarian schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:12:
Aangezien mijn grootste backup 75gb (gpg-encrypted tarball) is, is dit wel een beetje jammer.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Jrz schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 17:54:
Ik heb mn foto's e.d. er op staan, 150GB.. maar hij is nu alles opnieuw aan het downloaden.
Ook is er al 1 vakantie film corrupt geraakt op 300MB getruncate, welke ik heb moeten restoren.
Ik heb er niet zo veel vertrouwen in eerlijk gezegd
Beste klant,
Recentelijk hebben wij een bug ontdekt in de upload-implementatie van STACK waardoor een bestand in zeer zeldzame gevallen beschadigd aankomt op je STACK. We hebben direct een update uitgerold die ervoor zorgt dat dit probleem niet meer kan voorkomen. Deze update heeft wel tot gevolg dat sommige exotische bestanden (sparse-bestanden, van bijv. Time Capsule) tijdelijk niet geüpload kunnen worden.
Daarnaast werken we op dit moment aan een nieuwe versie van de STACK synchronisatiesoftware die detecteert of een eerder geüpload bestand beschadigd is. De software zal vervolgens het bestand automatisch opnieuw uploaden en daarmee herstellen. Omdat we te maken hebben met software van een derde partij, duurt de ontwikkeling helaas langer dan je van ons gewend bent.
We zijn begonnen met een onderzoek naar de impact van dit probleem en houden je uiteraard per mail en via status.stackstorage.com op de hoogte van de ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet,
TransIP
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
[ Voor 96% gewijzigd door technorabilia op 29-04-2016 16:23 ]
👉🏻 Blog 👈🏻

Ik had het in dit topic al eerder aangegeven, maar het veiligste is gewoon om de stack te gebruiken als extra backup. Dat dit is gebeurt is vervelend voor de mensen die een beschadigd bestand is, maar zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Ze hebben dit allemaal gemeld en dat is allemaal netjes gedaan. Ook kreeg ik zojuist deze mail:Cartman! schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:26:
Ik heb er best vertrouwen in dat ze t oplossen maar ik wacht wel n paar maanden voordat ik er data ga opzetten, het voelt allemaal erg beta terwijl daar geen melding van gemaakt wordt. Een online backup service waarbij je bestanden corrupt geupload worden, dat begint niet heel best
Beste klant,
Graag willen we je verder informeren over de eerder gemelde upload bug in STACK. Na het uitrollen van de update zijn we direct een onderzoek gestart naar de impact van deze bug. Hieruit is gebleken dat 0,02% van de bestanden mogelijk onvolledig op STACK zijn aangekomen.
We begrijpen dat je graag wilt weten of er beschadigde bestanden op jouw STACK staan. In je controlepaneel kun je nu zien of dat voor jou het geval is.
Voor de mensen die willen weten of ze corrupte bestanden hebben, dit valt te zien in het control paneel. Gelukkig heb ik geen beschadigde bestanden. Voor de mensen die dit wel hebben is dit uiteraard vervelend.
- Geen versiehistorie, bij een cryptolocker op je systeem / NAS ga je dus alsnog nat omdat je geencrypte bestanden naar Stack worden overgezet en daar de originelen overschrijven
- Timestamp wordt niet gerespecteerd, deze wordt op uploaddatum i.p.v. aanmaakdatum bestand gezet
- Nu de corrupte bestanden. Dan heb je bestanden over gezet en kun je er dus alsnog niet op vertrouwen

* ThinkPad gaat nog maar weer eens neuzen in Het Online Backup Topic
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2016 22:00 ]
Ik heb dit aan TransIP gevraagd. Mijn vraag was of ik mijn STACK kon toewijzen aan stack.domain.tld, waar domain.tld onder mijn beheer bij TransIP staat. Het volgende was het antwoord:majic schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:13:
Goed, ik dacht, leuk! M'n eigen domain koppelen aan m'n stack! Maar nee dus...Ik heb een domain bij Transip, echter als ik op domain koppelen klik kom ik in een riedeltje waarbij ik een NIEUW adres moet gaan registreren en geen keuze kan maken uit reeds bestaande. Doe ik iets fout?
Dat is inderdaad mogelijk. Je kunt dit doen nadat je het domein hebt besteld (of als je deze al in jouw account hebt staan) onder ‘Koppel je STACK aan een eigen webadres’ als je hier de stappen volgt kun je via de optie 'Geavanceerd' een subdomein aan jouw STACK koppelen.
[ Voor 5% gewijzigd door erikieperikie op 29-04-2016 22:00 ]
Dat is toch allemaal op te lossen door fatsoenlijke backupsoftware te gebruiken? Stack is slechts een storageplatform, meer niet. De dingen die je opnoemt zijn in mijn ogen de verantwoordelijkheid van je backupsoftware.ThinkPadd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:57:
Ik weet niet of ik nog zo enthousiast ben over Stack als backupmedium:
- Geen versiehistorie, bij een cryptolocker op je systeem / NAS ga je dus alsnog nat omdat je geencrypte bestanden naar Stack worden overgezet en daar de originelen overschrijven
- Timestamp wordt niet gerespecteerd, deze wordt op uploaddatum i.p.v. aanmaakdatum bestand gezet
Heb je voorbeelden voor Synology en Windows dan? Zeker met de Synology heb je niet echt keuze daarin.Compizfox schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:05:
[...]
Dat is toch allemaal op te lossen door fatsoenlijke backupsoftware te gebruiken? Stack is slechts een storageplatform, meer niet. De dingen die je opnoemt zijn in mijn ogen de verantwoordelijkheid van je backupsoftware.
Ik gebruik zelf Duplicity, ik weet niet of dat ook op een Synology-NAS aan de praat te krijgen is? Voor Windows heb je bijvoorbeeld Duplicati.ThinkPadd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:07:
[...]
Heb je voorbeelden voor Synology en Windows dan? Zeker met de Synology heb je niet echt keuze daarin.
Duplicity kan wel op de Synology zie ik, maar dan moet je de NAS bootstrappen. Daar heb ik niet zoveel zin in, dat werkt je weer tegen als er DSM updates zijn.Compizfox schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:14:
[...]
Ik gebruik zelf Duplicity, ik weet niet of dat ook op een Synology-NAS aan de praat te krijgen is? Voor Windows heb je bijvoorbeeld Duplicati.
Ik ga eens naar Duplicati kijken of ik dat in een VM op m'n ESXi server kan draaien ofzo.
Ik moet dan m'n nameservers op die van Stack instellen, en dat kan niet want host bij een andere partij. En kan mij ook geen downtime veroorloven (er stond ergens geschreven dat het maar 'even' hoefde maar hoe lang 'even' is weet ik niet 24 uur ? 48 ?). Thx iig!erikieperikie schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:59:
[...]
Ik heb dit aan TransIP gevraagd. Mijn vraag was of ik mijn STACK kon toewijzen aan stack.domain.tld, waar domain.tld onder mijn beheer bij TransIP staat. Het volgende was het antwoord:
[...]
Kan je niet 'even' (een minuut of 5) een tertiaire nameserver van transip configgen?majic schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:46:
[...]
Ik moet dan m'n nameservers op die van Stack instellen, en dat kan niet want host bij een andere partij. En kan mij ook geen downtime veroorloven (er stond ergens geschreven dat het maar 'even' hoefde maar hoe lang 'even' is weet ik niet 24 uur ? 48 ?). Thx iig!
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Amazon S3 en Glacier.ThinkPadd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:07:
[...]
Heb je voorbeelden voor Synology en Windows dan? Zeker met de Synology heb je niet echt keuze daarin.
Je kunt dat zelf zo inregelen als je wilt met dag/week/maand etc. backups.
Kosten kun je met de calculator berekenen.
Het vereist mogelijk wel wat meer input van de gebruiker dan andere software.
kraades in "[Synology] Backup strategieën en tools"
👉🏻 Blog 👈🏻
Volgens mij zocht ThinkPad naar backupsoftware voor gebruik i.c.m. Stack, niet alternatieve online storagekraades schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:32:
[...]
Amazon S3 en Glacier.
Je kunt dat zelf zo inregelen als je wilt met dag/week/maand etc. backups.
Kosten kun je met de calculator berekenen.
Het vereist mogelijk wel wat meer input van de gebruiker dan andere software.
kraades in "[Synology] Backup strategieën en tools"
- Zippen met password (AES256)
- Met Multipar parren met 10% recoveryblocks
- Dat uploaden
Zelfs als er dan n paar files stuk gaan kan ik t gewoon recoveren.
Dat is volgens mij wat Duplicati ook doet, iig die AES256 encryptie. Of hij ook recoveryblocks aanmaakt weet ik niet. Ik heb het nu in een (W10) VM draaien om m'n foto's vanaf de NAS te uploaden naar Stack zodat ik versiebeheer heb. Via de standaardoplossing van Synology kan dat niet.Cartman! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:13:
Ik heb t gevonden hoe ik Stack ga gebruiken:
- Zippen met password (AES256)
- Met Multipar parren met 10% recoveryblocks
- Dat uploaden
Zelfs als er dan n paar files stuk gaan kan ik t gewoon recoveren.
Jouw methode is minder handig, je hebt de data immers twee keer op je systeem staan dan. Met Duplicati voer ik die stappen uit voordat het de deur uitgaat en neemt het lokaal dus niet nog een keer ruimte in.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2016 21:28 ]
Ja, de methode is verre van ideaal maar gezien ik AWS als primair backup platform heb kan dat automatisch met Synology. Dit is gewoon extra dus hoeft niet vaak gedaan te wordenThinkPadd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:28:
[...]
Dat is volgens mij wat Duplicati ook doet, iig die AES256 encryptie. Of hij ook recoveryblocks aanmaakt weet ik niet. Ik heb het nu in een (W10) VM draaien om m'n foto's vanaf de NAS te uploaden naar Stack zodat ik versiebeheer heb. Via de standaardoplossing van Synology kan dat niet.
Jouw methode is minder handig, je hebt de data immers twee keer op je systeem staan dan. Met Duplicati voer ik die stappen uit voordat het de deur uitgaat en neemt het lokaal dus niet nog een keer ruimte in.
Iets zegt mij dat je jouw werkwijze nu misschien één keer doet, en dat daarna de klad erin komtCartman! schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:37:
[...]
Ja, de methode is verre van ideaal maar gezien ik AWS als primair backup platform heb kan dat automatisch met Synology. Dit is gewoon extra dus hoeft niet vaak gedaan te wordenIk ga wel Duplicati eens bekijken ieder geval.
Ik ben nu 2 dagen bezig met Duplicati en het lijkt wel te doen wat ik wil. Zou mooier zijn als zoiets op de Synology kon. De Hyper Backup package doet wel versioning naar een andere Synology, maar heeft helaas (nog?) geen ondersteuning voor een WebDAV-locatie.
Voor Stack zal t misschien eenmalig zijn ja maar zoals ik zei: m'n primaire backups staan bij AWS dus opzich heb ik Stack niet eens nodig.ThinkPadd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:40:
[...]
Iets zegt mij dat je jouw werkwijze nu misschien één keer doet, en dat daarna de klad erin komtSowieso ben je op die manier meer tijd kwijt, je moet eerst de hele boel parren en daarna nog uploaden.
Ja die mail kreeg ik ook, maar inloggen op het controlepaneel werkt bij mij niet. Is kennelijk niet hetzelfde account als je stack, maar heb voor zover ik weet geen transip account hoeven aan te maken voor mijn stack..grote_oever schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:41:
[...]
Ik had het in dit topic al eerder aangegeven, maar het veiligste is gewoon om de stack te gebruiken als extra backup. Dat dit is gebeurt is vervelend voor de mensen die een beschadigd bestand is, maar zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Ze hebben dit allemaal gemeld en dat is allemaal netjes gedaan. Ook kreeg ik zojuist deze mail:
[...]
Afijn maar een mailtje naar de support gestuurd
Het account gedeelte hadden ze inderdaad iets beter kunnen maken. Het was ook een beetje onduidelijk voor mij, maar ik was ingelogd met mijn transip account (waar mijn domainnamen onder staan) en vanuit daar moest ik een nieuw account aanmaken voor mijn stack. Er zal vast goed over nagedacht zijn waarom er voor deze keuze gekozen is, maar zelf vind ik het iets lastiger.idef1x schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:33:
[...]
Ja die mail kreeg ik ook, maar inloggen op het controlepaneel werkt bij mij niet. Is kennelijk niet hetzelfde account als je stack, maar heb voor zover ik weet geen transip account hoeven aan te maken voor mijn stack..
Afijn maar een mailtje naar de support gestuurd
Verwijderd
Ja, als je de app opent en naar tabblad "algemeen" gaat kan je zien of je de nieuwste versie hebt.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:56:
Update de client zich zelf automatisch ? Ik kan op de site ook niet vinden wat de nieuwste client is. Ik heb geen zin om elke keer de 'latest' opnieuw binnen te halen.
Update: in de log zegt hij "genegeerd vanwege de "wat synchroniseren zwarte lijst". Ik heb echter geen bestandsextensies als "negeren"aangegeven.
[ Voor 19% gewijzigd door daanNL op 01-05-2016 13:08 ]
Verwijderd
Op de Mac staat er alleen een versie nummer niet een melding van ' dit is de nieuwste versie '.daanNL schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:03:
[...]
Ja, als je de app opent en naar tabblad "algemeen" gaat kan je zien of je de nieuwste versie hebt.
Verwijderd
Kan iemand een hint geven hoe dit op te lossen zonder de bestaande situatie te breken? Kan ik ongestraft de dependencies downgraden (van 4.16 naar 4.14)?The following packages have unmet dependencies:
davfs2 : Depends: libneon27-gnutls but it is not going to be installed
php5-intl : Depends: php5-common (= 5.5.9+dfsg-1ubuntu4.16) but 5.5.9+dfsg-1ubuntu4.14 is to be installed
php5-mysql : Depends: php5-common (= 5.5.9+dfsg-1ubuntu4.16) but 5.5.9+dfsg-1ubuntu4.14 is to be installed
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2016 13:58 ]
In Program Files (or waar je 'm ook geinstalleerd hebt) staat een bestand 'sync-exclude.lst' Die wordt ook gebruikt.daanNL schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:04:
Stack synchroniseert bij mij één submap niet terwijl alle overige goed gaan die in de hoofdmap staan. Iemand ideeën waar dit in kan zitten? Het zit 'm niet in selectieve synchronisatie. Hij lijkt de map überhaupt niet te herkennen. Ik kan deze ook niet selecteren bij selectieve synchronisatie opties.
Update: in de log zegt hij "genegeerd vanwege de "wat synchroniseren zwarte lijst". Ik heb echter geen bestandsextensies als "negeren"aangegeven.
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:57:
Kan iemand een hint geven
davfs2 heeft ueberhaupt geen PHP-dependencies, maar het lijkt erop dat je met een corrupte apt cache zit. Aannemende dat je alleen officiele repositories gebruikt, probeer eens achtereenvolgens apt-get clean, apt-get install -f, dpkg --configure -a en apt-get update.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Verwijderd
Ik zal eens zien of ik de cache kan opschonen.
Uit dat tekstbestand kan ik niks herleiden wat erop zou moeten leiden dat hij een specifieke map over zou moeten slaan.. Kan ik dat bestand misschien ook gewoon verwijderen? sync-exclude.lst?Dannisi schreef op zondag 01 mei 2016 @ 15:16:
[...]
In Program Files (or waar je 'm ook geinstalleerd hebt) staat een bestand 'sync-exclude.lst' Die wordt ook gebruikt.
Het gekste is nog dat ik er achter ben gekomen dat er ook een bestand kapot is gegaan op m'n schijf. Die heeft ineens een andere aanmaakdatum (ong. 2 dagen later) en is naar STACK gesynchroniseerd. Door puur toeval heb ik hier lokaal nog een kopie van en die kan ik gaan vervangen. Stel dat dat ene bestandje alsnog definitief corrupt was dan had ik een backup van vele GigaBytes opnieuw in kunnen pakken en opdelen en opnieuw uploaden.
Ik vind het verontrustend dat het al dagen op het forum heeft gestaan van STACK. Ik geloofde er niet zo veel van omdat ik dacht dat de mensen die daar op het forum postten een digibeet zouden kunnen zijn en gelijk hun beklag gingen doen over een fout die ze misschien zelf gemaakt zouden hebben. Toch bleken ze gelijk te hebben maar het was pas weken later (pas toen TransIP het zelf door had) dat er gereageerd werd. Ze hadden het veel te laat gelezen staat er. Ik ben er wel een beetje teleurgesteld om (recht om boos te zijn heb ik echt niet, de service is immers gratis). Vind het ook wel mooi dat ze er toch eerlijk over zijn.
Verwijderd
/edit: net een iso van 1,2GB van VPS naar Stack gekopieerd. Snelheid was ongeveer 8MB/sec. Na kopieren een md5sum gedaan en deze was correct. Wat me wel opviel was dat de console direct na de kopieerslag niet reageerde. Ik zag dat de kopie klaar was, en vervolgens deed ik een ls -a. Het duurde erg lang voordat er weer "beweging" in kwam.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2016 00:16 ]
Ik zou 'm backuppen en leeg maken, niet weggooien, en kijken wat er gebeurd.daanNL schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:41:
[...]
Uit dat tekstbestand kan ik niks herleiden wat erop zou moeten leiden dat hij een specifieke map over zou moeten slaan.. Kan ik dat bestand misschien ook gewoon verwijderen? sync-exclude.lst?
Heb die mail ook gehad. Als ik dan ga kijken blijken bij mij twee hele kleine (niet relevante) bestanden corrupt te zijn, niks aan de hand gelukkig.grote_oever schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:41:
[...]
Ik had het in dit topic al eerder aangegeven, maar het veiligste is gewoon om de stack te gebruiken als extra backup. Dat dit is gebeurt is vervelend voor de mensen die een beschadigd bestand is, maar zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Ze hebben dit allemaal gemeld en dat is allemaal netjes gedaan. Ook kreeg ik zojuist deze mail:
[...]
Verwijderd
Je kunt dat wel omzeilen door zelf hashes te checken, maar dat kan niet serverside dus dan moet je alle bestanden die je hebt geupload ook weer downloaden. In het geval van een symmetrische internetverbinding duurt het hele proces dan twee keer zo lang.
Verwijderd
Als antwoord kreeg ik:Hallo,
Ik vroeg me af of het mogelijk is dat jullie een check van de bestanden die in Stack staan kunnen toevoegen.
Bijv md5 sum.... Dit zou de service een stuk bruikbaarder maken omdat dan eenvoudig te controleren is of een bestand goed is overgekomen.
groet,
robb
Beste Robb,
Ik begrijp dat je vragen hebt over het uploaden van jouw bestanden.
We hebben direct een check in de STACK software gebouwd. Deze check controleert of een bestand goed aankomt op de STACK server. Wanneer een bestand niet correct aankomt, dan wordt het bestand opnieuw verzonden. Zo wordt voorkomen dat bestanden verkeerd opgeslagen worden op STACK.
Aankomende week wordt een nieuwe versie van de STACK synchronisatie software geïmplementeerd. In deze nieuwe versie wordt gedetecteerd of een eerder geüpload bestand beschadigd is. Wanneer een bestand beschadigd is, zal STACK het bestand automatisch opnieuw uploaden en daarmee herstellen.
Ik hoop je voldoende geïnformeerd te hebben en wens je een prettige dag toe.
Met vriendelijke groet,
Marie van Someren
TransIP BV
--
TransIP BV | http://www.transip.nl/
Op al onze diensten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Deze kun je vinden op https://www.transip.nl/algemene-voorwaarden/.
Als dit zo is, dan is het volgens mij gelijk een bescherming voor ransomeware (de bestanden in andere stack mappen). Aangezien de laptop alleen die tijdelijke map kan lezen en schrijven toch?
Verwijderd
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Voor de geïnteresseerden :
http://www.bnr.nl/radio/b...stack-en-digitaal-stemmen
Slim bedacht!Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:06:
Ik ben eruit!Ik heb een Synology NAS en daarmee maak ik met "HyperBackup" een encrypted backup in een bepaalde map elke nacht die encrypted en versioned is, die files worden nu gesynct met "CloudDrive" via WebDAV
Heeft alleen wel als nadeel dat je data eigenlijk dubbel ruimte inneemt op de NAS toch? Eén keer gewoon de ruwe bestanden en één keer diezelfde bestanden in encrypted vorm.
In mijn geval zou dat nog meevallen, het gaat dan om 120GB, op een NAS van 2TB kan ik dat wel missen.
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 10:19 ]
Ja, helaas wel maar dat neem ik voor lief. Ik heb een backup die misschien totaal 200GB is van alle foto's/video's/documenten/bestanden en op de 2e schijf van 4TB valt dat reuze mee dusThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:16:
[...]
Heeft alleen wel als nadeel dat je data eigenlijk dubbel ruimte inneemt op de NAS toch?
Met welk package stuurt het uiteindelijk naar Stack? Als ik zoek op 'cloud' dan zijn er meerdere packages: http://i.imgur.com/NqqXK5b.png maar geen 'CloudDrive' zoals jij zegt. Waarschijnlijk bedoel je 'Cloud Sync' ?Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:20:
[...]
Ja, helaas wel maar dat neem ik voor lief. Ik heb een backup die misschien totaal 200GB is van alle foto's/video's/documenten/bestanden en op de 2e schijf van 4TB valt dat reuze mee dusZo heb ik meteen on- en offsite backup van de data op schijf 1.
Ik ben in de war met een andere package, my bad. Degene die je nodig hebt is Cloud Sync inderdaadThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:25:
[...]
Met welk package stuurt het uiteindelijk naar Stack? Als ik zoek op 'cloud' dan zijn er meerdere packages: http://i.imgur.com/NqqXK5b.png maar geen 'CloudDrive' zoals jij zegt. Waarschijnlijk bedoel je 'Cloud Sync' ?
Ik gebruik CloudStation Drive voor t syncen van files (My Documents, Desktop, Downloads) van desktop naar de NAS, die komen daarmee ook automatisch op Stack terecht via deze methode.
Overigens blijf ik Amazon S3 gebruiken voor de belangrijkste bestanden (voornamelijk alle documenten die ik trouw scan, zie Document managementsysteem voor thuis).
[ Voor 30% gewijzigd door Cartman! op 05-05-2016 10:38 ]
Ik zit nog even na te denken over jouw opzet (lokaal een encrypted kopie met versioning maken en de bestanden die daaruit komen uploaden naar Stack). Wat een struikelblok is in deze opzet, is dat je volgens mij niet eenvoudig kunt restoren vanaf Stack.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:32:
[...]
Ik ben in de war met een andere package, my bad. Degene die je nodig hebt is Cloud Sync inderdaad
[...]
Stel jij wilt één foto restoren:
- dan werkt die versioning alleen op de lokale kopie, de Synology heeft er immers geen weet van dat jij op Stack ook nog die versioning hebt staan. Je kunt de foto dan restoren vanuit die lokale kopie.
Mocht de pleuris uitbreken en een HDD in je NAS crasht bijv. dan heb je de kopie van die hele versioning mikmak nog achter de hand bij Stack. In theorie zal je dus nooit downloaden van Stack, alleen als je niet meer kunt restoren uit de lokale kopie.
Ook is het de vraag dat als jij één bestand toevoegt aan de backupset, hoeveel hij dan zal moeten uploaden naar Stack. Ik heb net even gekeken in die lokale map, en de NAS lijkt het allemaal in een soort opgesplitste containers (.bucket bestanden) te drukken van zo'n 52MB per stuk. Als je geluk hebt dan hoeft hij maar één zo'n container te uploaden naar Stack, maar het kan dus ook zijn dat het er veel meer zijn als één simpele foto wordt verspreid over een x-aantal containers. En dan is het weer niet ideaal als dat bij de kleinste wijzigingen al gebeurt, dan zou je bij wijze van spreken voor een foto van 3MB, een containerset van 3GB moeten uploaden.
Anderszijds is het volgens mij ook zo dat je de hele mikmak weer vanaf Stack moet binnenhalen als er één zo'n container corrupt gaat op je Synology. De NAS zal je immers niet zeggen 'volume32 is kapot' zodat je alleen die container kunt restoren naar je NAS.
Blijft lastig hoor, die backups. Uiteindelijk werkt je opzet wel volgens mij, maar er zitten best wel wat haken en ogen aan. Synology moet gewoon zorgen dat je vanuit Hyper Backup ook kunt backuppen naar WebDAV.
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 11:20 ]
Woehoee... ik zit boven het gemiddeldepws34 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:29:
Gisteren was er een item op BNR radio over Stack van TransIP.
Voor de geïnteresseerden :
http://www.bnr.nl/radio/b...stack-en-digitaal-stemmen
voorlopig is het 10% onder 100.000 invites
En door de encryptie is het veilig voor ransomware?Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:06:
Ik ben eruit!Ik heb een Synology NAS en daarmee maak ik met "HyperBackup" een encrypted backup in een bepaalde map elke nacht die encrypted en versioned is, die files worden nu gesynct met "CloudDrive" via WebDAV
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Dat is een groot probleem in DSM 6 ja, ze hebben de file-backup eruit gehaald voor het nieuwe HyperBackup waar ik ook niet blij mee ben. Ik ben aan t kijken of ik die oude methode van backuppen weer kan terugzetten. Voordeel van HyperBackup is wel de encryptie en dat ie automatisch versioning toepast, dat laatste is iets wat Stack niet kan. Het is gratis dus wil er ook niet teveel over klagen dus gebruik ik t maar op een zo goed mogelijke manier.ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:00:
[...]
Ik zit nog even na te denken over jouw opzet (lokaal een encrypted kopie met versioning maken en de bestanden die daaruit komen uploaden naar Stack). Wat een struikelblok is in deze opzet, is dat je volgens mij niet eenvoudig kunt restoren vanaf Stack.
Nee, als jouw files door ransomware worden overgenomen zullen die files dubbel encrypted opgeslagen worden en lost dat je probleem niet op. Versioning lost je probleem wel op tenzij je te weinig versies bijhoudt en de ransomware lang genoeg tijd heeft al je oude versies te verpesten. Om die reden gebruik ik dus Amazon S3 met versioning aan hun kant, die bewaart alles en daarmee ben ik ook veilig voor ransomware. Daar betaal je alleen wel knaken voor dusObelink schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:26:
[...]
En door de encryptie is het veilig voor ransomware?
Versioning kun je ook gewoon prima aan jouw kant (dus d.m.v. je backupsoftware) doen hoor. Als je gewoon meerdere backupsets bewaart op Stack heb je ook versioning.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:32:
[...]
Dat is een groot probleem in DSM 6 ja, ze hebben de file-backup eruit gehaald voor het nieuwe HyperBackup waar ik ook niet blij mee ben. Ik ben aan t kijken of ik die oude methode van backuppen weer kan terugzetten. Voordeel van HyperBackup is wel de encryptie en dat ie automatisch versioning toepast, dat laatste is iets wat Stack niet kan. Het is gratis dus wil er ook niet teveel over klagen dus gebruik ik t maar op een zo goed mogelijke manier.
[...]
Nee, als jouw files door ransomware worden overgenomen zullen die files dubbel encrypted opgeslagen worden en lost dat je probleem niet op. Versioning lost je probleem wel op tenzij je te weinig versies bijhoudt en de ransomware lang genoeg tijd heeft al je oude versies te verpesten. Om die reden gebruik ik dus Amazon S3 met versioning aan hun kant, die bewaart alles en daarmee ben ik ook veilig voor ransomware. Daar betaal je alleen wel knaken voor dus
Dat doet Synology Hyper Backup dus voor meCompizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:42:
[...]
Versioning kun je ook gewoon prima aan jouw kant (dus d.m.v. je backupsoftware) doen hoor. Als je gewoon meerdere backupsets bewaart op Stack heb je ook versioning.
Volgens mij gaat jouw methode met Stack niet werken is nu mijn conclusie. Als de cryptolocker de lokale kopie versleuteld dan ga je dat vrolijk uploaden naar Stack (als je er te laat bij bent), maar je kunt van Stack geen vorige versie binnenhalen en dus is de backup alsnog waardeloos omdat je containers -met daarin je bestanden- door de cryptolocker versleuteld zijn.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:43:
[...]
Dat doet Synology Hyper Backup dus voor meBij Amazon doen zij het voor me en voelt het veel veiliger dan de methode van Synology.
Je zult dus echt een partij moeten hebben die de versioning aan hun kant afhandeld, daar kan de cryptolocker immers niet bij.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 18:46 ]
Goed punt, als je NAS via SMB benaderbaar is dan zou dat kunnen ja. Ik weet niet of ransomware ook NFS gebruikt maar die staat alleen open voor m'n films/series wat niet zoveel boeit. Documenten sync ik altijd even handmatig via FTP (username+password). Als ik ransomware krijg (wat antivirus zou moeten tegengaan) zou die verder niet bij m'n NAS moeten kunnen om schade aan te richten zover ik weet.ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 18:44:
[...]
Volgens mij gaat jouw methode met Stack niet werken is nu mijn conclusie. Als de cryptolocker de lokale kopie versleuteld dan ga je dat vrolijk uploaden naar Stack (als je er te laat bij bent), maar je kunt van Stack geen vorige versie binnenhalen en dus is de backup alsnog waardeloos omdat je containers -met daarin je bestanden- door de cryptolocker versleuteld zijn.
Jep, vandaar Amazon S3 dus... kost me momenteel ~10ct per maand voor de opslag van m'n documenten dus dat is echt verwaarloosbaar weinig.Je zult dus echt een partij moeten hebben die de versioning aan hun kant afhandeld, daar kan de cryptolocker immers niet bij.
Hoezo? De oude versie die nog onaangetast is heb je dan toch nog gewoon op Stack staan?ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 18:44:
[...]
Volgens mij gaat jouw methode met Stack niet werken is nu mijn conclusie. Als de cryptolocker de lokale kopie versleuteld dan ga je dat vrolijk uploaden naar Stack (als je er te laat bij bent), maar je kunt van Stack geen vorige versie binnenhalen en dus is de backup alsnog waardeloos omdat je containers -met daarin je bestanden- door de cryptolocker versleuteld zijn.
Je zult dus echt een partij moeten hebben die de versioning aan hun kant afhandeld, daar kan de cryptolocker immers niet bij.
Fout, je kunt ook een cryptolocker op de Syno zelf krijgen, zoek maar eens op SynoLockerCartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:17:
[...]
Als ik ransomware krijg (wat antivirus zou moeten tegengaan) zou die verder niet bij m'n NAS moeten kunnen om schade aan te richten zover ik weet.
[...]
Als je er op tijd bij bent wel ja, als je echter elke nacht ofzo de bestanden automatisch laat uploaden naar Stack en je komt daar te laat achter dan heb je pech...Compizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:43:
[...]
Hoezo? De oude versie die nog onaangetast is heb je dan toch nog gewoon op Stack staan?
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 19:47 ]
Het idee is dat je oudere versies op Stack laat staan. Je laatste backup is dan compromised, de backupset daarvoor niet.ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:44:
[...]
Als je er op tijd bij bent wel ja, als je echter elke nacht ofzo de bestanden automatisch laat uploaden naar Stack en je komt daar te laat achter dan heb je pech...
Je moet dus nooit een oudere backup gaan overwriten op Stack, alleen nieuwe toevoegen. Periodiek verwijder je dan de oudste backupsets.
[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 05-05-2016 19:51 ]
True, daarom is m'n NAS publiek alleen bereikbaar voor OpenVPN met eigen username/password die enkel rechten heeft voor VPN. Daarna kun je pas inloggen met je persoonlijke login weer. Best wel veilig volgens mij...?ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:44:
[...]
Fout, je kunt ook een cryptolocker op de Syno zelf krijgen, zoek maar eens op synolocker
Mijn voorlopige conclusie is dat Stack als backup-platform de plank nog een beetje mis slaat ieder geval.
[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 05-05-2016 19:51 ]
Stack is geen backupplatform. Is is een storageplatform. Dat betekent echter niet dat het niet prima te gebruiken is als off-site backup; je moet alleen zelf voor een backupsysteem zorgen.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:47:
[...]
Mijn voorlopige conclusie is dat Stack als backup-platform de plank nog een beetje mis slaat ieder geval.
In dat opzicht is Stack niet anders dan een externe HDD of wat voor andere storage mensen gebruiken als backup.
[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 05-05-2016 19:55 ]
Daar heb je gelijk in, I stand corrected. Anders gezegd: het is voor de gemiddelde gebruikerbaar niet echt geschikt als backupplatform dan.Compizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:53:
[...]
Stack is geen backupplatform. Is is een storageplatform.
Maar dat is blijkbaar voor Tweakers al ingewikkeld genoeg.Dat betekent echter niet dat het niet prima te gebruiken is als off-site backup; je moet alleen zelf voor een backupsysteem zorgen.
Als ze versioning wel kunnen aanbieden zal het een stuk interessanter zijn als platform, ben je dat wel met me eens?In dat opzicht is Stack niet anders dan een externe HDD of wat voor andere storage mensen gebruiken als backup.
Niet per se. Ik mis het niet in elk geval.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:00:
[...]
Als ze versioning wel kunnen aanbieden zal het een stuk interessanter zijn als platform, ben je dat wel met me eens?
Het backupsysteem dat ik gebruik bestaat uit incrementele, versleutelde, gecomprimeerde backups.
Een versioningsysteem aan Stack's kant kan incrementele backups niet echt vervangen, ten minste, niet zolang je de compressie en encryptie wilt. Daarvoor zou je namelijk de bestanden 'plain' (dus niet in versleutelde en/of gecomprimeerde archives) moeten uploaden zodat Stack aan 'hun kant' snapshots kan maken.
Als je je backups als versleutelde en/of gecomprimeerde archives wilt uploaden zul je versioning dus aan jouw kant moeten regelen. Incremental backups liggen hierbij erg voor de hand (je gaat immers natuurlijk niet steeds een complete backup uploaden).
[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 05-05-2016 20:18 ]
Zoals ik net zei is dat leuk voor tweakers maar de gemiddelde gebruiker die komt daar niet uit. En op een (Synology) NAS is er ook niet echt een hele goede oplossing momenteel.Compizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:10:
[...]
Het backupsysteem dat ik gebruik bestaat uit incrementele, versleutelde, gecomprimeerde backups.
Tja, de harde waarheid is dat 'de gemiddelde gebruiker' helemaal geen backups maaktCartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:23:
[...]
Zoals ik net zei is dat leuk voor tweakers maar de gemiddelde gebruiker die komt daar niet uit. En op een (Synology) NAS is er ook niet echt een hele goede oplossing momenteel.
Wat mij betreft is dit de enige manier voor off-site backups. Ik ga echt niet mijn hele digitale hebben en houden onversleuteld ergens anders neerzetten. Ik ben niet helemaal gek
Daarom zou het juist zo'n USP voor Stack kunnen worden dat zij dit simpel voor je kunnen regelen lijkt meCompizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:27:
[...]
Tja, de harde waarheid is dat 'de gemiddelde gebruiker' helemaal geen backups maakt
Zoals ik al zei ik mijn vorige post is dat alleen onmogelijk als je je backups zelf (dus aan 'jouw kant') wil versleutelen.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:28:
[...]
Daarom zou het juist zo'n USP voor Stack kunnen worden dat zij dit simpel voor je kunnen regelen lijkt me
Of TransIP moet eigen backupsoftware uitbrengen die dit doet maar dan speciaal voor Stack, maar ik vraag me af wat voor een meerwaarde dat heeft boven backupsoftware die dit al kan (zoals Duplicati voor Windows of Duplicity/Duply voor Linux). Het enige voordeel zou dan zijn dat je het WebDav-adres niet meer zelf hoeft in te tikken...
Een 'echte' gemiddelde gebruiker zal dit niet doen (maar die maken meestal überhaupt geen backups, zoals ik al zei), maar voor een gebruiker die capabel genoeg is om off-site backups te maken lijkt het me nou niet zo'n opgave om Duplicati te installeren eigenlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 05-05-2016 20:39 ]
Als dat programma niet beschikbaar is voor Synology NAS dan heb ik er geen moer aan ieder geval dus daar ga je al.Compizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:34:
[...]
voor een gebruiker die capabel genoeg is om off-site backups te maken lijkt het me nou niet zo'n opgave om Duplicati te installeren eigenlijk.
Ik hield nog even vast aan de gemiddelde gebruiker, dus ik ging uit van Windows.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:51:
[...]
Als dat programma niet beschikbaar is voor Synology NAS dan heb ik er geen moer aan ieder geval dus daar ga je al.
Ik ben niet zo thuis in NASen van Synology, maar hebben die echt geen fatsoenlijke backupsoftware? Dat zou je juist wel verwachten op een NAS lijkt me.
Maar je zegt zelf dat de gemiddelde gebruiker helemaal geen backups heeft... wat is nu de gemiddelde gebruiker?Compizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:01:
[...]
Ik hield nog even vast aan de gemiddelde gebruiker, dus ik ging uit van Windows.
Die hebben dus Hyper Backup nu die versioning/encryption voor je doen, of t incremental is durf ik niet te zeggen. Nadeel is dus dat je niet een enkele file op die manier kunt terughalen, je moet altijd je gehele backup terughalen (of althans...delen ervan waar die file in zit). Zoals ThinkPad al aangaf: als jouw NAS (of Windows bak) geinfecteerd raakt met ransomware zullen ook jouw backups stuk gaan, die worden immers op zichzelf encrypted en dan heb je er niks meer aan. Als je het programma steeds de backups in een nieuwe map kan laten schrijven (bijv een datum) en dat op Stack plaatst ben je er. Synology biedt die functie ieder geval (nog) niet aan.Ik ben niet zo thuis in NASen van Synology, maar hebben die echt geen fatsoenlijke backupsoftware? Dat zou je juist wel verwachten op een NAS lijkt me.
Net getest met een lokale taak en je kunt in 'Hyper Backup' bij de backuptaak op het klokicoontje klikken, dan opent de 'Backup Explorer' en dan kun je gewoon de mappenstructuur bekijken in je backup op verschillende momenten in het verleden. Daarin kun je een bestand restoren naar de oorspronkelijke locatie, of uit de backup kopiëren naar een andere locatie.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:17:
[...]
Die hebben dus Hyper Backup nu die versioning/encryption voor je doen, of t incremental is durf ik niet te zeggen. Nadeel is dus dat je niet een enkele file op die manier kunt terughalen, je moet altijd je gehele backup terughalen (of althans...delen ervan waar die file in zit).
[...]
Lijkt een beetje op de Time Machine mogelijkheid van Apple, mocht je daar bekend mee zijn.
Het principe van Hyper Backup werkt dus goed, maar het zou moeten kunnen backuppen naar een WebDAV-locatie om TransIP Stack goed te kunnen benutten met een Synology NAS. Je moet nu nog allerlei kunstgrepen uitvoeren om een -enigszins- waterdichte backup te hebben.
Blijft overigens het feit dat ik Stack puur als 2e back-uplocatie gebruik, net als jij doet met Amazon. Alleen een backup bij Stack plaatsen vind ik tricky als je ziet dat ze problemen hebben met bestanden die corrupt zijn. Heb net als test even één van de .bucket bestanden van Hyper Backup hernoemd (om de boel opzettelijk te slopen) en kon toen nog steeds wel één enkele foto restoren uit een willekeurige map. Het is dus gelukkig niet zo dat de hele backupset dan onbruikbaar is.
[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 21:49 ]
Lijkt me wel... zelfs met glasvezel is het ondoenlijk om steeds een complete backup te uploaden.Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:17:
[...]
Die hebben dus Hyper Backup nu die versioning/encryption voor je doen, of t incremental is durf ik niet te zeggen.
Nee hoor, want die ransomware kan toch niet bij je Stack komen? Het ergste wat kan gebeuren is dat je laatste backup is gemaakt na de infectie met Cryptolocker, maar in dat geval bestaat alleen je laatste incremental backup uit de versleutelde bestanden. Gewoon de laatste backupset negeren en die daarvoor pakken dus...Zoals ThinkPad al aangaf: als jouw NAS (of Windows bak) geinfecteerd raakt met ransomware zullen ook jouw backups stuk gaan, die worden immers op zichzelf encrypted en dan heb je er niks meer aan.
Klopt.Compizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:45:
[...]
Nee hoor, want die ransomware kan toch niet bij je Stack komen? Het ergste wat kan gebeuren is dat je laatste backup is gemaakt na de infectie met Cryptolocker, maar in dat geval bestaat alleen je laatste incremental backup uit de versleutelde bestanden.
En precies die mogelijk is er nu niet op de Synology. De 'Cloud Sync' package waarmee je bestanden naar een WebDAV-service kan overzetten doet niks meer dan bestanden van A naar B kopieren en heeft verder geen versioning aan boord.Gewoon de laatste backupset negeren en die daarvoor pakken dus...
Of een bestand encrypted is of niet boeit die package niet, het ziet alleen dat het bestand op de NAS is gewijzigd en zal het dus overzetten naar de externe locatie.
TL;DR:
Cloud Sync: wel encryptie, geen versioning, wel WebDAV
Hyper Backup: wel encryptie, wel versioning, geen WebDAV
Tweaker 'kraades' is er overigens (met gedeeltelijk succes) ook mee aan het knutselen geweest zie ik, om met 'Hyper Backup' naar een WebDAV-locatie (TransIP Stack) te backuppen: kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Hyper Backup naar een andere Synology NAS is overigens een goede oplossing als je twee stuks Synology (met DSM 6 of hoger) tot je beschikking hebt. Je hebt dan versioning en indien gewenst ook nog encryptie (zowel client-side encryptie als versleuteling van het dataverkeer). Maargoed dat staat los van Stack
[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 22:47 ]
Als je tool simpelweg die laatste incremental kan negeren zit je goed jaCompizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:45:
Nee hoor, want die ransomware kan toch niet bij je Stack komen? Het ergste wat kan gebeuren is dat je laatste backup is gemaakt na de infectie met Cryptolocker, maar in dat geval bestaat alleen je laatste incremental backup uit de versleutelde bestanden. Gewoon de laatste backupset negeren en die daarvoor pakken dus...
Even geprobeerd en dat werkt inderdaad gewoonThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:38:
[...]
Net getest met een lokale taak en je kunt in 'Hyper Backup' bij de backuptaak op het klokicoontje klikken, dan opent de 'Backup Explorer' en dan kun je gewoon de mappenstructuur bekijken in je backup op verschillende momenten in het verleden. Daarin kun je een bestand restoren naar de oorspronkelijke locatie, of uit de backup kopiëren naar een andere locatie.
Lijkt een beetje op de Time Machine mogelijkheid van Apple, mocht je daar bekend mee zijn.
Die tussenstap is erg jammer ja, direct zou fijner zijn.Het principe van Hyper Backup werkt dus goed, maar het zou moeten kunnen backuppen naar een WebDAV-locatie om TransIP Stack goed te kunnen benutten met een Synology NAS. Je moet nu nog allerlei kunstgrepen uitvoeren om een -enigszins- waterdichte backup te hebben.
Beter, dat is opzich best wel netjes danBlijft overigens het feit dat ik Stack puur als 2e back-uplocatie gebruik, net als jij doet met Amazon. Alleen een backup bij Stack plaatsen vind ik tricky als je ziet dat ze problemen hebben met bestanden die corrupt zijn. Heb net als test even één van de .bucket bestanden van Hyper Backup hernoemd (om de boel opzettelijk te slopen) en kon toen nog steeds wel één enkele foto restoren uit een willekeurige map. Het is dus gelukkig niet zo dat de hele backupset dan onbruikbaar is.
[ Voor 61% gewijzigd door Cartman! op 05-05-2016 21:56 ]
Aha, dus dat miste ik. Het probleem is dus eigenlijk gewoon dat die backupsoftware geen WebDav-support heeft.ThinkPadd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:52:
[...]
Klopt.
[...]
En precies die mogelijk is er nu niet op de Synology. De 'Cloud Sync' package waarmee je bestanden naar een WebDAV-service kan overzetten doet niks meer dan bestanden van A naar B kopieren en heeft verder geen versioning aan boord.
Of een bestand encrypted is of niet boeit die package niet, het ziet alleen dat het bestand op de NAS is gewijzigd en zal het dus overzetten naar de externe locatie.
TL;DR:
Cloud Sync: wel encryptie, geen versioning, wel WebDAV
Hyper Backup: wel encryptie, wel versioning, geen WebDAV
Hyper Backup naar een andere Synology NAS is overigens een goede oplossing als je twee stuks Synology tot je beschikking hebt. Je hebt dan versioning en indien gewenst ook nog encryptie (zowel client-side encryptie als versleuteling van het dataverkeer). Maargoed dat staat los van Stack
Tja, dat is best wel ruk dan...
Dat lijkt me voor de hand liggend; wat heb je aan versioning als je alleen de laatste backup kan terughalen?Cartman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:52:
[...]
Als je tool simpelweg die laatste incremental kan negeren zit je goed ja
Als je tool een complete container maakt van alles (zoals Hyper Backup doet...) en hij schrijft misschien in n index weg wat ie aan files heeft zou ik me kunnen voorstellen dat ie misschien onverwacht reageert. Blijkbaar kan die daar wel goed mee omgaan als ik moet afgaan op ThinkPad z'n test. Ik vertrouw nog t meest op externe versioning van Amazon S3 iig.Compizfox schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:02:
[...]
Dat lijkt me voor de hand liggend; wat heb je aan versioning als je alleen de laatste backup kan terughalen?
Verwijderd
Verwijderd
Ja, die verdwijnen het syncen gebeurt bidirectioneel. D.w.z. beide kanten op. Verwijder je iets op stack of andersom dan verdwijnt het op de andere locatie ook.Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 13:19:
Heel domme vraag, als ik bestanden uit mijn lokale stack map verwijder, verdwijnen ze dan ook uit de online stack?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het gaat hier trouwens niet om een VPS of iets dergelijks maar een simpel pakket, dus rechten op de server zijn nihil.
De eerste sync duurde vrij lang (300GB) wat begrijpelijk is en daarna werden alleen de gewijzigde bestanden gesyncd (alleen locaal veranderde bestanden) dit ging goed.
Maar, sinds 2 weken wordt alles gesyncd (polling op 86400) elke dag wil cloud sync de volledige 300 GB syncen wat dus erg lang duurt.
Ik heb verder niks aan de settings veranderd, weet iemand of ik iets fout doe?
Hoe krijg ik voor elkaar dat alleen de gewijzigde bestanden gesyncd worden.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
[ Voor 98% gewijzigd door idef1x op 13-05-2016 08:48 . Reden: deleten van post kan niet, dan maar legen ;) ]
Ik ken synologie niet, maar dat klinkt meer als dat je hem volledig laat backuppen in plaats van incremental.gielie schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:42:
Ik heb een probleem met stack icm mijn synology cloud storage.
De eerste sync duurde vrij lang (300GB) wat begrijpelijk is en daarna werden alleen de gewijzigde bestanden gesyncd (alleen locaal veranderde bestanden) dit ging goed.
Maar, sinds 2 weken wordt alles gesyncd (polling op 86400) elke dag wil cloud sync de volledige 300 GB syncen wat dus erg lang duurt.
Ik heb verder niks aan de settings veranderd, weet iemand of ik iets fout doe?
Hoe krijg ik voor elkaar dat alleen de gewijzigde bestanden gesyncd worden.
Ik zou je configuratie nog maar eens nalopen in ieder geval.
Ik heb laatst ook naar duplicity gekeken, maar bij een test om te kijken wat er gebeurd als de upload wordt onderbroken (internet uitval oid) ging het fout. Hij geeft een time-out: prima. Start opnieuw en ziet dat ie inderbroken was en wil verder gaan, maar dan geeft ie de melding dat mijn secret key ontbreekt en geen mogelijkheid om hem weer aan de praat te krijgen. Lijkt (als ik zo op internet snuffel) dat ie de passphrase niet meer goed meekrijgt (terwijl het zo in een script prima doet zolang je niets onderbreekt). Gevolg: je hele backup is garbageCompizfox schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:14:
[...]
Ik gebruik zelf Duplicity, ik weet niet of dat ook op een Synology-NAS aan de praat te krijgen is? Voor Windows heb je bijvoorbeeld Duplicati.
Leek me niet betrouwbaar.
[ Voor 32% gewijzigd door idef1x op 13-05-2016 08:48 . Reden: samengevoegd ]
Heb daar geen problemen mee hier.idef1x schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 08:46:
[...]
Ik heb laatst ook naar duplicity gekeken, maar bij een test om te kijken wat er gebeurd als de upload wordt onderbroken (internet uitval oid) ging het fout. Hij geeft een time-out: prima. Start opnieuw en ziet dat ie inderbroken was en wil verder gaan, maar dan geeft ie de melding dat mijn secret key ontbreekt en geen mogelijkheid om hem weer aan de praat te krijgen. Lijkt (als ik zo op internet snuffel) dat ie de passphrase niet meer goed meekrijgt (terwijl het zo in een script prima doet zolang je niets onderbreekt). Gevolg: je hele backup is garbage![]()
Leek me niet betrouwbaar.
Als de internetverbinding even wegvalt is er sowieso niet veel aan de hand. Hij blijft het dan gewoon proberen totdat het weer werkt (die time-outs waar je het over had).
Sterker nog, bij het uploaden naar Stack krijg ik vaak veel time-outs. Ook als ik naar Stack ga via de browser moet ik vaak op F5 rammen voordat ik antwoord terug krijg. Moet nog een uitzoeken waar dat aan ligt.
Ook als je het hele backupprocess onderbreekt (door Duplicity te killen) is er nog niets aan de hand. Bij het hervatten zoekt hij dan op bij welke volume hij was gebleven en dan gaat hij weer rustig verder. Dit heb ik ook getest.
edit: inmiddels weer getest en werkt tot nu toe prima. Tijdens wat speurwerk op internet over duplicity kwam ik wellicht de oorzaak van het eerdere falen tegen: je moet niet via sudo of su het script starten (waarin de PASSPHRASE staat), maar echt als de betreffende user. Ik teste het namelijk in een LXC container en deed voor het gemak even een su - <backupuser>...
[ Voor 50% gewijzigd door idef1x op 15-05-2016 09:30 . Reden: weer getest ]
wat ik dus eigenlijk wil is mappen delen tussen stackusers binnen dezelfde stack
[ Voor 11% gewijzigd door rg-mohwa op 17-05-2016 10:27 ]
Maar nu loop ik tegen een probleem, alle tutorials van incremental syncs gaan altijd over davfs2 maar mijn server is een openvz vps en er is geen /dev/fuse beschikbaar.
Ik heb het geprobeert met cadaver maar die upload altijd opnieuw (niet incremental).
Zijn er nog andere wegen te bewandelen/tips?
onderling gaat niet zo heel makkelijk.rg-mohwa schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:20:
De dropbox van de vriendin zat vol, dus ik heb een nieuwe user in mijn stack aangemaakt en de app geinstalleerd op haar telefoon die nu automatisch alle foto's upload. als ik nu als beheerder inlog kan ik haar stackfolders nu niet meer zien. iemand enig idee hoe ik deze toch kan bekijken zonder in te loggen als mijn vriendin ?
wat ik dus eigenlijk wil is mappen delen tussen stackusers binnen dezelfde stack
Ik heb een aparte foto-user aangemaakt voor de camera's, en in de stackapp meerdere accounts aangemaakt.
als je tegen de eventuele nadelen van quickpic kan, kun je daarin een taak aanmaken dat de foto's naar 2 accounts gestuurd worden
Ik laat mijn ontvangen whatsapp-foto's apart verzenden naar een andere stack.
Nadeel van quicpic is dat het android is, maar het grootste probleem voor velen is de overname door CM half vorig jaar.
Hier even op terugkomend:Compizfox schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:21:
[...]
Sterker nog, bij het uploaden naar Stack krijg ik vaak veel time-outs. Ook als ik naar Stack ga via de browser moet ik vaak op F5 rammen voordat ik antwoord terug krijg. Moet nog een uitzoeken waar dat aan ligt.
Ik heb zo'n vermoeden dat het aan IPv6 ligt. Momenteel heb ik weer zo'n moment waarop Stack (ook via de browser) nauwelijks te bereiken valt. Pingen gaat prima, maar de webserver antwoordt niet.
Als ik IPv4 forceer werkt echter wel.
Meer mensen die dit hebben?
Ja, gebruik software die direct via WebDav kan uploadenCT schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:08:
Door de bunq deal heb ik nu eindelijk ook een stack invite/account :-)
Maar nu loop ik tegen een probleem, alle tutorials van incremental syncs gaan altijd over davfs2 maar mijn server is een openvz vps en er is geen /dev/fuse beschikbaar.
Ik heb het geprobeert met cadaver maar die upload altijd opnieuw (niet incremental).
Zijn er nog andere wegen te bewandelen/tips?
Ik neem aan dat het voor backups is? Duplicity kan direct met WebDav (en tig andere protocollen) overweg.
Het is sowieso beter om backuplocaties niet te mounten. Als je per ongeluk een rm -rf / doet, of je hebt één of ander (crypto)virus, dan zijn niet ook je backups weg.
[ Voor 39% gewijzigd door Compizfox op 17-05-2016 20:05 ]
Dit is exact wat ik zocht :-) Ik gebruik mijn VPS al als webdav/cloud drive en nu heb ik voor rampen een goeie backup.
Dit topic gaat over de functies en performance van Stack en is niet bedoeld voor het bespreken van alternatieven, dat kan beter in: Het Online Backup Topic