jeroenm17 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:26:
Ik lees dit forum deel altijd met veel plezier, maar heb nu jullie hulp nodig.
Sinds een week ben ik in gesprek met een bedrijf wat mij een functie wil aanbieden als Junior network engineer. De gesprekken verlopen heel goed, nu willen ze graag een salaris indicatie hebben.
Het gaat hier om een functie waar je in ploegendiensten werkt.
Bij mijn huidige werkgever heb ik een lease auto, welke ik niet bij deze werkgever kan krijgen.
Ik vind het daarom wat lastiger om een salaris indicatie te geven.
Kunnen jullie mij hiermee helpen?
Leeftijd: 23
IT Werkervaring: 1.5 jaar 3 jaar stages
Opleiding: MBO 3 , MBO 4 gevolgd.
Certificaten: ITIL, CCNA ICND1 ben ik mee bezig.
@mods, mocht dit niet mogen in dit deel hoor ik het graag.
Zoals hierboven al eerder aangegeven, ga nooit in op de vraag om een salarisindicatie af te geven!
Waarom? Je weet nu nog niet wat hun (secundaire) arbeidsvoorwaarden zijn.
Het salaris is slechts een (klein) component, maar waar velen zich blind op staren!
Stel dat je nu zegt dat je 3.000 euro (bruto) wilt gaan verdienen. Is dit dan goed of slecht?
Wellicht als je het afzet tegen je huidige salaris erg goed, maar wat als je onderstaande punten meeneemt in de overweging? Is 3.000 euro dan nog steeds zo goed?
Je geeft aan dat je nu een lease auto hebt bij je huidige werkgever, maar je weet niet of je deze krijgt bij je potentieel nieuwe werkgever. Hoe ga je dit in vredesnaam in je salarisindicatie mee laten wegen?!
Hoeveel vrije dagen heb je nu en hoeveel krijg je er straks? Wellicht heb je nu 40 dagen (even extreem genomen, maar niet onmogelijk) en ga je straks terug naar 25 dagen.
Hoeveel pensioenpremie betaal je nu? En hoe is de verdeling? Heb je nu een 1/3 deel eigen bijdrage en ga je straks naar een 2/3 deel eigen bijdrage?
Zo kan ik nog wel tien dingen opnoemen die van invloed zijn op wat je als salarisindicatie moet overwegen.
Praat dus niet alleen over je salaris, maar over alle voorwaarden!
Zelf ben ik een jaar geleden binnen dezelfde branche van werkgever geswitched en daar vroegen ze mij ook een indicatie af te geven. Ik heb dit verzoek geweigerd, juist vanwege bovenstaande punten. Toen wisten ze ook direct wat voor iemand ze tegenover zich hadden en deden zij het openingsbod.
Dit bod was significant hoger dan dat ik zelf ooit had durven te noemen! Eigenwijs dat ik ben, ben ik hier niet direct op in gegaan. Een bedrijf zal namelijk nooit direct de max aangeven, eerder het minimum dat ze in gedachte hebben. Op hun aanbod had ik dan ook geantwoord, dat ik even alles voor mijzelf op een rijtje wilde zetten en of ze mij een pro forma (conform alle afspraken en secundaire voorwaarden) wilden toesturen. En drie keer raden wat ik op de pro forma zag? Juist, een bedrag dat nog net wat hoger lag dan dat ze in het gesprek hadden aangegeven. Direct even contact opgenomen, dat dit niet conform de afspraken was en dat dit het vergelijken voor mij lastig maakt. Waarop zij antwoorden, dat ze het bod wat opgehoogd hebben omdat ze mij in de verkeerde trede hadden ingeschaald.
Succes met je verdere sollicitatie!