MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Betreffende de Persistent Chat, ik heb gisteren gekeken of er 1 gedefinieerd was en dat was volgens mij niet zo. Maar ik ga nog eens kijken. Kun je er alsnog een aanmaken (misschien een beetje drastisch vanwege een foutmelding).Question Mark schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:04:
Controleer je topology eens? Het is in een SfB 2019 topology nog steeds mogelijk om SfB 2015 pools én features te hebben. Je kunt dus nog ergens per ongeluk een persistent chat pool gedefinieerd hebben.
Voor wat betreft een client, als ik op "Away" sta is één tik tegen mijn muis voldoende om mijn presence weer op "Available" te krijgen.
Welke client gebruiken jullie? De basic of de volledige? (let op dat de O365 portal standaard de basic installeerd).
We gebruiken de basic client. Is upgraden naar de volledige versie de oplossing?
- Presence van users wordt niet goed weergegeven na het unlocken van hun werkplek
- Je krijgt een foutmelding die lijkt te verwijzen naar persistent chat

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik heb de client nét gedownload, Setupskypeforbusinessretail.x64.nl-nl_.exe (wij een Office 365 Enterprise E3 abonnement), ik ga eens kijken wat de verschillen zijn. Dat andere ga ik ook even verder uitzoeken, tot zoverre bedankt.Question Mark schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:33:
Probeer eerst te achterhalen waar je (fout)meldingen nu vandaan komen. Je hebt er volgens mij twee als ik je posts goed begrijp:De verschillen tussen de beide Skype clients (basic vs full) kun je gewoon opzoeken. Dan zou je ook zelf de conclusie kunnen trekken of dit mogelijk je problemen oplost. Beetje eigen inzet mag wel.
- Presence van users wordt niet goed weergegeven na het unlocken van hun werkplek
- Je krijgt een foutmelding die lijkt te verwijzen naar persistent chat
112, de Normalization Rule (NL-Service) luidt
Patern to match
^(112|144|140\d{2,3}|116\d{3}|18\d{2})$
Translation rule
$1
Als ik vervolgens 112 test wordt dat genormaliseerd naar 112. Wij moeten alleen eerst een 0 draaien om naar buiten te bellen. Wat gaat er hier mis?
Wat ook mis gaat zijn de speciale telefoonnummers die sommigen gemeenten gebruiken. Dat zijn14xxx nummers. Dat zijn geen 10 cijferige telefoonnummers. Ik denk niet dat https://www.ucdialplans.com hierin voorziet.
Ik heb bij 112 de Translation rule veranderd naar +31$1. Het nummer wordt nu wel gebeld (eerst kwam er direct een foutmelding) maar dan direct de toon van een ongeldig nummer.
[Voor 10% gewijzigd door be3a18 op 28-05-2019 15:18]
Als jij verplicht bent om eerst een 0 mee te geven, dan moet je de translation aanpassen naar 0$1.
Overigens begrijp ik de logica achter je rule niet zo:
- Je pakt van óf 112 óf 144 óf 140 de laatste twee karakters en plakt daar later weer een 1 aan vast.
- Van 116 pak je alle drie karakters, en plakt daar later weer een 1 aan vast
- van 18 pak je weer alle karakters, en plakt daar later weer een 1 aan vast
Dat geeft je ook de optie om langere (of kortere) nummers te normaliser. Hou je ook even rekening met E164?
Ik heb het even nagekeken (ik heb het dialplan niet zelf gemaakt). Diegene die dat gedaan heeft letterlijk de regel die gecreëerd is via die website gebruikt.Question Mark schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:36:
Wat is je vraag precies? Je regex doet toch precies wat hij moet doen?
Als jij verplicht bent om eerst een 0 mee te geven, dan moet je de translation aanpassen naar 0$1.
Overigens begrijp ik de logica achter je rule niet zo:Los daarvan, hetzou het mijn voorkeur hebben om meerdere normalization rules aan te maken, en deze te koppelen aan een dial plan.
- Je pakt van óf 112 óf 144 óf 140 de laatste twee karakters en plakt daar later weer een 1 aan vast.
- Van 116 pak je alle drie karakters, en plakt daar later weer een 1 aan vast
- van 18 pak je weer alle karakters, en plakt daar later weer een 1 aan vast
Dat geeft je ook de optie om langere (of kortere) nummers te normaliser. Hou je ook even rekening met E164?
Ik ga even proberen wat jij voorstelt.

Zie ook:
Create or modify a normalization rule in Skype for Business
Mijn vraag is waar die extra nul weg komt? Bij rule to match staat alleen de translation rule die ik hiervoor gemaakt heb.
In de eventvwr staat vervolgens:
Response Data:
101 Progress Report
ms-diagnostics: 14011;reason="Called Number translated";source="xxxx.xxxx.LOCAL";RuleName="NL-14xxx";CalledNumber="014058";TranslatedNumber="14058";appName="TranslationService"
403 Forbidden
ms-diagnostics: 12004;reason="The user is not authorized to call the specified number or none of the routes have a valid gateway configured.";source="xxxx.xxxx.LOCAL";appName="OutboundRouting";OriginalPresenceState="0";CurrentPresenceState="0";MeInsideUser="Yes";ConversationInitiatedBy="0";SourceNetwork="0";RemotePartyCanDoIM="No"
Ik heb de instructies hiervoor gevolgd voor het maken van een normalization rule.
Waarom haal je de 0 en 14 uit elkaar? Is dat niet een string die hij gewoon moet matchen?be3a18 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:45:
De Pattern to match is ^0(14\d{3})$, het Translation Pattern is $1.
Let daarnaast op dat Skype alleen werkt bij E.164 nummers. Daar moet je met je translation rekening mee houden. Je moet (voor een Nederlands nummer) altijd vertalen naar +31.....
Het pattern en de rule worden automatisch gegenereerd als ik de instructies volg.Question Mark schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:03:
[...]
Waarom haal je de 0 en 14 uit elkaar? Is dat niet een string die hij gewoon moet matchen?
Let daarnaast op dat Skype alleen werkt bij E.164 nummers. Daar moet je met je translation rekening mee houden. Je moet (voor een Nederlands nummer) altijd vertalen naar +31.....
Bij de gemeente Leeuwarden (dat staat voor 058) staat apart vermeld hoe je ze uit het buitenland moet bellen, dat werkt blijkbaar niet via +3114058. Heb je uberhaupt ervaring met 14xxx nummers?
Maar ik ga even kijken wat ik er van kan maken.
[Voor 6% gewijzigd door be3a18 op 11-06-2019 16:49]
UM policy gecheckt, server up to date, firewall uitgezet maar nog steeds niet grrrr
Iemand al iets gelijkaardig gehad op een hosted sfb?
- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-
Het is voor mij een raadsel waarom een microsoft update een microsoft product de nek omdraait.
Ik heb de CU weer terug gedraaid.
Je hebt wel meer rare problemen gemeld omtrent je omgeving en inrichting. Weet je zeker dat er niet een ander probleem speelt in je omgeving.
Aan 2019-08 Cumulative Update for Windows Server 2016 for x64-based Systems (KB4512495) ben ik niet eens toegekomen. Die kwam er achteraan.
Ik had/heb op deze server de optie Give me updates for other Microsoft products when I update Windows aan staan wat er voor zorgde dat er behalve een CU ook specifieke updates voor SfB en SQL werden geïnstalleerd.
Qua inrichting werkt alles nu zoals het hoort. Naast het CU probleem speelt ook mee dat er na een herstart van de server 22 services niet gestart worden. Misschien ben ik ongeduldig maar 10 minuten wachten helpt niet. Na het starten van 1 service worden er dan weer 4 of 5 automatisch gestart maar daarna moet ik weer handmatig aan de slag. Dit speelt sinds de CU van de voorlaatste keer.
Volgens Microsoft moet SfB niet virtueel draaien en moet je minimaal 64GB intern geheugen hebben. Daar voldoen wij dus niet aan. Wat denk ik mee speelt is dat de VMware host veel te licht is. Het is geen server maar in feite een huis tuin en keuken PC met flink veel geheugen. Dat schiet niet op (bij updates in ieder geval niet).
Mocht ik hier wat beters voor moeten neer zetten, waar moet ik dan aan denken?
Skype for Business mag prima virtueel, mits je maar aan de guidelines voldoet. Voor SfB wordt nu door Microsoft nog verwezen naar de virtualisatie guidelines voor Lync 2013. Als hieraan voldaan wordt, krijg je ook gewoon support vanuit MS.be3a18 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:37:
Volgens Microsoft moet SfB niet virtueel draaien en moet je minimaal 64GB intern geheugen hebben.
Leesvoer:
https://tomtalks.blog/201...rver-2019-virtualization/
Enable Hyperthreading.
In het leesvoer staat:
You should disable hyperthreading on all hosts
Komt dit doordat Microsoft het over een fysieke server heeft en het leesvoer het over een VM?
Verder lees ik:
Do not use processor oversubscription; maintain a 1:1 ratio of virtual CPU to physical CPU.
Daar voldoen wij momenteel sowieso niet aan.
Wat is voor jullie de minimum configuratie? Wij zijn een kleine organisatie met 25 personeelsleden.
De kleinste config die wij kennen is vanaf 250 users, waarbij geen functies co-located zijn. Dat is lastig te vergelijken met jullie omgeving. Overigens zijn de systeemspec's van MS wel erg zwaar hoor. Als je kijjkt naar de reference topology dan gaat men bij een "small organization" al uit van 4000 users...

https://docs.microsoft.co...sics/reference-topologies
Met 4 cpu's en 24/32 GB memory (per Front-End) zou je al een heel eind moeten kunnen komen. Maar... meten is weten..

Dat is dus weer einde oefening voor Skype for Business. Na de herstart worden 20 services niet automatisch herstart, dat moet ik dus handmatig doen. Ik start eerst alle SQL services en volgens de SfB services. Ik begin met de Front End service en vervolgens de rest.
Ik kan vervolgens wel bellen maar niet gebeld worden (gesprek wordt afgebroken).
Ik heb de server nu uitgezet en zojuist weer gestart. Ben ik daarna eerst weer een half uur bezig de services te starten en dan maar hopen dat het werkt.
En dit is nog maar 1 CU. Er moet daarna nog een.
In de event log op zowel mijn PC als de server is niks terug te vinden over de mislukte bel poging.
Server uit zetten en daarna alle services starten heeft gewerkt.
[Voor 4% gewijzigd door be3a18 op 08-09-2019 13:55]
Why? Zodra SQL draait kun je gewoon het commando "Start-CSWindowsService" invoeren. Dat zorgt ervoor dat alle SfB services gestart worden, in de juiste volgorde.be3a18 schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:35:
Ik start eerst alle SQL services en volgens de SfB services. Ik begin met de Front End service en vervolgens de rest.
Inhoudelijk kan ik je verder niet helpen. Ik herken deze problemen niet (en wij patchen maandelijks echt honderden SfB systemen), er zit dus ergens een issue in jouw omgeving.
Dat van dat commando neem ik mee.Question Mark schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:06:
[...]
Why? Zodra SQL draait kun je gewoon het commando "Start-CSWindowsService" invoeren. Dat zorgt ervoor dat alle SfB services gestart worden, in de juiste volgorde.
Inhoudelijk kan ik je verder niet helpen. Ik herken deze problemen niet (en wij patchen maandelijks echt honderden SfB systemen), er zit dus ergens een issue in jouw omgeving.
Ik weet ook niet waarom alles niet normaal opstart. Ik denk dat de host veel te licht is.
Vandaag weer een cumulatieve update geïnstalleerd. En het gaat dus weer helemaal mis.Question Mark schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:06:
[...]
Why? Zodra SQL draait kun je gewoon het commando "Start-CSWindowsService" invoeren. Dat zorgt ervoor dat alle SfB services gestart worden, in de juiste volgorde.
Ik heb het Powershell commando geprobeerd maar de Front End server wil niet starten. Ik zet de server nu uit en start m daarna weer op.
Wat zijn de specificaties van de hosts waar bij jullie de VM's op draaien (er van uitgaande dat het VM's zijn)?
Verschilt per klantgrootte. De kleinste variant Front-End server die wij kennen (250 users, geen rollen co-located) heeft 16 GB memory en 4 cpu-cores. Daarbij is de host niet overcommit overigens.be3a18 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:55:
[...]
Wat zijn de specificaties van de hosts waar bij jullie de VM's op draaien (er van uitgaande dat het VM's zijn)?
We werken nu sinds een maand met SfB en dat is prima ingeregeld. Alleen.
De medewerkers hebben allemaal een uniforme werkplek met een curved lg screen waar je binnen 1 monitor 2 schermen kunt zetten.
Office 365 en andere werkprogramma's draaien in een RDS omgeving.Vaak op 2 schermen.
Skype for business draait lokaal op de pc's en je raad het al.
Als er een telefoontje of een chat binnenkomt blijft Skype achter het RDP scherm hangen missen mensen veel berichten en telefoontjes.
Nu zijn er al oplossingen als busylights enz. maar het zou toch wenselijk zijn dat Skype zich voor rdp mag presenteren als er iets binnen komt.
Hebben jullie hier een idee over?
Groet Rick
Anyway, misschien kun je eens naar Super Toast kijken. https://www.modalitysystems.com/software/supertoast
Is er overigens een specifieke reden gekozen voor SfB en niet voor Teams? Tenzij een klant specifieke wensen heeft mbt call recording oid. zien wij eigenlijk bijna alle nieuwe klanten voor Teams kiezen, in combinatie met Direct Routing.Twiin3000 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:29:
We werken nu sinds een maand met SfB en dat is prima ingeregeld.
Dit project loopt al 1,5 jaar en ik verwacht dat er idd binnenkort overgegaan gaat worden op TEAMS..
Dit is wanneer je full screen in je rdp sessie gaat.Twiin3000 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:29:
Hallo, ik heb een praktisch vraagje over SfB en werken met een remote desktop:
We werken nu sinds een maand met SfB en dat is prima ingeregeld. Alleen.
De medewerkers hebben allemaal een uniforme werkplek met een curved lg screen waar je binnen 1 monitor 2 schermen kunt zetten.
Office 365 en andere werkprogramma's draaien in een RDS omgeving.Vaak op 2 schermen.
Skype for business draait lokaal op de pc's en je raad het al.
Als er een telefoontje of een chat binnenkomt blijft Skype achter het RDP scherm hangen missen mensen veel berichten en telefoontjes.
Nu zijn er al oplossingen als busylights enz. maar het zou toch wenselijk zijn dat Skype zich voor rdp mag presenteren als er iets binnen komt.
Hebben jullie hier een idee over?
Groet Rick
Dit is normaal. Sfb heeft nog niets hiervoor gedaan, wrs omda ze op teams focussen
Mogelijke workarounds:
1- Supertoast
Of
2- Je laat ze met rdcman connecteren
Of
3 - je zet de resolutie van het rdp scherm ietsie lager zodat de task bar (van de locale pc) nog zichtbaar is
Of
4- je raadt de mensen aan een extra scherm aan te kopen voor skype te kunnen beheren
Of
5- je installeert de client op de terminal server maar zegt tegen de mensen dat ze voor telefoontjes beter niet opnemen in hun TS sessie
Ik heb geen meldingen in de Event Viewer die me wijzer maken.
Ik doe nog 1 poging met een herstart en daarna ga ik de laatste back-up terug zetten.
Zie je de binnenkomende oproepen in de SIP Logs (freepbx paneel?) ?be3a18 schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:20:
KB4530689 (een cumulatieve update voor Windows Server 2016) heeft bij ons de Skype for Business server voor de helft de nek omgedraaid. Ik kan wel bellen maar niet gebeld worden. De update heb ik inmiddels verwijderd maar dat mag niet helpen. De server is herstart en uitgezet (meerdere keren) maar gebeld worden is niet meer mogelijk.
Ik heb geen meldingen in de Event Viewer die me wijzer maken.
Ik doe nog 1 poging met een herstart en daarna ga ik de laatste back-up terug zetten.
Kunnen de mensen intern nog wel gebeld worden? Hoe ben je zeker dat het een update was?
Het enige wat veranderd is sinds vrijdag is de cumulatieve update voor Windows Server 2016. Die heb ik vanochtend geïnstalleerd.Xelefim schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:24:
[...]
Zie je de binnenkomende oproepen in de SIP Logs (freepbx paneel?) ?
Kunnen de mensen intern nog wel gebeld worden? Hoe ben je zeker dat het een update was?
Bij onze zeg maar SIP provider komen mijn telefoontjes keurig binnen (dat kan ik zien in het dashboard). De Skype for Business server pakt het daarna echter niet op wat ik ook probeer. Ik kan wel via de server naar buiten bellen.
Intern bellen kan ik niet testen omdat ik alles vanaf huis doe, ik hier geen headset heb en er nu sowieso niemand op het werk is.
Ik volg de procedure die ik altijd volg maar wat ik ook doe of probeer, ik krijg geen binnenkomende telefoontjes (het ontbreken van een headset is hierbij niet van belang, ik krijg een pop-up van SfB als er een telefoontje binnen komt).
As we speak wordt nu de back-up terug gezet maar dat kan nog wel even duren. Als workaround kan ik bij onze SIP provider 06-nummers gaan koppelen aan de menu-opties die we hebben maar dat is een hele beperkte workaround.
[Voor 9% gewijzigd door be3a18 op 22-12-2019 19:39]
Is het niet je Windows firewall die gek doet?be3a18 schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:36:
[...]
Het enige wat veranderd is sinds vrijdag is de cumulatieve update voor Windows Server 2016. Die heb ik vanochtend geïnstalleerd.
Bij onze zeg maar SIP provider komen mijn telefoontjes keurig binnen (dat kan ik zien in het dashboard). De Skype for Business server pakt het daarna echter niet op wat ik ook probeer. Ik kan wel via de server naar buiten bellen.
Intern bellen kan ik niet testen omdat ik alles vanaf huis doe, ik hier geen headset heb en er nu sowieso niemand op het werk is.
Ik volg de procedure die ik altijd volg maar wat ik ook doe of probeer, ik krijg geen binnenkomende telefoontjes (het ontbreken van een headset is hierbij niet van belang, ik krijg een pop-up van SfB als er een telefoontje binnen komt).
As we speak wordt nu de back-up terug gezet maar dat kan nog wel even duren. Als workaround kan ik bij onze SIP provider 06-nummers gaan koppelen aan de menu-opties die we hebben maar dat is een hele beperkte workaround.
👩🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀
Wat gebeurd er precies bij binnenkomende oproepen? Krijg je een ‘tuut-toon’? Krijg je een tik toon waarna het gesprek wordt afgehaakt? Krijg je wel nog jullie ‘menu of muziekje’ te horen?be3a18 schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:36:
[...]
Het enige wat veranderd is sinds vrijdag is de cumulatieve update voor Windows Server 2016. Die heb ik vanochtend geïnstalleerd.
Bij onze zeg maar SIP provider komen mijn telefoontjes keurig binnen (dat kan ik zien in het dashboard). De Skype for Business server pakt het daarna echter niet op wat ik ook probeer
Aan de firewall is niks gewijzigd.Xelefim schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:47:
[...]
Wat gebeurd er precies bij binnenkomende oproepen? Krijg je een ‘tuut-toon’? Krijg je een tik toon waarna het gesprek wordt afgehaakt? Krijg je wel nog jullie ‘menu of muziekje’ te horen?
Normaal gesproken krijg ik bij een inkomend gesprek een popup met daarin de optie (lees knop) om de oproep aan te nemen. Dat gebeurt niet meer. Dat gebeurt wel vaker niet na een cumulatieve update maar na het uitzetten en herstarten van de server kreeg ik dat altijd wel weer in orde. Nu niet meer.
Update:
Ik heb de back-up van afgelopen vrijdag terug gezet en nu werkt alles weer. Er werd gelijk weer gemekkerd over die cumulatieve update maar die komt er voorlopig niet op. Een update van Microsoft dat een product van Microsoft om zeep helpt. Ik kan er met mijn verstand niet bij.
[Voor 18% gewijzigd door be3a18 op 22-12-2019 22:13]
Gelukkig is alles weer oké dan. Niet de eerste keer dat een update zorgt dat iets cruciaal niet meer functioneert. Wij hadden niet lang geleden last van een Windows 10 update die de Print Spooler op locale PC's deed 'flippen'.be3a18 schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:07:
[...]
Een update van Microsoft dat een product van Microsoft om zeep helpt. Ik kan er met mijn verstand niet bij.
Update die ik ook dan maar in de gaten zal houden voor de +- 10 SFB omgevingen die op win 2016 draaien.
Ik controleer aan de hand van je bericht even de door ons beheerde omgevingen. Momenteel zijn er 55 Skype for Business systemen (Windows Server 2016) die deze update ontvangen en geinstalleerd hebben. Zonder problemen overigens.be3a18 schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:20:
KB4530689 (een cumulatieve update voor Windows Server 2016) heeft bij ons de Skype for Business server voor de helft de nek omgedraaid. I
Ik blijf erbij dat je dit probleem niet bij MS moet zoeken, maar echt in je eigen omgeving.
Je bent nu praktisch bijna elke maand wel een topic aan het openen dat een MS update iets kapot maakt op je SfB omgeving. Wordt het niet eens tijd om die ene server eens vanaf scratch opnieuw te installeren?
De oude host was een opgevoerde huis tuin en keuken PC met wat meer geheugen en wat meer opslagruimte. De nieuwe host is een HP ML350 Gen10 met een 12 core Intel Xeon Silver processor met flink wat geheugen en behoorlijk veel storage.
De oude host kon dit gewoon niet aan en dat wist ik eigenlijk ook wel.
De nieuwe host gaan we ook gebruiken om de andere ESXi host te vervangen. Dat is een oude HP server.
Excuses voor het MS bashen maar ik vond het gewoon vreemd.
Ik lees over -EntryExitAnnouncementsEnabledByDefault $false maar nadat ik deze op false heb gezet en de 2 announcement services heb herstart komen deze announcements nog steeds voorbij grrrrrr. Net nu ik geen goesting heb om de frontend te rebooten

Overigens kunnen gebruiken deze instelling ook voor hun eigen meeting via de outlook plugin zelf instellen.

Ik heb het getest voor nieuwe meetings en het robot-stemmetje blijft komen.Question Mark schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:05:
Ik vermoed dat het aanpassen van deze setting géén effect heeft op bestaande, reeds geplande meetings. Ik ben ook even benieuwd of je nu met nieuwe of bestaande meetings aan het testen bent.
Overigens kunnen gebruiken deze instelling ook voor hun eigen meeting via de outlook plugin zelf instellen.
Het probleem is dat het voor 100 users ingesteld moet worden. Ik heb gevonden dat deze setting via de registry gepushed kan worden zodat deze 'unchecked' wordt in de Outlook meeting options maar we willen logon scripts vooralsnog vermijden

[Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 11-05-2020 09:47]
EntryExitAnnouncementsType : UseNamesQuestion Mark schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:47:
Je hebt niet toevallig ook nog een configuratie op site niveau ingesteld staan, terwijl je nu de Global aangepast hebt? Geef de output van "Get-CsDialInConferencingConfiguration" eens?
EnableNameRecording : True
EntryExitAnnouncementsEnabledByDefault : False
PinAuthType : Everyone
AllowAnonymousPstnActivation : True
Element : <DialInConferencingConfiguration xmlns="urn:schema:Microsoft.Rtc.Management.Settings.DialInConferencingSettings.2008" EntryExitAnnouncementsType="UseNames"
EnableNameRecording="true" EntryExitAnnouncementsEnabledByDefault="false" PinAuthType="Everyone" AllowAnonymousPstnActivation="true" UsePinAuth="true"
EnableInterpoolTransfer="true" />
ScopeClass : Global
Anchor : Microsoft.Rtc.Management.ScopeFramework.GlobalScopeAnchor
Identity : Global
Ik ga die server deze avond is ne keer rebooten
Ik heb de VMWare tools nu verwijderd en SfB draait nu weer zoals het hoort.
[Voor 9% gewijzigd door be3a18 op 25-05-2020 10:46]
Ik heb de peer-to-peer report functionaliteit gezien maar deze staat bij ons in het office 365 admin center op 0 voor elke value (waarschijnlijk omdat we een hosted SFB hebben). is er een andere manier?
EDIT: gevonden: je moet de monitoring tool installeren via de deployment management. Default wordt dit niet gedaan. Vervolgens kun je de gemaakte LcsCDR DB consulteren waarbij interne calls mooi worden gelogd
https://www.mafinfo.com/a...siness-monitoring-server/
[Voor 54% gewijzigd door Xelefim op 17-06-2020 01:25]
Als ik iemand probeer te bellen die thuis werkt (die heeft de SfB client lokaal geïnstalleerd) krijg ik de melding Verbinden en dat blijft zo. Geen verbinding. De enige optie om nu iemand thuis te bellen is een telefonische vergadering op zetten en die persoon dan uitnodigen.
We maken hier gebruik van de Forticlient VPN versie 6.2.
Andersom gaat het net zo. Medewerkers die thuis werken kunnen mij ook niet meer rechtstreeks bellen.
Het probleem speelt pas sinds een paar weken. Niet direct na de lockdown.
De enige echte grote verandering die er is geweest is het migreren van de SfB Server VM naar een andere ESXi host. Daarbij is alles identiek gebleven voor zover ik weet. Anders hadden we direct daarna meer problemen gehad.
Ik weet 99,9% zeker dat ik voor de lock down thuis via de VPN gewoon kon bellen met collega's. Kan het ook zijn dat het toegenomen aantal thuiswerkers een rol speelt?
Een directe call zal altijd een betere gesprekskwaliteit opleveren dan calls over je Fron-End of Edge servers.
Wat zie je nu terug in de logging waardoor je weet dat het de fortigate is?
[Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 27-07-2020 13:45]

Hij wordt in onderstaande Ignite sessie aangekondigt:
https://myignite.microsof...ea-4b89-bdde-21bdefff6e0e
Ik kom hier even mijn probleem met Skype voor Bedrijven neerleggen, want zelfs de IT-helpdesk van mijn werkgever weet geen raad. Ze hebben mijn laptop 6 maand lang gemonitord en uiteindelijk een nieuwe laptop gezonden, maar nog blijft het probleem voortbestaan.
Mijn laptop is thuis verbonden via LAN-kabel op een USW-Flex-Mini, waarbij poort-profiel WORK wordt toegepast. Poort-profiel WORK heeft zijn eigen Gateway IP, VLAN ID 20, standard netwerk type, LAN network group, DHCP server. De laptop krijgt netjes zijn eigen IP-adres en ik kan zonder problemen Office 356/Outlook/Edge gebruiken of internet surfen.
Maar eenmaal mijn SvB opgestart is, knalt die op onregelmatige tijdstippen - nu eens om de 30 sec. dan eens na 5 min. - eruit en dit voor een héél korte periode - amper een seconde. Ik zie al mijn collega's offline gaan, inclusief mezelf en dan krijg ik weer de status 'Beschikbaar'. Op zich geen probleem zou je zeggen? Welnu, aan de andere kant zien mijn collega's dus op zo'n off-line-moment mij dus effectief offline staan of kan ik net op dat moment mijn collega niet bellen/IM sturen. Zeer vervelend dus allemaal.
Bovendien, als ik dan in een call ben (audio en/of video) krijg ik aan mijn zijde soms onderaan een waarschuwingsbalk: "Uw verbinding is terug hersteld..." zonder ook maar enig verschil op te merken tijdens de call - geen verlies aan audio of video als dusdanig. Wat dan wel kan gebeuren, is als ik in een call zit, en de collega wenst zijn/haar scherm met mij te delen, dat het niet direct wil lukken - aan zijn/haar zijde, dan verschijnt de boodschap op mijn SvB; "Uw verbinding is terug hersteld..." en kan mijn collega plots toch zijn/haar scherm delen met mij. Terug zeer vervelend allemaal.
Bovenstaande feiten spelen zich voornamelijk af in mijn eigen thuisomgeving.
Ik ben vaak op de baan en kom amper tot nooit in de bedrijfsomgeving, waar ik dit probleem nog niet heb vastgesteld.
Zo ik hoop dat een rasechte Tweaker mijn 'multinational' IT-helpdesk kan overtreffen in een aangeboden oplossing.
Systeem: MSI Z170A Gaming / Intel i7-6700K @ 4.4 GHz / MSI GeForce GTX 1660 Super / G.Skill 32GB 2400 MHz / 2 x LG Ergo 32UN880 / Samsung 970 Evo Plus 500GB / Samsung 850 EVO 1TB
Zit er nog verschil in een peer-2-peer gesprek of een gesprek met meerdere deelnemers?
IT-helpdesk adviseert om alle calls te doen via MS Teams.
Maar als ik bijv. een Teams-call heb in de voormiddag, dan merken mijn collega's op dat mijn status op SvB blijft staan op <in gesprek>. Ik dien dan manueel mijn status op beschikbaar te zetten.

Zelf heb ik de indruk dat het enkel peer-2-peer gesprekken problematisch zijn.
Bij een confcall met meerdere deelnemers heb ik geen problemen gemerkt.
[Voor 6% gewijzigd door Kozzmozz op 21-10-2022 15:06]
Systeem: MSI Z170A Gaming / Intel i7-6700K @ 4.4 GHz / MSI GeForce GTX 1660 Super / G.Skill 32GB 2400 MHz / 2 x LG Ergo 32UN880 / Samsung 970 Evo Plus 500GB / Samsung 850 EVO 1TB