dan bel je niet de juiste mensenVanillekwark schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:08:
[...]
Die weten het me ook niet te beantwoorden

60 TB can not be enough
dan bel je niet de juiste mensenVanillekwark schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:08:
[...]
Die weten het me ook niet te beantwoorden
60 TB can not be enough
De verkeerde mensen schijnbaar, maar ik heb mijn antwoord gevonden via mijn resellerKorneelB schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:07:
[...]
dan bel je niet de juiste mensenwie heb je geprobeerd te bellen?
zorg je er wel voor dat je dat antwoord mooi zwart op wit hebt?Vanillekwark schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:16:
[...]
De verkeerde mensen schijnbaar, maar ik heb mijn antwoord gevonden via mijn resellerHet is geen probleem, kan gewoon. Aangezien de server zelf in de cloud draait, en ik aan de Skype for Business Basic-client genoeg heb (die ik virtueel mag draaien), is er geen licenseringsprobleem
60 TB can not be enough
Ja dat heb ik uiteraard gekregen, voordat ik het al gevraagd heb (mag wat dat betreft niet klagen over mijn reseller), die heeft de product terms en online service terms erbij gepakt en me verzekerd van hoe het licentietechnisch zitKorneelB schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:27:
[...]
zorg je er wel voor dat je dat antwoord mooi zwart op wit hebt?
even een mailtje erachteraan dus..
dit omdat de licentie voorwaarden soms anders worden geinterpreteerd door verschillende partijen..
[Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-07-2017 15:38]
[Voor 52% gewijzigd door Question Mark op 18-07-2017 15:40]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
[Voor 22% gewijzigd door wagenveld op 18-07-2017 17:22]
[Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-07-2017 18:07]
kun je eens even naar bovenstaande vragen kijken?wordt er een proxy gebruikt?fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:06:
Bijzonder. Open net Skype op een Win10 x64 werkstation met dezelfde useraccount, en deze meldt zich zonder wachtwoord aan. Het andere werkstation is Win7 x64. Identieke Office / Skype installaties / versies.
Ik heb nu dus:
- een iPhone die zich via 4G aanmeldt maar niet via interne wifi.
- een Win7 station die zeurt over een certificaat
- een Win10 station die gewoon sso aanmeldt zoals het heurt
Wordt vervolgd.
60 TB can not be enough
Geen proxy, clients maken rechtstreeks verbinding met internet. Windows updates worden verstrekt via wsus.KorneelB schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:35:
[...]
kun je eens even naar bovenstaande vragen kijken?wordt er een proxy gebruikt?
hebben je pc's de laatste updates?
sfb dezelfde versie cq update?
[Voor 25% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-07-2017 19:24]
SfB gebruikt na de eerste keer een usercertificaat voor authenticatie. Controleer even op de Windows 10 machine hoe de certstore voor de user eruit ziet (en dan met name het cert "Communications Server"), en vergelijk dit eens met een niet werkende machine.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:06:
- een Win10 station die gewoon sso aanmeldt zoals het heurt
[Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 18-07-2017 19:54]
Skype for Business Online neem ik aan, aangezien je het over Office 365 hebt?Aschtra schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:24:
Wij draaien hier Office365 en maken ook gebruik van Skype for Business.
Hoe bedoel je precies online? Niet via het internet oid. Gewoon via de client die geïnstalleerd wordt via Office 2016.Jazzy schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:15:
[...]
Skype for Business Online neem ik aan, aangezien je het over Office 365 hebt?
[Voor 10% gewijzigd door Aschtra op 22-11-2017 10:17]
60 TB can not be enough
Reeds gedaan, nog geen antwoord. En onze security officer is het hier niet mee eens. Ik heb aangegeven dat het halve bedrijf waarschijnlijk omvalt als ik TLS1.0 uitschakelen. Dus nu moet ik van hem inventariseren wat er exact onder valt (vrijwel niet te doen voor mij tbh) en dat gaan omzetten naar TLS1.2KorneelB schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:43:
het initieele contact verloopt idd via TLS 1.0 maar subsequent contact verloopt zoveel mogelijk via tls 1.2.
op dit moment zullen veel diensten niet werken als je tls 1.0 uitschakelt.. wordt ook niet ondersteund bij Office 365.. zie o.a. hier
https://social.technet.mi...tls-11?forum=winservergen
voor het uiteindelijk antwoord kun je het beste even een support ticket via o365 in schieten..
maak gewoon een ticket aan in het admin portal en vraag of je tls 1.0 kunt uitschakelen. dan krijg je een officieel antwoord waar je security officer mee verder kan.
tja, hij mag het ermee eens zijn..Aschtra schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:45:
[...]
Reeds gedaan, nog geen antwoord. En onze security officer is het hier niet mee eens. Ik heb aangegeven dat het halve bedrijf waarschijnlijk omvalt als ik TLS1.0 uitschakelen. Dus nu moet ik van hem inventariseren wat er exact onder valt (vrijwel niet te doen voor mij tbh) en dat gaan omzetten naar TLS1.2
60 TB can not be enough
Dat moet je niet eens proberen. Stel de vraag aan MS support en geef het antwoord terug wat je van hun krijgt.Aschtra schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:45:
[...]
Dus nu moet ik van hem inventariseren wat er exact onder valt (vrijwel niet te doen voor mij tbh) en dat gaan omzetten naar TLS1.2
True, gaat ook niet alleen om SfB maar ook de andere zaken die we hier hebben draaien. Voor Vcenter kan je het bijvoorbeeld aanpassen in het config bestand. Maarja als Vcenter dan wel werkt en SfB niet dan kan je het alsnog niet uitzetten.Question Mark schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:11:
[...]
Dat moet je niet eens proberen. Stel de vraag aan MS support en geef het antwoord terug wat je van hun krijgt.
De security officer moet niet vergeten dat het een afgenomen dienst is, waar hij zelf geen invloed op kan uitoefenen. Is hij het niet eens met de security van de afgenomen dienst, dan moet hij een alternatief gaan overwegen. Maar dat is zijn probleem, niet het jouwe.
[Voor 65% gewijzigd door wagenveld op 21-11-2018 11:52]
Pak de sizing calculator er gewoon even bij. Je zult zien dat men name hoe SfB ingezet gaat worden bepalend is voor de system requirements. Met name de verhouding conferences / peer2peer gesprekken.be3a18 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:27:
Betreffende de systeemeisen voor SfB Server 2019,
Je security officer kan roepen wat ie wil, als tls1. 2 voor sfb nog hier ondersteunt wordt is dat nu eenmaal zo en zul je ermee moeten dealen.Aschtra schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:16:
Draaien SfB online.
@wagenveld die link had ik inderdaad ook gevonden. Echter is onze security officier het hier niet mee eens en vind het belachelijk dat een grote speler als Microsoft geen TLS1.2 toelaat. Dus ik zoek probeer simpelweg wat meer informatie te verzamelen om aan te geven dat het niet kan (als het echt niet kan)
SfB is trouwens niet het enige wat niet werkt zonder TLS1.0. maargoed.
officieel is sfb 2015 net als sfb 2019 niet supported op virtualized hardware. klaar.be3a18 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:27:
Betreffende de systeemeisen voor SfB Server 2019,
ik lees alleen wat aangeraden wordt, niet de minimum eisen. Bijvoorbeeld:
32GB intern geheugen, dat is nogal wat; wat is een werkbare optie?
Schijfruimte:
Disk
EITHER:
• 8 or more 10000 RPM hard disk drives with at least 72 GB free disk space (two of the disks using RAID 1 and 6 using RAID 10).
OR
• Solid state drives (SSDs) able to provide the same free space and similar performance to 8 10000 RPM mechanical disk drives.
Dat is ook vrij fors.
En verder nog een dual port network adapter.
Ook hier, wat zijn werkbare opties?
Wij willen het gaan draaien op een Windows Server 2016 standard die zelf weer draait als VM op VMware. Hoeveel geheugen en schijfruimte moet ik dus toekennen aan deze server?
Ons functionaliteitsniveau van het domain is nu WS 2012 (ook van het forest); is dat genoeg?
60 TB can not be enough
Lync 2013 was het officieel nog wel. In de praktijk heb ik gemerkt dat SfB (2015) dit ook nog wel was, ik heb genoeg supportcases met MS meegemaakt om dat in de praktijk mee te mogen maken. Waar wel goed naar gekeken moet worden zijn de virtualisation guidelines voor SfB (in dit geval Lync 2013):KorneelB schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:44:
[...]
officieel is sfb 2015 net als sfb 2019 niet supported op virtualized hardware. klaar.
[Voor 34% gewijzigd door Question Mark op 21-11-2018 19:44]
gedeeltelijk mee eens.Question Mark schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:38:
[...]
Lync 2013 was het officieel nog wel. In de praktijk heb ik gemerkt dat SfB (2015) dit ook nog wel was, ik heb genoeg supportcases met MS meegemaakt om dat in de praktijk mee te mogen maken. Waar wel goed naar gekeken moet worden zijn de virtualisation guidelines voor SfB (in dit geval Lync 2013):
Planning a Lync Server 2013 Deployment on Virtual Servers
Er is ons in alle supportcases nog nooit gevraagd om een omgeving over te zetten naar een fysiek platform. Wat meestal gebeurt is dat er gevraagd wordt om een KHI (Key Health Indicator) rapport van de omgeving. Alle issue's die daarboven water komen moeten verholpen worden. Zijn er daarna geen issue's meer in een nieuwe KHI rapportage zichtbaar, dan ligt een evt. verstoring niet aan het onderliggende platform.
60 TB can not be enough
wat is uit de documentatie gehaald? er is nooit documentatie geweest van SfB op een virtueel platform..wagenveld schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:43:
Ik wou net zeggen, dat is dan recent uit de documentatie gehaald. Ook hier geldt dat je naar de hoeveelheid (concurrent) gebruikers moet kijken of je in een virtuele omgeving kunt/wilt werken.
Ja, een omgeving van 12 Frontends met 80000 gebruikers ga je niet virtueel draaien...
60 TB can not be enough
Altijd leuk als de Hypervisor besluit om 2 FE's gelijktijdig te moven, waardoor de Windows Fabric tijdelijk een Quorum loss heeft...KorneelB schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:46:
[...]
vooral VMware met Vmotion is interessant als je geode met voice wil hebben helaas..
True, maar ik post even mijn ervaringen.maargoed, links of rechtsom, beide server versies zullen vast en zeker wel virtueel kunnen draaien, en het zal vast wel Werken, maar het blijf unsupported.. dat we dan niet als eerste zeggen dat je het dan maar niet virtueel moet hebben.. is meer een stukje service dan officieele support
we proberen het draaien op virtuele platformen te ontmoedigen. zo simpel is het..wagenveld schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:50:
Nee, je hebt gelijk, dat was in de Lync docs.
60 TB can not be enough
ik zou zo graag willen dat je de enige zou zijn die dit ooit heft ervaren.. maar helaas.. zucht.Question Mark schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:51:
[...]
Altijd leuk als de Hypervisor besluit om 2 FE's gelijktijdig te moven, waardoor de Windows Fabric tijdelijk een Quorum loss heeft...
dan zitten we op 1 lijn[...]
True, maar ik post even mijn ervaringen.Waarbij ik wel met klem blijf verwijzen naar de whitepaper. Die guidelines zijn redelijk heilig. Daarvan afwijken geeft ellende.
60 TB can not be enough
Heb je daar wat meer detailinfo over?KorneelB schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:51:
[...]
helaas zijn de ervaringen verre, verre van positief van een compleet platform, dus alle workloads, virtueel te draaien.
[Voor 4% gewijzigd door wagenveld op 21-11-2018 20:00]
waar uiteindelijk het issue inzit is dat de MCU's en de MCU factory er altijd vanuitgaat dat ze de volledige serverspecs ter beschikking hebben wanneer meetings gestart en gescheduled worden.Question Mark schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:54:
[...]
Heb je daar wat meer detailinfo over?
Wij stresstesten ons portfolio regelmatig, en lopen eigenlijk nooit tegen performance issue's aan. Ik geloof best dat een fysieke systeem met dezelfde spec's wat meer users kan hosten, maar dat is kwestie van sizen (hetzij de spec's opschroeven van de VM's opschroeven, of meer systemen in een pool plaatsen).
60 TB can not be enough
Geen CPU oversubscription is natuurlijk niet hetzelfde als maar één VM per fysieke server. Een beetje comodity server heeft tegenwoordig minimaal 12 CPU cores en 96 GB. Dat is een veel meer dan een front-end server nodig heeft, die andere resources kun je dus gewoon gebruiken voor andere workloads. En verder is efficiënter gebruik maken van je servercapaciteit maar één van de redenen voor virtualisatie, je hebt natuurlijk ook nog hardware-onafhankelijke portabiliteit, flexibele DR oplossingen, etc. Er is anno 2018 bijna geen workload meer die je niet prima kunt virtualiseren, met nota bene Microsoft als leider in dit veld.KorneelB schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:04:
in onze virtualization guidelines staat dan ook dat o.a. de CPU mapping 1 op 1 moet zijn en je eigenlijk maar 1 guest per host mag draaien. wat eigenlijk alle nut weghaalt van virtualizeren.
Die laatste eis heb ik eigenlijk nog nooit gezien. In de virtualization whitepaper voor Lync 2013 staat op pagina 21 ook dat MS bij hun testen meerdere VM's draait op één host.KorneelB schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:04:
[...]
in onze virtualization guidelines staat dan ook dat o.a. de CPU mapping 1 op 1 moet zijn en je eigenlijk maar 1 guest per host mag draaien. wat eigenlijk alle nut weghaalt van virtualizeren.
Ik heb de sizing calculator gedraaid. Ik kom uit op 1 server omdat wij hier maar 25 man personeel hebben. Als ik de verhalen zo hoor is SfB eigenlijk overkill voor onze organisatie maar we hebben er nu eenmaal recht op (zit in ons abonnementen bij Microsoft).Question Mark schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:57:
[...]
Pak de sizing calculator er gewoon even bij. Je zult zien dat men name hoe SfB ingezet gaat worden bepalend is voor de system requirements. Met name de verhouding conferences / peer2peer gesprekken.
https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=51196
Dit is wel de planner voor SfB 2015, maar daar zit eigenlijk geen verschil in.
Daarnaast heb je over één server, ik neem aan dat je ook federatie en toegang vanaf het internet wil? Vergeet dan je Edge server niet.
In de praktijk niet, mits je goed de requirements vanuit de bovenstaande whitepaper aanhoudt.be3a18 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:22:
[...]
Ik lees in een ander commentaar dat een gevirtualiseerde server én bellen sowieso problemen oplevert?
Goede vraag, ik werk hier net en kreeg dit verzoek. Ik zal eens kijken.Question Mark schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:48:
[...]
In de praktijk niet, mits je goed de requirements vanuit de bovenstaande whitepaper aanhoudt.
Andere vraag: waarom de keuze voor SfB en niet voor Teams? Die laatste is met direct routing ook aan je lokale PBX te koppelen.
We hebben al O365. We hebben ook Skype for Business online. Maar dit willen ze hier ook hebben als vervanging voor huidige pakket waarvan support in 2019 vervalt. Dat draait nu lokaal op alle PC's.Dat moet dus de Skype for Business client gaan worden.wagenveld schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:11:
Voor 25 man moet je dit wel heel graag zelf willen doen om niet automatisch naar O365 te gaan. Weet je zeker dat het daar niet over gaat?
Er is voor mijn tijd hier een onderzoek gedaan naar alternatieven en uiteindelijk kwamen we op dit uit.Jazzy schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:47:
Volgens mij zie je iets over het hoofd.Waar we het hier over hebben is Skype for Business Server en Skype for Business Online, dat is dus waar de back-end van de applicatie draait. In beide gevallen zul je de Skype for Business client op de computers willen installeren.
In jouw geval is er dus geen enkele reden om servers op te gaan tuigen om je gebruikers die functionaliteit te kunnen bieden. Gewoon je DNS records aanmaken, alle gebruikers een Skype for Business Online licentie geven en de Skype for Business client gebruiken om met die back-end te verbinden.
Enige probleem hier is dat Microsoft Skype for Business Online de nek om draait en klanten naar Microsoft Teams stuurt. Dus in die zin is het voor de lange termijn geen gek idee om te overwegen of je nu nog wel met Skype for Business aan de slag wilt gaan of in één keer over naar Microsoft Teams.
De basics kun je met Teams ook gewoon doen, alleen is het qua gebruiksvriendelijkheid nog niet helemaal waar het moet zijn. Verder merk je dat de gekste voor de hand liggende features er nog niet in zitten, maar de meeste staan bij Microsoft op de (interne) roadmap en komen er vanzelf aan.
Dat valt niet te zeggen. MS migreert tenants met minder dan 500 gebruikers sinds 1 oktober automatisch van SfB Online naar Teams. In welk tempo, of volgorde is niet bekend.be3a18 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:12:
[...]
Heb je enig idee wanneer de online versie de nek om wordt gedraaid?
Volgens mij laat je een enorme opportunity liggen om aan je opdrachtgever uit te leggen dat dit een onzalig plan is. Werken in IT is meer dan alleen doen wat je gevraagd wordt, het is ook pro-actief signaleren en aangeven waar de kansen liggen, of welke alternatieven beter kunnen zijn. Zeker als het gaat om zoiets als in 2018 nog Skype for Business on-premises te gaan installeren voor een hand vol gebruikers.be3a18 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:12:
Er is voor mijn tijd hier een onderzoek gedaan naar alternatieven en uiteindelijk kwamen we op dit uit.
Ivm het einde van de support op onze huidige oplossing moeten we toch over. Het is inderdaad misschien wat overdreven om dit voor 25 man te doen, maar ik ga toch een poging wagen.
Aangezien het bij ons abonnement in zat hebben we (afgezien van mijn tijd) geen extra kosten. Maar ik houd je opmerking ter harte, wil het gewoon niet dan kan ik daar op terug vallen.
In eerste instantie is gesproken over een periode van twee jaar maar daar gaat Microsoft niet mee weg komen. Op dit moment is er geen harde deadline, maar maken ze het klanten wel steeds moeilijker om op Skype for Business te blijven. Zo krijgen nieuwe tenants met minder dan 500 gebruikers al helemaal geen Skype for Business mee, die moeten dan direct met Teams gaan werken.Heb je enig idee wanneer de online versie de nek om wordt gedraaid?
Ik begrijp wat je bedoelt. 'Gelukkig' hoeft de buitenwereld niet mee, we houden het intern.Jazzy schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:26:
[...]
Volgens mij laat je een enorme opportunity liggen om aan je opdrachtgever uit te leggen dat dit een onzalig plan is. Werken in IT is meer dan alleen doen wat je gevraagd wordt, het is ook pro-actief signaleren en aangeven waar de kansen liggen, of welke alternatieven beter kunnen zijn. Zeker als het gaat om zoiets als in 2018 nog Skype for Business on-premises te gaan installeren voor een hand vol gebruikers.
Je gaat nu enorm veel tijd steken in het uitvogelen hoe je een Standard Server moet installeren. Waarschijnlijk PKI optuigen voor je interne certificaat en certificaten kopen voor de buitenkant. Daarover gesproken, je gaat ontdekken dat je voor ontsluiting met de buitenwereld ook nog een Edge en reverse proxy server nodig hebt. Nog meer firewall rules en DNS records, en had ik certificaten al genoemd?
Super gaaf als je het uiteindelijk aan het werken krijgt, maar niemand heeft hier iets aan. Het bedrijf verspilt resources aan drie servers, certificaten en kostbare tijd van de systeembeheerder die nu niet meer besteed kan worden aan zinvolle dingen. Terwijl je letterlijk in een uur Skype for Business Online beschikbaar had kunnen maken.
[...]
In eerste instantie is gesproken over een periode van twee jaar maar daar gaat Microsoft niet mee weg komen. Op dit moment is er geen harde deadline, maar maken ze het klanten wel steeds moeilijker om op Skype for Business te blijven. Zo krijgen nieuwe tenants met minder dan 500 gebruikers al helemaal geen Skype for Business mee, die moeten dan direct met Teams gaan werken.
[Voor 5% gewijzigd door be3a18 op 22-11-2018 13:37]
Wil je dan ook mensen van binnen het bedrijf, die toevallig thuis werken of op een externe lokatie zitten geen toegang geven tot SfB? Als je dat wel wilt, ontkom je niet aan externe connectiviteit.be3a18 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:36:
[...]
Ik begrijp wat je bedoelt. 'Gelukkig' hoeft de buitenwereld niet mee, we houden het intern.
Google even op Office 365 Phone System, dat is de online PBX die je in Office 365 kunt gebruiken. Dat kan met Teams, Skype for Business Online en met Skype for Business Server in hybrid mode. Verbinding met het 'echte' telefoonnetwerk kan in bepaalde landen via Microsoft, dat zijn de Calling Plans, en anders via een 3rd party provider.be3a18 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:36:
[...]
Ik zal eens naar Teams kijken. Daar zit ook bellen in neem ik aan?
[Voor 16% gewijzigd door Jazzy op 22-11-2018 14:02]
[Voor 10% gewijzigd door be3a18 op 22-11-2018 15:44]
Welk huidig pakket heb je het nu over? Je hebt (gebruikt?) nu al Skype for Business Online? Of gebruik je Skype for Business Server 2015?be3a18 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:34:
[...]
We hebben al O365. We hebben ook Skype for Business online. Maar dit willen ze hier ook hebben als vervanging voor huidige pakket waarvan support in 2019 vervalt.
Wat draait lokaal op alle PC's? Een Skype for Business Client?Dat draait nu lokaal op alle PC's.Dat moet dus de Skype for Business client gaan worden.
[Voor 9% gewijzigd door be3a18 op 29-11-2018 14:22]
Dit is een algemeen discussietopic, voor een specifiek technisch probleem kun je het beste een eigen topic aanmaken. Vergeet dan niet om de exacte foutmeldingen mee te nemen, die kun je ook als je een wizard al gesloten hebt gewoon uit de logs halen. En natuurlijk eerst zelf onderzoek doen en in je startpost vermelden wat je al gevonden hebt en waarom dat nog niet tot een oplossing geleid heeft.be3a18 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:19:
Inmiddels ben ik bezig met de installatie. Dat hield op bij Publish Topology. Ik kreeg een foutmelding over niet kunnen connecten met de database.
Het begon eigenlijk al bij de optie Prepare single Standard Edition Server. Ik zag in de log een melding staan over het niet aanwezig zijn van een database en dat er ook niks aangemaakt is. De status was echter Succesfull dus ik ben gewoon verder gegaan.
Bij de Topology Builder gaat het dus mis. Volgens mij moet er een connectie worden gemaakt met de database xds.mdf maar die bestaat dus niet. Ik heb SQL Server Management Studio geïnstalleerd en die maakt keurig verbinding. Ik heb 4 databases die aangemaakt zijn na de installatie van SQL Server 2016, master, model, msdb en tempdb. Geen xds.
Hoe kom ik alsnog aan de juiste database?
[ik heb nog de logbestanden nagekeken met SQL Server Management Studio en daarin staat ook dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de xds database]
Niet om na te trappen nu je tegen problemen aanloopt, maar denk in ieder geval nog een keer na over bovenstaande.Jazzy schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:26:
Je gaat nu enorm veel tijd steken in het uitvogelen hoe je een Standard Server moet installeren.
De mediation is alleen nodig om SfB te kunnen aansluiten op PSTN, hetzij via een siptrunk of via je bestaande telefooncentrale.be3a18 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:56:
We gaan overigens in eerste instantie voor het meest simpele scenario, voorlopig alleen conferencing wel met een Mediaton server. Volgens de planners die ik draai moet dat op 1 server kunnen.
[Voor 41% gewijzigd door be3a18 op 06-12-2018 11:11]
Dan zou ik eerst de juiste policy's maar gaan aanmaken:be3a18 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:46:
De laatste vraag moet ik ontkennend beantwoorden.
Waarschijnlijk zijn je global voice policy's en dial plans (nog) niet geconfigureerd om je nieuwe sip trunk te mogen gebruiken.To finish enabling a user for Enterprise Voice, be sure that the user is assigned a voice policy and a dial plan, whether global (assigned by default) or user-specific.By default, all users are assigned a global voice policy and dial plan.
[Voor 15% gewijzigd door be3a18 op 29-01-2019 15:53]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.
Je bedoelt een gateway naar de telefoon provider neem ik aan?wagenveld schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:41:
Zonder een soort gateway ertussen gaat je dat waarschijnlijk niet lukken, SfB wil een trunk zonder registratie, en op TCP.
[Voor 7% gewijzigd door be3a18 op 20-02-2019 11:16]
Ik heb nu een dial plan en een global voice policy toegevoegd (ook vanwege een melding in de Event Log op de SfB server) en ik ben nu aan het testen geweest. Dat werkt (nog) niet.Question Mark schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:49:
[...]
Dan zou ik eerst de juiste policy's maar gaan aanmaken:
Enable users for Enterprise Voice in Skype for Business Server
[...]
Waarschijnlijk zijn je global voice policy's en dial plans (nog) niet geconfigureerd om je nieuwe sip trunk te mogen gebruiken.
Onze SFB wordt ook door ons gebruikt om te communiceren met klanten, voornamelijk de IM functie en om die redenen wil het management die lokaal hebben zitten geloof ik nog andere redenen achter maar die laat ik achterwege hier, mijn eigen prive mail draait onder office365.Jazzy schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:41:
Geen antwoord op je vraag, maar wat zijn die privacy redenen?
We hebben de nodige aanpassingen doorgevoerd en het werkt nu. Alleen iets te goed want onze huidige sip oplossing kreeg daardoor problemen.Question Mark schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:15:
Kijk even naar dit document, en check je netwerk en lokale firewalls.
https://docs.microsoft.co...ments/ports-and-protocols
Let ook goed op de portranges voor de clients, en focus niet alleen op het backend.
[Voor 50% gewijzigd door be3a18 op 15-04-2019 15:08]
Naar aanleiding van je bijlage die ik doorgenomen heb, heb ik gebeld met de telefoon provider die de nieuwe sip oplossing aanbiedt. Die meldde dat er als er meerdere gesprekken tegelijktijdig zijn er ook weer meer poorten geopend worden. Mede daarom is het misschien wat drastische besluit genomen om de route tussen het specifieke ip adres waarmee de SfB communiceert én het specifieke ip adres van de telefoon provider (een 1 op 1 route dus), ook vanwege de noodzaak tijdig te kunnen testen, helemaal open te gooien. Dat is erg drastisch en een risico. Wat mee speelt is dat het met Cisco ASA volgens mij niet mogelijk is een poort range op te geven. Althans niet met de GUI, Later, als er meer tijd is, kunnen we deze regel wellicht gaan inperken.Question Mark schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:24:
Wat zijn de nodige aanpassingen, welke problemen heeft dat veroorzaakt en hoe is dat probleem nu weer getackeled?
Prima dat je veel zaken vraagt, maar koppel dan ook even de volledige oplossing terug zodat mede-tweakers daar ook wat aan hebben. Nu lijk je het topic een beetje te gebruiken als persoonlijke helpdesk.
Niet om de discussie op een compleet ander spoor te zetten. Maar deze zin heb ik zoooo vaak gehoord, en de meesten van de mensen die hem uitspreken komen daar helaas nooit meer aan toe, a. vanwege tijdsgebrek, en ook b. dat het op een denkbeeldige lijst komt die nooit meer aangeraakt (of vergeten) wordt.be3a18 schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:44:
Later, als er meer tijd is, kunnen we deze regel wellicht gaan inperken.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.
Je hebt gelijk. Echter, in jouw overzicht zie ik zo 123 niet welke poort er extra geopend wordt als er tijdens een gesprek iemand anders ook gaat bellen. Of ik lees het verkeerd wat kan natuurlijk. Is dat een opvolgend poort nummer bijvoorbeeld?Qwerty-273 schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:58:
[...]
Niet om de discussie op een compleet ander spoor te zetten. Maar deze zin heb ik zoooo vaak gehoord, en de meesten van de mensen die hem uitspreken komen daar helaas nooit meer aan toe, a. vanwege tijdsgebrek, en ook b. dat het op een denkbeeldige lijst komt die nooit meer aangeraakt (of vergeten) wordt.
Nu is de impact klein, want het zijn alleen de connecties naar dit ene IP adres natuurlijk. Maar je zet daarmee wel andere services open van/naar dit IP adres. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand via een connectie via een service leverancier / afnemer ergens binnenkomt, omdat beide organisaties een mismatch hebben over wie er verantwoordelijk is van de beveiliging tussen beide kanten (daar wil je eigenlijk beide op kunnen instellen met overleg en monitoren).
Dat je kunt chatten is iets anders dan toegang tot een chatroom. Die laatste is nl. onderdeel van "Persistent Chat", wat een apart te installeren feature is.be3a18 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:17:
"Uw toegang tot de chatroom is mogelijk beperkt door een storing"
We kunnen namelijk gewoon chatten. Ook hier kan ik zo 123 geen oplossing voor vinden. Wat ik er over lees is voor zover ik weet bij ons niet van toepassing.
Wat bedoel je met een client die afhaakt. Standaard gaat na vijf minuten in-activiteit je presence naar "Away", waardoor er geen call's meer naar een client gerouteerd wordt.be3a18 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:17:
Waar we wel tegen aanlopen (en voor zover ik weet is daar geen oplossing voor) is dat als je de PC lockt de client afhaakt.
Dat aparte onderdeel ga ik proberen te installeren.Question Mark schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:35:
[...]
Dat je kunt chatten is iets anders dan toegang tot een chatroom. Die laatste is nl. onderdeel van "Persistent Chat", wat een apart te installeren feature is.
[...]
Wat bedoel je met een client die afhaakt. Standaard gaat na vijf minuten in-activiteit je presence naar "Away", waardoor er geen call's meer naar een client gerouteerd wordt.
Wat zou je liever zien, dat de presence van de gebruiker nog steeds Available toont?be3a18 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:42:
Als iemand bij ons achter zijn PC weg loopt, wordt deze gelocked middels de Windows L toets. Als ik dan de status bij deze persoon check wordt die automatisch op Afwezig gezet. We hebben dit al gegoogled, er schijnt hier geen oplossing voor te zijn.
Dit is allemaal logisch, maar (ik denk dat ik iets wil wat niet kan) maar als je dan weer inlogt zou het ook mooi zijn als de status weer automatisch naar Beschikbaar gaat.Question Mark schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:47:
Dat ja, het heeft toch geen enkele zin om een call naar een user te routeren die niet achter zijn werkplek zit?
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details