[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10-2021
enira schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:58:
[...]
Ik mis even het punt waarom je eerst 4 weken zou wachten en daarna alsnog een belletje van hen af moet wachten om een afspraak in te plannen? In mijn ogen duurt het zo alleen maar langer. Ik heb na de 2 weken wettelijke bedenk termijn meteen zelf contact opgenomen en om de snelst mogelijke datum gevraagd wanneer een monteur langs kon komen.
Lijkt me voor jou ook handiger om te doen.
Ik heb dus na twee weken gebeld en kon geen afspraak maken. Er is mij letterlijk verteld dat het 4 weken gaat duren voor dat ik een afspraak kan maken om een monteur langs te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 08:54
Ik heb vorige week na mijn 2 weken bedenktijd ook gebeld. Ik verhuis over 2 weken naar Rosmalen dus heb geen alternatief tot het aangesloten wordt. Ik kon wel meteen een afspraak maken voor de aansluiting: 24 juni. Dat is een volle 6 weken wachten.

Vaag dat ze jou niet een afspraak laten maken...

[ Voor 10% gewijzigd door SavageNL op 18-05-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Dat is inderdaad best wel vreemd. De persoon die ik aan de lijn had, had het er over dat het zo lang ging duren om de apparatuur te plaatsen en dat pas daarna de afspraak voor de monteur kon worden gemaakt. Best wel vaag als ik het vergelijk met anderen hier boven. Het is in ieder geval niet zo dat ik tot die tijd zonder internet zit, dus een paar weken wachten is geen erg groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveldt
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-01-2023
Ik woon in de Groote Wielen in Rosmalen en sinds vorige week hier ook Trined in huis, werkt inderdaad als een trein. _/-\o_

Voorheen had ik Ziggo en heb al jarenlang een TV Headend server draaien met DVB-C tuners en een smargo kaartlezer + oscam voor de gecodeerde kanalen.

Omdat ik niet kon achterhalen of de IPTV streams nu wel/niet gecodeerd worden afgeleverd heb ik gekozen voor TV via DVB-C bij trined en dat werkt perfect. Alle zenders uit het basispakket worden netjes ongecodeerd aangeboden, ik zag dat meerdere mensen deze vraag hadden, dus bij deze beantwoord :-)

Wel is er nog wat aan de hand hier in Rosmalen want sommige zenders kloppen nog niet, een aantal zenders ontbreken nu in HD terwijl dat volgens het zenderoverzicht wel zo zou moeten zijn. Ik heb contact met ze opgenomen en het schijnt dat ze er mee bezig zijn, maar even afwachten dus.

Ik heb ook een extra zenderpakket besteld en daarvoor heb ik een Irdeto smartcard ontvangen. Deze probeer ik nu aan de praat te krijgen maar daarmee heb ik minder geluk, het lijkt er namelijk op dat de kaart niet goed is geactiveerd.

Heb hierover contact opgenomen met Trined en hen uitgelegd over mijn setup met Tvheadend en oscam, zou gewoon moeten werken volgens de medewerker, voor de zekerheid ook nog even een oude Humax decoder uit het stof getrokken en ook die krijgt geen smartcard activatie.

Ik wacht dus nog even op de activatie van de smartcard (waarvan ik nog steeds niet zeker weet of het aan mijn oscam instellingen ligt of aan Trined) en als het werkt laat ik het hier wel even weten. Zo te zien vragen meer mensen zich dit af en er is wel erg weinig te vinden over Trined.

Voorlopige conclusie is in elk geval dat het allemaal prima werkt. Internetverbinding zit ruim boven de 500 Mbit/s zowel up en down en de medewerkers van de Servicedesk zijn aardig en behulpzaam. TV beeld is ook een dikke prima. Een beetje jammer is de problemen met de ontbrekende zenders en de smartcard. Bij Ziggo kon zelfs de domste telefoonmuts een smartcard reset doen, bij Trined is dat uitbesteed aan een extern bedrijf en duurt het een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
marcelveldt schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:20:
Alle zenders uit het basispakket worden netjes ongecodeerd aangeboden, ik zag dat meerdere mensen deze vraag hadden, dus bij deze beantwoord :-)
Mijn vraag was de gecodeerde zenders, aangezien je over oscam gevraagd hebt, weet je dan ook de beveiliging? irdeto2 ofzo net zoals Ziggo?
Volgende logo pack krijgt dan alle logo's erbij zodat het zaakje compleet is (alles ready op 1 logo na al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveldt
Donderstraaltje schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:23:
[...]

Mijn vraag was de gecodeerde zenders, aangezien je over oscam gevraagd hebt, weet je dan ook de beveiliging? irdeto2 ofzo net zoals Ziggo?
Volgende logo pack krijgt dan alle logo's erbij zodat het zaakje compleet is (alles ready op 1 logo na al).
Iredeto, vrijwel hetzelfde als Ziggo alleen de CAID is 0610.
Het is alleen nog ff afwachten of het inderdaad gaat werken want tot nog toe wordt mijn smartcard nog niet geactiveerd (komen geen EMM's binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
marcelveldt schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:09:
[...]

Iredeto, vrijwel hetzelfde als Ziggo alleen de CAID is 0610.
Het is alleen nog ff afwachten of het inderdaad gaat werken want tot nog toe wordt mijn smartcard nog niet geactiveerd (komen geen EMM's binnen).
Zal eens kijken of ik het ergens kan testen, heb zelf een alphacrypt classic set en tijd op moment :).
Anyways dan voeg ik gelijk alle kanalen toe zodra ik weer thuis ben.
Houd ik het hier en beetje in de gaten en zodra iedereen zover is doe ik een update van het logopack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
Bij mij in de omgeving Land van Cuijk is Trined één van de mogelijke aanbieders.Ik heb een vraag over het HD zenderaanbod van Trined, dat hier op hun site te vinden is.

Zou iemand met TV van Trined kunnen bevestigen dat de HD zenders zoals vermeld in het basis pakket van de link ook daadwerkelijk worden geleverd? Het is wel een lijst specifiek voor LVC, maar ben toch benieuwd wat er daadwerkelijk geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54
PatrickPR schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:46:
Bij mij in de omgeving Land van Cuijk is Trined één van de mogelijke aanbieders.Ik heb een vraag over het HD zenderaanbod van Trined, dat hier op hun site te vinden is.

Zou iemand met TV van Trined kunnen bevestigen dat de HD zenders zoals vermeld in het basis pakket van de link ook daadwerkelijk worden geleverd? Het is wel een lijst specifiek voor LVC, maar ben toch benieuwd wat er daadwerkelijk geleverd kan worden.
Dat pakket is zeker niet specifiek voor LVCnet. De meeste andere gebieden waar TriNed Rood aangeboden wordt zijn hetzelfde, bijvoorbeeld ook in Landerd.
http://www.trined.nl/e-fiber-landerd/zenderlijst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:51
PatrickPR schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:46:

Waarom twijfel je eraan dan? Weet wel dat Trined zelf apparatuur in de PoPs plaatst en dus volledig haar eigen zenderpakket samen kan stellen met eigen TV streams. Dat geldt ook voor Netrebel (alhoewel die geen TV bieden, maar goed, ze hebben wel eigen apparatuur in de Pop).
Meestal hebben providers geen eigen apparatuur en eigen aanvoer van signalen. Simpelweg omdat het schreeuwend duur is. Daarom zie je in veel glasvezelgebieden dat KPN Wholesale de enige operator is (dus partij met apparatuur en aanvoer van signalen) en de andere providers gewoon hun diensten daar inkopen en doorverkopen aan consumenten. Dan lijken de pakketten ook wel heel veel op elkaar en zijn de diensten ook vrijwel hetzelfde.
Bij jullie in Land van Cuijk niet en dat is best wel een hele luxe positie.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
Barre73 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:57:
[...]

Waarom twijfel je eraan dan? Weet wel dat Trined zelf apparatuur in de PoPs plaatst en dus volledig haar eigen zenderpakket samen kan stellen met eigen TV streams. Dat geldt ook voor Netrebel (alhoewel die geen TV bieden, maar goed, ze hebben wel eigen apparatuur in de Pop).
Meestal hebben providers geen eigen apparatuur en eigen aanvoer van signalen. Simpelweg omdat het schreeuwend duur is. Daarom zie je in veel glasvezelgebieden dat KPN Wholesale de enige operator is (dus partij met apparatuur en aanvoer van signalen) en de andere providers gewoon hun diensten daar inkopen en doorverkopen aan consumenten. Dan lijken de pakketten ook wel heel veel op elkaar en zijn de diensten ook vrijwel hetzelfde.
Bij jullie in Land van Cuijk niet en dat is best wel een hele luxe positie.
De andere provider, Plinq, heeft een veel kleiner aanbod van HD zenders maar heeft aangegeven bezig te zijn met uitbreidingen. Dit heeft te maken met het inkopen van de uitzendrechten op deze zenders. Vooralsnog zit hier niet veel schot in. Het abbo van Plinq is echter wel 5 euro in de maand goedkoper.

Ik hecht persoonlijk veel waarde aan het aanbod van HD zenders omdat ik bij Ziggo merk dat de kwaliteit gewoon uitstekend is, wat dat betreft ben ik redelijk verwend zeg maar. Ik wil denk ik gewoon zeker weten waar ik voor teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:51
PatrickPR schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:30:
[...]

De andere provider, Plinq, heeft een veel kleiner aanbod van HD zenders maar heeft aangegeven bezig te zijn met uitbreidingen. Dit heeft te maken met het inkopen van de uitzendrechten op deze zenders. Vooralsnog zit hier niet veel schot in. Het abbo van Plinq is echter wel 5 euro in de maand goedkoper.

Ik hecht persoonlijk veel waarde aan het aanbod van HD zenders omdat ik bij Ziggo merk dat de kwaliteit gewoon uitstekend is, wat dat betreft ben ik redelijk verwend zeg maar. Ik wil denk ik gewoon zeker weten waar ik voor teken.
Dat kan dus kloppen want Plinq heeft ook een eigen aanvoer van signaal en koopt dus ook zelf haar TV streams en rechten. Wat dus flink kan afwijken van Trined.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
[...]

Ik wil denk ik gewoon zeker weten waar ik voor teken.
Je tekent voor het zender aanbod zoals dat op de site staat. Als ze dit niet leveren kan je altijd weer overstappen op een provider die wel levert wat ze beloven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
Gister aangemeld voor Trined Rood.
Echter geen bevestigingsmail ofzo gehad, is dat normaal?

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ze het komen aansluiten. (Den Haag Ypenburg)

[ Voor 32% gewijzigd door Arjant2 op 20-05-2016 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveldt
Arjant2 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:15:
Gister aangemeld voor Trined Rood.
Echter geen bevestigingsmail ofzo gehad, is dat normaal?

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ze het komen aansluiten. (Den Haag Ypenburg)
Klopt, je krijgt een brief :)
Je hebt eerst 20 dagen afkoelperiode, daarna maken ze afspraak mits alles technisch al in orde is in jouw wijk.
Bij mij was het binnen 5 weken geregeld vanaf aanmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelveldt
Beeld is uitstekend, misschien nog wel beter dan Ziggo. Ik mis nog een paar HD zenders maar dat ligt aan een storing in onze wijk (net aangelegd) maar verder leveren ze inderdaad alles wat op de website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
marcelveldt schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:16:
[...]

Klopt, je krijgt een brief :)
Je hebt eerst 20 dagen afkoelperiode, daarna maken ze afspraak mits alles technisch al in orde is in jouw wijk.
Bij mij was het binnen 5 weken geregeld vanaf aanmelding.
Die brief was bij mij in 1 dag binnen. Daarna is er de (wettelijke) 2 weken waarin je nog op kan zeggen, daarna maken ze een afspraak. Ze zeiden bij mij dat her druk was en ze niet binnen 1 maand kunnen leveren.
Hoe kunnen het bij jou binnen 5 dagen geregeld zijn als je eerst 2 weken moet wachten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveldt
RichieB schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:35:
[...]

Die brief was bij mij in 1 dag binnen. Daarna is er de (wettelijke) 2 weken waarin je nog op kan zeggen, daarna maken ze een afspraak. Ze zeiden bij mij dat her druk was en ze niet binnen 1 maand kunnen leveren.
Hoe kunnen het bij jou binnen 5 dagen geregeld zijn als je eerst 2 weken moet wachten? 8)7
Er staat ook geen 5 dagen maar 5 weken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
marcelveldt schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:12:
[...]

Er staat ook geen 5 dagen maar 5 weken ;-)
Duh! Mijn fout. }:O :z 5 weken is best netjes, maar zoals het op mij overkwam gaan ze dat nu niet halen ivm grote drukte.

[ Voor 20% gewijzigd door RichieB op 21-05-2016 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woek
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb sinds gisteren ook 500/500 van Trined, snelheid wordt dik gehaald (550 Mbit) en consequent 1 ms ping met speednet. TV ook prima via DVB-C, geen decoder kaart meer nodig, zapt lekker snel. Enige is: ik zie geen programma informatie meer in de TV. Weet iemand of dat zo hoort? Vind ik best jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Hmm, op http://www.trined.nl/reggefiber-rood/televisie/ wordt EPG alleen genoemd bij IP-TV. Dat is inderdaad jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Gebruik dan het horepg script, werkt met wat aanpassen (mijn aanpassingen staan in het dvb-c topic) met zowat elke backend. Komt van Ziggo maar het aanbod is grotendeels hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Leuk script, maar ik denk niet dat mijn Humax ontvanger zo'n EPG.xml bestand kan inlezen.

Update: mijn wettelijke bedenktijd is verlopen dus ik heb maar even gebeld. Mijn aansluiting kan nog niet worden ingepland (Ypenburg) omdat ze nog bezig zijn met het voorbereiden van de apparatuur. Ze denken dat ik binnen 2 weken gebeld word om een afspraak te maken.

[ Voor 60% gewijzigd door RichieB op 25-05-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33

3raser

⚜️ Premium member

MediaZoo schreef op donderdag 19 november 2015 @ 00:13:
[...]

Vezel 1 voor DVB-C signaal van Rekam/Caiway en mogelijk in de toekomst andere aanbieders (Ga hier nog niets over vertellen maar er loopt iets).
Vezel 2 voor de ip diensten van Trined/DDS/Solcon met hun i-TV oplossingen etc.
Rekam gebruiker hier. Kun je ondertussen al iets vertellen over wat er loopt? We zijn nu een half jaar verder maar ik heb nog steeds geen flauw benul van wat je bedoelt. :?

Ik heb glasvezelinternet van TriNed vanaf het moment dat het bij mij thuis beschikbaar was (13 april 2015). Ik ben een kritische gebruiker omdat ik een bepaalde internetdienst aanbied en mijn lijn wordt 24/7 in de gaten gehouden. In het begin heb ik flink wat storingen gehad en heb ik ook vaak geklaagd over TriNed. Gelukkig kan ik zeggen dat die ervaringen flink veranderd zijn in de afgelopen maanden. Ik heb totaal geen last meer van storingen en de helpdesk is ook een stuk verbeterd. Die heb ik nu niet meer nodig natuurlijk, maar het laatste contact was prima in ieder geval.
Ik heb een 150/150 verbinding. Ik zie dat ze tegenwoordig minimaal 500/500 aanbieden en ik twijfel nog of ik moet upgraden. Het kost met 5 euro per maand extra en ik heb nu al meer dan genoeg aan de huidige verbinding. De snelheid wordt prima gehaald en de ping is fenomenaal.

TV heb ik niet via Trined, want ik zit in het Rekam gebied. Ik kijk TV via Caiway wat via een glas-coax omvormer werkt. Ook daar nooit problemen mee trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
RichieB schreef op zondag 22 mei 2016 @ 21:32:
Leuk script, maar ik denk niet dat mijn Humax ontvanger zo'n EPG.xml bestand kan inlezen.

Update: mijn wettelijke bedenktijd is verlopen dus ik heb maar even gebeld. Mijn aansluiting kan nog niet worden ingepland (Ypenburg) omdat ze nog bezig zijn met het voorbereiden van de apparatuur. Ze denken dat ik binnen 2 weken gebeld word om een afspraak te maken.
Hmz mijn 2 weken zijn vandaag voorbij.
Gaat dus nog wel even duren (ook Ypenburg)
Sowieso zal het nog wel even duren als ik de ervaringen hier hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Nog even een update over Ypenburg die ik vandaag kreeg in een Whatsapp gesprek met de helpdesk:

Ypenburg is inmiddels wel operationeel en nieuwe installatieafspraken worden op dit moment dan ook gemaakt.

Goed nieuws dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 14:02:
Nog even een update over Ypenburg die ik vandaag kreeg in een Whatsapp gesprek met de helpdesk:

Ypenburg is inmiddels wel operationeel en nieuwe installatieafspraken worden op dit moment dan ook gemaakt.

Goed nieuws dus.
Fijn dat er afspraken worden gemaakt, maar kennelijk niet met ons. Ik heb nog niets gehoord. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
RichieB schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:00:
[...]

Fijn dat er afspraken worden gemaakt, maar kennelijk niet met ons. Ik heb nog niets gehoord. :'(
zelf even bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Tuurlijk, maar nu even niet:
Maandag tot en met Vrijdag 08.00 tot 21.00 uur
Zaterdag 09.00 tot 16.00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Wachttijd op Ypenburg valt redelijk mee, heb net zelf gebeld en wordt 1 juli aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:52:
Wachttijd op Ypenburg valt redelijk mee, heb net zelf gebeld en wordt 1 juli aangesloten.
Bedankt voor de herinnering. Ik heb net gebeld en mijn afspraak staat voor 29 juni. 30 juni wordt Ziggo afgesloten. 8) Wel raar dat je zelf moet bellen om het af te spreken, maar wachttijd valt inderdaad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Mijn ziggo laat ik nog even lopen, zeg ik zelf wel op als alles helemaal soepel draait. Je weet maar nooit of ze opstart problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seditiar
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Zo, 2 maanden te laat, maar toch eindelijk m'n 500/500 (van 300/300) upgrade gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5385666714.png

[ Voor 7% gewijzigd door Seditiar op 07-06-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Gisteren e-mail gekregen dat er een afspraak gemaakt kan worden. 29 juni komt de monteur langs. Dit is in Rosmalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-08-2024
Vraagje aan allen,

Zijn er TriNed abonnees die ook interactieve tv afnemen en zo ja hoe is momenteel de stabiliteit en kwaliteit daarvan. Volgens TriNed verwachten zij een update deze zomer die de beperkingen zou moeten wegnemen waardoor het een volwaardig interactief tv product zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip voor Trined klanten - maak een kopie van het zenderaanbod zoals vermeld staat op de website van Trined.Trined wijzigt namelijk het vermelde zenderaanbod zonder mededeling aan de klanten. Een en ander hebben ze recent gedaan naar aanleiding van de door mijzelf op 7 Mei ingediende klacht die ik hieronder even samenvat:

Klacht van 7 Mei 2016 (T100851522):
Er blijkt het een en ander niet te kloppen voor wat betreft de beschikbare TV zenders op mijn adres in Ypenburg.

De volgende TV zenders uit het standaard pakket zijn helemaal niet beschikbaar:
AT5
Melodie TV
National Geographic HD
SBS 9 HD
TLC HD

De volgende TV zenders uit het standaard pakket blijken TOCH een smartcard en decoder nodig te hebben terwijl dit op basis van de informatie op de Trined website niet zo zou moeten zijn:
BBC One HD
BBC Two HD
Discovery HD
Eurosport HD
Investigation Discovery

Naar aanleiding van mijn klacht heeft Trined nu het op de website vermelde zenderaanbod aangepast - en nu doen ze alsof ik gek ben...

Pas dus op met Trined. Zeker als je gehecht bent aan specifieke HD kanalen - want ze worden zonder mededeling uit het zenderaanbod gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Hoe lang van tevoren hebben jullie de NTU en router binnen gekregen? Of neemt de monteur alle spullen zelf mee?

Edit: voor de zekerheid TriNed maar even gebeld. De monteur neemt alles mee..

[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 20-06-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
top, scheelt weer pakketje afhalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:18
Zojuist ook iemand van Trined langs geweest om het aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5427587057.png

Wel meteen het probleem dat internetsites welke gewoon 'up' zijn een httpstatuscode 503 forbidden teruggeven. Dit wordt op het moment uitgezocht. :*)

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Euh, TriNed zal toch niet in je HTTP verkeer aan het rotzooien zijn? Doen HTTPS sites het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
RichieB schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:28:
Euh, TriNed zal toch niet in je HTTP verkeer aan het rotzooien zijn? Doen HTTPS sites het wel?
Het is op dit moment een enkele site waar ik dat bij krijg; als ik deze via mijn huidige Ziggo abonnement open dan werkt dat gewoon. Mijn mobiel kan ook de http variant gewoon openen, https is er niet kennelijk voor die site, krijg op pc een connection refused, en op mobiel word ik doorgelust naar http, zonder s dus.

Ah wel, supportticket staat open ervoor. We zien het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
enira schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 01:06:
[...]

Het is op dit moment een enkele site waar ik dat bij krijg; als ik deze via mijn huidige Ziggo abonnement open dan werkt dat gewoon. Mijn mobiel kan ook de http variant gewoon openen, https is er niet kennelijk voor die site, krijg op pc een connection refused, en op mobiel word ik doorgelust naar http, zonder s dus.
Dat klinkt dan eerder alsof er iets fout gaat op die sites dan bij TriNed.
Ah wel, supportticket staat open ervoor. We zien het wel. :)
Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik ben vanochtend aangesloten op TriNed FTTH. Ik heb digitale TV via coax genomen, dus geen IPTV. Dit wordt aangesloten via 1 glasvezelpaar met een Huawai EchoLife HG8012H. Hierin wordt dus het signaal voor TV en internet uitgesplitst naar de coax en ethernet.

Het HDTV beeld is prima, ik zie geen verschil met Ziggo. Het signaal is veel sterker dan wat uit mijn Ziggo aansluiting kwam. Ik heb altijd een versterker gebruikt maar vermoed dat ik die nu niet meer nodig zou hebben.

De Fritz!box 7360 voldoet prima. Ik heb eigen access points dus de wifi staat op de FB uit. Internet werkt met PPPoE waarbij je wel de username krijgt, maar niet het wachtwoord. Ik zag de monteur niets opzoeken dus het zal wel iets standaards zijn. Ook voor telefonie kan je wel de SIP gebruikersnaam zien maar niet het wachtwoord. Poort 1 op de FB is de WAN poort, dus die zit aan de EchoLife. Poort 2 is de 1 Gbps interne poort. Poort 3 is 100 Gbps intern. Poort 4 is bedoeld voor IPTV en kan je dus niet gebruiken voor je interne netwerk. In de FB zit wel een vinkje om van poort 4 een guest netwerk te maken. Dat heb ik niet geprobeerd.

De snelheid van internet lijkt goed. Via speedtest 450/520 Mbps. Maar bij real life tests zoals NZBGet, http downloads of iperf3 fluctueert de download tussen de 50 en 200 Mbps. Zien anderen dit verschil ook?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ wget -O /dev/null http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
--2016-06-29 13:05:03--  http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
Herleiden van download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)... 194.109.21.66, 2001:888::25:194:109:21:66
Verbinding maken met download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)|194.109.21.66|:80... verbonden.
HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord... 200 OK
Lengte: 1000000000 (954M) [application/octet-stream]
Wordt opgeslagen als: ‘/dev/null’

/dev/null           100%[=====================>] 953,67M  5,83MB/s   in 2m 52s 

2016-06-29 13:07:55 (5,55 MB/s) - '‘/dev/null’' opgeslagen [1000000000/1000000000]

Edit:
Er is iets vreemds aan de hand in het TriNed netwerk. Het lijkt alsof individuele TCP streams worden geknepen. Als ik bovenstaand wget command 15 keer tegelijk uitvoer krijg ik een nette 410 Mbps. Met 1 stream dus maar 47 Mbps. Hetzelfde zie ik met iperf3 (naar een 10 Gbps server):
code:
1
iperf3 -c bouygues.testdebit.info -R -p 5202 -P 30

TCP streamsMbps
126
10188
20272
30396

Ik heb in NZBGet maar even het aantal server connecties opgeschroefd. :9

Het maffe is dat voor uploads ik met 1 thread meteen al op 300 Mbps zit en meerdere threads het niet sneller maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 29-06-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Lijkt me niet echt de bedoeling dat je meerdere connecties moet opzetten om de snelheid te halen.

Ik word morgen aangesloten, dus dan kan ik daarna wel wat testen.

Goed om te horen dat je tevreden ben met de kwaliteit van digitale tv over coax.
Ik neem dat nu nog niet omdat ik wel graag Ziggo Sport wil houden gratis en Trined daarnaast alleen een app heeft voor de ipad om tv te kijken (en ik geen Apple producten in huis heb). Dus mijn tv blijft via Ziggo voor nu.
Maar ik zie het wel als een toekomstige optie.

[ Voor 54% gewijzigd door Arjant2 op 30-06-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Ben sinds gisteren aangesloten. Speedtest download zit tussen de 250 en 350 terwijl de upload tussen de 400 en 480 zit. Ping zit op 7 dus wel een stuk hoger dan wat hier gepost wordt maar verder prima. De komende dagen ga ik op verschillende dagdelen speedtest draaien en linkjes verzamelen.
Van Ziggo ben ik wel wat gewend met wegvallende snelheid, maar ik had niet verwacht dat ik bij Trined met de download meteen niet in de buurt van de 500 zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ryack schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:50:
De komende dagen ga ik op verschillende dagdelen speedtest draaien en linkjes verzamelen.
Kan je eens kijken hoe lang het duurt om dit bestand te downloaden: http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
En/of hoeveel Mbps je netwerkkaart dan aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
RichieB schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:37:
[...]
Kan je eens kijken hoe lang het duurt om dit bestand te downloaden: http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
Het duurt 2 minuten en 38 seconden om dit bestand te downloaden. De netwerkkaart staat op 1Gbps.

Dit is trouwens mijn speedtest van gisteren avond, zonder virusscanner en zonder firewall.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5443556673.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5445407105.png

Zojuist aangesloten, ook wel lichtelijk teleurgesteld in de download.

Dat bestand duurt bij mij ook ruim 2 minuten om te downloaden.

Ik heb exact hetzelfde probleem als hier boven beschreven.
Als ik via FTP wat download kom ik niet hoger dan 3,5MB/s... upload ik naar diezelfde server dan zit ik rond de 23MB/s (wat ook zo een beetje max is aan die kant).

Als ik meerdere files tegelijk download via FTP dan gaat de snelheid wel omhoog, per download 3,5MB er bij.

Hetzelfde geldt voor usenet, ik moet echt een shitload met draadjes aanzetten om de snelheid te halen...

[ Voor 63% gewijzigd door Arjant2 op 01-07-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Toevallig ook in Rosmalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Nee Ypenburg.
Ga gelijk een ticket aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
RichieB schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:37:
[...]

Ook hier duurt het bestand downloaden ruim 2 minuten, lijkt er inderdaad op dat er gecapped wordt op 1 enkele connectie. Merkte het afgelopen week ook al met usenet, met minder draadjes = minder snelheid.

Vervolg op het ticketmaster niet bereikbaar verhaal. Komt er kort gezegd op neer dat TM nederland de vraag aan TM amerika heeft gesteld om mijn IP te whistelisten. Ik dus een geographical ip search gedaan, blijkt deze uit Roemenïe te komen. Wanneer ik nu check komt het uit Friesland, da's al beter, maar nog altijd niet heel accuraat.
Heb verder nog niets gehoord erover, zal begin volgende week worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

RichieB schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:09:
Ik ben vanochtend aangesloten op TriNed FTTH. Ik heb digitale TV via coax genomen, dus geen IPTV. Dit wordt aangesloten via 1 glasvezelpaar met een Huawai EchoLife HG8012H. Hierin wordt dus het signaal voor TV en internet uitgesplitst naar de coax en ethernet.

Het HDTV beeld is prima, ik zie geen verschil met Ziggo. Het signaal is veel sterker dan wat uit mijn Ziggo aansluiting kwam. Ik heb altijd een versterker gebruikt maar vermoed dat ik die nu niet meer nodig zou hebben.

De Fritz!box 7360 voldoet prima. Ik heb eigen access points dus de wifi staat op de FB uit. Internet werkt met PPPoE waarbij je wel de username krijgt, maar niet het wachtwoord. Ik zag de monteur niets opzoeken dus het zal wel iets standaards zijn. Ook voor telefonie kan je wel de SIP gebruikersnaam zien maar niet het wachtwoord. Poort 1 op de FB is de WAN poort, dus die zit aan de EchoLife. Poort 2 is de 1 Gbps interne poort. Poort 3 is 100 Gbps intern. Poort 4 is bedoeld voor IPTV en kan je dus niet gebruiken voor je interne netwerk. In de FB zit wel een vinkje om van poort 4 een guest netwerk te maken. Dat heb ik niet geprobeerd.

De snelheid van internet lijkt goed. Via speedtest 450/520 Mbps. Maar bij real life tests zoals NZBGet, http downloads of iperf3 fluctueert de download tussen de 50 en 200 Mbps. Zien anderen dit verschil ook?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ wget -O /dev/null http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
--2016-06-29 13:05:03--  http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
Herleiden van download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)... 194.109.21.66, 2001:888::25:194:109:21:66
Verbinding maken met download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)|194.109.21.66|:80... verbonden.
Wordt opgeslagen als: ‘/dev/null’

/dev/null           100%[=====================>] 953,67M  5,83MB/s   in 2m 52s 

2016-06-29 13:07:55 (5,55 MB/s) - '‘/dev/null’' opgeslagen [1000000000/1000000000]

Edit:
Er is iets vreemds aan de hand in het TriNed netwerk. Het lijkt alsof individuele TCP streams worden geknepen. Als ik bovenstaand wget command 15 keer tegelijk uitvoer krijg ik een nette 410 Mbps. Met 1 stream dus maar 47 Mbps. Hetzelfde zie ik met iperf3 (naar een 10 Gbps server):
code:
1
iperf3 -c bouygues.testdebit.info -R -p 5202 -P 30

TCP streamsMbps
126
10188
20272
30396

Ik heb in NZBGet maar even het aantal server connecties opgeschroefd. :9

Het maffe is dat voor uploads ik met 1 thread meteen al op 300 Mbps zit en meerdere threads het niet sneller maakt.
Ik zat deze draad toevallig even door te lezen, puur uit nieuwsgierigheid (aangezien Trined hier in Amersfoort niet levert en wij hier bovendien onze eigen eigen-apparatuur-in-de-wijkkast-provider, Jonaz, hebben).

Het probleem dat jij (terecht) aankaart is niet Trined-specifiek. Heel veel glasvezelaanbieders, waaronder helaas ook mijn provider Jonaz, kampen met datzelfde probleem. Een wget vanaf xs4all levert bij mij bijvoorbeeld dit op:
~ $ wget -O /dev/null http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
--2016-07-02 17:06:14--  http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin
Herleiden van download.xs4all.nl... 194.109.21.66, 2001:888:0:25:194:109:21:66
Verbinding maken met download.xs4all.nl|194.109.21.66|:80... verbonden.
Wordt opgeslagen als: '/dev/null'

/dev/null                                           100%[===================================================================================================================>] 953,67M  18,0MB/s    in 56s     

2016-07-02 17:07:10 (16,9 MB/s) - ''/dev/null'' opgeslagen [1000000000/1000000000]

Wat nog geen kwart is van de capaciteit van mijn verbinding...

Er loopt in het algemeen ook een draad over: Glasvezel upload throughput. Het zou natuurlijk mooi zijn als die aangevuld kan worden met wat Trined-resultaten! :)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
probleem hier is precies andersom, niet zoals in dat topic.
Gaat hier om download. Upload is namelijk prima, de download is alleen slecht per connectie.

Overigens heb ik zelfde probleem als hierboven, mijn IP adres komt ook uit Roemenië....
Sommige sites geven t goed aan, maar lang niet alle. Zo zegt bijvoorbeeld Horizon.tv dat ik uit Roemenië kom, net als Teamspeak.
Ik hoop niet dat ik daarmee tegen problemen aan ga lopen.
Op http://www.ticketmaster.nl/ kan ik bijvoorbeeld niet komen.
Access denied.

Via geolocatie geeft hij Drachten als locatie maar dat is dus bij veel websites niet doorgevoerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjant2 op 02-07-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:52:
probleem hier is precies andersom, niet zoals in dat topic.
Gaat hier om download. Upload is namelijk prima, de download is alleen slecht per connectie.
Inderdaad. Maar verder zijn de symptomen wel hetzelfde. De single threaded download snelheid fluctueert per moment en per peer netwerk. Aangezien meerdere threads in totaal wel meer bandbreedte verbruiken lijkt het er op dat er ergens aan traffic shaping wordt gedaan.
Overigens heb ik zelfde probleem als hierboven, mijn IP adres komt ook uit Roemenië....
Sommige sites geven t goed aan, maar lang niet alle. Zo zegt bijvoorbeeld Horizon.tv dat ik uit Roemenië kom, net als Teamspeak.
Ik hoop niet dat ik daarmee tegen problemen aan ga lopen.
Op http://www.ticketmaster.nl/ kan ik bijvoorbeeld niet komen.
Access denied.

Via geolocatie geeft hij Drachten als locatie maar dat is dus bij veel websites niet doorgevoerd.
Ik heb hetzelfde. Ik denk dat we ergen een geoip database nog verkeerd staat. Als we weten welke dat is kunnen we dat misschien laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Heb jij een ticket aangemaakt over de snelheid per connectie?
Ik kom voorlopig nog niet verder dan een standaard antwoord over dat je moet testen met speedtest. Maar daar is dus geen probleem mee. Al valt mijn snelheid toch ook op speedtest nog laag uit. Onder de 400. Maar dat staat er los van.
Hoe meer tickets met zelfde probleem hoe meer kans op een diepgaander onderzoek bij trined.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
In mijn ticket kwamen ze ook met het speedtest antwoord, en heb daarna uitgelegd dat het probleem met een enkele tcp thread is. Hopelijk gaat dat ticket nu door naar de 2e lijn.

Ik wil ook gaan testen met een andere router om de Fritz!box uit te sluiten als boosdoener.

Btw, ik raad iedereen aan om de update naar Fritz!os 6.52 niet uit te voeren! Met versie 6.30 kan je nog telnet activeren, vanaf 6.52 niet meer. Ik overweeg nu een downgrade, oa om het sip wachtwoord te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Ik heb een nieuw ip adres gekregen en dat is wel een Nederlands IP.

Edit: en dit heeft ook het andere probleem met de lage downloadsnelheid per TCP stream bij mij opgelost.
Ik haal nu gewoon volle snelheid per downloadstream!.

Ik zal voor de zekerheid vanavond als het drukker is nogmaals proberen om uit te sluiten dat ze iets cappen.

[ Voor 93% gewijzigd door Arjant2 op 03-07-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:30:
Ik heb een nieuw ip adres gekregen en dat is wel een Nederlands IP.

Edit: en dit heeft ook het andere probleem met de lage downloadsnelheid per TCP stream bij mij opgelost.
Ik haal nu gewoon volle snelheid per downloadstream!.
Dat is goed nieuws! Hoe heb je dat gedaan? Ik heb net een uur de stroom van de EchoLife afgehaald, maar kreeg daarna gewoon weer mijn vertrouwde adres uit 188.240.24.0/22 terug. In welke reeks zit jij nu?

Volgens RIPE was 188.240.24.0/22 tot maart nog geregistreerd in Roemenië. Bij Maxmind staat het nu wel goed, dus het is een kwestie van tijd totdat blokkades zoals die van Ticketmaster zullen verdwijnen.

Dit zou op zich ook het cappen kunnen verklaren. Alhoewel ik er nog nooit van gehoord heb is het denkbaar dat je op bepaalde plekken in je netwerk beperkingen oplegt voor verkeer van/naar buiten je doelgroep. Maar ik zou dan QoS verwachten, dus prioriteren ipv hard rappen.

EDIT: nog even wat testjes gedaan:

ftp://mirror.widexs.nl/pub/speed/1000mb.bin 17,2 MB/s (138 Mbps)
ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin 2,64 MB/s (21 Mbps)
http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin 6,36 MB/s (51 Mbps)
iperf3 -R -c bouygues.testdebit.info 32 Mbps

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 03-07-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Ik heb een ticker aangemaakt met dat mijn ip adres voor sommige websites en apps uit roemenie komt. Oa ticketmaster, horizon tv en teamspeak. Daarop heb ik een nieuw ip adres gekregen van trined.

Mijn vorige ip begon ook bij 188.240.24.xxx. Nu begint hij met 193.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 03-07-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Daar haal ik nu 210Mbps.
Dat is al een stuk hoger dan ik voorheen had. Nog geen 500 natuurlijk.
Die telfort is ook heel traag bij mij.
XS4All: 347Mbit

Echter zoals ik zei, via een FTP server van een vriend haal ik nu gewoon 250Mbit down, en dat is zijn max.
Daar waar ik gister nog op 25-30Mbit zat per connectie.

Na de IP wijziging is ook mijn speedtest.net resultaat hoger geworden, duidelijk verschil met gister. Toen kwam ik niet boven de 400 uit, en nu zit ik boven de 500 down.
Terwijl ik gister via deze speedtest: http://www.internetsnelheid-testen.nl/ ook boven de 500 zat.
Dus het lijkt erop dat ook speedtest er toch wel last van had van dat roemeense ip. Nu geven beide testen een zelfde resultaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Arjant2 op 03-07-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:53:
Ik heb een ticker aangemaakt met dat mijn ip adres voor sommige websites en apps uit roemenie komt. Oa ticketmaster, horizon tv en teamspeak. Daarop heb ik een nieuw ip adres gekregen van trined.

Mijn vorige ip begon ook bij 188.240.24.xxx. Nu begint hij met 193.
Dan zit je nu waarschijnlijk in 193.107.220.0/22 of 193.164.216.0/23 die samen met 188.240.24.0/22 in AS49713 zitten. Dan kunnen we een probleem met peering wel uitsluiten want dat gebeurt op AS niveau. Kennelijk toch een cap op basis van GeoIP. Nasty hoor.

https://www.teamspeak.com doet het trouwens bij mij wel, maar de client wellicht niet?

Deze GeoIP site geeft inderdaad Roemenië aan: http://www.geoip.co.uk
Ik heb een verzoek gestuurd aan support@voove.com om dit recht te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 03-07-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Teamspeak zelf deed het prima hoor. Alleen hij geeft in teamspeak een vlaggetje weer van je nationaliteit en dat was roemeens ;)
Ik zit inderdaad nu in die genoemde range ergens.

Overigens heb ik zojuist nog even weer wat tests gedaan.
Snelheid is weer aardig in elkaar gezakt. Dus of het nu met dat IP adres te maken heeft, geen idee, maar het lijkt er eerder op dat er gewoon een capaciteitsprobleem is en dat ze per connectie cappen.

Op ftp kom ik niet verder dan 80Mbit download per connectie.

Speedtest komt ook weer flink lager uit dan vanmorgen
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5450112255.png

[ Voor 57% gewijzigd door Arjant2 op 03-07-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5447231556.png

In de ochtend blijkt mijn verbinding dus echt een stuk sneller te zijn dan in de avond. Op zich vrij logisch natuurlijk. Heb trouwens ook nog even mijn locatie gecontroleerd en ik blijk ook uit Roemenie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Enige impact vanwege drukte oke, maar dit is wel erg veel.
Zeker ook omdat het blijkbaar ook grote invloed heeft op de download per connectie.
Via FTP bijvoorbeeld merk je het enorm. Je krijgt dan ineens nog maar 30-50Mbit per connectie.
Terwijl als het rustig is haal ik 250Mbit (wat max is van de locatie waar ik de FTP verbinding mee heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:22:
[...]

EDIT: nog even wat testjes gedaan:

ftp://mirror.widexs.nl/pub/speed/1000mb.bin 17,2 MB/s (138 Mbps)
ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin 2,64 MB/s (21 Mbps)
http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin 6,36 MB/s (51 Mbps)
iperf3 -R -c bouygues.testdebit.info 32 Mbps
download.xs4all.nl lijkt op slechts 1gbit te zijn aangesloten.

Deze is een stuk sneller:

root@dc7:/# wget -O /dev/null http://mirror.nforce.com/pub/speedtests/1000mb.bin
--2016-07-06 14:31:49-- http://mirror.nforce.com/pub/speedtests/1000mb.bin
Resolving mirror.nforce.com (mirror.nforce.com)... 85.159.239.121
Connecting to mirror.nforce.com (mirror.nforce.com)|85.159.239.121|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream]
Saving to: ‘/dev/null’

100%[============================================================================================================================================================>] 1.048.576.000 250MB/s in 4,4s

2016-07-06 14:31:53 (229 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [1048576000/1048576000]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
http://www.geoip.co.uk geeft nu Drachten aan.. dus hopelijk krijgen alle sites binnenkort ook de goede locatie door.

http://mirror.nforce.com/pub/speedtests/1000mb.bin 13,1 MB/s (104,8 Mbps)
ftp://mirror.widexs.nl/pub/speed/1000mb.bin 27,4 MB/s (219 Mbps)
http://download.xs4all.nl/test/1gb.bin 6,12 MB/s (49 Mbps)
ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin 3,93 MB/s (31 Mbps)

nforce heeft een direct peering met TriNed (Xenosite).
widexs loopt via jointttansit/atom86
xs4all en telfort lopen via jointtransit en openpeering

Ik haal met NZBGet consequent 240 Mbps down en dat zou best eens een limiet van mijn NAS of de usenet server kunnen zijn. Ik ben op zich niet ontevreden over deze aansluiting al blijft dat single thread issue raar.

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 07-07-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Single thread blijft raar ja en ook wel jammer dat er echt wel een capaciteits issue is.
Beide hebben volgens mij ook wel op zijn minst gedeeltelijk met elkaar te maken.
Als ik overdag op een rustig moment een single thread ftp verbinding op zet haal ik gewoon 250Mbit (limiet upload bij tegenpartij). Doe ik dat savonds dan is het 30Mbit ofzo.

Newsserver haal ik op rustige momenten gewoon dik 500Mbit. Welke NAS heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Zoals beloofd heb ik de logo's voor de zenders die jullie wel hebben bij Trined en de rest van NL op DVB-C niet toegevoegd aan het logopack;

Donderstraaltje in "\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]"

Deze zijn te gebruiken in Kodi/MediaPortal/DVBviewer of net wat dan ook je wilt gaan gebruiken aan software.
Mis je wat laat het me weten, ben afhankelijk van het overzicht op de site omdat we nog geen scans hebben van jullie in het DVB-C frequentieoverzicht draadje (zouden we erg blij mee zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb een QNAP 459 Pro+ met Intel Atom CPU.

Trouwens, mijn Humax DVB-C ontvanger laat gewoon EPG zien. Ik had eerder gelezen dat dit niet zou werken. Valt dus ook weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:12
RichieB schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:21:
[...]

Trouwens, mijn Humax DVB-C ontvanger laat gewoon EPG zien. Ik had eerder gelezen dat dit niet zou werken. Valt dus ook weer mee.
Same here, maar ik vind het wel jammer dat ik nu (zelfs met extra pakket) geen Ziggo Sport meer in HD heb ;w

Signaal is stukken sterker, versterker niet meer nodig. En Ziggo maar beweren dat het probleem hier in huis zitten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik vind het aanbod HD zenders (al dan niet betaald) ook tegenvallen.
Bij Ziggo had dit ook tijd nodig en is dit ook langzaam gegroeid.

Ik had een maandje geleden ook al een klacht ingediend dat het aanbod tv zenders in HD afwijkt van zoals vermeld op eindelijkglasvezel.nl en daarvoor ook op de site van Trined zelf.

Reactie:
Helaas blijft een zenderpakket onderhevig aan wijzigingen en zijn deze op eindelijkglasvezel.nl niet goed verwerkt, dit is inmiddels doorgegeven. Op TriNed.nl kunt u altijd terecht voor de meest actuele zenderpakketten TriNed kan geen garanties geven op de inhoud van websites van derden. Op Eindelijk glasvezel stonden ook minder zenders dan daadwerkelijk worden aangeboden.
Op dit moment zijn wij hard aan het werk en in onderhandeling met de diverse zenders om deze op korte termijn in HD uit te kunnen zenden. Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Er is op dit moment een landelijke storing op het netwerk van Trined. Ik haal niet eens 5mbit down en een schamele 0,10mbit up. Internetsites laden niet of heeel sloom op het moment.

Hopelijk wordt het snel verholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Dat verklaart waarom de verbinding hier steeds wegvalt.
Op het moment zelfs helemaal geen verbinding.

[ Voor 29% gewijzigd door Arjant2 op 14-07-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Gisteren hetzelfde probleem hier. Ongeveer 5mbit down en 0.03mbit up. Op de trined website bij storingen staan een aantal meldingen. Het lijkt er op dat het op dit moment alleen maar erger aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Gelukkig werkt mijn ziggo aansluiting nog, dus kabeltje omprikken en ik ben weer online ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Arjant2 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:21:
Gelukkig werkt mijn ziggo aansluiting nog, dus kabeltje omprikken en ik ben weer online ;)
Hier ook. :) Toch nog eens een speedtest gedaan en oh de ironie mijn Ziggo aansluiting heeft nog nooit zo'n strakke download lijn gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:16
enira schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:34:
Er is op dit moment een landelijke storing op het netwerk van Trined. Ik haal niet eens 5mbit down en een schamele 0,10mbit up. Internetsites laden niet of heeel sloom op het moment.

Hopelijk wordt het snel verholpen. :)
toch opmerkelijk dat dat is na de werkzaamheden en ze bij die werkzaamheden hebben staan dat het goed verlopen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Er wordt nu in ieder geval aangeraden de fritzbox opnieuw op te starten, de verbinding zou dan in ieder geval weer werken, snelheidsprobleem zou echter nog niet opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:12
commentator schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 09:41:
[...]

toch opmerkelijk dat dat is na de werkzaamheden en ze bij die werkzaamheden hebben staan dat het goed verlopen is
Operatie geslaagd patient overleden

Ook mijn verbinding thuis rampzalig, voor de tweede dag een andere plek op moeten zoeken om te werken. Trined blijft er bij dat de landelijke storing er voor zorgt dat er constante connection resets zijn. Geen enkele VPN die dat leuk vind dus ik kan niet veel op dit moment :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik ben momenteel op vakantie, maar het klapperen van de lijn thuis lijk over te zijn. Mijn IP adres is onveranderd, maar de single thread download lijkt te zijn verbeterd:

ftp://mirror.widexs.nl/pub/speed/1000mb.bin 57,3MB/s (458 Mbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Nou de snelheden zijn nog steeds wel bedroevend.
Haalde eerder op de avond maar rond de 300Mbps.
Singlethread niet geprobeerd vandaag maar vrijdagavond was het niet verholpen. Zat ik op ftp nog rond de 40-50Mbps per thread.

Volgens mij is het single thread probleem erg afhankelijk van de drukte op het netwerk. Als het rustig is dan is single thread gewoon hoge snelheid. Zodra het drukker is op het netwerk en je ook niet in de buurt komt van de 500Mbps dan wordt de single thread extra hard geraakt en zakt die naar 30-50Mbps.
Lijkt me toch echt een capaciteitsprobleem.

[ Voor 47% gewijzigd door Arjant2 op 17-07-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Helaas ligt de hele verbinding er hier weer uit vanavond in Ypenburg.

Edit: duurde gelukkig maar een uurtje.
Maar in de 24 dagen die ik bij Trined zit nu al 2 storingen. Nog niet echt stabiel dus.

[ Voor 48% gewijzigd door Arjant2 op 25-07-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Het ticketmaster euvel is inmiddels opgelost. Ik ben door ticketmaster amerika op de whitelist gezet, nu kan ik de sites weer bezoeken. Teamspeak geeft nog wel altijd aan dat ik uit Roemenië kom. :)

Gistermiddag heeft mijn internet het ook een tijdje begeven zo te zien, maar ik was toen toch niet thuis. Hopelijk komen deze storingen niet al te frequent voor.. Heb met Ziggo echt nooit problemen gehad namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
De stabiliteit is in ieder geval nog niet om over naar huis te schrijven. Toch al aantal keer storing gehad binnen de maand.
Daarbij komt hebben ze op Ypenburg echt een capaciteitsprobleem. Sochtends vroeg haal je de snelheid wel, maar savonds zit je rond de 300Mbit. En dat is toch echt een te grote afwijking. En dat is nog afgezien van de single thread problematiek die daarmee samenhangt, dan mag je al blij zijn met 50Mbit.
Ik heb gisteravond maar weer eens om een update gevraagd want het ticket staat nu al een paar weken open en er is nog steeds geen nieuws vanuit Trined.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
enira schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:44:
Gistermiddag heeft mijn internet het ook een tijdje begeven zo te zien, maar ik was toen toch niet thuis. Hopelijk komen deze storingen niet al te frequent voor.. Heb met Ziggo echt nooit problemen gehad namelijk.
Gisteren was het bij mij ook zeer instabiel. Snelheid max 80/80 met frequente drops richting de 30. Zo rond 23.00 heb ik het nog een keer gecontroleerd en toen was de snelheid weer normaal. Dit is voor mij de 2x keer in anderhalve maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:04:
Helaas ligt de hele verbinding er hier weer uit vanavond in Ypenburg.

Edit: duurde gelukkig maar een uurtje.
Maar in de 24 dagen die ik bij Trined zit nu al 2 storingen. Nog niet echt stabiel dus.
Ik woon ook in Ypenburg en had die avond 4 keer downtime:
code:
1
2
3
4
2016-07-24 20:30:03 - 2016-07-24 20:35:34 (5 min)
2016-07-24 20:38:54 - 2016-07-24 20:48:44 (10 min)
2016-07-24 20:52:25 - 2016-07-24 20:55:26 (3 min)
2016-07-24 20:57:23 - 2016-07-24 21:28:50 (31 min)

Die laatste was wel wat lang, maar het waren dus meerdere kleine storingen ipv 1 lange.
De stabiliteit is in ieder geval nog niet om over naar huis te schrijven. Toch al aantal keer storing gehad binnen de maand.
Ik heb deze metingen bij Ziggo nooit gedaan, maar in juli had ik 27 kleine storingen (korter dan 10 min) en 6 wat grotere. Al met al toch een uptime van 99,4%.
Daarbij komt hebben ze op Ypenburg echt een capaciteitsprobleem. Sochtends vroeg haal je de snelheid wel, maar savonds zit je rond de 300Mbit. En dat is toch echt een te grote afwijking.
Ik heb daar zelf niet veel moeite mee. 500/500 is bij TriNed het laagste wat ze bieden terwijl andere providers bij 50/50 beginnen. 100/100 had ik ook mooi gevonden, dus met 300 down kan ik prima leven. De single thread performance vind ik vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
RichieB schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:20:
[...]
Ik heb daar zelf niet veel moeite mee. 500/500 is bij TriNed het laagste wat ze bieden terwijl andere providers bij 50/50 beginnen. 100/100 had ik ook mooi gevonden, dus met 300 down kan ik prima leven. De single thread performance vind ik vervelender.
ja maar die 2 lijken wel aan elkaar verbonden te zijn.
Op het moment dat ik 500Mbit haal (sochtends) dan is de single thread download ook velen malen hoger.

Bij ziggo had ik eigenlijk nooit storing. Bij mij was de storing overigens wel gewoon een uur lang.
Want ik zat achter mijn pc en kon werkelijk niets. Af en toe laadde hij een halve pagina en weg was verbinding weer. Overigens vind ik 49 minuten van de 60 down, gewoon één storing ;)

Nou met 300 down leven, natuurlijk. Maar ze adverteren met 500Mbit, ook de voornaamste reden dat ik ze gekozen heb. Ze geven ook een minimum snelheidsgarantie van 90% (dus 450/450), dan is 300 echt een forse afwijking onder de garantie. Afgezien van of je er mee kan leven beloven ze iets wat ze niet nakomen. Die 500/500 lijn is wel hun selling point.

Zit in je metingen ook die grote storing van 14/15 juli van een uur of 12? Dan kom je namelijk niet aan 99,4% up time.

[ Voor 27% gewijzigd door Arjant2 op 02-08-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Arjant2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:31:
[...]

Zit in je metingen ook die grote storing van 14/15 juli van een uur of 12? Dan kom je namelijk niet aan 99,4% up time.
Jawel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
+---------------------+---------------------+------------+--------------+
| Connected (UTC)     | Disconnected (UTC)  | Connected  | Disconnected |
|---------------------+---------------------+------------+--------------+
| 2016-07-06 16:53:53 | 2016-07-06 20:38:27 |   0d 03:44 |     5d 16:53 |
| 2016-07-06 20:38:44 | 2016-07-09 19:01:55 |   2d 22:23 |     0d 00:00 |
| 2016-07-09 19:03:36 | 2016-07-13 23:03:15 |   4d 03:59 |     0d 00:01 |
| 2016-07-13 23:24:45 | 2016-07-14 13:01:09 |   0d 13:36 |     0d 00:21 |
| 2016-07-14 13:03:50 | 2016-07-14 19:47:40 |   0d 06:43 |     0d 00:02 |
| 2016-07-14 19:54:05 | 2016-07-14 20:04:29 |   0d 00:10 |     0d 00:06 |
| 2016-07-14 20:12:39 | 2016-07-14 21:01:35 |   0d 00:48 |     0d 00:08 |
| 2016-07-14 21:10:07 | 2016-07-14 23:50:15 |   0d 02:40 |     0d 00:08 |
| 2016-07-15 00:11:35 | 2016-07-15 00:15:13 |   0d 00:03 |     0d 00:21 |
| 2016-07-15 00:18:02 | 2016-07-15 00:21:20 |   0d 00:03 |     0d 00:02 |
| 2016-07-15 00:24:21 | 2016-07-15 00:44:51 |   0d 00:20 |     0d 00:03 |
| 2016-07-15 00:48:55 | 2016-07-15 00:52:29 |   0d 00:03 |     0d 00:04 |
| 2016-07-15 00:55:27 | 2016-07-15 01:05:56 |   0d 00:10 |     0d 00:02 |
| 2016-07-15 01:19:25 | 2016-07-15 01:26:42 |   0d 00:07 |     0d 00:13 |
| 2016-07-15 01:34:05 | 2016-07-15 01:42:21 |   0d 00:08 |     0d 00:07 |
| 2016-07-15 01:47:49 | 2016-07-15 01:55:13 |   0d 00:07 |     0d 00:05 |
| 2016-07-15 01:58:44 | 2016-07-15 02:04:08 |   0d 00:05 |     0d 00:03 |
| 2016-07-15 02:21:31 | 2016-07-15 02:44:21 |   0d 00:22 |     0d 00:17 |
| 2016-07-15 02:46:02 | 2016-07-15 02:56:09 |   0d 00:10 |     0d 00:01 |
| 2016-07-15 03:02:33 | 2016-07-15 03:04:41 |   0d 00:02 |     0d 00:06 |
| 2016-07-15 03:07:40 | 2016-07-15 03:17:38 |   0d 00:09 |     0d 00:02 |
| 2016-07-15 03:26:30 | 2016-07-15 03:30:14 |   0d 00:03 |     0d 00:08 |
| 2016-07-15 03:32:50 | 2016-07-15 03:52:22 |   0d 00:19 |     0d 00:02 |
| 2016-07-15 03:53:55 | 2016-07-15 04:42:50 |   0d 00:48 |     0d 00:01 |
| 2016-07-15 04:54:05 | 2016-07-15 05:20:41 |   0d 00:26 |     0d 00:11 |
| 2016-07-15 05:24:12 | 2016-07-20 12:31:11 |   5d 07:06 |     0d 00:03 |

Dus ook een heleboel kleine storingen achter elkaar. Ik was niet thuis dus ik weet niet hoe bruikbaar de verbinding tussendoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Ik het lijkt er wel op dat het steeds trager wordt. Grote kans dat er steeds meer mensen worden aangesloten hier in Ypenburg wat toch zijn weer slag heeft op de snelheid.
Dit is toch niet acceptabel voor een 500Mbit lijn

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5523414355.png
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5523422389.png

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 02-08-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
Hier in Gouda met de dag trager sinds begin deze week met een 500/500 abo :'(

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5526302481.png

Oh ja en mijn Trined abo loopt via Xenosite. Kan iemand mij misschien uitleggen waarom dit zo is ?
.

[ Voor 28% gewijzigd door DH-64 op 03-08-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Heb je al eens gekeken bij wie je IP geregistreerd is?
Bij een site als dit?
https://www.iplocation.net/

Kan zijn dat je IP is overgenomen van een ander, net als de vele ip adressen van Trined. Of het dan ook op speedtest als een andere ISP zou staan vraag ik me af.

Het lijkt er op alsof Trined flinke capaciteitsproblemen heeft.
Heb je al een ticket aangemaakt? Hoe meer mensen een ticket aanmaken met klachten over de snelheid hoe sneller er hopelijk een oplossing komt.

Mijn ticket staat nu al 3,5 week ofzo open en er is nog steeds geen 'nieuws'. Ze houden me op de hoogte als er meer bekend is, maar dat is ook al weer 2 weken geleden dat ze dat zeiden.
Zondagavond maar weer eens een speedtest in het ticket er bij gezet en om een update gevraagd. Tot op heden geen reactie.

[ Voor 49% gewijzigd door Arjant2 op 04-08-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Op 29-6 heb ik melding gedaan van traagheid in de avonduren. Op 3-7 heb ik deze aangevuld met de benodigde snelheidsmetingen op drie verschillende dagdelen op drie verschillende dagen. Op 22-7 heb ik een update gehad. Het probleem is nog steeds in behandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
oke zelfde verhaal als bij mij dus.
Lijkt er niet op dat ze erg snel actie ondernemen. Nu is het uitbreiden van capaciteit ook niet iets wat je heel snel kan doen, maar zou toch fijn zijn als ze iets meer informatie geven wat de planning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
@ Arjant2

Bedankt voor je reactie. Ik heb de website iplocation bezocht en dit was het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2w2o85g.jpg

En op je vraag of ik het al gemeld heb bij Trined, nee nog niet :|
.

[ Voor 25% gewijzigd door DH-64 op 04-08-2016 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Zo te zien hebben ze een ip adres overgenomen van xenosite bv en is dat nog niet in alle databases veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
Oké duidelijk en Arjant2 hoe is bij jou op dit moment de snelheid ?
Bij mij schommelt de download snelheid de gehele dag zo rond de 200 Mb/s sinds eind vorige week. Ook ervaar ik met telefonie problemen. Veel echo's en in de verte soms andere stemmen en de geluidssterkte zakt steeds weg na plus minus een minuut aan de andere kant van de lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
Snelheid is sinds gisteren voor zo lang het duurt weer terug omgeving Gouda (Rekam netwerk)

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5534605073.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
DH-64 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:17:
Oké duidelijk en Arjant2 hoe is bij jou op dit moment de snelheid ?
Bij mij schommelt de download snelheid de gehele dag zo rond de 200 Mb/s sinds eind vorige week. Ook ervaar ik met telefonie problemen. Veel echo's en in de verte soms andere stemmen en de geluidssterkte zakt steeds weg na plus minus een minuut aan de andere kant van de lijn
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5534817385.png

niet bepaald om over naar huis te schrijven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 08:54
enira schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:44:
Teamspeak geeft nog wel altijd aan dat ik uit Roemenië kom. :)
Toevallig een eigen server? Ik had hetzelfde maar merkte dat de officiele Teamspeak server wel zag dat ik uit Nederland kwam. Het updaten van mijn server zorgde ervoor dat ik ook op mijn eigen server weer als Nederlander gezien wordt.

Op speedtest komt de snelheid meestal erg in de buurt van de 500/500. Download zit meestal iets boven de 500, upload zit er net wat onder. Ik zit niet thuis dus kan nu geen speedtest doen.

Single thread up/download haalt niet de 500mbit maar is ook niet heel verkeerd.
>iperf3 -c speedtest.serverius.net -p 5002 --time 20
428 Mbits/sec

>iperf3 -c speedtest.serverius.net -p 5002 --time 20 -R
255 Mbits/sec

>wget ftp://mirror.widexs.nl/pub/speed/1000mb.bin
2016-08-09 08:47:33 (49.4 MB/s) - ‘1000mb.bin’ saved [1048576000]

De single thread performance lijkt wel heel erg te schommelen, volgens mij heb ik die ook al eens minder dan 100mbit aan zien geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
SavageNL schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:50:
[...]

Toevallig een eigen server? Ik had hetzelfde maar merkte dat de officiele Teamspeak server wel zag dat ik uit Nederland kwam. Het updaten van mijn server zorgde ervoor dat ik ook op mijn eigen server weer als Nederlander gezien wordt.
Niet mijn server, maar wel van mijn guild inderdaad. Wat heb je precies geüpdatet om er voor te zorgen dat ik weer als Nederlander gezien wordt? Heb nog niet op de officiële TS server gekeken, zal ik vanavond eens doen.
Heb er verder niet bijster veel last van ofzo, maar het staat zo raar. :P

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste