Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Is er ook iemand die een Hue dimmer gebruikt binnen HASS? Kun je dan ook dubbelklikken/triple klikken goed uitlezen?

Buiten HASS om werkt dat erg mooi via Hue, dat je verschillende scenes kan kiezen e.d. Maar leek mij ook wel handig om bijv. 4x klikken als killswitch te gebruiken, om alles (Hue + Sonoff e.d.) uit te laten zetten via HASS.

@PuckStar misschien? Zoeken op 'lastupdated' in dit topic gaf al wel wat goede hints, maar dat was alleen singleclick en hold. Kon niks vinden over dubbelklikken, zal wel niet mogelijk zijn dan :'( ?

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2018 23:24 ]

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 12:02
ThinkPadd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:38:
Is er ook iemand die een Hue dimmer gebruikt binnen HASS? Kun je dan ook dubbelklikken/triple klikken goed uitlezen?

Buiten HASS om werkt dat erg mooi via Hue, dat je verschillende scenes kan kiezen e.d. Maar leek mij ook wel handig om bijv. 4x klikken als killswitch te gebruiken, om alles (Hue + Sonoff e.d.) uit te laten zetten via HASS.

@PuckStar misschien? Zoeken op 'lastupdated' in dit topic gaf al wel wat goede hints, maar dat was alleen singleclick en hold. Kon niks vinden over dubbelklikken, zal wel niet mogelijk zijn dan :'( ?
Singleclick en Hold werkt ieder geval ja.
Dubbelklik volgens mij niet :(
PuckStar schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:36:
[...]

Singleclick en Hold werkt ieder geval ja.
Dubbelklik volgens mij niet :(
Jammer!

Ik had net nog een ingeving: via de CLIP API een virtuele lamp maken. In de double/triple click rule vervolgens die lamp aanroepen. Die virtuele lamp monitor je dan in HASS.

Maar helaas kun je geen virtuele lampen maken, alleen sensoren. Maar sensoren kun je weer niet aan/uit zetten vanuit een rule :-(

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:03
Maar je kan wel een virtuele switch (input_boolean) maken en die dan vervolgens weer doorsturen? Of wil je alle verlichting features?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:08
Kun je makkelijk als je eenmaal bijvoorbeeld op Windows met HASS bezig bent geweest, alles wat je gedaan hebt mee nemen naar bijvoorbeeld een Pi installatie of wellicht docker? Of is dat niet mogelijk en moet je opnieuw beginnen?
@ThinkPad
Hele vreemde constructie wordt het hierdoor, maar:
Als je nou een timer laat lopen bij singleclick en tegelijk een counter +1. Vervolgens een automation die wordt uitgevoerd als de timer op 0 is. Zolang jij blijft drukken gaat de counter-waarde omhoog en de timer nooit op 0. Afhankelijk van de uiteindelijke counter-waarde kun je verschillende automations laten uitvoeren die de counter ook meteen weer op 0 zet, voor de volgende actie.

Op bovenstaande manier moet je wel accepteren dat de automation altijd 1 seconde vertraging heeft (door de timer). Wellicht is er iets vergelijkbaars te bedenken zonder of in mindere mate een vertraging

[ Voor 5% gewijzigd door lolgast op 30-01-2018 11:37 ]

GENETX schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:33:
Maar je kan wel een virtuele switch (input_boolean) maken en die dan vervolgens weer doorsturen? Of wil je alle verlichting features?
Die input_boolean moet ik dan maken in de Hue API? Of wat bedoel je :) ?
Arunia schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:26:
Kun je makkelijk als je eenmaal bijvoorbeeld op Windows met HASS bezig bent geweest, alles wat je gedaan hebt mee nemen naar bijvoorbeeld een Pi installatie of wellicht docker? Of is dat niet mogelijk en moet je opnieuw beginnen?
Ja, de config is in principe gewoon platte tekst (.yaml files). Is ook wel makkelijk backuppen naar bijv. GitHub/Bitbucket zoals ik doe.
lolgast schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:37:
@ThinkPad
Hele vreemde constructie wordt het hierdoor, maar:
Als je nou een timer laat lopen bij singleclick en tegelijk een counter +1. Vervolgens een automation die wordt uitgevoerd als de timer op 0 is. Zolang jij blijft drukken gaat de counter-waarde omhoog en de timer nooit op 0. Afhankelijk van de uiteindelijke counter-waarde kun je verschillende automations laten uitvoeren die de counter ook meteen weer op 0 zet, voor de volgende actie.

Op bovenstaande manier moet je wel accepteren dat de automation altijd 1 seconde vertraging heeft (door de timer). Wellicht is er iets vergelijkbaars te bedenken zonder of in mindere mate een vertraging
Klinkt op zich als iets wat zou kunnen werken. Maar ik vraag mij af of het niet irritant traag gaat worden. Ik poll de hub nu elke seconde(!) voor de motion sensors en dat is soms al te traag. Ik kom dan de kamer in, het licht gaat dan pas na een seconde ofzo aan. Dat klinkt misschien als zeuren, maar als je op normaal tempo loopt dan sta je al halverwege de kamer voor het licht aan is.
Ik snap wat je bedoelt. Die 1 seconde vind ik ook irritant. Vooral omdat de Hue lampen wel meteen aan gaan, en de Z-Wave geschakelde dus later :+

Edit: @ThinkPad
Die constructie met de virtuele lamp, waarom werkt dat niet? Worden virtuele lampen uit de Hub niet zichtbaar in HASS? Want als dat wel het geval is, kun je een automation maken die triggert als de virtuele lamp aan of uit gaat toch?

[ Voor 46% gewijzigd door lolgast op 30-01-2018 11:56 ]

@lolgast Het werkt niet omdat je in de CLIP API van Hue geen mogelijkheid hebt (ik kan hem iig niet vinden) om een virtuele lamp aan te maken. Anders was ik daarmee gered.

Misschien dat ik het nu als volgt ga doen, kijken of alle Hue lampen uit zijn. Ik ga niet vrijwillig in het donker zitten, dus als alle Hue uit is dan kan ik er redelijkerwijs vanuit gaan dat dit getriggerd is door dubbel/tripleclick op de remote.
Ik ben (oprecht) geïnteresseerd hoe je dan bijvoorbeeld het volgende oplost:
Het is winter en je bent op zaterdag om half 8 beneden (in het donker dus). Op een gegeven moment kan de verlichting uit, maar de tv mag aan blijven staan :)
lolgast schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:29:
Ik ben (oprecht) geïnteresseerd hoe je dan bijvoorbeeld het volgende oplost:
Het is winter en je bent op zaterdag om half 8 beneden (in het donker dus). Op een gegeven moment kan de verlichting uit, maar de tv mag aan blijven staan :)
Oh crap, daar had ik nog niet aan gedacht :X :D

De verlichting gaat nu aan/uit op beweging + helderheid. Aanzetten is geen issue, maar uitzetten wel. Hoe maak je het onderscheid verlichting wel uit, maar TV niet :+

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2018 12:36 ]

@ThinkPad
Om terug te komen op je virtuele sensor. Kun je in Hue programmeren dat de virtuele sensor uit gaat bij de double/triple press? Want dan zou je de status van die virtuele sensor kunnen monitoren in HA.
Zie ook laatste stukje tekst hier: https://developers.meethu...can-you-add-virtual-light
Tim Schuhmacher schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:31:
Ik heb 2 zones, home en work. Voor device tracking heb de Android app Zanzito (mqtt). Vertrek ik van huis gaat de status correct van 'home' naar 'away'. maar kom ik in de zone van mijn werk, wordt dat weer als 'home' geregistreerd. Iemand een idee waar hem dat in zit? Een bug of snap ik iets niet?
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:43:
zone probleem was een copypaste fout, 2 zones met dezelfde name...

Sometimes you need to plan for coincidence

Yukkie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:45:
@martinvdm nu ik jouw post zo lees, ga ik iets ander proberen. Ik vraag me af of getlist['response'] niet al fout is. Dus ik probeer ff _LOGGER.debug(getlist). Het vervelende is alleen dat ik niet zo heel vaak last heb van die error die jij krijgt. Des te meer heb ik last van Socket timeouts, die ik niet traceren :(
Ik heb nog eens naar de tijdstippen gekeken, maar de meldingen komen soms een uur niet voor en dan in eens weer wel. Ik heb het vermoeden dat het een timeout richting de homewizard is. Wellicht zou aanpassen van de code met een retry loop counter al kunnen helpen, als de retry count dan 3 is dan pas error geven. helaas ben ik niet python onderlegd om dit te maken.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Was wat aan het spelen met domotica en had eerst Domotcz "draaien" (oke, het logde alleen nog maar mijn verbruik), maar ben daar van afgestapt en ben gebruik gaan maken van DSMR reader en Home Assistant.

Op mijn RPI3 staat nu het volgende:
- DSMR reader (deze installatie gebruikt) (aangepast naar port 5000)
- Pi-Hole (deze installatie gebruikt)
- Home Assistant (deze installatie gebruikt)

Ik heb het ook in die volgorde geïnstalleerd. Nu leek het allemaal te werken, alleen werkt de admin pagina van DSMR reader niet meer. Ik krijg daar de volgende foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Server Error
Exception:
TemplateDoesNotExist: admin/login.html
Traceback:
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/core/handlers/base.py", line 156, in _get_response
    response = response.render()

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/response.py", line 106, in render
    self.content = self.rendered_content

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/response.py", line 81, in rendered_content
    template = self.resolve_template(self.template_name)

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/response.py", line 63, in resolve_template
    return select_template(template, using=self.using)

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/loader.py", line 47, in select_template
    raise TemplateDoesNotExist(', '.join(template_name_list), chain=chain)

Gezien mijn beperkte kennis zou ik niet weten wat er precies fout gaat. Het enige wat mijn opvalt is dat ik een andere versie van python heb geinstalleerd met Hass. In die handeleiding maak ik gebruik van python 3 ipv 3.5. Kan dat een probleem zijn? En zo ja, hoe los ik dat dan weer op? Of was het handiger geweest als ik hiervoor gewoon twee verschillende pi's gebruik ipv alle op eentje installeren?
Eppo © schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:11:
Was wat aan het spelen met domotica en had eerst Domotcz "draaien" (oke, het logde alleen nog maar mijn verbruik), maar ben daar van afgestapt en ben gebruik gaan maken van DSMR reader en Home Assistant.

Op mijn RPI3 staat nu het volgende:
- DSMR reader (deze installatie gebruikt) (aangepast naar port 5000)
- Pi-Hole (deze installatie gebruikt)
- Home Assistant (deze installatie gebruikt)

Ik heb het ook in die volgorde geïnstalleerd. Nu leek het allemaal te werken, alleen werkt de admin pagina van DSMR reader niet meer. Ik krijg daar de volgende foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Server Error
Exception:
TemplateDoesNotExist: admin/login.html
Traceback:
  File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/core/handlers/base.py", line 156, in _get_response
    response = response.render()

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/response.py", line 106, in render
    self.content = self.rendered_content

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/response.py", line 81, in rendered_content
    template = self.resolve_template(self.template_name)

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/response.py", line 63, in resolve_template
    return select_template(template, using=self.using)

File "/home/dsmr/.virtualenvs/dsmrreader/lib/python3.5/site-packages/django/template/loader.py", line 47, in select_template
    raise TemplateDoesNotExist(', '.join(template_name_list), chain=chain)

Gezien mijn beperkte kennis zou ik niet weten wat er precies fout gaat. Het enige wat mijn opvalt is dat ik een andere versie van python heb geinstalleerd met Hass. In die handeleiding maak ik gebruik van python 3 ipv 3.5. Kan dat een probleem zijn? En zo ja, hoe los ik dat dan weer op? Of was het handiger geweest als ik hiervoor gewoon twee verschillende pi's gebruik ipv alle op eentje installeren?
Ik heb ook DSMR reader en Home assistant op dezelfde pi draaien maar wel in verschillende virtualenvs. Ik zou je vraag eens op github stellen aan Dennis. Hij reageerd over het algemeen zeer snel en vakkundig.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 17:07
Zanniebal schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:59:
Hier is een stukje config voor het scrapen van de Afvalwijzer website zodat je binnen HA altijd weet wanneer en afval word opgehaald.

HTML: sensors.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  - platform: template
    sensors:
      afval:
        friendly_name: "Afval vandaag"
        value_template: >-
          {% if is_state('sensor.afval_datum', 'vandaag') %}
            {{states.sensor.afval_soort.state}}
          {% else %}
            Geen
          {% endif %}

- platform: scrape
    resource: http://www.mijnafvalwijzer.nl/nl/1234AB/56/
    name: Afval datum
    select: ".firstDate"
    scan_interval: 21600

resource: http://www.mijnafvalwijzer.nl/nl/1234AB/56/
    name: Afval soort
    select: ".firstWasteType"

[afbeelding]

[afbeelding]

Je kunt hem natuurlijk ook aanpassen zodat je de dag ervoor een melding krijgt e.d. :)
Als ik deze code in mijn configuration.yaml plaats, krijg ik de volgende melding bij het valideren van configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Testing configuration at /config
2018-01-31 10:41:07 ERROR (SyncWorker_0) [homeassistant.util.yaml] while parsing a block mapping
  in "/config/configuration.yaml", line 84, column 3
expected <block end>, but found '-'
  in "/config/configuration.yaml", line 88, column 3
2018-01-31 10:41:07 ERROR (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping
  in "/config/configuration.yaml", line 84, column 3
expected <block end>, but found '-'
  in "/config/configuration.yaml", line 88, column 3

Enig idee wat hier mis gaat en hoe ik dit kan oplossen? Mij zegt het niet zoveel, ook niet als ik er op Google.
Overigens is line 88 het begin van de code. De melding over line 84 krijg ik niet te zien zodra ik de code van afvalwijzer verwijder.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:11
De voorbeeldcode is een snippet uit sensors.yaml (dus van een opgesplitste configuratie).
Waarschijnlijk moet er voor jou nog

code:
1
sensor:

boven.

Zoniet, post even je eigen config. Want hoe jij het erin geplakt hebt is heel relevant bij yaml.

[ Voor 23% gewijzigd door RudolfR op 31-01-2018 11:02 ]

• Arunia
Even wat dingen zitten proberen waaronder Docker, maar denk dat ik toch voorlopig een pi 3b in ga zetten voor HASS. Mijn WHS2011 draait Docker niet eens, daarnaast moet je net teveel doen (kreeg het niet aan de praat door foutmeldingen in Python), nog geen zin gehad om dat allemaal uit te zoeken. Dan is de Pi toch net wat makkelijker om het aan de praat te krijgen.
Uiteindelijk wel via Docker of virtueel via esxi zodra de server vervangen gaat worden.
Vandaag komt mijn Aeon stick aan. Dan kan ik morgen eens kijken of ik wat aan de praat krijg. Bijvoorbeeld de lampen via de Hue Bridge.

We gaan het meemaken. Hou het eerst wel even simpel en langzaamaan uitbreiden.

• Kadonder
RudolfR schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:01:
De voorbeeldcode is een snippet uit sensors.yaml (dus van een opgesplitste configuratie).
Waarschijnlijk moet er voor jou nog

code:
1
sensor:

boven.

Zoniet, post even je eigen config. Want hoe jij het erin geplakt hebt is heel relevant bij yaml.
Bedankt, dat was inderdaad de oplossing.

Edit: nu dit is gelukt, zou ik graag een dag van te voren een push bericht op mijn telefoon ontvangen als er een container wordt geleegd de volgende dag.
Het is mij wel gelukt om een push bericht te versturen als er een status van een sensor wijzigt (bijvoorbeeld als er een deur opengaat), maar deze zie ik nog even niet. Kan iemand mij verder helpen?

[ Voor 29% gewijzigd door Kadonder op 31-01-2018 17:14 ]

• Arunia
Zo, de pi draait. De hue bridge is gevonden en de verlichting kan ik aan en uit zetten. Nu maar eens kijken hoe en wat.
Heb een app gevonden voor hass voor Android. Geen originele, maar goed genoeg.

Het lijkt er wel op dat de besturing traag is, maar wellicht komt het doordat er een update was welke nog uitgerold wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 01-02-2018 18:06 ]

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
Welk voordeel heeft een app ten opzichte van de webinterface?

• Arunia
@new_guy Absoluut geen idee. Grote kans dat ik precies hetzelfde eruit krijg of zelfs minder. Ging me er eigenlijk om dat ik gewoon makkelijk dingen kon schakelen, maar zo te zien had ik de verkeerde pagina op de webinterface voor me. Het is voor mij ook allemaal nog uitzoekwerk. :)

Eens kijken of ik iets kan combineren met de versterker. Dus als deze aan gaat, dat de lichten dan gedimd worden (nahja, voor nu alleen dan nog de hue lightstrip en de hue white in de staande lamp.

• new_guy
  • Laatst online: 21:56
Ik dacht al ;)
Eerder hebben we het hier over die afval sensor gehad, en die wil ik graag naar een volgend niveau tillen met een notificatie op mijn Google Home.

Als ik nu een reminder instel (Hey Google, remind me at 1930 to go upstairs)(handig om niet te vergeten dat de kleine moet stoppen met lezen), dan krijg ik keurig om 1930 een pingeltje uit de Home met "I have a reminders for Bob". Met "Hey Google, what’s up" krijg ik dan mijn reminder te horen. Dat wil ik automatiseren :+

Dus, in plaats van de Pushbullet notificatie dat mijn afvalcontainers naar buiten moet, wil ik dat de Google Home mij een reminder laat horen. Ik heb online gezocht, maar eigenlijk nog geen oplossing gevonden. Kennen jullie die?

• GENETX
Er is wel een google_say als je de card voor google home opent, maar deze doet niks. Wel wordt het tts audiobestand opgeslagen. Ik kan er nu even niet bij op de smartphone, maar mss zijn dit MP3s. Die kun je dan weer op in de openbare internet map van HA zetten. Vervolgens kun je die dan gebruiken in een commando om google home een mp3 van het internet te laten spelen :)

Zo heb ik wel een deurbel mp3 die ik op de home afspeel als er aangebeld wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 01-02-2018 22:06 ]

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Sinds een tijdje ben ik bezig met een overstap van Domoticz naar Home Assistant. De apparaten die ik hieraan ga koppelen zijn:
  • Philips Hue (oude bridge, 2x Hue Lux, 4x Hue, 1x Hue led strip)
  • RF-link (3x 433MHz temperatuursensoren, 1x KaKu wandschakelaar)
  • Netatmo
  • Z-Wave (Aeon controller, 3x Fibaro Smoke Sensors, 3x Fibaro Wall Plugs, 2x Neo Coolcam plugs)
  • Slimme energiemeter
  • Stadsverwarming meter
Voor het uitlezen van de energiemeter van de Nuon stadsverwarming (Kamstrup Multical 66C) gebruikte ik met Domoticz een Python script dat ik ergens op internet gevonden had. Dit script moest omgebouwd worden naar Home Assistant en voldeed sowieso niet meer. Daarom heb een script gemaakt dat ervoor zorgt dat deze waarden geïmporteerd worden naar een http sensor.

Dit draait goed, alleen zie ik dat het volume niet op 1 regel weergegeven wordt. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de friendly name en entity state best lang zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/t8rihy.png

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Wellicht gewoon kortere friendly names gebruiken, maar dat neemt de vraag natuurlijk niet weg :P

[ Voor 4% gewijzigd door RuntimeError op 01-02-2018 22:12 . Reden: typo ]

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Ik heb HA werkend met een aantal Sonos en Xiaomi producten, maar mijn HUE bridge en lampen worden niet gevonden. Heb het idee dat dit komt doordat de Xiaomi gateway de "light" functie toe-eigent bij de discovery, maar misschien zit ik er volledig naast. Iemand enig idee waardoor de Hue niet ontdekt wordt?

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 17:58
RuntimeError schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:10:
Voor het uitlezen van de energiemeter van de Nuon stadsverwarming (Kamstrup Multical 66C) gebruikte ik met Domoticz een Python script dat ik ergens op internet gevonden had. Dit script moest omgebouwd worden naar Home Assistant en voldeed sowieso niet meer. Daarom heb een script gemaakt dat ervoor zorgt dat deze waarden geïmporteerd worden naar een http sensor.
Hoe lees je dit uit? Heb je hier een speciale kabel voor / een script op de achtergrond draaien. Ik moet even kijken welk type ik heb, maar ik zou dit ook wel aan m'n Home Assistant willen toevoegen. :-)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37

breinonline

Are you afraid to be known?

RuntimeError schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:10:
Sinds een tijdje ben ik bezig met een overstap van Domoticz naar Home Assistant. De apparaten die ik hieraan ga koppelen zijn:
  • Philips Hue (oude bridge, 2x Hue Lux, 4x Hue, 1x Hue led strip)
  • RF-link (3x 433MHz temperatuursensoren, 1x KaKu wandschakelaar)
  • Netatmo
  • Z-Wave (Aeon controller, 3x Fibaro Smoke Sensors, 3x Fibaro Wall Plugs, 2x Neo Coolcam plugs)
  • Slimme energiemeter
  • Stadsverwarming meter

Dit draait goed, alleen zie ik dat het volume niet op 1 regel weergegeven wordt. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de friendly name en entity state best lang zijn.

[afbeelding]

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Wellicht gewoon kortere friendly names gebruiken, maar dat neemt de vraag natuurlijk niet weg :P
Inderdaad kortere naam. Stadsverwarming is al de naam van je card dus waarom zou je dat herhalen? En als je de grote van je browser wijzigd/telefoonscherm kanteld, neemt de card dan niet meer ruimte?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• sjnelle
  • Laatst online: 21:45
Heeft iemand hier een automation voorbeeld voor het schakelen van een lamp met motion en schakelaar.
Lamp moet standaard op motion aangaan tussen bepaalde tijden en na 1 minuut geen beweging uit.
Dat stuk heb ik al.

Maar daarnaast wil ik dat als je lamp met schakelaar aanzet dat deze gewoon aanblijft en dus niet uitschakelt.
Kon hier niet echt een goed voorbeeld van vinden

[ Voor 7% gewijzigd door sjnelle op 02-02-2018 12:07 ]

Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
initial_state: 'on'
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.hue_motion_keuken_presence
    to: 'True'
action:
  - service: light.turn_on
    data_template:
      entity_id: >
        {%- if is_state("light.gang", "off") -%}
          light.gang
        {% endif %}
  - delay: 00:01:00
  - service: light.turn_off
    data_template:
      entity_id: >
        {%- if is_state("switch.lamp_schakelaar_switch", "off") -%}
          light.gang
        {% endif %}

Bovenstaande zet een lamp aan bij beweging en na 1 minuut zet hij de lamp weer uit, mits de schakelaar nog in de stand 'off' staat. Als jij de schakelaar in de tussentijd aan hebt gezet, blijft de lamp dus aan.

• RudolfR
Huh, nee, dat zet de lamp na 1 minuut uit, tenzij je die switch inschakelt. Ook als er nog steeds beweging wordt gedetecteerd.

Bovendien heb je geen geldig entity_id staan als lamp_schakelaar_switch aanstaat, dat levert vast fouten op.
Of is er iets speciaals aan die {%- -%} syntax, want die snap ik niet helemaal?

Ik zou een input_boolean aanmaken 'on_by_motion' en deze zetten als de lamp aangaat door beweging, en controleren dat-ie true is als motion false wordt.
Het stukje van wel of niet uit na 1 minuut heeft hij, dus daar heb ik geen aandacht aan besteed.

Uiteindelijk is eigenlijk alleen de laatste service interessant en ik vermoed dat als @sjnelle die toevoegt aan zijn automation dat het al werkt.
Simpel gezegd bevat die service een condition. Na 1 minuut wordt de lamp in de gang uitgeschakeld, maar voordat hij dat uitvoert, controleert hij of de state van 'switch.lamp_schakelaar_switch' 'off' is. Als dat het geval is, voert hij de "service light.turn_off entity_id light.gang" uit. Is de state van 'switch.lamp_schakelaar_switch' 'on', dan doet hij niets en blijft de lamp dus aan.

De delay staat er een beetje voor de vorm, omdat er iets na 1 minuut moest gebeuren :)

Edit:
switch.lamp_schakelaar_switch moet dus wel een apparaat zijn! Bijvoorbeeld een Z-Wave schakelaar die in de muur zit. Maar daar ging ik gemakshalve vanuit omdat sjnelle aangeeft een schakelaar te gebruiken

[ Voor 12% gewijzigd door lolgast op 02-02-2018 13:05 ]

• RuntimeError
  • Nu online
breinonline schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:12:
[...]

Inderdaad kortere naam. Stadsverwarming is al de naam van je card dus waarom zou je dat herhalen? En als je de grote van je browser wijzigd/telefoonscherm kanteld, neemt de card dan niet meer ruimte?
In eerste instantie heette de group meterstanden en stonden de meterstanden van de elektriciteitsmeter er ook tussen. Zowel het aanpassen van de friendly name als het kantelen van de telefoon, loste het probleem op. Ik denk dat ik hier uiteindelijk een aparte view voor ga maken waar ik alle meters in ga zetten.
iMick schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 02:33:
[...]

Hoe lees je dit uit? Heb je hier een speciale kabel voor / een script op de achtergrond draaien. Ik moet even kijken welk type ik heb, maar ik zou dit ook wel aan m'n Home Assistant willen toevoegen. :-)
Hiervoor gebruik ik de IR-Schreib-Lesekopf van Volkszaehler. Om deze data in Home Assistant te krijgen heb ik een script gemaakt in Python3. Ik overweeg om dit script beschikbaar te maken, wanneer hier vraag naar is.

[ Voor 3% gewijzigd door RuntimeError op 02-02-2018 21:13 ]

• sjnelle
  • Laatst online: 21:45
Thnx @lolgast ga van weekend proberen
RuntimeError schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:06:
[...]

In eerste instantie heette de group meterstanden en stonden de meterstanden van de elektriciteitsmeter er ook tussen. Zowel het aanpassen van de friendly name als het kantelen van de telefoon, loste het probleem op. Ik denk dat ik hier uiteindelijk een aparte view voor ga maken waar ik alle meters in ga zetten.

[...]

Hiervoor gebruik ik de IR-Schreib-Lesekopf van Volkszaehler. Om deze data in Home Assistant te krijgen heb ik een script gemaakt in Python3. Ik overweeg om dit script beschikbaar te maken, wanneer hier vraag naar is.
Dat script lost hopenlijk mijn probleem ook op.
Ik heb een Aquadis watermeter. Hierop heb ik een Cyble sensor zitten en hieraan heb ik een S0PCM pulse counter module aangesloten. Meer info hier en hier

Het punt is nu dat in HA deze waarde binnen komt als :
ID:32432:I:10:M1:0:0:M2:0:0:M3:0:0:M4:0:0:M5:0:0

Hierbij is M1, M2, M3 en M4 de aansluitingen en heb ik reeds met 'float | split' in HA de waarde van alleen M1 eruit weten te halen, maar het zijn een soort pulses wat ik nog ergens moet tellen en liters van moet maken.

Hopelijk werkt jou script op eenzelfde manier en heb ik hier iets aan.

• RuntimeError
  • Nu online
martinvdm schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:42:
[...]

Dat script lost hopenlijk mijn probleem ook op.
Ik heb een Aquadis watermeter. Hierop heb ik een Cyble sensor zitten en hieraan heb ik een S0PCM pulse counter module aangesloten. Meer info hier en hier

Het punt is nu dat in HA deze waarde binnen komt als :
ID:32432:I:10:M1:0:0:M2:0:0:M3:0:0:M4:0:0:M5:0:0

Hierbij is M1, M2, M3 en M4 de aansluitingen en heb ik reeds met 'float | split' in HA de waarde van alleen M1 eruit weten te halen, maar het zijn een soort pulses wat ik nog ergens moet tellen en liters van moet maken.

Hopelijk werkt jou script op eenzelfde manier en heb ik hier iets aan.
Ik denk niet dat mijn script je daarmee gaat helpen. Mijn script telt niet op. Ik krijg digitaal van de meter de huidige stand (energie, GJ; volume, M3; temperatuur inkomend, C; temperatuur uitgaand C) terug. Dit voert het script in Home Assistant die het telkens als nieuwe waarde verwerkt. Dit werkt dus heel anders dan bij het tellen van pulsen.
RuntimeError schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Ik denk niet dat mijn script je daarmee gaat helpen. Mijn script telt niet op. Ik krijg digitaal van de meter de huidige stand (energie, GJ; volume, M3; temperatuur inkomend, C; temperatuur uitgaand C) terug. Dit voert het script in Home Assistant die het telkens als nieuwe waarde verwerkt. Dit werkt dus heel anders dan bij het tellen van pulsen.
Oh ok ik dacht even dat je telde.

• RuntimeError
  • Nu online
martinvdm schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:04:
[...]

Oh ok ik dacht even dat je telde.
Ik kan me wel voorstellen dat als je de huidige waarde op de meter afleest en dit zet in een HTTP sensor, je vervolgens op het moment dat je je pulse counter triggert de huidige waarde ophaalt (hier staat beschreven hoe je dat kan doen met de requests-module via RESTful API), daar de increment waarde (x het aantal pulsen) bij optellen en vervolgens weer wegschrijven met de requests module. Hoe ziet je script eruit?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb nu naast een luxmeter ook een pulse teller voor op de watermeter. Hij is aangesloten op een nodemcu esp8266 middels espeasy. Via mqtt krijg ik info in de broker. Maar nu vraag ik me af hoe ik de 3 waarden (teller, Total en time) in hass krijg.

Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
  - platform: mqtt
    state_topic: '/kelder_espmeter/pulsemetesp/water'
    name: 'watermeter'
    unit_of_measurement:

Ik heb het idee dat mijn code nog niet voldoende is. Ik krijg geen gegevens binnen in hass.
Iemand een idee om de gegevens hass in te krijgen?
koelkast schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:06:
Ik heb nu naast een luxmeter ook een pulse teller voor op de watermeter. Hij is aangesloten op een nodemcu esp8266 middels espeasy. Via mqtt krijg ik info in de broker. Maar nu vraag ik me af hoe ik de 3 waarden (teller, Total en time) in hass krijg.

Ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
  - platform: mqtt
    state_topic: '/kelder_espmeter/pulsemetesp/water'
    name: 'watermeter'
    unit_of_measurement:

Ik heb het idee dat mijn code nog niet voldoende is. Ik krijg geen gegevens binnen in hass.
Iemand een idee om de gegevens hass in te krijgen?
Als je dan je pulses in HA hebt hoe ga je dan dit tellen en omzetten in liters?

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 09:42
Sinds deze week ook aan home automation 'begonnen'. Hiervoor heb ik eerst HA geïnstalleerd. Waarvoor ik het ook graag wil gebruiken is voor het bewaren van historische data van voornamelijk alleen de sensors. Bijvoorbeeld om de temperatuur en stroom/gas verbruik met vorig jaar te meten. Maar met dat ik in de componentenlijst Mariadb zag voorkomen ben ik me gaan verdiepen in opslag.

1. Ik lees op veel plekken dat de database vrij snel kan groeien. Zo zie ik al snel een jaar of een paar jaar historische data al snel in het water vallen. Iemand tips hierover?

2. Verder, welke database wordt aangeraden en waarom bevelen zij Mariadb aan? Ik lees ook veel mysql naar voren komen.

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 22:12
Cezus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:29:
Sinds deze week ook aan home automation 'begonnen'. Hiervoor heb ik eerst HA geïnstalleerd. Waarvoor ik het ook graag wil gebruiken is voor het bewaren van historische data van voornamelijk alleen de sensors. Bijvoorbeeld om de temperatuur en stroom/gas verbruik met vorig jaar te meten. Maar met dat ik in de componentenlijst Mariadb zag voorkomen ben ik me gaan verdiepen in opslag.

1. Ik lees op veel plekken dat de database vrij snel kan groeien. Zo zie ik al snel een jaar of een paar jaar historische data al snel in het water vallen. Iemand tips hierover?

2. Verder, welke database wordt aangeraden en waarom bevelen zij Mariadb aan? Ik lees ook veel mysql naar voren komen.
Ikzelf draai met Influxdb in een separate docker en hou de history ( dus local DB) van HomeAssistant op één dag. Hierdoor blijft de db klein en blijft HA goed performen. Ik lees InfluxDB uit met Grafana , ook weer een aparte docker image.
Cezus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:29:

Precies zoals @DvD77 al zei; influxdb is uitermate geschikt, beter als anderen, om gegevens van sensoren en energie in op te slaan. HA zelf zul je niet veel aan hebben qua history en grafieken, dan raad ik ook grafana aan.

• Cezus
DvD77 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:52:
[...]

Ikzelf draai met Influxdb in een separate docker en hou de history ( dus local DB) van HomeAssistant op één dag. Hierdoor blijft de db klein en blijft HA goed performen. Ik lees InfluxDB uit met Grafana , ook weer een aparte docker image.
martinvdm schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:34:
[...]

Precies zoals @DvD77 al zei; influxdb is uitermate geschikt, beter als anderen, om gegevens van sensoren en energie in op te slaan. HA zelf zul je niet veel aan hebben qua history en grafieken, dan raad ik ook grafana aan.
Klinkt goed! Nog twee vragen hierop:

1. Kan dit ook later nog ingeregeld worden of bij installatie (ben pas begonnen dus installeer hem zo opnieuw)

2. Ik heb hem nu geïnstalleerd op een raspberry pi 3b, volgens de get started. Kan wat jullie voorstellen met docker ook daarop?

• azg
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-01 11:30

azg

Cezus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:06:
[...]

[...]

1. Kan dit ook later nog ingeregeld worden of bij installatie (ben pas begonnen dus installeer hem zo opnieuw)

2. Ik heb hem nu geïnstalleerd op een raspberry pi 3b, volgens de get started. Kan wat jullie voorstellen met docker ook daarop?
1. Dit laat ik even aan martinvdm en dvd77 die hier duidelijk meer ervaring mee hebben.

2. Ik ben zelf nu ook een paar weken bezig en wat me eerst niet helemaal duidelijk was is het verschil tussen Hass.io en Hassbian. Hassbian draait op een Debian based systeem (Jessie of Stretch), Hass.io draait op Resin en de configuratie (en vrijheden die je krijgt) verschillen nogal. Kort gezegd, als men het over Docker heeft is de kans heel groot dat het over Hass.io gaat. Dus controleer welke jij geinstalleerd hebt. Er is een Hassio package voor Debian waar docker ook in zou moeten zitten alleen let erop dat je installatie dan dermate afwijkt dat de documentatie mogelijk niet aansluit op jouw systeem.

• koelkast
  • Niet online
martinvdm schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:10:
[...]

Hmmm, dat is een goeie. Ik zit al een tijd te zoeken maar hé geen idee hoe ik zoiets moet doen. Kan jij of iemand anders me de goede richting op wijzen?

• RuntimeError
  • Nu online
koelkast schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:45:
[...]

Hmmm, dat is een goeie. Ik zit al een tijd te zoeken maar hé geen idee hoe ik zoiets moet doen. Kan jij of iemand anders me de goede richting op wijzen?
Ik denk dat dat met de template sensor kan
Vergelijkbaar met change the unit of measurement, lijkt me.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      transmission_down_speed_kbps:
        friendly_name: "Transmission Down Speed"
        unit_of_measurement: 'kB/s'
        value_template: "{{ states('sensor.transmission_down_speed')|float * 1024 }}"

transmission_up_speed_kbps:
        friendly_name: "Transmission Up Speed"
        unit_of_measurement: 'kB/s'
        value_template: "{{ states('sensor.transmission_up_speed')|float * 1024 }}"

Ik denk dat de value_template dan iets wordt als
code:
1
"{{ states('sensor.pulsecount')|float / [aantal keren dat er een puls komt per M3] }}"
DvD77 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:52:
[...]

Kun je in HA onderscheid met purgen maken tussen de buit in DB en influxdb?

• RuntimeError
  • Nu online
martinvdm schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:52:
[...]

Volgens mij wordt de data in Influx standaard niet gepurged. Hier heb ik overigens geen bron van. Het is me in ieder geval nog niet opgevallen. In SQLite / MySQL kun je het configureren via configuration.yaml

• Kadonder
Kadonder schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:08:
[...]

Edit: nu dit is gelukt, zou ik graag een dag van te voren een push bericht op mijn telefoon ontvangen als er een container wordt geleegd de volgende dag.
Het is mij wel gelukt om een push bericht te versturen als er een status van een sensor wijzigt (bijvoorbeeld als er een deur opengaat), maar deze zie ik nog even niet. Kan iemand mij verder helpen?
Kan iemand mij wat verder opweg helpen bij bovenstaande vraag? De data haal ik via afvalwijzer binnen in HA.

• RuntimeError
  • Nu online
Kadonder schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:07:
[...]

Kan iemand mij wat verder opweg helpen bij bovenstaande vraag? De data haal ik via afvalwijzer binnen in HA.
Ik heb het even gechecked. De data komt bij mij binnen als letterlijk 'vrijdag 9 februari'. Dit zal HA eerst om moeten zetten naar een datum, waar vervolgens aan gerekend kan worden. Hoe dit precies werkt weet ik niet. In de Templating Guide kwam ik een verwijzing tegen naar de strptime
Ik zal morgenvroeg even in mijn configuratie kijken voor je, ik heb wat jij wil bereiken al werkend.

• RudolfR
[...]

Zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: 'Trash - Groene bak - Restafval'
trigger:
  - platform: time
    hours: 20
    minutes: 0
    seconds: 0
condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ now().strftime("%Y-%m-%d") == (as_timestamp(states.sensor.trash_restafval.state) - (24*3600)) | timestamp_custom("%Y-%m-%d") }}'
action:
  - service: notify.telegram
    data_template:
      message: 'Het is vandaag {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. De groene bak (restafval) wordt morgen geleegd!.'

Deze triggert op 20.00 uur de dag ervoor, mits het ophaaltijdstip binnen 24 uur is.

Komt vrijwel letterlijk uit het topic met 't custom component (van de maker zelf dus)
https://community.home-as...custom-component/34631/10

En ja: Restafval gaat hier in een groene bak.... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 03-02-2018 22:33 ]

• DvD77
martinvdm schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:52:
[...]

Purge wordt uitgevoerd op de local db, niet op de influxdb. die data staat dan al 'veilig' in de influxdb.

• DvD77
Cezus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:06:
[...]

[...]

1. Ja, je kan de optie influxdb toevoegen op welk moment jij maar wil. In je configuration.yaml
Uiteraard zonder de voorgaande history , je begint op 0 dan met de influxdb

voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
history:
recorder:
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 2
logbook:
influxdb:
  host: IP of influxdb host

2. Ik heb geen ervaring met de standaard HASSio install. Ik heb een server draaien met oa Docker en VM's
wellicht iemand anders die hier op in kan haken

[ Voor 6% gewijzigd door DvD77 op 03-02-2018 23:15 ]

• Cezus
@azg Thnx
DvD77 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:13:
[...]

1. Ja, je kan de optie influxdb toevoegen op welk moment jij maar wil. In je configuration.yaml
Uiteraard zonder de voorgaande history , je begint op 0 dan met de influxdb

voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
history:
recorder:
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 2
logbook:
influxdb:
  host: IP of influxdb host

2. Ik heb geen ervaring met de standaard HASSio install. Ik heb een server draaien met oa Docker en VM's
wellicht iemand anders die hier op in kan haken
Ik las ergens dat hassio zelf ook in een docker draait en dat je influxdb in een docker er naast kan draaien. De github vindt je hier.

Nu heb ik in m'n Pi een kaartje van 64gb erin zitten maar ik kan op internet niet zo snel vinden hoe snel de database met Home assistant groeit. Zou ik daar tijdje genoeg aan hebben? :P

• GENETX
Joah, ik zit na 2 jaar op 360MB... Hangt natuurlijk af van de hoeveelheid die je logt.
Ik ben zelf overgestapt op MySql. Wat minder geschikt voor time data wellicht maar de performance van Home assistant ging behoorlijk omhoog na de overstap.

[...]
Ok, mijn "afval-config":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
## in file 'sensors.yaml'

- platform: rest
  resource: "https://www.**mijneigendomein**.nl/afval_2018.json"
  name: Trash_Today
  scan_interval: 3600
  value_template: >
    {% set now = as_timestamp(now()) %}
    {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
    {% set containerType = value_json.days[ today ] %}
    {% if containerType | trim != "" %}
      {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %}
      {{ trash }}
    {% else %}
      Geen
    {% endif %}
  name: Trash_Tomorrow
    {% set oneDay = 86400 %}
    {% set nextDay = now + oneDay %}
    {% set tomorrow = nextDay | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
    {% set containerType = value_json.days[ tomorrow ] %}
      {{ trash }}
    {% else %}
      Geen
    {% endif %}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
## in file 'automations.yaml'

- alias: 'Notify of which container will be pickedup today'
  initial_state: true
  hide_entity: false
  trigger:
    platform: time
    at: '05:00:00'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.notify_trash
      state: 'on'
      value_template: "{{ states('sensor.trash_today') != 'Geen' }}"
      value_template: "{{ states.sensor.trash_today.state | trim != '' }}"
  action:
    - service: notify.pushbullet
      data_template:
        title: 'Afvalinzameling'
        message: 'Vandaag kan de {{ states.sensor.trash_today.state }} container aan de straat.'
- alias: 'Notify of which container will be pickedup tomorrow'
  trigger:
    at: '19:30:00'
  condition:
      value_template: "{{ states('sensor.trash_tomorrow') != 'Geen' }}"
      value_template: "{{ states.sensor.trash_tomorrow.state | trim != '' }}"
  action:
      data_template:
        message: 'Morgen kan de {{ states.sensor.trash_tomorrow.state }} container aan de straat.'

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 07:42
@Kadonder Ik heb het script van @iRolfje gebruikt. Mijn afvalwijzer ziet er zo uit:

configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
input_boolean:
  notify_trash:
    name: 'Notificaties'
    initial: 'on'
    icon: mdi:bell-ring

customize.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
   sensor.trash_today:
     friendly_name: 'Vandaag'
     icon: mdi:delete
   sensor.trash_tomorrow:
     friendly_name: 'Morgen'
     icon: mdi:delete

sensor.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    resource: http://xxxx.xxx.nl/xx/gad-calendar.json
        {{ trash }}
      {% else %}
        Geen
      {% endif %}
    resource: http://xx.xx.nl/xx/gad-calendar.json
      {% set oneDay = 86400 %}
        {{ trash }}
      {% else %}
        Geen
      {% endif %}

automation.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
  trigger:
    at: '07:00:00'
  condition:
  action:
    - service: telegram_bot.send_message
      data_template:
        message: 'Vandaag kan de {{ states.sensor.trash_today.state }} container aan de straat.'
        disable_notification: false

trigger:
  condition:
  action:
    - service: telegram_bot.send_message
      data_template:
        message: 'Morgen kan de {{ states.sensor.trash_tomorrow.state }} container aan de straat.'
        disable_notification: false

Ik gebruik telegram als notification app. Dit kan je uiteraard zelf aanoassen naar pushover of welke dienst dan ookj.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• iRolfje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Hmmbob schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:34:
[...]

Ok, mijn "afval-config":
Mooie config :*)
Heb zelf ook nog niet gevonden hoe ik met Google Home een reminder kan instellen. Jij inmiddels al wat meer success?
Nee, en dat frustreert me :+

Heb net wel een extra “tts.google_say” actie bij de notificatie voor “morgen” gezet. Werkt prima.

Edit: heb er maar een topic aan gewijd op het Home Assistant forum: https://community.home-as...nder-in-google-home/41992

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 04-02-2018 15:13 ]

• ricardogn
  • Laatst online: 10-11 16:53
Possible schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:07:
@Kadonder Ik heb het script van @iRolfje gebruikt. Mijn afvalwijzer ziet er zo uit:

configuration.yaml

Ik gebruik telegram als notification app. Dit kan je uiteraard zelf aanoassen naar pushover of welke dienst dan ookj.
Ik volg de discussie over de notificatie met gepaste afstand. Echter ik zou ik het ook heel graag willen. Echter is mijn bron mijnafwijzer.nl. Ik zie dat iedereen een eigen .json bestand als bron/resource gebruiken.

Is het ook mogelijk om dit anders te doen?

• iRolfje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
ricardogn schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:16:
[...]

Ik volg de discussie over de notificatie met gepaste afstand. Echter ik zou ik het ook heel graag willen. Echter is mijn bron mijnafwijzer.nl. Ik zie dat iedereen een eigen .json bestand als bron/resource gebruiken.

Ja zeker is dit mogelijk. Ik weet niet precies hoe die json eruit ziet vann mijnafvalwijzer.nl maar je zou dan iets in de 'value_template' moeten aanpassen. Heb je een voorbeeld response?

• Kadonder
ricardogn schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:16:
[...]

Ik heb dan denk ik hetzelfde als jij.
Nu heb ik zojuist onderstaande geprobeerd, maar dan met de link naar mijnafvalwijzer (http://json.mijnafvalwijz...&huisnummer=1&toevoeging= ) met uiteraard eigen postcode en huisnummer. Helaas krijg ik nu in HA de volgende melding\\:

code:
1
2018-02-04 17:24:14 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Error parsing value: 'dict object' has no attribute
Hmmbob schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:34:
[...]

Ok, mijn "afval-config":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
## in file 'sensors.yaml'

{{ trash }}
    {% else %}
      Geen
    {% endif %}
    {% set oneDay = 86400 %}
      {{ trash }}
    {% else %}
      Geen
    {% endif %}
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
## in file 'automations.yaml'

trigger:
    at: '05:00:00'
  condition:
  action:
      data_template:
  trigger:
  condition:
  action:
      data_template:

• ricardogn
  • Laatst online: 10-11 16:53
Is het een idee om deze sensors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    resource: http://www.mijnafvalwijzer.nl/nl/1111AA/35/

En de automations van Possible te gebruiken?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 07:42
ricardogn schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:15:
Is het een idee om deze sensors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

En de automations van Possible te gebruiken?
Dit gaat helaas niet werken want voor automations heb je een entity id nodig welke getriggered moeten worden. HAA kan nu niks triggeren omdat er geen sensor aanwezig is.

Misschien dat dit je helpt?

https://community.home-as...nl-custom-component/34631

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 04-02-2018 18:36 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• oohh
  • Laatst online: 21:06
Ik wil de status van mijn gasmeter uploaden naar mindergas.nl door middel van hun API. Dit is het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/usr/bin/env python3
import requests
import json
import datetime
import homeassistant.remote as remote

mindergas = "http://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings"
mindergas_token = 'token'
hass_ip = '127.0.0.1'
hass_password = ''
hass_port = '80'
gas_sensor = 'sensor.gas_consumption'
api = remote.API(hass_ip,hass_password, hass_port)
gas_usage = remote.get_state(api, 'sensor.gas_consumption')

def post():
    yesterday = datetime.date.today () - datetime.timedelta (days=1)
    data = {'date': yesterday.strftime ("%Y%m%d"), 'reading':gas_usage.state}
    headers = {'Content-Type': 'application/json', 'AUTH-TOKEN': mindergas_token}
    r = requests.post(mindergas, data=json.dumps(data), headers=headers)
    print (yesterday.strftime ("%Y%m%d"))
    print (data)
    print (r)
    print ('Ready')

post()

Hiervoor gebruik ik een script van internet. Het script werkt gewoon als ik het in de docker container laat draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi:~/homeassistant/config $ sudo docker exec -it ebe92d7c16f7 /bin/bash
bash-4.4# python3 mindergas.py
20180203
{'date': '20180203', 'reading': '1715.902'}
<Response [201]>
Ready
bash-4.4#

In HA krijg ik echter deze error te zien. Of ik het zelf activeer of via een automation laat draaien, maakt niet uit.
code:
1
2
3
Error running command: `python3 /home/pi/homeassistant/config/mindergas.py`, return code: 2
6:07 PM /usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/shell_command.py (ERROR)
NoneType: None

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik kan maar weinig vinden over "return code: 2."
@oohh Moet het script als root draaien misschien? Geen idee onder welke user zo'n script uitgevoerd wordt als je hem vanuit HA aanroept eigenlijk.

• koelkast
  • Niet online
martinvdm schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:10:
[...]

Ik heb het nu zover dat de counter wel iets uitspuugt richting mijn MQTT broker, maar time en total niet. Klopt dat eigenlijk wel? Blijkbaar moet ik in HA gaan rekenen. 1 pulse = 1 liter bij mijn wwatermeter.
koelkast schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:17:
[...]

Ik heb het nu zover dat de counter wel iets uitspuugt richting mijn MQTT broker, maar time en total niet. Klopt dat eigenlijk wel? Blijkbaar moet ik in HA gaan rekenen. 1 pulse = 1 liter bij mijn wwatermeter.
Bij mij is volgens mij ook 1 Pulse=1 liter. Maar ik zal dan ergens moeten gaan optellen om iets te kunnen graphen denk ik. Daar ben ik ook nog niet uit. Vervelend van pulses is ook dat deze optellen en bij mij op een gegeven moment weer 0 worden en een nieuwe cyclus beginnen.

Ik heb nog nooit met een input_number box gewerkt, maar kun je daar niet iets mee? Dat je een input_number maakt (startwaarde) om de waarde nu in te kunnen voeren en die gebruikt om een counter voor de hoeveelheid water te gebruiken (totalewaarde)?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Zojuist even verzonnen en absoluut niet getest!

action:
  - service: input_number.set_value
    entity_id: input_number.totalewaarde
    data_template:
      option: >
        {% if {{ states.input_number.startwaarde.state }} > {{ states.input_number.totalewaarde.state }} %}
          {{ states.input_number.startwaarde.state | int + 1 }}
        {% elif %}
          {{ states.input_number.totalewaarde.state | int + 1 }}
        {% endif %}

In theorie. Als jij in de startwaarde een waarde invult van je huidige stand en die is hoger dan de totalewaarde op dat moment, krijg je op basis van jouw ingevulde waarde een nieuwe totalewaarde. Zolang er geen afwijking is en de totalewaarde dus hoger is, blijft die netjes ophogen.

Edit:
Betekent natuurlijk wel dat je bij een herstart van HA en een douchende partner een gigantische afwijking gaat krijgen bedenk ik me nu :+

[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 05-02-2018 16:26 ]

lolgast schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:59:
Ik heb nog nooit met een input_number box gewerkt, maar kun je daar niet iets mee? Dat je een input_number maakt (startwaarde) om de waarde nu in te kunnen voeren en die gebruikt om een counter voor de hoeveelheid water te gebruiken (totalewaarde)?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Zojuist even verzonnen en absoluut niet getest!

action:
  - service: input_number.set_value
    entity_id: input_number.totalewaarde
    data_template:
      option: >
        {% if {{ states.input_number.startwaarde.state }} > {{ states.input_number.totalewaarde.state }} %}
          {{ states.input_number.startwaarde.state | int + 1 }}
        {% elif %}
          {{ states.input_number.totalewaarde.state | int + 1 }}
        {% endif %}

In theorie. Als jij in de startwaarde een waarde invult van je huidige stand en die is hoger dan de totalewaarde op dat moment, krijg je op basis van jouw ingevulde waarde een nieuwe totalewaarde. Zolang er geen afwijking is en de totalewaarde dus hoger is, blijft die netjes ophogen.

Edit:
Betekent natuurlijk wel dat je bij een herstart van HA en een douchende partner een gigantische afwijking gaat krijgen bedenk ik me nu :+
Bedankt voor je input. Maar denk dat dit idd niet werkt in de praktijk. Voor mijn Pulse sensor is wel een LUA script beschikbaar voor domoticz maar helaas niet voor HA. Je zult idd iets moeten counter maar ook bijhouden.

wellicht dat iemand een idee heeft. Ik heb Home assistant geintegreerd met HomeBridge in Apple HomeKit. Dit werkt best goed, echter zit ik het het volgende. Homebridge ondersteund alleen voor de sensors en binary_sensors de device_class: opening. Dit betekend dat wil ik mijn door sensoren in Homebridge beschikbaar krijgen dat ik de device_class op 'opening' moet zetten ipv de default 'door'. Hiermee verlies ik het dynamische icoon in HA van het 'deurtje' wat open en dicht gaat. Normaal gesproken zou ik dit met een icon_template kunnen oplossen, achter gaat het hier om Xiaomi binary_sensors die rechtstreeks middels het xiaomi_aqara component uit de gateway gehaald worden en ik heel deze devices helemaal niet heb in mijn sensors sectie en de customize sectie ondersteund geen icon_template.

iemand een idee?
(ik wil liever niet voor al mijn automatich geimporteerde binary_sensors uit de gateway, weer allemaal template sensors aanmaken)

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 05-02-2018 22:06 ]

• oohh
oohh schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:47:
Ik wil de status van mijn gasmeter uploaden naar mindergas.nl door middel van hun API. Dit is het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/usr/bin/env python3
import requests
import json
import datetime
import homeassistant.remote as remote

mindergas = "http://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings"
mindergas_token = 'token'
hass_ip = '127.0.0.1'
hass_password = ''
hass_port = '80'
gas_sensor = 'sensor.gas_consumption'
api = remote.API(hass_ip,hass_password, hass_port)
gas_usage = remote.get_state(api, 'sensor.gas_consumption')

def post():
    yesterday = datetime.date.today () - datetime.timedelta (days=1)
    data = {'date': yesterday.strftime ("%Y%m%d"), 'reading':gas_usage.state}
    headers = {'Content-Type': 'application/json', 'AUTH-TOKEN': mindergas_token}
    r = requests.post(mindergas, data=json.dumps(data), headers=headers)
    print (yesterday.strftime ("%Y%m%d"))
    print (data)
    print (r)
    print ('Ready')

post()

Hiervoor gebruik ik een script van internet. Het script werkt gewoon als ik het in de docker container laat draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi:~/homeassistant/config $ sudo docker exec -it ebe92d7c16f7 /bin/bash
bash-4.4# python3 mindergas.py
20180203
{'date': '20180203', 'reading': '1715.902'}
<Response \[201]>
Ready
bash-4.4#

In HA krijg ik echter deze error te zien. Of ik het zelf activeer of via een automation laat draaien, maakt niet uit.
code:
1
2
3
Error running command: `python3 /home/pi/homeassistant/config/mindergas.py`, return code: 2
6:07 PM /usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/shell_command.py (ERROR)
NoneType: None

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik kan maar weinig vinden over "return code: 2."
Om maar even mezelf te quoten. Het is mij uiteindelijk gelukt. Omdat ik HA in een container draai, moest ik niet het volledige path gebruiken, maar het relatieve path. Het werk dus met: "python3 /config/mindergas.py."
lolgast schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:29:
@oohh Moet het script als root draaien misschien? Geen idee onder welke user zo'n script uitgevoerd wordt als je hem vanuit HA aanroept eigenlijk.
Ik draai het in een Docker container. Daarin werkt sudo, geloof ik, niet. Bij mij lag het niet aan de permissies.
martinvdm schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:05:
wellicht dat iemand een idee heeft. Ik heb Home assistant geintegreerd met HomeBridge in Apple HomeKit. Dit werkt best goed, echter zit ik het het volgende. Homebridge ondersteund alleen voor de sensors en binary_sensors de device_class: opening. Dit betekend dat wil ik mijn door sensoren in Homebridge beschikbaar krijgen dat ik de device_class op 'opening' moet zetten ipv de default 'door'. Hiermee verlies ik het dynamische icoon in HA van het 'deurtje' wat open en dicht gaat. Normaal gesproken zou ik dit met een icon_template kunnen oplossen, achter gaat het hier om Xiaomi binary_sensors die rechtstreeks middels het xiaomi_aqara component uit de gateway gehaald worden en ik heel deze devices helemaal niet heb in mijn sensors sectie en de customize sectie ondersteund geen icon_template.

iemand een idee?
(ik wil liever niet voor al mijn automatich geimporteerde binary_sensors uit de gateway, weer allemaal template sensors aanmaken)
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om dat via een template_sensor op te lossen. Zo heb ik het batterij-icoontje van mijn Aqara schakelaars ook dynamisch gemaakt zodat hij per 10% steeds leger wordt :)

Plaatjes!
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/0bae9dda42ab941e20e6a822e1c9e53d.png

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 06-02-2018 13:29 ]

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-11 12:14
oohh schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:59:
[...]

Om maar even mezelf te quoten. Het is mij uiteindelijk gelukt. Omdat ik HA in een container draai, moest ik niet het volledige path gebruiken, maar het relatieve path. Het werk dus met: "python3 /config/mindergas.py."

[...]

Ik draai het in een Docker container. Daarin werkt sudo, geloof ik, niet. Bij mij lag het niet aan de permissies.
Werkt dit ook binnen Hass.io?

Ik krijg bij Hass.io de volgende melding: 2018-02-06 13:10:38 WARNING (MainThread) [homeassistant.core] Unable to find service python3 /config/python_scripts/mindergas/py

• oohh
Imperial Guard schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:25:
[...]

Werkt dit ook binnen Hass.io?

Ik krijg bij Hass.io de volgende melding: 2018-02-06 13:10:38 WARNING (MainThread) [homeassistant.core] Unable to find service python3 /config/python_scripts/mindergas/py
Ik weet niet of het bij hass.io ook zo werkt. Met welk script roep je dit aan?

Maar volgens mij heb je een "/" in plaats van een "." gebruikt. Nu heeft het bestand geen geldige extensie :)

code:
1
2
3
# Mindergas
shell_command:
  mindergas: "python3 /config/mindergas.py"

Let ook op de dubbele aanhalingstekens

• Imperial Guard
oohh schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Ik weet niet of het bij hass.io ook zo werkt. Met welk script roep je dit aan?

Maar volgens mij heb je een "/" in plaats van een "." gebruikt. Nu heeft het bestand geen geldige extensie :)

code:
1
2
3
# Mindergas
shell_command:
  mindergas: "python3 /config/mindergas.py"

Let ook op de dubbele aanhalingstekens
Vanuit services een test gedaan om het te starten:

shell_command.mindergas

Call Service

Ik krijg de volgende log terug:

1e test gedaan met:
code:
1
2
3
4
shell_command:
  mindergas: "python3 /config/mindergas.py" geeft volgende foutcode:

2018-02-06 14:04:36 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Error running command: `python3 /config/mindergas.py`, return code: 1

2e test gedaan met:
code:
1
2
3
4
shell_command:
  mindergas: "python3 /config/mindergas.py." geeft volgende foutcode:

2018-02-06 14:08:49 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Error running command: `python3 /config/mindergas.py.`, return code: 2

• oohh
Imperial Guard schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:13:
[...]

shell_command.mindergas

Call Service

1e test gedaan met:
code:
1
2
3
4
shell_command:

2018-02-06 14:04:36 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Error running command: `python3 /config/mindergas.py`, return code: 1

2e test gedaan met:
code:
1
2
3
4
shell_command:

2018-02-06 14:08:49 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Error running command: `python3 /config/mindergas.py.`, return code: 2
Sorry, ik deelde eerder mijn configuratie. Jouw shell command moet dan zijn:

code:
1
2
3
# Mindergas
shell_command:
  mindergas: "python3 /config/python_scripts/mindergas.py"

Wat gebeurt er als je deze code gewoon via SSH in je terminal draait? Mogelijk moet je het volledige path gebruiken.

code:
1
python3 /config/python_scripts/mindergas.py

[ Voor 8% gewijzigd door oohh op 06-02-2018 14:26 ]

• Imperial Guard
oohh schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:21:
[...]

Sorry, ik deelde eerder mijn configuratie. Jouw shell command moet dan zijn:

code:
1
2
3
# Mindergas
shell_command:
  mindergas: "python3 /config/python_scripts/mindergas.py"

Wat gebeurt er als je deze code gewoon via SSH in je terminal draait? Mogelijk moet je het volledige path gebruiken.

code:
1
python3 /config/python_scripts/mindergas.py
code:
1
2
core-ssh:~# python3 /config/mindergas.py
-bash: python3: command not found
Imperial Guard schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:13:
[...]

shell_command.mindergas

Call Service

1e test gedaan met:
code:
1
2
3
4
shell_command:

2e test gedaan met:
code:
1
2
3
4
shell_command:

Klopt je pad wel? Met /config impliceer je het volledige pad. Bedoel je niet ./config? Daarnaast wil je wel rechten execute rechten hebben als je hass.io user.

lolgast schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:18:
[...]

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om dat via een template_sensor op te lossen. Zo heb ik het batterij-icoontje van mijn Aqara schakelaars ook dynamisch gemaakt zodat hij per 10% steeds leger wordt :)

Plaatjes!
[afbeelding]
Ik denk het idd ook. Jammer dat homebridge-homeassistant geen ‘door’ ondersteund. Ik denk eraan om heel de deursensoren niet in HomeKit te zetten, het voegt uiteindelijk niet heel veel toe. Vind template sensors aanmaken weer zo’n gedoe.

Wat jij hebt met batterij sensoren heb ik idd ook, Incl. Dynamisch icoon.

(Overigens opmerkelijke genaamde Latijnse sensors heb je :p )

• RudolfR
Ik ben bezig met 't testen van OwnTracks en geofencing, dus ik wil graag notificaties bij relevante wijzigingen van device trackers.

Daarom heb ik in onderstaande automation geen from:/to: staan, want ik wil alle overgangen.
Maar wel alleen daadwerkelijke overgangen, vandaar de conditie.
Maar dit werkt niet; ik krijg vaak achter elkaar 'not_home' van foon2 die ook tussentijds de locatie update.
(foon1 staat op enter/leave only)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
id: NotifyDeviceTracker
alias: Notify
trigger:
  - platform: state
    entity_id: device_tracker.foon1,device_tracker.foon2
condition:
  condition: template
  value_template: '{{ trigger.from_state.state != trigger.to_state.state }}'
action:
  service: notify.telegram
  data_template:
      {% if trigger.entity_id == "device_tracker.foon1" %}
         is at {{ states("device_tracker.foon1") }}
      {% elif trigger.entity_id == "device_tracker.foon2" %}
         is at {{ states("device_tracker.foon2") }}
      {% endif %}

Vooral van foon2 krijg ik dus veel notifications als OwnTracks 'onderweg/not_home' nieuwe gegevens pusht, maar die zou ik dus willen filteren, maar daar slaag ik niet in.
Iemand een idee waar 't misgaat?

https://community.home-as...-state-is-changed/33245/3
Ziet er ingewikkeld uit. Ik heb dit als debug notificaties:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: Set_notification_Hmmbob_Home_owntrak_mqtt
  alias: Notificatie dat [b]Bob[/b] thuis is (Owntrack)
  trigger:
  - entity_id: device_tracker.hmmbob
    from: not_home
    platform: state
    to: home
  action:
    data_template:
      message: Hmmbob was om {{now().strftime("%H:%M:%S %d-%m-%Y")}} thuis!
      title: Hmmbob is thuis!

- id: Set_notification_Hmmbob_arrive_work_owntrak_mqtt
  alias: Notificatie dat Hmmbob op het werk arriveert
  trigger:
  - platform: zone
    entity_id: device_tracker.hmmbob
    event: enter
    zone: zone.Work
  action:
    data_template:
      message: Hmmbob was om {{now().strftime("%H:%M:%S %d-%m-%Y")}} op het werk.
      title: Hmmbob is op het werk!

enter kun je ook vervangen door leave natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 06-02-2018 19:48 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
martinvdm schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:49:
[...]

Werkt dat een beetje dan? Heb werkelijk 0 goede ervaringen met batterij status van Fibaro door- en motionsensors. Slaat helemaal nergens op wat die terug rapporteren.

[ Voor 30% gewijzigd door UltraSub op 06-02-2018 20:52 ]

UltraSub schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:52:
[...]

Werkt dat een beetje dan? Heb werkelijk 0 goede ervaringen met batterij status van Fibaro door- en motionsensors. Slaat helemaal nergens op wat die terug rapporteren.
Tja het wordt gemeten obv beschikbaar voltage van de batterij. 100% klopt het zeker niet maar best aardig volgens mij.
Alleen de rookmelders heb ik niet echt goed gevoel over aangezien ze beide op 89% staan.

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11 15:23
lolgast schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:18:
[...]

Plaatjes!
[afbeelding]
Super dit!
Heb je een voorbeeld van hoe je die plaatjes zo laat veranderen?
Lijkt me handig!
@wesley2004 Natuurlijk kan dat :-)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  calathea_roseopicta_battery_template:
    friendly_name: Calathea Roseopicta
    unit_of_measurement: '%'
        {%- if states.sensor.calathea_roseopicta_battery_mqtt %}
            {{ states.sensor.calathea_roseopicta_battery_mqtt.state | round }}
        {%- endif %}
    icon_template: >
      {% set battery_level = states.sensor.calathea_roseopicta_battery_mqtt.state | default(0) | int %}
      {% set battery_round = (battery_level / 10) | int * 10 %}
      {% if battery_round >= 100 %}
        mdi:battery
      {% elif battery_round > 0 %}
        mdi:battery-{{ battery_round }}
      {% else %}
        mdi:battery-alert
      {% endif %}

Bovenstaande is een template_sensor. De sensor sensor.calathea_roseopicta_battery_mqtt komt via een MQTT sensor binnen met de waarde. Door bovenstaande toe te passen krijg je een extra sensor calathea_roseopicta_battery_template (de reden dat ik er template achter heb staan is omdat je op deze manier redelijk veel 'dubbele' sensoren voor alleen een icoontje krijgt en dus uit elkaar moet halen)
Vervolgens voeg je de template sensor toe aan je groep en voila :)
martinvdm schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:49:
[...]

Ik denk het idd ook. Jammer dat homebridge-homeassistant geen ‘door’ ondersteund. Ik denk eraan om heel de deursensoren niet in HomeKit te zetten, het voegt uiteindelijk niet heel veel toe. Vind template sensors aanmaken weer zo’n gedoe.

(Overigens opmerkelijke genaamde Latijnse sensors heb je :p )
Ja die echte planten gaan alleen maar dood, nu moet ik af en toe het batterijtje vervangen en dan doen ze het weer :+
Zijn uiteraard de inmiddels wel bekende Mi Flora's

[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 06-02-2018 21:45 ]

lolgast schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:38:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
        {%- endif %}
      {% set battery_level = states.sensor.calathea_roseopicta_battery_mqtt.state | default(0) | int %}
      {% else %}
      {% endif %}

Bovenstaande is een template_sensor. De sensor sensor.calathea_roseopicta_battery_mqtt komt via een MQTT sensor binnen met de waarde. Door bovenstaande toe te passen krijg je een extra sensor calathea_roseopicta_battery_template (de reden dat ik er template achter heb staan is omdat je op deze manier redelijk veel 'dubbele' sensoren voor alleen een icoontje krijgt en dus uit elkaar moet halen)

[...]

Ja die echte planten gaan alleen maar dood, nu moet ik af en toe het batterijtje vervangen en dan doen ze het weer :+
Doen die miflora’s het goed in HA? Heb je de Bluetooth bridge annex nachtlamp voor nodig toch? Wist niet dat die ook ondersteun zijn in Ha

@martinvdm Ik heb ze in eerste instantie rechtstreeks in HA gekoppeld gehad en dat werkte prima (je hebt dan uiteraard een Bluetooth ontvanger nodig aan je HA). Werd het alleen een beetje beu dat ik bij herstarts van HA steeds op de waardes moest wachten, dus tegenwoordig heb ik een PlantGateway docker-container draaien.
Die is er voor RPi zo te vinden, maar ik draai op XPenology (synology DSM) dus die moest ik zelf builden. Duurde wel ff, maar draait echt als een tiet. Container start elke 10 minuten op, maakt binnen 10 seconde verbinding met alle drie de sensoren, update de MQTT broker en sluit dan weer af. Scheelt nog batterij ook in vergelijking met de rechtstreekse koppeling vanuit HA :)

Als Bluetooth ontvangen gebruik ik zo'n klein USB-stickje die in mijn XPenology-server zit

• wesley2004
lolgast schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:38:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
        {%- endif %}
      {% else %}
      {% endif %}

[...]

Super ik ga er eens mee stoeien! Hoop dat ik het met de standaard door/window sensor voor elkaar krijg en daar ook het battery level uit te halen ipv iets met mqqt

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Over die Miflora, heb er 3, maar de range is echt om te huilen hier. Onbruikbaar. Gebruik de BT van mijn NUC, maar nee. Heb ze er weer uitgesloopt omdat zo slecht was. Zie er veel problemen mee qua range op het web. Ook gevallen waar wel goed werkt, schijnt nogal picky met de stick te zijn?
@UltraSub
Ik heb ze alleen gebruikt in combinatie met die losse USB-stick. Mijn server staat in de meterkast, bij de voordeur. De langste afstand naar een Mi Flora is +/- 8m en moet door 2 deuren en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Als het echt ruk is en je wilt ze graag gebruiken zou je eens kunnen kijken om in de buurt van je planten een Pi Zero neer te gooien met daarop PlantGateway. Maar dan wordt het monitoren van wat plantjes wel nog een stukje duurder uiteraard :)

• wesley2004
Als ik de tekst in configuration.yaml zet dan krijg ik melding dat hij het component niet kan vinden.
Heb jij de yaml code ergens anders geplaatst soms?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
test_battery_template:
  friendly_name: Batterij sensoren
      {%- if states.sensor.ipad_van_wesley_battery_state %}
          {{ states.sensor.ipad_van_wesley_battery_state | round }}
      {%- endif %}
    {% set battery_level = states.sensor.ipad_van_wesley_battery_state | default(0) | int %}
    {% else %}
    {% endif %}
Je hebt het toch wel na “sensor:” gezet, met dan weer 2 extra Sachs voor alle regels die je hier post?

Ze vallen binnen het domein Sensor, dus daar moet je ze inzetten. Kan dus ook in je sensors.yaml zijn, afhankelijk van je setup.

• wesley2004
Hmmbob schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:47:
Je hebt het toch wel na “sensor:” gezet, met dan weer 2 extra Sachs voor alle regels die je hier post?

Ze vallen binnen het domein Sensor, dus daar moet je ze inzetten. Kan dus ook in je sensors.yaml zijn, afhankelijk van je setup.
oeps, niet na sensor gezet idd..
ik ga dat proberen en dan twee extra spaties idd, die had ik eraf gehaald
Pagina: 1 ... 30 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.