Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:45
De pulselengte is doorgaans nooit exact. De schakelaars hebben echter wel wat tolerantie, dus dat het niet exact overeenkomt is echt geen probleem. Met de RFXCOM kreeg ik ook meerdere apparaten binnen in HASS na veelvuldig drukken op dezelfde knop (of aan/uit). In de config heb ik toen gewoon één gepakt en dat werkte over het algemeen prima, op een schakelaar na, waar het initieel ontvangen commando toch net buiten de tolerantie leek te vallen.

Edit, kan je de volgen de keer ook aangeven welk component je pakt, ik ehb een hekel aan youtube tutorials.
living_room_light:
protocol: 5
code_on: 654321,565874,233555,149874
code_off: 654320,565873,233554,149873
signal_repetitions: 15
https://home-assistant.io/components/switch.rpi_rf/

Zo te zien kun je dus gewoon meer codes invoeten. Probeer het eerst maar eens zou ik zeggen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door GENETX op 13-01-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Volgens mij staat dit los van HASS of pilight nog. Eerst wil ik met het python-script de codes uit luisteren. Dat gaat dus al niet zoals ik verwacht. Ik zie namelijk geen een hoop codes verschijnen zonder dat ik op een knop druk, en als ik vervolgens op een knop druk zie ik niets extra's verschijnen...

Het doel is uiteindelijk om dat rpi_rf component te gaan gebruiken, dat zal met met de juiste codes wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
iAmRenzo schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:44:
Onlangs Hass.io maar eens opnieuw geïnstalleerd... de Nest deed het niet, Samba werkte niet meer. Gelukkig werkt de boel na een herinstallatie ook niet meer. Voor Samba kan ik daar nog overheen komen, ik gebruik Transmit om de boel te configureren. Maar de Nest, heel irritant.

Ik heb keurig de handleiding gevolgd, met een nieuw aangemaakt product. Ik zie in Hass.io ook de 'configure' knop, vul de pincode in. Eerste resultaat was zoiets als 'couldn't make succesvol call'. Toen ik de poort open heb gezet in de router kreeg ik 'service configurator called'. Het venster met de pincode blijft staan en als ik die weg klik dan staat er nog steeds configure bij Nest.

Hoe krijg ik dit k-ding nu weer aan de praat?
klinkt alsof er onderliggende programma's en liberary's niet in orde zijn op je pi. heb je die ook al opnieuw geïnstalleerd ? en / of de OS updates geïnstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
DvD77 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:29:
[...]

klinkt alsof er onderliggende programma's en liberary's niet in orde zijn op je pi. heb je die ook al opnieuw geïnstalleerd ? en / of de OS updates geïnstalleerd ?
Misschien een mooi moment om eens een clean install te gaan doen ja. ;-) Ik wacht nog even wat antwoorden af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Rechten wel in orde? Probeer eens als sudo eventueel.

Maar, omte zorgen dat ik je begrijp, de codes in je eerste stuk verschijnen gewoon random na het starten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

DvD77 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:29:
Ik heb het image van Hass.io (!) op mijn Pi2 gezet, dus dat lijkt me wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
iAmRenzo schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Ik heb het image van Hass.io (!) op mijn Pi2 gezet, dus dat lijkt me wel toch?
Wordt er nog wat gemeld in de logs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Oppassen veer hen die AppDaemon draaien via Docker. Ik heb een autoupdate gedaan (lang leve watchtower) en nu werkt helemaal niks. Er zijn wat breaking changes in de imports. Maar ik krijg meer fouten en errors in de log, waaronder een config file die niet meer werkt... :r

AppDaemon zal vast heel mooi zijn, ik had wat dingen werkend eerder deze week, maar ik haat dit soort slechte, ongeteste, grappen die werkelijk alles slopen...

Edit, sowieso is dit een fout:
ERROR no 'appdaemon' section in /conf/appdaemon.yaml
Maar, die is nog wel op te lossen in de default config die je mee krijgt...
appdaeaemon:
:')

/rant , wil het weekend de meeste automations overzetten, maar op deze manier gaat dat hem ook niet worden. Ook zo fijn dat ik geen vorige versie kan pakken |:(

Edit2:
Gefixt, blijkbaar mist er nog meer in het template en worden de vars die je meegeeft in Docker niet meegenomen... Gebruik dit template als config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
appdaemon:
  logfile: STDOUT
  errorfile: STDERR
  threads: 10
  plugins:
    HASS:
      type: hass
      ha_url: http://localhost:8123
      ha_key: een_wachtwoord

hint: type: hass mist in het template :F

Verder goed de docs lezen want de import is veranderd:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
# in plaats van 
# import appdaemon.appapi as appapi

class HelloWorld(hass.Hass): # in plaats van class HelloWorld(appapi.AppDaemon):
    def initialize(self):
        self.log("Hello from AppDaemon")
        self.log("You are now ready to run Apps!")

En ook de locatie van apps.yaml is verplaatst naar de apps folder. Dus genoeg grote breaking changes die je even tot je moet nemen bij de nieuwste AppDaemon

[ Voor 67% gewijzigd door GENETX op 13-01-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ben vandaag een beetje aan het spelen met Owntracks/router based device tracking. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om die kaart in het linker menu te krijgen. Volgens mij heb ik t ooit wel gehad maar mischien heb ik wat verkeerds verwijdert in de config.
Voor de duidelijkheid het gaat om de kaart zoals in deze pagina https://home-assistant.io...arted/presence-detection/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
code:
1
2
# Enables a map showing the location of tracked devices
map:

in configuration.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:06:
Rechten wel in orde? Probeer eens als sudo eventueel.

Maar, omte zorgen dat ik je begrijp, de codes in je eerste stuk verschijnen gewoon random na het starten??
Klopt. Om zeker te zijn dat dat niet mijn buitenthermometer is, heb ik die uitgeschakeld. Zou natuurlijk een weerstation van de buren kunnen zijn of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Uiteraard kan dat. Maar dan is het vreemd dat je niks uit je eigen afstandsbediening haalt. Zeker weten dat je de goede pinnen te pakken hebt? Blijft de data constant binnenstromen? Zit er nog een patroon in, of is het compleet random?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:37:
code:
1
2
# Enables a map showing the location of tracked devices
map:

in configuration.yaml
Thanks! Blijkbaar verwijderd met opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:41:
Uiteraard kan dat. Maar dan is het vreemd dat je niks uit je eigen afstandsbediening haalt. Zeker weten dat je de goede pinnen te pakken hebt? Blijft de data constant binnenstromen? Zit er nog een patroon in, of is het compleet random?
Er blijft data binnen komen en ik zie geen patroon verschijnen als ik op zowel de deurbel als op de knoppen van de afstandsbediening klik.

Receiver op GPIO27 (12 keer gecontroleerd) en 5v voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, dan lijkt het eerder op random ruis dat gemeten wordt op de GPIO pin... Ik weet niet wat voor apparatuur je verder hebt om te testen/doormeten of bijvoorbeeld de receiver wel correct is. Maar zoals ik het lees zou ik het zoeken in de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
DRvDijk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:29:
CoolBlue is niet altijd zo precies als je zou willen. Deze thermostaat is prima direct op je CV aan te sluiten, ook al zeggen de kleine lettertjes van niet. Het punt wat ze willen maken is behulpzaam: je hebt een bridge nodig die bij een starterspakket zit voordat het hele systeem werkt, maar die zit ook bij de radiatorenset en niet alleen mij de thermostaatset. Mijn punt hier is dat de informatie van de fabrikant hoogst waarschijnlijk beter klopt dan die van Coolblue ;)
De nieuwe is inmiddels binnen en op de deur geplakt en werkt. Krijg keurig alerts als de deur open gaat (via Pushover).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
action:
  -
    alias: "Stuur bericht deur open"
    data:
      title: "Huis"
    service: notify.pushover
alias: "Achterdeur open"
id: "1507475363940"
trigger:
  above: 21.9
  below: 22.1
  entity_id: sensor.achterdeur_access_control
  platform: numeric_state

Lekker simpel en nog niet heel zinvol, maar het werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessevraag: hoezo above/below rond de 22.0?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 20:53
Iemand ervaring met Mi-light module toevoegen?
Ik heb nu dit toegevoegd, maar de knoppen reageren niet, dus lijkt geen connectie te hebben tussen hass en milight. De lampen zijn wel gekoppeld in de app, dus dat werkt.

``
- platform: limitlessled
bridges:
- host: 192.168.2.35
version: 5
port: 8899

groups:
- number: 1
type: rgbw
name: SfeerRGB
- number: 2
name: GroteRGB
- number: 3
name: KleineRGB
- number: 4
name: SlaapkamerRGB`

``

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesley2004 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:44:
Iemand ervaring met Mi-light module toevoegen?
Ik heb nu dit toegevoegd, maar de knoppen reageren niet, dus lijkt geen connectie te hebben tussen hass en milight. De lampen zijn wel gekoppeld in de app, dus dat werkt.

``
bridges:
- host: 192.168.2.35
version: 5
port: 8899

groups:
name: SfeerRGB
name: GroteRGB
name: KleineRGB
name: SlaapkamerRGB`

``
Bij werkte het ook niet direct. Heb de poort enzo eraf gehaald. Ik heb dit:

platform: limitlessled
bridges:
- host: x.x.x.x
groups:
type: rgbww
name: NaamVanDeGroepOfLamp

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
martinvdm schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:59:
[...]

Bij werkte het ook niet direct. Heb de poort enzo eraf gehaald. Ik heb dit:

platform: limitlessled
bridges:
- host: x.x.x.x
groups:
type: rgbww
name: NaamVanDeGroepOfLamp
heb ik ook geprobeerd, helaas maakt het niet uit, als ik op de lampen klik in hass en schakel aan gebeurt er niets in het echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Kun je de volgende keer de code in code-tags plaatsen?
code:
1
[code]je code[/code]

Dat leest iets fijner en geeft ons ook de kans om te checken of je indentatie goed is.

Wat dat betreft, je hebt geen fouten in de log? Je configuratie is goed? Klopt je bridge versie? Klopt het type lamp?

Voor wat het waard is, mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  bridges:
    - host: 192.168.1.6
      port : 8899
      version : 5
      groups:
        name: eetkamer_dim
        fade: on
        name: kamer_dim
        type: white
        name: hal_dim
        name: slaapkamer_dim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:35:
Kun je de volgende keer de code in code-tags plaatsen?
code:
1
[code]je code[/code]

Dat leest iets fijner en geeft ons ook de kans om te checken of je indentatie goed is.

Wat dat betreft, je hebt geen fouten in de log? Je configuratie is goed? Klopt je bridge versie? Klopt het type lamp?

Voor wat het waard is, mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  bridges:
    - host: 192.168.1.6
      port : 8899
      version : 5
      groups:
        name: eetkamer_dim
        name: kamer_dim
        name: hal_dim
        name: slaapkamer_dim
Tja stom, ik kon niet meer vinden hoe ik code moest schrijven!
Geen fouten in de log te zien die hier iets mee te maken hebben.
Brigde is een Ibox2, (welke versie erbij hoort kan ik niet direct vinden) ik heb alle types geprobeerd maar niets lijkt te werken.
De lampen zijn RGBW lampen, dus zou goed moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
https://home-assistant.io/components/light.limitlessled/

Als ik snel google is die ibox2 juist een versie 6 en heeft denk ik ook een andere port:
port (Optional): Bridge port. Defaults to 5987. For older bridges than v6 choose 8899.
Probeer eens de defaults door versie en port weg te laten in je config. Verder, is het een RGBW of RGBWW (warm white), daar zit verschil in. Zet anders eens 2 pitjes op RGBWW in de config en kijk of die wel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:50:
https://home-assistant.io/components/light.limitlessled/

Als ik snel google is die ibox2 juist een versie 6 en heeft denk ik ook een andere port:

[...]

Probeer eens de defaults door versie en port weg te laten in je config. Verder, is het een RGBW of RGBWW (warm white), daar zit verschil in. Zet anders eens 2 pitjes op RGBWW in de config en kijk of die wel reageren.
Ja had alle soorten poorten geprobeerd.
Maar wat schetst mij verbazing!? Ik zet er idd twee op RGBWW en ze knipperen met opstarten ineens en ze doen het!!! heb als ik er nu op klik wel een fader color temp bij maar die doet niets.
Weer een stapje verder dus! TNX!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-06 21:58
Ik krijg het niet voor elkaar om HA via een subdomein met SSL door te sturen naar mijn RP3.

Dus als ik in de HA App op mijn mobiel https://domotica.mijndomein.nl invoer dat ik de boel thuis kan regelen. Mijn domein is met DirectAdmin in te stellen. Ik heb het geprobeerd via duckdns, maar wil het dus nu via een subdomein doen. Is dat te doen? En hoe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Ja hoor, je moet een A-record toevoegen bij je (sub)domeinnaam dat verwijst naar het IP adres van je huis. Vervolgens in je router (maar wellicht heb jed at al) een port formwarding naar je RP3 aanmaken (wss 443 -> 8123).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar dat gaat mis als je via duckdns een letsencrypt certificaat hebt, dan klopt immers de hostname niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Moet er nog iets in de index staan? Het is een leeg subdomein, dus alleen de naam. En ik kan niet de poort toevoegen bij het A-record. Dus nu heb ik: www.domotica A ipadres raspberry

Als ik nu de pagina oproep:

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.
Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:53:
Ja hoor, je moet een A-record toevoegen bij je (sub)domeinnaam dat verwijst naar het IP adres van je huis. Vervolgens in je router (maar wellicht heb jed at al) een port formwarding naar je RP3 aanmaken (wss 443 -> 8123).

[ Voor 17% gewijzigd door _LF_ op 13-01-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik loop een beetje vast met Nicky's TweakBlog: Home Assistant: Philips Hue Motion Sensor van @Anoniem: 477788

Dit is mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  - platform: rest
    resource: http://10.0.1.3/api/[API]/sensors/11
    value_template: '{{ value_json.state.temperature | float / 100 }}'
    unit_of_measurement: °C
    name: 'kitchen_temp'

resource: http://10.0.1.3/api/[API]/sensors/15
    value_template: '{{ value_json.state.temperature | float / 100 }}'
    unit_of_measurement: °C
    name: 'lounge_temp'

Waar [API] uiteraard mijn API key is.

In m'n groups.yaml heb ik dan vervolgens:

code:
1
2
3
4
5
6
Hue:
  name: Hue
  view: yes
  entities:
    - sensor.kitchen_temp
    - sensor.lounge_temp

Maar toch zie ik niks terugkomen. Ik vergeet hoogstwaarschijnlijk iets heel basaals omdat ik niet helemaal overzie hoe niet discovery entitiies werken.

Curl werkt overigens netjes voor de API calls:

core-ssh:/config# curl -X GET http://10.0.1.3/api/[API]/sensors/15
{"state":{"temperature":2011,"lastupdated":"2018-01-13T21:00:55"},"swupdate":{"state":"noupdates","lastinstall":null},"config":{"on":true,"battery":100,"reachable":true,"alert":"none","ledindication":false,"usertest":false,"pending":[]},"name":"Hue temperature sensor 3","type":"ZLLTemperature","modelid":"SML001","manufacturername":"Philips","swversion":"6.1.0.18912","uniqueid":"00:17:88:01:02:13:fd:09-02-0402"}
core-ssh:/config# 

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
_LF_ schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:37:
Moet er nog iets in de index staan? Het is een leeg subdomein, dus alleen de naam. En ik kan niet de poort toevoegen bij het A-record. Dus nu heb ik: www.domotica A ipadres raspberry

Forbidden

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

[...]
Je moet wel het externe ip adres van je internet hebben. Google eens een site als what is my ip. Een 192.168.x.x of 10.0.x.x is iig fout. Verder gaat het idd op IP, port forwarding moet in je eigen modem/router. Met dat A record voeg je je ip adres toe aan de dns servers, zodat al het verkeer wordt doorgestuurd naar je modem als je naar je subdomein surft. Vanaf dat punt neemt je modem het over en stuurt de data door naar je rbpi op basis van poortnummers. Check ook even de documentatie over wat een geldig A record is. Ik meende dat het dan domotica.joudomein.nl ofzo zou moeten zijn, dus volledig.

@Zwerver misschien eerst de groups weglaten en kijken of de sensors ergens boven water komen?

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 13-01-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:28:
[...].

@Zwerver misschien eerst de groups weglaten en kijken of de sensors ergens boven water komen?
Ik heb de groep juist toegevoegd omdat ze nergens naar voren kwamen :X

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Heb je ergens een default view toevallig? Geen errors in de log? En de sensors staan in configuration.yaml neem ik aan?

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 13-01-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:26:
Heb je ergens een default view toevallig? Geen errors in de log? En de sensors staan in configuration.yaml neem ik aan?
Nee, nee en ja :). Ze staan ook niet in de entity list, daar zouden ze toch moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, daar zouden ze inderdaad gewoon bij moeten komen. Hass ook opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:48:
Ja, daar zouden ze inderdaad gewoon bij moeten komen. Hass ook opnieuw opgestart?
Yep. Alle standaard dingen gedaan. Nou is het wel een Hassio instance maar dat zou niks uit moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zou dan toch eens goed de log in de gaten houden of er geen errors zijn. En dan bedoel ik de log met werkelijk alle events: https://home-assistant.io/components/logger/

Verder zie ik dit nog: https://home-assistant.io...#processing-incoming-data
Daar hebben ze square brackets, misschien hebben ze iets in de template aangepast. Je zou ook eens zonder template kunnen proberen om te kijken of er uberhaupt data binnen komt.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 14-01-2018 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Staan ze in het statesmenu? Die < > onderaan in het menu in HASS? Als ze daar voorkomen is je sensor in ieder geval goed gedefinieerd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

DvD77 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:32:
Wordt er nog wat gemeld in de logs ?
Ja, best wel! En 't ziet er niet goed uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Could not contact Home Assistant Update to check for updates
5:48 PM components/updater.py (ERROR)
Error doing job: Fatal error on transport TCPTransport (error status in uv_stream_t.read callback)
3:05 PM /usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py (ERROR)
Error doing job: Task exception was never retrieved
11:43 AM components/nest.py (ERROR)
11:39 AM components/nest.py (ERROR)
11:37 AM components/nest.py (ERROR)
11:37 AM components/nest.py (ERROR)
Error handling request
6:13 PM components/websocket_api.py (ERROR)
Error doing job: Fatal error on transport TCPTransport (error status in uv_stream_t.read callback)
6:13 PM /usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py (ERROR)
Could not contact Home Assistant Update to check for updates
5:48 PM components/updater.py (ERROR)
Timer got out of sync. Resetting
5:15 PM core.py (ERROR)
Can't retrieve weather data from Yahoo!
4:48 PM components/sensor/yweather.py (CRITICAL)
Fetch no weather data Yahoo!
4:48 PM components/sensor/yweather.py (ERROR)
Setup of tts is taking over 10 seconds.
4:47 PM bootstrap.py (WARNING)
Setup of switch is taking over 10 seconds.
Setup of light is taking over 10 seconds.
Setup of sensor is taking over 10 seconds.
Setup of binary_sensor is taking over 10 seconds.

En in een van de nest.py errors staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
Sat Jan 13 2018 11:43:30 GMT+0100 (CET)

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connection.py", line 141, in _new_conn
    (self.host, self.port), self.timeout, **extra_kw)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/util/connection.py", line 60, in create_connection
    for res in socket.getaddrinfo(host, port, family, socket.SOCK_STREAM):
  File "/usr/lib/python3.6/socket.py", line 745, in getaddrinfo
    for res in _socket.getaddrinfo(host, port, family, type, proto, flags):
socket.gaierror: [Errno -3] Try again

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 601, in urlopen
    chunked=chunked)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 346, in _make_request
    self._validate_conn(conn)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 850, in _validate_conn
    conn.connect()
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connection.py", line 284, in connect
    conn = self._new_conn()
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connection.py", line 150, in _new_conn
    self, "Failed to establish a new connection: %s" % e)
urllib3.exceptions.NewConnectionError: <urllib3.connection.VerifiedHTTPSConnection object at 0x73391cf0>: Failed to establish a new connection: [Errno -3] Try again

File "/usr/lib/python3.6/site-packages/requests/adapters.py", line 440, in send
    timeout=timeout
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/connectionpool.py", line 639, in urlopen
    _stacktrace=sys.exc_info()[2])
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/urllib3/util/retry.py", line 388, in increment
    raise MaxRetryError(_pool, url, error or ResponseError(cause))
urllib3.exceptions.MaxRetryError: HTTPSConnectionPool(host='api.home.nest.com', port=443): Max retries exceeded with url: /oauth2/access_token (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.VerifiedHTTPSConnection object at 0x73391cf0>: Failed to establish a new connection: [Errno -3] Try again',))

File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 182, in _step
    result = coro.throw(exc)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py", line 1031, in _event_to_service_call
    yield from service_handler.func(service_call)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/configurator.py", line 224, in async_handle_service_call
    call.data.get(ATTR_FIELDS, {}))
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 332, in __iter__
    yield self  # This tells Task to wait for completion.
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 250, in _wakeup
    future.result()
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 245, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.6/concurrent/futures/thread.py", line 56, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/nest.py", line 67, in nest_configuration_callback
    setup_nest(hass, nest, config, pin=pin)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/nest.py", line 85, in setup_nest
    nest.request_token(pin)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/nest/nest.py", line 1551, in request_token
    self._session.auth.login()
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/nest/nest.py", line 138, in login
    response = post(ACCESS_TOKEN_URL, data=data, headers=headers)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/requests/sessions.py", line 555, in post
    return self.request('POST', url, data=data, json=json, **kwargs)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/requests/sessions.py", line 508, in request
    resp = self.send(prep, **send_kwargs)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/requests/sessions.py", line 618, in send
    r = adapter.send(request, **kwargs)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/requests/adapters.py", line 508, in send
    raise ConnectionError(e, request=request)
requests.exceptions.ConnectionError: HTTPSConnectionPool(host='api.home.nest.com', port=443): Max retries exceeded with url: /oauth2/access_token (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.VerifiedHTTPSConnection object at 0x73391cf0>: Failed to establish a new connection: [Errno -3] Try again',))

Maar ik geloof dat er wel meer niet goed is als ik de logs zo bekijken... maar geen idee waar te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@iAmRenzo Misschien gekke vraag, maar heeft je Pi wel internet? Ik zie ten eerste een error dat hij de Home Assistant updater niet kan bereiken en later nog een keer "Max retries exceeded with url". Het lijkt er gewoon op dat er geen internetverbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Tk55 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:23:
@iAmRenzo Misschien gekke vraag, maar heeft je Pi wel internet? Ik zie ten eerste een error dat hij de Home Assistant updater niet kan bereiken en later nog een keer "Max retries exceeded with url". Het lijkt er gewoon op dat er geen internetverbinding is.
Dat vroeg ik me ook al af. Maar internet werkt wel: ik kan bijvoorbeeld wel een addon installeren.
Maar registreren bij Home Assistant Cloud werkt weer niet. Het zou de reden kunnen zijn dat het Nest script ook niet werkt...
Maar hoe fix ik het, want gekke dingen ingesteld heb ik niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
_LF_ schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:37:

Forbidden

[...]
Via _LF_ kreeg ik een DM om er verder naar te kijken, maar ik ben principieel tegen het via DM oplossen van problemen. De kracht van internet is juist at iedereen er wat aan heeft ;)

Laten we rustig beginnen en het in stappen opbouwen. Schakel eerst eens SSL uit mocht je dat aan hebben in HASS (zoals bijvoorbeeld letsencrypt). Als je het via je eigen domein gaat doen is je huidige certificaat niet meer geldig.

De volgende stap is om een port forward (NAT) in je router aan te maken. Login op je router en kijk of je de port forwarding / NAT kan vinden. Google eventueel op je type router en een howto. Ik ga hier even uit van defaults, dus HASS draait op poort 8123 en laten we hem een IP adres geven in het voorbeeld: 192.168.1.2.

Nu moet je een forward (doe voor de zekerheid zowel TCP als UDP) maken van inkoemnde (internet/WAN) poort 80 naar 8123 op IP adres 192.168.1.2. Voeg deze toe en toepassen maar.

Ga vervolgens naar een site om je IP adres te vinden, bijvoorbeeld https://www.whatismyip.net/
Probeer nu eens met je browser naar dat ip adres te surfen, als je alles goed hebt gedaan zou je nu je HASS moeten zien.

Laat het maar weten als je deze stappen succesvol hebt doorlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
iAmRenzo schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:31:
[...]

Dat vroeg ik me ook al af. Maar internet werkt wel: ik kan bijvoorbeeld wel een addon installeren.
Maar registreren bij Home Assistant Cloud werkt weer niet. Het zou de reden kunnen zijn dat het Nest script ook niet werkt...
Maar hoe fix ik het, want gekke dingen ingesteld heb ik niet!
Heb je een vast IP ingesteld? Gaat het goed met de DNS servers?

Ik neem aan dat je hass.io draait? Daar heb ik zelf geen ervarging mee, maar ik neem aan dat je met ssh er in kan? Als dat neit lukt is er echt iets goed mis. Anders kun je vanuit de terminal eens kijken of je kan pinten naar tweakers.net. Zoniet, dan heb je daar een probleem. Internet op zich kan je dan nog testen door eens google op 8.8.8.8 te pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

GENETX schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:10:
Heb je een vast IP ingesteld? Gaat het goed met de DNS servers?

Ik neem aan dat je hass.io draait? Daar heb ik zelf geen ervarging mee, maar ik neem aan dat je met ssh er in kan? Als dat neit lukt is er echt iets goed mis. Anders kun je vanuit de terminal eens kijken of je kan pinten naar tweakers.net. Zoniet, dan heb je daar een probleem. Internet op zich kan je dan nog testen door eens google op 8.8.8.8 te pingen.
Klopt, Hass.io. Ik heb niets veranderd in de zaken. In mijn router is het IP gekoppeld aan de Pi, dat was al zo.
SSH is geen probleem, een ping naar Tweakers.net ook niet, net als Google's DNS.
De DNS is ingesteld, in de router, op de Pi (Pi-Hole draait als plugin in Hassio, probleemloos so far).
Hue commandos werken gewoon in Hassio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 15:55

Tim Schuhmacher

abasios

_LF_ schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:48:
Ik krijg het niet voor elkaar om HA via een subdomein met SSL door te sturen naar mijn RP3.

Dus als ik in de HA App op mijn mobiel https://domotica.mijndomein.nl invoer dat ik de boel thuis kan regelen. Mijn domein is met DirectAdmin in te stellen. Ik heb het geprobeerd via duckdns, maar wil het dus nu via een subdomein doen. Is dat te doen? En hoe :)
Je hebt wel een certificaat voor je eigen domein en niet die met duckdns in de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Ik had duckdns en letsencrypt nog op de pi staan.Ga nu een fresh install doe en dan opnieuw het stappenplan volgen. Wordt vervolgt
Tim Schuhmacher schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Je hebt wel een certificaat voor je eigen domein en niet die met duckdns in de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een fresh install is toch niet nodig, gewoon het stukje waar je in hass je ssl certificaat toevoegt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Is al klaar, gebruik het alleen voor HA
GENETX schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:05:
Een fresh install is toch niet nodig, gewoon het stukje waar je in hass je ssl certificaat toevoegt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Dit is nu gelukt, nu kan ik via buitenaf mijn ip homeassistant bereiken: mijnip/states
GENETX schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:05:
[...]

Via _LF_ kreeg ik een DM om er verder naar te kijken, maar ik ben principieel tegen het via DM oplossen van problemen. De kracht van internet is juist at iedereen er wat aan heeft ;)

Laten we rustig beginnen en het in stappen opbouwen. Schakel eerst eens SSL uit mocht je dat aan hebben in HASS (zoals bijvoorbeeld letsencrypt). Als je het via je eigen domein gaat doen is je huidige certificaat niet meer geldig.

De volgende stap is om een port forward (NAT) in je router aan te maken. Login op je router en kijk of je de port forwarding / NAT kan vinden. Google eventueel op je type router en een howto. Ik ga hier even uit van defaults, dus HASS draait op poort 8123 en laten we hem een IP adres geven in het voorbeeld: 192.168.1.2.

Nu moet je een forward (doe voor de zekerheid zowel TCP als UDP) maken van inkoemnde (internet/WAN) poort 80 naar 8123 op IP adres 192.168.1.2. Voeg deze toe en toepassen maar.

Ga vervolgens naar een site om je IP adres te vinden, bijvoorbeeld https://www.whatismyip.net/
Probeer nu eens met je browser naar dat ip adres te surfen, als je alles goed hebt gedaan zou je nu je HASS moeten zien.

Laat het maar weten als je deze stappen succesvol hebt doorlopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Mooi :)

Dan kun je nu proberen een A record aan te maken op je domeinnaam. Login op je admin panel en maak een A entry aan in je directadmin:
https://www.antagonist.nl/help/nl/webhosting/advanced/dns

Het hang een beetje af van de software (bij mij gebruiken ze wat anders), maar het zou iets moeten zijn als:

hass.mijndomein.nl A je.ip.ad.res

Waarbij je.ip.ad.res dus het adres is uit de vorige stap.

Geef het even wat tijd, want de DNS servers moeten updaten voor het echt werkt. Over een kwartiertje/halfuur zou je je hass installatie moeten bereiken als je naar hass.mijndomein.nl surft.

De stap daarna is een nieuw certificaat aan te maken. Maar laten we eerst afwachten of dit lukt.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 14-01-2018 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:44:
Interessevraag: hoezo above/below rond de 22.0?
Vraag me niet waarom, maar de sensor rapporteert 22 in HA als ie open is en 23 als ie dicht is. Of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Ook gelukt!
GENETX schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:44:
Mooi :)

Dan kun je nu proberen een A record aan te maken op je domeinnaam. Login op je admin panel en maak een A entry aan in je directadmin:
https://www.antagonist.nl/help/nl/webhosting/advanced/dns

Het hang een beetje af van de software (bij mij gebruiken ze wat anders), maar het zou iets moeten zijn als:

hass.mijndomein.nl A je.ip.ad.res

Waarbij je.ip.ad.res dus het adres is uit de vorige stap.

Geef het even wat tijd, want de DNS servers moeten updaten voor het echt werkt. Over een kwartiertje/halfuur zou je je hass installatie moeten bereiken als je naar hass.mijndomein.nl surft.

De stap daarna is een nieuw certificaat aan te maken. Maar laten we eerst afwachten of dit lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mooi, dan kun je nu weer kijken of je een certificaat kan aanmaken mocht je dat willen (oa voor voice en google home heb je het nodig). Ik heb deze gepakt:

https://home-assistant.io...ption-using-lets-encrypt/

En dan kun je het duckDNS stuk dus overslaan. Overal waar duckDNS gebruikt wordt, kun je nu je eigen domeinnaam gebruiken. Ik zag ook dat er een melding bovenin staat dat de guide outdated is, maar die gebruikt an weer duckDNS, wat we dus niet willen ;) .

Zodra je een certificaat hebt en geinstalleerd hebt, dan moet je het portnumber in je router weer veranderen. https gaat over 443 ipv van 80. Dus 80 -> 443 uit stap 1 en dan zou jje er bij moeten kunnen komen vanaf https://domotica.jouwdomein.nl .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik krijg sinds enkele dagen blijkbaar een error, maar ik krijg de oorzaak niet gevonden. Iemand hier bekend mee?
code:
1
2018-01-14 18:00:16 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.condition] Value cannot be processed as a number: unknown

Heb al mijn automations met conditions al nagelopen, maar ik zie niets verkeerd staan. Ben ik verkeerd aan het zoeken, of heb ik niet goed naar mijn automations gekeken..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Staat dit los van de Let's encrypt mogelijkheid in DirectAdmin? Kan of mag ik deze wel/niet gebruiken?
GENETX schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:05:
Mooi, dan kun je nu weer kijken of je een certificaat kan aanmaken mocht je dat willen (oa voor voice en google home heb je het nodig). Ik heb deze gepakt:

https://home-assistant.io...ption-using-lets-encrypt/

En dan kun je het duckDNS stuk dus overslaan. Overal waar duckDNS gebruikt wordt, kun je nu je eigen domeinnaam gebruiken. Ik zag ook dat er een melding bovenin staat dat de guide outdated is, maar die gebruikt an weer duckDNS, wat we dus niet willen ;) .

Zodra je een certificaat hebt en geinstalleerd hebt, dan moet je het portnumber in je router weer veranderen. https gaat over 443 ipv van 80. Dus 80 -> 443 uit stap 1 en dan zou jje er bij moeten kunnen komen vanaf https://domotica.jouwdomein.nl .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
_LF_ schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:06:
Staat dit los van de Let's encrypt mogelijkheid in DirectAdmin? Kan of mag ik deze wel/niet gebruiken?

[...]
Geen idee. Wellicht dat het kan, maar ik heb geen ervaring met DirectAdmin, dus daar kan ik je niet bij helpen. Via DirectAdmin moet je dan op zijn minst een certificaat van het subdomein zelf maken en die certificaten zul je dan moeten kunnen kopieren naar je raspberry pi.

Ik heb inmiddels ook een probleempje: Ik wil graag de partymode van kodi aanroepen, maar dat gaat natuurlijk niet...

Error:
code:
1
2018-01-14 20:17:54 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.media_player.kodi] Run API method media_player.kodi_kamer.Player.SetPartymode({'params': OrderedDict([('playerid', 0), ('partymode', True)])}) error: {'code': -32602, 'data': {'method': 'Player.SetPartymode', 'stack': {'message': 'Missing parameter', 'name': 'playerid', 'type': 'integer'}}, 'message': 'Invalid params.'}

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- alias: KodiParty
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: event
    event_type: call_service
    event_data:
      service_data:
        entity_id: scene.partymode
      domain: scene
      service: turn_on
  action:
    service: media_player.kodi_call_method
    data:
      entity_id: media_player.kodi_kamer
      method: Player.SetPartymode
      params:
        playerid: 0
        partymode: true

Die playerid heb ik dus duidelijk wel, maar wordt zo niet gepakt. Aanhalingstekens/quotes maken niks uit...

Edit: Naja, voorlopig maar creatief opgelost met een switch die ik in AppDaemon heb gekoppeld aan de python code die ik nog had liggen hiervoor. Wordt de partymode ook mooi uitgeschakeld na het stoppen, misschien wel zo mooi. Voor wie er ook wat mee wil doen in appDeamon, hierbij de code gekoppeld aan een input_boolean met de naam "kodiparty":

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
import requests

class KodiApp(hass.Hass):
    def initialize(self):
        self.kodi_instance = '192.168.1.14:8080'
        self.listen_state(self.kodi_party, "input_boolean.kodiparty")   

def kodi_party(self, entity, attribute, old, new, kwargs):
        if new == "on":
            requests.get('http://'+self.kodi_instance+'/jsonrpc?request={"jsonrpc": "2.0", "method": "Player.SetPartymode", "params": { "playerid": 0, "partymode": true }, "id": 1}')
        elif new == "off":
            requests.get('http://'+self.kodi_instance+'/jsonrpc?request={"jsonrpc": "2.0", "method": "Player.SetPartymode", "params": { "playerid": 0, "partymode": false }, "id": 1}')

[ Voor 25% gewijzigd door GENETX op 14-01-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
Hmmbob schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:49:
[...]

Dat werkt bij mij niet:

code:
1
2018-01-10 20:45:06 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [sensor.rest]: invalid url for dictionary value @ data['resource']. Got '/local/afval_2018.json'. (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/sensor.rest/

Ook via mijn externe URL niet, waarschijnlijk omdat hij die probeert te laden voor HASS volledig gestart is. Enig idee?
Je kunt dit werkend krijgen door de volledige url naar Home Assistant op te nemen, dus bv
YAML:
1
2
  resource: http://192.168.1.100:8123/local/afval_2018.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik schreef, dat werkt niet omdat de webserver van HA nog niet draait voordat de sensor geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
@Hmmbob, ok duidelijk. Bij mij werkt het wel met de interne url namelijk.
Kreeg de indruk dat je niet de volledige url gebruikte maar alleen "/local/afval_2018.json".

[ Voor 4% gewijzigd door Gimme op 14-01-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 14 januari 2018 @ 08:09:
Ik zou dan toch eens goed de log in de gaten houden of er geen errors zijn. En dan bedoel ik de log met werkelijk alle events: https://home-assistant.io/components/logger/

Verder zie ik dit nog: https://home-assistant.io...#processing-incoming-data
Daar hebben ze square brackets, misschien hebben ze iets in de template aangepast. Je zou ook eens zonder template kunnen proberen om te kijken of er uberhaupt data binnen komt.
Hmm, rara wat is er gebeurd.... Geen idee, maar het werkt nu ineens vanuit het niks. Anyway, thanks for the help :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerder probleem gemeld dat ik onderstaande warning kreeg in mijn log
code:
1
2018-01-14 18:00:16 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.condition] Value cannot be processed as a number: unknown

Na lang zoeken bleek dit te komen door mijn Mi Flora's, waarvan ik de waardes van moisture en battery doorzet naar MQTT. Bij herstarten van HA hebben deze sensoren langere periode een 'unknown' status, en die werd door mijn automation niet goed omgezet. Het volgende aangepast:
Oud
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Mi Flora Battery MQTT
trigger:
  platform: numeric_state
  entity_id: sensor.ficus_elastica_battery, sensor.calathea_roseopicta_battery, sensor.phoenix_canariensis_battery
  above: 0
  below: 101
condition:
  condition: template
  value_template: "{% if trigger.to_state.state == 'unknown' %} False {% else %} True {% endif %}"
action:
  service: mqtt.publish
  data_template:
    topic: "homeassistant/sensor/{{ trigger.entity_id.split('.')[1] }}/state"
    payload_template: "{{ trigger.to_state.state | int }}"
    retain: true

Nieuw
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Mi Flora Battery MQTT
trigger:
  platform: state
  entity_id: sensor.ficus_elastica_battery, sensor.calathea_roseopicta_battery, sensor.phoenix_canariensis_battery
condition:
  condition: template
  value_template: "{% if trigger.to_state.state < '100' %} True {% else %} False {% endif %}"
action:
  service: mqtt.publish
  data_template:
    topic: "homeassistant/sensor/{{ trigger.entity_id.split('.')[1] }}/state"
    payload_template: "{{ trigger.to_state.state | int }}"
    retain: true

Eigenlijk gisteren sowieso de hele dag bezig geweest om eens kritisch door de config heen te lopen. Legacy zooi verwijderd en alle warnings in de logging eens nagelopen. HA draait eversince een stuk beter _/-\o_ Met name de Xiaomi Gateway is erg vatbaar voor vertraging bij de discovery waardoor sensoren niet goed opgepikt worden. Al die problemen zijn nu verholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostSven
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-12-2020
iRolfje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:10:
Leuk een topic over Home Assistant! Ben zelf nu een aantal weken ermee aan het spelen en het werkt top! Zodoende dat ik hier ook maar even mijn creatie share.

Net zoals @Zanniebal heb ik ook een sensor gemaakt voor de afvalinzameling.

[afbeelding]

Voor mijn woonplaats was er ook nergens een API die de data aanbied. Ik heb dus maar even een aantal minuten gepakt en de kalendar omgezet naar JSON. Home Assistant haalt die JSON van Github en vult de sensor. Vervolgens kan je in het dashboard dus zien welke container er aan de straat kan. Via Telegram krijg ik op de avond ervoor en op de dag zelf een notificatie van welke container er aan de straat kan.
Ook kan je de notificaties uitzetten, handig voor als je op vakantie gaat of een tijd van huis bent.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
#
# Fetch Trash collecting dates from Github and fill sensor
# with data of which container to put on the street.
#

homeassistant:
  customize:
    sensor.trash_today:
      friendly_name: 'Vandaag'
      icon: mdi:delete
    sensor.trash_tomorrow:
      friendly_name: 'Morgen'
      icon: mdi:delete

input_boolean:
  notify_trash:
    name: 'Notificaties'
    initial: 'on'
    icon: mdi:bell-ring

sensor:
    resource: https://raw.githubusercontent.com/RolfKoenders/smarthome/master/data/gad-calendar.json
    name: Trash_Today
    scan_interval: 3600
    value_template: >
      {% set now = as_timestamp(now()) %}
      {% set today = now | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
      {% set containerType = value_json.days[ today ] %}
      {% if containerType | trim != "" %}
        {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %}
        {{ trash }}
      {% else %}
        Geen
      {% endif %}
    resource: https://raw.githubusercontent.com/RolfKoenders/smarthome/master/data/gad-calendar.json
    name: Trash_Tomorrow
    scan_interval: 3600
    value_template: >
      {% set now = as_timestamp(now()) %}
      {% set oneDay = 86400 %}
      {% set nextDay = now + oneDay %}
      {% set tomorrow = nextDay | timestamp_custom("%d/%m/%Y") %}
      {% set containerType = value_json.days[ tomorrow ] %}
      {% if containerType | trim != "" %}
        {% set trash = value_json.legend[ containerType ] %}
        {{ trash }}
      {% else %}
        Geen
      {% endif %}

automation:
  - alias: 'Notify of which container will be pickedup today'
    initial_state: true
    hide_entity: false
    trigger:
      platform: time
      at: '07:00:00'
    condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.notify_trash
        state: 'on'
      - condition: template
        value_template: "{{ states('sensor.trash_today') != 'Geen' }}"
        value_template: "{{ states.sensor.trash_today.state | trim != '' }}"
    action:
      - service: telegram_bot.send_message
        data_template:
          title: 'Afvalinzameling'
          target: !secret telegram_rolf_id
          message: 'Vandaag kan de {{ states.sensor.trash_today.state }} container aan de straat.'
          disable_notification: false
  - alias: 'Notify of which container will be pickedup tomorrow'
    initial_state: true
    hide_entity: false
    trigger:
      platform: time
      at: '19:30:00'
    condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.notify_trash
        state: 'on'
        value_template: "{{ states('sensor.trash_tomorrow') != 'Geen' }}"
        value_template: "{{ states.sensor.trash_tomorrow.state | trim != '' }}"
    action:
      - service: telegram_bot.send_message
        data_template:
          title: 'Afvalinzameling'
          target: !secret telegram_rolf_id
          message: 'Morgen kan de {{ states.sensor.trash_tomorrow.state }} container aan de straat.'
          disable_notification: false

Mijn verdere configuratie is ook op Github te vinden: https://github.com/RolfKoenders/smarthome
Dit werkt als een tierelier! alleen heb ik wel de pech dat er meerdere bakken op eenzelfde dag opgehaald worden, maar dat heb ik opgelost door ze handmatig aan de json toe te voegen:

"legend": {
"P": "Papier en karton",
"T": "Test",
"PM": "Plastic en kunstof",
"G": "Groente, Fruit en Tuinafval",
"PG": "Papier en Groen",
"PR": "Papier en Rest",
"PGR": "Papier,Groen en Rest",
"R": "Restafval"
},

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Is het mogelijk om media players te laten zien op de frontend als er iets speelt en te hiden als ze uit staan?
Ik heb 7 Media players en ze nemen aardig wat ruimte in wat het overzicht niet echt ten goede komt. Ze staan nu in een eigen 'view' maar het liefste laat ik ze verdwijnen als er niks gespeeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of je maakt er een groep van, en maakt per Media Player groep een nieuwe groep aan. Voor zover dat te volgen is

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
groups.yaml

group_mp_woonkamer:
  name: Media Player woonkamer
  entities:
    - group.mediaplayer_woonkamer

mediaplayer_woonkamer:
  name: Media Player Woonkamer subgroup
  entities
     - media_player.woonkamer

De bovenste zet je in je frontend. Als je die aanklikt, opent de subgroup met het scherm er in. Is het idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRolfje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
PostSven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Dit werkt als een tierelier! alleen heb ik wel de pech dat er meerdere bakken op eenzelfde dag opgehaald worden, maar dat heb ik opgelost door ze handmatig aan de json toe te voegen:

"legend": {
"P": "Papier en karton",
"T": "Test",
"PM": "Plastic en kunstof",
"G": "Groente, Fruit en Tuinafval",
"PG": "Papier en Groen",
"PR": "Papier en Rest",
"PGR": "Papier,Groen en Rest",
"R": "Restafval"
},

:)
Top! Goed om te horen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:38
heeft iemand voor mij een voorbeeld of een uitleg ergens om sonoff bridge in HA te verwerken?
ik heb er tasmota op staan en wil door middel van sonoff remote's dingen bedienen in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Net hassio geupdated naar de laatste versie krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2018-01-15 23:35:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.updater] Running on 'dev', only analytics will be submitted
2018-01-15 23:36:53 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component hassio
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/setup.py", line 196, in _async_setup_component
    result = yield from component.async_setup(hass, processed_config)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/hassio.py", line 172, in async_setup
    if not (yield from hassio.is_connected()):
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/hassio.py", line 262, in _wrapper
    data = yield from funct(*argv, **kwargs)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/hassio.py", line 333, in send_command
    X_HASSIO: os.environ.get('HASSIO_TOKEN')
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 99, in __iter__
    ret = yield from self._coro
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/client.py", line 275, in _request
    resp = req.send(conn)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 463, in send
    writer.write_headers(status_line, self.headers)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/http_writer.py", line 247, in write_headers
    [k + SEP + v + END for k, v in headers.items()])
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/http_writer.py", line 247, in <listcomp>
TypeError: must be str, not NoneType

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:02

dof

SPX420 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:40:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2018-01-15 23:35:58 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.updater] Running on 'dev', only analytics will be submitted
2018-01-15 23:36:53 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component hassio
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/setup.py", line 196, in _async_setup_component
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/hassio.py", line 172, in async_setup
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/hassio.py", line 262, in _wrapper
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/hassio.py", line 333, in send_command
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 99, in __iter__
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/client.py", line 275, in _request
    resp = req.send(conn)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 463, in send
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/http_writer.py", line 247, in write_headers
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/aiohttp/http_writer.py", line 247, in <listcomp>
Ja, 'k heb precies hetzelfde, en m'n Hass.io panel in de side bar is niet meer aanwezig...

Wie weet raad?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
dof schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 00:17:
[...]

Ja, 'k heb precies hetzelfde, en m'n Hass.io panel in de side bar is niet meer aanwezig...

Wie weet raad?
Heb de vraag ook uitgezet op het home assistant forum en de chat. Het is nog ff afwachten voor een oplossing. Ben al blij dat de rest wel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben jullie wel een mqtt broker draaien? Heb zeg geen ervaring met hassIO maar met native HA maar mqtt is wel een voorwaarde voor sonoff tasmota om te communiceren met HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PostSven
Ik heb hass.io moeten downgraden naar versie 0.60.1

via ssh inloggen
curl -d '{"version": "0.60.1"}' http://hassio/homeassistant/update
https://community.home-as...g-to-61-0-hassio/39403/38

Dit duurde bij mij ook +/- 10minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
jaa die heb ik ook gebruikt voor de basic en dat werkt allemaal.
maar snap niet goed hoe dat zit met een bridge?
want er staan daar alleen maar sensors en de switch maar de bridge niet.
het gaat me nu vooral om het ontvangen en gebruiken en een automation.
ik kan er verder op de forums ook niet veel over vinden waardoor ik het wel ga snappen
martinvdm schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:25:
Hebben jullie wel een mqtt broker draaien? Heb zeg geen ervaring met hassIO maar met native HA maar mqtt is wel een voorwaarde voor sonoff tasmota om te communiceren met HA.
ik draai hassio en heb cloudmqtt er werkend bij en in de Repositories zit ook Mosquitto broker

[ Voor 26% gewijzigd door hiddit op 16-01-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Er is toch ook geen bridge? Je moet MQTT draaien die als het ware in het midden zit. SONOFF praat dan met MQTT, welke dan updates doorstuurt aan HA en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
GENETX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:55:
Er is toch ook geen bridge? Je moet MQTT draaien die als het ware in het midden zit. SONOFF praat dan met MQTT, welke dan updates doorstuurt aan HA en vice versa.
ik gebruik deze.
dus voor het onvangen/versturen van 433Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dan zul je denk ik toch zelf in de documentatie moeten duiken over hoe je het kaan aansturen over MQTT en op die manier zaken in HA regelen... Iig draait Tasmota er wel op neem ik aan (is iig ook supported): https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/MQTT-Features

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 16-01-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
GENETX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:05:
Dan zul je denk ik toch zelf in de documentatie moeten duiken over hoe je het kaan aansturen over MQTT en op die manier zaken in HA regelen... Iig draait Tasmota er wel op neem ik aan (is iig ook supported): https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/MQTT-Features
hmm okee, ja ik heb er ook tasmota op gezet en de module naar bridge gezet.
ik krijg ook alles mooi binnen in mqtt alleen nu nog verwerken in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostSven
hiddit schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:11:
[...]

hmm okee, ja ik heb er ook tasmota op gezet en de module naar bridge gezet.
ik krijg ook alles mooi binnen in mqtt alleen nu nog verwerken in HA
Check anders deze posts: https://community.home-as...in-home-assistant/19959/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7108
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:23
Hoi medetweakers,

Ik zit een tijdje thuis vanwege een Burn-out.
Een hoop van deze tijd besteed ik met het aanschaffen van (chinese) Smartdevices en dan het meest van Xiaomi, omdat dit makkelijk koppelbaar is en eenvoudig smart-scenes aan te maken. Devices als; Body sensors, raam/deur sensoren, smart leds, Robot stofzuiger, diverse thermo/hygrometers, Smart plugs (Zigbee) En er is nog van alles onderweg....

Het liefst zou ik alles overzetten in HomeAssistant, om behalve Zigbee ook andere protocollen te kunnen toevoegen en aansturen, zoals onze Tado thermostaat,op een openTherm CV ketel.
De Xiaomi mi devices zijn simpel te koppelen aan de Gateway AQARA, En de Tado draait ook als een zonnetje.
Het lukt mijn warrige hoofd alleen maar niet om Homeassistant te installeren en configureren:-( Na 2 weken klooien heb ik het opgegeven...
Ook heb ik een poging gedaan om, het volgens sommigen, simpelere Domoticz te gebruiken, maar geef toch de voorkeur aan HA.

*knip*, verzoeken om iemand te laten helpen (evt. tegen betaling) is niet iets voor in dit topic, maar past beter in Vraag & Aanbod.

Alvast bedankt!

Groet, Neles.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2018 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57
@Neles7108 Misschien handig om aan te geven wat er niet lukt en waar je vast loopt.
Ik denk dat er hier best wel mensen zijn die je kunnen en willen helpen.
Langskomen is voor mij wat veel gevraagd (ik woon niet in de buurt, helaas) en misschien voor anderen ook.

Remote inloggen en de domotica inregelen klinkt handig, maar is erg lastig als je niet op voorhand weet waar je aan begint.

Welke spullen heb je nu al liggen en wat zou je daarmee precies willen automatiseren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xirixiz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 14:07
Zanniebal schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:09:
[...]

Thanks! Dat werkt denk ik veel beter, ik was gaan scrapen door gebrek aan een api!
Ik heb een custom_component gemaakt voor hass. Moet het nog op github zetten, maar staat nu op het hass forum voor de liefhebber.

https://community.home-assistant.io/t/garbage-pickup-date-mijnafvalwijzer-nl-custom-component/34631/10

[ Voor 24% gewijzigd door xirixiz op 16-01-2018 15:31 ]

Also known as xirixiz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Neles7108 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:14:
Hoi medetweakers,

Ik zit een tijdje thuis vanwege een Burn-out.
Een hoop van deze tijd besteed ik met het aanschaffen van (chinese) Smartdevices en dan het meest van Xiaomi, omdat dit makkelijk koppelbaar is en eenvoudig smart-scenes aan te maken. Devices als; Body sensors, raam/deur sensoren, smart leds, Robot stofzuiger, diverse thermo/hygrometers, Smart plugs (Zigbee) En er is nog van alles onderweg....

Het liefst zou ik alles overzetten in HomeAssistant, om behalve Zigbee ook andere protocollen te kunnen toevoegen en aansturen, zoals onze Tado thermostaat,op een openTherm CV ketel.
De Xiaomi mi devices zijn simpel te koppelen aan de Gateway AQARA, En de Tado draait ook als een zonnetje.
Het lukt mijn warrige hoofd alleen maar niet om Homeassistant te installeren en configureren:-( Na 2 weken klooien heb ik het opgegeven...
Ook heb ik een poging gedaan om, het volgens sommigen, simpelere Domoticz te gebruiken, maar geef toch de voorkeur aan HA.

[mbr]*knip*, verzoeken om iemand te laten helpen (evt. tegen betaling) is niet iets voor in dit topic, maar past beter in Vraag & Aanbod.[/mbr]

Alvast bedankt!

Groet, Neles.
Begin dan met Hass.io https://home-assistant.io/getting-started/ volg goed de stappen en zoek op youtube naar Bruh home automation. Kijk alle filmpjes en als je vragen hebt kan je die hier stellen of in het engels op het forum of in de chat.
Probeer het stap voor stap, eerst maar een hass.io werkend krijgen. Dan de Tado en xiaomi toevoegen. dan automations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Als ik het volgende paste bij /dev-template
code:
1
The bathroom humidity is {{ states.sensor.bathroom_humidity.attributes["Humidity"] }} percent.

krijg ik keurig de volgende zin: The bathroom humidity is 48 percent.
Nu heb ik dat als volgt gebruikt in een automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    - service: script.bathroom_greetings
      data_template:
        speech_message: >
           {%- macro greeting_sentence() -%}
             {{ [
               "The bathroom humidity is {{ states.sensor.bathroom_humidity.attributes["Humidity"] }} percent.",
               "The bathroom temperature is {{ states.sensor.bathroom_temperature.attributes["Temperature"] }} degrees."
             ] | random }}
           {%- endmacro -%}
           "{{greeting_sentence()}}"

Bij het binnenkomen van de badkamer weet ik niet wat google brabbelt, maar het is niet de temperatuur of vochtigheid. Ik kan er geen chocola van maken. Maar iemand een idee waarom de waarde niet juist in mijn template geplaatst wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:01:
code:
1
The bathroom humidity is {{ states.sensor.bathroom_humidity.attributes["Humidity"] }} percent.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      data_template:
             {{ [
               "The bathroom humidity is {{ states.sensor.bathroom_humidity.attributes["Humidity"] }} percent.",
               "The bathroom temperature is {{ states.sensor.bathroom_temperature.attributes["Temperature"] }} degrees."
             ] | random }}
           {%- endmacro -%}

Bij het binnenkomen van de badkamer weet ik niet wat google brabbelt, maar het is niet de temperatuur of vochtigheid. Ik kan er geen chocola van maken. Maar iemand een idee waarom de waarde niet juist in mijn template geplaatst wordt?
Heb je een aparte sensor voor humidity en voor temperature? Ik denk dat Google valt over je “ “ erna.

Edit:
Probeer eens ipv {{ states.sensor.bathroom_humidity.attributes["Humidity"] }}
{{ states.sensor.je_sensor.attributes.humidity }}

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 16-01-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LF_
Top tip, zo ben ik HA ook gaan ontdekken. Beetje pielen ;) En wat te lastig is, gewoon even de zoekfunctie van het forum gebruiken en anders de vraag neerleggen. Succes
SPX420 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:52:
[...]

Begin dan met Hass.io https://home-assistant.io/getting-started/ volg goed de stappen en zoek op youtube naar Bruh home automation. Kijk alle filmpjes en als je vragen hebt kan je die hier stellen of in het engels op het forum of in de chat.
Probeer het stap voor stap, eerst maar een hass.io werkend krijgen. Dan de Tado en xiaomi toevoegen. dan automations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:01:
code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      data_template:
             {{ [
             ] | random }}
           {%- endmacro -%}

BIj mij werkte en example voor een test ook niet. Dit werkt bij mij wel (al is het geen template):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
intent_script:
  GetTemperature:  # Intent type
    speech:
      text: We have {{ states.climate.kamer.attributes.temperature }} degrees
    action:
      service: notify.pushbullet
      data_template:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:02

dof

SPX420 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:40:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    resp = req.send(conn)
Ik had na update zelfde foutmelding en m'n Hass.io panel ontbrak ook. Nu ik vanavond voor de derde keer na de update weer compleet herstarte is de bovenstaande melding weg en de Hass.io panel weer aanwezig. 8)7

Versie is 0.61.0.dev0 .

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

"" was een search & replace foutje. Maar niet de oplossing. Het gebrabbel wat ik moeilijk kon verstaan was dat tts 'states' uitsprak en dus niet de sensorwaarde pakte.

Dit is het nu geworden, het werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
           {%- macro greeting_sentence(temperature, humidity) -%}
             {{ [
               "The bathroom humidity is " ~ humidity + " percent.",
               "The bathroom temperature is " ~ temperature + " degrees."
             ] | random }}
           {%- endmacro -%}
           {% set temperature = states.sensor.bathroom_temperature.attributes["Temperature"] %}
           {% set humidity = states.sensor.bathroom_humidity.attributes["Humidity"] %}
           "{{greeting_sentence(temperature, humidity)}}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
dof schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:59:
[...]

Ik had na update zelfde foutmelding en m'n Hass.io panel ontbrak ook. Nu ik vanavond voor de derde keer na de update weer compleet herstarte is de bovenstaande melding weg en de Hass.io panel weer aanwezig. 8)7

Versie is 0.61.0.dev0 .
Ik ben inmiddels terug naar 60.1 gegaan en wacht nog wel even tot 61.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Nogmaals dank, dit is echt ideaal. Heb het op deze manier gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- action:
  - service: group.set_visibility
    entity_id: group.chromeaudio
    data:
      visible: false
  alias: Mediaplayer_chromeaudio niet zichtbaar bij off
  condition: []
  id: '1516143358265'
  trigger:
  - entity_id: media_player.chromeaudio
    to: 'off'
- action:
  - data:
      visible: true
    entity_id: group.chromeaudio
    service: group.set_visibility
  alias: Mediaplayer_chromeaudio zichtbaar bij spelen
  condition: []
  id: '1516143468434'
  trigger:
    to: 'on'
    to: 'playing'
    to: 'paused'

Deze ga ik vaker gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7108
SPX420 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:52:
[...]

Bedankt voor je reactie,
Ik heb de filmpjes al vaker gezien:-)
Maar ben toch weer een keer overnieuw begonnen
Python 3.5 geinstalleerd
En het installeren lukte volgens mij redelijk...

Ilk heb een aantal schermafbeeldingen voor je gemaakt, zodat je een beetje kan volgen wat er gebeurd.

https://snag.gy/krYFiG.jpg

https://snag.gy/WN1CT0.jpg

https://snag.gy/l2urDd.jpg

En nu configuration.yaml...????

https://snag.gy/isoOcS.jpg

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7108
RudolfR schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:45:
@Neles7108 Misschien handig om aan te geven wat er niet lukt en waar je vast loopt.
Ik denk dat er hier best wel mensen zijn die je kunnen en willen helpen.
Langskomen is voor mij wat veel gevraagd (ik woon niet in de buurt, helaas) en misschien voor anderen ook.

Remote inloggen en de domotica inregelen klinkt handig, maar is erg lastig als je niet op voorhand weet waar je aan begint.

Welke spullen heb je nu al liggen en wat zou je daarmee precies willen automatiseren?
Bedankt voor je antwoord.
Voorlopig heb ik een groeiend aantal devices van Xiaomi, met de Gateway Aqara en wat lampen, sensoren, robot vacuum en een aantal thermo/hygrometers.
Dit alles wil ik samen met wat ik nog meer vind . automatiseren. Dus ook Niet Zigbee. Ik wil ook iets met klimaatregeling in mn kas gaan doen.

Ik heb het vanavond nog een keer geprobeerd, eerst Python 3.54 geinstalleerd en toen in commandprompt geinstalleerd.
Ik heb een paar screenshots voor je gemaakt waar ik nu ben... maar hoe nu verder?

https://snag.gy/9y4CGB.jpg

Thnx

Neles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57
In het eerste plaatje zie ik al meteen foutmeldingen staan (geen pip) en in de tweede staat een rare typo in 'homeassistant'. Daarna doen je plaatjes het niet meer.

De stappen die je uitvoert komen ook niet overeen met de instructies van deze pagina:
https://home-assistant.io/docs/installation/windows/

En bovendien heb ik ernstig mijn twijfels over Home Assistant onder Windows....
Las laatst een opmerking op Discord dat dat over het algemeen geen succes is, zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
Neles7108 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 03:46:
[...]

Voorlopig heb ik een groeiend aantal devices van Xiaomi, met de Gateway Aqara en wat lampen, sensoren, robot vacuum en een aantal thermo/hygrometers.
Dit alles wil ik samen met wat ik nog meer vind . automatiseren. Dus ook Niet Zigbee. Ik wil ook iets met klimaatregeling in mn kas gaan doen.

Ik heb het vanavond nog een keer geprobeerd, eerst Python 3.54 geinstalleerd en toen in commandprompt geinstalleerd.
Ik heb een paar screenshots voor je gemaakt waar ik nu ben... maar hoe nu verder?

Thnx

Neles
Ik zou je ook adviseren om HA niet op Windows te draaien.
Weinig mensen die dat actief hebben draaien dus ook weinig tot geen support van gebruikers. Zowel hier als op HA forum.

Ik raad je aan een Raspberry Pi te gebruiken voor HA. Ikzelf gebruik HA op/in een virtuele omgeving op Ubuntu server 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31
Dat is minder. Moet ik kijken of ik een vm kan draaien onder windows en het hier in te zetten of toch de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
Ik zou lekker voor een Pi gaan. Hass.io werkt super. Je hoeft alleen maar de image erop te installeren, stroomstekker + UTP erin, 20 min wachten en gaan met die banaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiddit
SPX420 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Ik ben inmiddels terug naar 60.1 gegaan en wacht nog wel even tot 61.1.
als je onder hassio>advanced setting eerst supervisor update en dan reboot dan kan je wel gewoon de update doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
Neles7108 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 03:46:
[...]

Thnx

Neles
Op de typo's na, hierboven al genoemd, lijkt het nu toch redelijk te starten dus. Post eerst maar eens de inhoud van je configuration.yaml tussen code tags
code:
1
[code]Je config hier[/code]

Daar zit sowieso ergens een fout in dus. En verder, lees wat de meldingen zijn die je krijgt. Die geven je waardevolle informatie! Het is niet zomaar wat output na het intikken (of plakken) van een commando.

Verder wordt er wel erg makkelijk naar hassio gegerepen hier. Alsof iedereen even een raspberry pi klaar heeft liggen om wat te testen |:( . Mocht Windows echt problemen geven, probeer dan eens een Docker image of VM.
https://store.docker.com/...eassistant/home-assistant

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 17-01-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31
Ik heb wel een pi 3 liggen, maar die wordt ook op vakantie gebruikt als pms voor de iPad als we op reis zijn naar de bestemming. Maar goed, die kan ik gebruiken en later een nieuwe erbij kopen.
Maar liever draai ik het gewoon onder WHS of via vm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Overigens, wie Windows 10 draait, kan het natuurlijk ook proberen via het Windows Subsystem for Linux. Zolang je geen hardware aan de computer zelf gaat aansturen zou je volgens mij prima onder Windows kunnen testen of het een beetje lekker werkt.
Pagina: 1 ... 28 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.