Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulie72
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-04 17:37
Fostar82 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:18:
Ik ben nu al een poosje aan het meelezen in dit topic maar sta nu op het punt een ledstrip met milight spul erbij te kopen. Ik zit te denken aan onderstaande:
  • 2x 5m 24v RBG CCT led strip klik
  • LS2 controller + FUT 089 klik
  • 24v 10A voeding klik
Graag jullie mening; gaat dit werken zo?

Ik ga de ledstrip in de woonkamer achter een randje tegen het plafond bevestigen. Daarom zit ik ook te denken aan RGB CCT zodat ik de warmte in kan stellen en niet te disco-achtig wordt 8) Of is dit overdreven en kan ik ook voor RGB WW gaan?
Het betreft een lengte van 10 meter, vandaar ook de 24v. Ik hoop beide strips aan elkaar te kunnen solderen.
Om de leds aan elkaar te sluiten kun je gebruik maken van deze connectoren:

https://www.aliexpress.co...5c-4fe7-979b-5f8167a5fb79

Scheelt weer soldeerwerk

Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 14:57
Paulie72 schreef op zondag 12 november 2017 @ 08:32:
[...]

Scheelt weer soldeerwerk
Thnx. Al zijn 50 wat veel :)

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsmid6
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:37
Ik heb inmiddels mijn eerste mi.light lampen binnen en ben zeer tevreden. Nu had ik 4 E14 5W RGBWW lampen besteld, 1 van deze vier krijg ik niet gelinked met de wifi bridge. Heeft iemand nog een idee hoe ik deze kan linken? De andere 3 gingen in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulie72
Fostar82 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:44:
[...]

Kon niet zo snel een minder aantal vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Is er ook een RGB CCT versie van e14 beschikbaar?

Zie wel de E27 variant, maar is die er ook voor kleinere fitting?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Paulie72 schreef op zondag 12 november 2017 @ 08:32:
[...]

Scheelt weer soldeerwerk
Als je na een jaar elke week je connectors wil gaan aanduwen moet je deze connectoren vooral gaan gebruiken. Ik heb dit weekend toevallig mijn wapenkast opnieuw voorzien van ledstrips en kabels, nadat bovenstaande veel te vaak voorkwam, en dat waren maar 2-way connectors niet zoals deze 6-way.
Al snap ik wel dat velen hiervoor kiezen omdat het solderen van zulke kleine pads een gepriegel van jewelste kan zijn...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Is er nu nog steeds geen app die van je Mi-Light een fatsoenlijke Wake-up light kan maken?
Dus een mooie gesimuleerde zonsopgang van oranje naar geel o.i.d.?

Mijn vriendin wordt in de wintermaanden echt heel moeilijk wakker 's ochtends. En ik vind het dan weer zonde om geld uit te geven aan een Wake-up light terwijl mijn hele huis vol Wi-Fi lampen hangt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GGS_206 schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:54:
Is er ook een RGB CCT versie van e14 beschikbaar?

Zie wel de E27 variant, maar is die er ook voor kleinere fitting?
Ik zit er ook al lang op te wachten, maar helaas is die er nog steeds niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Wootism schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:56:
Is er nu nog steeds geen app die van je Mi-Light een fatsoenlijke Wake-up light kan maken?

Mijn vriendin wordt in de wintermaanden echt heel moeilijk wakker 's ochtends. En ik vind het dan weer zonde om geld uit te geven aan een Wake-up light terwijl mijn hele huis vol Wi-Fi lampen hangt :p
Daar kan je toch een script voor gebruiken/maken? Bv: https://community.home-as...-light-with-fade-in/18688.

En anders maak je er zelf een. simpele fade script en dan een aantal keer kleur veranderingen erbij. succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvJd
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 21:48
Hallo,
Ik ben bezig met een bestelling bij Aliexpress te plaatsen.

Ik heb oa E14 WW lampen.
Nu kan ik nergens vinden dat deze compatible zijn met de CCT-afstandsbediening voor 8 zones (De FUT089),
is er iemand die dit weet?

Of zijn deze lampen alleen compatible met de 4 zones AB (de FUT092)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 22:17

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb zelf een echte wakeup, het zijn best veel niveaus die ze gebruiken en beginnen inderdaad met een rood oranje gloed. Met een script zou het te doen moeten zijn om elke 30 seconde een nieuwe waarde te zetten, maar dan moet je wel de juiste waardes hebben. Heb ook voormdomoticz nog niet iets voorbij zien komen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:02

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

kun je de bridge handmatig upgraden van firmware? Las al eerder in dit topic van niet maar wellicht is dat inmiddels wel mogelijk. De optie in de web interface zit er wel in.

[ Voor 58% gewijzigd door martinvdm op 13-11-2017 22:43 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 23:43
Pixelmagic schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:56:
[...]

Ik heb zelf een echte wakeup, het zijn best veel niveaus die ze gebruiken en beginnen inderdaad met een rood oranje gloed. Met een script zou het te doen moeten zijn om elke 30 seconde een nieuwe waarde te zetten, maar dan moet je wel de juiste waardes hebben. Heb ook voormdomoticz nog niet iets voorbij zien komen.
Ik heb zoiets in powershell gemaakt voor de 'oudere' lampen, moet je wel zo'n wifi boxje hebben.
is een beetje rommelig, want snel in elkaar geflanst, maar het werkt. Dacht niet dat er veel behoefte aan was, dus nooit opgeleukt of gepost ofzo.

based on info from:
http://www.limitlessled.com/dev/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
function StartLight($client)
{
    for ($x=0;$x -le 2;$x++) #send 3 packets to be safe
    {
        $client.Send((0x49, 0x00, 0x55), 3, $remoteip, $remoteudpport) | out-null
    }
    Start-Sleep -Milliseconds 100 #then wait
}

string]$remoteip   = "10.10.10.100"   # IP to send to 
[int]$remoteudpport = 8899               # port to send to
[int]$sourceudpport = 0  

$bytearray = New-Object Byte[] 3
$udpClient = new-Object system.Net.Sockets.Udpclient($sourceudpport)

#color red
StartLight $udpClient
$udpClient.Send((0x40, 0xA6, 0x55), 3, $remoteip, $remoteudpport) | out-null
#dark
StartLight $udpClient
$udpClient.Send((0x4E, 0x02, 0x55), 3, $remoteip, $remoteudpport) | out-null

#light
StartLight $udpClient

$x = 1
do
{
    $x++
    $lighthex = "0x{0:x2}" -f $x
    Write-Output $lighthex
    $colorhex = "0x{0:x2}" -f 170 - $x
    StartLight $udpClient
    #brightness
    $udpClient.Send((0x4E, $lighthex, 0x55), 3, $remoteip, $remoteudpport) | out-null
    #color 
    $udpClient.Send((0x40, $colorhex, 0x55), 3, $remoteip, $remoteudpport) | out-null
    start-sleep -Seconds 30

}while ($x -le 27)

Start-Sleep -Seconds 600

#color red
StartLight $udpClient
$udpClient.Send((0x40, 0xA6, 0x55), 3, $remoteip, $remoteudpport) | out-null
#dark
StartLight $udpClient
$udpclient.Send((0x4a, 0x00, 0x55), 3, $remoteip, $remoteudpport) | out-null

$udpclient.close()

[ Voor 4% gewijzigd door Frost_Azimov op 13-11-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Pixelmagic schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:56:
[...]

Ik heb zelf ook een "echte" wakeup light.
Een beunhaas scriptje zal het prima doen. Misschien worden het veel regels maarja als t maar werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvJd schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:21:
Hallo,
Ik ben bezig met een bestelling bij Aliexpress te plaatsen.

Ik heb oa E14 WW lampen.
Nu kan ik nergens vinden dat deze compatible zijn met de CCT-afstandsbediening voor 8 zones (De FUT089),
is er iemand die dit weet?

Of zijn deze lampen alleen compatible met de 4 zones AB (de FUT092)?
Dat gaat niet werken. Het 8-zone systeem is een systeem op zich. Jenbt dan alleen die E27 12W lamp
Zie NL verhaal hier of het gedeelte hier over RGBWW afstandsbedieningen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2017 11:47 . Reden: toevoeging info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jsmid6 schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:21:
Ik heb inmiddels mijn eerste mi.light lampen binnen en ben zeer tevreden. Nu had ik 4 E14 5W RGBWW lampen besteld, 1 van deze vier krijg ik niet gelinked met de wifi bridge. Heeft iemand nog een idee hoe ik deze kan linken? De andere 3 gingen in een keer goed.
Blijven proberen. Soms lukt het niet in 1x

Probeer ook eens een andere zone (niet vergeten daarna te unlinken) en anders aanspraak maken op de garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fostar82 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:44:
[...]

Er zijn ok in NL genoeg zaken die koppelstukjes aanbieden. Per stuk wel een stuk duurder dan 50 op Ali :)
Zie hier. Vanaf 0,95 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paulie72 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:19:
[...]

Daar was ik al bang voor :)

Dacht ergens iets gelezen te hebben dat ze met firmware mogelijk 8 zone konden worden maar kan het nergens meer terugvinden.
Inderdaad tweede wifimodule integreren of de zones anders inrichten zodat je toch alles met 4 af kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

KvNwPPr schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:13:
[...]

Daar kan je toch een script voor gebruiken/maken? Bv: https://community.home-as...-light-with-fade-in/18688.

En anders maak je er zelf een. simpele fade script en dan een aantal keer kleur veranderingen erbij. succes ;)
Ik ben blij dat die ik dingen gekoppeld kreeg met mijn remote, laat staan er een script voor schrijven / runnen. :P
Had gehoopt dat er een iOS-app beschikbaar was die mijn lampjes via WiFi kon aansturen o.b.v. een wekker.

Ik ga eens kijken of ik dat Domoticz geïnstalleerd krijg op mijn Macbook, zit toch wel flink wat potentie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wootism schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:07:
[...]
Ik ga eens kijken of ik dat Domoticz geïnstalleerd krijg op mijn Macbook, zit toch wel flink wat potentie in.
Als je het installeert op je MacBook, moet wel je MacBook altijd aanstaan. Domoticz stuurt namelijk zijn commands direct naar de lampen en moet daarvoor dus aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Wootism schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:07:
[...]

Ik ben blij dat die ik dingen gekoppeld kreeg met mijn remote, laat staan er een script voor schrijven / runnen. :P
Had gehoopt dat er een iOS-app beschikbaar was die mijn lampjes via WiFi kon aansturen o.b.v. een wekker.

Ik heb zelf geen ervaring met scripts/coding. Ik ben zeer tevreden met Home Assistant omdat het zo makkelijk werkt en complete scripts te downloaden zijn. Je hoeft geen python expert te zijn, hooguit een aantal kenmerken in het script aan passen. Ik vond zelf Domoticz minder fijn en makkelijk.

Ennuh aansturen met je telefoon klinkt mooi maar is in de praktijk KUT imo. Ik red het nu met een simpel script dat lampen aanzet als de zon bijna ondergaat. En jij kan nog uitbreiden met een alarm clock script op je slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwbanaantje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 10:53
Goedemiddag, ik zit met een probleempje en kom er niet uit. Ik heb 3x GU10 RGBWW lampen en vandaag de batterijen gewisseld van de remote. Nu reageert 1 van de 3 lampen totaal niet meer (zowel zone aan/uit als master aan/uit) en deze blijft de laatst ingestelde kleur gebruiken (warm wit).

Al geprobeerd:
- De lamp weer te linken aan dezelfde zone
- De lamp te linken aan andere zone
- De hele zone te unlinken en weer te linken (de andere 2 lampen doen wat ze moeten doen)

Zijn er nog dingen die ik kan proberen om de lamp weer werkend te krijgen?

EDIT: Probleem is spontaan verholpen :? Blij dat het weer werkt

[ Voor 8% gewijzigd door blauwbanaantje op 14-11-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In tegenstelling met Phillips Hue is er voor Mi-light zeker geen aansluitmogelijkheid voor aanwezigheidsdetectie of gewoon simpele aan/uit plak schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:31:
In tegenstelling met Phillips Hue is er voor Mi-light zeker geen aansluitmogelijkheid voor aanwezigheidsdetectie of gewoon simpele aan/uit plak schakelaars?
Niet zonder tussenkomst van een controller dacht ik zoals domoticz of anders welke tussen de schakelaar en Milight in zit.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 16:54
Pff gisteren een uur geprobeerd om de ibox2 te koppelen aan mijn netwerk. Kreeg het niet geregeld. Uiteindelijk geprobeerd via zijn ip adres te benaderen en handmatig de gegevens in te voeren. Kwam er 1 keer in na lang proberen, daarna niet meer (pagina moet lang laden).
Wifi van de router op b/g/n gezet, geen effect.

Ik las ergens dat er wat issues zijn in android 7 met de milight app. Iemand hier mee bekend?

Edit: telefoon van mijn vriendin gebruikt (android 5) - gelijk succes 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door frietsje op 15-11-2017 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-10 15:58
Hier geen problemen gehad op LOS14.1 (Android 7.1)

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 19:56
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:31:
Ik gebruik momenteel domoticz icm milight en kaku schakelmateriaal. Toen ik de lampen in de huiskamer had vervangen voor milight materiaal heb ik de overgebleven kaku afstandbediening ingezet als schakelaar voor milight. Je kun op deze manier zelfs een default helderheid en kleur instellen als je knop gebruikt.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 19:57
Is er een reden om aan te nemen dat deze ledstrip van slechte kwaliteit is?

https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.CbxVyx

Ik zou graag een RGB CCT ledstrip willen en dit is de enige die ik kan vinden op AliExpress. Op de foto's lijkt het licht niet zo fel, maar misschien zeggen foto's niet zoveel....

[ Voor 24% gewijzigd door Blackouts op 21-11-2017 16:35 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

bramv82 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:35:
Is er een reden om aan te nemen dat deze ledstrip van slechte kwaliteit is?

https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.CbxVyx

Ik zou graag een RGB CCT ledstrip willen en dit is de enige die ik kan vinden op AliExpress. Op de foto's lijkt het licht niet zo fel, maar misschien zeggen foto's niet zoveel....
Het zijn gewoon SMD5050 leds, volgens mij zit je prima, alleen lijkt me de 11w wat laag of ik zie het verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
martinvdm schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:21:
[...]

Het zijn gewoon SMD5050 leds, volgens mij zit je prima, alleen lijkt me de 11w wat laag of ik zie het verkeerd...
Ja inderdaad. Andere rgbw led strips zitten op 14.4W/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 20:33

Heb je een android telefoon? probeer dan deze app:
Google Play: Sunriser

Ik heb hem tijdje gebruikt en het werkt best goed!.. alleen m'n vriendin vond m niet leuk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Zojuist 10 meter ledstrip besteld á 14.4 Watt per meter. Hiervan ga ik ongeveer 8,5 meter gebruiken.

Heeft er iemand een tip voor een goedkope 24V / 6A voeding? Mag eventueel uit China komen, maar dan moet ie wel veilig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 11:50
bramv82 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:26:
Zojuist 10 meter ledstrip besteld á 14.4 Watt per meter. Hiervan ga ik ongeveer 8,5 meter gebruiken.

Heeft er iemand een tip voor een goedkope 24V / 6A voeding? Mag eventueel uit China komen, maar dan moet ie wel veilig zijn...
Geen Chinese voedingen gebruiken. Gewoon een Mean Well pakken. Zo duur zijn die dingen niet.

Bijvoorbeeld: https://www.123led.nl/Vel...en-chassis-i460-t425.html of bij conrad iets goedkoper https://www.conrad.nl/nl/...c-65-a-156-w-1439465.html

Ik heb zelf een Goobay LED driver 24v, maar die kan niet zoveel ampère leveren.
Hoewel mijn ervaring is dat de meeste ledstrips niet het vermogen trekken als wat dat er volgens specificaties wordt gevraagd. Maar goed, dat is ook Chinese meuk :P

[ Voor 7% gewijzigd door FunFair op 22-11-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
FunFair schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:33:
[...]

Geen Chinese voedingen gebruiken. Gewoon een Mean Well pakken. Zo duur zijn die dingen niet.

Bijvoorbeeld: https://www.123led.nl/Vel...en-chassis-i460-t425.html of bij conrad iets goedkoper https://www.conrad.nl/nl/...c-65-a-156-w-1439465.html

Ik heb zelf een Goobay LED driver 24v, maar die kan niet zoveel ampère leveren.
Hoewel mijn ervaring is dat de meeste ledstrips niet het vermogen trekken als wat dat er volgens specificaties wordt gevraagd. Maar goed, dat is ook Chinese meuk :P
Zit daar nog iets van een behuizing of bescherming om de 230V aansluitingen? Heb ze liever niet open en bloot liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met hoe respectievelijk de

1) GU10 4W RGB-CCT en de
2) GU10 5W RGB-WW

zich verhouden qua lichtsterkte tot een 50W halogeen lampje, en hoe goed ze passen in een eenvoudig inbouwspotje?

Ik zag o.a. deze foto eerder in het topic en werd daar nogal nerveus van aangezien ik 19 inbouwspotjes heb die LED moeten gaan worden. De ruimte achter de spots gaat het probleem niet worden (zit ruim 15 cm achter), ik vraag me af of ze wel ver genoeg de spot zelf in gaan komen om de clip er voor te krijgen...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:46:
Heeft iemand hier ervaring met hoe respectievelijk de

1) GU10 4W RGB-CCT en de
2) GU10 5W RGB-WW

zich verhouden qua lichtsterkte tot een 50W halogeen lampje, en hoe goed ze passen in een eenvoudig inbouwspotje?

Ik zag o.a. deze foto eerder in het topic en werd daar nogal nerveus van aangezien ik 19 spotjes heb die LED moeten gaan worden.
Zelf heb ik 3 van deze in mijn slaapkamer (16m²): https://www.ledpaneelgroo...u2n-EZP-O-w4aAmXfEALw_wcB
Werken prima, geven veel licht en zijn wel vergelijkbaar met de 5w led-spots die ik eerst had, die dan weer een vervanging van een 50w waren. Deze lampen zijn hetzelfde formaat als een normale gu10 spot, het is belangrijk dat je hierbij oplet dat je wel de 4w en niet de 5w neemt. De 4w is nieuwer en geeft meer licht. Op AliExpress kan je ze voor een mooie prijs kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze lampen zijn hetzelfde formaat als een normale gu10 spot, het is belangrijk dat je hierbij oplet dat je wel de 4w en niet de 5w neemt. De 4w is nieuwer en geeft meer licht. Op AliExpress kan je ze voor een mooie prijs kopen.
Ik zie in de specificaties dat de 5W 440-490 lumen geeft, en de 4W slechts 280... dat lijkt me toch een behoorlijk verschil.

Daarbij gaat het bij mij om de woonkamer met open keuken, dus wat fatsoenlijk (helder) licht kunnen kiezen als het nodig is is wel nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
bramv82 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:36:
[...]

Zit daar nog iets van een behuizing of bescherming om de 230V aansluitingen? Heb ze liever niet open en bloot liggen
Bij die van mij niet. Ik gebruik hem vaak voor test dingen en dan plak ik er even tape over heen. Ik had hem voorheen op zolder aan een balk gemonteerd waar je niet zomaar bij komt.

Anders moet je echt kijken naar LED drivers, maar die zijn een stuk prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:17:
[...]

Ik zie in de specificaties dat de 5W 440-490 lumen geeft, en de 4W slechts 280... dat lijkt me toch een behoorlijk verschil.

Daarbij gaat het bij mij om de woonkamer met open keuken, dus wat fatsoenlijk (helder) licht kunnen kiezen als het nodig is is wel nodig :)
Hier 7 van de nieuwe spots in de keuken zitten.
Meer dan fatsoenlijk licht. Daarnaast ook een RGB-CCT strip bovenop de loof. Geloof me. Je wilt de spots dimmen.

Ze zijn geschakeld op een fysieke schakelaar. Mooie van Mi-light t.o.v. Hue is trouwens wel dat de lampen hun instelling onthouden.

Heb wel foto's evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle input/hulp wordt zeker gewaardeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Mickman schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:29:
[...]
Ze zijn geschakeld op een fysieke schakelaar. Mooie van Mi-light t.o.v. Hue is trouwens wel dat de lampen hun instelling onthouden.
Ik heb er nu 6 in de keuken hangen, en 2 in de tussenruimte richting woonkamer. Dit zijn ook de zones die ik voor deze 8 lampjes heb ingesteld. Echter, als ik zone-keuken uitzet, daarna alles via de schakelaar uitzet en weer aanzet blijft zone-keuken ook aan... De rest van de instellingen behouden ze wel overigens. Of gaan ze sowieso altijd aan nadat je weer de stroom erop zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik heb nu gu10 spots in de keuken dimbaar met een dimmer op de muur. Stel ik vervang ze door milight spots, Zijn die ook dimbaar met een normale led dimmer?

Laat maar. Gaat helaas niet werken

[ Voor 12% gewijzigd door Blackouts op 22-11-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frietsje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:39:
[...]

Ik heb er nu 6 in de keuken hangen, en 2 in de tussenruimte richting woonkamer. Dit zijn ook de zones die ik voor deze 8 lampjes heb ingesteld. Echter, als ik zone-keuken uitzet, daarna alles via de schakelaar uitzet en weer aanzet blijft zone-keuken ook aan... De rest van de instellingen behouden ze wel overigens. Of gaan ze sowieso altijd aan nadat je weer de stroom erop zet?
Als ik het goed begrijp heb je 2 groepen gemaakt die je met één wandschakelaar bedient? En beide groepen gaan weer aan als één van beide via app/remote uitgezet is en je de wandschakelaar gebruikt?

Of heb ik het verkeerd begrepen?

• frietsje
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:39:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je 2 groepen gemaakt die je met één wandschakelaar bedient? En beide groepen gaan weer aan als één van beide via app/remote uitgezet is en je de wandschakelaar gebruikt?

Of heb ik het verkeerd begrepen?
Correct!

Verwijderd

Check.

Handig om te weten hoe ze zich dan gedragen mocht ik idd voor MiLight gaan kiezen. Ook hier zal het 2 groepen op 1 schakelaar gaan worden, 4 groepen in totaal.

Misschien zelfs 3 groepen op 1 schakelaar (5 totaal) mocht het de 4W worden.

Wat doen ze trouwens als je beide groepen via remote/app uit zet, vervolgens schakelaar uitzet en de schakelaar weer aan zet? Blijft alles uit of gaat alles aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 02:57 ]

• frietsje
Zal het zaterdag even checken!
We wonen er dan pas, dus echt veel is het nog niet getest. Uiteindelijk komt er wel een milight remote aan de muur, en wellicht vervang ik de 'echte' schakelaar nog door iets dat domoticz aanstuurt zodra ik die heb lopen...

• frozen_fire
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gisteren de reacties hier van de laatste paar maanden doorgelezen en vervolgens besteld bij Aliexpress:

- 3x FUT105 12W RGB+CCT (ik wilde eigenlijk de 9W versie, FUT012, maar kon deze nergens beschikbaar vinden)
- 1x FUT092 remote 4-zone
- 1x Wibox2

Hier is een overzicht van de nieuwste RGB+CCT lampen, remotes en compatibiliteit:
https://www.eled.pl/pl/p/...%2CFUT013%2CFUT014%2C.pdf

In tegenstelling tot wat ik hier gelezen had, is er dus wel degelijk een E14 RGB+CCT lamp. Dit is de FUT013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-10 22:07
Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:37:
[...]

Check.

Handig om te weten hoe ze zich dan gedragen mocht ik idd voor MiLight gaan kiezen. Ook hier zal het 2 groepen 2 groepen op 1 schakelaar gaan worden, 4 groepen in totaal.

Misschien zelfs 3 groepen op 1 schakelaar (5 totaal) mocht het de 4W worden.

Wat doen ze trouwens als je beide groepen via remote/app uit zet, vervolgens schakelaar uitzet en de schakelaar weer aan zet? Blijft alles uit of gaat alles aan?
Milight gaat altijd aan en naar de laatst ingestelde kleur+helderheid zodra je er stroom opzet. In jouw voorbeeld zullen dus alle groepen tegelijk aan gaan.

Let wel op dat als je meerdere groepen op 1 schakelaar zet, dit wel lastig is met het pairen met de afstandbediening. Lampen gaan namelijk eerste paar seconden na dat de stroom erop komt in pair modus. Je hebt dus altijd alle groepen tegelijk in pairmodus ;).

Dit kun je oplossen door de lampen eerst een voor een in een aparte fitting te pairen. Of de lampen bij het indraaien meteen te pairen. Je moet dan wel stroom op je fitting laten staan terwijl je de lamp erin draait.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Vandaag de eerste gu10 4w in gebruik genomen. Erg mooie compacte lampen. Heb tevens de homebridge Milight plug-in geladen en dat werkt best leuk.
“Zet keuken lamp rood” :P

• Mickman
frozen_fire schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:36:
Gisteren de reacties hier van de laatste paar maanden doorgelezen en vervolgens besteld bij Aliexpress:

- 3x FUT105 12W RGB+CCT (ik wilde eigenlijk de 9W versie, FUT012, maar kon deze nergens beschikbaar vinden)
- 1x FUT092 remote 4-zone
- 1x Wibox2

Hier is een overzicht van de nieuwste RGB+CCT lampen, remotes en compatibiliteit:
https://www.eled.pl/pl/p/...%2CFUT013%2CFUT014%2C.pdf

In tegenstelling tot wat ik hier gelezen had, is er dus wel degelijk een E14 RGB+CCT lamp. Dit is de FUT013.
De fut092 remote werkt niet met de fut105 en fut012. Hiervoor moet je remote fut089 hebben. Die werkt prima bij mij.

Andersom kwam ik er achter dat de rgbww ledstrip controllers fut039 niet werken met de fut089 remote. Daarvoor heb ik nu een nieuwe controller gekocht, LS02.

Al hoewel, ik zie net dat er al weer een nieuwe RGB-CCT controller is, de fut045.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

frietsje schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:00:
Zal het zaterdag even checken!
We wonen er dan pas, dus echt veel is het nog niet getest. Uiteindelijk komt er wel een milight remote aan de muur, en wellicht vervang ik de 'echte' schakelaar nog door iets dat domoticz aanstuurt zodra ik die heb lopen...
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

exponential schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:57:
[...]
Milight gaat altijd aan en naar de laatst ingestelde kleur+helderheid zodra je er stroom opzet. In jouw voorbeeld zullen dus alle groepen tegelijk aan gaan.
Ah ok. Dus als je de lampen 's avonds via de app uit zou zetten en de volgende morgen heb je je telefoon boven laten liggen kan je dus wel door de wandschakelaar uit te zetten en weer aan de lampen aan krijgen. "Laatste instelling" zou ook kunnen hebben betekend dat via de app/remote op "off" zetten ook onthouden zou worden.

Voor de zekerheid: dat is dus niet het geval?
exponential schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:57:
Let wel op dat als je meerdere groepen op 1 schakelaar zet, dit wel lastig is met het pairen met de afstandbediening. Lampen gaan namelijk eerste paar seconden na dat de stroom erop komt in pair modus. Je hebt dus altijd alle groepen tegelijk in pairmodus ;).

Dit kun je oplossen door de lampen eerst een voor een in een aparte fitting te pairen. Of de lampen bij het indraaien meteen te pairen. Je moet dan wel stroom op je fitting laten staan terwijl je de lamp erin draait.
Je hebt het nu alleen over de eerste keer dat je de lampen aansluit en de setup maakt neem ik aan? Dat is niet zo'n probleem, al zou het een paar uurtjes klooien zijn kom ik daar wel uit, zolang het daarna maar probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozen_fire
  • Niet online
Mickman schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:36:
De fut092 remote werkt niet met de fut105 en fut012. Hiervoor moet je remote fut089 hebben. Die werkt prima bij mij.
Dit is toch echt wel vreemd. De FUT105 wordt op aliexpress -tig keren aangeboden in combinatie met de FUT092. Ik heb ze in ieder geval samen besteld, binnen een aantal weken laat ik wel weten of het werkt of niet. Als het niet werkt kan ik ze nog altijd aansturen via de Wibox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exponential
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 03:07:

Ah ok. Dus als je de lampen 's avonds via de app uit zou zetten en de volgende morgen heb je je telefoon boven laten liggen kan je dus wel door de wandschakelaar uit te zetten en weer aan de lampen aan krijgen.
Ja dat kan!

"Laatste instelling" zou ook kunnen hebben betekend dat via de app/remote op "off" zetten ook onthouden zou worden.

Voor de zekerheid: dat is dus niet het geval?
Dat is inderdaad niet het geval. Daarom zei ik ook: aan en naar de laatst ingestelde kleur

Je hebt het nu alleen over de eerste keer dat je de lampen aansluit en de setup maakt neem ik aan? Dat is niet zo'n probleem, al zou het een paar uurtjes klooien zijn kom ik daar wel uit, zolang het daarna maar probleemloos werkt.
Inderdaad, alleen de eerste keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 06-10 22:17
Mickman schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:36:
[...]

Andersom kwam ik er achter dat de rgbww ledstrip controllers fut039 niet werken met de fut089 remote. Daarvoor heb ik nu een nieuwe controller gekocht, LS02.

Al hoewel, ik zie net dat er al weer een nieuwe RGB-CCT controller is, de fut045.
Volgens de website van Futlight zou de FUT105 wel door de FUT092 te bedienen moeten zijn. Waarom heb je het idee dat dat niet zou werken?
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:45:
Ik heb al heel wat rgb-cct Milight lampen, 8x de gu10 (fut103) 2x de downlight (fut068) en 4x de 8w rgb-cct (fut015).
En met de laatste heb ik problemen om deze te kunnen linken aan de 8-Zone Smart Panel Remote Controller.
Ik kan de controller dus niet met de 8w fut015 linken, terwijl er in de beschrijving van de b8 staat omschreven "fully compatible with rgb+cct series Milight bulbs"
Ik heb ook de 4 zone wand controller , met deze heb ik ook geen problemen.
De andere lampen zijn geen probleem , werkt Milight opeens met een ander protocol ? of doe ik wat verkeerd.
Is het gelukt om de FUT015 te linken aan de B8. Qua naamgeving zou je denken dat het zou moeten werken, maar in de documentatie krijg ik het niet bevestigd. Deze bulb staat - gek genoeg - ook helemaal niet in de catalogus van 2017.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
frozen_fire schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:43:
[...]

Dit is toch echt wel vreemd. De FUT105 wordt op aliexpress -tig keren aangeboden in combinatie met de FUT092. Ik heb ze in ieder geval samen besteld, binnen een aantal weken laat ik wel weten of het werkt of niet. Als het niet werkt kan ik ze nog altijd aansturen via de Wibox.
Excuus. Je hebt gelijk. Ik heb niet goed gekeken. De fut092 remote staat wel degelijk vermeld als compatible.
Ik heb de verkeerde conclusie getrokken.
Zelf had ik een fut015 en fut105 besteld. De fut015 werkte niet met mijn remote dus daar heb ik een losse fut092 voor besteld. Dacht daarom dat de fut105 alleen op de fut089 zou werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickman
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:19:
[...]

Alle input/hulp wordt zeker gewaardeerd. :)
Hier wat foto's van overdag.
Normale stand, volle stand en close-up.

Normaal:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2h3u9o4.jpg

Volle stand:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/348g19g.jpg

Close-up:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2yufza9.jpg

De ledstrip in de koof komt van led-outlet. Dat was de enige RGBCCT ledstrip met genoeg leds per meter (120 leds per meter, 24v). De meeste strips hebben minder leds en kunnen zorgen voor een minder egaal licht. Strips zijn helaas wel duur. 100 euro voor 5 meter.
http://www.led-outlet.com...T-LED-Strip-120-LEDS-P/M#

[ Voor 26% gewijzigd door Mickman op 24-11-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

exponential schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:44:
[...]

Ja dat kan!
[...]
Dat is inderdaad niet het geval. Daarom zei ik ook: aan en naar de laatst ingestelde kleur
[...]
Inderdaad, alleen de eerste keer
Altijd fijn om dingen 100% duidelijk te krijgen. Bedankt!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mickman schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:00:
[...]
Hier wat foto's van overdag.
Ziet er netjes uit vriend. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok mensen,

Ik raak steeds meer overtuigd van dit MiLight spul en als ik ga bestellen wordt het 19 x FUT103, FUT089 en iBox 1 of 2.

Misschien dat de FUT092 ook voldoende zou zijn maar ik vind de 089 er netter uit zien, en de mogelijkheid om er meer dan 4 groepen mee aan te sturen geeft natuurlijk wat meer flexibiliteit.

Ik heb echter nog 2 laatste vragen:

1) Hoe goed dimbaar is FUT103? Is dat in een beperkt aantal vaste stappen of gaat dan min of meer traploos? Wat is de laagste dimstand?

2) Is het mogelijk om, al dan niet via afstandbediening, tenminste 1 (liefst meer) voorkeursinstelling te kiezen/bewaren voor een groep? En indien dat kan, dan met één druk op de knop alle groepen tegelijk op een voorkeursinstelling te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickman
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:39:
Ok mensen,

Ik raak steeds meer overtuigd van dit MiLight spul en als ik ga bestellen wordt het 19 x FUT103, FUT089 en iBox 1 of 2.

Misschien dat de FUT092 ook voldoende zou zijn maar ik vind de 089 er netter uit zien, en de mogelijkheid om er meer dan 4 groepen mee aan te sturen geeft natuurlijk wat meer flexibiliteit.

Ik heb echter nog 2 laatste vragen:

1) Hoe goed dimbaar is FUT103? Is dat in een beperkt aantal vaste stappen of gaat dan min of meer traploos? Wat is de laagste dimstand?

2) Is het mogelijk om, al dan niet via afstandbediening, tenminste 1 (liefst meer) voorkeursinstelling te kiezen/bewaren voor een groep? En indien dat kan, dan met één druk op de knop alle groepen tegelijk op een voorkeursinstelling te zetten?
1) FUT103 is goed dimbaar van bijna uit tot fel
2) Via de app kan dit volgens mij wel, via de remote niet. Via de remote kun je wel alle groepen tegelijk aan of uitschakelen waarna je de kleur voor alle groepen tegelijk instelt.

Kan het niet met zekerheid zeggen mbt de app, want mijn iBox is momenteel niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mickman schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:58:
[...]
2) Via de app kan dit volgens mij wel, via de remote niet. Via de remote kun je wel alle groepen tegelijk aan of uitschakelen waarna je de kleur voor alle groepen tegelijk instelt.

Kan het niet met zekerheid zeggen mbt de app, want mijn iBox is momenteel niet aangesloten.
Alright, iig bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik begrijp misschien de app niet goed, maar als ik een preset bewaar en ik activeer die dan komt dit niet overeen met wat ik heb opgeslagen. Meer mensen zulke issues met de Milight app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen bedankt voor jullie hulp.

Inmiddels 19 lampjes, remote en iBox via AliExpress besteld (ik heb wel 6 keer gecheckt of ik GU10 gekozen heb :P ). Als het even mee zit en de douane niet al te lastig doet zal 't er met een dag of 15 moeten zijn.

Zodra 't spul binnen is zal ik in ieder geval nog een keer een update van mijn ervaring er mee geven.

:)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2017 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Heeft er iemand ook ervaring om een bestaande led lamp om te bouwen met een Mi-Light controller? (Warm Wit)
Er zit een adapter in die van 230v naar 24v DC gaat.
En het lampgedeelte zelf bestaat uit een ronde aluminium plaat met losse ledjes daarop.
We vinden de lamp eigenlijk te fel dus als we hem kunnen dimmen dan zou dat heel mooi zijn.
http://www.globo-lighting.com/en/products/46/40419/

Van Milight heb ik een controller gevonden maar ik weet niet als je zoiets zo achter de voeding kunt zetten van de ledjes. Heb zelf nog nooit de Milight controllers gebruikt.

Milight 4IN1 Smart LED Controller Voor Enkele Kleur, RGB, RGBW, CCT LED Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
thespeed schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:48:
Heeft er iemand ook ervaring om een bestaande led lamp om te bouwen met een Mi-Light controller? (Warm Wit)
Er zit een adapter in die van 230v naar 24v DC gaat.
En het lampgedeelte zelf bestaat uit een ronde aluminium plaat met losse ledjes daarop.
We vinden de lamp eigenlijk te fel dus als we hem kunnen dimmen dan zou dat heel mooi zijn.
http://www.globo-lighting.com/en/products/46/40419/

Van Milight heb ik een controller gevonden maar ik weet niet als je zoiets zo achter de voeding kunt zetten van de ledjes. Heb zelf nog nooit de Milight controllers gebruikt.

Milight 4IN1 Smart LED Controller Voor Enkele Kleur, RGB, RGBW, CCT LED Controller
Milight heeft alleen LED strip controllers en 1 led strip dimmer. Dat is deze http://futlight.com/produ...ls.aspx?id=290&typeid=146.

Weet niet of dat gaat werken met je lamp. Ingangsspanning van de controllers en drivers ligt tussen 12 en 24 volt, dus dat gaat iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:05
Ik heb vandaag de Milight controller ontvangen en de led strip. Ik ben helemaal nieuw met led strips en ik zie dat er een soort connectoren opzitten. Kan ik die er af halen zodat de draden in de controller kunnen? Of wat is de functie daarvan?

Zie mijn foto
https://imgur.com/a/WPtCm

Huidige set up bestaat uit een WiFi box en drie E27 RGBCCT lampen. De controller komt in principe gewoon naast de led strip.

[ Voor 17% gewijzigd door vinom op 28-11-2017 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:45:
Ik heb vandaag de Milight controller ontvangen en de led strip. Ik ben helemaal nieuw met led strips en ik zie dat er een soort connectoren opzitten. Kan ik die er af halen zodat de draden in de controller kunnen? Of wat is de functie daarvan?

Zie mijn foto
https://imgur.com/a/WPtCm

Huidige set up bestaat uit een WiFi box en drie E27 RGBCCT lampen. De controller komt in principe gewoon naast de led strip.
Connector afknippen van de ledstrip, vervolgens de einden van de draden vastschroeven en hij zou moeten werken. Vergeet niet de draden te strippen voordat je dit doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Jochemd13 op 28-11-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Top, dat dacht ik ook al. Wilde het toch even zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Even een vraagje over de voeding. Ik heb een laptop adapter liggen die 120 watt doet bij 19v. Ik heb een ledstrip van 12-24v en 14.4w per meter, die in totaal ook ongeveer 120 watt zal gebruiken.

Voldoet die laptop voeding? Ik weet wel dat je beter een iets te grote voeding moet gebruiken, maar er wordt hier ook gezegd dat die ledstrips uit China vaak wat minder verbruiken dan wat er aangegeven wordt.
Kan ik de voeding wel veilig proberen? Wat gebeurt er als de voeding toch te klein blijkt? Gaat ie kapot of gaat ie uit als beveiliging of vliegt ie in de fik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jochemd13 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:10:
[...]

Connector afknippen van de ledstrip, vervolgens de einden van de draden vastschroeven en hij zou moeten werken. Vergeet niet de draden te strippen voordat je dit doet.
Kan het zijn dat de sticker op de Milight controller die aangeeft waar de draden moeten, niet correspondeert met hoe ze werkelijk moeten zitten?
Ik wilde namelijk de kleur blauw maken bijvoorbeeld, maar ik kreeg rood. Of heb ik de draden niet goed genoeg verbonden met de controller? Ik heb een klein stukje van elke kabel gestript, maar het is allemaal maar dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:32:
[...]

Kan het zijn dat de sticker op de Milight controller die aangeeft waar de draden moeten, niet correspondeert met hoe ze werkelijk moeten zitten?
Ik wilde namelijk de kleur blauw maken bijvoorbeeld, maar ik kreeg rood. Of heb ik de draden niet goed genoeg verbonden met de controller? Ik heb een klein stukje van elke kabel gestript, maar het is allemaal maar dun.
Mocht de sticker niet kloppen, kijk dan op de achterkant daar staan ze namelijk ook aangegeven.
Kijk ook goed op de ledstrip of de letters wel kloppen met de kleuren van de kabels, die willen ook nog wel eens anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Ik maak sinds gisteren gebruik van een ESP8266 (Nodemcu) en een NRF24L01+ om mij Milight lampen aan te sturen. Helemaal perfect. Van iedere lamp die ik aanzet, uitzet of een andere kleur selecteer krijg ik nu keurig een MQTT message die ik vervolgens weer verwerk in Node-Red. Van daaruit stuur ik het door naar Blynk en naar Home-Assistant.

https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub

Hiervoor heb ik gebruikt gemaakt van een Arduino Mega en de NRF24L01+ in combinatie met RFLink firmware, maar dat was net niet helemaal wat ik zocht. Een paar kleine bugs, maar dat is logisch voor zoveel ondersteunde apparaten. Deze combinatie is ook prima, maar het feit dat ik niet zelf de software kan aanpassen vond ik een beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
vinom schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:32:
[...]

Misschien ligt het aan het feit dat je een RGBW strip (5 draden) probeert te verbinden aan een RGBWW/CCT controller. Daar heeft Mi-Light een aparte RGBW controller voor.

Draad moet je ongeveer 1 cm strippen en dan de losse adertjes in een puntje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Verwijderd Dat dacht ik eerst ook, maar mijn led strip is RGB WW, en op de controller staat dat ook links. Bij de draden staat inderdaad ook voor CW en WW dus CCT. Ik ga van de week even verder testen. Anders moet ik de FUT038 bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door vinom op 29-11-2017 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Volgens mij heb ik al eerder in dit topic gelezen dat RGBWW strip gewoon zou moeten werken op de RGB+CCT controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Yep, net even snel geprobeerd en rood en groen moesten omgewisseld worden. Nu doet ie het goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 10:09
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:03:
Mensen bedankt voor jullie hulp.

Inmiddels 19 lampjes, remote en iBox via AliExpress besteld (ik heb wel 6 keer gecheckt of ik GU10 gekozen heb :P ). Als het even mee zit en de douane niet al te lastig doet zal 't er met een dag of 15 moeten zijn.

Zodra 't spul binnen is zal ik in ieder geval nog een keer een update van mijn ervaring er mee geven.

:)
Ik zit ook te kijken op AliExpress wat ik ga bestellen en bij wie, ik vraag me alleen of of het echt voordeliger is als ik alsnog btw en invoerrechten moet gaan betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:33
Freezhost schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:48:
[...]

Ik zit ook te kijken op AliExpress wat ik ga bestellen en bij wie, ik vraag me alleen of of het echt voordeliger is als ik alsnog btw en invoerrechten moet gaan betalen?
Gewoon in batches bestellen i.p.v. alles in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ah, als je in de app "MiLight v3" de allerlaatste remote aanklikt, kun je opeens 8 groepen instellen/aansturen met een wifi unit? (Edit: dat lukt me tot nu toe nog niet..) Edit: de "oudere lampen" werken niet met de nieuwere 8 groepen remotes?

Ik vermoed ook dat het mogelijk is om een "oneindig" aantal virtuele groepen toe te voegen aan een wifi bridge, heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Je kan namelijk een UDP bericht sturen om "aan" te gaan naar groep 0-255, op het moment dat een lamp in "koppel" modus staat? (ben wel bang dat ik een lamp "brick" omdat ik 'm dan niet meer makkelijk kan ontkoppelen)
Edit, moet nog proberen, maar hoop zakt weg, geziens de nieuwe 8 groepen ook niet lijkt te werken.

Zo bestaat er bijvoorbeeld ook een remote voor 99 zones (https://www.applamp.nl/milight-99-zone-remote.html) maar, die werkt maar voor twee typen lampen... Lijkt dus een restrictie van de lamp te zijn, alhoewel je ze wel weer met verschillende bridges kan koppelen?

(Daarnaast vraag ik mij af of ik ook de WiFi iBox (die zelf ook RGB kleurt) met een afstandsbediening kan aansturen? Dit lijkt niet zo, alleen vanuit de app)

[ Voor 30% gewijzigd door Accretion op 29-11-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 13:59
Heeft iemand hier de RGB+CCT lampen (FUT015) al werkend in Domoticz? Ik krijg ze niet gepaired.

In de handleiding heb ik gevonden dat ik de volgende code moet uitvoeren:
10;MiLightv1;20F746;01;34BC;PAIR;

Tig keer gedaan inmiddels, maar zonder succes. Domoticz geeft wel aan: "Device created, it can be found ...". Maar vervolgens zie ik geen nieuwe device. ("Accept new Hardware Devices" staat wel aan).

Dit zegt de log trouwens:
code:
1
2
2017-11-29 23:39:31.528 User: initiated a RFLink Device Create command: 10;MiLightv1;20F746;01;34BC;PAIR;
2017-11-29 23:39:31.603 Error: RFLink: Error/Unknown command received!...

Edit:
Oke, mijn fout. Ik had blijkbaar MiLight nog niet aangezet met de RFLinkLoader, maar nu wel. Nu geeft die ook aan een probleem te hebben om de device aan te maken ("Problem creating Sensor!"). En zie dit in de log:

code:
1
2017-11-30 00:29:01.001 Error: RFLink: TX time out...

[ Voor 40% gewijzigd door BoschR op 30-11-2017 00:31 ]

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Verwijderd

Freezhost schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:48:
[...]
Ik heb m'n spul bij deze winkel gekocht.

Mijn bestelling is 19 van deze lampjes, 8-zone remote en de iBox met lamp. Kwam neer op net geen €160 totaal.

Wat de eventuele bijkomende schade gaat zijn ga ik achter komen. Zoals eerder beloofd zal ik nog wel een update geven zodra het spul er is. Tot nu toe lijkt er nog weinig te zijn gebeurd, als ik de status bij DHL express bekijk staat die al 2 dagen op "Shipment information received".

Maar goed, ik ga er gewoon van uit dat het vroeg of laat wel komt en als ik dan inderdaad btw en invoerrechten moet gaan betalen, zou het nog wel mee moeten vallen. Wat ik heb kunnen achterhalen zijn de invoerrechten 3%, en wordt de btw berekend over product + invoer + transport. Dat zou voor mij €39,40 zijn als er geen transport berekend wordt (ik hoefde dat immers niet te betalen). Maar zelfs als transport voor €40 telt, is dat nog maar €8 btw extra.

Dus m.a.w, ik hoop dat ik niks hoef bij te betalen, ik denk dat €40 wordt en ik hou rekening met €50. Ik vond deze lampjes niet goedkoper dan €16,95 per stuk in NL online, dus de douane moet het wel heel bont maken wil het niet de moeite waard zijn.
FastForwardNL schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:56:
[...]
Gewoon in batches bestellen i.p.v. alles in 1x.
Had ik ook aan zitten denken, maar als je alles te kort achter mekaar besteld wordt het zelfs als het aparte pakketten zijn nog steeds als 1 zending beschouwd. En om dan telkens onder de €22 te blijven was het helemaal een project van 3 maanden geworden. Dan maar de eventuele extra bijkomende kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 04:37 ]

Verwijderd

Sinds kort trotse bezitter van enkele Milight producten,

-Ibox
-Touchpanel B3
- 2 x RGBWW 6 W
- Fut039 ledstripcontroller

Nu hoop ik dat ik van wat experts enkele vraagjes beantwoord krijg.

Vraag 1

Is er een mogelijkheid om de iBox op in mijn geval zone 1 gekoppeld te krijgen? Nu moet ik deze via de app apart in en uitschakelen

Vraag 2

Ik wilde een ledstrip aansluiten op de FUT039 ledstrip controller. Een willekeurige ledstrip ( RGB 2835) gestript van de andere controller en de draadjes op kleur aangesloten( rood, blauw groen en wit) op de Milight controller( Fut039 RGBWW). Deze wordt gevoed door een 3A AC adapter.
Maar de boel werkt dus niet. Krijg de strip niet aan en heb ook geen idee wat ik fout heb gedaan en hoe ik kan nagaan of de controller wel werkt.

Wat kan ik doen om e.e.a. te testen en werkend te krijgen? Of heb ik gewoon een compleet verkeerde ledstrip aangesloten.

• FunFair
Wat zijn de ervaringen met de led strip dimmers van nu? Ik heb bij de schuur nog een ouder type zitten, maar bij te ver terugdimmen wordt het licht onaangenaam doordat het knippert. Niet zo erg voor buiten, maar als het beter kan...

Ik lees op de site van futlight dat de nieuwe controllers compatibel zijn met de nieuwe afstandsbedieningen, dus ze zullen wel verbeteringen hebben toegepast lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:05:
Sinds kort trotse bezitter van enkele Milight producten,

-Ibox
-Touchpanel B3
- 2 x RGBWW 6 W
- Fut039 ledstripcontroller

Nu hoop ik dat ik van wat experts enkele vraagjes beantwoord krijg.

Vraag 1

Is er een mogelijkheid om de iBox op in mijn geval zone 1 gekoppeld te krijgen? Nu moet ik deze via de app apart in en uitschakelen

Vraag 2

Ik wilde een ledstrip aansluiten op de FUT039 ledstrip controller. Een willekeurige ledstrip ( RGB 2835) gestript van de andere controller en de draadjes op kleur aangesloten( rood, blauw groen en wit) op de Milight controller( Fut039 RGBWW). Deze wordt gevoed door een 3A AC adapter.
Maar de boel werkt dus niet. Krijg de strip niet aan en heb ook geen idee wat ik fout heb gedaan en hoe ik kan nagaan of de controller wel werkt.

Wat kan ik doen om e.e.a. te testen en werkend te krijgen? Of heb ik gewoon een compleet verkeerde ledstrip aangesloten.
Zover ik weet kun je de WiFi box niet in een zone zetten.
Hoe heb je de draden precies zitten in de controller, kun je daar een foto van maken? Hoelang is de led strip?

Verwijderd

Ik heb er geen foto van, maar lijkt mij dat je er niet zoveel fout aan kan doen.

het is deze ledstrip, maar dan nu ingekort naar 2 meter ( netjes geknipt op de aangegeven "knipstreep")

https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.QoYrVz

zwarte stekkertje eraf geknipt en de draadjes op kleur aangesloten zoals het op de FUT039 staat aangegeven. witte dan op de V+ aangesloten.

https://www.google.nl/sea...9JyqVM:&spf=1512045993369

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exponential
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:47:
Ik heb er geen foto van, maar lijkt mij dat je er niet zoveel fout aan kan doen.

het is deze ledstrip, maar dan nu ingekort naar 2 meter ( netjes geknipt op de aangegeven "knipstreep")

https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.QoYrVz

zwarte stekkertje eraf geknipt en de draadjes op kleur aangesloten zoals het op de FUT039 staat aangegeven. witte dan op de V+ aangesloten.

https://www.google.nl/sea...9JyqVM:&spf=1512045993369
Met een multimeter spanning over de uitgangen van je controller meten? Dan weet je of het aan je strip ligt of aan je controller

Je zegt dat je hem van een andere controller hebt afgehaald. Zat ie daar wel op die manier aangesloten? Chinezen willen nog weleens per ongeluk een draadje omwisselen.

[ Voor 7% gewijzigd door exponential op 30-11-2017 13:54 ]

Verwijderd

Op die andere controller (met IR ontvanger ) zat het met stekkertjes vast. Volgens een YouTube tutorial kon het geen kwaad om die stekkertjes te knippen en aan te sluiten. Maar als ik draadjes op andere kleur aansluit om te testen, kan dat geen kwaad? Ben nieuw met ledverlichting en doormeten etc. Niet dat ik de boel opblaas of zo.

Verwijderd

Beste mensen,

Ik ben bezig mijn KaKu-systeem te vervangen door het NiLight systeem. Ik heb echter 2 armaturen met daarin halogeenlampen R7S van 78 mm. Deze kan ik gewoon vervangen door een LED exemplaar, echter deze zitten voorzover ik nu kan zien, (nog) niet in het MiLight assortiment. De armaturen vervangen of ombouwen is geen optie. Kan iemand mij de weg wijzen naar een oplossing?

Alvast bedankt!

Mvrgr Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:37

Indoubt

Always be indoubt until sure

Heeft iemand de FUT053 of FUT 054 al in het wild gezien? ik zie ze nog nergens in de winkel of bij banggood.

Ik bedoel deze:
Afbeeldingslocatie: https://futlight.com/uploads/image/20160412/20160412180120_0605.jpg

Deze heeft als voordeel dat ie met de nieuwe 4 zone remotes kan worden bediend en ik de verschillende zones separaat kan dimmen (of kleurtemperatuur instellen bij WW/CW strip).

Ik zou deze willen gebruiken met een 4 zone afstandbediening en witte ledstrip. Eigenlijk heb ik aan 3 zones genoeg maar 4 kan natuurlijk ook. Evt later uitbreiden naar een bridge via wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:02:
Op die andere controller (met IR ontvanger ) zat het met stekkertjes vast. Volgens een YouTube tutorial kon het geen kwaad om die stekkertjes te knippen en aan te sluiten. Maar als ik draadjes op andere kleur aansluit om te testen, kan dat geen kwaad? Ben nieuw met ledverlichting en doormeten etc. Niet dat ik de boel opblaas of zo.
Ik heb ook verschillende draad combinaties geprobeerd op de milight controller toen ik de draden ging aansluiten. Gebeurde niks ernstigs mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
FUT015 lampen inmiddels werkend gekregen met RFLink (R48) in Domoticz, bleek een losse soldering te zijn op het RFLink bordje.

Het bereik van de NRF module is wel drastisch slechter dan die van die milight ibox zelf. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

En kan je meer dan 4 groepen op 1 RFLink bordje krijgen? Heb nu 5 of 6 groepen in gebruik op 2 ibox'es. Wil graag van beide af.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 10:09
Hoe is het bereik van de inbox on de praktijk? Ik wil de lamp bij de voordeur en de lampen achter in de tuin schakelen met 1 ibox, zou dat kunnen? Tuin is circa 10 meter diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulie72
Ik heb nu meerdere Milight Wifi bridges draaien maar kan nergens vinden hoe ik die een andere naam kan geven zodat die in de Milight App kan onderscheiden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Paulie72 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:57:
Ik heb nu meerdere Milight Wifi bridges draaien maar kan nergens vinden hoe ik die een andere naam kan geven zodat die in de Milight App kan onderscheiden zijn?
In IOS Kun je op de Milight bridge schuiven en dan Edit kiezen en daar een naam geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig weekend had ik mijn Mi-Lights besteld: 19 lampjes (fut103), 1 afstandsbediening (fut089) en een iBox met lampje. Die werden gisteren bezorgd, wat een stuk sneller was dan verwacht (in nog geen 6 dagen).

Dit was het pakketje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ch74kRO.jpg

Alles zat netjes en strak ingepakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rGhdgX6.jpg

Hele bestelling ging goed. Alle onderdelen waren aanwezig:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z5HouD7.jpg

De afstandsbediening ligt lekker in de hand, is niet te groot of te klein en aan de voorkant behoorlijk chique voor de prijs. De achterkant is wel wat aan de 'goedkoop plastic-en' kant, het klepje om de batterijen te wisselen voelt ook niet erg solide aan. Hoeft op zich geen probleem te zijn als de batterijen lang mee gaan en er niet vaak gewisseld hoeft te worden (gaan we achter komen).

De iBox valt eigenlijk niet veel over te zeggen. Het is allemaal plastic, ziet er wel aardig uit en is niet veel groter dan een tennisbal. Deze is niet te bedienen met de afstandsbediening die ik heb, maar uiteraard wel met de app.

Wat me meteen op viel was hoe solide de lampjes aanvoelden. Een stukje zwaarder dan een regulier halogeen spotje, en mooi afgewerkt in een aluminium behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hvogOOe.jpg

Ter vergelijking, de fut103 naast het 50w halogeen spotje van Philips dat deze LED's komen vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKLBUIn.jpg

Toen kwam het aansluiten.

Ik was begonnen met een groep van 3 lampjes die op een eigen schakelaar zitten. Die koppelen met de afstandsbediening ging probleemloos.

De hoeveelheid licht die de fut103 geeft op warm wit op maximale setting komt erg dicht in de buurt van de halogeen spot, maar is wel ietsje minder (ik schat zo rond de 10-15%). De kleurtemperatuur komt ook behoorlijk in de buurt, maar is iets kouder (ik schat zo rond de 100-150K verschil).

Vervolgens de iBox aangesloten en de app geïnstalleerd op m'n smartphone. Koppelen met de smartphone ging ook zonder problemen, en de groep van 3 koppelen met de app was ook geen probleem.

Daarna een set van 2 lampjes op een andere schakelaar aangesloten en gekoppeld met een andere zone op de afstandsbediening. Ging ook goed.

Toen kwam ik bij de grootste groep, waar 14 lampjes op 1 schakelaar zitten. Hier wilde ik een paar verschillende zones van maken (zijn er uiteindelijk 4 geworden) en dacht slim te zijn door de lampjes nadat ik ze er inzette direct één voor één te koppelen aan de afstandsbediening. Dat werkte op zich prima, en via de afstandsbediening kon ik de zones precies zo bedienen zoals ik wil. Maar niet via de app. Ik was namelijk vergeten ze daar óók mee te koppelen. Dus toen ik dat alsnog probeerde, gaf dat als resultaat 1 zone van 14 lampjes.

M.a.w, ik kon opnieuw beginnen met deze 14 lampjes. De 6 die ik op aparte zones wilde hebben heb ik er weer uit kunnen halen, in een andere spot op een aparte schakelaar gedaan, daar ontkoppeld en opnieuw gekoppeld aan afstandsbediening en app.

En dat werkt wel goed.

Nu kan ik alle 19 lampjes, gespreid over 6 zones, zowel met afstandsbediening als met app bedienen. Ik heb er een kort filmpje van gemaakt met m'n telefoon (kwaliteit is niet best, slechte camera). Ik ben voorlopig er nog wel mee aan het prutsen en ontdekken welke instelling voor mij goed werken en prettig zijn, maar het geeft in ieder geval een aardige indruk van de hoeveelheid licht die het geeft, en wat dit spul kan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:43:
Vorig weekend had ik mijn Mi-Lights besteld: 19 lampjes (fut103), 1 afstandsbediening (fut089) en een iBox met lampje. Die werden gisteren bezorgd, wat een stuk sneller was dan verwacht (in nog geen 6 dagen).
Gaaf gedaan! Je hebt zeker wel veel moeten betalen inclusief invoerkosten etc.?
Op mijn slaapkamer heb ik nu Mi.Light alleen blijf ik zitten met het probleem dat ik 2 verschillende remote's heb gezien de ene helft van de lampen nieuw is en de andere helft oud, ik hoop dat ze snel met nieuwe E14's komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jochemd13 schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:02:
[...]
Gaaf gedaan! Je hebt zeker wel veel moeten betalen inclusief invoerkosten etc.?
Op mijn slaapkamer heb ik nu Mi.Light alleen blijf ik zitten met het probleem dat ik 2 verschillende remote's heb gezien de ene helft van de lampen nieuw is en de andere helft oud, ik hoop dat ze snel met nieuwe E14's komen

De douane had geen interesse in mijn pakketje, dus er kwamen geen kosten meer bij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
BoschR schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:54:
FUT015 lampen inmiddels werkend gekregen met RFLink (R48) in Domoticz, bleek een losse soldering te zijn op het RFLink bordje.

Het bereik van de NRF module is wel drastisch slechter dan die van die milight ibox zelf. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

En kan je meer dan 4 groepen op 1 RFLink bordje krijgen? Heb nu 5 of 6 groepen in gebruik op 2 ibox'es. Wil graag van beide af.
Je gebruikt zeker een NRF24L01+ zonder losse antenne? Wat ook zeker aan te raden is is om een 10uf capacitor te solderen tussen de 3.3v en de GND van de NRF24. Dat kan net het verschil maken tussen goed werken en net niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Lennyz schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:38:
[...]

Je gebruikt zeker een NRF24L01+ zonder losse antenne? Wat ook zeker aan te raden is is om een 10uf capacitor te solderen tussen de 3.3v en de GND van de NRF24. Dat kan net het verschil maken tussen goed werken en net niet goed werken.
Klopt, zonder losse antenne. Ik maak wel gebruik van het RFLink bordje, kan je dan nog steeds makkelijk een 10uf capacitor er tussen maken?

Arduino met RFLink zit wel in de meterkast atm en de ibox'es niet. Mogelijk is dit ook een probleem. Wellicht stoort er wat? De internet router die natuurlijk ook op de 2.4 GHz zit?

Pagina: 1 ... 28 ... 39 Laatste