Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 12:53
Van xperiablog heb ik de volgende changelog:
Rumoured changelist via Taiwaneese site

Update "Home" version.

Optimization "cameras" startup speed.

Re-optimized phone heating problem.

Upgrading contacts database.

Optimization of fluency.

"Camera" photographs accelerated storage time!

Optimization "cameras" code.

"Fingerprint" to enhance the ability to identify.

Optimize "RAM."

"Calendar" interface optimization.

Add "VoLET" function.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-02 08:59

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Vreemd genoeg krijg ik de update nog niet aangeboden OTA. Zal zo eens de companion software installeren, kijken of hij dan wel tevoorschijn komt. Irriteer me namelijk mateloos aan de supertrage camera, dus snelheidsverbeteringen daarin zijn altijd welkom!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
adamvansanten schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:22:
Vreemd genoeg krijg ik de update nog niet aangeboden OTA. Zal zo eens de companion software installeren, kijken of hij dan wel tevoorschijn komt. Irriteer me namelijk mateloos aan de supertrage camera, dus snelheidsverbeteringen daarin zijn altijd welkom!
Gek ja, hier kwam hij ook niet uit zichzelf naar voren, maar zodra ik naar instellingen -> over de telefoon -> software update ging kwam hij wel meteen naar voren als melding, dus gewoon OTA kunnen uitvoeren.
Camera vanuit coldboot is niet veel sneller, vanuit geheugen wel stuk sneller geworden.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Only schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:30:
[...]

Gek ja, hier kwam hij ook niet uit zichzelf naar voren, maar zodra ik naar instellingen -> over de telefoon -> software update ging kwam hij wel meteen naar voren als melding, dus gewoon OTA kunnen uitvoeren.
Camera vanuit coldboot is niet veel sneller, vanuit geheugen wel stuk sneller geworden.
Dat is mij dus niet gelukt helaas. Ook als ik naar de sony update pagina (vanuit dat software update scherm) ga, krijg ik nog steeds mijn huidige firmware als nieuwste. Even geduld hebben denk ik dan nog maar... Vanuit cold boot vind ik niet zo belangrijk, aangezien ik mijn telefoon eigenlijk nooit uitzet, maar vanuit het geheugen is wel fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
adamvansanten schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:32:
[...]

Dat is mij dus niet gelukt helaas. Ook als ik naar de sony update pagina (vanuit dat software update scherm) ga, krijg ik nog steeds mijn huidige firmware als nieuwste. Even geduld hebben denk ik dan nog maar... Vanuit cold boot vind ik niet zo belangrijk, aangezien ik mijn telefoon eigenlijk nooit uitzet, maar vanuit het geheugen is wel fijn ;)
Ja vanuit geheugen is fijn, maar ik had net dus al dat hij deruit was gegooid omdat ik andere dingen heb gedaan, en dan krijg je dus weer dat coldboot effect, zal dus niet altijd meer voorkomen, maar wel regelmatig.
Buildnummer 32.0.A.6.152 draait hier nu trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Only schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:36:
[...]

Ja vanuit geheugen is fijn, maar ik had net dus al dat hij deruit was gegooid omdat ik andere dingen heb gedaan, en dan krijg je dus weer dat coldboot effect, zal dus niet altijd meer voorkomen, maar wel regelmatig.
Buildnummer 32.0.A.6.152 draait hier nu trouwens.
Thanks voor de tip. Is het zo dat als je telefoon aangeeft dat er geen updates zijn, dat de PC app dan voor kan lopen? Of is het puur op geografie gescheiden en zal je in de PC app dezelfde resultaten krijgen als op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:29
adamvansanten schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:07:
[...]

Thanks voor de tip. Is het zo dat als je telefoon aangeeft dat er geen updates zijn, dat de PC app dan voor kan lopen? Of is het puur op geografie gescheiden en zal je in de PC app dezelfde resultaten krijgen als op je telefoon?
Op mijn telefoon gaf ie aan dat er geen update was, toen later met de PC Companion wel, dus er zit wel degelijk verschil in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 20:18
Hier geeft hij aan dat er geen update beschikbaar is. Zowel de PC Companion App als de Telefoon zelf.
Heb de Z5C via Vodafone. Mijn build is: 32.0.A.4.11

Jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsiders99
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 18:45
RoytjeP schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:38:
Hier geeft hij aan dat er geen update beschikbaar is. Zowel de PC Companion App als de Telefoon zelf.
Heb de Z5C via Vodafone. Mijn build is: 32.0.A.4.11

Jammer..
volgens mij is jou z5 compact een branded version. Ik heb namelijk ook alleen heb ik een Z5. Branded version gevallen moeten updates goed gekeurd worden door de mobile-operators(zoals T-mobile, Vodafaone etc.). Dit duurt paar weken in sommige gevallen eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:21
Update binnen, bedankt voor de tip. Jammer dat de telefoon niet automatisch een melding maakte over de update.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:22
Cyleo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:31:
Van xperiablog heb ik de volgende changelog:

[...]
Dit zijn de updates waar ik op zit te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Kan Iemand mij uitleggen waarom Sony toestellen altijd verschrikkelijke waaz over het scherm hebben? En slechte kijk hoek?
Families van me heeft de Z5 compact en hiervoor een Z3 compact geloof ik.

Maar het beeld blijft gewoon shit. Ze strooien altijd met fancy namen waarbij het beeld heel mooi zou moeten zijn zoals bravia etc.

Heb zelf een cheap ass Nexus 4 waarvan het contrast veel beter is en de kijk hoek super is zonder kleur verschuivingen zoals bij Sony.

Maken ze hun panelen zelf waardoor de rest van de industrie gewoon velen malen beter is? Elke Sony zie ik die vervelende waas over het scherm als je hem niet loodrecht voor je neus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsoutthere
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 13:26

itsoutthere

The Truth

Anoniem: 145867 schreef op zondag 01 november 2015 @ 09:21:
Kan Iemand mij uitleggen waarom Sony toestellen altijd verschrikkelijke waaz over het scherm hebben? En slechte kijk hoek?
Families van me heeft de Z5 compact en hiervoor een Z3 compact geloof ik.

Maar het beeld blijft gewoon shit. Ze strooien altijd met fancy namen waarbij het beeld heel mooi zou moeten zijn zoals bravia etc.

Heb zelf een cheap ass Nexus 4 waarvan het contrast veel beter is en de kijk hoek super is zonder kleur verschuivingen zoals bij Sony.

Maken ze hun panelen zelf waardoor de rest van de industrie gewoon velen malen beter is? Elke Sony zie ik die vervelende waas over het scherm als je hem niet loodrecht voor je neus hebt.
Ik heb sinds een paar weken de Sony Xperia z5 compact en hiervoor diverse andere merken (LG en HTC en Samsung).

Ik heb echt geen idee waar je het over hebt, zowel qua waas als qua kijkhoek. Al kijk ik onder een bijna vlakke hoek is er nauwelijks kleurverschuiving. Een waas kan ik er al helemaal niet uithalen. Ik snap dus niet zo goed waarom zo'n lange post met een sneer naar dit toestel..

Google Pixel 7 Pro - PSP PSVita PS2 PS3 PS4 PS5 - Retropie - Ikea Trådfri - Intel NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:21
Anoniem: 145867 schreef op zondag 01 november 2015 @ 09:21:
Niet vergeten het beschermingsplasticje eraf te halen?...

Ik doe een beetje lacherig, maar ik kan me totaal niet in je kritiek vinden. Scherp beeld, en de kijkhoeken is niets mis mee. Al ga ik het ook niet gebruiken onder een hoek van 160 graden.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
Auto helderheid uit, groen witbalans op 110 en het spat van je scherm.
De Z5 heeft een top scherm zelfs onder diverse inkijk hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 09:09

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ik heb eerder de z3 compact gehad, en heb nu sinds begin oktober een Z5 Compact. Mijn ervaringen:

-De afwerking is zó veel beter dit keer. Het toestel voelt solide aan, zonder rare kieren of gekraak, en is een stuk minder glad dan de Z3C is. Die laatste kon ik niet vlak op mijn bureau leggen, omdat ie zo glad afgewerkt was dat ie stukje bij beetje van de tafel af gleed. De Z5C is wat dikker, maar ligt door zn afwerking 10x fijner in de hand dan de Z3C, en voelt veel meer premium aan. Featurewise is het missen van de magnetische laadpoort jammer natuurlijk, maar ik vond de uitsparing in de Z3C erg in de weg zitten. Echt missen doe ik m dus niet.

-De vingerafdruksensor is minstens net zo goed als die van de iPhone 6. Weinig missers, snelle detectie, en de plaatsing is toch best handig. Op de iPhone 6 vond ik de sensor even fijn in gebruik, die van de S6 vond ik minder prettig werken door de grote hoeveelheid missers en de kleinere oppervlakte. Wel vind ik de travel en feedback van de knop erg beperkt, soms is het niet duidelijk of ik m nou ingedrukt heb of niet.

-Het scherm is duidelijk beter dan die van de Z3C. Betere kijkhoeken, geen rare kleurverschuivingen en op de een of andere manier valt de lage resolutie mij veel minder op dit keer. Ik kom van een S6 af, dus dat de lagere resolutie mij niet opvalt in dagelijks gebruik is best indrukwekkend. Wel vind ik de automatische helderheidsaanpassing wat vervelend, aangezien deze in duidelijk zichtbare stappen gaat.

Tot zover positief, maar:

-De accuduur is lang niet zo goed als ik gehoopt had. Mn S6 is de deur uit gegaan omdat ik, zelfs op een custom rom, moeite had om een volle dag goed door te komen. Ik gebruik mijn telefoon best veel, en ben vanwege werk een groot deel van de dag in een winkel met slecht mobiel bereik. De Z5C moet bij mij iedere dag opgeladen worden, vaak zelfs al tussendoor. Op sommige dagen heb ik zelfs het gevoel dat de S6 het langer uit hield, zeker als ik zie wat het toestel 's nachts aan standbyvebruik heeft. Ik haal ongeveer 3 uur SOT...

-De software is matig. Ik ben stock android gewend, en kan een paar aanpassingen hier en daar wel overleven, maar bij de Z5C begin ik er echt een hekel aan te krijgen. Continue "handige tips", drie verschillende battery savers die langs elkaar op werken, veel meegeleverde bloatware, een alarm-app die spontaan niet meer af gaat, de camera die ontzettend traag is (kom ik op terug), duidelijk merkbare stutters en lag, noem het maar op.

-De camera die niet presteert zoals ik gehoopt had. De S6 had een heerlijk snel startende, goede camera. de Z5 Compact heeft een traag onding, welke soms 5+ seconden doet over het booten, slecht reageert op de cameraknop en in low light situaties niet het niveau van detail haalt dat de S6 kon halen. Dit is voor mijn een van de grootste dompers van de telefoon.

Ik heb de update van afgelopen week al geinstalleerd natuurlijk, en merk helaas niets van eventuele verbeteringen. Ik begin zelfs bijna te denken dat ik een toestel heb dat niet helemaal werkt zoals ie zou moeten, vandaar ook deze rant. Zijn er mensen die hetzelfde ervaren als ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Wat ik bedoel met die waas is zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.recombu.com/media/mobile/Devices/Sony/Xperia%20Z5%20Compact/Z5Compact4_w460_h260.png

Ik ben dat totaal niet gewend bij andere telefoons, dan zijn de kleuren onder een kijkhoek gewoon nagenoeg hetzelfde. En krijg je niet zo'n grijs vaag vies laagje erop.

Dit is al vanaf de Z1. En nog steeds. Alleen wel ietsje minder, maar nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 20:02
Anoniem: 145867 schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:37:
Wat ik bedoel met die waas is zoiets als dit:

[afbeelding]

Ik ben dat totaal niet gewend bij andere telefoons, dan zijn de kleuren onder een kijkhoek gewoon nagenoeg hetzelfde. En krijg je niet zo'n grijs vaag vies laagje erop.

Dit is al vanaf de Z1. En nog steeds. Alleen wel ietsje minder, maar nog steeds.
Die foto is genomen met een groot/open diafragma, waardoor er veel licht in de camera valt, waardoor er slechts een klein deel van de foto scherp is. De voorbeeldfoto welke je hier aandraagt is dus gewoon een fotografie-trucje om een focus-effect te geven, dit zegt niets over het scherm van de mobiel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Sorbo schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:36:
Ik heb de update van afgelopen week al geinstalleerd natuurlijk, en merk helaas niets van eventuele verbeteringen. Ik begin zelfs bijna te denken dat ik een toestel heb dat niet helemaal werkt zoals ie zou moeten, vandaar ook deze rant. Zijn er mensen die hetzelfde ervaren als ik?
Dat van de batterij zou niet zo mogen zijn. M'n Z1C haalt al ruim twee keer zo veel screen-on time (6u18m met 27% over). Ik zou eens een factory-reset proberen, misschien dat er softwarematig iets niet helemaal goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TH0R
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 20:49
Het kost veel accu, als de verbinding steeds vaag is of wegvalt (slecht bereik). Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de slechte accu-prestaties van Sorbo. Ik het hetzelfde laatst ook gehad toen ik een dag op een plek zat met slecht bereik.

Ik vind de foto's van de Z5c beter dan mijn Z1c. Maar de camera start trager op, duurt soms te lang om een foto te maken of te verwerken. En als je snel 3 foto's maakt blijft hij gewoon hangen! Afgezien van een bug waarvan ik heel soms met de Z1c last had tijdens het foto's maken, was de Z1c een stuk fijner met foto's maken.

Verder kreeg ik een paar uur geleden een automatische vraag om te updaten.
Meteen maar gedaan, nog geen negatieve ervaringen of verbeteringen gemerkt of zo.

Versie is nu:
32.0.A.6.152

[ Voor 3% gewijzigd door TH0R op 01-11-2015 22:34 ]

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.S.
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-06-2023
Afgelopen vrijdag ook de laatste update geïnstalleerd (via PC). Het touchscreenprobleem van de witte versie lijkt inderdaad verholpen met de update, ik heb er de afgelopen dagen geen last meer van gehad. Ben blij dat ik hem nog niet terug gestuurd had en voor een ander kleurtje was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 09:09

Sorbo

Uw hulp in huis!

TH0R schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:33:
Het kost veel accu, als de verbinding steeds vaag is of wegvalt (slecht bereik). Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de slechte accu-prestaties van Sorbo. Ik het hetzelfde laatst ook gehad toen ik een dag op een plek zat met slecht bereik.

Ik vind de foto's van de Z5c beter dan mijn Z1c. Maar de camera start trager op, duurt soms te lang om een foto te maken of te verwerken. En als je snel 3 foto's maakt blijft hij gewoon hangen! Afgezien van een bug waarvan ik heel soms met de Z1c last had tijdens het foto's maken, was de Z1c een stuk fijner met foto's maken.

Verder kreeg ik een paar uur geleden een automatische vraag om te updaten.
Meteen maar gedaan, nog geen negatieve ervaringen of verbeteringen gemerkt of zo.

Versie is nu:
32.0.A.6.152
Klopt, het kost heel veel energie om een verbinding te behouden met een slecht signaal. Ik merk echter niet veel verbetering als ik 'm op airplane mode zet met wifi weer aan (want wifi bereik is prima daar). Tevens heb ik in hetzelfde scenario getest met de S6, met dezelfde apps geinstalleerd, en grofweg hetzelfde gebruik. De S6 hield het minstens zo lang vol (~3u SOT bij mijn gebruik), dus ik durf het toch toe te schrijven aan de accuprestaties van de Z5 die achterblijven.

Ik heb m net een factory reset gegeven, ben nu al mn apps weer aan t installeren, en m weer vol aan het pompen naar 100%. Dan zal ik een dagje testen met en zonder airplane mode. Ben benieuwd :)

En ik wil t echt een tof apparaat vinden. Het formaat is echt geniaal, het scherm een stuk beter dan de Z3, en het is op sommige momenten echt een snappy telefoontje.

Weet iemand of dit de beloofde "November Update" al was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Kan me maar deels vinden in de review op de homepage, vooral het slechte scherm kan ik me niet in vinden, net als een paar posts hierboven met die waas? Is me echt nooit opgevallen en kleuren en scherpte is prima, ik heb een samsung galaxy nexus gehad (amoled 720p), daar kwam slijtage zichtbaar in het scherm, toen over naar het geroemde scherm van de HTC One M7 (1080p) en nu dan over naar 720p weer op vrijwel dezelfde schermgrootte..en guess what..ik merk het verschil echt niet hoor..kleuren zien er niet minder uit en, ik zie geen kleurwaas en pixels kan ik ook echt niet onderscheiden, alles is gewoon crisp en helder. En ik heb andere toptoestellen ook gewoon reallife vastgehad enzo, waaronder de S6..die vind ik trouwens al helemaal niet premium aanvoelen..maar zal wel aan mij liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-03 09:49
Mss een beetje paranoia, maar ik heb m'n fingerprint nog niet geactiveerd. Ik vraag me namelijk af waar deze informatie wordt opgeslagen etc.
Maar kan daar niets over vinden. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 69446

FloggingHank schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:19:
Mss een beetje paranoia, maar ik heb m'n fingerprint nog niet geactiveerd. Ik vraag me namelijk af waar deze informatie wordt opgeslagen etc.
Maar kan daar niets over vinden. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Ik meen mij te herinneren dat ze deze direct doorsturen naar Interpol en de FBI.

Daar hebben ze een veilige opslag, dus je bent veilig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
Anoniem: 69446 schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:47:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat ze deze direct doorsturen naar Interpol en de FBI.

Daar hebben ze een veilige opslag, dus je bent veilig !
Haha :p
Maar ik vind het wel een kwalijke zaak dat ik daar niet achter kan komen. Je kan stellen: "vertrouw je het niet dan moet je het niet gebruiken".. wat fair enough is, maar ik vind dat de omgekeerde wereld. ik wil niet klakkeloos aannemen 'dat het wel goed zal zijn'.
Apple heeft bijvoorbeeld bij de introductie van hun fingerprint reader er een aandachtspunt van gemaakt om klanten te informeren over de opslag hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 10:43
Ik heb die functie wel geactiveerd, maar volgens mij niet op de juiste manier. Eerst had ik als beveiliging een pincode ingesteld. Daarna ging ik 'spelen' met de vingerafdrukscanner (waarvan ik ook niet weet waar die op de telefoon staat.) Nu kan ik mijn telefoon dus op 2 manieren unlocken of met PIN of met vingerafdruk. Las hier ergens dat je een backup-pin kon instellen alleen daar vraagt die bij mij niet om.
En als je de telefoon nou reset, moet je dan de vingerafdruk opnieuw doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FloggingHank schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:21:
[...]

Haha :p
Maar ik vind het wel een kwalijke zaak dat ik daar niet achter kan komen. Je kan stellen: "vertrouw je het niet dan moet je het niet gebruiken".. wat fair enough is, maar ik vind dat de omgekeerde wereld. ik wil niet klakkeloos aannemen 'dat het wel goed zal zijn'.
Apple heeft bijvoorbeeld bij de introductie van hun fingerprint reader er een aandachtspunt van gemaakt om klanten te informeren over de opslag hiervan.
Nee je hebt gelijk, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan :) (heb de telefoon ook nog niet, woensdag mag ik verlengen ;))

Maar die fingerprint wordt dus online ergens opgeslagen ? of staat die versleutelt op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
Anoniem: 69446 schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:24:
[...]

Nee je hebt gelijk, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan :) (heb de telefoon ook nog niet, woensdag mag ik verlengen ;))

Maar die fingerprint wordt dus online ergens opgeslagen ? of staat die versleutelt op je telefoon?
Ja dat zijn ook mijn vragen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit op de FrontPage van tweakers zojuist de Review te lezen van de z5compact. Maar voor mijn gevoel is het totaal geen vooruitgang ten opzichte van mijn huidige telefoon (z3compact)

Vooral de slechtere scores bij het accu gebruik zetten mij aan het twijfelen om überhaupt wel te verlengen en een nieuwe telefoon te nemen. Nu is het wel zo dat mijn z3c een gebarsten achterkant heeft (makkelijk
zelf te vervangen voor 17,50) en 1 van de klepjes gaat niet meer dicht, wat ook vrij eenvoudig te repareren is.

Ik ben echt een beetje teleur gesteld in de minimale veranderingen en in mijn ogen de belangrijkste eigenschappen voor een telefoon ( accu duur) die achteruit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Anoniem: 69446 schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:44:
Ik zit op de FrontPage van tweakers zojuist de Review te lezen van de z5compact. Maar voor mijn gevoel is het totaal geen vooruitgang ten opzichte van mijn huidige telefoon (z3compact)

Vooral de slechtere scores bij het accu gebruik zetten mij aan het twijfelen om überhaupt wel te verlengen en een nieuwe telefoon te nemen. Nu is het wel zo dat mijn z3c een gebarsten achterkant heeft (makkelijk
zelf te vervangen voor 17,50) en 1 van de klepjes gaat niet meer dicht, wat ook vrij eenvoudig te repareren is.

Ik ben echt een beetje teleur gesteld in de minimale veranderingen en in mijn ogen de belangrijkste eigenschappen voor een telefoon ( accu duur) die achteruit is gegaan.
Wat had je precies verwacht gehoopt dan? Ze hebben:
-betere camera
-open poortjes
-nieuwere processor

Die snapdragon 810 belemmert een beetje enorme stappen, maar als ik dat lijstje zo zie hebben ze precies gedaan wat je van een opvolger verwacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Cyleo schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:29:
[...]

Wat had je precies verwacht gehoopt dan? Ze hebben:
-betere camera
-open poortjes
-nieuwere processor

Die snapdragon 810 belemmert een beetje enorme stappen, maar als ik dat lijstje zo zie hebben ze precies gedaan wat je van een opvolger verwacht :P
+ Vingerafdruk scanner
+ Ik vind hem persoonlijk een stuk mooier dan de Z3c, zeker cleaner zonder flapjes en hou niet zo van shiny achterkant (van mij had de achterkant ook hetzelfde moge zijn als de carbo zijkant).
+ Software ondersteuning loopt weer langer door, zeker als je nu pas zou instappen op een Z3c.
+ Standaard nu 32GB opslag t.o. 16 GB van de Z3c.

Enige minpuntje t.o. de Z3c is de iets minder accuduur denk ik, hoeveel de accuduur nog steeds erg goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Only schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:44:
[...]

+ Vingerafdruk scanner
+ Ik vind hem persoonlijk een stuk mooier dan de Z3c, zeker cleaner zonder flapjes en hou niet zo van shiny achterkant (van mij had de achterkant ook hetzelfde moge zijn als de carbo zijkant).
+ Software ondersteuning loopt weer langer door, zeker als je nu pas zou instappen op een Z3c.
+ Standaard nu 32GB opslag t.o. 16 GB van de Z3c.

Enige minpuntje t.o. de Z3c is de iets minder accuduur denk ik, hoeveel de accuduur nog steeds erg goed is.
En juist om die accu duur gaat het mij.

Die betere camera is leuk, maar voor goeie fotos pak je een spiegel reflex,
32 GB opslag, tof maar ik heb nu ook een SD kaart van 32 GB er in zitten.
Vinger afdruk scanner is handig, maar noodzakelijk ?
Geen flapjes. Dikke plus.
Geen magneet lader ? Dikke min.

Ik vind het gewoon veel geld voor een telefoon als je vanaf een z3c komt.

Vandaar dat ik twijfel of ik wel een 5c moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
Anoniem: 69446 schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:11:
[...]

En juist om die accu duur gaat het mij.

Die betere camera is leuk, maar voor goeie fotos pak je een spiegel reflex,
32 GB opslag, tof maar ik heb nu ook een SD kaart van 32 GB er in zitten.
Vinger afdruk scanner is handig, maar noodzakelijk ?
Geen flapjes. Dikke plus.
Geen magneet lader ? Dikke min.

Ik vind het gewoon veel geld voor een telefoon als je vanaf een z3c komt.

Vandaar dat ik twijfel of ik wel een 5c moet nemen.
Niemand zegt ook dat je dat moet doen :P Persoonlijk zou ik nog een half jaartje doorgaan met de z3 tot er een opvolger is op de snapdragon 810. Hopelijk is dan USB-c ook wat meer ingeburgerd, en dan heb je weer een telefoon waar je een poosje mee vooruit kan.

Voor mij is het een andere verhaal, ik kom van een 2 jaar oude telefoon af, en de Z5 is letterlijk op ieder punt beter. Ik ben super tevreden met het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
@J-bay vooral: Dat was wat ik ook wilde doen wat Cyleo zegt. Ik had een Z3Compact en had er graag minimaal tot oktober 2016 mee willen doen. Het was een erg fijn toestel maar door diefstal (al eerder geventileerd door mij in dit topic) moest ik helaas wel een dure Z5C aanschaffen. Ja ik had een goedkoper toestel kunnen nemen, maar dan had ik mindere specifaties en had ik bijvoorbeeld een M4 Aqua genomen dan was ook nog het scherm groter geweest. En eerlijk gezegd vind ik 5"en groter mij een beetje te groot.
En ik vind aan de Z5C t.o.v de Z3C zowel minpunten als pluspunten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyleo schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:53:
[...]

Niemand zegt ook dat je dat moet doen :P Persoonlijk zou ik nog een half jaartje doorgaan met de z3 tot er een opvolger is op de snapdragon 810. Hopelijk is dan USB-c ook wat meer ingeburgerd, en dan heb je weer een telefoon waar je een poosje mee vooruit kan.

Voor mij is het een andere verhaal, ik kom van een 2 jaar oude telefoon af, en de Z5 is letterlijk op ieder punt beter. Ik ben super tevreden met het ding.
Nee, gelukkig niet :) maar wie zegt er dat er over een half jaar weer een sony xperia Z6C uit komt ? ik meen mij te herinneren dat ze terug willen naar 1 toestel per jaar..... en tegen die tijd heb ik mijn z3c al
lang gesloopt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
Ik heb sinds een gisteren iets raars met mn z5c. Wanneer ik hem unlock is het scherm tijdelijk feller en lijkt er een soort filter op de kleuren te zitten wat langzaam wegrekt (grijs wordt dan lichtgrijs etc). Is dit een instelling oid? (restart helpt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
Graag jullie advies of tips voor een eventuele betrouwbare en snelle ebay of amazon verkoper.
Ik heb op 12 okt. deze besteld:
http://www.ebay.nl/itm/Te...09949153?var=570827073570

Voor en achterkant tempered glass protector. Nooit geleverd. Zit er nog op te wachten, heb nog tot 12 nov. te wachten, dan kan ik mn geld terug vragen via PayPal.

Daarna besteld bij hoesjescovers.nl.

Besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/V6yo2Q4GImrYFhS/download

Geleverd:
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/tY009zjCjqvM9iE/download

Ik wil er 1 met netjes uitsparingen IN het glas, geen hele hoeken eraf, om zo de camera / flitser niet te bedekken. Antwoord van Hoescovers is dat ze geen andere op voorraad hebben dus niet kunnen leveren.

Daarnaast ook het TPU siliconen hoesje besteld daar. Gaat ook terug. De fysieke camera knop is niet meer te bedienen, als mede de audio up/down. Plastic is veel te stug / hard.

Dus.. iemand tips voor én Tempered Glass op NL webshop of eBay én een TPU of hard hoesje, als deze maar alleen de zijkanten bedekt, en niet de achterkant (of clear/helder).

Maar ook goed nieuws. Yeej. Vodafone heeft ook schijnbaar de update vrijgegeven. Vandaag kan ik wel updaten. Zit nu ook op build "32.0.A.6.152" !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
FloggingHank schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:17:
Ik heb sinds een gisteren iets raars met mn z5c. Wanneer ik hem unlock is het scherm fellerl en lijkt er een soort filter op de kleuren te zitten wat langzaam wegrekt (grijs wordt dan lichtgrijs etc). Is dit een instelling oid? (restart helpt niet)
Dit heb ik ook sinds de nieuwe update. Ziet er wel cool uit. Unlock, full color / contrast. Daarna dropt ie wat in contrast binnen 2 seconden. Dat is wat je bedoelt toch? Een Fade. Ga eens naar Instellingen > Weergave > Aanpasbare helderuit op UIT. Dan heb ik het iig niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 20:47
RoytjeP schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:20:
[...]

Dit heb ik ook sinds de nieuwe update. Ziet er wel cool uit. Unlock, full color / contrast. Daarna dropt ie wat in contrast binnen 2 seconden. Dat is wat je bedoelt toch? Een Fade. Ga eens naar Instellingen > Weergave > Aanpasbare helderuit op UIT. Dan heb ik het iig niet meer.
Hmm.. zit die bug er weer in? Andere Xperia toestellen, waaronder mijn Z2, hebben dit ook wel eens gehad bij eerdere builds (op dit moment nergens last van). Het ligt inderdaad aan de automatische helderheid, zet je die uit is het probleem weg.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
RoytjeP schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:20:
[...]

Ja dat bedoel ik idd. VInd het zelf niet zo mooi eigenlijk. Zonde dat het enkel is op te lossen door de automatische helderheid uit te zeggen. Dat vind ik nou juist wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
FloggingHank schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:25:
[...]

Ja dat bedoel ik idd. VInd het zelf niet zo mooi eigenlijk. Zonde dat het enkel is op te lossen door de automatische helderheid uit te zeggen. Dat vind ik nou juist wel handig.
Bij mij is dat probleem juist weg sinds de update :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Ik heb dat ook, op de Z5c en op de Z3c tablet...stoor me er niet aan, maar ik heb er juist last van gekregen sinds 5.1, daarvoor nooit opgemerkt op me tablet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocan1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-04 18:00
Ik ben echt benieuwd naar de batterij duur? Wat is de gemiddelde screen on time wat gebruikers halen? Ik heb nu de galaxy s6, maar ben niet tevreden over de batterij duur. Ik wil mijn s6 ruilen voor de z5c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 14:55
Ik keb een iphone 6 maar was van plan terug over te stappen naar android.
Maar ik lees dat er teveel problemen zijn blijkbaar
Mss best even afwachten ?

http://web.mac.com/kl00n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Pinocan1980 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:16:
Ik ben echt benieuwd naar de batterij duur? Wat is de gemiddelde screen on time wat gebruikers halen? Ik heb nu de galaxy s6, maar ben niet tevreden over de batterij duur. Ik wil mijn s6 ruilen voor de z5c.
Ik doe niet aan energiebesparing en dan haal ik 4 uur on screen sowieso wel, heb tap to unlock enzo ook allemaal aanstaan..maar ligt er ook vooral aan wat je ermee doet, facebookapp staat bij mij steeds bovenaan omdat die de cpu steevast nodig heeft zodra je timelines scrollt, dat slurpt aardig weg..heb nu nog 67% met 2 uur OST..vind het sterke punt niet zozeer de onscreen time, maar daarbuiten gaat hij gewoon heel zuinig om met zijn energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pinocan1980 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:16:
als je even op de FrontPage kijkt dan zie je dat de accuduur van de galaxy s6 beter is.

reviews: Sony Xperia Z5 Compact: de kleinste high-end smartphone

dus nu even stoppen met trollen en terug naar je eigen forum >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 651509

RoytjeP schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:17:
Dus.. iemand tips voor én Tempered Glass op NL webshop of eBay én een TPU of hard hoesje, als deze maar alleen de zijkanten bedekt, en niet de achterkant (of clear/helder).
Ik ben erg tevreden met de screenprotector van Orzly en de gel case van Roxfit, waar ik eerder over schreef. Waren niet de goedkoopste opties, maar ik wilde er ook niet per se op besparen. Die screenprotector heb ik via de Duitse Amazon gekocht (€12,99 bij verkoper G-Hub) en de Roxfit in de winkel (zowaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grooveman11
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-10-2024
Graag jullie advies of tips voor een eventuele betrouwbare en snelle ebay of amazon verkoper.

Voor en achterkant tempered glass protector. Nooit geleverd. Zit er nog op te wachten, heb nog tot 12 nov. te wachten, dan kan ik mn geld terug vragen via PayPal.

Daarna besteld bij hoesjescovers.nl.

Besteld:
[afbeelding]

Geleverd:
[afbeelding]

Ik wil er 1 met netjes uitsparingen IN het glas, geen hele hoeken eraf, om zo de camera / flitser niet te bedekken. Antwoord van Hoescovers is dat ze geen andere op voorraad hebben dus niet kunnen leveren.

Daarnaast ook het TPU siliconen hoesje besteld daar. Gaat ook terug. De fysieke camera knop is niet meer te bedienen, als mede de audio up/down. Plastic is veel te stug / hard.

Maar ook goed nieuws. Yeej. Vodafone heeft ook schijnbaar de update vrijgegeven. Vandaag kan ik wel updaten. Zit nu ook op build "32.0.A.6.152" !
Toevallig heb ik dezelfde producten besteld via Ebay. Beide afgelopen donderdag besteld, beide gisteren binnengekregen.

Screen Protector:
http://www.ebay.nl/itm/33...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Er zitten er drie in. De eerste twee heb ik verpest (eigen schuld, eerste keer screen protector geinstalleerd). De derde was perfect. Deze heeft gewoon de uitsparingen zoals jij bedoeld (geen rare hoekjes eraf o.i.d). Het is overigens geen glas zover ik weet. Ik ben er nog niet helemaal in thuis. Is hier verschil tussen?

Gel cover:
http://www.ebay.nl/itm/17...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Zeer tevreden over! Ik heb de eerste twee weken rondgelopen met een flip cover (had ik bij mijn vorige telefoons), maar die telefoons waren iets kleiner. Ik vond die flipcover de Z5c net te dik maken. Nu heb ik sinds gisteren die gel case. Perfect! Ik ben er erg tevreden mee.

Ik had nog nooit eerder besteld via Ebay, maar bevalt tot op heden erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Anoniem: 69446 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:46:
als je even op de FrontPage kijkt dan zie je dat de accuduur van de galaxy s6 beter is.

Volgens GSM Arena gaat de accu van de Z5C 86 uur mee t.o.v. 73 uur voor de S6.

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Net de update ook gepusht gekregen; groot verschil! Camera app is een stuk sneller (mag nog sneller maar het is al een hele verbetering) en ik kan nu daadwerkelijk de manual mode gebruiken zonder dat de app meteen crasht!

Verder nog niet veel verbeteringen gevonden, maar deze is al heel welkom ;) Anderen hier vergelijkbare ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocan1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-04 18:00
Anoniem: 69446 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:46:
[...]

Op buitenlandse review sites halen reviewers tussen de 4 en 5 uur. Dat is beter dan mijn S6. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
Paar dagen getest met foto's maken, sinds de update.

Ik ben van een trage camera naar een hele vlotte gegaan, qua opstarten. Dus dat is positief!
En nog geen crash van de camera gehad.

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pinocan1980 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:46:
[...]

Op buitenlandse review sites halen reviewers tussen de 4 en 5 uur. Dat is beter dan mijn S6. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn Z3compact haalt tussen de 5-6 uur screen on time. die is nog beter in dat geval. Maar om eerlijk te zijn zou ik de review van tweakers maar gewoon geloven. die testen elke telefoon in de zelfde omstandigheden en op de zelfde manier.
Gebruikers die reviews schrijven proberen altijd het maximalen er uit te halen om te laten zien hoe goed hun telefoon/aankoop geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
Hier ook zeer tevreden over de verbeterde camera snelheid. Vandaag wat foto's geschoten.
Thnx aan allen over de tips van Case + Protectors ik duik er weer even in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on99
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-07-2021
Ik heb geen z5c maar kan je vertellen dat een dure protector je echt niet gaat helpen als je telefoon net even verkeerd valt. Ik had op mijn z1c eentje van 30 GPB maar alsnog breekt je scherm.
Zit nu al geruime tijd met een 3 euro cover (voor 3 stuks) wat net zo goed werkt. Je wilt immers niet dat je scherm krassen krijgt als je deze op een tafeltje of ergens neerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Laatst online: 22:43
on99 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 23:45:
Ik heb geen z5c maar kan je vertellen dat een dure protector je echt niet gaat helpen als je telefoon net even verkeerd valt. Ik had op mijn z1c eentje van 30 GPB maar alsnog breekt je scherm.
Zit nu al geruime tijd met een 3 euro cover (voor 3 stuks) wat net zo goed werkt. Je wilt immers niet dat je scherm krassen krijgt als je deze op een tafeltje of ergens neerlegt.
Dan koop jij blijkbaar verkeerde protector.Hier altijd een tempered glass protector opgezet en werkt super,doe het bij me elke telefoon.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343666

Anoniem: 651509 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:11:
Al met al, zéér content met deze aanwinst. Ik hoef niet per se ieder jaar het nieuwste te hebben, en ik ben ongelooflijk zuinig op mijn apparaten. Eens kijken of ik met de Z5C de vier jaar kan halen. Mooie uitdaging, lijkt me zo.
Zelf ben ik ook al ruim 3 jaar een trouwe bezitter van de Xperia S (daarvoor jarenlang een K810i). Was aan het twijfelen om in combinatie met een nieuwe abonnement (T-mobile) een Xperia Z5 Compact te gaan halen. Het lezen van jouw ervaring en sommige andere in dit topic heeft mij toch overgehaald. Hoewel ik nog steeds mijn twijfels heb over de glas op de achterkant, maar daar zal ik weinig van merken denk ik. Ik haal er meteen een Roxfit flipcase erbij.

Mijn Xperia S begint helaas problemen met het scherm te vertonen (gele vlekken die ook groter lijken te worden), vooral iets van de laatste 2/3 maanden bij witte/erg lichte achtergrond. Anders had ik toch nog de Xperia S gehouden, want qua design vind ik die er wel beter uitzien.

Vrijdag de telefoon maar eens bekijken in de Mediamarkt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on99
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-07-2021
Voor mijn z1c had ik deze van Rhino:
http://www.evolutivelabs.com/pages/rhinoshield

En geloof me, met sleutels krijg je gemakkelijk krassen.

Het is voor mij een gebruiksvoorwerp, helemaal na verloop van tijd. In het begin stopte ik het in m'n jaszak ipv in m'n broekzak en keek ik eerst wat er op tafel lag voordat ik em neerlegde... dat soort dingen.
Maar op een gegeven moment ga je er mee gooien, op de bank of op bed en deze dingen willen nogal stuiteren en daarna op de grond vallen.

Ik had dus pech dat m'n z1c in de bios uit mn jaszak viel tegen een metalen randje. Ik heb dus een half jaar met m'n telefoon gedaan zonder dat de bovenkant van het scherm het deed.
Amaze86 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 01:07:
[...]

Dan koop jij blijkbaar verkeerde protector.Hier altijd een tempered glass protector opgezet en werkt super,doe het bij me elke telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
Het gaat me ook niet om valschade te voorkomen. Puur "spinneweb" krasjes / diepe krassen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
FloggingHank schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:25:
[...]

Volgens mij komt dit omdat de telefoon zijn contrast aanpast om beter zichtbaar te zijn in helder licht (bijvoorbeeld buiten). Pas nadat hij gekeken heeft wat daadwerkelijk het licht is waarin hij wordt gebruikt wordt je contrast weer terug aangepast. Heb het zelf ook liever andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 08:45

Je weet dat je sinds deze zomer (of nog eerder), de mogelijkheid hebt om na binnen 6 maanden een dispute aan te vragen zodat je je geld terug kunt krijgen?
Wellicht geeft dit wat minder druk.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:02
Vandaag de z5c geprobeerd en vond dat de foto's toch wel erg veel jpg artifacts vertonen bij binnen foto's. Jammer dat Sony niet eindelijk eens RAW support geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 12:45
Asprine schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:34:
Vandaag de z5c geprobeerd en vond dat de foto's toch wel erg veel jpg artifacts vertonen bij binnen foto's. Jammer dat Sony niet eindelijk eens RAW support geeft.
Fijn dat je een mening ventileert zonder voorbeeld of opbouwende kritiek en vertelt wat je precies hebt gedaan. Ding hier schiet prima platen (zie boven), voor het echte werk gebruik je toch geen telefoon?

[ Voor 4% gewijzigd door stager op 07-11-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:02
Ik gaf mijn mening en vind het jammer dat er nog geen RAW support is. Begrijp dat het je aan je hart gaat.
Opbouwende kritiek heb ik niet want ze hebben nog steeds geen RAW support. Mocht het binnenkort er wel zijn hoor je wel van me. Wellicht met opbouwende kritiek of misschien gewoon vol lof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04
Welke toestellen hebben tegenwoordig eigenlijk al wél RAW support? ;). Toch moet ik het wel een beetje eens zijn met je (hoewel de 'toon' hier misschien wat aanvallend over komt).

Ik ben een (nog steeds overwegend) tevreden Xperia Z1-compact gebruiker. En heb vorige week met belangstelling de review van de Z5-compact, hier op Tweakers, gelezen.

En dan stelt het me toch ietwat teleur als ik het stuk over de camera lees: Weer wat betere sensor, snelle autofocus. Maar ook de nog steeds beroerde nabewerking. De voorbeeldfoto's, vooral die met mindere lichtomstandigheden, zien er dan nog steeds niet heel veel beter uit dan die van mijn Z1-compact.

Ik heb een maandje met een Samsung Galaxy S6 rond gelopen voor de VoLTE pilot van KPN. En ik zie toch dat de software in de Galaxy S6 echt rondjes om de toestellen van Sony loopt. Foto's worden minder agressief gecomprimeerd door JPEG. Dat zie je aan navenant grotere bestanden, maar ook navenant hogere kwaliteit (minder jpeg artefacts).

Ik zeg absoluut niet dat de foto's slecht zijn, overigens. Ook met mijn Z1-compact op manual en op 20mp. behaal ik af en toe verbluffende resultaten. Maar het is gewoon jammer dat een gevestigd merk, dat ook heel knappe camera's maakt en dat als 1 van de eerste met fatsoenlijke camera's in Telefoons kwam (K800i anyone?), op dit gebied steevast een stapje achter loopt op de concurrentie. En dat dat geheel en al in software/firmware op te lossen zou moeten zijn.

Overigens denk ik er nog steeds over om een Z5-compact aan te schaffen zodra hij wat in prijs gezakt is. Tov. de Z1-compact zitten er voor mij wel interessante verbeteringen in, zoals:

* Geen klepjes meer

* Stereo speakertjes aan de voorkant (hoewel ik hoop dat die wel ietsje beter zijn dan de stereo speakers in m'n Z3-compact tablet. Die klinken namelijk wel wat 'ieliger' dan m'n Z1-compact, ookal is het stereo

* Vingerafdruk scanner (hopelijk werkt dat ook nog beetje fatsoenlijk in een tpu-case)

* Weer wat sneller en hopelijk ook vernieuwingen zoals 4g+ en VoLTE (van dat laatste hoop ik wel dat dit in NL firmwares ondersteund gaat worden zodra KPN het in het nieuwe jaar definitief introduceert).

Toch zie ik ook genoeg nadelen, waardoor ik me afvraag of ik nu al ~500 euro wil uitgeven om een nog goed werkende Z1-compact te vervangen:

* Veel te 'blauw' gecalibreerd scherm. Vanuit ervaring met m'n Z3-tablet weet ik dat dit grotendeels aan te passen is, maar helderheid en kleurechtheid hebben er wel onder te lijden

* Snapdragon 810 SoC en zo te zien nog niet helemaal goed uitgewerkte software: Schokkend om in de review van TWeakers te lezen dat de accu veelal zelfs minder lang mee gaat dan bij de Galaxy S6. Ik vond die accu in vergelijking met mijn Z1-compact juist erg matig qua accuduur. Mijn Z1-compact haalt gerust de 5 uur met scherm aan, bv. op het stuur van m'n fiets om GPS te tracken en te navigeren.

* Nog steeds geen verbetering in de nabewerking van de camera (zie hierboven).

Potentieel ga ik er dus, in de huidige situatie, op enkele belangrijke punten op achteruit.

[ Voor 35% gewijzigd door eymey op 08-11-2015 11:39 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
De camerasoftware schijnt verbeterd te worden in een aankomende update. Mocht de werking daarvan dus heel belangrijk voor je zijn, kun je die nog even afwachten. Er zal waarschijnlijk nog een RAW in zitten, Sony heeft aangegeven die mogelijkheid te onderzoeken, maar wel ondersteuning voor de rest van de Camera2-api. Na mijn weten is de LG G4 de enige camera met RAW ondersteuning. (Overigens is het niet zo dat je daar echt wat aan hebt, Lightroom e.d. hebben geen ondersteuning er voor, en de lensafwijking van mobiele sensoren is enorm. Die moet je dus handmatig corrigeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 14:03
Weet je of die update samen met 6.0 (marshmallow) komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Cyleo: Zou erg mooi zijn als in een aankomende update de camerasoftware sterk verbeterd wordt!

Dat zou mij over de streep kunnen trekken om toch voor een Z5-compact te gaan.

RAW support hoeft van mij nog niet eens zo nodig. Als er maar meer handmatige instellingen komen, én instellingen om de jpeg kwaliteit te beinvloeden en al die postprocessing uit te schakelen.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Snelheid van de camera is vorige week wel met een update verbeterd (was echt om te huilen, ik kom van een iPhone 5S en die was VELE malen sneller qua cameragebruik). Nog steeds mag het veel sneller, dus ik hoop ook dat de Camera2 update met Android 6.0 komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Vraagje: is er nog een oplaadlichtje? (En is het ondertussen dan al mogelijk om het oplaadlichtje uit te zetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
Er is inderdaad een oplaadlichtje. Maar veel kleiner en minder irritant dan op de Z1c.

Ik kan zo snel niet vinden of het uit kan. Je kunt het 'notification light' wel uitzetten, maar hij werkt dan nog wel voor 'battery status warning'.

Misschien met een app van derden?

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dan zal het wel hetzelfde werken als op de Z1c. Oftewel, battery status en charging status kan je niet uitschakelen. Jammer.

De enige manier om dan van de charging led af te komen is rooten en met Xposed aan de slag.

Ik heb een tijdje "Light Flow" (Google Play: Light Flow Lite - LED Control) gebruikt. Heel leuk programma'tje waarmee aan diverse apps en diverse soorten notificaties andere led kleuren kan koppelen. Maar ook dat programma kan niets doen tegen de battery en charging status notificaties.

[ Voor 47% gewijzigd door eymey op 10-11-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-02-2022

R2

Als je deze telefoon via T-Mobile koopt, is de software dan T-Mobile branded, of standaard Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
R2 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:06:
Als je deze telefoon via T-Mobile koopt, is de software dan T-Mobile branded, of standaard Android
Lees het topic even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-02-2022

R2

En bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gezien dit moeizame topic lijkt mij de Xperia Z5c niet bepaald een klapper te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-05 16:57
Anoniem: 69446 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:22:
Gezien dit moeizame topic lijkt mij de Xperia Z5c niet bepaald een klapper te zijn...
Wat mij betreft is het toestel op dit moment nog net iets te duur. De Z3 Compact was al voor onder de €400 te krijgen, dus toch een groot prijsverschil. Ook wacht ik liever eerst de update naar Android 6.0 even af.

De Z5 Compact blijft waarschijnlijk nog lange tijd hét compacte "high end" toestel (bij gebrek aan echte alternatieven). Behalve misschien als Apple opnieuw een nieuw en kleiner toestel uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06

KingCrash

Angry Rabbit

Dionos schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:42:
[...]

Wat mij betreft is het toestel op dit moment nog net iets te duur. De Z3 Compact was al voor onder de €400 te krijgen, dus toch een groot prijsverschil. Ook wacht ik liever eerst de update naar Android 6.0 even af.

De Z5 Compact blijft waarschijnlijk nog lange tijd hét compacte "high end" toestel (bij gebrek aan echte alternatieven). Behalve misschien als Apple opnieuw een nieuw en kleiner toestel uitbrengt.
Wat jij zegt idd.
Ik wacht a. op prijsverlaging en b. op meer info over de nieuwe (camera) update.

Voor mij staat het toestel nog altijd boven aan het lijstje om te halen if prijs <€500

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KingCrash schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:18:
[...]

Wat jij zegt idd.
Ik wacht a. op prijsverlaging en b. op meer info over de nieuwe (camera) update.

Voor mij staat het toestel nog altijd boven aan het lijstje om te halen if prijs <€500
Daar heb je wel een punt, Ik mag verlengen bij Tmobile, en omdat ik nog een prima telefoon heb
(Z3c) wacht ik tot ze een goed aanbod doen of dat de telefoon goedkoper wordt. maar hij staat
ook inderdaad nog boven aan de lijst bij mij.

Nu hopen dat iedereen wacht, dan zakt de prijs snel genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Ik wacht inderdaad ook. In ieder geval tot het kerst is, of als ik hem voor minder dan 450 kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
Anoniem: 69446 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:22:
Ik denk dat hier nog iets anders meespeelt. Vorig jaar was de Z3C wel een klapper, maar ik denk dat heel veel mensen die met een 2-jarig abonnement hebben afgesloten. Dus waarom zou je dan nu voor de Z5C gaan, waardoor dit topic minder interessant wordt voor de meesten. Daarbij vond ik de Z3C ook al een heel goed highend compact toestel.

Maar ja om nou weer een Z3C van een jaar oud te kopen, daarvoor vond ik het prijsverschil iets te gering, dat ik toch na de diefstal van mijn Z3C toch voor een Z5C ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Volgens mij zijn Xperia's sowieso niet echt snel een 'klapper'. Behalve de Z1c, die is wel heel hard gegaan.

Maar velen hebben die nog, of zijn inderdaad vorig jaar al voor een Z3c gegaan. En de Z5c is niet echt een hele grote upgrade tov. de Z3c.

Ik denk dat de Z5c wel gaat lopen als ie wat goedkoper is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvant
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-05 13:56
Voor degene die interesse hebben in de Z5 Compact maar hem nog niet hebben gekocht i.v.m. de hoge prijs, ik heb hem voor E450,- aangeboden met een Orly Tempered Glass screenprotector en hoesje erbij. De iPhone spreekt me net wat meer aan. V&A aangeboden: Sony Xperia Z5 Compact Zwart + Tempered Glass + Hoesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
Hoe ziet bij jullie trouwens de camera app eruit?
Ik had pas die systeemupdate uitgevoerd maar toen zag de camapp er nog gewoon hetzelfde uit, zag eigelijk net pas dat er ook een camera app update al klaarstond..2.0 in versie nummer ofzo.
Nu ziet de app er zo uit, ik liep blijkbaar een beetje achter..
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Caz6OT1J7gnSzL3FVpaJRDMk/medium.png

Moet zeggen dat ik het er qua layout niet beter op vind, als je nu op het tandwieltje drukt krijg je de opties van de modus (superieur automatisch) in beeld te zien i.p.v. het overzicht met te kiezen modussen (dat zat eerst op die plek), zit je echter in zo'n modus (bijv. 4k video) dan is het tandwieltje (die plek iig) wel weer om te wisselen tussen modussen en zit je opties knop juist boven...beetje vreemde keuze van Sony om dit te veranderen, en bovendien verwarrend..

[ Voor 7% gewijzigd door Only op 16-11-2015 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 22:26
Ik heb net ook 3 updates aangeboden gekregen van Sony (what's new, Introduction en de camera). Ik krijg ze alleen niet gedownload, ik accepteer de voorwaarde maar dan gebeurd er helaas niks.
Gister avond had ik een raar bugje. Ik zat gewoon wat te internetten (geen filmpjes of spelletjes, gewoon websites) en inneens werd de linker bovenhoek heet. Na een minuut of 5 zelfs ongemakkelijk heet. Ik heb de telefoon uit gedaan en na een half uurtje was er niks meer te merken aan de telefoon. Ik heb geen idee wat er nu aan de hand was, maar blijkbaar kan de proc. nog steeds vrij warm worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
Ik heb de camera update ook net gekregen, versie 2.0.0
Werkt vlot, ziet er netjes uit.
Verder nog geen foto's gemaakt of zo, maar opstarten van de camera is nog steeds lekker vlot.

Na het maken van 10 foto's binnen 10 seconden, ben ik helemaal blij!
Geen enkele hapering meer! De vorige camera app had veel problemen met het wegschrijven van de foto's...

[ Voor 32% gewijzigd door TH0R op 16-11-2015 11:09 ]

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
En merk je nog verschil in kwaliteit van de foto's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
eymey schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:20:
En merk je nog verschil in kwaliteit van de foto's? :)
Ik heb niet genoeg kennis om de kwaliteit te vergelijken.
Maar een foto die ik maakte van huizen aan de overkant, was scherper dan ik had verwacht.

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Eindelijk de camera update inderdaad gepusht gekregen, wat een verschil! Waar ik voorheen af en toe 10 (!!!) seconden moest wachten voor hij opgestart was en 4-5 seconden voor mijn foto gemaakt was, gaat het nu gewoon vlot zoals het hoort. Eindelijk een bruikbare camera!

Verschil in kwaliteit zie ik op de eerste test nog niet, maar de kwaliteit was ook al prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy24
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En is dit dan de grote camera update die belooft is met verbeterde beeldverwerking?
Dan hoop ik dat de reviews binnenkort een update krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 22:26
Ik heb even opnieuw opgestart, de telefoon ging meteen een aantal zaken updaten (blijkbaar was iets blijven hangen, uit de store kwamen ineens ook updates voor een paar apps). De camera is nu veel, veel sneller. Ook het afdrukken lijkt nu sneller te gaan. Ik had specifiek problemen met de opstart van de camera, maar deze lijken nu voorbij te zijn.

Alleen de vinger afdruk scanner is zo nu en dan nog vrij kritisch over mijn duim ;). Ik zal wel te zweterige handjes hebben.
Voor de rest nu erg tevreden over mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

breadje schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:28:
Ik heb even opnieuw opgestart, de telefoon ging meteen een aantal zaken updaten (blijkbaar was iets blijven hangen, uit de store kwamen ineens ook updates voor een paar apps). De camera is nu veel, veel sneller. Ook het afdrukken lijkt nu sneller te gaan. Ik had specifiek problemen met de opstart van de camera, maar deze lijken nu voorbij te zijn.

Alleen de vinger afdruk scanner is zo nu en dan nog vrij kritisch over mijn duim ;). Ik zal wel te zweterige handjes hebben.
Voor de rest nu erg tevreden over mijn telefoon.
Ik had precies hetzelfde, zowel opstarten als foto's maken voelde als een telefoon van 5+ jaar oud. Nam bijna geen foto's meer, omdat het gewoon teveel gedoe was. Nu is het prima (nog niet echt razendsnel, maar ik zal wel verwend zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door adamvansanten op 16-11-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeboii
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-05-2021
Ah, ik moest even opnieuw opstarten voordat de update wilde installeren. De camera app is nu zeer snel, maar ik heb niet het idee dat de fotokwaliteit verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
Vindt de camera update een echte verbetering en boven verwachting.
Layout sterk verbeterd en de camera start direct op!

[ Voor 13% gewijzigd door t3dd3k op 16-11-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 09:04
Blijven van die tempered glass screenprotectors gewoon zitten als je de telefoon ook onder de douche en dergelijke gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eijsenga
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-04-2020
Kreeg dit net in de mail van Sony. Voor de liefhebber denk ik.

http://view.news.sonymobi...per_World-PROGM-Nov15&r=0

Camera is na de update inderdaad een STUK sneller. Soms hapert hij nog ietsje bij een eerste start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40
Merde. Spontane barst in de achterkant. Lijkt we een Z3 compact.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tropic
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 09:04
Is er een manier om van die lelijke Sony smilies af te komen? Op WhatsApp kun je gewoon de emojis gebruiken maar Sony heeft z'n eigen vervangers ofzo, waardoor je op bijvoorbeeld op snapchat en tinder moet gokken dat je de goede hebt zodat de ander de emoji ziet die jij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
Tropic schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:54:
Is er een manier om van die lelijke Sony smilies af te komen? Op WhatsApp kun je gewoon de emojis gebruiken maar Sony heeft z'n eigen vervangers ofzo, waardoor je op bijvoorbeeld op snapchat en tinder moet gokken dat je de goede hebt zodat de ander de emoji ziet die jij bedoelt.
Dit zijn naar mijn weten de standaard Android emoji en niet aan te passen
Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste

Let op:
Levertijden en Prijzen mogen besproken worden in: [Sony Xperia Z5] Levertijden en prijzen.