Welke toestellen hebben tegenwoordig eigenlijk al wél RAW support?

. Toch moet ik het wel een beetje eens zijn met je (hoewel de 'toon' hier misschien wat aanvallend over komt).
Ik ben een (nog steeds overwegend) tevreden Xperia Z1-compact gebruiker. En heb vorige week met belangstelling de review van de Z5-compact, hier op Tweakers, gelezen.
En dan stelt het me toch ietwat teleur als ik het stuk over de camera lees: Weer wat betere sensor, snelle autofocus. Maar ook de nog steeds beroerde nabewerking. De voorbeeldfoto's, vooral die met mindere lichtomstandigheden, zien er dan nog steeds niet heel veel beter uit dan die van mijn Z1-compact.
Ik heb een maandje met een Samsung Galaxy S6 rond gelopen voor de VoLTE pilot van KPN. En ik zie toch dat de software in de Galaxy S6 echt rondjes om de toestellen van Sony loopt. Foto's worden minder agressief gecomprimeerd door JPEG. Dat zie je aan navenant grotere bestanden, maar ook navenant hogere kwaliteit (minder jpeg artefacts).
Ik zeg absoluut niet dat de foto's slecht zijn, overigens. Ook met mijn Z1-compact op manual en op 20mp. behaal ik af en toe verbluffende resultaten. Maar het is gewoon jammer dat een gevestigd merk, dat ook heel knappe camera's maakt en dat als 1 van de eerste met fatsoenlijke camera's in Telefoons kwam (K800i anyone?), op dit gebied steevast een stapje achter loopt op de concurrentie. En dat dat geheel en al in software/firmware op te lossen zou moeten zijn.
Overigens denk ik er nog steeds over om een Z5-compact aan te schaffen zodra hij wat in prijs gezakt is. Tov. de Z1-compact zitten er voor mij wel interessante verbeteringen in, zoals:
* Geen klepjes meer
* Stereo speakertjes aan de voorkant (hoewel ik hoop dat die wel ietsje beter zijn dan de stereo speakers in m'n Z3-compact tablet. Die klinken namelijk wel wat 'ieliger' dan m'n Z1-compact, ookal is het stereo
* Vingerafdruk scanner (hopelijk werkt dat ook nog beetje fatsoenlijk in een tpu-case)
* Weer wat sneller en hopelijk ook vernieuwingen zoals 4g+ en VoLTE (van dat laatste hoop ik wel dat dit in NL firmwares ondersteund gaat worden zodra KPN het in het nieuwe jaar definitief introduceert).
Toch zie ik ook genoeg nadelen, waardoor ik me afvraag of ik nu al ~500 euro wil uitgeven om een nog goed werkende Z1-compact te vervangen:
* Veel te 'blauw' gecalibreerd scherm. Vanuit ervaring met m'n Z3-tablet weet ik dat dit grotendeels aan te passen is, maar helderheid en kleurechtheid hebben er wel onder te lijden
* Snapdragon 810 SoC en zo te zien nog niet helemaal goed uitgewerkte software: Schokkend om in de review van TWeakers te lezen dat de accu veelal zelfs minder lang mee gaat dan bij de Galaxy S6. Ik vond die accu in vergelijking met mijn Z1-compact juist erg matig qua accuduur. Mijn Z1-compact haalt gerust de 5 uur met scherm aan, bv. op het stuur van m'n fiets om GPS te tracken en te navigeren.
* Nog steeds geen verbetering in de nabewerking van de camera (zie hierboven).
Potentieel ga ik er dus, in de huidige situatie, op enkele belangrijke punten op achteruit.
[
Voor 35% gewijzigd door
eymey op 08-11-2015 11:39
]
Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk