Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MrAngry schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:45:
Mijn vriendin zoekt een kleine telefoon als opvolger van een Moto G. Ik zit erover te denken om voor haar een 2dehands Z5 compact op de kop te tikken. Zijn er nog speciale dingen om op te letten bij een wat ouder exemplaar?
Ik heb er twee, beiden tweedehands gekocht via eBay. Bij een van de twee is de aan/uit knop niet helemaal goed meer, er zit geen feedback op en je voelt niet of die ingedrukt is. Verder de standaard dingen over scherm, beschadigingen en of alles werkt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 21:23

Inge Janse

post-l33t

Mag ik, voor wie dit toevallig leest, nog één keer opmerken dat deze telefoon echt serieus fijn is als niet-telefoon, maar als multimedia-apparaat? Ermee hardlopen (klein, licht, waterdicht, stabiel) en afstandsbedienen (youtube & spotify via Chromecast) is heerlijk, vooral omdat ik (zonder sim-kaart of geïnstalleerde apps) nergens door afgeleid word.

Ik hou deze zo lang mogelijk als zen-hulpje. Goud ding voor dat doel.

ingejanse.nl: dingen die ik doe

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Inge Janse schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:39:
Mag ik, voor wie dit toevallig leest, nog één keer opmerken dat deze telefoon echt serieus fijn is als niet-telefoon, maar als multimedia-apparaat? Ermee hardlopen (klein, licht, waterdicht, stabiel) en afstandsbedienen (youtube & spotify via Chromecast) is heerlijk, vooral omdat ik (zonder sim-kaart of geïnstalleerde apps) nergens door afgeleid word.

Ik hou deze zo lang mogelijk als zen-hulpje. Goud ding voor dat doel.
Fuuuuuuck. It's gone, na een val tijdens het hardlopen. Iemand een tip waar ik goedkoop een werkende (gps/scherm/wifi/opslag) variant kan kopen? Op marktplaats zijn ze bijna allemaal +100 euro, dat vind ik nog knap kostbaar voor een relatief oud toestel. Of moet ik gewoon mijn verlies nemen en dat ervoor betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge Janse

Inge Janse

post-l33t

Inge Janse schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:11:
[...]

Fuuuuuuck. It's gone, na een val tijdens het hardlopen. Iemand een tip waar ik goedkoop een werkende (gps/scherm/wifi/opslag) variant kan kopen? Op marktplaats zijn ze bijna allemaal +100 euro, dat vind ik nog knap kostbaar voor een relatief oud toestel. Of moet ik gewoon mijn verlies nemen en dat ervoor betalen?
Ter info / inspiratie: Ik heb gewoon een tweedehands gekocht via Marktplaats, met klein defect, en daardoor goed te betalen (rond de zestig euro). Refurbished via AliExpress doet nog steeds ruim honderd, terwijl goedwerkend in Nederland ze richting de 150 gaan. Maar er zijn er regelmatig met kleine defecten (speaker, scherm, nfc), en dat is voor mijn scenario (hardlopen en chromecast bedienen) geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 14:48
Dit is een oud topic maar ik wil toch even reageren. Ikzelf en vele andere klagen dat spontaan de terug en home buttons opeens niet meer werken. De rest van het scherm reageert wel.
Met het touchscreen testprogramma kun je het hele scherm wipen dus je zou zeggen de home knop moet ook werken.
Ik heb een factory reset gedaan. De sim en geheugenkaart verwijdery, het helpt allemaal niet.

Onderstaande zeer vervelend trucje werkt wel maar niet echt een oplossing.
Als ik de telefoon in horizontal mode draai met de frontcamera naar links dan kan ik de knoppen niet bedienen.
Als ik de telefoon in horizontal mode draai met de frontcamera naar rechts dan kan ik de knoppen wel bedienen.

Als iemand de permanente oplossing weet _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door enermax op 08-09-2019 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikk0r
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 12:41
Ik deel graag het volgende: ik heb mijn Z5C sinds augustus 2016 dagelijks in gebruik, en heb bewust niet hoger geupdate dan Android 7.0. Zelfs na zo'n 3,5 jaar heb ik geen last van serieuze of ondragelijke bugs. Alleen de lijm van de backplate heeft afgelopen zomer (41 graden enzo) een beetje losgelaten, en video opnemen met de rear camera is in de eerste seconden schokkerig. Nu was de camera altijd al redelijk bout naar mijn mening, dus dat is niet geheel verbazingwekkend.

Ik ben benieuwd of ik veelal geluk heb gehad, of dat het stoppen met updaten van de software (dat in de eerste plaats niet bedoeld is voor een toestel uit 2015) hier invloed op heeft gehad. Ik gok vooral het laatste.

Ik wacht nog altijd met smart op een nieuw en werkelijk compact Android toestel dat ook in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Tot die tijd blijf ik maar vertrouwen op de Z5C..

[ Voor 11% gewijzigd door Kikk0r op 06-11-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik zit met een probleempje: als de accu helemaal leeg is en ik leg 'm aan de lader begint er een soort light opstartsequentie die het opladen super lastig maakt, als volgt:

1. Telefoon uit en leeg
2. Aan lader
3. Rood 'batterij leeg' icoon + bliksem op zwart scherm met rood lampje (laadt op) (paar seconden)
4. (na een paar seconden) Fel wit scherm met SONY Xperia erop, met rood lampje uit (duurt minuutje)
5. Go to 3.

Tijdens dat witte scherm laadt de telefoon dus even niet op maar verbruikt wel stroom voor dat wit verlichte scherm: blijkbaar ongeveer net zoveel als tijdens stap 3 opgeladen wordt. Gevolg is dat de telefoon erg lang in deze 'loop' blijft hangen, net zolang tot hij met veel mazzel toch net 1% heeft weten te verzamelen (na 20 minuten ofzo): vanaf dat moment gaat de telefoon normaal laden en probeert niet meer automatisch op te starten.

Iemand een idee wat hier aan de hand is / hoe dit te fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 21:07
Niet meer helemaal leeg laten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aangezien ik in de Kerstvakantie tijd heb voor hobbyprojecten, ben ik naar Android upgrades/Custom ROMs gaan kijken. Eerst de Nexus 7 2013, nu dus de Z5 compact. Ik heb er ooit twee gekocht, eentje is mijn dagelijkse telefoon, de ander nu een backup; beiden model E5823.

Alles begint met unlocken bootloader, en dat kan bij Sony via de officiele weg, tenminste, als dat niet geblokkeerd is. je moet eerst de code *#*#7378423#*#* intikken in het telefoonscherm, dan naar Service info > Configuration > Rooting Status gaan en kijken of er "Bootloader unlock allowed: Yes" staat. Dat was dus bij mijn dagelijkse telefoon niet zo, maar bij de reserve wel. Aangezien unlocken van de bootloader met een reset to factory samengaat kwam me dat nog niet eens zo slecht uit ;) . Blokkade van bootloader unlocken schijnt van de provider uit te gaan, alhoewel de mijn unlocked is, kan het zijn dat het eerder een carrier-specific foon was en dan blijft dat hangen.

Bootloader unlocked, al was dat wat vreemd. Als je "adb reboot bootloader", dan gaat er alleen een blauw lampje branden en gaat het scherm op zwart. Je kunt dan met "fastboot devices" kijken of 'ie er nog is. Vervelender is dat de USB driver niet goed kan werken, veel mensen krijgen een "s1boot fastboot" in hun hardware overzicht, en ik kon daar eerst geen driver voor krijgen. Wat uiteindelijk werkte was zadig v2.5 downloaden, die kan een USB driver voor je genereren en die herkende hem dan wel. Daarna recovery geflasht (TWRP versie 3.2.1 gedateerd 23feb18), daarna reboot. Bij mij bleef hij verschillende keren hangen in het startscherm, had ik de reset knop (verzonken naast de SIM tray) nodig voor opstarten.

Daarna deze ROM geinstalleerd: https://forum.xda-develop...-for-z5c-suzuran.4052973/ met de pico ARM64 Gapps. Werkt goed, de telefoon doet het goed, en voelt stabiel aan. Oftewel: Android 10 op een Z5 compact :)

Als de Android 7.1 telefoon er mee ophoudt, software niet meer kan runnen of teveel beveiligingsproblemen krijgt, dan heb ik een Android X reserve die staat te trappelen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikk0r
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 12:41
Ik heb helaas sinds een paar maanden last van dode pixels die steeds erger worden. Een hele horizontale balk zo'n driekwart onderin het scherm dat zich langzaam verder verspreidt :-(
droner schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:23:
Ik zit met een probleempje: als de accu helemaal leeg is en ik leg 'm aan de lader begint er een soort light opstartsequentie die het opladen super lastig maakt, als volgt:

1. Telefoon uit en leeg
2. Aan lader
3. Rood 'batterij leeg' icoon + bliksem op zwart scherm met rood lampje (laadt op) (paar seconden)
4. (na een paar seconden) Fel wit scherm met SONY Xperia erop, met rood lampje uit (duurt minuutje)
5. Go to 3.

Tijdens dat witte scherm laadt de telefoon dus even niet op maar verbruikt wel stroom voor dat wit verlichte scherm: blijkbaar ongeveer net zoveel als tijdens stap 3 opgeladen wordt. Gevolg is dat de telefoon erg lang in deze 'loop' blijft hangen, net zolang tot hij met veel mazzel toch net 1% heeft weten te verzamelen (na 20 minuten ofzo): vanaf dat moment gaat de telefoon normaal laden en probeert niet meer automatisch op te starten.

Iemand een idee wat hier aan de hand is / hoe dit te fixen?
Ik heb dit van de week voor het eerst gehad. Niet heel verrassend, want mijn batterij is nogal zwak geworden na 4,5 jaar dagelijks gebruik en het steeds opladen met een quick charger. Ik wist de boot loop te doorbreken door tijdens het opstarten van de telefoon (vanaf stap 3 in jouw verhaal) de Volume Down knop in te blijven houden. Daarmee zou ik volgens internet in Recovery Mode moeten komen. Of dat klopt weet ik niet, want ik kreeg enkel een zwart scherm en een groene LED. Het doorbrak in ieder geval de irritante cyclus en ik liet hem zo maar een uurtje opladen. Daarna weer de power button ingedrukt, en hij bleek gelukkig ruim voldoende opgeladen :) . Ik laat 'm nu niet meer onder de 15% komen, want het is simpelweg te gevaarlijk met de onbetrouwbaar geworden batterij.
gambieter schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 02:37:
Aangezien ik in de Kerstvakantie tijd heb voor hobbyprojecten, ben ik naar Android upgrades/Custom ROMs gaan kijken. Eerst de Nexus 7 2013, nu dus de Z5 compact. Ik heb er ooit twee gekocht, eentje is mijn dagelijkse telefoon, de ander nu een backup; beiden model E5823.

Alles begint met unlocken bootloader, en dat kan bij Sony via de officiele weg, tenminste, als dat niet geblokkeerd is. je moet eerst de code *#*#7378423#*#* intikken in het telefoonscherm, dan naar Service info > Configuration > Rooting Status gaan en kijken of er "Bootloader unlock allowed: Yes" staat. Dat was dus bij mijn dagelijkse telefoon niet zo, maar bij de reserve wel. Aangezien unlocken van de bootloader met een reset to factory samengaat kwam me dat nog niet eens zo slecht uit ;) . Blokkade van bootloader unlocken schijnt van de provider uit te gaan, alhoewel de mijn unlocked is, kan het zijn dat het eerder een carrier-specific foon was en dan blijft dat hangen.

Bootloader unlocked, al was dat wat vreemd. Als je "adb reboot bootloader", dan gaat er alleen een blauw lampje branden en gaat het scherm op zwart. Je kunt dan met "fastboot devices" kijken of 'ie er nog is. Vervelender is dat de USB driver niet goed kan werken, veel mensen krijgen een "s1boot fastboot" in hun hardware overzicht, en ik kon daar eerst geen driver voor krijgen. Wat uiteindelijk werkte was zadig v2.5 downloaden, die kan een USB driver voor je genereren en die herkende hem dan wel. Daarna recovery geflasht (TWRP versie 3.2.1 gedateerd 23feb18), daarna reboot. Bij mij bleef hij verschillende keren hangen in het startscherm, had ik de reset knop (verzonken naast de SIM tray) nodig voor opstarten.

Daarna deze ROM geinstalleerd: https://forum.xda-develop...-for-z5c-suzuran.4052973/ met de pico ARM64 Gapps. Werkt goed, de telefoon doet het goed, en voelt stabiel aan. Oftewel: Android 10 op een Z5 compact :)

Als de Android 7.1 telefoon er mee ophoudt, software niet meer kan runnen of teveel beveiligingsproblemen krijgt, dan heb ik een Android X reserve die staat te trappelen ;)
Dank hiervoor, goeie kans dat ik hier ooit mee aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Kikk0r schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 04:11:
Ik heb dit van de week voor het eerst gehad. Niet heel verrassend, want mijn batterij is nogal zwak geworden na 4,5 jaar dagelijks gebruik en het steeds opladen met een quick charger. Ik wist de boot loop te doorbreken door tijdens het opstarten van de telefoon (vanaf stap 3 in jouw verhaal) de Volume Down knop in te blijven houden. Daarmee zou ik volgens internet in Recovery Mode moeten komen. Of dat klopt weet ik niet, want ik kreeg enkel een zwart scherm en een groene LED. Het doorbrak in ieder geval de irritante cyclus en ik liet hem zo maar een uurtje opladen. Daarna weer de power button ingedrukt, en hij bleek gelukkig ruim voldoende opgeladen :) . Ik laat 'm nu niet meer onder de 15% komen, want het is simpelweg te gevaarlijk met de onbetrouwbaar geworden batterij.
[...]
Intussen heb ik dat veel vaker gehad, de oplossing lijkt vooral geduld te zijn... Gewoon laten cyclen en af en toe de kabel even loshalen, op een gegeven moment verschijnt dan het animerende ladende-batterij-met-bliksempje symbool wat je zoekt.

Toevallig vandaag nog de extremere versie van dit probleem meegemaakt: batterij zó leeg dat de telefoon totaal niet meer reageert op de oplader: geen rood lampje, geen scherm, kan niet booten, niks. Ook dan is het advies om 'm gewoon een tijd aan de oplader te laden hangen, grote kans dat ie dan toch aan het laden is. Na een half uurtje de kabel nog eens even erin en eruit gedaan en hop, opeens verscheen het batterijtje met 23% power en kon ik weer booten.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Levertijden en Prijzen mogen besproken worden in: [Sony Xperia Z5] Levertijden en prijzen.