Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

oke corsairlink op performance
ik had de twee pull fan's van de gt110i l los gekoppeld bleven alleen de twee meegeleverde 2x 140 mm over.
in push config.

de temperatuur van de gt110i begon op 25 graden en liep in 14 minuten op naar 29 graden
de omgevings temperatuur is 20.5 graden

tweak
overclock
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xAJECIor98p9TZARjivRAdqX/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Kan op dit moment niet voor je checken, maar als ik een tijdje linx draai zit ik meestal ergens rond de 34 graden voor het water. Is wel een gtx met 1 fan op max.
Je pomp draait in ieder geval max.

Vermoed zoals eerder al aangegeven dat ik je contact tussen blok en cpu niet top is of je oc is te hoog. Met 4.5 op 1.33/1.34v zit ik op max 87 graden

Probeer anders eens 4.4 op 1.3 en kijk waar je op uit komt met je temp

[ Voor 20% gewijzigd door brid op 13-11-2015 22:19 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:48
Hierbij mijn OC results van 4.4GHz 6600K, 18 runs LinX all
gekoelt door een Mugen PCGH. vcore schommelt tussen 1.34-1.36v @ load.

Voor 4.5GHz ben ik minimaal 1.39v-1.4v nodig om een LinX stable te draaien en dan gaan de temps richting de 90C. Mijn limiet ligt dus hier!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pKAL0bw.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Lekiame op 13-11-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
rjf schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:43:
nieuwe pc in elkaar gezet

een poging met de auto overclock tool van asus ai suite 3
Ik moest wel de blck wat terug zetten want 103 was te hoog.
Wat ik ook niet snap zijn de lage gigaflops van het geheugen.
even uit zoeken waar dat aan ligt.

tweak
overclock
[afbeelding]

ja het was de andere versie van 6.5

nu een met de juiste linx ik ga die 4900 niet meer halen.
ook voor het xmp profile gekozen voor het geheugen.

tweak
overclock
[afbeelding]
Nette overclock man! Probeer nu eens Linx op 50 minuten te zetten en dan na 45 minuten een screenshot posten. Mijn CPU wilde na 30 minuten goed testen een crash geven, hij bleef gewoon draaien linx gaf dan alleen een error.

Ook had AI suite 3 bij mij 4.7 gehaald maar vervolgens krijg ik hem handmatig niet meer stabiel op 4.6 zelfs niet met 1.32v terwijl ik op 4.5 met 1.275v kan draaien.

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
brid schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:14:
Ik haal met linx ook meestal de 100% niet.
Als ik alles gewoon laat draaien zit ik denk op de 95-97%, sluit ik alle niet noodzakelijke programma's dan zit ik op ongeveer 99.5%

Lagere score is denk toe te schrijven aan je single channel setup.
Als ik mijn XMP profile inschakkel pak ik zo 10% extra

PS Koen je hebt ook een asus z170-a, is de tijd tussen power-on en bios beep/splash ook zo lang?
Hmm is me nog niet echt opgevallen maar het posten duurt langer bij mij dan het starten van windows XD zal me pc eens opnieuw opstarten om het te testen

De beep komt bij mij meteen daarna gaan de rode lampjes branden bij het ram, cpu pci-e en zuid brug wat wel wat langer duurt voordat deze uit zijn en dan krijg ik het post scherm te zien, maar mijn scherm viel in slaapstand (doet hij heel snel een AOC i2369Vm. Voordat deze er weer uit was zag ik mijn bureaublad al (wat bij het tellen ongeveer 11 seconde duurde vanaf het moment dat ik op de knop drukte)

[ Voor 23% gewijzigd door coenfoolen op 13-11-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Ik heb een tijdje geleden wat overklok resultaten in een blog gezet m.b.t. de 6700K en lucht, water en sub-zero koeling.
Misschien kan het jullie verder helpen of levert het je wat nieuwe inzichten/ideeën op. Binnenkort wil ik exact dezelfde tests nogmaals doen maar dan met dezelfde CPU ge-delid. Want skylake = skylid ;)
Je kunt het artikel hier vinden: http://gaming.msi.com/art...b-zero-cooling-oc-results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
t!n0 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:32:
Ik heb een tijdje geleden wat overklok resultaten in een blog gezet m.b.t. de 6700K en lucht, water en sub-zero koeling.
Misschien kan het jullie verder helpen of levert het je wat nieuwe inzichten/ideeën op. Binnenkort wil ik exact dezelfde tests nogmaals doen maar dan met dezelfde CPU ge-delid. Want skylake = skylid ;)
Je kunt het artikel hier vinden: http://gaming.msi.com/art...b-zero-cooling-oc-results
Goeie info bedankt. d:)b

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:21

Gmount

Ecorunner lid

t!n0 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:32:
Ik heb je stukje gelezen en moet er toch even wat van zeggen. Ten eerste zijn de voltages die cpu-z aangeeft 50mV hoger dan wat je zegt. Ten tweede blijkt uit de tijden bij realtemp dat je binnen een uur van benchmark op lucht naar de benchmark met chiller bent gegaan. Is ook niet zo gek als je 2 stabiliteitstests benchmarks van nog geen 5 minuten neemt. Een beetje jammer vind ik dan ook dat de titel luidt: "24/7 air, water and sub-zero cooling OC results." Ik denk dat iedereen hier ook graag wilt weten welke koelpasta je gebruikt hebt en of dit een random cpu is of één goede uit bijvoorbeeld 10 cpu's. We hebben er in tegenstelling tot wat je schrijft namelijk helemaal niets aan omdat we niet weten of dit echt stabiel was. Daarnaast heb je in 5 minuten echt niet de maximale temperatuur bereikt, zeker bij waterkoeling kan dat nog wel een paar graadjes omhooggaan.

Als het je baan is om reclame te maken vind ik het wel zo netjes als je dat er bij schrijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Gmount op 14-11-2015 15:23 ]

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Fijn dat jullie er wat aan hebben en dat er goede vragen bij gesteld worden d:)b
Ten eerste zijn de voltages die cpu-z aangeeft 50mV hoger dan wat je zegt.
Dat klopt, CPU-Z gaf ten tijde van mijn tests nog niet het juiste voltage aan. Ik heb de voltages vanaf de Multi meter genoteerd.
Ten tweede blijkt uit de tijden bij realtemp dat je binnen een uur van benchmark op lucht naar de benchmark met chiller bent gegaan. Is ook niet zo gek als je 2 stabiliteitstests benchmarks van nog geen 5 minuten neemt. Een beetje jammer vind ik dan ook dat de titel luidt: "24/7 air, water and sub-zero cooling OC results."
Elke setup is op een andere dag gedraaid. Zo heb ik bij elke setup getuned tot ik 5 runs XTU stabiel achter elkaar heb kunnen draaien. Destijds crashte het systeem eerder bij een XTU run dan 20 min. linx.
Ik denk dat iedereen hier ook graag wilt weten welke koelpasta je gebruikt hebt en of dit een random cpu is of één goede uit bijvoorbeeld 10 cpu's. We hebben er in tegenstelling tot wat je schrijft namelijk helemaal niets aan omdat we niet weten of dit echt stabiel was. Daarnaast heb je in 5 minuten echt niet de maximale temperatuur bereikt, zeker bij waterkoeling kan dat nog wel een paar graadjes omhooggaan.
Goede vraag. Ik dacht dat ik het in het artikel heb genoemd, maar blijkt dat ik dat op HWBot in het topic op het forum heb gezet. Ik heb Artic Cooling MX-2 pasta gebruikt en een ES 6700K. Wat ik met Skylake heb gemerkt ten tijde van het testen was dat XTU mij sneller duidelijk maakte of een OC stabiel was of niet. Linx heb ik bijvoorbeeld op water 4.8GHz 1 uur stabiel gekregen (buiten deze test om) op 1.4v met als max. temp. 77 graden op mijn custom water cooling setup (360 rad + 240 rad). Dit was echter niet genoeg voor 5 runs XTU. Iets wat niet met deze test te maken heeft maar wel leuk is; Deze CPU heb ik een aantal weken geleden nog onder LN2 gebruikt, toen haalde ik 6100MHz in de dedicated 2D benchmarks.
Als het je baan is om reclame te maken vind ik het wel zo netjes als je dat er bij schrijft.
Ik deel hier iets wat ik hobby matig doe, namelijk overklokken. Hier staat hetgeen wat ik overdag doe los van (het ontwikkelen en promoten van de moederborden). Mocht je dit als een poging tot reclame maken zien dan vind ik dat jammer, dat is niet mijn insteek. In het verleden heb ik veel aan de tips van andere overklokkers gehad (of ze nou wel of niet bij een bedrijf in de industrie werkten of niet, dat maakte mij niet uit) en hoop zo ook mijn steentje te kunnen bijdragen zodat anderen hiervan kunnen leren. Ik ben al meer dan 10 jaar hier in het overklok gedeelte op tweakers te vinden (ver voordat ik dit werk doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

t!n0 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 19:20:
Fijn dat jullie er wat aan hebben en dat er goede vragen bij gesteld worden d:)b

[...]
kijk, dit verklaart al een heleboel! :$ Dan moet ik wel mijn excuses aanbieden en wat woorden terug nemen. Maar je kunt hopelijk wel begrijpen dat ik al snel kritisch kijk naar blogs van merken die meestal van voor en door dezelfde gemaakt zijn. En met de informatie die je gegeven had viel er dus veel op aan te merken. Dat je dan iedere opeenvolgende test iets meer dan 24 later doet, tja, het was niet echt in me opgekomen dat dat ook zou kunnen.

Nu weet ik niet of er nog veel verschil zit in de kwaliteit van een engineering sample en retail versies, maar je hebt toch wel beduidend betere resultaten behaald dan wij hier met z'n allen :+
heb je dan naast het voltage nog meer aangepast? wat is je geheim? :Y)

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 13:07
Mijn bedoeling zou zijn om een 6400 cpu te kopen en deze dan te overclocken met de BCLK. Heeft dit iemand hier onder jullie al getest of je met deze cpu's ook kan overklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 21:09
Nilos128 schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:18:
Mijn bedoeling zou zijn om een 6400 cpu te kopen en deze dan te overclocken met de BCLK.
Denk dat het niet kan als je dit ziet.
http://hwbot.org/submissi..._core_i5_6400_3382.99_mhz

[ Voor 11% gewijzigd door haarbal op 16-11-2015 21:37 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Nilos128 schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:18:
Mijn bedoeling zou zijn om een 6400 cpu te kopen en deze dan te overclocken met de BCLK. Heeft dit iemand hier onder jullie al getest of je met deze cpu's ook kan overklokken?
Overklokken is erg beperkt en je hebt snel een onstabiels systeem als je clockt met je BCLK.

Wat wil je gaan doen met je pc, heb je een overklok nodig of gewoon voor de funn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
tja voor de fun en prestaties, anders heb ik al een BCLK van 220 gezien op de asus Z170 deluxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Nilos128 schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:17:
tja voor de fun en prestaties, anders heb ik al een BCLK van 220 gezien op de asus Z170 deluxe.
Ik ben heel erg benieuwd heb je een link?

Verder als je voor zo'n exclusief moederbord gaat of zou gaan ga je toch niet 70 euro besparen op een K cpu? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
idd dan koop ik liever een 6600K en een goedkoper bord

http://www.overclockers.c...eluxe-motherboard-review/

toch zou ik eens willen weten of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Gmount schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 20:43:
[...]

En met de informatie die je gegeven had viel er dus veel op aan te merken.

Nu weet ik niet of er nog veel verschil zit in de kwaliteit van een engineering sample en retail versies, maar je hebt toch wel beduidend betere resultaten behaald dan wij hier met z'n allen :+
heb je dan naast het voltage nog meer aangepast? wat is je geheim? :Y)
Geen probleem ;) veel op aan te merken valt ook wel mee toch? :) Het zijn goede vragen, dat zeker.
Geen geheim, gewoon een goed moederbord (:+) en fijne CPU. Zoals ik in het artikel aangeef is het overklokken op skylake net zo simpel als Sandy Bridge, kortom, bij een goede setup kwestie van vcore verhogen en multi verhogen tot je tegen een BSOD of vastloper aan loopt, dan vcore wat hoger tot je tegen je maximale temperatuur aanloopt. Met daarbij het maximum voltage en temepratuur voor 24/7 gebruik in het achterhoofd houdend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ha T!n0, nog steeds naar je zin bij MSi zie ik, mooi man, goed je hier weer eens te zien (weet de restricties ;) )! Je geeft aan dat oc weer voelt als SB, maar key bij SB was dat je je oc nagenoeg kon 'maxen' onder basic waterkoeling, je max multi zoeken, binning enz.. Dat kan de conclusie van het testen van 1 proc toch niet zijn? Of doel je dan alleen op de simpliciteit van voltages, dat sub-voltages niets uithalen voor je coreclock, is t echt alleen vcore?

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 17-11-2015 13:56 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rjf schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:50:
Hoe lang heb je getest ? een minuut of 11 maar hij blijft pieken tegen de 100 graden.
Ik heb de heat spreader wel gepolished tot korrel 2000.
Ik heb ook nog niet geprobeerd om de heat spreader er af te halen(delidden)
Om er dan ook cool laboratoy, tussen de die en de heat spreader te smeren.

Mede om de rede dat ik niet weet wat voor materiaal de die is van gemaakt?

De fan die bij de h110i zijn geleverd zijn erg stil. maar er kwam maar weinig licht uit, in de puss configuratie.
Dus heb ik er twee fannetjes van een corsair h60(oud) er boven op gemaakt(push/pull). en in vol last komt er aardig wat lucht uit. Het is koud/lauw. misschien is de heat transfer door de heat spreader niet snel genoeg.
Ik zelf had problemen met H100i kijk hier eens naar: YouTube: H100i Backplate Fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/899Wo5L.png
Hij is stabiel inmiddels op 4.7 GHz :)
Dit keer heeft ai suite de overclock gedaan omdat ik hem via de bios niet hoger gekregen had dan 4.5GHz. Voltages etc staan in de afbeelding. De temps gingen behoorlijk richting de 85 graden en op 1 core zelfs 1x 88 graden. Toen had ik het voor paneel en zij paneel er afgehaald en de temps zakte tot midden 70. Ik zal binnenkort nog eens linx draaien en hem dan uploaden naar het linx topic.

Maar voor nu ben ik blij met de overclock :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Netjes hoor coen je hebt een goeie cpu te pakken. *O*

Wat zijn je RAM settings?

Als je nu deze instellingen overneemt en probeert handmatig nog wat voltages naar beneden te krijgen of je core speed nog wat verder omhoog.
Overklok software gebruikt bijna altijd veel te hoge voltages en ik heb zo.n vermoeden dat jou CPU nog wel wat harder wil.
Dat is nou het leuke aan overklokken testen proberen ...en dan eeuwige roem in de LinX stable club... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb sinds eergisteren mijn 6600K binnen met DDR4 Savage 2400Mhz. Ik heb in me bios de XMP profiel aangezet voor C12.
Dus dacht ik ga nu de cpu overklokken en dacht laat ik hem op 4.2Ghz, prima heel stabiel. Dan 4.3Ghz ook dat prima stabiel. Toen 4,4Ghz ook prima stabiel.

Toen dacht ik, zet hem op 4,6Ghz en ook dat helemaal stabiel. Stress progjes laten draaien AIDA voor 12 uur laten aan staan en tussen door ook nog aan het gamen. Fallout 4 voor paar uurtjes.

Ik ging terug naar Windows en keek op me real temps, hardware monitor en gaven allemaal 42graden aan op alle 4 de cores. Dacht hoe kan dat nou zo lage temp. Aangezien ik een noctua erop heb zitten dacht zal dan wel goed zijn.

Ik herstarte mijn pc en ging in de bios kijken en ja hoor daar gaf hij netjes 38 graden aan maar toen viel me iets op en nu weet ik niet of het schadelijk is.
Mijn CPU draait op 1,28v en dat met 4,6Ghz.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
net een leuke sessie gtaV gehad niks beter dan een overclock testen met het spelen van gta XD ik heb al geprobeerd mijn cpu hoger dan 4.5 te krijgen met 1.3v maar dat lukte gewoon niet. kan ik iets anders proberen om hem stabiel te krijgen dan hogere voltages?

Ik heb een tijdje op 1.275v met 4.5 Ghz gedraaid en dat gaf geen problemen. maar voor langdurig gebruik zou ik het niet weten ben zelf nieuw in het overclock wereldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

coenfoolen schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:27:
net een leuke sessie gtaV gehad niks beter dan een overclock testen met het spelen van gta XD ik heb al geprobeerd mijn cpu hoger dan 4.5 te krijgen met 1.3v maar dat lukte gewoon niet. kan ik iets anders proberen om hem stabiel te krijgen dan hogere voltages?

Ik heb een tijdje op 1.275v met 4.5 Ghz gedraaid en dat gaf geen problemen. maar voor langdurig gebruik zou ik het niet weten ben zelf nieuw in het overclock wereldje
maar bij je screenshot op 4.7 met linx geeft cpu-z 1,226V aan. wat heeft ai suite dan nog meer aangepast? heb je het ook met andere stress tests getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:37
Heren en dames :)

Even een simpele vraag:
Zit er koelpasta bij een i7 6700k boxed? Heb wel al koeler in huis, maar de processor nog niet.
Moet ik los bijbestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Evo X schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:51:

Even een simpele vraag:
Zit er koelpasta bij een i7 6700k boxed? Heb wel al koeler in huis, maar de processor nog niet.
Nee, zit er niet bij in. Dit zul je apart moeten kopen. Noctua heeft 1 van de beste koelpasta's die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver

Even een simpele vraag:
Zelf even een goede pasta bestellen en een schoonmaak setje daar krijg je geen spijt van:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
Haha, dank voor de snelle reactie heren.
In zoverre spijt dat ik dit niet even uitgezocht heb voordat ik de processor bestelde. Die komt zo binnen, maar kan ik nog niet aan de slag.

Fijn weekend allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen

Even een simpele vraag:
Bij mij zat die bij mijn koeler, heb je al in die doos gekeken of daar geen tube in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Gmount schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:32:
[...]

maar bij je screenshot op 4.7 met linx geeft cpu-z 1,226V aan. wat heeft ai suite dan nog meer aangepast? heb je het ook met andere stress tests getest?
Nee niet gedaan maar ben die overclock nu al een paar dagen aan het draaien en nog steeds niks gebeurd, al heb ik hem niet heel erg hard belast moet ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
coenfoolen schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:32:
[...]

Bij mij zat die bij mijn koeler, heb je al in die doos gekeken of daar geen tube in zit?
Heb een tweedehands Corsair H100i op de kop getikt, daar zat het niet bij :)
Heb inmiddels pasta besteld & kan dus alsnog morgen aan de gang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Als een Labrador voor de brievenbus , ik ken dat gevoel...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Evo X schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:29:
[...]

Heb een tweedehands Corsair H100i op de kop getikt, daar zat het niet bij :)
Heb inmiddels pasta besteld & kan dus alsnog morgen aan de gang!
ahh zo, tja dan is dat inderdaad een goede optie XD en hoe is de installatie gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
coenfoolen schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:03:
[...]

ahh zo, tja dan is dat inderdaad een goede optie XD en hoe is de installatie gegaan?
Goed!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6489396/IMAG1452%20%28Small%29.jpg

Alles lijkt aardig te werken. Nu nog kwestie van drivers, updates, software, vorige pc opruimen...je kent het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Evo X op 29-11-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Evo X schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:05:
[...]

Goed!

[afbeelding]

Alles lijkt aardig te werken. Nu nog kwestie van drivers, updates, software, vorige pc opruimen...je kent het wel.
Ziet er goed uit! tja ik weet er alles van XD en het ergste is nog die drivers verouderen meteen... Ik had een paar maanden terug mijn eigen gaming pc gebouwd ook skylake. en gister mijn bios driver maar eens geupdate ik liep al 7 versies achter XD ik ging van 0602 naar 01302

iemand een goede tip hoe je het beste driver updates in de gaten kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
coenfoolen schreef op zondag 29 november 2015 @ 23:46:
[...]

Ziet er goed uit! tja ik weet er alles van XD en het ergste is nog die drivers verouderen meteen... Ik had een paar maanden terug mijn eigen gaming pc gebouwd ook skylake. en gister mijn bios driver maar eens geupdate ik liep al 7 versies achter XD ik ging van 0602 naar 01302

iemand een goede tip hoe je het beste driver updates in de gaten kan houden?
Als mijn systeem goed werkt doe ik zelden of nooit een bios update. Soms kan het met overklokken wel wat schelen en dan wil ik nog wel eens meerdere biossen proberen...als ik echt zin heb :')

Video drivers update ik wat vaker en zeker als er een nieuwe game uitkomt.

En coen waar blijft je LinX stable run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Mijn bios loopt ook 2 achter. Maar na wat onderzoek blijkt dat juist de 2 nieuwere voor instabiliteit zorgt bij xmp profielen.

Blij dat ik op de 0802 zit. Pakt het profiel perfect en overklokt zonder heisa. 4,6Ghz. Max temp met real temp en HWM 51 graden onder heavy load met AIDA64.

Na ongeveer 8 uur te hebben draaien op de achtergrond met fallout 4 aan. En dat op me oude vertrouwde Noctua koeler!

Idle blijven de 4cores op 22graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Xtr3me4me op 30-11-2015 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Aida noemen we toch geen 'heavy load'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
undeepdiver schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:14:
[...]

Als mijn systeem goed werkt doe ik zelden of nooit een bios update. Soms kan het met overklokken wel wat schelen en dan wil ik nog wel eens meerdere biossen proberen...als ik echt zin heb :')

Video drivers update ik wat vaker en zeker als er een nieuwe game uitkomt.

En coen waar blijft je LinX stable run?
Ik heb wat problemen gehad met die overclock dus vandaar. ga hem nu handmatig proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

millman schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:52:
Aida noemen we toch geen 'heavy load'?
Het voert toch me CPU op alle 4 cores onder 100%. Zowel AIDA64, als G-profile als Hardware monitor geeft het aan. Daarbij zie ik dan langzaam me temps verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Xtr3me4me schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:23:
[...]

Het voert toch me CPU op alle 4 cores onder 100%. Zowel AIDA64, als G-profile als Hardware monitor geeft het aan. Daarbij zie ik dan langzaam me temps verhogen.
Het ligt eraan welke instructies Aida64 gebruikt, Linpack met AVX en AVX1 gebruikt zomaar 10 tot 20 wat meer en dat doet LinX :+
Voor 24/7 stabiliteit gewoon Prime95 27.9 of als je AVX1 erbij wil testen Prime95 28.5 let wel op deze progamma's laten je temps sky hi gaan omdat AVX instructies meer vermogen vragen.

[ Voor 18% gewijzigd door undeepdiver op 30-11-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

undeepdiver schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:26:
[...]

Het ligt eraan welke instructies Aida64 gebruikt, Linpack met AVX en AVX1 gebruikt zomaar 10 tot 20 wat meer en dat doet LinX :+
Voor 24/7 stabiliteit gewoon Prime95 27.9 of als je AVX1 erbij wil testen Prime95 28.5 let wel op deze progamma's laten je temps sky hi gaan omdat AVX instructies meer vermogen vragen.
Ohhh ik wil dat wel gaan proberen. Eens kijken hoe warm de boel dan wordt. Prime95 ken ik wel, zal deze wel weer downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01
Hoi Medetweakers,

Nu ik sinds vandaag ook de trotse eigenaar van een Skylake processor ben zal ik me ook in dit topic melden. :)

Mijn setup: i5 6600K, MSI Z170 KRAIT, 16 gb Kingston HyperX 2133, Cooler: Mugen 3.

Eerste wat ik deed was de temperaturen op stock onder 100 % Load (prime95) checken, kwam niet boven de 50 graden uit, dus genoeg ruimte om over te clocken!

Vervolgens heb ik mn multiplier op 40 gezet voor 4.0 GHz, echter als ik nu prime draai wisselt de CPU constant van 3.8 en 4.0 GHz. Temperaturen zijn prima.

Ik heb geen ervaring met Intel CPU's overclocken (alleen AMD) welke optie zie ik over het hoofd die voorkomt dat hij de hele tijd switched tussen 3.8 en 4.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Waarschijnlijk staat de power of current limit te laag in de bios/XTU-software

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Ik overclock via de Bios, welke waarde zou je aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

gewoon max ;)

Je loopt waarschijnlijk eerder tegen de thermal limit aan, dan dat je je hw beschadigd

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Heb je enig idee hoe die optie heet? Ben deze bios niet gewend en kan het niet echt vinden. Sommige waarden kan ik ook niet aanpassen en moeten op auto blijven staan van dr bios...

Edit: nvm denk dat het gelukt is, staat als het goed is nu op 128 W.

Edit2: No luck, hij blijft switchen. Misschien voltage verhogen.

[ Voor 27% gewijzigd door Pazienza op 02-12-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

brid schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:56:
[...]

Je hebt die gaming uit je inventaristatie neem ik aan.
In de bios het volgende aanpassen
MIT
Advanced cpu core setting
Uncore -> Enabled
Powerlimits naar 255w kan tot 4095W exclusief Dram
Core Current Limit (Amps) 255

Advanced voltage settings
Advanced Power settings
Vcore LOadline -> kan op auto tenzij onder load er te veel voltage op wordt gezet, dan even proberen welke setting werkt

CPU Core Voltage Control
Vcore op static zetten en op 1.3v

Als het goed is loopt hij dan 4.2Ghz op 4c, hierna kun je met easy tune onder windows de multiplier omhoog gooien(4.4/4.5 meestal wel haalbaar) en eventueel het voltage indien het niet stabiel is(max recommend 1.45v) en dan testen met 3 runs van linx of de boel stabiel is en niet te warm loopt.
Heb je de juiste settings zet ze dan vast in de bios
Geen idee meer voor welk bord dit was, maar geen zin om iemands anders zijn handleiding te gaan lezen

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Pazienza schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:19:
Heb je enig idee hoe die optie heet? Ben deze bios niet gewend en kan het niet echt vinden. Sommige waarden kan ik ook niet aanpassen en moeten op auto blijven staan van dr bios...

Edit: nvm denk dat het gelukt is, staat als het goed is nu op 128 W.

Edit2: No luck, hij blijft switchen. Misschien voltage verhogen.
Als je gaat overklokken zet je in eerste instantie al je energie besparende functies uit. EIST / C state's / Speedstep. Deze functies kan je bij een stabiele overklok weer aanzetten en dan nog een keertje testen.

https://drive.google.com/...XBnOXRWeVlHcHM/view?pli=1

Lees deze tuut eens door.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Thanks voor de link!

Het is al gelukt, was ff wennen aan het moederbord maar nu begrijp ik het. (Overclocken an sich werkt niet zo veel anders dan bij AMD, is misschien wel makkelijker bij Intel.

Afijn, heb de chip nu stabiel op 4.2 GHz met 1.25V temps zijn prima, zo rond de 60 graden C.

Eens kijken of 4.3 of 4.4 er ook in zit. Verbaast me hoe makkelijk het lijkt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Pazienza schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:10:
Thanks voor de link!

Het is al gelukt, was ff wennen aan het moederbord maar nu begrijp ik het. (Overclocken an sich werkt niet zo veel anders dan bij AMD, is misschien wel makkelijker bij Intel.

Afijn, heb de chip nu stabiel op 4.2 GHz met 1.25V temps zijn prima, zo rond de 60 graden C.

Eens kijken of 4.3 of 4.4 er ook in zit. Verbaast me hoe makkelijk het lijkt te gaan.
Ok lekker maar het kan altijd harder... >:)

Als je een mooi stabiele overklok hebt kan je ook eens postenm in de LinX stable topic, er zijn nog niet veel mensen met Skylake die een score hebben neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
undeepdiver schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:42:
[...]

Ok lekker maar het kan altijd harder... >:)

Als je een mooi stabiele overklok hebt kan je ook eens postenm in de LinX stable topic, er zijn nog niet veel mensen met Skylake die een score hebben neergezet.
Ik heb nog niet met LinX getest, alleen Prime95.

Ik ben nu aan het stressen op 105x43= 4.5 GHz, 1.29V.

Dat lijkt goed te gaan, temps blijven nog steeds rond de 60 graden. Zal wel komen doordat ik drie 200mm fans in mn case heb. :+

Lijkt er op dat ik wel een redelijke chip te pakken heb. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
Probeer eerst je muliplier / core stabiel te krijgen, en laat je baseklok nog even op stok anders weet je straks niet waar je instabilietijd wegkomt.

Eerst je core testen dan je Ram omhoog schroeven.

Wil je overklokken met je bclk laat je eerst je core en ram zakken tot onder de geteste waarden die je weet dat ze stabiel zijn.

Het zelfde systeem als Socket 775 en 1366 anders zie je door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Denk er aan dat je ram snelheid ook aangepast wordt wanneer je de baseclock verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Klopt, je kunt beter eerst je multiplier veranderen en je RAM verandert mee. In mijn ervaring is een 5% increase op je bus vrijwel altijd stabiel en het hoeft van mij niet veel hoger. Vandaar dat ik hem op 105 gezet heb.

Vanaf nu ga ik alleen verder met mn multiplier, ik hou mn bus op 105.

4.5 is stabiel:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ro70va.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Pazienza op 02-12-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou die bus op 100 laten, multi op 45 en dan je geheugen multi pas instellen als je core 8u prime stabiel is. Er kan zoveel misgaan met je bclk pushen, niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Pazienza schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:55:
Klopt, je kunt beter eerst je multiplier veranderen en je RAM verandert mee. In mijn ervaring is een 5% increase op je bus vrijwel altijd stabiel en het hoeft van mij niet veel hoger. Vandaar dat ik hem op 105 gezet heb.

Vanaf nu ga ik alleen verder met mn multiplier, ik hou mn bus op 105.

4.5 is stabiel:

[afbeelding]
Ik zou eens een 100 bus sproberen welicht dat alle programs dan hetzelfde weergeven ik zie nu 3 verschillende snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Moet je er op wijzen dat je gigaflops(160) wel erg laag zijn 4.5 GHZ, wel de juiste versie van linx te pakken?

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 01:20
Heb even zitten browsen maar ik kan even geen duidelijke winnaar aanwijzen.

Lijkt er wel op dat de i6600K in verhouding hoger komt dan de i6700K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Net even met aida64 gekeken of me overclock op 4.6 ghz redelijk stabiel was en hij liep na 3 kwartier nog steeds probleemloos. met lekker lage temps op 1.28v. Okey ik heb wel een beetje vals gespeeld ik heb alle panelen eraf gehaald en daardoor werd de temp veel lager :) ik heb een hyper 212 evo en dan deze temps XD
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jEF3Amh.png

Damm hoe kan dat nou zelfs met 1.3v komt me cpu niet eens door 5 min linx.. maar wel 3 kwartier aida64

[ Voor 19% gewijzigd door coenfoolen op 13-12-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Omdat 3 kwartier aida niet voldoende stresst!, aida stabiel is dan ook niet 24/7 stabiel, 8u prime95 v27.7 blend wat we hier aanraden wel (small fft voor alleen CPU, blend neemt ook geheugen en controller mee).

Je hebt bij deze wederom die theorie bewezen ;)

daarnaast zul je zien dat de temperatuur ook ineens rond de 85 of hoger zit, Al mijn behaalde 24/7 OC's zijn op deze manier op stabiliteit getest en hebben mij nooit in de steek gelaten, maar zoals altijd, breng goede koeling! De tientjes die je met je koeling hebt bespaard kom je waarschijnlijk tekort om werkelijk 4700mhz te halen, maar dat zal bovengenoemde test uitwijzen. Dus... Raampjes open, winterjas aan en testen met die hap d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Coen zijn screenshots worden wel beter, kom jonguh jouw CPU doet echt wel 24/7 4.7 stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
millman schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:34:
Omdat 3 kwartier aida niet voldoende stresst!, aida stabiel is dan ook niet 24/7 stabiel, 8u prime95 v27.7 blend wat we hier aanraden wel (small fft voor alleen CPU, blend neemt ook geheugen en controller mee).

Je hebt bij deze wederom die theorie bewezen ;)

daarnaast zul je zien dat de temperatuur ook ineens rond de 85 of hoger zit, Al mijn behaalde 24/7 OC's zijn op deze manier op stabiliteit getest en hebben mij nooit in de steek gelaten, maar zoals altijd, breng goede koeling! De tientjes die je met je koeling hebt bespaard kom je waarschijnlijk tekort om werkelijk 4700mhz te halen, maar dat zal bovengenoemde test uitwijzen. Dus... Raampjes open, winterjas aan en testen met die hap d:)b
ja ik moest afwegingen maken bij het kopen van me pc XD een daarvan was opslag de ander ram (1x8) en de laatste was koeling. Tja je moet iets doen voor een 980 ti :) maar die 3 staan ook op de nominatie lijst voor upgrades. na kerst heb ik weer wat geld eens kijken wat ik daarmee kan doen. klopt ik weet dat prime en linx hogere temps met zich mee brengen. ik zal nog eens kijken wat ik kan doen om 4.6 of 4.7 te realiseren zonder dat de temps sky high worden want ik heb nog wat ruimte op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
undeepdiver schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:27:
Coen zijn screenshots worden wel beter, kom jonguh jouw CPU doet echt wel 24/7 4.7 stabiel
nog enkele tips hiervoor XD zou wel zo fijn zijn :) bepaalde settings in bios veranderen ofzo? om hem stabieler te maken want posten doet hij wel maar dan crasht hij steeds tijdens linx of prime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

undeepdiver schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:27:
Mogelijk is wat anders dan werkelijk kunnen testen natuurlijk. Ik vermoed dat de temperatuur te hoog wordt onder die hyper 212.
coenfoolen schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:36:
[...]

nog enkele tips hiervoor XD zou wel zo fijn zijn :) bepaalde settings in bios veranderen ofzo? om hem stabieler te maken want posten doet hij wel maar dan crasht hij steeds tijdens linx of prime
Begin eerst met 4500mhz 1,27v en LLC op high, kijk eens wat dat doet en wat je temperaturen zijn. Daarna weer verder.. Wat voor een voltages heb je allemaal aangepast en waarop staat je LLC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Gisteren een Bios update gedaan voor mijn MSI Z170 KRAIT. Scheelt een hoop, had eerst geen LLC optie en nu wel. Nu stabiel op 4.6 GHz.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/syqpom.jpg

Alle energiebesparende opties heb ik aan staan, bij idle klokt de CPU netjes terug, met bijbehorend lager voltage.

Ben hier wel tevreden mee als 24/7 overclock. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, best mooie oc, maar welke koeler gebruik je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
millman schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:10:
Hoi man, best mooie oc, maar welke koeler gebruik je eigenlijk?
Cooler is een Mugen 3 met één fan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dat is niet verkeerd zeg! Nu nog 8u prime blend afmaken en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
millman schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:34:
Dat is niet verkeerd zeg! Nu nog 8u prime blend afmaken en klaar!
Het scheelt dat ik nogal goede airflow heb in mijn kast (CM 690 III).

Heb 2 200mm intake fans, 1 120 mm outtake fan en een 200 mm outtake fan die eigenlijk recht boven het mugen 3 koelblok zit, hierdoor heb ik toch een soort van push-pull configuratie. :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/r2rrc2.jpg

Onder full load schommelen de temperaturen wel heel erg, maar dat is normaal geloof ik. De temperaturen van boven 70 graden tikt die ook maar heel kort aan...

[ Voor 13% gewijzigd door Pazienza op 14-12-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
millman schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:39:
[...]

Mogelijk is wat anders dan werkelijk kunnen testen natuurlijk. Ik vermoed dat de temperatuur te hoog wordt onder die hyper 212.
[...]

Begin eerst met 4500mhz 1,27v en LLC op high, kijk eens wat dat doet en wat je temperaturen zijn. Daarna weer verder.. Wat voor een voltages heb je allemaal aangepast en waarop staat je LLC?
ik ben vanaf 1.27v op 4600mhz met stappen van 0.005v omhoog gegaan zit nu op 1.330v temps zitten nu rond de 80 graden. Maar is nog niet stabiel ik zal eens wat gaan proberen op die LLC want daar heb ik nog niet aangezeten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w2f4rN9.jpg
Ik kan LLC veranderen van auto naar level 1 tot en met 7. Ik heb hiervoor een laptop gehad dus nog nooit overclockt XD sorry voor mijn onwetendheid

[ Voor 15% gewijzigd door coenfoolen op 14-12-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Hai Coen

Het geeft niks dat je vragen stelt, je kan nu in eenmaal niet alles weten.

Ik weet ook niet zo veel van Ivy, sandy of skylake. Ik ben meer van de afdeling 775 en 1366. Vd week krijg ik mijn Skylake spulletjes binnen en ga een beetje neuzen hoe dat werkt allemaal en kan dan in het topic ook wat beter helpen.

Voor nu probeer eerst eens 4400 stabiel te krijgen op 1.25 / 1.3v want daar ligt een beetje de grens van je koeling. ga daarna in stapjes omhoog dan weet je hoeveel volt je CPU per 100 MHz nodig heeft.
Dit is wel leuk om te lezen...:-)

http://overclocking.guide...tion-and-voltage-scaling/

Als je cpu stabiel is gaan we verder met je RAM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 14:43
Het is nu ook mogelijk om te overclocken zonder een K processor te gebruiken, link:

Ook ASUS maakt overklokken niet-K-processors mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
makaa schreef op maandag 14 december 2015 @ 19:49:
Het is nu ook mogelijk om te overclocken zonder een K processor te gebruiken, link:

Ook ASUS maakt overklokken niet-K-processors mogelijk
Maar geen garantie dat het lukt.

Als je toch wilt overclocken kan ik me voorstellen dat je beter die paar extra tientjes uit kan geven. Als je dat bedrag bekijkt over het aantal jaren dat je doorgaans een moederbord en CPU gebruikt is dat mijn inziens peanuts... En met een Z170 chipset en K cpu weet je in ieder geval zeker dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 14:43
Pazienza schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:17:
[...]

Maar geen garantie dat het lukt.

Als je toch wilt overclocken kan ik me voorstellen dat je beter die paar extra tientjes uit kan geven. Als je dat bedrag bekijkt over het aantal jaren dat je doorgaans een moederbord en CPU gebruikt is dat mijn inziens peanuts... En met een Z170 chipset en K cpu weet je in ieder geval zeker dat het kan.
totaal mee eens, maar dacht deel ff het linkje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

coenfoolen schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:45:
[...]

ik ben vanaf 1.27v op 4600mhz met stappen van 0.005v omhoog gegaan zit nu op 1.330v temps zitten nu rond de 80 graden. Maar is nog niet stabiel ik zal eens wat gaan proberen op die LLC want daar heb ik nog niet aangezeten.
[afbeelding]
Ik kan LLC veranderen van auto naar level 1 tot en met 7. Ik heb hiervoor een laptop gehad dus nog nooit overclockt XD sorry voor mijn onwetendheid
De LLC kan kleine veranderingen aan het voltage doen afhankelijk van de load. Lage levels brengen het voltage dan naar beneden (overigens geen idee waarom je dat zou willen), hoge levels brengen het voltage juist omhoog. Pas er dus wel mee op en begin ergens in het midden! Ik heb hem zelf op 5 staan, dan blijft het voltage zoals ik heb ingesteld heb in de bios. Overigens vond ik de tekst in de bios niet duidelijk en zoals ik het las staat het daar ook omgekeerd. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Gmount schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:06:
[...]

De LLC kan kleine veranderingen aan het voltage doen afhankelijk van de load. Lage levels brengen het voltage dan naar beneden (overigens geen idee waarom je dat zou willen), hoge levels brengen het voltage juist omhoog. Pas er dus wel mee op en begin ergens in het midden! Ik heb hem zelf op 5 staan, dan blijft het voltage zoals ik heb ingesteld heb in de bios. Overigens vond ik de tekst in de bios niet duidelijk en zoals ik het las staat het daar ook omgekeerd. :o
Klopt de foto van de bios was niet zo duidelijk ik had namelijk haast want ik moest weg om te sporten XD op advies van jullie heb ik net 4.4 GHz getest op 1.275v in de bios gesteld llc op auto. CPU-z geeft 1.280v aan. Dit was mijn eerste poging op 4.4 het was gewoon lomp multi op 44 en Vcore op 1.275 en testen 50 minuten linx geen enkel probleem eens kijken of het ook met een lager voltage kan. dan 4.5 GHz nog maar eens testen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X52ct55.png
Ik was wel iets te laat met me screenshot om het 'officieel' te laten zijn maar goed XD Ik wil eerst alles eruit halen wat erin zit voordat ik iets post op het Linx topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 21:00

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik zie hier nog niemand met een FSB van 200? Ik zag laatst dat iemand dit al voor elkaar heeft gekregen. Ik ga denk ik zelf ook binnenkort een i7 6700k aanschaffen en dan proberen of het bij mijn setup ook gaat lukken. Dat zou dan de eerste CPU zijn die mij weer 'back in the good old FSB OC days' kan brengen!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Ik heb nog wat lopen klooien op 4.4 GHz. Van die 1.275v heb ik het helemaal terug kunnen brengen naar 1.215v en meteen 50 min linx voltooid. LLC staat nog wel op auto hier heb ik nog niet aan gezeten. Op 1.210v gaf linx een crash. Ik ga nu prime 95 draaien op 1344. maar is 1.215v voor 4.4 GHz niet ontzettend laag? Ook geeft HWM een max VID van 1.322v aan. Dit zou toch niet moeten kunnen als de Vcore op 1.215v staat in de bios?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0BmodRA.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
@Coen: VID zegt niks, is alleen gebaseerd op een tabel vanuit Intel wat de chip vraagt aan voltage, niet het voltage wat het daadwerkelijk nodig heeft of verbruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
ohh okey :) weet ik dat ook weer. Prime 95 net een uur gedraaid probleemloos dus dat is ook mooi. Ben er nu redelijk van overtuigt dat 4.4 ghz op 1.215v stabiel is bij mij. natuurlijk moet ik daarvoor wel eerst 24 uur testen. maar moet ik nu 4.5 ghz proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
4.4 lijk je makkelijk te trekken met dat lage voltage en temperaturen dus ik zou inderdaad een gooi doen naar 4.5 GHz. Ik kan je wel op een presenteerblaadje geven dat je voltage nu wel wat omhoog moet. Naarmate je de kloksnelheid verhoogt wordt het verschil in voltage wat je erbij moet doen naar verhouding ook steeds hoger. Ik zou 4.5 eens met 1.25V proberen. Sla wel even het profiel wat je nu hebt ingesteld op in de Bios zodat je snel en makkelijk terug kan mocht dat nodig zijn.

Succes, Coen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Ja weet ik. Ik heb 4.5 al geprobeerd tot nu toe heb ik hem pas werkend gekregen op 1.275v daarom vind ik het zo vreemd dat ik bij 4.4 maar 1.215v nodig heb. Dit was meer om te kijken wat voor delta er tussen 4.4 en 4.5 zat. Ik ga die 4.5 nu wel weer opnieuw testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ha coen, aardig bezig lees ik. Tussentijdse stapjes vanaf 4400Mhz een uurtje testen is an sich prima, anders zou het een eindeloze rit worden om alles 8u prime te testen, maar je kan er dan niet van uit gaan dat 1,215v stabiel is. Ik begrijp dat je op 1,20v niet door de LinX test kwam, 1,215 voor 50 minuten wel, echter als je langer test kan je er achter komen dat je nog net 0,010v extra nodig hebt om alles stabiel te verklaren.

Ga daarom uit dat 4400Mhz pas op 1,225v echt stabiel zal zijn (misschien niet, maar niet getest, snap je). Bij 4500Mhz een voltage verhoging naar 1,275v is dan ongeveer 0,05v per 100Mhz dus, en volkomen normaal, en naarmate je hoger komt zal je een nog hogere delta hebben voor de volgende 100mhz. Ik vermoed dat je voor 4600Mhz ~1,33-1,34v zal nodig hebben.

Voor je uiteindelijke test raad ik je echt aan de volledige 8 uur Prime95 small FFt instelling uit te draaien. Alle fft's zijn dan geweest. Of een 5 uur linX, kan je meteen in LinX Stable Club

Ik moet zeggen dat ik de Skylakes van jullie allemaal wel opvallend koel vind draaien onder middelmatige koeling. Nice. :*)

Dan nu enige uitleg over vDrop, vDroop, ViD en LLC oftewel loadline calibration.

Het voltage wat je uitleest in bijvoorbeeld Cpu-Z of bios is niet het enige wat een Intel processor te verduren krijgt. Er zijn minieme voltage pieken van enkele miliseconden die nog een stuk hoger liggen dan het ingestelde voltage, dit vanwege de snelle veranderingen in load die de VRMs moeten bijbenen. Om te zorgen dat deze Voltage pieken onder je CPU-VID blijft, zal de chip idle en load voltages aanpassen/reguleren naar gelang het huidige voltage. (LLC op Auto)

Met een ingesteld bios voltage van zeg 1.25v kan het zijn dat je in Windows een lager voltage hebt van bijvoorbeeld 1,23v. Dit noemen we vDrop. Als je dan de processor onder load zet en het voltage zakt nogmaals naar 1,22v, dan noemen we dat vDroop. Dit zijn dus normale veiligheids karakteristieken voor een Intel chip, echter niet geheel wenselijk als je gaat overclocken. Je wilt dan graag het ingestelde voltage zien.

Hiervoor hebben ze loadline calibration uitgevonden. Deze 'overruled' de 'Intel Processor Power Delivery Guidelines' en daarmee ook de beveiliging om niet over je ViD te gaan. Een lage LLC zal dan ook een negatief Voltage geven om een soort vDrop te simuleren, maar naarmate je LCC level hoger zet zal het voltage meer gelijk worden of hoger worden dan het ingestelde voltage in je bios. Ideaal voor overclocken is ingesteld voltage =uitgelezen voltage onder load. Dit zal LLC 75% of level 5 -10, afhankelijk van je moederbord vendor, elk merk kiest zijn eigen interpretatie.

Als je niet met LoadLine Calibration werkt, dan zal de toegestane CPU-VID opschuiven naarmate je je BiosVoltage opschuift, in het geval van Coen zullen de pieken met LLC op auto nooit de 1,322v overschrijden met een voltage van 1,215v.

Zet je LLC aan dan kan het zijn dat de pieken nog hoger komen te liggen dan de CPU-VID en is in theorie dus schadelijk op langere termijn. Echter zijn deze met onze voltages redelijk te verwaarlozen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht iemand nog vragen hebben dan hoor ik dat wel weer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Bedankt millman voor de uitleg. Ik heb inderdaad behoorlijk wat stijgingen in de CPU-VID gezien onder load, maar ook dalingen. Nu weet ik gelukkig dat het niet aan mij ligt maar dat dit volkomen normaal is zolang LLC op auto staat. Pff I didn't screw up :)

Wat bedoel je met 'onze voltages'? ik wil namelijk niet dat ik volgend jaar een nieuwe CPU moet kopen omdat ik hem te hard aangepakt heb |:(

Ik heb inderdaad nog geen lange prime of Linx run gedaan omdat ik eerst wilde kijken tot waar ik mijn cpu kon pushen. Ik heb net 1.270v geprobeerd en kwam niet door linx met 1.280v wel dus dat bevestigd mijn eerdere overclock van 1.275v die ik nu nog eens ga proberen. als deze op 1.275v er doorheen komt laat ik hem vannacht prime 95 blend of linx draaien. slaapkamerraam maar open en slapen met fans op vol vermogen. Is dit trouwens wel verstandig om te doen? dit waren de max temps bij 1.280v: 72-72-73-66. hoe kan het eigenlijk zijn dat mijn 4e core 5 graden lager bleef. was deze core dan niet zo hoog gepiekt of is me koeler niet goed bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Die CPU-Vid kan je met een gerust hart negeren hoor. Met LLC zullen de piekvoltages wat hoger zijn dan zonder LLC, maar daar zijn de CPU's wel op gebouwd. De intels zijn 1,5v rated, maar je koeling maar tot 1,35v :D Mijn uitleg over LCC, VID en vdrop/droop zijn vooral ter info en theoretisch. Ga je met LN2 en dergelijke aan de slag dien je wat beter hierover na te denken, voltages kunnen dan wel oplopen tot 1,9/2,0v

En wat die laatste core temp betreft, de buitenste cores zijn vaak koeler vanwege de ligging van de 'on-die' gpu en L2/L3 cache geheugen. in jou geval dus heel normaal.

Ter info, De ViD is dus geen uitgelezen voltage maar een gestelde grens. De werkelijke pieken zijn alleen met een osccilator te zien/uit te lezen.

[ Voor 61% gewijzigd door millman op 15-12-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Okey ik snap hem millman ;) en wat die LN2 betreft nehhh ik heb genoeg met intels max van 1.5 en zelfs daarmee ben ik niet comfortabel. als ik uiteindelijk een overclock heb ergens in de 1.3~v ben ik zeer tevreden als die stabiel is. natuurlijk moet ik dan wel eerst een betere koeling hebben. Ik moet in de vakantie tot kerst veel werken dus wie weet misschien geef ik mezelf als kerstcadeautje wel een nieuwe koeler cadeau. (natuurlijk wel waterkoeling dan :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zo te zien heb je die (nog) niet nodig, met temps in de 70c. je mag tot een graadje of 85-90..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Ik heb alle panelen eraf gehaald XD als ik die erop zet schieten de temps behoorlijk omhoog... nu werkt me case in princiepen als een testbed ;) maar 4.5 op 1.275v ook gehaald. nu weer prime testen en dan 4.6 proberen. Dit ga ik morgen vroeg doen, want ik ben morgen 'vrij' van school (ze verwachten wel dat ik er om 2 uur smiddags en van 7 tot half 10 savonds ben...)

Edit: 35 minuten prime 95 op 1344 ook gepasseerd met 1.275v :) ik ga vannacht prime 95 denk ik testen om een goed overal beeld te krijgen. 5 uur Linx wordt de kers op de taart bij mijn uiteindelijke overclock :)

Maar ik heb vorige week mijn bios geupdate en hij liep aardig wat versies achter er stond bij 'verbeterde stabiliteit' nou merk ik vrij weinig van bij me overclock. conclusie: helaas dus die updates waren niet voor cpu stabiliteit tijdens stresstesten

[ Voor 38% gewijzigd door coenfoolen op 15-12-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Wat bedoel je met prime 95 op 1344? Mocht dat een FFT instelling zijn, gewoon op small fft instelling de torturetest doen, anders weet je nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Okey ja dat was de FFT instelling. Ik heb vannacht plannen gewijzigd en heb linx om half 12 gisteravond aangezet. Hij is gestopt na 4 uur en 3 minuten. Helaas ik had niet gedacht dat hij het zo lang zou volhouden op 1.275v. Ik ga nu een LinX 5 uur run doen op 4.5 GHz en 1.280v. Ook heb ik hem stabiel gekregen op 4.6 GHz met 1.335v temps waren precies 80 graden op de heetste core. op 1.330v crashte linx dus om deze voor 24/7 gebruik stabiel te krijgen heb ik naar schatting 1.340v of 1.345v nodig. Dat ga ik vanavond/morgen proberen.

Panelen zitten inmiddels weer op de pc en het heeft eigenlijk helemaal niks uit gemaakt hooguit een paar graden maar niet zo veel meer.

[ Voor 52% gewijzigd door coenfoolen op 16-12-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcount
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:30
Hallo medetweakers,
Sinds het weekend een i5 6600k en heb een beetje lopen overclocken --> Middels Ai Suite
i5 loopt op dit moment op een 45x multi met BLCK op 100.
Hieronder een screenshot:
4.5 OC

Middels AI suite kan ik verder nog wat dingen aanpassen. op het moment loopt alles stabiel. op een 46x loopt hij niet meer stabiel. maar eventueel wat BLCK omhoog? en tot hoever kan de Vcore gaan. ik lees dat i5 6600k ongeveer tot een 1.35V veilig kan gaan.
Maar ik zou graag nog enig advies willen, of zou ik deze settings zo houden?

[ Voor 7% gewijzigd door Lcount op 16-12-2015 19:40 ]

Lcount: Shadow Priest - Twilight's Hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

ik zou wel wat langer testen dan 6 minuten voordat je het stabiel kunt noemen als je dat nog niet had gedaan.
Je hebt op zich een goede koeler dus als je wilt kun je het voltage nog wel wat verhogen en dan x46 proberen. Als je dat niet wilt zou je nog een bclk van 101 kunnen testen als tussenvorm van x45 en x46.

1,45V wordt door intel opgegeven als limiet, maar waarschijnlijk krijg je al veel eerder problemen met de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Lcount schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:36:
Hallo medetweakers,
Sinds het weekend een i5 6600k en heb een beetje lopen overclocken --> Middels Ai Suite
[afbeelding]

Middels AI suite kan ik verder nog wat dingen aanpassen. op het moment loopt alles stabiel. op een 46x loopt hij niet meer stabiel. maar eventueel wat BLCK omhoog? en tot hoever kan de Vcore gaan. ik lees dat i5 6600k ongeveer tot een 1.35V veilig kan gaan.
Wat voor geheugen heb jij..?

Cpu z geeft 5000 mhz plus aan, op zich wel goed hoor..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Lcount schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:36:
Hallo medetweakers,
[afbeelding]

AI suite heeft mijn i5 6600k ook weten te krijgen naar 4.7 GHz maar probeer dan maar eens 50 min LinX vol te maken om te bewijzen dat hij stabiel is. Dat lukte mij in ieder geval niet ik ben nu aan het proberen om 4.6 voor elkaar te krijgen. 50 minuten lukt me wel 5 uur helaas nog niet.

Zet bij LinX je memory eens op all en run op 50 minuten test dan nog maar eens. Ik heb zelf al heel veel geprobeerd die de eerste 20 minuten compleet stabiel blijven en dan crashen. Het is jammer maar zo werkt het helaas wel. Vooral als je 24/7 een OC wilt draaien.

Ik heb vanochtend deze run gehad 4.6 GHz op 1.335v. De temps zijn in vergelijking met 4.5 GHz met 10 graden gestegen op iedere core. Ik schat dus als ik 4.7 GHz ga proberen de temps aardig richting de 90 of hoger zullen gaan. Ik ga hier morgen eens een gooi naar doen maar als de temps te hoog worden zal ik het daar moeten stoppen tot na de kerst ;(
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ex3pyZy.png

[ Voor 24% gewijzigd door coenfoolen op 16-12-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Heb mijn overclock van mn i5 6600k naar 4.6 nog even getest en het is stabiel. :) Geen problemen na 5.5 uur Prime. Mn geheugen ook maar meteen overgeclockt van 2133 naar 2400, lijkt ook geen probleem te zijn. :)

Denk dat ik het hier maar bij laat, 4.7 GHz heeft toch gebleken net wat te veel van het goede te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Hey Coen hoppa 4.6 je gaat lekker... oOo Mooie temperaturen en dikke overklok.
Staar je niet blind op Mhz van je cpu op je mem valt nog veel te winnen en het is leuk om daar de limmit van te vinden ... Kom op 4.7 @ 2400 c14-14-14-35-1 moet mogelijk zijn...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Wat voor setje geheugen heb je eigenlijk Coen?

Wat raden jullie eigenlijk aan, ring/cache/nb frequency ook overclocken of heeft het geen nut?

[ Voor 51% gewijzigd door Pazienza op 16-12-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Pazienza schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:27:
Wat voor setje geheugen heb je eigenlijk Coen?

Wat raden jullie eigenlijk aan, ring/cache/nb frequency ook overclocken of heeft het geen nut?
Testen hebben uitgewezen dat cashe overklokken niet echt productief is, sommige verlagen hun cashe met extreme kloks.
Echter als jij je systeem helemaal stabiel hebt kan jij je cashe aanpassen en kijken of je in benchmarks meer punten haalt.

Ik zal kijken of ik het artikel terug kan vinden en een link plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
undeepdiver schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:49:
[...]

Testen hebben uitgewezen dat cashe overklokken niet echt productief is, sommige verlagen hun cashe met extreme kloks.
Echter als jij je systeem helemaal stabiel hebt kan jij je cashe aanpassen en kijken of je in benchmarks meer punten haalt.

Ik zal kijken of ik het artikel terug kan vinden en een link plaatsen.
Ah dat is duidelijk, dankjewel.

Ben nu met mn RAM aan het spelen. Heb hier niet zo veel ervaring mee. Zou jij in eerste instantie voor een hogere frequentie gaan of voor strakkere timings?
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste