Ging je met ET naar de maan fietsenCloclo100 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:07:
Ik vorige week ook, zou 400000 hm doen op een rit. Heb hier al eens een paar x gepost ivm die climbpro, dat daar niets van klopt. Bij Garmin doen ze alsof hun neus bloedt, ik word van het kastje naar de muur gestuurd met allerlei standaard e-mailantwoorden. Reset gedaan etc, niets helpt. Nu hebben ze gezegd dat ik in het beta programma moet stappen en dan zou alles magisch opgelost zijn. Uiteraard geen verbetering. Heb het vlaggenschip (1050) en elke helling is van te voren heel summier weergeven. Na de klim krijg ik dan een prachtig detail met 5 verschillende kleuren .. wat ik wel voor de klim wou zien 👎
Dit moet wel een kaarten probleem zijn. Ik zie niet in hoe dat aan je fietscomputer ligt. Ik heb overigens met mijn Garmin Forerunner 965 horloge hetzelfde euvel.
Dit lijkt wel vaak icm komoot GPX koersen voor te komen.
Dit lijkt wel vaak icm komoot GPX koersen voor te komen.
Firmware of maps? Ik heb het met fw 26.18 (edge 840)unex154 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:54:
Ik heb het ook! Kreeg wel een update vanmiddag, zal even kijken of het volgende rit weg is.
Hier laatst ook 3x een klim met hoogteverschil van een dikke 10km in het toch overwegend vlakke FrieslandStancke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:29:
Iemand dit al eens gezien? Hoe kan ik dit melden aan Garmin? Kom ik een paar keer tegen en steeds in dezelfde streek maar niet gelinkt aan 1 straat oid. Gebruik zelf Edge 840. Zit er al een paar kaartversies in.
EDIT: Ook mijn fietsmaatje met een Garmin 840 kreeg hetzelfde te zien op zijn scherm.
[Afbeelding]
In de activiteit op connect staan vervolgens wel reële hoogtemeters (2-3m)
Naar aanleiding van jouw vraag had ik ook een mailtje aan Wahoo support gestuurd. Wel een reactie gehad, maar geen antwoord op de vraag hoe de POI laag zou moeten werken...Impstoker schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:24:
[...]
Dankjewel voor je reactie!![]()
Ik plan mijn routes met Ride With GPS, dus dan kan ik de Custom Waypoints zeker goed gebruiken.
En ik zal Wahoo mailen over de POI's, waar die vandaan komen en hoe we daar inzicht in hebben.
Wellicht dat er met de release van de ROAM v3 en Bolt v3 ook nieuwe features voor de ACE uitkomen, aangezien de drie fietscomputer hetzelfde softwareplatform delen. We gaan het zien.
net via garmin express de laatste maps op de 840 gezet (fw blijft 26.18), maar als ik mijn route van vorige week inlaad, dan zie ik nog steeds 7 klimmetjes met bizarre stijgings percentages in een route met maar een paar hm..
map update heeft dus niet geholpen
map update heeft dus niet geholpen
Ik heb ook een reactie gehad:JungleJim schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:12:
[...]
Naar aanleiding van jouw vraag had ik ook een mailtje aan Wahoo support gestuurd. Wel een reactie gehad, maar geen antwoord op de vraag hoe de POI laag zou moeten werken...
Wellicht dat er met de release van de ROAM v3 en Bolt v3 ook nieuwe features voor de ACE uitkomen, aangezien de drie fietscomputer hetzelfde softwareplatform delen. We gaan het zien.
'At this the Point of Interest layer comes from our map provide, OpenStreetMap. Currently there is not option to import Points of Interest from third party apps or by the user.
With regards to Waypoints, this feature currently does not exist. Our Developers are looking into supporting custom Waypoints that users have added when building routes in Strava, RWGPS, etc etc. However I do not have a timeline on when that implementation might occur.
That said, both Points of Interest and Waypoints are options that our Developers are definitely exploring for future expansions. As mentioned, I cannot speak to when or how those additions might occur.'
POI's komen dus uit OpenStreetMap.
En Waypoints bestaan niet zegt support, terwijl je duidelijk kan zien in review filmpjes dat er een map layer is die custom waypoints heet die je kan aan/uit vinken.
Ik heb een reply gestuurd en om verduidelijking gevraagd.
Wellicht dat waypoints idd niet overkomen als je de route rechtstreeks van Strava, Komoot etc importeert, dat heb ik nog niet geprobeerd. Via handmatige FIT/GPX import werkt het i.i.g. wel.Impstoker schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:37:
[...]
POI's komen dus uit OpenStreetMap.
En Waypoints bestaan niet zegt support, terwijl je duidelijk kan zien in review filmpjes dat er een map layer is die custom waypoints heet die je kan aan/uit vinken.
Dat is allemaal niet zo erg.Cloclo100 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:07:
Ik vorige week ook, zou 400000 hm doen op een rit. Heb hier al eens een paar x gepost ivm die climbpro, dat daar niets van klopt. Bij Garmin doen ze alsof hun neus bloedt, ik word van het kastje naar de muur gestuurd met allerlei standaard e-mailantwoorden. Reset gedaan etc, niets helpt. Nu hebben ze gezegd dat ik in het beta programma moet stappen en dan zou alles magisch opgelost zijn. Uiteraard geen verbetering. Heb het vlaggenschip (1050) en elke helling is van te voren heel summier weergeven. Na de klim krijg ik dan een prachtig detail met 5 verschillende kleuren .. wat ik wel voor de klim wou zien 👎
Vervelend is dat de presentatie onderweg naar boven niet klopt. Vaak heb ik stukken van 5-9% en climbpro geeft vrolijk 1% aan.
Met de korte hellingen in ons zuiden geen groot probleem, je kunt de top meestal wel zien, maar als ik in Oostenrijk fiets is het knap irritant.
Toch wel bijzonder, dit weekend in de ardennen geen probleem hier. Hebben jullie allemaal juist de recente kaarten (want dan hou ik die nog even af). 
Ik draai wel de beta firmware (op de 840).
Ik draai wel de beta firmware (op de 840).
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 21-04-2025 09:58 ]
Dat is exact wat ik bedoel. De klim wordt totaal niet correct weergegeven terwijl je klimt. Pas achteraf krijg je de werkelijke klim te zien..Ramon 73 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:45:
[...]
Dat is allemaal niet zo erg.
Vervelend is dat de presentatie onderweg naar boven niet klopt. Vaak heb ik stukken van 5-9% en climbpro geeft vrolijk 1% aan.
Met de korte hellingen in ons zuiden geen groot probleem, je kunt de top meestal wel zien, maar als ik in Oostenrijk fiets is het knap irritant.
Afgelopen zaterdag met vele andere de Amstel Gold Race gefietst. Super weer, super route, soms wat druk, maar dat mocht de pret niet drukken.
Nu is onderweg drie keer mijn fietscomputer opnieuw op gaan starten. Nadat deze weer opgestart was, waren de ritgegevens gewoon bewaard gebleven en kon ik verder gaan op dezelfde activiteit. Maar dat opnieuw opstarten kost wel elke keer tijd waardoor ik wat kilometers mis
. Nu staat er 'maar' 238 in plaats van >240 helaas.
Het gaat om een Garmin 530. Verder nooit problemen mee gehad eerder, dus vind het een beetje vreemd. Ik had wel de route ingeladen. Dat is iets wat ik met lokale ritjes meestal niet doe. Maar lijkt me dat het apparaat niet zomaar in een activiteit opnieuw op zou moeten starten.
Heeft hier iemand eenzelfde issue gehad met Garmin fietscomputers of ook de 530? Ik zal m sowieso wel weer even terugzetten naar fabrieksinstellingen en hoop dan dat het niet meer voorkomt...
Nu is onderweg drie keer mijn fietscomputer opnieuw op gaan starten. Nadat deze weer opgestart was, waren de ritgegevens gewoon bewaard gebleven en kon ik verder gaan op dezelfde activiteit. Maar dat opnieuw opstarten kost wel elke keer tijd waardoor ik wat kilometers mis
Het gaat om een Garmin 530. Verder nooit problemen mee gehad eerder, dus vind het een beetje vreemd. Ik had wel de route ingeladen. Dat is iets wat ik met lokale ritjes meestal niet doe. Maar lijkt me dat het apparaat niet zomaar in een activiteit opnieuw op zou moeten starten.
Heeft hier iemand eenzelfde issue gehad met Garmin fietscomputers of ook de 530? Ik zal m sowieso wel weer even terugzetten naar fabrieksinstellingen en hoop dan dat het niet meer voorkomt...
Battle.net || Strava
Ik heb het 1x gehad op een rit met een vrij complexe navigatietrack. Maar een andere keer met een BRM die veel langer was verder niet. Als je denkt dat het aan de track lag zou je hem op kunnen knippen maar dan moet je dus wel een nieuwe laden als de eerste is afgelopen.retlaw schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:47:
Afgelopen zaterdag met vele andere de Amstel Gold Race gefietst. Super weer, super route, soms wat druk, maar dat mocht de pret niet drukken.
Nu is onderweg drie keer mijn fietscomputer opnieuw op gaan starten. Nadat deze weer opgestart was, waren de ritgegevens gewoon bewaard gebleven en kon ik verder gaan op dezelfde activiteit. Maar dat opnieuw opstarten kost wel elke keer tijd waardoor ik wat kilometers mis. Nu staat er 'maar' 238 in plaats van >240 helaas.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je de AGR op zaterdag rijdt, heb je toch geen track nodig, maar volg je de pijlen. Als hij dan nog uitvalt dan zal wellicht het geheugen vol zitten.Mistraller schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:30:
[...]
Ik heb het 1x gehad op een rit met een vrij complexe navigatietrack. Maar een andere keer met een BRM die veel langer was verder niet. Als je denkt dat het aan de track lag zou je hem op kunnen knippen maar dan moet je dus wel een nieuwe laden als de eerste is afgelopen.
Verschillende keren gehad op de 530. Opruimen van oude routes en trainingen was de oplossing.retlaw schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:47:
Nu is onderweg drie keer mijn fietscomputer opnieuw op gaan starten. Nadat deze weer opgestart was, waren de ritgegevens gewoon bewaard gebleven en kon ik verder gaan op dezelfde activiteit. Maar dat opnieuw opstarten kost wel elke keer tijd waardoor ik wat kilometers mis. Nu staat er 'maar' 238 in plaats van >240 helaas.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Wel gek eigenlijk want dat is alleen storage, een crash is doorgaans doordat iets in-memory mis gaat. Wellicht als je opslag vol is, maar zou zeggen dat je daar wel een melding van krijgt?aerofreak schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:47:
[...]
Verschillende keren gehad op de 530. Opruimen van oude routes en trainingen was de oplossing.
---------------
Ik heb ook wel eens vreemde dingen gezien op de Garmin bij veel routes/activities. Het probleem was dan niet zo zeer opslag ruimte maar meer het aantal bestanden.Mistraller schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:56:
[...]
Wel gek eigenlijk want dat is alleen storage, een crash is doorgaans doordat iets in-memory mis gaat. Wellicht als je opslag vol is, maar zou zeggen dat je daar wel een melding van krijgt?
Hij slaat de route waarschijnlijk wel regelmatig op, anders kon je na een crash ook niet zo door fietsen zonder verlies van de voorgaande kilometers. Mogelijk gaat er iets mis bij het zoeken naar vrije ruimte.
Hij geeft ook geen melding als je teveel routes (100) op je Garmin hebt staan, hij stopt gewoon met synchroniseren, dus zo raar is het niet.
Ik heb de laatste tijd trouwens dat de 1040 bij (her)berekenen van slag gaat. Zondag op ca 15km van startpunt terug naar start via meest directe route gedaan, maar dan komt hij na lang nadenken met een route van 130 km wat nog verder is dan via dezelfde weg terug. Zelfde gedrag ook wel eens gezien bij het afwijken van de ingeladen route.
Hij geeft ook geen melding als je teveel routes (100) op je Garmin hebt staan, hij stopt gewoon met synchroniseren, dus zo raar is het niet.
Ik heb de laatste tijd trouwens dat de 1040 bij (her)berekenen van slag gaat. Zondag op ca 15km van startpunt terug naar start via meest directe route gedaan, maar dan komt hij na lang nadenken met een route van 130 km wat nog verder is dan via dezelfde weg terug. Zelfde gedrag ook wel eens gezien bij het afwijken van de ingeladen route.

Precies, hoewel ik behoolijk tevreden ben met de Garmin devices in het algemeen moeten we niet vergeten dat de software en UI nu eenmaal niet hun allersterkste kant is, dat is redelijk algemeen bekend.
@retlaw ik had dit ook regelmatig op mijn 530. Zelfs nog erger dat ik opnieuw kon beginnen of dat ie vast hing en niet meer opnieuw opstartte.
Opruimen van de routes en activiteiten hielp bij mij zeer beperkt dus uiteindelijk maar overgestapt op een Karoo 3.
Opruimen van de routes en activiteiten hielp bij mij zeer beperkt dus uiteindelijk maar overgestapt op een Karoo 3.
Toevallig Popularity Routing aan staan? Dat geeft vaak routes die heel onlogisch zijn, of dat de Edge zelfs helemaal geen route kan berekenen.GWBoes schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:11:
Nu ja, ik kan me niet voorstellen dat Garmin een eigen filesystem heeft ontwikkeld; en ik ken de storagechip niet die er in een 530 zit, maar op dat vlak verwacht ik niet dat het mis gaat.GWBoes schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:11:
Mogelijk gaat er iets mis bij het zoeken naar vrije ruimte.
Ik ben zelf geen software ontwikkelaar maar ik verwacht wel dat de software een berekening wil doen die een violation oplevert. Iets wat je bij mobile apps ook wel eens ziet (Unhandled exception, not responding errors etc).
Op een device is dan een reboot vaak de simpelste recovery.
Ik heb het lang geleden ook wel eens met een OSM kaart gehad op android (ook zuidlimburg trouwens). Precies in een bepaald gebiedje ging OsmAnd over de zeik, ik vermoed dus een fout in de map waardoor de software corrupte berekening doet. Ik denk dat er teveel factoren zijn om te achterhalen waarom het exact fout gaat.
---------------
Ik denk voor wat betreft het synchroniseren eerder dat het ding een lightweight database heeft wat over bepaalde limieten gaat.
Tijdje terug ging het hier over vreemde climbpro klimmen, ik had dat nog niet gehad, maar nu ik in Zeeland zit heb ik het ineens ook:
:strip_exif()/f/image/2do8VIPhWLcxVbb3WO2HA0Pf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb helaas nu geen andere kaarten om daarmee te testen maar ik vermoed eerder dat het te misschien te maken heeft met onder/boven zeeniveau. Normaal fiets ik ruim boven zeeniveau dus dat kan gelijk verklaren waarom ik dit normaal nooit heb. Herkennen de anderen met dit fenomeen dit?
Ik heb het in ieder geval aangemeld op het beta forum (ik gebruik de laatste beta versie).
Tijdje terug ging het hier over vreemde climbpro klimmen, ik had dat nog niet gehad, maar nu ik in Zeeland zit heb ik het ineens ook:
:strip_exif()/f/image/2do8VIPhWLcxVbb3WO2HA0Pf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb helaas nu geen andere kaarten om daarmee te testen maar ik vermoed eerder dat het te misschien te maken heeft met onder/boven zeeniveau. Normaal fiets ik ruim boven zeeniveau dus dat kan gelijk verklaren waarom ik dit normaal nooit heb. Herkennen de anderen met dit fenomeen dit?
Ik heb het in ieder geval aangemeld op het beta forum (ik gebruik de laatste beta versie).
[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 30-04-2025 12:14 ]
ik had het vorige week met 2 rondjes zeeland niet.. bij rondjes in brabant de ene keer wel en de andere keer niet... rondje van vandaag had ook weer een aantal van dat soort gekke klimmetjes..Kluus schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:57:
Ik denk voor wat betreft het synchroniseren eerder dat het ding een lightweight database heeft wat over bepaalde limieten gaat.
[Afbeelding]
3 weken terug van alles geprobeerd, GPX uit komoot exporteren en handmatig importeren in Connect (krijg je wel een melding dat ie iets aanpast.. )
Kaarten geupdate, firmware gechecked (geen updates)
Heb het nu maar even uitgezet.. heb voor ritjes hier in de buurt geen climbpro nodig

Ik heb op m’n 1050 ook de Climb pro maar uitgezet. Ik werd gek van de ‘bergen’ die er in echt echt niet zijn.Prulleman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:39:
[...]
ik had het vorige week met 2 rondjes zeeland niet.. bij rondjes in brabant de ene keer wel en de andere keer niet... rondje van vandaag had ook weer een aantal van dat soort gekke klimmetjes..
3 weken terug van alles geprobeerd, GPX uit komoot exporteren en handmatig importeren in Connect (krijg je wel een melding dat ie iets aanpast.. )
Kaarten geupdate, firmware gechecked (geen updates)
Heb het nu maar even uitgezet.. heb voor ritjes hier in de buurt geen climbpro nodig
Ik gebruik wel de OSM-kaarten. Zou het daar mis gaan?
@Prulleman @La1974 @Kluus hoe ziet het hoogteprofiel van de koers die jullie op de Edge hebben ingeladen eruit? Zitten daar al gekke hoge pieken in? Zo ja dan zou dat het gedrag kunnen verklaren. ClimbPro gebruikt namelijk de hoogtedata uit een koers om te berekenen wanneer er een klim is.
Op de Garmin fora zijn er meerdere meldingen waarbij het hoogteprofiel niet goed overgezet wordt wanneer je direct tussen bijv. Komoot en Connect synchroniseert. Er komen dan rare pieken of dalen in die in het echt niet bestaan of niet eens kunnen. Het is een beetje onduidelijk bij welke platformen dit nu precies voorkomt.
Als workaround zou je kunnen proberen om de GPX met een track direct op de Edge te zetten in de map Garmin\NewFiles. Bij opstarten zal de Edge de track omzetten naar een koers, die je dan kan rijden. Het hoogteprofiel zou dan moeten kloppen.
Voor de ClimbPro free ride functie (dus zonder volgen van een koers) maakt de Edge trouwens gebruik van een eigen database van klimmen, los van de kaartbestanden. Deze database wordt gelijk met de Cycle Maps geïnstalleerd.
Op de Garmin fora zijn er meerdere meldingen waarbij het hoogteprofiel niet goed overgezet wordt wanneer je direct tussen bijv. Komoot en Connect synchroniseert. Er komen dan rare pieken of dalen in die in het echt niet bestaan of niet eens kunnen. Het is een beetje onduidelijk bij welke platformen dit nu precies voorkomt.
Als workaround zou je kunnen proberen om de GPX met een track direct op de Edge te zetten in de map Garmin\NewFiles. Bij opstarten zal de Edge de track omzetten naar een koers, die je dan kan rijden. Het hoogteprofiel zou dan moeten kloppen.
Voor de ClimbPro free ride functie (dus zonder volgen van een koers) maakt de Edge trouwens gebruik van een eigen database van klimmen, los van de kaartbestanden. Deze database wordt gelijk met de Cycle Maps geïnstalleerd.
Je zou kunnen kijken of die rare hoogtes in het koersbestand zitten. Deze fit-bestanden staan in de map Garmin\Courses
Laadt zo'n fit-bestand hierin: https://www.javawa.nl/analyser.html
Dan zie je het hele hoogteprofiel wat in de koers gestopt is. Hetzelfde kun je ook doen met het gpx-bestand uit Komoot.
Laadt zo'n fit-bestand hierin: https://www.javawa.nl/analyser.html
Dan zie je het hele hoogteprofiel wat in de koers gestopt is. Hetzelfde kun je ook doen met het gpx-bestand uit Komoot.
in komoot en connect zie ik een normaal hoogteprofiel en ook de fit file uit connect ziet er normaal uit. Het is echt alleen op de edge te zien..
En wat laat de FIT file die op de Edge staat zien, zie ook de post van JaVaWa?Prulleman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:42:
in komoot en connect zie ik een normaal hoogteprofiel en ook de fit file uit connect ziet er normaal uit. Het is echt alleen op de edge te zien..
Ja same here, het hoogte profiel voor climbpro op de edge is te zien in mijn “screenshot” daar zitten inderdaad rare pieken in…Prulleman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:42:
Net even gekeken met zo’n route en ook op het normale hoogte profiel op de edge zitten de pieken er in. Dat lijkt dan weer op het kasrtmateriaal te wijzen maar vreemd want dat is gewoon osm…
Wat ook vreemd is is dat die pieken overal even hoog zijn, ook tussen routes 12606hm bij mij, en als ik nu een route vanuit mij thuis inlaad, of een Ardennenroute van een paar weken terug is er weer niets aan de hand.
Jammer dat ik er nu geen ofm op heb staan, dat test ik thuis wel weer.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 30-04-2025 17:35 ]
@JungleJim je hebt gelijk, als ik een route pak die direct gesynced is met komoot heeft deze het probleem. Maar doe ik vervolgens in komoot export naar gpx en import in connect van dezelfde route maar met deze tussenstap en dan krijg ik een valide route.
Vraag is nu alleen of dit iets is wat Komoot moet oplossen of Garmin… Er lijkt i.i.g. een workaround te zijn (handmatige GPX import in Connect) dus dat is mooiKluus schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:54:
@JungleJim je hebt gelijk, als ik een route pak die direct gesynced is met komoot heeft deze het probleem. Maar doe ik vervolgens in komoot export naar gpx en import in connect van dezelfde route maar met deze tussenstap en dan krijg ik een valide route.
Ja, ik heb het ook met een strava route dus ik denk dat het probleem in connect zit.JungleJim schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:59:
[...]
Vraag is nu alleen of dit iets is wat Komoot moet oplossen of Garmin… Er lijkt i.i.g. een workaround te zijn (handmatige GPX import in Connect) dus dat is mooi
Ik heb hetzelfde probleem ook met mijn forerunner 965. Het is dus iets in het omzetten in de connect cloud.
Dat had ik dus niet...Kluus schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:54:
.
[ Voor 99% gewijzigd door JaVaWa op 30-04-2025 18:31 ]
Ik denk dat het toestel gebruik maakt van de Garmin DEM kaart voor de hoogtes, ook als er een andere kaart is met DEM (de OSM). Het toestel neemt de hoogtes uit de kaart met de hoogste resolutie, en die van de Garmin DEM is hoger dan die van de OSM met DEM. Of de OSM die je gebruikt bevat mogelijk helemaal geen DEM... (dat is dus wat anders dan hoogtelijnen)Kluus schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:30:
Dat lijkt dan weer op het kasrtmateriaal te wijzen maar vreemd want dat is gewoon osm…
Hiero hetzelfde (niet vaak gelukkig) met standaard Garmin kaarten. Ik heb een apart profiel "Plat" gemaakt voor Nederlandse ritjes met Climpro uit.La1974 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:36:
[...]
Ik heb op m’n 1050 ook de Climb pro maar uitgezet. Ik werd gek van de ‘bergen’ die er in echt echt niet zijn.
Ik gebruik wel de OSM-kaarten. Zou het daar mis gaan?
Hi allen, ik ga dit weekend weer een rondje maken op de racefiets. Nu ben ik redelijk zelfredzaam met routes maken en volgen, daar gebruik ik meestal Strava (premium) voor. Maar dit keer zou ik graag een rondje maken met wat meer gravel erin. Er gaan namelijk ook een gravel-biker mee met een wat zwaardere fiets, geen klikschoentjes, et cetera. Dit betekent dat het tempo waarschijnlijk wat lager ligt dan ik gewend ben en het meer een social ride wordt dan een sportieve inspanning.
Helemaal prima natuurlijk, maar ik vind het lastig iets te vinden. Want ik kan op Strava planner wel 'onverhard' aanzetten, maar wil ook weer niet op een mountainbike-single-track komen, of op een zacht-zandpad waar ik vastloop met de racefiets
Weet iemand een leuke ronde van max +/- 50km vanaf Utrecht stad, met daarin veel gravelpaden (of zandpaden die hard genoeg zijn voor de racefiets met 25mm bandjes)?
En: weet iemand wat de Strava routeplanner onder 'onverhard' verstaat? Is dat het hele spectrum van zachte bosbaden tot gravel/schelpenpad? Of is het als de tool op 'ride' staat op zijn minst wel iets wat in praktijk ook als fietspad staat aangegeven?
Tips zijn welkom!
Helemaal prima natuurlijk, maar ik vind het lastig iets te vinden. Want ik kan op Strava planner wel 'onverhard' aanzetten, maar wil ook weer niet op een mountainbike-single-track komen, of op een zacht-zandpad waar ik vastloop met de racefiets
Weet iemand een leuke ronde van max +/- 50km vanaf Utrecht stad, met daarin veel gravelpaden (of zandpaden die hard genoeg zijn voor de racefiets met 25mm bandjes)?
En: weet iemand wat de Strava routeplanner onder 'onverhard' verstaat? Is dat het hele spectrum van zachte bosbaden tot gravel/schelpenpad? Of is het als de tool op 'ride' staat op zijn minst wel iets wat in praktijk ook als fietspad staat aangegeven?
Tips zijn welkom!
Op de website van Garmin kun je kiezen tussen MTB en Gravel. Met popularity routing aan krijg je prima resultaat:Valorian schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:51:
Hi allen,
Tips zijn welkom!
https://connect.garmin.com/modern/course/create
Nu ben ik nog niet heel lang gebruiker van een Garmin en heb gewoon de kaarten gebruikt die Garmin aanbied..
OSM...zijn die beter/duidelijker? (En dan specifiek het Nederlandse gedeelte) ?
Zo. Ik heb de Roam 3 binnen.
Ik dacht dat die pas vanaf 6 Mei beschikbaar zou zijn, maar toen kon ik hem gewoon bestelken op 12Go Biking.
Als iemand vragen heeft zal ik mijn best doen uit te vogelen hoe en wat.
Morgen maar even rondje mee fietsen.
Ik dacht dat die pas vanaf 6 Mei beschikbaar zou zijn, maar toen kon ik hem gewoon bestelken op 12Go Biking.
OSM is het bron materiaal voor zowel Garmin kaarten als OFM, maar ik neem aan dat je OFM bedoeld.McMiGHtY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:03:
Nu ben ik nog niet heel lang gebruiker van een Garmin en heb gewoon de kaarten gebruikt die Garmin aanbied..
Bij de garmin kaarten kan je de polularity routes zien, maar dat vind ik dan weer niet altijd even fijn werken, zeker niet als je een route aan hebt staan omdat beiden paars is.
Ik ben wel benieuwd wat de Points of Interest kaartlaag laat zien op de Roam 3. Op de Ace zie ik namelijk geen POIs op de kaart, of die laag nu aanstaat of niet.Impstoker schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
Balen...Impstoker schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
Dacht dat het een lokkertje was van 12Go.
Dus bestellen en dan horen: we leveren ivm eisen van de fabrikant later
Ben nieuwsgierig naar je bevinden t/o de oudere versie.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb de RoamV3 ook binnen! Vrijdag al besteld bij Futurum, de Roam V2 heb ik enkele weken via marktplaats al verpatst
Gisteren een ritje gemaakt, ik moest eerlijk gezegd wel even wennen aan het scherm. Ik had in het beginscherm altijd 11 velden, deze heb ik op de V3 ook weer, maar dit is echt wel minder leesbaar merk ik.
Het verschil zit hem in de vet gedrukte letters op de V2, bijvoorbeeld bij KM/U is dan vetgedrukt op de V3 is dit toch iets kleiner lettertype.
Touchscreen werkt goed, ik vond de knoppen van de V2 al super werken, maar nu kun je dus beide gebruiken en ik merk dat je dan toch snel touchscreen gebruikt.
Verder is dat belletje bij 2 keer het scherm aantikken handig, maar tot zover is mij nog niets bijzonders opgevallen.
Gisteren een ritje gemaakt, ik moest eerlijk gezegd wel even wennen aan het scherm. Ik had in het beginscherm altijd 11 velden, deze heb ik op de V3 ook weer, maar dit is echt wel minder leesbaar merk ik.
Het verschil zit hem in de vet gedrukte letters op de V2, bijvoorbeeld bij KM/U is dan vetgedrukt op de V3 is dit toch iets kleiner lettertype.
Touchscreen werkt goed, ik vond de knoppen van de V2 al super werken, maar nu kun je dus beide gebruiken en ik merk dat je dan toch snel touchscreen gebruikt.
Verder is dat belletje bij 2 keer het scherm aantikken handig, maar tot zover is mij nog niets bijzonders opgevallen.
[ Voor 11% gewijzigd door pier87 op 04-05-2025 11:06 ]
So far nog geen 1 POI op de kaart kunnen ontdekken, geen waterpunten bijvoorbeeld (waar ik weet dat ze er zijn), en geen fietsenwinkels. Dat is tot nu toe dus een teleurstelling. Hopelijk gaat Wahoo daarmee aan de slag, ik neem aan van wel, waarom zou je anders daar een hele kaart laag van maken die je kan aanvinken.JungleJim schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:44:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat de Points of Interest kaartlaag laat zien op de Roam 3. Op de Ace zie ik namelijk geen POIs op de kaart, of die laag nu aanstaat of niet.
Ik heb wel duidelijk Custom Cue's in beeld op mijn route, en als waypoints te zien in de cuesheet.
Ik maak mijn routes met Ride With GPS, daar kan je heel mooi custom Cue's maken en die in de buurt van je eigen POI's plaatsen. Die vertalen mooi naar de Wahoo. Dan zie je op de kaart een symbooltje en krijg je een mooie audible waarschuwing met je informatieve tekst in beeld.
Zo ziet dat er ongeveer uit:
![]() | ![]() | ![]() |
Verder vind ik de software mooie vlot werken. Een grote route van 300km met veel waypoints en informatie laadt echt binnen een paar seconden. Ik heb tot nu toe 1 bugje ontdekt. Als je op de kaart wilt swipen om een beetje om je heen te kijken swiped hij wel eens naar een andere pagina toe. Als je even op het lock en unlock symbooltje drukt lost dat het weer op.
Ik vind de volume control van de waarschuwingen heel chill, helderheid zal ik morgen op de fiets eens testen.
Ik kan wel beamen dat het lettertype best wel dunnetjes aanvoelt. Ik kan me voorstellen als je veel data-velden hebt op het scherm dat sommige niet makkelijk te lezen zijn. Maar met de zij-knoppen kan je snel inzoomen op minder data-velden en dan worden ze veel groter.
De Roam 3 start ook wat sneller op dan de Roam 2.
Ik krijg alleen mijn Cycplus heartrate band niet gekoppeld vreemd genoeg.
Hij ziet de band wel, die paired goed. Maar hij krijgt geen heart rate info binnen.
De Wahoo app ziet de band wel en krijg wel gewoon HR info door. Erg vreemd, en irritant.

Ik ben happy so far!
Als iemand nog wil dat ik specifieke dingen test, let me know.
Ik heb lange tijd OFM nog gebruikt omdat mountainbike routes erin getekend zijn, dat was niet altijd 100%, maar bij twijfel gevalletje bij slechte bewegwijzering was het wel handig, zonder dat je GPX hoeft te laden. Maar toen vond ik al voor op de weg de Garmin net zo goed. En nu ik een Edge Explore 2 heb ipv de 1 met iets meer opties, heb ik voor op de weg de voorkeur voor Garmin kaarten.McMiGHtY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:03:
Thx! Ik denk (hoop) idd dat de POI functionaliteit op een later moment komt. Op de Ace hetzelfde, geen enkele POI te zien op de kaart.Impstoker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:11:
So far nog geen 1 POI op de kaart kunnen ontdekken, geen waterpunten bijvoorbeeld (waar ik weet dat ze er zijn), en geen fietsenwinkels. Dat is tot nu toe dus een teleurstelling. Hopelijk gaat Wahoo daarmee aan de slag, ik neem aan van wel, waarom zou je anders daar een hele kaart laag van maken die je kan aanvinken.
De Custom Cue's werken idd goed!Impstoker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:11:
Ik heb wel duidelijk Custom Cue's in beeld op mijn route, en als waypoints te zien in de cuesheet.
Ik maak mijn routes met Ride With GPS, daar kan je heel mooi custom Cue's maken en die in de buurt van je eigen POI's plaatsen. Die vertalen mooi naar de Wahoo. Dan zie je op de kaart een symbooltje en krijg je een mooie audible waarschuwing met je informatieve tekst in beeld.
Welke firmware en software versie heb je er nu opstaan? De Roam v3 / Bolt v3 / Ace gebruiken hetzelfde software platform, dus als er op de Roam v3 nieuwere software staat dan nu voor de Ace beschikbaar is, dan komt die er vast ook voor de Ace aanImpstoker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:11:
Als iemand nog wil dat ik specifieke dingen test, let me know.
Ik ben sinds kort over van de Edge Explore 1 naar de 2, en over algemeen prima tevreden, bugje nog dat als hij staat ingesteld op "Vragen of je rit wil starten" bij bepaalde snelheid, hij gewoon start. Dus heb ik dat maar helemaal uitgezet, en nu vraagt hij of ik de rit wil starten.
Maar ik heb nog wel één minpuntje: Mijn oude Explore als ik buiten de route zit, liet hij een waarschuwingstoontje horen. De nieuwe geeft een waarschuwings piep. Ik ben door alle instellingen gegaan, zelfs tot het punt dat ik ineens via mijn oortjes de routebegeleiding hoorde, wat wel grappig was, maar vond ik uiteindelijk niet nodig, maar heb niks kunnen vinden om het aan te passen. En het probleem is dus dat de waarschuwingspiep, gewoon identiek is aan de andere piepjes die hij maakt. Oftewel het kan net zo goed een random bocht zijn die eraan komt, en de "uit-koers" melding staat zo kort in het display dat ik het ook makkelijk kan missen.
Weet iemand of dit veranders is in recentere generaties, en of je daar nog wat bij kan aanpassen?
Maar ik heb nog wel één minpuntje: Mijn oude Explore als ik buiten de route zit, liet hij een waarschuwingstoontje horen. De nieuwe geeft een waarschuwings piep. Ik ben door alle instellingen gegaan, zelfs tot het punt dat ik ineens via mijn oortjes de routebegeleiding hoorde, wat wel grappig was, maar vond ik uiteindelijk niet nodig, maar heb niks kunnen vinden om het aan te passen. En het probleem is dus dat de waarschuwingspiep, gewoon identiek is aan de andere piepjes die hij maakt. Oftewel het kan net zo goed een random bocht zijn die eraan komt, en de "uit-koers" melding staat zo kort in het display dat ik het ook makkelijk kan missen.
Weet iemand of dit veranders is in recentere generaties, en of je daar nog wat bij kan aanpassen?
Version: 301249JungleJim schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:20:
[...]
Welke firmware en software versie heb je er nu opstaan? De Roam v3 / Bolt v3 / Ace gebruiken hetzelfde software platform, dus als er op de Roam v3 nieuwere software staat dan nu voor de Ace beschikbaar is, dan komt die er vast ook voor de Ace aanAce zit nu trouwens op firmware WG49 / software 300973.
Firmware: WH20
[Edit] Pairen van de Cycplus is gelukt! Ik moest vreemd genoeg de hele sensor NOG een keer pairen, en de originele pair daarna weer verwijderen.
[ Voor 13% gewijzigd door Impstoker op 04-05-2025 11:43 ]
Heel nuttig, dit soort vergelijkingen. Ik heb zelf een Bolt V1 die ik wil vervangen en twijfel tussen de Bolt en de Roam, maar ook tussen de V2 en de V3. De V2 van beide is nu voor een mooie prijs te krijgen en ik lees hier en daar dat het scherm van de V3 niet ideaal is. Als je, of iemand anders, daar iets over kan zeggen, heel graag, vooral in vergelijking met de V2. Het scherm is voor mij vooral belangrijk voor navigatie, en dan vooral op vakantie, bijvoorbeeld in direct zonlicht.pier87 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:50:
Ik heb de RoamV3 ook binnen! Vrijdag al besteld bij Futurum, de Roam V2 heb ik enkele weken via marktplaats al verpatst![]()
Op DCRainmaker staat een reactie (#53) waarin het Font wordt beschreven, wat na een update is verholpen. Misschien heb je niet de laatste firmware?
Net ge-update naar de laatste firmware, ik ga morgen in de volle zon even goed testen, ik zal terug rapporteren qua vergelijking met de Roam 2. Ik gebruik ook heel veel navigatie op mijn routes, ik heb eigenlijk altijd de map view aan staan.edozat1 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:56:
[...]
Heel nuttig, dit soort vergelijkingen. Ik heb zelf een Bolt V1 die ik wil vervangen en twijfel tussen de Bolt en de Roam, maar ook tussen de V2 en de V3. De V2 van beide is nu voor een mooie prijs te krijgen en ik lees hier en daar dat het scherm van de V3 niet ideaal is. Als je, of iemand anders, daar iets over kan zeggen, heel graag, vooral in vergelijking met de V2. Het scherm is voor mij vooral belangrijk voor navigatie, en dan vooral op vakantie, bijvoorbeeld in direct zonlicht.
Op DCRainmaker staat een reactie (#53) waarin het Font wordt beschreven, wat na een update is verholpen. Misschien heb je niet de laatste firmware?
@edozat1
kan ook gewoon even gewenning zijn hoor, ik was erg tevreden over mijn V2. Echt helemaal niks mis mee, maar heb mijn V2 vervangen omdat ik ook begreep dat Wahoo op termijn de V2 niet meer gaat updaten, en dat wil ik voorzijn
Ik verwacht ook dat de V3 met nieuwe updates wel beter wordt, maar begrijp me niet verkeerd ik ben zeker tevreden met mijn V3.
kan ook gewoon even gewenning zijn hoor, ik was erg tevreden over mijn V2. Echt helemaal niks mis mee, maar heb mijn V2 vervangen omdat ik ook begreep dat Wahoo op termijn de V2 niet meer gaat updaten, en dat wil ik voorzijn
Ik verwacht ook dat de V3 met nieuwe updates wel beter wordt, maar begrijp me niet verkeerd ik ben zeker tevreden met mijn V3.
Zijn er hier nog Karoo gebruikers over gebleven?
Kwam laatst de onderstaande functie tegen om je data velden tijdens het fietsen aan en uit te zetten op de map kaart.
Dacht misschien wel makkelijk voor andere.
https://support.hammerhea...o-OS-In-Ride-Map-Controls
Kwam laatst de onderstaande functie tegen om je data velden tijdens het fietsen aan en uit te zetten op de map kaart.
Maar waarom zou je dan nu al die v2 vervangen? Hij wordt immers nog gewoon geüpdatet en is volledig in support. Die gaat de komende jaren echt wel support krijgen hoor. Daarbij zou ik liever even wachten totdat de meeste issues van de v3 bekend zijn en opgelost met firmware dan nu early adopter zijn.pier87 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:03:
@edozat1
kan ook gewoon even gewenning zijn hoor, ik was erg tevreden over mijn V2. Echt helemaal niks mis mee, maar heb mijn V2 vervangen omdat ik ook begreep dat Wahoo op termijn de V2 niet meer gaat updaten, en dat wil ik voorzijn![]()
Maare is op de v3 wel uit te schakelen dat de Bolt gaat piepen als je even stilstaat of ergens zit te eten/drinken? Een simpele mute alle geluiden bestaat op de v2 niet en dat stoort mij mateloos.
Do { Ping } while ( LOL )
Zeker! Met de Aan/uit knop 1x klikken, ga je naar een soort settings page, daar kan je met 1 tik al het geluid uit zetten.Shadow_Agent schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:49:
[...]
Maar waarom zou je dan nu al die v2 vervangen? Hij wordt immers nog gewoon geüpdatet en is volledig in support. Die gaat de komende jaren echt wel support krijgen hoor. Daarbij zou ik liever even wachten totdat de meeste issues van de v3 bekend zijn en opgelost met firmware dan nu early adopter zijn.![]()
Maare is op de v3 wel uit te schakelen dat de Bolt gaat piepen als je even stilstaat of ergens zit te eten/drinken? Een simpele mute alle geluiden bestaat op de v2 niet en dat stoort mij mateloos.
Hey all, ik ben in de markt voor een nieuwe GPS. Ik heb nu een elemnt bolt (v1) en die begint het qua batterij te begeven. Ben opzich wel tevreden over de functionaliteiten van het apparaat, maar heb het idee dat het inmiddels wel flink verouderd is.
Toen ik deze unit kocht, was het USP dat het zo makkelijk met je telefoon syncte zonder benodigde tussenkomst van een laptop of pc met kabel etc (zoals garmin had). Volgens mij is Garmin inmiddels bij, en ben dus nog in dubio of ik voor een Garmin ga of een Wahoo. Andere serieuze opties zijn er niet echt toch? DC Rainmaker schrijft geen buyers guides meer zie ik, dus ben op zoek naar wat advies in welke opties ik zou moeten overwegen. Ik gebruik de GPS voor de weg en de MTB.
Hebben jullie tips?
Toen ik deze unit kocht, was het USP dat het zo makkelijk met je telefoon syncte zonder benodigde tussenkomst van een laptop of pc met kabel etc (zoals garmin had). Volgens mij is Garmin inmiddels bij, en ben dus nog in dubio of ik voor een Garmin ga of een Wahoo. Andere serieuze opties zijn er niet echt toch? DC Rainmaker schrijft geen buyers guides meer zie ik, dus ben op zoek naar wat advies in welke opties ik zou moeten overwegen. Ik gebruik de GPS voor de weg en de MTB.
Hebben jullie tips?
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Wat wil je er precies van?Maardiweb schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:42:
Hey all, ik ben in de markt voor een nieuwe GPS. Ik heb nu een elemnt bolt (v1) en die begint het qua batterij te begeven. Ben opzich wel tevreden over de functionaliteiten van het apparaat, maar heb het idee dat het inmiddels wel flink verouderd is.
Hebben jullie tips?
Wil je vooral veel routes rijden? Dan is een wat groter scherm fijn voor de kaart. Wil je een kleine unit? Wil je super lange accu duur? Wil je een ingebouwde bel of speaker voor navigatie? Wil je vet veel third party add-ons zoals bij Garmin?
Ik vind persoonlijk de UI en kaart van Garmin echt heel lelijk dus daardoor ben ik direct naar Wahoo gaan kijken. Sommige mensen zijn ook heel blij met een Karoo. Er staan echt wel mega veel filmpjes op youtube met vergelijkingen en voor en na-delen van alle apparaten though.
Ff gekeken, dat moet dan "aangepaste waarschuwingen" zijn. Die staat op "aan" maar "stil" is de andere optie. Nooit gezien/gewetenImpstoker schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:27:
[...]
Zeker! Met de Aan/uit knop 1x klikken, ga je naar een soort settings page, daar kan je met 1 tik al het geluid uit zetten.
Tnkx!
Snel vraagje: mijn wahoo-snelheidsmeter in het wiel heeft het begeven, na een jaar of zes. (Althans, 120 km/u op een fietspad lijkt me niet echt realistisch.) Wat vinden jullie? Moeite waard om een nieuwe (betere?) aan te schaffen? Of laat ik het gewoon bij de gps van de wahoo zelf?
Niks
Bij mountainbiken zeker. Op de racefiets tja, het ligt eraan hoe nauwkeurig jij het wil. Ik heb het wel gedaan omdat onder de bomen bij twijfelachtig weer hij weleens echt er naast zat. Maar dat ligt natuurlijk aan hoe goed de GPS is van je unit, heeft ie multi-band, etc.
Als je weet hoe GNSS werkt is dat niet je enige bron van waarheid.minitrue schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:05:
Snel vraagje: mijn wahoo-snelheidsmeter in het wiel heeft het begeven, na een jaar of zes. (Althans, 120 km/u op een fietspad lijkt me niet echt realistisch.) Wat vinden jullie? Moeite waard om een nieuwe (betere?) aan te schaffen? Of laat ik het gewoon bij de gps van de wahoo zelf?
Heb een setje van XOSS erin gehengeld, doet wat het moet doen, kosten zijn minimaal.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Klopt is ook zo, maar eigenlijk heb ik dat altijd zo gedaan. Ik bewaar de originele doos, bonnetje, zelfs de ongebruikte meegeleverde tiewraps en de screenprotector. Na enkele jaren verkoop ik dan mijn Wahoo of voorheen mijn Garmins en koop ik een nieuwer model.Shadow_Agent schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:49:
[...]
Maar waarom zou je dan nu al die v2 vervangen? Hij wordt immers nog gewoon geüpdatet en is volledig in support. Die gaat de komende jaren echt wel support krijgen hoor. Daarbij zou ik liever even wachten totdat de meeste issues van de v3 bekend zijn en opgelost met firmware dan nu early adopter zijn.![]()
@Maardiweb kijk zeker ook eens naar een Hammerhead Karoo 3. Schappelijke prijs, groot scherm en qua functies doet ie zeker niet onder aan Wahoo of Garmin. Ik ben zelf overgestapt van Garmin en ben daar zeer content mee.
Daarnaast draait het op Android, dus naast de third party extension library op de karoo 3 zelf kan je ook alle mogelijke android apps installeren.
Daarnaast draait het op Android, dus naast de third party extension library op de karoo 3 zelf kan je ook alle mogelijke android apps installeren.
Ach het heeft ook veel met persoonlijke voorkeur uit te staan, ik ben ooit begonnen met Polar CS500 als ik het mij goed herinner. Maar daarna de overstap naar Garmin en nu al een aantal jaren Wahoo gebruiker. Ik ben wel fan van Wahoo, een mooi product maar ook een super klantenservice en dat is mij ook wat waard!crimby schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:
@Maardiweb kijk zeker ook eens naar een Hammerhead Karoo 3. Schappelijke prijs, groot scherm en qua functies doet ie zeker niet onder aan Wahoo of Garmin. Ik ben zelf overgestapt van Garmin en ben daar zeer content mee.
Wat ik tussen de regels door lees bij DC Rainmaker is dat Hammerhead niet helemaal mee kan komen met Garmin en Wahoo, maar goed wat ik al zei het heeft vooral met persoonlijke voorkeur uit te staan.
Jazeker en thanks ! Want deze functies kende ik nog niet, vroeg mij gisteren al af waar die icoontjes voor diendeTinusvolkel schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:12:
Zijn er hier nog Karoo gebruikers over gebleven?
De batterijduur is alleen niet best.crimby schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:27:
@pier87 zeker ook persoonlijke voorkeur!
Maar wel vreemde regels die leest eigenlijk dan, want dat is totaal niet wat ik lees over hammerhead bij DC R.
Hammerhead is behoorlijk bezig met de community en de wensen, reageren snel en denken mee. Feature requests worden regelmatig geïmplementeerd ook.
Maargoed Wahoo en Garmin zijn natuurlijk ook top merken, maar Karoo 3 doet zeer zeker niet onder.
Behalve dan wat @La1974 zegt; de batterijduur kan wel wat beter. Al zit er ook een batterijbesparingsmodus op die goed zou moeten werken maar die ik nog niet getest heb.
Anyway ik zou de karoo 3 zeker meenemen in de overweging. Afhankelijk van je wensen en eisen en wat je er van gebruikt , kan je deze prima vergelijken met de Garmin 1050 en Wahoo Ace. Maar dan voor een fractie van de prijs.
Maar wel vreemde regels die leest eigenlijk dan, want dat is totaal niet wat ik lees over hammerhead bij DC R.
Hammerhead is behoorlijk bezig met de community en de wensen, reageren snel en denken mee. Feature requests worden regelmatig geïmplementeerd ook.
Maargoed Wahoo en Garmin zijn natuurlijk ook top merken, maar Karoo 3 doet zeer zeker niet onder.
Behalve dan wat @La1974 zegt; de batterijduur kan wel wat beter. Al zit er ook een batterijbesparingsmodus op die goed zou moeten werken maar die ik nog niet getest heb.
Anyway ik zou de karoo 3 zeker meenemen in de overweging. Afhankelijk van je wensen en eisen en wat je er van gebruikt , kan je deze prima vergelijken met de Garmin 1050 en Wahoo Ace. Maar dan voor een fractie van de prijs.
[ Voor 33% gewijzigd door crimby op 05-05-2025 11:53 ]
Laatst hebben ze ook nog wat veranderd aan de batterijbesparingsmodus voor de nieuwste karoo.crimby schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:47:
@pier87 zeker ook persoonlijke voorkeur!
Ik ben hier nog steeds tevreden met de karoo 2, en de batterij daarvan is nog steeds langer dan die van m'n eigen batterij

Verder kan ik m'n koplamp gebruiken als powerbank, dus zou ik bij echt lange ritjes nog kunnen doen maar nog nooit gebruikt.
@Tinusvolkel zeker, de batterij is ook meer dan voldoende; zo’n 12-16 uur. Dat houdt ik voorlopig niet vol. Maarde duur is volgens mij wel een stuk minder dan die van Wahoo of Garmin.
Kwam deze overigens tegen, zie inderdaad nauwelijks reden voor upgraden. Maargoed ik wilde van mijn Garmin af en van Garmin connect.
Kwam deze overigens tegen, zie inderdaad nauwelijks reden voor upgraden. Maargoed ik wilde van mijn Garmin af en van Garmin connect.
/f/image/wjCSqUX2KdM4axhTA3GDSIgP.webp?f=fotoalbum_large)
Toevallig net een ritje gedaan met dezelfde fantoom klimmetjes. bleken uiteindelijk klimmen te zijn onder de 1% maar je denkt wel even.....Kluus schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Zou er gewoon weer eentje aanschaffen, zelfs op de racefiets. De snelheidmeting is dan constanter dan via de sateliet wat bij groepsritten wel fijn is.minitrue schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:05:
My 2cents
Laatste keer dat ik 200km fietste had ik nog 37% over. Ja Garmin 10xx gaat langer mee. Maar ik denk dat voor 99,9% van de fietsers de accu van een Karoo3 niet een probleem zal zijn.
Al een hele tijd gezeik met mijn Edge 530; als ik fout rij en hij moet een herberekening gaan doen, of ik wil navigeren naar een opgeslagen locatie, dan krijg ik tegenwoordig altijd de error "Routeberekeningsfout". Ik heb de kaarten al opnieuw geinstalleerd met Express maar het helpt allemaal niks.
Iemand die dit ook herkent? En wat dan de oplossing zou kunnen zijn?
Dit heeft eerder gewoon altijd gewerkt maar sinds wanneer het stuk is durf ik niet te zeggen. Het berekenen van een gewone route gaat wel altijd goed, gek genoeg. Alleen als ik fout rij en geen U turn doe maar door blijf rijden bijv.
Dit heeft eerder gewoon altijd gewerkt maar sinds wanneer het stuk is durf ik niet te zeggen. Het berekenen van een gewone route gaat wel altijd goed, gek genoeg. Alleen als ik fout rij en geen U turn doe maar door blijf rijden bijv.
---------------
@Mistraller heb je popularity routing aan staan? Zo ja probeer dan eens zonder popularity routing. De instelling zit onder Menu > Settings > Activity Profiles > je activity profile > Navigation > Routing.
Er is een nieuwe software update voor de Wahoo ELEMNT Ace, versie WG49-301249. Er zitten interessante verbeteringen bij. Vooral de nieuwe instelling voor schermverlichting en verbetering voor de batterijduur:
- Added: A new Auto Max backlight mode.
- Added: Change elevation profile distances on Elevation or Map pages by tapping the profile.
- Unrouted: 2mi/2km (default), Total ride
- Routed: 2mi/2km (default), 20mi/20km, Route to go, Total route
- Added: Save/Modify Saved Locations for ACE in the Wahoo app.
- Improved: Significant improvements to battery life due to under-the-hood fixes for CPU efficiency, tuning of the Auto backlight mode, tweaks to screen animations, and more.
- Improved: Map page data fields slide out of the way when the map is unlocked for touch.
- Improved: Usability and readability improvements across all the menu pages.
- Improved: Overall stability of ACE
- Updated: Redesigned map layer menu
- Fixed: Bug fixes and stability improvements
[ Voor 5% gewijzigd door JungleJim op 05-05-2025 22:28 ]
Heeft altijd aangestaan ja, maar ik heb het eens geprobeerd en nu werkt het wel! Nu heb ik wel 4 profielen dus moest het overal uitzetten.JungleJim schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:22:
@Mistraller heb je popularity routing aan staan? Zo ja probeer dan eens zonder popularity routing. De instelling zit onder Menu > Settings > Activity Profiles > je activity profile > Navigation > Routing.
Vraag me dan wel af wat er kapot is gegaan in de kaart updates... zijn ze vergeten de popularity erin te stoppen? Ik heb de originele Garmin maps in elk geval. Geen andere bronnen of zo.
Anyway thanx!
Hmm ik lees hier inderdaad een 2024.20 bug in de kaarten, en die heb ik er ook op.
https://forums.garmin.com...-1290=3#pifragment-1290=2
[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 05-05-2025 22:36 ]
---------------
Nieuwere Edge modellen hadden er ook last van, weliswaar geen foutmelding maar hele onlogische lange routes. Weet eerlijk gezegd niet of het inmiddels is opgelost voor de Edge x40/1050, maar voor de Edge x30 gaat Garmin ws geen updates meer uitbrengen...Mistraller schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:33:
Heeft altijd aangestaan ja, maar ik heb het eens geprobeerd en nu werkt het wel! Nu heb ik wel 4 profielen dus moest het overal uitzetten.
Vraag me dan wel af wat er kapot is gegaan in de kaart updates... zijn ze vergeten de popularity erin te stoppen? Ik heb de originele Garmin maps in elk geval. Geen andere bronnen of zo.
Anyway thanx!
Hmm ik lees hier inderdaad een 2024.20 bug in de kaarten, en die heb ik er ook op.
https://forums.garmin.com...-1290=3#pifragment-1290=2
Ik ben een half jaar geleden overgestapt van een Bolt 2 naar een Karoo 3, en ik vind het een geweldig ding. De UX is gewoon beter en het voelt meer als een apparaat uit het smartphone-tijdperk. Navigatie is belangrijk voor mij, en daar is echt beter over nagedacht: met duidelijke kleuren (serieus Wahoo, dikke zwarte chevrons op een grijze achtergrond?) en de Suunto heatmaps zijn wat mij betreft een killer feature. Ook leuk dat er nu een soort App Store voor het apparaat ontstaat.
De Bolt was verder een prima minimalistisch ding, maar ik ben blij dat ik overgestapt ben.
De Bolt was verder een prima minimalistisch ding, maar ik ben blij dat ik overgestapt ben.
Als de fout in de kaart zit en het in een update daarvan opgelost wordt, dan krijgt de Edge x30 ook die update.JungleJim schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:43:
[...]
Nieuwere Edge modellen hadden er ook last van, weliswaar geen foutmelding maar hele onlogische lange routes. Weet eerlijk gezegd niet of het inmiddels is opgelost voor de Edge x40/1050, maar voor de Edge x30 gaat Garmin ws geen updates meer uitbrengen...
(zelfs mijn Edge Touring krijgt nog de nieuwste kaartupdates)
Er is vanalles mis met de Edge kaarten. Zoals al meerdere keren aangehaald worden de klimmen bij mijn 1050 heel summier aangekondigd in details en krijg ik na de klim een uitgebreid gedetailleerd profiel te zien. Ik heb al echt alles geprobeerd, tot reset toe. Bij support luisteren ze gewoon niet en krijg ik standaard mails terug.
Nu heb ik vanuit Sault naar Bedoin moeten navigeren op het toestel zelf omdat ik door noodweer mijn route moest omleiden. En de 2 klimmen die ik toen nog kreeg waren wél gedetailleerd, zowel in de aankondiging als in de pop-up na de rit. Probleem lijkt me dan ge zitten in de Garmin connect , maar ik heb daar al werkelijk alles geprobeerd om routes in te laden, dupliceren, etc etc. Weet iemand of er een manier is om een route te laten herberekenen op het toestel zelf?
Nu heb ik vanuit Sault naar Bedoin moeten navigeren op het toestel zelf omdat ik door noodweer mijn route moest omleiden. En de 2 klimmen die ik toen nog kreeg waren wél gedetailleerd, zowel in de aankondiging als in de pop-up na de rit. Probleem lijkt me dan ge zitten in de Garmin connect , maar ik heb daar al werkelijk alles geprobeerd om routes in te laden, dupliceren, etc etc. Weet iemand of er een manier is om een route te laten herberekenen op het toestel zelf?
Tijdens rit op 4/5 mei paar rritaties (met de edge 840) ;
De nachtkaart op de veluwe toonde allemaal zwarte vlakken, volgens mij waren dat de bossen.
Zal vanavond eens kijken of ik kan dat reproduceren door kaart te tonen en te verslepen naar plekken op de route.
Route (410km) had iets vaag, terwijl ik hem thuis probeerde in te laden begon die meldingen te geven over route calculation error. (steeds op 80% calculating)
Wel eens eerder gehad, maar was alweer tijdje geleden.
Bij start nogmaals route geladen en leek toen opgelost te zijn, begin wat calculatie gezien en geen error melding meer.
Maar tijdens de rit zag ik opeens dat de batterij nog maar op 44% stond nadat ik zo'n 230km had gefietst
Niet veel later nog maar 40%, snel route uitgezet en route op always display gezet. (irritant dat dat lijntje erg dun is en niet heel opvallende kleur)
En zo dan maar verder gereden, met 1 keer paar minuten opladen op de pont en 2km oid voor einde rit 1%->shutdown bijna gehaald.
(en toen bij finish wat langer aan powerbank en uiteindelijk weer met volle batterij naar huis)
De nachtkaart op de veluwe toonde allemaal zwarte vlakken, volgens mij waren dat de bossen.
Zal vanavond eens kijken of ik kan dat reproduceren door kaart te tonen en te verslepen naar plekken op de route.
Route (410km) had iets vaag, terwijl ik hem thuis probeerde in te laden begon die meldingen te geven over route calculation error. (steeds op 80% calculating)
Wel eens eerder gehad, maar was alweer tijdje geleden.
Bij start nogmaals route geladen en leek toen opgelost te zijn, begin wat calculatie gezien en geen error melding meer.
Maar tijdens de rit zag ik opeens dat de batterij nog maar op 44% stond nadat ik zo'n 230km had gefietst
Niet veel later nog maar 40%, snel route uitgezet en route op always display gezet. (irritant dat dat lijntje erg dun is en niet heel opvallende kleur)
En zo dan maar verder gereden, met 1 keer paar minuten opladen op de pont en 2km oid voor einde rit 1%->shutdown bijna gehaald.
(en toen bij finish wat langer aan powerbank en uiteindelijk weer met volle batterij naar huis)
Ik heb sinds de update ook batterij issues, gaat ineens veel sneller leeg en de GPS is constant aan het zoeken waardoor ik soms bijna de afslag mis etc. Laatst in een groupride met mijn telefoon op airplane modus was het helemaal niet te doen....DDX schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:25:
Die 10/12 uur met Flatlands gaat zonder powerbank niet lukken ben ik bang
Volgens mij kwam het nu echt omdat hij op de achtergrond aan het herberekenen was.
Rit van afgelopen donderdag (280km) had ik nog genoeg batterij over (niet exact onthouden maar volgens mij nog wel richting de 50% als het niet meer was)
Rit van afgelopen donderdag (280km) had ik nog genoeg batterij over (niet exact onthouden maar volgens mij nog wel richting de 50% als het niet meer was)
Zoals verwacht heeft Wahoo de nieuwe producten gelanceerd:
[ Voor 5% gewijzigd door EdwinW op 06-05-2025 18:56 ]
Exact hetzelfde op de 840!Mistraller schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:18:
Al een hele tijd gezeik met mijn Edge 530; als ik fout rij en hij moet een herberekening gaan doen, of ik wil navigeren naar een opgeslagen locatie, dan krijg ik tegenwoordig altijd de error "Routeberekeningsfout". Ik heb de kaarten al opnieuw geinstalleerd met Express maar het helpt allemaal niks.
Forse prijs! Ben nog wel tevreden genoeg met mn Bolt v2.EdwinW schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:52:
Zoals verwacht heeft Wahoo de nieuwe producten gelanceerd:
Heb dit geprobeerd. Was op zich enthousiast, maar een nadeel is dat je nog steeds zomaar op terrein kan komen wat voor MTB bedoeld is. Iemand kiest een van de opties bij het uploaden, maar dat zegt weinig over of de totale route daarvoor bedoeld is. Zo reed ik onlangs een rondje wat geupload was als "Gravelrit rond lage vuursche" en ook in de filters op "gravel" stond. Maar halverwege zat toch een stukje MTB-pad waar ik met de racefiets niet op mag. Vanaf dat punt was er geen ander pad meer, dus er zat niets anders op dan lopende over het mul-zand-paardenpad tot de route verderop weer normaal werd.Cooyco schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:34:
[...]
Op de website van Garmin kun je kiezen tussen MTB en Gravel. Met popularity routing aan krijg je prima resultaat:
https://connect.garmin.com/modern/course/create
Maar denk wel dat ik deze optie vooralsnog ga aanhouden, want met de kennis van nu had ik dat mountainbikeparcours ook kunnen herkennen door het soort kronkels in de route. Volgende keer wat scherper op zijn bij het plannen
Als je de prijs bij lancering van hun voorgangers er naast zet (4 jaar terug), valt het toch wel mee?Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:54:
[...]
Forse prijs! Ben nog wel tevreden genoeg met mn Bolt v2.
Ik haal mijn neus niet op voor dat geld, maar het is niet alsof het nu, na 4 jaar, exorbitant veel duurder is geworden.
[ Voor 17% gewijzigd door ElGreco op 07-05-2025 10:28 ]
Bij futurum is de Wahoo Elemnt Roam V3 al uitverkocht, in de week van 19 mei verwachten ze weer nieuwe voorraad. Bij Mantel waren er vanochtend nog 8 op voorraad.
Ik heb mijn Roam nu enkele keren gebruikt maar wel fijn hoor, dat je zowel touch als met knoppen kunt werken. DC Rainmaker zal een dezer dagen wel met een uitgebreide review komen.
Ik heb mijn Roam nu enkele keren gebruikt maar wel fijn hoor, dat je zowel touch als met knoppen kunt werken. DC Rainmaker zal een dezer dagen wel met een uitgebreide review komen.
Wacht de reviews van de 3-serie even af.
Heb een vrij nieuwe Roam V2 en buiten software (vooral cosmetisch) en het touchscreen is er niet veel nieuws (heb je het nodig vraag je je af).
Een van de reden om hem wel te kopen zou de bel zijn, en met name wanneer je hem met de Di2 buttons kunt bedienen.
Heb een vrij nieuwe Roam V2 en buiten software (vooral cosmetisch) en het touchscreen is er niet veel nieuws (heb je het nodig vraag je je af).
Een van de reden om hem wel te kopen zou de bel zijn, en met name wanneer je hem met de Di2 buttons kunt bedienen.
The5kRunner heeft nu ook een review over de Wahoo Bolt 3: https://the5krunner.com/2025/05/06/wahoo-bolt-3-review/
Interessante update voor Garmin Edge gebruikers: Garmin is gestopt met de Garmin Cycle Maps, en deze zijn nu onderdeel geworden van de Garmin TopoActive maps versie 2025.10. De TopoActive Maps zijn de kaarten die standaard met de outdoor handhelds en outdoor smartwatches van Garmin meegeleverd worden.
In de changelog van de TopoActive 2025.10 maps staat de volgende wijziging: Fixes a known bug causing routing and course creation errors in Europe. Dus wellicht dat de routing problemen van @Mistraller, @DaYwaLkUr en anderen hiermee opgelost zijn.
De volledige lijst van wijzigingen is te vinden op https://support.garmin.com/en-US/?faq=LR6HR5Xul6A9zoxySC5KM9.
In de changelog van de TopoActive 2025.10 maps staat de volgende wijziging: Fixes a known bug causing routing and course creation errors in Europe. Dus wellicht dat de routing problemen van @Mistraller, @DaYwaLkUr en anderen hiermee opgelost zijn.
De volledige lijst van wijzigingen is te vinden op https://support.garmin.com/en-US/?faq=LR6HR5Xul6A9zoxySC5KM9.
Ik begrijp niet wat hier interessant aan is..kan je dat uitleggen?JungleJim schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:08:
Interessante update voor Garmin Edge gebruikers: Garmin is gestopt met de Garmin Cycle Maps, en deze zijn nu onderdeel geworden van de Garmin TopoActive maps versie 2025.10. De TopoActive Maps zijn de kaarten die standaard met de outdoor handhelds en outdoor smartwatches van Garmin meegeleverd worden.
Nou ja, ik vond het zelf wel een interessant nieuws, interessant genoeg om te delen hierGoEV6 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:36:
[...]
Ik begrijp niet wat hier interessant aan is..kan je dat uitleggen?
Maar voorheen had Garmin dus twee setjes kaarten: de Cycle Maps die gericht waren op fietsen en de TopoActive Maps die meer gericht waren op outdoor activiteiten (wandelen bijv.). Daar hebben ze nu dus één set kaarten van gemaakt.
Net de topoActive al wel geladen op de fenix (Waarom Noorwegen in godsnaam bij Oost Europa is gezet snap ik niet, moet ik daar een hele regio extra voor inladen)...JungleJim schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:08:
Helaas geeft express na het aansluiten van de edge een "synchronisatiefout met Garmin Connect" en hij laat nu alleen de trailforks map zien en verder niets.
---------------
Thanks voor de tip!!JungleJim schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:49:
[...]
Nou ja, ik vond het zelf wel een interessant nieuws, interessant genoeg om te delen hier![]()
Maar voorheen had Garmin dus twee setjes kaarten: de Cycle Maps die gericht waren op fietsen en de TopoActive Maps die meer gericht waren op outdoor activiteiten (wandelen bijv.). Daar hebben ze nu dus één set kaarten van gemaakt.
ik had vorige week (toen ik het issue voor de 3e keer tegenkwam) alle kaarten geupdate, en nog verschillende opties van routes importeren geprobeerd, zonder succes.
Zojuist de maps geupdate naar 2025.10 (eu)
bij het opnieuw starten stond ook firmware 27.13 klaar, die even overgeslagen om te kijken of het inderdaad via de maps gefixed zou zijn.
In eerste instantie hetzelfde probleem, maar de *40 cached ook eerder geladen routes en misschien gaat er iets op het moment van importeren al mis. dus de route opnieuw "normaal" vanuit komoot gesynced en het issue is weg
Nu 27.13 update, flinke lijst fixes:
https://forums.garmin.com...series-version-27-13---20
Ik deel 'm hier maar even
Hopelijk weet iemand hier raad.
Ik heb een leuke challenge/route gevonden op da interwebz en wil deze volgend weekend gaan fietsen op eigen gelegenheid. Prima tot dusver. Alleen wil ik van de GPX het beginpunt wijzigen.
Het gaat om een bergje in midden-Duitsland die vanaf 5 kanten op de fietsen is. En ik wil ergens anders beginnen. Is er een eenvoudige/snelle manier om dat te doen? Alle routepunten mogen gelijk blijven. Enkel start en einde dus niet.
GPX is hier te vinden: klikkerdeklik
Ik wil dus starten vanuit Oberursel en daar ook weer eindigen. En dat krijg ik dus in Komoot slecht voor elkaar.
Ik heb een leuke challenge/route gevonden op da interwebz en wil deze volgend weekend gaan fietsen op eigen gelegenheid. Prima tot dusver. Alleen wil ik van de GPX het beginpunt wijzigen.
Het gaat om een bergje in midden-Duitsland die vanaf 5 kanten op de fietsen is. En ik wil ergens anders beginnen. Is er een eenvoudige/snelle manier om dat te doen? Alle routepunten mogen gelijk blijven. Enkel start en einde dus niet.
GPX is hier te vinden: klikkerdeklik
Ik wil dus starten vanuit Oberursel en daar ook weer eindigen. En dat krijg ik dus in Komoot slecht voor elkaar.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Heb deze tool weleens voor dit soort doeleinden gebruikt: https://www.javawa.nl/startpunt.html
Wellicht lukt het hiermee?
Wellicht lukt het hiermee?