Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 22:14
Ik fiets met Komoot i.c.m. de Garmin Edge Explore, dat zal vergelijkbaar zijn met de 530. Je ziet de route inderdaad en op de routelijn een pijl met de richting. Bij dit soort punten zie je dan dat de pijl ook weer terugkomt en de route weer doorloopt. Op die momenten fiets ik ook gewoon door. Dat gaat direct goed of hij geeft kort aan 'Koers verloren' en direct daarna weer 'Koers gevonden'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 20:51
@LordSinclair Even in dit topic terugscrollen naar de berichten van @RigolleM die het hier onlangs nog heeft beschreven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
EdwinW schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:15:
@LordSinclair Even in dit topic terugscrollen naar de berichten van @RigolleM die het hier onlangs nog heeft beschreven ;)
Tussen 29 pagina's of posts van deze gebruiker (duidelijk een expert) vond ik deze post: RigolleM in "Het grote fietscomputer topic" die omschrijft inderdaad wat ik bedoel. Lijkt goed te gaan dan inderdaad :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LordSinclair schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:37:
Ik fiets graag op mijn tourfiets en ik navigeer nu met mijn telefoon & komoot. Dat werkt leuk, je ziet eens wat anders dan je standaard route. Echter de nadelen zijn hier ook bekend, slecht zichtbaar scherm en accu snel leeg. Dus ik was naar het kijken naar een fietsnavigatie. Ik had mijn oog laten vallen op de WAHOO ELEMNT BOLT V2 of de GARMIN EDGE 530. Nu vroeg ik mij af hoe deze navigatiesystemen omgaan als je niet exact de route volgt. Want ik kom vaak met bestaande routes dit soort detours tegen waarbij ik gewoon rechtuit fiets.
Een bekend fenomeen als je routes van iemand krijgt of van het internet (Komoot, Strava, Routeyou,...) plukt, meestal heb ik dit al gezien alvorens ik op de fiets zit, door de route op voorhand eens te bekijken, en al die anomalieën eruit te halen. Zo vermijdt je dat je een kroegentocht aan het narijden bent :+
Wat ik ook handig vind is dat je de routelijn ziet staan. Als ik dat goed begrijp is dat op beide systemen ook mogelijk. Want alleen pijltjes links, rechts, rechtdoor zijn altijd een beetje afhankelijk van interpretatie en de daadwerkelijke situatie.
Klopt, ik rij al jaren puur op kaartnavigatie, gewoon lijntje volgen .. aangeleerd tijdens MTB'en daar zijn de situaties nog ingewikkelder, en je hebt weinig herkenningspunten midden in een bos... dus moet je je wel 100% kunnen vertrouwen op de kaartgegevens. Toen ik meer op de weg ging fietsen, ook ff die afslagbegeleiding getest, maar al gauw weer afgezet en iedereen die met mij fiets.. hebben het ondertussen ook afgezet _/-\o_ :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LordSinclair schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Tussen 29 pagina's of posts van deze gebruiker (duidelijk een expert) vond ik deze post: RigolleM in "Het grote fietscomputer topic" die omschrijft inderdaad wat ik bedoel. Lijkt goed te gaan dan inderdaad :)
Hmm... expert durf ik mij niet te noemen, eerder ervaren gebruiker, leer hier ook nog bij hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
RigolleM schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Hmm... expert durf ik mij niet te noemen, eerder ervaren gebruiker, leer hier ook nog bij hoor...
Ik begin net met rondkijken, dus er valt nog veel meer te leren ;)

Zoveel sites met reviews zoveel meningen over de Wahoo vs Garmin. Nu lijkt de Wahoo wat makkelijker instelbaar in het veld (met je mobiel) en de Garmin beter in meten van sportprestaties. Maar ze lijken elkaar niet te veel te ontlopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LordSinclair schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:16:
Zoveel sites met reviews zoveel meningen over de Wahoo vs Garmin. Nu lijkt de Wahoo wat makkelijker instelbaar in het veld (met je mobiel) en de Garmin beter in meten van sportprestaties. Maar ze lijken elkaar niet te veel te ontlopen.
Als je al niet in het ecosysteem van Garmin zit, maakt het weinig uit wat je kiest als eerste toestel. Beiden zitten dicht bij mekaar qua features, Wahoo is eenvoudiger om aan te leren, Garmin valt wel mee... maar de leercurve ligt hoger als je er alles wilt uithalen, of moet finetunen... Er is al veel geschreven hier en op ander fora over beiden, maar je kan volgens mij geen verkeerde beslissing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55
RigolleM schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Als je al niet in het ecosysteem van Garmin zit, maakt het weinig uit wat je kiest als eerste toestel. Beiden zitten dicht bij mekaar qua features, Wahoo is eenvoudiger om aan te leren, Garmin valt wel mee... maar de leercurve ligt hoger als je er alles wilt uithalen, of moet finetunen... Er is al veel geschreven hier en op ander fora over beiden, maar je kan volgens mij geen verkeerde beslissing nemen.
Dat hoor ik ook veel. Ik heb een 530 gekocht omdat al mijn “fietsmaatjes” een Garmin hebben. Dat is dan wel makkelijk :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik toch echt wel blij ben met de Garmin Varia. In NL misschien wat overbodig omdat op de meeste plekken een goed fietspad is, danwel gemarkeerd of zelfs compleet gescheiden van de weg. Maar na een rondje in Frankrijk ben ik wel echt overtuigd van het nut ervan. De radar ziet een auto veel eerder aankomen dan dat ik deze zelf hoor of opmerk. Ik heb dan een schrik moment minder en kan eerder plaatsmaken voor verkeer zodat er wat minder irritatie bij andere weggebruikers ontstaat. Ik kijk wel altijd nog even, ookal weet ik dat er iets zit, omdat ik merk dat de automobilist graag bevestiging heeft dat ik hem gezien heb.

Dat brengt me wel terug bij de Garmin - Wahoo discussie, hier merk ik echt dat de integratie tussen de Garmin en de Varia radar een stuk beter is. Wahoo geeft enkel het signaal door en de Garmin staat ook bediening van de radar/licht toe via de fietscomputer. Het zou top zijn wanneer Wahoo dit ook kan toevoegen!

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLenncelot schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 06:50:
Dat brengt me wel terug bij de Garmin - Wahoo discussie, hier merk ik echt dat de integratie tussen de Garmin en de Varia radar een stuk beter is. Wahoo geeft enkel het signaal door en de Garmin staat ook bediening van de radar/licht toe via de fietscomputer. Het zou top zijn wanneer Wahoo dit ook kan toevoegen!
Gaat niet gebeuren, zou ondertussen al het geval moeten zijn en bijna 3 jaar verder na integratie van de Varia bij de Wahoo Elemnt.

Ik heb hem zelfs gekocht na de aankondiging van Wahoo, want reed toen nog met een Wahoo Bolt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ephymerous schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Dat hoor ik ook veel. Ik heb een 530 gekocht omdat al mijn “fietsmaatjes” een Garmin hebben. Dat is dan wel makkelijk :)
Mond-aan-mond reklame noemt dit :+

Niet iedereen is technisch begaaft om met een fietsGPS te werken, een beetje assistentie van uw fietsvrienden is mooi meegenomen.

Je zit dan in hetzelfde ecosysteem en je kan mekaar dan via Garmin Connect volgen en ritten vergelijken (zonder Strava account), nog een belangrijke factor waarom fietsvrienden met dezelfde fietsGPS rijden.

En als er één verkeerd rijdt, rijden ze allemaal verkeerd, zit er geen slimme tussen met een Wahoo of Karoo die wel correct navigeert :o :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
RigolleM schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Gaat niet gebeuren, zou ondertussen al het geval moeten zijn en bijna 3 jaar verder na integratie van de Varia bij de Wahoo Elemnt.

Ik heb hem zelfs gekocht na de aankondiging van Wahoo, want reed toen nog met een Wahoo Bolt.
Ja Wahoo is daar inderdaad niet heel snel mee. Maar soms komen bijna onverwacht features toch beschikbaar, zoals het hoogte-profiel op de Bolt v1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-10 21:54
Ben ik de enige hier die al meerdere malen problemen heeft gehad dat de Garmin Edge (530) het display niet meer toont (zwart scherm) na opnieuw opstarten? Iemand tips om dit te verhelpen? Ik heb al geprobeerd al mijn ritten en routes te verwijderen en een reset door 10 sec. de aan/uit knop in te drukken. De nieuwste software is geïnstalleerd.

Bij de eerste keer is mijn toestel naar tevredenheid vervangen. Nu heb ik exact hetzelfde mankement op het tweede toestel en val ik buiten de garantietermijn. Op het Garmin Forum lees ik veel soortgelijke verhalen. Het weerhoudt mij ervan om wederom voor Garmin te kiezen, maar volgens mij is het bij de concurrentie niet veel anders.

[ Voor 20% gewijzigd door AequitasII op 05-07-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 23:57
AequitasII schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:46:
Ben ik de enige hier die al meerdere malen problemen heeft gehad dat de Garmin Edge (530) het display niet meer toont (zwart scherm) na opnieuw opstarten? Iemand tips om dit te verhelpen? Ik heb al geprobeerd al mijn ritten en routes te verwijderen en een reset door 10 sec. de aan/uit knop in te drukken. De nieuwste software is geïnstalleerd.

Bij de eerste keer is mijn toestel naar tevredenheid vervangen. Nu heb ik exact hetzelfde mankement op het tweede toestel en val ik buiten de garantietermijn. Op het Garmin Forum lees ik veel soortgelijke verhalen. Het weerhoudt mij ervan om wederom voor Garmin te kiezen, maar volgens mij is het bij de concurrentie niet veel anders.
Hier nog nooit meegemaakt. We hebben er twee...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Er waren in de begindagen inderdaad wat problemen met toestellen die een zwart scherm kregen, als je dit meldde aan Garmin kreeg je zonder discussie een nieuw toestel toegestuurd. Blijkbaar heb jij 2x pech en heb je terug een toestel gekregen met hetzelfde fenomeen. Ik zou toch contact opnemen met Garmin en luisteren wat ze kunnen betekenen, misschien heb je een geluk en wordt hij alsnog vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
RigolleM schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Er waren in de begindagen inderdaad wat problemen met toestellen die een zwart scherm kregen, als je dit meldde aan Garmin kreeg je zonder discussie een nieuw toestel toegestuurd. Blijkbaar heb jij 2x pech en heb je terug een toestel gekregen met hetzelfde fenomeen. Ik zou toch contact opnemen met Garmin en luisteren wat ze kunnen betekenen, misschien heb je een geluk en wordt hij alsnog vervangen.
Ik heb contact gehad en ze willen een gereviseerd toestel opsturen voor 125€ en 1 jaar garantie.
Ik denk dat ik dat maar doe, gezien er weinig opties zijn dan nieuwkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AequitasII schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb contact gehad en ze willen een gereviseerd toestel opsturen voor 125€ en 1 jaar garantie.
Ik denk dat ik dat maar doe, gezien er weinig opties zijn dan nieuwkoop.
Nieuwkoop is het sowieso € 100 duurder... jammer dat dit net na de garantieperiode gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Zijn er meer mensen die moeite blijven hebben met de connectie tussen Wahoo (Bolt v1) en hartslagmeter Tickr?

Of ik nou eerst mijn teller aanzet en dan de HRM aan doe, of andersom, hij blijft op NA staan. Als ik vervolgens de Strava app open, heb ik daar direct mijn hartslag in beeld, dus het is een connectie dingetje. Vaak gooi ik dan weer mijn sensorprofiel weg en voeg he weer toe en meestal is het dan gefixt. Maar al het gedoe kost me vaak minuten extra terwijl het plug en play zou moeten zijn.

Batterij is overigens nieuw en cadans sensor wordt direct herkend, dus het is alleen de Tickr.

Heb het op de Zwift ook wel eens gehad, toen moest ik het bluetooth profiel op mijn iPhone weggooien, maar Bolt en Kickr zouden moeten samenwerken zonder telefooninterventie. Iemand nog tips?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

Battery saver staat toevallig niet aan? Of reageert het toestel ook niet meer?
Heb ook een keer gehad dat battery saver aanstond en nadat ik het toestel had opgeladen moest ik deze handmatig uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Cloclo100 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:01:
Ik heb sinds een paar weken de edge 1040. Het is me al een paar x voorgekomen bij zowel mtb als wegwielrennen dat mijn positie helemaal verkeerd is. Ik zou zogezegd in een straat zitten die in werkelijkheid 15m verder is. Ik heb multignss aan staan.. De enige workaround die ik voorlopig hanteer is gps uit en terug aanzetten. Nieuwste software is geïnstalleerd. Nog iemand die deze klachten herkent?
We weten nu de oorzaak: https://www.dcrainmaker.c...tches-over-past-week.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:52
Wie kan mij adviseren voor een nieuwe fietscomputer?

Ik had een Sigma 16.16 STS maar deze is nou al voor de 2e keer stuk gegaan. Zit 2 jaar garantie op, na anderhalf ging hij stuk dus nieuwe gehad maar is nu ook weer stuk. Stuk als in: hij ontvangt geen data meer van de snelheidssensor/cadans sensor.

Ik zoek dus eigenlijk iets anders / nieuws. Echt iets heel bijzonders hoeft ook weer niet van mij. Gebruik m niet voor navigatie en ook niet om te "trainen" of iets dergelijk. Snelheid natuurlijk + afstand (rit / totaal). Ook verlichting (en ja die Sigma had dat ook maar dat is zo zwak dat je nog geen drol ziet in het donker). Fiets het hele daar door dus dan wil ik hem wel af kunnen lezen. Geen probleem als dat via een druk op de knop moet.

Heb nu een cadans sensor is niet nodig bij een nieuwe maar afaik werkt die wel gewoon dus vind het niet erg een paar euro extra neer te leggen voor support daarvoor.

Bluetooth oid mwah zal het niet vaak gaan gebruiken.

Ik had even een Bryton Rider 420 gekocht (Amazon retour deal) maar hij is me te groot (als ik mijn fiets ergens neerzet in de stad ofzo moet hij makkelijk in een broekzak passen). Was ook even benieuwd in hoeverre ik extra features ging gebruiken maar het antwoord is: niet. GPS vind ik ook maar matig, duurt best even voor hij signaal gevonden heeft en je dus je snelheid kan zien. Navigatie is grappig maar als je door de stad rijd heb je er niks aan omdat je geen andere wegen ziet lopen dus met kleine straatjes is het niet te doen.

Ik kan natuurlijk een nieuwe 16.16 kopen maar ik heb geen vertrouwen in de levensduur en de verlichting is wat slecht. Maar aangezien ik dus al die features toch niet echt gebruik maar weer iets 'goedkoops'.

Misschien de Bryton 15 NEO? Alleen die is toch ook wel een stukje groter dan mijn 16.16

Heeft iemand een aanrader?

edit:
Prijsklasse: < 100 euro (een nieuwe 16.16 STS is €60)

edit 2:
O en een klok is ook wel super waardoor een Sigma Pure afvalt. Temperatuur is een pre

[ Voor 10% gewijzigd door Mattie112 op 06-07-2022 17:17 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
Hegeman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Battery saver staat toevallig niet aan? Of reageert het toestel ook niet meer?
Heb ook een keer gehad dat battery saver aanstond en nadat ik het toestel had opgeladen moest ik deze handmatig uitzetten.
Oei, dat zou goed kunnen inderdaad... Heb het toestel alleen net op de post gedaan 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
LordSinclair schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:37:
Ik fiets graag op mijn tourfiets en ik navigeer nu met mijn telefoon & komoot. Dat werkt leuk, je ziet eens wat anders dan je standaard route. Echter de nadelen zijn hier ook bekend, slecht zichtbaar scherm en accu snel leeg. Dus ik was naar het kijken naar een fietsnavigatie. Ik had mijn oog laten vallen op de WAHOO ELEMNT BOLT V2 of de GARMIN EDGE 530. Nu vroeg ik mij af hoe deze navigatiesystemen omgaan als je niet exact de route volgt. Want ik kom vaak met bestaande routes dit soort detours tegen waarbij ik gewoon rechtuit fiets.
Ik maak m'n routes in Komoot (via laptop, app vind ik gepriegel) en zodra die route gereed is wordt hij automatisch verzonden naar de Bolt V2. Op de laptop zorg ik dat dit soort detours er uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 09:05
Mattie112 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:10:

Heb nu een cadans sensor is niet nodig bij een nieuwe maar afaik werkt die wel gewoon dus vind het niet erg een paar euro extra neer te leggen voor support daarvoor.
Houdt er rekening mee dat als de cadans sensor geen ANT+/Bluetooth is deze waarschijnlijk alleen met Sigma producten samen werkt (en zelfs dat is niet gegarandeerd). Mijn oude Sigma had dat probleem namelijk ook (ik ben daarna overigens overgestapt op een Garmin Edge 810, want ik wilde graag navigatie).

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 11-10 19:52
scraemus schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Houdt er rekening mee dat als de cadans sensor geen ANT+/Bluetooth is deze waarschijnlijk alleen met Sigma producten samen werkt (en zelfs dat is niet gegarandeerd). Mijn oude Sigma had dat probleem namelijk ook (ik ben daarna overigens overgestapt op een Garmin Edge 810, want ik wilde graag navigatie).
Ja thanks dat had ik begrepen inderdaad, daarom zit ik een beetje te twijfelen. Vooral omdat de cadans me niet super veel boeit uiteindelijk.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:09
Niet echt want volgens het artikel zou de 1040 buiten de geimpacteerde toestellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:09
Zijn hier meer gebruikers van de Wahoo Elemnt Roam die na de laatste systeem update moeite hebben met het uploaden richting Strava?

Normaal gesproken bij thuiskomst, stond de file binnen enkele minuten online. Nu moet ik de Wahoo Elemnt Roam enkele keren uit en aan zetten voordat hij hem upload richting strava...

Zijn hier meer gebruikers die hetzelfde ervaren of tips hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 19:21
Mijn Roam had daar na de laatste update geen probleem mee. Na de rit was hij meteen op Strava te vinden. Ik merkte wel dat hij een stuk meer moeite had dan voor de update om satellieten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-10 22:13
iOS en Wahoo Elemnt Bolt V2. Ik krijg met de Take Me To... optie in de companion app steeds een fout met 'Failed to create the route'. Hebben meer tweakers hier last van? Een factory reset heeft niet geholpen en de nieuwste firmware draait op de Bolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 09:29
Iemand die wat kan zeggen over het gebruik van het touchscreen op de 830 icm kaarten?

Ik overweeg zowel de 530 als de 830. Zie wel dat de 830 echt als navigatie kan dienen. Maar wat ik belangrijker vindt: Hoe simpel kan je even de kaart checken? Nu (heb een edge 705) kan ik prima de track volgen op de kaart. Echter, als ik even wil checken of we ook anders kunnen rijden moet ik altijd weer m'n telefoon pakken met OSM and.

Hoe makkelijk gaat dat bij een 830 in de praktijk? Even uitzoomen en kijken waar iets ligt en hoe je erheen kan. In het buitenland heb ik dit wel vaak gebruikt om van een GPX track af te wijken. Echter zou ik hiervoor graag niet elke keer m'n telefoon willen pakken.

Kan dit met een 530 ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twowheeler schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:19:
Iemand die wat kan zeggen over het gebruik van het touchscreen op de 830 icm kaarten?

Ik overweeg zowel de 530 als de 830. Zie wel dat de 830 echt als navigatie kan dienen. Maar wat ik belangrijker vindt: Hoe simpel kan je even de kaart checken? Nu (heb een edge 705) kan ik prima de track volgen op de kaart. Echter, als ik even wil checken of we ook anders kunnen rijden moet ik altijd weer m'n telefoon pakken met OSM and.

Hoe makkelijk gaat dat bij een 830 in de praktijk? Even uitzoomen en kijken waar iets ligt en hoe je erheen kan. In het buitenland heb ik dit wel vaak gebruikt om van een GPX track af te wijken. Echter zou ik hiervoor graag niet elke keer m'n telefoon willen pakken.

Kan dit met een 530 ook?
Op de weg staat mijn zoom op 120m van de Edge 830 en ik kan door ff op het kaartscherm te tikken, in- of uitzoomen en de map wat verplaatsen, en zo zie ik waar ik moet rijden als ik om één of andere reden de oorspronkelijke track niet kan volgen.

Lijkt mij op de 530 iets lastiger met de knoppen, maar ik denk dat dit ook perfect lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-10 18:38
Daarom ben ik toch ook overtuigd naar een touchscreen gegaan.

Handleiding 530
Browsing the Map
Select Menu > Navigation > Browse Map.
Select an option:
To toggle between zooming and panning, select Enter menu symbol.

To pan or zoom the map, select Up arrow symbol and Down arrow symbol.

Hold Enter menu symbol to view details about the location.
Terwijl je bij de 830 na het aantikken van het handje kan schuiven en zelfs pinch-to-zoom kan doen, (de onscreen + en - werken ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 09:29
Hmm, ziet toch dat de 830 een voordeel heeft.

Staat wel tegenover dat de 530 natuurlijk veel goedkoper is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

Phydomir

Dennis

Ben een half jaar geleden over gegaan van een Bolt V1 naar een 530 en als ik had geweten wat voor een enorm omslachtig ding het is qua menu's enzo was ik zeker voor de touch versie gegaan. Drie menu's diep om even in en uit te kunnen zoomen, hoe verzin je het?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-10 13:15
Phydomir schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:39:
Ben een half jaar geleden over gegaan van een Bolt V1 naar een 530 en als ik had geweten wat voor een enorm omslachtig ding het is qua menu's enzo was ik zeker voor de touch versie gegaan. Drie menu's diep om even in en uit te kunnen zoomen, hoe verzin je het?
Zwaar eens dat het soms een omslachtig ding is, maar voor in/uitzoomen is een shortcut, zoals er zo veel zijn die je allemaal net even moet weten.. Steve Jobs zou zich omdraaien in z'n graf als ie een gemiddeld Garmin apparaat ziet.

De shortcut is: De knop rechtsboven (menuknop, of waar het ook voor staat).. lang indrukken, dan kom je in zoom modus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oef, ik kan nu een 1030plus krijgen maar dit soort berichten doen me wel een beetje huiveren om over te stappen vanaf de bolt v1...

Waar zou ik vooral rekening mee moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
coelho schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:20:
Zijn er meer mensen die moeite blijven hebben met de connectie tussen Wahoo (Bolt v1) en hartslagmeter Tickr?

Of ik nou eerst mijn teller aanzet en dan de HRM aan doe, of andersom, hij blijft op NA staan. Als ik vervolgens de Strava app open, heb ik daar direct mijn hartslag in beeld, dus het is een connectie dingetje. Vaak gooi ik dan weer mijn sensorprofiel weg en voeg he weer toe en meestal is het dan gefixt. Maar al het gedoe kost me vaak minuten extra terwijl het plug en play zou moeten zijn.

Batterij is overigens nieuw en cadans sensor wordt direct herkend, dus het is alleen de Tickr.

Heb het op de Zwift ook wel eens gehad, toen moest ik het bluetooth profiel op mijn iPhone weggooien, maar Bolt en Kickr zouden moeten samenwerken zonder telefooninterventie. Iemand nog tips?
Verbind je de Tickr en de Bolt met ANT+ of bluetooth smart? De pre-2020 Wahoo Tickr ondersteunt slechts één bluetooth kanaal. Ik durf dat al eens te vergeten als ik mijn Tickr wil verbinden met mijn telefoon (geen ANT+) en mijn horloge of Bolt (waar ik de sensor via ANT+ én bluetooth toegevoegd had, dus was willekeurig welke die dan gebruikte), voornamelijk dan voor indoor ritten.

Zorg dat je de Tickr als ANT+ sensor koppelt met de Bolt, dan is er geen limiet op het aantal verbindingen en houd je het enkele bluetooth kanaal vrij voor toestellen die geen ANT+ ondersteunen.

Maar als dat het niet is, ik heb verder geen problemen met deze combinatie (Tickr en Bolt allebei sinds 2017).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@SirLenncelot Daar heeft @havana onlangs nog een mooi artikel over geschreven: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel/elemnt-vs-830/2092
Het gaat dan om de Bolt v2 tov de 830, maar geeft wel een goed beeld van de overeenkomsten en verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
MacPoedel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Verbind je de Tickr en de Bolt met ANT+ of bluetooth smart? De pre-2020 Wahoo Tickr ondersteunt slechts één bluetooth kanaal. Ik durf dat al eens te vergeten als ik mijn Tickr wil verbinden met mijn telefoon (geen ANT+) en mijn horloge of Bolt (waar ik de sensor via ANT+ én bluetooth toegevoegd had, dus was willekeurig welke die dan gebruikte), voornamelijk dan voor indoor ritten.

Zorg dat je de Tickr als ANT+ sensor koppelt met de Bolt, dan is er geen limiet op het aantal verbindingen en houd je het enkele bluetooth kanaal vrij voor toestellen die geen ANT+ ondersteunen.

Maar als dat het niet is, ik heb verder geen problemen met deze combinatie (Tickr en Bolt allebei sinds 2017).
Mijn Tickr is van augustus 2021, mijn Wahoo Bolt is versie 1.

Ik ga even uitzoeken of ik dan met ANT+ kan koppelen, moet zeggen dat ik alles standaard aan Bluetooth hang. Zou de Bolt theoretisch via ANT+ met mijn Tickr verbonden kunnen zijn en tegelijkertijd via Bluetooth met de cadansmeter?

En - een iets andere vraag - gebruik je dan ook nog je snelheidsmeter om de as van je voorwiel, of is snelheid via GPS nauwkeuriger?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Volgens mij is de Tickr alleen ANT+ de TickrX is met Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLenncelot schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:15:
Volgens mij is de Tickr alleen ANT+ de TickrX is met Bluetooth.
Mis, beiden zijn ANT+ en BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ah k, een Tickr kan iig niet met een iPhone verbonden worden en een TickrX wel. Dacht dat dat met BT te maken had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42
Garmin Edge 530 voor 175, is dat een goede aanbieding?

Wouterkaas in "Amazon Prime Day 2022 (12 en 13 juli)"

Moet je wel prime lid zijn, maar dat is 1e maand volgens mij gratis en zo weer op te zeggen.

Let op, aanbieding is kort geldig!!
Retour is gratis, dus beter impulse aankoop en dan terug sturen.

[ Voor 43% gewijzigd door mhr-zip op 13-07-2022 09:11 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag heeft Garmin de Edge Explorer 2 aangekondigd à € 299. Voor liefhebbers van een groter scherm maar niet de volle buit willen uitgeven, lijkt dit wel een welgekomen optie. Deze keer met barometrische hoogtemeting.

Verschillen met versie 1 (bron):
  • Ingebouwde hoogtemeter
  • USB-C laadkabel
  • In-ride Power Capable (directe koppeling met e-bikes)
  • Muziekbediening
  • Kaarten wisselbaar voor verschillende regio’s
  • Verschillende kaarten voor MTB, race of e-bike
  • 3 fietsprofielen instelbaar
  • Druk verkeer vermijding
  • VO2-max en hersteladvies
  • Koppeling vermogensmeter mogelijk
  • Koppelen indoortrainer mogelijk
  • ClimbPro
  • Weer-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 11:41

Tacoos

i am i

mhr-zip schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:05:
Garmin Edge 530 voor 175, is dat een goede aanbieding?

Wouterkaas in "Amazon Prime Day 2022 (12 en 13 juli)"

Moet je wel prime lid zijn, maar dat is 1e maand volgens mij gratis en zo weer op te zeggen.

Let op, aanbieding is kort geldig!!
Retour is gratis, dus beter impulse aankoop en dan terug sturen.
Ik vond van wel; vanavond wordt ie geleverd als het goed is :Y)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RigolleM schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:07:
Vandaag heeft Garmin de Edge Explorer 2 aangekondigd à € 299. Voor liefhebbers van een groter scherm maar niet de volle buit willen uitgeven, lijkt dit wel een welgekomen optie. Deze keer met barometrische hoogtemeting.

Verschillen met versie 1 (bron):
  • Ingebouwde hoogtemeter
  • USB-C laadkabel
  • In-ride Power Capable (directe koppeling met e-bikes)
  • Muziekbediening
  • Kaarten wisselbaar voor verschillende regio’s
  • Verschillende kaarten voor MTB, race of e-bike
  • 3 fietsprofielen instelbaar
  • Druk verkeer vermijding
  • VO2-max en hersteladvies
  • Koppeling vermogensmeter mogelijk
  • Koppelen indoortrainer mogelijk
  • ClimbPro
  • Weer-app
Met barometrische hoogtemeter, ondersteuning voor power meters en meerdere profielen ondersteund, worden toch wel de primaire beperkingen van de eerste Edge Explore eruit gehaald. Nu moet ik zeggen dat in de praktijk het prima werkt met één profiel voor MTB en race, en GPS hoogtemeter komt een heel eind, zolang je geen hellingspercentages wil weten.

Enige wat nog steeds lijkt te missen dan is thermometer. Al was dat bij de eerste ook enkel een software iets. (Bij de eerste firmware update had iemand het perongeluk ingeschakeld, dus ineens hadden ze wel temperatuur data. Volgende firmware update was dat weer weg :P ).

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 13-07-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:30:
[...]
...en GPS hoogtemeter komt een heel eind, zolang je geen hellingspercentages wil weten.
Ik had zondag 1280hm met mijn Edge 830 en mijn fietsbuddy 750hm met zijn Edge Explorer... Sorry maar dat is ronduit slecht...

Profielen vind ik een must have... wisselen tussen MTB-Wielrennen-Ebike met onmiddellijk de juiste sensors gekoppeld, de noodzakelijke datavelden (bv. geen powermeter op de MTB en Ebike) en de correcte kaartweergave en -instellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 22:14
Het is wel interessant om bij verschillende use cases te kijken welke unit juist wel of totaal niet past. Ik doe vrijwel alleen dagtochtjes wielrennen en bij voorkeur zo min mogelijk hoogtemeters. Dan is de Edge Explore helemaal prima. Alleen batterij en reactiesnelheid kunnen beter. Maar ik kan me goed indenken dat veeleisende of wisselende fietsers hele andere eisen hebben, dat kan nogal uitmaken bij het advies om een bepaalde unit wel of niet te open. Naast natuurlijk het ecosysteem van bijvoorbeeld Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millerman_sf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:26:
Het is wel interessant om bij verschillende use cases te kijken welke unit juist wel of totaal niet past. Ik doe vrijwel alleen dagtochtjes wielrennen en bij voorkeur zo min mogelijk hoogtemeters. Dan is de Edge Explore helemaal prima. Alleen batterij en reactiesnelheid kunnen beter. Maar ik kan me goed indenken dat veeleisende of wisselende fietsers hele andere eisen hebben, dat kan nogal uitmaken bij het advies om een bepaalde unit wel of niet te open. Naast natuurlijk het ecosysteem van bijvoorbeeld Garmin.
Mja... maar alle concurrenten hebben wel barometrische hoogtemeting, dus ik vind het maar flauw om dit zo te minimaliseren. Is een basis feature imho.. die ontbreekt. Ik zeg niet dat het bij bv. een Edge 530/830 nu zo nauwkeurig is, maar het sluit toch al nauwer aan bij de werkelijkheid, 50% er naast zitten is een serieuze foutmarge 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 11:41

Tacoos

i am i

rockhopper schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:50:
@Tacoos Let wel dat je waarschijnlijk een leercurve door moet als dit je eerste garmin gaat worden. Dus maak indien mogelijk eerst een paar ritjes met een route en je navi in je eigen omgeving voordat je op vakantie gaat.
De 530 was idd in de aanbieding en hij is zelfs al binnen *O*

Morgen maar eens ff een testritje doen

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:16

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Tacoos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:34:
[...]

De 530 was idd in de aanbieding en hij is zelfs al binnen *O*

Morgen maar eens ff een testritje doen
Lekker weer morgen dus geniet er van. Ik heb de navigatie deals dit jaar niet zo bijgehouden, maar eigenlijk zijn de meeste grote amerikaanse merken standaard in de voordeel, zeker als het al wat ouder spul is. Net zoals bosch blauw (gereedschap) standaard in de aanbieding is en geheugenkaartjes.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RigolleM schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:36:
[...]

Ik had zondag 1280hm met mijn Edge 830 en mijn fietsbuddy 750hm met zijn Edge Explorer... Sorry maar dat is ronduit slecht...

Profielen vind ik een must have... wisselen tussen MTB-Wielrennen-Ebike met onmiddellijk de juiste sensors gekoppeld, de noodzakelijke datavelden (bv. geen powermeter op de MTB en Ebike) en de correcte kaartweergave en -instellingen...
Valide punt dat naast hellingspercentages, voor hoogtemeters dat ook wel een verschil maakt. Tegelijk heb ik ook grote verschillen in hoogtemeters gezien tussen devices met barometrische meters. Omdat er verschillen zitten of ze elk hobbeltje meetellen of niet.

Wil je alleen weten hoe hoog die berg nu is waar je staat, dan werkt de GPS prima. En Strava corrigeert toch hoogtemeters als je geen barometrische hebt :P

Profielen heb je niet nodig voor koppeling van juiste sensoren. Alleen voor andere datavelden enzo. Ik accepteer dat op mijn schermpje waar cadans staat, bij MTB'en die niks weergeeft. Ik heb hem meestal toch of op kaart staan, of op een scherm waar alleen de basis dingen staat (snelheid, gemiddelde, afstand, tijd, etc). Powermeter snap ik dat je daar ook snel bij zou zetten, maar tja, die ondersteunde hij toch niet :P .

Anyway uiteraard is het een verschil hoe groot een probleem het is geheel persoonlijk. Maar daarom was het dus juist mijn punt: De Explore 2 lijkt alle primaire beperkingen die ze in de Explore 1 hebben ingebouwd op te lossen, en daarmee dus een hele interessante optie voor veel te worden (en de Explore 1 was imo al interessant). Ik heb de Explore 1, en gezien ik primair in Nederland fiets, zonder vermogensmeters, en ik dus het lege cadans veldje accepteer, blijf ik er lekker bij. Maar voor de wat fanatiekere die er eentje zoekt is de twee nu ook een goede optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Ik overweeg navigatie voor op mijn MTB. Ik twijfel nu tussen de Garmin 830 of 1030 plus. Verschillende functies vind ik leuk om te hebben, maar ben geen groot gebruiker.
Rijdt meestal de plaatselijke MTB routes, maar zou het ook leuk vinden om routes vanuit komoot in te laden als die leuk zijn. Zeker bij mij op de Veluwe, waar het nog vrij rijden is.

Echter ben ik vooral benieuwd naar die navigatie. Hoe duidelijk wordt zoiets weergegeven? Op vaste wegen zal dit goed te doen zijn, om te volgen, maar ook op singletracks, tussen de bomen door? En hoe makkelijk is het om echt die navigatie te gebruiken?
Ik neig dan naar de 1030 plus, omdat dat scherm groter is (en dus beter zichtbaar). Maar vindt het geld wel zonde, als de 830 ook al prima te gebruiken is hiervoor. Ik ben immers geen grootgebruiker. Kleurenscherm vind ik wel belangrijk.
Wil tijdens het fietsen niet telkens fout rijden, of stil staan om goed te kijken welk paadje ik op een desbetreffend kruispunt nou moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:06

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Goofyduck384 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:05:
Ik overweeg navigatie voor op mijn MTB. Ik twijfel nu tussen de Garmin 830 of 1030 plus. Verschillende functies vind ik leuk om te hebben, maar ben geen groot gebruiker.
Rijdt meestal de plaatselijke MTB routes, maar zou het ook leuk vinden om routes vanuit komoot in te laden als die leuk zijn. Zeker bij mij op de Veluwe, waar het nog vrij rijden is.

Echter ben ik vooral benieuwd naar die navigatie. Hoe duidelijk wordt zoiets weergegeven? Op vaste wegen zal dit goed te doen zijn, om te volgen, maar ook op singletracks, tussen de bomen door? En hoe makkelijk is het om echt die navigatie te gebruiken?
Ik neig dan naar de 1030 plus, omdat dat scherm groter is (en dus beter zichtbaar). Maar vindt het geld wel zonde, als de 830 ook al prima te gebruiken is hiervoor. Ik ben immers geen grootgebruiker. Kleurenscherm vind ik wel belangrijk.
Wil tijdens het fietsen niet telkens fout rijden, of stil staan om goed te kijken welk paadje ik op een desbetreffend kruispunt nou moet nemen.
Werkt prima hoor. Ik werk met de piepjes. Je kan eventueel ook nog je mobiel koppelen zodat je spraakopdrachten hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Goofyduck384 Aan de vraagstellingen te zien, heb je duidelijk nog niet veel zelf opgezocht. Ik zou beginnen wat youtube filmpjes te bekijken, dit topic eens door te bladeren. Ik weet het zijn véél pagina's, maar het één en ander zal je snel duidelijker worden.

Eerst en vooral de Edge 830 en 1030 plus zijn technisch hetzelfde, behalve een groter scherm en grotere batterij (waardoor de autonomie hoger is), maar voor de normale mens krijg je op één dag fietsen zelfs de Edge 830 niet plat, dus blijft enkel het scherm de doorslaggevende factor.

Qua navigatie ben je bij mij aan het verkeerde adres, ik rij puur op de kaartgegevens, dus gewoon kruimelspoor volgen, zonder afslagbegeleiding, beepjes, audio assistentie,.. en moet ik wel zeggen dat die chevrons (pijltjes op het te volgen spoor) een grote meerwaarde zijn, wanneer het iets minder duidelijk, zeker bij MTB waar je wel eens het spoor kruist, sporen dicht bij mekaar komen (vooral in bos), moeilijke splitsingen, bochten of afslagen,... Ook nog gereden zonder spoor, dus enkel op kaartgegevens (weliswaar met topo kaart) om nieuwe paadjes te ontdekken voor onze jaarlijkse TT/marathon, allemaal perfect te doen met een Edge 830/1030 (plus) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:05:

Handmatig Open Fiets Maps erop zetten kan voordelen hebben voor MTB'en, gezien de standaard routes erin getekend zijn. Als er dus een keer bordje ontbreekt kan je nog zien welke richting je op moet (staat en valt bij kwaliteit van OFM in dat gebied natuurlijk).

Voor gewoon een route volgens van eg Komoot hoeft dat niet natuurlijk. Ik doe het zelf niet zoveel, maar weleens gedaan op plaatsen. En het gaat mis voor mij bij:
1. Singletracks waarbij je gewoon helemaal geen aandacht heb om op de kaart te kijken als je niet tegen een boom wil rijden.
2. Soms is het gewoon niet duidelijk welke afslag je nu precies nodig hebt.

Dat blijft wel de minderheid overigens, normaal gaat het prima, maar je gaat weleens een afslag missen. Soms zal je dan gewoon door kunnen rijden en de volgende pakken, soms omkeren. Niet ideaal natuurlijk, maar blijft wel, anders had je die hele route uberhaupt niet kunnen rijden.

Overigens is de Edge Explore 2 niet een optie voor je? Zie iets bovenstaande discussie, al ging dat voornamelijk over de nadelen van de Explore 1, en de 2 heeft die grotendeels opgelost. Ik zie dat ondertussen DCRainMaker heb ook heeft opgepakt: https://www.dcrainmaker.c...re-2-in-depth-review.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:38:
Voor gewoon een route volgens van eg Komoot hoeft dat niet natuurlijk. Ik doe het zelf niet zoveel, maar weleens gedaan op plaatsen. En het gaat mis voor mij bij:
1. Singletracks waarbij je gewoon helemaal geen aandacht heb om op de kaart te kijken als je niet tegen een boom wil rijden.
2. Soms is het gewoon niet duidelijk welke afslag je nu precies nodig hebt.

Dat blijft wel de minderheid overigens, normaal gaat het prima, maar je gaat weleens een afslag missen. Soms zal je dan gewoon door kunnen rijden en de volgende pakken, soms omkeren. Niet ideaal natuurlijk, maar blijft wel, anders had je die hele route uberhaupt niet kunnen rijden.
Heeft ook wel te maken welke type rit je gaat rijden en hoe je gaat rijden.

Rij je een toertocht na, dan is het inderdaad lastiger om de route te volgen via het scherm, want veel organisaties willen het maximum uit een offroad stuk halen, en rijden soms rond elke boom heen (als er een pad ligt), en kruisen vaak andere paden of net niet.. zodoende het niet altijd duidelijk is waar je moet rijden. Rij je een rit van A naar B, dan ga je er minder last van ondervinden en volg je gewoon het pad en zie je een afslag dan kijk je even naar het scherm of het nog rechtdoor is of niet.

En dan is er nog de manier waarop je zelf rijdt. Rij je ontspannen en rustig heb je de tijd om even naar het scherm te kijken, is het niet duidelijk stop je ff om rustig naar het scherm te kijken, en wat in en uit te zoomen, maak je er een race van dan.. ga je vaak mis rijden, maar dat gebeurt ook als er pijlen zouden hangen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:38:
[Overigens is de Edge Explore 2 niet een optie voor je? Zie iets bovenstaande discussie, al ging dat voornamelijk over de nadelen van de Explore 1, en de 2 heeft die grotendeels opgelost. Ik zie dat ondertussen DCRainMaker heb ook heeft opgepakt: https://www.dcrainmaker.c...re-2-in-depth-review.html
Explorer 2 is een optie als je geen interesse hebt in Strava segments en Di2/ANT+ shifting integratie (SRAM eTap/Campy). Geen Wi-Fi kan ook een dingetje zijn als je bv. van een Edge 520/820 komt en op zoek bent naar een goedkope update, en niet kunt wachten op de Edge 540/840.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RigolleM schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:19:
[...]

Explorer 2 is een optie als je geen interesse hebt in Strava segments en Di2/ANT+ shifting integratie (SRAM eTap/Campy). Geen Wi-Fi kan ook een dingetje zijn als je bv. van een Edge 520/820 komt en op zoek bent naar een goedkope update, en niet kunt wachten op de Edge 540/840.
Geen interesse in live segmenten hebt. Uiteindelijk krijg je ze gewoon natuurlijk nog wel in Strava te zien ;) . Zelf geen Wifi gewend, dus ook niet bekend met wat het echte voordeel daarvan is. Maar goed, uiteraard hebben die andere ook voordelen.

Maar voor iemand die geen groot gebruiker is, voor wie het eerste navigatie zou zijn, en die een groter scherm dan een 520/820 wil, dan lijkt het mij iig iets om serieus te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:31:
[...]
Geen interesse in live segmenten hebt. Uiteindelijk krijg je ze gewoon natuurlijk nog wel in Strava te zien ;) .
*Zucht*
Zelf geen Wifi gewend, dus ook niet bekend met wat het echte voordeel daarvan is. Maar goed, uiteraard hebben die andere ook voordelen.
Als je het gewend bent dan ga je het pas missen, dat was ook mijn punt.
Maar voor iemand die geen groot gebruiker is, voor wie het eerste navigatie zou zijn, en die een groter scherm dan een 520/820 wil, dan lijkt het mij iig iets om serieus te overwegen.
Ik ben ook geen groot gebruiker, maar ik zou alsnog die Di2/ANT+ gear shifting wel doodzonde vinden mocht ik die niet hebben. Di2 is ondertussen toch al behoorlijk ingeburgerd, zelfs in andere disciplines zoals MTB en gravel.

Ik som enkel wat argumenten op, waar je als potentiële koper moet op letten, is niet persé tot één persoon gericht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
iemand ervaring met het bevestigen van een Garmin Varia en een grote zadeltas (15L bikepacking formaat).

In de handleiding staat een aanwijzing over de 'line-of-sight' van de radar maar ik ben vooral benieuwd naar een praktijk ervaring.

Is het mogelijk om de radar onder de tas te hangen, de plek op de zadelbuis is er, hij komt alleen vrij dicht tegen het achterwiel. Of zou de Varia dan beter aan de tas bevestigd kunnen worden?

Ik kan het nu niet zelf uitproberen omdat op die fiets momenteel nog een bagagedrager zit. En zou het wel graag weten voordat ik een tas bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kan je mij uitleggen wat het probleem hier is? Jij snapt wat je bedoelt, ik snap wat je bedoelt, maar iemand die zijn eerste fietsnavigatie koopt kan best weleens denken dat je geen Strava segmenten meer krijgt wanneer het op deze manier geschreven was...

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 19-07-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:13:
[...]

Kan je mij uitleggen wat het probleem hier is? Jij snapt wat je bedoelt, ik snap wat je bedoelt, maar iemand die zijn eerste fietsnavigatie koopt kan best weleens denken dat je geen Strava segmenten meer krijgt wanneer het op deze manier geschreven was...
Live Strava segmenten is tijdens het rijden en niet na het rijden... koop je een Edge Explorer 2 krijg je geen Strava segementen tijdens het rijden.

Met elke fietsGPS die zijn track logt kan je achteraf de rit op Strava zetten en je segmenten bekijken, dat is hetgeen waar jij naar referereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-10 19:03
Deze week wil ik voor het eerst fietsen met een Wahoo Elemnt Roam. Ik heb deze fietscomputer voornamelijk ook aangeschaft om meer routes te ontdekken.

Is er binnen Komoot, Strava of een ander programma een optie dat ik automatisch routes krijg te zien vanaf mijn startpunt/eindpunt? Ik geef het startpunt/eindpunt aan en hoeveel kilometer de route ongeveer moet zijn en dat ik dan verschillende routes kan kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Vanuit de Komoot app kan dat zeker. Vanaf het homescreen heb je de optie “vind je volgende avontuur”. Met een paar aanpassingen, laat de app je een aantal opties zien, gebaseerd op eerdere gereden routes van anderen. Strava (de betaalde variant) kan je ook gebruiken voor routesuggesties vanuit de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-10 19:03
EdwinW schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:35:
Vanuit de Komoot app kan dat zeker. Vanaf het homescreen heb je de optie “vind je volgende avontuur”. Met een paar aanpassingen, laat de app je een aantal opties zien, gebaseerd op eerdere gereden routes van anderen. Strava (de betaalde variant) kan je ook gebruiken voor routesuggesties vanuit de app.
Aaaaah top dank je wel!!!!

Ik zit de hele tijd te kijken op de computer en daar kon ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@Naximuz Daar bij Komoot staat die optie ook op de startpagina bovenaan bij "Inspiratie". Kies je sport (wielrennen) en na het zoeken kun je diverse gegevens aanpassen voor gedetailleerd zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 10:53
Chakotay schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:40:
Ik ben alsnog een rondje gaan rijden net, dat was best warm :+ Viel me wel erg mee hoe het ging, aangezien ik nog niet gehinderd ben door enige ervaring of conditie :P

Naast kleding wil ik op korte termijn ook wel naar een navigatie-apparaatje gaan kijken, wel zo leuk om ook eens van te voren een zinnige route uit te zetten ipv maar wat random af te slaan in de hoop dat het nuttig is. Veel wegen hier in de buurt ken ik wel van het motorrijden, maar de losse fietspaden e.d. nog totaal niet.
Zoals eerder gemeld in de topic: Fietscomputer is de beste aankoop na de fiets zelf. Garmin en Wahoo zijn de grote spelers, is maar net wat je prettig vindt (veel zelf instellen vs. plug & play via de app). Er is een fietscomputer topic op Got en anders helpen DCRainmaker en GPLama je wel met de keuze op hun website/YouTube. Daarna een wereldpakket aanschaffen op Komoot en lekker routes bouwen!. Die kan je vervolgens syncen met je fietscomputer :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:26
MaSw85 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:07:
[...]

Zoals eerder gemeld in de topic: Fietscomputer is de beste aankoop na de fiets zelf. Garmin en Wahoo zijn de grote spelers, is maar net wat je prettig vindt (veel zelf instellen vs. plug & play via de app). Er is een fietscomputer topic op Got en anders helpen DCRainmaker en GPLama je wel met de keuze op hun website/YouTube. Daarna een wereldpakket aanschaffen op Komoot en lekker routes bouwen!. Die kan je vervolgens syncen met je fietscomputer :)
Waarom Kommot voor routes als je al Garmin hebt? Werkt voor mij tot nu toe altijd prima. Nu fiets ik pas 1 jaar en is 130km mijn langste route tot nu toe.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
stevens20 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Waarom Kommot voor routes als je al Garmin hebt? Werkt voor mij tot nu toe altijd prima. Nu fiets ik pas 1 jaar en is 130km mijn langste route tot nu toe.
Vooropgesteld dat ik geen Garmin heb en ook nooit hun routeplanner heb gezien, maar van alles wat ik wél heb geprobeerd was Komoot veruit het beste. In de basis gebruiken ze gewoon Open Street Maps maar de interface werkt gewoon heel prettig én ze hebben een soort "sociaal netwerk"-feature: andere mensen kunnen "highlights" maken en daarbij commentaren en foto's posten. Afhankelijk van hoe ver je inzoomt krijg je de meest populaire highlights in een gebied te zien. Voor je lokale rondje om de kerk heb je dat natuurlijk niet nodig maar zodra je wat langere tochten gaat maken is het écht handig om die lokale kennis te hebben. Ik heb zo al heel veel mooie stukjes ontdekt die ik misschien zelf niet gevonden had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:47
stevens20 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:59:
[...]

De Garmin routeplanner komt niet in de buurt bij Komoot. Voor Garmin is het iets erbij (en dat merk je).

Met Komoot heb je veel meer controle over je route en je kan gebruik maken van de community die highlights aanmaakt. Dat ie iets anders dan de veel gebruikte routes die Garmin gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 10:27
@Tom-Z wat voor fietscomputer heb jij dan? Of gebruik je je mobiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
AMD1800 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:17:
@Tom-Z wat voor fietscomputer heb jij dan? Of gebruik je je mobiel?
Wahoo.

Maar goed, dat maakt natuurlijk niets uit, waarmee je je route plant heeft niets te maken met welk apparaat je voor de navigatie gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door Tom-Z op 21-07-2022 08:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Enige nadeel van Komoot is dat hij geen heatmap gebruikt om de route te plannen wat Garmin en Strava vziw wel doen. Af en toe word je daarom op parallelle paden gestuurd die niet altijd logisch zijn, vooral in het buitenland waar de best fietsbare route niet altijd duidelijk is of dat je een paar meter afsnijdt waar je een bizarre beklimming voor moet doen.

Ik ben trouwens wel heel erg te spreken over de meer dagen planner van Komoot Premium. Vooral de mogelijkheid om je accommodaties aan het eind van de dagroute te plannen. Vorige week probleemloos van Oslo naar Kristiansand genavigeerd van camping naar camping.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13
Ja komoot stuurt je heel vaak over 'wanderpaadjes' ofzo tijdens beklimmingen.
En als je een route maakt en aangeeft dat je graag gravel of mtb route wilt krijg je niet echt overdreven veel gravel zegmaar, je meot echt zelf nog flink wat highlights toevoegen.

Paar weken geleden route gemaakt vanuit huis naar Assen, gravel optie gekozen en die stuurt je dan met boot van Enkhuizen naar Urk.
Noem ik nou niet echt gravel.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-10 08:28

Chakotay

Lick here to continue

@DDX de bodem van het IJsselmeer is deels zavel, misschien telt dat ook als gravel voor komoot :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:37

joker1977

Tweakert

DDX schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:07:
Paar weken geleden route gemaakt vanuit huis naar Assen, gravel optie gekozen en die stuurt je dan met boot van Enkhuizen naar Urk.
Ik denk dat Komoot ook een beetje een 'bredere' interpretatie van gravel heeft, d.w.z. het probeert ook een beetje de "life slow"-lifestyle, bike-trekking e.d. erin te betrekken. De route van Noord-Holland (Enkhuizen) naar Flevoland over de dijk hoort daar waarschijnlijk niet zo bij als een stukje varen met een bootje ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 10:53
Tom-Z schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:13:
[...]

Vooropgesteld dat ik geen Garmin heb en ook nooit hun routeplanner heb gezien, maar van alles wat ik wél heb geprobeerd was Komoot veruit het beste. In de basis gebruiken ze gewoon Open Street Maps maar de interface werkt gewoon heel prettig én ze hebben een soort "sociaal netwerk"-feature: andere mensen kunnen "highlights" maken en daarbij commentaren en foto's posten. Afhankelijk van hoe ver je inzoomt krijg je de meest populaire highlights in een gebied te zien. Voor je lokale rondje om de kerk heb je dat natuurlijk niet nodig maar zodra je wat langere tochten gaat maken is het écht handig om die lokale kennis te hebben. Ik heb zo al heel veel mooie stukjes ontdekt die ik misschien zelf niet gevonden had.
Ook voor lokale rondjes is het interessant. Zeker als je de Chrome plugin van Statshunters gebruikt om weer nieuwe tiles toe te voegen :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:37
MaSw85 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Ook voor lokale rondjes is het interessant. Zeker als je de Chrome plugin van Statshunters gebruikt om weer nieuwe tiles toe te voegen :)
Ah nice, dit had ik nodig. Had ze meestal gewoon naast elkaar staan om dan routes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 10-10 19:11

Flipmo

OMG !!

DDX schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:14:
Volgens mij zitten er in dat gebied wel wat legerbases, ook best lastig (/gevaarlijk).
Harskamp is wel een dingetje. Die zal ik wel nooit halen.
Geen zin om gevaarlijke capriolen uit te halen voor een tegel.

Bij Deelen nog wel ff kijken hoe ik ze gaan halen. Zijn alleen maar zand (wandel) paden volgens komoot.
De MTB net verkocht en aan het denken om volgend jaar een instapmodel gravelbike te kopen.
Dan moet dat stukje ook wel lukken.

Andere bosrijke stukken had ik "toevallig" al eens gefietst met MTB toertochten. Toen was ik nog niet bezig met tegels, dus puur geluk dat ik die tegels heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 10-10 10:40

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

DDX schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:07:
Ja komoot stuurt je heel vaak over 'wanderpaadjes' ofzo tijdens beklimmingen.
En als je een route maakt en aangeeft dat je graag gravel of mtb route wilt krijg je niet echt overdreven veel gravel zegmaar, je meot echt zelf nog flink wat highlights toevoegen.

Ik heb een paar keer een Komoot webinar gevolgd, en daar werd best goed uitgelegd hoe Komoot werkt en wat de filosofie is.

De filosofie van de AI van Komoot is dat ie de best fietsbare route maakt.

Het verschil tussen wielrennen en gravelbiken is dat Komoot dan eerder een onverhard pad pakt.
Maar dus niet dat ie die specifiek pakt. Nog ruigere paden kiest ie als je mountainbiken pakt.
Nogmaals dat doet ie, maar niet helemaal vanzelf. Hij probeert nog steeds de best fietsbare route van A naar B te maken.

Idee is dan ook dat Komoot de 'basis' maakt, en je vervolgens die route 'opleukt' met door anderen toegevoegde highlights.

Hoe je op een 'leuke' manier van Enkhuizen naar Urk komt op de fiets zou ik overigens niet weten.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 10-10 10:40

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

MaSw85 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Goede tip!

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
magic_nl schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:34:
[...]
Idee is dan ook dat Komoot de 'basis' maakt, en je vervolgens die route 'opleukt' met door anderen toegevoegde highlights.
Redelijk bewerkelijk is mijn ervaring. (heb vorig jaar ook zo'n webinar gehad met grenspalen xxl)
Als je een wat langere rit wilt maken in onbekend gebied lastig om even flink wat gravel km's erin te leggen.
Rit vanuit Limburg die ik langs De Mijnweg en Maasduinen wilde volgen was nog best wat klikken om niet langs n wegen gestuurd te worden (terwijl ik aangaf gravelroute te willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:47
GWBoes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:19:
Enige nadeel van Komoot is dat hij geen heatmap gebruikt om de route te plannen wat Garmin en Strava vziw wel doen. Af en toe word je daarom op parallelle paden gestuurd die niet altijd logisch zijn, vooral in het buitenland waar de best fietsbare route niet altijd duidelijk is of dat je een paar meter afsnijdt waar je een bizarre beklimming voor moet doen.

Ik ben trouwens wel heel erg te spreken over de meer dagen planner van Komoot Premium. Vooral de mogelijkheid om je accommodaties aan het eind van de dagroute te plannen. Vorige week probleemloos van Oslo naar Kristiansand genavigeerd van camping naar camping.
Ik ervaar dus regelmatig dat de heatmap-routes niet de leukste/beste routes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Laatst online: 10:54

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik ben vorige week begonnen met het fietsen op de racefiets. Wil er serieus meerdere keren per week mee de hort op gaan. Voor mijn fietstochten gebruik ik momenteel de Komoot app op een oude telefoon. Dit doe ik al sinds jaar en dag, ook op mijn andere fiets waarmee ik eerder mijn rondjes heb gefietst. Merk echter wel dat ik meer wil, in de zin van een fietscomputer. Merk bijvoorbeeld dat rijden in het bos de snelheid flink schommelt.

Ik heb al het nodige voorwerk gedaan wat betreft, welke fietsnavigatie wil ik hebben? Aangezien (hopelijk) hier een reeks fanatiekelingen zitten, hoop ik dat iemand mij hier advies kan geven.

Ik zoek een fietscomputer voor navigatie (liefst ook met de mogelijkheid voor het toevoegen van een via-bestemming), voor een prijs van maximaal 400 euro, maar als het voor minder kan, dan heel graag. Met integratie voor Komoot kaarten en Strava. Bestaan er fietscomputers met daarbij Google Fit integratie?

Ik zag dat verschillende Garmin modellen een optie hebben voor het zelf uitstippelen van een verrassingsrit, voor de inspiratie. Lijkt me een mooie functie.

Mijn rondjes zijn nu nog rond de twee uur, maar wil waarschijnlijk langere ritten gaan rijden. Het apparaat moet over touchscreen beschikken. In de toekomst wil ik mogelijk verschillende sensoren koppelen. Verder vind ik piepjes voor een volgende actie tijdens het navigeren erg handig en hij moet nauwkeurig zijn.

Tot nu toe kwam ik de volgende drie modellen tegen: Garmin Edge Explorer 2, Garmin Edge 830 en de Karoo 2. Van de week de eerste generatie Edge Explorer bekeken bij Mediamarkt, daar werd ik qua bediening en interface niet perse vrolijker van. Het lijkt met het nieuwe model beter te zijn, maar mogelijk heeft de 830 nog wel die interface, of is dat gewoon een kwestie van wennen?

Ik sta ook zeker open voor andere modellen! Misschien de WAHOO ELEMNT BOLT V2 of een Bryton?

Hoor heel graag jullie tips en adviezen!

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:56:
Het apparaat moet over touchscreen beschikken.
Dit snap ik echt niet, een touchscreen op mijn fietscomputer lijkt me echt verschrikkelijk. Regen, zweet etc. Hoe bedien je het apparaat dan?

Anyway, ik ben zelf enorm fan van de Wahoo Bolt. Het heeft een makkelijke en intuïtieve UI en integratie met allerlei apps. In ieder geval Komoot en Strava. Als ik een nadeel van de Bolt zou noemen dan zou het zijn dat je moet koppelen met andere apps om routes en trainingen te importeren, Garmin heeft daar volgens mij eigen software voor. Ook hoor je vaker dat Wahoo te snel updates pusht waardoor er foutjes in sluipen, al heb ik dat zelf nog niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLenncelot schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:24:
[...]
Dit snap ik echt niet, een touchscreen op mijn fietscomputer lijkt me echt verschrikkelijk. Regen, zweet etc. Hoe bedien je het apparaat dan?
Op mijn Edge 830 werkt alles met touchscreen, in de regen en/of met zwetende handen... 's Winters met handschoenen (met rubberen tipvingers), allemaal geen probleem..
Anyway, ik ben zelf enorm fan van de Wahoo Bolt. Het heeft een makkelijke en intuïtieve UI en integratie met allerlei apps. In ieder geval Komoot en Strava. Als ik een nadeel van de Bolt zou noemen dan zou het zijn dat je moet koppelen met andere apps om routes en trainingen te importeren, Garmin heeft daar volgens mij eigen software voor.
Ik werk ook met Strava routes en Komoot, Garmin routes laat ik links liggen.. al gebruik ik wel OFM op het device, als ik de rit annuleer en een andere richting wil uitgaan, werkt dit ook bijzonder goed.
Ook hoor je vaker dat Wahoo te snel updates pusht waardoor er foutjes in sluipen, al heb ik dat zelf nog niet ervaren.
Is wel een dingetje bij Wahoo Elemnt.. reden waarom ik terug ben overgestapt naar Garmin Edge.

@Steeffoon Edge Explorer 2 lijkt mij een goede keuze als je geen Di2/eTap hebt, of dit niet wilt gebruiken op uw device en Strava Live segmenten (Strava segmenten tijdens het fietsen :9 ) onbelangrijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
SirLenncelot schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:24:
[...]

Ik ben van een 530 overgegaan naar een 1040 solar en een touchscreen is echt heerlijk. Vooral als je veel navigeert en even door de kaart wil scrollen. Ook zitten er veel meer intuïtieve UI functies die met knoppen niet werken, zoals het rechtstreeks vanaf je datascherm gegevensvelden aanpassen zonder eerst door een menu te hoeven scrollen.

Neerslag is idd wel een dingetje, vooral met hagel wil hij wel een eigen leven gaan leiden, mijn 1040 had laatst al bijna een nieuwe route gepland zonder dat ik iets hoefde te doen. Maar met 1 korte druk op de aan uit knop vergrendel je het scherm en kan je alleen niet meer door je pagina's scrollen (tenzij je di2 of de afstandsbediening hebt natuurlijk)

[ Voor 0% gewijzigd door GWBoes op 22-07-2022 09:57 . Reden: ik praat poep ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

Phydomir

Dennis

@Steeffoon het probleem wat je hebt met je snelheid in het bos zal je met alleen een fietscomputer nog steeds hebben. (GPS snelheid onder de bomen is gewoon matig) Als je dat goed wil hebben zal je een aparte snelheidsensor erbij moeten aanschaffen (die je dan weer koppelt met je fietscomputer).

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Laatst online: 10:54

Steeffoon

Smartphone-nerd

Dank voor jullie reacties al tot zover, top!

De Garmin Edge Explorer 2 staat inderdaad bovenaan op dit moment. Heeft die zover jullie weet alle genoemde functies, zoals de piepjes en via locatie? Krijgt dat niet makkelijk gevonden.

Zag ook een BRYTON RIDER S500 E, maar weet niet welke dan de voorkeur zou genieten?

@Noisia een touchscreen is zoveel handiger om door de kaart te scrollen, en merk dat ik dat met Komoot vaak doe al.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik kan je wel vertellen dat Bryton echt rommel is. Behalve goedkoop heeft het imho echt niets tegenover Wahoo of Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ik overweeg hier ook een Explore 2. Zo te zien prima navigaties, en in ieder geval ondersteuning voor de basis-sportfuncties. Diehard sporter die echt alles bij wil houden zie ik mezelf toch niet worden.

Een aantal keer zie ik overigens het gebrek aan live segments ondersteuning langskomen als nadeel, waar moet ik hierbij aan denken? Dat hij tijdens het rijden je tijden op het scherm mikt van het Strava-segment waar je op dat moment rijdt?

Kan iemand die er al eentje (of een vergelijkbare Garmin) heeft trouwens aangeven welke berichten-apps ondersteund worden bij het weergeven van inkomende berichten op het scherm? Is dit alleen standaard SMS, of ook spul als Whatsapp, Signal & Telegram? Van de Wahoo zag ik dat hij de hele rits ondersteund, maar voor Garmin vind ik zo snel geen lijstje terug.

[ Voor 12% gewijzigd door Chakotay op 22-07-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chakotay schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:24:
Een aantal keer zie ik overigens het gebrek aan live segments ondersteuning langskomen als nadeel, waar moet ik hierbij aan denken? Dat hij tijdens het rijden je tijden op het scherm mikt van het Strava-segment waar je op dat moment rijdt?
Klopt!
Kan iemand die er al eentje (of een vergelijkbare Garmin) heeft trouwens aangeven welke berichten-apps ondersteund worden bij het weergeven van inkomende berichten op het scherm? Is dit alleen standaard SMS, of ook spul als Whatsapp, Signal & Telegram? Van de Wahoo zag ik dat hij de hele rits ondersteund, maar voor Garmin vind ik zo snel geen lijstje terug.
Waarom zou je dat willen... niks zo storend als continue die berichten op uw (klein) scherm, ik zet mijn iPhone in niet storen modus, en ik laat enkel calls/messages van mijn favorieten doorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@RigolleM die berichten zijn ook absoluut niet iets dat ik heel belangrijk vind, maar als ik het een keer wil gebruiken is het wel zo prettig als het daadwerkelijk de juiste apps ondersteunt.

Ik krijg hier ook sowieso geen 100 berichtjes per uur, en de telefoon staat 24/7 op stil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-10 23:52
SirLenncelot schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:23:
Ik kan je wel vertellen dat Bryton echt rommel is. Behalve goedkoop heeft het imho echt niets tegenover Wahoo of Garmin.
Ik heb zelf nu een jaar de Bryton Rider 750E in gebruik en kan me hier echt totaal niet in vinden. Het apparaat doet precies wat ik ervan verwacht en dat voor de helft van de prijs van een Garmin/Wahoo. Netjes gekoppeld met sensoren voor snelheid, cadans en hartslag. Duidelijke navigatie, met geluidssignalen (die wel aan de late kant zijn). Het scherm heeft touchscreen waarmee je eenvoudig je datavelden kunt aanpassen.

Ben wel benieuwd waarom dit voor een beginnende fietser echt rommel zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Mijn vriendin had er een, geen idee welk type 15 neo. Snelheidsmeting wijkt ontzettend af van Wahoo, Strava files die slechts half geüpload werden ookal stonden ze volledig in de Brtyton app, vastlopende app, hartslagmeter die plots niet meer verbonden was, knopjes die moeilijk in te drukken waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
GWBoes schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:09:
[...]
Neerslag is idd wel een dingetje, vooral met hagel wil hij wel een eigen leven gaan leiden, mijn 1040 had laatst al bijna een nieuwe route gepland zonder dat ik iets hoefde te doen. Maar met 1 korte druk op de aan uit knop vergrendel je het scherm en kan je alleen niet meer door je pagina's scrollen (tenzij je di2 of de afstandsbediening hebt natuurlijk)
Bij mijn 830 kan je als je scherm lockt nogsteeds tussen schermen swipen ?
Kan irritant zijn, want soms zorgt de regen hier ook wel eens voor en kom je met geen mogelijkheid meer op ander scherm.
Op di2 fietsen gelukkig buttons op shifters zodat je kan wisselen.
Maar op m'n sram fietsen zit je dan soms vast op scherm...

Zou leuk zijn als ze extra pagina button zouden toevoegen, of optie om lap button te gebruiken als pagina button.

Maar touchscreen is over het algemeen nuttige toevoeging, makkelijker zaken aanroepen ed.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 22-07-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Chakotay schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:24:
De edge 830 toont als je gebeld wordt (met naam beller)
Sms en telegram.
Vermoed ook whatsapp.

Best handig, tenzij je natuurlijk in chatgroep zit ofzo want dan krijg je continu berichten te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Groepen staan sowieso altijd op mute :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 20:13
garmin laat in principe alle berichten apps zien, met afzender + preview (als de app tenminste volgens de richtlijnen werkt)

Op mijn 530 heb ik bijna alles uitstaan behalve calls en sms (met ook de instructie aan mijn vrouw dat ze niet moet appen als ze een reactie verwacht, dan sms of bellen). Meestal heb ik ook mijn fenix nog aan, daar komt whatsapp wel op binnen :), maar dat merk ik meestal niet als ik op de fiets zit, zeker niet op de MTB

Strava

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste