@
BoerBierIk begrijp dat Garmin een hogere leercurve heeft dan andere toestellen, maar éénmaal je door hebt hoe het werkt, is er perfect mee te leven. Ik herken de problemen qua navigatie, maar als je ook begrijpt wat er verkeerd aan het lopen is, dan zijn de frustraties ook een pak kleiner.
De eerste fout die men maakt is dat men denkt dat men een route rijdt, zoals in de wagen van punt A naar B en de GPS kiest dan de perfecte route.. wijk je af gaat hij een alternatief berekenen op basis van punt A.
Op een Garmin Edge maak je voor 99% gebruik van een track, en het is bedoeling om die track na te rijden. Let goed op de woordkeuze 'track', want daar bevindt zich het addertje onder het gras. De meesten verwachten als je dan verkeerd rijdt, wat ook de reden mag zijn, dat hij je een omleiding gaat voorstellen, mispoes... gaat niet gebeuren, hij wil je persé terug sturen naar het punt die je gemist hebt, want je rijdt een track. Google maar eens naar het verschil tussen track en route.
Wat doe je dan in zo'n situatie? Er zijn verschillende mogelijkheden, één je keert terug naar het punt, kan je doen als je bent verkeerd gereden, door bv. een afslag te missen. Kom je aan wegenwerken of de baan is afgesloten wegens een wijkfeest. Dan kan je 2 zaken doen, ofwel negeer je het herberekenen (staat bij op vragen) en rij je een stukje om.. na een tijdje laat je hem alsnog herberekenen en dan ga je zien dat hij een alternatieve route heeft gevonden. Het herberekenen staat uit en zoek je zelf naar een alternatief, door uit te zoomen op de kaart en wat om te rijden en je zorgt zelf dat je terug op de 'track' komt.
Om het herbereken minder lang te laten duren, kies je beter voor kortere tracks, dus i.p.v. een rit van 8 uur in één track, halveer je de track en laadt het tweede deel in als je het eerste deel hebt gereden. Ik rij meestal ergens heen en keer via een andere weg terug. De heenreis is dan track 1, terugreis track 2... Ik stoor mij niet aan verschillende activiteiten, we plakken die achteraf toch terug aan mekaar.
En zet alsjeblieft die afslagbegeleiding af... want dat dient bij een Garmin Edge nergens voor, en voorkomt ook een pak frustraties tijdens het navigeren. Je kan perfect een route rijden puur op kaart, door in te zoomen tot 120m.. wil je extra datavelden op je kaart dan kan je een ConnectIQ voor installeren, waar je 6 datavelden op kwijt kunt.
Als je zo tevreden bent van de Fenix 7 dan kan je ook eens kijken naar de Edge 1040, kost een pak minder dan die Fenix

Als ik de karige reviews rond navigatie mag geloven, dan werkt alles véél sneller...
Btw. de Edge Explorer is ook geen referentiepunt, die is nog gebaseerd op de Edge x20-reeks en die heb ik zelfs overgeslagen, want dat was pas huilen met de pet op...