Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:40

Tacoos

i am i

Betekent dat dat ik ook snel een 540 kan verwachten als opvolger van de 530?

Ben me aan het oriënteren en zou het sneu vinden als ik nu een 530 koop en volgende week ligt de opvolger in de winkel met gave extra features :+

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:52
Tacoos schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:50:
[...]
Zeker weten doe je het nooit, maar er zijn eigenlijk nog geen enkele concrete geruchten (behalve wat vreselijke clickbait sites die schrijven alsof de 540/840 al aangekondigd zijn) over de 540/840 te vinden, dus de komende maanden zou ik daar nog niets in verwachten. De 530 en 830 kwamen ook pas 1,5 jaar na de 1030.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 16:14
Switek schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:27:
Weet iemand of het met de huidige generatie apparaten mogelijk is om een route te volgen en dus niet zo zeer te navigeren. Ik wil de ene week een rondje linksom en misschien de week erna wel rechtsom rijden zonder steeds meldingen te krijgen dat ik moet omkeren of pijlen in beeld zie die tegen de door mijn gewenste richting gaan. In de oude 705 kon je daar courses voor gebruiken. Heb inmiddels zowel de Garmin Edge 530 en 830 geprobeerd maar denk dat het daarbij niet kan? de 530 heb ik destijds retour gedaan omdat ik er echt niet mee overweg kon. Nu een paar dagen met een 830 geprobeerd en dat werkt tov de 530 echt veel simpeler wat betreft de menu structuur en zoomen van de kaart. Toch retour gedaan omdat verbinden met Strava niet lukt (error 401) en het allemaal wel erg traag reageert. Misschien Wahoo eens proberen?
op de 530 kun je routes ook in omgekeerde richting rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:46
Cranzai schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:08:
[...]

op de 530 kun je routes ook in omgekeerde richting rijden...
Hoe dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 16:14
Euhm, ik heb mijn garmin in het Engels staan, zo uit mijn hoofd kun je navigation > find course doen, dan eentje selecteren en daarna niet "ride" maar iets van "ride in reverse" o.i.d. selecteren.

[ Voor 48% gewijzigd door Cranzai op 09-06-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05 12:46
[...]

Ben me aan het oriënteren en zou het sneu vinden als ik nu een 530 koop en volgende week ligt de opvolger in de winkel met gave extra features :+
Waarschijnlijk niet meteen. Besef ook wel dat de prijs van de 530 al sterk gezakt is ten opzichte van bij introductie. Dus een 540 zal eerder €350 kosten, en ja die zal meer features hebben maar dat maakt een 530 voor 100 euro minder geen slechte koop. Als je echt het nieuwste wilt, zou ik geen 530 meer kopen, maar als je waar voor je geld wilt, is het net wel een goed moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
[...]

Je weet nooit zeker wanneer iets uit gaat komen. Maar ze gaan natuurlijk geen concurrentie met zichzelf aan, dus het is redelijk binnen de verwachting dat er dit jaar geen nieuwe 500-serie model uitkomt. Dus de kans dat het ergens dit of volgend kwartaal gaat gebeuren acht ik bijzonder klein.

Ook als je kijkt naar de cycli (aantal jaar voordat de opvolger uitgebracht wordt) verwacht ik eigenlijk volgend jaar pas de 540. Tot slot volgt meestal binnen één tot anderhalf jaar na het uitbrengen van de nieuwste 1000 serie, de nieuwe 500 serie, dus ook hier geldt dat je eigenlijk op zijn vroegst volgende zomer de 540 zou verwachten, maar dat het ook pas tegen kerst '23 kan zijn.

Maar het is allemaal kristallen bol werk, er heeft corona tussen gezeten, er zijn chips leveringsproblemen dus het kan helemaal anders gaan.

Verder wat @MacPoedel al aangaf, bij het uitbrengen van een nieuw model betaal je de hoofdprijs en je mag ook meteen beta testen. Want de software wil ook nog wel eens fouten hebben het eerste half jaar. Je krijgt nu meer bang for buck of je wacht tot de sales beginnen (prime day, black friday, xmas enzo)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

rockhopper schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Je weet nooit zeker wanneer iets uit gaat komen. Maar ze gaan natuurlijk geen concurrentie met zichzelf aan, dus het is redelijk binnen de verwachting dat er dit jaar geen nieuwe 500-serie model uitkomt. Dus de kans dat het ergens dit of volgend kwartaal gaat gebeuren acht ik bijzonder klein.

Ook als je kijkt naar de cycli (aantal jaar voordat de opvolger uitgebracht wordt) verwacht ik eigenlijk volgend jaar pas de 540. Tot slot volgt meestal binnen één tot anderhalf jaar na het uitbrengen van de nieuwste 1000 serie, de nieuwe 500 serie, dus ook hier geldt dat je eigenlijk op zijn vroegst volgende zomer de 540 zou verwachten, maar dat het ook pas tegen kerst '23 kan zijn.

Maar het is allemaal kristallen bol werk, er heeft corona tussen gezeten, er zijn chips leveringsproblemen dus het kan helemaal anders gaan.

Verder wat @MacPoedel al aangaf, bij het uitbrengen van een nieuw model betaal je de hoofdprijs en je mag ook meteen beta testen. Want de software wil ook nog wel eens fouten hebben het eerste half jaar. Je krijgt nu meer bang for buck of je wacht tot de sales beginnen (prime day, black friday, xmas enzo)
Goeie tip, ik had nog niet van prime day gehoord :9
De verwachting is dat die rond 11 juli komt, dat is nog mooi voor de vakantie d:)b

De Garmin leek me net leuk om in het buitenland met de fiets erop uit te gaan; in voorgaande jaren gebruikte ik wel Komoot op mijn telefoon, maar die is snel leeg (en dan is je 'lifeline' ook weg...) en ik liep tegen oververhittingproblemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Nu online
@Tacoos Let wel dat je waarschijnlijk een leercurve door moet als dit je eerste garmin gaat worden. Dus maak indien mogelijk eerst een paar ritjes met een route en je navi in je eigen omgeving voordat je op vakantie gaat.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:30
Hathi schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:59:
[...]

Zeker weten doe je het nooit, maar er zijn eigenlijk nog geen enkele concrete geruchten (behalve wat vreselijke clickbait sites die schrijven alsof de 540/840 al aangekondigd zijn) over de 540/840 te vinden, dus de komende maanden zou ik daar nog niets in verwachten. De 530 en 830 kwamen ook pas 1,5 jaar na de 1030.
Uit de FCC gegevens lijkt eind oktober alleen de Garmin Edge Explore 2 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

rockhopper schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:50:
@Tacoos Let wel dat je waarschijnlijk een leercurve door moet als dit je eerste garmin gaat worden. Dus maak indien mogelijk eerst een paar ritjes met een route en je navi in je eigen omgeving voordat je op vakantie gaat.
Ik heb al 2 jaar een forerunner 245 om mijn pols, ik had al zo'n idee dat de edge 530 niet de makkelijkste userinterface heeft😅
Desondanks denk ik in het Garmin eco systeem te willen blijven en kies ik waarschijnlijk de edge 530 en niet de bolt v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-05 19:13
De laatste tijd heb ik wat issues met mijn Elemnt Bolt. Na dat hij uit is gevallen door lege batterij upload hij de nieuwste rit niet naar de app. De rit daarna wel weer.

Ik kan de rit wel zien in de geschiedenis op de bolt zelf maar krijg hem met geen mogelijkheid gesynchroniseerd met de app.

Iemand de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 22:51
marinos88 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:41:
De laatste tijd heb ik wat issues met mijn Elemnt Bolt. Na dat hij uit is gevallen door lege batterij upload hij de nieuwste rit niet naar de app. De rit daarna wel weer.

Ik kan de rit wel zien in de geschiedenis op de bolt zelf maar krijg hem met geen mogelijkheid gesynchroniseerd met de app.

Iemand de gouden tip?
Je kan vanuit de activiteit zelf ook handmatig synchroniseren (activiteit, rechtsboven ‘delen’). Daar kan je zien of iets is geüpload. Moest het ook een periode handmatig doen maar gaat nu weer prima. Wahoo is gevoelig voor de stand van de maan geloof ik 🌝

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:37
Ben aan het kijken naar de Karoo 2 maar twijfel nog waar ik em het beste (lees: meest betrouwbaar) kan kopen.
Zie dat ie op wielrenner.shop te koop is en hoewel het een nederlandse shop is, kan ik er niks over vinden via trustpilot.
Denk dat een bike-components.de of een wiggle.nl dan een veiligere keuze is?
Wellicht mensen hier ervaring met het kopen van een Karoo 2?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 19:12
NewbieNeo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:06:
Ben aan het kijken naar de Karoo 2 maar twijfel nog waar ik em het beste (lees: meest betrouwbaar) kan kopen.
Zie dat ie op wielrenner.shop te koop is en hoewel het een nederlandse shop is, kan ik er niks over vinden via trustpilot.
Denk dat een bike-components.de of een wiggle.nl dan een veiligere keuze is?
Wellicht mensen hier ervaring met het kopen van een Karoo 2?
https://www.eu.hammerhead.io/products/hammerhead-karoo-2

Gewoon hier doen, ze hebben top service. Mijn 1 had een defect had binnen een week een nieuwe. Overigens werkt mijn 2 zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Nu de 1040 op de markt is verschenen beginnen veel 1030 eigenaren hun Garmin 1030 Plus te verkopen.

Waar moet je bij de aankoop van een gebruikte 1030 Plus op letten? De accu testen is natuurlijk niet te doen.

(Nieuw zijn ze overigens 'nog' maar 449 euro..)

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 12-06-2022 10:22 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:26

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Strider schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:04:
Nu de 1040 op de markt is verschenen beginnen veel 1030 eigenaren hun Garmin 1030 Plus te verkopen.

Waar moet je bij de aankoop van een gebruikte 1030 Plus op letten? De accu testen is natuurlijk niet te doen.
Er zijn iig heel veel oplichters actief op marktplaats met Garmin producten. Mijn advies is dan ook om alleen af te halen en niet vooruit te betalen, dan kan je meteen controleren of alles nog een beetje werkt. De oplichters vragen ook reëele prijzen, dus goed opletten.

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Strider schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:04:

Aankoopbewijs vragen. Serienummer controleren in het helingsregister. Kijken of er geen enorme krassen opzitten en ook even kijken hoe de uiterlijke staat is. Kun je zien dat er zuinig mee om is gegaan? Het zegt allemaal weinig natuurlijk. Maar dan heb je in ieder geval zo goed mogelijk je best gedaan.

Weet zo niet of je nog snel kunt testen op veelvoorkomende defecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:07
Mocht je ING hebben, in de rentepuntenwinkel is het 409. Nu weer uitverkocht, gister stonden ze erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Nu online
@NewbieNeo Als je wantrouwend bent voor een winkel gewoon niet doen. Ik heb mijn karoo 2 (en karoo 1) ook via de officiële site van de fabrikant gehaald. Netjes bezorgd en geen extra kosten voor import of inklaring.

Volgens mij zijn er nog geen officiële winkels hiervoor in Nederland, dus kans is groot dat een andere webshop die je uitkiest ook gewoon een dozenschuiver is voor dit artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingLex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 22:39
deamosreapos schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:36:
[...]

https://www.eu.hammerhead.io/products/hammerhead-karoo-2

Gewoon hier doen, ze hebben top service. Mijn 1 had een defect had binnen een week een nieuwe. Overigens werkt mijn 2 zonder enig probleem.
Inderdaad , deze worden trouwens vanuit Nederland verzonden. Ik had de mijne na 2 dagen al in huis (België)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:57

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik zit te twijfelen tussen de Garmin 530 en 830. Grootste pluspunt van de 830 vind ik dat je op het apparaat zelf kan navigeren. Als je de 530 neemt kan je dan hetzelfde doen als de 830, maar dan via de app op de smartphone ?

Het touchscreen zie ik niets meer als een handige extra. Voor de rest zijn de twee hetzelfde toch ? Hoewel ik niets over het interne geheugen kan vinden, behalve dat de 830 16GB heeft, 530 wordt niet vermeld.

Ik krijg wel een beetje jeuk van die standaardsteun die wordt meegeleverd met de elastiekjes... Ik had daar liever de edge out front stuurhouder bij gezien. €39,95 voor dat ding is dan wel weer wat prijzig. Iemand ervaring met beide houders ?

edit: ik zie dat er een heleboel garmin mounts te vinden zijn op thingiverse.com, ik ga er dan wel 1tje zelf printen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door TTLCrazy op 14-06-2022 10:33 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 02-05 16:36

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

TTLCrazy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:26:
Ik zit te twijfelen tussen de Garmin 530 en 830. Grootste pluspunt van de 830 vind ik dat je op het apparaat zelf kan navigeren. Als je de 530 neemt kan je dan hetzelfde doen als de 830, maar dan via de app op de smartphone ?

Het touchscreen zie ik niets meer als een handige extra. Voor de rest zijn de twee hetzelfde toch ? Hoewel ik niets over het interne geheugen kan vinden, behalve dat de 830 16GB heeft, 530 wordt niet vermeld.

Ik krijg wel een beetje jeuk van die standaardsteun die wordt meegeleverd met de elastiekjes... Ik had daar liever de edge out front stuurhouder bij gezien. €39,95 voor dat ding is dan wel weer wat prijzig. Iemand ervaring met beide houders ?

edit: ik zie dat er een heleboel garmin mounts te vinden zijn op thingiverse.com, ik ga er dan wel 1tje zelf printen denk ik.
Ik heb een 530 en kan je vragen wel beantwoorden.

Het enige functionele buiten het touchscreen wat ontbreekt op de 530 is direct navigeren naar een plek.
Op de 830 kun je een bestemming invoeren en gaan fietsen. Op de 530 kan dat alleen via een tussenstap.
De connect IQ app Sendpoints (www.sendpoints.us) kan op een telefoon een 4-cijfer code genereren van de bestemming. Die voer je in op de 530, en vervolgens kun je de bestemming vinden bij navigatie onder locaties.
Werkt het? Ja
Gebruik je het vaak? Nee, meestal rij ik routes via Komoot.

Bij een 530 wordt in de doos de houder met elastiekjes EN een outfront mount meegeleverd.
En anders via ali kosten ze ook bijna niks (https://nl.aliexpress.com/item/32884979849.html)

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@magic_nl ok de outfront mount is prima, dat is in ieder geval goed dan :)

Ik gebruik navigeren naar een plek toch best wel vaak. Ik fiets meestal op de bonnefooi ergens heen, dan zoek of er iets in de buurt zit (POI, dorp, stad, etc) en fiets dan daarheen. Uiteindelijk kies ik dan weer thuis om naar huis te fietsen. Dit zal toch makkelijker met de 830 gaan denk ik.

€319,- op dit moment te vinden op Mantel. Lijkt mij zo een betrouwbare shop.

[ Voor 9% gewijzigd door TTLCrazy op 14-06-2022 11:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-05 10:03

McMiGHtY

- burp -

Mantel..nee zegt mij helemaal niks..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 22:55
TTLCrazy schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:04:
@magic_nl ok de outfront mount is prima, dat is in ieder geval goed dan :)

Ik gebruik navigeren naar een plek toch best wel vaak. Ik fiets meestal op de bonnefooi ergens heen, dan zoek of er iets in de buurt zit (POI, dorp, stad, etc) en fiets dan daarheen. Uiteindelijk kies ik dan weer thuis om naar huis te fietsen. Dit zal toch makkelijker met de 830 gaan denk ik.

€319,- op dit moment te vinden op Mantel. Lijkt mij zo een betrouwbare shop.
Ik heb ook de 530, sendpoints werkt best handig hoor. En terug naar huis kan de 530 dacht ik ook. Maar onderweg wil ik zonder veel gedoe gewoon fietsen, en ik denk dat dat voor veel mensen zo zal zijn. Onderweg een route maken is iets wat niet zoveel mensen gebruiken. Ik rij meer dan de helft met navigatie maar wel op routes die ik thuis op de laptop op m'n gemakje gemaakt heb.

319 is trouwens gewoon de standaard prijs, dan kan je hem beter op futurumshop kopen, want daar kan je vrijwel altijd 20 of 25 korting pakken. (En doe je dat dan ook nog via hun app dan scoor je nog wat punten waarmee je voor items kunt sparen)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Overigens nog een verschil wat tussen de 830 en de 530 schijnt te zitten: de 830 kan omgaan met POI's (dacht ik). Ik heb het op de 530 getest, maar daar lijken zaken als waterpunten geen melding op te leveren als je ze passeert.

Vandaag wel een testje gedaan met een gpx waar waypoints in zaten. Je krijgt dan op het moment van daadwerkelijk bereiken van het punt wel een melding. Maar geen voorwaarschuwing oid. Maar ik weet niet zeker of je daar nog dingen voor kunt instellen.

Iemand anders die wel eens waypoints binnen een route gebruikt op de 530?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Mistraller goeie tip over Futurumshop, ik heb inderdaad al wat codes gevonden voor korting. Scheelt toch weer wat centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdbtje
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-05 21:11
Mistraller schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Ik heb ook de 530, sendpoints werkt best handig hoor. En terug naar huis kan de 530 dacht ik ook. Maar onderweg wil ik zonder veel gedoe gewoon fietsen, en ik denk dat dat voor veel mensen zo zal zijn. Onderweg een route maken is iets wat niet zoveel mensen gebruiken. Ik rij meer dan de helft met navigatie maar wel op routes die ik thuis op de laptop op m'n gemakje gemaakt heb.
Kan jij sendpoints gebruiken als je activiteit al gestart is? Ik krijg steeds een melding dat ik dan de huidige activiteit moet stopzetten om sendpoints te gebruiken :|
Als oplossing gebruik ik nu GRouteLoader (widget) die wel gebruikt kan worden tijdens de rit, sendpoints heeft tot zover ik weet enkel een app en geen widget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
wdbtje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:01:
[...]

Kan jij sendpoints gebruiken als je activiteit al gestart is? Ik krijg steeds een melding dat ik dan de huidige activiteit moet stopzetten om sendpoints te gebruiken :|
Als oplossing gebruik ik nu GRouteLoader (widget) die wel gebruikt kan worden tijdens de rit, sendpoints heeft tot zover ik weet enkel een app en geen widget?
Nee dat kan inderdaad niet. Maar dan stop ik de activity en thuis plak ik ze weer aan elkaar. Maar ik gebruik het meestal niet gedurende een ritje.

Maar zo kan je bijv een route die in connect staat ook niet naar je garmin syncen als je al aan het loggen bent want sync kan niet tijdens een activiteit.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdbtje
Mistraller schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:35:
[...]

Nee dat kan inderdaad niet. Maar dan stop ik de activity en thuis plak ik ze weer aan elkaar. Maar ik gebruik het meestal niet gedurende een ritje.

Maar zo kan je bijv een route die in connect staat ook niet naar je garmin syncen als je al aan het loggen bent want sync kan niet tijdens een activiteit.
Het syncen van een nieuwe route tijdens de activiteit mag er vanuit Garmin zelf wel eens gaan komen. Bij Wahoo gaat dit al een tijdje dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:18
wdbtje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Het syncen van een nieuwe route tijdens de activiteit mag er vanuit Garmin zelf wel eens gaan komen. Bij Wahoo gaat dit al een tijdje dacht ik.
Schijnt op de edge 1040 gewoon te kunnen, tenminste als ik de comments bij de dcrainmaker review lees.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BreadFan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:17:
Nu is het een tijd geleden dat ik op mijn Elemnt Bolt de kaarten heb geupdate, maar ik loop daar toch even flink mee te klooien. Het lijkt er op dat de Wifi verbinding verre van stabiel is. Enkele kaarten heb ik kunnen bijwerken, maar heb er nog een paar staan die ik had willen doen, maar dat gaat gewoon niet.

Heb de Elemnt Wifi opnieuw geconfigureerd, router herstart en dergelijke, maar het wifi icoontje (op de Bolt) verdwijnt om de haverklap. Heb eigenlijk nooit connectieproblemen gehad. Nu weet ik ook niet zeker of hij routes synct via wifi, of via Bluetooth op mijn telefoon, dat is een beetje ondoorzichtig. Gisteren was er een nieuwe firmware update, of het daar nou door komt... :?
BreadFan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:20:
1,8GB, lijkt me voldoende. Dat de kaartupdates via Wifi gaan weet ik.

Nu bijv. Zwitserland, 83 MB. Ik zie de blauwe progressbar voor tweederde gevuld, zie het wifiicoontje op de Bolt verdwijnen en het is weer klaar.

De shit is ook, een update die mislukt, betekent meteen dat de kaart van de Bolt af is :X Ik was Nederland en mijn vakantiebestemming al kwijt. Nu zijn die beiden al wel gelukt inmiddels, maar het is een eindeloos gebeuren zo.
Jaartje later, maar ik loop nog altijd met hetzelfde issue. Gisteravond weer een poos aan het tobben geweest. Uiteindelijk is het gelukt Italie te installeren door mijn router op channel 1 fixed te zetten (yay, ik kan nu op vakantie :P). Maar Zwitserland die 2x zo klein is lukte daarna weer niet. Snap er geen zak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdbtje
DDX schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Schijnt op de edge 1040 gewoon te kunnen, tenminste als ik de comments bij de dcrainmaker review lees.
Dat zou al een grotere verbetering zijn. Lijkt me ook eerder software gerelateerd, hopen dat dit binnenkort ook mogelijk is op andere edge modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 11:54
BreadFan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:50:
[...]

[...]

Jaartje later, maar ik loop nog altijd met hetzelfde issue. Gisteravond weer een poos aan het tobben geweest. Uiteindelijk is het gelukt Italie te installeren door mijn router op channel 1 fixed te zetten (yay, ik kan nu op vakantie :P). Maar Zwitserland die 2x zo klein is lukte daarna weer niet. Snap er geen zak van.
je router op channel 1; je bedoelt de wifi? Vreemd dat het zo lastig gaat, ik heb helemaal niet die ervaring (ik heb de originele Elemnt). Ook wel crappy dat de Bolt nog steeds geen 5Ghz ondersteunt, maar op de oude 2.4 blijft leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
borft schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:24:
[...]

je router op channel 1; je bedoelt de wifi? Vreemd dat het zo lastig gaat, ik heb helemaal niet die ervaring (ik heb de originele Elemnt). Ook wel crappy dat de Bolt nog steeds geen 5Ghz ondersteunt, maar op de oude 2.4 blijft leunen.
Ja, dat bedoel ik inderdaad. De Bolt kan alleen op channel 1 tm 9. Router op Automatic channel selection kan dus ook betekenen dat hij op channel 10 of hoger zit.

https://support.wahoofitn...-ELEMNT-BOLT-ROAM-to-WiFi

[ Voor 9% gewijzigd door BreadFan op 15-06-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
BreadFan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Ja, dat bedoel ik inderdaad. De Bolt kan alleen op channel 1 tm 9. Router op Automatic channel selection kan dus ook betekenen dat hij op channel 10 of hoger zit.

https://support.wahoofitn...-ELEMNT-BOLT-ROAM-to-WiFi
Jemig, wat een drama! Geinig, als de Elemnt dat ook heeft, dan werkt het bij mij toevallig. Ik heb de channels op auto staan, nog sterker, ze worden automatisch aangepast al naar gelang de andere netwerken hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wdbtje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Dat zou al een grotere verbetering zijn. Lijkt me ook eerder software gerelateerd, hopen dat dit binnenkort ook mogelijk is op andere edge modellen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zmBLrxskVhEF4MxKIEklpdeaaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SGrHi8Bi3cQOnIqdDE6NOQW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc_-mgpyCgXdM7TYF1jwRzJQScE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxuN3dVhMVUB44Nz9WTcMLLR.png?f=fotoalbum_large

Ff opgezocht en DC Rainmaker heeft het getest.

Ik verwacht niet dat dit naar de (x)x30-reeks komt, daar de interface van de Edge 1040 totaal vernieuwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdbtje
RigolleM schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ff opgezocht en DC Rainmaker heeft het getest.

Ik verwacht niet dat dit naar de (x)x30-reeks komt, daar de interface van de Edge 1040 totaal vernieuwd is.
Een nieuwe eindbestemming (dus nieuwe locatie inladen) en een volledig nieuwe route uploaden tijdens de activiteit zijn features waar ik al even op wacht bij Garmin. Jammer dat deze dan hoogstwaarschijnlijk niet naar de x30 series komt, al zou het wel moeten kunnen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

murphylee schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Ik ga eens mailen.

Ik heb ook een oude model Bolt. Heb hier nog altijd geen problemen mee. Op software gebied dan.
Wel hebben deze last van vervuiling dat tussen de openingen komt te zitten. Bijzonder lastig om dat dan weer schoon te maken.

Maar bij de roam begint zelfs de beglazing los te laten. Bijzonder vervelend!

Hier even een foto van de beglazing 😆

[Afbeelding]
Even een update:

Ik heb contact gehad via de wahoo service en via hun de opdracht gekregen om de batterij te testen tijdens een rit.
Met alle sensoren aan (power/snelheid/hartslag) ging mijn wahoo wel geteld 4 uur mee :'(
Na de 55% ging het heel snel en na 35% ging die in 1 minuut naar de 29. 22 en viel 5 min later uit met 1% aan batterij. En dit terwijl ik alle sensoren al had uitgeschakeld.

Heel verslagje gestuurd met foto's e.d.
En tot mijn verbazing 2 uur later al een mail terug gekregen van support dat mijn wahoo omgeruild mag worden voor een nieuw exemplaar _/-\o_

Hulde voor Wahoo (mijn roam was al 3 jaar oud)

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Van het weekend de Edge 830 aangeschaft en al heel blij geweest met de functie koers maken. Je stelt de beginplek in, lengte koers en de richting en het apparaat maakt een koers (of meerdere). Ja, dit kan ook via de app :)

Ik heb al gelijk een ritje gemaakt en geweest op plekjes die ik nog niet kon. Nou nog een beetje conditie opbouwen en langere ritjes gaan plannen. Erg leuke functie. Ik denk dat ik ook weer een hartmeetband ga aanschaffen, de cockpits die je kan maken zijn erg interessant. Beste aanschaf van het jaar zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Laatst online: 03-05 16:10
Ik merk de laatste tijd dat mijn garmin edge 830 moeite heeft om de correcte snelheid weer te geven als ik op mijn racefiets onder de bomen doorfiets. Hij geeft dan bijv 26kmph aan terwijl ik eerder 34kmph fiets. Ik maak gebruik van de officiële garmin snelheidssensor. Enig idee wat dit kan veroorzaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
StecaGrid schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:37:
Ik merk de laatste tijd dat mijn garmin edge 830 moeite heeft om de correcte snelheid weer te geven als ik op mijn racefiets onder de bomen doorfiets. Hij geeft dan bijv 26kmph aan terwijl ik eerder 34kmph fiets. Ik maak gebruik van de officiële garmin snelheidssensor. Enig idee wat dit kan veroorzaken.
De batterij in je sensor is (bijna) leeg waardoor je snelheid op basis van GPS bepaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_N
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12-2024
Hoi,

ligt het aan mij of is er een paar weken geleden iets gewijzigd in het synchroniseren tussen Komoot en Garmin? Normaal werd alleen een gewijzigde of nieuwe route in Komoot als koers doorgezet naar Garmin (en vervolgens naar mijn 1030+) maar nu worden er standaard de 50 8)7 meest recente routes gesynchroniseerd.

Voor mij vervelend want ik hou de koersen in Garmin altijd leeg, want overzichtelijker. Nu moet ik de route alsnog gaan zoeken in mijn Garmin.

Iemand een idee wat dit veroorzaakt en een eventuele oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Willem_N Is volgens mij al een tijdje het geval, de 50 recenste activiteiten worden getoond. Je kan wel sorteren op de Garmin (bv. recenste bovenaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:57
EdwinW schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:03:
@nomar109 Op de Wahoo Roam pagina van de firmware updates, wordt sinds vorige maand melding gemaakt dat er een minor upgrade van de Roam beschikbaar komt. Deze firmware updates hebben een afwijkende vermelding met WD08.
Daarnaast moeten nieuwe devices aangemeld worden bij de FCC. De eerste documenten van een nieuwe Roam zijn in november 2021 ingediend (o.a. testresultaten). Voor andere documenten, zoals foto’s van het product en handleidingen, mogen ná 29 mei worden vrijgegeven. Dat laatste is nog niet gebeurd, wellicht dat de introductie is uitgesteld.
De foto's en handleiding zijn nu ook gepubliceerd. Maar helaas, het 'nieuwe' device dat aangemeld is bij de FCC betreft geen upgrade of nieuw model, maar is gewoon de bestaande Roam (productnummer WFCC4) die al een hele tijd in de winkels ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
pdukers schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:01:
[...]

De batterij in je sensor is (bijna) leeg waardoor je snelheid op basis van GPS bepaald wordt?
Ik heb gecheckt maar hij geeft nog een groen lampje. Ook geen melding op de edge dat de batterij bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-05 10:03

McMiGHtY

- burp -

Speaking about Roam's. Mijn is de laatste tijd wel heel erg snel leeg aan het raken... Nu schijnt dat een vaker voorkomend probleem te zijn te zijn. Uiteraard uit de garantie.

Nog tips of moet ik gewoon gaan sparen?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@nomar109 Inderdaad teleurstellend. In de release notes van de Roam firmware werd gesproken over een 'minor' update, maar er is blijkbaar wel iets veranderd in deze uitvoering van de Roam dat het bij FCC als een (ver-)nieuwd device wordt gezien (PADWF129 vs PADWF129A). Na al die tijd had er toch wel iets nieuws mogen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
StecaGrid schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Ik heb gecheckt maar hij geeft nog een groen lampje. Ook geen melding op de edge dat de batterij bijna leeg is.
sensor stuk? of is je computer hem vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
borft schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:10:
[...]

sensor stuk? of is je computer hem vergeten?
@StecaGrid Eenvoudig te testen door het achterwiel op te tillen en er een zwiep aan te geven. Als de sensor niet verbonden is dan zie je geen snelheid op de garmin. Bij voorkeur aan het einde van de rit om testen of de sensor eventueel disconnect na verloop van tijd.

Als dat toch werkt misschien toch preventief de batterij vervangen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 03-05 10:16

Galois

1811 - 1832

Ik heb een Garmin Edge 1030 plus en ik heb ingesteld dat elke keer als ik ga fietsen mijn vrouw een email met een linkje krijgt zodat ze mij 'live' kan volgen. Niet dat ze dat elke keer interessant vindt, maar mocht er iets gebeuren, dan kan ze zien waar ik ben.

Maar wat ook interessant is dat ze ook kan zien hoe lang mijn route nog duurt. Als ik een route in heb gesteld van bv 100 km en ik heb 38 km gefietst, dan kan mijn vrouw dus inschatten dat ik nog 62 km moet.

Maar dit laatste gebeurt dus niet en ik dacht dat het wel mogelijk was. Mijn vrouw krijgt een linkje en als ze daarop klikt dan ziet ze waar ik geweest ben (met nog wat statistieken), maar niet waar ik nog ga komen (volgens de geplande route).

Kan dit ingesteld worden? Of is het niet mogelijk?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Jouw post maakte mij nieuwsgierig @Galois :) Ik kan je niet echt helpen (of je moet een Karoo kopen :p )
Dus het onderstaande is meer een tip voor de Karoo gebruiken :)

Maar daar werkt het best goed op kom ik net achter, dus je ziet hoe lang de ingeladen route is en hoeveel er gefietst is, en verder waar je je bevind dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0SfcnlgaRaDMrIaGB3g1P2SJKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se0KDl4ZdCLuOeLS55kOyHKK.jpg?f=fotoalbum_large

En het is altijd dezelfde link, dus ook wel makkelijk voor degene die jouw volgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tinusvolkel op 23-06-2022 17:30 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:43
Galois schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:53:
Ik heb een Garmin Edge 1030 plus en ik heb ingesteld dat elke keer als ik ga fietsen mijn vrouw een email met een linkje krijgt zodat ze mij 'live' kan volgen. Niet dat ze dat elke keer interessant vindt, maar mocht er iets gebeuren, dan kan ze zien waar ik ben.

Maar wat ook interessant is dat ze ook kan zien hoe lang mijn route nog duurt. Als ik een route in heb gesteld van bv 100 km en ik heb 38 km gefietst, dan kan mijn vrouw dus inschatten dat ik nog 62 km moet.

Maar dit laatste gebeurt dus niet en ik dacht dat het wel mogelijk was. Mijn vrouw krijgt een linkje en als ze daarop klikt dan ziet ze waar ik geweest ben (met nog wat statistieken), maar niet waar ik nog ga komen (volgens de geplande route).

Dit werkt bij mij wel goed. Stappen:

1) Komoot route laden in m'n Edge 530.
2) Live timing aan

Dan is middels een stip op de route te zien waar ik ben voor het thuisfront.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
pdukers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:39:
[...]

@StecaGrid Eenvoudig te testen door het achterwiel op te tillen en er een zwiep aan te geven. Als de sensor niet verbonden is dan zie je geen snelheid op de garmin. Bij voorkeur aan het einde van de rit om testen of de sensor eventueel disconnect na verloop van tijd.

Als dat toch werkt misschien toch preventief de batterij vervangen en testen.
Ik zie nu in garmin connect dat de speed sensor niet vermeld staat bij de betreffende activiteit. Wellicht idd de verbinding verloren ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Galois Ik gebruik het al 2 jaar, werd toegevoegd in firmware versie 7.0 voor 530/830. Dit werkt zeer goed, maar ik navigeer niet altijd... Onder instellingen - veiligheid en tracking - LiveTrack - Koers delen moet wel actief zijn (weet niet of dit standaard zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 06:00
Galois schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:53:

En je moet je telefoon bij je hebben die via de sync/connection je route deelt online.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoerBier
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 15:23
Voor mensen die fietsen maar ook andere sporten doen (zoals hardlopen) en zich afvragen welke combinatie van fietscomputers/horloges voldoende is.

tl;dr
Het sporthorloge Fenix 7x is (met stuurhouder) een uitstekende fietscomputer. En fijner dan bijv. de Edge 530. De Garmin Edge 530 heb ik 2 jaar gebruikt, waarvan de laatste 6 maanden i.c.m. een Fenix 7x.
Daarnaast een teleurstellende ervaring met het instapmodel Garmin Edge Explore.

N.b. dit is niet bedoeld als een kritische review of vergelijking maar als ervaringsverslag: de Fenix is bijna 3x zo duur en het ontwerp minimaal 2 jaar jonger.

Gebruiksprofiel: hardlopen, trailrun en tour/racefietsen, 3x per week maar wanneer wat, hangt af van het moment, het weer, drukte privé etc. Routeplanning en navigatie zijn voor mij belangrijk, incl. goed kaartmateriaal in Europa. Ik wil mezelf uitdagen maar heb niet de behoefte om uitgebreid bij meetresultaten, progressie en trainingsschema's stil te staan.

Na 2 jaar gebruik van forerunner en edge 530 naast elkaar:
Bij aankoop was de afweging: één duur horloge dat "alles lijkt te kunnen" (maar niet écht bedoeld is voor racefiets)? Of kiezen voor een goedkoper horloge (forerunner 245, navigeren met kruimelspoor) in combinatie met de edge 530. Het werd dat laatste.
  • Het horloge heeft aanzienlijk minder "beheerfrictie": ik draag het altijd, batterijstatus in de gaten houden zit al snel in de routine. Net als het doorvoeren van updates. Ook de UI (bij Garmin nooit echt intuïtief) leer je zo vanzelf kennen.
  • De UI van het horloge is aanzienlijk sneller; er is meer concurrentie in deze markt, dus de onderliggende hardware zal er mee te maken hebben. Het syncen gaat ook sneller en betrouwbaarder (en dat moet je iedere keer doen om een geplande route naar de units te sturen).
  • Als ik zaterdagochtend wilde gaan fietsen, was vaak de batterij van de edge halfleeg. Dat is met planning te voorkomen maar ik wil mijn taak als systeembeheerder kleiner maken, niet groter. Op interacties reageert de edge soms snel, soms hinderlijk traag. Duur van route(her)berekeningen kunnen '90s aanvoelen.
  • Er komen nog steeds updates uit en een aantal issues lijken verholpen (een aantal keer crashte de edge middenin een activiteit). Ook batterijduur en robuustheid van de unit zijn prima.
  • De forerunner is een prima hardloophorloge, maar buiten hartslagmeting tijdens het sporten zijn fysiologische metingen en interpretaties niet echt bruikbaar als feedback (hoe voel ik me en wat zeggen de metingen?).
  • Op advies van de verkoper nam ik bij de edge een bundel met cadans/snelheidssensoren en hartslagband, dat kost behoorlijk wat extra, die heb ik nu ook weggedaan, want:
  • snelheidssensor is noodzakelijk voor precieze meting, waaronder automatisch aan/uitschakelen (stoplicht, lunchbreak). Dat werkt op alleen GPS ook, maar vele seconden trager. Ik ga kijken hoe erg ik dit mis in het echt, en koop er misschien eentje terug.
  • cadanssensor is handig als je begint met wielrennen en je wil je gevoel trainen voor het kiezen van de juiste versnelling en behouden van afwisseling e.d. (en voorkomen van bijv. knieblessures). Weet je dat eenmaal dan heeft het geen toegevoegd waarde meer m.i.
  • hartslagband deed ik iedere keer om (want ik had hem nu eenmaal), maar de gemeten waarden hebben voor wielrenners heel weinig toegevoegde waarde. Alle serieuze trainingsprogramma's gaan tegenwoordig uit van vermogensmeting. Het zit niet per sé lekker, je moet het schoonhouden, blij dat ik er vanaf ben.
  • Best regelmatig kan de edge een sensor niet vinden, soms middenin een rit. Waarom was nooit duidelijk. Soms heb ik de batterij vervangen en hielp dat, soms was opnieuw verbinden genoeg.
Na 6 maanden gebruik van Fenix 7x en Edge 530 naast elkaar:
Bovenstaande ervaringen deden me steeds meer kijken naar de Fenix. Die is absurd duur, dus ik nam me voor te onderzoeken of hij voldoende werkte om hem ook op de fiets te gebruiken (en de Edge weg te kunnen doen). Op basis van recensies en ervaringen (w.o. op tweakers) twijfelde ik daar aan. Daarom heb ik een aantal tochten beide units gebruikt.

Maar de Fenix 7x is een prima fietscomputer, ook voor navigatie. Ik ben niet superjong, maar ook zonder bril (ik heb -1,25) is het scherm prima te lezen.
  • De snelheids- en gebruiksverschillen nemen natuurlijk toe: de Fenix is een paradepaardje en kan vrijwel alles wat de edge kan, en kan dat ook sneller. De gedoetjes met de edge 530 leiden dus tot grotere irritatie.
  • Het Fenix scherm (7x) is kleiner maar resolutie en kleurgebruik zijn hoger. Route en directe omgeving zijn meestal duidelijker op de Fenix dan op de Edge. Het belangrijkste voordeel o.b.v. omvang van het scherm vervalt dus.
  • Voor het plannen van routes gebruik ik verschillende kaart- en route-apps. Door kleine verschillen in implementatie van de open standaard GPX en onderliggende wegennetwerken in die apps ontstaan er regelmatig verschillen in de GPX-bestanden. De Fenix gaat sneller en handiger om met de foutcorrectie. De edge wil je nog wel eens 50 meter de verkeerde kant op sturen, en dan plotseling omkeren. Omdat het schermpje ook weer niet zoveel kaartmateriaal laat zien, heb ik met de Egde regelmatig moeten zoeken welke kant hij me nu opstuurde met steeds draaien en keren tot gevolg (en toch je telefoon erbij moeten pakken).
  • Batterijduur van Fenix is nog beter dan de Edge.
  • Op de Fenix kun je een hoop instellingen ook aanpassen tijdens een activiteit. Dat maakt het tunen van schermen veel makkelijker.
  • Enig minpuntje van Fenix tov Edge: De ClimbPro functie werkt iets beter op de edge, vooral in (bijv) Alpen is dat heel fijn op een lange klim. De Fenix 7x heeft een vergelijkbare functie, die is iets subtieler en daardoorminder duidelijk en glashelder.
  • Wat op beide units nog niet kan en ik vaak wel wil: tijdens een rit een andere route kiezen. Om de route te verlengen of verkorten als omstandigheden beter of slechter zijn dan verwacht. Dat lukt me tot op heden alleen maar door activiteit te stoppen en een nieuwe te starten. Dat is raar en volgens mij zou het op de Fenix wel moeten kunnen.
Garmin Edge Explore
Om samen te kunnen fietsen en allebei de route te hebben, kocht ik voor mijn vriendin de Garmin Edge Explore. Idee was dat het een eenvoudig, betrouwbaar apparaat zou zijn dat één ding goed moest doen: de geplande route tonen op de kaart en routeaanwijzingen geven.

Na bijna 2 jaar en enige tientallen keren in gebruik: Ondanks touchscreen en grote knoppen is het onvoldoende intuïtief, heeft de explore moeite met lange tochten (> 50km schat ik in) en allerlei ander gedoe. Gevolg is dat je de eerste kilometers geen navigatie hebt (hij is dan nog aan 'berekenen') en tijdens de rit vaak verkeerd rijden, of uitval. Of de unit is vastgelopen of gewoon even tijd nodig heeft om op een schermklik te reageren is vaak niet te zien. Waarom dit apparaat door CoolBlue (en anderen) wordt aanbevolen ontgaat me volledig.

We gaan nu een Wahoo Elemnt Roam proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:35

Roozzz

Plus ultra

BoerBier schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:53:

• Wat op beide units nog niet kan en ik vaak wel wil: tijdens een rit een andere route kiezen. Om de route te verlengen of verkorten als omstandigheden beter of slechter zijn dan verwacht. Dat lukt me tot op heden alleen maar door activiteit te stoppen en een nieuwe te starten. Dat is raar en volgens mij zou het op de Fenix wel moeten kunnen.
[/list]
Dank voor de uitgebreide vergelijking. Voor mijn 945 en 830 naast elkaar in gebruik, ben ik het nog niet helemaal eens met de eindconclusie. Het schermpje blijft wmb te klein. Maar hopelijk heeft de f7 weer een stap gemaakt.

Van route wisselen kan (tenminste op de 945 en F6pro) door de middelste knop links ingedrukt te houden en te kiezen voor koers stoppen en vervolgens koers starten. Dat kan zo terwijl de activiteit loopt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerBier
Roozzz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:13:
[...]
Van route wisselen kan (tenminste op de 945 en F6pro) door de middelste knop links ingedrukt te houden en te kiezen voor koers stoppen en vervolgens koers starten. Dat kan zo terwijl de activiteit loopt.
Yes, op Fenix 7 dus ook, eindelijk, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
We zoeken een fietscomputer die:
  • GPX-routes kan laden en navigeren.
  • Zo eenvoudig mogelijk in gebruik en interactie is, bij omrijden of laden van nieuwe routes, of andere dingen die onderweg gebeuren (hoe snel ben je weer op weg als het computertje toch crashed?). Bedenk ook dat een casual fietser in wintermaanden niet fietst, dus je wil zo min mogelijk hoeven 'leren'.
  • Langere tochten aankan met batterij, upload naar Strava.
  • Een merk/fabrikant met een flink marktaandeel, zodat updates en support komende jaren beschikbaar zijn (en niet een plots faillissement).
Garmin valt af, gezien ervaring met de explore, dus dan zie ik nu 3 opties, lastig om daar tussen te kiezen:
  • Wahoo Elemnt Roam: veel gezien merk, hier en daar wordt gezegd dat het tot Garmin staat als iOS tot Android. Zonder die discussie te openen: rigoreuze focus op gebruiksgemak is wat we willen.
  • Wahoo Elemnt Bolt: idem maar een iets kleiner scherm, zou ook prima kunnen werken, berichten hoeveel het grotere scherm uitmaakt wisselen een beetje.
  • Hammerhead Karoo 2: die zie ik nooit maar er zijn een paar mensen hier heel enthousiast. Bediening via een website, dus onderweg is een telefoon nodig én een internetverbinding voor bepaalde acties (misschien is dat per saldo ook zo voor Wahoo.
Benieuwd naar jullie suggesties.

[ Voor 5% gewijzigd door BoerBier op 26-06-2022 15:00 . Reden: verschil in apps toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Had je een bepaalde maximum prijs in gedachte ? Wat is jouw uitleg van ‘langere tochten’ ? 10 uur moet doorgaans wel lukken zonder opladen en anders met een powerbank. De Bolt heeft niet zo lang een upgrade gehad met kleurenscherm, de Roam is iets ouder en heeft minder kleuren. Functioneel zijn ze gelijk aan elkaar. De Roam is groter qua formaat en dat kan een voordeel zijn met het aflezen (iets met leeftijd van de ogen). De Karoo heeft mooie hardware specs en als gevolg hiervan verschijnen er zeer regelmatig nuttige updates. De overname door SRAM heeft hierdoor voor- en nadelen. Over het batterijgebruik lees ik iets minder positieve berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
EdwinW schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:41:
Had je een bepaalde maximum prijs in gedachte ?
Nee, d.w.z. Als het minimaal drie jaar meegaat zijn de prijsverschillen hier secundair (allemaal rond 300-400].
Wat is jouw uitleg van ‘langere tochten’ ? 10 uur moet doorgaans wel lukken (…/Karoo) Over het batterijgebruik lees ik iets minder positieve berichten.
Ideaal zou zijn dat twee dagtochten van 8 uur zonder opladen zou lukken. Maar dat kunnen ze alledrie niet, dus 10 is prima.
De Roam is groter qua formaat en dat kan een voordeel zijn met het aflezen (iets met leeftijd van de ogen).
Ben benieuwd of dat echt uitmaakt.
De overname door SRAM heeft hierdoor voor- en nadelen.
Voor ons zeer doorsnee gebruik hoop ik dat dit irrelevant is (we vragen om ‘een derailleur’ bij de fm, niet om een spec groepenset ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Garmin Varia Radar?

Ik heb m cadeau gekregen en hij lijkt wel te werken, maar de lamp erin lijkt me veel te fel, is dat nog in te stellen?

Ik vond online wel iets voor als je een Garmin fietscomputer hebt maar ik heb een Wahoo.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:17
SirLenncelot schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:57:
Heeft iemand ervaring met de Garmin Varia Radar?

Ik heb m cadeau gekregen en hij lijkt we te werken, maar de lamp erin lijkt me veel te fel, is dat nog in te stellen?

Ik vond online wel iets voor als je een Garmin fietscomputer hebt maar ik heb een Wahoo.
Afhankelijk van het model zijn er meerdere opties, ik heb zelf de RTL 515 en rijd met de lamp op peleton modus (de meest gedimde optie) wanneer het schemerig is of donker is. Overdag rijd ik zonder de lamp aan, maar wel met de radar aan.

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
scraemus schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Afhankelijk van het model zijn er meerdere opties, ik heb zelf de RTL 515 en rijd met de lamp op peleton modus (de meest gedimde optie) wanneer het schemerig is of donker is. Overdag rijd ik zonder de lamp aan, maar wel met de radar aan.
Yes de 515. Bedoel je hiermee de optie die je krijgt na 2x de fysieke knop induwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLenncelot schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:08:
Bedoel je hiermee de optie die je krijgt na 2x de fysieke knop induwen?
Heb je uberhaupt de handleiding gelezen, of ben je gewoon lui.. en kom je het maar hier vragen? Er zijn ook tig aantal YT-filmpjes te vinden die je met handen en voeten uitleggen hoe de Varia werkt, bv. deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@RigolleM als je pedant probeert te reageren dan helpt het ook wel om überhaupt relevante links te posten.

Ok laat ik de vraag herformuleren. Ik snap prima hoe het apparaat werkt en de waardeloze handleiding (Garmins famous for it) heb ik gelezen. Maar de gematigde lichtsterkte is imho nog steeds sterk genoeg om een piloot op hoogte mee te verblinden.

Op deze pagina wordt gesproken over andere lichtsettings. Maar het lijkt me nu een Garmin-device-only feature die niet naar de Wahoo is gebracht.

Correct? Of is er nog een manier om de lichtsterkte van de led terug te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BoerBierIk begrijp dat Garmin een hogere leercurve heeft dan andere toestellen, maar éénmaal je door hebt hoe het werkt, is er perfect mee te leven. Ik herken de problemen qua navigatie, maar als je ook begrijpt wat er verkeerd aan het lopen is, dan zijn de frustraties ook een pak kleiner.

De eerste fout die men maakt is dat men denkt dat men een route rijdt, zoals in de wagen van punt A naar B en de GPS kiest dan de perfecte route.. wijk je af gaat hij een alternatief berekenen op basis van punt A.

Op een Garmin Edge maak je voor 99% gebruik van een track, en het is bedoeling om die track na te rijden. Let goed op de woordkeuze 'track', want daar bevindt zich het addertje onder het gras. De meesten verwachten als je dan verkeerd rijdt, wat ook de reden mag zijn, dat hij je een omleiding gaat voorstellen, mispoes... gaat niet gebeuren, hij wil je persé terug sturen naar het punt die je gemist hebt, want je rijdt een track. Google maar eens naar het verschil tussen track en route.

Wat doe je dan in zo'n situatie? Er zijn verschillende mogelijkheden, één je keert terug naar het punt, kan je doen als je bent verkeerd gereden, door bv. een afslag te missen. Kom je aan wegenwerken of de baan is afgesloten wegens een wijkfeest. Dan kan je 2 zaken doen, ofwel negeer je het herberekenen (staat bij op vragen) en rij je een stukje om.. na een tijdje laat je hem alsnog herberekenen en dan ga je zien dat hij een alternatieve route heeft gevonden. Het herberekenen staat uit en zoek je zelf naar een alternatief, door uit te zoomen op de kaart en wat om te rijden en je zorgt zelf dat je terug op de 'track' komt.

Om het herbereken minder lang te laten duren, kies je beter voor kortere tracks, dus i.p.v. een rit van 8 uur in één track, halveer je de track en laadt het tweede deel in als je het eerste deel hebt gereden. Ik rij meestal ergens heen en keer via een andere weg terug. De heenreis is dan track 1, terugreis track 2... Ik stoor mij niet aan verschillende activiteiten, we plakken die achteraf toch terug aan mekaar.

En zet alsjeblieft die afslagbegeleiding af... want dat dient bij een Garmin Edge nergens voor, en voorkomt ook een pak frustraties tijdens het navigeren. Je kan perfect een route rijden puur op kaart, door in te zoomen tot 120m.. wil je extra datavelden op je kaart dan kan je een ConnectIQ voor installeren, waar je 6 datavelden op kwijt kunt.

Als je zo tevreden bent van de Fenix 7 dan kan je ook eens kijken naar de Edge 1040, kost een pak minder dan die Fenix :*) Als ik de karige reviews rond navigatie mag geloven, dan werkt alles véél sneller...

Btw. de Edge Explorer is ook geen referentiepunt, die is nog gebaseerd op de Edge x20-reeks en die heb ik zelfs overgeslagen, want dat was pas huilen met de pet op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SirLenncelot schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:01:
@RigolleM als je pedant probeert te reageren dan helpt het ook wel om überhaupt relevante links te posten.

Ok laat ik de vraag herformuleren. Ik snap prima hoe het apparaat werkt en de waardeloze handleiding (Garmins famous for it) heb ik gelezen. Maar de gematigde lichtsterkte is imho nog steeds sterk genoeg om een piloot op hoogte mee te verblinden.

Op deze pagina wordt gesproken over andere lichtsettings. Maar het lijkt me nu een Garmin-device-only feature die niet naar de Wahoo is gebracht.

Correct? Of is er nog een manier om de lichtsterkte van de led terug te schroeven?
De links (handleiding & YT) staan er nochtans bij... _/-\o_

Die lichtsterkte is inderdaad op een heldere dag goed zichtbaar, en ja ik zie ook sterretjes als ik er recht in kijk, maar de bedoeling hiervan is dat de achterliggers je ook zien... van ver... en we rijden niet altijd als het zonnetje schijnt. De mijne staat op flitsen... en auto's die mij aan 100 km/u voorbij vlammen, gaan mij gezien hebben. Ik zet het licht wel uit als ik op een fietspad kom, en zet hem terug aan als ik op de openbare weg kom. Als ik met maten ga fietsen, dan staat het licht ook uit...

En helaas heb je een Garmin nodig om die lichtsterkte aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier een karoo 2
BoerBier schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:49:
We zoeken een fietscomputer die:
[list]
• GPX-routes kan laden en navigeren.
Check
• Zo eenvoudig mogelijk in gebruik en interactie is, bij omrijden of laden van nieuwe routes, of andere dingen die onderweg gebeuren (hoe snel ben je weer op weg als het computertje toch crashed?). Bedenk ook dat een casual fietser in wintermaanden niet fietst, dus je wil zo min mogelijk hoeven 'leren'.
Makkelijke bediening en je kan onderweg nog voor een andere route kiezen. En omleidingen weet ie binnen een paar seconden.
Verder nu 1.5 jaar in gebruik en nog geen crash gehad.
• Langere tochten aankan met batterij, upload naar Strava.
Kleine 10% per uur maar kan eventueel nog langer in batterij spaar modus.
En bij mij upload hij na elke rit naar verschillende platforms waaronder Strava.
• Een merk/fabrikant met een flink marktaandeel, zodat updates en support komende jaren beschikbaar zijn (en niet een plots faillissement).
[/list]
Zeer regelmatig nuttige updates (pakweg elke 2 weken) maar een faillissement kan ik niet inschatten maar volgens mij gaat het prima met hammerhead.
Garmin valt af, gezien ervaring met de explore, dus dan zie ik nu 3 opties, lastig om daar tussen te kiezen:
  • Wahoo Elemnt Roam: veel gezien merk, hier en daar wordt gezegd dat het tot Garmin staat als iOS tot Android. Zonder die discussie te openen: rigoreuze focus op gebruiksgemak is wat we willen.
  • Wahoo Elemnt Bolt: idem maar een iets kleiner scherm, zou ook prima kunnen werken, berichten hoeveel het grotere scherm uitmaakt wisselen een beetje.
  • Hammerhead Karoo 2: die zie ik nooit maar er zijn een paar mensen hier heel enthousiast. Bediening via een website, dus onderweg is een telefoon nodig én een internetverbinding voor bepaalde acties (misschien is dat per saldo ook zo voor Wahoo.
Benieuwd naar jullie suggesties.
Bediening via een website?
Alleen een route of workout maak je extern, en pas ik onderweg eigenlijk nooit aan ook al heb ik mijn telefoon bij. Maar je kan onderweg nog van route wisselen / navigeren naar een punt bijvoorbeeld je huis.
Data analyse achteraf gaat ook extern.

Hier iig heel tevreden maar heb geen referentie materiaal.

@RigolleM Ik blijf het raar vinden dat je “er mee kan leven” dat een premium merk als Garmin zoveel “net niet” keuzes maakt, hier was ik laatst zo stug om de karoo navigatie te negeren en m’n eigen weg te kiezen maar toen kon ik een trap af met de fiets dus de volgende keer luister ik weer netjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 26-06-2022 21:02 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Garmin Edge Explore
Om samen te kunnen fietsen en allebei de route te hebben, kocht ik voor mijn vriendin de Garmin Edge Explore. Idee was dat het een eenvoudig, betrouwbaar apparaat zou zijn dat één ding goed moest doen: de geplande route tonen op de kaart en routeaanwijzingen geven.

Na bijna 2 jaar en enige tientallen keren in gebruik: Ondanks touchscreen en grote knoppen is het onvoldoende intuïtief, heeft de explore moeite met lange tochten (> 50km schat ik in) en allerlei ander gedoe. Gevolg is dat je de eerste kilometers geen navigatie hebt (hij is dan nog aan 'berekenen') en tijdens de rit vaak verkeerd rijden, of uitval. Of de unit is vastgelopen of gewoon even tijd nodig heeft om op een schermklik te reageren is vaak niet te zien. Waarom dit apparaat door CoolBlue (en anderen) wordt aanbevolen ontgaat me volledig.

We gaan nu een Wahoo Elemnt Roam proberen.
Dan lijkt er denk ik iets mis te zijn met jouw device. Zelf ben ik een tevreden Edge Explore gebruiker. En nu is mijn gemiddelde rit niet zo lang, maar boven de 50km kom ik toch vaak genoeg, en nooit problemen mee gehad. Werkt redelijk soepel (ja je merkt het verschil tussen touchscreen van je telefoon en van de Edge explore in hoe responsief het is, maar doet het prima), eigenlijk zo goed als nooit vastgelopen (nooit is een groot woord, maar herinner me niet de laatste keer dat het gebeurd is), nooit verbinding met sensoren verloren.

Qua UI, misschien is het wat je gewend bent, maar veel meer dan een route selecteren en de start knop indrukken hoef ik er niet mee te doen, en dat werkt prima.

En waarom hij aangeraden wordt is natuurlijk een inkopper: Hij is de goedkoopste, en voldoet voor een hoop. Alleen de 530 komt in de buurt, maar die is kleiner (wat voor sommige natuurlijk een pluspunt is), en zal zeker niet intuitiever zijn.
RigolleM schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:03:
@BoerBierIk begrijp dat Garmin een hogere leercurve heeft dan andere toestellen, maar éénmaal je door hebt hoe het werkt, is er perfect mee te leven. Ik herken de problemen qua navigatie, maar als je ook begrijpt wat er verkeerd aan het lopen is, dan zijn de frustraties ook een pak kleiner.

De eerste fout die men maakt is dat men denkt dat men een route rijdt, zoals in de wagen van punt A naar B en de GPS kiest dan de perfecte route.. wijk je af gaat hij een alternatief berekenen op basis van punt A.

Op een Garmin Edge maak je voor 99% gebruik van een track, en het is bedoeling om die track na te rijden. Let goed op de woordkeuze 'track', want daar bevindt zich het addertje onder het gras. De meesten verwachten als je dan verkeerd rijdt, wat ook de reden mag zijn, dat hij je een omleiding gaat voorstellen, mispoes... gaat niet gebeuren, hij wil je persé terug sturen naar het punt die je gemist hebt, want je rijdt een track. Google maar eens naar het verschil tussen track en route.
Ik gebruik zelf Basecamp, en heb dan dus 'routes'. Dan kan hij je zo weer naar de route navigeren (of nou ja, afhankelijk waar je volgende puntje precies ligt). Maar goed, eerlijk is eerlijk, ik zou niet snel Basecamp aanraden aan mensen, ding krijgt geen prijzen voor gebruiksvriendelijkheid :P .
En zet alsjeblieft die afslagbegeleiding af... want dat dient bij een Garmin Edge nergens voor, en voorkomt ook een pak frustraties tijdens het navigeren. Je kan perfect een route rijden puur op kaart, door in te zoomen tot 120m.. wil je extra datavelden op je kaart dan kan je een ConnectIQ voor installeren, waar je 6 datavelden op kwijt kunt.
Ik zie echt niet waarom ik afslagbegeleiding uit zou willen hebben. Natuurlijk, net als bij je auto navigatie komt hij weleens met een afslag wat geen afslag is maar een bocht in de weg, maar onder de streep vind ik het toch echt een stuk handiger dat hij gewoon piept als ik moet opletten omdat er een bocht aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens voor als toevallig andere het probleem ook hebben: De Garmin snelheidssensor 2, heeft een firmware update nodig (vraag me niet waarom...). Na een 50% kapte hij er steeds mee bij mij. Uiteindelijk iemand anders gevonden bij wie hij na een 14% zijn verbinding verloor. Oplossing: Blijkbaar kost firmware update doorvoeren meer van de batterij. Nieuwe batterij erin gedaan, ondanks dat de oude nog een "Ok" status had, en toen werkte het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 22:28
Tinusvolkel schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:51:
Kleine 10% per uur maar kan eventueel nog langer in batterij spaar modus.
Vergeleken met mijn Bolt V2 (waar ik op alle punten heel tevreden mee ben) vind ik dat matig. Daarmee had ik na een rit van 11 uur laatst nog 41% over, en dat is met alle mogelijke sensoren gekoppeld. Met 10% per uur kom je dus met een rit van "slechts" 10 uur al in de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Voor mensen die fietsen maar ook andere sporten doen (zoals hardlopen) en zich afvragen welke combinatie van fietscomputers/horloges voldoende is.

tl;dr
Het sporthorloge Fenix 7x is (met stuurhouder) een uitstekende fietscomputer. En fijner dan bijv. de Edge 530. De Garmin Edge 530 heb ik 2 jaar gebruikt, waarvan de laatste 6 maanden i.c.m. een Fenix 7x.
Daarnaast een teleurstellende ervaring met het instapmodel Garmin Edge Explore.
Het maar net hoe je hem gebruikt. Ik zou het scherm véél te klein vinden. Ik heb bv ook een radar, als die data óók nog op dat kleine schermpje moet.... Bovendien; als je je horloge als navi gebruikt (op je stuur) dan heb je weer geen HR; tenzij je daar dan weer een band voor pakt. Wat mij betreft broekzak vestzak dus.
Ik heb een VA3 met een Edge 530, 4 verschillende fietsen met tal van sensors... En met die dunne polsjes van mij is zo'n koelkast van een horloge geen gezicht ;) Voor andere sporten, zoals hiking, wandelen, skaten kan ik prima met de VA3 uit de voeten.

Kortom, lijkt me een erg persoonlijke voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 26-06-2022 22:39 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:20:
Ik gebruik zelf Basecamp, en heb dan dus 'routes'. Dan kan hij je zo weer naar de route navigeren (of nou ja, afhankelijk waar je volgende puntje precies ligt). Maar goed, eerlijk is eerlijk, ik zou niet snel Basecamp aanraden aan mensen, ding krijgt geen prijzen voor gebruiksvriendelijkheid :P .
Grappig dit... en op de Edge maakt hij er een koers van... en een koers is juist ja.. een track :+
Ik zie echt niet waarom ik afslagbegeleiding uit zou willen hebben. Natuurlijk, net als bij je auto navigatie komt hij weleens met een afslag wat geen afslag is maar een bocht in de weg, maar onder de streep vind ik het toch echt een stuk handiger dat hij gewoon piept als ik moet opletten omdat er een bocht aan komt.
En bij 3 bochten na elkaar... welke volgende bocht moet je dan nemen, want eer de weergave van de eerste bocht weg is, ben je al lang voorbij de derde bocht 8) Nope, afzetten die handel... en lekker naar kaartje kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:51:
@RigolleM Ik blijf het raar vinden dat je “er mee kan leven” dat een premium merk als Garmin zoveel “net niet” keuzes maakt, hier was ik laatst zo stug om de karoo navigatie te negeren en m’n eigen weg te kiezen maar toen kon ik een trap af met de fiets dus de volgende keer luister ik weer netjes.
Ik leef er al sinds 2009 mee, toen nog een Edge 705... er was toen niks anders... Nu heb je inderdaad Wahoo Elemnt en Hammerhead Karoo als alternatief, maar het is daar ook niet allemaal rozegeur en maneschijn, anders reed ik met één van beiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RigolleM schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:06:
[...]

Grappig dit... en op de Edge maakt hij er een koers van... en een koers is juist ja.. een track :+
Zoals jij het omschrijft ging ik ervan uit dat je het had over het verschil tussen wat hij bij Basecamp een koers en een kruimelspoor noemt. Waarbij bij de ene je een paar punten hebt, en de andere elke 50m ofzo een punt staat.

Als ik die koers naar mijn Edge stuur iig, dan komt hij er gewoon in met de punten die ik in Basecamp heb ingevoerd. Mis ik dus een afslag, dan (afhankelijk waar punten precies staan), kan hij gewoon mij opnieuw de route op sturen via bijvoorbeeld de volgende afslag. Enige nadeel is dat er geen hoogteprofielen in zitten, daarvoor moet ik hem naar kruimelspoor omzetten. Niet echt een issue in Nederland, ben je ergens waar meer hoogteverschil is dan het lokale viaduct, dan kan dat wel handig zijn.
[...]

En bij 3 bochten na elkaar... welke volgende bocht moet je dan nemen, want eer de weergave van de eerste bocht weg is, ben je al lang voorbij de derde bocht 8) Nope, afzetten die handel... en lekker naar kaartje kijken...
1. Huh? Hij zal gewoon een kaartje laten zien wanneer de bocht eraan komt, en daarop kan je zien welke je nodig hebt. Zit je ergens met een hoop mogelijke afslagen (eg in een stad), dan zou ik zeker de kaart gebruiken, en meestal staat hij bij mij ook op de kaart hoor, maar:
2. Het één sluit het ander niet uit, je kan de kaart aan hebben staan en afslagen aan hebben staan. Of zelfs
3. Je kan afhankelijk van de situatie weleens wisselen of je de kaart wil, hoogteprofiel wil, of gewone data schermpjes wil.

Overigens waarschuwingen voor gevaarlijke bochten, die zou ik dan wel direct uitschakelen :P . En uiteraard, als andere ook liever zonder afslagbegeleiding rijden is dat hun goed recht, maar een hoop zullen gewoon liever met rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 27-06-2022 08:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-05 08:11
Zojuist live gezet, mijn review van de Karoo 2.

Benieuwd wat jullie ervan vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 27-06-2022 10:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-04 20:57
@havana Je linkt naar een oude post over tijdelijke switch naar Garmin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:17:
[...]
Zoals jij het omschrijft ging ik ervan uit dat je het had over het verschil tussen wat hij bij Basecamp een koers en een kruimelspoor noemt. Waarbij bij de ene je een paar punten hebt, en de andere elke 50m ofzo een punt staat.
Neen, heb zelfs nooit Basecamp vermeld.. Oldskool track vs route. Ik gebruik eigenlijk Basecamp niet (meer), maar volgens mij kent hij de term 'koers' niet, enkel maar tracks en routes. Waarom zou je in godsnaam om de 50m een trackpoint zetten... Als ik een track zelf teken, en ik wil een mooie bocht maken dan heb ik om de paar meter een trackpoint anders heb ik een rechte lijn, en dat wil ik niet. Vroeger hadden de GPS toestellen een limitatie van 500 trackpoints, en bestonden er tools om een track te optimaliseren van bv. 1 000 trackpoints naar 500, maar als je die dan in Mapsource (voorganger van Basecamp) controleerde liepen sommige tracks los door gebouwen of weiland... Gelukkig zijn we daar vanaf.. 8)
Als ik die koers naar mijn Edge stuur iig, dan komt hij er gewoon in met de punten die ik in Basecamp heb ingevoerd. Mis ik dus een afslag, dan (afhankelijk waar punten precies staan), kan hij gewoon mij opnieuw de route op sturen via bijvoorbeeld de volgende afslag. Enige nadeel is dat er geen hoogteprofielen in zitten, daarvoor moet ik hem naar kruimelspoor omzetten. Niet echt een issue in Nederland, ben je ergens waar meer hoogteverschil is dan het lokale viaduct, dan kan dat wel handig zijn.
Moet je mij eens uitleggen hoe je dit voor mekaar krijgt, want ik mis volgens mij iets.. Enige manier om een route te hebben op een Garmin Edge, is via navigeren via een adres (waypoint, poi,..) of als je afwijkt van de koers dan maakt hij een een stukje route aan.
1. Huh? Hij zal gewoon een kaartje laten zien wanneer de bocht eraan komt, en daarop kan je zien welke je nodig hebt. Zit je ergens met een hoop mogelijke afslagen (eg in een stad), dan zou ik zeker de kaart gebruiken, en meestal staat hij bij mij ook op de kaart hoor, maar:
2. Het één sluit het ander niet uit, je kan de kaart aan hebben staan en afslagen aan hebben staan. Of zelfs
3. Je kan afhankelijk van de situatie weleens wisselen of je de kaart wil, hoogteprofiel wil, of gewone data schermpjes wil.
Neen, ik heb het over bochten die mekaar snel opvolgen... eerst links, 20m verder naar rechts, 10m verder terug naar links... bijvoorbeeld... staat afslagbegeleiding aan, dan zie je enkel eerst links... en ben je al lang voorbij die 2de rechtse... tegen dat op het scherm komt.. krijg je dan inderdaad een hoop miserie... met u-bochten als gevolg. Staat afslagbegeleiding af, dan zie je mooi op de kaart hoe de situatie is en mis je niks.
En inderdaad als je niet op kaartweergave staat krijg ik, met afslagbegeleiding uitgeschakeld, onderaan een pijl en straatnaam waar ik moet afslaan.
Overigens waarschuwingen voor gevaarlijke bochten, die zou ik dan wel direct uitschakelen :P . En uiteraard, als andere ook liever zonder afslagbegeleiding rijden is dat hun goed recht, maar een hoop zullen gewoon liever met rijden.
Mocht het snel werken, zou ik het ook gebruiken.. zoals ik gezien heb bij een Karoo 2. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Neen, heb zelfs nooit Basecamp vermeld.. Oldskool track vs route. Ik gebruik eigenlijk Basecamp niet (meer), maar volgens mij kent hij de term 'koers' niet, enkel maar tracks en routes. Waarom zou je in godsnaam om de 50m een trackpoint zetten...
Nou ja, omdat anders bijvoorbeeld hoogteprofiel niet werkt. Maar dat doe je uiteraard niet handmatig, doet hij gewoon voor je.

Maar als je dat niet bedoelde, dan om eerlijk te zijn herken ik de rest van je punt niet. Want als ik afslag mis dan zal mijn Garmin me gewoon de volgende afslag laten pakken. Oké soms wil hij je eerst laten omkeren, maar dat ligt eraan hoe hij vindt dat de snelste route is om bij zijn volgende waypoint te komen, en waar dat waypoint precies is. Maar als mijn volgende waypoint op 4km afstand is, dan heeft hij gewoon een route naar dat waypoint zover als ik het begrijp. IIG als ik dan de afslag mis, dan berekent hij opnieuw hoe ik moet rijden, en dan zal hij vaak gewoon de volgende afslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:11
RigolleM schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Neen, ik heb het over bochten die mekaar snel opvolgen... eerst links, 20m verder naar rechts, 10m verder terug naar links... bijvoorbeeld... staat afslagbegeleiding aan, dan zie je enkel eerst links... en ben je al lang voorbij die 2de rechtse... tegen dat op het scherm komt.. krijg je dan inderdaad een hoop miserie... met u-bochten als gevolg. Staat afslagbegeleiding af, dan zie je mooi op de kaart hoe de situatie is en mis je niks.
En inderdaad als je niet op kaartweergave staat krijg ik, met afslagbegeleiding uitgeschakeld, onderaan een pijl en straatnaam waar ik moet afslaan.
Gek, dit herken ik ook totaal niet op mijn Edge Explore. Ik zie gewoon een kaartje met de situatie en bij meerdere bochten kort op elkaar zie je één langere pijl die over meerdere bochtjes heen loopt. Gewoon de pijl volgen zoals je bij een enkele bocht ook zou doen. Dat gaat eigenlijk nooit echt mis, mits je de kaart goed leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-05 08:11
CuttingStorm schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:04:
@havana Je linkt naar een oude post over tijdelijke switch naar Garmin ;)
fixed.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millerman_sf schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Gek, dit herken ik ook totaal niet op mijn Edge Explore. Ik zie gewoon een kaartje met de situatie en bij meerdere bochten kort op elkaar zie je één langere pijl die over meerdere bochtjes heen loopt. Gewoon de pijl volgen zoals je bij een enkele bocht ook zou doen. Dat gaat eigenlijk nooit echt mis, mits je de kaart goed leest.
Sorry niet bocht maar afslag, dus echt 90° links, daarna 90° rechts en dan terug links... snelle bochten na mekaar doet hij inderdaad goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:11
Ook dan zie ik een lange pijl met een knik er in. Of de bochten zitten ver genoeg van elkaar dat het wel goed gaat. Maar wellicht fiets je een pak harder dan ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millerman_sf schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:24:
Ook dan zie ik een lange pijl met een knik er in. Of de bochten zitten ver genoeg van elkaar dat het wel goed gaat. Maar wellicht fiets je een pak harder dan ik ;)
Het zou een lange pijl met 3 knikken moeten zijn... ;)

Maar het toestel is gewoon niet snel genoeg om de kaart te draaien, merk ik ook als ik enkel kaartweergave gebruik, maar ik zie al 100m voor de afslag wat de situatie is, dus na afslag 3 moet ik nog ff wachten tot hij terug de juiste richting toont. Op een Edge 1040 heb ik gezien dat dit zou opgelost zijn, de kaart draait vloeiend mee, zoals het hoort te zijn, zoals hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Zaterdag nog best krap met mijn edge830 kwa batterij, 300km met 9u45 fietsen. (en garmin 10u10 aanstond)
Op het eind had ik nog 12% batterij over.

Geen idee waarom batterij zo rap ging.
Rijd wel eens vaker 300km ritjes maar heb dan meestal wel ruim meer over.
Komt het door het vele bochtenwerk dat de navigatie moest tekenen.
Onder de bomen fietsen dus automatische helderheid die omhoog gaat ?
Achterlamp had ik gekoppeld via ant+, maar stond uit.

Opzich zou de edge1040 wel handig zijn voor mijn ritten, maar ik hoef niet zo'n grote fietscomputer. (en dan moet ik ook wat mounts vervangen)
En om nou een edge1040 te kopen om naast de 830 te gebruiken voor de echte lange ritten...
Voor komend weekend met de grenspalen hang ik de powerbank wel direct aan de garmin vanaf de start, zo'n rit waar ik niet echt plan lang te gaan stoppen nml.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 20:42
Ik denk dat hij meer moet rekenen omdat GPS ontvangst in het bos vaak niet zo best is, dus herbereken als hij weer wat ontvangt, proberen sattelieten te vinden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zal ook meespelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:11
Ik heb sinds een paar weken de edge 1040. Het is me al een paar x voorgekomen bij zowel mtb als wegwielrennen dat mijn positie helemaal verkeerd is. Ik zou zogezegd in een straat zitten die in werkelijkheid 15m verder is. Ik heb multignss aan staan.. De enige workaround die ik voorlopig hanteer is gps uit en terug aanzetten. Nieuwste software is geïnstalleerd. Nog iemand die deze klachten herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:47
Cloclo100 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:01:
Ik heb sinds een paar weken de edge 1040. Het is me al een paar x voorgekomen bij zowel mtb als wegwielrennen dat mijn positie helemaal verkeerd is. Ik zou zogezegd in een straat zitten die in werkelijkheid 15m verder is. Ik heb multignss aan staan.. De enige workaround die ik voorlopig hanteer is gps uit en terug aanzetten. Nieuwste software is geïnstalleerd. Nog iemand die deze klachten herkent?
15 meter? Dat is dan niet super nauwkeurig, maar ook niet echt helemaal verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

De 1040 is bizar nauwkeurig bij mij. Scheelt veelal nog geen meter of 2.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Swedish_Chef schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:26:
[...]

15 meter? Dat is dan niet super nauwkeurig, maar ook niet echt helemaal verkeerd.
Nee integendeel. Met die gnss is hij super nauwkeurig, maar de kaart klopt gewoon niet precies 🤷‍♂️. Ik zat in de bos te kijken naar een pad door de dichte begroeiing, wat er natuurlijk niet was. Toen ik dus gps aan en uit zette, bleek dat het juiste pad 15m verder was. Ik dacht eerst dat het aan de gpx lag maar nu is het al meerdere keren voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Cloclo100 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:01:
Ik had het afgelopen dinsdag ook op een ritje met m'n 530.
Positie van de cursor klopte op zich wel, maar ik 'reed' volgens Garmin op de straat naast de werkelijke.
Had zoiets van zal wel, omdat ik de route toch op de kaart zag en zal wel goed komen.
Een tijdje verder zat de cursor weer wel op de route, maar ergens halverwege week ie ook weer kort even af.
Zou bijna denken dat er een fout in de satelietcommunicatie zat.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
magic_nl schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Ik had het afgelopen dinsdag ook op een ritje met m'n 530.
Positie van de cursor klopte op zich wel, maar ik 'reed' volgens Garmin op de straat naast de werkelijke.
Had zoiets van zal wel, omdat ik de route toch op de kaart zag en zal wel goed komen.
Een tijdje verder zat de cursor weer wel op de route, maar ergens halverwege week ie ook weer kort even af.
Zou bijna denken dat er een fout in de satelietcommunicatie zat.
Ja dat is exact wat ik ook aan de hand had. Maar wel bij meerdere ritten over 1,5 week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat 'Zet vast op de weg' aan? Selecteer Menusymbool > Activiteitenprofielen, selecteer een profiel en vervolgens Navigatie > Routebepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Cloclo100 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Ja dat is exact wat ik ook aan de hand had. Maar wel bij meerdere ritten over 1,5 week..
Ik heb 'm even aan Garmin Express gehangen om zeker te zijn dat ie alle updates heeft.
Meer is er volgens mij niet aan te doen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

RigolleM schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:23:
Staat 'Zet vast op de weg' aan? Selecteer Menusymbool > Activiteitenprofielen, selecteer een profiel en vervolgens Navigatie > Routebepaling.
Bij mij wel, maar ontdekte net dat GPS mode up GPS only stond.
Ga 'ns kijken of GPS + Galileo beter werkt, blijkbaar had ik die optie bij andere activiteiten profielen al aan staan.

[ Voor 9% gewijzigd door magic_nl op 30-06-2022 14:44 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik fiets graag op mijn tourfiets en ik navigeer nu met mijn telefoon & komoot. Dat werkt leuk, je ziet eens wat anders dan je standaard route. Echter de nadelen zijn hier ook bekend, slecht zichtbaar scherm en accu snel leeg. Dus ik was naar het kijken naar een fietsnavigatie. Ik had mijn oog laten vallen op de WAHOO ELEMNT BOLT V2 of de GARMIN EDGE 530. Nu vroeg ik mij af hoe deze navigatiesystemen omgaan als je niet exact de route volgt. Want ik kom vaak met bestaande routes dit soort detours tegen waarbij ik gewoon rechtuit fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsfheYtV2py5sPR-VN1QUFEbrpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ij385kZPaL52yXFGKr49LDQj.png?f=user_large

Wat ik ook handig vind is dat je de routelijn ziet staan. Als ik dat goed begrijp is dat op beide systemen ook mogelijk. Want alleen pijltjes links, rechts, rechtdoor zijn altijd een beetje afhankelijk van interpretatie en de daadwerkelijke situatie.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1 ... 71 ... 96 Laatste