Al gedaan, maar wellicht hadden jullie nog speciale optiesjoint_me schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:55:
[...]
Gebruik de keuze hulp op https://www.mantel.com/fietsnavigatie
goedkoop mogelijk is een telefoon met ant+ support en een app. Snelheidsmeters en cadans meters zijn voor relatief weinig te krijgen. Cyclemeter is wel aardig voor gewoon fietsen.
De sensoren heb je zowieso nodig voor een fietscomputer, en dit geeft je dan wat tijd om te kijken hoe je zo'n computer gebruikt. Dan kun je over een tijdje een goede keuze maken.
De sensoren heb je zowieso nodig voor een fietscomputer, en dit geeft je dan wat tijd om te kijken hoe je zo'n computer gebruikt. Dan kun je over een tijdje een goede keuze maken.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik ken wel wat mensen die en tijdje met een Teasi One hebben rond gereden (meestal prima, soms navigatie wat in de war...). Het is een niet al te dure optie.DeVliegendeNLer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:53:
Ik ben op zoek naar een zo 'goedkoop' mogelijke fietscomputer waarbij ik graag de volgende dingen zou willen hebben:
Vereist:
Snelheidsmeter (logisch)
Cadans
GPS waarbij de kaarten gratis bij te werken zijn (Turn-by-turn) Zou ook leuk zijn als de fietscomputer zelf routes kan maken op basis van aan kilometers die ik wil rijden.
Nice om erbij te hebben:
Hartslagmeter
Powermeter
Hoogtemeter
Tweedehands is overigens geen probleem.
Suggesties?
https://www.bikevision.nl/fietsnavigatie/teasi-one-4-review/
Ik weet het niet maar zou je dan niet voor een MIO kiezen?scraemus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Ik ken wel wat mensen die en tijdje met een Teasi One hebben rond gereden (meestal prima, soms navigatie wat in de war...). Het is een niet al te dure optie.
https://www.bikevision.nl/fietsnavigatie/teasi-one-4-review/
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Die zijn toch al snel weer 50 tot 100 euro duurder zover ik weet...Oxigeon schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:16:
[...]
Ik weet het niet maar zou je dan niet voor een MIO kiezen?
Ja ik gebruik mijn 12 mini, bevestigd aan een siliconen houder i.c.m. Komoot. Werkt aardig, maar bij bobbels schud mijn phone erg, iets wat ik niet lekker vind.justice strike schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:36:
goedkoop mogelijk is een telefoon met ant+ support en een app. Snelheidsmeters en cadans meters zijn voor relatief weinig te krijgen. Cyclemeter is wel aardig voor gewoon fietsen.
Ik kan natuurlijk een phone mount kopen, maar een goed kost al snel 60 euro, waardoor een fietscomputer wellicht beter is.
Van de regen in de drop...Oxigeon schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:16:
[...]
Ik weet het niet maar zou je dan niet voor een MIO kiezen?
Als ik de minst foute keuze moest maken, dan liever een Sigma Rox dan Teasi of Mio.
En als je overkopt gaat en de fiets land op zijn stuur heb je brokken van € 900.DeVliegendeNLer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:53:
[...]
Ja ik gebruik mijn 12 mini, bevestigd aan een siliconen houder i.c.m. Komoot. Werkt aardig, maar bij bobbels schud mijn phone erg, iets wat ik niet lekker vind.
Ik kan natuurlijk een phone mount kopen, maar een goed kost al snel 60 euro, waardoor een fietscomputer wellicht beter is.
Ook nog eens slecht voor de batterijconditie, als je daar rekening zou houden.
En als het regent...
En, en, en.. fietscomputer is altijd een betere keuze, als het budget het toelaat!
ik geef ook niet aan dat het een permanente oplossing is, maar geeft wel wat tijd om na te denken wat je nodig hebt.RigolleM schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:31:
[...]
En als je overkopt gaat en de fiets land op zijn stuur heb je brokken van € 900.
Ook nog eens slecht voor de batterijconditie, als je daar rekening zou houden.
En als het regent...
En, en, en.. fietscomputer is altijd een betere keuze, als het budget het toelaat!
Maargoed als hij al met een telefoon rondrijd dan denk ik dat hij al weet waar hij opzoek voor is.
Ik heb ook een paar keer Wahoo langs zien komen. (Iemand) enig idee of dat wat is?RigolleM schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:27:
[...]
Van de regen in de drop...
Als ik de minst foute keuze moest maken, dan liever een Sigma Rox dan Teasi of Mio.
dat is niet zo goedkoop mogelijk. Die beginnen bij 250, als het niet meer isDeVliegendeNLer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:56:
[...]
Ik heb ook een paar keer Wahoo langs zien komen. (Iemand) enig idee of dat wat is?
Een paar keer? Als je het woord 'Wahoo' opzoekt in dit topic, ben je halve dag zoet met lezen...DeVliegendeNLer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:56:
[...]
Ik heb ook een paar keer Wahoo langs zien komen. (Iemand) enig idee of dat wat is?
In alfabetische volgorde om geen voorkeur aan te duiden zijn Garmin Edge, Hammerhead Karoo en Wahoo Elemnt momenteel de meest verkochte toestellen. Garmin is het langst op de markt en is een gevestigde waarde, maar krijgt sinds enkele jaren stevige concurrentie van Wahoo en Hammerhead. Welk toestel je ook kiest van één van deze 3 merken, maak je nooit een foute keuze. Hoe duurder je gaat hoe meer features en/of groter scherm je krijgt, maar de basis is bij alle drie hetzelfde.
In mijn strava groep rijden de meeste met een Garmin Edge 530 of 830 (830 is de touch variant van de 530). Een enkeling rijd met de garmin edge 1030. En enkele in de strava rijden met een Wahoo.
Mijn eerste voorkeur ging in eerste instantie uit naar een Wahoo omdat mijn broer die ook heeft en alles met de phone kan aansturen. Uiteindelijk ivm prijs voor de edge 530 gekozen en heeft eigenlijk dezelfde features.
Enigste wat ik jammer vind is dat ik tijdens het navigeren geen strava segmenten zie. Maarja of dat alles is. Ik weet uberhaubt ook niet of de wahoo dit wel doet. Al geloof ik dat garmin ermee bezig is.
Qua prijs zijn ze ongeveer hetzelfde al heb ik via futurum de edge 530 goedkoper kunnen pakken. Ik meen 240
Mijn eerste voorkeur ging in eerste instantie uit naar een Wahoo omdat mijn broer die ook heeft en alles met de phone kan aansturen. Uiteindelijk ivm prijs voor de edge 530 gekozen en heeft eigenlijk dezelfde features.
Enigste wat ik jammer vind is dat ik tijdens het navigeren geen strava segmenten zie. Maarja of dat alles is. Ik weet uberhaubt ook niet of de wahoo dit wel doet. Al geloof ik dat garmin ermee bezig is.
Qua prijs zijn ze ongeveer hetzelfde al heb ik via futurum de edge 530 goedkoper kunnen pakken. Ik meen 240
De 530 ondersteund wel Strava live segments, maar dan moet je ook voor Strava betalenOxigeon schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:27:
In mijn strava groep rijden de meeste met een Garmin Edge 530 of 830 (830 is de touch variant van de 530). Een enkeling rijd met de garmin edge 1030. En enkele in de strava rijden met een Wahoo.
Klopt. Heb premium. Maar de segmenten zijn niet te zien als je een "koers" ofwel route rijd met je Garmin. Enkel tijdens "vrij" fietsen.Prulleman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:37:
[...]
De 530 ondersteund wel Strava live segments, maar dan moet je ook voor Strava betalen
BeideOxigeon schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:38:
[...]
Klopt. Heb premium. Maar de segmenten zijn niet te zien als je een "koers" ofwel route rijd met je Garmin. Enkel tijdens "vrij" fietsen.
Wat ik wel jammer vind van Garmin, is dat de integratie tussen devices er nog niet echt is. Vijf tussen een forerunner en edge als je multisport doet.
Bij wahoo is die er wel, maar dat is ook wel het enige wat er is.
Overigens kan me niet aan het idee ontrekken dat de karoo gewoon een veredelde android telefoon is en dat deze ansich hetzelfd is als een andere telefoon
overigens krijg ik met de karoo toch sterk het gevoel dat het een veredelde android telefoon is, en dan vraag ik mij voor mijzelf af wat dan de toegevoegde waarde is tov een telefoon (zoals een rugged telefoon)
Bij wahoo is die er wel, maar dat is ook wel het enige wat er is.
Overigens kan me niet aan het idee ontrekken dat de karoo gewoon een veredelde android telefoon is en dat deze ansich hetzelfd is als een andere telefoon
overigens krijg ik met de karoo toch sterk het gevoel dat het een veredelde android telefoon is, en dan vraag ik mij voor mijzelf af wat dan de toegevoegde waarde is tov een telefoon (zoals een rugged telefoon)
[ Voor 48% gewijzigd door justice strike op 26-08-2021 10:42 ]
@justice strike Karoo draait volgens mij op Android, dus als je het zo bekijkt is het een telefoon (of mini tablet). Overigens verschillen fietscomputers t.o.v. een smartphone dat de fietscomputers efficiënter omgaan met bv. GPS en het scherm over het algemeen beter afleesbaar is in de zon.
Sterker nog een Wahoo Elemnt draait ook op Android ;-)
Dus @justice strike blijft enkel nog Garmin over voor u, als we uw redenering volgen
Dus @justice strike blijft enkel nog Garmin over voor u, als we uw redenering volgen

[ Voor 48% gewijzigd door RigolleM op 26-08-2021 15:12 ]
De element Bolt en roam ook?
Leesbaarheid in de zon, bruikbaar in de regen, geïntegreerde mount, niet zoeken naar een hoesje dat compatibel is met mount én telefoon (bv Quad Lock, kan die niet meer gebruiken nu ik een Oneplus heb, en ik vind geen degelijk hoesje dat ik kan gebruiken met de tekleven Universal Mount, moet specifiek plastic zijn). En de Karoo is misschien wel groot, maar een smartphone is nog eens de helft langer. Ik vind dat toch wat te dominant worden.justice strike schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:16:
Van dat OS vind ik geen argument, het moet toch iets draaien, waarom dan niet iets dat vrij beschikbaar is en al onderhouden wordt. Met de software van een telefoon is niets mis, het is de hardware die ongeschikt is.
Ik wou dat er een android distribution was voor fietscomputers. Had je zo een Caterpillar oid kunnen halen, (of een karoo).
Maar dan koppel je in ieder geval het software gedeelte los van de hardware.
Maar dan koppel je in ieder geval het software gedeelte los van de hardware.
Een vriend van mij gebruikt Xoss. Zeker niet duur. Heb er zelf geen ervaring mee.
Omdat je voor zoiets een ander OS wil dan een smartphone OS. Met name de accuduur zal het geen goed doenMacPoedel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:29:
[...]
Leesbaarheid in de zon, bruikbaar in de regen, geïntegreerde mount, niet zoeken naar een hoesje dat compatibel is met mount én telefoon (bv Quad Lock, kan die niet meer gebruiken nu ik een Oneplus heb, en ik vind geen degelijk hoesje dat ik kan gebruiken met de tekleven Universal Mount, moet specifiek plastic zijn). En de Karoo is misschien wel groot, maar een smartphone is nog eens de helft langer. Ik vind dat toch wat te dominant worden.
Van dat OS vind ik geen argument, het moet toch iets draaien, waarom dan niet iets dat vrij beschikbaar is en al onderhouden wordt. Met de software van een telefoon is niets mis, het is de hardware die ongeschikt is.
Ah ik heb de Wahoo elemnt bolt v2 kunnen bemachtigen (voor de geïnteresseerden, Kaptein in Amsterdam had/heeft er een paar op voorraad)
Tof apparaatje, wel wat kleiner dan ik in mijn hoofd had maar goed leesbaar en alles wat ik nodig heb past er op. Het kleurenscherm is een plus, zeker met de map als met de hartslagzones. De navigatie is goed maar de gpsfix is echt trager dan mijn oude elemnt, als de gps eenmaal gevonden is werkt het probleemloos, ook als je van de route afwijkt en weer terug gestuurd moet worden.
Ik heb alleen nog niet gevonden of en hoe je het volume kan wijzigen van de meldingssignalen. Omdat deze zo hard waren heb ik ze maar helemaal uit gezet.
Tof apparaatje, wel wat kleiner dan ik in mijn hoofd had maar goed leesbaar en alles wat ik nodig heb past er op. Het kleurenscherm is een plus, zeker met de map als met de hartslagzones. De navigatie is goed maar de gpsfix is echt trager dan mijn oude elemnt, als de gps eenmaal gevonden is werkt het probleemloos, ook als je van de route afwijkt en weer terug gestuurd moet worden.
Ik heb alleen nog niet gevonden of en hoe je het volume kan wijzigen van de meldingssignalen. Omdat deze zo hard waren heb ik ze maar helemaal uit gezet.
Meh
Simpel vraagje.. welke kaarten (landen) zitten er standaard op de Garmin 830?
Twijfel tussen 1030 plus en 830, de 1030 plus heeft internationale kaarten voorgeïnstalleerd,
maar de 830?
Keuze voor Garmin is omdat ik Garmin Connect gebruik voor statistieken.
Twijfel tussen 1030 plus en 830, de 1030 plus heeft internationale kaarten voorgeïnstalleerd,
maar de 830?
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2021 19:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb geen Garmin maar lijkt me toch dat je kaarten kunt toevoegen?Sport_Life schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:49:
maar de 830?
Ja klopt, maar zo'n uitbreiding voor EU kost 50 euro kwam ik op Garmin.com tegen en het verschil tussen 830 en 1030 plus is 150 euro. Dus wordt het verschil 100 euro als er alleen Benelux kaarten op zitten, dan is de 1030plus weer interessanter.babbelbox schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:28:
[...]
Ik heb geen Garmin maar lijkt me toch dat je kaarten kunt toevoegen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je kunt de kaarten van OpenStreetMap op je Garmin zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op internet lees je hoe je dit uitvoert.
Gewoon de kaarten van Openfietsmap installeren. De handleiding en kaarten zijn hier te vinden: https://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/installation. Zelf zet ik regelmaatig de laatste Benelux versie op m'n Garmin 1030, altijd up-to-date en betere kwaliteit dan de standaard Garmin kaarten.EdwinW schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:53:
Je kunt de kaarten van OpenStreetMap op je Garmin zetten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op internet lees je hoe je dit uitvoert.
[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 28-08-2021 23:10 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Om te antwoorden op uw vraag, ook de Edge 530/830 heeft dezelfde kaarten als de 1030 (plus), namelijk de Garmin Cycling maps Europa. Deze kaarten zijn op basis van OSM kaarten met een Garmin touch!Sport_Life schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:49:
maar de 830?
Ik heb er een 6-tal maanden mee gereden en deze bevielen zeer goed, nu overgestapt op de OFM (OpenFietsMap), wegens iets lichter van achtergrond en betere routering als je de Garmin Edge laat navigeren (= geen track of route narijden).
Android an sich is niet speciaal een batterijslurper. Het hangt er vanaf wat er van gebruikt wordt (bv third party apps die in de achtergrond mogen draaien) en wat de hardware is.418O2 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:12:
[...]
Omdat je voor zoiets een ander OS wil dan een smartphone OS. Met name de accuduur zal het geen goed doen
De Wahoo toestellen hebben een heel goede accuduur en zijn gebaseerd op Android, en hebben daar geen speciaal grote accu voor maar wel heel zuinige schermen en zijn ook helemaal dicht getimmerd.
De Karoos zijn nog zichtbaar meer Android dan de Wahoos (je kunt nog apps sideloaden dacht ik) en hebben een minder zuinig scherm, maar met je telefoon haal je ook geen 12 uur screen on time met GPS. Maar goed voor zijn grootte heeft de Karoo niet de beste accuduur en daar speelt de Android implementatie misschien ook in mee.
Android heeft misschien een slechte reputatie omwille van WearOS, maar al die horloges hadden stokoude SoCs met niet al te zuinige schermen.
Misschien de Bryton Ryder 750? Geleverd standaard geloof ik met Cadans en as-sensor + hartslagsensor.justice strike schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:11:
Ik had deze vraag in het verkeerde topic gepost, dus dit is misschien dubbel.
ik ben al een tijdje opzoek naar een fietscomputer. Was in de eerste instantie tevreden met de RFLKT+ maar de bugs in het product en het feit dat mijn telefoon geen ant+ meer ondersteund doen mij steeds meer denken dat ik maar eens moet upgraden.
ik zat een lange tijd aan garmin te denken. Met name omdat ik het gevoel krijg dat ik die ook als meer dan alleen een fietscomputer te gebruiken is (toertochten etc..)
nu heb ik wel een WAHOO voucher en kreeg ik van wahoo te horen dat ze binenkort de ROAM 2 gaan introduceren. Is het de moeite waard om 2 maandjes te wachten op de Roam 2? of is de verwachting dat dit een BOLT v2 is met een groter scherm zal zijn?
Geen ervaring mee (of aandelen in

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
De Bryton Rider 750E stond een paar dagen geleden op de Belgische iBood, deze worden wel geleverd zonder hartslag-, snelheid- en/of cadanssensors. De Bryton Rider 750T bevat inderdaad de sensoren, maar de prijs zit dan al behoorlijk tegen deze van de Wahoo Elemnt Bolt v2/Garmin Edge 530 aan, dus voor zo'n klein prijsverschil zou ik niet het risico nemen van een 'onbekend' produkt.soepah schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Misschien de Bryton Ryder 750? Geleverd standaard geloof ik met Cadans en as-sensor + hartslagsensor.
Geen ervaring mee (of aandelen in..) wel 1 in de groep die er een heeft en hij is er tevreden over).
Verder ken ik het produkt niet, maar ik lees her en der dat de leercurve hoger ligt dan bij een Garmin Edge
Qua reviews is ook best karig, dus echt populair is de Bryton Rider niet.
Ik zit nu precies met hetzelfde dilemma. Kom van een Edge 520 en vrees dat er binnenkort een update aankomt van de 530 waardoor je dan met een outdated apparaat zit waar je nu de volle prijs (~€240) voor betaald.Reyad schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:43:
De Bryton 750e is nu dagdeal bij Futurum voor 220, goeie deal?
Zit nog te twijfelen tussen deze en een Garmin 530. Iemand die mij het beslissende zetje kan geven?
Voor mijzelf: Bryton is wat goedkoper te krijgen (€50 verschil); heeft kleurenscherm, touchscreen en die velden op het scherm aanpassen is wat makkelijker. De Edge zal vertrouwd zijn gezien de 520 die ik ken en voordelen van Garmin Connect. Twijfel vooral over de snelheid de Bryton tov de Edge 530 en toekomstbestendigheid.
Wat heb je gekozen, bevalt het?
[ Voor 23% gewijzigd door DutX op 31-08-2021 17:01 ]
240 euro is natuurlijk niet de volle prijs maar de prijs van een apparaat dat al langer op de markt is.DutX schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:59:
[...]
Ik zit nu precies met hetzelfde dilemma. Kom van een Edge 520 en vrees dat er binnenkort een update aankomt van de 530 waardoor je dan met een outdated apparaat zit waar je nu de volle prijs (~€240) voor betaald.
Mocht er een 540 komen dan zal die geen 240 euro kosten. Ik verwacht dan ook niet dat de 530 dan opeens 199 euro oid zal gaan kosten.
En het verandert exact niks aan de functionaliteit van je 530 natuurlijk.La1974 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:54:
[...]
240 euro is natuurlijk niet de volle prijs maar de prijs van een apparaat dat al langer op de markt is.
Mocht er een 540 komen dan zal die geen 240 euro kosten. Ik verwacht dan ook niet dat de 530 dan opeens 199 euro oid zal gaan kosten.
Sinds de laatste update van de Garmin Edge 530 doet mijn hartslagsensor het niet meer goed.
Bij het wegfietsen krijg ik een accurate hartslag te zien, maar na ongeveer 5 kilometer 'zakt' de hartslag naar ongeveer 100bpm en stijgt de hele rit nauwelijks meer. Ik maak mijn sensor (Wahoo) altijd vochtig voor het wegrijden, dus daaraan kan het niet liggen. Hebben jullie dit ook?
Bij het wegfietsen krijg ik een accurate hartslag te zien, maar na ongeveer 5 kilometer 'zakt' de hartslag naar ongeveer 100bpm en stijgt de hele rit nauwelijks meer. Ik maak mijn sensor (Wahoo) altijd vochtig voor het wegrijden, dus daaraan kan het niet liggen. Hebben jullie dit ook?
:fill(white):strip_exif()/f/image/xVSF6cxGnctZpvXI8kGTDZU7.png?f=user_large)
Dit probleem had ik ook, ik heb toen ECG gel aangeschaft om de HR band mee te bevochtigen en dat lost voor mij het probleem op (ik ben van mijzelf snel statisch geladen en dat droogt de band snel uit las ik hier en daar)MartijnMartijn schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:53:
Sinds de laatste update van de Garmin Edge 530 doet mijn hartslagsensor het niet meer goed.
[Afbeelding]
@MartijnMartijn Batterij vervangen, ook al heb je dit gedaan is geen garantie dat de batterij in orde is. En geen Duracells gebruiken wegens extra coating...
ik heb weleens zo'n setje bij het kruidvat ofzo gekocht, zo'n strip met verschillende maten knoopcellen, die gaven nieuw in mijn cadans sensor "bijna leeg" aan. Sindsdien koop ik losse merk batterijtjes en daar geen problemen mee.RigolleM schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:19:
@MartijnMartijn Batterij vervangen, ook al heb je dit gedaan is geen garantie dat de batterij in orde is. En geen Duracells gebruiken wegens extra coating...
Wat betreft die coating van duracell, die kan inderdaad problemen geven bij sommige apparaten:
https://www.dcrainmaker.c...-fr245-fr945-updates.html
Die flatliner betekent gewoon dat het signaal is weggevallen. Hij vult fictief aan met de laatste waarde. Dit is een erg bekend issue helaas; sinds v8.x is er een bug in de firmware geslopen waardoor velen problemen hebben met sensors, ongeacht het merk.MartijnMartijn schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:53:
[Afbeelding]
Voorlopig is de enige workaround; terugflashen naar de laatste v7.x firmware. Belangrijkste wat je dan mist in mijn ogen zijn de chevrons bij navigeren.
Zie https://forums.garmin.com...e-installing-8-0-firmware
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Juist ja, hebben jullie daar nog steeds last van? Bij mij was het plots weg, heb nochtans niks gewijzigd en het is ook niet meer voorgevallen.Mistraller schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:27:
[...]
Die flatliner betekent gewoon dat het signaal is weggevallen. Hij vult fictief aan met de laatste waarde. Dit is een erg bekend issue helaas; sinds v8.x is er een bug in de firmware geslopen waardoor velen problemen hebben met sensors, ongeacht het merk.
Voorlopig is de enige workaround; terugflashen naar de laatste v7.x firmware. Belangrijkste wat je dan mist in mijn ogen zijn de chevrons bij navigeren.
Zie https://forums.garmin.com...e-installing-8-0-firmware
Ja. Tijdje terug pakte hij geen data meer van de speedsensor (moest de edge een reboot geven voor het weer werkte) en gisterenavond zag ik een reconnect van van mijn Garmin watch. In het bewuste garmin topic regent het ook nog steeds klachten.RigolleM schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:52:
[...]
Juist ja, hebben jullie daar nog steeds last van? Bij mij was het plots weg, heb nochtans niks gewijzigd en het is ook niet meer voorgevallen.
---------------
Garmin is nog steeds met het issue bezig;
Garmin-Blake
I cannot speak to what may be included in the next beta for users to test, but I can assure you that this has been given a high priority. We understand the frustration this is causing and are working to find a solution as quickly as we can.
---------------
Iemand hier ervaring met kortingen op fietscomputers (garmin / wahoo)? bijvoorbeeld tijdens Black friday oid of blijven ze vast in prijs?
m.a.w.; nu kopen of nog maand of 2/3 wachten? hij gaat er toch komen
De prijzen zijn wel redelijk constant. Af en toe wel in een actie waarin tot enkele tientjes korting kan worden gekregen, maar het is niet te zeggen wanneer dat precies is. Soms is zo’n actie van bv een zaak als Futurumshop te combineren met een algemene kortingscode, dat kan aantrekkelijk zijn.soepah schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:29:
Iemand hier ervaring met kortingen op fietscomputers (garmin / wahoo)? bijvoorbeeld tijdens Black friday oid of blijven ze vast in prijs?
Black Friday is moeilijk te voorspellen, ik zie toch niet vaak acties die er uit springen.
Als ik me niet vergis komt futurum deze maand weer met een kortingsbon. Fietsen voor korting hahaSwedish_Chef schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:39:
[...]
De prijzen zijn wel redelijk constant. Af en toe wel in een actie waarin tot enkele tientjes korting kan worden gekregen, maar het is niet te zeggen wanneer dat precies is. Soms is zo’n actie van bv een zaak als Futurumshop te combineren met een algemene kortingscode, dat kan aantrekkelijk zijn.
Black Friday is moeilijk te voorspellen, ik zie toch niet vaak acties die er uit springen.
Er loopt vanaf zaterdag zelfs al een actie op strava. 20 euro korting als je 100 km fietst. Dat maakt het misschien niet automatisch de goedkoopste trouwens.Oxigeon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:04:
[...]
Als ik me niet vergis komt futurum deze maand weer met een kortingsbon. Fietsen voor korting haha
Ze hadden bij Futurum laatst wel korting op de bundel van de Edge 530 + de varia radar, maar verder inderdaad niet vaak een aanbieding op de garmins/wahoos. Meestal zijn de fietsen voor kortingsbonnen van Futurum (ook deze maand weer te verdienen via Strava) van 20 tot 25 euro de beste optiesoepah schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:29:
Edit: Ik zag toevallig dat de Edge 830 bundel (met snelheid + cadans sensor en HR meter) in de demarage deals zit voor € 440 (weet niet wat de normale prijs is, maar dat zal niet veel schelen vermoed ik..)
[ Voor 19% gewijzigd door scraemus op 03-09-2021 10:05 ]
Volgens mij maakt het allemaal vrijwel niks uit. Als voorbeeld de Edge 530; die is bij Futurum nu €269 wat dus met korting €249 wordt. Bij Decathlon is die standaard €249 en heb je nooit korting. Bij 12Gobiking is hij nu in een aanbieding €239 dus dat tientje kan je pakken. Bij de Duitse vrienden is hij vaak ook rond de zelfde prijs, maar ik zie dat bike-components hem nu voor €273 heeft staan en bike-discount voor €244.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Er zijn wel kortingen hoor. Zeker bij wahoo, daar kun je al snel 20% krijgen als het niet meer is. Maar dat is wel 20% op de retail bij wahoo zelf. Dus kijk eerst even of de webshop niet goedkoper is
[ Voor 34% gewijzigd door justice strike op 04-09-2021 00:50 ]
Ik meen me toch te herinneren dat de Karoo 2 eerder voor rond de €350 te koop stond... Nu zie ik hem alleen voor €400. Dat maakt het verschil met de Edge 1030 Plus wel vrij klein. Of kijk ik scheef en is hij ergens in een uithoek van het internet wel degelijk goedkoper te vinden?
Hij is even te bestellen geweest in dollars en werd daarna gewoon vanuit Nederland verzonden, daardoor kon ik hem kopen voor een 340 euro, echter hadden ze dit zo weer dicht gezet. Maar verder heb ik eigenlijk geen aanbiedingen gezien.Krylinck schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:07:
Ik meen me toch te herinneren dat de Karoo 2 eerder voor rond de €350 te koop stond... Nu zie ik hem alleen voor €400. Dat maakt het verschil met de Edge 1030 Plus wel vrij klein. Of kijk ik scheef en is hij ergens in een uithoek van het internet wel degelijk goedkoper te vinden?
Ik heb sowieso nog nergens de karoo 2 te koop gezien, buiten hun eigen website dan. Dus wat dat betreft is het een monopolie in mijn ogen 
De paar aanbiedingen die ik me wel herinner is: extra kleurtje gadget, of inruilen van je oude toestel voor een schamele korting. Beide niet heel interessant.
De paar aanbiedingen die ik me wel herinner is: extra kleurtje gadget, of inruilen van je oude toestel voor een schamele korting. Beide niet heel interessant.
[ Voor 36% gewijzigd door rockhopper op 06-09-2021 15:31 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Laatst nog een gratis hartslagband, maar die is al verlopen maar wie wil mag hem nog testen:rockhopper schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:30:
Ik heb sowieso nog nergens de karoo 2 te koop gezien, buiten hun eigen website dan. Dus wat dat betreft is het een monopolie in mijn ogen
Riding new roads and pushing past your limits can be incredibly rewarding. But not as rewarding as sharing that riding experience with someone else.
Share promo codeMembers only:with a friend today and when they purchase a Hammerhead Karoo 2 before August 31st, 2021*, you will each receive a Free Heart Rate Monitor.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hm, dan heb ik het wellicht verkeerd onthouden 🤔
Bevalt ie wel goed @Tinusvolkel? Net als met de Stryd icm Watch wil ik eigenlijk buiten de Garmin cloud blijven.
Bevalt ie wel goed @Tinusvolkel? Net als met de Stryd icm Watch wil ik eigenlijk buiten de Garmin cloud blijven.
Het lukt mij ook nog steeds aardig om uit die garmin cloud te blijvenKrylinck schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:55:
Hm, dan heb ik het wellicht verkeerd onthouden 🤔
Ik heb geen last van een hartslagband maar heb het onderstaande wel ooit getest, en toen werkte het maar zoals ik al schreef ik weet niet hoe stabiel het werkt.Krylinck schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:37:
[...]
Topen dan de hamvraag... heb je de Watch ermee verbonden via bijvoorbeeld Heartbeatz, zodat je geen borststrap nodig hebt?
Tinusvolkel schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:17:
[...]
Apple Watch kan het welnet even getest en werkt prima maar weet niet hoe stabiel het werkt. Verder gebruik ik een hartslagband dus heb dit niet nodig.
[Afbeelding]
Voor het fietsen is het idealiter om een borstband te gebruiken. Misschien nog ca va als je een duurtraining doet waarbij je in 1 zone blijft, maar bij tempoverschillen mist de optische HR meting veel te frequent om een juiste meting te hebben, zowel tijdens als na de rit.Krylinck schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:37:
[...]
Topen dan de hamvraag... heb je de Watch ermee verbonden via bijvoorbeeld Heartbeatz, zodat je geen borststrap nodig hebt?
Ik heb Heartbeatz ook getest met een AW6 in combinatie met een Wahoo Elemnt Bolt. Het werkt maar heb totaal geen vertrouwen in de hartslagmeting van mijn AW6 tijdens het fietsen, dus is het bij een korte test gebleven.
Tempotrainingen doe ik hardlopend of indoor op de Kickr Bike. Verder is de Watch zelfs met hardlopen bij mij al jaren spot-on. Borstband doe ik niet aan, ooit één keer geprobeerd en dat was direct de laatste keerRigolleM schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:27:
[...]
Voor het fietsen is het idealiter om een borstband te gebruiken. Misschien nog ca va als je een duurtraining doet waarbij je in 1 zone blijft, maar bij tempoverschillen mist de optische HR meting veel te frequent om een juiste meting te hebben, zowel tijdens als na de rit.
Wel goed om te weten dat het dus kan, al is het met een 3rd party app ter connectie.
Een monopolie kan je dit niet noemen. Het Albert Heijn huismerk is ook alleen bij AH kopen. Dat maakt AH nog geen monopolist.rockhopper schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:30:
Net als dat Canyon ook geen monopolist is.
Als Karoo nu als enige GPS devices voor op de fiets zou maken zou je kunnen spreken van een monopolist.
Ze hebben slechts een verkoopkanaal.
Hoe weet je dat je watch spot-on is?Krylinck schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:19:
[...]
Verder is de Watch zelfs met hardlopen bij mij al jaren spot-on. Borstband doe ik niet aan, ooit één keer geprobeerd en dat was direct de laatste keer
Het is bekend dat pols HR meting erg afhankelijk is van de drager.
DC Rainmaker die veel ervaring heeft met HR sensors schrijft in zijn review van de Garmin Fenix 6 het volgende:
Misschien ben jij die uitzondering waar het wel werkt.Again, outdoor cycling continues to be one of the hardest things for wrist-based optical HR sensors to get right.
Jarenlange ervaring met dagelijkse trainingen bij zowel hardlopen als binnen en buiten fietsen, precies weten waar de lactaatdrempel ligt en welk wattage met welke effort en hartslag correspondeert. Ik wil zeker niet beweren dat de weergegeven frequentie (ofwel de validiteit) 100% juist is, maar de betrouwbaarheid benadert dat in mijn ervaring wel. En dat geeft DCRainmaker in z'n reviews ook aan, vooral kijkend naar de Watch versus bijvoorbeeld de OH1 bovenarmband.
Hoe dan ook ga ik buiten vooral fietsen op gevoel. Ook met hardlopen heb ik me eigenlijk nooit laten leiden door hartslag maar door de perceived effort. De ene dag ben je moe of gestresst en dan is de hartslag zomaar 10-15 slagen per minuut hoger dan op de andere dag waarop je uitgerust bent.
De Fenix-serie werkte bij mij ook voor geen ene meter trouwens. Te groot en te zwaar voor mijn pols en daarmee te veel bewegingsartefacten.
[ Voor 5% gewijzigd door Krylinck op 06-09-2021 19:54 ]
grote probleem met een watch en fietsen is het vasthouden van je stuur, waardoor je spiercontracties in je armen krijgt. De kleurverschillen daarvan zijn exact hetzelfde als waar het horloge qua bloeddoorstroming naar kijkt. Als je dan met fietsen ook nog wat wind hebt die de bloedvaten doet krimpen, dan heb je precies het recept voor een cadans lock. Bij hardlopen zal je, vermits je geen vuisten maakt in het ritme van je staptempo, minder last hebben van dergelijke cadanslock.
De kleurverschillen waar je horloge naar moet kijken zijn zo klein, dat ie eerst een patroon moet herkennen voordat ie een hartslag kan weergeven. Een snelle verandering is daarom voor OHR veel moeilijker waar te nemen. Het werkt bij mij ook aardig, maar met een horloge moet je altijd veel meer naar de gemiddeldes kijken.
Als je tegelijk een band en een horloge gebruikt dan zie je dat de band veel sneller een accurate waarde toont.
De kleurverschillen waar je horloge naar moet kijken zijn zo klein, dat ie eerst een patroon moet herkennen voordat ie een hartslag kan weergeven. Een snelle verandering is daarom voor OHR veel moeilijker waar te nemen. Het werkt bij mij ook aardig, maar met een horloge moet je altijd veel meer naar de gemiddeldes kijken.
Als je tegelijk een band en een horloge gebruikt dan zie je dat de band veel sneller een accurate waarde toont.
---------------
Ik zeg toch ook niet dat ze monopolist zijn, ze zijn alleen in -mijn ogen- monopolist.La1974 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:19:
[...]
Een monopolie kan je dit niet noemen. Het Albert Heijn huismerk is ook alleen bij AH kopen. Dat maakt AH nog geen monopolist.
Net als dat Canyon ook geen monopolist is.
Als Karoo nu als enige GPS devices voor op de fiets zou maken zou je kunnen spreken van een monopolist.
Ze hebben slechts een verkoopkanaal.
Het zal wel niet de officiële definitie zijn van een monopolie maar de beperkte plaats (enkelvoud) waar ze het verkopen dus ook meteen de enige plek is waar je het kan halen, en dus is die prijs voor dat artikel daar bepalend. In mijn ogen is dat monopolie genoeg de rest is gezeur over semantiek. Maar ja er zijn inderdaad zat vergelijkbare toestellen.
Als je dan toch over monopolie wilt discussieren, dan vind jij ziggo ook geen monopolie voor kabel tv of kpn voor adsl. Strikt gesproken zal het wel kloppen, maar goed gelijkwaardige alternatieven zijn er niet, zeker niet voor iedereen.
/end of rant
En om even in te haken op de OHR discussie, er zijn ook losse OHR banden die niet de beperkingen hebben die horloges wel inherent hebben. Ik gebruik deze al sinds de rhythm+ (aangeschaft in 2015) uitkwam. En eigenlijk bevalt dat voor mijn amateur doeleinden prima. Ik merk weinig afwijkingen, doet het eigenlijk altijd prima. Maar ik geef toe dat ik niet specifiek op HR interval train. Omdat ik een vreselijke hekel heb aan borstbanden is dit voor mij een prima alternatief. Inmiddels zijn er meerdere modellen en fabrikanten, DCR test ze regelmatig. Ik heb nu de rhythm 24 in gebruik.
Ik zie dat er inmiddels alweer een nieuwe versie uit is. Een en ander, met interval tests is te lezen in deze In depth review.
[ Voor 26% gewijzigd door rockhopper op 07-09-2021 02:19 . Reden: review link erbij gezet ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
@rockhopper
Maar deze heb je niet rond uw pols maar rond je arm? En om je arm heb je een shirt er over?
Maar deze heb je niet rond uw pols maar rond je arm? En om je arm heb je een shirt er over?
Gisteren in 1,5 uur tijd heeft mijn wahoo bolt 5x een herstelactiviteit uitgevoerd en is vervolgens compleet vastgelopen. Hij ging niet meer uit en reageerde simpelweg niet meer. Na 'm thuis aan de stroom te hebben gehangen kon ik 'm uitzetten en sindsdien reageert ie weer normaal. Rit is vanaf het vastlopen ook niet meer verder opgenomen, ervoor wel.
Heb 'm gisteren teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw gekoppeld, ben benieuwd of ie het nu wel weer blijft doen. Laatste weken sowieso vaker herstelactiviteiten gehad, maar eerste keer dat ik 'm reset.
Heb erna de update meteen maar gedraaid, wellicht doet ie nog iets. Hopen dat het betert, anders gaat er een mailtje naar wahoo, al zal dat na 4 jaar weinig nut hebben (ondanks slechts 10k km).
Heb 'm gisteren teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw gekoppeld, ben benieuwd of ie het nu wel weer blijft doen. Laatste weken sowieso vaker herstelactiviteiten gehad, maar eerste keer dat ik 'm reset.
Heb erna de update meteen maar gedraaid, wellicht doet ie nog iets. Hopen dat het betert, anders gaat er een mailtje naar wahoo, al zal dat na 4 jaar weinig nut hebben (ondanks slechts 10k km).
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
je krijg in iedergeval een kortings voucher voor een nieuwe fietscomputerStufferdt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:51:
Gisteren in 1,5 uur tijd heeft mijn wahoo bolt 5x een herstelactiviteit uitgevoerd en is vervolgens compleet vastgelopen. Hij ging niet meer uit en reageerde simpelweg niet meer. Na 'm thuis aan de stroom te hebben gehangen kon ik 'm uitzetten en sindsdien reageert ie weer normaal. Rit is vanaf het vastlopen ook niet meer verder opgenomen, ervoor wel.
Hmm, toch maar eens overwegen. Rubbers hangen los en het ding lijkt het dus te gaan begevenjustice strike schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:09:
[...]
je krijg in iedergeval een kortings voucher voor een nieuwe fietscomputer
Heb geen hele goede ervaring met de wahoo klantenservice tot nu toe...
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
mijn ervaring is anders dat ze heel snel over de brug komen met een kortingsbon. Had een rflkt+ die het niet meer deed en kreeg daar een 20% korting voor om iets nieuws te komen.Stufferdt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:43:
[...]
Hmm, toch maar eens overwegen. Rubbers hangen los en het ding lijkt het dus te gaan begeven![]()
Heb geen hele goede ervaring met de wahoo klantenservice tot nu toe...
Monopolie/monopolist is een economisch beladen term, en in deze volgens mij niet van toepassing. Hammerhead houdt wel de controle op de prijs van de Karoo 2, maar kan niet vragen zoveel als het wilt want moet rekening houden met wat Garmin en Wahoo voor vergelijkbare toestellen vragen, dus geen monopolie of monopolistisch gedrag.rockhopper schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 02:09:
[...]
Ik zeg toch ook niet dat ze monopolist zijn, ze zijn alleen in -mijn ogen- monopolist.
Het zal wel niet de officiële definitie zijn van een monopolie maar de beperkte plaats (enkelvoud) waar ze het verkopen dus ook meteen de enige plek is waar je het kan halen, en dus is die prijs voor dat artikel daar bepalend. In mijn ogen is dat monopolie genoeg de rest is gezeur over semantiek. Maar ja er zijn inderdaad zat vergelijkbare toestellen.
Als je dan toch over monopolie wilt discussieren, dan vind jij ziggo ook geen monopolie voor kabel tv of kpn voor adsl. Strikt gesproken zal het wel kloppen, maar goed gelijkwaardige alternatieven zijn er niet, zeker niet voor iedereen.
/end of rant
Garmin is ook selectief in waar je welk toestel kunt kopen, een betere Forerunner dan een 245 vind je niet bij een Coolblue (en dan weer wel een Fenix), dan moet je naar een gespecialiseerde winkel. Als Hammerhead groter wordt, gaan ze misschien wel retailers gebruiken, want de eigen webshop gaat uiteindelijk wel een rem op de groei zijn.
In de VS is dit zelfs de normale gang van zaken, de fabrikant bepaalt de prijzen en wanneer korting mag gegeven worden. Geeft een winkel te grote kortingen, kan het wel eens zijn dat die geen grote orders meer kan plaatsen.
KPN en Ziggo zitten veel dichter tegen een monopolie aan.
Die OHR draag je dan wel op je bovenarm, het probleem met OHR in horloges is ook de positie op de pols. Op zich is er met OHR niets mis behalve dat het inherent iets langzamer is, maar niet zodanig dat het onbruikbaar wordt. Om een stuur vast te grijpen gebruik je je biceps niet echt, maar wel veel spieren aan je pols en daarom werkt het meestal zoveel slechter bij het fietsen.En om even in te haken op de OHR discussie, er zijn ook losse OHR banden die niet de beperkingen hebben die horloges wel inherent hebben. Ik gebruik deze al sinds de rhythm+ (aangeschaft in 2015) uitkwam. En eigenlijk bevalt dat voor mijn amateur doeleinden prima. Ik merk weinig afwijkingen, doet het eigenlijk altijd prima. Maar ik geef toe dat ik niet specifiek op HR interval train. Omdat ik een vreselijke hekel heb aan borstbanden is dit voor mij een prima alternatief. Inmiddels zijn er meerdere modellen en fabrikanten, DCR test ze regelmatig. Ik heb nu de rhythm 24 in gebruik.
Ik zie dat er inmiddels alweer een nieuwe versie uit is. Een en ander, met interval tests is te lezen in deze In depth review.
Vandaag mn Wahoo Bolt V2 binnen met cadans/snelheid/hartsensoren, was het zat om te wachten op de bundel en heb ze maar gewoon ‘los’ rechtstreeks bij Wahoo besteld.
Nu nog even uitvogelen hoe ik m het fijnst op mijn stuur krijg, (aerobar op flatbars, I know, heiligschennis) de TT mount was helaas op. Voor nu maar even met de meegeleverde stuurpen mount, andere optie is een stem mount of een bridge op de aerobars.
Nu nog even uitvogelen hoe ik m het fijnst op mijn stuur krijg, (aerobar op flatbars, I know, heiligschennis) de TT mount was helaas op. Voor nu maar even met de meegeleverde stuurpen mount, andere optie is een stem mount of een bridge op de aerobars.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Opzich is 20% een mooie bon, maar dan zou ik alsnog ~220 kwijt zijn. En wil dan eigenlijk de bolt niet verkopen (als wahoo 'm niet terug wil hebben sowieso), omdat ik 'm voor mezelf dus eigenlijk onvoldoende bruikbaar meer vind.justice strike schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:57:
[...]
mijn ervaring is anders dat ze heel snel over de brug komen met een kortingsbon. Had een rflkt+ die het niet meer deed en kreeg daar een 20% korting voor om iets nieuws te komen.
Weet ook nog niet of ik uberhaupt weer een wahoo zou willen. Bolt qua gebruiksgemak is top, maar de software is voor mij toch wat te buggy en heb er net wat te vaak gedoe mee om daar echt tevreden over te kunenn zijn.
Dat is wel goed om te weten. Wil zelf een wahoo kopen. Denk dat ik iets lager uit zou komen (dus ergens rond de 160 als ik me niet vergis) maar twijfel dus erg of ik niet voor een Garmin 530 zou moeten gaan die wel weer gewoon 250 euro is.Stufferdt schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:27:
[...]
Opzich is 20% een mooie bon, maar dan zou ik alsnog ~220 kwijt zijn. En wil dan eigenlijk de bolt niet verkopen (als wahoo 'm niet terug wil hebben sowieso), omdat ik 'm voor mezelf dus eigenlijk onvoldoende bruikbaar meer vind.
Weet ook nog niet of ik uberhaupt weer een wahoo zou willen. Bolt qua gebruiksgemak is top, maar de software is voor mij toch wat te buggy en heb er net wat te vaak gedoe mee om daar echt tevreden over te kunenn zijn.
Meestal bovenarm en inderdaad onder de mouw, soms binnenkant onderarm en in dat geval meestal open en bloot. Beide plekken werken goed voor mij. Je zult natuurlijk een kleine vertraging zien (niet relevant voor mijn doeleinden) omdat je niet de elektrische stroom meet die het hart aanstuurt, maar de "puls" in de bloedvaten nadat het hart dus al samengetrokken is.RigolleM schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:43:
@rockhopper
Verder kan je nauwkeurigheid minder worden zodra je een donker huidtype hebt of heel veel beharing of tatoo's op de plek van de sensor. Ik kan natuurlijk alleen mijn eigen huid testen en daarop werkt het voor mij dus goed.
(en zeg maar je en jij hoor, zo beleeft ben ik nou ook weer niet
@MacPoedel Ik ben eigenlijk meer in de veronderstelling dat niet de spanning in de spieren de grote factor zijn, maar meer de "knik" die je polsen maken die zorgen dat OHR in de horloges falen op de fiets. Het zou natuurlijk ook zomaar beide kunnen zijn, maar ik zet niet super veel kracht in mijn armen tijdens het fietsen, net zoals ik niet heel veel kracht zet in de armen tijdens het rennen. Buiten een sprint / trekken aan het stuur lijken me de spierspanning van beide activiteiten ongeveer gelijk te zijn.
[ Voor 63% gewijzigd door rockhopper op 07-09-2021 23:48 ]
Dat is ook hoe DCR het heeft getest en de resultaten waren inderdaad vergeleken met een HR-band zeer acceptabel. Ik had ff getwijfeld om die Scosche Rhythm+ aan te schaffen voor het binnenfietsen, daar al mijn HR-banden stuk gaan door het zweet en binnen is dat nog een pak erger. Uiteindelijk de Garmin HRM DUAL gekocht en die heeft het nu al 2 seizoenen binnen volgehouden. Ik ben een bleekscheet dus ik denk dat het bij mij ook wel goed zou werken.rockhopper schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:39:
[...]
Meestal bovenarm en inderdaad onder de mouw, soms binnenkant onderarm en in dat geval meestal open en bloot. Beide plekken werken goed voor mij. Je zult natuurlijk een kleine vertraging zien (niet relevant voor mijn doeleinden) omdat je niet de elektrische stroom meet die het hart aanstuurt, maar de "puls" in de bloedvaten nadat het hart dus al samengetrokken is.
Verder kan je nauwkeurigheid minder worden zodra je een donker huidtype hebt of heel veel beharing of tatoo's op de plek van de sensor. Ik kan natuurlijk alleen mijn eigen huid testen en daarop werkt het voor mij dus goed.
(en zeg maar je en jij hoor, zo beleeft ben ik nou ook weer niet)
En als Belg gebruiken wij meer u/uw dan je/jij/jouw in de spreektaal
De nauwkeurigheid wordt bij mij fors minder (zeg maar: "Het werkt amper") als ik het koud heb. Nu heb ik ook soms last van het fenomeen van Reynaud maar ik merk het ook bij de bloedbank, als ik het koud heb komt er simpelweg niet voldoende bloed uit het vat en mislukt de donatie. Beharing heb ik ook, maar dat maakt imho niet veel uit. Het gaat om de kleurverschillen. Daarom werkt het ook slecht als het horloge niet goed aansluit.rockhopper schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:39:
[...]
---------------
Ook in beharing zit er veel verschil, alleen valt dat niet altijd op bij iedereen (maar goed ook misschien
). Op slijtagevlakken is beharing vaak minder dat zijn dan ook de plaatsen die standaard geadviseerd worden. Ik heb juist op de plek waar een horloge standaard meet vrij veel beharing, niet dat dat meteen doorslaggevend verschil maakt, maar het zou wel degelijk mee kunnen tellen bij mij.
Ik heb bij koud weer eigenlijk nog geen verschil gemerkt bij de scosche banden. Deze zitten dan onder de kleding. Nu ben ik niet iemand die het snel koud heeft dus dat telt wellicht mee. Reynaud is wel een vervelende aandoening als je daar mee te maken hebt. Ik mag om andere medische redenen niet doneren, dus ik kan daar verder niet over mee praten. Een ander voordeel van de Scosche band bij mij is dat de fit eigenlijk altijd optimaal is en je kan de band zeer goed instellen qua strakheid/losheid. Iets dat bij horloges zeker niet altijd opgaat.
@RigolleM Ik vergeet de beleefdheid wel eens van de Belgen, risico van een Nederlands forum. Maar vooruit het kan natuurlijk geen kwaad, maar het maakt wel dat ik me meteen zo oud voel als iemand in het bejaardenhuis
Ik heb bij koud weer eigenlijk nog geen verschil gemerkt bij de scosche banden. Deze zitten dan onder de kleding. Nu ben ik niet iemand die het snel koud heeft dus dat telt wellicht mee. Reynaud is wel een vervelende aandoening als je daar mee te maken hebt. Ik mag om andere medische redenen niet doneren, dus ik kan daar verder niet over mee praten. Een ander voordeel van de Scosche band bij mij is dat de fit eigenlijk altijd optimaal is en je kan de band zeer goed instellen qua strakheid/losheid. Iets dat bij horloges zeker niet altijd opgaat.
@RigolleM Ik vergeet de beleefdheid wel eens van de Belgen, risico van een Nederlands forum. Maar vooruit het kan natuurlijk geen kwaad, maar het maakt wel dat ik me meteen zo oud voel als iemand in het bejaardenhuis
Zwart en veelrockhopper schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:16:
Ook in beharing zit er veel verschil, alleen valt dat niet altijd op bij iedereen (maar goed ook misschien). Op slijtagevlakken is beharing vaak minder dat zijn dan ook de plaatsen die standaard geadviseerd worden. Ik heb juist op de plek waar een horloge standaard meet vrij veel beharing, niet dat dat meteen doorslaggevend verschil maakt, maar het zou wel degelijk mee kunnen tellen bij mij.
Ik heb bij koud weer eigenlijk nog geen verschil gemerkt bij de scosche banden. Deze zitten dan onder de kleding.
Reynaud, tja, het voelt gek maar heb er verder geen hinder van gelukkig. Ik gebruik overigens een metalen band omdat ik allergisch blijk voor de siliconen bandjes van Garmin.
Slechte/geen metingen heb ik ook vooral indoor ervaren, met Zwift, omdat ik dan met een mouwloos shirt en een ventilator fiets. Onder kleding heb ik het inderdaad ook minder snel.
Indoor gebruik ik daarom een band, outdoor meestal nooit.
---------------
Recent een Wahoo Elemnt Bolt 2 gekocht voor tijdens het mtb-en. Erg tevreden mee, maar ter voorkoming van leed ben ik op zoek naar iets van een siliconenhoes. Iemand al een adres kunnen vinden waar deze beschikbaar zijn?
Je moet even zoeken op wahoo skin. Ze zijn er sowieso voor de Gen1 bolt, maar volgens mij is de 2 even groot? Je hebt ze van wahoo zelf maar ook van tuff luv bijvoorbeeld.Marty! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:44:
Recent een Wahoo Elemnt Bolt 2 gekocht voor tijdens het mtb-en. Erg tevreden mee, maar ter voorkoming van leed ben ik op zoek naar iets van een siliconenhoes. Iemand al een adres kunnen vinden waar deze beschikbaar zijn?
Zien jullie wel eens de garmin edge 830 in de aanbieding? Als in: redelijk wat lager de 350? Of is de best optie futurumshop met strava korting?
Thanks, die had ik ook gevonden maar de Bolt 2 heeft net een ander formaat. Misschien ben ik er net te vroeg meeStufferdt schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:21:
[...]
Je moet even zoeken op wahoo skin. Ze zijn er sowieso voor de Gen1 bolt, maar volgens mij is de 2 even groot? Je hebt ze van wahoo zelf maar ook van tuff luv bijvoorbeeld.

Dat laatsteStecaGrid schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:17:
Zien jullie wel eens de garmin edge 830 in de aanbieding? Als in: redelijk wat lager de 350? Of is de best optie futurumshop met strava korting?
Dat eerste ook wel maar met de Stravakorting kom je op hetzelfde uit.
Je kan voor 10 euro bij futurum je garantie naar 5 jaar verlengen. Dat is nagenoeg no questions asked. Dat kan je meenemen in je overweging
De Edge 1030 Plus staat ook nog in de ING Winkel. €539 en dan krijg je nog een bon van €200 bij waar je sensoren etc van kan kopen.
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1009306
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1009306
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Hier in het begin ook de keuze tussen de 530 en 830. Als ik me goed herinner is bij beide toestellen de opties hetzelfde. Alleen heeft de 830 een toucheren wat handig kan zijn. Enigste nadeel wat ik in de reviews las was dat de 830 last kan hebben van reflectie in het scherm waardoor je het minder goed kan aflezen.
Heb dus de 530 gekocht en geen seconde spijt gehad van de aankoop. Las ook reviews dat mensen van de 830 overgestapt zijn naar de 530 (meen in dit topic) met de mededeling dat het scherm op de 530 gewoon veel beter is
Heb dus de 530 gekocht en geen seconde spijt gehad van de aankoop. Las ook reviews dat mensen van de 830 overgestapt zijn naar de 530 (meen in dit topic) met de mededeling dat het scherm op de 530 gewoon veel beter is
Ik heb sinds een week de Bolt V2 binnen. Eerste indruk is dat het een prachtig simpel apparaat is dat makkelijk integreert middels de mobiele app en doet wat het moet doen. De eerste 2 ritjes gingen goed iig.
Inmiddels een Magene cadence/speed sensor gekoppeld die in het voorwiel van mijn fiets zit, echter lijkt het erop dat de Bolt denkt dat het een cadans sensor is IPV een Speed sensor. Als ik onder bomen fiets gaat de snelheid alle kanten op (vaak omlaag) en als ik weer in de open lucht kom is het weer OK. Ik had verwacht dat hij dit zou corrigeren vanzelf met deze sensor.
Na afloop in de Bolt APP zie ik ook dat hij van een rit de cadans opslaat, die is vrij gefragmenteerd als stippen weergegeven in de overzichtskaart.
Kan ik ergens expliciet instellen dat het een speedsensor is of moet ik ergens iets anders nog doen?
Inmiddels een Magene cadence/speed sensor gekoppeld die in het voorwiel van mijn fiets zit, echter lijkt het erop dat de Bolt denkt dat het een cadans sensor is IPV een Speed sensor. Als ik onder bomen fiets gaat de snelheid alle kanten op (vaak omlaag) en als ik weer in de open lucht kom is het weer OK. Ik had verwacht dat hij dit zou corrigeren vanzelf met deze sensor.
Na afloop in de Bolt APP zie ik ook dat hij van een rit de cadans opslaat, die is vrij gefragmenteerd als stippen weergegeven in de overzichtskaart.
Kan ik ergens expliciet instellen dat het een speedsensor is of moet ik ergens iets anders nog doen?
Er zijn uiteraard verschillende types van Magene, maar op de site staat bij de meeste:soepah schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:42:
Ik heb sinds een week de Bolt V2 binnen. Eerste indruk is dat het een prachtig simpel apparaat is dat makkelijk integreert middels de mobiele app en doet wat het moet doen. De eerste 2 ritjes gingen goed iig.
By reinstalling the battery, you can switch the device between speed sensor and cadence sensor modes.
Yes, dit gaat het zijn inderdaad. Afhankelijk van de kleur van het ledje (groen of rood) is het een cadans of speedsensor. Batterij eruit en opnieuw erin maakt dat je switcht van functie.Prulleman schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:52:
[...]
Er zijn uiteraard verschillende types van Magene, maar op de site staat bij de meeste:
[...]
Zijn die snelheidssensoren van magene voor een paar euro bij ome Ali een aanrader? Dat scheelt wel behoorlijk wat ten opzichte van de garmin sensoren.
Is het trouwens een mogelijkheid dat er nog een nieuwe garmin 540 of 840 uitkomt dit jaar?
Is het trouwens een mogelijkheid dat er nog een nieuwe garmin 540 of 840 uitkomt dit jaar?
vraag me af of het nog de moeite waard is met alle inklaringskosten en belasting.StecaGrid schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:
Zijn die snelheidssensoren van magene voor een paar euro bij ome Ali een aanrader? Dat scheelt wel behoorlijk wat ten opzichte van de garmin sensoren.
Je kunt natuurlijk ook voor andere goedkope cadans en snelheids meters gaan. Hoeft niet perse garmin te zijn.
De mogelijkheid is er altijd, maar ik verwacht dit jaar niet veel meer gezien het fiets seizoen voorbij is. Maar goed wie weet wat er gebeurt rond kerst...StecaGrid schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:
Wat betreft sensoren: als je het niet erg vind dat als het niet werkt, je geen support hebt en je de nauwkeurigheid met een korreltje zout neemt (iets grotere foutmarge / slechtere ijking vanuit de fabriek) en je budget belangrijker vind dan zijn het prima sensoren. Heel moeilijke apparatuur is het niet, in principe geef je de omtrek van je wiel op en telt dat ding hoe vaak het wiel rondgaat. De duurdere kunnen zelf ijken in combinatie met gps.
Ik denk niet dat Garmin rekening houdt met ons fietsseizoen, in sommige delen van onze planeet is het altijd goed weer om te fietsen :-)rockhopper schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:02:
[...]
De mogelijkheid is er altijd, maar ik verwacht dit jaar niet veel meer gezien het fiets seizoen voorbij is. Maar goed wie weet wat er gebeurt rond kerst...
De x20 en x30 zijn rond April aangekondigd geweest maar met gans het corona-gebeuren en de te korten qua onderdelen was die periode geen garantie meer. Ik had ook gehoopt om rond April iets te zien, maar is niet gebeurd, ik had zelfs de Garmin Edge 1030 plus niet verwacht... Hopelijk was dit model de laatste stuiptrekking van de huidige Edge-reeks. Als men bij de Edge x40 of xx40 niet drastisch gaan vernieuwen in de lijn met bv. Hammerhead Karoo dan weet ik niet of de opvolger van mijn Edge 830 nog een Garmin gaat zijn.
Wereldwijd is het wielrenseizoen min of meer gelijk met het Nederlandse seizoen. Verder is garmin een NA bedrijf en ik denk tot slot dat 80 tot 90% van de sales voor edge plaatsvind in het Noordelijk halfrond.
Dus ja het hoeft niet dat ze er rekening mee houden, maar het zou ook stom zijn om dat niet te doen. Dus ik blijf bij mijn stelling: -ik- verwacht dus niets meer dit jaar.
Ik denk dat alle regelmaat in ieder geval weg is zolang die chip-tekorten aanhouden, dus de reguliere cycli die we voorheen zagen zijn wel weg. Ook aankondigingen op grote evenementen zijn minder betrouwbaar als vaste voorspeller. Mocht er wel een opvolger komen dan is het inderdaad de vraag of het een waardig alternatief is voor de hammerhead.
Dus ja het hoeft niet dat ze er rekening mee houden, maar het zou ook stom zijn om dat niet te doen. Dus ik blijf bij mijn stelling: -ik- verwacht dus niets meer dit jaar.
Ik denk dat alle regelmaat in ieder geval weg is zolang die chip-tekorten aanhouden, dus de reguliere cycli die we voorheen zagen zijn wel weg. Ook aankondigingen op grote evenementen zijn minder betrouwbaar als vaste voorspeller. Mocht er wel een opvolger komen dan is het inderdaad de vraag of het een waardig alternatief is voor de hammerhead.