Ik heb vorige week de Edge Explore aangeschaft. 177 euro bij Mediamarkt, wat ik een goede deal vond en het prijsverschil met een 530 wel groot veel maakte. Dus het gokje genomen, ondanks dat mensen hier aangaven dat ie wat langzaam is. Ik zou nog even laten weten hoe die bevalt (ik heb dus geen ervaring met duurdere exemplaren zoals de 530/830 etc, dus ik weet ook niet wat ik mis

)
Heb er nu een paar ritjes mee gemaakt, zo'n 120km. De traagheid vind ik nog meevallen. Menuutjes reageren snel genoeg en ook inzoomen op de kaart gaat gewoon goed (niet zo snel als op een smartphone, maar dat had ik ook niet verwacht). Alleen als ie een koers gaat berekenen is ie wel even bezig (ik had een rondje van 70km gestart toen ik wilde vertrekken en dat werd dus even wachten...), maar in het vervolg start ik dat gewoon alvast als ik nog aan het voorbereiden ben (bidons vullen, zonnebril schoonmaken etc.

).
De interface en het navigeren e.d. vond ik eerst wel even wennen. Vooral als je kort na elkaar meerdere afslagen hebt dan moet je goed opletten. Maar inmiddels heb ik wel aardig door hoe alles werkt. Heb het hoofdscherm iets aangepast, zodat de voor mij relevante velden duidelijk in beeld staan. Ook heb ik de kaartweergave aangepast, zodat ik de afstand en snelheid eronder in beeld zie, zodat ik eigenlijk constant de kaart in beeld heb, zonder aldoor heen en weer te hoeven swipen tussen het gegevensscherm en de kaart. Vind het wel fijn om te zien waar de route heen gaat en waar ik langs kom.
Wegopbrekingen e.d. zijn wel lastig. Ik had een keer dat ik een rotonde over moest, welke was afgesloten en waar je met een boog omheen moest. Vervolgens was de Edge alleen nog maar bezig om me weer terug te proberen leiden naar dat punt dat afgesloten was. Ik ben uiteindelijk maar gestopt en heb de kaart uitgezoomd om te kijken waar ik ongeveer weer heen moest om de koers te kunnen vervolgen. Toen ik daar was pakte die hem wel weer op.
Batterijverbruik moet ik nog even zien. Volgens mij wordt er met 10-12 uur geadverteerd, maar na 2,5 uur was de accu nog maar 50%. Misschien nog even spelen met de backlightinstellingen (die staat volgens mij aldoor aan, terwijl dat overdag misschien niet hoeft). Aan de andere kant rij ik niet vaak ritten langer dan 3 uur.
Ik heb er verder een Closethegap Hidemybell houder bij gekocht. Die vind ik ideaal. Scherm duidelijk voor je en ook meteen een cleanere look, omdat je bel weg kan.
Qua kaarten gaf iemand aan dat je ook openstreetmap kaarten kan gebruiken. Ik ga eerst nog even kijken hoe de Garmin-kaarten bevallen (ben hem net aan het updaten met Garmin Express). Tot nu toe geen onjuiste verkeerssituaties meegemaakt.