Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:55
Microkid schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:56:
[...]

Zo zie ik het ook. Wellicht vervelend om te horen, maar dit is gewoonde route die Garmin volgt. Als dat niet jouw gewenste route is, dan is de route niet goed gemaakt. Sommige routemakers op internet zijn niet zo slim en plakken nog wel eens een onnodige omleiding in een route. Ik gebruik daarom altijd afstandmeten.nl om routes na te lopen en te ontdoen van mogelijke verkeerde stukken routering.
Als ik de route volg in Komoot gaat die wel goed. En waarom zou de Garmin dan aangeven dat ik verkeerd rij als ik daar toch rechtdoor ga?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
kw_nl schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:18:
[...]

Als ik de route volg in Komoot gaat die wel goed. En waarom zou de Garmin dan aangeven dat ik verkeerd rij als ik daar toch rechtdoor ga?
Is het een zelf gemaakte route? Post de GPX dan eens hier?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30
stevens20 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:31:
Ik heb mijn eerste rondje met mijn 830 gereden. Nu deed ik dat op bekend terrein en dus de route was voor mij bekend. Wat mij opviel os dat de gegevensvelden hoe dan ook doordraaien. Ik wil graag de navigatie in beeld, niet vlak voordat ik rechtsaf moet een overzicht van snelheid en hartslag.

Ik heb al zitten zoeken in de menu’s maar kan niet vinden hoe ik dit verander. Gegevensscherm één MOET aan.
Je kan de volgorde van de schermen veranderen.
Kaart staat bij mij boven aan.
Ga naar het home menu ( scherm met profiel instellingen batterij en GPS)
Kies profiel
Gegevensschermen
Rechts onder op je scherm heb je een knop waarmee je de velden kan ordenen.
Schuif "kaart altijd" naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Microkid schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:20:
[...]

Is het een zelf gemaakte route? Post de GPX dan eens hier?
Volgens mij kan je hem hier exporteren.
Gaat mis bij kilometer 23.
Hetzelfde gebeurde bij kilometer 9,1. Ik moest rechtsaf, maar de Garmin gaf rechtdoor aan. Ook hier gaf hij gelijk aan dat ik verkeerd ging.

https://www.komoot.nl/tour/262027058?ref=itd

Hier trouwens hoe Komoot het ziet:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13
@kw_nl je maakt vanaf 9,1 km een lus in NO richting die je op de terugweg in tegenover gestelde richting weer rijdt om dan in NW richting te rijden. Ik vermoed dat de Garmin als het ware die lus ten noorden van Zoetermeer over wilt slaan en bij 9,1 km denkt aan de hand van de GPS locatie dat je die lus al hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:21
edhollan schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:23:
[...]

Je kan de volgorde van de schermen veranderen.
Kaart staat bij mij boven aan.
Ga naar het home menu ( scherm met profiel instellingen batterij en GPS)
Kies profiel
Gegevensschermen
Rechts onder op je scherm heb je een knop waarmee je de velden kan ordenen.
Schuif "kaart altijd" naar boven.
Thnx. Dit had ik niet gevonden. Wanneer ik weer naar buiten mag maar eens testen of het nu goed staat. Ik wil graag voor volgend weekend de boel goed ingesteld hebben voor mijn 100km rit naar Almere (heb nog niet verder gereden dan 55km)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
EdwinW schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:28:
@kw_nl je maakt vanaf 9,1 km een lus in NO richting die je op de terugweg in tegenover gestelde richting weer rijdt om dan in NW richting te rijden. Ik vermoed dat de Garmin als het ware die lus ten noorden van Zoetermeer over wilt slaan en bij 9,1 km denkt aan de hand van de GPS locatie dat je die lus al hebt gereden.
Dat vermoeden had ik ook, nu weet ik niet precies hoe een GPX file werk, maar daarin zou toch de juiste route moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Hoe zet je precies de Komoot route op de Garmin? Garmin, Wahoo en Karoo kunnen allemaal de routes vanuit je Komoot account binnenhalen als je je inloggegevens van Komoot in je Garmin zet Je hoeft vanuit Komoot dus niets te exporteren naar een GPX of zoiets. Tot een tijdje geleden had ik vergelijkbare problemen met mijn Wahoo Bolt als ik op de terugweg een stukje van de route rijdt die ik ook op de heenweg ging rijden. De Wahoo dacht dan dat ik alweer op de terugweg was. Of dit door een firmware update is opgelost of door de Komoot routes weet ik niet. Het lijkt de laatste tijd goed te gaan.
Over het synchroniseren van Komoot routes naar je Garmin: https://www.dcrainmaker.c...devices-a-decade-old.html

[ Voor 13% gewijzigd door EdwinW op 25-04-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
kw_nl schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:58:
In een rit van 40 km had ik 3 keer dat m'n Garmin 530 gewoon een hele afslag niet aangaf. Nu wist ik de route redelijk uit m'n hoofd. Maar het is zwaar irritant en geeft vooral een onbetrouwbaar gevoel.

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Hier geeft m'n Garmin aan dat ik over 1.4 km naar rechts moet. Echter moest ik al na +/- 50 meter naar rechts:
[Afbeelding]

Als test toch rechtdoor gereden. Maar m'n Garmin begon gelijk te piepen dat ik verkeerd reed. Wat het dan nog vervelender maakt, ik zat al 200 meter op de goede route. En nog had ik de melding dat ik verkeerd reed.

Is dit herkenbaar?
Heb er een studie van gemaakt.
Wat kan er gebeurt zijn.
Mogelijke oorzaken ????

1. Navigatie is opnieuw gestart.
2. Je fiets profiel ... Zijn er wegen geblokkeerd. Voorkeur voor wegen.
3. Heeft de Garmin voor in het traject al een herberekening gemaakt.
4. GPS ontvangst weg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
EdwinW schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:57:
Hoe zet je precies de Komoot route op de Garmin? Garmin, Wahoo en Karoo kunnen allemaal de routes vanuit je Komoot account binnenhalen als je je inloggegevens van Komoot in je Garmin zet Je hoeft vanuit Komoot dus niets te exporteren naar een GPX of zoiets. Tot een tijdje geleden had ik vergelijkbare problemen met mijn Wahoo Bolt als ik op de terugweg een stukje van de route rijdt die ik ook op de heenweg ging rijden. De Wahoo dacht dan dat ik alweer op de terugweg was. Of dit door een firmware update is opgelost of door de Komoot routes weet ik niet. Het lijkt de laatste tijd goed te gaan.
Over het synchroniseren van Komoot routes naar je Garmin: https://www.dcrainmaker.c...devices-a-decade-old.html
Ik heb een sync aanstaan vanuit Komoot. Moet wel zeggen dat ik de routers eerst in https://ridewithgps.com/ maak, die maakt net wat lekker de routes aan. Maar daarna loop ik hem altijd na in Komoot.
edhollan schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:28:
[...]

Heb er een studie van gemaakt.
Wat kan er gebeurt zijn.
Mogelijke oorzaken ????

1. Navigatie is opnieuw gestart.
2. Je fiets profiel ... Zijn er wegen geblokkeerd. Voorkeur voor wegen.
3. Heeft de Garmin voor in het traject al een herberekening gemaakt.
4. GPS ontvangst weg geweest.
Alleen punt 3 kan ik me bedenken, maar dan blijft het raar. Het enige wat Garmin hoeft te doen is de geplande route te volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
kw_nl schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:59:
[...]

Ik heb een sync aanstaan vanuit Komoot. Moet wel zeggen dat ik de routers eerst in https://ridewithgps.com/ maak, die maakt net wat lekker de routes aan. Maar daarna loop ik hem altijd na in Komoot.

[...]

Alleen punt 3 kan ik me bedenken, maar dan blijft het raar. Het enige wat Garmin hoeft te doen is de geplande route te volgen...
Zo eenvoudig is het niet.
Stel; je hebt een gpx route die over verschillende zandpaadjes gaat.
Je profiel staat op wielerenner.
Dan wordt je niet over de zandpaadjes gelijd.

Je ziet ook altijd dat de Garmin gaat rekenen als je begint met de route.
Heeft ook te maken met de kaart in de Garmin. Route wordt "geprojecteerd" op kaart.

Je leest op dit forum regelmatig om het herberekenen uit te zetten.
Oorspronkelijke berekende route blijft dan intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
edhollan schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:09:
[...]

Heeft ook te maken met de kaart in de Garmin. Route wordt "geprojecteerd" op kaart.

Ah, oke. Thnx, ga eens kijken of ik het kan vinden.

Blijft het toch wel raar dat als ik daar niet afsla, de Garmin wel aangeeft dat ik had moeten afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edhollan schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:09:
[...]

Klopt niet wat je hier vertelt.
Als je een koers start dan wordt geen rekening gehouden met de routerings- en/of kaartinstellingen, dit is enkel geldig tijdens het routeren, m.a.w. als je afwijkt dan pas gaat hij hiermee rekening houden, tijdens het herberekenen. Als je op een Edge een route start op het device naar een POI of adres zal er ook rekening gehouden worden met deze instellingen.
Idem voor de kaart, je mag zelfs alle kaarten uitschakelen, alsnog gaat hij de koers starten en je laten begeleiden tijdens de rit. Bv. een Edge 130 (Plus) heeft geen kaartmateriaal, maar toch kan je het kruimelspoor volgen. De kaart dient enkel als achtergrond bij Edges met kaartmateriaal.

Als je een koers start wordt deze gewoon ingeladen er wordt niks berekend.

Wat er fout is gegaan, is zoals hierboven al werd aangegeven door @EdwinW, is dat de Garmin het eerste stuk van de lus overslaat. @kw_nl botste dus tegen de limieten van een Garmin Edge. Dit was ook al zo bij een Edge 705, waar ik ook trachtte verschillende lussen te rijden, maar daar niet in slaagde. Toen begonnen met waypoints te plaatsen op mijn track om aan te duiden hoe ik moest rijden. In dit geval zou ik dus een waypoint '1' gezet hebben rechtdoor en waypoint '2' om aan te duiden dat ik de 2de keer hier links moest.

Eigenlijk bijzonder jammer dat dit door de jaren niet is aangepakt, want zo moeilijk kan het toch niet zijn om rekening te houden met de gereden trackpoints. Wellicht zal de Wahoo Elemnt en Hammerhead Karoo hier wel al rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edhollan
kw_nl schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:40:
[...]

Ah, oke. Thnx, ga eens kijken of ik het kan vinden.

Blijft het toch wel raar dat als ik daar niet afsla, de Garmin wel aangeeft dat ik had moeten afslaan.
Heb het gevonden.
Recht door is de bocht volgen.
Op de fietskaart van Komoot is het duidelijker.
Loop daar ook regelmatig tegen aan.
In deze situatie nog wat moeilijker omdat de wegen al gebruikt waren ( paars)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
RigolleM schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:24:
[...]

Klopt niet wat je hier vertelt.
Als je een koers start dan wordt geen rekening gehouden met de routerings- en/of kaartinstellingen, dit is enkel geldig tijdens het routeren, m.a.w. als je afwijkt dan pas gaat hij hiermee rekening houden, tijdens het herberekenen. Als je op een Edge een route start op het device naar een POI of adres zal er ook rekening gehouden worden met deze instellingen.
Idem voor de kaart, je mag zelfs alle kaarten uitschakelen, alsnog gaat hij de koers starten en je laten begeleiden tijdens de rit. Bv. een Edge 130 (Plus) heeft geen kaartmateriaal, maar toch kan je het kruimelspoor volgen. De kaart dient enkel als achtergrond bij Edges met kaartmateriaal.

Als je een koers start wordt deze gewoon ingeladen er wordt niks berekend.

Wat er fout is gegaan, is zoals hierboven al werd aangegeven door @EdwinW, is dat de Garmin het eerste stuk van de lus overslaat. @kw_nl botste dus tegen de limieten van een Garmin Edge. Dit was ook al zo bij een Edge 705, waar ik ook trachtte verschillende lussen te rijden, maar daar niet in slaagde. Toen begonnen met waypoints te plaatsen op mijn track om aan te duiden hoe ik moest rijden. In dit geval zou ik dus een waypoint '1' gezet hebben rechtdoor en waypoint '2' om aan te duiden dat ik de 2de keer hier links moest.

Eigenlijk bijzonder jammer dat dit door de jaren niet is aangepakt, want zo moeilijk kan het toch niet zijn om rekening te houden met de gereden trackpoints. Wellicht zal de Wahoo Elemnt en Hammerhead Karoo hier wel al rekening mee houden.

[ Voor 3% gewijzigd door edhollan op 25-04-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@kw_nl Als aanvulling op antwoord van @RigolleM denk ik dat de fout ligt in het importeren van de route vanuit RideWithGps. Het importeren gaat op zich goed, maar eenmaal geimporteerd in Komoot of je Garmin weet die niet in welke volgorde al die GPX locaties gereden moet worden. Ik denk dat de oplossing is, zoals voorgesteld, om in Komoot vlak vóór en net ná de lus/lussen een aantal waypoints toe te voegen. Deze vormen dan achter elkaar de volgorde waarin deze waypoints moeten worden gevolgd.
@RigolleM Met de Bolt en Komoot heb ik dat probleem niet meer, maar weet niet of dat door Komoot of de Bolt komt. Importeren van GPX doe ik zelden, maar de laatste keer werden er wel automatisch waypoints toegevoegd in Komoot. Maar die route met een lus is nog niet gereden.

@edhollan Komoot zou slim genoeg moeten zijn om je parallel langs de A13 te moeten laten rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinW op 25-04-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edhollan
Nog een Reactie op RigolleM

Je heb gelijk.
Je moet dus het herberekenen uit zetten, bij het volgen van een route.

Select Avoidance Setup and make sure all options are disabled.
Since we are loading pre-planned routes onto the Edge, we don’t want it recalculating the route on us if it thinks there may be a toll, highway etc.
The units only recalculate if you go off course (thus, the avoidances are only used when the unit recalculates).

( Bron Garmin forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
EdwinW schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:41:
@kw_nl Als aanvulling op antwoord van @RigolleM denk ik dat de fout ligt in het importeren van de route vanuit RideWithGps. Het importeren gaat op zich goed, maar eenmaal geimporteerd in Komoot of je Garmin weet die niet in welke volgorde al die GPX locaties gereden moet worden. Ik denk dat de oplossing is, zoals voorgesteld, om in Komoot vlak vóór en net ná de lus/lussen een aantal waypoints toe te voegen. Deze vormen dan achter elkaar de volgorde waarin deze waypoints moeten worden gevolgd.
@RigolleM Met de Bolt en Komoot heb ik dat probleem niet meer, maar weet niet of dat door Komoot of de Bolt komt. Importeren van GPX doe ik zelden, maar de laatste keer werden er wel automatisch waypoints toegevoegd in Komoot. Maar die route met een lus is nog niet gereden.

@edhollan Komoot zou slim genoeg moeten zijn om je parallel langs de A13 te moeten laten rijden.
Heb mijn vraag over de snelweg gpx verwijderd. Ben bang dat het toch iemand gaat uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:25

Grin

Ride si sapis.

@jasperz89 Hoe is de webinterface van die Karoo?
Dus dit soort grafieken en overzichten want dat vind ik dan weer extreem belangrijk/leuk :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier ook een voorzichtig positieve gebruiker van een Garmin 830, de vergelijking met een oude PDA vond ik spot on. Het is net mijn oude Nokia Communicator; gedateerde troep...
Waar ik mij nog altijd over verbaas is hoe goed de 830 alles koppelt en registreert; zo betrouwbaar als een Duitse tank. Geen gedoe, inschakelen en gaan. En ik heb een enorme berg aan sensoren maar het gaat nooit verkeerd! Snelheid, powermeter, radar, licht, hartslag, groepset en telefoon.
En ondanks alle sensoren is de batterijduur ruim voldoende, navigeren doe ik zeer zelden. De 830 is een prima apparaatje maar het voelt allemaal vreselijk gedateerd, waarschijnlijk is dat de keerzijde van betrouwbaarheid en de lange accuduur.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 26-04-2021 10:16 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EdwinW schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:41:
In Komoot plaats je eigenlijk routepunten, geen waypoints.. Komoot berekent de route tussen die routepunten. Met waypoints doelde ik op waypoints in Garmin Basecamp/Mapsource, die je kunt zien als je de deze nadert. Een Waypoint met de naam 'Rechtdoor' en 'Links' zie je dan op de kaart verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Okee, da’s duidelijk. Aangezien ik geen ervaring heb met Garmin, was me dit van Basecamp/Mapsource niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grin schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:15:
@jasperz89 Hoe is de webinterface van die Karoo?
Dus dit soort grafieken en overzichten want dat vind ik dan weer extreem belangrijk/leuk :)
De webinterface van Karoo is gewoon een routeplanner, statistieken van je rit moet je daar niet zoeken, daarvoor wordt je naar websites van derden doorverwezen zoals Strava, Trainingpeaks, ...
Hier ook een voorzichtig positieve gebruiker van een Garmin 830, de vergelijking met een oude PDA vond ik spot on. Het is net mijn oude Nokia Communicator; gedateerde troep...
Waar ik mij nog altijd over verbaas is hoe goed de 830 alles koppelt en registreert; zo betrouwbaar als een Duitse tank. Geen gedoe, inschakelen en gaan. En ik heb een enorme berg aan sensoren maar het gaat nooit verkeerd! Snelheid, powermeter, radar, licht, hartslag, groepset en telefoon.
En ondanks alle sensoren is de batterijduur ruim voldoende, navigeren doe ik zeer zelden. De 830 is een prima apparaatje maar het voelt allemaal vreselijk gedateerd, waarschijnlijk is dat de keerzijde van betrouwbaarheid en de lange accuduur.
Ergens heb je wel gelijk, de interface is door de jaren heen een beetje geupdate maar als je ooit met een oude Edge hebt gewerkt, zal de interface van een Edge 830 u niet vreemd zijn. Het intikken van een adres bv. (gebruik het zelf nooit), is nog gewoon alfabetisch 8)7

Betrouwbaar is hij wel, en mijn Edge 800 werkt nog prima... en gaat zelfs nog meer dan 15u mee, wordt gebruikt door mijn zoon als we samen gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:25

Grin

Ride si sapis.

RigolleM schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:48:
[...]
De webinterface van Karoo is gewoon een routeplanner, statistieken van je rit moet je daar niet zoeken, daarvoor wordt je naar websites van derden doorverwezen zoals Strava, Trainingpeaks, ...
[...]
Helder, dan wordt dat hem dus zeker niet.
Ik wil niet nog een tracker in mijn leven, Garmin vind ik al meer dan erg genoeg. Strava en die andere sociale media (al dan niet fiets gerelateerd) komen er hier niet in.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:03
Grin schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:39:
[...]

Helder, dan wordt dat hem dus zeker niet.
Ik wil niet nog een tracker in mijn leven, Garmin vind ik al meer dan erg genoeg. Strava en die andere sociale media (al dan niet fiets gerelateerd) komen er hier niet in.
Data dashboard bestaat inderdaad niet. Enige wat je in het webdashboard kan zien zijn je ritjes en routes en wat settings en dan houdt het snel op, dus daar heb je echt iets als strava voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

Galois

1811 - 1832

Hoe doen jullie het als je een (langere) route maakt en op de route wil je op bepaalde plekken stoppen.

Bij een onbekende route heb je natuurlijk geen idee dat je zo'n punt nadert. Ik heb het niet vaak nodig, maar wat ik wel eens wil doen is op zo'n punt bv de route heen en weer 50 m af laten slaan. Zo heb ik tijdens het fietsen door dat het de plek is waar ik moet zijn.

Ik ben bv. nu bezig met een route van 300 km die we eind juni gaan fietsen en ik wil daar 'handige punten' op aangeven als waterpunten en supermarkten.

Vroeger gebruikte ik daar ook wel waypoints voor, maar aangezien ik een route in Komoot maak en deze dus in de Garmin niet meer 'bewerkt' wordt, is dit niet (volgens mij) zo handig.

Kortom: hoe gaan jullie hiermee om?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Galois Als ik zo'n belangrijke rit zou doen, dan zou ik hem aanmaken in Komoot, exporteren naar GPX en in Basecamp waypoints toevoegen en deze via Basecamp of manueel (copy/past naar Garmin map) overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:23:
@Galois Als ik zo'n belangrijke rit zou doen, dan zou ik hem aanmaken in Komoot, exporteren naar GPX en in Basecamp waypoints toevoegen en deze via Basecamp of manueel (copy/past naar Garmin map) overzetten.
Dat is wel een idee. Deed ik vroeger helemaal handmatig met Mapsource nog :)
En dan krijg je ook informatie op de Garmin hoeveel km nog naar het volgende waypoint?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

ericplan

5180 Wp PV

Je kan toch ook in Komoot Waypoints toevoegen, of denk ik nu te simpel? https://www.komoot.nl/help/routeplanner

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ericplan schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:30:
Je kan toch ook in Komoot Waypoints toevoegen, of denk ik nu te simpel? https://www.komoot.nl/help/routeplanner
Heb het hierboven al eens vermeld, dat zijn eigenlijk geen (Garmin) waypoints maar routepunten. Een waypoint is echt een marker op de kaart, als je die nadert komt die op het kaartscherm in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:34:
[...]

Heb het hierboven al eens vermeld, dat zijn eigenlijk geen (Garmin) waypoints maar routepunten. Een waypoint is echt een marker op de kaart, als je die nadert komt die op het kaartscherm in beeld.
Dat is inderdaad wat ik wil. En dat moet dus via een extern programma als Basecamp? Lukt niet via Komoot of Strava routes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galois schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:26:
[...]

Dat is wel een idee. Deed ik vroeger helemaal handmatig met Mapsource nog :)
En dan krijg je ook informatie op de Garmin hoeveel km nog naar het volgende waypoint?
Ik herinner mij dat dit vroeger kon, maar ik zie het nu niet meer in de data velden. Er bestaat wel een Garmin Connect IQ app (Waypoint Data Field), en wellicht kan je daar dan het data veld toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galois schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:37:
[...]

Dat is inderdaad wat ik wil. En dat moet dus via een extern programma als Basecamp? Lukt niet via Komoot of Strava routes?
Ik vrees er voor, is echt wel een Garmin-isch-ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Net even getest, maar met Brouter lukt het misschien in één keer? Export heeft keurig één gpx-file met de track en de poi.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@Galois Dat kan ook met RideWithGps. Daarin kun je verschillende soorten POI’s toevoegen aan je route. Bv. Gevaarlijk punt, top van een beklimming, café, uitzichtpunt, etc.
Nadeel: deze functionaliteit is alleen beschikbaar via een abonnement. “Vroeger” was deze functionaliteit voor iedereen gratis beschikbaar, maar hebben sinds een paar jaar helaas een abo-model. Wekte op zicht goed. Ik kreeg dan een melding op m’n Bolt.

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinW op 26-04-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 18:15
kw_nl schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:58:
In een rit van 40 km had ik 3 keer dat m'n Garmin 530 gewoon een hele afslag niet aangaf. Nu wist ik de route redelijk uit m'n hoofd. Maar het is zwaar irritant en geeft vooral een onbetrouwbaar gevoel.

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Hier geeft m'n Garmin aan dat ik over 1.4 km naar rechts moet. Echter moest ik al na +/- 50 meter naar rechts:
[Afbeelding]

Als test toch rechtdoor gereden. Maar m'n Garmin begon gelijk te piepen dat ik verkeerd reed. Wat het dan nog vervelender maakt, ik zat al 200 meter op de goede route. En nog had ik de melding dat ik verkeerd reed.

Is dit herkenbaar?
Ja. Maar het is een situatie die garmin niet kan oplossen. Het kaartmateriaal is daar debet aan. Als daar geen markering inzit omdat de normale loop van de weg naar rechts is, dan ziet garmin dus "route vervolgen". Als je dat in Garmin wilt oplossen dan zou je dus willen dat voor ELKE zijweg "weg vervolgen" genavigeerd wordt. En dan wordt je dus alsnog helemaal gek. Een hoofdrijbaan die afslaat; dan is rechtdoor dus de zijweg.
En bij verkeerd rijden, is al eens eerder genoemd, dat herstelt zich pas bij het eerstvolgende navigatiepunt, meestal niet eerder.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

EdwinW schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:08:
@Galois Dat kan ook met RideWithGps. Daarin kun je verschillende soorten POI’s toevoegen aan je route. Bv. Gevaarlijk punt, top van een beklimming, café, uitzichtpunt, etc.
Nadeel: deze functionaliteit is alleen beschikbaar via een abonnement. “Vroeger” was deze functionaliteit voor iedereen gratis beschikbaar, maar hebben sinds een paar jaar helaas een abo-model. Wekte op zicht goed. Ik kreeg dan een melding op m’n Bolt.
Wel opvallend inderdaad dat alles naar dit soort abonnementsvormen gaat. Zeker voor iets wat je een paar keer per jaar gebruikt. Betalen voor software vind ik geen probleem, maar ik heb een hekel aan dit soort verdienmodellen. Brouter.de is (nog) gratis. Bikemap moet je voor betalen, maar zelfs als je betaald hebt, dan is de export nog steeds zonder poi’s.

edit:
Kreeg net mail van Bikemap.net:
Thanks for your message.

Unfortunately, it isn't possible to export pois as part of a gpx route yet. However, I will take note of your suggestion for future updates!

Best regards,

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 26-04-2021 13:53 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
daarom heb ik ook zonder al te lang nadenken 20 euro aan komoot betaald, maar ben ik nog steeds terughoudend met strava premium.. (hoewel ik toch echt wel de segment stats mis, vind het altijd wel leuk om de dag/jaar/club/.. statistieken te bekijken ipv enkel de top 10, daar kom ik toch te weinig in voor..).

En op zich als je het goed gebruikt is het niet erg om ervoor te betalen, maar als je al je abo's bij elkaar optelt... 8)7

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Galois Omdat ik geen Garmin heb, hierbij even de GPX-file van een heel klein stukje route in Brabant met twee poi's in het bestand. Dit komt rechtstreeks uit Brouter. Gewoon even selecteren en opslaan als .gpx bestand. Dat zou een Garmin toch moeten slikken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!-- track-length = 4979 filtered ascend = 0 plain-ascend = -3 cost=7067 energy=0.0kwh time=13m 44s -->
<gpx 
 xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1" 
 xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" 
 xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd" 
 version="1.1" 
 creator="BRouter-Web 99.52.4">
 <wpt lat="51.64182792786405" lon="5.4210662841796875"><name>Stop 1</name></wpt>
 <wpt lat="51.63761489402382" lon="5.410594940185548"><name>Huis van Jan</name></wpt>
 <trk>
  <name>Schijndel -&gt; Middelrode (5km)</name>
  <trkseg>
   <trkpt lat="51.619783" lon="5.432313"><ele>10</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.619825" lon="5.432368"><ele>10</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.619839" lon="5.432433"><ele>10</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.619915" lon="5.432368"><ele>10</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.619989" lon="5.432289"><ele>10</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.62024" lon="5.431966"><ele>10</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.620683" lon="5.431398"><ele>10.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.620953" lon="5.431023"><ele>10.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.621114" lon="5.430809"><ele>10.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.621895" lon="5.429701"><ele>9.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.622224" lon="5.429199"><ele>9.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.622531" lon="5.428688"><ele>9.75</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.62306" lon="5.4278"><ele>8.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.623694" lon="5.42674"><ele>8.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.623813" lon="5.426536"><ele>8.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.62396" lon="5.42626"><ele>8.75</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.6242" lon="5.42579"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.624355" lon="5.425459"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.624488" lon="5.425216"><ele>9.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.62462" lon="5.42491"><ele>9.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.625104" lon="5.424181"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.62515" lon="5.424111"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.625209" lon="5.424024"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.6253" lon="5.424169"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.625645" lon="5.424703"><ele>9.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.626307" lon="5.425718"><ele>9.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.62648" lon="5.426053"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.626575" lon="5.425941"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.626933" lon="5.4256"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.627145" lon="5.425401"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.627275" lon="5.425255"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.627292" lon="5.42524"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.627406" lon="5.4251"><ele>9</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.627549" lon="5.424819"><ele>8.5</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.627621" lon="5.424611"><ele>8.25</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.627807" lon="5.424156"><ele>8</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.62798" lon="5.42386"><ele>8</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.628212" lon="5.423568"><ele>8</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.628607" lon="5.42316"><ele>8</ele></trkpt>
   <trkpt lat="51.628628" lon="5.423139"><ele>8</ele></trkpt>
  </trkseg>
 </trk>
</gpx>

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ericplan Garmin Basecamp slikt het.. ik zie de 2 waypoints d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@Prulleman Die eenmalige 20 Euro is inderdaad aan Komoot goed besteed en staat niet in verhouding tot de $ 80 / jaar van RideWithGps. Het voordeel van het toevoegen van de POI’s in RideWithGps is dat deze vervolgens op je fietscomputer verschijnen zoals te zien op de pagina van RideWithGps. De POI’s van Komoot worden alleen in de webversie van Komoot getoond en verschijnen zover ik weet niet op je fietscomputer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 21:06
Toch maar voor de Edge 530 gegaan, voor €285 een complete bundel met HRM en sensors. HRM kan ik verpatsen aan een vriend (ik heb er al een) en de sensors komen wel van pas op de MTB. Mocht het niet bevallen dan kan ik altijd nog over naar een Karoo 2 :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:05
NoepZor schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:24:
Toch maar voor de Edge 530 gegaan, voor €285 een complete bundel met HRM en sensors. HRM kan ik verpatsen aan een vriend (ik heb er al een) en de sensors komen wel van pas op de MTB. Mocht het niet bevallen dan kan ik altijd nog over naar een Karoo 2 :)
Waar heb je deze gescoord als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Was gister tijdelijk de prijs op bikeinn.com, niet de meest geweldige shop volgens mij. Maar ik heb hem maar met Paypal besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoepZor schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:38:
Was gister tijdelijk de prijs op bikeinn.com, niet de meest geweldige shop volgens mij. Maar ik heb hem maar met Paypal besteld.
Wat is er niet geweldig aan die shop? Ik heb er al 2x besteld en 2x perfect geleverd. Normaal worden de goederen verstuurd vanuit Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb vorige week de Edge Explore aangeschaft. 177 euro bij Mediamarkt, wat ik een goede deal vond en het prijsverschil met een 530 wel groot veel maakte. Dus het gokje genomen, ondanks dat mensen hier aangaven dat ie wat langzaam is. Ik zou nog even laten weten hoe die bevalt (ik heb dus geen ervaring met duurdere exemplaren zoals de 530/830 etc, dus ik weet ook niet wat ik mis ;))

Heb er nu een paar ritjes mee gemaakt, zo'n 120km. De traagheid vind ik nog meevallen. Menuutjes reageren snel genoeg en ook inzoomen op de kaart gaat gewoon goed (niet zo snel als op een smartphone, maar dat had ik ook niet verwacht). Alleen als ie een koers gaat berekenen is ie wel even bezig (ik had een rondje van 70km gestart toen ik wilde vertrekken en dat werd dus even wachten...), maar in het vervolg start ik dat gewoon alvast als ik nog aan het voorbereiden ben (bidons vullen, zonnebril schoonmaken etc. ;)).

De interface en het navigeren e.d. vond ik eerst wel even wennen. Vooral als je kort na elkaar meerdere afslagen hebt dan moet je goed opletten. Maar inmiddels heb ik wel aardig door hoe alles werkt. Heb het hoofdscherm iets aangepast, zodat de voor mij relevante velden duidelijk in beeld staan. Ook heb ik de kaartweergave aangepast, zodat ik de afstand en snelheid eronder in beeld zie, zodat ik eigenlijk constant de kaart in beeld heb, zonder aldoor heen en weer te hoeven swipen tussen het gegevensscherm en de kaart. Vind het wel fijn om te zien waar de route heen gaat en waar ik langs kom.

Wegopbrekingen e.d. zijn wel lastig. Ik had een keer dat ik een rotonde over moest, welke was afgesloten en waar je met een boog omheen moest. Vervolgens was de Edge alleen nog maar bezig om me weer terug te proberen leiden naar dat punt dat afgesloten was. Ik ben uiteindelijk maar gestopt en heb de kaart uitgezoomd om te kijken waar ik ongeveer weer heen moest om de koers te kunnen vervolgen. Toen ik daar was pakte die hem wel weer op.

Batterijverbruik moet ik nog even zien. Volgens mij wordt er met 10-12 uur geadverteerd, maar na 2,5 uur was de accu nog maar 50%. Misschien nog even spelen met de backlightinstellingen (die staat volgens mij aldoor aan, terwijl dat overdag misschien niet hoeft). Aan de andere kant rij ik niet vaak ritten langer dan 3 uur.

Ik heb er verder een Closethegap Hidemybell houder bij gekocht. Die vind ik ideaal. Scherm duidelijk voor je en ook meteen een cleanere look, omdat je bel weg kan.

Qua kaarten gaf iemand aan dat je ook openstreetmap kaarten kan gebruiken. Ik ga eerst nog even kijken hoe de Garmin-kaarten bevallen (ben hem net aan het updaten met Garmin Express). Tot nu toe geen onjuiste verkeerssituaties meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
RigolleM schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:04:
[...]

Wat is er niet geweldig aan die shop? Ik heb er al 2x besteld en 2x perfect geleverd. Normaal worden de goederen verstuurd vanuit Spanje.
Lees gemengde reviews, ook verhalen over lange levertijden. Maar goed het kan altijd meevallen :)
De losse Edge 530 (zonder HRM en snelheids/cadanssensors) kost daar €235 momenteel, ook geen gekke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoepZor schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:41:
[...]

Lees gemengde reviews, ook verhalen over lange levertijden. Maar goed het kan altijd meevallen :)
De losse Edge 530 (zonder HRM en snelheids/cadanssensors) kost daar €235 momenteel, ook geen gekke prijs
De laatste levering heeft inderdaad 3d langer geduurd dan initieel werd aangekondigd, maar heb € 150 minder betaald dan in andere webshops, dus ik klaag niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Palomar Mooie uiteenzetting, ik herken enkele puntjes heel duidelijk, beetje aanpassen lukt ook en zeker voor die prijs :-)

Batterij autonomie die Garmin adverteert is zonder navigatie en sensoren, maar de helderheid van het scherm aanpassen kan de duur zeker verlengen. Bij mij staat die op 'auto' en 1 minuut en inderdaad overdag heb je die backlight niet nodig.

Ik zie niet onmiddellijk redenen om andere kaarten te installeren. Garmin Cycle Maps zijn zeer gedetaillieerd, is op basis van OSM. Enige waar ik mij soms aan stoor is de weergave van de autosnelwegen (rood) en met die magenta lijn van uw track is het soms minder duidelijk. Maar meestal rij ik over de autosnelwegen, en zelden er naast... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:13
@Palomar Ik herken je ervaringen met de Edge Explore heel goed! Hier nieuw gekocht voor €150. Ook hier start ik alvast wat op als ik nog aan het voorbereiden ben, omdat het berekenen wat langer duurt. En ik ken 95% van de ritten de aanrijroutes wel, omdat ik vanuit huis weg ga. Dan kun je ook gewoon beginnen met fietsen en pikt ie de route later wel weer op.

Ook het herberekenen bij een afsluiting is herkenbaar. Ik zoom dan ook even uit om het zelf te bekijken. Qua kaartmateriaal vind ik OSM wel prettiger qua kleuren. Ook staat bebouwing er goed op, wat ik gewend ben om te gebruiken als oriëntatiepunten in landelijk gebied bij rally's.

Tot slot over de gegevensvelden bij de kaart, ik gebruik zelf deze app om 6 velden + HR-zone weer te geven: https://apps.garmin.com/n...78-4b5a-8bd7-59a573fbd587

De letters zijn wat klein, maar na een paar ritjes weet je precies welk cijfertje wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
millerman_sf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:38:
Ook het herberekenen bij een afsluiting is herkenbaar. Ik zoom dan ook even uit om het zelf te bekijken. Qua kaartmateriaal vind ik OSM wel prettiger qua kleuren. Ook staat bebouwing er goed op, wat ik gewend ben om te gebruiken als oriëntatiepunten in landelijk gebied bij rally's.
Het is ook wel niet zo eenvoudig om extra kaarten op een Garmin Edge te krijgen, via Garmin Mapinstall lukt dit wel, maar volgens mij maak je het hierdoor onnodig ingewikkelder. Het is ook niet zo dat kaartmateriaal zo belangrijk is tijdens het rijden van een koers, want je volgt gewoon het kruimelspoor. Bij het afwijken zie je heel goed waar andere wegen lopen, om je te heroriënteren mocht dit nodig zijn.
Tot slot over de gegevensvelden bij de kaart, ik gebruik zelf deze app om 6 velden + HR-zone weer te geven: https://apps.garmin.com/n...78-4b5a-8bd7-59a573fbd587

De letters zijn wat klein, maar na een paar ritjes weet je precies welk cijfertje wat is.
Die IQ app gebruik ik ook op mijn kaartweergave, zelfs op een Edge x30-scherm is dit nog behoorlijk leesbaar. Heel goede tip btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Het updaten van de kaarten was een kwestie van de Edge aan de computer hangen en een paar bestandjes in de juiste folder zetten. Echt enorm simpel juist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:37
millerman_sf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:37:
Het updaten van de kaarten was een kwestie van de Edge aan de computer hangen en een paar bestandjes in de juiste folder zetten. Echt enorm simpel juist!
op mijn 530 ging het via de Garmin app op mac os. Flinke download nog!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
https://www.dcrainmaker.c...-on-your-garmin-edge.html
Hier een makkelijke tutorial. Eerst de maps downloaden op je computer, zal vast sneller gaan dan de app, en dan simpelweg naar het device kopiëren. Let wel, dit gaat om OSM-kaarten. Niet de officiële van Garmin!

[ Voor 12% gewijzigd door millerman_sf op 28-04-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millerman_sf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:57:
https://www.dcrainmaker.c...-on-your-garmin-edge.html
Hier een makkelijke tutorial. Eerst de maps downloaden op je computer, zal vast sneller gaan dan de app, en dan simpelweg naar het device kopiëren. Let wel, dit gaat om OSM-kaarten. Niet de officiële van Garmin!
Waar is de tijd dat we met die gmapsupp.img aan het jongleren waren, heb daar leuke en minder leuke herinneringen aan. Topo aanvinken, CN uitvinken en vice versa als we van bike wisselden, daarna gelukkig alles met OpenFietsMap.

De oudere Edges hadden namelijk alleen een basis kaart en was je verplicht kaarten aan te schaffen of gratis kaarten zoals OSM of OFM te installeren, maar met de huidige generatie heb je hier geen omkijken meer naar sinds Garmin Cycle Maps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 06:45
ik vond deze zeer uitgebreide HammerHead Karoo 2 review vanuit mtb perspectief:

https://www.navigation-pr.../hammerhead-karoo-2-test/

en een vergelijking met de 1030plus:
https://www.navigation-pr...in-edge-hammerhead-karoo/

en een vergelijkingsvideo:
YouTube: Displays - Hammerhead Karoo 2 vs Garmin Edge 1030 Plus

[ Voor 50% gewijzigd door Nordcore op 29-04-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nordcore schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:05:
ik vond deze zeer uitgebreide HammerHead Karoo 2 review vanuit mtb perspectief:

https://www.navigation-pr.../hammerhead-karoo-2-test/
*In het Duits

Geen onbelangrijk detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@418O2 Copy/paste de URL in translate.google.com en de pagina staat in het Nederlands :)
https://translate.google..../hammerhead-karoo-2-test/

[ Voor 41% gewijzigd door EdwinW op 28-04-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
EdwinW schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:32:
@418O2 Copy/paste de URL in translate.google.com en de pagina staat in het Nederlands :)
https://translate.google..../hammerhead-karoo-2-test/
Ik vind dat nooit echt een leesbaar resultaat geven voor een complete review, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Soms wordt iets net niet goed vertaald, maar over het algemeen is het goed te doen. De pagina over de Karoo is op zich goed te lezen uitgezonderd op wat schoonheidsfoutjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 14:43
Ik heb een vraag over de hammerhead Karoo 2
Nu zie ik ook dat je offline maps kan downloaden. Is dat nodig voor het gebruik van de navigatie in andere landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordcore
418O2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:13:
[...]

*In het Duits

Geen onbelangrijk detail
Ik gebruik chrome op mijn pc, als ik rechter muisknop doe op een pagina in een andere taal kan ik kiezen voor vertalen naar Nederlands, op deze manier kun je prima een review lezen naar mijn inziens.
volgens mij is dit de google translate extensie.
koetsier88 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:03:
Nu zie ik ook dat je offline maps kan downloaden. Is dat nodig voor het gebruik van de navigatie in andere landen.
Ik heb er gisteren 1 besteld naar aanleiding van de review die ik geplaatst heb.
Maar wellicht is er iemand anders die dit al kan beantwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Nordcore op 29-04-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Oke oke, ik sta er blijkbaar alleen in in dit geval, goed om te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52
Ik heb zelf nog nooit getest wat de K2 doet in een gebied waar je geen offline kaart voor hebt gedownload, maar ik neem idd aan dat navigatie niet zal werken.

De K2 heeft 26 GB beschikbaar voor offline kaarten. Europa is grotendeels opgedeeld per land, Nederland is 2,3 GB, België is 1,2 GB. Grote landen zoals Duitsland zijn opgedeeld per deelstaat., in z'n geheel is Duitsland 12 GB.

Ruimte genoeg dus voor een groot deel Europees grondgebied!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
chielmi schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:21:
[...]

Ik heb zelf nog nooit getest wat de K2 doet in een gebied waar je geen offline kaart voor hebt gedownload, maar ik neem idd aan dat navigatie niet zal werken.

De K2 heeft 26 GB beschikbaar voor offline kaarten. Europa is grotendeels opgedeeld per land, Nederland is 2,3 GB, België is 1,2 GB. Grote landen zoals Duitsland zijn opgedeeld per deelstaat., in z'n geheel is Duitsland 12 GB.

Ruimte genoeg dus voor een groot deel Europees grondgebied!
Bedankt.
Dat is iets om over na te denken, want weet dat bij garmin standaard Europa erin staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
millerman_sf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:38:
@Palomar Ik herken je ervaringen met de Edge Explore heel goed! Hier nieuw gekocht voor €150. Ook hier start ik alvast wat op als ik nog aan het voorbereiden ben, omdat het berekenen wat langer duurt. En ik ken 95% van de ritten de aanrijroutes wel, omdat ik vanuit huis weg ga. Dan kun je ook gewoon beginnen met fietsen en pikt ie de route later wel weer op.

Thanks, dat is een handig gegevensveld. Heb hem direct even geïnstalleerd en geconfigureerd. Wel kleine lettertjes idd. Zal tijden shet rijden even beoordelen of het goed leesbaar is. Maar ik heb goede ogen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nordcore
In de Karoo2 review staat ook een video met directe navigatie vergelijking tussen de Kartoo2 en Edge 1030 plus, zeer nuttig:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
Nordcore schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:40:
In de Karoo2 review staat ook een video met directe navigatie vergelijking tussen de Kartoo2 en Edge 1030 plus, zeer nuttig:

Er wordt niet verteld wat de instellingen zijn van de schermverlichting.
Dus een conclusie trekken uit deze video wordt lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
edhollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:01:
[...]

Er wordt niet verteld wat de instellingen zijn van de schermverlichting.
Dus een conclusie trekken uit deze video wordt lastig
uit een andere review begreep ik dat 100% brightness op de Edge 1030plus vergelijkbaar is met 20% brightness op de karooo 2.
In de video staat duidelijk dat beide op 100% brightness staan ingesteld.
de conclusie die ik iig getrokken heb uit deze video in combinatie bmet de bijbehorende geschreven review is dat navigeren op de karooo2 veel duidelijker is door de gele route en dat de brightness een stuk hoger kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Nordcore op 29-04-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
Nordcore schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:21:
[...]

uit een andere review begreep ik dat 100% brightness op de Edge 1030plus vergelijkbaar is met 20% brightness op de karooo 2.
In de video staat duidelijk dat beide op 100% brightness staan ingesteld.
de conclusie die ik iig getrokken heb uit deze video in combinatie bmet de bijbehorende geschreven review is dat navigeren op de karooo2 veel duidelijker is door de gele route en dat de brightness een stuk hoger kan.
Zou graag van Karoo 2 gebruikers willen lezen wat hun ervaring is.
Het lijkt er op dat de Karoo 2 de beste display heeft.
Het glimmende scherm van de Garmin heb ik nog nooit begrepen.

Nu zullen de meeste Garmin gebruikers hun display op "auto" hebben staan.
Vandaag een stukje gereden met het display handmatig op ongeveer 80%
Dit beviel me wel.
Zal de accu in de gaten houden.
Karoo 2 staat nu op mijn short list.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@edhollan Ik kan de K2 niet vergelijken met een Garmin, alleen met een Wahoo Elemnt Bolt.
De twee fietscomputers zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken. Het monochrome scherm van de Bolt valt uiteraard in het niet bij het kleurenscherm van de K2. Scherm heeft een fijne matte coating en is met zonnebril bij de middelste helderheid nog prima af te lezen bij de voorjaarszon van de afgelopen weken.

Ook de tbt instructies van de K2 zijn veel duidelijker en uitgebreider vergeleken met de karige tbt aanwijzingen van de Bolt.
Wat de K2 net zo goed doet als de Bolt is met chevrons aangeven waar de route heen loopt. Erg nuttig als je een route rijdt die zichzelf een paar keer kruist.

Qua accu doet de K2 nauwelijks onder voor de Bolt, 16 ritten (31 uren) nu gedaan met de K2. Bij een helderheid zo rondom de middelste stand heb ik consequent 7-8% accuverbruik per uur. Voor mijn gebruik is dat meer dan voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chielmi schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:52:
Ook de tbt instructies van de K2 zijn veel duidelijker en uitgebreider vergeleken met de karige tbt aanwijzingen van de Bolt.
Karig? De bolt heeft geen TBT, dus die vergelijking gaat niet op ;)
Wat de K2 net zo goed doet als de Bolt is met chevrons aangeven waar de route heen loopt. Erg nuttig als je een route rijdt die zichzelf een paar keer kruist.
Ik zie in het YT-filmpje hierboven (vergelijking navigatie offroad tss K2 en 1030 Plus), bij de Edge 1030 Plus ook chevrons. Komen die tevoorschijn als je afslagbegeleiding gebruikt bij een Garmin Edge? Afslagbegeleiding staat al eeuwen uit bij mij, mss moet ik dat nog eens uitproberen.
Qua accu doet de K2 nauwelijks onder voor de Bolt, 16 ritten (31 uren) nu gedaan met de K2. Bij een helderheid zo rondom de middelste stand heb ik consequent 7-8% accuverbruik per uur. Voor mijn gebruik is dat meer dan voldoende!
Is dit telkens met navigatie? En welke sensoren gebruik je? Via ANT+ en/of BT? Heb je live tracking in gebruik? Blijkbaar is dat een grote batterijslurper omdat je Wifi tethering moet gebruiken, terwijl dit bij een Wahoo of Garmin via de companion app op de smartphone verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@RigolleM Je bedoelt aanwijzingen in de vorm van “sla links af over 250 meter” bij het benaderen van een kruising? Als je een route maakt met Komoot of RideWithGps krijg je wel van dit soort meldingen. Over Strava routes kan ik niets roepen. Volgens http://www.sportiverider....y-turn-for-strava-routes/ heeft de Bolt dus geen echte TBT (de Roam wel). M.a.w. als je routes maakt met Komoot of RideWithGps heb je wel aanwijzingen zolang je de route volgt, hoewel je het dus officieel geen TBT mag noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:46

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het is simpel: als je ergens bent waar je de kaart niet van hebt dan zie je ook geen wegen. De basis wereldkaart is ontzettend kaal, daar kan je niet of nauwelijks mee fietsen en is meer een referentie.

In principe -hoef- je niet de kaarten te downloaden mits je een fancy sim kaart geïnstalleerd hebt met mobiel internet. Maar in feite is het gewoon: ja, je moet de kaart downloaden van het gebied / land waar je gaat fietsen. En waarom zou je dit niet doen van te voren? Je hebt genoeg ruimte om er diverse op te zetten.
*edit 2* overigens is de "europa" kaart van garmin ook niet heel erg gedetailleerd. Daar staan wel de hoofdwegen op en er zit hoogtedata in, maar fietspaden en dergelijke net als kleinere wegen ontbreken. Ook hier meer oriëntatie, maar wel iets beter.

Nog even over wat accuduur:
Vorige week nog even kunnen fietsen voordat ik weer even in quarantaine mocht (dit keer geen corona gelukkig, wel gewoon ziek helaas). Toen ongeveer anderhalf uur gefietst en 8% gebruikt, mijn brightness staat op 10% en ik had er verder niets bij gekoppeld en géén actieve route (dus on the fly fietsen)

[ Voor 27% gewijzigd door rockhopper op 29-04-2021 21:04 . Reden: stukje over accu toegevoegd ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Nordcore schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:58:
[...]

Ik gebruik chrome op mijn pc, als ik rechter muisknop doe op een pagina in een andere taal kan ik kiezen voor vertalen naar Nederlands, op deze manier kun je prima een review lezen naar mijn inziens.
volgens mij is dit de google translate extensie.

[...]

Ik heb er gisteren 1 besteld naar aanleiding van de review die ik geplaatst heb.
Maar wellicht is er iemand anders die dit al kan beantwoorden.
Na het bestellen van de Karoo 2 realiseerde ik mij pas dat ik een 35mm stuur/handlebar heb op mijn Enduro MTB fiets.
volgens de site van Hammerhead hebben ze hier zelf nog geen adapter voor, dus ben ik aangewezen op 3th party.

ik heb gekozen voor de K-edge Garmin XL Combo handlebar 35mm, zo kan ik hier eventueel ook ooit verlichting op zetten indien gewenst.
Bij de meeste shops kost deze houder minimaal 75 euro maar na een tijdje zoeken kwam ik bij bike24 uit waar ik al eens eerder wat besteld heb.
kosten: 64 euro inclusief verzendkosten.

https://www.bike24.com/p2176918.html

Hopelijk bevalt deze combi goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koetsier88
rockhopper schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:57:
[...]

Het is simpel: als je ergens bent waar je de kaart niet van hebt dan zie je ook geen wegen. De basis wereldkaart is ontzettend kaal, daar kan je niet of nauwelijks mee fietsen en is meer een referentie.

In principe -hoef- je niet de kaarten te downloaden mits je een fancy sim kaart geïnstalleerd hebt met mobiel internet. Maar in feite is het gewoon: ja, je moet de kaart downloaden van het gebied / land waar je gaat fietsen. En waarom zou je dit niet doen van te voren? Je hebt genoeg ruimte om er diverse op te zetten.
*edit 2* overigens is de "europa" kaart van garmin ook niet heel erg gedetailleerd. Daar staan wel de hoofdwegen op en er zit hoogtedata in, maar fietspaden en dergelijke net als kleinere wegen ontbreken. Ook hier meer oriëntatie, maar wel iets beter.

Vorige week nog even kunnen fietsen voordat ik weer even in quarantaine mocht (dit keer geen corona gelukkig, wel gewoon ziek helaas). Toen ongeveer anderhalf uur gefietst en 8% gebruikt, mijn brightness staat op 10% en ik had er verder niets bij gekoppeld en géén actieve route (dus on the fly fietsen)
Bedankt voor je uitgebreid antwoord.

Ik heb toch voor de 1030 plus gekozen
Maar meer omdat ik altijd garmin heb gehad en mij goed bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@koetsier88 Niks mis met de 1030 plus, ik hoop dat je er veel plezier mee gaat krijgen! En anders kan je altijd nog alsnog overstappen ;)

Ik vond de kaarten vraag misschien vreemd omdat de kaarten bij karoo 2 gewoon gratis zijn, of zit je ergens met een zeer strikte datalimiet? (alleen satelliet internet ofzo ;) ). Bij garmin zijn er ook betaalkaarten, al gebruik ik zelf op garmin altijd de open fiets map (oregon toestellen), die heeft het hoogste detail, werkt makkelijk met poi's en is redelijk up to date (afhankelijk van je gebied)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edhollan
@RigolleM De chevrons bij de 1030 plus waren mij ook ook opgevallen.
Garmin gaat mee met de concurrentie.

In de laatste beta van de 1030 plus zijn de chevrons toegevoegd.

"Added directional arrows to routes, courses, and activity review lines"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
rockhopper schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:41:
@koetsier88 Niks mis met de 1030 plus, ik hoop dat je er veel plezier mee gaat krijgen! En anders kan je altijd nog alsnog overstappen ;)

Ik vond de kaarten vraag misschien vreemd omdat de kaarten bij karoo 2 gewoon gratis zijn, of zit je ergens met een zeer strikte datalimiet? (alleen satelliet internet ofzo ;) ). Bij garmin zijn er ook betaalkaarten, al gebruik ik zelf op garmin altijd de open fiets map (oregon toestellen), die heeft het hoogste detail, werkt makkelijk met poi's en is redelijk up to date (afhankelijk van je gebied)
Bedankt.
Wat mij een beetje tegenhoud is dat als ik ergens in het buitenland ga fietsen dat ik eerst de kaart moet downloaden.
Ik heb dat met garmin nog nooit meegemaakt.

Maar misschien is het ook een beetje gewenning om bij garmin te blijven, omdat ik daar nog nooit problemen mee hebben gehad.
En dat het bij mij overkomt dat er bij hammerhead karoo een soort bèta software zit en dat iedereen die hem gebruikt een testrijder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:20
koetsier88 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:08:
[...]

Bedankt.
Wat mij een beetje tegenhoud is dat als ik ergens in het buitenland ga fietsen dat ik eerst de kaart moet downloaden.
Ik heb dat met garmin nog nooit meegemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://support.hammerhead.io/hc/article_attachments/360100389713/_Downloading_Offline_Map_Sections_.gif
Dit moet toch wel lukken toch? ;)
Maar misschien is het ook een beetje gewenning om bij garmin te blijven, omdat ik daar nog nooit problemen mee hebben gehad.
En dat het bij mij overkomt dat er bij hammerhead karoo een soort bèta software zit en dat iedereen die hem gebruikt een testrijder is.
Denk dat het vooral het vastgezogen zitten in een ecosysteem is :) Heb dat zelf ook met Apple, ik blijf ook trouw aan m'n apple watch terwijl qua hardlopen een forerunner misschien wel logischer is... Maar daarom heb ik ook bewust geen Edge gekocht aangezien ik er dan een ecosysteem bij krijg.

En volgens mij was het punt van de Beta software meer van toepassing in het begin van de Karoo 1, want dit ervaar ik nu iig niet meer.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
@ tinusvolkel
Het downloaden lukt mij wel.
Maar ga veel fietsen in Frankrijk en die is 16gb groot.
Dus moet hem dan gaan opdelen in welke regio ik zit.
Het is allemaal makkelijk te doen, maar heb geen zin om als ik daar wil gaan fietsen ik eerst weer wat moet verwijderen om een ander map te downloaden.
Daar heb ik met garmin nog nooit last van gehad.
En dat was toch een beweegreden om voor garmin te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edhollan schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:51:
@RigolleM De chevrons bij de 1030 plus waren mij ook ook opgevallen.
Garmin gaat mee met de concurrentie.

In de laatste beta van de 1030 plus zijn de chevrons toegevoegd.

"Added directional arrows to routes, courses, and activity review lines"
Zie het nu ook maar enkel voor de Edge 1030 Plus, zat wekelijks naar de Edge 530/830 te kijken, maar daar geen beta aankondigingen. Is wel een wereld van verschil die chevrons in moeilijkere situaties, zoals we hierboven eens hebben aangehaald.

Als dit niet naar de Edge 530/830 komt dan verwacht ik binnenkort wel een nieuwe Edge 540/840 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EdwinW schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:57:
@RigolleM Je bedoelt aanwijzingen in de vorm van “sla links af over 250 meter” bij het benaderen van een kruising? Als je een route maakt met Komoot of RideWithGps krijg je wel van dit soort meldingen. Over Strava routes kan ik niets roepen. Volgens http://www.sportiverider....y-turn-for-strava-routes/ heeft de Bolt dus geen echte TBT (de Roam wel). M.a.w. als je routes maakt met Komoot of RideWithGps heb je wel aanwijzingen zolang je de route volgt, hoewel je het dus officieel geen TBT mag noemen.
Neen, ik had mij verkeerd uitgedrukt, ik doelde inderdaad om te routeren, waarvan TBT deel uitmaakt, maar inderdaad met een Bolt heb je ook afslagbegeleiding, mits deze van Komoot of RwGPS komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koetsier88 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:08:
[...]
Dit houdt mij ook wat tegen om de Karoo 2 aan te schaffen om mijn Edge 830 te vervangen.
Ik ben genoeg beta tester geweest bij Garmin en later ook Wahoo ;)

Ik ben nu ff aan het testen met mijn Wahoo Bolt om met 2 devices te rijden, maar denk niet dat dit het gaat worden, de cockpit van mijn racefiets oogt behoorlijk druk met de Garmin Edge en Wahoo Bolt samen.

Blijkbaar hebben ze bij de Wahoo Elemnt 12 speed toegevoegd van SRAM, want ik kon nu mijn correcte verhoudingen van mijn versnellingen aangeven, dus was in mei vorig jaar nog niet het geval.

Slaagde er wel niet in om mijn route te starten, bleef op synchroniseren staan. Mss eens een factory reset doen, want er zijn behoorlijk wat updates geweest en ik spring van de laatste update mei 2020 naar april 2021.

Moet wel toegeven dat ik die LEDs wel gemist heb 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:57:
[...]
Ben benieuwd naar meer gebruikerservaringen, dus met alle sensoren gekoppeld, navigatie en eventueel live tracking (wordt niet door iedereen gebruikt). Maar ik ben mij al aan het oriënteren voor een battery pack mocht ik de K2 aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
Ik had bij de Karoo 2 ook het idee beta tester te zijn.

Aantal dingen die ik niet handig heb bevonden:
  • Keyboard. Veel te klein voor een querty layout.
  • Navigatie: alleen terug naar huis is snel te regelen. Geen terug naar start wat mij veel logischer lijkt. De rest moet allemaal vrij omslachtig door een nieuwe route te maken, die op te slaan en dan te laden en te gaan rijden. Ook miste ik de audio aanwijzingen bij de navigatie zoals ik die bij mijn Garmin edge 820 wel krijg (via mobiel met bt headset).
  • Ook is er weinig keuze mbt navigatie, geen verras me functie of verschillende routes. Het lijkt er op dat het apparaat veel meer gemaakt is om een vooraf gemaakte route te gaan rijden ipv stand alone te kunnen werken(destijds voor mij een reden geweest om voor een 820 en niet een 520 te gaan).
  • Het ding is vrij lomp, via de mee geleverde 1/4de mount omvormer wiebelt en klappert het ding op veel weg oppervlakte.
  • Wifi is niet zo sterk als bij mijn oude Garmin. In mijn kelder syncte mijn Garmin wel de Karoo niet. Dat icm een update in een paar dagen 1gb van een data sim verbruikt zonder dat ik het door had (op zich geen probleem zat onbeperkt op, maar als je dat niet hebt wel even uitkijken hiermee).
  • De notifications. Ene rit werkte ze wel, andere niet. Als ze wel werken, je krijgt er één en dat is de laatste, meer niet. Reageren (ook al is het maar een soort van auto reply dat ik aan het fietsen ben, is er niet bij).
  • De ingebouwde beeper is niet luid genoeg. Ik rij met Aftershokz op een laag volume, maar miste hierdoor soms dat de unit iets wilde aangeven.
  • De "mogelijkheid" om de unit uit te zetten midden in een rit. Door de plaatsing van de knoppen (en dat ik er nog niet aan gewend ben wellicht) is het prima mogelijk om per ongeluk de unit uit te zetten. Iets wat totaal niet kan bij Garmin. Dit is iets wat ik ook terug las op het forum van Hammerhead, ik ben er dus niet uniek in.
Wat ik wel positief heb ervaren:
  • Geen sensor uitval gehad, waar mijn 820 dit toch regelmatig heeft al is het maar even.
  • Het scherm is goed en de snelheid meestal ook op sommige kleine haperingen na. Wisselen tussen verschillende pagina's tijdens een rit is echt subliem
  • Accu heb ik geen last van gehad omdat ik geen super lange ritten heb gemaakt
De ondersteuning vanuit Hammerhead was wat wisselend. Aan de ene kant willen ze graag helpen met uitleggen hoe je iets voor elkaar krijgt. Ze boden me ook aan om een zoom sessie te hebben met ze om een aantal dingen door te lopen. Echter lijkt me het op orde krijgen van een aantal zaken belangrijker dan een weg er om heen vinden. Echter gaan ze in de reacties nogal eens richting "user error" ook op hun forum.

Op dit moment ben ik het retourbeleid van Hammerhead aan het beta testen. En hoop ik dat er snel een Garmin 840 of 1040 aangekondigd gaat worden.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
Hier Karoo2 gebruikers die met Strava live segments werken? Het staat enabled in het menu en heb al een aantal routes gereden waarop segments liggen maar er gebeurt niets in mijn scherm, hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@jasperz89 Volgens mij moet je in Strava de segmenten eerst "bookmarken" door het sterretje aan te vinken voor de naam van het segment. En ik neem aan dat je een Strava abonnement hebt ?

[ Voor 15% gewijzigd door EdwinW op 30-04-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
EdwinW schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:09:
@jasperz89 Volgens mij moet je in Strava de segmenten eerst "bookmarken" door het sterretje aan te vinken voor de naam van het segment. En ik neem aan dat je een Strava abonnement hebt ?
Even geprobeerd en dat werkt inderdaad, in strava sterretje geven, dan synct ie ze wel. Opzich ook wel relekst dat je binnen een route alleen de segmenten krijgt die je wilt zien ipv alle 10 meter segmentjes met achterlijke naampjes :)

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edhollan
Def_P schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:03:
Ik had bij de Karoo 2 ook het idee beta tester te zijn.

Aantal dingen die ik niet handig heb bevonden:
  • Keyboard. Veel te klein voor een querty layout.
  • Navigatie: alleen terug naar huis is snel te regelen. Geen terug naar start wat mij veel logischer lijkt. De rest moet allemaal vrij omslachtig door een nieuwe route te maken, die op te slaan en dan te laden en te gaan rijden. Ook miste ik de audio aanwijzingen bij de navigatie zoals ik die bij mijn Garmin edge 820 wel krijg (via mobiel met bt headset).
  • Ook is er weinig keuze mbt navigatie, geen verras me functie of verschillende routes. Het lijkt er op dat het apparaat veel meer gemaakt is om een vooraf gemaakte route te gaan rijden ipv stand alone te kunnen werken(destijds voor mij een reden geweest om voor een 820 en niet een 520 te gaan).
  • Het ding is vrij lomp, via de mee geleverde 1/4de mount omvormer wiebelt en klappert het ding op veel weg oppervlakte.
  • Wifi is niet zo sterk als bij mijn oude Garmin. In mijn kelder syncte mijn Garmin wel de Karoo niet. Dat icm een update in een paar dagen 1gb van een data sim verbruikt zonder dat ik het door had (op zich geen probleem zat onbeperkt op, maar als je dat niet hebt wel even uitkijken hiermee).
  • De notifications. Ene rit werkte ze wel, andere niet. Als ze wel werken, je krijgt er één en dat is de laatste, meer niet. Reageren (ook al is het maar een soort van auto reply dat ik aan het fietsen ben, is er niet bij).
  • De ingebouwde beeper is niet luid genoeg. Ik rij met Aftershokz op een laag volume, maar miste hierdoor soms dat de unit iets wilde aangeven.
  • De "mogelijkheid" om de unit uit te zetten midden in een rit. Door de plaatsing van de knoppen (en dat ik er nog niet aan gewend ben wellicht) is het prima mogelijk om per ongeluk de unit uit te zetten. Iets wat totaal niet kan bij Garmin. Dit is iets wat ik ook terug las op het forum van Hammerhead, ik ben er dus niet uniek in.
Wat ik wel positief heb ervaren:
  • Geen sensor uitval gehad, waar mijn 820 dit toch regelmatig heeft al is het maar even.
  • Het scherm is goed en de snelheid meestal ook op sommige kleine haperingen na. Wisselen tussen verschillende pagina's tijdens een rit is echt subliem
  • Accu heb ik geen last van gehad omdat ik geen super lange ritten heb gemaakt
De ondersteuning vanuit Hammerhead was wat wisselend. Aan de ene kant willen ze graag helpen met uitleggen hoe je iets voor elkaar krijgt. Ze boden me ook aan om een zoom sessie te hebben met ze om een aantal dingen door te lopen. Echter lijkt me het op orde krijgen van een aantal zaken belangrijker dan een weg er om heen vinden. Echter gaan ze in de reacties nogal eens richting "user error" ook op hun forum.

Op dit moment ben ik het retourbeleid van Hammerhead aan het beta testen. En hoop ik dat er snel een Garmin 840 of 1040 aangekondigd gaat worden.
Fijn dat je de bevindingen deelt.

Enige aanvullingen/opmerkingen

Op de Karoo 2 zit een quick menu.
Hier kun je kiezen om naar start te navigeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBKssUCa1ZfE03HuAd9a115s3-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5WHqSfLVGJTaxjM8MQWyBnVv.png?f=user_large

Het niveau van het geluid is voor sommige gebruikers te luid.
Lees in ervaring dat iemand in een groep rijdt, en dat andere last hebben van zijn Karoo.

Kan me wel voorstellen dat je Karoo 2 te groot vind.
Bij Garmin hebben ze daar de 530/830 voor.

Vraag:

Hoe is de ervaring met het in en uitzoomen op de kaart ?
Gaat dit makkelijk; gebruik je de toetsen of het scherm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
edhollan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:50:
[...]

Hier kun je kiezen om naar start te navigeren.[Afbeelding]

Lees in ervaring dat iemand in een groep rijdt, en dat andere last hebben van zijn Karoo.

Vraag:

Mijn ervaring met in en uitzoomen is top, werkt supersimpel aangezien het touchscreen heel goed reageert, ook tijdens het fietsen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ter vergelijking de Garmins/Elemnt alleen in de winkel even geprobeerd heb en dit een stuk minder lekker vond reageren.

Ik heb de Karoo tot nu toe wel alleen in het droge weer getest, dus geen idee hoe hij in de regen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
[...]

Hier kun je kiezen om naar start te navigeren.[Afbeelding]

Vraag:

Het in en uitzoomen ging prima op de K2, op mijn Garmin is dit een ramp. Touchscreen is oud, klein en zeer matig. Geen idee of dit ook met knopjes werkt, met het scherm werkt dit in elk geval goed.

In dat menu stond bij mij enkel Route to home. Wellicht omdat ik op dat moment geen route geladen had (gok ik).

Ik rijd meestal van huis weg, ongeveer de helft van hoe lang ik wil gaan rijden. Dan druk ik op terug naar start op mijn Garmin. Op zich is terug naar huis ook een prima optie, behalve wanneer ik niet vanaf thuis vertrek(eerst met de auto ergens heen ga en vanaf daar een stuk fiets). Vandaar dat ik terug naar start (ook al heb ik niet van te voren een route ingepland) erg handig zou vinden. Maar die optie is er dus niet (ook niet volgens de helpdesk van Hammerhead).

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 14:06

LGU

Zijn er nog meer gebruikers van de Bolt die 'opeens' Whatsapp berichten ontvangen op de Bolt tijdens een rit? Tot gisteren kreeg ik meldingen van inkomende oproepen en SMS op het scherm maar gisteren tijdens de rit ook vanuit het niets Whatsapp berichten.

Ik gebruik de Bolt i.c.m. een iPhone. Ik heb de releasenotes nagekeken en kan daar niet uit opmaken dat er iets veranderd is. In de instellingen kan ik enkel alle meldingen uitschakelen en niet specifiek Whatsapp want eigenlijk zit ik er niet op te wachten dat ik deze berichten gedurende een rit ontvangen en het thuisfront weet dat als er iets dringends is men juist 'ouderwets' moet SMS'en en/of bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:29
LGU schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:07:
Zijn er nog meer gebruikers van de Bolt die 'opeens' Whatsapp berichten ontvangen op de Bolt tijdens een rit? Tot gisteren kreeg ik meldingen van inkomende oproepen en SMS op het scherm maar gisteren tijdens de rit ook vanuit het niets Whatsapp berichten.

Ik gebruik de Bolt i.c.m. een iPhone. Ik heb de releasenotes nagekeken en kan daar niet uit opmaken dat er iets veranderd is. In de instellingen kan ik enkel alle meldingen uitschakelen en niet specifiek Whatsapp want eigenlijk zit ik er niet op te wachten dat ik deze berichten gedurende een rit ontvangen en het thuisfront weet dat als er iets dringends is men juist 'ouderwets' moet SMS'en en/of bellen.
Yep. Vooral groepsgesprekken word ik echt enorm simpel van. Ga ook fietsen voor m'n rust :)

Lijkt iets van afgelopen week inderdaad, zoals je zegt. Voorheen kreeg ik whatsappjes nooit en was het dus zoals jij ook zegt sommeren aan m'n vriendin om te bellen of SMS'en indien het dringend was.

Wellicht goed om deze vraag aan wahoo zelf te stellen. In mijn ervaring reageren ze snel én goed.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 14:06

LGU

Stufferdt schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:10:
[...]

Yep. Vooral groepsgesprekken word ik echt enorm simpel van. Ga ook fietsen voor m'n rust :)

Lijkt iets van afgelopen week inderdaad, zoals je zegt. Voorheen kreeg ik whatsappjes nooit en was het dus zoals jij ook zegt sommeren aan m'n vriendin om te bellen of SMS'en indien het dringend was.

Wellicht goed om deze vraag aan wahoo zelf te stellen. In mijn ervaring reageren ze snel én goed.
Goede tip wat betreft Wahoo zelf.

In de releasenotes op de website wordt Whatsapp overigens wel genoemd dus bij deze bevestigd dat het met de update van 22 april is toegevoegd :(

https://support.wahoofitn...MNT-BOLT-Firmware-Updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:29
LGU schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:15:
[...]

Goede tip wat betreft Wahoo zelf.

In de releasenotes op de website wordt Whatsapp overigens wel genoemd dus bij deze bevestigd dat het met de update van 22 april is toegevoegd :(

https://support.wahoofitn...MNT-BOLT-Firmware-Updates
Balen! Lees het ook net op het fietsforum inderdaad.

Ik kan zo snel geen methodes vinden om het uit te zetten. Wellicht dat je telefoon tijdens het fietsen op maantje (niet storen) zetten werkt?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Je kunt notificaties via de App uitzetten, maar dat geldt dan voor de anderen ook (WA, Signal, SMS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]
Vraag:

Kan allebei. Persoonlijk gebruik ik pinch zoom (als op een telefoon) het meest.
RigolleM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:38:
[...]
Ben benieuwd naar meer gebruikerservaringen, dus met alle sensoren gekoppeld, navigatie en eventueel live tracking (wordt niet door iedereen gebruikt). Maar ik ben mij al aan het oriënteren voor een battery pack mocht ik de K2 aanschaffen.
Ik blijf erbij dat brightness een -enorm- verschil maakt en dat deze standaard erg hoog staat.

Qua sensoren, ik koppel zelf alleen een hartslagmeter meestal. Voorheen ook een cadans en speed sensor, maar deze heb ik nog niet vervangen na de inbraak. Ik kan me niet voorstellen dat dit veel verschil gaat maken, maar je moet het natuurlijk wel meenemen.

[ Voor 52% gewijzigd door rockhopper op 30-04-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
[...]
[...]

Vraag:

Er zijn legio opties, voor zover ik weet in ieder geval deze 4:
  • Pinch gesture om in en uit te zoomen
  • Dubbeltik om in te zoomen
  • Met de A&C knoppen in en uitzoomen door ze lang in te drukken
  • Cyclen door 3 default zoom modi met knop B
Ik gebruik de laatste methode het vaakst, dit zijn exact de zoom niveaus die ik ook in de praktijk vaak gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 20:39
Ik wil mijn huidige mio vervangen voor een 530. Heeft iemand nog ergens een leuke aanbieding gezien?

[ Voor 20% gewijzigd door H143 op 30-04-2021 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
H143 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:42:
Ik wil mijn huidige mio vervangen voor een 530. Heeft iemand nog ergens een leuke aanbieding gezien?
https://vanbon-sport.nl/e...n-edge-530-fietsnavigatie € 258,-. Futurumshop 279,- maar daar is vast nog wel 20 of 25 euro korting voor te vinden.

Mijn vriendin heeft de prijzen ook lang in de gaten gehouden maar dit is het wel, goedkoper lijkt het niet te worden. En weet je zeker dat je de 530 wil?
Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste