24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
[ Voor 99% gewijzigd door rinslll op 18-04-2021 11:46 ]
Het moet bij mij makkelijk werken en zonder teveel gedoe.RigolleM schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:37:
[...]
Na 1 dag terugsturen... Tja, dan heb je ook weinig geduld gehad om het een beetje een kans te geven, laat staan om uw ervaringen ermee te delen.
Live tracking via Whatsapp wat een dooddoener.. Ff aan herinneren live tracking bij Wahoo Elemnt heeft in 2020 van maart tot juni niet gewerkt, voor mij de dooddoener en terug gekeerd naar Garmin Edge.
Routes herbereken is hier al vaker over geschreven, maar er is een verschil tussen navigeren en een route narijden. Navigeren ( punt A naar B ) doen ze allemaal perfect, maar een koers herberekenen is bij een Wahoo Elemnt hetzelfde als een Garmin Edge, je wordt teruggestuurd naar de track en ben je afhankelijk van de kaart en de richting die je uitrijdt.
Een Edge 530 heeft geen touchscreen, dus uw ervaringen zijn louter gebaseerd op hetgeen je erover gelezen hebt. Tijdens de rit gebruik ik zelden het touchscreen van mijn Edge 830, enkel tijdens het navigeren verwissel ik wel eens van pagina, maar dat gaat perfect, zelfs met handschoenen aan. Eigenlijk gebruik ik tijdens het fietsen zelfs een fysieke knop: start rit/stop rit![]()
Over het vertrouwen... Hopelijk blijft het goed gaan, ik had geen vertrouwen meer in de Wahoo Elemnt (Bolt). Als je op onbekend terrein plots de navigatie stopt, omdat je aan de andere kant van een kanaal rijdt en met geen stokken de route weer aan de praat krijgt. Enige oplossing was via Komoot een nieuwe route maken en zo de rit verder zetten. Dacht dat éénmalig was, maar ik heb het 3x meegemaakt... weg vertrouwen en weg Wahoo Elemnt
Ik vond het instellen en gebruik van het apparaat al niet prettig.
Zoveel ervaringen, zoveel meningen.
Daar lees ik hier zoveel over, is ook inherent aan een forum.
Ik deelde alleen mijn ervaring.
Krijg soms het gevoel hier dat alleen Garmin het beste zou zijn maar er zijn nog meer mogelijkheden.
Heb me destijds tot in den treure ingelezen op diverse forums en reviews etc.
En van daaruit voor de Garmin gegaan, maar zo zie je maar.
Ieder zijn ding 😊
En nu weer van 't mooie weer genieten.
Dit heb ik met duizenden kilometers navigeren met de Bolt nog nooit meegemaakt. Lijkt me eerder een defect aan jouw apparaat of in het routebestand. Om dan het hele merk als onbetrouwbaar weg te zetten is wat unfair. Volgens mij zijn alle A-merken fietscomputers prima van kwaliteit. Ze hebben allemaal hun eigen plusjes en minnetjes.RigolleM schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:37:
[...]
Over het vertrouwen... Hopelijk blijft het goed gaan, ik had geen vertrouwen meer in de Wahoo Elemnt (Bolt). Als je op onbekend terrein plots de navigatie stopt, omdat je aan de andere kant van een kanaal rijdt en met geen stokken de route weer aan de praat krijgt. Enige oplossing was via Komoot een nieuwe route maken en zo de rit verder zetten. Dacht dat éénmalig was, maar ik heb het 3x meegemaakt... weg vertrouwen en weg Wahoo Elemnt
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
IK had geen vertrouwen meer in de Wahoo Elemnt Bolt, dus IK heb hem weg gedaan vooral in combinatie met de live tracking die niet meer werkte. IK heb nergens geschreven dat een Wahoo Elemnt onbetrouwbaar is, maar voor mij was dat toen wel!nomar109 schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:03:
[...]
Dit heb ik met duizenden kilometers navigeren met de Bolt nog nooit meegemaakt. Lijkt me eerder een defect aan jouw apparaat of in het routebestand. Om dan het hele merk als onbetrouwbaar weg te zetten is wat unfair. Volgens mij zijn alle A-merken fietscomputers prima van kwaliteit. Ze hebben allemaal hun eigen plusjes en minnetjes.
Een defect aan het toestel? Zou ik heel vreemd vinden, andere keren deed hij het perfect... Fout in het routebestand, lijkt mij ook weinig plausible want heb dezelfde ritten al met de Garmin gereden.
Zou dat ook temaken kunnen hebben met automatische helderheid van het beeldscherm? Ik ken het apparaat niet maar dat is het eerste wat in me op komt.MrAngry schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:22:
Ik heb gisteren gemerkt dat mijn Bolt niet lineair leegloopt. Ik had op basis van ritten van een uur of 6 bedacht dat ik een powerbank moest meenemen, op mijn rit van 11+ uur van gisteren, maar dat bleek uiteindelijk helemaal niet nodig. Het eerste uur verloor hij 9% en na 11 uur kwam ik aan met 23% over.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
De Bolt heeft geen automatische helderheid. Hooguit een time out voor de verlichting.stevens20 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:27:
[...]
Zou dat ook temaken kunnen hebben met automatische helderheid van het beeldscherm? Ik ken het apparaat niet maar dat is het eerste wat in me op komt.
Het is inderdaad niet makkelijk. Verwachtingen liggen vaak te hoog.jasperz89 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:52:
Haha het wordt er niet makkelijker op met positieve en negatieve ervaringen op beide systemen. Wordt denk ik toch maar een veilige 530, kan bijna niet misgaan lijkt me. Die Bryton ziet er nice uit maar weinig gebruikerservaringen die ik kan vinden en wordt weinig over gesproken, en die hammerhead vind ik met 399 net een tikkie te prijzig.
Daar naast zijn er mensen die merken trouw zijn.
Zij kijken door een roze bril, of zijn juist erg kritisch.
Voordeel van de 530 zijn de zoom knoppen.
Ben je vroeg vertrokken? Temperatuur kan een grote invloed hebben op hoe snel je batterij leegloopt. Over het algemeen is koud niet gunstig!MrAngry schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:22:
Ik heb gisteren gemerkt dat mijn Bolt niet lineair leegloopt. Ik had op basis van ritten van een uur of 6 bedacht dat ik een powerbank moest meenemen, op mijn rit van 11+ uur van gisteren, maar dat bleek uiteindelijk helemaal niet nodig. Het eerste uur verloor hij 9% en na 11 uur kwam ik aan met 23% over.
Klopt, vertrokken bij 0 graden (zonsopkomst), dat zou ook mijn verkeerde extrapolatie op basis van de afgelopen tijd goed verklaren, ik heb vrij veel in de kou gereden.borft schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:34:
[...]
Ben je vroeg vertrokken? Temperatuur kan een grote invloed hebben op hoe snel je batterij leegloopt. Over het algemeen is koud niet gunstig!
[ Voor 43% gewijzigd door MrAngry op 19-04-2021 13:14 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dan wordt het een Wahoo Elemnt Roamjasperz89 schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:06:
Morgen maar een winkelafspraak gemaakt bij Mantel, maar eens in het echt kijken hoe ik de Roam tov de 530 vind en dan daar de keuze maar maken.
Roam heeft ook knoppen om in te zoomen.....edhollan schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:26:
[...]
Het is inderdaad niet makkelijk. Verwachtingen liggen vaak te hoog.
Daar naast zijn er mensen die merken trouw zijn.
Zij kijken door een roze bril, of zijn juist erg kritisch.
Voordeel van de 530 zijn de zoom knoppen.
Blijft lastig.
Goed dat je een winkel afspraak hebt gemaakt.
Ik ben blij dat je tevreden bent, maar kan je je ervaringen ook onderbouwen? De bryton wordt hier nooit besproken, en ik denk dat ik persoonlijk een van de weinige ben hier die ooit de Garmin oregon noem. Die laatste is dan ook geen "pur sang" fietscomputer, maar meer een jack-of-all-trades gps met de focus op geocaching.divk schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:27:
Ik heb zelf de Bryton en een Garmin Oregon. En ik kan zeggen dat de Bryton echt geweldig is.
Dus waarom ben je op de bryton uitgekomen, en welke? Welke andere overwoog je en welke keuzes en afwegingen vond je belangrijk die uiteindelijk de doorslag gaven?
Ik had zelf nog nooit van het merk gehoord en hem ook nergens zien liggen. Dat is op zich al een prestatie.
@jasperz89 Ik vind de roam te duur ten opzichte van de hammerhead karoo 2. De roam is meer een bolt met een paar extraatjes, de meerprijs ten opzichte van de gewone bolt amper waard, tenzij je een groter scherm wilt. Ik heb zelf geen ervaring met de 530, maar mocht je iemand kennen die een karoo heeft, schrijf het niet meteen af. Persoonlijk is het mijn go-to 1e keuze toestel (hier in huis 3 garmin oregons, 1 bolt, 1 roam, de karoo 1 en karoo 2, naast nog wat gps horloges)
[ Voor 23% gewijzigd door rockhopper op 19-04-2021 18:09 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Weet iemand hier een oplossing voor?
Heb even voor je gezocht.cordonbleu schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:57:
Ik heb een Edge 830 en heb het volgende probleem; Wifi staat uitgeschakeld, maar als het toestel door inactiviteit vanzelf uitschakelt en ik het na een tijdje weer aanzet staat Wifi vanzelf ineens weer aan. Hij is dan dus de hele tijd aan het zoeken naar netwerken en dit kost behoorlijk wat extra stroom merk ik. Soms is het ook als ik het toestel volledig uitschakel en weer aanzet dat Wifi weer ineens aanstaat, terwijl het daarvoor uit stond. Ik moet nu dus iedere keer opletten of Wifi wel uitstaat, anders gaat de batterij sneller leeg.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Zo als ik begrijp wordt alleen het scherm uitgeschakeld.
En deze mode doet niets met je wifi.
Wat je wel kan doen, de Garmin verbinden met je smartphone en de connect app runnen.
Als alle gegevens via de app zijn gesynchroniseerd; dat is er geen wifi verkeer meer nodig.
Heb zelf onderweg de connect app op de achtergrond draaien.
https://www.wielrenner.eu...min-edge/830-review/plus/
In het begin stelt hij dat de 830 plus veel beter is dan de 830, maar vind het moeilijk om te achterhalen waar hij dat nou op baseert.
Die website heb ik altijd vooral goed in 'bovenaan google terechtkomen' gevonden. Er is dan ook nergens anders sprake van een 830 plus en t lijkt vooral een site die lekker verdient aan alle referrals.Ircghost schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:16:
De Garmin 830 plus is nog niet uitgekomen toch? Ik zie deze website een vergelijking maken, maar hij lijkt constant 830 en 830 plus door elkaar te halen..
In het begin stelt hij dat de 830 plus veel beter is dan de 830, maar vind het moeilijk om te achterhalen waar hij dat nou op baseert.
De 830 is, zoals ruim in dit topic beschreven, niet veel meer dan een 530 met touchscreen en iets meer mogelijkheden om te navigeren vanaf het apparaat zelf (maar dat is toch al niet heel soepel, dus als je je telefoon gebruikt valt dat voordeel weg)
Heeft al meer dan een jaar een pagina over de Edge 1040, gewoon clickbait.Ircghost schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:16:
De Garmin 830 plus is nog niet uitgekomen toch? Ik zie deze website een vergelijking maken, maar hij lijkt constant 830 en 830 plus door elkaar te halen..
Zijn Youtube reviews zijn ook weinig verhelderend!
Nu vraag ik mij af of ik mijn garmin smartwatach (venu) kan koppelen aan een 530/830 zodat ik de hartslagsensor enzo er niet nog eens bij hoef te kopen. Ik kan er niet echt iets over vinden.
Ik weet niet zeker of het kan, mogelijk wel. Maar over het algemeen zijn horloge hartslagsensoren niet heel betrouwbaar bij het fietsen. Daarnaast zijn er al hartslagbandjes vanaf 15-20 euro.stevens20 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:53:
Ik ben ook op zoek naar navigatie. Ik ken toch te weinig paden in de omgeving om zonder navigatie weg te gaan. Op de mobiel kan het ook maar dat kost 20% per half uur dus is ook niet echt een optie.
Nu vraag ik mij af of ik mijn garmin smartwatach (venu) kan koppelen aan een 530/830 zodat ik de hartslagsensor enzo er niet nog eens bij hoef te kopen. Ik kan er niet echt iets over vinden.
Ik hoef het niet op de slag nauwkeurig. Ik zie het meer als een richtlijn. Ik vind het zonde als ik dubbele apparaten moet aanschaffen namelijk.mormegilmaster schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:59:
[...]
Ik weet niet zeker of het kan, mogelijk wel. Maar over het algemeen zijn horloge hartslagsensoren niet heel betrouwbaar bij het fietsen. Daarnaast zijn er al hartslagbandjes vanaf 15-20 euro.
Heart rate broadcasting wordt ondersteund door de Venu.stevens20 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:53:
Korte intervals worden afgevlakt of zelfs niet gemeten door optische HR. Rij je aan éénzelfde tempo zal de HR-waardes nog meevallen, maar van zodra je versnelt zal die piek later intreden, bij bv. een korte sprint of een brug zal die HR-waarde nooit correct zijn, dus m.a.w. wat nut heeft het nog om de HR te meten?Ik hoef het niet op de slag nauwkeurig. Ik zie het meer als een richtlijn. Ik vind het zonde als ik dubbele apparaten moet aanschaffen namelijk.
1. Lastig en onduidelijk navigeren door de menu’s, maar daar valt natuurlijk aan te wennen.
2. Hoe zelf routes/cources op het apparaat zetten? Kan dus wel maar je moet dus zelf een nieuwe map aanmaken en ze daar in droppen. Heel vreemd dat je dit via Google moet gaan zoeken buiten de handleidingen om. Valt ook mee te werken natuurlijk.
3. Tijdens het fietsen kun je niet met 1 druk op een knop in- of uitzoomen. Alleen via de menu functie en dus steeds meerdere knoppen bedienen.
4. Scherm helderheid is niet snel aan te passen tijdens het fietsen.
3 en 4 zijn wellicht op te lossen door over te stappen naar een Edge 830 welke touchscreen heeft?
Of zijn er vrij basic apparaten die een route op een kaart tonen en via GPS meebewegen zodat je makkelijk zelf navigator kunt spelen ;-) Op meldingen dat ik van de route afwijk en grote pijlen op de kaart die de kleine sporen onzichtbaar maken zit ik niet de wachten en maken het alleen maar onduidelijk.
Idd. Die site verteld behoorlijk veel onzin. Zogenaamd doen ze onderzoek, maar het zijn vaak gewoon copy/paste teksten zonder enige vorm van onderbouwing. Toen de 1030 plus nog niet uit was, had deze site het al over de 1040, wat natuurlijk totale crap is. Ik zou zeker niet te veel afgaan op de info op die site. Veel blabla, en nog meer reclame en referrals.RigolleM schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:31:
[...]
Heeft al meer dan een jaar een pagina over de Edge 1040, gewoon clickbait.
Zijn Youtube reviews zijn ook weinig verhelderend!
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik gebruik zelf een 1030 plus (als opvolger van de 1030) en herken bovenstaande niet. Nu is de 530 wat kleiner, maar de bediening is zover ik weet identiek in alle modellen. Ik ga er dus van uit dat mijn antwoorden ook van toepassing zijn op jouw 530.Switek schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:01:
Vandaag, na een paar dagen te hebben geworsteld met een Garmin Edge 530, deze geretourneerd. De afgelopen 11 jaar super tevreden geweest met de Edge 705 maar deze heeft het na 3x een nieuwe accu nu echt begeven. Gebruik eindelijk alleen de courses zonder navigatie en volg dus alleen het spoor over de kaarten van OFM. Zijn er mensen die iets dergelijks gebruiken met nieuwere apparatuur? Ik was behoorlijk op weg met de 530, maar hier liep ik tegen aan:
1. Lastig en onduidelijk navigeren door de menu’s, maar daar valt natuurlijk aan te wennen.
2. Hoe zelf routes/cources op het apparaat zetten? Kan dus wel maar je moet dus zelf een nieuwe map aanmaken en ze daar in droppen. Heel vreemd dat je dit via Google moet gaan zoeken buiten de handleidingen om. Valt ook mee te werken natuurlijk.
3. Tijdens het fietsen kun je niet met 1 druk op een knop in- of uitzoomen. Alleen via de menu functie en dus steeds meerdere knoppen bedienen.
3 en 4 zijn wellicht op te lossen door over te stappen naar een Edge 830 welke touchscreen heeft?
Of zijn er vrij basic apparaten die een route op een kaart tonen en via GPS meebewegen zodat je makkelijk zelf navigator kunt spelen ;-) Op meldingen dat ik van de route afwijk en grote pijlen op de kaart die de kleine sporen onzichtbaar maken zit ik niet de wachten en maken het alleen maar onduidelijk.
1. Daar kan je idd aan wennen
2. Ofwel via Garmin Connect, of je mikt de gpx bestanden in de NewFiles folder. Eenvoudiger kan bijna niet.
3. Zoomen gaat via de linker toetsen
4, Ik heb hem altijd op auto staan, is zeker op de 1030 plus uitstekend.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik heb de VA3, voor mij is de hartslag meting ruim voldoende. Buiten ritjes zijn bij mij relatief gelijkmatig meestal, dus OHR is dan prima. Daarom heb ik met indoor rides overigens wel een HR band.stevens20 schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:10:
[...]
Ik hoef het niet op de slag nauwkeurig. Ik zie het meer als een richtlijn. Ik vind het zonde als ik dubbele apparaten moet aanschaffen namelijk.
Ik zet mijn horloge met een buitenfiets ritje in een "indoor" activity. Dan gaat ie dus keurig HR uitzenden, maar verbruikt amper meer stroom. (GPS is de stroomvreter) Mijn Edge pikt de HR keurig op. Bij aankomst sla ik de activity met de edge op, en de activity op horloge stop ik, en gooi ik weg.
Werkt prima.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
1) Eens, garmin heeft, op welk apparaat dan ook, geen fijne userinterface. (ook in connect app soms zoeken)Switek schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:01:
2) ik gebruik zelf strava=>via garmin, maar met komoot net zo makkelijk. Ook gebruik ik sinds kort sendpoints.
3) in de kaart modus kan je door de actiebutton langer vast te houden de zoom modus activeren. Eens dat dit handiger had gekund; zie 1)
4) vind je dat nodig dan? Ik heb er persoonlijk nooit problemen mee, de helderheid wordt best goed automatisch aangepast vind ik.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat een Edge nogal overwhelming en complex overkomt. Beetje Apple vs Android, waarbij de edge overduidelijk de Android is.
---------------
Wel goed om te weten dat ik de HR kan zien op de edge tijdens een activiteit. Ik zou het waarschijnlijk andersom doen. De edge activiteit weggooien en de complete activiteit van het horloge bewaren. De edge zal dan eigenlijk voor de navifatie zijn en als datadisplay fungeren
Het betreft een Huawei mate 20 lite telefoon. Alles opnieuw instellen geeft geen verschil.
Op de activiteit van de Edge staat dan ook je HR opgeslagen. Ik gebruik ook een cadanssensor en snelheidsmeter, die waardes neemt ie dan ook netjes mee in de opname. Daarmee is de opname van de Edge completer dan die van de Venu, die laatste kun je dus het beste weggooien.stevens20 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:11:
@Mistraller dat betekent dat je dus altijd activiteiten hebt zonder hartslag opgenomen in de gegevens? Dit valt niet te combineren?
Wel goed om te weten dat ik de HR kan zien op de edge tijdens een activiteit. Ik zou het waarschijnlijk andersom doen. De edge activiteit weggooien en de complete activiteit van het horloge bewaren. De edge zal dan eigenlijk voor de navifatie zijn en als datadisplay fungeren
Als ik bij een fietsrit mijn edge 530 gebruik en mijn fenix voor HR, dan houd ik de actie knop van de fenix even ingedrukt, dan krijg je een HR scherm, met een start optie onder de actie knop.stevens20 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:11:
@Mistraller dat betekent dat je dus altijd activiteiten hebt zonder hartslag opgenomen in de gegevens? Dit valt niet te combineren?
:fill(white):strip_exif()/f/image/M4omfqcQ6JnjMVjDmJt2IzEC.png?f=user_large)
Als ik op start druk, dan gaat de fenix broadcasten (ant+ en BT) en ziet de edge dus gewoon een simpele HR sensor. Ik zie geen reden om 2 activiteiten naast elkaar te draaien, al is het wel mogelijk. Je kan tegen de fenix ook zeggen dat ie tijdens een activiteit van een bepaald type ook HR moet broadcasten. Dit gebruik ik tijdens indoor fietsen, dan neemt mijn telefoon met trainerroad in principe de rit op, maar om de stats van Garmin volledig te houden record ik de activeit ook met mijn fenix, mijn telefoon kan dan die HR ook oppakken. (helaas worden de training stress van een externe activiteit niet meegenomen en is een export /upload van trainerroad naar connect niet voldoende.
Het is altijd het beste om in één keer 1 recording te maken, zodat je device (in mijn geval de Edge dus) onder 1 setje timestamps alle sensordata bewaart. Achteraf HR toevoegen in een activity is lastig/ondoenlijk omdat de timestamps niet overeen komen. De data die de Edge verwerkt is veel completer bij mij; omdat mijn VA3 de powermeter niet kan uitlezen, hij doet ook berekening in welke gear ik rij (via een IQ app) etc.stevens20 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:11:
NB: aan elkaar plakken van stukken recording is daarom niet zo moeilijk.
Wat ik daarnaast ook heb gemerkt: als je een HR band gebruikt; mijn VA3 pakt die data alleen in activity modus. (Ik denk dat andere horloges dat ook doen.) Als ik dan een Zwift rit rij, en zwift connect keurig met de HR band, en laat ik zwift de activity naar Garmin syncen; dan komt de HR data die in het dagelijks overzicht staat, niet meer overeen met de HR in de activity zelf. Ik zet daarom ook dan de VA3 in indoor activity mode; dan pakt hij de HR data van de band dus wel, en klopt alle data. Ook hier gooi ik na het eindigen van Zwift de activiteit op de VA3 weer weg.
Ik weet niet hoe dat werkt als je een Edge laat praten met een HR band, terwijl een horloge met OHR staat te registeren.
Mijn redenen hiervoor; op de VA3 zijn het a) minder handelingen en b) in activity mode laat ik mijn touchscreen locken zodat hij niet per ongeluk stopgezet wordt.Prulleman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:52:
Ik zie geen reden om 2 activiteiten naast elkaar te draaien, al is het wel mogelijk.
---------------
Dat is wat ik prima zou vinden met mijn VENU. Ik zal eens even op zoek gaan of dat daar ook mee kan. thnx.Prulleman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:52:
[...]
Als ik bij een fietsrit mijn edge 530 gebruik en mijn fenix voor HR, dan houd ik de actie knop van de fenix even ingedrukt, dan krijg je een HR scherm, met een start optie onder de actie knop.
[Afbeelding]Als ik op start druk, dan gaat de fenix broadcasten (ant+ en BT) en ziet de edge dus gewoon een simpele HR sensor.
Ik zie geen reden om 2 activiteiten naast elkaar te draaien, al is het wel mogelijk. Je kan tegen de fenix ook zeggen dat ie tijdens een activiteit van een bepaald type ook HR moet broadcasten. Dit gebruik ik tijdens indoor fietsen, dan neemt mijn telefoon met trainerroad in principe de rit op, maar om de stats van Garmin volledig te houden record ik de activeit ook met mijn fenix, mijn telefoon kan dan die HR ook oppakken. (helaas worden de training stress van een externe activiteit niet meegenomen en is een export /upload van trainerroad naar connect niet voldoende.
jazeker:stevens20 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:53:
[...]
Dat is wat ik prima zou vinden met mijn VENU. Ik zal eens even op zoek gaan of dat daar ook mee kan. thnx.
https://www8.garmin.com/m...E9-94FC-06416FF1E2ED.html
Broadcasting Heart Rate to Garmin Devices
You can broadcast your heart rate data from your Venu™ device and view it on paired Garmin® devices. For example, you can broadcast your heart rate data to an Edge® device while cycling.
NOTE: Broadcasting heart rate data decreases battery life.
Hold Letter B symbol.
Select Settings symbol > Wrist Heart Rate.
Select an option:
Select Broadcast In Activity to broadcast heart rate data during timed activities (Starting an Activity).
Select Broadcast to start broadcasting heart rate data now.
Pair your Venu device with your Garmin ANT+® compatible device.
NOTE: The pairing instructions differ for each Garmin compatible device. See your owner's manual.
Je was sneller dan ik. Super bedankt. Ik ga geen hartslagsensor bij de edge kopen. Eens even zien of de 830 nog ergens te koop is voor een aardig prijsje. Thnx.
Wie heeft er nog meer voor deze keuze gestaan? Dus vanuit een oudere Garmin overgestapt naar een nieuwe Garmin danwel de Karoo 2 en waarom? Edge 530 kan nog als outsider, scheelt nog wel een redelijk bedrag met de 830, alleen verlies ik dan wel touchscreen.
De wijzen komen uit het Oosten!
Je zou kunnen overwegen om de Karoo 2 aan te schaffen, die mag je binnen 45 dagen probleemloos weer terug sturen als hij niet bevalt.
Dan heb je dus anderhalve maand om te testen hoe het voelt buiten het Garmin ecosysteem
De wijzen komen uit het Oosten!
Hoe snel werd die Karoo 2 bij jou geleverd? Ik neig er toch ook wel naar, na de Garmin 530 en Elemnt Roam grondig bekeken te hebben.chielmi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:41:
@NoepZor Ik ben nu ruim een maand in bezit van een Hammerhead Karoo 2. Dik tevreden mee, kom van een Wahoo Elemnt Bolt.
Je zou kunnen overwegen om de Karoo 2 aan te schaffen, die mag je binnen 45 dagen probleemloos weer terug sturen als hij niet bevalt.
Dan heb je dus anderhalve maand om te testen hoe het voelt buiten het Garmin ecosysteem
Garmin heeft met de Edge nog altijd het merendeel van het marktaandeel, dus het is aan de concurrentie om een 'killer' uit te brengen.NoepZor schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:19:
Mocht Garmin volgend jaar met een killer komen (Edge 840) dan schrijf ik op zo'n Edge 530 denk ik minder af.
Het grootste probleem bij Garmin is nog altijd de interface, zowel in de menu's (complexiteit) als hun kaartweergave tijdens het navigeren. Als ze dit niet aanpakken geeft dit de concurrentie de kans om voorsprong te nemen. Het navigeren met een Karoo oogt velen maal beter dan bij een Garmin, zelfs op een Wahoo Elemnt vond ik het beter. Maar ik navigeer niet altijd en de keren dat ik navigeer valt het reuze mee, mits je enkele voorzorgen neemt.
Ik kijk al lang met een scheef oog naar een Karoo en nu zeker met de Karoo 2, maar ik lees nog te vaak rariteiten op hun forum en FB pagina van gebruikers die te pas en onpas hun Karoo moeten resetten omdat ze ergens vast zitten. Batterijverhalen lopen nog vaak uitéén: de één doet er 14u mee de andere haalt nog geen 5u. Als dialy driver durf ik het nog niet aan om mijn Garmin Edge 830 te vervangen, en als 2de toestel (puur voor navigatie) vind ik het overkill... dus wacht ik de boot nog ff af...
Bij mij in 9 dagen. Ik las dat de huidige levertijden een stuk korter zijn, omdat de K2 nu vanuit Nederland wordt uitgeleverd.jasperz89 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:46:
[...]
Hoe snel werd die Karoo 2 bij jou geleverd? Ik neig er toch ook wel naar, na de Garmin 530 en Elemnt Roam grondig bekeken te hebben.
Je moet je wel bewust zijn dat mensen op een productforum of FB er meestal niet komen omdat ze tevreden zijnRigolleM schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:47:
[...]
[...]
Ik kijk al lang met een scheef oog naar een Karoo en nu zeker met de Karoo 2, maar ik lees nog te vaak rariteiten op hun forum en FB pagina van gebruikers die te pas en onpas hun Karoo moeten resetten omdat ze ergens vast zitten. Batterijverhalen lopen nog vaak uitéén: de één doet er 14u mee de andere haalt nog geen 5u. Als dialy driver durf ik het nog niet aan om mijn Garmin Edge 830 te vervangen, en als 2de toestel (puur voor navigatie) vind ik het overkill... dus wacht ik de boot nog ff af...
Als ik de posts zo lees lijken veel huidige problemen gerelateerd aan powermeters. Die heb ik niet, ik gebruik alleen HR en Cadence Ant+ sensor.
Ik heb er nu 24 uren mee gefietst, 11 ritten.
0 problemen gehad, batterij verbruik van 8% per uur. Heb even over de Roam getwijfeld voor ik de K2 aan ging schaffen, maar vond dat nauwelijks een stap vooruit.
Dat is idd wel hét nadeel van een K2. Dat je niet gewoon ff naar een winkel kan om een K2 te vergelijken met z'n concurrentie. Heb eigenlijk geen idee of Hammerhead plannen heeft om de K2 ook in winkels te gaan verkopen, ik vermoed van niet...
Thanks voor het aanbod maar is nogal uit de richting. Hoe bevalt het rijden van een route jou? En dan voornamelijk als je gewoon op het data-screen aan het rijden bent, geeft hij dan tijdig aan waar je af moet slaan bijvoorbeeld?chielmi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:03:
Mocht je in Friesland wonen kom je maar langs voor een live demo
Dat is idd wel hét nadeel van een K2. Dat je niet gewoon ff naar een winkel kan om een K2 te vergelijken met z'n concurrentie. Heb eigenlijk geen idee of Hammerhead plannen heeft om de K2 ook in winkels te gaan verkopen, ik vermoed van niet...
Daar ben ik mij zeker van bewust, en de Karoo is nog vollop in ontwikkeling, dat begrijp ik ook, maar om mijn Garmin Edge te vervangen daar heb ik nog geen vertrouwen in.chielmi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:57:
Je moet je wel bewust zijn dat mensen op een productforum of FB er meestal niet komen omdat ze tevreden zijn. Ik verwacht dat het overgrote deel volledig tevreden is, net als ik.
Laat mij nu net deze week een powermeter gekocht te hebben..Als ik de posts zo lees lijken veel huidige problemen gerelateerd aan powermeters. Die heb ik niet, ik gebruik alleen HR en Cadence Ant+ sensor.
Nice, hopelijk blijf je tevreden... en durf ik ooit de stap te maken...Ik heb er nu 24 uren mee gefietst, 11 ritten.
0 problemen gehad, batterij verbruik van 8% per uur. Heb even over de Roam getwijfeld voor ik de K2 aan ging schaffen, maar vond dat nauwelijks een stap vooruit.
Hier mee info. Ik heb alleen de Distance to next turn aan staan. Dan zie je dit in een map screen:

Ook in de data screen zie je hetzelfde vakje met de Distance to next turn.
Kleine kanttekening is wel dat dit een erg overzichtelijke situatie is. Bij en T-splitsing wordt een ander icoon gebruikt, dat tijdens het rijden (vind ik) slecht zichtbaar is. Ik las op het forum dat dit bij 1 van de volgende updates wordt aangepast.
Dit zit er toch al wel erg nice uit hoor, ben benieuwd of de garmin of elemnt mij morgen weten te overtuigen, anders gaat morgen de karoo op bestelling.chielmi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:18:
Ook al zit je op een data-scherm, onderin beeld toont de K2 (is evt uit te zetten) de volgende richting wijziging en de afstand. Zodra je op zo'n 150 meter bent krijg je een audiosignaal (ook evt uit te zetten) waarmee je er aan wordt herinnerd dat je af moet slaan
Hier mee info. Ik heb alleen de Distance to next turn aan staan. Dan zie je dit in een map screen:
[Afbeelding]
Ook in de data screen zie je hetzelfde vakje met de Distance to next turn.
Kleine kanttekening is wel dat dit een erg overzichtelijke situatie is. Bij en T-splitsing wordt een ander icoon gebruikt, dat tijdens het rijden (vind ik) slecht zichtbaar is. Ik las op het forum dat dit bij 1 van de volgende updates wordt aangepast.
Hier was hij laatst een dag later binnen en had hem (wat toen nog kon) zelfs in dollars besteld.jasperz89 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:46:
[...]
Hoe snel werd die Karoo 2 bij jou geleverd? Ik neig er toch ook wel naar, na de Garmin 530 en Elemnt Roam grondig bekeken te hebben.
De ervaring die ik met de Bryton heb zijn:rockhopper schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:05:
[...]
Ik ben blij dat je tevreden bent, maar kan je je ervaringen ook onderbouwen? De bryton wordt hier nooit besproken, en ik denk dat ik persoonlijk een van de weinige ben hier die ooit de Garmin oregon noem. Die laatste is dan ook geen "pur sang" fietscomputer, maar meer een jack-of-all-trades gps met de focus op geocaching.
Dus waarom ben je op de bryton uitgekomen, en welke? Welke andere overwoog je en welke keuzes en afwegingen vond je belangrijk die uiteindelijk de doorslag gaven?
Ik had zelf nog nooit van het merk gehoord en hem ook nergens zien liggen. Dat is op zich al een prestatie.
@jasperz89 Ik vind de roam te duur ten opzichte van de hammerhead karoo 2. De roam is meer een bolt met een paar extraatjes, de meerprijs ten opzichte van de gewone bolt amper waard, tenzij je een groter scherm wilt. Ik heb zelf geen ervaring met de 530, maar mocht je iemand kennen die een karoo heeft, schrijf het niet meteen af. Persoonlijk is het mijn go-to 1e keuze toestel (hier in huis 3 garmin oregons, 1 bolt, 1 roam, de karoo 1 en karoo 2, naast nog wat gps horloges)
Duidelijk scherm vergelijkbaar met de Garmin Edge 1030 ook in de Zon.
Super goede accuduur 3 tochten achter elkaar van 100km en dan laadt ik deze pas op.
Daarbij is deze 130 euro goedkoper dan de Garmin 830.
En bij de Garmin Oregon is alleen een kruimelspoor volgen en deze gebruik ik ook voor het wandelen.
Dus geen ik op zoek naar een fietsnavigatie waar ik niet de hoofdprijs voor betaal.
Daarnaast is het bij de Bryton wel erg gemakkelijk routes opzetten, dit doe ik gewoon draadloos met de telefoon. Erg jammer dat deze nog niet zo bekend is. Voor meer info zie onderstaande link.
https://www.wielrenner.eu...igatie/bryton/750-review/
Mocht je in de buurt van Utrecht wonen mag je ook gerust bij mij langskomen om zowel de 1 als de 2 te bekijken, al heb je zo te zien de knoop al doorgehakt.jasperz89 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:59:
De k2 maar gewoon besteld na nog wat reviews te hebben bekeken. Zo compleet is geen andere volgens mij, en toch 45 dagen te proberen.
Mijn vrouw is nu van de bolt naar de karoo 1 gegaan. Beter scherm, betere navigatie en dat is alles waar zij waarde aan hecht
@HansPatat050 Heb je misschien een soort van spaarstand aanstaan, waardoor de BT op je telefoon wat trager reageert? Ik ben niet bekend met de huawei, maar bij mij is BT combi telefoon en de fenix soms ook hit & mis. Bij de roam eigenlijk geen probleem, al heb ik dit jaar nog niet veel gefietst.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik denk de knoop wel doorgehakt te hebben ja, heb de k2 besteld. Morgen nog wel even langs bij mantel, moet toch een nieuwe bib hebben en zal de Garmin en elemnt even in het echt bekijken maar denk dat de k2 het toch wel dik wint, al is het maar de snelheid van het navigeren/rerouting etc.rockhopper schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:19:
[...]
Mocht je in de buurt van Utrecht wonen mag je ook gerust bij mij langskomen om zowel de 1 als de 2 te bekijken, al heb je zo te zien de knoop al doorgehakt.
Mijn vrouw is nu van de bolt naar de karoo 1 gegaan. Beter scherm, betere navigatie en dat is alles waar zij waarde aan hechtIk heb nog altijd de karoo 2 als main met meestal de roam ernaast als 2e scherm.
@HansPatat050 Heb je misschien een soort van spaarstand aanstaan, waardoor de BT op je telefoon wat trager reageert? Ik ben niet bekend met de huawei, maar bij mij is BT combi telefoon en de fenix soms ook hit & mis. Bij de roam eigenlijk geen probleem, al heb ik dit jaar nog niet veel gefietst.
Formaat kan je via de specs vergelijken, maar blijft iets persoonlijks. Ik had het liefst het k1 scherm in het k2 toestel gehad, net iets groter schermoppervlak in het kleinere huisje van de k2. Maar de k1 is echt véél te bulky.
Even hierop terugkomen. Ik heb gisteren toch de Explore besteldPalomar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:27:
@Prulleman en @RigolleM Thanks, ik ga nu idd wel die 530 overwegen. Budget staat niet heel vast, maar ik probeer altijd een juiste balans tussen prijs/prestatie voor mijn doeleinden te vinden. En als die explore idd zo traag is dan ga ik mij daar zeker aan storen. Ik herinner me nog die navigatiekastjes voor in de auto van 10 jaar geleden. Soms niet te doen om op de map in te zoomen of door de menuutjes te bewegen.... Dan betaal ik liever wat extra idd.

Ja dat zou kunnen, ik ga eens kijken. Met andere apparaten heb ik overigens geen probleem met koppelen, zoals in de auto of draadloze headset.rockhopper schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:19:
[...]
Ik heb de Edge Explore een jaartje of zo, en kan OpenFietsMap aanraden. Veel meer up-to-date dan de Garmin kaarten.Palomar schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:22:
[...]
Even hierop terugkomen. Ik heb gisteren toch de Explore besteldKwam een aanbieding voorbij bij Mediamarkt voor 177 euro en vond dat toch wel dermate een prijsverschil met de 530 (zo'n 100 euro) dat ik hem toch heb besteld. Nog wel even wat reviews bekeken op youtube betreffende de vermeende traagheid. Ik denk (/hoop) dat ik daar als casual wielrenner wel mee om kan gaan. Vond het op de filmpjes ook wel meevallen. Het wordt ook mijn eerste gps fietscomputer, dus ik heb niet veel referenties of zware eisen
Zal wel laten weten als ik hem heb of ie bevalt.
Ok, ga ik dat even proberen binnenkort. ThanksBreadFan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:08:
Ik heb geen Roam maar een Bolt, en ik weet dat er 2 verschillende velden zijn die dat kunnen weergeven. De ene staat onder Strava, de ander onder Kaart. Misschien de ander eens proberen?
Ik wil graag een fietscomputer kopen (duh).
Nu zie ik 4 goede opties (zie hieronder) maar twijfel ik eigenlijk meer hoeveel geld ik moet uitgeven hiervoor.
Ik fiets namelijk niet superveel (3-8 uur per week) en vaak op de fietstrainer (met zwift).
Nu het lekker weer wordt ga ik vaker naar buiten maar vaak niet alleen omdat ik geen route heb.
Dus ik dacht laat ik een fietscomputer aanschaffen.
Niks op marktplaats dus ik zal een nieuwe moeten kopen.
Nu twijfel ik omdat ik het veel geld vind en ik dit jaar al zo'n 1200 euro heb uitgegeven aan deze hobby.
Aan de ene kant wil ik gelijk een goede halen en een paar jaar klaar zijn.
Anderszijds is het verschil zo'n 120 euro, wat me wel weer aan het denken zet.
Hebben jullie advies hierin?
Wat zouden jullie doen?
Garmin 530 - 280 euro
Wahoo Element Roam - 330 euro
Garmin 830 - 380 euro
Hammerhead Karoo 2 - 400 euro
wat denk je dat de 530 -niet- heeft? of waarom denk je dat de andere beter zijn (voor jou)Awaken1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:11:
Hoi Allemaal,
Nu zie ik 4 goede opties (zie hieronder) maar twijfel ik eigenlijk meer hoeveel geld ik moet uitgeven hiervoor.
Ik fiets namelijk niet superveel (3-8 uur per week) en vaak op de fietstrainer (met zwift).
Nu het lekker weer wordt ga ik vaker naar buiten maar vaak niet alleen omdat ik geen route heb.
Nu twijfel ik omdat ik het veel geld vind en ik dit jaar al zo'n 1200 euro heb uitgegeven aan deze hobby.
Wat zouden jullie doen?
Garmin 530 - 280 euro
Garmin 830 - 380 euro
over de verschillen tussen de 530 en de 830 zijn al pagina's volgeschreven, in het kort is het touchscreen en a-->b (adres of poi) navigatie zonder extra stappen. Voor een rondje plannen in connect, strava of komoot merk je geen verschil tussen de 530 en 830. (en naar een punt navigeren kan met een kleine omweg ook heel snel met de 530)
Ook zijn er pagina's over de eigenaardigheden van (re)routen bij afwijkingen van de route, daar lijkt de karoo het beste in te zijn.
Je kunt daar eventueel nog wel een optie aan toevoegen die momenteel ook erg betaalbaar is:Awaken1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:11:
Hoi Allemaal,
Wat zouden jullie doen?
Garmin 530 - 280 euro
Garmin 830 - 380 euro
Sigma Sport Rox 12.0
Even zoeken naar aanbiedingen, paar weken geleden nog 199 bij BOL, nu 245 bij Futurumshop. Ik heb deze ruim een jaar gebruikt en op af en toe wat fouten in de firmware (dat hebben ze allemaal) vind ik deze wel een betaalbaar en goed alternatief. Zeker als je navigatie als belangrijke optie hebt.
Life 's hard and then you die
Ik ben zeer tevreden over de karoo2, makkelijk in gebruik en eigen routes maken vioa de dashboard zeer eenvoudigAwaken1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:11:
Hoi Allemaal,
Wat zouden jullie doen?
Garmin 530 - 280 euro
Garmin 830 - 380 euro
Als je graag routes wilt rijden en verder gewoon prima recording wilt hebben, waarom ga je dan niet voor de Garmin Explore. Is een stuk goedkoper en kan je dan goed helpen.Awaken1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:11:
Hoi Allemaal,
Wat zouden jullie doen?
Garmin 530 - 280 euro
Garmin 830 - 380 euro
[ Voor 55% gewijzigd door Ircghost op 23-04-2021 10:35 ]
Als je op mij doelt, nee dat is niet wat ik er alleen mee wil doenIrcghost schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:27:
[...]
Als je graag routes wilt rijden en verder gewoon prima recording wilt hebben, waarom ga je dan niet voor de Garmin Explore. Is een stuk goedkoper en kan je dan goed helpen.
Sorry ik bedoelde @Awaken1racoon schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:30:
[...]
Als je op mij doelt, nee dat is niet wat ik er alleen mee wil doen
Doe even je best. Deze vraag is al zo vaak gesteld inclusief antwoorden. Of ga naar DC Rainmaker, die heeft uitgebreide reviews van alle apparaten die je noemt.Awaken1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:11:
Hoi Allemaal,
Wat zouden jullie doen?
Garmin 530 - 280 euro
Garmin 830 - 380 euro
Samengevat, ze zijn allemaal goed. Het is vooral wat je ervoor wil betalen en dat kan niemand voor je bepalen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JwdIvItbCC9dTKGAiyuOLVXr.jpg?f=user_large)
Kort de situatie schetsen:
Ik moet een brug over, dezelfde brug onder, de oprit onder en dan gewoon naar links. Daarna kom ik op hetzelfde punt terug en moet ik terug dezelfde bruggen onder en rechtdoor rijden.
Deze situatie is hopeloos op een Edge 530/830. Zelfs met afslagbegeleiding loopt het serieus mis, omdat hij de opéénvolging van afslagen niet kan weergeven. Zonder afslagbegeleiding is het gokken want ik zie geen richting waar ik uit moet.
Deze situatie op een Wahoo Elemnt is beter d.m.v. dikke pijlen, maar je moet wel wat inzoomen.. maar is niet zo eenvoudig op die plek om op uw GPS te prutsen, want het gaat op en af en draaien en keren... en je hebt snelheid en er rijden ook andere fietsers, wandelaars, skaters,... dus het liefst heb je je handen op het stuur en kijk je best voor u.
Ik heb al voorbeelden gezien hoe Karoo hiermee omgaat en deze toont veel beter de situatie en is qua afslagbegeleiding zeer snel, dus ik vermoed dat de Karoo hier het beste mee omgaat.
Moet ik voor de weinige keren dat ik deze situatie meemaak nu een Karoo aanschaffen?
Alles begint bij het plannen van mijn rit. Ja je kunt in Komoot en/of Strava routes, een paar puntjes aanduiden, saven en de rit aanvangen, en dan kom je in situaties terecht zoals deze. Neen, ik bekijk eens de route die Komoot of Strava routes er van gemaakt heeft, en zie ik dergelijke situaties dan zoom ik eens in en kijk op voorhand eens waar ik heen moet... Heb een kort geheugen, maar een paar uur iets onthouden lukt mij nog
Wat is er niet netjes aan om hem 45 dagen te proberen. Dat is toch precies wat ze aanbieden? Bevalt ie niet, dan mag hij terug.Ircghost schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:47:
Het is misschien niet netjes, maar je kunt de Karoo voor 45 dagen proberen toch? Gebruik ze anders naast elkaar voor die periode en kijk of het je een beter gevoel geeft.
Dus dit doen is precies waar het voor bedoeld is.
/f/image/EboAQk28xmDNFsRf8jW0wNIw.png?f=fotoalbum_large)
Kaart van opencyclemaps (onder) laat vreemd genoeg minder goed zien dat je onder de weg door moet. Openstreetmaps is duidelijker wat dit betreft.
/f/image/PMnd9CjO45ksxgtSFln7TqZZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door ericplan op 23-04-2021 12:40 ]
A'dam PVOutput
Als je weet welke richting je uitmoet dan kan je je ook op de borden oriënteren, maar dan moet je wel van de streek zijn en/of weten welke nabije richting je uit moet. Ik ken deze situatie van buiten, maar iemand die daar voor de eerste keer komt... ben ik 100% zeker dat er zal getwijfeld worden.
Op m’n iPhone gebruik ik Guru maps. Daar heb ik zes kleuren om uit te kiezen voor het kruimelspoor. Tijdens fietsvakanties gebruik ik dat om bijvoorbeeld alternatieve routes of shortcuts aan te geven. Eén kleur is bijvoorbeeld lichtblauw. Lekker contrasterend, maar wel dezelfde kleur als water en daarom bij kanalen niet handig. Meestal kies ik voor paars als hoofdroute, rood of groen voor de alternatieve routes. Gebruik ook meestal de offline vectorkaart van Guru. Die heeft een lekker rustig kaartbeeld en geen dataverbruik.
/f/image/ltprDk1Ko1yP0onzhp72ziN4.png?f=fotoalbum_large)
A'dam PVOutput
Ik heb tot een paar dagen terug deze zelfde twijfel gehad en uiteindelijk voor de Mario gegaan en nog geen moment spijt.Awaken1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:11:
Hoi Allemaal,
Wat zouden jullie doen?
Garmin 530 - 280 euro
Garmin 830 - 380 euro
De Garmin maar ook de elemnt doen me een beetje denken aan zo’n oude pda, de response is traag en het voelt allemaal als net niet. Ook rij ik bijna altijd op route omdat ik de topografie van een zeef heb en de rerouting op deze toestellen is gewoon niet zo.
De karoo heeft veel meer weg van een smartphone kwa response op het touchscreen, de kleuren/kwaliteit van het scherm en is top met de navigatie.
Denk een persoonlijke keuze of je daar die extra knaken voor over hebt
Ook precies mijn ervaring met de Bryton 750. Ik wilde eerst de Garmin 830 edge kopen, maar kwam toen deze tegen. Voor 230,- in de aanbieding kunnen kopen (gangbare prijs 250,-). Kan praktisch alles wat de 830 ook kan en dat voor flink wat minder geld. Laatst ook voor het eerst gebruik gemaakt van gesproken een bestemming invoeren, werkte verrassend goeddivk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:45:
[...]
De ervaring die ik met de Bryton heb zijn:
Duidelijk scherm vergelijkbaar met de Garmin Edge 1030 ook in de Zon.
Super goede accuduur 3 tochten achter elkaar van 100km en dan laadt ik deze pas op.
Daarbij is deze 130 euro goedkoper dan de Garmin 830.
En bij de Garmin Oregon is alleen een kruimelspoor volgen en deze gebruik ik ook voor het wandelen.
Dus geen ik op zoek naar een fietsnavigatie waar ik niet de hoofdprijs voor betaal.
Daarnaast is het bij de Bryton wel erg gemakkelijk routes opzetten, dit doe ik gewoon draadloos met de telefoon. Erg jammer dat deze nog niet zo bekend is. Voor meer info zie onderstaande link.
https://www.wielrenner.eu...igatie/bryton/750-review/
Een beetje serieus blijven aub!jasperz89 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:32:
[...]
Ik heb tot een paar dagen terug deze zelfde twijfel gehad en uiteindelijk voor de Mario gegaan en nog geen moment spijt.
De Garmin maar ook de elemnt doen me een beetje denken aan zo’n oude pda, de response is traag en het voelt allemaal als net niet. Ook rij ik bijna altijd op route omdat ik de topografie van een zeef heb en de rerouting op deze toestellen is gewoon niet zo.
De karoo heeft veel meer weg van een smartphone kwa response op het touchscreen, de kleuren/kwaliteit van het scherm en is top met de navigatie.
Denk een persoonlijke keuze of je daar die extra knaken voor over hebt
Je hebt niet eens 1ms ervaring met geen enkel toestel die je hebt opgesomd, laat staan de nodige ervaringen hebt om dergelijke negatieve beeld te creeëren van de Roam en/of Edge 530.jasperz89 schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:06:
Morgen maar een winkelafspraak gemaakt bij Mantel, maar eens in het echt kijken hoe ik de Roam tov de 530 vind en dan daar de keuze maar maken.
Het is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn bij een Hammerhead Karoo 2, maar dat zal je wel zelf ondervinden eenmaal je er zelf ervaring mee hebt.
Zal vast genoeg zijn bij de karoo2 wat me minder zal bevallen inderdaad, daar twijfel ik niet over. Heb echter de edge en roam in ontzettend veel reviews gezien en inmiddels ook in het echt en kan de conclusie toch echt wel maken dat het net even wat minder lekker reageert allemaal en de karoo lijkt vooralsnog gewoon de beste met rerouting.... hoef je toch geen 1000en km’s aan ervaring te hebben om dat te zien?RigolleM schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:20:
[...]
Een beetje serieus blijven aub!![]()
[...]
Je hebt niet eens 1ms ervaring met geen enkel toestel die je hebt opgesomd, laat staan de nodige ervaringen hebt om dergelijke negatieve beeld te creeëren van de Roam en/of Edge 530.
Het is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn bij een Hammerhead Karoo 2, maar dat zal je wel zelf ondervinden eenmaal je er zelf ervaring mee hebt.
Geef ook aan dat het persoonlijk is wat je daar van vindt, en er zullen vast andere punten zijn waar de roam of edge het weer winnen. Deze punten hebben bij mij echter de doorslag gegeven.
Yeah right... ff in de winkel en online reviews bekijken en de Garmin Edge en Wahoo Elemnt geven jou het gevoel van een oude PDA.jasperz89 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:41:
[...]
Zal vast genoeg zijn bij de karoo2 wat me minder zal bevallen inderdaad, daar twijfel ik niet over. Heb echter de edge en roam in ontzettend veel reviews gezien en inmiddels ook in het echt en kan de conclusie toch echt wel maken dat het net even wat minder lekker reageert allemaal en de karoo lijkt vooralsnog gewoon de beste met rerouting.... hoef je toch geen 1000en km’s aan ervaring te hebben om dat te zien?
Geef ook aan dat het persoonlijk is wat je daar van vindt, en er zullen vast andere punten zijn waar de roam of edge het weer winnen. Deze punten hebben bij mij echter de doorslag gegeven.
Allereest een fietsGPS is geen smartphone waar je uren zit op te swipen en scrollen. 99% van de tijd staat hij op 1 scherm, ofwel een scherm met datagegevens ofwel met kaartgegevens. De keren dat IK in het menu moet zijn is bijna nihil op mijn Edge 830. Sterker nog op een Wahoo Elemnt hoef je zelfs niet in menu's te gaan, want alles gebeurt op een smartphone.
Ik kan wel zeggen dat een Garmin Edge en Wahoo Elemnt volledig zijn doorontwikkeld, wat een stabiel toestel oplevert. Het werkt en het blijft werken en na 11 maand dat ik de Edge 830 heb, nog geen één keer moeten resetten. Ik heb ook de garantie dat de batterij 20u meegaat, dus vergeet ik die op te laden na een rit, dan hoef ik mij geen zorgen te maken.
Ik heb mezelf al vaker de vraag gesteld waarom ik zou upgraden naar een Karoo 2 en tot nu toe zou ik hem eerder voor erbij nemen dan als vervanger voor mijn Edge 830. Ik kan wel een 2de scherm gebruiken, want ik krijg niet alle data meer op mijn scherm, zonder te moeten swipen en tijdens het navigeren mis ik toch enkele datavelden.
Ik merk vaak dat gekke situaties als dit ook erg samenhangt met het kaartmateriaal. Soms heb je van die bruggen waar je met een trap het talud af kunt. De ene keer pakt ie de trap (Wil ik vaak niet) en op andere plekken pakt ie de omweg, terwijl ik misschien op dat punt de trap wel wil hebben.RigolleM schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:08:
Ik ben niet tevreden van mijn Edge 830 als ik in deze situatie kom:
[Afbeelding]
Kort de situatie schetsen:
Ik moet een brug over, dezelfde brug onder, de oprit onder en dan gewoon naar links. Daarna kom ik op hetzelfde punt terug en moet ik terug dezelfde bruggen onder en rechtdoor rijden.
Deze situatie is hopeloos op een Edge 530/830. Zelfs met afslagbegeleiding loopt het serieus mis, omdat hij de opéénvolging van afslagen niet kan weergeven. Zonder afslagbegeleiding is het gokken want ik zie geen richting waar ik uit moet.
Deze situatie op een Wahoo Elemnt is beter d.m.v. dikke pijlen, maar je moet wel wat inzoomen.. maar is niet zo eenvoudig op die plek om op uw GPS te prutsen, want het gaat op en af en draaien en keren... en je hebt snelheid en er rijden ook andere fietsers, wandelaars, skaters,... dus het liefst heb je je handen op het stuur en kijk je best voor u.
Ik heb al voorbeelden gezien hoe Karoo hiermee omgaat en deze toont veel beter de situatie en is qua afslagbegeleiding zeer snel, dus ik vermoed dat de Karoo hier het beste mee omgaat.
Moet ik voor de weinige keren dat ik deze situatie meemaak nu een Karoo aanschaffen?
Alles begint bij het plannen van mijn rit. Ja je kunt in Komoot en/of Strava routes, een paar puntjes aanduiden, saven en de rit aanvangen, en dan kom je in situaties terecht zoals deze. Neen, ik bekijk eens de route die Komoot of Strava routes er van gemaakt heeft, en zie ik dergelijke situaties dan zoom ik eens in en kijk op voorhand eens waar ik heen moet... Heb een kort geheugen, maar een paar uur iets onthouden lukt mij nog
Het blijft altijd een beetje lastig voor fietsers wat dat betreft, omdat het uiterst lastig is om te bepalen wat nu een manoeuvre is voor de fiets. Zo ook rotondes. Dat vind ik 1 enkele manoeuvre. Garmin maakt er vaak meerdere van. (Wat technisch klopt, maar niet logisch is) Wijt ik dan toch eerder aan de onderliggende map waar je route op geplot wordt.
---------------
De een is zeer merk trouw.
De ander is net begonnen met fietsen.
Ben ook een Garmin fan.
Maar wel kritisch.
Betrap me er zelf op dat je eerder de nadruk legt op de negatieve punten.
Een positieve kijk is moeilijker.
Zou zelf als 830 gebruiker een beter afleesbaar scherm willen.
Als ze dit oplossen bij de volgende versie dan zou ik blij zijn.
Met een sporthorloge kunnen ze het wel.
Voor mij de Positieve punten van de 830
1: Snelle opstart tijd.
2: gps ontvangst
3: round trips maken op het toestel.
4: de app geeft veel inzicht
5: stem begeleiding via smartphone
6: uitstekende batterij
7: compact
Wellicht is een “oude pda” inderdaad wat overtrokken. Ondanks dat je weinig in de menu’s hoeft te zijn vind ik het gewoon prettig dat zo’n schermpje snel reageert als je naar een ander scherm swiped bv en dat ervaar ik bij de karoo gewoon het beste. Daarnaast lijkt het stukje rerouting wel bewezen, en zo zullen er ook dingen waar de Garmin of elemnt weer in uitblinkt.RigolleM schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:04:
[...]
Yeah right... ff in de winkel en online reviews bekijken en de Garmin Edge en Wahoo Elemnt geven jou het gevoel van een oude PDA.
Allereest een fietsGPS is geen smartphone waar je uren zit op te swipen en scrollen. 99% van de tijd staat hij op 1 scherm, ofwel een scherm met datagegevens ofwel met kaartgegevens. De keren dat IK in het menu moet zijn is bijna nihil op mijn Edge 830. Sterker nog op een Wahoo Elemnt hoef je zelfs niet in menu's te gaan, want alles gebeurt op een smartphone.
Ik kan wel zeggen dat een Garmin Edge en Wahoo Elemnt volledig zijn doorontwikkeld, wat een stabiel toestel oplevert. Het werkt en het blijft werken en na 11 maand dat ik de Edge 830 heb, nog geen één keer moeten resetten. Ik heb ook de garantie dat de batterij 20u meegaat, dus vergeet ik die op te laden na een rit, dan hoef ik mij geen zorgen te maken.
Ik heb mezelf al vaker de vraag gesteld waarom ik zou upgraden naar een Karoo 2 en tot nu toe zou ik hem eerder voor erbij nemen dan als vervanger voor mijn Edge 830. Ik kan wel een 2de scherm gebruiken, want ik krijg niet alle data meer op mijn scherm, zonder te moeten swipen en tijdens het navigeren mis ik toch enkele datavelden.
Zoals ik zei; dit zijn voor mij persoonlijk doorslaggevende dingen, maar je voelt je blijkbaar nogal aangevallen.
Voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/zSJlFuwjmbvMC5Kg701cKmER.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier geeft m'n Garmin aan dat ik over 1.4 km naar rechts moet. Echter moest ik al na +/- 50 meter naar rechts:
:strip_exif()/f/image/kIVCsHLUxIyrHY5wTONYeAaL.jpg?f=fotoalbum_large)
Als test toch rechtdoor gereden. Maar m'n Garmin begon gelijk te piepen dat ik verkeerd reed. Wat het dan nog vervelender maakt, ik zat al 200 meter op de goede route. En nog had ik de melding dat ik verkeerd reed.
Is dit herkenbaar?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Het paarse lijntje en dus je route gaat toch na een korte links-rechts zigzag rechtdoor of zie ik het verkeerd?kw_nl schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:58:
In een rit van 40 km had ik 3 keer dat m'n Garmin 530 gewoon een hele afslag niet aangaf. Nu wist ik de route redelijk uit m'n hoofd. Maar het is zwaar irritant en geeft vooral een onbetrouwbaar gevoel.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Hier geeft m'n Garmin aan dat ik over 1.4 km naar rechts moet. Echter moest ik al na +/- 50 meter naar rechts:
[Afbeelding]
Als test toch rechtdoor gereden. Maar m'n Garmin begon gelijk te piepen dat ik verkeerd reed. Wat het dan nog vervelender maakt, ik zat al 200 meter op de goede route. En nog had ik de melding dat ik verkeerd reed.
Is dit herkenbaar?
Ik heb al zitten zoeken in de menu’s maar kan niet vinden hoe ik dit verander. Gegevensscherm één MOET aan.
Je bent sowieso afhankelijk van de kaart en hoe een weg hierop is aangemerkt. Merk soms dat de 'doorgaande route' rechtsaf gaat dus als je rechtdoor moet je een expliciete linksaf krijgt. Of juist andersom. Bij rotondes is Garmin bij mij consequent: dat ziet ie per definitie als afslag. Leuk op de lange route door Pijnakker met 25 rotondes, in plaats van "10 km rechtdoor" krijg je iedere paar 100 meter weer een hint. Op sommige routes werkt het echt superperfect en op andere routes lijkt het wel een stagiairkw_nl schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:58:
Is dit herkenbaar?

Exact expert nodig?
Zo zie ik het ook. Wellicht vervelend om te horen, maar dit is gewoonde route die Garmin volgt. Als dat niet jouw gewenste route is, dan is de route niet goed gemaakt. Sommige routemakers op internet zijn niet zo slim en plakken nog wel eens een onnodige omleiding in een route. Ik gebruik daarom altijd afstandmeten.nl om routes na te lopen en te ontdoen van mogelijke verkeerde stukken routering.cordonbleu schreef op zondag 25 april 2021 @ 02:43:
[...]
Het paarse lijntje en dus je route gaat toch na een korte links-rechts zigzag rechtdoor of zie ik het verkeerd?