Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Uqc2sL_JrZWPoR0Z-sJx-_0h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTRlqQVigFB0hTmEIKWzCDY0.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is de tweede keer. Afgelopen weekend een gat in de weg gepakt (lag net met mijn polsen op mijn stuur om een reepje open te maken) en toen vloog mijn Garmin door de lucht. Lipjes aan de achterkant afgebroken.

Ben benieuwd of Garmin hem weer gaat vervangen. Gemiddeld gaat er een 1030 per jaar door bij mij..

Anders dan maar de Dog Ears erop, of toch over naar een 830...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 07:19
T.a.v. 530 vs Explore:
Ik heb zelf de Explore en heb niet het idee dat ik iets mis t.o.v. de 530. Toegegeven, de accu kon beter en de snelheid van berekenen ook. Maar 95% van de tijd rijd ik op bekend terrein en rijd ik <4u. Dan is de accu geen probleem en alleen de initiële berekening van de route duurt soms wat langer. Maar ik ken hier alle routes het dorp uit toch wel, voordat ik echt een instructie nodig heb, is ie alweer bij. Aangezien ik Komoot goed volg, is herberekenen ook amper nodig.

Voor de extra features van de 530 ben ik teveel een recreant vermoed ik. Dan vind ik het grotere touch scherm prettiger. Het hangt wat mij betreft van je use case af welke features je belangrijker vindt.

Overigens sluit ik niet uit dat ik nog een keer een 1030+ koop, omdat 'beter is leuk' voor gadgets toch kriebelt. Maar nodig is het niet vooralsnog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:58
Ik heb de Explore, vorig jaar gekocht onder de 200€.
De 530 was toen als ik me niet vergis makkelijk 100€ duurder.

Ik heb geen spijt, maar zou nu toch voor de 530 gaan.

Batterijduur en beperkte snelheid, daar ben ik nog niet tegenaan gelopen, maar sneller is altijd leuker.

Waar ik wel tegen aan loop is... als mijn uitgestippelde route om een of ander reden geblokkeerd is door werken bv, dan is het niet makkelijk om een ommetje te rijden en terug op het juiste pad te komen. Ik krijg dan net iets te lang telkens weer de ‘make a U turn’ instructie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:55:
@Palomar geef een paar euro meer uit voor de 530.

rondjes opnemen, ideaal, gewoon starten bij vertrek, stoppen als je weer thuis ben en alles staat in garmin connect en strava, meer hoef je niet te doen (na 1-malig instellen uiteraard).

zowel strava als komoot integreren naadloos met garmin (tenminste met de 530..ik vermoed ook met de explore), route opslaan online of in de app en hij wordt gesynced naar je garmin.

je kan in garmin connect een rondrit plannen vanaf je huidige lokatie (en die dan syncen met je device, maar je kan dus ook strava of komoot daarvoor gebruiken, die routes zijn over het algemeen iets beter (en flexibeler)

ik gebruik de 530 op de mtb en op de racefiets, de accu gaat minimaal 10 uur mee, ook bij koud weer..

Belangrijkste verschillen tussen de explore en de 530:
- chipset van de 530 is een stuk nieuwer en sneller
- software ondersteuning zal langer en uitgebeider zijn voor de 530
- meer trainings mogelijkheden, voor als je bv ooit nog een power meter zou willen, maar ook wordt je hartslag geanalyseerd met first beat licenties en wordt er van alles berekend qua conditie en herstel enzo
millerman_sf schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:28:
T.a.v. 530 vs Explore:
Ik heb zelf de Explore en heb niet het idee dat ik iets mis t.o.v. de 530. Toegegeven, de accu kon beter en de snelheid van berekenen ook. Maar 95% van de tijd rijd ik op bekend terrein en rijd ik <4u. Dan is de accu geen probleem en alleen de initiële berekening van de route duurt soms wat langer. Maar ik ken hier alle routes het dorp uit toch wel, voordat ik echt een instructie nodig heb, is ie alweer bij. Aangezien ik Komoot goed volg, is herberekenen ook amper nodig.

Voor de extra features van de 530 ben ik teveel een recreant vermoed ik. Dan vind ik het grotere touch scherm prettiger. Het hangt wat mij betreft van je use case af welke features je belangrijker vindt.

Overigens sluit ik niet uit dat ik nog een keer een 1030+ koop, omdat 'beter is leuk' voor gadgets toch kriebelt. Maar nodig is het niet vooralsnog :)
Tommie12 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:36:

Batterijduur en beperkte snelheid, daar ben ik nog niet tegenaan gelopen, maar sneller is altijd leuker.

Waar ik wel tegen aan loop is... als mijn uitgestippelde route om een of ander reden geblokkeerd is door werken bv, dan is het niet makkelijk om een ommetje te rijden en terug op het juiste pad te komen. Ik krijg dan net iets te lang telkens weer de ‘make a U turn’ instructie.
Sherlock schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:06:
Wat Prulleman zegt! De 530 is ook af en toe voor rond de €250 te vinden, of als je haast hebt koop je hem nu zo voor €280.
Thanks mensen voor de tips. Ik heb idd de 530 ook voorbij zien komen en omdat die geen touchscreen heeft eerst even links laten liggen. Maar misschien is een touchscreen niet eens nodig. Ik ga me daar nog eens even op orienteren. Een snelle interactie vind ik ook wel belangrijk en daar is die Explore als ik de reviews geloof wat minder sterk in.

Aan de andere kant kan ik vanwege mijn gezin met kleine kinderen helaas niet zoveel tijd vrijmaken voor wielrennen als ik zou willen. Ik hoef dan ook geen apparaat dat zwaar overkill is voor die 1 of 2 avondritjes per week in de zomer en af en toe een iets langere tocht. Een explore zou daar ook goed voor volstaan toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 06-04-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:30
bramv82 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:43:
@Prulleman @Tinusvolkel de Karoo is binnen. Pakket is gewoon verzonden vanuit Nederland dus ik verwacht echt geen kosten meer van dpd.
Afzender was
Hammerhead
Nijverheidsweg 27
3274KJ Heinenoord

Maandag besteld, Dinsdag aangemeld, woensdag daadwerkelijk verzonden, vandaag binnen. Geen sprake van inklaring door de douane dus
Woeps was nog even spannend hier :)
Hi @Tinusvolkel ,

Hope you are doing well.

Our system is very strict with irregularities in any order to protect our users from any fraud. Unfortunately, your order ###### has been tagged due to these irregularities.
Ik had de creditcard van de vrouw gebruikt die niet overeenkomt met mijn naam, dus met wat extra verifiëren was dit gelukkig zo gepiept.
Hey @Tinusvolkel ,

Thank you for your response and for filling out the Type form :)

I have successfully verified the order and have gone ahead to process it on our systems. You should receive the shipping information in the next 3-5 working days.
Hopelijk blijft het hier bij en heb ik het systeem niet extra wakker geschud dat ik nog mag gaan bijbetalen....
Maar achja ik zie wel :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
ik heb volledig begrip voor een max budget, daarnaast zijn de meningen blijkbaar verdeeld over de voor en nadelen van een explore vs een edge (530). Maar een 530 kan je eigenlijk nooit zwaar overkill noemen...

Persoonlijk zou ik voor de 530 gaan, los van het (grotere) touchscreen kan de explore -niks- meer dan de 530, maar de 530 kan wel een hoop meer dan de explore + een stuk vlotter (wat voor mij toch voor een stukje frustratie zou zorgen, elke keer als je een route in moet laden..).

knoppen zijn op de fiets niet minder handig, touchscreen heeft vooral een voordeel bij het instellen van je device + het browsen op de kaart (dat zijn eigenlijk de enige momenten dat ik een touchscreen mis).

snelheid en software ondersteuning zou voor mij de doorslaggevende factor zijn, ook als je de trainings en anaylse functies niet gebruikt -vind ik- de 530 een betere keuze.
Enkel als je touchscreen een must vind en je niet stoort aan een langzame interface kan je de explore boven de edge 530 kiezen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou VANDAAG nooit iemand een Garmin Edge Explore aanbevelen, zonde van het geld... Als het puur om budget gaat, gewoon ff wachten tot je een Garmin Edge 530 kunt aankopen. Wacht je lang genoeg, wellicht deze maand ten laatste volgende maand wordt er wellicht een nieuw toestel aangekondigd... Geen glazen bol in huis, wat het gaat worden, maar het zal zeker gevolgen hebben voor de oudere toestelen qua prijsbepaling.

Naast de nadelen die ik hierboven heb gelezen heeft deze ook nog één groot nadeel: geen barometrische hoogtemeting. Je kan zeggen niet erg, maar tijdens het mountainbiken, en ook bij het wegwielrennen, maakt dit voor velen het verschil of de hoogtemeting bij benadering klopt of er 50% naast zit.

Ik heb deze zomer de Edge Explorer in mijn handen gehad om er een rit op te zetten en de navigatie te starten, voor een bikebuddy, als je een Edge 830 gewoon bent, dan is de Edge Explorer TRAAG!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@Prulleman en @RigolleM Thanks, ik ga nu idd wel die 530 overwegen. Budget staat niet heel vast, maar ik probeer altijd een juiste balans tussen prijs/prestatie voor mijn doeleinden te vinden. En als die explore idd zo traag is dan ga ik mij daar zeker aan storen. Ik herinner me nog die navigatiekastjes voor in de auto van 10 jaar geleden. Soms niet te doen om op de map in te zoomen of door de menuutjes te bewegen.... Dan betaal ik liever wat extra idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:15
Tommie12 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:36:

Dat van die U-turn doet de 530 ook. Die laat je net zo lang terugrijden totdat je thuis bent. Dit is gewoon iets waar Garmin niet heel goed in is.

Ik heb zelf de Edge Explore voor 150 euro. Voldoet prima voor die prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
La1974 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:23:
[...]
Dat van die U-turn doet de 530 ook. Die laat je net zo lang terugrijden totdat je thuis bent. Dit is gewoon iets waar Garmin niet heel goed in is.
Ik heb het al eens proberen uit te leggen wat de oorzaak is. In het kort: Een Edge maakt van elke route een koers. Een koers = track, en een track moet je narijden zoals deze is getekend. Als je van de track afwijkt, en het herberekenen staat actief, zal hij u terug naar de track brengen. Als je compleet de andere richting uit gaat, dan lijkt het mij logisch dat hij er een U-turn van maakt. Mijn werkwijze: herberekenen staat uit. Wijk ik af, dan ga ik op de kaart zien waar de track naar toe loopt en probeer ik op eigen houtje terug te keren naar de track. Alternatieve werkwijze: herberekenen op vragen zetten, en steeds op negeren drukken tot de navigatie een alternatieve route vindt. Deze werkwijze werkt niet als je compleet de andere richting uitrijdt, dus steeds uitzoomen op de kaart en zien waar de track heen gaat.

Je moet het aanschouwen alsof je de pijltjes van een georganiseerde rit volgt. Heb je een pijl gemist, dan moet je ook proberen terug op de route te geraken van de organisatie. Dit liep soms ook fout... Stond je na 20 km terug aan de start, terwijl je een rit van 70 km had voorzien of kwam op een splitsing tot de vaststelling dat je de verkeerde afstand aan het rijden bent _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
De Karoo is al onderweg volgens de Track and trace van DPD is nu in Berkel en Rodenrijs dus verwacht hier ook geen invoerkosten. Dus het foutje van per ongelijk de VPN nog aan hebben staan tijdens bestellen lijkt ook hier geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-08 20:08
Heeft er iemand nog een site waar de 830 edge performance bundel nog op voorraad is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
@luuk66 Ik weet niet of het een optie is om naar Den Bosch te gaan, maar bij Mantel in Den Bosch liggen er nog twee in de winkel (en nee, reserveren of opsturen doen ze niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Kan iemand mij het verschil uitleggen buiten het touchscreen tussen de 830 en de 530?
Ik las iets over dat het mogelijk is om op de 830 zelf een route te maken? En bij de 530 moet dit altijd via laptop en smartphone dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
luuk66 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:52:
Kan iemand mij het verschil uitleggen buiten het touchscreen tussen de 830 en de 530?
Ik las iets over dat het mogelijk is om op de 830 zelf een route te maken? En bij de 530 moet dit altijd via laptop en smartphone dus?
So what are the key differences to the Edge 830 you might ask (which costs $100 more)? No problem, here ya go:

– Edge 830 has a touchscreen (thankfully different than the older Edge 820 touchscreen)
– Edge 830 can do address-specific routing, whereas on the Edge 530 you can’t enter a street address
– Edge 830 has searchable points of interest database, for finding food/monuments/hotels/etc…
– Edge 830 has four less buttons than the 530, since it’s a touch screen (and also has some slight differences in user interface, since you can touch it – most easily seen in the mapping pages)

Bron: https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html

Anderzijds kan je ook via Strava routes en/of Komoot betere routes maken, waar je meer controle over hebt dan de 'rondrit' feature op een Garmin Edge.

[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 08-04-2021 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@luuk66 het verschil is dat je op de 830 een adres kan invoeren of POI kan kiezen om naar toe te navigeren (zoals je navigatie systeem in de auto zeg maar).

De 530 kan hetzelfde met een omweg.
- voor een adres of POI kan je (met vrij veel moeite) "navigeren naar een punt op de kaart". Het selecteren van dat punt is vrij lastig zonder touchscreen, en je moet natuurlijk weten waar je naartoe wilt.. dit gebruik ik zelf enkel in noodgevallen, beter is wat voorbereiding zoals punt 2:
- een stuk makkelijker is via http://www.sendpoints.us/ en de bijbehorende IQ app (https://apps.garmin.com/n...c9-48c3-b18e-2a87aefead91) een locatie op te slaan, je hebt dan altijd een adres die je op de 530 kan selecteren als bestemming. Zo heb ik uiteraard mijn thuis adres toegevoegd, maar het adres van een vakantie huisje, startpunt van een mtb route 30 km verderop etc.
In principe maak ik een course aan als ik ergens naar toe wil, maar een opgeslagen locatie is een handige backup.
- als het gaat om een route maken, dat doe je bij beide eigenlijk via de connect app, of nog beter via komoot of strava, die routes zijn beter en flexibeler.

De meeste sport fietsers zullen de navigeer naar locatie functie minder gebruiken en altijd een route plannen (rondje van x km richting wind tegen doe ik meestal, en dan met wind mee het laatste stuk ;))
Fiets toeristen zullen wellicht meer doen met de klassieke navigatie "ik wil nu naar adres of punt x"

ik gebruik de 530 op de racefiets en MTB, maar mis het touchscreen of de adres invoer functies niet. Ben je echter van plan vaak naar verchillende adressen te navigeren, dan is er wat voor de 830 te zeggen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
Prulleman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:18:
@luuk66 het verschil is dat je op de 830 een adres kan invoeren of POI kan kiezen om naar toe te navigeren (zoals je navigatie systeem in de auto zeg maar).

- voor een adres of POI kan je (met vrij veel moeite) "navigeren naar een punt op de kaart". Het selecteren van dat punt is vrij lastig zonder touchscreen, en je moet natuurlijk weten waar je naartoe wilt.. dit gebruik ik zelf enkel in noodgevallen, beter is wat voorbereiding zoals punt 2:
- een stuk makkelijker is via http://www.sendpoints.us/ en de bijbehorende IQ app (https://apps.garmin.com/n...c9-48c3-b18e-2a87aefead91) een locatie op te slaan, je hebt dan altijd een adres die je op de 530 kan selecteren als bestemming. Zo heb ik uiteraard mijn thuis adres toegevoegd, maar het adres van een vakantie huisje, startpunt van een mtb route 30 km verderop etc.
In principe maak ik een course aan als ik ergens naar toe wil, maar een opgeslagen locatie is een handige backup.
- als het gaat om een route maken, dat doe je bij beide eigenlijk via de connect app, of nog beter via komoot of strava, die routes zijn beter en flexibeler.

De meeste sport fietsers zullen de navigeer naar locatie functie minder gebruiken en altijd een route plannen (rondje van x km richting wind tegen doe ik meestal, en dan met wind mee het laatste stuk ;))
Fiets toeristen zullen wellicht meer doen met de klassieke navigatie "ik wil nu naar adres of punt x"

ik gebruik de 530 op de racefiets en MTB, maar mis het touchscreen of de adres invoer functies niet. Ben je echter van plan vaak naar verchillende adressen te navigeren, dan is er wat voor de 830 te zeggen.
Thanks voor je tip en tevens ook oplossing.

Ik ga toch altijd op pad met mijn telefoon erbij dus een standaard POI toevoegen is nog wel te overzien bij eventuele vakantieadressen en vaste plekken voor thuis!
En mij lijken knopjes voor touchscreen ook geen probleem dus ga dan toch voor de 530!
Probeerde mezelf de 830 te laten kopen maar krijg me die 100 euro niet goed gepraat :+ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocramk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-08 12:25
luuk66 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:22:
[...]

Thanks voor je tip en tevens ook oplossing.

Ik ga toch altijd op pad met mijn telefoon erbij dus een standaard POI toevoegen is nog wel te overzien bij eventuele vakantieadressen en vaste plekken voor thuis!
En mij lijken knopjes voor touchscreen ook geen probleem dus ga dan toch voor de 530!
Probeerde mezelf de 830 te laten kopen maar krijg me die 100 euro niet goed gepraat :+ :P
Ik ben zelf ook aan het kijken voor de 530. Merk dat de prijzen wel wat hoger zijn dan een aantal maanden geleden. Beste deal die ik tot nu toe heb gezien is hem te bestellen op Futurumshop voor 279 + 10 voor 3 jaar extra garantie, en dan voor (minimaal) 25 euro kleding te bestellen zodat je de 25,- kortingsbon kan inzetten die alleen op kleding geldt (https://www.futurumshop.nl/strava-spring-classics-beloning). Alternatief voor 260,- is https://www.sportswearhouse.nl/garmin-edge-530/ (komt één dezer dagen weer op voorraad gaven ze aan). Alleen daar kun je geen 3 jaar extra garantie aanschaffen en dat klinkt ook wel aantrekkelijk voor die 10 euro.

Mocht je een betere deal hebben hoor ik het graag, Futurum code geldt nog even namelijk, dus heb de aankoop nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
Kijk ook even naar de performance deals. HRM en cadans zou ik niet meer zonder willen

tenzij je dat al hebt natuurlijk

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 08-04-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocramk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-08 12:25
418O2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:09:
Kijk ook even naar de performance deals. HRM en cadans zou ik niet meer zonder willen

tenzij je dat al hebt natuurlijk
De sensors heb ik al. Gebruik nu een Bryton 15e, dus mis voornamelijk de navigatie die ik nu via m'n telefoon moet doen. Zeker als het straks weer warmer wordt zullen er meer langere ritjes komen, dus ergens de komende maand zal m'n vinger wel richting de 'koop nu' knop gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
ocramk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:16:
[...]

De sensors heb ik al. Gebruik nu een Bryton 15e, dus mis voornamelijk de navigatie die ik nu via m'n telefoon moet doen. Zeker als het straks weer warmer wordt zullen er meer langere ritjes komen, dus ergens de komende maand zal m'n vinger wel richting de 'koop nu' knop gaan.
Oke. Uhm, kijk wel even goed reviews. Ik kan niet zeggen dat ik navigeren het allersterkste punt van de 530 vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
ocramk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:08:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken voor de 530. Merk dat de prijzen wel wat hoger zijn dan een aantal maanden geleden. Beste deal die ik tot nu toe heb gezien is hem te bestellen op Futurumshop voor 279 + 10 voor 3 jaar extra garantie, en dan voor (minimaal) 25 euro kleding te bestellen zodat je de 25,- kortingsbon kan inzetten die alleen op kleding geldt (https://www.futurumshop.nl/strava-spring-classics-beloning). Alternatief voor 260,- is https://www.sportswearhouse.nl/garmin-edge-530/ (komt één dezer dagen weer op voorraad gaven ze aan). Alleen daar kun je geen 3 jaar extra garantie aanschaffen en dat klinkt ook wel aantrekkelijk voor die 10 euro.

Mocht je een betere deal hebben hoor ik het graag, Futurum code geldt nog even namelijk, dus heb de aankoop nog niet gedaan.
Ik moet sowieso voor de performance bundel gaan want heb nog niks aan sensoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
418O2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:17:
[...]

Oke. Uhm, kijk wel even goed reviews. Ik kan niet zeggen dat ik navigeren het allersterkste punt van de 530 vind.
Wat bedoel je hiermee? Dat het aflezen niet sterk is of?
Want ik wil ermee routes kunnen inladen en aan de hand van mijn 530 deze route mee gaan fietsen vooral op vakanties/uitstapjes maar ook om in de buurt mezelf te kunnen verassen door andere routes dan gebruikelijke te doen!
Het hartslag/cadans meting zal ik gebruiken voor af en toe een training te doen en misschien op langere termijn een keertje een trainingsplan te nemen.

Zou jij dan iets anders dan een garmin 530 aanraden?
Wat me nu binnen schiet stel ik rijd een route met de garmin 530 maar ik besluit een bocht bijvoorbeeld niet te nemen wat doet hij dan? Wil hij je dan constant terugsturen naar dat punt waar je 'misging' of geeft hij dan een herberekening hoe je weer op de route komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
de duitste shops hebben nog wel betere prijzen:
https://www.bike24.com/p2328789.html 244 (zonder shipping)

https://www.bike-discount...-gps-bike-computer-871506 254 zonder shipping

navigeren is al vrij veel over gezegd, nou moet ik zeggen dat ik tot nu toe niet echt last van tot mijn laatste rit, toen bleef de edge echt lang doorzeuren dat ik moest omkeren om de route te volbrengen.. de volgende keer ga ik het advies van @RigolleM volgen en herberekenen uitzetten of op "prompt". Even kijken wat het beste bevalt. Volgens mij moet daarmee de meeste frustraties die ik hier lees (en inmiddels ook zelf heb ervaren) af te vangen zijn.

Ik gebruik de 530 voor de volgende zaken en dat bevalt eigenlijk prima:
- loggen van ritten in garmin connect en strava
- samen met een fenix heb je dan een mooi overzicht van trainingsload, herstel etc.
- navigeren van onbekende MTB routes, als ik de lokale routes rij, dan zet ik geen navigatie aan, maar als ik ergens nog nooit geweest ben vind ik het wel prettig om een GPX in te laden.
- navigeren stukken van rit, vorige week het plan uitgevoerd om met de MTB vanuit huis te vertrekken naar de Drunense Duinen, daar de route te rijden, dan naar de stadsbos 013 route in tilburg en dan weer naar huis, de routes ken ik inmiddels prima en zijn goed uitgepijld, de weg van tilburg naar breda is ook geen probleem, maar voor breda-drunen, en voor drunen, tilburg heb ik in komoot een route gemaakt. Die kan je dan gewoon tijdens een activiteit selecteren en dus een stukje van je rit navigeren.
https://www.strava.com/activities/5061818452
op het eerste stuk van breda naar drunen had ik dus ook langdurig de u-turn melding (omdat ik een afslag had gemist en binnendoor de route terug opgepakt had, maar ook dan kan je nog prima de track volgen en je route afmaken of je bestemming bereiken.
- rondje plannen in komoot van x km een bepaalde richting op zodat de terug weg gunstig is met de wind.

Voor deze use cases voldoet de 530 gewoon goed, geen idee of een wahoo het beter doet, maar voor zover ik weet werkt het -afgezien van de interface- allemaal niet heel anders.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nou het is ten eerste geen super snel systeem, maar ik heb het idee dat hij wel eens een beetje mis zit met kaarten. En als je de route niet precies volgt (omdat het niet kan of omdat de kaart niet klopt) dan kan het wel even duren voor je hem weer oppakt of hij je omleidt. En als je dan aan het fietsen bent is dat niet erg prettig.

hoe andere computers dat doen weet ik niet, maar het levert mij vooralsnog wat gestress op tijdens het fietsen

Ik vind hem overigens wel goed in logging en aflezen. Ik vind het wel fijn om constant de huidige waardes en gemiddelde te zien van hartslag/cadans/snelheid

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 08-04-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-08 07:19

Hegeman

Weet van alles wat

Prulleman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:35:

navigeren is al vrij veel over gezegd, nou moet ik zeggen dat ik tot nu toe niet echt last van tot mijn laatste rit, toen bleef de edge echt lang doorzeuren dat ik moest omkeren om de route te volbrengen.. de volgende keer ga ik het advies van @RigolleM volgen en herberekenen uitzetten of op "prompt". Even kijken wat het beste bevalt. Volgens mij moet daarmee de meeste frustraties die ik hier lees (en inmiddels ook zelf heb ervaren) af te vangen zijn.

- samen met een fenix heb je dan een mooi overzicht van trainingsload, herstel etc.
- navigeren van onbekende MTB routes, als ik de lokale routes rij, dan zet ik geen navigatie aan, maar als ik ergens nog nooit geweest ben vind ik het wel prettig om een GPX in te laden.
- navigeren stukken van rit, vorige week het plan uitgevoerd om met de MTB vanuit huis te vertrekken naar de Drunense Duinen, daar de route te rijden, dan naar de stadsbos 013 route in tilburg en dan weer naar huis, de routes ken ik inmiddels prima en zijn goed uitgepijld, de weg van tilburg naar breda is ook geen probleem, maar voor breda-drunen, en voor drunen, tilburg heb ik in komoot een route gemaakt. Die kan je dan gewoon tijdens een activiteit selecteren en dus een stukje van je rit navigeren.
op het eerste stuk van breda naar drunen had ik dus ook langdurig de u-turn melding (omdat ik een afslag had gemist en binnendoor de route terug opgepakt had, maar ook dan kan je nog prima de track volgen en je route afmaken of je bestemming bereiken.
- rondje plannen in komoot van x km een bepaalde richting op zodat de terug weg gunstig is met de wind.

Voor deze use cases voldoet de 530 gewoon goed, geen idee of een wahoo het beter doet, maar voor zover ik weet werkt het -afgezien van de interface- allemaal niet heel anders.
Bedoel je met de samenwerking tussen de Edge en Fenix dat je bijvoorbeeld je hartslaggegevens toe kunt voegen aan de activiteit?

Heb zelf een Edge 530 en Forerunner 735xt, maar ik ben hier bij aanschaf druk mee bezig geweest om de data van de Forerunner te integreren in de datavelden van de 530. Maar helaas zonder resultaat, dus als je hier nog een tip voor hebt dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Prulleman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:35:

Thanks voor je uitleg en site links!

Wat zijn voor jou echt de dingen waar je tegenaan loopt? Of die je achteraf mist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
418O2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:35:
Nou het is ten eerste geen super snel systeem, maar ik heb het idee dat hij wel eens een beetje mis zit met kaarten. En als je de route niet precies volgt (omdat het niet kan of omdat de kaart niet klopt) dan kan het wel even duren voor je hem weer oppakt of hij je omleidt. En als je dan aan het fietsen bent is dat niet erg prettig.

hoe andere computers dat doen weet ik niet, maar het levert mij vooralsnog wat gestress op tijdens het fietsen

Ik vind hem overigens wel goed in logging en aflezen. Ik vind het wel fijn om constant de huidige waardes en gemiddelde te zien van hartslag/cadans/snelheid
Hier vanmorgen even snel de Karoo getest met de route die ik vanavond ga fietsen, dus na 300m sloeg ik af de wijk weer in en hij stuurde mij meteen netjes door naar de volgende zijweg om weer terug naar de route te gaan.

Verder heb ik geen ervaring met andere fietscomputers, maar de eerste indruk is iig prima, hij is lekker vlot en touchscreen reageert goed, ook typen gaat wonderbaarlijk goed op de kleine vlakjes.

Verder is al mooi wat te customizen alleen er zitten bijvoorbeeld geen dingen in als trainingsload, vo2max en hersteltijden, maar in hoeverre dat allemaal bij de concurrentie klopt weet ik ook niet, via Strava en Runalyze kijk ik af en toe wel wat die er van maakt.

Ook heb ik geen Garmin sporthorloge dus nog geen behoefte om in dat ecosysteem te geraken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Hegeman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:39:
[...]

Bedoel je met de samenwerking tussen de Edge en Fenix dat je bijvoorbeeld je hartslaggegevens toe kunt voegen aan de activiteit?

Heb zelf een Edge 530 en Forerunner 735xt, maar ik ben hier bij aanschaf druk mee bezig geweest om de data van de Forerunner te integreren in de datavelden van de 530. Maar helaas zonder resultaat, dus als je hier nog een tip voor hebt dan houd ik mij aanbevolen.
je kan de fenix hartslag laten "broadcasten" via ant+ en BT dan pakt de Edge het op (die ziet gewoon een sensor), een 735 zou dat ook moeten kunnen volgens mij. Je hebt dan wel optical HR, en die is op de fiets niet altijd even betrouwbaar heb ik gemerkt, met kou (slechte doorbloeding van de huid denk ik) is ie vaak te laag en als je bandje niet strak genoeg zit is het ook niet altijd betrouwbaar).
Je kan volgens mij ook data van je horloge op een dataveld op de edge tonen, maar daar zie ik het nut niet zo van in.. ik zou niet weten wat mijn horloge tijdens een rit wel weet, wat mijn edge niet weet (tijdens een activiteit op de edge)

maar ik bedoel met name de "Physio TrueUp" waarmee activeiten van beide devices (en de dagelijkse registratie van stress en harstslag etc) samen worden genomen.
luuk66 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:39:
[...]

Thanks voor je uitleg en site links!

Wat zijn voor jou echt de dingen waar je tegenaan loopt? Of die je achteraf mist?
ik mis niks, qua navigatie werkt sendpoints.us prima, touchscreen mis ik niet, ik vind de snelheid en accuresse prima in orde, maar ik heb inmiddels wel begrip voor de "course navigatie" issues.
Die worden hier in het kort uitgelegd: RigolleM in "Het grote fietscomputer topic"
ik ben wel beniewd hoe de andere settings in de praktijk werken, daar heb ik nog niet mee gereden (instellingen toevallig naar aanleiding van deze post aangepast omdat ik er laatst ook tegenaanliep.
Je heb dit dus alleen als je route punten overslaat, de edge wil gewoon alle punten afvingen..

Algemeen zijn de routes van garmin niet al te best, dit is geen edge 530 issue, want je maakt de routes aan in de connect app of de site. Komoot en strava doen dit simpelweg beter en met meer flexibiliteit, maar beide platformen integreren dan wel weer naadloos met garmin, maar komoot kost 1 malig 20 of 30 euro om buiten je eigen regio te gebruiken en voor strava routes heb je premium (abo) nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 08-04-2021 15:58 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 16:39
Tinusvolkel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:49:
[...]

Hier vanmorgen even snel de Karoo getest met de route die ik vanavond ga fietsen, dus na 300m sloeg ik af de wijk weer in en hij stuurde mij meteen netjes door naar de volgende zijweg om weer terug naar de route te gaan.

Verder heb ik geen ervaring met andere fietscomputers, maar de eerste indruk is iig prima, hij is lekker vlot en touchscreen reageert goed, ook typen gaat wonderbaarlijk goed op de kleine vlakjes.

Verder is al mooi wat te customizen alleen er zitten bijvoorbeeld geen dingen in als trainingsload, vo2max en hersteltijden, maar in hoeverre dat allemaal bij de concurrentie klopt weet ik ook niet, via Strava en Runalyze kijk ik af en toe wel wat die er van maakt.

Ook heb ik geen Garmin sporthorloge dus nog geen behoefte om in dat ecosysteem te geraken :)
Hier dezelfde ervaring met de Karoo 2.

Tussen de middag even uurtje gefietst tussen het thuiswerken door, had snel een route van 35 km in elkaar geflanst met een paar muisklikken.
Tijdens het fietsen nog met de gedachten bij het werk en doodleuk de verkeerde kant op gefietst. Na een meter of 50 piept de K2 al om aan te geven dat ik een omleiding aan het rijden ben. Erg snel dus. Meestal zijn de omleidingen logisch en sluit je even verder weer bij de route aan, soms iets minder waarbij de K2 je pas na een tijd wil laten keren.

Nadeel(tje) is dat de audio melding bij re-routing niet anders is dan de audio melding bij een gewoon routemelding. Vrijwel alles geeft bij de K2 dezelfde piep... De kaartweergave geeft wel heel duidelijk aan dat je een omleiding aan het volgen bent.
Ik las op het Karoo forum dat dit in een toekomstige update wordt aangepast zodat er meer verschillende audio meldingen gaan komen.

Ook ik maak geen deel uit van het Garmin ecosysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
Laat ik het zo vragen welk model zouden jullie mij aanraden dan?
Ik wil met mijn fietscomputer:
- Routes kunnen plannen via smartphone/laptop en deze kunnen uploaden naar de fietscomputer om deze route te volgen. (hiervoor komoot,routeyou, wat dan ook gebruiken is geen probleem voor mij ik heb ook veel gpx bestanden al verzameld)
- Ik wil de routes gebruiken voor plekken waar ik nog niet geweest bent, ik denk hierbij aan vakanties of uitjes naar zuid-limburg/ardennen dat soort dingen. Maar ook rondom eigen huis lijkt het me leuk om routes te maken omdat ik nu vaak op dezelfde routes onbewust terecht kom bij ritjes van +/- 30km
- Ik wil met cadans/hartslag mijn gegevens bijhouden om ook workouts te kunnen maken en deze te kunnen uploaden naar de fietscomputer.
- Ook vind ik het belangrijk dat bij het missen van 1 punt de navigatie niet meteen over de zeik gaat. Hij hoeft niet perse door te berekenen naar de route maar moet wel door mijzelf terug kunnen navigeren naar de route door bijvoorbeeld zelf op de kaart te kijken.

Verder ben ik wel enthousiast om dingen uit te zoeken en zelf te tweaken zoals hier met het bekende u-turn probleem bij 530 zou ik het ook niet accepteren en op zoek gaan naar andere oplossingen.

Ik zat zelf aan de 530 te denken waarbij de 830 wel door zou kunnen rekenen maar dat zou voor mij niet de 100 euro meer waard zijn. Ook heb ik nog geen sensoren dus wil ik die ook meteen aanschaffen.

Ik hoor graag jullie tips en meningen! alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb echt weinig ervaring met de 530 (heb nu 2 of 3 keer op de navigatie gereden), maar op basis daarvan kan ik hem nog niet aanraden. De andere zaken doet hij wel erg goed hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
De meest gebruikte fietscomputers hier in het forum zijn de Wahoo Bolt en Roam, Garmin 530, 830, 1030 en Hammerhead karoo 2. Maar wat bedoel je met zelf te tweaken ? De Garmin bieden meer instelmogelijkheden dan de Wahoo. De Karoo 2 heeft hele mooie software, maar helaas niet (?) in een winkel te bewonderen, alleen online te bestellen. Garmin heeft een eigen platform waar je je gegevens van de rit kan uploaden, wat een voordeel is als je naast een Garmin fietscomputer ook een Garmin smartwatch hebt. Allemaal kunnen ze routes van bv. Komoot synchroniseren. Routes maak je bv. op je computer of tablet waarna ze de volgende keer in je fietscomputer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
EdwinW schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:33:
De meest gebruikte fietscomputers hier in het forum zijn de Wahoo Bolt en Roam, Garmin 530, 830, 1030 en Hammerhead karoo 2. Maar wat bedoel je met zelf te tweaken ? De Garmin bieden meer instelmogelijkheden dan de Wahoo. De Karoo 2 heeft hele mooie software, maar helaas niet (?) in een winkel te bewonderen, alleen online te bestellen. Garmin heeft een eigen platform waar je je gegevens van de rit kan uploaden, wat een voordeel is als je naast een Garmin fietscomputer ook een Garmin smartwatch hebt. Allemaal kunnen ze routes van bv. Komoot synchroniseren. Routes maak je bv. op je computer of tablet waarna ze de volgende keer in je fietscomputer staan.
Misschien is tweaken niet het goede woord, maar ik bedoel meer dat ik bereid ben te zoeken naar de juiste afstellingen omdat bijvoorbeeld voor het aangeven van een bocht al verschillende opties zijn enzovoort dat bedoelde ik meer dat ik daarin bereid ben erin te duiken en uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:35:
Ik navigeer al met de Garmin Edge sinds 2008 en altijd thuis geraakt of toch terug tot aan de auto ;) Vaak héél vaak verkeerd gereden, op plekken waar ik niet wist waar ik zat en toch heeft de Edge mij niet in de steek gelaten. Traag is relatief, want ik denk dat de Edge 705 een pak trager moet geweest zijn dan mijn huidige Edge 830 :P

Kaartgegevens die fout zijn, heb ik zelden waargenomen. Als het mis loopt dan ligt dit aan de track en niet aan de kaart. Ritten narijden door iemand anders gelogd, hebben vaak last van drifting, maw de trackpoints staan niet 100% op de weg. Door bij de route-instellingen te kiezen voor 'zet vast op weg' gaat de pictogram zich op de weg positioneren ipv er naast. Als je ritten zelf tekent zorg er dan voor dat je dezelfde kaart gebruikt als deze op uw GPS toestel, want kaarten kunnen soms lichte afwijkingen hebben.

De grootste concurrent van de Garmin Edge, namelijk de Wahoo Elemnt (Bolt/Roam) werkt op dezelfde manier (koers). Ik had voor de Edge 830 een Bolt en daar moest je wel zorgen dat je zelf op de track/koers geraakt, want deze kon niet routeren. Ik was het al gewoon van de Garmin Edge 705/800 om mijn eigen weg te zoeken. De prompt 'van koers' stond zelfs op mijn Garmin Edges ingebrand, mocht deze een OLED display gehad hebben 8)
Geen idee hoe de Roam hiermee omgaat, want deze kan wel routeren. Hoe de Karoo hiermee omgaat heb ik ook geen idee, maar deze zou qua navigatie een pak beter moeten zijn als ik de eigenaren moet geloven. Misschien kan één van die eigenaren het eens uitleggen wat er precies gebeurt als je moet omrijden.

Ik krijg meer stress van andere weggebruikers (vooral auto-bestuurders) tijdens het fietsen dan van mijn Edge... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chielmi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:08:
[...]
Tijdens het fietsen nog met de gedachten bij het werk en doodleuk de verkeerde kant op gefietst. Na een meter of 50 piept de K2 al om aan te geven dat ik een omleiding aan het rijden ben. Erg snel dus. Meestal zijn de omleidingen logisch en sluit je even verder weer bij de route aan, soms iets minder waarbij de K2 je pas na een tijd wil laten keren.
Wat gebeurt er als je compleet de andere richting uitrijdt? M.a.w. de track gaat naar links en jij rijdt naar rechts. Dan zou hij toch ook een U-turn moeten voorstellen, of berekent hij een alternatieve route uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb net nog even wat zitten zoeken, maar het probleem met de u-turn lijkt echt eenvoudig op te lossen te zijn door het herberekenen uit te zetten (of prompt). Bij automatisch herberekenen gaat ie proberen zoveel mogelijk van de ingeladen route te pakken en laat ie je dus terug rijden naar het punt waar je van de route afging. Als je herberekenen negeert en zelf terug de route opzoekt, (als je niet te ver er van af bent, dan zou dat via het kaartje prima moeten lukken, en anders even uitzoomen).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@RigolleM Er wordt dan idd een U-turn berekend, maar de locatie van de U-turn ligt pas een stuk verder. Bijvoorbeeld bij een kruispunt of een ander punt waar de K2 denkt dat je veilig kan keren. Aan de re-routing op het scherm (kleur van route op kaart wijzigen, en zonder kaartweergave zie je een gewijzigde TbT indicator) zie je wel duidelijk dat je niet de originele route aan het volgen bent ;)

Als de K2 ziet dat je (zonder al te veel om te rijden) een stuk verder weer bij de route aan kan sluiten, dan wordt een alternatief voorgesteld zonder U-turn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
luuk66 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:35:
[...]

Misschien is tweaken niet het goede woord, maar ik bedoel meer dat ik bereid ben te zoeken naar de juiste afstellingen omdat bijvoorbeeld voor het aangeven van een bocht al verschillende opties zijn enzovoort dat bedoelde ik meer dat ik daarin bereid ben erin te duiken en uit te zoeken.
De afslagbegeleiding bij een Garmin Edge is rotslecht! Als je afslagbegeleiding wilt moet je kiezen voor een Wahoo Element of Hammerhead Karoo.

Bij mij staat afslagbegeleiding UIT op de Garmin Edge en ik zie wel op de kaart. Een beetje zoeken naar de juiste zoom-instelling (bij mij 120m) en je ziet op voorhand wanneer je moet afslaan. Rij je toch voorbij de afslag, dan krijg je de melding 'van koers' en kan je kiezen voor terugkeren of ff doorrijden (herberekenen uit of prompt) tot de navigatie een alternatieve route heeft gevonden om je terug op koers te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chielmi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:55:
Als de K2 ziet dat je (zonder al te veel om te rijden) een stuk verder weer bij de route aan kan sluiten, dan wordt een alternatief voorgesteld zonder U-turn.
Op voorwaarde dat de route die richting uit gaat. Als je de tegenovergestelde richting uitgaat dan gaat volgens mij de K2 ook blijven klagen, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@RigolleM Klopt, als je stug in totaal de verkeerde richting door blijft rijden (op een manier waarbij er geen rerouting mogelijk is om weer bij de oorspronkelijke route aan te sluiten) blijft de K2 waarschuwen dat je verkeerd rijdt. Bij elke U-turn mogelijkheid die je mist krijg je opnieuw de audiomelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chielmi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:05:
@RigolleM Klopt, als je stug in totaal de verkeerde richting door blijft rijden (op een manier waarbij er geen rerouting mogelijk is om weer bij de oorspronkelijke route aan te sluiten) blijft de K2 waarschuwen dat je verkeerd rijdt. Bij elke U-turn mogelijkheid die je mist krijg je opnieuw de audiomelding.
Dus doet de K2 hetzelfde als de Edge, alleen met een veel betere afslagbeleiding. De meesten hebben het lastig met de afslagbeleiding van een Garmin Edge, zet je die uit dan neem je al een pak frustratie weg voor velen, maar moet je vaker naar het scherm kijken, terwijl je met een K2 of Wahoo Elemnt gewoon een signaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier vandaag even als eerste test een rondje door de wijk gedaan, ik moest dus eigenlijk de blauwe lijn volgen, maar heb dus de rode lijn gereden, elke keer stuurde de karoo mij richten de paarse pijlen dus geen u turns.

Ik hoop dat mijn paintskills een beetje duidelijk zijn :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyIdTmFkDg8NsMgGa17KW4UW5Sk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fpyfw7U3I763sOa6bj3txro8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tinusvolkel Dit is wel een heel simpel voorbeeld, waar volgens mij de Garmin Edge/Wahoo Element hetzelfde zouden doen. Ik ben al in situaties gekomen, waar een U-turn de enige oplossing was 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
RigolleM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:40:
@Tinusvolkel Dit is wel een heel simpel voorbeeld, waar volgens mij de Garmin Edge/Wahoo Element hetzelfde zouden doen. Ik ben al in situaties gekomen, waar een U-turn de enige oplossing was 8)
Als u turns de enige optie is dan is dat toch prima ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Prulleman @Tinusvolkel de Karoo is binnen. Pakket is gewoon verzonden vanuit Nederland dus ik verwacht echt geen kosten meer van dpd.
Afzender was
Hammerhead
Nijverheidsweg 27
3274KJ Heinenoord

Maandag besteld, Dinsdag aangemeld, woensdag daadwerkelijk verzonden, vandaag binnen. Geen sprake van inklaring door de douane dus
Dank voor deze info! Vooral waar het beestje vandaan moest komen. Iets bestellen wat vanuit NL wordt verzonden geeft me toch wat meer vertrouwen.

Ik ben een paar jaar geleden verhuisd en in mijn nieuwe omgeving ken ik de buurt en routes niet. Nu de Karoo 2 dus besteld om dat excuus weg te nemen om niet te gaan fietsen. :P

Dinsdag besteld, donderdag in huis. Gelijk even er mee spelen. Ik ben een Garmin Edge 500 gewend, dus tot nog toe ben ik onder de indruk van de mogelijkheden. Ik zag bij het weerbericht dat het vanaf volgende week mooi gaat worden, dus dan gaan we het nieuwe apparaat buiten proberen en langzaam de conditie weer opbouwen en de corono-kilootjes eraf fietsen. Heb er zin in in ieder geval. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25
RigolleM schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:56:
[...]

De afslagbegeleiding bij een Garmin Edge is rotslecht! Als je afslagbegeleiding wilt moet je kiezen voor een Wahoo Element of Hammerhead Karoo.

Bij mij staat afslagbegeleiding UIT op de Garmin Edge en ik zie wel op de kaart. Een beetje zoeken naar de juiste zoom-instelling (bij mij 120m) en je ziet op voorhand wanneer je moet afslaan. Rij je toch voorbij de afslag, dan krijg je de melding 'van koers' en kan je kiezen voor terugkeren of ff doorrijden (herberekenen uit of prompt) tot de navigatie een alternatieve route heeft gevonden om je terug op koers te brengen.
Ben het met je eens, de begeleiding is slecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBOm358dugRVXWWFAb9aExOqHX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1IhnMJy0NlZZaNvJ4qMWhbpj.jpg?f=user_large

Uit koers.
Nou
En dan wat ?
Je zou dat ding bijna ....... :(
Weg is je fiets plezier.

Edit

Bij nader inzien stond de begeleiding af.

[ Voor 3% gewijzigd door edhollan op 26-04-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucano
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 07:02
Afzender was
Hammerhead
Nijverheidsweg 27
3274KJ Heinenoord

Hoe kies je een Nederlands afleveradres? Ik kan alleen land us kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:24
Lucano schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:01:
[...]

Hoe kies je een Nederlands afleveradres? Ik kan alleen land us kiezen?
Lukt mij inderdaad ook niet meer.... Zouden we dan toch een paar slapende honden hebben wakker gemaakt?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Idd hier ook niet meer, ben blij dat ik er mooi op tijd bij was en zo 60 euro heb kunnen besparen.
@Lucano wel balen...

[ Voor 10% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-04-2021 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-08 23:56
Prulleman schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:18:

Sendpoints werkt leuk! Eenmaal aangekomen op bestemming kan je ook terug navigeren naar start, dan heb je phone niet eens nodig. Blijvertje :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-08 17:09
Uit koers.
Nou
En dan wat ?
Je zou dat ding bijna tegen de keien gooien. :(
Weg is je fiets plezier.
Ik had die van mij onlangs bijna in het kanaal gegooid uit frustratie.
Ik heb inmiddels ‘n Wahoo Elemnt Roam gekocht en ben daarover zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb net dus een rit gemaakt, maar halverwege ging de rit op pauze (dus niet dat oranje teken dat je krijgt als je stil staat, maar dat rode teken als je de rit stopt). Omdat ik de Garmin even in m'n achterzak had gestopt, omdat de mount met elastiekjes nog boven lag, nadat ik deze gisteren op een andere fiets heb gebruikt, had ik dit niet in de gaten.

Is er een manier om de rit terug te halen (waarschijnlijk niet)? En zo niet, hoe kan ik het beste de rit verlengen naar 15 minuten, zodat ik wel aan de eis om 15 minuten te bewegen per dag doe?

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 10-04-2021 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
edhollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:12:
[...]

Ben het met je eens, de begeleiding is slecht.
[Afbeelding]

Uit koers.
Nou
En dan wat ?
Je zou dat ding bijna tegen de keien gooien. :(
Weg is je fiets plezier.
Ach, het is eventjes wennen... Je moet de route precies volgen zoals je deze gepland hebt. Als je dan onverhoopt toch eens fout gaat, geeft de Garmin netjes "uit koers" aan. Als je dan zelf de route volgt, geeft die na een tijdje weer aan dat die de koers gevonden heeft. Totdat de koers weer gevonden is, alle aanwijzingen gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:38:
Ik heb net dus een rit gemaakt, maar halverwege ging de rit op pauze (dus niet dat oranje teken dat je krijgt als je stil staat, maar dat rode teken als je de rit stopt). Omdat ik de Garmin even in m'n achterzak had gestopt, omdat de mount met elastiekjes nog boven lag, nadat ik deze gisteren op een andere fiets heb gebruikt, had ik dit niet in de gaten.

Is er een manier om de rit terug te halen (waarschijnlijk niet)? En zo niet, hoe kan ik het beste de rit verlengen naar 15 minuten, zodat ik wel aan de eis om 15 minuten te bewegen per dag doe?
Fitfiletools al gecheckt?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-08 19:53
Tinusvolkel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:50:
De Karoo is al onderweg volgens de Track and trace van DPD is nu in Berkel en Rodenrijs dus verwacht hier ook geen invoerkosten. Dus het foutje van per ongelijk de VPN nog aan hebben staan tijdens bestellen lijkt ook hier geen probleem te zijn.
Ik heb het ook met een VPN geprobeerd, echter tijdens het uitchecken kan ik bij mijn shipping address enkel "United states" als land ingeven. Hebben ze deze loophole opgelost of mis ik misschien nog iets?

Nevermind, ik zie nu de comments hierboven pas... Helaas

[ Voor 5% gewijzigd door SpaceAce op 11-04-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08 22:52
Zijn er medetweakers die de 130 plus gebruiken met de kruimelspoor navigatie? Mijn Mio Cyclo 200 heeft het begeven (en was ik toch zat ivm brakke software en bizar slechte accuduur na 4 jaar gebruik).

Ben dus op zoek naar iets nieuws maar wil het budget zoveel mogelijk beperken. Tevens geen interesse in allerlei data (ook geen powermeter), enkel cadans en op Strava gemaakte routes draadloos syncen (wat de Mio ook niet kon) zijn van belang.

Qua navigeren, het is 99% buiten de stad dus ik vermoed dat ik met broodkruimel grotendeels wegkom. Zijn er nog alternatieven die ik mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Franciscus7000 schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:08:
Zijn er medetweakers die de 130 plus gebruiken met de kruimelspoor navigatie? Mijn Mio Cyclo 200 heeft het begeven (en was ik toch zat ivm brakke software en bizar slechte accuduur na 4 jaar gebruik).

Ben dus op zoek naar iets nieuws maar wil het budget zoveel mogelijk beperken. Tevens geen interesse in allerlei data (ook geen powermeter), enkel cadans en op Strava gemaakte routes draadloos syncen (wat de Mio ook niet kon) zijn van belang.

Qua navigeren, het is 99% buiten de stad dus ik vermoed dat ik met broodkruimel grotendeels wegkom. Zijn er nog alternatieven die ik mis?
Ik heb geen ervaring met de Edge 130 plus. Overigens is er nu wel een kortingscode van futurumshop in de omloop, waardoor je de Edge 130 plus voor 154 euro kunt kopen.

Als je echt puur alleen je snelheid en cadans hoeft, is het volgens mij een prima dingetje. Ik gebruik overigens de functionaliteit om allerlei thresholds in te stellen heel veel. Daarvoor heb je minimaal een Element bolt voor nodig. Kost je 220 euro bij Rullens fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Dan kun je toch alleen de begintijd aanpassen? Ik moet de beweegtijd kunnen aanpassen.

Maar ja laat maar... Ik heb vandaag toch geen zin om nog te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:01:
[...]

Dan kun je toch alleen de begintijd aanpassen? Ik moet de beweegtijd kunnen aanpassen.

Maar ja laat maar... Ik heb vandaag toch geen zin om nog te gaan.
Deze anders. https://gotoes.org/strava/Add_Timestamps_To_GPX.php

Meestal is het allemaal te fixen, kost bij sommige dingen wat iteraties, of truukjes. En je kunt natuurlijk ook nog met de hand een activiteitje erin zetten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Mistraller schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:15:
[...]

Deze anders. https://gotoes.org/strava/Add_Timestamps_To_GPX.php

Meestal is het allemaal te fixen, kost bij sommige dingen wat iteraties, of truukjes. En je kunt natuurlijk ook nog met de hand een activiteitje erin zetten.
Oja, tuurlijk... Maar maakt nu toch niks meer uit. Heb vandaag niet gefietst, dus challange sowieso al gefaald;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:29:
[...]

Oja, tuurlijk... Maar maakt nu toch niks meer uit. Heb vandaag niet gefietst, dus challange sowieso al gefaald;
Kwartiertje pushups of yoga doen 8) kan nog

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
hoi1234 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:49:
[...]

Ach, het is eventjes wennen... Je moet de route precies volgen zoals je deze gepland hebt. Als je dan onverhoopt toch eens fout gaat, geeft de Garmin netjes "uit koers" aan. Als je dan zelf de route volgt, geeft die na een tijdje weer aan dat die de koers gevonden heeft. Totdat de koers weer gevonden is, alle aanwijzingen gewoon negeren.
Je heb gelijk. Het is een kwestie van geduld.
Maar de info op het scherm ontbreekt.
Er zou "gewoon" een pijl op het scherm moeten staan met de richting.
( Ben hier jaloers op de Roam bezitters; zij zien de route richting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
edwardmila schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:59:
[...]

Ik had die van mij onlangs bijna in het kanaal gegooid uit frustratie.
Ik heb inmiddels ‘n Wahoo Elemnt Roam gekocht en ben daarover zeer tevreden.
De Garmin 830 is nog geen jaar oud.
Zou anders ook de Elemnt Roam overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Ik vroeg me af kan ik als ik een route download van een komoot/routeyou of iets dergelijks en maak hier gpx bestand van deze zet ik netjes naar garmin connect even controleren of het allemaal klopt enzo. Kan ik dan gewoon deze route ergens aanhaken met mijn garmin 530 of moet ik dan het startpunt gaan aanpassen naar waar ik daadwerkelijk begin?

[ Voor 5% gewijzigd door luuk66 op 12-04-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edhollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:31:
[...]
Er zou "gewoon" een pijl op het scherm moeten staan met de richting.
( Ben hier jaloers op de Roam bezitters; zijn zien de route richting)
Wat ben je met die richting als je niet weet waar je moet rijden?

Gewoon uitzoomen en op de kaart kijken waar je eventueel kunt omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edhollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:34:
[...]

De Garmin 830 is nog geen jaar oud.
Zou anders ook de Elemnt Roam overwegen.
Waarom? Omdat deze de richting aanduid? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
luuk66 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:52:
Ik vroeg me af kan ik als ik een route download van een komoot/routeyou of iets dergelijks en maak hier gpx bestand van deze zet ik netjes naar garmin connect even controleren of het allemaal klopt enzo. Kan ik dan gewoon deze route ergens aanhaken met mijn garmin 530 of moet ik dan het startpunt gaan aanpassen naar waar ik daadwerkelijk begin?
Kan u deze niet controleren op Komoot of Routeyou? Wat wilt u controleren in Garmin Connect?

Als u een rit start dan vraagt de Edge u of hij u naar het startpunt moet brengen. Beter is inderdaad om het startpunt te verleggen waar u daadwerkelijk gaat beginnen en bij starten van de rit er naar toe navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
RigolleM schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:19:
[...]
Als u een rit start dan vraagt de Edge u of hij u naar het startpunt moet brengen. Beter is inderdaad om het startpunt te verleggen waar u daadwerkelijk gaat beginnen en bij starten van de rit er naar toe navigeren.
Hmm okee thanks voor de tip! Zag dat het bij routeyou betaald was dus even kijken waar het nog meer kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
luuk66 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:22:
[...]

Hmm okee thanks voor de tip! Zag dat het bij routeyou betaald was dus even kijken waar het nog meer kan
Garmin Basecamp is gratis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
RigolleM schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:11:
[...]

Waarom? Omdat deze de richting aanduid? 8)7
Nee, dat niet alleen.
Het scherm van de Roam is veel beter afleesbaar.
De Roam op zich is eenvoudiger.
In en uitzoomen is tijdens het fietsen makkelijker met vaste toetsen.

Zo ie zo is een touchscreen niet ideaal tijdens activiteiten.
Ook met een smartwatch of sporthorloge ben je beter af met knoppen tijdens een activiteit.

De Roam zal ook zijn minpunten hebben.
Had met Garmin een top product verwacht.
Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edhollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:19:
[...]
Nee, dat niet alleen.
Het scherm van de Roam is veel beter afleesbaar.
De Roam op zich is eenvoudiger.
In en uitzoomen is tijdens het fietsen makkelijker met vaste toetsen.

Zo ie zo is een touchscreen niet ideaal tijdens activiteiten.
Ook met een smartwatch of sporthorloge ben je beter af met knoppen tijdens een activiteit.
Allemaal zaken die je vooraf ook, mits vooronderzoek, kon weten alvorens een Garmin Edge aan te schaffen.
De Roam zal ook zijn minpunten hebben.
Zeker en vast en misschien wel meer dan een Garmin Edge ;)
Had met Garmin een top product verwacht.
Helaas
Is het ook en is de Wahoo Elemnt Roam ook, en zal een Hammerhead Karoo 2 ook wel zijn... maar helaas niet perfect. Een combinatie van de 3 zou ideaal zijn, maar dat is luidop dromen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 00:01
Weet iemand toevallig of er al een fiets navigatie product is waarbij het beeld van de navigatie vloeiend verloopt zoals bijvoorbeeld bij de TomTom go app of bij google maps voor telefoon geval is?

Ik stond recent op het punt om een Edge 1030 plus aan te schaffen en toen zag ik pas hoe traag het navigeren gaat en dan heb ik het dus over de beeldverversing.

[ Voor 4% gewijzigd door Nordcore op 13-04-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nordcore schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:43:
Weet iemand toevallig of er al een fiets navigatie product is waarbij het beeld van de navigatie vloeiend verloopt zoals bijvoorbeeld bij de TomTom go app voor de auto het geval is?

Ik stond recent op het punt om een Edge 1030 plus aan te schaffen en toen zag ik pas hoe traag het navigeren gaat en dan heb ik het dus over de beeldverversing.
geen ervaring, maar de karoo zou de meest soepele (smartphone achtige) experience moeten hebben

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 00:01
Prulleman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:45:
[...]

geen ervaring, maar de karoo zou de meest soepele (smartphone achtige) experience moeten hebben
Dank je, ga ik die eens opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Heb geen ervaring met andere merken maar zo is het op de karoo iig

https://youtu.be/ZSejOzm4YJY?t=446

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:48:
Heb geen ervaring met andere merken maar zo is het op de karoo iig

https://youtu.be/ZSejOzm4YJY?t=446
Enig idee wat je met sideloaden allemaal kan? In dat filmpje hebben ze het daar over. Een goed alternatief op google maps of een echt goed werkende versie van google maps zou echt welkom zijn. Komoot zou ook wel leuk zijn. Niks mis met hun manier van navigeren zover ik gisteren even snel heb kunnen uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
hoi1234 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:11:
[...]

Enig idee wat je met sideloaden allemaal kan? In dat filmpje hebben ze het daar over. Een goed alternatief op google maps of een echt goed werkende versie van google maps zou echt welkom zijn. Komoot zou ook wel leuk zijn. Niks mis met hun manier van navigeren zover ik gisteren even snel heb kunnen uitproberen.
Nog niet getest, heb hem pas een week, maar hier staat meer info:
https://www.dcrainmaker.c...head-karoo-1-karoo-2.html

Verder synct ie routes van Komoot en Strava al vanzelf, dus of het erop zetten heel veel meerwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Laatst online: 07-08 21:34
Prulleman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:45:
[...]

runt ook op android dus volgens mij wel behoorlijk soepel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verona27 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:50:
[...]

runt ook op android dus volgens mij wel behoorlijk soepel!
Wahoo Elemnt draait ook op Android ;)

Hammerhead Karoo 2 draait op Android 8 (Oreo) btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Laatst online: 07-08 21:34
RigolleM schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:26:
[...]

Wahoo Elemnt draait ook op Android ;)

Hammerhead Karoo 2 draait op Android 8 (Oreo) btw!
Oh, dat is leuk om te weten, dat wist ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-08 13:10

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Ik ben aan het kijken voor een vervanging van mijn, nu toch wel echt een beetje oude Edge 705. Dus alles wordt sowieso een upgrade.

Is het nog de moeite waard om ook mijn HR sensor en cadans sensor te vervangen? De HR sensor is een 35eu band van de Decathlon en de cadans sensor is de originele bij de edge 705. Ik heb er opzich geen problemen mee ondervonden, maar vroeg mij of er nog echt bijzondere verbeteringen hebben plaatsgevonden op dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ircghost schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:46:
Is het nog de moeite waard om ook mijn HR sensor en cadans sensor te vervangen? De HR sensor is een 35eu band van de Decathlon en de cadans sensor is de originele bij de edge 705. Ik heb er opzich geen problemen mee ondervonden, maar vroeg mij of er nog echt bijzondere verbeteringen hebben plaatsgevonden op dat gebied.
Neen, is absoluut niet nodig. De enige verbetering is dat sommige nu ANT+ en bluetooth ondersteunen. Voor lopers is bij de HRM wat meer ontwikkeling, bv. loopcadans, maar voor fietsers is HR-meting nogal vrij statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

RigolleM schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:06:
[...]

Neen, is absoluut niet nodig. De enige verbetering is dat sommige nu ANT+ en bluetooth ondersteunen. Voor lopers is bij de HRM wat meer ontwikkeling, bv. loopcadans, maar voor fietsers is HR-meting nogal vrij statisch.
Bedankt! Dan houd ik het lekker zo.

Nu nog kijken hoeveel geld ik wil uitgeven voor de nieuwe fietscomputer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-08 08:01
De nieuwe wahoo bolt laat een beetje op zich wachten...

Hij zou een dezer dagen moeten komen? Ik informeerde bij een winkel en die gaf aan het oude model niet meer te kunnen bestellen en dat er een opvolger zit aan te komen. Overal is hij ook out-of-stock gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15:47

Galois

1811 - 1832

Ircghost schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:36:
[...]

Bedankt! Dan houd ik het lekker zo.

Nu nog kijken hoeveel geld ik wil uitgeven voor de nieuwe fietscomputer :+
Er zijn wel wat verschillen hoor.
Zo werken de nieuwe sensoren van Garmin ook zonder de hoofdunit, meen ik gelezen te hebben. Dus als je de Garmin niet meeneemt, dat je gegeven wel gelogd worden (??).

Zoiets... (toch?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Galois schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:42:
[...]

Zo werken de nieuwe sensoren van Garmin ook zonder de hoofdunit, meen ik gelezen te hebben. Dus als je de Garmin niet meeneemt, dat je gegeven wel gelogd worden (??).

Zoiets... (toch?)
Fair enough. Gelukkig is de HR band van de Decathlon Ant+ en BT dus kan die ook los gebruiken. De cadans vind ik niet zo belangrijk als ik ergens bijv. Een MTB huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galois schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:42:

Zoiets... (toch?)
Er zijn HR sensors die dit doen ja, zoals de Wahoo Tickr X, maar dit geldt niet voor buiten fietsen.
En waarom zou je zonder uw fietsGPS buiten willen fietsen? ;)

Ik zou geen onnodige kosten doen als je al sensors hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15:47

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:56:
[...]

Er zijn HR sensors die dit doen ja, zoals de Wahoo Tickr X, maar dit geldt niet voor buiten fietsen.
En waarom zou je zonder uw fietsGPS buiten willen fietsen? ;)

Ik zou geen onnodige kosten doen als je al sensors hebt.
Ik niet nee. Maar ik kan mij voorstellen dat een heel dataminded iemand op zijn bakfiets ook zo’n sensor heeft, maar het niet nodig vindt om met gps naar buiten te gaan :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galois schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:18:
[...]

Ik niet nee. Maar ik kan mij voorstellen dat een heel dataminded iemand op zijn bakfiets ook zo’n sensor heeft, maar het niet nodig vindt om met gps naar buiten te gaan :)
Als je een beetje uw fantasie gebruikt kan je wellicht nog 10-tallen use cases boven halen, maar iemand die met fietsdata bezig is, zal wellicht wel een fietsGPS of in het slechte geval een smartphone met een app hebben om z'n sensoren te registreren en data af te lezen tijdens het fietsen.

Ik wacht nog op een voorbeeld om speed- en cadans te registreren zonder koppeling met een fietsGPS of smartphone 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-08 17:06
Zoals al eerder voor gewaarschuwd voldoet mijn mobiele telefoon niet meer. Vandaag een rit van 72km met Strava aan en batterij is op het randje. Daarnaast kan ik of alleen wat data zien, of de navigatie kaart, dus er komt een fietscomputer.

Ik twijfel tussen de Garmin 530 en de element roam. Belangrijk vind ik goede navigatie; mijn richtingsgevoel is niet heel goed en elk fietspad verder dan 10km van huis is nieuw voor me. Ik wil mijn data kunnen zien en tegelijk goed kunnen navigeren. Ik heb een Garmin dual hrm hr band, die werkt volgens mij met beide. Ook gebruik ik nu de beaconfunctie veel vanuit Strava dus ook zoiets moet mogelijk zijn.
Na 100en reviews zie ik door de bomen het bos niet meer, hebben jullie zaken die de doorslag geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 16:06

racoon

mooowwww

jasperz89 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:28:
Zoals al eerder voor gewaarschuwd voldoet mijn mobiele telefoon niet meer. Vandaag een rit van 72km met Strava aan en batterij is op het randje. Daarnaast kan ik of alleen wat data zien, of de navigatie kaart, dus er komt een fietscomputer.

Ik twijfel tussen de Garmin 530 en de element roam. Belangrijk vind ik goede navigatie; mijn richtingsgevoel is niet heel goed en elk fietspad verder dan 10km van huis is nieuw voor me. Ik wil mijn data kunnen zien en tegelijk goed kunnen navigeren. Ik heb een Garmin dual hrm hr band, die werkt volgens mij met beide. Ook gebruik ik nu de beaconfunctie veel vanuit Strava dus ook zoiets moet mogelijk zijn.
Na 100en reviews zie ik door de bomen het bos niet meer, hebben jullie zaken die de doorslag geven?
Kijk ook eens naar de hammerhead karoo2

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
racoon schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:00:
[...]

Kijk ook eens naar de hammerhead karoo2
Heb ik bekeken, prachtig apparaat volgens mij... maar kan hem nergens vinden in winkels, en volgens mij een flink stuk duurder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik twijfelde enkele maanden geleden ook tussen de garmin 530 en de wahoo elemnt roam.
Garmin gekocht en volgende dag retour gestuurd.
Ik vond hem onhandig, moest een boel installeren aan apps voor mijn gevoel en vond hem niet logisch (miss omdat ik een vrouw ben ;) )
En nadeel vond ik dat ik geen live tracking via WhatsApp kon sturen.

Nu de wahoo elemnt roam, ik ben ook niet altijd even handig met navigeren en kaart lezen maar dat gaat met de wahoo prima.
Als je verkeerd gaat wordt de nieuwe route snel herberekend.
Daarnaast erg gebruiksvriendelijk en plug amd play.
De knoppen vind ik ook fijner dan alleen tochscreen.
Ik ben super blij met de Wahoo en durf er volledig op te vertrouwen.
Vandaag een rit van 103 km op onbekend terrein maar geen probleem.
Met volle batterij gestart en deze is nu nog 80% vol.

Succes met je keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door rinslll op 17-04-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-07 15:28
jasperz89 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:28:

Bekijk eens de Bryton 750e Deze is hier nog veel te weinig genoemd.
Zoek deze maar eens op en je zult aangenaam verrast z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
divk schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:41:
[...]

Ongetwijfeld en technisch gezien moeten ze niet onderdoen aan Garmin Edge/Wahoo Elemnt, maar er zit geen community achter zoals bij Garmin/Wahoo/Hammerhead, waar je als gebruiker bij problemen terecht kunt. Als leek met een fietsGPS zit je met een hoop vragen, en als dit telkens via de support moet van Bryton 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
divk schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:41:
[...]

Ziet er op het eerste gezicht inderdaad helemaal niet verkeerd uit, ga ik eens induiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinslll schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:25:
Ik twijfelde enkele maanden geleden ook tussen de garmin 530 en de wahoo elemnt roam.
Garmin gekocht en volgende dag retour gestuurd.
Ik vond hem onhandig, moest een boel installeren aan apps voor mijn gevoel en vond hem niet logisch (miss omdat ik een vrouw ben ;) )
En nadeel vond ik dat ik geen live tracking via WhatsApp kon sturen.

Nu de wahoo elemnt roam, ik ben ook niet altijd even handig met navigeren en kaart lezen maar dat gaat met de wahoo prima.
Als je verkeerd gaat wordt de nieuwe route snel herberekend.
Daarnaast erg gebruiksvriendelijk en plug amd play.
De knoppen vind ik ook fijner dan alleen tochscreen.
Ik ben super blij met de Wahoo en durf er volledig op te vertrouwen.
Vandaag een rit van 103 km op onbekend terrein maar geen probleem.
Met volle batterij gestart en deze is nu nog 80% vol.

Succes met je keuze.
Na 1 dag terugsturen... Tja, dan heb je ook weinig geduld gehad om het een beetje een kans te geven, laat staan om uw ervaringen ermee te delen.

Live tracking via Whatsapp wat een dooddoener.. Ff aan herinneren live tracking bij Wahoo Elemnt heeft in 2020 van maart tot juni niet gewerkt, voor mij de dooddoener en terug gekeerd naar Garmin Edge.

Routes herbereken is hier al vaker over geschreven, maar er is een verschil tussen navigeren en een route narijden. Navigeren ( punt A naar B ) doen ze allemaal perfect, maar een koers herberekenen is bij een Wahoo Elemnt hetzelfde als een Garmin Edge, je wordt teruggestuurd naar de track en ben je afhankelijk van de kaart en de richting die je uitrijdt.

Een Edge 530 heeft geen touchscreen, dus uw ervaringen zijn louter gebaseerd op hetgeen je erover gelezen hebt. Tijdens de rit gebruik ik zelden het touchscreen van mijn Edge 830, enkel tijdens het navigeren verwissel ik wel eens van pagina, maar dat gaat perfect, zelfs met handschoenen aan. Eigenlijk gebruik ik tijdens het fietsen zelfs een fysieke knop: start rit/stop rit 8)

Over het vertrouwen... Hopelijk blijft het goed gaan, ik had geen vertrouwen meer in de Wahoo Elemnt (Bolt). Als je op onbekend terrein plots de navigatie stopt, omdat je aan de andere kant van een kanaal rijdt en met geen stokken de route weer aan de praat krijgt. Enige oplossing was via Komoot een nieuwe route maken en zo de rit verder zetten. Dacht dat éénmalig was, maar ik heb het 3x meegemaakt... weg vertrouwen en weg Wahoo Elemnt :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
Haha het wordt er niet makkelijker op met positieve en negatieve ervaringen op beide systemen. Wordt denk ik toch maar een veilige 530, kan bijna niet misgaan lijkt me. Die Bryton ziet er nice uit maar weinig gebruikerservaringen die ik kan vinden en wordt weinig over gesproken, en die hammerhead vind ik met 399 net een tikkie te prijzig.
Pagina: 1 ... 54 ... 99 Laatste