Brillen, meer mensen met problemen?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-04 23:20
Zo,

Ondertussen dus een tijdje aan de beademing. Ik slaap beter, ben wakkerder. Maar de oogklachten houden helaas aan.

Heb maandag een hersen-MRI om verdrukkingen in het hoofd uit te sluiten. Hoef er ook niet teveel van te verwachten. Binnenkort een doorverwijzing voor de KNO arts, omdat ik ook last van trekkende kaakspieren heb. Volgens de Neuroloog kon dat ook nog het een en ander veroorzaken. Ook omdat in-ear oortjes de klachten verergeren. Dus het avontuur gaat door.

Tot nu toe helaas geen verlichting gehad. Behalve toen ik een plakprisma droeg die 1 prisma uit de bril weghaalde. Maar of het nou door minder prisma kwam of door minder kunnen zien door dat oog. Geen idee.

• Eduardboon
Heb nu inderdaad een afspraak staan bij de orthofaciaal therapeut. Er wordt aan TMJD gedacht.

Ben nu wel weer aan de slag met contactlenzen. Begonnen met biofinity; links weer irritatie, rechts voel ik hem niet zitten. Goed genoeg beeld.

Myday 1day's; voel ik links niet zitten, rechts wel. Ongeveer hetzelfde beeld.

Dus op het moment heb ik links een daily in en rechts een maandlens. Dat gaat aardig, maar is niet heel gebruiksvriendelijk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
@Eduardboon Gebruiksvriendelijk of niet, als het voor jou comfortabel is gewoon doen.

Ik had voorheen Acuvue Oasys rechts en Acuvue Advance links omdat Oasys niet met dezelfde bc te krijgen was.

Enige nadeel van dergelijke combinaties is dat opticiens vaak het verkeerde bestellen omdat ze ervan uitgaan dat je links en rechts dezelfde lens draagt.
Inmiddels links een torische lens voor de vorm, voor de sterkte niet nodig. Is bij de oogmeting ook weer een heel verhaal waarom ze de cilinder er niet uit moeten meten.

• Eduardboon
_JGC_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:47:
@Eduardboon Gebruiksvriendelijk of niet, als het voor jou comfortabel is gewoon doen.

Ik had voorheen Acuvue Oasys rechts en Acuvue Advance links omdat Oasys niet met dezelfde bc te krijgen was.

Enige nadeel van dergelijke combinaties is dat opticiens vaak het verkeerde bestellen omdat ze ervan uitgaan dat je links en rechts dezelfde lens draagt.
Inmiddels links een torische lens voor de vorm, voor de sterkte niet nodig. Is bij de oogmeting ook weer een heel verhaal waarom ze de cilinder er niet uit moeten meten.
Zou ik het mee eens zijn, als de kwaliteitscontrole van Cooper Vision goed zat. Want in het ene pakje is links irritant, in het andere pakje rechts. Op het moment heb ik toevallig beide liggen waardoor dit kan, maar het is en blijft toch gokken. Dat geldt voor zowel de mydays als de biofinity

Ik neig daarom meer richting de myday's, omdat dat elke dag weer een "gok" is en je niet een maand met irritatie zit.

edit: Ook niet onbelangrijk; dit is nog een testfase. Wordt erg fijn geholpen en moet eigenlijk de biofinity 2 weken dagelijks gebruiken om te zien of het went en wil. Daarna pas naar scherpte e.d kijken. Maar mocht die dailies even gebruiken als ik het weer aandurfde, dus vandaar die mix vandaag (ik dacht; hee die prikt, dan maar de maandlens in dat oog en gaan).

Ik ga morgen eens een vers setje daglenzen proberen en kijken of het consistent is. Zo ja is dat wel mooi om mee te nemen inderdaad.

Het is gek genoeg exact dezelfde irritatie met beide lenzen; dus wat de biofinity links doet gebeurt met de myday rechts. Alsof er een hobbeltje opzit of een verkeerd randje. Het doet me enorm denken aan vroeger, toen ik jaren achtereen biofinity (maar dan private label) droeg en het ook altijd een gok was welk oog die maand zou irriteren. Heb toen geregeld bij de opticien nieuwe lenzen gehaald omdat het irritant was.

Wat nu wel zo is; na 4 dagen lenzen dragen al zoveel helderder in mijn hoofd; alsof er mist optrekt. Echt onfatsoenlijk veel verbetering op de nervositeit enzo. Dat is echt bizar hoe dat gaat. Vanochtend de bril even op en dat was echt waar-de-loos. Of dat nou komt door druk achter de oren, op de neusbrug of omdat het glas op elke plek net anders kijkt. Tja zeg het maar. Er wordt dus gedacht aan musculaire tmdj. Dat zou betekenen dat mijn kaakgewricht niet lekker werkt en daardoor op allerhande spieren en zenuwen drukt. Zit in een hele medische molen weer om de boel uit te zoeken op advies van mijn nieuwe huisarts, dus dat is wel prettig. Een infectie, te kleine holtes, ontstekingen, hersenproblemen zijn al afgevinkt.

Binnenkort naar de KNO arts, daarna de reumatoloog, de kaakchirurg en een nieuwe Oogarts om alles te bekijken. Uiteindeijk blijft er dan weinig over waar het aan kan liggen natuurlijk. Maar ik weet onderhand wel dat mijn lichaam (op wat overgewicht en goed behandelde slaapapneu na) in topvorm is.

Ik heb nu op advies van de opto gewoon 2 daglenzen ingezet, en dan de maandlenzen gewoon morgen weer. Even een om de dagje om de 2 weken tot controle vol te maken. Houd een dagboekje bij met hoe het op de ogen voelt zodat we een goede keuze kunnen maken. Dus ik vertrouw daar gewoon op en bedenk me nu steeds; "Je voelt je ooglid, niet je oog, kan geen kwaad". Dat helpt ook.

[ Voor 56% gewijzigd door Eduardboon op 10-02-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB92
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-04-2022
Hoi,

Wat vervelend dat je zoveel klachten hebt. Ik ben nu zelf sinds augustus bezig en mijn klachten lijken op de klachten die je noemt in je eerste bericht. Zo te zien heb jij al van alles geprobeerd en zijn er nu ook vermoedens waar het aan ligt maar ik wilde toch even noemen wat ik zelf heb ontdekt bij mijzelf, want er was niemand anders die dat opmerkte.
Door een slechte houding heb ik als ik sta maar nog erger als ik zit, dat mijn hoofd naar rechts draait (dus niet kantelen maar alsof ik iemand probeer aan te kijken die schuin tegenover mij zit). Ik kijk echter met mijn ogen wel vooruit en daardoor kijk ik altijd door de randen van de brillenglazen. Als ik de bril laat opmeten ga ik natuurlijk mooi rechtop staan, dus dit klopt nooit.
Ik kwam hier achter omdat ik op een gegeven moment het idee had dat ik altijd alleen maar met mijn linkeroog keek. Ik zag ook altijd alleen het linker glas. Als ik bijvoorbeeld zit en mijn telefoon op tafel heb liggen en daarna kijk op mijn manier, kijk ik echt door de onderste hoekjes van mijn brillenglas. Dat hoort echt niet.
Daarnaast merk ik ook zonder bril dat het heel vermoeiend is omdat mijn rechteroog continu helemaal in de linkerhoek zit. Als ik dat doe merk ik dat het ook moeite kost om de focus van bijvoorbeeld een telefoon vast te houden. Ga ik goed rechtop zitten en draai ik mijn hoofd bij, dan is focussen een stuk makkelijker.

Zoals ik al zei heeft dat mogelijk niets met jouw situatie te maken maar het is wel makkelijk te controleren. Daarnaast is er misschien iemand anders in dezelfde situatie die het bericht leest die er hierdoor eerder wat aan kan doen en niet door zo'n hel hoeft te gaan. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik de enige ben die door computerwerk een slechte houding heeft gekregen, maar op internet kan ik er echt niks over vinden.

Veel sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB92
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-04-2022
Nog een kleine toevoeging: bij mij geven lenzen ook verlichting want die draaien mee met je oogbol. Hierdoor vervormt het beeld niet/minder als ik op mijn scheve manier kijk.
Overigens vind ik ze vreselijk in gebruik maar het maakt wel dat ik de dag doorkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
JB92 schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:19:
Hoi,

Wat vervelend dat je zoveel klachten hebt. Ik ben nu zelf sinds augustus bezig en mijn klachten lijken op de klachten die je noemt in je eerste bericht. Zo te zien heb jij al van alles geprobeerd en zijn er nu ook vermoedens waar het aan ligt maar ik wilde toch even noemen wat ik zelf heb ontdekt bij mijzelf, want er was niemand anders die dat opmerkte.
Door een slechte houding heb ik als ik sta maar nog erger als ik zit, dat mijn hoofd naar rechts draait (dus niet kantelen maar alsof ik iemand probeer aan te kijken die schuin tegenover mij zit). Ik kijk echter met mijn ogen wel vooruit en daardoor kijk ik altijd door de randen van de brillenglazen. Als ik de bril laat opmeten ga ik natuurlijk mooi rechtop staan, dus dit klopt nooit.
Ik kwam hier achter omdat ik op een gegeven moment het idee had dat ik altijd alleen maar met mijn linkeroog keek. Ik zag ook altijd alleen het linker glas. Als ik bijvoorbeeld zit en mijn telefoon op tafel heb liggen en daarna kijk op mijn manier, kijk ik echt door de onderste hoekjes van mijn brillenglas. Dat hoort echt niet.
Daarnaast merk ik ook zonder bril dat het heel vermoeiend is omdat mijn rechteroog continu helemaal in de linkerhoek zit. Als ik dat doe merk ik dat het ook moeite kost om de focus van bijvoorbeeld een telefoon vast te houden. Ga ik goed rechtop zitten en draai ik mijn hoofd bij, dan is focussen een stuk makkelijker.

Zoals ik al zei heeft dat mogelijk niets met jouw situatie te maken maar het is wel makkelijk te controleren. Daarnaast is er misschien iemand anders in dezelfde situatie die het bericht leest die er hierdoor eerder wat aan kan doen en niet door zo'n hel hoeft te gaan. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik de enige ben die door computerwerk een slechte houding heeft gekregen, maar op internet kan ik er echt niks over vinden.

Veel sterkte!
toon volledige bericht
Ja dit herken ik wel. In de auto valt me op dat mijn hoofd naar rechts draait en ik toch rechtuit kijk. Dat levert vermoeidheid op waardoor ik het idee heb dat ik naar rechts draai met mijn ogen terwijl ze dan eigenlijk vooruit gaan staan. Bij TV kijken gaat het ook altijd beter als ik op mijn rechterzijde lig. Misschien herken je dat.

Heb nu overigens in nieuwe sterkte weer biofinity toric gekregen en op zich gaat dat. Maar soms zit er gewoon zo’n slechte lens in een pakje, die doet pijn, is wazig en maakt mijn oog zo rood dat ik een week geen lens kan verdragen. Plus in de avond corrigeert hij de cilinder gewoon niet goed en zie je alles op je scherm en TV dubbel als er wat contrast is.

De sterkte was vorig jaar compleet verkeerd waardoor het allemaal niet wilde. Zit nu op rechts -5.25 en links -4.75 met de gebruikelijke cilinders. Ik ga binnenkort eens een intake doen voor laseren, ben er echt wel klaar mee.

Merk dat na een weekje lenzen dragen ik een paar uur gewoon goed zie door de bril. Ineens is rechts dan ook niet wazig met het lezen van tekst maar haarscherp en zijn er geen dubbelbeeldjes. Alsof het een soort indruk maakt.

Anyway, ik ga eens zien of ik over kan stappen op precision 1, die vond ik in de trial heel lekker zitten maar ik had rechts totaal niet scherp. Misschien nu weer een poging waard. Want ik ben best klaar met de biofinity toric. Dure pakjes als je 2-3 lenzen weggooit

Edit:
Wat bril betreft: druk op de neus helpt ook absoluut niet mee. En op -5 heb je zware glazen. Merk ook dat mijn schouder en rugklachten gewoon verdwijnen na een weekje lenzen. Iets aan bril dragen werkt gewoon echt niet voor me, heb dan continue die druk achter de ogen en op de neus en in de holtes. Gekmakend.

Het liefst zou ik gewoon overdag lenzen dragen en in de avond een bril, maar binnen een uur zijn de klachten al terug helaas

[ Voor 6% gewijzigd door Eduardboon op 29-04-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Lukt het om deze oefeningen - als je het doorhebt - zonder moeite te doen?? http://www.visiontrainer....illa_collar_de_perlas.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Handelingen schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:02:
Lukt het om deze oefeningen - als je het doorhebt - zonder moeite te doen?? http://www.visiontrainer....illa_collar_de_perlas.pdf
Dit soort oefeningen de afgelopen jaren al zoveel gehad, via orthoptist, optometrist (functioneel opto), oogarts etc. Ook prismaflippers en noem maar op. Het probleem ligt daar gewoon niet. Prisma in de glazen werkt ook niet, leek even van wel en dan al snel de klachten weer terug. Bij 2 prisma zelfs meer klachten dan bij 1 en bij 1 meer dan bij 0.

Samenwerking is al tijdje op 100 procent goed verklaard na alle oefeningen. Verklaart ook niet waarom het met contactlenzen wel redelijk goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
De laatste week heb ik de Precision 1 for astigmatism op proef gehad. Ik had daarmee alle brilklachten ook met de lenzen in; maar het beeld was verder goed.

Vandaag heb ik dezelfde sterkte gekregen met in het rechteroog een andere cilinder-as (van 20 naar 30). Dit lost een groot gedeelte van het nare gevoel op, maar de biofinity geeft nog steeds meer "kijkcomfort", terwijl de lenzen zelf niet goed zitten en het beeld van dichtbij wazig blijft t.o.v de Precision 1.

Zelfde geldt voor de oasys; die geeft veel eyestrain, maar juist op as 20 ietsje beter. Helaas is deze lens niet heel comfortabel.

Ik neig nog steeds naar ooglaseren, maar het proces daarheen is helaas vrij langzaam door de prisma in mijn bril (moet eerst een hermeting hebben van een orthoptist waarin geen prisma zit voordat ik verder mag met laseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Eduardboon schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:31:
[...]

Dit soort oefeningen de afgelopen jaren al zoveel gehad, via orthoptist, optometrist (functioneel opto), oogarts etc. Ook prismaflippers en noem maar op. Het probleem ligt daar gewoon niet. Prisma in de glazen werkt ook niet, leek even van wel en dan al snel de klachten weer terug. Bij 2 prisma zelfs meer klachten dan bij 1 en bij 1 meer dan bij 0.

Samenwerking is al tijdje op 100 procent goed verklaard na alle oefeningen. Verklaart ook niet waarom het met contactlenzen wel redelijk goed gaat.
Waren de oefeningen bedoeld ter diagnose?
Kan je deze oefeningen langdurig met zero effort en zonder vermoeidheid doen? Je zal merken hoe flexibel de buitenste spieren zijn en niet zozeer de samenwerking.
Purpose To develop fine convergence/divergence control and 3D awareness.
Je ontwikkelt dus fijne motoriek in de ogen. Kan geen kwaad om het een periode te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Handelingen op 09-05-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Ja dit soort oefeningen heb ik zeker twee jaar lang gedaan, en de ortho die ze gaf raadde aan ook van de prisma’s af te stappen omdat de samenwerking nu goed is.

Heb van de week de myday daily in het linkeroog gehad en een oasys in de rechter. Alle klachten waren weg. Een heerlijke week! Helaas droogt de myday vlot uit, maar heb alsnog een maand voorraad bijbesteld.

De oasys was 0.25-0.5 diopter te sterk, en het beeld was vooral ver weg echt goed te doen, dichtbij pakte links alles over. Maar wat was het fijn om na te kunnen denken.

Vandaag heb ik in beide ogen maar een oasys gedaan, dezelfde sterktes als de myday maar toch een andere ervaring. Weer veel oog vermoeidheid gehad die meteen verdween toen ik in de avond een myday in links stopte. Het enige wat ik merk is dat de myday mijn cilinder perfect oppakt en de oasys niet. Maar moet dat zo’n reactie geven.

Het is in ieder geval een optie om cognitief sterk door het leven te gaan! Op werk de hele week al complimenten mogen ontvangen omdat ik er echt lekker bij liep en ook tv kijken en gamen ging erg goed. Gewoon rust in de kop. Heerlijk. Wel jammer dat het alleen lijkt te lukken als ik een oog gewoon naar de knoppen over corrigeer. Maar het leven is weer leuk.

Ik probeer nog steeds een betere balans te zoeken maar tot nu toe is dit wel de oplossing. De myday past helaas rechts niet goed op het oog, waardoor hij echt pijn doet, anders was het de gouden lens. Maar de oasys doet zijn werk rechts goed. Ik kan in combinatie met de myday geen precision 1 of moist gebruiken, dan ervaar ik ook die eye strain weer. Heel bizar, en ook de opto snapt er geen zak van. Maar de theorie is dat het iets met de cilinder van doen heeft.

Binnenkort in ieder geval naar de laser kliniek voor een intake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
update;

Na maanden wachten eindelijk bij een nieuwe orthoptist terecht. Helaas had dit 0% zin. Mijn rechteroog houdt de accomodatie niet goed vast. Maar accommoderen en convergeren en divergeren allemaal bovengemiddeld goed. Cyclo rechts -5 en links -4.50 met gebruikelijke cilinders.

Nou hiep hoi. Nu mag ik voor een intake naar de laserkliniek, maar als het om spieren gaat zal dat geen zin gaan hebben. Nu kreeg ik het advies een leesbril, kamerbril en verafbril te nemen. Maar zeker geen prisma's, want die zou ik absoluut niet nodig hebben.

Dus lekker weer bij af.

Kwa lenzen draag ik nu de oasys 1-days, links op -4 en rechts op -4.5 en dat gaat redelijk goed. Scherp zicht in ieder geval. Maar met de 'leesbril' op -3.75 en rechts -4.5 zie ik echt geen steek (en dichtbij meteen trekkerij en hoofdpijn rechts, dus dat zou nog zwakker moeten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Hoe zijn je kijkgewoonten? Slechte coordinatie van, en verzwake oogspieren kan komen door verkeerd en eenzijdige kijkgewoontes, altijd naar het scherm staren bijvoorbeeld. Ga eens naar het strand en probeer windmolens te spotten, of ga de natuur in en kijk goed naar details in de omgeving en ver weg.
Gegarandeerd resultaat.

Nog iets: Kijk eens naar je hand of iets anders en breng het naar je ogen, sluit nu een oog, voel je die spierspanning?

[ Voor 15% gewijzigd door Handelingen op 15-07-2022 18:49 ]

• Handelingen
  • Niet online
Probeer dit te verkrijgen
https://accommotrac.com/A...on_Trainer/Zone-Trac.html

[ Voor 28% gewijzigd door Handelingen op 10-09-2022 13:18 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Eduardboon
Update:

Het was ADHD.

Ja. Ik slik nu Elvanse en heb bijna nooit meer oog klachten. 2 uur na inname verdween het en het komt alleen terug in stopweekenden. De prisma is ook niet meer meetbaar en de sterkte is stabiel op:

rechts -5,38 en -0.385 cil as 32
Links -4,875 en -1.75 cil as 172

Reeds ook eindelijk een zonnebril erbij die gewoon bevalt. Nieuwe bril is helaas geleverd met -5.75 op rechts (wat buiten prima is, maar pc werk is moeilijk). Wacht op een nieuw glas. Maar zelfs met dit foutje heb ik NIET de oog klachten van voorheen. Zolang ik maar medicatie slik.

Dus mocht iemand hier nog mee worstelen; check of er misschien ADHD in het spel is of probeer een puntje pep (dat laatste is natuurlijk een grap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compact70
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb alle posts gelezen en vind het heftig dat je er al zolang mee hebt gekampt.

Ook gek dat sommige 'professionals' het niet meer serieus namen als je wel met serieuze klachten kwam.

Zelf ben ik ook al een tijd bezig om mijn eigen frustraties met brillen en lenzen op te lossen, maar die problemen zijn veel minder dan wat je ervaren hebt. Wellicht dat ik het nog wel deel.

Ben wel benieuwd hoe met je gaat nu.

Edit: ik zie nu dat het probleem is opgelost met medicatie, wel gek dat dat zolang duurde want adhd komt best veel voor. Maar fijn dat het beter is.

[ Voor 28% gewijzigd door compact70 op 13-04-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Ondertussen weer een stuk verder. Nog aan de adhd medicatie en eigenlijk geen problemen gehad.

Nu wel een nieuwe bril, het rechterglas van de vorige had een fout in cilinder en spherisch waardoor alles dichtbij gewoon niet scherp wilde worden. Pas na failliet van de optometrist en het bezoeken van een andere kwam dit aan het licht. Had de bril al een aantal keer laten checken maar altijd “je moet wennen”.

Nu gister net de nieuwe gehaald en warempel; rechts is dichtbij en veraf gewoon goed!
Helaas is links nu wel wazig :(. Daar is spherisch en op de cilinder wat afgehaald. Nu is de reactie uiteraard ook “je moet wennen” want heb hem maar 1 dag dus zal een week aankijken. Maar ik denk dat als links dezelfde sterkte krijgt als de vorige en rechts zo blijft alles perfect moet zijn. :-).

Overigens nu dichtbij alles wel goed, kan alleen met links de tekst op TV (55” en 4meter afstand) niet lezen. Met rechts haartje scherp. Gisternacht autorijden was ook niet zo leuk. Mijn hersenen zijn natuurlijk wel gewend dat links altijd haartjescherp was en rechts niet.
Nieuwe bril is een kleine ronde (ovale) bril zodat hij dicht op de ogen kan en superlicht is en dat is hij zeker. Kwam van een rechthoek.

Ben nu kwa sterkte van:

R -5.50 cil -0.75 as 32 (kwam bij nameting bij nieuwe opticien op -5.75 en cil -1 uit)
L -4.75 cil -1,50 as 170 (al kwam deze bij nameting op -5 en Cil -1,75 uit )

Gegaan naar:

R -5.50 Cil -0.50 as 40 (en dit is echt TOP!! Hoofdpijn weg na 30 minuten)
L -4,75 Cil -1,50 as 173 (en deze is nu vooral op afstand wazig. TV ondertiteling niet te lezen).

Ik zie kwa verschillen nu wel waarom rechts beter is, vooral die cilinder. Maar wat links nu minder maakt? Afstand doet me aan spherisch denken, ook omdat witte tekst op zwarte achtergrond wel scherp is dichtbij.

Wat denken jullie? Is dit idd wennen en “rewiring” van de hersenen omdat nu het andere oog scherper ziet?

Overigens zakt deze bril nu ook nog wel af, heb hem natuurlijk net een dag, meestal 3 keer bijstellen. Maar het linkerglas staat daardoor verder van het oog dan rechts en daardoor wordt het NOG sneller waziger. Sowieso staat 1 poot wat hoger dan de andere en komt de ene net bij mijn oor terwijl de ander er langs komt. Dus daar is nog wat te doen.

Maar GEEN oogproblemen verder dus. Kan gewoon door het wazige heen tv kijken, kan nu wel scherp computerwerk doen etc. En nadenken nog steeds prima. Heerlijk.

Edit: nu ik hier toch post; iemand tips voor koptelefoons en een bril? Dit is dus een lichtgewicht titanium montuur met zeer dunne pootjes. Ik denk dat mijn over ears de pootjes gaan verbuigen :( maar heb eigenlijk geen idee hoe anderen dit oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Eduardboon op 05-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Je kunt een goedkoop paar proberen met sferisch equivalent, dat wordt toegepast bij lenzen. Cylinder wil wel eens voor hoofdpijn zorgen letterlijk en figuurlijk. Voor dichtbij kun je beter niet de volledige sterkte gebruiken, want elke min in je bril moet door je oog gecompenseerd worden door aan te spannen en in lengte toe te nemen, dat erkennen ze nu ook en verkopen daarvoor brillen met gepatenteerde technologie voor myope defocus met scherp zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Sferisch equivalent is altijd slecht geweest hier en heb daar eerlijk gezegd ook weinig zin in.

Ik ben ontzettend gelukkig met het rechterglas dat dichtbij en veraf goed scherp is. Links is nog steeds wel echt wazig, maar kan op zich nog net wat verkeersborden lezen en met beide ogen open is het maar net of mijn hersenen links of rechts pakken als dominant beeld. Het gaat soms een hele periode best oké en dan (vooral bij vermoeidheid) weer minder.

Maar alsnog geen oogklachten!! Alleen wat wazig dus.

Ben wel bang om links het glas met -0.25 te verhogen of meer cilinder toe te voegen. Omdat ik eerder de ervaring had dat een kwartje links dan relatief gezien rechts slecht maakte. Maar wil natuurlijk wel de TV en verkeersborden scherp zien zonder wazige randjes als dat kan :) neig daarom wel naar vragen of er nog naar de cilinder gekeken kan worden als ik voor de checkup ga over een paar weken. En de linkerkant moet echt stoppen met afzakken, want dat is echt een partij waas.

Ben ook blij dat mijn nieuwe opto op een uurtje rijden zit, dan ga ik niet ineens ADHD impulsief langs en heb ik idd ook echt tijd om te wennen.

Nogmaals; wat een verademing om dichtbij scherp te hebben zeg. Zelfs dark mode kan weer aan!! Nu veraf nog in balans (hersenen schiet op met wennen! En anders alle vertrouwen in de opto) en dan ga ik deze bril bewaken met mijn leven.

Edit: het viel me op dat de pootjes niet gelijk stonden. Heb dus het linkerpootje wat omhoog geschoven boven mijn oor en dat maakt een wereld van verschil. Daarmee kom ik voor 80% in de buurt van de oude (hogere) sterkte en is de waas die ik ervaar met beide ogen weg EN is ondertiteling goed te lezen. Dus ik denk dat ik dat pootje maar ga laten bijstellen van de week en het dan weer even aan ga zien. 1 a 2mm verschil en zoveel scherper zicht. Ongelofelijk. Maar met -1.5 cilinder en een rond glas zit je al snel op een andere as natuurlijk. Als ik het goed bereken is een draaiing naar links zomaar van 173 naar 160 en ik weet uit de lenzensrvaring dat 165 al waziger wordt en 170-180 juist goed werkt. Dus klinkt logisch.

[ Voor 20% gewijzigd door Eduardboon op 06-10-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Oké update:

Heb de bril bij laten stellen nu bijna een week terug en dat hielp heel wat. Maar na het settlen en wennen is links gewoon wazig vanaf 2 meter voor tekst en circa 6 meter voor de rest. Rechts is top.

Als ik de pootjes omhoog haal en de pantoscopische tilt heel groot maak krijg ik goed gebalanceerd zicht. Ik heb geen idee wat voor sterkte ik hiermee creeer en de vervorming is natuurlijk helemaal slecht. Maar ik denk dat er helaas toch aan de sterkte gesleuteld moet worden.

Zal deze week een afspraak maken en hoop dat dit goed komt. Nog steeds wel bang door de ervaringen in het verleden dat ik afgewimpeld wordt, maar zal niet zo’n vaart lopen bij een gerenommeerde optometrist weet ik rationeel ook.

De druppel om een hermeting te vragen was een avondje bioscoop waarmee ik amper iets van de film heb kunnen meekrijgen omdat alles gewoon te wazig was in die donkere ruimte, zelfs met rechts. An sich wil ik het rechterglas niet heel anders omdat het verder voldoet. Maar links mag echt wel scherper. De TV is op 1,5-2 meter afstand ook niet scherp met links, wat met tekst gewoon heel irritant kijkt. Plaats ik dan iets voor het linkeroog is het gewoon goed, anders is er een waas. Natuurlijk kijk ik zoveel mogelijk met 2 ogen.

Dichtbij is wel heerlijk. Gelukkig weet ik uit ervaring ook dat het linkeroog goed accomodeert en extra sterkte daar wel kan. Nu echt hopen dat de opto hieraan wil werken met mij. Heb het gevoel best dicht bike en endgame te zijn nu het probleemoog goed is.
Wel beetje bang dat links veel beter wordt dan rechts waardoor mijn optische centrum daarmee gaat kutten. Maar het moet gewoon anders.

Overigens nog steeds de oogklachten uit het verleden niet ervaren! Dit is gewoon sec het is wazig als er niet vol zonlicht schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
<knip> Hoe vaak moeten we nog deze links verwijderen? Gewoon niet doen.

[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 22-10-2024 18:42 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste