Ik had ook pas problemen toen de cilinder kwam en mijn sterkte omhoog ging.
Ik kan ook gewoon niet wennen aan een bril. In januari was het even perfect maar ineens was het weer mis. Scheen de sterkte anders te zijn.
Vandaag lenzen in de verkeerde ogen gehad, beroerd zicht, maar geen klachten zoals met een bril. Online kan ik ook echt niks vinden over echt niet kunnen wennen.
Wat ik wel vond; lensmateriaal polycarbonaat mijden als de pest, en het liefst ook geen hoge index. Dus 1.5 als Max. Met cr39, echt glas of trivex.
Ook leuk; essilor kan een bril op 100en aanmeten. Maar mijn opticien weigert dit te geloven (de machine staat in de winkel). Zodra je een lastige klant bent wil niemand meer wat voor je doen hé. Moet ook voor elk onderzoek de hoofdprijs betalen.
In ieder geval; een montuur met kleine glazen, maar wel pure optische kwaliteit schijnt te helpen. Toch heb ik altijd nog wel veel last van mijn zicht, omdat ik in achtsten gemeten moeten worden ofzo. Whatever. In mijn contactlenzen heb ik links overcorrecte en rechts is dus wazig in vergelijking, rechts is dominant. Ik zou daarmee dezelfde problemen hebben maar nee, is prima gewoon.
Binnenkort mag ik op bezoek bij een nieuwe optometrist en gaan we kijken naar glazen van echt glas. Maar ik geloof dat het tegenover Cr-39 niet veel moet schelen kwa optische kwaliteit, op wat contrast na.
De bril waarmee ik nu tv kijk (die goedkope pearle bril) bevalt het beste. Dat is index 1.5 cr39 geloof ik. Tot in de randjes scherp en het meest consistente beeld. Wat wel ruk is:
Die bril heeft met -4.25 en cil -1.25 een VEEL scherper beeld dan mijn nieuwe dure Hoya 1.6 asferische glas met -4.25 en -1.75 cilinder. Ik vermoed dat die oude gewoon een achtste sterker is ofzo. Maar mijn rechteroog is te wazig met -4.5 on goed te zien nu.
Vroeger had ik met deze bril ook veel problemen overigens. Maar elke hogere index is gezeik met kleur abberaties en moeite met felle kleuren zoals rood enzo.
Ik zie ook groene stoplichten nog Steeds dubbel en wazig.
Nee ik weet het echt allemaal niet hoor en nergens een optometrist die me serieus wil nemen. Heel frustrerend.
Overigens zit bij vrijwel elk montuur het rechterglas dichter op mijn gezicht dan het linker, waardoor ik een tikje naar links moet kijken in de bril voor het scherpste beeld. Dat is volgens (onderhand 4) optometristen ook niet goed te krijgen en zou niet moeten opvallen. Zo typisch dat ook dat weer “jammer maar helaas” is.
Ik heb overigens GEEN last van de barrel distortion die 1.5 index geeft op -4.5. Dus ik kan toch aan iets wennen