[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 95 Laatste
Acties:
  • 766.258 views

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Lick_A_Brick schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:45:
@itxs Ik zie dat het bij jou opgelost is. Ik heb mijn router niet gereboot nadat het probleem zich voordeed, maar nu heb ik sinds 18/19 december de IGMP proxy niet meer hoeven herstarten.
Het komt toch weer terug, ik ben er nu alleen achter gekomen dat het lijkt of mijn router tijdelijk VLAN4 verliest en IGMP PROXY naar het default VLAN terugspringt. Wellicht een nieuwe DHCP Lease, waardoor IGMP ff van het padje is.

Dan dien ik IGMP opnieuw te starten om hem terug op VLAN4 te krijgen.

Ga eens mijn IP loggen op VLAN4 om te kijken of daar iets veranderd.

[ Voor 11% gewijzigd door itxs op 21-12-2018 12:59 ]

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Hoi, ik heb sinds ongeveer 1 jaar een eigen router (Asus die is stuk gegaan) en nu een Synology RT2600.
Snelheden naar alle tevredenheid alleen werk mijn netwerk nu met bridged IPTV en nog niet met Routed IPTV.
Afgelopen week heb ik een nieuwe experiabox gekregen omdat KPN "dingen" in het netwerk gaat wijzigen.
Mijn vrees is dat het bij ons in de wijk ook routed IPTV gaat worden.

Mijn synology kan wel een aantal zaken instellen voor IPTV, maar ik weet nog even niet zo goed wat ik er mee moet doen.

Wie kan mij helpen.

Switch TPLINK managed met VLAN's geplit.
VLAN 6 naar synology en daarna als VLAN10 terug naar Switch als internet.
VLAN4 direct naar settopbox.

Afbeeldingslocatie: https://www.schravendijk.nl/KPN1.PNG
Afbeeldingslocatie: https://www.schravendijk.nl/KPN2.PNG

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

blaaspijp schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:25:
Hoi, ik heb sinds ongeveer 1 jaar een eigen router (Asus die is stuk gegaan) en nu een Synology RT2600.
Snelheden naar alle tevredenheid alleen werk mijn netwerk nu met bridged IPTV en nog niet met Routed IPTV.
Afgelopen week heb ik een nieuwe experiabox gekregen omdat KPN "dingen" in het netwerk gaat wijzigen.
Mijn vrees is dat het bij ons in de wijk ook routed IPTV gaat worden.

Mijn synology kan wel een aantal zaken instellen voor IPTV, maar ik weet nog even niet zo goed wat ik er mee moet doen.

Wie kan mij helpen.

Switch TPLINK managed met VLAN's geplit.
VLAN 6 naar synology en daarna als VLAN10 terug naar Switch als internet.
VLAN4 direct naar settopbox.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jou “wijk” werkt hoogst waarschijnlijk allang op routed iptv en ben alleen jij in de tijd blijven hangen met een eigen setup in bridge mode. Als het te lastig is, is het waarschijnlijk verstandiger om gewoon de experiabox aan te sluiten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Tylen schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:44:
[...]

Jou “wijk” werkt hoogst waarschijnlijk allang op routed iptv en ben alleen jij in de tijd blijven hangen met een eigen setup in bridge mode. Als het te lastig is, is het waarschijnlijk verstandiger om gewoon de experiabox aan te sluiten.
Jee, dank je wel voor de reactie, dit resulteert er dus zeker in dat ik dat dus niet doe. >:)
Ik ben alleen een beetje mee denkend met mijn vrouw en die wil niet zonder tv zitten.
Dus dacht ik misschien weet hier iemand 123 welke exacte wijzigingen ik moet doorvoeren.
Maar uiteraard kan dat ook ouderwets proefondervindelijk.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ken die Synology routers niet heel goed dus even onder voorbehoud. Maar als ik snel wat rond zoek op internet lijken Synology routers simpelweg functionaliteit te missen om routed ITV te laten werken.

Ik zie bijvoorbeeld nergens IGMP proxy mogelijkheden en dat heb je wel nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 21-12-2018 20:08 ]

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
blaaspijp schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:49:
[...]
Jee, dank je wel voor de reactie, dit resulteert er dus zeker in dat ik dat dus niet doe. >:)
Ik ben alleen een beetje mee denkend met mijn vrouw en die wil niet zonder tv zitten.
Dus dacht ik misschien weet hier iemand 123 welke exacte wijzigingen ik moet doorvoeren.
Maar uiteraard kan dat ook ouderwets proefondervindelijk.
Op het Synology forum lukte het vorig jaar nog niet met de RT2600 en meer positieve resultaten kan ik zo gauw niet vinden. Maar gezien je reactie ga je er zelf wel uitkomen.

Mocht het niet lukken, kijk dan gerust in dit forum voor routers waarvoor routed IPTV wel werkt. In de verschillende topics van die routers kun je in ieder geval lezen welke problemen er opgelost moeten worden, zoals de reeds vermeldde IGMP Proxy, configuratie DHCP server, firewall configuratie en het zetten van de next hop. Met de juiste configuratie en scripting is een hoop te doen, maar het kost wel veel moeite. Tijdens de experimenten zal TV gedurende lange tijd niet werken, want routed IPTV valt helaas makkelijk om.

Voor bridged IPTV kun je in ieder geval nog bij T-Mobile terecht.

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:39
Hier ook iemand met het probleem van Bridged-ip tv wat moet worden omgezet naar routed ip-tv. Gebruik nu een Netgear GS105 managed switch en de vlans van IP-tv en Telefonie worden naar de experia box doorgezet en de vlan van internet naar de Fritz box 7360. Dit werkt prima alleen nu nu wil ik dus routed IP-tv ook via de fritz box laten lopen en telefonie kan komen te vervallen.

Iemand die dit hier al werkend heeft gekregen met een fritz box of kan ik gewoon een xs4all config gebruiken in mijn fritzbox en dan rechtstreeks aansluiten op het NT kastje?

• ik222
  • Niet online
Ja met een Fritzbox is het prima mogelijk, gewoon een XS4ALL routed configuratie en dan direct op de NTU aansluiten moet prima werken volgens mij.

• Tylen

Tylen

ik222 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:26:
Ja met een Fritzbox is het prima mogelijk, gewoon een XS4ALL routed configuratie en dan direct op de NTU aansluiten moet prima werken volgens mij.
Klopt.

Ik draaide een eigen router op kpn en ben afgelopen maandag overgestapt op xs4all. Reboot van de router zorgde voor nieuwe ip’s en alles werkte weer (tuurlijk wel tv box swap). Heb wel de router weer eraf gehaald en de fritzbox aangezet. Die heeft gewoon alle functies die ik nodig heb. Dus geen gekut meer met igmp proxies die af en toe herstart moeten worden etc.

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:39
Top ga ik morgen vroeg mee aan de slag, dus makkelijker dan ik dacht. :*)

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:47
weten jullie zeker dat jullie in het goede topic zitten?

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
Blackbird-ce schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:58:
Ik zie net dat RouterOS vanaf versie 6.41 IGMP snooping zou ondersteunen:

[...]

Misschien toch maar upgraden en kijken of ik het aan de praat krijg tijdens de kerstvakantie.
Zou je misschien je bevindingen kunnen delen ?
Ik heb een RB2011 en zou deze goed willen instellen
Bij voorbaat dank.
edit.

op netwerkje.com (http://netwerkje.com/routed-iptv) staat de info..
maar daar staat nog niets over het igmp snooping verhaal

best nog wel wat werk. zelfs een hele nieuwe ip DHCP server range moet je maken

[ Voor 20% gewijzigd door starpc op 22-12-2018 12:19 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-12 01:36

|sWORDs|

vSphere/ESXi

starpc schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:32:
[...]

best nog wel wat werk. zelfs een hele nieuwe ip DHCP server range moet je maken
Dat hoeft niet en veel werk is het ook niet, werkbare versie van die guide is 8 commando's (als je al internet had):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
/interface vlan
add interface=ether1-gateway l2mtu=1594 name=vlan1.4 vlan-id=4

/interface bridge
add name=bridge-iptv  igmp-snooping=yes

/interface bridge port
add bridge=bridge-iptv interface=vlan1.4

/ip dhcp-client option
add code=60 name=option60-vendorclass value="'IPTV_RG'"
/ip dhcp-client
add add-default-route=special-classless default-route-distance=254 dhcp-options=option60-vendorclass disabled=no interface=vlan1.4 use-peer-dns=no use-peer-ntp=no

/routing igmp-proxy interface
add alternative-subnets=213.75.167.0/24,217.166.224.0/22 interface=vlan1.4 upstream=yes
add interface=bridge-LAN

add action=masquerade chain=srcnat dst-address=213.75.112.0/21 out-interface=vlan1.4

Telefonie toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/interface vlan
add interface=ether1-gateway l2mtu=1594 name=vlan1.7 vlan-id=7
add interface=ether10 l2mtu=1594 name=vlan10.7 vlan-id=7

/interface bridge
add name=bridge-tel

/interface bridge port
add bridge=bridge-tel interface=vlan1.7
add bridge=bridge-tel interface=vlan10.7

[ Voor 43% gewijzigd door |sWORDs| op 22-12-2018 16:26 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• starpc
|sWORDs| schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:31:
[...]

Dat hoeft niet en veel werk is het ook niet, werkbare versie van die guide is 6 commando's (als je al internet had):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/interface vlan

/ip dhcp-client option
/ip dhcp-client
add add-default-route=special-classless default-route-distance=254 dhcp-options=option60-vendorclass disabled=no interface=vlan1.4 use-peer-dns=no use-peer-ntp=no

add alternative-subnets=213.75.167.0/24,217.166.224.0/22 interface=vlan1.4 upstream=yes
add interface=bridge-LAN

add action=masquerade chain=srcnat dst-address=213.75.112.0/21 out-interface=vlan1.4
wat ik niet helemaal goed begrijp. komt ook om dat het lang terug is dat ik mij in deze router begeven heb.
zet je nu met deze code gewoon op het hele netwerk routed tv ?

of zie ik dat fout en gaat het maar naar 1 poortje

ik draai de config van netwerkje.com

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

starpc schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:53:
[...]

wat ik niet helemaal goed begrijp. komt ook om dat het lang terug is dat ik mij in deze router begeven heb.
zet je nu met deze code gewoon op het hele netwerk routed tv ?

of zie ik dat fout en gaat het maar naar 1 poortje

ik draai de config van netwerkje.com
IPTV op gehele LAN, telefonie op 1 poort (waar dan de Experiabox aan gaat).

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-12 23:43
[...]

Dat hoeft niet en veel werk is het ook niet, werkbare versie van die guide is 6 commando's (als je al internet had):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/interface vlan

/ip dhcp-client option
/ip dhcp-client

add interface=bridge-LAN

Telefonie toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/interface vlan
add interface=ether1-gateway l2mtu=1594 name=vlan1.7 vlan-id=7
add interface=ether10 l2mtu=1594 name=vlan10.7 vlan-id=7

/interface bridge
add name=bridge-tel

/interface bridge port
add bridge=bridge-tel interface=vlan1.7
add bridge=bridge-tel interface=vlan10.7
Dank, dat was inderdaad wat ik wilde proberen (moet nog beginnen, durf dit weekend nog niet ivm een vrouw die graag Heel Holland Bakt kijkt op zondag ;-)). Het enige punt waar ik nog over twijfelde is het volgende:
[message]Netwerkje.com[/message]
Dit werkt minder goed met een Mikrotik RB2011-serie door het ontbreken van een IGMP snoop functionaliteit, en daardoor het ontbreken van een multicast forwarding cache (MFC). Alle multicast verkeer komt dus op elke poort uit. Met andere woorden, voor elke TV zender die op staat komt er 7Mbit richting elke poort in je netwerk waar niks mee gedaan zal worden (denk: een printer zal het moeten negeren) en de CPU heeft het daar maar druk mee met gevolgen voor de snelheid van het hele apparaat en dus ook de internet snelheid.
Nu heb ik een Mikrotik RB2011Uias-2hnd, zojuist geupdate naar RB versie 6.43.8, waardoor ik IGMP snooping als optie zie op interfaces. Uit deze "waarschuwing" begrijp ik dat dat actief zou moeten zijn om een multicast naar al mn apparaten te voorkomen. In de standaard config wordt daar echter niets over gerept. Is dat een kwestie van simpelweg op de vlan4 bridge activeren?

Daarnaast vraag ik mij af: ik heb nu al een configuratie met een drietal bridges (voor iptv, local en telefonie). Moeten die in de nieuwe configuratie blijven bestaan?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Blackbird-ce schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:57:
[...]

Dank, dat was inderdaad wat ik wilde proberen (moet nog beginnen, durf dit weekend nog niet ivm een vrouw die graag Heel Holland Bakt kijkt op zondag ;-)). Het enige punt waar ik nog over twijfelde is het volgende:

[...]

Nu heb ik een Mikrotik RB2011Uias-2hnd, zojuist geupdate naar RB versie 6.43.8, waardoor ik IGMP snooping als optie zie op interfaces. Uit deze "waarschuwing" begrijp ik dat dat actief zou moeten zijn om een multicast naar al mn apparaten te voorkomen. In de standaard config wordt daar echter niets over gerept. Is dat een kwestie van simpelweg op de vlan4 bridge activeren?

Daarnaast vraag ik mij af: ik heb nu al een configuratie met een drietal bridges (voor iptv, local en telefonie). Moeten die in de nieuwe configuratie blijven bestaan?
"Dit werkt minder goed met een Mikrotik RB2011-serie door het ontbreken van een IGMP snoop functionaliteit" -> Of de router wel of geen snooping heeft maakt vrijwel niets uit, snooping doe je op de switch die achter de router zit. Nou heeft de RB2011 twee ingebouwde switches, dus als je daar meerdere poorten van gebruikt dan heeft het wel zin, tenzij je een andere switch gebruikt. De multicast loopt op VLAN4 en VLAN1 waar snooping met name bij de laatste zin heeft, bridge-local/bridge-LAN dus, op de eerste zit maar 1 poort (WAN).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#Schakel snooping in op de bridge voor LAN
/interface bridge set bridge-local igmp-snooping=yes

#Vraag om een IP op VLAN4
/ip dhcp-client option
/ip dhcp-client

#Configureer proxy tussen LAN en VLAN4
add interface=bridge-local

#Stuur het uitgaande verkeer over VLAN4

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 22-12-2018 16:37 ]

• starpc
|sWORDs| schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:23:
[...]

"Dit werkt minder goed met een Mikrotik RB2011-serie door het ontbreken van een IGMP snoop functionaliteit" -> Of de router wel of geen snooping heeft maakt vrijwel niets uit, snooping doe je op de switch die achter de router zit. Nou heeft de RB2011 twee ingebouwde switches, dus als je daar meerdere poorten van gebruikt dan heeft het wel zin, tenzij je een andere switch gebruikt. De multicast loopt op VLAN4 en VLAN1 waar snooping met name bij de laatste zin heeft, bridge-local/bridge-LAN dus, op de eerste zit maar 1 poort (WAN).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#Schakel snooping in op de bridge voor LAN

#Vraag om een IP op VLAN4
/ip dhcp-client option
/ip dhcp-client

#Configureer proxy tussen LAN en VLAN4

De RB2011 heeft. Sinds de update 6.43.8 IGMP snooping.
De instructies op netwerkje.com kloppen niet meer.
Snooping werkt nu .. en is nu ook een functie in de router

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dat weet ik, geef alleen commentaar/uitleg op de tekst en instellingen van netwerkje.

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Over een paar dagen start mijn nieuwe abonnement bij KPN, 200/200. Ik heb nu nog Telfort (oude propositie met 100/100).

In mijn meterkast hangt een Genexis Core Advanced. (Zo'n ding: https://c1.staticflickr.c...92226351_bebbe68543_b.jpg)

Ik heb dit weekend het pakket binnengekregen met een nieuwe mediabox en een Experiabox v10A.

Volgens de handleiding kan de Experiabox aangesloten worden op het glasvezelmodem, waarbij ze van een paar types foto's laten zien. Geen daarvan is de Genexis Core Advanced.

Gaat dit werken? Kan ik de Experiabox op willekeurig een van de vier RJ45-aansluitingen van de Genexis prikken?

Ik vraag dit omdat ik begreep dat bij het overgaan van de oude propositie van Telfort naar de nieuwe, de modem vervangen zou worden, en dat een monteur dat zou moeten regelen. Ik heb eigenlijk geen zin om geen internet te hebben in de vakantie. :9
willemd schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:08:
Over een paar dagen start mijn nieuwe abonnement bij KPN, 200/200. Ik heb nu nog Telfort (oude propositie met 100/100).

In mijn meterkast hangt een Genexis Core Advanced. (Zo'n ding: https://c1.staticflickr.c...92226351_bebbe68543_b.jpg)

Ik heb dit weekend het pakket binnengekregen met een nieuwe mediabox en een Experiabox v10A.

Volgens de handleiding kan de Experiabox aangesloten worden op het glasvezelmodem, waarbij ze van een paar types foto's laten zien. Geen daarvan is de Genexis Core Advanced.

Gaat dit werken? Kan ik de Experiabox op willekeurig een van de vier RJ45-aansluitingen van de Genexis prikken?

Ik vraag dit omdat ik begreep dat bij het overgaan van de oude propositie van Telfort naar de nieuwe, de modem vervangen zou worden, en dat een monteur dat zou moeten regelen. Ik heb eigenlijk geen zin om geen internet te hebben in de vakantie. :9
Je moet ook een KPN monteur krijgen voor de installatie van de NT (mediaconverter). Is die monteur niet gepland voor op de dag van de overstap dan?
De Core Advanced zou in principe niet moeten werken in combinatie met de Experiabox. Ik heb gelezen van een paar uitzonderingen maar ga er niet vanuit.
Zelf een NT erop klikken gaat ook niet want die heb je dus niet in de doos...
Die hoort de monteur mee te nemen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• willemd
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:15:
[...]

Je moet ook een KPN monteur krijgen voor de installatie van de NT (mediaconverter). Is die monteur niet gepland voor op de dag van de overstap dan?
De Core Advanced zou in principe niet moeten werken in combinatie met de Experiabox. Ik heb gelezen van een paar uitzonderingen maar ga er niet vanuit.
Zelf een NT erop klikken gaat ook niet want die heb je dus niet in de doos...
Die hoort de monteur mee te nemen.
Dank je voor deze reactie. Ik was er al bang voor dat dat het was.

Morgen ga ik dan maar met de klantenservice bellen, hopelijk is er wel wat ingepland maar is het gewoon niet naar me gecommuniceerd!

Wellicht ook onhandig van mij om in deze laatste week internet te laten omzetten. :+

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-12 14:05
willemd schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:32:
[...]

Morgen ga ik dan maar met de klantenservice bellen, hopelijk is er wel wat ingepland maar is het gewoon niet naar me gecommuniceerd!

Wellicht ook onhandig van mij om in deze laatste week internet te laten omzetten. :+
Je kan ze nu ook nog bellen hoor op 0800 0402 :9

Zo'n Genexis Core Advanced wordt op de FTU type TY01 geklikt toch?
Heb je in dat geval nog die witte of oranje afdekkappen? Aangezien de NT die je gaat krijgen alleen op de linkerhelft komt te zitten.
De rechterhelft blijft dan "open" en dat ziet er niet zo fraai uit en is ook niet best voor de vezel die dan onbeschermd is.

Mocht je ze niet meer hebben, soms heeft de monteur ze toevallig bij zich en anders kan je er 1 bij support@reggefiber.nl aanvragen

[ Voor 33% gewijzigd door Dennis-L op 23-12-2018 20:00 ]

willemd schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:32:
[...]

Mocht het niet op tijd lukken dan zou je kunnen overwegen om zelf de goede NT op marktplaats te kopen en de Core Advanced te verwisselen. Je hebt de ZTE ZXHN F3100 nodig. Die is er in twee versies. Jij hebt deze nodig:
https://mkh-electronics.c...f3100-ntu-glasvezelmodem/

De meesten kosten 10 tot 20 euro. Wel even zoeken want vaak staan ze ook met andere namen. Glasvezel kastje, KPN modem, etc..

[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 23-12-2018 20:08 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-12 22:31
|sWORDs| schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:23:
code:
1
2
dst-address kun je weglaten, maakt het alleen maar foutgevoeliger - je wilt per definitie alles op die interface masqueraden..

• willemd
  • Niet online
Dennis-L schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:51:
[...]

Je kan ze nu ook nog bellen hoor op 0800 0402 :9

Zo'n Genexis Core Advanced wordt op de FTU type TY01 geklikt toch?
Heb je in dat geval nog die witte of oranje afdekkappen? Aangezien de NT die je gaat krijgen alleen op de linkerhelft komt te zitten.
De rechterhelft blijft dan "open" en dat ziet er niet zo fraai uit en is ook niet best voor de vezel die dan onbeschermd is.

Mocht je ze niet meer hebben, soms heeft de monteur ze toevallig bij zich en anders kan je er 1 bij support@reggefiber.nl aanvragen
Ja, ik zag het! Dat is dan inderdaad wel service, 24/7 helpdesk.

Ik heb twee keer gebeld. De eerste dame verwees me na de website waar ik een monteur zou kunnen regelen via de statuspagina, maar dat werkte niet doordat de voortgang blijkbaar niet goed stond. Ik heb het pakket sinds gisteren in huis, maar op hun website staat nog dat het niet verstuurd is.

Anyway, de tweede dame heb ik dusdanig weten te verwarren door wat termen uit deze topic te gebruiken dat ze het uiteindelijk met me eens was dat een monteur sturen de slimste oplossing was. :D Gelukkig zijn ze niet allemaal met vakantie en komt er vrijdag, op de dag van overgang, als het goed is iemand langs.

Ik heb inderdaad nog die oranje kapjes liggen, goed dat ik die (uit luiheid) bewaard heb dan. Thanks voor de tip. En barre, dank voor de tip van marktplaats; hopelijk is het niet nodig.

Super dat je in een topic op tweakers in een uur gewoon meer zinnige info krijgt dan via de helpdesk van KPN zelf. :)

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:24
toch maar weer een xbox one s gekocht,

in de xperiabox v10 staat ipv6 uit maar nog steeds laad het dashboard van de nieuwe xbox one s erg traag.

het lijkt mij niet dat het bij 2 verschillende consoles aan de console ligt?

iemand nog een tip?

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-11 14:01
Is er iets veranderd aan de ppp0e login settings? Ik kan geen connectie meer maken met KPN via mijn Netgear R7800?

adres: 2C-95-7F-56-A7-03@internet of CC-95-7F-56-A7-03@internet met ww: ppp

Ik kom net thuis van een dagje schoonouders, niets veranderd en internet ligt eruit.
Heb nu alles weer tijdelijk via mijn Experiabox v9 aan gesloten en werkt weer voor even, maar dit is niet wat ik graag wil.

Heb ik iets gemist?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@joey82 laatste keer dat ik hier 2 consoles had; beide een static IP gegeven in DHCP en uPNP aangezet. Had port-forwards aanwezig voor console A, console B is toen via uPNP netjes naar buiten gegaan en dat werkte vlekkeloos.

@XenoMorpH hier geen issues bekend. Heb een Asus 68U ipv een EB maar heb nog immer internet en geen rare zaken in de logs.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• starpc
[...]

Dat hoeft niet en veel werk is het ook niet, werkbare versie van die guide is 8 commando's (als je al internet had):
thx .. ik was niet hellemaal helder toen je dit schreef.. kreeg een beetje rot nieuws. je probeert helder te blijven, aan de andere kant een "moeilijk"prbleem op te lossen.

maar in middels heb ik weer wat rust in mij zelf.

jou config zegt mij in middels genoeg.

ik kan het stukje add VLAN 1.4 overslaan bidge-local en het aan maken van de bridge van de TV
want die heb ik al :) .

ik hoef alleen aan de bridge van de TV en die van Internet te zeggen ÏGMP SNOOPING aan vinken.
en dan die DHCP lijnen toe te voegen
en dat tv en internet met elkaar *; zijn

mijn config word dan zo.
want zo als ik al zij. ik draai en werkende config van netwerkje op mij RB2011 mikroTIK
het zal waarschijnlijk tijdelijk zijn. ik ga update naar een ASUS router met Merlin er op.
deze de ook 5G wifi heeft ipv de 2.4 wifi van de RB2011.

mijn confg die ik in de terminal kan plaken word dan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/interface bridge set bridge-iptv igmp-snooping=yes

/ip dhcp-client option
/ip dhcp-client

add interface=bridge-LAN

ik kan je van mijn config veder niet echt een duidelijke overzicht geven
maar in mijn config stuur ik TV,Internet en telefoon ook via Vlan's door naar een managed switch (GS105Ev2)
waar in ik de Vlan's toe gewezen heb aan poortjes de TV en internet zijn un-tagged
en die voor de telefoon gaat rectstreeks de EXPerBox in via tagged.
dit werkt prima. ik hoef dus allen de GS105Ev2 weer op multicast te zetten. mijn Vlan config er uit te halen. op Vlan 7 van de telefoon dan na. en dan zou ik dus alles werkend moeten hebben
Thx sWORDs voor de Hulp
XenoMorpH schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:26:
Is er iets veranderd aan de ppp0e login settings? Ik kan geen connectie meer maken met KPN via mijn Netgear R7800?

adres: 2C-95-7F-56-A7-03@internet of CC-95-7F-56-A7-03@internet met ww: ppp

Ik kom net thuis van een dagje schoonouders, niets veranderd en internet ligt eruit.
Heb nu alles weer tijdelijk via mijn Experiabox v9 aan gesloten en werkt weer voor even, maar dit is niet wat ik graag wil.

Heb ik iets gemist?
dat komt om dat dit volgens mij niet klopt .
mijn lijn in mijn RB2011 router is
code:
1
2
3
4
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 disabled=no interface=vlan1.6 \
    keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=1480 name=pppoe password=kpn \
    user=XX-XX-XX-XX-XX-XX@direct-adsl

zo als je ziet gebruik ik geen mac adress cloning van mijn EPbox en zijn het simpel kruizen. dus denkt niet dat ik aan verbergen doe (wat ik jou wel aan raad evt nog te doen ;) en veder is het @direct-adsl
en wachtwoord KPN

de rest is niet echt belangrijk voor jou. tenzij je een Mikrotik draait dan kan je het zo plakken denk ik.
dit daait al 4 jaar of zo ?? met deze PPPOE gegevens.

[ Voor 21% gewijzigd door starpc op 27-12-2018 19:49 ]

• XenoMorpH
Ik draai dit al 3,5 jaar ofzo op deze manier...altijd zonder problemen geweest. Gekke is dat ik de volgende dag alles weer terug heb gezet zoals ik het had en de boel weer functioneerde...
Kon mijn R7800 niet meer benaderen omdat hij in Bridge mode was gezet en ik de router compleet moest resetten.
Alles opnieuw moeten instellen (nu WEL ff een backup maken, LOL).

Weet nog steeds niet wat het nou was, heeft uiteindelijk wel veel tijd gekost....onnodig omdat alles weer in oude staat is terug gezet, maar heeft natuurlijk niet aan KPN gelegen... }:|

• ik222
  • Niet online
Het maakt in het geheel niet uit wat je als username / wachtwoord invult, als je maar iets invult.

• Blackbird-ce
ik222 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:07:
Het maakt in het geheel niet uit wat je als username / wachtwoord invult, als je maar iets invult.
dat vermoeden begon ik ook te krijgen, aangezien ik juist het tegenovergestelde van starpc draai:

code:
1
2
3
4
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 default-route-distance=1 \
    disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=\
    1480 name=pppoe password=kpn user=XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet

Dus wél een gekloonde user (hier wél geanonimiseerd :9 ), mét 'internet' als domain

• starpc
Blackbird-ce schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:43:
[...]

dat vermoeden begon ik ook te krijgen, aangezien ik juist het tegenovergestelde van starpc draai:

code:
1
2
3
4
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 default-route-distance=1 \
    disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=\
    1480 name=pppoe password=kpn user=XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet

Dus wél een gekloonde user (hier wél geanonimiseerd :9 ), mét 'internet' als domain
Haha Nice
Ik heb gewoon de configuratie van netwerkje gebruikt
Ik heb toen contact gehad met Peter van netwerkje
En die zei dat idd je ook xx kon gebruiken IPV je Mac adress te clonen. Grappig dat het alles dus zou kunnen gebruiken als gebruiker namen en wachtwoorden.

• Blackbird-ce
zo, vanavond ook maar over gegaan:
  • Nieuwe Experiabox (v10A) opgehangen ipv de oude (v10)
  • Experiabox eerst direct aan de NTU met een STB eraan, zodat ik kon zien dat routed mode werkt (ergo: menuitem "TV apps" verschijnt)
  • Experiabox weer achter de Mikrotik gehangen, verbazen dat ik geen PPPoe-connectie meer heb (blijkt dat die niet meer als 'connected' wordt teruggegeven om whatever reason - werkt wél gewoon)
  • Configuratie aangepast zoals |sWORDs| voorstelde, met uitzondering van de dst-address in de NAT-rule. Had wel wat warnings dat mn rules op een slave-interface niet zouden werken - omgevormd naar de bijhorende bridge (fout!)
  • Géén routed IPTV meer, blijkt dat ik vergeten was dat ik:
    1. De port voor mn TV nog in de bridge-iptv had hangen (omgehangen naar bridge-local)
    2. vlan1.4 op de bridge nog moest disablen
    3. De aangepaste configuratierules weer terug naar vlan1.4 moest veranderen
  • Alles resetten en... hij lijkt te werken.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43
Blackbird-ce schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:56:
zo, vanavond ook maar over gegaan:
  • Experiabox weer achter de Mikrotik gehangen, verbazen dat ik geen PPPoe-connectie meer heb (blijkt dat die niet meer als 'connected' wordt teruggegeven om whatever reason - werkt wél gewoon)
Zeer waarschijnlijk is de pppoe sessie dan niet netjes gesloten tussen je experiabox en "de andere kant"; zodra deze zijn time-out heeft bereikt connect je mikrotik weer netjes. Been there :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• Blackbird-ce
Hmmbob schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:21:
[...]

Zeer waarschijnlijk is de pppoe sessie dan niet netjes gesloten tussen je experiabox en "de andere kant"; zodra deze zijn time-out heeft bereikt connect je mikrotik weer netjes. Been there :+
Zal het eens in de gaten houden, maar nu (grofweg 10 uur later) nog steeds "disconnected". Enig idee hoe lang de timeout staat?

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:50
Ik ben de IPTV icm. Pfsense een weg ingeslagen (Routed IPTV configuratie). Heb al jaren Pfsense draaien. Van de week zijn we overgegaan op KPN internet en tv. Helaas werkt het niet helemaal super. Heb het gevoel dat ik er bijna ben en dat ik wat over het hoofd zie. PPPoE werkt en krijgt ook een IP voor IPTV. Toch heb ik nog geen beeld. Na 2 dagen debuggen proberen enz toch maar een uitgebreide post gemaakt. Wie wil met me meekijken en tips geven?

Onderstaande afbeelding geeft mijn netwerk weer. Hierin zie je mijn vlans en hoe de switch is geconfigureerd.
network

Onderstaande afbeeldingen geeft mijn pfsense settings of status weer:

Interfaces >> Assignments >> VLANs
vlans

Interfaces >> Assignments
interface_assignments

Status overzicht interfaces/gateways
interfaces

gateways

dhcp_iptv_settings

Services >> DHCP Server >> VL10_LAN
dhcp_vlan10_a

dhcp_vlan10_b

Services >> IGMP Proxy
igmp_proxy

Diagnostics >> Routes
routes

Firewall >> NAT >> Outbound
nat

Firewall >> Rules >> VL10_LAN
nat

Firewall >> Rules >> WAN_IPTV
firewall_wan_iptv

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

1. Tweede screenshot DHCP server zit een typefout in en is niet nodig.
  2. IGMP proxy fout, moet 213.75.167.0/24, 217.166.224.0/22 zijn.
  3. Tweede outbound NAT regel kan weg, eerste kan scherper op 213.75.112.0.
  4. Firewall rules kloppen niet, 224.0.0.0/4. Maar ik zou mijn eerder geposte regels gebruiken:
|sWORDs| in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

[ Voor 145% gewijzigd door |sWORDs| op 28-12-2018 12:09 ]

• ik222
  • Niet online
@Neptunus Je mist in zowel de IGMPProxy configuratie als de firewall regels het door KPN een paar maanden terug nieuw in gebruik genomen subnet, 217.166.0.0/16 (of eigenlijk een deel ervan maar je kan veilig de hele /16 toevoegen).

Die moet je toevoegen, 213.75.0.0/16 moet je ook laten staan.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 28-12-2018 11:59 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Thralas schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:08:
[...]

dst-address kun je weglaten, maakt het alleen maar foutgevoeliger - je wilt per definitie alles op die interface masqueraden..
|sWORDs| in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

[ Voor 37% gewijzigd door |sWORDs| op 28-12-2018 12:09 ]

• ik222
  • Niet online
Je hebt gelijk dat er in die /16 reeks andere diensten zitten maar zoals daar ook a laangegeven, voor de NAT regel maakt het niets uit en kun je veilig het dst-address weglaten.

Je krijgt namelijk toch alleen maar via RFC3433 automatisch de juiste route vanuit KPN. Al het verkeer buiten die router gaat dus sowieso al gewoon over de default route naar buiten en niet via de ITV interface. NAT regels worden alleen toegepast op verkeer dat over de interface naar buiten gaat.

En ja ik zou dat dus ook aanraden, de route wordt namelijk automatisch via DHCP bijgewerkt als er ooit iets wijzigt. Maar als je handmatig alles zo strak zet kun je bij elke aanpassing zelf weer gaan debuggen en dingen wijzigen.

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 28-12-2018 12:17 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ik222 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:16:
[...]

Je hebt gelijk dat er in die /16 reeks andere diensten zitten maar zoals daar ook a laangegeven, voor de NAT regel maakt het niets uit en kun je veilig het dst-address weglaten.

Je krijgt namelijk toch alleen maar via RFC3433 automatisch de juiste route vanuit KPN. Al het verkeer buiten die router gaat dus sowieso al gewoon over de default route naar buiten en niet via de ITV interface. NAT regels worden alleen toegepast op verkeer dat over de interface naar buiten gaat.

En ja ik zou dat dus ook aanraden, de route wordt namelijk automatisch via DHCP bijgewerkt als er ooit iets wijzigt. Maar als je handmatig alles zo strak zet kun je bij elke aanpassing zelf weer gaan debuggen en dingen wijzigen.
Zal het eens proberen, in het verleden met de /16 op outbound NAT en manual static route wel problemen net itvonline.nl, maar met de classless zou het inderdaad wel eens kunnen werken.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:30

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb een vaag probleem. Eind gisteren glas geleverd gekregen met een experiabox V10a .

Probleem is het volgende. Ik heb op zolder een omvormer hangen die alleen op WiFi werkt. Sinds die er hangt maak ik gebruik van een linksys wap300n die via een powerline adapter is aangesloten op de router. Dit heeft 3 jaar lang perfect gewerkt op een experiabox v9 en een UCP Connect box , op de laatste tot eergisteren.

Gisteren de V10a aangesloten, alle apparatuur eraan en ik krijg problemen met uitdelen van IP adressen op het moment dat de AP ook is aangesloten. Als ik de AP afkoppel is er niks aan de hand.

De AP is ingesteld als AP, DHCP aan en een ander SID speciaal voor solar.

De AP werkt gewoon als die zit aangesloten maar dan geeft de V10A geen iP uit aan andere apparaten . KPN stuurt voor de zekerheid een nieuw modem maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het een oplossing is

Iemand een ander id? Mis ik iets qua instellen AP? Kanaal misschien ... maar kan mij niet voorstellen dat dat de reden is dat de V10a geen iP uitdeelt

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:29
backupdevice schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:25:
Ik heb een vaag probleem. Eind gisteren glas geleverd gekregen met een experiabox V10a .

Probleem is het volgende. Ik heb op zolder een omvormer hangen die alleen op WiFi werkt. Sinds die er hangt maak ik gebruik van een linksys wap300n die via een powerline adapter is aangesloten op de router. Dit heeft 3 jaar lang perfect gewerkt op een experiabox v9 en een UCP Connect box , op de laatste tot eergisteren.

Gisteren de V10a aangesloten, alle apparatuur eraan en ik krijg problemen met uitdelen van IP adressen op het moment dat de AP ook is aangesloten. Als ik de AP afkoppel is er niks aan de hand.

De AP is ingesteld als AP, DHCP aan en een ander SID speciaal voor solar.

De AP werkt gewoon als die zit aangesloten maar dan geeft de V10A geen iP uit aan andere apparaten . KPN stuurt voor de zekerheid een nieuw modem maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het een oplossing is

Iemand een ander id? Mis ik iets qua instellen AP? Kanaal misschien ... maar kan mij niet voorstellen dat dat de reden is dat de V10a geen iP uitdeelt
Dhcp op de ap uitzetten. Je wilt maar 1 device in je netwerk die ip adressen uitdeelt

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

incomer schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:29:
[...]

Dhcp op de ap uitzetten. Je wilt maar 1 device in je netwerk die ip adressen uitdeelt
@incomer ik bedoel met DHCP dat de AP het iP van de router krijg en dus geen static IP. De WAP300 heeft geen DHCP server

[ Voor 44% gewijzigd door backupdevice op 28-12-2018 16:56 ]

• willemd
  • Niet online
Nou, ik heb KPN internet en het functioneert op zich goed. 200 Mb down, 350 Mb up (200/200 besteld). Ik denk dat mijn consumenten-grade router niet hoger gaat, want via wifi op de Experiabox zelf ging de upload naar 500 Mbit. Nou ja, dat heb ik toch niet nodig.

Maar een vraag:

Ik heb NPO 1 HD Glas etc. vanaf 661+ op de tv-box zitten. Ik dacht dat die nummering inmiddels overal aangepast is naar 1+. Niet echt 2019-waardig!

Iemand enig idee of dat binnenkort automatisch omgezet wordt?

• ik222
  • Niet online
HD Glas gaat uiteindelijk ook naar 1+ heeft KPN ooit gezegd.

Maar eerst moeten ze HD op 1 nog steeds afmaken, hier (XS4ALL) zit op 1+ nog steeds de SD variant, op 701+ de HD variant en op 661+ de HD glas variant. Ook in de app allerlei varianten waardoor het niet prettig werkt met opnemen.

Dus inderdaad, een grote aanfluiting dat hele project.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 28-12-2018 18:48 ]

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:51
ik222 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:47:
HD Glas gaat uiteindelijk ook naar 1+ heeft KPN ooit gezegd.

Maar eerst moeten ze HD op 1 nog steeds afmaken, hier (XS4ALL) zit op 1+ nog steeds de SD variant, op 701+ de HD variant en op 661+ de HD glas variant. Ook in de app allerlei varianten waardoor het niet prettig werkt met opnemen.

Dus inderdaad, een grote aanfluiting dat hele project.
Inderdaad, aanfluiting is het juiste woord.
KPN belooft gouden bergen maar komt uiteindelijk met niets.
XS4all heeft hier dus ook last van. Jammer.
IPTV kan nog zoveel beter worden.

• Tylen

Tylen

backupdevice schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:32:
[...]

@incomer ik bedoel met DHCP dat de AP het iP van de router krijg en dus geen static IP. De WAP300 heeft geen DHCP server
Alle devices moeten een uniek ip-adres hebben in je netwerk. Dus als je ap hetzelfde ip heeft als je router ga je issues krijgen.

• Santiago512
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:29
Kpn en dochters zouden de Glashart app van(het overgnomen) Onsbrabantnet moeten gebruiken, is toch een stuk volwassener

• Hmmbob
Tylen schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:16:
[...]

Alle devices moeten een uniek ip-adres hebben in je netwerk. Dus als je ap hetzelfde ip heeft als je router ga je issues krijgen.
Jongens jongens jongens toch. Zijn AP krijgt via DHCP een IP vanuit de router geleverd - nu goed :/

@backupdevice Andere poort op je Experiabox geprobeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 28-12-2018 19:31 ]

HoppyF schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:01:
[...]

Inderdaad, aanfluiting is het juiste woord.
KPN belooft gouden bergen maar komt uiteindelijk met niets.
XS4all heeft hier dus ook last van. Jammer.
IPTV kan nog zoveel beter worden.
Als ik goed geïnformeerd ben zijn alle KPN klanten toch nu over op HD op 1.
Alle Wholesale providers zijn ook al een tijdje bezig maar het is inderdaad nog niet helemaal klaar.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-12 22:05
Barre73 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:15:
[...]
Alle Wholesale providers zijn ook al een tijdje bezig maar het is inderdaad nog niet helemaal klaar.
Zou wel zo moeten zijn ja, alweer een tijdje ook overigens. HD glas word een ander verhaal omdat daar simpelweg een stuk minder kanalen van zijn en minder mensen deze beschikbaar hebben. Ik verwacht dat ze dit nog wel willen uitrollen maar heeft geen prio.

• willemd
  • Niet online
Oké thanks. Ik heb inderdaad nog SD op 1, en dan daarnaast de twee HD-reeksen op 661 en 701. Ik was in de veronderstelling dat dat inmiddels niet meer voorkwam, maar blijkbaar is de transitie dus nog bezig.

• HoppyF
Barre73 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:15:
[...]

Het gaat niet alleen om HD op 1 maar (indien beschikbaar) HD Glas op 1.
Kortom, de beste kwaliteit op 1.
Simpel zou je denken maar KPN is hier al jaren mee bezig terwijl dit dus een belangrijk punt is in het gebruik van IPTV. Er zijn wel manieren om je eigen lijstje te maken maar de gemiddelde consument moet je het gewoon makkelijk maken.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Hmmbob schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:29:
[...]

Jongens jongens jongens toch. Zijn AP krijgt via DHCP een IP vanuit de router geleverd - nu goed :/

@backupdevice Andere poort op je Experiabox geprobeerd?
Nee. Aangezien het jaren goed gewerkt heeft ben ik gisyeren toch maar even gaan zoeken op het probleem wat ik heb met de WAP300N . Blijkbaar doordat ik de modem een paar heb moeten resetten en het even voor de WAP 300 duurt om een iP te adres te krijgen springt er een hidden DHCP feature aan die IP en DNS gaat lopen uitdelen. Bug in dat apparaat . Google staat er vol mee.

Vandaag komt er een nieuwe KPN router en een AP binnen dus ik hoop dat dat helpt.

• Hmmbob
backupdevice schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:24:
[...]

Nee. Aangezien het jaren goed gewerkt heeft ben ik gisyeren toch maar even gaan zoeken op het probleem wat ik heb met de WAP300N . Blijkbaar doordat ik de modem een paar heb moeten resetten en het even voor de WAP 300 duurt om een iP te adres te krijgen springt er een hidden DHCP feature aan die IP en DNS gaat lopen uitdelen. Bug in dat apparaat . Google staat er vol mee.

Vandaag komt er een nieuwe KPN router en een AP binnen dus ik hoop dat dat helpt.
nou lekker dan. Kan je zeker niet uitzetten?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Nope. Nou ja, uitzetten aka weggooien werkt wel

• Tom Paris
  • Laatst online: 00:10
backupdevice schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:59:
Nope. Nou ja, uitzetten aka weggooien werkt wel
OpenWRT erop...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
Een AP die door een hidden feature zichzelf tot DNS server benoemt?
WtflyingF...

Ook een leuke manier om je netwerk te laten vertiefen... :X

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

En DHCP

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Nieuwe AP geïnstalleerd en werkt als een zonnetje. Happy

• starpc
mmm...
de 2011UiAS-2HnD ge update naar 6.43.8 maar ik zie geen IGMP proxy menu |:(

@Blackbird-ce heb jij een andere switch ? of doe ik wat fout
of heb je gewoon IGMP snooping aan gezet en geen IGMP proxy gemaakt ?

ik zie dat ik extra pakjes kan instaleren

[ Voor 88% gewijzigd door starpc op 30-12-2018 16:25 ]

• Blackbird-ce
starpc schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:46:
mmm...
de 2011UiAS-2HnD ge update naar 6.43.8 maar ik zie geen IGMP proxy menu |:(

@Blackbird-ce heb jij een andere switch ? of doe ik wat fout
of heb je gewoon IGMP snooping aan gezet en geen IGMP proxy gemaakt ?

ik zie dat ik extra pakjes kan instaleren
Ik heb dezelfde, en direct aan de MTU hangen. Ik heb een IGMP proxy aangemaakt en snooping op de interface aangezet:
code:
1
2
3
4
5
6
/interface bridge

Snooping is een optie op een interface, geen apart menu. De IGMP-proxy zit onder "Routing -> IGMP Proxy" verstopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Blackbird-ce op 30-12-2018 20:53 . Reden: ...lezen Blackbird, lezen... ]

• starpc
Blackbird-ce schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:09:
[...]

Ik heb dezelfde, en direct aan de MTU hangen. Ik heb een IGMP proxy aangemaakt en snooping op de interface aangezet:
code:
1
2
3
4
5
6
/interface bridge

Snooping is een optie op een interface, geen apart menu. Zorg er wel voor dat je firmware 6.41 of hoger draait
thx.

ik miste in mijn router de extra paketjes.
ik bedoel met extra menu onder het kopje Routing :) en dan IGMP Proxy die optie miste ik.

maar heb ik nu.

ik heb alles gedaan zo als de config zegt. en de lijnen via terminal gedaan.

Bridge van de IPTV op IGMP snooping gezet
die van bridge local ook

de DHCP client aan gemaakt. zo als aan gegeven.

onder routing en dan IGMP proxy de 2 interfaces aan gemaakt zo als aan gegeven

in de bridge de VLAN 1.4 uit gezet. om dat ik een error kreeg en deze alleen weg ging als die uit gezet werd. iets met een slave port.

poort 10 waar de test tv op draaid toegevoed aan de bridge-local
de tv start op tot 85% en dan krijg ik een error.

vreemd is dat het kasje via de Bridge local data trekt 2.1MB om ze software op te gaan halen.
dan gaat het kasje starten, en dan bij 85% fout 561.
na nu wat zoek werk.. dit zou betekenen dat het kasje geen goed IP adres krijgt.
terwijl ik de DHCP client heb aan gemaakt.

ik weet het nu ook even niet meer. ik ga morgen weer testen.

in middels werkt het .
wel met het toevoegen van "add action=masquerade chain=srcnat dst-address=213.75.112.0/21 out-interface=vlan1.4" aan de firewall .

[ Voor 4% gewijzigd door starpc op 31-12-2018 11:53 ]

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-12 13:37
Nadat mijn Edgerouter Lite is overleden, heb ik besloten om een Pfsense setup te doen. Nu heb ik internet werkend maar bij IPTV problemen.

Het probleem dat ik ondervind bij IPTV is dat deze wel beeld geeft, maar vrijwel snel het beeld hangt en vraagt om te wisselen van zender. Als ik de software reset van de IPTV box en deze opnieuw wil laden, dan bij het software punt (20%) blijft hij hangen en geeft error 301 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H1VjZdbMt5Sj9q1pulmeSNQN/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H1VjZdbMt5Sj9q1pulmeSNQN/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nhcp9OWwzeNcCFqiCoqiYreI/thumb.png

Ik heb de guide van Venxir gevolgd en de aanpassingen die ik hier tegen kom in de topic, maar ik denk dat ik iets over het hoofd zie.

• ik222
  • Niet online
Zo te zien in elk geval een typfout in je downstream subnet, al zou dat volgens mij niet perse je issue mogen verklaren.

Hoe zien je firewall regels eruit? En draait IGMPProxy wel?

• duronbug
  • Laatst online: 19-12 21:28

duronbug

Step on it.....!

ik222 schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:29:
Zo te zien in elk geval een typfout in je downstream subnet, al zou dat volgens mij niet perse je issue mogen verklaren.

Hoe zien je firewall regels eruit? En draait IGMPProxy wel?
Dat verklaart zeker wel je probleem. Met een fout subnet gaat igmpproxy niet werken.

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-12 13:37
Welke typefout bedoel je dan in de downstream?

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:02
Ijsklont schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:14:
Welke typefout bedoel je dan in de downstream?
Waarschijnlijk doelt hij op 162.168 ipv 192.168...

• ik222
  • Niet online
duronbug schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:13:
[...]

Dat verklaart zeker wel je probleem. Met een fout subnet gaat igmpproxy niet werken.
Nee, want IGMPProxy luistert sowieso al altijd naar het subnet wat op de interface staat. In de IGMPProxy configuratie file komt hetgeen je hier invult ook terecht als 'altnet'. Zie https://manned.org/igmpproxy.conf.5

Je hoeft daar dus in principe alleen subnets in te vullen waar IGMPProxy voor moet werken die anders zijn dan het subnet waar de interface zelf in zit. Het is dat je het veld volgens mij van de pfSense schil niet leeg mag laten maar anders kon het gewoon leeg blijven op de downstream interface. Maar wat je daar bij de downstream invult maakt dus verder niets uit aangezien het altijd aanvullend is op het subnet van de interface zelf, en dat is de enige die je downstream nodig hebt.

Upstream moet het wel goed staan omdat je interface daar in een subnet van 10.0.0.0/8 zit en IGMPProxy moet proxy'en naar de multicast bronnen in de twee 217.x subnets.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ik222 schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:40:
[...]

Nee, want IGMPProxy luistert sowieso al altijd naar het subnet wat op de interface staat. In de IGMPProxy configuratie file komt hetgeen je hier invult ook terecht als 'altnet'. Zie https://manned.org/igmpproxy.conf.5

Je hoeft daar dus in principe alleen subnets in te vullen waar IGMPProxy voor moet werken die anders zijn dan het subnet waar de interface zelf in zit. Het is dat je het veld volgens mij van de pfSense schil niet leeg mag laten maar anders kon het gewoon leeg blijven op de downstream interface. Maar wat je daar bij de downstream invult maakt dus verder niets uit aangezien het altijd aanvullend is op het subnet van de interface zelf, en dat is de enige die je downstream nodig hebt.

Upstream moet het wel goed staan omdat je interface daar in een subnet van 10.0.0.0/8 zit en IGMPProxy moet proxy'en naar de multicast bronnen in de twee 217.x subnets.
Downstream klopt, echter denk ik dat je 213.x en 217.x als altnet op de upstream moet hebben :
code:
1
2
3
4
5
6
quickleave
phyint vmx0 upstream ratelimit 0 threshold 1
altnet 213.75.167.0/24
altnet 217.166.224.0/22

phyint vmx3 downstream ratelimit 0 threshold 1

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/02mxxrk4/Screen-Shot-2018-12-31-at-1-27-06-PM.png

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 31-12-2018 13:28 ]

• ik222
  • Niet online
Inderdaad, dat zeg ik ook maar dat stond al goed in de screenshots van @Ijsklont hierboven, al kan 10.0.0.0/8 daar dus wel weg en heeft hij er de hele /16 subnets in staan maar dat maakt niet uit.

De typfout stond alleen in de downstream, en die heeft technisch dus geen invloed.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ijsklont schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:26:
Nadat mijn Edgerouter Lite is overleden, heb ik besloten om een Pfsense setup te doen. Nu heb ik internet werkend maar bij IPTV problemen.

Het probleem dat ik ondervind bij IPTV is dat deze wel beeld geeft, maar vrijwel snel het beeld hangt en vraagt om te wisselen van zender. Als ik de software reset van de IPTV box en deze opnieuw wil laden, dan bij het software punt (20%) blijft hij hangen en geeft error 301 aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de guide van Venxir gevolgd en de aanpassingen die ik hier tegen kom in de topic, maar ik denk dat ik iets over het hoofd zie.
Ik heb even een mini stappenplan gemaakt, krijg deze vraag ook best vaak via DM:
sWORDs: pfSense 2.4.4-P1 met KPN wholesale

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:53
Net gebeld met KPN ivm met verlenging, aanbod was zeer mager, 3 maanden korting. Maar eens kijken wat ik hier mee ga doen.

• HoppyF
mawi schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:25:
Net gebeld met KPN ivm met verlenging, aanbod was zeer mager, 3 maanden korting. Maar eens kijken wat ik hier mee ga doen.
Overstappen naar XS4all!
Meer korting maar bovendien een veel beter modem Fritzbox.
Daarmee nog meer o.a. dezelfde voordelen als KPN compleet.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
HoppyF schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:43:
[...]

Overstappen naar XS4all!
Meer korting maar bovendien een veel beter modem Fritzbox.
Daarmee nog meer o.a. dezelfde voordelen als KPN compleet.
Eens, ik ga zelf ook overstappen naar Xs4all :)

Voor mij zit ook de meerwaarde in betere modem, gratis WiFi repeater en overall gewoon beter voor elkaar vanwege allerlei handige extraatjes. Daarbij is de aansluiting ook gelijk symmetrisch waardoor het onder het aan de streep in vergelijking met KPN echt een goede deal is.

• HoppyF
Miki schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Voor mij zit ook de meerwaarde in betere modem, gratis WiFi repeater en overall gewoon beter voor elkaar vanwege allerlei handige extraatjes. Daarbij is de aansluiting ook gelijk symmetrisch waardoor het onder het aan de streep in vergelijking met KPN echt een goede deal is.
Inderdaad.
De WiFi versterker is niet zo’n ding als bij KPN maar een echte Fritzbox 1750E waarbij je samen met de modem meteen het mesh WiFi netwerk hebt.
Beter, sneller en stabieler dan al het andere.
De maandelijkse korting is mooi meegenomen natuurlijk maar ook nà één jaar kun je weer verlengen tegen gunstige voorwaarden.
XS4all is weliswaar een KPN dochter maar dan wel eentje die beter is dan de vader en moeder bij elkaar.

• Rock-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-10 18:59
Ik heb vorige week een Experiabox v10a van KPN ontvangen. Waarschijnlijk omdat ik momenteel nog Bridged IPTV heb.
Mijn huidige setup is bestaat uit een Cisco 2960S welke de VLAN's splitst, VLAN4 naar STB (1) en VLAN6 naar mijn Juniper SRX300 welke pppoe doet.
Ik heb Routed IPTV qua DHCP/Routing wel aan de praat gekregen, maar IGMP is een heel ander verhaal.

Ik wil nu (tijdelijk?) de Experiabox aansluiten, hier zit een andere username in, wijzigd hiermee ook het externe IP?
Ik wil later kijken of ik de Experiabox voor iets kan vervangen voor een pppoe/NAT/routing boxje.

Ik heb ook gekeken naar XS4ALL (inc. subnet), maar ik vind het prijsverschil toch te groot (20 euro p/m).

• Hmmbob
Rock-Y schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:14:
Ik wil nu (tijdelijk?) de Experiabox aansluiten, hier zit een andere username in, wijzigd hiermee ook het externe IP?
De IP is normaal gekoppeld aan de (fysieke) aansluiting, niet de username.

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Zijn hier meer die icm een Edgerouter Lite er last van hebben dat soms hun ipv6 adres weg is?

Sinds een paar weken raak ik om de paar dagen opeens mijn externe IPv6 adres kwijt.
Na een herstart van de router is deze dan weer terug.

Ook had ik vandaag toch weer de melding "Zender niet beschikbaar", wat ik dacht opgelost te hebben door de igm-proxy op 0.0.0.0/0 te zetten.

Iemand enig idee hoe ik van de 2 dingetjes af kom?
Hier een kopietje van de config: https://hastebin.com/qotewamote.bash

[ Voor 3% gewijzigd door Fonta op 10-01-2019 11:54 ]

Verwijderd

Miki schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:17:
[...]

KPN gaat de merken XS4ALL, Telfort, Yes uitfaseren in de aankomende periode 2019-2020.

https://www.nu.nl/mobiel/...s4all-en-yes-telecom.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2019 09:07 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:06:
[...]

KPN gaat de merken XS4ALL, Telfort, Yes uitfaseren in de aankomende periode 2019-2020.

Goodbye, hello! _O-

Zolang ik mijn Fritzbox modem mag houden blijf ik gelukkig.

• Hmmbob
Miki schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:14:
[...]

Goodbye, hello! _O-

Zolang ik mijn Fritzbox modem mag houden blijf ik gelukkig.
Nou, hou er maar rekening mee dat vanwege de verdere standaardisatie je uiteindelijk ook gewoon je standaard experiabox gaat krijgen :)

Immers, het afstoten van deze merken doet KPN in een efficiëntieslag in de business, die ze natuurlijk ook op het technische vlak gaan doorvoeren.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
[...]

Toch wel echt zonde hoor, in ieder geval voor wat betreft XS4ALL.

OK, die laatste is sinds een behoorlijke tijd al een redelijke niche provider geworden, met voor de meeste gewone consumenten weinig meerwaarde, zeker vanwege de prijs. Maar toch: Eigen AS'en, native IPv6, mogelijkheid voor PTR records voor je IP adressen, etc. Voor enthousiastelingen heeft het wel degelijk nog meerwaarde.

En sowieso het feit dat XS4ALL toch ook behoorlijkj belangrijk geweest is voor het consumenten internet in het begin.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-12 23:59
[...]

Ze zeggen in ieder geval dit:
"KPN heeft het voornemen om op termijn de dienstverlening van deze merken verder te laten gaan onder de vlag van het KPN-merk."
Voornemen... Zal mij benieuwen of er een "XS4ALL" abonnementje komt bij KPN...

Verwijderd

barrymossel schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Ze zeggen in ieder geval dit:

[...]

Voornemen... Zal mij benieuwen of er een "XS4ALL" abonnementje komt bij KPN...
Dat zou een mooie nieuwe ontwikkeling zijn op abo gebied.
Een Noob Pakket(Plug&Pray/Foolproof hardware), Een advanced Pakket en een Super Nerd XL Pakket(Waar je je eigen router zelf in elkaar moet solderen) 8) :P

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:22
Zijn er meer mensen die de ervaring hebben dat die V10 zichzelf doodleuk reset als je opnieuw opstart via de gui?

Heb een Experiabox V10 V1.01.00T03.4 die gewoon doodleuk factory reset uitvoert als je in de interface Reboot kiest. Gelukkig doet het ding niks anders dan IPTV en alles forwarden naar een firewall. Toch wel elke keer weer opnieuw portforwards instellen, WiFi uit, wachtwoord er op. Is niet veel werk, maar dat komt natuurlijk altijd op het moment dat je iets anders probeert te troubleshooten.

Addicted to silent computing

• XenoMorpH
[...]

Heb ik nou net afgelopen maandag mijn abo van KPN naar XS4ALL omgezet....mede in de hoop dat KPN mij zou gaan bellen om te blijven om zo wat korting (en meer) eruit te kunnen spelen. Nu snap ik ook waarom ze niet belden. Denk dat ik die maar weer ga opzeggen. 8)7

• Hmmbob
Geen paniek, dat duurt echt nog wel effe voor het rond is. En dan nog, "voor bestaande klanten veranderd er niets".

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:27:
Geen paniek, dat duurt echt nog wel effe voor het rond is. En dan nog, "voor bestaande klanten veranderd er niets".
Nee, natuurlijk verandert er de eerste maanden niets. Maar reken maar dat het overgrote deel van de XS4All infrastructuur op termijn gewoon verdwijnt en alles op gaat in de KPN infra. Voor de bonentellers is zo'n hele aparte infrastructuur alleen maar een kostenpost.

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:47
nieuws: Petitie voor behoud Xs4all-merknaam krijgt duizenden ondertekeningen

Teken ook even. Helpt wellicht niet maar geeft toch het gevoel dat je gedaan hebt wat je kunt.
:(

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Verwijderd

janbal schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:59:
nieuws: Petitie voor behoud Xs4all-merknaam krijgt duizenden ondertekeningen

Teken ook even. Helpt wellicht niet maar geeft toch het gevoel dat je gedaan hebt wat je kunt.
:(
Alles hat ein Ende nur die würst hat zwei. :+

XS4all leuke nostalgie. Ik was ook lid in den beginne na Fidonet.en BBS-en
XS4all is nu vooral duur en meer een soort Apple merk.
Er zijn alternatieven genoeg. En ja ook met KPN kan je je eigen router gebruiken (http://netwerkje.com/eigen-router).

Net zoals de VOC alles gaat voorbij.
XenoMorpH schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:22:
[...]

Heb ik nou net afgelopen maandag mijn abo van KPN naar XS4ALL omgezet....mede in de hoop dat KPN mij zou gaan bellen om te blijven om zo wat korting (en meer) eruit te kunnen spelen. Nu snap ik ook waarom ze niet belden. Denk dat ik die maar weer ga opzeggen. 8)7
Dat KPN je niet belde heeft daar niks mee te maken. Alle medewerkers zijn ook pas gisteren (donderdag) geïnformeerd, net voor het persbericht. Er zullen vast hogere managers geweest zijn die het wel wisten maar die houden zich niet bezig met opzeggingen -:)

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-12 21:48
mawi schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:25:
Met welke afdeling heb je gebeld dan? Ik heb het geprobeerd via de webcare, normaal kunnen die altijd best wel wat regelen, maar in dit geval konden ze niks aanbieden zeiden ze :(

• HoppyF
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:06:
[...]

Alles hat ein Ende nur die würst hat zwei. :+

XS4all leuke nostalgie. Ik was ook lid in den beginne na Fidonet.en BBS-en
XS4all is nu vooral duur en meer een soort Apple merk.
Er zijn alternatieven genoeg. En ja ook met KPN kan je je eigen router gebruiken (http://netwerkje.com/eigen-router).

Net zoals de VOC alles gaat voorbij.
XS4all is een Premium provider met extras waar de klant om vraagt.
Het gaat niet alleen om de naam maar om wat er aangeboden wordt.
Ik zou er minder moeite mee hebben als ze het KPN Premium zouden gaan noemen.
Eigenlijk ook niet slim want XS4all is zo bekend dat de merknaam alleen al veel waarde heeft.

Unilever noemt worst ook Unox en iedereen weet wat dit betekent.
Ze maken daar toch ook geen Unilever meat van?

• Hmmbob
Phoolie schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Met welke afdeling heb je gebeld dan? Ik heb het geprobeerd via de webcare, normaal kunnen die altijd best wel wat regelen, maar in dit geval konden ze niks aanbieden zeiden ze :(
Al vaker aangehaald in dit topic: je moet de afdeling opzeggingen hebben.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-12 21:48
Hmmbob schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:48:
[...]

Al vaker aangehaald in dit topic: je moet de afdeling opzeggingen hebben.
Ok, sorry, niet goed gezocht dan, maar bedankt voor je reactie :)

• Hmmbob
Phoolie schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:50:
[...]

Ok, sorry, niet goed gezocht dan, maar bedankt voor je reactie :)
No worries. Mensen zijn vaak ook benieuwd welk aanbod je hebt gehad O-)

Pagina: 1 ... 85 ... 95 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie