[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 95 Laatste
Acties:
  • 764.818 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archeryivo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-07 15:42
Beste topic volgers,

Na enige wikken en wegen besloten over te stappen van Ziggo naar glasvezel, met als keuze KPN als provider.
De 17e november aangegeven als activatiedatum en en 20 november komt de monteur. Als een soort van verjaardagskado....
Vooralsnog is het alleen internet wat ik aan laat sluiten.

Op dit moment is de situatie zo dat Reggefiber niet bij mij thuis hoeft zijn en alleen hun ding in de wijkcentrale hoeven doen.

Het enige wat grofweg gezegd de monteur hoeft te doen is "het kastje" plaatsen en mijn vragen beantwoorden m.b.t. de switches die ik heb liggen in verband met TV straks. Volgens mij ligt alles er al...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
xbeam schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:30:
Heeft KPN al naar aanleiding van de nieuwe wet op eigenkeus voor randapparatuur de instelling voor internet, tv en telefonie opbenaqr gemaakt?

Zo ja weet iemand waar ik kan die kan vinden?
Hier lopen nog vergaderingen over bij het ACM
archeryivo schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:14:
(...)en mijn vragen beantwoorden m.b.t. de switches die ik heb liggen in verband met TV straks. Volgens mij ligt alles er al...
Stel die hier dan even?

[ Voor 27% gewijzigd door RobinF op 20-10-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
AC?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archeryivo
Stel die hier dan even?
Ow, ja. Dat kan, ik ook doen... hihi

Nee, het gaat om of deze goed met het IP-Televisie verhaal kunnen omgaan. Om het zo te zeggen, dan.
De eerste komt van de meterkast af, hierop is mijn computertje aangesloten. Van deze switch loopt een kabel naar de 2e switch waar mijn PS4, tv en mediabox op aangesloten zijn.
De eerste switch is een TP-Link SG108 versie 1.3.
De tweede, waar straks dus ook de IP-tv-ontvanger op aangesloten komt te zitten is een GS105 versie 4 van Netgear.
En ik vroeg me dus af of deze goed waren of dat ik er 1 of wellicht beide zal moeten vervangen straks.
Heb op de site van beide fabrikanten de specs erbij proberen te zoeken, maar het is lastig daar een uitsluitsel uit te vissen...

[ Voor 9% gewijzigd door archeryivo op 16-10-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
Offtopic vraagje: iemand een idee waar ik een afdekplaatje voor mijn ISRA-punt kan krijgen? (Begin jaren 80, Rechthoekig met een ronde circkel boven en telefoon gaatjes beneden) Al langs een KPN winkel geweest en die roepen drooog dat daar een monteur voor langs moet komen. Lijkt me toch een beetje overdreven.
Ben de mijne kwijt geraakt nadat ik de muur een nieuw likje verf gegeven heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
archeryivo schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:37:
[...]

Ow, ja. Dat kan, ik ook doen... hihi

Nee, het gaat om of deze goed met het IP-Televisie verhaal kunnen omgaan. Om het zo te zeggen, dan.
De eerste komt van de meterkast af, hierop is mijn computertje aangesloten. Van deze switch loopt een kabel naar de 2e switch waar mijn PS4, tv en mediabox op aangesloten zijn.
De eerste switch is een TP-Link SG108 versie 1.3.
De tweede, waar straks dus ook de IP-tv-ontvanger op aangesloten komt te zitten is een GS105 versie 4 van Netgear.
En ik vroeg me dus af of deze goed waren of dat ik er 1 of wellicht beide zal moeten vervangen straks.
Heb op de site van beide fabrikanten de specs erbij proberen te zoeken, maar het is lastig daar een uitsluitsel uit te vissen...
Als ik het goed heb opgezocht zijn beide switches niet geschikt. Ze moeten IGMP snooping ondersteunen en dat doen deze precies niet. Voor de Netgear zou je een GS105E moeten hebben.

Zie hier.

Overigens kun je voor 29 euro de geschikte 5 poorts switch aanschaffen via KPN. Ik heb de 5-poorts nergens goedkoper kunnen vinden.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:23
adjego schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:00:
[...]

Als ik het goed heb opgezocht zijn beide switches niet geschikt. Ze moeten IGMP snooping ondersteunen en dat doen deze precies niet.
Ik zou ook altijd IGMP adviseren, omdat dat voorkomt dat alle op je switches aangesloten devices de IPTV broadcasts ontvangen. Maar IPTV werkt ook op switches zonder IGMP, alleen kan dit potentieel instabiliteit van je IPTV/Wifi veroorzaken. (Omdat een HD glas stroom +/- 12 Mbit is en dit teveel data is voor een Wifi access point of 10 Mbit adapter die je op een van de switches aansluit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muis666 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:33:
[...]

Ik zou ook altijd IGMP adviseren, omdat dat voorkomt dat alle op je switches aangesloten devices de IPTV broadcasts ontvangen. Maar IPTV werkt ook op switches zonder IGMP, alleen kan dit potentieel instabiliteit van je IPTV/Wifi veroorzaken. (Omdat een HD glas stroom +/- 12 Mbit is en dit teveel data is voor een Wifi access point of 10 Mbit adapter die je op een van de switches aansluit.)
Dat laatste is niet de reden. De reden is dat een IP TV signaal anders is dan een "internet" signaal. De ene is multicast, de ander is unicast. Wifi kan niet overweg met multicast signalen waardoor je hele wifi netwerk platgaat op het moment dat je de TV decoder aan zet.

Die andere werkt ook iets anders. Als je een apparaat op een simpele switch aansluit dat slechts 10 Mbit aankan of dat in ruststand (slaapstand) terugschakelt naar een 10 Mbit verbinding, dan levert de switch ineens aan alle aangesloten apparaten die maximaal 10 Mbit. En dat kan de TV decoder niet aan dus dan gaat 'ie stotteren.

Maar de essentie van je advies is uiteraard wel goed. Neem een switch met IGMP snooping. Dan ben je van heel veel potentiële problemen verlost.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archeryivo
adjego schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:00:
[...]

Als ik het goed heb opgezocht zijn beide switches niet geschikt. Ze moeten IGMP snooping ondersteunen en dat doen deze precies niet. Voor de Netgear zou je een GS105E moeten hebben.

Zie hier.

Overigens kun je voor 29 euro de geschikte 5 poorts switch aanschaffen via KPN. Ik heb de 5-poorts nergens goedkoper kunnen vinden.
Oh ja verhip! Helemaal niet bij stil gestaan van die van KPN, de gs105e’s...
Inmiddels 2 besteld.
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

archeryivo schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:22:
[...]

Oh ja verhip! Helemaal niet bij stil gestaan van die van KPN, de gs105e’s...
Inmiddels 2 besteld.
Thanks!!
Gewoon bellen met KPN en je krijgt er 1 gratis... niks bestellen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archeryivo
Sircuri schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:12:
[...]

Ow, ja. Regelmatig voorbij gekomen hier, ja... Maar daar denk je dan niet aan.... 8)7
Inmiddels gebeld. Krijg er eentje opgestuurd, stuur ik er van de zelf bestelde 1 terug.
'tuurlijk dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

archeryivo schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:17:
[...]

Ow, ja. Regelmatig voorbij gekomen hier, ja... Maar daar denk je dan niet aan.... 8)7
Inmiddels gebeld. Krijg er eentje opgestuurd, stuur ik er van de zelf bestelde 1 terug.
Geeft niks. Mag best af en toe herhaald worden in dit topic :+ O-)

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 19:57
archeryivo schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:17:
[...]

Yr kidding.. Je hoeft niet te betalen en is leen mode zoals de experia ?? Of...niet betalen en je mag het houden na einde abonnement? Of volgende maand krijg je de rekening? Kan je vertellen welke optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
GapClio schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:05:
[...]

Yr kidding.. Je hoeft niet te betalen en is leen mode zoals de experia ?? Of...niet betalen en je mag het houden na einde abonnement? Of volgende maand krijg je de rekening? Kan je vertellen welke optie?
Ik heb er ook eentje en er is niet gezegd dat ie teruggestuurd moet worden, maar die kans zit er natuurlijk goed in. Ik neem aan dat het gewoon geregistreerd staat en dat je hem dus bij opzeggen mag terugsturen.
Je hoeft in ieder geval er niet voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archeryivo
barrymossel schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:09:
[...]

Ik heb er ook eentje en er is niet gezegd dat ie teruggestuurd moet worden, maar die kans zit er natuurlijk goed in. Ik neem aan dat het gewoon geregistreerd staat en dat je hem dus bij opzeggen mag terugsturen.
Je hoeft in ieder geval er niet voor te betalen.
Tegen mij is daar ook niets over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 16:08

beany

Meeheheheheh

Ligt het aan mij of heeft KPN wat problemen?

Rond zoeken gaat wat lastig aangezien de internet verbinding niet optimaal is zeg maar. Veel sites doen het, maar kpn.com domain kan niet resolved worden, zelfde als twitter.com. Maar tweakers doet het weer wel, nos.nl bijvoorbeeld ook. Ook staat de wifi flink te bokken, vaste draad werkt dan weer wel.

Zodra ik de dns op 8.8.8.8/8.8.4.4. zet heb ik helemaal geen internet meer.

Oftewel: is het KPN en kan ik stoppen met zoeken??

edit: alles wat geen ipv6 ondersteunt doet het niet.

edit: alles lijkt ineens weer te werken!

[ Voor 8% gewijzigd door beany op 19-10-2017 10:26 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ARGH. Ik ben me al de hele middag en avond aan het stukbijten op het werkend krijgen van mijn Mikrotik RB2011 ipv de Experiabox. Ik heb de instellingen van netwerkje.com gevolgd, aangevuld met tips uit het telfort topic (aangepast naar de kpn omgeving). Bij gebrek aan igmp-snooping op de rb2011 heb ik de iptv-ontvangers in een apart lan-segment gezet (subnet .55., bridge iptv) en ik spoof een ander mac adres op VLAN 4 richting KPN, anders kreeg ik geen DHCP lease op VLAN4.

Met de setup hieronder kan ik internetten, maar tv werkt ofwel helemaal niet, ofwel alleen de eerste 2 seconden. Als ik de TV's rechstreeks bridge met VLAN 1.4 werkt tv natuurlijk wel - want dat is de ouderwetse bridged-setup (zeggen ook de ontvangers in de systeeminstellingen).

Maar, de routed setup krijg ik niet aan de praat. Wie ziet het licht?

code:
1
knip, werkende code paar posts verderop

[ Voor 79% gewijzigd door Hmmbob op 21-10-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Sircuri schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:12:
[...]
Zal wel weer afhangen van de medewerker die je treft. Ik wilde er een paar weken geleden een voor een kennis aanvragen die sinds kort glas heeft. In 1e instantie had men geen idee waar ik het over had, randapparatuur moest ik er zelf maar bijkopen. IGMP snooping maar even in Jip en Janneke taal uitgelegd, maar er ging geen lampje branden.
Nadat ik had aangegeven dat de monteur zelf deze tip had gegeven en ikzelf ooit ook zo'n GS105E heb ontvangen, wilde men wel even verder vragen. Uitkomst: "U heeft slechts 2 TV ontvangers, pas bij 3 krijgt u de switch. Mediamarkt verkoopt ze."

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joepla schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:59:
[...]

Zal wel weer afhangen van de medewerker die je treft. Ik wilde er een paar weken geleden een voor een kennis aanvragen die sinds kort glas heeft. In 1e instantie had men geen idee waar ik het over had, randapparatuur moest ik er zelf maar bijkopen. IGMP snooping maar even in Jip en Janneke taal uitgelegd, maar er ging geen lampje branden.
Nadat ik had aangegeven dat de monteur zelf deze tip had gegeven en ikzelf ooit ook zo'n GS105E heb ontvangen, wilde men wel even verder vragen. Uitkomst: "U heeft slechts 2 TV ontvangers, pas bij 3 krijgt u de switch. Mediamarkt verkoopt ze."
Ironisch...dat is nou de enige juiste reactie volgens de richtlijnen. Switch mag worden verstrekt bij meer dan 2 TV-ontvangers. Andere (eigen) apparaten tellen niet mee om de noodzaak te bepalen.

En eerlijk gezegd... Alles dat gratis wordt verstrekt zorgt uiteindelijk voor hogere abonnementskosten voor alle abonnees.
Dus ik ben het wel eens met de klantenservice hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Joepla schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:59:
[...]

Typisch. Alsaf het aantal ontvangers er iets toe doet. Ook 1 TV ontvanger werkt niet achter een switch als deze geen IGMP snooping ondersteund. Kennelijk ontstaat het probleem pas bij 3 ontvangers 8) :+

Kennelijk is de voorwaarde aangepast. Toen ik daarover belde had ik zelf geen enkel verstand hiervan. Ik kreeg toen van een kennis te horen dat KPN die verkocht. Dus ik ben gaan bellen om aan te geven dat ik een probleem had en dus een switch wilde ontvangen van KPN. Daarop kreeg ik zomaar te horen dat er 1 werd toegestuurd en dat ik die niet hoefde te betalen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

sl1000 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:34:
Offtopic vraagje: iemand een idee waar ik een afdekplaatje voor mijn ISRA-punt kan krijgen? (Begin jaren 80, Rechthoekig met een ronde circkel boven en telefoon gaatjes beneden) Al langs een KPN winkel geweest en die roepen drooog dat daar een monteur voor langs moet komen. Lijkt me toch een beetje overdreven.
Ben de mijne kwijt geraakt nadat ik de muur een nieuw likje verf gegeven heb :(
Gaat bij mij geen belletje rinkelen. Bedoel je echt een ISRA punt of gewoon een telefoonaansluiting in de muur met zo'n varkensneus?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sircuri schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:30:
[...]

Typisch. Alsaf het aantal ontvangers er iets toe doet. Ook 1 TV ontvanger werkt niet achter een switch als deze geen IGMP snooping ondersteund. Kennelijk ontstaat het probleem pas bij 3 ontvangers 8) :+

Kennelijk is de voorwaarde aangepast. Toen ik daarover belde had ik zelf geen enkel verstand hiervan. Ik kreeg toen van een kennis te horen dat KPN die verkocht. Dus ik ben gaan bellen om aan te geven dat ik een probleem had en dus een switch wilde ontvangen van KPN. Daarop kreeg ik zomaar te horen dat er 1 werd toegestuurd en dat ik die niet hoefde te betalen.
Gaat er meer om de de EB maar 4 (uit mijn hoofd) aansluiting heeft voor telefoons en iptv boxjes. Wil je er meer gebruiken (1 telefoon, 1 pc en 3 boxjes bijvoorbeeld) dan heb je aansluitingen te kort.

Wil je meer aansluitingen omdat je een nas/server/pc boven/pc beneden/2x telefoon etc etc hebt is dat niet KPN zijn probleem. En zal je dus zelf een switch moeten aanschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tylen op 20-10-2017 08:53 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tylen schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:51:
[...]

Gaat er meer om de de EB maar 4 (uit mijn hoofd) aansluiting heeft voor telefoons en iptv boxjes. Wil je er meer gebruiken (1 telefoon, 1 pc en 3 boxjes bijvoorbeeld) dan heb je aansluitingen te kort.
Als je het zo uitlegt inderdaad, klinkt het een stuk logischer. Nadeel wel is dat je dan dus minimaal 2 netwerkkabels naar je tv moet leggen als je naast televisie ook je xbox wilt aansluiten. Maar dat is inderdaad niet het probleem van KPN.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sircuri schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:04:
[...]

Als je het zo uitlegt inderdaad, klinkt het een stuk logischer. Nadeel wel is dat je dan dus minimaal 2 netwerkkabels naar je tv moet leggen als je naast televisie ook je xbox wilt aansluiten. Maar dat is inderdaad niet het probleem van KPN.
Ik had het inderdaad niet helder uitgelegd. Maar dat is het inderdaad. KPN stelt je officieel een switch ter beschikking als je meer dan 2 ontvangers hebt omdat je anders die ontvangers misschien niet meer op de EB kan aansluiten (omdat er maar 4 poorten op een EB zitten en daarvan zijn er twee op papier bedoeld voor TV en twee voor andere apparaten.
Een paar jaar geleden was dat een zeer simpele switch zonder IGMP. Later kwam men er achter dat dit een probleem kon zijn voor klanten die op die switch meer apparaten gingen aansluiten. Toen is men overgeschakeld op deze Netgear met IGMP Snooping. Maar dat moet je meer zien als gebaar naar alle klanten. Niet als recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:46
Hmmbob schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:33:
ARGH. Ik ben me al de hele middag en avond aan het stukbijten op het werkend krijgen van mijn Mikrotik RB2011 ipv de Experiabox.
code:
1
2
/ip settings
set rp-filter=strict
Dit is je probleem. De source addresses van de multicast streams vallen buiten de static route die je van KPN krijgt. Je kunt reverse path filtering het 't beste gewoon uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Potverdikkie. Straks even proberen. Is dat een default setting? Kan me niet herinneren dat ik dat zelf ingesteld heb, nu of in het verre verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Weet even niet of ik dit in dit topic kan plaatsen, maar heeft er iemand zich al eens verdiept in het "internet-only" abbo van KPN? Ik zelf gebruik eigenlijk geen TV en ook bellen doe ik nooit, maar toch heb ik een alles-in-1 pakket. Sinds kort is het de mogelijkheid om enkel internet af te nemen. Echter mag ik mijn abonnement niet omlaag bijstellen naar een alleen internet abonnement. In mijn geval zal het waarschijnlijk te maken hebben met de contractduur. Die loopt nog tot januari. Dat scheelt dan toch weer ruim 10 euro per maand wat ik kan besparen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:47
wat wil je nou weten? Vlgs mij verandert er niets behalve dan dat je geen tv en telefoon meer hebt dan via KPN. Dus in principe weet je alles al uit ervaring, toch?

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Barre73 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:22:
[...]
Maar dat moet je meer zien als gebaar naar alle klanten. Niet als recht.
Mij maakt het ook niet uit, zo'n switch kost niet alles. Het zou wel handig zijn als de KPN'ers consequent zouden zijn. Dat voorkomt (goedbedoelde) uitspraken van monteurs die niet waargemaakt worden. Een nieuwe glasvezelverbinding zou reden moet zijn tot blijdschap (toch? :) ), dan moet je niet met een valse start beginnen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:33:
Bij gebrek aan igmp-snooping op de rb2011 heb ik de iptv-ontvangers in een apart lan-segment gezet (subnet .55., bridge iptv)
IGMP Snooping werkt nu ook op de Mikrotik *O*
Welliswaar is de versie waar het aan is toegevoegd nog beta (6.41rcXX), maar het werkt als een zonnetje op een RB3011UiAS :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5GnJUvJWAHwCb4vsxCGgICr5/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BastiaanN op 20-10-2017 17:28 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmm, hopen dat 't op de 2011 ook goed werkt dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Joepla schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:02:
[...]

Mij maakt het ook niet uit, zo'n switch kost niet alles. Het zou wel handig zijn als de KPN'ers consequent zouden zijn. Dat voorkomt (goedbedoelde) uitspraken van monteurs die niet waargemaakt worden. Een nieuwe glasvezelverbinding zou reden moet zijn tot blijdschap (toch? :) ), dan moet je niet met een valse start beginnen.
Idd niet echt consequent! Ik heb 2 tv's en gewoon zo'n switch gratis gekregen.... 1e keer aan de lijn was dat belooft, met de verhuizing was iets niet goed gegaan waardoor die op dat moment niet opgestuurd kon worden. Na de verhuizing een andere aan de lijn gehad en ook gewoon gekregen... Dit was een paar maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb IPv6 aangezet en nu zijn de apps uit de Apple Appstore niet te downloaden en update. De updates blijven eeuwig rond draaien en connecten

Klopt dit ?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Thralas schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:41:
[...]
Dit is je probleem. De source addresses van de multicast streams vallen buiten de static route die je van KPN krijgt. Je kunt reverse path filtering het 't beste gewoon uitzetten.
Jaaaa, succes!
BastiaanN schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:25:
[...]
IGMP Snooping werkt nu ook op de Mikrotik *O*
Welliswaar is de versie waar het aan is toegevoegd nog beta (6.41rcXX), maar het werkt als een zonnetje op een RB3011UiAS :)

[afbeelding]
Werkt ook op de RB2011 prima. TV-boxjes hangen in mijn gewone LAN nu en de streams gaan inderdaad alleen naar de boxjes en niet naar m'n WLAN, NAS en andere apparatuur volgens het interfaces overzicht.

En ik wil hierbij graag Thralas bekrachtigen in het ontkrachten van de option60 en option28 op de DHCP server (dus intern je LAN): beiden zijn niet gezet in mijn nu perfect werkende setup en zijn dus inderdaad niet nodig in de routed IPTV setup. Mind you: option60 moet wél gezet zijn in de DHCP-client op het IPTV-vlan (VLAN4) op je WAN poort.

edit: Om mijn werkende config voor IPTV via de Mikrotik 2011UiAS-2HnD dan maar te delen.... let op: alles WLAN en andere specifieke dingen (forwards, servers etc) heb ik eruit gehaald. Daarnaast draai ik RouterOS 6.41rc47 ivm de IGMP-Proxy die daarin aanwezig is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
/interface bridge
add arp=proxy-arp auto-mac=no fast-forward=no mtu=1500 name=bridge-LAN
add fast-forward=no igmp-snooping=no name=bridge-Tel
add admin-mac=**spoofed mac** arp=proxy-arp auto-mac=no igmp-snooping=no name=bridge-WAN-vlan4_macspoof protocol-mode=none
/interface ethernet
set [ find default-name=ether1 ] arp=proxy-arp name=ether1-WAN
set [ find default-name=ether2 ] name=ether2-NAS
set [ find default-name=ether3 ] name=ether3-Boven
set [ find default-name=ether5 ] name="ether5-Switch huiskamer"
set [ find default-name=ether9 ] name=ether9-Experiabox
/interface vlan
add interface=ether1-WAN name=vlan1.4-TV vlan-id=4
add interface=ether1-WAN name=vlan1.6-Internet vlan-id=6
add interface=ether1-WAN name=vlan1.7-Tel vlan-id=7
add interface=ether9-Experiabox name=vlan9.7-Tel vlan-id=7
/ip dhcp-client option
add code=60 name=option60-vendorclass value="'IPTV_RG'"
/ip pool
add name=DHCP-LAN ranges=192.168.88.50-192.168.88.199
/ip dhcp-server
add address-pool=DHCP-LAN disabled=no interface=bridge-LAN lease-time=1d name=DHCP-LAN
/ppp profile
add change-tcp-mss=yes name=PPPoE use-upnp=no
set *FFFFFFFE change-tcp-mss=default use-encryption=default
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 disabled=no interface=vlan1.6-Internet keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=1480 name=pppoe password=kpnkpn profile=PPPoE user=**kpn mac**@internet
/routing bgp instance
set default disabled=yes
/interface bridge port
add bridge=bridge-LAN hw=no interface=ether2-NAS
add bridge=bridge-LAN hw=no interface=ether3-Boven
add bridge=bridge-LAN hw=no interface=ether4
add bridge=bridge-LAN hw=no interface="ether5-Switch huiskamer"
add bridge=bridge-LAN interface=ether6
add bridge=bridge-LAN hw=no interface=wlan1
add bridge=bridge-WAN-vlan4_macspoof hw=no interface=vlan1.4-TV
add bridge=bridge-LAN interface=ether7
add bridge=bridge-LAN interface=ether8
add bridge=bridge-Tel interface=vlan9.7-Tel
add bridge=bridge-LAN interface=ether10
add bridge=bridge-Tel interface=vlan1.7-Tel
/ip firewall connection tracking
set tcp-established-timeout=1h
/ip neighbor discovery-settings
set discover-interface-list=discover
/ip address
add address=192.168.88.1/24 comment="default configuration" interface=bridge-LAN network=192.168.88.0
/ip dhcp-client
add comment="default configuration" dhcp-options=hostname,clientid interface=ether1-WAN use-peer-dns=no use-peer-ntp=no
add add-default-route=special-classless default-route-distance=254 dhcp-options=option60-vendorclass disabled=no interface=bridge-WAN-vlan4_macspoof use-peer-dns=no use-peer-ntp=no
/ip dhcp-server network
add address=192.168.88.0/24 comment="default configuration" dns-server=192.168.88.1,8.8.8.8 gateway=192.168.88.1 netmask=24 ntp-server=192.168.88.1,66.175.209.17
/ip dns
set allow-remote-requests=yes cache-max-ttl=1d servers=8.8.8.8,2001:4860:4860::8888,8.8.4.4,2001:4860:4860::8844
/ip firewall filter
add action=fasttrack-connection chain=forward comment="use fasttrack" connection-state=established,related
add action=accept chain=forward comment="default configuration (FORWARD Established, Related)" connection-state=established,related
add action=drop chain=forward comment="default configuration (DROP other)" connection-state=invalid log-prefix="DROP "
add action=drop chain=input comment="Drop DNS queries op WAN/ETH1" dst-port=53 in-interface=pppoe protocol=udp
add action=accept chain=input comment="Allow ICMP" protocol=icmp
add action=accept chain=input comment="default configuration (Input established, related)" connection-state=established,related
add action=drop chain=input comment="default configuration (DROP other)" in-interface=pppoe log-prefix=DROP
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=bridge-WAN-vlan4_macspoof comment="IPTV Masquerade"
add action=masquerade chain=srcnat comment="default configuration - NAT-ether1-gateway" out-interface=pppoe src-address=192.168.88.0/24
/routing igmp-proxy
set query-interval=30s
/routing igmp-proxy interface
add alternative-subnets=10.0.0.0/8,213.75.0.0/16 interface=bridge-WAN-vlan4_macspoof upstream=yes
add interface=bridge-LAN
/system ntp client
set enabled=yes primary-ntp=66.175.209.17 secondary-ntp=184.105.182.7
/system ntp server
set broadcast=yes enabled=yes multicast=yes

[ Voor 62% gewijzigd door Hmmbob op 21-10-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 07:58
Ok, ook ik ben aan het stoeien met Routed IPTV op een Mikrotik RB2011UAS-2HND-IN met RouterOS v6.41rc47. Ik volg de stappen zoals op netwerkje.com.

De interface moet een VLAN4 zijn op de poort waar de glasvezel op binnen komt. In dit voorbeeld VLAN4 op poort 16.

Even als check: dit dient de poort te zijn waar de kabel vanuit de NTU in gaat? Zo ja, is dit bij met ether1 / VLAN1.4.

Het toevoegen van de DHCP-Client Option lukt. Maar bij het instellen van de DHCP-Client gaat het al fout en krijg ik na het invullen van de onderstaande de volgende melding: "Couldn't change DHCP Client <vlan1.4> - can not run on slave interface (6)"

code:
1
2
/ip dhcp-client
add add-default-route=special-classless default-route-distance=254 dhcp-options=option60-vendorclass disabled=no interface=vlan1.4 use-peer-dns=no use-peer-ntp=no

Daarnaast krijg ik een bad command melding bij code: /routing igmp-proxy interface. Via Webfig komt deze optie ook niet te voor schijn. Hiervoor moest ik het multicast package nog toevoegen.

Iemand enige idee wat ik fout doe en/of wat er fout gaat??

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb een bridge gemaakt voor VLAN4 (want moest ook het MAC-adres spoofen), de DHCP client draait dan op de bridge. Zie mijn configuratie hier vlak boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
Thanks ik ga er mee aan de slag als ik weer thuis ben, kom er op terug.

Hmm, kom er nog niet uit.
Hmmbob schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:02:
Ik heb een bridge gemaakt voor VLAN4 (want moest ook het MAC-adres spoofen), de DHCP client draait dan op de bridge. Zie mijn configuratie hier vlak boven.
Kan ik in principe deze config overnemen?

[ Voor 70% gewijzigd door Tiestor op 24-10-2017 00:01 ]

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jep, hij zou redelijk universeel moeten zijn. Vergeet niet een mac te kiezen en spoofed, ik had simpelweg doorgeteld vanaf de bestaande macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:46
xbeam schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:29:
Ik heb IPv6 aangezet en nu zijn de apps uit de Apple Appstore niet te downloaden en update. De updates blijven eeuwig rond draaien en connecten

Klopt dit ?
Heb je toevallig een internet uplink (ie. PPPoE) met een MTU/MRRU van < 1500?

Dan moet je even de MTU van 1492 op 1500 zetten (RFC4638), zeer waarschijnlijk werkt het dan wél. Overigens zou IPv6 dat met PMTU op moeten lossen, dus ik zou ook nog even controleren of je alle relevante ICMP types door de firewall laat, maar MTU 1500 is sowieso fijn...
Tiestor schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:20:
Het toevoegen van de DHCP-Client Option lukt. Maar bij het instellen van de DHCP-Client gaat het al fout en krijg ik na het invullen van de onderstaande de volgende melding: "Couldn't change DHCP Client <vlan1.4> - can not run on slave interface (6)"
Dat is maf.

Heb je vlan1.4 onverhoopt ook in een bridge device gestopt? Lijkt me niet dat je dat wil.

Enige andere optie is 'slave' als in de master/slave op ethernet ports, maar dat bestaat niet meer in v6.41rc als het goed is...

[ Voor 0% gewijzigd door Thralas op 24-10-2017 07:20 . Reden: Goh, ik zie nu pas dat dit niet in het MikroTik-topic staat. Excuus. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Toch kreeg ik exact dezelfde melding (je kan geen dhcp client op een slave draaien, nu niet rechtstreeks op vlan 1.4),maar is dat met de bridge opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Thralas schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 07:18:
[...]

Heb je toevallig een internet uplink (ie. PPPoE) met een MTU/MRRU van < 1500?

Dan moet je even de MTU van 1492 op 1500 zetten (RFC4638), zeer waarschijnlijk werkt het dan wél. Overigens zou IPv6 dat met PMTU op moeten lossen, dus ik zou ook nog even controleren of je alle relevante ICMP types door de firewall laat, maar MTU 1500 is sowieso fijn...

[...]
Ja die pppoe0 draait al op 1500.
En bij IPv4 heb ik nergens last van.
Ook werken alle andere IPv6 sites behalve Appstore en iTunes downloads.

Volgens mij heb ik ook alle icmp poorten open staan maar als jij een lijstje weet welke dat moeten zijn dan kan het controleren. De poorten die ik nu open heb staan heb overgenomen uit een config die het zou moeten doen maar het Blijft altijd de vraag of die config ook echt werkt.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
Dat is maf.

Heb je vlan1.4 onverhoopt ook in een bridge device gestopt? Lijkt me niet dat je dat wil.

Enige andere optie is 'slave' als in de master/slave op ethernet ports, maar dat bestaat niet meer in v6.41rc als het goed is...
Ok, ik had vlan1.4 inderdaad nog in bridge-iptv staan van mijn oude config. Nu kan ik de DHCP-Client wel instellen. Heb de rest van de stappen van netwerkje.com gevolgd. Op afstand weliswaar, dus kan vanavond pas het resultaat checken. Zie wel steady 7 Mbps over ether1 (Rx), vlan1.4 (Rx), bridge-local (Tx) en ether2 (Tx) (zit de switch op aangesloten) lopen.

Hoop dat ik de goeie ip adressen/reeksen heb gepakt, lastig om te zien of het de juiste zijn op basis van die handleiding. Hoe kan ik dat 'makkelijk' zeker weten?

[ Voor 14% gewijzigd door Tiestor op 24-10-2017 12:03 ]

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
De DHCP-cliënt status bekijken, die heeft al die info beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiestor
Fixed it, in principe op basis van de beschrijving op netwerkje.com. En de opmerking voor vlan1.4 in een bridge heeft het opgelost. Ik heb overigens nog wel op mijn bridge-local IGMP Snooping aangezet.

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Andere vraag: hoe krijg ik ipv6 werkend op mijn glasvezel verbinding met mijn mikrotik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 09:41
Vandaag (25-10-2017) was mijn geplande overgang van onsbrabantnet naar KPN, helaas na een dag nog steeds geen diensten...

Vannacht rond 02.45 gingen mijn OBN diensten offline.

Monteur kwam om 09.00 langs maar de opgestuurde genexis ntu pastte niet op mijn ftu, gelukkig had de monteur een andere bij en al snel was alles aangesloten.

Helaas kwam het modem niet online en monteur vertrok met melding dat alles goed zou komen in de loop van de ochtend. Met moeite de neiging om meteen klantenservice te bellen weten te onderdrukken tot 12.00. "geen probleem meneer, ik zie dat het in 1 systeem goed staat maar in het andere niet, komt in de loop van de middag vanzelf goed..."

Jullie voelen hem al aankomen, kwam niet goed, weer bellen, zelfde verhaal over twee systemen, ticket aanmaken en in ieder geval afwachten tot na 20.30.

Heerlijk uit eten geweest, 21.50 thuis, geen internet, bellen, systemen verhaal, helaas wachten op ticket en anders morgen rond de middag bellen voor status.

Tijdens een van de telefoontjes wel een gratis gs105e weten te scoren omdat ik 3 ontvangers gebruik klaar heb liggen om te gebruiken.

Ik heb de monteur en alle klantenservice medewerkers gevraagd of het probleem kan zitten in de ntu die de monteur uit zijn auto heeft gehaald en dus niet aan mijn aansluiting gekoppeld zat, voor zover dat opgaat, allemaal zeiden ze dat ze er vanuit gingen dat dat het wel niet zou zijn...

Zou dat het toch kunnen zijn? Of gaat er toch iets mis met het profiel van de experia/aansluiting? Wie heeft iets vergelijkbaars meegemaakt en hoe lang duurde het voor het opgelost was?

Ondertussen heb ik vandaag de hele dag met 3 kinderen thuis gezeten zonder diensten en wacht mijn vriendin morgen hetzelfde lot, ik hoop voor haar dat het morgenochtend snel opgelost is ;)

edit:
vanochtend (26-10-2017) voor het werk om zo veel mogelijk uit te sluiten nog snel de andere vezel geprobeerd maar daar kwam helemaal geen signaal op.
Zojuist ben ik gebeld door KPN met de melding dat ze verwachten dat het in de POP niet goed zit en dat ze Reggefiber aan gaan sturen. Medewerkster hoopte dat het vandaag nog ging lukken...

edit2:
Vandaag dus niet gelukt, afspraak staat voor morgenmiddag (27-10-2017) gepland, Reggefiber wilde er volgens KPN ook nog niets aan doen omdat er wel licht op de kabel staat dus er komt een KPN monteur...

edit3:
Monteurs zijn zojuist (27-10-2017 15.00 - 16.30) geweest, alles vervangen in de meterkast, uiteindelijk naar de POP waar de gbic defect bleek te zijn. Thuis iedereen happy, alles werkt, kan ik het straks als ik thuis kom weer gaan slopen om van de Experia af te komen :+

[ Voor 17% gewijzigd door db I Delirium op 27-10-2017 16:31 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Ben ik nou de enige waarbij Interactieve TV via de pc niet meer werkt?
Gebruik zelf een Asus router met merlin ipv de experiabox.. Had vanmiddag de ac68u geupdate van versie 380.68 naar 380.68_04..
Daarvoor werkte hij nog wel ( wel had ik vaak last dat hij om de paar minuten van scherp beeld naar wazig en dan weer terug naar scherp beeld ging maar goed, daar kon ik wel mee leven, alhoewel het steeds vaker gebeurde de laatste tijden. )
Heb dus niet direct erna getest. Routed IPtv en dergelijke werkt nog wel gewoon..

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/b1042216689db8f1b5a3d5c347d4b94a.png

[ Voor 20% gewijzigd door BasGit op 27-10-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

|sWORDs| schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:53:
Omdat pfSense 2.4.0 vandaag uit komt en één van de firewall rules net anders is dan met 2.3.0 (plus ik nog nergens de strakkere 10.xxx.xxx.xxx/22 en 213.75.xxx.0/24 range gezien heb (in bold de stappen die anders zijn dan bij sommige eerdere guides):
Interface op VLAN6:
Description: WAN
IPv4 Configuration Type: PPPoE
Username: Maakt niet uit
Password: Maakt niet uit
Block private networks
Interface op VLAN4:
Description: IPTV
IPv4 Configuration Type: DHCP
DHCP Client Configuration Options: Advanced Configuration
Lease requirements and Requests Send options: dhcp-class-identifier "IPTV_RG"
Lease requirements and Requests Require options: subnet-mask, routers, classless-routes
[afbeelding]

Als je een IP krijgt op IPTV ga je naar Diagnostics/Routes en Filter je op vlan4, het 10.x.x.x/xx en 213.75.x.x/xx adres schrijf je even op.
[afbeelding]
Services/IGMP Proxy Add:
Description: IPTV
Type: Upstream Interface
Networks: 213.75.0.0/16 en 10.x.x.x/xx (van eerder)
Services/IGMP Proxy Add:
Description: LAN
Type: Downstream Interface
Networks: x.x.x.x/xx (jouw LAN: voorbeeld 192.168.0.0/24 of 10.0.0.0/16)
Firewall/Rules/LAN default:
Advanced Options: Allow IP options
[afbeelding]
Firewall/Rules/IPTV Add:
Interface: IPTV
Address Family: IPv4
Protocol: UDP
Source: Network 213.75.0.0/16
Destination: Network 224.0.0.0/8
Description: Allow IPTV
Firewall/Rules/IPTV Add:
Interface: IPTV
Address Family: IPv4
Protocol: IGMP
Source: Network Any
Destination: Network 224.0.0.0/8
Description: Allow IGMP

Optioneel kun je nu de 213.75 range nog wat strakker maken, ga naar Diagnostics/States terwijl een IPTV-kastje aan staat, selecteer als Interface IPTV en klik op filter. Nu zie je ook een 213.75.xxx.yyy adres buiten het eerder opgeschreven 213.75 netwerk (gebruik eventueel even een subnet calculator om te zien wat er binnen die range valt).

[afbeelding]

Maak hier 213.75.xxx.0/24 van en vervang 213.75.0.0/16 in de Allow IPTV firewall rule en de IGMP proxy.
[afbeelding]

[afbeelding]

Sommige andere guides hebben nog meer (of veel ruimere) firewall rules, routes en DHCP server opties, deze zijn niet nodig. De Network Any in Allow IGMP kan misschien nog wat strakker met 10.0.0.0/8 (ik zie alleen traffic van IPTV net address en een 10.xx IP buiten de range), dit ga ik vanavond nog even proberen.
Ok de firewall regels kunnen nog een heel stuk strakker, daarnaast heb ik het gevoel dat een hoop hetzelfde voor alle netwerken zijn. In elk geval zijn hier mijn exacte rules:
Netwerk uitleg:
RangeWaar gevonden
213.75.167.0/24In de states zie ik alleen maar streams uit deze range
192.168.1.0/24Mijn LAN
224.0.0.1, 224.0.0.2All Systems, All Routers
224.0.250.0/23, 224.0.252.0/24, 224.0.253.0/24KPN Broadcast Services volgens IANA
224.3.2.6Session Announcement volgens XS4ALL, plus deze komt mee in je DHCP Client lease: filename "SAP/3/224.3.2.6:9875"
IGMP Proxy:
InterfaceTypeValues
IPTVupstream213.75.167.0/24
LANdownstream192.168.1.0/24
IPTV firewall rules:
ProtocolSourceDestinationDestination PortDescription
IGMP10.60.0.0/16224.0.0.1*IGMPv1/v2 General Query
UDP213.75.167.0/24224.0.250.0/23, 224.0.252.0/24, 224.0.253.0/24*IPTV Streams
UDP213.75.167.0/24224.3.2.69875Session Announcement
LAN firewall rules:
ProtocolSourceDestinationDestination PortDescription
IGMPLAN address224.0.0.1*IGMPv1/v2 General Query
IGMPLAN address224.0.0.2*IGMPv2 Leave Message
IGMPLAN net224.0.250.0/23, 224.0.252.0/24, 224.0.253.0/24, 224.3.2.6*IGMPv2 Report

Allow IP options to pass hoeven dan ook alleen maar op deze IGMP regels, wat wel een veel beter idee is. Verder zou ik op zijn minst uPNP (239.255.255.250) blokken op LAN, die hoeft (mag) niet verder dan het interne netwerk en dat scheelt een hoop waarschuwingen in de IGMP proxy log. Nog beter zouden alle verdere private networks en multicast zijn.
Ik verwacht dat 10.60.0.0/16 en 213.75.167.0/24 bij iedereen gelijk is. Kunnen wat mensen dit bevestigen of nog beter hun ranges per PM doorgeven?

Je krijgt met pfSense dan dus zoiets (tandwieltje = allow ip options):
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/92nnz8qr7z/Screen_Shot_2017-10-30_at_10.50.19_AM.png

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/170d690jmn/Screen_Shot_2017-10-30_at_10.39.30_AM.png

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/871e2bmmhb/Screen_Shot_2017-10-30_at_10.38.57_AM.png

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/1n4zl27ken/Screen_Shot_2017-10-30_at_11.17.59_AM.png

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/5h0zpunptb/Screen_Shot_2017-10-30_at_11.17.32_AM.png

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 30-10-2017 11:48 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:50
Ik had de 100/100 snelheidsupgrade een aantal maanden gratis, maar die tijd is voorbij, dus dacht ik maar te downgraden naar de normale snelheid. Dat werd alleen tot op heden 0/0.

Nou gebruik ik pfSense en deze hangt achter een switch op vlan6. Verder op switch 2 iptv kastjes op vlan4 en de experiabox op vlan7. pfSense routeert alle internet verkeer via een vpn het internet op.
Terwijl dit actief was had ik de snelheidswijziging aangevraagd. Hierbij kreeg ik de melding dat de router gereset zou worden o.i.d. en dat ik dus een korte onderbreking kon verwachten.
Na een paar minuten een speedtest gestart om te kijken of de snelheid veranderd was, en halverwege deze test ging de verbinding onderuit.
In pfSense zag ik dat WAN en even later ook de vpn interfaces down waren.
pfSense herstart, maar geen verbetering.
NT herstart, en dan pfSense weer. Ook geen succes.
alle lampjes op de NT branden groen, dus dat lijkt wel ok.
Experia-box direct op de NT aangesloten. Internet-lampje blijft rood en ik krijg inderdaad geen WAN adres.
Experia-box naar factory defaults gezet en weer aangesloten.
Maar geen verandering in de situatie.
helpdesk gebeld, en die zagen dat de wijziging nog uitgevoerd zou moeten worden. Maar verder konden ze gisteren niet veel doen.
Dit is tot op heden ook de status in Mijn KPN, ik zie 100/100 nog steeds staan en kan geen wijzigingen doen omdat er al 1 bezig is.
Maandag komt er een monteur. Ik vraag me af of die hier veel kan doen, enig idee?

Zijn er onder jullie die dit soort wijzigingen hebben uitgevoerd met een andere router, dan de experia-box, actief? (Had ik misschien die eerst moeten aansluiten en dan de wijziging doorvoeren?)

Wat er trouwens er goed geregeld is, is dat ze de mobiele telefoons hier in huis met een 50GB bundel voor een week hebben opgewaardeerd zodat we via 4G toch nog internet kunnen gebruiken en kunnen streamen.

[ Voor 0% gewijzigd door GHB363 op 29-10-2017 13:14 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

GHB363 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:12:
Ik had de 100/100 snelheidsupgrade een aantal maanden gratis, maar die tijd is voorbij, dus dacht ik maar te downgraden naar de normale snelheid. Dat werd alleen tot op heden 0/0.

Nou gebruik ik pfSense en deze hangt achter een switch op vlan6. Verder op switch 2 iptv kastjes op vlan4 en de experiabox op vlan7. pfSense routeert alle internet verkeer via een vpn het internet op.
Terwijl dit actief was had ik de snelheidswijziging aangevraagd. Hierbij kreeg ik de melding dat de router gereset zou worden o.i.d. en dat ik dus een korte onderbreking kon verwachten.
Na een paar minuten een speedtest gestart om te kijken of de snelheid veranderd was, en halverwege deze test ging de verbinding onderuit.
In pfSense zag ik dat WAN en even later ook de vpn interfaces down waren.
pfSense herstart, maar geen verbetering.
NT herstart, en dan pfSense weer. Ook geen succes.
alle lampjes op de NT branden groen, dus dat lijkt wel ok.
Experia-box direct op de NT aangesloten. Internet-lampje blijft rood en ik krijg inderdaad geen WAN adres.
Experia-box naar factory defaults gezet en weer aangesloten.
Maar geen verandering in de situatie.
helpdesk gebeld, en die zagen dat de wijziging nog uitgevoerd zou moeten worden. Maar verder konden ze gisteren niet veel doen.
Dit is tot op heden ook de status in Mijn KPN, ik zie 100/100 nog steeds staan en kan geen wijzigingen doen omdat er al 1 bezig is.
Maandag komt er een monteur. Ik vraag me af of die hier veel kan doen, enig idee?

Zijn er onder jullie die dit soort wijzigingen hebben uitgevoerd met een andere router, dan de experia-box, actief? (Had ik misschien die eerst moeten aansluiten en dan de wijziging doorvoeren?)

Wat er trouwens er goed geregeld is, is dat ze de mobiele telefoons hier in huis met een 50GB bundel voor een week hebben opgewaardeerd zodat we via 4G toch nog internet kunnen gebruiken en kunnen streamen.
Heb je toevallig tegelijk de update naar pfSense 2.4.1 gedaan? Deze heeft een bug met PPPoE over VLAN. 2.4.0 en 2.4.2 nightly werken wel.
Edit: Never mind, je hebt een switch die de vlans doet.

Om de Experiabox weer te laten werken lijkt het soms nodig te zijn de NTU een tiental seconden van de stroom te houden.

Mocht het toch extern zijn dan kan een monteur in elk geval sneller contact krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 29-10-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
|sWORDs| schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:36:
[...]
Om de Experiabox weer te laten werken lijkt het soms nodig te zijn de NTU een tiental seconden van de stroom te houden.
Of wachten tot je vorige pppoe sessie time-out. Dat overkwam mij na het niet netjes afsluiten van de pppoe sessie. Geloof dat dat 10 of 20 min is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 29-10-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
Ik zit nog op pfSense 2.3.4. De NTU en experiabox zijn beiden ook langere tijd van stroom af geweest.

Verder is in Mijn KPN de wijziging nog steeds niet doorgevoerd, en dat had zaterdag al met een aantal uur moeten gebeuren.

Situatie is hier nog steeds het zelfde, gisteren en vanochtend de experia box nog een aantal maal herstart, maar helaas.

Edit: Toen ik uiteindelijk voor de monteur de meterkast open maakte zag ik weer een groen internet lampje op de experia-box. Monteur had nog niets gedaan, en kon op zijn telefoon zien dat de verbinding dus 15 minuten eerder 'vanzelf' hersteld was. Jammer van zijn trip, maar blij dat het weer werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door GHB363 op 30-10-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:09
Sinds vorige week heb ik een 4K abbonoment bij KPN.
Nu komt de decoder maar moeilijk uit de de slaapstand sochtends.
ELKE ochtend (nu 10 dagen) moet ik mijn decoder herstarten (stroom eraf)
start ik mijn decoder zonder stroom onderbreking krijg ik wel alle menus en gids te zien. Maar geen beeld en ook geen geluid.
Iemand al eerder mee te maken gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PappleD schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:57:
Sinds vorige week heb ik een 4K abbonoment bij KPN.
Nu komt de decoder maar moeilijk uit de de slaapstand sochtends.
ELKE ochtend (nu 10 dagen) moet ik mijn decoder herstarten (stroom eraf)
start ik mijn decoder zonder stroom onderbreking krijg ik wel alle menus en gids te zien. Maar geen beeld en ook geen geluid.
Iemand al eerder mee te maken gehad?
Heb je een standaard KPN setup? Dus aangesloten op de Experiabox? Of eigen apparatuur?
Met of zonder switches? Bedraad of via powerlines?

Wat meer informatie is wel nodig voor een analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
Ik heb de decoder aangesloten op een switch en daaraan de experiabox.
Alles via een draadje.
Heeft altijd goed gedraaid op de HD decoder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
PappleD schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:32:
Ik heb de decoder aangesloten op een switch en daaraan de experiabox.
Alles via een draadje.
Heeft altijd goed gedraaid op de HD decoder
Hoe is het exact aangesloten vanaf de ntu? ExperiaBox -> switch -> decoder of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
Ja exact zo! Ntu->experiabox->switch-decoder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
PappleD schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:40:
Ja exact zo! Ntu->experiabox->switch-decoder
Welke switch (merk, model) heb je? En werkt het wel als je de decoder rechtstreeks op de ExperiaBox aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
Vannochtend wederom hetzelfde probleem. Ook de andere decoder in het pakket heeft hetzelfde probleem.
Switch is een netgear gs108.
Direct op de Experiabox wordt lastig want alles ingebouwd. Vanavond maar even een directe lijn dwars door de huiskamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouassim
  • Laatst online: 23-05-2021
Ik heb een vraagje. Ik heb KPN Internet+TV glasvezel 500mbits besteld en nu willen ze een technische wijziging aanbrengen want anders gaat het allemaal niet optimaal werken. Ik had iemand van KPN Chat gesproken en die gaf aan dat er een zogenaamde NT kastje wordt geplaatst maar waarom wist hij zelf ook niet.

Weten jullie misschien waarom dit geplaatst wordt en wat het nut hiervan is? Het gaat hier overigens over een nieuwbouw appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat is een vrij nuttig kastje. Die zet je glasvezel signaal om in utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:23
Ouassim schreef op donderdag 2 november 2017 @ 01:58:
Ik heb een vraagje. Ik heb KPN Internet+TV glasvezel 500mbits besteld en nu willen ze een technische wijziging aanbrengen want anders gaat het allemaal niet optimaal werken. Ik had iemand van KPN Chat gesproken en die gaf aan dat er een zogenaamde NT kastje wordt geplaatst maar waarom wist hij zelf ook niet.

Weten jullie misschien waarom dit geplaatst wordt en wat het nut hiervan is? Het gaat hier overigens over een nieuwbouw appartement.
Waarschijnlijk ging het om een nieuwe NTU. Zie http://netwerkje.com/aansluiting
Wat voor NTU zit er nu? (Foto?)
Of heb je nog helemaal geen internet in je nieuwbouw appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ouassim schreef op donderdag 2 november 2017 @ 01:58:

Er zit nu niks anders dan een wit doosje zonder zichtbare aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorfindel76
  • Laatst online: 21-03 11:16
Afgelopen dinsdag overgestapt van onsbrabantnet naar kpn.

De tv gids is een hele verbetering maar met live pauzeren kunnen we bij enkele zenders niet meer vooruit spoelen.

Zeer irritant om alle reclames te moeten kijken. Hebben meer mensen hier last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jep. Als het is opgenomen werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Glorfindel76 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:53:

De tv gids is een hele verbetering maar met live pauzeren kunnen we bij enkele zenders niet meer vooruit spoelen.

Zeer irritant om alle reclames te moeten kijken. Hebben meer mensen hier last van ?
Dat is opgelegd vanuit die zenders. Kan kpn niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
Als je daar last van hebt kan je die zenders gewoon verbergen en dan heb je het probleem ook niet meer. ;-)
Ik vind dit zo'n verschrikkelijk irritante feature.
En als je wat probeert met terugspoelen ofzo na dan gaat het weer terug naar het begin van het programma, je moet en zal de reclames zien, liefst meerdere keren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Hmmbob schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:32:
Jep. Als het is opgenomen werkt het wel.
ook niet altijd

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wel als je pas terugkijkt als de live uitzending afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Welke zenders zijn dat? Ik heb het alleen met terugkijken via de groene knop bij bepaalde zenders, maar live pauzeren en opnames hebben hier op de zenders die ik bekijk gewoon spoelen.

Als ik het begin net mis dan neem ik het meestal gewoon op en kijk ik via de groene knop tot het eerste reclameblok. De vijf minuten tot het programma begint kan ik wel doorspoelen en zodra ik bij reclame kom schakel ik over naar mijn opname waar ik ook gewoon kan spoelen.
Hmmbob schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:17:
Als ik iets opneem gaat het ook goed, alleen als je verder spoelt dan de opname dan stopt ie (voor de opname is het dan 'afgelopen'), dan kan ik of de opname weer starten en niet meer spoelen over overschakelen naar live tv.

[ Voor 38% gewijzigd door |sWORDs| op 03-11-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tot een half jaar geleden kon je bij KPN geen RTL zenders terug kijken zonder te betalen. Elke uitzending kostte geld. Ik denk eigenlijk dat dat bij je oude OBN abonnement ook geen RTL kon kijken zonder per aflevering te betalen?
Sinds een half jaar is het dus zo dat je alle RTL programma's wel gratis terug kan kijken (via de gids) tot 7 dagen terug. Maar RTL is een commerciële omroep en heeft alleen reclames als inkomsten. Dus het compromis was dat je dan wel gratis terug kan kijken, maar dat je de reclames niet vooruit kan spoelen.

Overigens hoort het niet zo te zijn dat je bij live pauzeren en daarna doorspoelen verplicht reclames moet kijken. Bij mij werkt dat in ieder geval niet zo. Net nog getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 23:47
Barre73 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:20:
[...]
Tot een half jaar geleden kon je bij KPN geen RTL zenders terug kijken zonder te betalen. Elke uitzending kostte geld. Ik denk eigenlijk dat dat bij je oude OBN abonnement ook geen RTL kon kijken zonder per aflevering te betalen?
Was inderdaad bij OBN niet gratis, en Begin Gemist ook niet. Dat laatste is inmiddels wel gratis (viel me gisteren pas op, ik kijk niet zo vaak RTL :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Hmmbob schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:17:
nope, heb sommige uitzendingen wel eens dagen later terug willen maar doorspoelen ho maar. Wel heel zeldzaam overigens maar 100% zeker dat het gebeurd.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik deel je ergernis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:28

vr6-only

Blub Blub

Hoppa, KPN de snelste in Netflix Speedindex.

https://ispspeedindex.netflix.com/country/netherlands/

Een wassen neus test, eens. Maar aangezien het zo'n heisa veroorzaakte toen Ziggo het werd, dacht ik: Even posten.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aijt
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:06
Ik hoop dat ik niet de enige ben, maar volgensmij is er een storing bij kpn ipv4 gerelateerd.
https://tweakers.net/ext/f/d87xXKu6TtzCiGQqegcuaLrb/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Ik heb vanavond een Google Wifi 3 pack gekocht. Werkt perfect. Vrouw wilde het voor de verschillende parental control opties. Ik heb alle 3 de access points bedraad aangesloten, dus het mesh deel wordt niet gebruikt (werkt wel)

Echter 1 klein probleempje. KPN IP-TV werkt niet meer. Beneden werkt het wel, maar boven niet, want boven zit achter de Google Wifi (wel bedraad) De setup is dus als volgt

Experia V8 --- Google Wifi --- Simpele switch, --- KPN Motorola IPTV STB boven (werkt wel)
--- KPN Motorola IPTV STB beneden (werkt wel)

Ik heb ook al geprobeerd de STB rechtstreeks op de Google Wifi aan te sluiten. Dan krijg je Experia V8 --- Google Wifi ---- KPN STB ... Alles is bedraad, maar de kwaliteit van het beeld stort helemaal in.

Heeft iemand nog een briljant idee of kan ik terug naar Coolblue met deze doosjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Raindeer schreef op donderdag 9 november 2017 @ 00:38:
Ik heb vanavond een Google Wifi 3 pack gekocht. Werkt perfect. Vrouw wilde het voor de verschillende parental control opties. Ik heb alle 3 de access points bedraad aangesloten, dus het mesh deel wordt niet gebruikt (werkt wel)

Echter 1 klein probleempje. KPN IP-TV werkt niet meer. Beneden werkt het wel, maar boven niet, want boven zit achter de Google Wifi (wel bedraad) De setup is dus als volgt

Experia V8 --- Google Wifi --- Simpele switch, --- KPN Motorola IPTV STB boven (werkt wel)
--- KPN Motorola IPTV STB beneden (werkt wel)

Ik heb ook al geprobeerd de STB rechtstreeks op de Google Wifi aan te sluiten. Dan krijg je Experia V8 --- Google Wifi ---- KPN STB ... Alles is bedraad, maar de kwaliteit van het beeld stort helemaal in.

Heeft iemand nog een briljant idee of kan ik terug naar Coolblue met deze doosjes?
I checked with wifi care team over chat, they confirmed that there is no support for IGMP snooping/multicasting on the Google Wifi/OnHub
Switch voor de Google WIFI plaatsen met IGMP snooping waar ook de STB in gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 09-11-2017 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Ja die had ik ook gevonden. Ik meende dat het alleen gold voor router als je geen experiabox wilde, maar is dus nodig in hele LAN :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Raindeer schreef op donderdag 9 november 2017 @ 01:08:
[...]

Ja die had ik ook gevonden. Ik meende dat het alleen gold voor router als je geen experiabox wilde, maar is dus nodig in hele LAN :-(
Het beste is om in het hele stuk van router tot STB’s IGMP Snooping te hebben, maar met name voor AP’s en langzame devices. Mocht een (builtin) switch IGMP snooping hebben en zit op een aftakking geen STB dan is het daar niet nodig. Ook op stukken waar geen trage devices zitten kan het niet veel kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Het lijkt er op dat ik meer UTP moet trekken. Als ik boven 2 UTP kabels heb ipv 1 dan kan ik de STB rechtstreeks op experiabox V8 stoppen. Dan heb ik beide STBs rechtstreeks en de rest via Google WiFi. BTW de Google WiFi app is echt heerlijk in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:23
Raindeer schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:42:
Het lijkt er op dat ik meer UTP moet trekken. Als ik boven 2 UTP kabels heb ipv 1 dan kan ik de STB rechtstreeks op experiabox V8 stoppen. Dan heb ik beide STBs rechtstreeks en de rest via Google WiFi. BTW de Google WiFi app is echt heerlijk in gebruik
Of op die ene UTP kabel een goede Switch (bv de Netgear GS105E) aansluiten en dan daarop de Wifi extender plus de STB. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Switek schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:10:
[...]

Of op die ene UTP kabel een goede Switch (bv de Netgear GS105E) aansluiten en dan daarop de Wifi extender plus de STB. Werkt prima.
Nee, dat werkt niet.

Dat had ik, met zelfs twee switchjes en een Linksys boven in Bridge mode en dan de Linksys en de Experia dezelfde naam en password. Dat werkte best goed.

Maar het doet niet de handover tussen boven en beneden, het doet niet content filtering, het heeft geen wifi pauze knop etc. De Google Wifi doet dat allemaal wel en dat wil de vrouw graag. En wat zij wil, dat probeer ik te regelen. Echter doordat de Google Wifi in je packets kijkt en daar leuke dingen mee doet, in plaats van ze ongezien door te geven zoals bij de Netgear GS105A loopt ie vast. Zoals de heren hierboven al zeiden, IGMP.

Het komt er gewoon op neer dat ik overschat heb wat je met routers in je netwerk kunt doen als je ook KPN IPTV wilt. Dus ik moet de router bypassen en de STB rechtstreeks op de Experia aansluiten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Hmz, vandaag even met afdeling opzeggingen gebeld voor een verlengingsaanbod maar het bleef nu steken op 3 keer 15 korting.. Terwijl ik vorig jaar 12 maanden a 17,50 500 Mbit upgrade gekregen had

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Raindeer schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:31:
[...]
Nee, dat werkt niet.

Dat had ik, met zelfs twee switchjes en een Linksys boven in Bridge mode en dan de Linksys en de Experia dezelfde naam en password. Dat werkte best goed.

Maar het doet niet de handover tussen boven en beneden, het doet niet content filtering, het heeft geen wifi pauze knop etc. De Google Wifi doet dat allemaal wel en dat wil de vrouw graag. En wat zij wil, dat probeer ik te regelen. Echter doordat de Google Wifi in je packets kijkt en daar leuke dingen mee doet, in plaats van ze ongezien door te geven zoals bij de Netgear GS105A loopt ie vast. Zoals de heren hierboven al zeiden, IGMP.

Het komt er gewoon op neer dat ik overschat heb wat je met routers in je netwerk kunt doen als je ook KPN IPTV wilt. Dus ik moet de router bypassen en de STB rechtstreeks op de Experia aansluiten. 8)7
Ok, maar met de E versie van je Netgear zou het wel moeten werken. Althans hier wel icm met 2 ubiquiti AP's. Inderdaad geen TV en/of wifi met een simpele unmanaged router.

[ Voor 5% gewijzigd door Switek op 10-11-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Switek schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:53:
[...]

Ok, maar met de E versie van je Netgear zou het wel moeten werken. Althans hier wel icm met 2 ubiquiti AP's. Inderdaad geen TV en/of wifi met een simpele unmanaged router.
Ok, Ik probeer te begrijpen hoe dat werkt. Er is een experia waar een TV-signaal op binnenkomt. Deze heeft 4-Ethernetpoorten. Op een van deze poorten sluit ik de Netgear aan. Dan sluit ik de Google Wifi op de Netgear aan en dan de TV op de Google Wifi en dan werkt het wel?

Of doe ik na de Experia eerst de Google Wifi en dan de Netgear en dan de TV?

Of moet ik beneden een netgear zetten, daar de Google wifi op aansluiten die weer teruglussen in de netgear en dan twee aparte vlans erop zetten, deze naar boven sturen en dan daar weer een netgear om de VLANs uitelkaar te halen en de TV op de ene en de wifi op de andere?

Let wel, er is maar 1 UTP kabel op dit moment naar boven toe en de Google Wifi wil router zijn. De twee andere basestations moeten dus downstream van de primaire zitten.

Tot nu toe denk ik dat ik meer UTP nodig heb, maar als jij me zegt dat ik met 1 kabel van beneden naar boven dit werkend krijg, dan zou ik heel blij zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
Engineer schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:49:
Inmiddels is KPN bezig z'n klantenbestand van Onsbrabantnet over te hevelen naar KPN zelf. Van de week een brief gehad, het aanbod was het eerste jaar 35 euro per maand voor exact hetzelfde pakket. Deze heb ik geaccepteerd. De dag erop kreeg ik een e-mail waarin staat dat ik 41.50 inclusief korting moet gaan betalen, plus eenmalig 35 euro aansluit kosten waarover eerder niks gezegd werd.

Deze ervaring doet me weer erg denken aan de UPC helpdesk voordat ik overstapte naar Onsbrabantnet.. :)

Ik kan het niet geloven dat zo'n groot bedrijf moeite heeft met de afgesproken bedragen na te komen.

[afbeelding]
Al hoe vervelend KPN ook kan zijn, contracten weten ze vaak wel te honoreren. Je hebt hier een heldere casus, dus ik zou contact opnemen met de service desk en ze met hun eigen mail om de oren slaan. En mochten ze wel vervelend doen, dan kun je het altijd nog eens gebruiken om ons kantongerecht systeem in actie te zien :-) Maar de kans is groot dat na jouw bericht hier en een mailtje, er een follow-up met excuses komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
Raindeer schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:52:
[...]

Ok, Ik probeer te begrijpen hoe dat werkt. Er is een experia waar een TV-signaal op binnenkomt. Deze heeft 4-Ethernetpoorten. Op een van deze poorten sluit ik de Netgear aan. Dan sluit ik de Google Wifi op de Netgear aan en dan de TV op de Google Wifi en dan werkt het wel?

Of doe ik na de Experia eerst de Google Wifi en dan de Netgear en dan de TV?

Of moet ik beneden een netgear zetten, daar de Google wifi op aansluiten die weer teruglussen in de netgear en dan twee aparte vlans erop zetten, deze naar boven sturen en dan daar weer een netgear om de VLANs uitelkaar te halen en de TV op de ene en de wifi op de andere?

Let wel, er is maar 1 UTP kabel op dit moment naar boven toe en de Google Wifi wil router zijn. De twee andere basestations moeten dus downstream van de primaire zitten.

Tot nu toe denk ik dat ik meer UTP nodig heb, maar als jij me zegt dat ik met 1 kabel van beneden naar boven dit werkend krijg, dan zou ik heel blij zijn
Ik lees inderdaad net dat je de Google wifi niet als accespoint kunt gebruiken als je ook gebruik wilt maken van Mesh. Weet niet of het dan gaat werken zoals je schetst. Wil je het jezelf makkelijk maken kies dan niet voor meerdere routers in je netwerk (Experia plus Google). Maar zelfs in het geval van 1 lan kabel waarop je de switch aansluit moet het volgens mij nog steeds werken. Op deze switch sluit je dan ook de TV-box en de Google wifi aan. Allebei dus met een eigen kabel naar de switch. Als je mobiele apparatuur zal dan ip adressen uitgedeeld krijgen van de Google wifi units. Misschien wifi op de experiabox nog even uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scare360
  • Laatst online: 19-08 16:50
Raindeer schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:55:
[...]

Al hoe vervelend KPN ook kan zijn, contracten weten ze vaak wel te honoreren. Je hebt hier een heldere casus, dus ik zou contact opnemen met de service desk en ze met hun eigen mail om de oren slaan. En mochten ze wel vervelend doen, dan kun je het altijd nog eens gebruiken om ons kantongerecht systeem in actie te zien :-) Maar de kans is groot dat na jouw bericht hier en een mailtje, er een follow-up met excuses komt.
Goed verhaal maar ze doen niks. Ik zou dus volgens het houdoe & welkom voorstel eerste jaar 44,- en daarna 49,- gaan betalen. Volgens het contract 51,50 + 35,- aansluit. De contractafdeling wilde 2,50 korting geven omdat ik vervelend was, dan maar een mailtje naar opzeggen@knp.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 115% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 21:15
Wat me opvalt aan alle KPN Glasvezel configuraties voor Ubiquiti USG of Edgerouters is dat ze geschreven zijn met als netwerk topologie:

glasvezel
|
NT
|
WAN USG/ER
|
LAN1 (vlan4:iptv + vlan6:inet) -> switch en verder het LAN in
LAN2 (vlan7: voip telefonie) -> experiabox -> telefoon

Daarbij is de bridging van vlan7 naar LAN2 ('gelabelled VOIP') vaak een ondergeschoven kindje, vaste lijn is 'uit'.

Het is mij onduidelijk waarom er nergens een configuratie beschreven wordt waarbij het VLAN4 enVLAN7 verkeer afgesplitst over LAN2 naar de experiabox wordt geleid, en alleen het VLAN6 verkeer naar een switch en het 'normale' lan. Ik zou het, denk ik, zo willen inrichten:

glasvezel
|
NT
|
WAN USG/ER
|
LAN1 (vlan6: inet) -> switch en verder het LAN in met wifi access points
LAN2 (vlan 4: iptv + vlan7: voip telefonie) -> experiabox -> telefoon & tv's

Zijn er redenen waarom dit niet kan werken, of waarom het een dom idee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scare360
Engineer schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:13:
Edit; Update betreft de aansluit kosten:

[...]

De 7.50 zijn ze nog over bezig, maar lijkt ook goed te komen. Kennelijk zijn ze een beetje rommelig geweest in het samenstellen van hun e-mail.
Bij mij wilde ze de 2,50 korting geven net als voor nieuwe klanten. Op zich redelijk maar niet netjes gezien op de houdoe & welkom site staat:
De waarde van het pakket is hoger, doordat u € 7,50 korting krijgt op sneller internet Deze korting ontvangt u, zolang uw abonnement loopt.
Wilde ze niet in meebewegen. Prima dan zoek ik iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:45
devslashnull schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:09:
Wat me opvalt aan alle KPN Glasvezel configuraties voor Ubiquiti USG of Edgerouters is dat ze geschreven zijn met als netwerk topologie:

glasvezel
|
NT
|
WAN USG/ER
|
LAN1 (vlan4:iptv + vlan6:inet) -> switch en verder het LAN in
LAN2 (vlan7: voip telefonie) -> experiabox -> telefoon

Daarbij is de bridging van vlan7 naar LAN2 ('gelabelled VOIP') vaak een ondergeschoven kindje, vaste lijn is 'uit'.

Het is mij onduidelijk waarom er nergens een configuratie beschreven wordt waarbij het VLAN4 enVLAN7 verkeer afgesplitst over LAN2 naar de experiabox wordt geleid, en alleen het VLAN6 verkeer naar een switch en het 'normale' lan. Ik zou het, denk ik, zo willen inrichten:

glasvezel
|
NT
|
WAN USG/ER
|
LAN1 (vlan6: inet) -> switch en verder het LAN in met wifi access points
LAN2 (vlan 4: iptv + vlan7: voip telefonie) -> experiabox -> telefoon & tv's

Zijn er redenen waarom dit niet kan werken, of waarom het een dom idee is?
Doordat de iptv kastjes niet naar het internet kunnen werkt Netflix etc niet op de kastjes. Dit is natuurlijk een afweging of je dat wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 21:15
incomer schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:52:
[...]
Doordat de iptv kastjes niet naar het internet kunnen werkt Netflix etc niet op de kastjes. Dit is natuurlijk een afweging of je dat wilt gebruiken.
Ah...ik heb intussen elders een klacht van iemand anders gelezen die via een managed switch het vlan4 en vlan7 verkeer naar de experiabox had gebracht, en vlan6 naar een eigen router, en die had last van zenders die af en toe op zwart gingen. De reactie op zijn klacht was dat de iptv kastjes een DNS query moeten kunnen doen, en dus bij het 'normale' internet.

Ik vind het wel vreemd dat die kastjes kennelijk dan weet hebben van beide vlan4 en vlan6. In de huidige OnsBrabantNet situatie is internet en iptv strikt gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Lol. Ik tik net in het Ubiquiti topic dat ik issues had met DNS en de IPTV kastjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heeft iemand een werkende Edgerouter Lite setup met zowel Ziggo als KPN glas (Dual Wan)?

ETH0 - Ziggo
ETH1 - LAN (meerdere VLANs)
ETH2 - KPN

Eigenlijk wil een Fail over maken met als primary KPN Glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
supermlt schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 23:12:
Heeft iemand een werkende Edgerouter Lite setup met zowel Ziggo als KPN glas (Dual Wan)?

ETH0 - Ziggo
ETH1 - LAN (meerdere VLANs)
ETH2 - KPN

Eigenlijk wil een Fail over maken met als primary KPN Glas.
Met of zonder IPTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scare360
Bij mij precies zo. Maandag eens vragen wat juridisch mogelijk is. Ik heb mijn 14 dagen bedenktijd alvast gebruikt en mijn bestelling geannuleerd.

Nu puzzelen welke provider want KPN heeft haar monopolie goed voor elkaar hier.
Pagina: 1 ... 69 ... 95 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie