[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 95 Laatste
Acties:
  • 764.814 views

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mtr33 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:51:
[...]

[...]

De Experiabox dient eigenlijk enkel als modem (verbinding met WLAN) met daarachter een eigen router voor het LAN. Helaas komen de kabels niet goed uit om in deze router te kunnen, maar direct in de v8. Hierdoor heeft alles 'gewoon' verbinding met internet e.d., maar is op de TVs in de Experia de NAS niet te benaderen. Ik neem aan doordat de eerste een IP krijgt van de Experia en de laatste een IP van de router. Liefst verander ik zo weinig mogelijk in de config, aangezien de rest nu (eindelijk) lekker werkt. Vandaar min vraag of het überhaupt kan.
De experiabox is geen modem. Maar een "heel veel dingen in 1 box" waaronder een router maar geen modem. Maar deze discussie is al vaker geweest. Laten we niet verder ermee gaan.

Als ik jou was zal ik die tweede router (waarschijnlijk ook een "alles in 1 ding") vervangen voor een switch.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Biedt KPN op een of andere manier de mogelijkheid om via de Experia Box een soort van thuis-GSM-netwerk op te zetten? Mijn mobiele ontvangst in huis is om te huilen terwijl er buiten signaal genoeg is. 1 op de 3 inkomende gesprekken gaan tegenwoordig automatisch door naar voicemail. Het gekke is dat ik tot een paar maanden terug binnen 2-3 streepjes had.

De reden dat ik het in het glasvezeltopic heb geplaatst, is omdat Vodafone in het verleden een soort van add on aanbood die volgens mij aan het modem zat en waarmee een deel van de internetverbinding(?) gebruikt werd om het mobiele belsignaal in huis te versterken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:13
coelho schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:55:
[...]Het gekke is dat ik tot een paar maanden terug binnen 2-3 streepjes had.[...]
De masten worden nog wel eens gedraaid als ze denken dat de dienstverlening daardoor beter wordt. Als ze dan van jouw huis weg worden gedraaid ben je de sjaak :)
[...]
De reden dat ik het in het glasvezeltopic heb geplaatst, is omdat Vodafone in het verleden een soort van add on aanbood die volgens mij aan het modem zat en waarmee een deel van de internetverbinding(?) gebruikt werd om het mobiele belsignaal in huis te versterken.
Dat is een femtocell. Zakelijk bied KPN dat dacht ik wel aan, maar niet aan mensen met een consumentenabbo. Die dingen kan je overigens gewoon op ieder netwerk aansluiten, dacht ik. Dus je kan een Vodafone femtocell gewoon gebruiken via een KPN of Ziggo lijn. Ze worden ook niet rechtstreeks op de modem aangesloten, maar kunnen overal in het netwerk worden gehangen, zolang ze maar verbinding met buiten kunnen hebben.

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:13
@Barre73: bedankt voor de reactie. Dat was mijn eerste gedachte ook, maar bij het uitzetten van DCHP op de router bleef de TV de NAS niet zien. Ik zal het nogmaals proberen en even checken of ze dan wel in dezelfde range zitten (geheel vergeten de eerste keer) en of ik de kabel wel uit de WAN had gehaald (goede toevoeging).
coelho schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:55:
Biedt KPN op een of andere manier de mogelijkheid om via de Experia Box een soort van thuis-GSM-netwerk op te zetten? Mijn mobiele ontvangst in huis is om te huilen terwijl er buiten signaal genoeg is. 1 op de 3 inkomende gesprekken gaan tegenwoordig automatisch door naar voicemail. Het gekke is dat ik tot een paar maanden terug binnen 2-3 streepjes had.

Dat gaat KPN niet aanbieden omdat ze al druk bezig zijn met "bellen via WiFi" waarbij je mobiele telefoon binnenshuis je KPN WiFi netwerk gebruikt en buiten het mobiele netwerk.
Stond voor 2017 in de planning (info februari) volgens het KPN forum.
Daarnaast kan je nu met de goede telefoon ook bellen via 4G, Volte geheten. Als jouw telefoon dat kan, werkt dat misschien beter bij jou thuis?
Zie daarvoor: https://forum.kpn.com/mob...ellen-via-4g-volte-432706
Caelorum schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:20:

Dat is een femtocell. Zakelijk bied KPN dat dacht ik wel aan, maar niet aan mensen met een consumentenabbo. Die dingen kan je overigens gewoon op ieder netwerk aansluiten, dacht ik. Dus je kan een Vodafone femtocell gewoon gebruiken via een KPN of Ziggo lijn. Ze worden ook niet rechtstreeks op de modem aangesloten, maar kunnen overal in het netwerk worden gehangen, zolang ze maar verbinding met buiten kunnen hebben.
Ja, zo'n soort femtocell kan je op elke internetverbinding aansluiten. Maar je kan die Vodafone femtocell dan weer niet inzetten voor KPN dekking. Ze hebben wel een registratie nodig in het netwerk van de betreffende operator.

[ Voor 23% gewijzigd door Barre73 op 24-08-2017 19:13 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Caelorum
  • Laatst online: 13:13
@Barre73 dank je voor de verduidelijking. Zag dat ik daar inderdaad niet zo duidelijk over was.

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42
Worden er nog steeds aanbiedingen / verlengingen gedaan aan bestaande klanten?
Ik sta voor een verhuizing en via webcare was er niks mogelijk.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:46
mrfatmen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:13:
Worden er nog steeds aanbiedingen / verlengingen gedaan aan bestaande klanten?
Ik sta voor een verhuizing en via webcare was er niks mogelijk.
Zo niet, dan overstappen naar XS4all, ben je nieuwe klant en krijg je dus ook korting plus de extra's zoals half jaar hoge internetsnelheid (ja OOK de upload!) gratis WiFi versterker, gratis data SIM kaart met 500MB per maand en je behoudt de KPN compleet korting als je een mobiel KPN abo hebt.
Daarbij een modem die beter in te stellen valt dan de Experiabox.
Bevalt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Barre73 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:10:
[...]

Dat gaat KPN niet aanbieden omdat ze al druk bezig zijn met "bellen via WiFi" waarbij je mobiele telefoon binnenshuis je KPN WiFi netwerk gebruikt en buiten het mobiele netwerk.
Stond voor 2017 in de planning (info februari) volgens het KPN forum.
Daarnaast kan je nu met de goede telefoon ook bellen via 4G, Volte geheten. Als jouw telefoon dat kan, werkt dat misschien beter bij jou thuis?
Zie daarvoor: https://forum.kpn.com/mob...ellen-via-4g-volte-432706
Mijn telefoon staat in het lijstje. Meteen aangezet. Had er nog niet eerder van gehoord, dus dank je wel! Ik ben benieuwd of daarmee het bereik ook omhoog gaat, maar dat weet ik als het goed is over 24 uur (want zo lang schijnt het te duren voordat het werkt na het aanpassen van de instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08-2024

mswp

Wie Niet?

Van de week een telefoontje van KPN. Jij wij willen graag langskomen om te kijken of uw netwerk stabieler kan, wij plaatsen ook gelijk de V10.

Prima breng die V10 maar, check het wifi signaal ook maar even, is toch niks spannends aan thuis.

Ik zie mogelijkheden :)

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:28

vr6-only

Blub Blub

coelho schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 00:52:
[...]

Mijn telefoon staat in het lijstje. Meteen aangezet. Had er nog niet eerder van gehoord, dus dank je wel! Ik ben benieuwd of daarmee het bereik ook omhoog gaat, maar dat weet ik als het goed is over 24 uur (want zo lang schijnt het te duren voordat het werkt na het aanpassen van de instellingen).
Bereik kun je direct controleren door te kijken of je nu al ontvangst hebt op 4G. Daar gaat VoLTE niets aan veranderen verder. Betere bereik komt door het gebruik van lagere frequenties voor 4G, waardoor de signalen beter doordringen tot gebouwen.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
vr6-only schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:38:
[...]

Bereik kun je direct controleren door te kijken of je nu al ontvangst hebt op 4G. Daar gaat VoLTE niets aan veranderen verder. Betere bereik komt door het gebruik van lagere frequenties voor 4G, waardoor de signalen beter doordringen tot gebouwen.
Zodra ik mijn wifi uitzet binnenshuis, schakel ik automatisch naar 4G. Ik bedoelde meer dat ik benieuwd ben of ik dan ook meer ontvangststreepjes ga krijgen. Nu gebeurt het regelmatig dat er 'geen signaal' staat waardoor mensen direct mijn voicemail krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coelho schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:20:
[...]

Zodra ik mijn wifi uitzet binnenshuis, schakel ik automatisch naar 4G. Ik bedoelde meer dat ik benieuwd ben of ik dan ook meer ontvangststreepjes ga krijgen. Nu gebeurt het regelmatig dat er 'geen signaal' staat waardoor mensen direct mijn voicemail krijgen.
Maar dat bedoelde de vorige spreker ook. Je kan nu al kijken hoeveel 4G streepjes je hebt in huis. Of je nu wel of niet al kan bellen via 4G.
De reden dat ik dit voorstelde was dat je misschien wel voldoende 4G dekking hebt maar hele slechte 2G/3G. Tot voor kort had je voor gesprekken dan een probleem want daarvoor is 2G of 3G nodig. Dan kan je wel lekker internetten op je 4G signaal maar niet bellen. Met VoLTE kan dat dan wel.

Maar als je met 4G ook geen of bijna dekking binnenshuis hebt gaat dit niet jouw probleem oplossen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 10:27
Even een vraagje, misschien dat jullie dat weten...

Ik heb KPN Glas 500Mbit en draai al een tijdje een eigen mailserver.
Deze heb ik ingesteld om de outbound smarthost van KPN te gebruiken (smtp.kpnmail.nl)

Nu moest ik voor m'n werk e.e.a. testen op onze publieke port 25 en tot mijn (zeer) grote verbazing kon ik vanaf mijn consumenten lijn rechtstreeks naar de mailserver van m'n werk verbinden.

Heeft KPN dit onlangs open gezet of ben ik een bijzonder geval bij KPN?

Ik kan namelijk even niet zo snel vinden of KPN hier een beleidsverandering in heeft doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
Dat werkte een flink aantal maanden geleden ook al. Maar het was ooit anders inderdaad, wanneer precies is mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extricate.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Heb sinds kort ook 500Mbit pakker van KPN (internet only) en het bevalt me goed, ik krijg de snelheden die ik krijg ook de daadwerkelijke 500Mbit over de kabel en ook het wifi van de Experiabox V10 werkt top.

Enige jammere vind ik nog steeds dat ze nog steeds geen Gbit pakketten aanbieden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:49
Is er iemand hier die bij KPN via glasvezel de glas kanalen al op voorkeuze 1 tot en met 1x hebben zitten i.p.v. van de SD kanalen? Een kennis van mij is overgestapt naar XS4ALL vorige week en het verbaasde mij dat de SD kanalen nog op 1 tot en met 1x zitten. Volgens de monteur zou het bij KPN wel geregeld zijn en "zou" XS4ALL nog even willen wachten totdat het goed werkt bij KPN...

[ Voor 1% gewijzigd door Zapp-it op 28-08-2017 16:00 . Reden: Verbinding via glasvezel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Zapp-it schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:57:
Is er iemand hier die bij KPN via glasvezel de glas kanalen al op voorkeuze 1 tot en met 1x hebben zitten i.p.v. van de SD kanalen? Een kennis van mij is overgestapt naar XS4ALL vorige week en het verbaasde mij dat de SD kanalen nog op 1 tot en met 1x zitten. Volgens de monteur zou het bij KPN wel geregeld zijn en "zou" XS4ALL nog even willen wachten totdat het goed werkt bij KPN...
Als het goed is zijn er al wel glasvezel klanten die de betere zenders op 1 hebben inderdaad maar niet allen.
tmaniac schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:21:
Even een vraagje, misschien dat jullie dat weten...

Ik heb KPN Glas 500Mbit en draai al een tijdje een eigen mailserver.
Deze heb ik ingesteld om de outbound smarthost van KPN te gebruiken (smtp.kpnmail.nl)

Nu moest ik voor m'n werk e.e.a. testen op onze publieke port 25 en tot mijn (zeer) grote verbazing kon ik vanaf mijn consumenten lijn rechtstreeks naar de mailserver van m'n werk verbinden.

Heeft KPN dit onlangs open gezet of ben ik een bijzonder geval bij KPN?

Ik kan namelijk even niet zo snel vinden of KPN hier een beleidsverandering in heeft doorgevoerd.
Dit kan al relatief lang. Dit gebeurde eind 2015. Consumenten zijn hier niet actief over geinformeerd maar het was wel te lezen op o.a. Gathering of Tweakers en het KPN Forum. Bedrijven die actief de oude smarthosts gebruikten zijn actief geinformeerd en bijna alle smarthosts zijn uitgeschakeld. Volgensmij is alleen mail/smtp.kpnmail.nl nog actief met (en zonder?) authenticatie.
De reden was vooral dat de kpnmail servers nogal snel geblacklist werden door alle spam

Het enige nadeel is dat Spamhaus (ben ik overigens geen fan van) veel KPN adressen nog geblacklist hebt. Deze kan je eventueel zelf verwijderen via hun site maar bij een aantal adressen komt deze automatisch terug. Daar loopt een topic over op het KPN Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
RobinF schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:23:
[...]
Als het goed is zijn er al wel glasvezel klanten die de betere zenders op 1 hebben inderdaad maar niet allen.
Vandaar mijn vraag of er hier tweakers zijn die kunnen bevestigen dat ze de glas kanalen op 1 tot en met 1x hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zapp-it schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:57:
Niemand zal glaskanalen (de 66x serie) op 1 krijgen. Alleen de gewone HD zenders uit de 700 serie worden omgezet naar de lage kanaalnummers.
En die monteur heeft gelijk. KPN doet het langzaam en gefaseerd. Maar op welke basis is onduidelijk. Gaat niet regionaal in ieder geval.
Maar ik zie het bij veel mensen al hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
Barre73 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:13:
[...]

Niemand zal glaskanalen (de 66x serie) op 1 krijgen. Alleen de gewone HD zenders uit de 700 serie worden omgezet naar de lage kanaalnummers.
En die monteur heeft gelijk. KPN doet het langzaam en gefaseerd. Maar op welke basis is onduidelijk. Gaat niet regionaal in ieder geval.
Maar ik zie het bij veel mensen al hoor.
Just talking ;) Die kennis is overgestapt van Telfort (oud portaal netwerk, je weet wel, VLAN's niet van gehoord :) ) waar Amino's werden gebruikt en het daar wel kon dat de glas kanalen op 1.x staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zapp-it schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:30:
[...]

Just talking ;) Die kennis is overgestapt van Telfort (oud portaal netwerk, je weet wel, VLAN's niet van gehoord :) ) waar Amino's werden gebruikt en het daar wel kon dat de glas kanalen op 1.x staan.
Ja, ik weet precies wat je bedoelt. Daar hadden ze geen aparte glaskanalen. Alle HD kanalen stonden op normale nummers en waren automatisch in de beste bandbreedte (12,5 Mbit).
Maar helaas.... Dat zal nog wel een tijd duren voordat KPN zover is.

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:12
Hallo,

Wij hebben een nieuwe woning gekocht, zelfde plaats, andere wijk. De huidige bewoner heeft een vaag verhaal dat Ziggo op hun adres problematisch is, heel veel haperingen en wegvallend internet, dat Ziggo meerdere malen geprobeerd heeft t te fixen, maar helaas, problemen bleven aan.
Dus hebben wij besloten bij de verhuizing over te stappen van ons huidige Ziggo naar KPN Glasvezel (zit nog in dubio tussen 100/100 of 500/500).
Nu zijn mijn glasvezel ervaringen behoorlijk gedateerd, wij hebben het iets meer als 2 jaar gehad na de intoductie (50/50) tot er problemen kwamen en regfiber ons 8 dagen zonder telefoon, tv en internet liet zitten :-/
Onze provider was toen geen KPN, de opstelling was toen: twee ethernet kabels kwamen van het kastje van de provider, 1x enkel voor de IPTV (moest je bij hen een kastje voor kopen) en 1x voor internet.
Na wat spitten begrijp ik dat dat niet meer zo werkt, of moeten er toch twee Ethernet kabels naar het TV meubel?
Er vanuit gaande dat dit niet meer zo is, dan had ik de volgende opstelling in gedachte:
Modem----(managed?) 8 poort switch bij tv meubel voor TV, Receiver, DVD, HTPC, KPN TV kastje (uhd?)
\------ Boven verdieping (managed?) switch voor PC & Printer + eventuele Range Extender/AP

Is dit redelijk? En: Heb ik managed switches nodig (om het TV signaal IP gekakel weg te houden bij de andere apparaten)?
Als ik managed switches nodig heb, is de https://tweakers.net/pricewatch/391676/zyxel-gs1900-8.html dan een goede keuze ivm IPTV?
O ja, en wat is de visie over het hangen van mijn https://tweakers.net/pric.../asus-rt-ac66u-zwart.html achter het KPN spul, bij Ziggo deed ik dit omdat de WiFi van ziggo knudde was, en ik mij veiliger voelde achter een apparaat waar ik zelf al mijn instellingen van kan regelen..

Alvast bedankt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RoosW : volgens mij worden veel van je vragen alhier: http://netwerkje.com/ beantwoord!

En, als je de tijd neemt, zijn in dit topic [KPN Glasvezel] en in [XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie vrijwel alle bijzonderheden en details te vinden!
Technisch zijn de producten van KPN en Xs4all vrijwel hetzelfde.
Xs4all levert echter wel een beter (FRITZ!Box) device dan KPN (Experiabox), en daarnaast nog wat technische detailverschillen op het gebied van IPv4/IPv6, (AMS-IX) routering en VoIP/SIP.

[ Voor 87% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2017 15:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

Hoi allen, ik overweeg een overstap van Ziggo naar KPN (glas 500/500 met tv en telefonie) en vraag me af wat jullie ervaringen zijn met de overstapservice? Ze geven op de website aan dat je "altijd" online blijft tijdens de overstap, wat in mijn ogen zou betekenen dat de KPN service werkend wordt opgeleverd voordat de Ziggo service wordt afgesloten, maar ik zou graag weten of iemand hiervan ook gebruik heeft gemaakt en wat de ervaring zijn.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ener103
  • Laatst online: 18-09 21:46
je wordt pas bij Ziggo wordt afgesloten als je bij KPN bent aangesloten. En dan hou je nog ongeveer 1week signaal. Schijnt onderlinge afspraken te zijn aldus KPN-klantenservice. Ik heb wel gebruik gemaakt van opzeg/overstap service van KPN.
Ik weet niet hoe het zit als je zelf alles regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Locke_ schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:15:
Hoi allen, ik overweeg een overstap van Ziggo naar KPN (glas 500/500 met tv en telefonie) en vraag me af wat jullie ervaringen zijn met de overstapservice? Ze geven op de website aan dat je "altijd" online blijft tijdens de overstap, wat in mijn ogen zou betekenen dat de KPN service werkend wordt opgeleverd voordat de Ziggo service wordt afgesloten, maar ik zou graag weten of iemand hiervan ook gebruik heeft gemaakt en wat de ervaring zijn.
Dat heeft bij mij prima gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Ik probeer mijn EB10 te vervangen door mijn Ubiquiti Edge Router Lite, met werkende IPTV etc.

Hier is al veel over geschreven, ook op dit forum en ik heb geprobeerd me daar zoveel mogelijk in te verdiepen.

Ik ben geen netwerk expert, maar op dit moment probeer ik de instellingen die her en der worden voorgesteld te begrijpen ipv enkel te copieren. Dat omdat er zoveel inconsistentie is tussen de verschillende guides dat ik dacht dat begrip van de zaak me misschien zou helpen tot een goede configuratie te komen.

Hetgeen me nu het meeste verward is de static-route naar 213.75.112.0/21. Deze komt in bijna alle guides terug en de meeste zijn het er inmiddels wel over eens dat er een script nodig is om de next-hop van deze route op het router-ip te zetten. Dit gebrijp ik niet. Wat voegt het toe om de next-hop van een route op je router-ip te zetten. Je router is toch gewoon je default-gateway? Dat is toch altijd waar een packet naartoe gaat als een adres niet binnen je netwerk gevonden kan worden? Zonder die static route gaat een pakket naar 213.75.112.0/21 uiteindelijk toch ook gewoon via je router naar het internet?

De vraag is vast op een of andere manier ontzettend dom, maar kan iemand hier een beetje licht op werpen?

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RickN schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:34:
Ik probeer mijn EB10 te vervangen door mijn Ubiquiti Edge Router Lite, met werkende IPTV etc.

Hier is al veel over geschreven, ook op dit forum en ik heb geprobeerd me daar zoveel mogelijk in te verdiepen.

Ik ben geen netwerk expert, maar op dit moment probeer ik de instellingen die her en der worden voorgesteld te begrijpen ipv enkel te copieren. Dat omdat er zoveel inconsistentie is tussen de verschillende guides dat ik dacht dat begrip van de zaak me misschien zou helpen tot een goede configuratie te komen.

Hetgeen me nu het meeste verward is de static-route naar 213.75.112.0/21. Deze komt in bijna alle guides terug en de meeste zijn het er inmiddels wel over eens dat er een script nodig is om de next-hop van deze route op het router-ip te zetten. Dit gebrijp ik niet. Wat voegt het toe om de next-hop van een route op je router-ip te zetten. Je router is toch gewoon je default-gateway? Dat is toch altijd waar een packet naartoe gaat als een adres niet binnen je netwerk gevonden kan worden? Zonder die static route gaat een pakket naar 213.75.112.0/21 uiteindelijk toch ook gewoon via je router naar het internet?

De vraag is vast op een of andere manier ontzettend dom, maar kan iemand hier een beetje licht op werpen?
Daar is dit Ubiquiti-topic een stuk beter voor bemand kan ik me zo voorstellen. Je kan je vraag beter daar paatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 22:55
RoosW schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:37:
Hallo,

Wij hebben een nieuwe woning gekocht, zelfde plaats, andere wijk. De huidige bewoner heeft een vaag verhaal dat Ziggo op hun adres problematisch is, heel veel haperingen en wegvallend internet, dat Ziggo meerdere malen geprobeerd heeft t te fixen, maar helaas, problemen bleven aan.
Dus hebben wij besloten bij de verhuizing over te stappen van ons huidige Ziggo naar KPN Glasvezel (zit nog in dubio tussen 100/100 of 500/500).
Nu zijn mijn glasvezel ervaringen behoorlijk gedateerd, wij hebben het iets meer als 2 jaar gehad na de intoductie (50/50) tot er problemen kwamen en regfiber ons 8 dagen zonder telefoon, tv en internet liet zitten :-/
Onze provider was toen geen KPN, de opstelling was toen: twee ethernet kabels kwamen van het kastje van de provider, 1x enkel voor de IPTV (moest je bij hen een kastje voor kopen) en 1x voor internet.
Na wat spitten begrijp ik dat dat niet meer zo werkt, of moeten er toch twee Ethernet kabels naar het TV meubel?
Er vanuit gaande dat dit niet meer zo is, dan had ik de volgende opstelling in gedachte:
Modem----(managed?) 8 poort switch bij tv meubel voor TV, Receiver, DVD, HTPC, KPN TV kastje (uhd?)
\------ Boven verdieping (managed?) switch voor PC & Printer + eventuele Range Extender/AP

Is dit redelijk? En: Heb ik managed switches nodig (om het TV signaal IP gekakel weg te houden bij de andere apparaten)?
Als ik managed switches nodig heb, is de https://tweakers.net/pricewatch/391676/zyxel-gs1900-8.html dan een goede keuze ivm IPTV?
O ja, en wat is de visie over het hangen van mijn https://tweakers.net/pric.../asus-rt-ac66u-zwart.html achter het KPN spul, bij Ziggo deed ik dit omdat de WiFi van ziggo knudde was, en ik mij veiliger voelde achter een apparaat waar ik zelf al mijn instellingen van kan regelen..

Alvast bedankt :D
via netwerkje.com bij https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301 uitgekomen:
Oplossing 2:
Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Wat kost zoiets: Nou dat hoeft niet veel te zijn, voor een kleine 30 Euro koop je een Netgear GS105E (Dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). Deze ondersteunt IGMP snooping en IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken. (Als je niet nog meer wilt configureren op die switch.)

Op LAN poorten van de Experia Box waar geen KPN TV ontvangers of geen computers op aangesloten worden via achterliggende switches kunnen ook de switches zonder IGMP snooping ondersteuning gebruikt worden.

Edit:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Barre73 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:20:
[...]

Daar is dit Ubiquiti-topic een stuk beter voor bemand kan ik me zo voorstellen. Je kan je vraag beter daar paatsen.
Ik ken dat topic, maar ik ben dat niet helemaal met je eens. Ik heb je misschien het verkeerde been gezet door Ubiquiti te noemen, maar dat ik die router gebruik is een detail. De vraag gaat over (kennelijk ongedocumenteerde) instellingen benodigd voor het KPN IPTV platform. Die instellingen zijn voor elke alternative router relevant en ik begrijp ze niet :)

Daarnaast vond ik eerder in de topic al een paar van de best onderbouwde bijdragen rondom de instellingen voor KPN IPTV, b.v. van Thralas en |sWords| :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
RickN schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:34:
Hetgeen me nu het meeste verward is de static-route naar 213.75.112.0/21. Deze komt in bijna alle guides terug en de meeste zijn het er inmiddels wel over eens dat er een script nodig is om de next-hop van deze route op het router-ip te zetten. Dit gebrijp ik niet.
Je krijgt die route van KPN via DHCP option 121 (classless static route). Google suggereert dat de Ubiquiti DHCP client daar niet standaard mee overweg kan, maar er is wel een generiek scriptje dat mooier is dan die route helemaal hardcoden (het IP van de KPN-router binnen het IPTV VLAN verschilt per regio en je hebt geen enkele garantie dat deze hetzelfde blijft).
Wat voegt het toe om de next-hop van een route op je router-ip te zetten. Je router is toch gewoon je default-gateway? Dat is toch altijd waar een packet naartoe gaat als een adres niet binnen je netwerk gevonden kan worden?
De next-hop is hier een KPN-router binnen het IPTV VLAN, niet je eigen router of de PPoE 'internet' upstream roiuter van KPN.
Zonder die static route gaat een pakket naar 213.75.112.0/21 uiteindelijk toch ook gewoon via je router naar het internet?
Ja. Want je router heeft als het goed het KPN PPPoE tunnel endpoint als default gateway. Maar dat is niet de bedoeling, want 213.75.112.0/21 moet via het IPTV VLAN naar buiten. Daarom is die route er.

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 01-09-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Duidelijk, tnx, verwachte/hoopte al op een reactie van jou :)

En nog meer geleerd want het is nu pas dat ik begrijp dat die rfc3442-classless-static-routes client-option een script wil aanroepen dat niet standaard door Ubiquiti wordt mee geleverd. Het is dus dat script dat moet worden toegevoegd, ipv 1 van de vele andere scripts die de ronden doen met hun eigen manier van triggeren :)

Dat die optie dat script automatisch aanroept maakt de oplossing in 1 klap weer een stuk eleganter, minder hackerig.

Het valt me overigens op dat de auteur van dat script in zijn boot.config helemaal geen static routes meer zet. Niet voor de classless route die hij via dhcp krijgt (dat doet zijn script namelijk), maar ook niet voor zijn pppoe interface. Hoe valt dat te verklaren? Is dat dan doordat hij zijn dhcp server configureert met de juiste default-gateway voor alle clients?

[ Voor 121% gewijzigd door RickN op 01-09-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:12
Heel helder, ook een stuk goedkoper als de switches waar ik bij aangekomen was :-) Meteen maar even een 4 poorts en een 8 poorts besteld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ener103 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:34:
je wordt pas bij Ziggo wordt afgesloten als je bij KPN bent aangesloten.
Zeg dat even tegen KPN zodat zij het ook weten |:( :+ , ik ben de toestanden bij mijn tante nog niet vergeten.
Raven in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2" en verder :P

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 02-09-2017 14:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Locke_ schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:15:
Dat heeft bij ons perfect gewerkt... zowel de overstap van Ziggo naar KPN en weer van KPN terug naar Ziggo.
Inmiddels is het bij ons gesplitst. Internet (en straks telefonie) bij KPN en TV bij Ziggo. Lopende abonnement (Connect & Play Max inclusief Ziggo Sport Totaal via de inmiddels beruchte FNV aanbieding) is goedkoper dan TV only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

Thanks allen, ik ga maandag de omzetting aanvragen :-)

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mint schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:39:
Zo te zien stopt the 4K pilot per 1 september:

[...]
Ik heb het ook na gerekenden ben ook duurder uit na de kortingsperiode.
Plus dat het gestelde bedrag zonder telefonie is en de upload gaat terug van 100 naar 10.

Al met al kan ik de aanbieding die ik heb gehad niet serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Klein twijfel gevalletje;

heb sinds 2015 ons Glas alles in 1 abonnement niet meer veranderd. dit betekend nu een post ad eur 65,- per maand

incl. 80/8Mbit (zucht... dat was synchroon...) spotify premium (gratis), 2x hd ontvanger, opnemen, fox eredivisie

Nu eens zitten kijken naar een verlenging en dan kan ik het volgende doen

Alles in 1:
2x 4K ontvanger
opnemen
fox eredivisie

dit samen voor 708 euro eerste jaar

hiermee vervalt wel Spotify (maar welk abonnement ik ook verleng, dit is niet meer gratis)
alternatief is Internet + HD TV (dus geen 4k) maar kost net zoveel

we hebben geen 4k tv, dus opzich boeit mij die 4k niet...

maar wellicht dat die 4k ontvangers weer wat moderner zijn en WEL de glas-HD zenders gewoon op 1,2,3 hebben? wie weet dit?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Crazy- schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:51:

maar wellicht dat die 4k ontvangers weer wat moderner zijn en WEL de glas-HD zenders gewoon op 1,2,3 hebben? wie weet dit?
Nee, ook de 4K ontvangers hebben de 701 serie als 1,2,3 staan. Tevens geldt dat niet bij alle klanten nog. 1 merkbaar verschil met de normale ontvangers is de afstandsbediening van de 4K ontvanger. Deze werkt op BT en hoeft daardoor niet zo secuur gericht te worden.

[ Voor 66% gewijzigd door vr6-only op 04-09-2017 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crazy- schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:51:
Klein twijfel gevalletje;

heb sinds 2015 ons Glas alles in 1 abonnement niet meer veranderd. dit betekend nu een post ad eur 65,- per maand

incl. 80/8Mbit (zucht... dat was synchroon...) spotify premium (gratis), 2x hd ontvanger, opnemen, fox eredivisie

Nu eens zitten kijken naar een verlenging en dan kan ik het volgende doen

Alles in 1:
2x 4K ontvanger
opnemen
fox eredivisie

dit samen voor 708 euro eerste jaar

hiermee vervalt wel Spotify (maar welk abonnement ik ook verleng, dit is niet meer gratis)
alternatief is Internet + HD TV (dus geen 4k) maar kost net zoveel

we hebben geen 4k tv, dus opzich boeit mij die 4k niet...

Dus het 4K abonnement voegt qua 4K niks toe voor je. De 4K decoders hebben geen extra zaken die de gewone decoders niet hebben (behalve 4K uiteraard). Volgorde kanalen is nog steeds hetzelfde (totdat jouw adres überhaupt aan de beurt is om omgezet te worden, maar dat staat los van 4K).
Trouwens: Sommige mensen laten de kleur en model van de decoder ook meewegen. Voor de volledigheid: Zie de foto hieronder. Hij is dus wit met zwarte voorkant. Niet mijn smaak maar smaken verschillen nou eenmaal..

De upload van 8 is niet echt 8. Doe maar een goede speedtest ergens (https://speedtest.operator.nl/kpn). Is gewoon een marketingtruc. Toegegeven, het is niet synchroon maar zeker ook niet te weinig.
Bij het 4K abonnement ga je wel omhoog naar 100 Mbit.
Zolang je niks verlengt blijf je dus 65 euro per maand betalen, maar inclusief Spotify Premium. Dat scheelt 6 euro per maand met wat je (in theorie) zou kunnen halen met verlenging. Want ik begrijp uit je post dat je die aanbieding niet hebt gekregen maar dat je denkt dat je die er uit kan slepen door te bellen met afdeling Opzeggingen? En dat je dan de hele aanbieding krijgt die nieuwe klanten ook krijgen?

Samengevat: Ik zie weinig voordeel in verlengen behalve 20 Mbit extra snelheid. En als je Spotify vaker gebruikt ben je eigenlijk voordeliger uit op dit moment, dan met verlenging.

NB: hoe kom je aan die 708 euro inclusief FoX Eredivsie? heb je die dankzij je compleet pakket toevallig? Want anders zie ik het niet. Een 4K abonnement voor nieuwe klanten is wel 708 euro voor het eerste jaar maar zonder Fox.Dat kost 7,50 per maand extra (1e maand gratis)

4K decoder:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.homecinemamagazine.nl/wp-content/uploads/2017/05/KPN-Ultra-HD-4K-settopbox.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 04-09-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Barre73 schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:20:
[...]Samengevat: Ik zie weinig voordeel in verlengen behalve 20 Mbit extra snelheid. En als je Spotify vaker gebruikt ben je eigenlijk voordeliger uit op dit moment, dan met verlenging.

NB: hoe kom je aan die 708 euro inclusief FoX Eredivsie? heb je die dankzij je compleet pakket toevallig? Want anders zie ik het niet. Een 4K abonnement voor nieuwe klanten is wel 708 euro voor het eerste jaar maar zonder Fox.Dat kost 7,50 per maand extra (1e maand gratis)

4K decoder:
[afbeelding]
Eredivisie dankzij de combinatie met 2 Kpn mobiele abonnementen :-) scheelt hiermee ook weer 5€ per maand per abonnement en verdubbelen van data.

Verder heldere uitleg! Als ik alles op tel, 4K verleng en spotify laat vallen kom ik op 80€ goedkoper uit komende jaar

Wil ik spotify ben ik duurder uit (12*7,50)

Bovenstaande actie (708€) was vanuit MijnKPN. Het zogenaamde dreigen met opzeggen werkt niet echt meer ben ik achte gekomen 🙄

Beter laten voor wat het is en komende tijd de acties afwachten

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjonkers1989
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 14:37
Heey iedereen,

Mocht je kpn hebben en een mikrotik rb3011 of een rb2011 en iptv hebben is er goed nieuws.
Eindelijk hebben ze in de beta versie nu zitten igmp snooping waardoor routed iptv goed zou moeten werken op de mikrotik.
Ik heb ingesteld volgens netwerkje.com echter moet ik alleen nog even achter de mfc regels aan die worden inmiddels ook al lang ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Mocht je KPN belonbeperkt altijd hebben en veel naar het buitenland bellen, check dan je factuur van vorige maand en deze maand. Vorige maand en de maand ervoor hebben ze onterecht kosten in rekening gebracht. In de vorige factuur hebben ze wel juni gecrediteerd, maar brachten ze nog kosten voor juli in rekening. Deze maand zou dus juli gecrediteerd worden, maar dat is niet gebeurd. Gaat bij veel mensen toch om echt geld.

KPN heeft me wel beloofd dat het volgende keer gecrediteerd zal worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
.

[ Voor 96% gewijzigd door Hmmbob op 11-09-2017 20:37 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
Bij mij staat de afspraak voor de monteur voor volgende week gepland. Vandaag is het installatiepakket binnengekomen.

Ondanks dat ik in April verhuisd ben en toen al op het KPN netwerk ben aangesloten, krijg ik zo te zien een nieuwe router (experia box) en nieuwe TV ontvangers.

Router was Arcadyan VGV7519 Experiabox v8 --> wordt Experiabox V10 (ZXHN H369A
TV ontvanger was Arcadyan HMP2260 v2 --> wordt Arris VIP 2952 V2

Iemand toevallig een idee of ik de nieuwe hardware een verbetering of verslechtering is?

Louzy#2475

louzy82 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:34:
Bij mij staat de afspraak voor de monteur voor volgende week gepland. Vandaag is het installatiepakket binnengekomen.

Ondanks dat ik in April verhuisd ben en toen al op het KPN netwerk ben aangesloten, krijg ik zo te zien een nieuwe router (experia box) en nieuwe TV ontvangers.

Router was Arcadyan VGV7519 Experiabox v8 --> wordt Experiabox V10 (ZXHN H369A
TV ontvanger was Arcadyan HMP2260 v2 --> wordt Arris VIP 2952 V2

Iemand toevallig een idee of ik de nieuwe hardware een verbetering of verslechtering is?
Qua decoder maakt het niks uit. De Experiabox is wel een grote verbetering. De V10 is aanzienlijk beter qua prestaties en kent bijvoorbeeld dualband WiFi (dus ook 5Ghz) en een gast-WiFi netwerk voor het geval je gasten liever niet de code van je eigen Wifinetwerk geeft.

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:02
Barre73 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:10:
[...]

Qua decoder maakt het niks uit. De Experiabox is wel een grote verbetering. De V10 is aanzienlijk beter qua prestaties en kent bijvoorbeeld dualband WiFi (dus ook 5Ghz) en een gast-WiFi netwerk voor het geval je gasten liever niet de code van je eigen Wifinetwerk geeft.
Top!
Dank je voor je antwoord!

Mocht het nou zo zijn dat het een verslechtering was geweest dan had ik natuurlijk mijn best gedaan om de oude te behouden.

Ik hoop dat het Wifi bereik ook beter / consistenter is. De laptop staat 8 meter van de meterkast met 1 deur (met glas) er tussen en de internetsnelheid is regelmatig dramatisch.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoi ik heb een vraag.

Mijn switch geeft op de poort waar de Experibox in zit twee apparaten
de poorten van de exepria box worden niet gebruikt dus daar kan het 2 de apparaat niet vandaan komen
het lijkt mij dus dat het van uit het kpn netwerk komt of hebben mensen dit vaker gezien en hebben ze een verklaring voor het Alcatel device vandaan kan komen.

1: MAC Address 84:9c:a6:2e:5a:20
Device Type Arcadyan

2: MAC Address 00:16:4d:89:df:5c
Device Type Alcatel-

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De V10 heeft afgelopen dagen al n paar keer de WiFi laten vastlopen, dan kom ik er niet meer op totdat ik het ding een reboot geef :{ Iemand die dit herkent of moet ik de klantenservice gaan raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:34:
Hoi ik heb een vraag.

Mijn switch geeft op de poort waar de Experibox in zit twee apparaten
de poorten van de exepria box worden niet gebruikt dus daar kan het 2 de apparaat niet vandaan komen
het lijkt mij dus dat het van uit het kpn netwerk komt of hebben mensen dit vaker gezien en hebben ze een verklaring voor het Alcatel device vandaan kan komen.

1: MAC Address 84:9c:a6:2e:5a:20
Device Type Arcadyan

2: MAC Address 00:16:4d:89:df:5c
Device Type Alcatel-
De Arcadyan is de decoder uiteraard. De Alcatel is de actieve Dslampoort in de PoP gok ik. Is het enige apparaat in de hele keten van PoP tot je switch dat van Alcatel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:52:
[...]

De Arcadyan is de decoder uiteraard. De Alcatel is de actieve Dslampoort in de PoP gok ik. Is het enige apparaat in de hele keten van PoP tot je switch dat van Alcatel kan zijn.
zo iets dacht ik ook maar is het dan niet vreemd dat deze door de router heen zichtbaar is.
ook is hij niet constant zichtbaar.
DATE/TIME DURATION DOWN UP
09/17/2017 16:57 29m 57s 0 B 0 B
09/17/2017 16:57 5m 7s 0 B 0 B
09/17/2017 16:37 5m 27s 0 B 0 B
09/17/2017 15:54 8m 31s 0 B 0 B
09/17/2017 5:07 10h 35s 0 B 0 B

verder gebruik ik deze switches ook op andere locaties alleen daar staat de kpn router in bridge modus( adsl) of er staat een andere router( glas) en daar komt dit gedrag niet voor.
deze locatie maakt gewoon gebruikt van de standaard v9.

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 17-09-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JfbK
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 12:29
In verband met een verhuizing ben ik wat Internet abonnementen aan het vergelijken. Ik heb nu een 50mbit abonnement van Ziggo (UPC gebied). Weet iemand wat de verwachte upload van een nieuw KPN standaard 100mbit (niet-glaszevel) abonnement kan zijn? Ik lees hier en daar dat de daadwerkelijke upload hoger is dan wat KPN aanbiedt, ik zou graag jullie ervaringen horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:18
JfbK schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:57:
In verband met een verhuizing ben ik wat Internet abonnementen aan het vergelijken. Ik heb nu een 50mbit abonnement van Ziggo (UPC gebied). Weet iemand wat de verwachte upload van een nieuw KPN standaard 100mbit abonnement kan zijn? Ik lees hier en daar dat de daadwerkelijke upload hoger is dan wat KPN aanbiedt, ik zou graag jullie ervaringen horen.
Ik heb 80mbit en haal 40 upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Barre73 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:52:
Een DSLAM is een DSL-ism toch? Je doelt op het apparaat dat je PPPoE-sessie termineert, de term moet ik je schuldig blijven, maar die is het niet. En op het IPTV-vlan is dat je router met hetzelde MAC-adres.
xbeam schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:09:
zo iets dacht ik ook maar is het dan niet vreemd dat deze door de router heen zichtbaar is.
ook is hij niet constant zichtbaar.
Eerder zeg je dat je de switch tussen router (WAN) en mediaconverter hebt hangen. Dan klopt het helemaal dat je dat MAC-adres ziet, het is namelijk het source address van multicastverkeer voor IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

JfbK schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:57:
In verband met een verhuizing ben ik wat Internet abonnementen aan het vergelijken. Ik heb nu een 50mbit abonnement van Ziggo (UPC gebied). Weet iemand wat de verwachte upload van een nieuw KPN standaard 100mbit (niet-glaszevel) abonnement kan zijn? Ik lees hier en daar dat de daadwerkelijke upload hoger is dan wat KPN aanbiedt, ik zou graag jullie ervaringen horen.
Het 100/100 optie is in de praktijk 94/115 Mbit. Iets hoger dan geadverteerd.

Het grote verschil zit hem in de standaard snelheden. Zo is de snelheid van 40/4 Mbit in de praktijk eerder 48Mbit etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
Thralas schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:08:
[...]

Een DSLAM is een DSL-ism toch? Je doelt op het apparaat dat je PPPoE-sessie termineert, de term moet ik je schuldig blijven, maar die is het niet. En op het IPTV-vlan is dat je router met hetzelde MAC-adres.
B-BRAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vr6-only schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:16:
[...]

Het 100/100 optie is in de praktijk 94/115 Mbit. Iets hoger dan geadverteerd.

Het grote verschil zit hem in de standaard snelheden. Zo is de snelheid van 40/4 Mbit in de praktijk eerder 48Mbit etc.
Hij heeft het over niet-glasvezel dus VVDSL.
@JfbK : Daarvoor is het grote xDSL topic. Zoek daar even verder. Dit topic is alleen KPN glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Thralas schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:08:
[...]

[...]

Eerder zeg je dat je de switch tussen router (WAN) en mediaconverter hebt hangen. Dan klopt het helemaal dat je dat MAC-adres ziet, het is namelijk het source address van multicastverkeer voor IPTV.
Wat bedoel je met mediaconverter?

De aansluiting is. Kpn experiabox -> swith -> alles binnen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
In dat geval is het wel duidelijk wát het is, maar het wáárom is me niet duidelijk. Dat MAC-adres hoort alleen aan de WAN/IPTV-zijde te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-09 10:11
Vrijdag 100/100 fiber omgezet in 500/500. In een paar uur had ik nieuwe snelheid, zonder een reboot o.i.d. Keurig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Thralas schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:52:
In dat geval is het wel duidelijk wát het is, maar het wáárom is me niet duidelijk. Dat MAC-adres hoort alleen aan de WAN/IPTV-zijde te bestaan.
Maar ik zie hem dus aan lan kant.
Kan dat duiden op firewall probleem op de experiabox ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:35

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Krijg dus van de week een bericht van het KPN Abuse team over een poort die open staat
Vanaf uw internetaansluiting kunnen kwaadaardige verzoeken naar andere internetgebruikers worden gestuurd. Het gaat daarbij om ‘Netbios’ verzoeken Een vloedgolf van deze verzoeken kan de internetaansluiting van een slachtoffer vrijwel geheel buiten werking stellen.
Nu heb ik de poorten nagekeken en voor zover het te zien is in de Experiabox V10 staat de poort die ze noemen niet open.
Nu heb ik wel een Synology Nas draaien die ook wat poorten heeft open gezet en daar heb ik alles uit gefilterd.
Nu beweren ze dus nog steeds dat de poort open staat en mogelijk informatie uitstuurt.

Het feit dat iets kan betekent in mijn ogen niet dat het ook gebeurd en heb het met vorige providers nooit gehad en er is feitelijk niet heel veel gewijzigd behalve de provider.

Waarom gaat KPN hier zo prat op en wat kan ik er aan doen behalve de hele zooi resetten en opnieuw instellen waar ik uiteraard geen zin in heb.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Rubman schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:20:
...en wat kan ik er aan doen behalve de hele zooi resetten en opnieuw instellen waar ik uiteraard geen zin in heb.
Wat zegt KPN hier zelf van als je ze dat vraagt? Je kunt ze als het goed is gewoon reply'en.
Het feit dat iets kan betekent in mijn ogen niet dat het ook gebeurd en heb het met vorige providers nooit gehad en er is feitelijk niet heel veel gewijzigd behalve de provider.
Het is toch fijn dat je hiervoor gewaarschuwd wordt voordat er mogelijk wèl iets plaatsvindt? Net als dat iemand je verteld dat je vergeten bent je autoraampje dicht te doen, voordat de regen losbarst.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Joepla schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:01:
[...]

Wat zegt KPN hier zelf van als je ze dat vraagt? Je kunt ze als het goed is gewoon reply'en.

[...]

Het is toch fijn dat je hiervoor gewaarschuwd wordt voordat er mogelijk wèl iets plaatsvindt? Net als dat iemand je verteld dat je vergeten bent je autoraampje dicht te doen, voordat de regen losbarst.
Tuurlijk is het fijn als ze mij waarschuwen, maar als ik poorten open zet doe ik dat omdat ik dingen van buitenaf wil benaderen of open wil hebben. Daarnaast willen ze mij opleggen dat ik Quickconnect van Synology gebruik terwijl ik net zo makkelijk inlog (al jaren meer dan prima) met een synology.me account.

Waarom KPN dan opeens met dit antwoord komt verbaast mij een beetje.
Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. De veiligheidseisen worden continue aangescherpt. Wat enkele jaren geleden werd toegestaan, is tegenwoordig een issue vanwege beveiligingslekken en/of geconstateerd misbruik.

Gezien het grote aantal poorten dat u heeft openstaan op uw verbinding lijkt het er op dat u DMZ of UPnP heeft ingeschakeld. Hiermee worden een (te) groot aantal poorten geopend.

Om een nieuwe blokkade te voorkomen adviseren wij zo spoedig mogelijk gebruik te gaan maken van Quick Connect van Synology. Op deze manier kunt u op een veilige manier de mogelijkheden van uw NAS gebruiken.
Ik heb dus geen DMZ aan staan en ook geen UPnP, waarom zou ik omdat KPN het zegt over moeten naar quickconnect terwijl dit gewoon een geldige dienst is die ik naast het benaderen van mij NAS ook voor benaderen van andere apparaten binnen mijn netwerk kan gebruiken

Plus ik heb 5 poorten vanuit de NAS open gezet en de rest staat er af fabrieksinstellingen in bij KPN. Dat is ook het antwoord wat ik heb gegeven aan ze, maar dat lijken ze te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Rubman: 5 poorten kan het probleem niet zijn inderdaad, ik heb er momenteel heel wat meer actief (ben wat aan het testen met IP cams).

Als ze verder niet antwoorden, dan houdt het wel ff op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ja alleen jammer dat ze wel de verbinding op een gegeven moment op slot gooien.
Het stomme is dat ik in de Experiabox ook geen poorten zie staan die ik met de Synology heb open gegooid, er staan echter wel allemaal poorten open vanuit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

nexhil

BAM!

Cartman! schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:46:
De V10 heeft afgelopen dagen al n paar keer de WiFi laten vastlopen, dan kom ik er niet meer op totdat ik het ding een reboot geef :{ Iemand die dit herkent of moet ik de klantenservice gaan raadplegen?
Ik heb dit toevallig ook (tot nu toe) 2 keer in zeg 2 maanden gehad. daarvoor nooit problemen. Moet heb inderdaad ook van de stroom afhalen en dan doet hij het meteen weer. TV en bekabeld Internet blijven werken.

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 08:08
Ik ben eens benieuwd naar de meningen. Situatie:
Ik heb een 100/100 verbinding en ga verhuizen. Netjes met KPN gebeld om alles om te zetten, en ondertussen na wat onderhandelen krijg ik een 500/500 verbinding.

Hartstikke prima natuurlijk. Maar nu: ik heb een Xperiabox v9 die ik moet meenemen naar het nieuwe adres. Ik heb aangegeven dat ik graag een v10 wil, vanwege de Wifi AC. Helaas kunnen ze me die niet geven omdat de 9 nog werkt.

Maar ik heb een 500/500 verbinding zometeen, en van de v9 is de theoretische max snelheid toch echt maar 300Mbps. Ook dat argument houd geen stand. De mensen aan de helpdesk willen me 'graag' helpen, maar zitten schijnbaar gebonden aan strenge regeltjes.

Ik vind simpelweg, wanneer ik 500 Mbps afneem, ik ook geprovide moet worden met de hardware die daar bij hoort.

Beetje raar toch?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
Ero-Sensei schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:54:
<knip>

Maar ik heb een 500/500 verbinding zometeen, en van de v9 is de theoretische max snelheid toch echt maar 300Mbps. Ook dat argument houd geen stand. De mensen aan de helpdesk willen me 'graag' helpen, maar zitten schijnbaar gebonden aan strenge regeltjes.

Ik vind simpelweg, wanneer ik 500 Mbps afneem, ik ook geprovide moet worden met de hardware die daar bij hoort.

Beetje raar toch?
Mijn v9 doet gewoon 500/500 hoor? Althans, tot ik 'm verving voor een Asus router die 500/700 doet 8)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ero-Sensei schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:54:
Ik ben eens benieuwd naar de meningen. Situatie:
Ik heb een 100/100 verbinding en ga verhuizen. Netjes met KPN gebeld om alles om te zetten, en ondertussen na wat onderhandelen krijg ik een 500/500 verbinding.

Hartstikke prima natuurlijk. Maar nu: ik heb een Xperiabox v9 die ik moet meenemen naar het nieuwe adres. Ik heb aangegeven dat ik graag een v10 wil, vanwege de Wifi AC. Helaas kunnen ze me die niet geven omdat de 9 nog werkt.

Beetje raar toch?
niet zo heel raar want de v9 doet gewoon probleemloos 500/500. Heb al bijna 2 jaar dit abbo en haal altijd de volle snelheid

• Ero-Sensei
Bedankt voor jullie antwoorden. Maar praten we nu over WiFi, of bedraad. Dat laatste doet de v9 natuurlijk, maar draadloos lijkt me toch een ander verhaal zonder 5Ghz?

• NiGeLaToR
Ero-Sensei schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:31:
Bedankt voor jullie antwoorden. Maar praten we nu over WiFi, of bedraad. Dat laatste doet de v9 natuurlijk, maar draadloos lijkt me toch een ander verhaal zonder 5Ghz?
Bedraad ja, draadloos op 5Ghz is de kans dat je 500mbit haalt erg klein, maar dat is wel sneller dan 2,4ghz.

Ik denk alleen niet dat de wifi snelheid voor KPN erg relevant zal zijn - ook al is die voor jou wel relevant.

Wie heeft er een v10 en wat haal je daarmee op een 500mbit verbinding? Ben wel benieuwd :)
Met m'n AC-RT87U haal ik zo'n 300mbit in de praktijk wireless @ 5ghz.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Joepla

Joepla

@Ero-Sensei: Wat de conlcusie hier ook zal worden, de helpdesk zal altijd terugvallen op de opmerking die je zelf al maakt: "Helaas kunnen ze me die niet geven omdat de 9 nog werkt."

En daar zit ook meteen de oplossing. Ik trof destijds een medewerker die op afstand een meting uitvoerde en tot de conclusie kwam dat het modem instabiel was. Is jouw modem dat misschien ook?

• Ero-Sensei
@NiGeLaToR Of die WiFi snelheid voor KPN relevant is of niet, KPN is de partij die de hardware levert die behoort bij de verbinding. Als je dan een WiFi-modem levert, moet hij het kunnen - dat is ook mijn punt - ze hebben nota bene zelf liever niet dat je een eigen router gebruikt..
Dat ik over 5Ghz de 500 Mbit niet haal begrijp ik ook. Maar ik haal liever op de 5Ghz 300 mbit, dan 150 op 802.11N.

@Joepla Inderdaad, ik twijfelde ook al of mijn modem niet 'kapot' zou zijn. Sterker, de eerste helpdeskmedewerker wilde hem al resetten met een drogreden, om vervolgens hem kapot te verklaren. Toen dat gedaan was kwam er in zijn scherm te staan dat er een nieuwe V9 opgestuurd zou worden :). De tweede helpdeskmedewerker wilde me simpelweg niet helpen want die vond dat ik een rare vraag stelde.
De derde raadde me aan om wanneer de monteur er is dit aan hem voor te leggen, want 'die heeft vast nog wel een V10 in de auto liggen'.

• NiGeLaToR
@Ero-Sensei uhm ja, dit wordt een semantische discussie: probeer maar te vinden waar staat dat die snelheid over wifi gehaald moet worden. Tis alsof je een Ferrari in Nederland koopt. Hij kan wel 300, maar je mag het nergens :+ Oke, das geen goede vergelijking, want ze leveren er namelijk een mogelijkheid bij waarmee je de 500mbit wél haalt, alleen niet wifi.

Maar, de monteur-optie lees ik meer - dat zou een prima poging kunnen zijn. Overigens lees ik ook dat de v10 op andere fronten minder lekker werkt dan de v9, maar dat kan een firmware ding zijn. KPN is op een gegeven moment volgens mij gestopt met de v10, maar als ze ze weer uitleveren zal dat ondertussen wellicht opgelost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ero-Sensei
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:02:
@Ero-Sensei uhm ja, dit wordt een semantische discussie: probeer maar te vinden waar staat dat die snelheid over wifi gehaald moet worden. Tis alsof je een Ferrari in Nederland koopt. Hij kan wel 300, maar je mag het nergens :+ Oke, das geen goede vergelijking, want ze leveren er namelijk een mogelijkheid bij waarmee je de 500mbit wél haalt, alleen niet wifi.

Maar, de monteur-optie lees ik meer - dat zou een prima poging kunnen zijn. Overigens lees ik ook dat de v10 op andere fronten minder lekker werkt dan de v9, maar dat kan een firmware ding zijn. KPN is op een gegeven moment volgens mij gestopt met de v10, maar als ze ze weer uitleveren zal dat ondertussen wellicht opgelost zijn.
We gaan het maar afwachten wat de monteur zegt. Anders houden we gewoon de aparte router eraan, dan heb ik meteen 7 poorten voor naar het patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GapClio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 19:57
Mijn v9 doet gewoon 500/500 hoor? Althans, tot ik 'm verving voor een Asus router die 500/700 doet 8)
[/quote]

Welke Asus router??

[ Voor 6% gewijzigd door GapClio op 22-09-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
AC68 doet 500/500 meer dan prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:02:
KPN is op een gegeven moment volgens mij gestopt met de v10, maar als ze ze weer uitleveren zal dat ondertussen wellicht opgelost zijn.
Voor zo ver ik weet is dat nooit gestopt geweest. Althans niet in zn algemeen. Er is wel een poos geweest dat ze vooral naar DSL klanten gingen. Inmiddels worden ze voor zowel DSL als glasvezel uitgeleverd.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

bij mijn moeder is net de adsl modem vervangen maar wel een v9 gekregen. Die wordt nu trouwens weer vervangen vanwege storing dus een kijken of ze dan wel een v10 krijgt (kan ik die mooi wisselen voor mijn v9..... :9 )

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 23-09-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:07
Vorige week weer voor 1 jaar bij getekend.
(was bijna naar Ziggo gegaan totdat ze met een zeer leuke aanbod kwamen)
9 maanden x bedrag en daarna 3 maanden een x bedrag (zeer leuke korting spotify bleef er ook in)
Ik vroeg of ze een keer naar onze wifi gekeken kon worden?
Ja hoor afspraak gemaakt voor afgelopen zaterdag.
Zaterdag 08.00 telefoontje ik ben over 10 min bij u kwam netjes binnen heeft een extra wifi versterker neergezet voor 5 ghz mijn 2,4 ghz was zo onstabiel als de neten.
Uur binnen geweest al mijn apparaten getest en kwam nu mooi op 90mbit op alles kwa snelheid.

Hele nette service van KPN :)

A person who never made a mistake never tried anything new.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hebben meer mensen hier last van dat het beeld bevriest? Ik moet dan even heen en weer zappen en dan gaat het weer goed. Is op beide kastjes.

Heb het idee dat dat komt sinds de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Tylen schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:47:
Hebben meer mensen hier last van dat het beeld bevriest? Ik moet dan even heen en weer zappen en dan gaat het weer goed. Is op beide kastjes.

Heb het idee dat dat komt sinds de laatste update.
Heb er inderdaad ook veel vaker last van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Even een herstart van router en ontvangers verhelpt vaak het probleem met vastlopers of zender niet beschikbaar meldingen. Gebruik daarbij wel de aan/uit knop aan de achterzijde en niet dus enkel op standby zetten.

Overigens geen last van freezes. Standard opstelling met een V10 + 3 Arris 2952 ontvangers in Enschede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Sinds gisteren ben ik over van 100/100 naar 500/500, dus ook van 100mbit kaart naar gigabit kaart gegaan. Maar heelaas is er iet niet helemaal goed gegaan.
De PPPoE verbinding wordt telkens verbroken als ik grote bestanden download. Dit gebeurt op zowel mijn eigen router als op de experiabox.

KPN al gebeld en die sturen aanstaande dinsdag een storingsmonteur langs. Is een van jullie dit al een keertje eerder tegen gekomen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
No response to 6 echo-requests
Serial link appears to be disconnected.
ipcp: down
Connect time 1451213.1 minutes.
Sent 1314526 bytes, received 1701365 bytes.
Script /etc/ppp/ip-down started (pid 4562)
ipv6cp: down
Script /etc/ppp/ipv6-down started (pid 4563)
sent [LCP TermReq id=0x2 "Peer not responding"]
Script /etc/ppp/ipv6-down finished (pid 4563), status = 0x0
sent [LCP TermReq id=0x3 "Peer not responding"]
Script /etc/ppp/ip-down finished (pid 4562), status = 0x0
Connection terminated: no multilink.
Modem hangup

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

vr6-only schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:43:
Even een herstart van router en ontvangers verhelpt vaak het probleem met vastlopers of zender niet beschikbaar meldingen. Gebruik daarbij wel de aan/uit knop aan de achterzijde en niet dus enkel op standby zetten.

Overigens geen last van freezes. Standard opstelling met een V10 + 3 Arris 2952 ontvangers in Enschede.
O dat heb ik al tig keer gedaan. Maakt niks uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:16
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:43:
[...]

Wie heeft er een v10 en wat haal je daarmee op een 500mbit verbinding? Ben wel benieuwd :)
Met m'n AC-RT87U haal ik zo'n 300mbit in de praktijk wireless @ 5ghz.
Bij deze een resultaat van een speedtest.
Dit is met een V10 en een laptop die de AC-standaard snpat >:)

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6686319962.png

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Heeft KPN al naar aanleiding van de nieuwe wet op eigenkeus voor randapparatuur de instelling voor internet, tv en telefonie opbenaqr gemaakt?

Zo ja weet iemand waar ik kan die kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
chickpoint schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:06:
Sinds gisteren ben ik over van 100/100 naar 500/500, dus ook van 100mbit kaart naar gigabit kaart gegaan. Maar heelaas is er iet niet helemaal goed gegaan.
De PPPoE verbinding wordt telkens verbroken als ik grote bestanden download. Dit gebeurt op zowel mijn eigen router als op de experiabox.

KPN al gebeld en die sturen aanstaande dinsdag een storingsmonteur langs. Is een van jullie dit al een keertje eerder tegen gekomen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
No response to 6 echo-requests
Serial link appears to be disconnected.
ipcp: down
Connect time 1451213.1 minutes.
Sent 1314526 bytes, received 1701365 bytes.
Script /etc/ppp/ip-down started (pid 4562)
ipv6cp: down
Script /etc/ppp/ipv6-down started (pid 4563)
sent [LCP TermReq id=0x2 "Peer not responding"]
Script /etc/ppp/ipv6-down finished (pid 4563), status = 0x0
sent [LCP TermReq id=0x3 "Peer not responding"]
Script /etc/ppp/ip-down finished (pid 4562), status = 0x0
Connection terminated: no multilink.
Modem hangup
Vandaag is de KPN monteur langs geweest en zeg eens.... het was dezelfde monteur die de dag ervoor bij ons op de zaak langs was geweest :Y)

Probleem bleek hem in de NTU te zitten, dus hij heeft netjes de vezel opgepoetst en er een nieuwe NTU opgeklikt. Nu helemaal blij met een volledig functionerende 500/500 verbinding :D
xbeam schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:30:
Heeft KPN al naar aanleiding van de nieuwe wet op eigenkeus voor randapparatuur de instelling voor internet, tv en telefonie opbenaqr gemaakt?

Zo ja weet iemand waar ik kan die kan vinden?
Ik weet dat ze het voor zakelijk de gegevens voor internet wel openbaar hebben staan. Deze staan hier: https://zakelijkforum.kpn...em-router-zadsl-opib-8435

Voor Consumenten ben ik het nog nergens tegen gekomen, maar dan vraag ik me af... Als KPN aanbied dat jij jouw eigen (analoge)telefoon achter de experiabox kan hangen, geld dat ook niet als eigen keus voor randapparatuur?

[ Voor 20% gewijzigd door chickpoint op 10-10-2017 19:34 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Het gaat juist om de eb. Bij glasvezel is de ntu het modem en de eb dient alleen maar als router.
Je kunt elke willekeurige router of (managed) switch direct achter de ntu hangen alleen werkt de telefoonaansluiting dan niet, of je moet alsnog weer die eb er achter hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:23
pekanoot schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:32:
Het gaat juist om de eb. Bij glasvezel is de ntu het modem en de eb dient alleen maar als router.
Je kunt elke willekeurige router of (managed) switch direct achter de ntu hangen alleen werkt de telefoonaansluiting dan niet, of je moet alsnog weer die eb er achter hangen.
Dit is dus niet waar. De EB:
  • Stript Vlan's
  • Doet PPPoE
  • Doet IGMP proxy
naast zijn router en telefoniewerkzaamheden. Dus zomaar een andere router of switch aan je NTU hangen gaat hem niet worden...

[ Voor 2% gewijzigd door Muis666 op 11-10-2017 15:22 . Reden: IGMP proxy toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ok, de vrouw des huizes begint zich steeds meer te irriteren aan het opnemen van KPN. Opnames die ingesteld zijn vervallen plotseling (worden niet meer opgenomen), sommige opnames komen ineens in 3 kwaliteiten terug in de opnamelijst (Big Bang Theory op 9, 669 en 709 terwijl we alleen 669 kijken) en serieopnames worden niet in serie opgenomen (klokhuis mist regelmatig een aflevering, Big Bang Theory ook).

Wat gaat er mis?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hmmbob Er gaat helemaal niks mis, nee echt niet hoor. O-)

KPN (en de ISP dochters) ontkennen al jaren dat dit soort problemen optreden. "niet reproduceerbaar"
Letterlijke reactie van de Xs4all HD:
"Ik heb het net getest, en kon helaas het probleem niet reproduceren.

Ik betwijfel of we dit dus nu blind kunnen aanmelden bij KPN. Ik vrees
dat, als zij het ook niet kunnen reproduceren, er weinig mee gedaan gaat
worden. "

En gewoon blijven ontkennen... terwijl ik ook al eens iemand van de HD aan de telefoon heb gehad, die zelf toegaf dat het bij hem thuis ook wel eens gebeurde... :F
Zowel op het KPN Forum, alsmede hier op tweakers in het KPN en Xs4all glasvezel topic, komt dit probleem iedere keer weer naar voren. En menigeen heeft de moed al opgegeven om het überhaupt nog te melden. Er gebeurt toch bar weinig mee.

Maar idd, hedenavond zie ik ook ineens weer driedubbele opnames van hetzelfde programma verschijnen. En als je mazzel hebt zijn ze weer verdwenen als je je STB reset, of niet... Dat is altijd afwachten. :X

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 11-10-2017 21:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem-Siebe
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-10-2017
Goedenavond,

Ik heb via KPN het Alles-in-1 Instap abonnement, volgens KPN met een verwachte snelheid van 40 Mbit/s download en 4 Mbit/s upload. Als ik echter een snelheidstest doe met mobiel of laptop via Wifi, dan zit ik al op 50 Mbit/s download en 30 Mbit/s upload. Hoe kan dat?

Vriendelijke groet,

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Willem-Siebe Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :)

Ik zie dat ook bij wat kennissen met deze verbinding. Blijkbaar kan KPN de verbinding niet verder knijpen of vinden ze het wel prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Omdat pfSense 2.4.0 vandaag uit komt en één van de firewall rules net anders is dan met 2.3.0 (plus ik nog nergens de strakkere 10.xxx.xxx.xxx/22 en 213.75.xxx.0/24 range gezien heb (in bold de stappen die anders zijn dan bij sommige eerdere guides):
Interface op VLAN6:
Description: WAN
IPv4 Configuration Type: PPPoE
Username: Maakt niet uit
Password: Maakt niet uit
Block private networks
Interface op VLAN4:
Description: IPTV
IPv4 Configuration Type: DHCP
DHCP Client Configuration Options: Advanced Configuration
Lease requirements and Requests Send options: dhcp-class-identifier "IPTV_RG"
Lease requirements and Requests Require options: subnet-mask, routers, classless-routes
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/1roehl9wr3/Screen_Shot_2017-10-12_at_9.31.32_AM.png

Als je een IP krijgt op IPTV ga je naar Diagnostics/Routes en Filter je op vlan4, het 10.x.x.x/xx en 213.75.x.x/xx adres schrijf je even op.
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/1iunl4ace7/Screen_Shot_2017-10-12_at_9.19.15_AM.png
Services/IGMP Proxy Add:
Description: IPTV
Type: Upstream Interface
Networks: 213.75.0.0/16 en 10.x.x.x/xx (van eerder)
Services/IGMP Proxy Add:
Description: LAN
Type: Downstream Interface
Networks: x.x.x.x/xx (jouw LAN: voorbeeld 192.168.0.0/24 of 10.0.0.0/16)
Firewall/Rules/LAN default:
Advanced Options: Allow IP options
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/8sg83tarkv/Screen_Shot_2017-10-12_at_9.33.46_AM.png
Firewall/Rules/IPTV Add:
Interface: IPTV
Address Family: IPv4
Protocol: UDP
Source: Network 213.75.0.0/16
Destination: Network 224.0.0.0/8
Description: Allow IPTV
Firewall/Rules/IPTV Add:
Interface: IPTV
Address Family: IPv4
Protocol: IGMP
Source: Network Any
Destination: Network 224.0.0.0/8
Description: Allow IGMP

Optioneel kun je nu de 213.75 range nog wat strakker maken, ga naar Diagnostics/States terwijl een IPTV-kastje aan staat, selecteer als Interface IPTV en klik op filter. Nu zie je ook een 213.75.xxx.yyy adres buiten het eerder opgeschreven 213.75 netwerk (gebruik eventueel even een subnet calculator om te zien wat er binnen die range valt).

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/5oh1ndtsi7/Screen_Shot_2017-10-12_at_9.43.34_AM.png

Maak hier 213.75.xxx.0/24 van en vervang 213.75.0.0/16 in de Allow IPTV firewall rule en de IGMP proxy.
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/7jeb66ztun/Screen_Shot_2017-10-12_at_9.26.28_AM.png

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/9l4l1wmgxb/Screen_Shot_2017-10-12_at_9.22.23_AM.png

Sommige andere guides hebben nog meer (of veel ruimere) firewall rules, routes en DHCP server opties, deze zijn niet nodig. De Network Any in Allow IGMP kan misschien nog wat strakker met 10.0.0.0/8 (ik zie alleen traffic van IPTV net address en een 10.xx IP buiten de range), dit ga ik vanavond nog even proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 12-10-2017 10:22 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seezung
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 23:59
Dag mensen,

Hoop dat ik hier op de goede plek ben voor mijn vraag.

Heb vorige week Glasvezel 500/500 bij KPN Besteld. Eind vorige week netjes de modem en alle attributen ontvangen, en woensdag komt Reggefiber de glasvezel tot aan huis leggen. Tevens via KPN een pincode en abonnementsnummers ontvangen.

Nu zie ik echter op de site bij "Mijn bestelstatus" ;

Gereed voor installatie
14-11-2017
Op de dag dat u uw pakket kunt installeren, ontvangt u van ons een sms. De geplande installatiedatum is 14-11-2017

Heb de KPN Helpdesk via de chat even gesproken, maar hier werd ik niet veel wijzer van. Klopt het dat het bijna aan maand kan duren om de lijn de "activeren" ? Of is dit helemaal niet nodig?

www.twitch.tv/seezung77

Acties:
  • +1 Henk 'm!
seezung schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:14:
Dag mensen,

Hoop dat ik hier op de goede plek ben voor mijn vraag.

Heb vorige week Glasvezel 500/500 bij KPN Besteld. Eind vorige week netjes de modem en alle attributen ontvangen, en woensdag komt Reggefiber de glasvezel tot aan huis leggen. Tevens via KPN een pincode en abonnementsnummers ontvangen.

Nu zie ik echter op de site bij "Mijn bestelstatus" ;

Gereed voor installatie
14-11-2017
Op de dag dat u uw pakket kunt installeren, ontvangt u van ons een sms. De geplande installatiedatum is 14-11-2017

Heb de KPN Helpdesk via de chat even gesproken, maar hier werd ik niet veel wijzer van. Klopt het dat het bijna aan maand kan duren om de lijn de "activeren" ? Of is dit helemaal niet nodig?
Nee, dat klopt niet. Er is echter een monteur ingepland en die kan blijkbaar pas op 14-11-2017. Tip: Vraag de Reggefber monteur die de kabel in huis komt afmonteren om ook even voor je de NT (dat kleine witte kastje "voor de monteur") op de aansluiting te klikken. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt.
Reggefiber heeft diezelfde dag ook de patch in de wijkcentrale gezet.
Als jij dan de Experiabox aansluit dan gaan alle drie de lampjes branden op de NT en wordt de lijn geactiveerd en kan je verder met aansluiten van TV, computer, etc..

Enige puntje is dan nog wel je telefoonnummer verhuizing. Daarvoor moet de monteursopdracht afgemeld zijn. Dus als jij hetzelf doet en er moet ook een telefoonnummer meeverhuizen naar KPN, dan moet je zelf even bellen met KPN om aan te geven dat je alles zelf gedaan hebt en of ze de monteur willen afmelden.
Of wachten tot 14 november natuurlijk ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seezung
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 23:59
Dankje wel voor je reactie Barre. Gaat enkel om internet en televisie, geen telefonie afgenomen. Ben er woensdag zelf bij en zal even zorgen dat hij ook even de "NT" wilt monteren, thanks!

www.twitch.tv/seezung77

Pagina: 1 ... 68 ... 95 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie