vriesren schreef op woensdag 07 september 2016 @ 07:32:
Ik had een vraagje waar ik hoop dat men hier het antwoord op heeft. Ik woon al sinds 2008 (in een toendertijd nieuwbouw woning) in Amsterdam ZO. Al jaren heb ik Ziggo omdat er niets anders beschikbaar is op mijn locatie. Echter al die jaren heb ik al wel een kastje van KPN in mijn meterkast hangen wat verdacht veel op een glasvezel termination punt lijkt.
[afbeelding]
Dus de grote vraag die ik heb is dit inderdaad een Glasvezel termination punt? En de volgende vraag is dan waarom KPN dit nooit heeft aangesloten op het netwerk? Lijkt me zonde dat ze in een termination punt hebben geïnvesteerd maar het nooit hebben gebruikt? Hoop dat iemand misschien het antwoord weet

Aan de hand van de foto en de postcode via DM heb ik een antwoord, maar wellicht dat meer mensen dat interessant vinden dus hierbij de uitleg:
De foto die Vriesren in het topic plaatste is inderdaad van een Trinet FTU.
Trinet werd door KPN van ca 2005 tot 2011/2012 uitgerold bij alle grotere nieuwbouwprojecten in Nederland. Het was een hybride netwerk met dubbele buizen in de grond en de woning in. De blauwe kabel die de woning inkomt bevat ook 2 tubes, net als alles buiten in de grond. Die kabel komt uit bij een soort ISRA kastje.
Al die buizen kwamen uit bij een kleine wijkcentrale (een betonnen gebouwtje van ongeveer 3 bij 3). In eerste instantie werd er vanuit dat gebouwtje alleen koperkabels door de tubes heen geblazen naar de woningen. Die wijkcentrale fungeerde dan ook alleen als kabelverdeler, net als de kleine wijkkasten van KPN.
De bedoeling was dat later het tweede deel van het netwerk (de andere lege buizen) gebruikt zouden worden om glasvezel te blazen naar de woningen vanuit die wijkcentrale. En die wijkcentrale zou dan de PoP worden van dat glasvezelnetwerk. Op een klein aantal plaatsen in Nederland is het ook zover gekomen, waaronder de woning van Vriesren. Hij heeft dus een passieve glasvezelaansluiting. Maar de wijkcentrale waar deze op aangesloten is, is niet actief en zal dat ook niet snel worden denk ik.Technisch gezien is het op dit moment voor KPN veel voordeliger om die wijkcentrale te voorzien van actieve apparatuur en dat vervolgens via de koperlijn te laten werken (VVDSL, etc..). Wellicht dat het in het verleden heel kort heeft gewerkt, wellicht ook niet. Er zijn toen veel technische projecten begonnen en tussentijds alsnog gestopt.
Wel zijn een veel groter deel van die "Trinet"woningen later alsnog door Reggefiber verglaasd waarbij het lege buizennetwerk werd overgenomen van KPN, de PoP locatie werd wat aangepast en de buizen werden her en der verlegd. En dan werd er glasvezel ingeblazen. FTU afgewerkt en dan was die woning een volwaardige glasvezelaansluiting op het Reggefibernetwerk rijker.
Maar deze aansluitingen zijn dus leuk voor in de meterkast maar ik verwacht niet dat er ooit nog gebruik van gemaakt gaat worden, zeker niet in de komende 3 tot 5 jaar. Zowel, dan zal op z'n minst de vezel opnieuw geblazen moeten worden want die zijn in heel veel gevallen broos geworden.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.