Edit: Hier inmiddels weer verbinding via glasvezel!
[ Voor 12% gewijzigd door mwa op 03-09-2016 13:24 ]
Wel lekker rustig zo
Edit: inmiddels werkt alles weer.
[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 03-09-2016 14:48 ]
Ondertussen heeft KPN het probleem gevonden en zijn ze het nu aan het oplossen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Vaste telefoon ook.
soms helpt een modem rebootbackupdevice schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:48:
Asten is nog out
echter als het niet helpt is je tv naar modem reboot ook down
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Weinig.HvanderT schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 14:35:
Ik zal straks eens de grafiekjes van de AMS-IX opzoeken, kijken wat voor impact deze storing had
https://ams-ix.net/technical/statistics
Wat vind ik?
Een Netgear GS105E v2. Dus geen 100 mbit unmanaged switch. Dat ben ik best blij mee. Dat scheelt weer €35, geen even bellen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Klopt ..ik bestelde een derde iTV kastje kreeg deze er automatisch bij, ongevraagd. Wel erg welkom. Heb een GS116Ev2 en al een GS105Ev2 in het netwerk naar grote tevredenheid.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:12:
Ik kreeg daarnet de KPN Switch binnen en ik maak de doos open...
Wat vind ik?
Een Netgear GS105E v2. Dus geen 100 mbit unmanaged switch. Dat ben ik best blij mee. Dat scheelt weer €35, geen even bellen.
Let wel afhankelijk van je aangesloten apparatuur kan je hem direct uit doos aansluiten en werkt het goed.
Het werkt niet goed als je een sonos en een iTV kastje er op aansluit. In andere combinaties ben ik geen problemen tegen gekomen, wel een iTV icm sonos. Oplossing : flow controle uitzetten en het probleem is verdwenen
Advies kreeg ik van de TD van Sonos zelf...
Nu had ik liever een tp-ling gehad, maar die hadden wat gedoe met smgp snooping. Ik ga later misschien nog wel over de een 8 port van netgear/tp-link, de 5 port zit voor, maar de router nog niet.TripleNL schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:10:
[...]
Klopt ..ik bestelde een derde iTV kastje kreeg deze er automatisch bij, ongevraagd. Wel erg welkom. Heb een GS116Ev2 en al een GS105Ev2 in het netwerk naar grote tevredenheid.
Let wel afhankelijk van je aangesloten apparatuur kan je hem direct uit doos aansluiten en werkt het goed.
Het werkt niet goed als je een sonos en een iTV kastje er op aansluit. In andere combinaties ben ik geen problemen tegen gekomen, wel een iTV icm sonos. Oplossing : flow controle uitzetten en het probleem is verdwenen
Advies kreeg ik van de TD van Sonos zelf...
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
[ Voor 16% gewijzigd door AvK op 03-09-2016 23:25 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Dat kan je het best zien op het kpn forum van hun eigen website. Gisteravond stond er nog niet heel veel op:AvK schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:25:
Wat was nu de daadwerkelijke oorzaak van de storing?
weinig. En ik weet ook niet of ik dat wat ik er van weet mag delen. Heel oppervlakkig gezegd zat er een probleem in een van de kernsystemen waar het hele netwerk op aangesloten zit. Als daar dan iets misgaat raakt dat dan ook heel veel klanten. Dat systeem is ook best complex waardoor het even kan duren voor de oorzaak gevonden werd.

Het is waar even afwachten of er nog wat over naar buiten komt.
Link forum:
https://forum.kpn.com/sto...6/index18.html#post439354
[ Voor 60% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-09-2016 08:02 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik zou zeggen waarom niet?jacovn schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:04:
Zouden ze een RCA openbaar maken ?
Een bedrijf wat eerlijk bekend maakt wat er fout is gegaan toont namelijk geen zwakte maar zijn sterkte.
Bij iedere kleine storing is dit niet nodig maar bij een omvang zoals gisteren gebeurd is lijkt me dit geen vreemd voorstel.
Zeg gewoon dat er een core switch is uitgevallen tgv een mislukte software upgrade en dat een tweede core switch het niet goed overnam. Ik noem maar een willekeurig voorbeeld.
Zoiets kan gebeuren maar ook andere scenario's zijn denkbaar zoals een menselijke fout, iemand die per ongeluk een live productie systeem heeft uitgeschakeld ipv een test systeem.
Openbaar heeft niets te maken met concurrentie voordeel, bij de concurrent kunnen deze fouten of defecten ook voorkomen.
Je moet vooral de oorzaak van een fout bekend maken als het een storing in de apparatuur en niet de software of menselijk was. Dan ligt het dus niet aan de mensen en kunnen de klanten er ook niet boos op worden.HoppyF schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:22:
[...]
Ik zou zeggen waarom niet?
Een bedrijf wat eerlijk bekend maakt wat er fout is gegaan toont namelijk geen zwakte maar zijn sterkte.
Bij iedere kleine storing is dit niet nodig maar bij een omvang zoals gisteren gebeurd is lijkt me dit geen vreemd voorstel.
Zeg gewoon dat er een core switch is uitgevallen tgv een mislukte software upgrade en dat een tweede core switch het niet goed overnam. Ik noem maar een willekeurig voorbeeld.
Zoiets kan gebeuren maar ook andere scenario's zijn denkbaar zoals een menselijke fout, iemand die per ongeluk een live productie systeem heeft uitgeschakeld ipv een test systeem.
Openbaar heeft niets te maken met concurrentie voordeel, bij de concurrent kunnen deze fouten of defecten ook voorkomen.
Maar...
Misschien moet je als bedrijf niets zeggen of het apparatuur/hardware of software was... Dan kunnen klanten, in geval van falende apparatuur, omdat ze 'slechte' apparatuur hebben. Maar je moet dan wel zeggen in welke lag van het systeem de storing zit: Bijvoorbeeld een wijkcentrale die niet meer werkt, of de dns servers die een probleem hebben.
Het mooiste zou natuurlijk als je alle fout gegevens kan zien, zodat de betere it'er een idee heeft wat er aan de hand is.
Morgen komt bij ons de kpn monteur kon glasvezel installeren. Nu weet ik dat de standaard ip pool in de 192.168.2.xyz reeks ligt. Nu is bij ons ( door de standaard van de Ziggo router) alles in de 192.168.0.xyz reeks. Er zijn bij ons ca. 20 apparaten met een vast ip adres. Kan de monteur of ik gewoon de ip reeks op 192.168.0.xyz zetten of moeten alle apparaten omgezet worden? Wat veel meer tijd kost. Eerst alles op dhcp en dan maandag sales weer een vast ip-adres geven. Ik las dat het wel kan, maar dat het niet ondersteund wordt...
[ Voor 17% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-09-2016 13:43 ]
[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 04-09-2016 13:44 ]
Ik heb de v9 ontvangen, maar ga aan de monteur vragen of hij een v10 heeft. Ik had er al over gebeld, maar de v9 en v10 zijn hetzelfde, alleen de v10 kan ook 5GHz wifi. Ze konden het nog niet aanpassen omdat de monteur nog niet geweest was. Blijkbaar willen ze niet vertellen dat je er nog instelling op kan aanpassen.HvanderT schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:43:
Je krijgt de Experiabox v10 waarschijnlijk, en daar kun je alles instellen zoals jij wilt, dus ook de IP adressen (lease van dhcp, etc) Dat was eerst wel anders inderdaad.
[ Voor 24% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-09-2016 14:02 ]
Wanneer heb je die ontvangen? Ik dacht dat ze nu overal de v10 uitleveren.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:57:
[...]
Ik heb de v9 ontvangen, maar ga aan de monteur vragen of hij een v10 heeft.
DSL klanten krijgen wel de v10. Een hele verbetering t.o.v. de v9. Ik hoop dat je er eentje krijgt..
En tenzij het menu van de v9 ook is aangepast, is de v10 wel werkelijk anders. Die kan je wel naar eigen hand instellen, de v9 kon dit -toen ik die had- niet.
[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 04-09-2016 14:02 ]
Vorige week of iets eerder. Ze zeiden in de winkel ook dat we een v10 krijgen.HvanderT schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:00:
[...]
Wanneer heb je die ontvangen? Ik dacht dat ze nu overal de v10 uitleveren.
Ik ga mijn best doen morgen, en anders maar weer bellen.DSL klanten krijgen wel de v10. Een hele verbetering t.o.v. de v9. Ik hoop dat je er eentje krijgt..
En tenzij het menu van de v9 ook is aangepast, is de v10 wel werkelijk anders. Die kan je wel naar eigen hand instellen, de v9 kon dit -toen ik die had- niet.
Verwijderd
Zelf ontving ik ook de v9 twee maanden geleden bij mijn glasvezel abonnement. Heb de monteur die langskwam om de boel aan te sluiten gevraagd om de v10 ivm dual band WiFi. Hij had er nog een paar in zijn busje liggen en ruilde deze direct even om.
Hoe moet ik her vragen? Wifi ga ik niet gebruiken van de v*, maar van een eigen ap. Dus dat is geen excuus. Hopelijk snapt de monteur mij als ik het heb over ip-instellingen.Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:16:
Glasvezel klanten hebben juist een kleinere kans op een v10. Nieuwe DSL klanten hebben namelijk voorrang op de v10 omdat deze beter om zou kunnen gaan met de vectoring/bonding technieken.
Zelf ontving ik ook de v9 twee maanden geleden bij mijn glasvezel abonnement. Heb de monteur die langskwam om de boel aan te sluiten gevraagd om de v10 ivm dual band WiFi. Hij had er nog een paar in zijn busje liggen en ruilde deze direct even om.
Je kan het altijd proberen, het bevalt hier goed.
Indien je alleen internet hebt en geen tv/telefonie zou je ook je eigen router er aan kunnen hangen.
Verwijderd
Bovendien probeerde ik aan te geven dat de KPN monteurs niet de lastigste zijn. Als hij een aantal v10's in zijn busje heeft liggen ruilt hij deze waarschijnlijk zo even om. Zelfs als hij jouw probleem met de v9 maar half begrijpt
Alles hangt in de meterkast, maar de wifi komt uit de kamer, we hebben netwerkkabels ernaar aangelegd.HvanderT schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:27:
5GHz (2,4 ook) wifi werkt uitstekend op de v10., tenzij je de Wi-Fi ergens anders nodig hebt dan in de buurt van het modem.
Je kan het altijd proberen, het bevalt hier goed.
Indien je alleen internet hebt en geen tv/telefonie zou je ook je eigen router er aan kunnen hangen.
Dan komt het vast goed.Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:28:
Ja, ik verwacht dat de monteur dat wel zal begrijpen. Bij de v9 staat het interne IP namelijk nog steeds vast op 192.168.2.xxx. Iets wat voor meer mensen een lastig probleem is/was. Ik ga ervan uit dat de monteur dit ook wel zal weten.
Bovendien probeerde ik aan te geven dat de KPN monteurs niet de lastigste zijn. Als hij een aantal v10's in zijn busje heeft liggen ruilt hij deze waarschijnlijk zo even om. Zelfs als hij jouw probleem met de v9 maar half begrijpt
Ik laat weten hoe het gegaan is.
Het is een beetje afhankelijk van je huis, maar misschien is een AP niet nodig. Ik heb iig geen enkel probleem om de 5ghz signaal op te vangen boven op zolder, dat gaat dus door twee dikke betonnen vloeren heen. Eigenlijk heb ik geen enkel plek in mijn huis waar het signaal niet gewoon prima is. Enige reden om een AP op te hangen is denk ik als je een grote tuin hebt of als je buren hebt waarbij hun wifi een stoorfactor is.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:41:
[...]Alles hangt in de meterkast, maar de wifi komt uit de kamer, we hebben netwerkkabels ernaar aangelegd.[...]
Same here, afgelopen week de V9 gehad. Over een dikke week staat de techneut gepland (monteur doet geen recht aan iemand die je netwerk ook kan configureren & troubleshooten imho).Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:16:
Glasvezel klanten hebben juist een kleinere kans op een v10. Nieuwe DSL klanten hebben namelijk voorrang op de v10 omdat deze beter om zou kunnen gaan met de vectoring/bonding technieken.
Zal ook een ruilpoging wagen, hoewel ook ik wifi niet nodig heb van de EB. Heb alles voorbereid voor de beste man/vrouw, hoeft geen meter kabel getrokken te worden.
Of als je met meerdere gebruikers tegelijk aan wifi hangt. Dan is het prettig dat je bv. per verdieping een AP hebt op laag vermogen en evt. gelijktijdig 2,4 & 5 GHz, zodat je elkaar zo min mogelijk in de weg zit.Caelorum schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:12:
[...]Enige reden om een AP op te hangen is denk ik als je een grote tuin hebt of als je buren hebt waarbij hun wifi een stoorfactor is.
[ Voor 20% gewijzigd door Joepla op 04-09-2016 17:24 ]
Afgelopen week heb ik (voor mijn vriendin) gevraagd of hij een V10 op de auto had. Dit ivm de 5G apparatuur en omdat ik de KPN AP (wifi versterker) op de 1e verdieping wilde aanleggen. Noem je IP adres probleem erbij en een bak goede koffie...... Moet lukken.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:21:
[...]
Hoe moet ik her vragen? Wifi ga ik niet gebruiken van de v*, maar van een eigen ap. Dus dat is geen excuus. Hopelijk snapt de monteur mij als ik het heb over ip-instellingen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik woon in een wijk met heel veel wifi's, we hebben nu drie ap's in huis en dat werkt prime, de meterkast is één blok beton, daar komt niet veel wifi doorheen. Er staat wel een gastnetwerk router, maar die komt alleen in de woonkamer en op een deel van 1e verdieping.Caelorum schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:12:
[...]
Het is een beetje afhankelijk van je huis, maar misschien is een AP niet nodig. Ik heb iig geen enkel probleem om de 5ghz signaal op te vangen boven op zolder, dat gaat dus door twee dikke betonnen vloeren heen. Eigenlijk heb ik geen enkel plek in mijn huis waar het signaal niet gewoon prima is. Enige reden om een AP op te hangen is denk ik als je een grote tuin hebt of als je buren hebt waarbij hun wifi een stoorfactor is.
We gaan het zien.
Ik had mijn externe ip adres nodig vandaag en kreeg ineens een ipv6 adres te zien via whatismyip.com.
Gelijk even ingelogd op de EBv10 en daar staat bij status inderdaad ook een ipv6 adres, een aparte pagina om ipv6 aan en uit te zetten en bij poort forwarding is nu ook een aparte ipv4 en ipv6 pagina.
Ben benieuwd sinds wanneer dat is.
[ Voor 8% gewijzigd door barber op 04-09-2016 18:22 ]
Wij hebben het sinds 17 dagen. Na een toevallige uitval van het stroom (een dag voordat de boosdoener vervangen zou worden) hadden we ineens een IPv6-adres naast ons IPv4-adres. Schijnt gefaseerd te gaan.barber schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:18:
Ben benieuwd sinds wanneer dat is.
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 04-09-2016 19:02 ]
Dat zou het kunnen verklaren dat ik het nu ineens heb. Toen gisteren de verbinding eruit lag om 8:20, heb ik eerst de EB herstart, voordat ik zag dat het een landelijke storing was.CreativeS schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:02:
[...]
Wij hebben het sinds 17 dagen. Na een toevallige uitval van het stroom (een dag voordat de boosdoener vervangen zou worden) hadden we ineens een IPv6-adres naast ons IPv4-adres. Schijnt gefaseerd te gaan.
Een echte powercycle (ipv de rebootknop van de webinterface) zorgde ervoor dat ik ook een IPv6-adres kreeg. De softwareversie is hetzelfde gebleven.
[ Voor 32% gewijzigd door Alex) op 04-09-2016 19:14 ]
We are shaping the future
Ik zit op dezelfde versie, maar het moet ook in je stad zijn uitgerold. Hier in Alphen aan den Rijn was het al een tijdje beschikbaar met de EBv9, maar nog niet met de EBv10.Alex) schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:09:
Ik heb mijn EBv10 net een herstart gegeven, maar ik zie geen IPv6 verschijnen. Ik zit op softwareversie V1.01.00T02.7v2, hebben jullie misschien een nieuwere gekregen?
Xs4all zit trouwens op dezelfde DSLAM en doet dan wel weer ipv6. En DSL vanuit een straatkast heeft ook ipv6. Maar weer niet als je direct aan een wijkcentrale hangt...
Bron: Kpn storingsforum op kpn website.
Verwijderd
Ik denk dat een AP voor veel meer mensen een uitkomst is dan alleen de mensen met een huis met een grote tuin. Ik woon zelf in een relatief klein appartementje zonder tuin, en heb hier zelfs een AP staan. Heb de meterkast -met daarin de router- buiten het appartement, naast de voordeur (schijnt vaker voor te komen dan dat het klinkt). Het 5 Ghz signaal van de v10 komt daar echt al niet goed door. Kan er wel mee verbinden, maar heb dan een fluctuerend signaal en ontvang dan maximaal de helft van mijn 100/100 abonnement.Caelorum schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:12:
[...]Enige reden om een AP op te hangen is denk ik als je een grote tuin hebt of als je buren hebt waarbij hun wifi een stoorfactor is.
Dus ik denk echt dat voor 95% voor de huishoudens een AP zeker van toegevoegde waarde zal zijn
Lijkt me alsnog eerder een softwarekwestie ivm. gefaseerde uitrol naar CPEs? Volgens mij is het al tijden zo dat je gewoon een v6 prefix krijgt via DHCPv6 als je erom vraagt. Ik heb in ieder geval sinds het afsluiten van m'n abonnement (bijna een jaar geleden) gewoon v6 - zij het dat ik geen gebruik maak van de Experiabox.HvanderT schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:40:
Ik weet wel dat ik in Zwolle wel een IPv6 IP gekregen heb, maar dat was op DSL. Waar ik nu zit heb ik nog weer geen IPv6. Zelfde V10 met dezelfde softwareversie.
Geen idee hoe dat apparaat v6 uitdeelt, maar ik kan me voorstellen dat men voor de handigheid maar dezelfde terminologie aanhoudt, terwijl het eigenlijk puur een firewallkwestie is. Lijkt me namelijk ook niet heel handig om het hele LAN van een globaal adres te voorzien zonder firewallAlex) schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:03:
In de EBv10 zie ik nu een optie 'IPv6 portforwarding' naast de IPv4-versie. Was het idee achter IPv6 niet juist dat portforwarding en NAT niet meer nodig zou zijn?
Dit is geen "forwarding" maar firewall instellinge. Alleen is dezelfde naam aangehouden om het "makkelijker" te houden.Alex) schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:03:
In de EBv10 zie ik nu een optie 'IPv6 portforwarding' naast de IPv4-versie. Was het idee achter IPv6 niet juist dat portforwarding en NAT niet meer nodig zou zijn?
De DHCP-server geeft alleen de Experiabox door als DNS-server, terwijl ik zelf een DNS-server heb draaien (voor Active Directory). Mijn desktop probeert nu DNS-requests eerst via IPv6, en komt uit bij de Experiabox. Die weet niet welke bak mijn domain controller is.
Ik zie in de EBv10 geen mogelijkheid om de DHCP-server een ander IPv6-adres uit te laten geven voor DNS?
[ Voor 14% gewijzigd door Alex) op 05-09-2016 15:29 ]
Monteur is vandaag geweest...T.Kreeftmeijer schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:03:
[...]
Ik woon in een wijk met heel veel wifi's, we hebben nu drie ap's in huis en dat werkt prime, de meterkast is één blok beton, daar komt niet veel wifi doorheen. Er staat wel een gastnetwerk router, maar die komt alleen in de woonkamer en op een deel van 1e verdieping.
We gaan het zien.
... en heeft in de meterkast gekeken...
... en is weer gegaan.
Volgens de monteur zit het plakje van de nas te dicht op de FTU, ca. 10 cm. Hij kon de oranje klepjes er wel afhalen met het witte kastje erop zetten. Hij heeft bij zijn vertrek de oranje klepjes eraf gelaten. Die heb ik weer zonder problemen terug gezet. Ik snap zijn probleem dus niet helemaal. Maar goed, voordat hij de volgde keer weer komt en er problemen zijn, wil ik weten wat de monteur wel kan weghalen en wat ikzelf moet doen. Mag hij het oude Ziggo kastje vervangen of is het beter dat voor zijn komst ik het kastje al heb weggehaald. (tijdelijk geen internet). Net als in de meterkast, mag hij dan wel of niet de Horizon box weghalen of moet het tv meubel als naar voren schuiven en het oude kastje weghalen?
Ik heb nergens kunnen vinden wat de monteur wel en niet mag.
Lekker handig zo voor je
Sometimes you need to plan for coincidence
Nee, mijn vader heeft de monteur binnengelaten met mijn instructies, de monteur had geen zin om te wachten, dus hij ging weer.Hmmbob schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:02:
Jeetje, dat had niet ter plekke opgelost kunnen worden door je toen de monteur even een slok van z'n koffie nam?
Lekker handig zo voor je
Hij komt nu donderdag. Dan ben ik wel zelf thuis.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Sometimes you need to plan for coincidence
Er is een minimale afstand rondom de FTU vereist die sommige KPN monteurs wat strakker aanhouden dan anderen...Betreft een paar cm rondom. Heb je dat niet dan kan de NT van KPN in de verdrukking komen. Er zijn bijvoorbeeld NT's in omloop die de ingang van de poweradapter aan de linkerkant hebben zitten. Als daar dan niet voldoende ruimte is door een plankje, of een muur of een buis, dan past de NT zelf wel maar krijgt ie geen stroom omdat de stekker er niet in past.Tylen schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:46:
En stoort dat op z'n wifi???
NB: De NT van KPN is iets groter dan de oranje blindkappen dus dat de vraagsteller die blindkap terug kon schuiven wil niet alles zeggen. Overigens had de monteur die moeten terug schuiven en niet zo achter moeten laten.
Vereiste ruimte vanuit Reggefiber:
Onder de FTU minimaal 10 cm ruimte. Boven de FTU minimaal zoveel als dat uitstekende stukje in het midden bovenop. En aan de zijkanten 4 cm.
[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 05-09-2016 17:56 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat past, ik heb de nt bekeken en het gaat prima met een aansluitingen (en de rest van het kastje).Barre73 schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:52:
[...]
Er is een minimale afstand rondom de FTU vereist die sommige KPN monteurs wat strakker aanhouden dan anderen...Betreft een paar cm rondom. Heb je dat niet dan kan de NT van KPN in de verdrukking komen. Er zijn bijvoorbeeld NT's in omloop die de ingang van de poweradapter aan de linkerkant hebben zitten. Als daar dan niet voldoende ruimte is door een plankje, of een muur of een buis, dan past de NT zelf wel maar krijgt ie geen stroom omdat de stekker er niet in past.
NB: De NT van KPN is iets groter dan de oranje blindkappen dus dat de vraagsteller die blindkap terug kon schuiven wil niet alles zeggen. Overigens had de monteur die moeten terug schuiven en niet zo achter moeten laten.
Vereiste ruimte vanuit Reggefiber:
Onder de FTU minimaal 10 cm ruimte. Boven de FTU minimaal zoveel als dat uitstekende stukje in het midden bovenop. En aan de zijkanten 4 cm.
Ik zorg wel dat het plankje makkelijk weg kan indien nodig.
Ik haal in elk geval de nas even weg en leg de schroefboormachine al klaar. Het plankje kan de met een minuut weg.Caelorum schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:42:
Ach, haal het plankje even los en leg je NAS even ergens anders neer in de meterkast en naderhand weer terug nadat alles is aangesloten? Als die eenmaal hangt doet zo'n monteur vast niet meer moeilijk als ze langs komen op problemen op te lossen.
Zelfde geld voor verwijderen oud (ziggo) apparatuur dat dient de klant zelf te verwijderen maar daar is de ene weer strikter in als de andere.
Beste kun je plankje weghalen voor de ftu en later terug zetten of gewoon zelf de ftu erop zetten en plankje weer terug zetten.
[ Voor 23% gewijzigd door Jan-man op 05-09-2016 20:45 ]
Simpele dingen.
Mooiste is dat je ook al een kabeltje getrokken hebt naar waar je de TV hebt staan.
Ook alvast aansluiten, kopje koffie erbij, pilsje koud... Vergeet ik wat?AvK schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:09:
Vuistregel is gewoon dat wanneer een Tweaker een monteur verwacht, de Tweaker de zaken een beetje moet voorbereiden en 'gereed' zetten. Dat vinden monteurs fijn. Dus plankjes weg, plafond afdichtingen (gipsplaatjes op een richeltje) alvast weg halen. Meterkast toegankelijk maken, dus bezems, plastic zakken, en kunst Kerstbomen! (echt meegemaakt) weghalen. Spinnenwebben een beetje weghalen....... 230V in orde zodat er genoeg aansluitingen zijn. Enz.
Simpele dingen.
Mooiste is dat je ook al een kabeltje getrokken hebt naar waar je de TV hebt staan.
Een monteur wordt niet voor niks besteld.
[ Voor 98% gewijzigd door Thombias op 07-09-2016 09:06 ]
Toen de monteur kwam werkte alles al, ondertussen was het signaal vanuit de POP ook aangelegd, dus hij hoefde alleen maar te controleren of alles werkte.
Het helpt wel dat je alles zelf al in je KPN-auto'tje hebt liggen, hihihi
Collega was er wel blij mee, vrijdagmiddag en laatste klant
[ Voor 7% gewijzigd door roches op 05-09-2016 21:35 ]
Prima, ik zorg wel dat de oude apparatuur uit de weg is, kabels zijn al geregeld. Meterkast is zo goed als leeg en redelijk schoon, op een beetje stof na onder de verwarming (niet in de weg). Stroom is er genoeg. Nieuwe apparatuur ophangen mag de monteur doen, anders komt om te zeggen dat het er goed uit ziet en dan kan hij weer weg. Ik zal kijken of het plankje echt in de weg zit, vind ik van niet (kan makkelijk bij de ftu), dan laat ik het zitten en klik ik de nt er wel op als de monteur dat niet wil, anders haal ik het wel even weg.AvK schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:09:
Vuistregel is gewoon dat wanneer een Tweaker een monteur verwacht, de Tweaker de zaken een beetje moet voorbereiden en 'gereed' zetten. Dat vinden monteurs fijn. Dus plankjes weg, plafond afdichtingen (gipsplaatjes op een richeltje) alvast weg halen. Meterkast toegankelijk maken, dus bezems, plastic zakken, en kunst Kerstbomen! (echt meegemaakt) weghalen. Spinnenwebben een beetje weghalen....... 230V in orde zodat er genoeg aansluitingen zijn. Enz.
Simpele dingen.
[ Voor 9% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-09-2016 21:38 ]
Verwijderd
Vuistregel wanneer een loodgieter komt is dat je de lekkage zelf alvast verhelpt. En als de schilder komt dat je dan alvast je hele huis in de grondverf hebt staan.AvK schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:09:
Simpele dingen.
Er is een reden dat er een KPN monteur langskomt he? De meterkast makkelijk toegankelijk maken is genoeg lijkt mij. Als de monteur plots meer moet doen dan afgesproken betaal je daar als klant gewoon een rekeningetje voor. Hartstikke mooie service van KPN waar je als klant dankbaar gebruik van mág maken imo.
Ik was van plan de boel zelf aan te sluiten en vraag mij af of die V10 meerwaarde heeft als je de WiFi niet gebruikt en je eigen router via DMZ aansluit. Maar... Ik heb nog geen NT, krijg je die automatisch meegeleverd of is er dan toch een monteur nodig? Dan zou ik vrij moeten nemen om die man een kastje vast te laten klikken en een kabeltje in te prikken, dat is ook weer sneu.
De VDSL 40/5Mb was zes jaar geleden een fantastische stap vooruit maar de upload is nu een bottleneck, een factor 20 verbetering met glas zal wel wonderen doen.
Maar toch wil KPN die monteur sturen.
Als je een beetje handig bent kun je de NTU zelf ook wel aansluiten (genoeg uitleg te vinden op internet en Youtube), mocht alles naar behoren werken dan kun je KPN laten weten dat de monteur niet meer hoeft te komen.
Bij mij stond het ruim 2 week voor monteur bezoek al erop en werkte alles al gewoon (moest wel twee week extra betalen haha). Had het 2 maand vantevoren al aangevraagd voor we de sleutels van het huis al hadden.
Werdt toen 2 dagen voor afspraak nog gebeld of het nog wel hoefde want alles was al geactiveerd haha.
En daar is de factuur en natuurlijk niet mijn nieuwe korting erop.... Toch maar even bellen...Tylen schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:57:
Net gebeld met KPN om verlenging. Verkoop kon niks betekenen behalve een korting op het premium pakket (Heb nu alles-in-1 standaard). Dus ik zeg als ik opnieuw klant word krijg ik drie maanden 27,50 korting. Die wil ik ook. Maar dat was echt alleen voor nieuwe klanten. Dus toen heb ik mij laten doorverbinden naar de afdeling opzeggingen. Daar gezegd dat het volgens mij niet nodig is om eerst op te zeggen en opnieuw aan te vragen om die korting te krijgen en dat begreep hijNu 3 maanden 27,50 korting. Dat zijn toch zo'n 8 kratten bier.
Edit: Geregeld... (Hoop ik).. Volgende maand de korting.
[ Voor 80% gewijzigd door Tylen op 06-09-2016 09:58 ]
kipfel schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:12:
[...]
Ook alvast aansluiten, kopje koffie erbij, pilsje koud... Vergeet ik wat?
Een monteur wordt niet voor niks besteld.
Mijn ervaringen met monteurs die in de meterkast moeten zijn is niet zo bijzonder goed. Ik regel dan ook liever alles zelf even (doe ik altijd met monteurs) en laat ze alleen het stuk doen wat alleen zij kunnen. Al het overige wordt toch maar matig gedaan. Daarnaast heb ik liever dat ze binnen een kwartier de deur uit zijn of dat ik even rustig met ze kan praten over wat dingen, dan dat ze een uur bezig zijn en dan ineens halsoverkop weg moeten.Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:09:
[...]
Vuistregel wanneer een loodgieter komt is dat je de lekkage zelf alvast verhelpt. En als de schilder komt dat je dan alvast je hele huis in de grondverf hebt staan.
Er is een reden dat er een KPN monteur langskomt he? [...]
Ik heb ook het idee dat monteurs zich moeilijk kunnen aanpassen aan een andere situatie dan de standaard.Caelorum schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:25:
[...]
[...]
Mijn ervaringen met monteurs die in de meterkast moeten zijn is niet zo bijzonder goed. Ik regel dan ook liever alles zelf even (doe ik altijd met monteurs) en laat ze alleen het stuk doen wat alleen zij kunnen. Al het overige wordt toch maar matig gedaan. Daarnaast heb ik liever dat ze binnen een kwartier de deur uit zijn of dat ik even rustig met ze kan praten over wat dingen, dan dat ze een uur bezig zijn en dan ineens halsoverkop weg moeten.
Monteurs doen wat op hun lijstje staat en als iemand het net even anders wilt dan kan de monteur daar niets... Ik vind dat de monteur wat flexibeler zou moeten zijn, maar niet zomaar van alles moet gaan aanpassen. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren donderdag. Zoals ik al verteld heb heeft de pc een 192.168.0.* adres en de Experiabox standaard een 192.168.2.*** adres. Of de monteur veranderd het adres van de pc of de monteur veranderd het adres van de Experiabox en alle apparaten met een vast ip werken weer op het internet. 1 apparaat aanpassen of 20 apparaten aanpassen waarvan ik de resterende 19 mag doen
Tenzij je een V10 hebt gekregen zul je zoiezo alles moeten gaan aanpassen.
Of je trekt 5 tientjes uit voor bijvoorbeeld een ubnt edge router. Wan poort luisteren laten naar dhcp en de lan poort geeft jouw netwerk configuratie af heb je nooit meer gezeur met modems swaps en het modem zelf je gewoon in dmz naar je router toe.
Meeste monteurs zijn niet moeilijk en willen best met je meedenken wat binnen hun mogelijkheden ligt. Wil je echter dat bijvoorbeeld alle 20 pcs worden aangepast kan dat gewoon geregeld worden voor €12,50 per kwartier.
Gratis is 1 pc 1 tel 2 tv. 2x TV met maximaal 15 meter bekabeling per tv gratis.
[ Voor 30% gewijzigd door Jan-man op 06-09-2016 19:42 ]
Verwijderd
Nu doe je de monteurs echt tekort. De meesten zijn erg capabel en denken in oplossingen. De monteurs waar ik ervaring mee heb waren steeds keurig op tijd en hebben erg goed geholpen. Zeker aangezien mijn appartement niet de makkelijkste is geweest om aan te sluiten.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:05:
[...]
Ik heb ook het idee dat monteurs zich moeilijk kunnen aanpassen aan een andere situatie dan de standaard.
Wacht het rustig af. Wees een beetje vriendelijk en bied de beste man een kopje koffie aan. Ze denken echt wel met je mee.
Dit is natuurlijk geen goede/ mooie oplossing, want dubbel NAT. Ik denk dat we er met zijn allen over kunnen discussieren of dit nou goed is of niet, maar dat doet er niet eens toe.Jan-man schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:36:
Of je trekt 5 tientjes uit voor bijvoorbeeld een ubnt edge router. Wan poort luisteren laten naar dhcp en de lan poort geeft jouw netwerk configuratie af heb je nooit meer gezeur met modems swaps en het modem zelf je gewoon in dmz naar je router toe.
Hetgeen wat ik nog het ergste vind is dat je, je EdgeRouter teniet doet als je hem zo instelt. De EdgeRouter is voor de iets meer netwerk pro en dan stel je hem natuurlijk in zodat je ook gelijk de IGMP Proxy hebt! Anders kun je er net zo goed elke andere willekeurige consumenten router achter hangen
Een kleine dosis vriendelijkheid doet altijd goed!! Als iemand op mijn werk heel chagrijnig aan mijn bureau komt staan om me te vertellen dat ik iets fout doe ben ik natuurlijk veel minder meegaand als dat iemand mij vertelt dat er wat fout is gegaan en of ik hun kan helpen. Je hoeft natuurlijk niet hun hielen te likken, maar een bakkie koffie maak je meestal al veel vrienden meeVerwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:37:
[...]
Nu doe je de monteurs echt tekort. De meesten zijn erg capabel en denken in oplossingen. De monteurs waar ik ervaring mee heb waren steeds keurig op tijd en hebben erg goed geholpen. Zeker aangezien mijn appartement niet de makkelijkste is geweest om aan te sluiten.
Wacht het rustig af. Wees een beetje vriendelijk en bied de beste man een kopje koffie aan. Ze denken echt wel met je mee.
[ Voor 32% gewijzigd door chickpoint op 06-09-2016 19:54 ]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Was ook puur als voorbeeld bedoeld en als je geen gebruik maakt de telefonie kun je de eb er natuurlijk helemaal tussen weghalen is maar net wat je zelf wilt natuurlijk.chickpoint schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:50:
[...]
Dit is natuurlijk geen goede/ mooie oplossing, want dubbel NAT. Ik denk dat we er met zijn allen over kunnen discussieren of dit nou goed is of niet, maar dat doet er niet eens toe.
Hetgeen wat ik nog het ergste vind is dat je, je EdgeRouter teniet doet als je hem zo instelt. De EdgeRouter is voor de iets meer netwerk pro en dan stel je hem natuurlijk in zodat je ook gelijk de IGMP Proxy hebt! Anders kun je er net zo goed elke andere willekeurige consumenten router achter hangen
[...]
Bij mij zit er straks iig een ubnt edge router tussen voor lan verkeer en de ac ap's die zga besteld zijn zodat ik privé en zakelijk kan scheiden.
Tv's laat ik via de eb lopen gezien het telefonie heb ik toch een eb nodig. En als ze dan weer de configuratie van het itv platform wijzigen hoef ik de edgerouter dan niet aan te passen.
- Have no fear, ViPeRII is here -
Dubbel NAT?? Als je de edgerouter neemt vervangt dit de experiabox en heb je geen dubbel nat.chickpoint schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:50:
[...]
Dit is natuurlijk geen goede/ mooie oplossing, want dubbel NAT.
Niet als je hem in de DMZ van de experiabox zetTylen schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:11:
[...]
Dubbel NAT?? Als je de edgerouter neemt vervangt dit de experiabox en heb je geen dubbel nat.
Misschien heb ik iets te weinig vertrouwen in ze, hangt waarschijnlijk ook af of hij aardig binnenkomt of heel chagrijnig. Ik vond nog een briefje van de monteur waar wat stappen opstonden, zoals basis installatie, één pc voorzien van internet, e-mail, wifi-check. Ik vond het dus een briefje van dit doet de monteur en dat is het. Nu weet ik ook wel dat het een standaard briefje is. Beginnen met koffie en mijn ideeën voorleggen lijkt mij het beste. Hopelijk komt er een aardige man die een beetje wil meedenken. NT kastje heb ik er al op geklikt, dus kaar kan ik niet er gedoe mee krijgen, lampje glas brandt al, dus dat is goed.Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:37:
[...]
Nu doe je de monteurs echt tekort. De meesten zijn erg capabel en denken in oplossingen. De monteurs waar ik ervaring mee heb waren steeds keurig op tijd en hebben erg goed geholpen. Zeker aangezien mijn appartement niet de makkelijkste is geweest om aan te sluiten.
Nog even wachten en dan hopen op een aardige monteur...
[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 06-09-2016 21:47 ]
Maar dat zal heeeeel dom / stom zijnchickpoint schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:19:
[...]
Niet als je hem in de DMZ van de experiabox zet
Dat vond ik dus ook, vandaar die reactie
Ik heb dit weekend een abonnement afgesloten, maar het overzicht klopte al niet. Dit kunnen ze niet aanpassen en ze kunnen ook niet garanderen dat de korting volgende maand ook nig geldt. Ik nog een keer bellen en nu hebben ze een aantekening gemaakt, maar daarvan kunnen ze geen bevestiging sturen. Dit geeft me als start niet veel vertrouwen in KPN.
Daarna moest ik Ziggo nog bellen en die kwamen weer met een geweldige aanbieding om me over te halen om te blijven.....en nu weet ik het niet meer. 😃
Prima. Geen klachten. Mijn ervaring is dat het overal administatief een zooitje is, dus dat dat niet uitmaakt. KPN is hier net zo stabiel als Ziggo, maar snellerTeletekst schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 23:06:
Zijn er hier mensen van Ziggo overgestapt naar KPN glasvezel en bevalt dit goed?
Overigens ben ik (vanwege een verhuizing en het pas later beschikbaar komen van glas op mijn nieuwe adres) van KPN glas naar Ziggo naar KPN glas gegaan.
UNOX: The worst operating system
Mijn internet is juist niet zo stabiel, dus ik hoop op verbetering.Korvaag schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 23:14:
[...]
Prima. Geen klachten. Mijn ervaring is dat het overal administatief een zooitje is, dus dat dat niet uitmaakt. KPN is hier net zo stabiel als Ziggo, maar sneller
Mijn internet van Ziggo was eerst ook niet zo stabiel, maar na wat testen en helpdesk werk is de versterker in de wijkkast vervangen en daarna heb ik geen problemen meer gehad. Ik had zowaar echt een goede meedenkende helpdeskmedewerker waarvoor hulde. Samen nog wat dingen getest en de conclusie was: het moet wel ergens tussen modem en wijkkast zitten.Teletekst schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 23:17:
[...]
Mijn internet is juist niet zo stabiel, dus ik hoop op verbetering.
UNOX: The worst operating system
Dus de grote vraag die ik heb is dit inderdaad een Glasvezel termination punt? En de volgende vraag is dan waarom KPN dit nooit heeft aangesloten op het netwerk? Lijkt me zonde dat ze in een termination punt hebben geïnvesteerd maar het nooit hebben gebruikt? Hoop dat iemand misschien het antwoord weet
Stay hungry, Stay foolish

Zie ik iets over het hoofd of is dit een fout van KPN?
Dit is inderdaad een FTU maar niet van Reggefiber. Ik vermoed Trinet en daar heb je niet zoveel meer aan nu.vriesren schreef op woensdag 07 september 2016 @ 07:32:
Ik had een vraagje waar ik hoop dat men hier het antwoord op heeft. Ik woon al sinds 2008 (in een toendertijd nieuwbouw woning) in Amsterdam ZO. Al jaren heb ik Ziggo omdat er niets anders beschikbaar is op mijn locatie. Echter al die jaren heb ik al wel een kastje van KPN in mijn meterkast hangen wat verdacht veel op een glasvezel termination punt lijkt.
[afbeelding]
Dus de grote vraag die ik heb is dit inderdaad een Glasvezel termination punt? En de volgende vraag is dan waarom KPN dit nooit heeft aangesloten op het netwerk? Lijkt me zonde dat ze in een termination punt hebben geïnvesteerd maar het nooit hebben gebruikt? Hoop dat iemand misschien het antwoord weet
Stuur me maar een DM met postcode en huisnr, dan wil ik wel even voor je nakijken wat ik kan vinden.
Dat is een fout van KPN.dialmformark schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:01:
Ik zat zojuist mijn factuur van de afgelopen maand te bekijken, en zag wat raars omtrent Eredivisie Live. Na de aankondiging dat deze zender als gratis zender toegevoegd kon worden icm KPN Compleet, heb ik deze geactiveerd. Hiervoor hadden wij HBO. Deze werd in het verleden altijd netjes gecrediteerd, maar nu zie ik op de factuur dat er nu wel 7,50 voor Eredivisie Live in rekening wordt gebracht, en niet gecrediteerd wordt.
[afbeelding]
Je hebt DMBarre73 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:04:
[...]
Dit is inderdaad een FTU maar niet van Reggefiber. Ik vermoed Trinet en daar heb je niet zoveel meer aan nu.
Stuur me maar een DM met postcode en huisnr, dan wil ik wel even voor je nakijken wat ik kan vinden.
Stay hungry, Stay foolish
heb je het wel via de site aangepast voor kpn compleet ? als het het via het menu van de tv bijv doet gaat het niet goed!dialmformark schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:01:
Ik zat zojuist mijn factuur van de afgelopen maand te bekijken, en zag wat raars omtrent Eredivisie Live. Na de aankondiging dat deze zender als gratis zender toegevoegd kon worden icm KPN Compleet, heb ik deze geactiveerd. Hiervoor hadden wij HBO. Deze werd in het verleden altijd netjes gecrediteerd, maar nu zie ik op de factuur dat er nu wel 7,50 voor Eredivisie Live in rekening wordt gebracht, en niet gecrediteerd wordt.
[afbeelding]
Ik heb het via de app (MijnKPN) gedaan, zou hierin het probleem zitten?Jan-man schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:04:
[...]
heb je het wel via de site aangepast voor kpn compleet ? als het het via het menu van de tv bijv doet gaat het niet goed!
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie