[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 95 Laatste
Acties:
  • 764.834 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hoi stefan ik zoek de volledige config van routed iptv in combinatie met internet.

Zeker dat ik mijzelf geen kunstje wil leren en ik ga het zeker wel begrijpen. Ipv6 wil ik juist niet omdat ik het internet snappy'r vind als het uit staat.

Ik zit er idd aan te denken om de usg om te ruilen voor een edgerouter poe.

[ Voor 14% gewijzigd door Tylen op 01-02-2016 14:06 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ben.Hahlen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:04:
Heeft iemand routed iptv werkend via OpenWRT (op een Netgear WNDR3700)? Of is dat niet mogelijk?
Niemand? Toevallig?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eigenlijk zou KPN nog een iTV app voor de AppleTV 4 moeten maken. Ik als leek denk dat dat niet zo heel moeilijk zou moeten zijn. Het zou dan een STB kunnen vervangen, mits de app dan wel HD beelden doorgeeft natuurlijk....
Weet iemand toevallig of zoiets in de planning ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Roelos schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:44:
Eigenlijk zou KPN nog een iTV app voor de AppleTV 4 moeten maken. Ik als leek denk dat dat niet zo heel moeilijk zou moeten zijn. Het zou dan een STB kunnen vervangen, mits de app dan wel HD beelden doorgeeft natuurlijk....
Weet iemand toevallig of zoiets in de planning ligt?
Gaat niet gebeuren, dat kan ik je nu al vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
rolandos582 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Gaat niet gebeuren, dat kan ik je nu al vertellen.
Oh..
Waarom voor IOS wel en voor tvOS niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xrubennft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 12:06
rolandos582 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:46:
[...]
Zijn er overigens nog mensen hier die Kanaal 200 gebruiken voor Netflix, in plaats van de Netflix app? Kanaal 200 zou namelijk ook mogelijk moeten zijn zonder aan de eisen van de app te voldoen.
Ik wist helemaal dat je dat via dat kanaal ook kon opstarten! Jammer aan de Netflix app is dat het nog geen dts ondersteund. Wel kan je films via je smartphone en dan via de STB laten afspelen, dat werkt wel vlekkeloos!

Webcare gaf aan dat er in de toekomst wel surround komt via de app.

De app van Youtube is trouwens echt om te janken zo slecht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Roelos schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:51:
[...]
Oh..
Waarom voor IOS wel en voor tvOS niet?
Geen idee, daar gaan ik dan ook weer niet over. Mogelijk dat het ooit gaat komen, maar de komende periode niet. Ze willen natuurlijk wel stb's houden, en ook extra stb's verhuren. :P
0xrubennft schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:53:
[...]

Ik wist helemaal dat je dat via dat kanaal ook kon opstarten! Jammer aan de Netflix app is dat het nog geen dts ondersteund. Wel kan je films via je smartphone en dan via de STB laten afspelen, dat werkt wel vlekkeloos!

Webcare gaf aan dat er in de toekomst wel surround komt via de app.

De app van Youtube is trouwens echt om te janken zo slecht :X
Het is inderdaad geinig, en werkt ook erg prettig imo. Er komt steeds meer content/mogelijkheden, dus wellicht ooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 10:27
Hey mede-tweakers.

Ik heb een klein vraagje.

Op dit moment heb ik een Ziggo internetverbinding.
Zojuist heb ik KPN glas aangevraagd, dat wordt over een paar maandjes geleverd (reggefiber is de vezel nog aan het uitrollen in de wijk)

In mijn eigen LAN draai ik een Windows 2012 R2 server die o.a. DHCP is.
Mijn huidige modem staat in bridge-modus naar een Asus RT-AC66U router.

Uiteindelijk wil ik voor m'n KPN Glas verbinding ook mijn internet en IPTV achter de Asus router plaatsen.
Ik heb al een beetje de handleidingen op netwerkje.com zitten doorspitten en heb al een managed switch hangen (Zyxel GS1900-24E)

Ik heb begrepen dat ik Vlan 4 en 6 naar m'n router door kan zetten zodat de decoders en computers op hetzelfde lan zitten.

Ik vroeg me af of ik m'n Microsoft DHCP server kan blijven gebruiken in deze opstelling.
DHCP option 60 zit niet in in de standaard config maar die kan ik toevoegen volgens deze manual.

VLAN 6 + 4 naar de wanport van de router
VLAN 7 (telefonie) naar de Experiabox
(Router lan weer terug naar de switch waar het hele netwerk op zit.)

Ik configureer dan de volgende opties extra in m'n Microsoft DHCP scope options:
option60: IPTV_RG
option28: 192.168.10.255 #Broadcast adres interne netwerk
Moet ik ook option121 configureren? ik meen hier iets over gelezen te hebben maar weet het niet zeker

RT-AC66U - IPTV config:
IGMP proxy: Enable
IGMP Snooping: Enable
UDP Proxy: port?

zit ik zo een beetje in de goede richting te denken of heb ik het totaal bij het verkeerde eind?

Al vast bedankt voor het delen van jullie kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25

Stefan©

Toet toet

Tylen schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:53:
Hoi stefan ik zoek de volledige config van routed iptv in combinatie met internet.

Zeker dat ik mijzelf geen kunstje wil leren en ik ga het zeker wel begrijpen. Ipv6 wil ik juist niet omdat ik het internet snappy'r vind als het uit staat.

Ik zit er idd aan te denken om de usg om te ruilen voor een edgerouter poe.
Ik bedoelde natuurljk ook routed iptv. Nog niks mee gedaan. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar bridged iptv. Waarom mijn router belasten als het niet nodig is.

IPv6 dual stack geeft op sommige devices idd niet altijd even fijne ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Snap ik ;)

Met bridged heb je geen netflix apps en mis je andere dingen.

Ik heb zojuist de retour geregeld van de USG en heb een EdgeRouter besteld ;) Nu ik met beide apparaten heb kunnen spelen ben ik eruit. Dan maar geen groene rondjes in de Unifi controller. De EdgeRouter is zo veel makkelijker te configureren.

Ik ga wel even flink aan de gang om het aan de praat te krijgen, ik heb een pdf met de settings maar dit werkt niet helemaal. Zodra ik het allemaal werkend heb zal ik een tutorial schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:52

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:25:
Hier ook een v9 in het doe-het-zelf pakket. Dat ding is niet alleen niet dual band, maar heeft niet eens 5GHz wifi. Die gaat zo spoedig mogelijk retour, want daar heb ik niks aan. 2.4GHz kun je hier in de buurt vergeten. Ben niet voor niets helemaal over op 5GHz. Zelfs een Ziggo modem kan gewoon 5GHz.

Hoop dat ze hem hier (Veenendaal) bij de KPN winkel om kunnen ruilen, want 8 februari komt de monteur en 15 februari is het einde Ziggo (en einde fatsoenlijk WiFi zoals het er nu uitziet, want 1 AP op 5Ghz is niet genoeg.

De Gb Genesis module is op het eerste oog wel de goede.
Ik ben toevallig vandeweek bij KPN in Veenendaal geweest. Ze hebben de V10 gewoon op voorraad. Enige wat je moet meenemen is je huidige V9+stroomadapter en je krijgt een nieuwe V10 mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WishmasterNL schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:29:
[...]

Ik ben toevallig vandeweek bij KPN in Veenendaal geweest. Ze hebben de V10 gewoon op voorraad. Enige wat je moet meenemen is je huidige V9+stroomadapter en je krijgt een nieuwe V10 mee
Ik ga er zo even langs. Zal vast wel goedkomen, als ik iedereen hier zo hoor. Ik neem gewoon het doosje met de v9 erin mee. Rest laat ik thuis, want de overdoos is te groot om op de fiets mee te nemen.

Edit: Geen probleem inderdaad. Heb nu dus een v10 klaarliggen. Laat die monteur maar komen maandag. :)

Ik heb eigenlijk geen idee of de stroomadapter erbij zat. De v9 is nooit uit de doos geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48

Convoy

g44p

Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:50:
[...]

Ik ga er zo even langs. Zal vast wel goedkomen, als ik iedereen hier zo hoor. Ik neem gewoon het doosje met de v9 erin mee. Rest laat ik thuis, want de overdoos is te groot om op de fiets mee te nemen.
Vergeet de stroomadapter niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heren,

toevallig kwam ik langs https://frack.nl/wiki/KPN_Glasvezel#Linux_Server.2FRouter
ik was op zoek naar andere instellingen maar zag dit in eens in google langs komen

wat hier vreemd is dat ze hier een KPN glasvezel opstelling met internet op Vlan 6 en 34
waarbij 34 aangeduid words als nieuw
is er iemand die hier iets meer over weet ?

Hier die setup:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# WAN
auto eth0
iface eth0 inet manual

auto eth0.4
iface eth0.4 inet manual
        pre-up /sbin/vconfig add eth0 4
        down /sbin/vconfig rem eth0 4

auto eth0.6
iface eth0.6 inet manual
        # WAN with PPPoE - Old style KPN Fiber
        pre-up /sbin/vconfig add eth0 6
        down /sbin/vconfig rem eth0 6

#auto eth0.34
#iface eth0.34 inet dhcp
#        # WAN on DHCP - New style KPN Fiber
#        pre-up /sbin/vconfig add eth0 34
#        up /path/to/firewall_and_NAT/script.sh
#        # Enable IPv4 forwarding when the interface comes up.
#        up /sbin/sysctl -w net.ipv4.ip_forward=1
#        down /sbin/vconfig rem eth0 34

auto eth0.7
iface eth0.7 inet manual
        pre-up /sbin/vconfig add eth0 7
        down /sbin/vconfig rem ethic 7

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26
Wan on DHCP of WAN on PPPoE dus in vlan 34 krijg je denk gewoon een WAN adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Heb ik geprobeerd dhcp op wan vlan 34 maar ik krijg geen IP terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

xbeam schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:13:
Heren,

toevallig kwam ik langs https://frack.nl/wiki/KPN_Glasvezel#Linux_Server.2FRouter
ik was op zoek naar andere instellingen maar zag dit in eens in google langs komen

wat hier vreemd is dat ze hier een KPN glasvezel opstelling met internet op Vlan 6 en 34
waarbij 34 aangeduid words als nieuw
is er iemand die hier iets meer over weet ?

Hier die setup:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# WAN
auto eth0
iface eth0 inet manual

auto eth0.4
iface eth0.4 inet manual
        pre-up /sbin/vconfig add eth0 4
        down /sbin/vconfig rem eth0 4

auto eth0.6
iface eth0.6 inet manual
        # WAN with PPPoE - Old style KPN Fiber
        pre-up /sbin/vconfig add eth0 6
        down /sbin/vconfig rem eth0 6

#auto eth0.34
#iface eth0.34 inet dhcp
#        # WAN on DHCP - New style KPN Fiber
#        pre-up /sbin/vconfig add eth0 34
#        up /path/to/firewall_and_NAT/script.sh
#        # Enable IPv4 forwarding when the interface comes up.
#        up /sbin/sysctl -w net.ipv4.ip_forward=1
#        down /sbin/vconfig rem eth0 34

auto eth0.7
iface eth0.7 inet manual
        pre-up /sbin/vconfig add eth0 7
        down /sbin/vconfig rem ethic 7
Ik kan mij herinerren dat VLAN 34 gebruikt wordt voor KPN WBA verbindingen (o.a. Telfort en Tweak (in gebieden waar ze geen Gigabit leveren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Yess. Zojuist de EdgeRouter volledig werkend gekregen met KPN Routed IPTV.

Ik zal asap een howto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:50:
[...]

Edit: Geen probleem inderdaad. Heb nu dus een v10 klaarliggen. Laat die monteur maar komen maandag. :)

Ik heb eigenlijk geen idee of de stroomadapter erbij zat. De v9 is nooit uit de doos geweest.
Bijna in alle winkels op voorraad en nooit een probleem. Prima dus, succes ermee! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 07:55
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de STB? Bij het kijken van TV (HD glas kanalen vooral), netflix app, en de HBO on demand functie, krijgen we heel vaak klassieke sneeuw afgewisseld met groene en paarse schermen.

Lijkt alsof hij het allemaal niet meer kan bijhouden. Het internet is echter prima, haal 100/100 op de speedtest, en de netflix app van de TV heeft nergens last van.

Na een reset van STB gaat het over het algemeen weer een dagje goed.

Installatie is van december/januari dus geen verouderde apparatuur lijkt me. Wel een V9 box, maar voor bekabeld netwerk lijkt me dat allemaal geen probleem moeten zijn. Heb ook een tijdje met alle andere kabels eruit gedraaid (dus puur met de STB en de experia box). Maar ook dat ontstaan de problemen.

Het heeft al met al 2 maanden geduurd voordat KPN uberhaubt signaal kreeg op de iTV, dus zit nog niet te wachten om ze te bellen (haal de stroom er af, wacht 10 minuten enz). Als andere mensen ook deze problemen hebben gehad kan ik de helpdesk misschien beetje helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Je kan proberen de STB opnieuw in te laden:

Kastje naar fabrieks instellingen terug zetten is: Menu - instellingen - GEEL GEEL.

Losde bij ook issues op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
tmaniac schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:18:
Hey mede-tweakers.

Ik heb een klein vraagje.

Op dit moment heb ik een Ziggo internetverbinding.
Zojuist heb ik KPN glas aangevraagd, dat wordt over een paar maandjes geleverd (reggefiber is de vezel nog aan het uitrollen in de wijk)

In mijn eigen LAN draai ik een Windows 2012 R2 server die o.a. DHCP is.
Mijn huidige modem staat in bridge-modus naar een Asus RT-AC66U router.

Uiteindelijk wil ik voor m'n KPN Glas verbinding ook mijn internet en IPTV achter de Asus router plaatsen.
Ik heb al een beetje de handleidingen op netwerkje.com zitten doorspitten en heb al een managed switch hangen (Zyxel GS1900-24E)

Ik heb begrepen dat ik Vlan 4 en 6 naar m'n router door kan zetten zodat de decoders en computers op hetzelfde lan zitten.

Ik vroeg me af of ik m'n Microsoft DHCP server kan blijven gebruiken in deze opstelling.
DHCP option 60 zit niet in in de standaard config maar die kan ik toevoegen volgens deze manual.

VLAN 6 + 4 naar de wanport van de router
VLAN 7 (telefonie) naar de Experiabox
(Router lan weer terug naar de switch waar het hele netwerk op zit.)

Ik configureer dan de volgende opties extra in m'n Microsoft DHCP scope options:
option60: IPTV_RG
option28: 192.168.10.255 #Broadcast adres interne netwerk
Moet ik ook option121 configureren? ik meen hier iets over gelezen te hebben maar weet het niet zeker

RT-AC66U - IPTV config:
IGMP proxy: Enable
IGMP Snooping: Enable
UDP Proxy: port?

zit ik zo een beetje in de goede richting te denken of heb ik het totaal bij het verkeerde eind?

Al vast bedankt voor het delen van jullie kennis :)
Ik ben op 99% van de config voor de Asus Router, echter gaat deze qua IPTV over de nek omdat op het moment je met IGMP aan slag gaat hij dit niet kan koppelen aan VLAN4 (Dit kan alleen via de command line maar daar gaat hij niet goed mee om).

Als je het helemaal via de GUI configureert waarbij je VLAN 4 koppelt aan een switch poort werkt IPTV naar behoren maar wel in "Bridged" modus en niet in Routed Mode. (Hij houd VLAN4 dus gescheiden van VLAN6 en gebruikt dan ook de DHCP op VLAN4 van KPN ipv die van je (Windows of Asus)

Voor Routed heb ik VLAN6 voor internet en een aparte interface op VLAN4, TV kastjes krijgen DHCP van Asus met options maar op IGMP Proxy en IGMP Snooping gaat het mis.

Dus WIndows DHCP kan, waar als je asus op Merlin draait dit ook prima kan, het issue zit hem in IGMP op dit moment.

Wil met alle plezier mijn scripts met je delen, om te kijken of je IGMP wel werkend krijgt. Maar ik denk dat de Asus er op dit moment (Firmware) technisch niet lekker me om kan gaan.

Ik en andere hebben een verzoek bij Merlin in gediend om IGMP verder te kunnen configureren via de GUI zodat je makkelijker kan testen (IGMP werkt nu op een gegenereerde config die standaard gemaakt wordt op het moment dat je IGMP Proxy en Snooping in de GUI aanzet)

[ Voor 5% gewijzigd door itxs op 03-02-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_pollmann
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 15:12
Tylen schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 01:09:

Graag +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_maniax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:42
Ik heb een tijdje terug een guide online gezet voor een Edgerouter met KPN + iptv en ipv6
Mischien hebben jullie hier wat aan: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

teh_maniax schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:47:
[...]

Ik heb een tijdje terug een guide online gezet voor een Edgerouter met KPN + iptv en ipv6
Mischien hebben jullie hier wat aan: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/
_/-\o_ _/-\o_

Maar ik moest TCP MSS Clamping ook nog activeren. Anders deed het internet het niet.

Daasnaast moest ik ook zorgen dat de distance van de route op vif 6 een hogere prio heeft dan die van vif 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_maniax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:42
Tylen schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:50:

Maar ik moest TCP MSS Clamping ook nog activeren. Anders deed het internet het niet.
Dit had ik bij m'n eerste configuration ook, echter had ik toen de MTU van de PPPoE op 1492.

Echter werkt IPv6 niet correct wanneer de MTU van de PPPoE niet op 1500 staat.
Daasnaast moest ik ook zorgen dat de distance van de route op vif 6 een hogere prio heeft dan die van vif 4.
Ik heb de default-route-distance voor vif 4 op 210 gezet, dit werkt bij mij prima.

Ik heb overigens wel eens gehad dat de IGMP Proxy er zonder reden mee stopte na het toevoegen van een port-forwarding. Ubiquiti heeft in de laatste firmware (1.7) hiervoor een restart commando toegevoegd:

code:
1
 restart igmp-proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ja dat had ik ook. Moest hem restarten anders heb je 2 seconden beeld en dan freezed de boel.

Als ik alleen vif 4 op 210 zet heeft die voorrang op alles. Dangaat mijn internet vekeer over de route van het tv verkeer. Ik heb nu vif 4 op 255 en vif 6 op 200. Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 01:09:

Zonde van je tijd die staat al 3 keer in het Ubnt forum hier op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Helmaal niet nodig.
Als je de wan en vlan mtu op 1508 zet dan kan je PPPoE gewoon op mtu 1500 draaien. Dan hoef je mssclamping niet te gebruiken.
Scheeld weer cpu kracht en iets grotere mtu betekend ook iets meer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
KPN was wel on a roll hier met het opleveren.
Drie dagen (1 werkdag) voordat het zou worden opgeleverd kreeg ik een telefoontje. 1 wazig verhaal met dat er capaciteitsproblemen zouden zijn en alles zou worden uitgesteld. Een datum konden ze niet geven. Vervolgens zit ik maandag half drie achter mijn PC. Geen internet.
Ik weet inmiddels wel beter dan met al te technische vragen te bellen naar KPN servicedesk, dus naar Tweak gebeld. "Ja, de lijn is hier weggemigreerd en wij moeten gehoor geven aan dat soort verzoeken". Duidelijk dus, even KPN bellen. Want ondanks de verzekering dat het nog wel even ging duren, hebben ze dus toch zomaar de lijn weggekaapt. Had net geregeld dat Tweak alles twee weken langer door zou laten lopen. Daar kreeg ik een miep aan de lijn dus echt geen idee had waar ze mee bezig was:L
Miep: "Ja, alles ziet er goed uit"
Ik: "Tja, en toch werkt het niet"
Miep: "oh ja, nu zie ik het. [...] nee, ik weet ook niet waar je nu moet zijn."
Ik: "bij reggefiber misschien?"
Miep: "ja, maar wat is het telefoonnummer" (zoekt op site van reggefiber) (geeft verkeerde nummer)
Ik dus uiteindelijk het goede nummer opgezocht, met mijn al te beste mobiele T-Mobile verbinding met de mast 8km verderop (zucht). Gast van reggefiber het verhaal uitgelegd zegt die: "Ik heb geen idee waar ze het over hadden met capaciteitsproblemen. Om half drie zijn er wat configuratiewijzigingen afgerond en naar KPN verzonden. Je zat al bij tweak en alles was dus al correct werkend en was alleen een administratief ding". Hij was het helemaal met mij eens dat het eerste verhaal al wat vaag was.
Hoe dan ook. KPN maar weer gebeld (lekkere communicatie tussen die bedrijven zeg.. Met eenzelfde eigenaar zou je toch denken dat dat wel goed gaat). Die gaven vervolgens doodleuk aan dat ze het dinsdag (volgende dag) wel zouden fixen.
....

Hoe dan ook. Ik ben wel erg tevreden over alles. V10 werkt goed (na omruilen) en TV is echt stukken beter dan die van Tweak. Wel die crappy AB natuurlijk en dat van die TV kanalen, maar iig geen beta interface en eentje waar gelukkig wel over is nagedacht. Wel jammer dat ze niet even aangeven dat je waarschijnlijk naar 1080p wilt schakelen in de instellingen van de tv box.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 03-02-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xbeam schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 17:17:
[...]

Helmaal niet nodig.
Als je de wan en vlan mtu op 1508 zet dan kan je PPPoE gewoon op mtu 1500 draaien. Dan hoef je mssclamping niet te gebruiken.
Ik had ze allemaal gebrobeerd inclusief die van jou ;). Maar geen 1 werkte gelijk. Geeft niet. Was leuk om uit td zoeke. Thnx voor die mtu setting. Eens kijken of ik het dan weer uit kan zetten. Ik haal overigens nu met speedtest 512/600 kijken of het beter kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:08:
[...]

Ik had ze allemaal gebrobeerd inclusief die van jou ;). Maar geen 1 werkte gelijk. Geeft niet. Was leuk om uit td zoeke. Thnx voor die mtu setting. Eens kijken of ik het dan weer uit kan zetten. Ik haal overigens nu met speedtest 512/600 kijken of het beter kan ;)
ik heb je config bekeken _/-\o_ top gedaan maar waarom heb je die 2e ITV NAT regel er in staan?
213.75.112.0/21 is toch genoeg. alles werkt gewoon met alleen deze NAT regel.

En hier is mijn pppoe op MTU 1500 regel:
wat is de verbetering van de extra toevoegingen die jij er in hebt staan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
vif 6 {
            description "KPN internet VLAN 6"
            mtu 1508
            pppoe 0 {
                default-route auto
                firewall {
                    in {
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                mtu 1500
                name-server auto
                password PPP
                user-id xx-xx-xx-xx-xx-xx@internet
            }
        }

Ook mijn firewall is heel simpel vergeleken met jouw.
ik begin nu wel te twijfelen of die van mij wel voldoet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
firewall {                                                                        
    all-ping enable                                                               
    broadcast-ping disable                                                        
    ipv6-receive-redirects disable                                                
    ipv6-src-route disable                                                        
    ip-src-route disable                                                          
    log-martians enable                                                           
    name WAN_IN {                                                                 
        default-action drop                                                       
        description "WAN to internal"                                             
        rule 10 {                                                                 
            action accept                                                         
            description "Allow established/related"                               
            state {                                                               
                established enable                                                
                related enable                                                    
            }                                                                     
        }                                                                         
        rule 20 {                                                                 
            action drop                                                           
            description "Drop invalid state"                                      
            state {                                                               
                invalid enable                                                    
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        rule 10 {
            action accept
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xbeam schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:31:
[...]

ik heb je config bekeken _/-\o_ top gedaan maar waarom heb je die 2e ITV NAT regel er in staan?
213.75.112.0/21 is toch genoeg. alles werkt gewoon met alleen deze NAT regel.

En hier is mijn pppoe op MTU 1500 regel:
wat is de verbetering van de extra toevoegingen die jij er in hebt staan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
vif 6 {
            description "KPN internet VLAN 6"
            mtu 1508
            pppoe 0 {
                default-route auto
                firewall {
                    in {
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                mtu 1500
                name-server auto
                password PPP
                user-id xx-xx-xx-xx-xx-xx@internet
            }
        }

Ook mijn firewall is heel simpel vergeleken met jouw.
ik begin nu wel te twijfelen of die van mij wel voldoet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
firewall {                                                                        
    all-ping enable                                                               
    broadcast-ping disable                                                        
    ipv6-receive-redirects disable                                                
    ipv6-src-route disable                                                        
    ip-src-route disable                                                          
    log-martians enable                                                           
    name WAN_IN {                                                                 
        default-action drop                                                       
        description "WAN to internal"                                             
        rule 10 {                                                                 
            action accept                                                         
            state {                                                               
                established enable                                                
                related enable                                                    
            }                                                                     
        }                                                                         
        rule 20 {                                                                 
            action drop                                                           
            state {                                                               
                invalid enable                                                    
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        rule 10 {
            action accept
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
Was niet de mijne hoor ;)

Ik heb trouwens helemaal geen firewall ingesteld. Nadat ik dat een paar keer gedaan heb kwam ik elke keer niet meer op de router zelf :P Heb daara de firewall er maar uit gelaten hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Als je simpel een firewall wil instellen.
Dan ga je naar de wizard en configuur je een nieuwe router met firewall. Op de eth0 of eth1 ( dus niet op de PPPoE)

Wat je daarna doet is de vlans en PPPoE aanmaken. Op de wan kant. Daarna pas je de nat regel in de gui aan. Deze zet je om naar de PPPoE. Het zelfde doe je met de firewall deze zet je van de eth0/1 (wan) naar de PPPoE.
Zo heb je in 5 min een basic werkende internet config met firewall. Vanuit daar kun je de iptv en andere functies opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Zijn 2 verschillende bedrijven, maar goed. Uiteindelijk is het toch goedgekomen ondanks dat anders werd geschetst aan het begin. Dus wat is dan het probleem? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
rolandos582 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:04:
[...]
Zijn 2 verschillende bedrijven, maar goed. Uiteindelijk is het toch goedgekomen ondanks dat anders werd geschetst aan het begin. Dus wat is dan het probleem? 8)7
Uiteindelijk niets, maar moet het een probleem zijn dan? Dit is ook een ervaringentopic.
Daarnaast zijn het geen twee verschillende bedrijven. Ze mogen dan onafhankelijk opereren, maar KPN bezit 100% van de aandelen van reggefiber. Zelfs die gast van reggefiber vond het raar dat de communicatie zo stroef verliep.
Nu kan bet altijd erger zoals tussen Sparql en Tweak waarbij alle communicatie via de mail loopt, maar ze zowat de lunchkamer delen (als ze dat al niet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Caelorum schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:49:
[...]

Uiteindelijk niets, maar moet het een probleem zijn dan? Dit is ook een ervaringentopic.
Daarnaast zijn het geen twee verschillende bedrijven. Ze mogen dan onafhankelijk opereren, maar KPN bezit 100% van de aandelen van reggefiber. Zelfs die gast van reggefiber vond het raar dat de communicatie zo stroef verliep.
Nu kan bet altijd erger zoals tussen Sparql en Tweak waarbij alle communicatie via de mail loopt, maar ze zowat de lunchkamer delen (als ze dat al niet doen).
Misschien niet, maar je zet het erger neer als het is. Maar goed, dat is hoe ik er over denk. Puur mijn mening. KPN bezit dan wel 100% van de aandelen, maar dat maakt het nog geen 1 bedrijf. In verband met concurrentiepositie is dit zo bepaald. Er is onderling wel contact, maar dat is in specifieke gevallen. Voor de rest heeft een klant daar weinig mee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Even een vraag.
Paar weken geleden ben ik overgestapt naar KPN.
Alles werkt.
Toevallig kijk ik in de detelefoongids.nl en typ mijn eigen naam in.
Zie ik opeens dat mijn voorletters niet kloppen, maar belangrijker het telefoonnummer is onjuist!
Mijn nummer is uiteraard geporteerd en werkt, dit nummer hebben we al vele jaren.
Het nummer uit de gids even gebeld krijg ik een stemmetje met de voicemail.
Voicemail van wie??
Het nummer zal ik hier niet plaatsen maar mijn eigen nummer begint met 56xxxx en het geplaatste nummer begint met 76xxxx.
Vreemde zaak morgen maar even de klantenservice bellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
HoppyF schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:05:
Even een vraag.
Paar weken geleden ben ik overgestapt naar KPN.
Alles werkt.
Toevallig kijk ik in de detelefoongids.nl en typ mijn eigen naam in.
Zie ik opeens dat mijn voorletters niet kloppen, maar belangrijker het telefoonnummer is onjuist!
Mijn nummer is uiteraard geporteerd en werkt, dit nummer hebben we al vele jaren.
Het nummer uit de gids even gebeld krijg ik een stemmetje met de voicemail.
Voicemail van wie??
Het nummer zal ik hier niet plaatsen maar mijn eigen nummer begint met 56xxxx en het geplaatste nummer begint met 76xxxx.
Vreemde zaak morgen maar even de klantenservice bellen denk ik.
Is er niet gewoon iemand met dezelfde naam (en dus een ander nummer)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:36

OMD

Ik neem aan dat hij wel heeft gekeken naar het woon adres :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
OMD schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:22:
Ik neem aan dat hij wel heeft gekeken naar het woon adres :)
Mijn woonadres klopt uiteraard wel en mijn achternaam ook. :)
De voorletter is vreemd genoeg de eerste letter van mijn roepnaam.
Mijn officiële voorletters zijn anders en dat zijn er ook twee.
Mijn achternaam is vrij zeldzaam, er zijn er minder dan 5 in heel Nederland ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:36

OMD

Ik moet ook toegeven dat ik even moest kijken of er een adres bij staat :D. De laatste keer dat ik de telefoongids heb gebruikt is in een telefooncel met zo een gids aan een ketting :X

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
HoppyF schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:25:
[...]

Mijn woonadres klopt uiteraard wel en mijn achternaam ook. :)
De voorletter is vreemd genoeg de eerste letter van mijn roepnaam.
Mijn officiële voorletters zijn anders en dat zijn er ook twee.
Mijn achternaam is vrij zeldzaam, er zijn er minder dan 5 in heel Nederland ...
Die telefoonboek problemen zijn altijd erg vervelend, ik wil het wel even voor je nakijken als je je postcode + huisnr dm'ed dan kijk ik het vanaf de KPN kant even voor je na.

Overigens neem ik aan dat je gekeken hebt op : https://www.mijnnummervermelding.nl/ ?

[ Voor 7% gewijzigd door rolandos582 op 04-02-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
rolandos582 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:00:
[...]
Misschien niet, maar je zet het erger neer als het is. Maar goed, dat is hoe ik er over denk [...].
Dat komt doordat ik proactief ben geweest. Ik zag de bui al hangen en weet wel een beetje wat er bij komt kijken. Had ik gewacht op KPN was het nu misschien nog niet goed. De statuspagina geeft bijv. Nog steeds niet aan dat alles al is opgeleverd en staat nog op de stap 'verplichge monteur afspraak'. Die heb ik overigens ook nog niet gezien ^^ Jammer, want meestal kan je er wel mooi mee lullen en koffie drinken terwijl ze een minuut of 20 pauze houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Caelorum schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:27:
[...]

Dat komt doordat ik proactief ben geweest. Ik zag de bui al hangen en weet wel een beetje wat er bij komt kijken. Had ik gewacht op KPN was het nu misschien nog niet goed. De statuspagina geeft bijv. Nog steeds niet aan dat alles al is opgeleverd en staat nog op de stap 'verplichge monteur afspraak'. Die heb ik overigens ook nog niet gezien ^^ Jammer, want meestal kan je er wel mooi mee lullen en koffie drinken terwijl ze een minuut of 20 pauze houden.
True, die afspraak met de monteur word niet standaard gerealiseerd over het algemeen. Dat gebeurt met een extra belletje naar KPN. Dan word de afspraak gemaakt, de enige afspraak die je standaard krijgt is de dag van oplevering.

Ik denk oprecht dat je meer problemen ziet gebeuren, die mogelijk nooit aan de orde geweest zijn. Maar dat is uiteraard puur speculatie zonder de situatie te bekijken. Maar over het algemeen doet RF toch weinig zonder bericht van KPN. Want wat heb je nou zelf nog gedaan dan? Anders dan wat telefoontjes plegen. No hate, maar volgens mij is daar weinig mee veranderd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
rolandos582 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:46:
[...]

Die telefoonboek problemen zijn altijd erg vervelend, ik wil het wel even voor je nakijken als je je postcode + huisnr dm'ed dan kijk ik het vanaf de KPN kant even voor je na.

Overigens neem ik aan dat je gekeken hebt op : https://www.mijnnummervermelding.nl/ ?
Bedankt!
Ik kende die site niet maar heb het zojuist doorlopen.
Alle gegevens waren juist dus voorletters, achternaam adres en telefoonnummer.
Toch maar even de stappen gevolgd en op opslaan geklikt.
Nu maar hopen dat het goed verwerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
HoppyF schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:12:
[...]

Bedankt!
Ik kende die site niet maar heb het zojuist doorlopen.
Alle gegevens waren juist dus voorletters, achternaam adres en telefoonnummer.
Toch maar even de stappen gevolgd en op opslaan geklikt.
Nu maar hopen dat het goed verwerkt wordt.
Hehe weer wat geleerd, mochten er nog problemen zijn dan hoor ik het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
rolandos582 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:40:
[...]
True, die afspraak met de monteur word niet standaard gerealiseerd over het algemeen. Dat gebeurt met een extra belletje naar KPN. Dan word de afspraak gemaakt, de enige afspraak die je standaard krijgt is de dag van oplevering.[...]
En juist op de dag van oplevering is er niemand gekomen. De lijn was overgenomen ondanks dat er werd gezegd dat dit niet zou gebeuren en dit ook zonder terugkoppeling vanuit KPN.
[...]
Ik denk oprecht dat je meer problemen ziet gebeuren, die mogelijk nooit aan de orde geweest zijn. Maar dat is uiteraard puur speculatie zonder de situatie te bekijken. Maar over het algemeen doet RF toch weinig zonder bericht van KPN. Want wat heb je nou zelf nog gedaan dan? Anders dan wat telefoontjes plegen. No hate, maar volgens mij is daar weinig mee veranderd? 8)7
Dat klopt inderdaad, maar ik ben niet degene die het verwarrend maakt. Alles ging goed totdat mij op de werkdag voor oplevering verkeerd inlicht. Het zou niet kunnen worden opgeleverd want er was een capaciteitsprobleem bij reggefiber. De lijn zou fysiek moeten worden verandert van apparatuur ("meneer, zie het als een stopcontact" 8)7), maar dat kon niet want die was vol ("er is geen stopcontact over voor de plug").
Vervolgens heb ik bij Tweak geregeld dat ze twee weken langer door zouden leveren en bij KPN dat ze twee weken zouden wachten. KPN medewerker verzekerde me dat alles goed stond en alles twee weken later zou ingaan.
Vervolgens wordt volgende werkdag alsnog de lijn overgenomen. Geen probleem. Ik ben niet de moeilijkste ^^ Na een belletje richting Tweak wist ik dat ik KPN moest bellen. Die miep kon mij niets vertellen, had geen idee wat er aan de hand was of wie ik moest bellen. Pas toen ik reggefiber liet vallen dacht ze mee en zocht ze het verkeerde nummer op 8)7.
Zelf reggefiber op het correcte nummer gebeld om te vragen wat er aan de hand was. Die gast vond het verhaal van de KPN medewerker wat vaag, want er was geen capaciteitsprobleem (had ik eerder in dit topic ook al aangekaart dat het nogal raar zou zijn in deze wijk). Alles zou goed lopen. Automatische systemen enz. Voor 5 uur zou het geregeld zijn.
Om 6 uur KPN gebeld. Na uitleggen 5 minuten in de wacht gestaan zodat de KPN medewerker het allemaal kon uitzoeken met een collega. Daarna de mededeling dat zij het voor 2-2-16 hadden staan. De volgende dag dus.

Nu is alles inderdaad goed gegaan. En wellicht zonder mijn telefoontjes ook wel. Ik vind het op zich ook wel prima, maar KPN is hier degene die mij verkeerd inlicht op drie punten:
1) ze schetsen een probleem dat niet eens aanwezig was volgens reggefiber
2) ze zeggen vervolgens alles uit te stellen, wat ze niet doen
3) ze zeiden dat ze op 1-2-16 zouden opleveren incl. monteur. De lijn wordt inderdaad geporteerd door reggefiber, maar zelf zetten ze pas op 2-2-16 alles actief. En de monteur heb ik nog niet gezien.

Dat is waar de lichte frustratie vandaag komt en waarom ik het hier post. Niet omdat ik ontevreden ben over KPN of de diensten. Die werken uitstekend (minpuntjes zijn erg klein of mierenneukerij van mijn kant), maar de slechte communicatie. Dan heb ik liever minder gepraat vanuit hun kant, dan dat ze me verkeerd inlichten.

PS. mocht de situatie nu nog niet duidelijk genoeg zijn geschetst wil ik in PM wel verder gaan hoor ^^ Ik kan je chronologisch tot op de uur nauwkeurig alle communicatie schetsen over en weer + de punten waarop zij mij verkeerd inlichten, mijn acties daarop en wat ik weer ongedaan heb moeten maken.

Overigens de andere tak van KPN, die van mobiele netwerk heeft zijn zaakjes beter op orde. Zowat alles is geautomatiseerd en klopt tot op het uur nauwkeurig. Uitzonderingen die ik daar heb laten doen zijn ook nagekomen. Dat zie ik dan liever ^^

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 04-02-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
rolandos582 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:13:
[...]

Hehe weer wat geleerd, mochten er nog problemen zijn dan hoor ik het wel. :)
Nog één opmerking.
In MijnKPN staat dit:

info
Uw diensten worden geactiveerd In verband met een technisch probleem in ons netwerk kan het activeren van uw dienst in sommige gevallen pas na enkele uren succesvol uitgevoerd zijn.

Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
HoppyF schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:22:
[...]

Nog één opmerking.
In MijnKPN staat dit:

info
Uw diensten worden geactiveerd In verband met een technisch probleem in ons netwerk kan het activeren van uw dienst in sommige gevallen pas na enkele uren succesvol uitgevoerd zijn.

Is dat normaal?
Hmmm, hoelang staat dat er al. En onder welk onderdeel word dit vermeld?
Hmm, raar wel. De automatische systemen zijn daarin vrij snel, last minute aanpassingen vinden ze niet zo leuk. Meestal is het systeem dan al zover doorgelopen dat hij automatisch wel verder gaat. Overigens wel frappant dat inderdaad de KPN medewerker hierover informatie verstrekt die dan niet accuraat is. Maak het toch weinig mee. Je weet zeker dat het een KPN medewerker was hé?

Heb je in je orderbevestiging van je bestelling ook een afspraak staan met monteur? Want zover ik weet is de 1-2 puur de oplevering zonder monteur. Wens je de monteur, dan ben je als je je pakket binnen hebt en maak je een afspraak. Of tegenwoordig online ^^. Of de monteur is geannuleerd tijdens het proberen/wijzigen van de oplevering.

[ Voor 48% gewijzigd door rolandos582 op 04-02-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:03
@Caelorum: zat jij bij Tweak op hun eigen netwerk?
Want in dat geval moest je dus inderdaad omgepatcht worden naar de KPN Dslam en ja, dan is het theoretisch mogelijk dat er geen poort vrij was. Wat dan weer niks met Reggefiber te maken had, en naar later bleek was er dus wel een poort vrij aangezien je de volgende dag diensten had.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
rolandos582 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:27:
[...] Je weet zeker dat het een KPN medewerker was hé?[...]
De eerste wist dingen die alleen een medewerker van KPN of wellicht Reggefiber kon weten. Aangezien zij zei van KPN te zijn, ga ik daarvoor :)
De tweede die niet wist waar ik moest zijn was van de KPN telefoon, dus die moet wel van KPN zijn geweest.
Vond zelf de gang van zaken ook raar hoor, maar ben wel wat gewend.
[...] Heb je in je orderbevestiging van je bestelling ook een afspraak staan met monteur? Want zover ik weet is de 1-2 puur de oplevering zonder monteur. Wens je de monteur, dan ben je als je je pakket binnen hebt en maak je een afspraak. Of tegenwoordig online ^^. Of de monteur is geannuleerd tijdens het proberen/wijzigen van de oplevering.
Ik kon niet eens kiezen voor geen monteur. Toegegeven ik had hem ook niet kunnen inplannen. Hij zal denk ik ook de dag ervoor zijn afgezegd. Op welk punt zou ik niet durven gokken.
Ik ging overigens ook ervanuit dat de genexis moest worden vervangen. Die van KPN is een net iets ander model en kleur. Vandaar dat ik de monteur had ingepland. Reggefiber kon me echter vertellen dat het niet nodig was en deze ook zou werken.
Barre73 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:44:
@Caelorum: zat jij bij Tweak op hun eigen netwerk?
Want in dat geval moest je dus inderdaad omgepatcht worden naar de KPN Dslam en ja, dan is het theoretisch mogelijk dat er geen poort vrij was. Wat dan weer niks met Reggefiber te maken had, en naar later bleek was er dus wel een poort vrij aangezien je de volgende dag diensten had.
Nee dit is reggefiber gebied. Er hangt hier zover ik weet geen enkel apparatuur van tweak. Vandaar dat ik het verhaal in eerste instantie al raar vond. De reggefiber man verwoorde het wel mooi: "zij zijn de expert. Dus dan geloof je hen".

Hoe dan ook was de overstap op zich ok. Heb maar 15 uur zonder internet gezeten, alleen de rest eromheen ging nog stroef. Alleen frappant dat Tweak en Reggefiber me meer konden vertellen dan KPN over de status van de portering.

In die 15 uur heb ik wel rustig mijn interne netwerk weer op orde kunnen brengen. V10 heb ik kunnen halen. Alles heeft weer het goede ip adres en de juiste poorten zijn weer geforward. Alleen VPN moet nog even worden geregeld :) de v10 kan ook goed overweg met de netgear die erachter hangt als wireless AP. Dat heb ik ook wel eens anders gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door Caelorum op 04-02-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
rolandos582 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:27:
[...]

Hmmm, hoelang staat dat er al. En onder welk onderdeel word dit vermeld?

[...]
13 januari ben ik aangesloten door KPN op glasvezel.
Overgestapt vanaf Vodafone glas.

Als ik in MijnKPN bij producten kijk staan bovenaan "Uw diensten worden geactiveerd"
Bij Televisie staat "Interactieve TV wordt geactiveerd".
Bij internet staat niets bijzonders.
Bij Bellen staat "Bellen is geactiveerd".

Alles werkt voor de rest prima, ik kan ook niet verklaren waarom deze teksten zo blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Met de geweldige ondersteuning van rolandos582 kan ik nu ook de kanalen 661 t/m 670 in de HD-Glas kwaliteit bekijken :*) :*)

De V8 vervangen door de V10 en de Motorola STB vervangen door de Arcaydan 2260 STB.
Deze aangesloten op de de KPN-Netgear switch die rolandos582 voor me geregeld heeft en alles draait als een zonnetje.

Toch een klein puntje;
Mijn downloadsnelheid is iets teruggelopen, van 100Mbit naar 89Mbit bedraad.
Draadloos ben ik echter van 32Mbits naar een kleine 50Mbits gegaan.

rolandos582, bedankt voor jouw support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

loneranger56 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:33:
Met de geweldige ondersteuning van rolandos582 kan ik nu ook de kanalen 660 t/m 610 in de HD-Glas kwaliteit bekijken :*) :*)

De V8 vervangen door de V10 en de Motorola STB vervangen door de Arcaydan 2260 STB.
Deze aangesloten op de de KPN-Netgear switch die rolandos582 voor me geregeld heeft en alles draait als een zonnetje.

Toch een klein puntje;

Download snelheid terug is logisch. De glas hd kanalen zijn rond de 13Mbps ;) Zet alle STB kastjes uit en doe de test nog maar een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Weet iemand of je de FON Accesspoint ook op je eigen router over kan zetten, dus hoe zit deze config in elkaar bij KPN (Weer een apart VLAN waar dit overheen gaat, ook gezien de apart DHCP Range?)

Ik kan op mijn router ook Wireless Guest AP's maken, wil alleen graag zo instellen dat ik ook van FON gebruik kan maken, nu heb ik dat deeld gekund door heel even mijn V9 aan Internet te hangen, FON in te stellen registreren....maar na een tijdje doet deze een check...en gaat je account dicht.

Dus kort de vraag, hoe kan ik een FON SSID met functionaliteit overzetten op eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xbeam schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 17:17:
[...]

Helmaal niet nodig.
Gisteravond de MTU aangepast en clamping uitgezet. Zie je de drop in CPU gebruik? _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://tyl.nl/images/1454667471.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tylen schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:36:
[...]

Download snelheid terug is logisch. De glas hd kanalen zijn rond de 13Mbps ;) Zet alle STB kastjes uit en doe de test nog maar een keer.
Zo logisch is dat niet!
Immers: KPN biedt "sneller internet 100/100" als optie.
Je mag dan ook verwachten dat je die snelheid krijgt, glasvezel kan dit ook in tegenstelling tot VDSL.

De benodigde bandbreedte voor interactive TV (IPTV) staat los van het internet deel.
Er is ook ruimte genoeg voor de extra bandbreedte voor 1, 2 of 3 HD kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
Dat ligt er maar net aan of je in een 100 Mbps of 1 Gbps-poortje geprikt zit en of je een geschikte NTU hebt.

Geen idee of KPN er ook wat over in de voorwaarden heeft staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Laatst online: 16:42
Dit kan je makkerlijk zien aan je NTU / FTU. Als LAN oranje brand / knippert kan je er vanuit gaan dat 100Mbps is.
Is deze groen dan heb je 1Gbps.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:29
Hoe lang van tevoren dient glasvezel aangevraagd te worden bij een nieuwbouwwoning? Heb even rond zitten neuzen en me ingeschreven bij reggefiber. Heb me daar ingeschreven voor de nieuwsbrief en daarbij zeggen ze:

"Is uw woning nog in aanbouw?

Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief en vermeld daarbij de verwachte datum van de sleuteloverdracht. Wij zorgen er dan voor dat uw woning tijdig een eigen glasvezelaansluiting krijgt. Bovendien ontvangt u dan handige tips zodat u straks optimaal gebruik kunt maken van glasvezel in uw nieuwe woning."

Ik verwacht dat mijn woning over +/- 4 maanden opgeleverd wordt. Lijkt me ergens sterk dat alleen inschrijven voor de nieuwsbrief voldoende is om een glasvezel verbinding te garanderen. Moet ik nog verdere actie ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Toch helpt dat al heel veel. Want zo weet Reggefiber al wel dat er iets speelt daar.

Maar het werkt eigenlijk anders: de bouwer van een woning vraagt via aansluitingen.nl gas, water, electra en media/communicatie aan. Dat laatste gaat naar zowel de kabelmaatschappij als naar Reggefiber. Die laatsten bepalen dan of je woning glasvezel krijgt. Staat je woning al in of tegen een een glasgebied aan dan is het makkelijk en krijgt de jouwe het ook. Zo niet dan wordt er verder gekeken. Projecten van >100 woningen buiten bestaand glasgebied worden ook op glas aangesloten. Daaronder wordt het per geval bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
HoppyF schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:34:
[...]
13 januari ben ik aangesloten door KPN op glasvezel.
Overgestapt vanaf Vodafone glas.

Als ik in MijnKPN bij producten kijk staan bovenaan "Uw diensten worden geactiveerd"
Bij Televisie staat "Interactieve TV wordt geactiveerd".
Bij internet staat niets bijzonders.
Bij Bellen staat "Bellen is geactiveerd".

Alles werkt voor de rest prima, ik kan ook niet verklaren waarom deze teksten zo blijven staan.
Hmmm das wel vaag. En alles werkt ook gewoon? De status is onveranderd sinds 13 januari?
Dit vind je gelijk bij het inloggen bovenaan of enkel bij mijn producten?
loneranger56 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:33:
Met de geweldige ondersteuning van rolandos582 kan ik nu ook de kanalen 661 t/m 670 in de HD-Glas kwaliteit bekijken :*) :*)

Toch een klein puntje;

No problemo. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
BaZnGaNL schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:54:
Dit kan je makkerlijk zien aan je NTU / FTU. Als LAN oranje brand / knippert kan je er vanuit gaan dat 100Mbps is.
Is deze groen dan heb je 1Gbps.
Ik woonde een jaar geleden in Veenendaal. Dat is een 100mbit netwerk. De FTU daar brand gewoon groen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Caelorum schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:19:
[...]

En juist op de dag van oplevering is er niemand gekomen. De lijn was overgenomen ondanks dat er werd gezegd dat dit niet zou gebeuren en dit ook zonder terugkoppeling vanuit KPN.

[...]

Dat klopt inderdaad, maar ik ben niet degene die het verwarrend maakt. Alles ging goed totdat mij op de werkdag voor oplevering verkeerd inlicht. Het zou niet kunnen worden opgeleverd want er was een capaciteitsprobleem bij reggefiber. De lijn zou fysiek moeten worden verandert van apparatuur ("meneer, zie het als een stopcontact" 8)7), maar dat kon niet want die was vol ("er is geen stopcontact over voor de plug").
Vervolgens heb ik bij Tweak geregeld dat ze twee weken langer door zouden leveren en bij KPN dat ze twee weken zouden wachten. KPN medewerker verzekerde me dat alles goed stond en alles twee weken later zou ingaan.
Vervolgens wordt volgende werkdag alsnog de lijn overgenomen. Geen probleem. Ik ben niet de moeilijkste ^^ Na een belletje richting Tweak wist ik dat ik KPN moest bellen. Die miep kon mij niets vertellen, had geen idee wat er aan de hand was of wie ik moest bellen. Pas toen ik reggefiber liet vallen dacht ze mee en zocht ze het verkeerde nummer op 8)7.
Zelf reggefiber op het correcte nummer gebeld om te vragen wat er aan de hand was. Die gast vond het verhaal van de KPN medewerker wat vaag, want er was geen capaciteitsprobleem (had ik eerder in dit topic ook al aangekaart dat het nogal raar zou zijn in deze wijk). Alles zou goed lopen. Automatische systemen enz. Voor 5 uur zou het geregeld zijn.
Om 6 uur KPN gebeld. Na uitleggen 5 minuten in de wacht gestaan zodat de KPN medewerker het allemaal kon uitzoeken met een collega. Daarna de mededeling dat zij het voor 2-2-16 hadden staan. De volgende dag dus.

Nu is alles inderdaad goed gegaan. En wellicht zonder mijn telefoontjes ook wel. Ik vind het op zich ook wel prima, maar KPN is hier degene die mij verkeerd inlicht op drie punten:
1) ze schetsen een probleem dat niet eens aanwezig was volgens reggefiber
2) ze zeggen vervolgens alles uit te stellen, wat ze niet doen
3) ze zeiden dat ze op 1-2-16 zouden opleveren incl. monteur. De lijn wordt inderdaad geporteerd door reggefiber, maar zelf zetten ze pas op 2-2-16 alles actief. En de monteur heb ik nog niet gezien.

Dat is waar de lichte frustratie vandaag komt en waarom ik het hier post. Niet omdat ik ontevreden ben over KPN of de diensten. Die werken uitstekend (minpuntjes zijn erg klein of mierenneukerij van mijn kant), maar de slechte communicatie. Dan heb ik liever minder gepraat vanuit hun kant, dan dat ze me verkeerd inlichten.

PS. mocht de situatie nu nog niet duidelijk genoeg zijn geschetst wil ik in PM wel verder gaan hoor ^^ Ik kan je chronologisch tot op de uur nauwkeurig alle communicatie schetsen over en weer + de punten waarop zij mij verkeerd inlichten, mijn acties daarop en wat ik weer ongedaan heb moeten maken.

Overigens de andere tak van KPN, die van mobiele netwerk heeft zijn zaakjes beter op orde. Zowat alles is geautomatiseerd en klopt tot op het uur nauwkeurig. Uitzonderingen die ik daar heb laten doen zijn ook nagekomen. Dat zie ik dan liever ^^
Dit telefoontje wat je hebt gehad is van een medewerker uit de leverstraat. Een gok is dat reggefiber een hold bericht heeft gegeven omdat de dslam vol zit. Ik vermoed dat er een interne escalatie gelijktijdig heeft gelopen om je zo snel mogelijk een dslam poort te geven ivm stuk lopende migratie. Wat je krijgt is precies deze miscommunicatie. Een order reggiseur grijpt in om de order snel recht te trekken maar het informatie over de vertraging komt te laat bij jou aan en kruist met de laatste status. Als je postcode en huisnummer geeft kan ik het dubbel checken voor je als je wilt :)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 18:35:
[...]

Ik woonde een jaar geleden in Veenendaal. Dat is een 100mbit netwerk. De FTU daar brand gewoon groen ;)
Niet meer.... Maandag krijg ik 500Mb en jij woonde vlak bij mij. Heb de 1Gb Genesis hier al klaarliggen. Na anderhalf jaar Ziggo weer naar glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

HoppyF schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:40:
[...]

Zo logisch is dat niet!
Je mag dan ook verwachten dat je die snelheid krijgt, glasvezel kan dit ook in tegenstelling tot VDSL.

De benodigde bandbreedte voor interactive TV (IPTV) staat los van het internet deel.
Dat zou je denken ja ;) Maar waarschijnlijk is het een 100Mb/s NT kastje of is hij op een 100Mb/s poort gepatched in de POP. Dan ga je echt niet hoger dan 100Mb/s komen met internet en TV bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Yes, eindelijk gelukt, ik heb ROUTED iptv werkend op een Asus RT66NU met Merlin Firmware.

Het was even klooien, en het zat hem in een aantal kleine dingen

- IPTABLES rondom UPD/IGMP
- IPTABLES rodom NAT
- En moest RP_Filter uitzetten op VLAN4 en de BR0

Indien intresse kan ik de scripts en beschrijving posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:27
itxs schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:52:
Yes, eindelijk gelukt, ik heb ROUTED iptv werkend op een Asus RT66NU met Merlin Firmware.

- IPTABLES rodom NAT

Super!!! _/-\o_ Zeker interesse. Ik heb zelf de RT-AC68U, maar ik denk dat dit zeker een stap in de goede richting is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
1975Mark30 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:57:
[...]

Super!!! _/-\o_ Zeker interesse. Ik heb zelf de RT-AC68U, maar ik denk dat dit zeker een stap in de goede richting is...
RT-AC68U zou ookgewoon moeten werken (Zelfs iets nieuwer dan de RT-66NU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:27
itxs schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:58:
[...]

RT-AC68U zou ookgewoon moeten werken (Zelfs iets nieuwer dan de RT-66NU
Dan wacht ik met smart op de scripts met beschrijving :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoffeGast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 07:55
Nice job, volgens mij ben je dan zo`n beetje de eerste in NL :) Merk je ook dat de asus het qua performance beter/slechter aan kan dan de experia box? Ben ook wel benieuwd naar de tutorial..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
ThoffeGast schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:12:
[...]

Nice job, volgens mij ben je dan zo`n beetje de eerste in NL :) Merk je ook dat de asus het qua performance beter/slechter aan kan dan de experia box? Ben ook wel benieuwd naar de tutorial..
r
heb gezien dat de CPU load:

rond 3% tot 5% op SD (Gewone Zenders)
rond 11% tot 13% op HD
rond 18% zit op HD GLAS

En dat is nu nog even met 1 ontvanger, de andere moet ik nog even om patchen (maar mijn vrouw zit de Voice Kids te kijken.....Downtime is GEEN optie dan O+ :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Lol. Dat probleem ken ik hahaha. Veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Het lijkt me netter om de juiste routes toe te voegen dan om rp_filter uit te zetten.

Ik zie multicastverkeer van 213.75.167.6-58 komen voor TV, dus heb een route naar 213.75.167.0/24 toegevoegd.

EDIT: En toen ik op post klikte werkte het niet meer. Er zit sowieso nog het een-en-ander in 213.75.119.0/24.

Ik zal de addressen die over het IPTV VLAN komen eens proberen te loggen..

[ Voor 21% gewijzigd door Thralas op 05-02-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Thralas schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:25:
[...]

Het lijkt me netter om de juiste routes toe te voegen dan om rp_filter uit te zetten.

Ik zie multicastverkeer van 213.75.167.6-58 komen voor TV, dus heb een route naar 213.75.167.0/24 toegevoegd.
Goede Tip en gelijk even gecontroleerd.

Heb even wat checks gedaan en ik had idd al de goede routes toegevoegd en is de RP Filer overbodig!
En dus weer netjes op 1 gezet (blijft een security feature idd)

hahah, En ik pas het aan....en hij stopt er mee.....
Dus ook ik moet nog even wat uitzoeken....

Kleine stap, alleen RP_Filter op VLAN4 uitgezet en op BR0 op 1 laten staan.

[ Voor 23% gewijzigd door itxs op 05-02-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
rolandos582 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 18:20:
[...]

Hmmm das wel vaag. En alles werkt ook gewoon? De status is onveranderd sinds 13 januari?
Dit vind je gelijk bij het inloggen bovenaan of enkel bij mijn producten?

[...]

No problemo. O-)
Dit staat er vanaf de installatie 13 januari.
Eerst stonden er twee producten ik dacht Bellen ook ook wachten op activeren.
Die is een paar dagen later vanzelf goed gezet.
De melding is zichtbaar bij het inloggen en ook bij Mijn Producten.

Interactieve TV wordt geactiveerd
Verwerking van de activatie kan enige tijd duren en verschilt per dienst. Op de pagina Mijn producten is per dienst te zien of de activatie gereed is.

[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 05-02-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Volgende projectje moet dan worden dat ik FON via mijn asus kan laten lopen...weet iemand of FON ook apart vlan gebruikt en hoe dit gescheiden wordt door KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
itxs schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:37:
Volgende projectje moet dan worden dat ik FON via mijn asus kan laten lopen...weet iemand of FON ook apart vlan gebruikt en hoe dit gescheiden wordt door KPN?
2 opties: een fon router bestellen bij fon.
Of de andere je router flashen met fon software.

Vaak zit de fon optie in router Customs (besturings systemen voor routers) zoals dd-wrt of open-wrt https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/FON_Hotspot

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 06-02-2016 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Tylen schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:36:
[...]

HoppyF schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:40:
[...]

Zo logisch is dat niet!

Vraag me inderdaad af of dit logisch is....
Ik had voorheen ook met de V8 al de beschikking over de HD-glas kanalen (661 t/m 670) alleen werkte dat niet achter een switch, alleen rechtstreeks met een kabel vanaf de EB v.8. toen haalde ik dus echt 100/100 met gewoon beide kastjes aan.

Nu heb ik dus de nieuwe V10 met een switch en werkt HD-glas dus ook..
Het verschil in apparatuur is dus alleen de switch en de EB v10.

Maar ben vooralsnog erg tevreden hoor!
Ben alleen benieuwd of er in het postcode gebied 6641 MP ook nog 500 Mbit beschikbaar komt.

[ Voor 22% gewijzigd door loneranger56 op 06-02-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Maar dan hd jij al een 1Gbps NT waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Die 100/100 limiet is alleen geldig als je ook echt niet meer dan 100 Mbits kunt krijgen omdat de apparatuur in de PoP nog niet aangepast is naar 1Gbit.
In dat geval gaat je TV bandbreedte dus af van je internet snelheid.
Ik weet niet of er nog veel gebieden zijn met maximaal 100 Mbits aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HoppyF schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:11:
Die 100/100 limiet is alleen geldig als je ook echt niet meer dan 100 Mbits kunt krijgen omdat de apparatuur in de PoP nog niet aangepast is naar 1Gbit.
In dat geval gaat je TV bandbreedte dus af van je internet snelheid.
Ik weet niet of er nog veel gebieden zijn met maximaal 100 Mbits aansluitingen.
Toch nog wel een aantal hoor. Vooral de kleinere plaatsen die zijn aangelegd tot eind 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
loneranger56 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:01:

Ben alleen benieuwd of er in het postcode gebied 6641 MP ook nog 500 Mbit beschikbaar komt.
Die upgrades verschijnen tegenwoordig ook in de bekende Fourstack postcode tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
itxs schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:37:
hberntsen in "[KPN] Glasvezel"
xbeam schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 01:22:
Of de andere je router flashen met fon software.
Het voordeel van FON via KPN is (lijkt me?) dat zij al het verkeer afhandelen, waardoor FON clients niet via jouw eigen IP het internet opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Dat verschil ga je niet echt merken als je een 100Mbps abonnement hebt op een 100Mbps NT dan gaat die max. 2Mbps er ook af (alleen als er een user op zit)

Fon zet een tunnel op naar de fon servers, een fon user zal dus niet via jouw IP gaan browsen etc.
Zie het een beetje als een VPN.

[ Voor 6% gewijzigd door fast-server op 06-02-2016 12:10 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
fast-server schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:08:
Dat verschil ga je niet echt merken als je een 100Mbps abonnement hebt op een 100Mbps NT dan gaat die max. 2Mbps er ook af (alleen als er een user op zit)
Daar doelde ik geheel niet op.

Maar je suggestie dat het (verwaarloosbare) verkeer niet meetelt vind ik interessant gezien de ogenschijnlijke setup (een GRE tunnel binnen je bestaande PPPoE-sessie). Lijkt me niet geheel triviaal om dat QoS-technisch van het 'gewone' verkeer te scheiden.
Fon zet een tunnel op naar de fon servers, een fon user zal dus niet via jouw IP gaan browsen etc.
Zie het een beetje als een VPN.
Heb je daar een bron bij?

Zover mij bekend deel je bij het 'klassieke' FON-netwerk toch echt je eigen IP, met bijbehorende juridische aansprakelijkheid.

De opzet van KPN is juist zoals jij beschrijft en daardoor sterk verkiesbaar boven de klassieke oplossing.

En dat maakt die paranoide reacties hier op Tweakers ten opzichte van ISP WiFi-hotspots weer geinig - men realiseert zich niet dat KPN, Ziggo en consorten er echt wel overna hebben gedacht.

Enige wat ik me nog wel afvraag is hoe KPN 'controleert' of je FON aan hebt staan. Ik meen te hebben gelezen dat je het zelf alleen mag gebruiken als je FON op je Experiabox aan hebt staan. Als dat via CWMP gaat heb je een probleem met je non-KPN router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xbeam schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 01:22:
Kan niet meer daar KPN het alleenrecht heeft binnen Nederland om Fon aan te bieden. Dat houdt in, je dient FON via de ExperiaBox in te schakelen. Een extern device is niet langer verkrijgbaar.
xbeam schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 01:22:Of de andere je router flashen met fon software.
En ook dit werkt niet (meer), daar je tijdens registreren van het device een mac-adres EN pincode van het device moet opgeven. Bij de huidige generatie FON routers, worden mac-adressen en pincodes (voor activatie) gecontroleerd bij Fon zelf, hiermee voorkomen ze dan dat iedereen "weer" met eigen spullen het Fon-Netwerk gaat gebruiken zoals jaren geleden met de Linksys WRT-54G(L/X) gebeurde.
xbeam schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 01:22:Of de andere je router flashen met fon software.
Vaak zit de fon optie in router Customs (besturings systemen voor routers) zoals dd-wrt of open-wrt https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/FON_Hotspot
[/quote]
In tegendeel, al sinds 2009-2010 mag DD-WRT geen Fon meer leveren in haar Firmware en sindsdien vertikt DD-WRT dit dus ook weer op te nemen in de firmwares. Niet voor niets heeft Fon besloten om per eind 2014, de oude Fon devices niet langer te ondersteunen en van het netwerk af te mikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Thralas schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:28:

Enige wat ik me nog wel afvraag is hoe KPN 'controleert' of je FON aan hebt staan. Ik meen te hebben gelezen dat je het zelf alleen mag gebruiken als je FON op je Experiabox aan hebt staan. Als dat via CWMP gaat heb je een probleem met je non-KPN router...
Iemand (Weet niet KPN of FON) controleren of hij "Actief" is, wat ik als truuk gebruikt hebt, is originele Experia aan Internet Hangen. FON inschakelen, registreren en na een uur eigen router terug hangen.
Vervolgens heb ik ongeveer een maand van FON gebruik kunnen maken (Terwijl je FON dus eigenlijk niet aan hebt staan). ook wel logisch indien jij een storing hebt je niet gelijk van FON afgegooid wordt.

Maar als het via het KPN netwerk loopt en er in de hardware van KPN dus een config is opgenomen zou dat ook nagemaakt moeten kunnen worden op een andere router.

Aangezien KPN het geintroduceerd heeft via een Software Update ( Na update over KPN begrijp ik dat dit een lastig verhaal gaat worden)

Was een gedachte...maar wellicht lastiger dan aanvankelijk gedacht.

[ Voor 13% gewijzigd door itxs op 06-02-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbraamhaar
  • Laatst online: 21-09 09:16
Na de nodige uurtjes moeite heb ik eindelijk de UniFi USG aan de gang met KPN Routed IPTV! *O* *O* Ook na een reboot wordt de config netjes vanuit m'n CloudKey naar de USG geprovisioned.

Mocht er behoefte aan zijn ga ik een poging doen tot instructie schrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tegenwoordig is Netflix ook op Itv van KPN te zien! (weliswaar met los abo). Voorwaarde is een "nieuwe" ontvanger, Arris VIP2952 of de Arcadyan HMB2260. Zit er nog verschil tussen deze?
Onjuist topic, excuses.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2016 13:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
itxs schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:16:
Was een gedachte...maar wellicht lastiger dan aanvankelijk gedacht.
Het netwerkgedeelte werkt in ieder geval. VLAN 100 over een L2 GRE-tunneltje bovenop de PPPoE-sessie gelegd, en dan krijg je een IP via DHCP.

EDIT: Krijg een redirect naar de FON authenticatiepagina, maar daar gaat het alsnog stuk.

Lijkt me dat als je dat aan een wireless interface bridged het wel zou moeten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Thralas op 06-02-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:05
Klein stukje advies gevraagd, aangezien dit gebied is waar ik (nog) niet veel ervaring mee heb: ik maak momenteel gebruik van de opzet volgens netwerkje.com (methode 2), waarbij ik vanaf de NTU naar een MikroTik RB ga, en daarvanuit naar mijn LAN, EB (voor telefonie) en de STB. STB draait (nu nog) in bridged mode als gevolg daarvan.
code:
1
2
3
NTU  <--> MikroTik <---> STB (bridged)
                   <---> LAN
                   <---> EB (telefoon)

Nu wil ik eigenlijk wel eens over naar de routed mode, maar begrijp dat het gebrek aan IGMP snooping in de MikroTik ervoor zou zorgen dat mn LAN nogal belast zou worden. Nu heb ik nog een managed switch (TL-SG108E) liggen, die IGMP snooping ondersteunt.

Vraag is nu eigenlijk: kan ik de switch gebruiken om mijn STB te bedienen, en mijn LAN te ontzien. Stel me dan iets voor als:
code:
1
2
3
NTU  <--> switch <---> STB (routed)
                 <---> MikroTik <---> LAN
                                <---> EB (telefoon)

Eventueel kan ik de EB nog aan de switch hangen uiteraard, maar dit scheelt wat configuratie-veranderingen gok ik.
Neem alleen aan dat de STB ergens zijn IP-adres vandaan wil trekken, en dat in deze opstelling niet al te gemakkelijk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Thralas schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:56:
[...]

hberntsen in "[KPN] Glasvezel"

[...]

Het voordeel van FON via KPN is (lijkt me?) dat zij al het verkeer afhandelen, waardoor FON clients niet via jouw eigen IP het internet opgaan.
Klopt ik ben ook geen voorstander van eigen fon draaien. Maar hij vroeg naar de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Blackbird-ce schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:34:
Nu wil ik eigenlijk wel eens over naar de routed mode, maar begrijp dat het gebrek aan IGMP snooping in de MikroTik ervoor zou zorgen dat mn LAN nogal belast zou worden.
Haal de STB uit je LAN bridge/switch group, dan kun je direct op die interface de IGMP proxy draaien. Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:13:
[...]

Kan niet meer daar KPN het alleenrecht heeft binnen Nederland om Fon aan te bieden. Dat houdt in, je dient FON via de ExperiaBox in te schakelen. Een extern device is niet langer verkrijgbaar.

[...]

En ook dit werkt niet (meer), daar je tijdens registreren van het device een mac-adres EN pincode van het device moet opgeven. Bij de huidige generatie FON routers, worden mac-adressen en pincodes (voor activatie) gecontroleerd bij Fon zelf, hiermee voorkomen ze dan dat iedereen "weer" met eigen spullen het Fon-Netwerk gaat gebruiken zoals jaren geleden met de Linksys WRT-54G(L/X) gebeurde.

[...]

[/quote]
In tegendeel, al sinds 2009-2010 mag DD-WRT geen Fon meer leveren in haar Firmware en sindsdien vertikt DD-WRT dit dus ook weer op te nemen in de firmwares. Niet voor niets heeft Fon besloten om per eind 2014, de oude Fon devices niet langer te ondersteunen en van het netwerk af te mikken ;)
Ik heb het nooit gebruikt maar vroeger kwam ik soms fonera routers tegen en wist dat je toen inderdaad fom met ddwrt kon toevoegen.
Maar als dat niet kan meer vergeet mijn post dan maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:05
Thralas schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:27:
[...]

Haal de STB uit je LAN bridge/switch group, dan kun je direct op die interface de IGMP proxy draaien. Problem solved.
Dan zou het dus worden:
code:
1
2
3
NTU <--> MikroTik <--> switch <--> STB
                  <--> EB (telefoon)
                  <--> LAN

Voor mijn begrip, voor verkeer voor de TV weet de MikroTik dan toch nog steeds niet waar het precies naartoe moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Nee, de switch kan weg. Gewoon je hudige layout dus. Routed mode betekent niet dat je al je devices ook in dezelfde switch group of bridge hoeft te hangen. Als je de STB van de rest scheidt op layer 2 kun je 'm heel specifiek van TV voorzien, zonder de rest van het netwerk te flooden met IPTV traffic.
Voor mijn begrip, voor verkeer voor de TV weet de MikroTik dan toch nog steeds niet waar het precies naartoe moet?
Die zin snap ik niet.

Meer iets voor het MikroTik-topic eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:47

- IPTABLES rodom NAT

Held *O* Zeker intresse!

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Niet online
Nou hierbij de beschrijving en inhoud van de scripts om IPTV Routed werkend te krijgen op een ASUS RT66NU (Of later) zolang je Router Merling kan draaien moet dit wel werken.

Belangrijk om op je Asus Router niet de IPTV Settings in te stellen.
Onder de IPTV Tab:
Use DHCP Routes op RFC3442 & Microsoft zetten
IGMP Proxy (UIT)
IGMP Snooping (UIT)
** In de huidige Firmware wordt de IGMPPROXY.CONF door de GUI Opties geconfigureerd en zijn niet aanpasbaar.
Daarom moeten we dit later via de CLI (SSH) instellen.

Zorg dat je op de Asus JFFS aan hebt staan en deze geformateerd is.
Via GUI op TAB Administration en System
- Format JFFS partition at Next Boot (ALLEEN UITVOEREN ALS JE DIT NOG NIET EERDER HEBT GEDAAN) Als je al scripts hebt staan NIET deze optie uitvoeren.
- Enable JFFS custom scripts and configs op YES

Als je nog niet eerder JFFS hebt gebruikt dien je nu eerst je router te rebooten.

WAN-START script in de JFFS/scripts/ directory aanmaken

<WAN-START>
#!/bin/sh

# Setup VLAN4 on the CPU as well so we can talk to it
robocfg vlan 4 ports "0t 8t"
# Add VLAN4 as a physical interface
vconfig add eth0 4
ifconfig vlan4 up
# Request an IP-address and setup static routes
udhcpc -i vlan4 -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249
<WAN-START>

Wellicht dat je het pad van /jffs/scripts/vlan4.script moet aanpassen (ligt er aan of hij het PAD kan vinden)
Als het script goed loopt zie je op VLAN4 daadwerkelijk een IP Adres verschijnen en routes opgenomen worden.
Check1: Doe IFCONFIG en op VLAN4 moet je een Inet Addr vermeld zien staan.
Check2: Doe Route en zie een (2tal) routes in je route tabel naar Vlan4

Vlan4.script ook opnemen in /jffs/scripts/ opnemen

<Vlan4.script>
#!/bin/sh

[ -z "$1" ] && echo "Error: should be called from udhcpc" && exit 1

[ -n "$broadcast" ] && BROADCAST="broadcast $broadcast"
[ -n "$subnet" ] && NETMASK="netmask $subnet"

set_classless_routes() {
local max=128
local type
while [ -n "$1" -a -n "$2" -a $max -gt 0 ]; do
[ ${1##*/} -eq 32 ] && type=host || type=net
echo "udhcpc: adding route for $type $1 via $2"
route add -$type "$1" gw "$2" dev "$interface"
max=$(($max-1))
shift 2
done
}

case "$1" in
deconfig)
ifconfig $interface 0.0.0.0
;;

leasefail|nak)
echo "Failed to obtain lease..."
;;

renew|bound)
ifconfig $interface $ip $BROADCAST $NETMASK
[ -n "$staticroutes" ] && set_classless_routes $staticroutes
[ -n "$msstaticroutes" ] && set_classless_routes $msstaticroutes
;;
esac

exit 0
<Vlan4.script>

De volgende settings zijn een beetje afhankelijk van de "Adressen" die je vanuit KPN terug krijgt.
Het gaat om de adressen die je in je Route Tabel terug krijgt waar je NAT rules voor op moet nemen.

Ook neem ik Firewall Rules op voor UDP / IGMP als deze mogelijk standaard door je firewall in de asus worden tegen gehouden
in de JFFS/scripts/ directory neem je een nat-start file op

<nat-start>
#Accept Multicast
iptables -I INPUT -p udp -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I INPUT -p igmp -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -p udp -d 224.0.0.0/4 -j ACCEPT

#Masquerade
iptables -t nat -I POSTROUTING -d 213.75.112.0/255.255.248.0 -o vlan4 -j MASQUERADE
iptables -t nat -I POSTROUTING -d 10.162.0.0/255.255.192.0 -o vlan4 -j MASQUERADE

#Turn of RP_filter on Vlan4

echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/conf/vlan4/rp_filter

<nat-start>

Onderstaande ben ik nog in script aan het zetten (nu nog even van Command Line uitgevoerd) en moet ik nog verder testen
Vanaf Command Line werkt het allemaal prima overigens.
Belangrijk dat IGMP in de GUI uitstaat omdat we deze handmatig met eigen config willen starten!
<services-start>
/usr/sbin/igmpproxy /jffs/configs/igmpproxy.conf

<services-start>

De Config Files voor IGMP en DNSMASQ staan in de /jffs/configs/ directory

<igmpproxy.conf>

quickleave

phyint vlan4 upstream ratelimit 0 threshold 1
altnet 0.0.0.0/0

phyint br0 downstream ratelimit 0 threshold 1

<igmpproxy.conf>

<dnsmasq.conf.add>

dhcp-option=vendor:,1,IPTV_RG
dhcp-option=28,<Hier je Broadcast adres van je Eigen IP (Interne) Range

<dnsmasq.conf.add>

Ik heb staps gewijst gecontroleerd of alles werkte, bijvoorbeld goed in je log files kijken of hij de dnsmasq.conf.add goed inlaad.
Het kwam nog wel eens voor dat hij na het booten van de router deze nog niet inlas.
Dan moet je de service even herstarten en pakt hij hem wel.

In principe is dit alle info die je nodig hebt om routed werkend te krijgen op een Asus.

Met dank aan mensen op het Small Network Builders Forum heb ik daar stukje bij beetje alle info en configs
kunnen maken om het werkend te krijgen. Ook de input van overige tweakers heeft geholpen in het eind resultaat.

1 issue wat ik had maar "Overheen" gekeken had was dat mijn Wifi onbruikbaar werd in het begin....
bleek dat op wonderbaarlijke wijze de Wiresless / Professional tab op mijn 2.4 en 5 Ghz band de IGMP Snooping uitstond.
Deze handmatig aangezet en sindsien Wifi ook probleemloos naast Routed IPTV.

Stappen:
- GUi Instellingen
- Zorg dat je Scripts Executable zijn en geen vreemde tekens bevatten wil nog wel eens gebeuren.
- Scripts Executable maken via chmod a+rx /jffs/scripts/*
- WAN-START werkend krijgen (kan je starten vanaf command line met SH ... Script Naam)

Na Wan Start moet je dus een VLAN 4 hebben (Checken via Robocfg Show)
en een IPadres op VLAN 4 (Checken via IFCONFIG)
en of je routes zijn toegevoegd door het vlan4.script (Check je via Route)

ook van belang is dat je dnsmasq.conf.add geladen is (Kan je checken in je Log File in de Gui)
Niet geladen kan je deze opnieuw starten door DNS service te herstarten

Daarna NAT Start en controleren of je Rules actief zijn
iptables -L

[ Voor 6% gewijzigd door itxs op 07-02-2016 10:09 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 95 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie