Laatste nieuws wat ik vernomen heb (reddit, vertaalde nieuwssites uit Japan zelf .. m'n Japans is echt niet goed genoeg om die zonder google translate te lezen .. )
33 doden
- 12 mannen
- 20 vrouwen mannen
- 1 iemand onherkendbaar verbrand
1ste verdieping: 2 personen gestorven
2de verdieping: 11 personen gestorven
trap tussen 2de en 3de: opnieuw 1 persoon
3de verdieping: 19 personen, waarvan veel op de trap naar het dak.
De deur naar buiten (dak) zou niet gesloten zijn, waarom de vele doden er niet geraakt zijn is nog onduidelijk. (De eerste persoon gestruikeld, te warm/giftig om de inspanning naar boven te halen? )
De namen van de overlevende/overleden personen zijn nog steeds niet officieel gepubliceerd en het kan nog lang duren.
Echter kom ik de volgende gegevens/geruchten steeds opnieuw tegen:
Yamada Noako
Ishihara Tatshuya
Ishidate Taichi
Miku Kadowaki
Zouden het overleefd hebben.
Het bericht dat Takemoto Yasuhiro zou overleden zijn bleek een niet officieel gerucht te zijn echter heb ik nergens een tegenbericht gevonden dat hij wel nog zou leven.
Ik lees hier en daar op reddit oa dat er een "nursery" zou aanwezig zijn geweest in het gebouw maar ik heb geen enkele vermelding in de media of van de politie/brandweer hiervan gehoord nog zijn alle doden als volwassenen aangeduid.
Het archief van KyoAni zou op de eerste verdieping moeten aanwezig geweest zijn, maw alle originele schetsen van vele series zijn hierdoor wellicht definitief verloren geraakt. Hopelijk zijn er back-ups genomen naar servers off-site anders is er nog veel meer definitief verbrand. (Indien de magnetische tapes effectief ook in het gebouw lagen zullen ze wellicht meegeholpen hebben met de ferme brand, die dingen uit hun eigen zijn nog erger dan benzine als ze branden ...).
Ikzelf begrijp niet goed waarom je zo'n belangrijke zaken niet in brandvrije kluizen/zaal hebt liggen maarja ik heb gemakkelijk praten, ik weet goed genoeg dat de meeste anime studio's amper het hoofd boven water kunnen houden.
Hoewel ik als bedrijf toch zoiets zou voorzien in een land dat zoveel in aanraking komt met natuurrampen is brand toch wel altijd een groot risico.
PS: Blijkbaar volgens de regels moeten 3verdiepingsgebouwen(of lager) geen externe brandtrappen hebben.. Dat is dus de reden dat er maar 2 trappen aanwezig waren in het gebouw, een spiraaltrap vanuit de hal naar boven en een tweede normale trap.
Als je vergelijkt met de Belgische normen hadden ze nog meer trappen en regels dan hier (externe trappenhal is in mijn gebouw bv ook niet aanwezig ook al zijn er 10 verdiepingen en in totaal zijn er ook maar 3 smalle trappen).
Het enige waarin we in België strikter (zouden moeten) zijn is dat al het brandbare in principe in niet brandbare kasten moet zitten en alle deuren brandvertragend zijn. (Losliggend papier of dozen met papier op een kast zijn in principe niet toegelaten, in praktijk zie je het in elke bureau natuurlijk).