Invisible_man schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:59:
[...]
Als ze weer gebruikt gaan worden zullen ze ongetwijfeld gereviseerd moeten worden (mast krom, deels in het water gelegen,...) en lijkt het mij dat ze ook een keuring zullen ondergaan dan. Waarom zouden ze dan met een herkeuring als het daarna weer misgaan het haasje zijn omdat het de zelfde kranen zijn? Zelfs iets als een stomme hijsband is onderhevig aan keuringen door gecertificeerde personen/bedrijven. Ook onze loopkranen in de fabriek hier worden periodiek gekeurd. Zal met een autokraan niet anders zijn, al dan niet strenger.
Of het economisch haalbaar is. is een tweede, wellicht dat het onderstel nog prima herbruikbaar is.
Ik redeneer vanuit de luchtvaart (heb nl bij KLM Maintenance gewerkt)
Daar werd een 737 straalmotor volledig gescrapt vanwege een birdstrike, met als enige hoofdreden dat als er ook maar 1 deel met part en serie nr op een ander vliegtuig gevonden wordt wat een probleem heeft of crashed, KLM binnen een korte termijn z`n deuren kan sluiten.
Reputatie is nl (zeker in de luchtvaart) je allerbelangrijkste waarde.
Met een hijsbedrijf waar er niet heel veel van zijn lijkt me een soortgelijke reputatie waarde van toepassing, want dan wordt de opdracht gewoon aan een ander gegund.
Daarom scrap, ookal zijn er onderdelen herbruikbaar, de reputatie (tenminste wat er nog van over is) ga je als logisch denkende bedrijfsmanager zeker nu geen risico meer mee nemen.
Buiten ook het feit dat het makkelijker is om gewoon het hele voertuig te declareren bij de verzekering, de verzekering die nl ook geen risico wil nemen door gedeeltelijk per onderdeel te gaan uitkeren, waardoor zij weer op een reputatierisico gaan staan.
Hippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:33:
Gebruikssporen
Maar inderdaad, die grote kraan heeft nog een kansje om op transport te gaan naar land met een minder strenge wetgeving. Zolang die nog inklapbaar is ed.
Afgeschreven is ie wel, maar misschien niet compleet onbruikbaar.
Anders strippen voor bruikbare onderdelen en de rest door de shredder.
Alleen als alle part/serienrs zijn weggevijld en alle documentatie door de shredder zijn gehaald, waardoor niks van de kraan ook maar meer door enige keuring kan komen.
[
Voor 14% gewijzigd door
enchion op 09-09-2015 18:17
]