Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 00:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Soldaatje schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:23:
Lol, de zwaartransport expert werd even snel afgekapt op 1vandaag, toen hij wel erg commercieel begon te praten.
Wat zei hij dan? Ik kan nu pas inchecken op 1V helaas.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bszz schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:10:
[...]

Maar het gaat hier niet om draagvermogen maar om stabiliteit, Als er geen ballasttanks zijn (en die zijn er voor zover ik kan zien niet) is het onderwaterschip min of meer plat en gaat het om de opwaartse druk van het water: is die voldoende als het zwaarte punt te ver buiten het ponton komt? Daar kun je vrij gemakkelijk aan rekenen. Ik kan wel iets roepen over "gut feeling" maar laat ik het er bij houden dat er een behoorlijke opwaartse druk nodig is bij deze last.
Genoeg tanks aan boord. Tel ze maar:
http://www.vanderwees.nl/...eneral_arrangement/12.pdf

Simpele omschrijving van het hijsplan;
Brugdek uit transportframe hijsen tussen de twee kranen hangen. Dan met brugdek richtingbrug varen en daar het brugdek inhangen. Eenmaal gemonteerd kranen losmaken en wegvaren.
Tijdens dit process de pontons recht houden door water in de tanks te verplaatsen naar gelang het zwaartepunt.
Nutral schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:28:
Op het andere filmpje zie je dat de voorste kraan, een stuk zwaarder is dan de achterste kraan, terwijl ze beide qua hijspunten hetzelfde voor hun rekening zouden moeten nemen. Zegt niks over het ongeval, want de achterste kraan had gewoon sterk genoeg kunnen zijn.

De pontoon gaat pas echt draaien op het moment dat de brug aan het vallen is, dus ik denk niet dat daar het probleem zit. Ik vermoed dat er iets kapot/mis gaat met de achterste kraan.
Kijk even naar de achterste kraan vanaf het moment dat het brugdek vrij hangt. Het ponton kantelt waardoor de mast achterover gaat en daarmee het brugdek naar een ander zwaartepunt trekt. Pas als de mast helemaal verticaal staat breekt deze af aan de basis.

[ Voor 28% gewijzigd door jadjong op 03-08-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:25:
Maar serieus: ik zie het probleem niet? Dit is tijdens voorbereidende werkzaamheden, niet tijdens de hijs. En dan nog: als je uit de buurt van de kranen blijft, wat is het probleem dan?
vlieg niet boven steden, dorpen, spoorlijnen, wegen en havens;
Dat is niet voor niets. Zeker met zaken die al wat moeilijker zijn dan gebruikelijk, zoals dit, moet je het risico niet willen lopen. Een werkman in zo'n bakje krijgt het ding in zijn gezicht, de drone ketst van een kraan op iemands hoofd 50 meter lager, het ding vliegt voor of tijdens werkzaamheden een mechaniek in en veroorzaakt schade die gelijk of later problemen oplevert - er zijn tal van mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:25:
Dat gespeculeer hier... tenzij je bij dat bedrijf op dat project zat en de procedures en plannen in hebt gezien, kan je er gewoon weinig zinnigs over zeggen...
Die mensen kunnen juist beter hun mond maar een tijdje houden, zich diep gaan schamen en hun huiswerk over doen... :N
De mening van die persoon hierboven die 12 jaar werkervaring had op dit gebied vind ik dan wel weer interessant, maar kunnen de "ik ben geen expert, maar" mensen gewoon even achterwege blijven? We lezen in het uiteindelijk rapport wel wat er gebeurd is.
Dan kan dit draadje nu gelijk wel op slot bedoel je...? Je hoeft het niet te lezen hoor... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Het lijkt wel alsof die kleine oranje kraan aan het brugdeel onbedoeld blijft doordraaien. In onderstaand filmpje hoor je op 40 seconden al een 'Hee!', gevolgd door een paniekeriger 'HEE!!' op 45 seconden. Op dat moment zie je ook mensen uit de boot links naar buiten en van het ponton rennen.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:32:
[...]

Die mensen kunnen juist beter hun mond maar een tijdje houden, zich diep gaan schamen en hun huiswerk over doen... :N

[...]

Dan kan dit draadje nu gelijk wel op slot bedoel je...? Je hoeft het niet te lezen hoor... :)
Dat zeg ik toch niet ;) Vind jij speculaties over wat er gebeurd is van mensen die er niet waren, geen kennis ervan hebben, en alleen maar een filmpje van honderd meter afstand gezien hebben wel interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Maar de stempels van de kranen lijken niet vastgelast aan het ponton. Dat dit ging schuiven was wel een beetje te voorspellen. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling om zo ver door te draaien, kan een foutje van de machinist zijn, of misschien kon de kraan het gewicht niet meer aan.

Ik heb zelf veel gerekend aan kranen, op schepen gevaren waar we 3 grote vaste kranen hadden, maar als je maar genoeg ballast hebt en je niet over je SWL gaat dan gaat het vaak prima. Ook vaak brugdelen en locomotieven gehesen.

[ Voor 18% gewijzigd door Megamind op 03-08-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
Maestro schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:33:
Het lijkt wel alsof die kleine oranje kraan aan het brugdeel onbedoeld blijft doordraaien. In onderstaand filmpje hoor je op 40 seconden al een 'Hee!', gevolgd door een paniekeriger 'HEE!!' op 45 seconden. Op dat moment zie je ook mensen uit de boot links naar buiten en van het ponton rennen.

[video]
Dat is dus mij ook opgevallen, het lijkt of daarna als een soort dominospel in elkaar stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[video]
Welke oranje kraan? Het enige oranje wat ik zie zijn de twee armen van de brug.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:55
Megamind schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:35:
Maar de stempels van de kranen lijken niet vastgelast aan het ponton. Dat dit ging schuiven was wel een beetje te voorspellen.

Ik heb zelf veel gerekend aan kranen, op schepen gevaren waar we 3 grote vaste kranen hadden, maar als je maar genoeg ballast hebt en je niet over je SWL gaat dan gaat het vaak prima. Ook vaak brugdelen en locomotieven gehesen.
Je zag hier dat de last eerst helemaal op de 1e kraan hing en daarna helemaal op de 2e. En dat op een ponton dat kan niet goed gaan.

Maar het lijkt me ook sterk dat dat de bedoeling was. Normaal zijn de bewegingen van die kranen vantevoren precies berekend zodat ze de last constant delen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

[video]
Vanaf 28 seconde begint het achterste ponton te kantelen. De kleine kraan beweegt dan niet meer uit zichzelf en de grote kraan zwenkt alleen maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Orion84 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:36:
[...]

Welke oranje kraan? Het enige oranje wat ik zie zijn de twee armen van de brug.
Ja, dat 'object' bedoelde ik ook ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
RocketKoen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:37:
[...]

Je zag hier dat de last eerst helemaal op de 1e kraan hing en daarna helemaal op de 2e. En dat op een ponton dat kan niet goed gaan.

Maar het lijkt me ook sterk dat dat de bedoeling was. Normaal zijn de bewegingen van die kranen vantevoren precies berekend zodat ze de last constant delen.
Je zit inderdaad het achterste ponton duiken, dat met het draaien zal de last te snel hebben verschoven tussen de kranen, en de marges waren ERG klein. Ze hadden beter een ponton op palen kunnen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Megamind op 03-08-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[video]
Raakt het brugdeel de achterste kraan nou ook nog? Ik kan het niet goed zien, maar je hoort wel een geluid dat zo opgevat zou kunnen worden op het moment dat het brugdeel zich lang de cilinders/steunen van de kraan beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:31:
[...]

Wat zei hij dan? Ik kan nu pas inchecken op 1V helaas.
Het was iets in de trend van: "Ik heb hier en hier gewerkt (noemt alle bedrijfsnamen), er zitten veel amateurs in het vakgebied bij andere bedrijven, sinds mijn pensioen heb ik een seminar opgezet over dit soort zaken, blablabla"
Presentator: "Ja, ja, ok, dank u wel, dank u wel, DANK U WEL, en we gaan door met het volgende onderwerp."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze brug scheen al jaren op instorten te staan voordat de gemeente pas actie ondernam. Daar rijdt je dan al die tijd nietsvermoedend overheen. Vervolgens is die brug 3 maanden afgesloten zonder dat er veel gebeurt en dan ineens dit. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:32:
[...]

Genoeg tanks aan boord. Tel ze maar:
http://www.vanderwees.nl/...eneral_arrangement/12.pdf

Simpele omschrijving van het hijsplan;
Brugdek uit transportframe hijsen tussen de twee kranen hangen. Dan met brugdek richtingbrug varen en daar het brugdek inhangen. Eenmaal gemonteerd kranen losmaken en wegvaren.
Tijdens dit process de pontons recht houden door water in de tanks te verplaatsen naar gelang het zwaartepunt.
Ik denk dat dat heel goed gaat ... als het goed gaat en goed blijft gaan. Koorddansen gaat ook heel goed .. zeker als je snelle ballast hebt zoals je armen en als je getraind bent .. het wordt al gauw minder als je trage ballast hebt en je raakt uit balans.

Als het rustig en stabiel gaat krijg je het water nog wel verpompt, maar als het fout gaat zijn hier al vrij gauw alle remmen los, omdat jet het water niet vlot genoeg verpompt krijgt ..

Zeker als je ziet dat die kranen hun stempels bijna aan de zijkanten van het ponton hebben staan, je hebt dus geen ballast dat snel een fatsoenlijk tegenmoment kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
"Straks meer, nu eerst: muziek!"

http://www.omroepwest.nl/live/tv/overlay

lol

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maestro schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:38:
[...]

Ja, dat 'object' bedoelde ik ook ;)
Dat 'object' vormt gewoon 1 geheel met de brug. Dus ik snap niet precies wat je bedoelt te zeggen met "Het lijkt wel alsof die kleine oranje kraan aan het brugdeel onbedoeld blijft doordraaien."

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Modbreak:Het is hier niet de Huiskamer. A.u.b. serieus reageren, of gewoon niet reageren.

[ Voor 74% gewijzigd door Orion84 op 03-08-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bizar ongeluk. Welke zomerzotte idioten zetten die kranen dan ook zo neer op zo'n boot.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

[quote]Orion84 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:42:
[...]

Dat 'object' vormt gewoon 1 geheel met de brug. Dus ik snap niet precies wat je bedoelt te zeggen met "Het lijkt wel alsof die kleine oranje kraan aan het brugdeel onbedoeld blijft doordraaien."
[/quote]
Tja, daar kan ik dan ook weinig aan doen. Ik zie maar één draaiend ding onder het brugdeel, wat zich met de klok mee verplaatst. Dat blijft bewegen wat m.i. het vervolg in gang zou kunnen zetten.
Maar het lijkt zo inderdaad een professionals allowed only topic te worden, have fun with it...

Oh damn, ik zie nu pas waarom je het niet begreep, i.p.v. niet wil begrijpen. Mijn fout.
Veel te snel gereageerd vanaf mijn kant: excuses Orion84!

[ Voor 11% gewijzigd door Maestro op 03-08-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:59

Ginz

Trek Superfly 5 powered

FireWood schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:46:
Machinist van de voorste kraan heeft het in ieder geval overleefd. Op 55 seconde zie je hem er van door zien rennen. Op 1:08 jumpt hij over naar het andere schip.
Niet dat ik het hoop, maar ik denk juist te zien dat de machinist op 1:18 uit zijn cabine het water induikt. Een paar seconden daarna flikkert er een contragewicht op diezelfde plek.

Nu maar hopen dat ik het fout heb.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Salvatron schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:45:
Bizar ongeluk. Welke zomerzotte idioten zetten die kranen dan ook zo neer op zo'n boot.
De aannemer had al kranen. En een paar pontons.
Dan zet je toch gewoon die kranen op het ponton. Wat kan daar nu fout gaan.

Het gebeurt overigens best vaak, een kraan op een ponton. Maar dan wel een ponton dat veel groter is dan de kraan. Niet een waar hij net op past.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Salvatron schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:45:
Als je een van de promotie filmpjes bekijkt, zie je dat er voor de rest niet echt alternatieven zijn, omdat er veel gebouwd is. Dus zo onlogisch is de keuze niet.
RocketKoen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:48:
De aannemer had al kranen. En een paar pontons.
Dan zet je toch gewoon die kranen op het ponton. Wat kan daar nu fout gaan.
Dat staan ze toch ook? :? Kijk het gepostte promotie filmpje maar eens. :)

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Soldaatje schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:38:
[...]

Het was iets in de trend van: "Ik heb hier en hier gewerkt (noemt alle bedrijfsnamen), er zitten veel amateurs in het vakgebied bij andere bedrijven, sinds mijn pensioen heb ik een seminar opgezet over dit soort zaken, blablabla"
Presentator: "Ja, ja, ok, dank u wel, dank u wel, DANK U WEL, en we gaan door met het volgende onderwerp."
Oh serieus? Dat is echt te triest voor woorden. Goed dat ze dat afkappen.

Trouwens, niet om het een of het ander allemaal maar de grappen nu al terwijl er nog praktisch niets duidelijk is, is het daar niet een beetje vroeg en de plaats voor? Ik moet zeggen dat ik me er nogal aan irriteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:51:
[...]
Trouwens, niet om het een of het ander allemaal maar de grappen nu al terwijl er nog praktisch niets duidelijk is, is het daar niet een beetje vroeg en de plaats voor? Ik moet zeggen dat ik me er nogal aan irriteer.
Je bent niet de enige maar dit soort respectloze lutsers houdt je altijd.

Edit: goed om te zien dat er mods actief zijn in topics als deze.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tegels en betonblokken aan de kade zijn ook omhoog gekomen en gescheurd.

Urban Search (USAR) is onderweg met honden.

1 persoon is tot nu toe onder het puin vandaan gehaald.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Racing_Reporter schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:51:
Je ziet het bij elke heftige gebeurtenis en ook steevast komen daar dit soort reacties op. Mensen reageren zich nu eenmaal af met humor: juist op de werkvloer bij politie, brandweer, piloten, artsen en dergelijke beroepen worden vaak en veel stevige grappen gemaakt. Humor in de Tweede Wereldoorlog was ook een bekend fenomeen en dat is echt niet omdat het zo leuk was.

Mensen gebruiken het als een alternatieve uitlaatklep voor zware kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:59

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ginz schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:48:
[...]

Niet dat ik het hoop, maar ik denk juist te zien dat de machinist op 1:18 uit zijn cabine het water induikt. Een paar seconden daarna flikkert er een contragewicht op diezelfde plek.

Nu maar hopen dat ik het fout heb.
Of weet iemand dat de machinist nooit in de cabine zit tijdens zulke activiteiten?

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
CptChaos schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:50:
Dat staan ze toch ook? :? Kijk het gepostte promotie filmpje maar eens. :)
Net als vuurwerkfabrieken in een woonwijk, denk ik dat het meteen de laatste keer was dat iemand het op die manier probeert.
Ginz schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:56:
[...]

Of weet iemand dat de machinist nooit in de cabine zit tijdens zulke activiteiten?
Ik ben bang dat hij eigenlijk altijd in de cabine zit bij dit soort dingen. Maar het kan natuurlijk dat hij is gevlucht voordat het mis ging.

[ Voor 35% gewijzigd door RocketKoen op 03-08-2015 18:58 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19:15 live persco op TV West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:48:
Maar dan wel een ponton dat veel groter is dan de kraan. Niet een waar hij net op past.
Die ponton is twee keer breder dan die kraan met stempels en misschien nog wel meer. Hoeveel ruimte wil je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50

Bestla

Kvinne

Ik zit alleen thuis omdat mijn vrouw aan het werk is bij de gemeente Alphen aan den Rijn als communicatieadviseur. Niet omdat ze moest, maar omdat ze het wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:58:
[...]

Die ponton is twee keer breder dan die kraan met stempels en misschien nog wel meer. Hoeveel ruimte wil je hebben?
Kijk waar die stempels staan. Hooguit 1 meter van de rand van het schip.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:56:
[...]

Je ziet het bij elke heftige gebeurtenis en ook steevast komen daar dit soort reacties op. Mensen reageren zich nu eenmaal af met humor: juist op de werkvloer bij politie, brandweer, piloten, artsen en dergelijke beroepen worden vaak en veel stevige grappen gemaakt. Humor in de Tweede Wereldoorlog was ook een bekend fenomeen en dat is echt niet omdat het zo leuk was.

Mensen gebruiken het als een alternatieve uitlaatklep voor zware kost.
Nu moet ik even terugdenken aan dit artikel. Op het moment dat je er zelf mee geconfronteerd wordt als broeder/zuster zijnde in een ziekenhuis met zware gevallen, okee. Dit zijn mensen op een toetsenbord op een forum die in principe allemaal ver uit de buurt zitten, en dan is het weer niet okee (in my opinion).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:02:
Kijk waar die stempels staan. Hooguit 1 meter van de rand van het schip.
Ik zie het niet, maar misschien heb jij meer ervaring met kranen op schuiten dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Ik zie het niet, maar misschien heb jij meer ervaring met kranen op schuiten dan ik.
Mijn kranen staan vastgelast :P Maar dat zijn dan ook zeeschepen, die zijn wat stabieler dan zo'n binnenvaartschuit.
Volgens projectleider Johan den Ouden van bouwbedrijf Mourik Groot-Ammers zijn er geen slachtoffers onder werknemers van het bedrijf. Den Ouden wilde verder nog niet reageren op het incident. Dat meldt het ANP.
De machinist heeft het dus gered!

[ Voor 38% gewijzigd door RocketKoen op 03-08-2015 19:05 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:58:
[...]
Als je naar het drone filmpje vooraf kijkt zie je dat dit duidelijk niet het geval is, beide zijn afgestempeld op de rand van het ponton.

Hmm bij het weghalen van de oude hebben ze het hele kantel gebeuren tot en met het neerzetten op de bok op de plaats van de brug zelf gedaan, met 1 kraan op een ponton en eentje op de rijbaan.
Beduidend veiligere excercitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
RocketKoen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:04:
[...]
Mijn kranen staan vastgelast :P Maar dat zijn dan ook zeeschepen, die zijn wat stabieler dan zo'n binnenvaartschuit.
[...]
Hopen dat daar ook de zo te zien inhuurde (peinemann) kraanmachinisten bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Racing_Reporter schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:02:
Nu moet ik even terugdenken aan dit artikel. Op het moment dat je er zelf mee geconfronteerd wordt als broeder/zuster zijnde in een ziekenhuis met zware gevallen, okee. Dit zijn mensen op een toetsenbord op een forum die in principe allemaal ver uit de buurt zitten, en dan is het weer niet okee (in my opinion).
Die mening kan je hebben, maar ik denk dat het weinig invloed op het gedrag van mensen heeft. Ik zie dit wel in hetzelfde verlengde liggen als de grappen van de zusters en tenzij echt bijzonder kwetsend of gericht aan precies de verkeerde personen kan het ook niet veel kwaad - al zal ook die inschatting weinig tot niets veranderen.

Zie de mevrouw die zo staat te gillen: ik kan me absoluut niet herkennen in zo'n reactie, maar blijkbaar is de realiteit dat sommige mensen wel zo reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:37

ko9

RocketKoen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:04:
[...]

[...]

Hope so. Maar hij praat namens Mourik, ik weet niet zeker of dat de hoofdaannemer is. Als hij alleen over zijn eigen bedrijf spreekt, zegt dat niks over de werknemers van het kraanbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Racing_Reporter schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:02:
Nu moet ik even terugdenken aan dit artikel.
Ik raad je aan het boek "The house of God" eens te lezen. En nee, het gaat niet over religie...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nutral schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:09:
Het is een beetje moeilijk om te zien, maar het lijkt erop dat de kraan zelf breekt? de telescopische arm beweegt terwijl de basis gelijk blijft.
In dit filmpje gaat het volgens mij vanaf 0:40 mis (of iig: dat is het punt dat de fout niet meer te stoppen is). Voor die tijd zie of hoor ik niks breken.

Volgens mij is er te snel gehesen of heeft de stabilisatie niet gewerkt.

En ze hijsen het dek uit de stellage, dus ze hadden inderdaad met dat ding hangend tussen twee kranen willen gaan varen. :X

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Kan je opzich wel goed zien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tvp4vRI.jpg

Lekker op een stukje hout "gezekerd". Dat is toch wel erg slecht.

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 03-08-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik doelde meer op de suggestie dat het veel te weinig ruimte zou zijn. Ik kan dat met mijn ervaring niet inschatten, misschien heb jij meer uren met kranen op pontons onder de riem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:15

Wildfire

Joy to the world!

Zie net tijdens RTL Boulevard beelden uit een café, iemand verlaat een ruimte en letterlijk een paar seconden daarna barst de hel los. Als die gast maar een paar seconden langer was gebleven... brrr...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:17:
[...]

Ik doelde meer op de suggestie dat het veel te weinig ruimte zou zijn. Ik kan dat met mijn ervaring niet inschatten, misschien heb jij meer uren met kranen op pontons onder de riem :)
Mijn kranen staan ook vast :P Maar alles wat kán schuiven moet gewoon vast, klaar. Dat had de pontoneigenaar, projectleiding en kraanmachinist gewoon moeten weten.

Daarnaast had het ponton zelf ook gewoon gestempeld/gezekerd moeten worden met palen, zo'n last in de hoogte gooien met zo'n klein pontonnetje.

Ik wel eens hier en daar gehoord dat Peineman behoorlijk cowboys zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door Megamind op 03-08-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:18:
Zie net tijdens RTL Boulevard beelden uit een café, iemand verlaat een ruimte en letterlijk een paar seconden daarna barst de hel los. Als die gast maar een paar seconden langer was gebleven... brrr...
Grootste doodzonde is dan ook dat er niet geevacueerd is, en niet dat de kranen zijn omgevallen.
(mensen maken fouten hoort erbij, daarom moet je voorzorgsmaatregelen nemen)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Live Persconferentie nu op TV West http://www.omroepwest.nl/live/tv/overlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Megamind schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:19:
[...]

Mijn kranen staan ook vast :P Maar alles wat kán schuiven moet gewoon vast, klaar. Dat had de pontoneigenaar, projectleiding en kraanmachinist gewoon moeten weten.

Daarnaast had het ponton zelf ook gewoon gestempeld moeten worden, zo'n last in de hoogte gooien met zo'n klein pontonnetje.

Ik wel eens hier en daar gehoord dat Peineman behoorlijk cowboys zijn...
Het vastzitten had hier weinig uitgemaakt denk ik. Het ponton ging gewoon scheef (want te licht of niet breed genoeg). Daardoor verschoof de last. En toen was er al geen redden meer aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eén van de medewerkers in die ingestorte winkel heeft serieus levens gered door iedereen naar buiten te jagen op het moment dat hij iets hoorde kraken. Hij zag dit al de hele dag aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
RocketKoen schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:22:
[...]

Het vastzitten had hier weinig uitgemaakt denk ik. Het ponton ging gewoon scheef (want te licht of niet breed genoeg). Daardoor verschoof de last. En toen was er al geen redden meer aan.
Misschien ja. Als de kraan gelast zat op het ponton én helemaal vol zat met ballast dan had de marge het nog misschien kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 07:15

Wildfire

Joy to the world!

enchion schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:21:
[...]

Grootste doodzonde is dan ook dat er niet geevacueerd is, en niet dat de kranen zijn omgevallen.
(mensen maken fouten hoort erbij, daarom moet je voorzorgsmaatregelen nemen)
Ik snap ook niet dat er niet uit voorzorg geëvacueerd is. Je wilt zoveel mogelijk risico uitsluiten namelijk. Ik ben benieuwd wat de redenatie is geweest achter het niet hoeven evacueren. Àls er überhaupt al aan gedacht is...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Mjah vaste formele prik, het geen bevestigen wat iedereen al weet via de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:26:
[...]

Mjah vaste formele prik, het geen bevestigen wat iedereen al weet via de media.
Stelt inderdaad behoorlijk teleur, de burgermeester stond al op toen ie zei "Dank u wel"

m.a.w. geen lastige vragen van journalisten a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:27:
[...]

Stelt inderdaad behoorlijk teleur, de burgermeester stond al op toen ie zei "Dank u wel"

Dit was niet de burgemeester, die is nog onderweg van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:27:
[...]

Nee, de vergunning is waarschijnlijk door zijn handen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:17:
[...]

Probleem is dat alles wat voor een tegenkracht moet zorgen .. zich dus tussen de stempels bevindt.
Je arm waarmee je dat moet doen (wipwap) is dus heel kort, je moet dus vrij snel, vrij precies, vrij grote tegenkrachten op kunnen wekken mocht er iets gaan zoals je het niet wil.
Wat pompen die wat water overhevelen naar een andere tank zijn daar bij lange na niet op berekend, waarschijnlijk wel op de gecontroleerde beweging zoals de bedoeling was, maar er zal geen enkele failsafe geweest zijn voor afwijkingen. Wat dan op haar beurt er weer voor had moeten zorgen dat als je het al wil doen (je had wellicht ook een andere oplossing kunnen kiezen) .. je het in iedergeval met zo min mogelijk mensen in de buurt doet.

Dat is toch wel het logische minimum, wat de oorzaak is dat het verder niet beheerst volgens plan is verlopen dat is dan weer niet echt te zien ... daar kun je wilt over speculeren .. van falend materieel tot een wesp in de cabine.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 03-08-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Megamind schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:29:
[...]
Nee, de vergunning is waarschijnlijk door zijn handen gegaan.
Denk dat er weinig burgemeesters zijn die die plannen uitspitten of uberhaupt te zien krijgen, je bent er echter wel verantwoordelijk voor dat het goed gedaan wordt door de desbetreffende afdeling van je gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het weer en het water kunnen geen oorzaak geweest zijn, rustiger dan op dat verschrikkelijke moment kan bijna niet. Ideale omstandigheden eigenlijk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
gekkie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:30:
[...]

...
Wat pompen die wat water overhevelen naar een andere tank zijn daar bij lange na niet op berekend...
Toch word dat altijd gedaan, en hier duidelijk niet, pontons steken niet diep, duidelijk zichtbaar. Een ponton vol water is ook een iets stabielere basis dan dit.

Blijkt ook wel want in het verleden (zelfs met het uithijsen van dezelfde brug) is er vaak genoeg (zwaar) gehesen vanaf pontons.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Eerste plaatje als ik zoek op nieuwe brug:
Afbeeldingslocatie: http://www.omroepwest.nl/sites/default/files/imagecache/cp_main/erasmus/4e/2835182.jpg

Losse pontons met zo'n gewicht, dat had gewoon nooit gemogen.

Palen in de grond steken en je bent 100x stabieler.

Jammer dat ie alleen vast zat nadat ze het brugdeel erin hadden gelegd :+

[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 03-08-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Megamind schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:40:
Eerste plaatje als ik zoek op nieuwe brug:
[afbeelding]

Losse pontons met zo'n gewicht, dat had gewoon nooit gemogen.

Palen in de grond steken en je bent 100x stabieler.
Dan hadden ze alleen niet meer naar het punt kunnen varen waar de brug gemonteerd moest worden.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:23:
Eén van de medewerkers in die ingestorte winkel heeft serieus levens gered door iedereen naar buiten te jagen op het moment dat hij iets hoorde kraken. Hij zag dit al de hele dag aan komen.
Voor hetzelfde geld was de kraan een paar graden verder omgevallen precies op de straat waar hij net al z'n klanten naartoe stuurde. Ze hebben geluk gehad, daar is iedereen blij mee, maar om meteen van helderziendheid te spreken...

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
warhamstr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:35:
[...]

Toch word dat altijd gedaan, en hier duidelijk niet, pontons steken niet diep, duidelijk zichtbaar. Een ponton vol water is ook een iets stabielere basis dan dit.

Blijkt ook wel want in het verleden (zelfs met het uithijsen van dezelfde brug) is er vaak genoeg (zwaar) gehesen vanaf pontons.
Uiteraard kan het ook goed gaan .. als het nooit goed gaat hadden ze het niet gedaan. Alleen de marges zijn dermate beperkt dat je veiligheidsmaatregelen minimaal evenredig omhoog moeten.

En daar zie je wel verschillen met het eruit halen. Kantelen en op de bok zetten gebeurd op de plek van de brug zelf waar de gevolgen duidelijk minder groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

gekkie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:34:
[...]

Denk dat er weinig burgemeesters zijn die die plannen uitspitten of uberhaupt te zien krijgen, je bent er echter wel verantwoordelijk voor dat het goed gedaan wordt door de desbetreffende afdeling van je gemeente.
Niet om direct met een allu hoedje op te gaan zetten, maar grote kans dat zo'n vergunning op de golfbaan is geregeld. Daar kom je zelf wel eens achter als je een tuinhuisje wilt bouwen, even overdreven gezegd ben je dan 2 jaar bezig voordat je de fundering mag leggen.
Met zo'n project is ook veel geld gemoed, en ja als je zo even 2 dikke kranen op het water in een woonwijk mag neer zetten? Meh.. dat is anders gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 23:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Megamind schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:16:
[...]

[afbeelding]

Metaal op metaal schuift. Metaal op hout schuift een heel stuk minder. Vandaar dat er houten platen onder de stempels liggen, is volkomen normaal. (nou ja, de stempels hadden misschien ook vastgelast kunnen worden, maar dat laat ik aan de experts over)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

gekkie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:34:
[...]

Ik denk dat er ook weinig burgemeesters zijn die de vaardigheden hebben om zo een project vanaf de technische kant te beoordelen. Je kan dan wel advies gaan inwinnen, maar om heel zeker te zijn zou je een onafhankelijk studiebureau alles moeten laten narekenen. Dat kost teveel tijd en geld om praktisch te zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
Douweegbertje schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:42:
[...]
Niet om direct met een allu hoedje op te gaan zetten, maar grote kans dat zo'n vergunning op de golfbaan is geregeld. Daar kom je zelf wel eens achter als je een tuinhuisje wilt bouwen, even overdreven gezegd ben je dan 2 jaar bezig voordat je de fundering mag leggen.
Met zo'n project is ook veel geld gemoed, en ja als je zo even 2 dikke kranen op het water in een woonwijk mag neer zetten? Meh.. dat is anders gegaan :)
Nouja tis ook wel een hele operatie .. buurt ontruimen ... ondernemers schadeloos stellen ... en het gaat eigenlijk altijd goed. Dat is het vervelende .. ging het maar of altijd goed .. of vaak fout.

En aardige kans dat het ook hier een samenloop van omstandigheden is, zoals tegenwoordig meestal. Enkelvoudige gebeurtenissen dat gaat wel goed.
Als het hijsen geheel beheerst was gegaan .. waren de pontons waarschijnlijk wel afdoende geweest. Maar als er tijdens het hijsen iets gebeurd waardoor een last onstabiel wordt of je hijsmaterieel .. dan komen er al vrij gauw zulke grote krachten in het spel dat er geen houden meer aan is .. ook op land .. en dan helpt het niet als je ook nog eens op pontons staat .. in een woonwijk ... waar nog gewoon mensen aanwezig zijn in wat eigenlijk een veiligheidszone had moeten zijn.
Maarja .. het gaat meestal goed ... en daardoor dus soms radicaal fout.
DrivinUCrazy schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:43:
[...]
Metaal op metaal schuift. Metaal op hout schuift een heel stuk minder. Vandaar dat er houten platen onder de stempels liggen, is volkomen normaal. (nou ja, de stempels hadden misschien ook vastgelast kunnen worden, maar dat laat ik aan de experts over)
Of je daar veel aan gehad had betwijfel ik eigenlijk .. voordat je kraan echt gaat schuiven ben je al zover uit het lood .. had je hooguit het ponton mee omgetrokken.

[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 03-08-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
[...]

[afbeelding]

Dat is voldoende, op het moment dat de ondergrond onder een kraan gaat bewegen houd niets het meer tegen, het grootste probleem hier is ook zeker niet dat de kraan gaat schuiven.

Die pontons hadden actief belast moeten worden (water in en uit het ponton pompen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

Orion84: Als je niets toe te voegen hebt, reageer dan niet.

[ Voor 97% gewijzigd door Orion84 op 03-08-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 08:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[...]

[afbeelding]

:X :X

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is daar verkeerd aan? Ik weet dat ze grote schepen ook op hout neerleggen omdat dat minder schuift. Hout gebruiken ze ook om mijngangen te stutten, dus van het niet genoeg kunnen belasten heb je blijkbaar ook geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Kijk naar het echte probleem aub. Stempelen op hout is niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens NPO werd er verwacht dat er veel gewonden zouden zijn, omdat iedereen ten tijde v/h ongeval naar 112 belden.

Tot nu toe maar 1 gewonde, aldus NPO.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:04:
Volgens NPO werd er verwacht dat er veel gewonden zouden zijn, omdat iedereen ten tijde v/h ongeval 112 belde.

Tot nu toe maar 1 gewonde.
Misschien is het mooie weer een zegen geweest, dan zit men doorgaans sneller buiten en buitenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
warhamstr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:52:
[...]
Die pontons hadden actief belast moeten worden (water in en uit het ponton pompen)
Maar denk je snel genoeg te kunnen pompen ... als je het millimeter voor millimeter verplaatst lukt dat wel ... maar als er een noodsituatie is ?
Ook dan zou het opzich kunnen, als je een lange arm hebt waardoor je relatief weinig gewicht hoeft te verplaatsen, maar helaas was ook dat niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
warhamstr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:03:
[...]

Precies, de kraan schuif pas van het ponton als deze vijftien graden scheef staat. Dat is een scheefstand die niet hoort bij een hijsklus op een kalm watertje in een Nederlands dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:36
Jemig, ik heb zowel rtl als nu ook nos gekeken, en wordt niet goed van datzelfde filmpje met die krijsende vrouw. Konden ze dit nu echt niet uitfilteren ofzo...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
jadjong schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:05:
[...]

Precies, de kraan schuif pas van het ponton als deze vijftien graden scheef staat. Dat is een scheefstand die niet hoort bij een hijsklus op een kalm watertje in een Nederlands dorp.
Schuiven is niet het probleem. Het probleem is dat een kraan gigantisch topzwaar is en dus een zeer instabiel evenwicht heeft. Zodra-ie iets scheef staat versterkt dat zichzelf doordat het ponton schever komt te liggen en dan is er geen redden meer aan.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 03-08-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
gekkie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:05:
[...]

Maar denk je snel genoeg te kunnen pompen ... als je het millimeter voor millimeter verplaatst lukt dat wel ... maar als er een noodsituatie is ?
Ook dan zou het opzich kunnen, als je een lange arm hebt waardoor je relatief weinig gewicht hoeft te verplaatsen, maar helaas was ook dat niet beschikbaar.
Dat is ook exact de bedoeling als je hijst op een ponton, het water in de bakken de tijd gunnen om te verplaatsen en links en rechts apart voller/leger pompen. Rustig aan dan breekt het lijntje niet.

Maar omdat hier blijkbaar (imo) niet voldoende gepompt word is er niet voldoende tegenwicht om de gewichtverplaatsing van de kraan met last op te vangen, je ziet het ook al heel kort nadat het brugdek los komt van zijn juk fout gaan, de achterwaartse beweging van de lichtste kraan word dan al ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:37

ko9

Trishul schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:07:
Jemig, ik heb zowel rtl als nu ook nos gekeken, en wordt niet goed van datzelfde filmpje met die krijsende vrouw. Konden ze dit nu echt niet uitfilteren ofzo...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Precies hetzelfde hier. Als ik het filmpje aan zie komen gaat bij mij direct het geluid uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

warhamstr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:09:
[...]

Dat is ook exact de bedoeling als je hijst op een ponton, het water in de bakken de tijd gunnen om te verplaatsen en links en rechts apart voller/leger pompen. Rustig aan dan breekt het lijntje niet.

Maar omdat hier blijkbaar (imo) niet voldoende gepompt word is er niet voldoende tegenwicht om de gewichtverplaatsing van de kraan met last op te vangen, je ziet het ook al heel kort nadat het brugdek los komt van zijn juk fout gaan, de achterwaartse beweging van de lichtste kraan word dan al ingezet.
Blijft de vraag of een gebrek aan compensatie door overpompen van balast de oorzaak is, of dat er een andere oorzaak is en overpompen van balast nooit snel genoeg kan gebeuren om dat te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
warhamstr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:09:
[...]

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Maar als je goed naar het filmpje kijkt, dan lijkt het dat de zwaai van de top de boosdoener is, de achterste kraan opzich draait niet eens zo veel, maar werd gewoon meegesleurd. Het brugdeel raakt volgens mij ook de hydraulische ram van de achterste kraan zodat deze uit balans wordt getipt.

Op 45s zie je die 2 mannen onder de last staan en snel wegrennen. Misschien hebben ze wel per ongeluk naar de verkeerde kant gepompt.

[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 03-08-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 08:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

warhamstr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:03:
[...]

Het oogt naar mijn idee niet veilig op een ponton. Dat kan schuiven....!!!!
Maar we wachten gerust de onderzoeksresultaten af.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ko9 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:11:
Precies hetzelfde hier. Als ik het filmpje aan zie komen gaat bij mij direct het geluid uit...
Ik hoor ergens in het filmpje een man 'Rustig, rustig' zeggen, dus blijkbaar waren er meer met die beleving.
AW_Bos schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:13:
Het oogt naar mijn idee niet veilig op een ponton. Dat kan schuiven....!!!!
Maar we wachten gerust de onderzoeksresultaten af.
Dat wordt nu juist tegen het schuiven gedaan - zoals te zien is in documentaires over dit soort werk :) Metaal op metaal schuift veel meer, tenzij je het vastlast, maar dan was in dit geval het ponton ook om gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:12:
[...]

Blijft de vraag of een gebrek aan compensatie door overpompen van balast de oorzaak is, of dat er een andere oorzaak is en overpompen van balast nooit snel genoeg kan gebeuren om dat te compenseren.
Dat laatste. Je ziet het in dertig seconde fout gaan terwijl de hele procedure van zwenken/water rondpompen normaal enkele minuten in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
De pontons liggen iig opvallend hoog. in vergelijking met andere projecten waarbij dit soort kunststukjes worden uitgehaald. Ook is duidelijk zichtbaar dat de bak scheef in het water ligt in de richting van de grootste kraan. Het achterste ponton doet precies hetzelfde. Dat is al een teken dat er niet (voldoende) gecompenseerd word voor dat gewicht. (500.000kg kraan op de ene kant van het ponton? Dan 500.000l water in de andere kant.) Zulke zware kranen vereisen dat je kraan echt 100% leveled staat.

Zeer waarschijnlijk is dat met die lichte scheefstand de zwenkmotoren (elektromotoren met klein tandwiel op groot tandwiel op de draaikrans) al niet meer sterk genoeg zijn om tegen te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door warhamstr op 03-08-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

fsfikke schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 19:42:
[...]

Voor hetzelfde geld was de kraan een paar graden verder omgevallen precies op de straat waar hij net al z'n klanten naartoe stuurde. Ze hebben geluk gehad, daar is iedereen blij mee, maar om meteen van helderziendheid te spreken...
Wie heeft het hier over helderziendheid? Wellicht gewoon boerenverstand dat dit niet goed kon gaan. In ieder geval wel een held die levens gered heeft.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
warhamstr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:16:
De pontons liggen iig opvallend hoog. in vergelijking met andere projecten waarbij dit soort kunststukjes worden uitgehaald. Ook is duidelijk zichtbaar dat de bak scheef in het water ligt in de richting van de grootste kraan. Het achterste ponton doet precies hetzelfde. Dat is al een teken dat er niet (voldoende) gecompenseerd word voor dat gewicht. (500.000kg kraan op de ene kant van het ponton? Dan 500.000l water in de andere kant.) Zulke zware kranen vereisen dat je kraan echt 100% leveled staat.
Misschien was het onderdeel van de berekening, of te vroeg gestart met compenseren terwijl de last nog niet volledig was. Agree, deze machines vereisen 100% level.
Zeer waarschijnlijk is dat met die lichte scheefstand de zwenkmotoren (elektromotoren met klein tandwiel op groot tandwiel op de draaikrans) al niet meer sterk genoeg zijn om tegen te draaien.
Dat is hydrauliek en geen elektro normaal gesproken

[ Voor 19% gewijzigd door UltraSub op 03-08-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 02-10 20:20
Misschien een beetje offtopic, maar waarom bestaan er in de 'hijs-sector' geen computergestuurde hijskranen die de ballast meten en een correctie toepassen in de rotatie van de kraan / kranen? Of is dit te complex? (En dan bedoel ik van het gedeelte van gewichtsverplaatsing van de ene naar de andere kant). Ook handig om ervoor te zorgen dat je lading niet / minimaal gaat 'slingeren'.

[ Voor 11% gewijzigd door RedHat op 03-08-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
UltraSub schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:25:
[...]

Misschien was het onderdeel van de berekening, of te vroeg gestart met compenseren terwijl de last nog niet volledig was. Agree, deze machines vereisen 100% level.

[...]

Dat is hydrauliek en geen elektro normaal gesproken
Dat is Electro en relatief licht ;)

Bij draglines bijvoorbeeld zijn ze veel zwaarder uitgevoerd (relatief) Omdat scheefstand daar vaker voor komt. Een hijskraan van dit kaliber is niet in staat (met volledige ballast) rond te draaien bij een paar gr scheefstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Eén dodelijk slachtoffer bevestigd: een hond.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
--Never mind--

[ Voor 146% gewijzigd door UltraSub op 03-08-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Tja, vrij basaal imho...
Normaal heb je een extra ponton wat je eraan kunt vastmaken en daarmee creër je een extra arm met daardoor balast. Ook verplaats je het zwaartepunt door de last te verplaatsen en dat wordt niet voor gecompenseerd door contrabalast over te pompen. Ik heb alleen wel het idee dat er eerder iets mis ging want er ploft iets een daardoor lijkt hij te bewegen. De reden dat de boel op zn kant ligt is het gebrek aan balast maar daarvoor lijkt hij al instabiel...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
RedHat schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:28:
Misschien een beetje offtopic, maar waarom bestaan er in de 'hijs-sector' geen computergestuurde hijskranen die de ballast meten en een correctie toepassen in de rotatie van de kraan / kranen? Of is dit te complex? (En dan bedoel ik van het gedeelte van gewichtsverplaatsing van de ene naar de andere kant). Ook handig om ervoor te zorgen dat je lading niet / minimaal gaat 'slingeren'.
Dat bestaat wel, maar hier was het zeker geen tekort aan ballast of te korte arm (dat heeft hier zelfs tegengewerkt, kranen vallen achterover). De computer heeft ws alleen gezorgd dat de kraan blokkeerde op het moment dat de maximale scheefstand werd overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Nu online
RedHat schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:28:
Bestaan opzich wel .. met bijvb een verplaatsbare ballast achterop zoals havenkranen.
Maarja als je op een onstabiel platform staat gok ik dat die het ook nogal moeilijk zouden hebben. Je moet dan zo vlot reageren maar niet over reageren (krijg je uiteindelijk een steeds harder slingerende slinger en gaat de handel ook op z'n gat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

het pontoon gaat iets schuin staan, maar dat veranderd nog niet heel veel aan de kranen zelf, de pontoon gaat pas echt hard draaien op het moment dat de brug redelijk snel richting de waterkant beweegt.

Er gaat iets mis in het draaien van het brugdeel, hierbij draait de achterste kraan op zijn draaikrans.

De kraan staat nog steeds stabiel op het pontoon op het moment dat hij gaat omvallen, er gaat

De brug, draait bij het wegdek om zijn eigen as, het oranje deel is volgens mij het contragewicht, dus dat betekent dat het zwaartepunt van het brugdeel net onder het wegdek zit. De hijspunten laten dat ook zien.

op seconde 57, raakt het brugdeel nou de arm?

Je ziet wel, het brugdeel krijgt extra snelheid door dat het pontoon daar inzakt, en de kraan die beweegt terwijl de basis stil blijft. uiteindelijk trekt hij de basis mee het water in.

[ Voor 12% gewijzigd door Nutral op 03-08-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:25:
Heb jij achtergrond in deze sector of iets dat eraan gelieerd is?
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste