Waar een bump niet naar toe kan leiden
Cloud, bij voorbaat alvast bedankt voor je uitgebreide en transparante reactie(s). Een stuk vriendelijker dan de voorgaande reacties hierover.
Ik zal mij uiteraard alleen bedienen van het probleem dat mij aan gaat, de anderen zijn voor Ger
- Waarom vertelt de modfaq bij de +1 dan dat ''geslaagde grappen'' deze score beoordeeld moeten krijgen? Je zegt zelf immers dat grappen modereren het gebruiken van je mening is. De modFAQ en de TMF miniFAQ spreken echter dit tegen: Meningmodden mag niet. Dit spreekt elkaar dus tegen. Immers, een grap is subjectief en kan eigenlijk alleen maar als een meningmod worden beoordeeld, en dat mag dus niet volgens de FAQ.
Mijn oplossing is dan ook dat de lemma ''Ook geslaagde grappen kunnen op dit niveau ingedeeld worden.'' wordt verwijderd. Nu zie ik ook wel dat er staat ''kunnen'', dus ook dat is weer open ter interpretatie, maar veel mensen nemen de modfaq als leidraad en baseren daar hun moderaties op af. Het is dan in ieders voordeel als de grappenkwestie beter wordt uitgelegd en niet aan een bestaande waarde wordt toegedeeld, maar als aparte richtlijn. Dan hou je:
- Het voordeel dat mensen niet meer foutief kunnen modereren (Er staat immers nergens bij de waardes aangegeven wat een grap moet wezen)
- Door de aparte richtlijn het ook duidelijk wordt waar grappen betreft de crew staan.
- Waarom werd er in eerste instantie als argument gegeven dat een grap op +3 minder erg is dan een flame? Volgens de nu geldende definities van de FAQ is dat immers niet relevant. Een flame hoort nooit op +3, en een grap ook niet. Vandaar dus bovenstaande voorstellen om dit specifieke punt transparanter te krijgen
Wel ben ik van mening dat de huidige definitie over grappen te vaag is omdat, zoals je ziet, in de praktijk hier zwaar van wordt afgeweken. De initiële reactie daarop was nochtans ook nogal ontmoedigend te noemen.
Is het misschien een idee om de puntjes af te splitsen? Zo wordt ook beter duidelijk over welke punten we het hebben. Ik zit hier vooral namens punt 3 daar dat mij persoonlijk aangaat
Ik zal mij uiteraard alleen bedienen van het probleem dat mij aan gaat, de anderen zijn voor Ger
Alleen al dat het erkend wordt als een probleem is al lofwaardig te noemen.Cloud schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:11:
Je derde punt gaat over iets, wat je inderdaad een gebrek van het moderatiesysteem kunt noemen; humor/grappen.
Grappen zijn inderdaad dermate subjectief dat hier lastig tegen aan te kijken is. Echter:Cloud schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:11:
Het doel wat we hebben voor het moderatiesysteem (modereren op kwaliteit/feiten/informatie) gaat rechtstreeks in tegen het waarderen grappen en grollen. Daar komt bij dat de enige manier om grappen te beoordelen, het gebruik van je mening is. Het is altijd al, zolang ik modereer, onderwerp van discussie geweest. Er ís simpelweg geen oplossing voor.
- Waarom vertelt de modfaq bij de +1 dan dat ''geslaagde grappen'' deze score beoordeeld moeten krijgen? Je zegt zelf immers dat grappen modereren het gebruiken van je mening is. De modFAQ en de TMF miniFAQ spreken echter dit tegen: Meningmodden mag niet. Dit spreekt elkaar dus tegen. Immers, een grap is subjectief en kan eigenlijk alleen maar als een meningmod worden beoordeeld, en dat mag dus niet volgens de FAQ.
Mijn oplossing is dan ook dat de lemma ''Ook geslaagde grappen kunnen op dit niveau ingedeeld worden.'' wordt verwijderd. Nu zie ik ook wel dat er staat ''kunnen'', dus ook dat is weer open ter interpretatie, maar veel mensen nemen de modfaq als leidraad en baseren daar hun moderaties op af. Het is dan in ieders voordeel als de grappenkwestie beter wordt uitgelegd en niet aan een bestaande waarde wordt toegedeeld, maar als aparte richtlijn. Dan hou je:
- Het voordeel dat mensen niet meer foutief kunnen modereren (Er staat immers nergens bij de waardes aangegeven wat een grap moet wezen)
- Door de aparte richtlijn het ook duidelijk wordt waar grappen betreft de crew staan.
- Waarom werd er in eerste instantie als argument gegeven dat een grap op +3 minder erg is dan een flame? Volgens de nu geldende definities van de FAQ is dat immers niet relevant. Een flame hoort nooit op +3, en een grap ook niet. Vandaar dus bovenstaande voorstellen om dit specifieke punt transparanter te krijgen
Ik denk zelf persoonlijk ook dat grappen bepalen op basis van de menigte geen goede basis biedt. Een mierennest weet enigzins ook wel wat ze moeten doen, maar om het te controleren is een koningin vereistCloud schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:11:
Als je een probleem wilt aanwijzen met ons moderatiesysteem, dan is dat het welEn niemand kan je daar ongelijk in geven. Er is misschien wel een oplossing, maar die willen we gewoon niet invoeren. Dat zou namelijk een moderatiesysteem op basis van je mening zijn; een populariteitspoll. En hoewel het er soms wel op lijkt, als het moderatiesysteem faalt bij een reactie; willen we dat echt niet hebben. We willen echt goede, informatieve discussies hebben. De betreffende reactie gaan we hier niet weer bespreken, dat geef je gelukkig zelf ook al aan.
Uiteraard is het modsysteem niet perfect, maar wel 99% van de tijd. Die 1% dat het fout gaat, daar gaat (dit gedeelte van de) discussie over. Het is daarom ook zo jammer dat jouw reactie pas de eerste transparante, niet aanvallende reactie hierover is. Het kan zijn dat de andere crew leden een bad day hadden, dus daarom hou ik over dat ook over opCloud schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:11:
edit:En dan vergeet ik RoD zijn punt hieronder nog.. Uiteraard is het moderatiesysteem niet perfect, het loopt regelmatig wel eens mis. Dat zal niemand ontkennen. Er zijn gewoon heel veel mensen die modereren en het is niet altijd zo simpel als het lijkt.
De mismod post werd gelijk gemeld en er werd ook geadviseerd om daar iets mee te doen. 2 dagen later was er nog niets mee gedaan. Dat vind ik op zijn zachts gezegd verdacht, want andere onnodige +3 posts worden wel gezien, vandaar ook mijn aluhoedjes reacties hierover in het mismodtopic.RoD schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:18:
Het lukt niet om alle posts eensgezind op een bepaalde score te krijgen, af en toe zal er eens een reactie verkeerd staan.
Ik denk dat dit vooral komt omdat je 3 verschillende punten probeert aan te snijden, waar van 1 niet hier hoort. Na mijn lange quote met verwijzing is immers wel de reacties op gang gekomen.Ger schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:16:
Ja, dat had ik dus al gedaan. Na een volle pagina discussie kwam het erop neer dat de crew van mening is dat er (vrijwel) geen mismoderaties zijn en als ik wel regelmatig fouten zou zien, ik dat hier maar moest aankaarten en aantonen dat er een probleem is. Ik krijg nu een beetje het idee dat ik vervolgens weer teruggestuurd wordt om wederom hetzelfde te vertellen.
Ik weet niet hoe de communicatie achter de schermen is (verborgen crewforums neem ik aan) maar misschien moeten jullie het er onderling maar eens over hebben. Op deze manier krijg ik echt het kastje-muur gevoel.
Is het misschien een idee om de puntjes af te splitsen? Zo wordt ook beter duidelijk over welke punten we het hebben. Ik zit hier vooral namens punt 3 daar dat mij persoonlijk aangaat
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.