Ga je nu het weer proberen te ontkennen? Sorry maar wat je nu doet loopt bijna tegen liegen aan.
Femme schreef op donderdag 26 november 2015 @ 19:18:
Dat iets mogelijk is en wellicht ook in de praktijk voorkomt wil niet zeggen dat het ook een groot probleem is dat met alle denkbare middelen bestreden moet worden. Dit heeft namelijk ook veel nadelen (het systeem wordt enorm complex of er is veel mankracht nodig om het in stand te houden). Een andere optie is het systeem afschaffen omdat het niet in alle denkbare situaties goed functioneert. Dat is het kind met het badwater weggooien.
Het gaat verder dan "in de praktijk voorkomen" als het systeem er naar wordt gebouwd. Zoals het nu wordt gebracht, wordt veel posten gewaardeerd. Dat an sich is, in mijn optiek, al fout. Een dergelijk systeem niet implementeren is wellicht het kind met het badwater weggooien. Echter, als het kind stil geboren is zal geen weldenkend mens er om rouwen als het weg wordt gedaan.
Is een hele logische aanname.
Als mensen veel interesse in een onderwerp of kennis over een onderwerp hebben is er een grote kans dat deze mensen die deze interesse en kennis willen delen. Andersom zie je dat er bij een desinteresse in een onderwerp ook geen behoefte is om iets te delen over het onderwerp. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld nog nooit informatie gedeeld over het houden van koikarpers omdat het me niet interesseert en mijn moeder post nooit op Tweakers wegens een desinteresse voor technologie.
Het is niet een desinteresse waar ik bang voor ben. Het zijn de mensen die onterecht denken dat ze van een onderwerp iets af weten waar ik voor vrees. Zij en de mensen die hen de duimpjes en de +1 en +2 geven omdat ze in die posts hun eigen kennis (lees stupiditeit) herkennen.
Deze website draait voor een groot deel om het delen van ervaringen.
Kijk, daar sla je de spijker op zijn kop. De kracht van T.net is niet 1 keizer en zooi koningen die alles weten. Het is een samenkomen van mensen die allemaal iets van onderwerpen weten en dit met anderen delen zodat we van elkaar kunnen leren. Iedereen is gelijk en de mensen met kennis komen naar voren door het maken van goed onderbouwde posts waarbij elke post op inhoud moet worden bekeken, niet of het een schildje heeft.
Dit hele hiërarchische systeem wat er nu wordt gebouwd, wat ook nog eens veelvuldig blaten beloont, ondermijnt dat nou juist. Dat is ook de voornaamste reden dat ik zo ageer tegen die alles.
Dit biedt weinig ruimte voor roeptoeters. In discussies zoals reacties bij het nieuws is komt het wel vaker voor dat iemand met weinig kennis een kortzichtige of slecht beargumenteerde mening deponeert. Hiervoor zal de roeptoeter zelden een hoge score krijgen en het is ook niet zo waarschijnlijk dat een roeptoeter een onderwerp domineert. Het zijn toch bijna altijd de gebruikers die inhoudelijk sterke bijdragen leveren die de meeste karma op een onderwerp verdienen. Voor een gebruiker die kennis heeft over een onderwerp is het nu eenmaal ook makkelijker om bijdragen te leveren over het onderwerp. Als je er niets vanaf weet kun je er ook weinig over zeggen.
Zoals ik zei zal ik het voorbeeld naar je DMen. Wordt denk ik wel in het weekend want ik heb het nu even druk.
Mensen laten zich absoluut niet tegenhouden door een gebrek aan kennis. Vooral als men door heeft dat de populaire mening maar vaak genoeg posten ze karma oplevert. De vox populi is bijna nooit een goed doordachte boodschap geweest en anno 2015 is dat niet heel anders. Het levert echter wel vaak duimpjes en +1 en +2 (en dus karma) op.
Ik ben best geïnteresseerd. Ik vind wel dat incidenten geen reden hoeven te zijn om het hele systeem maar als mislukt te kwalificeren. Ik ga liever uit van het positieve in plaats van het negatieve. Als we dat niet doen kunnen we deze site net zo goed opdoeken.
Van het positieve uitgaan is heel nobel maar niet altijd even slim. Als je er voor kiest om een waardesysteem te implementeren in je site dan zal je je moeten realiseren dat je daar strenge regels voor moet maken. Dit om te voorkomen dat het waardesysteem je website reduceert tot een soort 'Geenstijl voor ICTers'. Regels maak je uberhaupt met het 'negatieve' in je achterhoofd aangezien je voor de 'good-guys' geen regels hoeft te maken.
Als bepaalde onderwerp erg gevoelig zijn voor roeptoeterij zouden we kunnen kijken of we de karmaberekening of voorwaarden om een badge te krijgen kunnen tweaken zodat roeptoeters minder kans maken. Bij veel onderwerpen is het sowieso geen issue.
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Denk alleen wel dat er dan alleen maar 'feitelijke' onderwerpen overblijven. Alles waar mensen een mening over kunnen hebben is vatbaar voor roeptoeterij.
Belonen van (alleen) kwaliteit is het nooit geweest. Een ranking maken van de gemiddelde kwaliteit van de bijdragen van de gebruikers is veel te moeilijk en ook niet per se wenselijk. Het karmasysteem is een beloning voor inzet én kwaliteit.
Zoals ik eerder zei vind ik inzet zonder kwaliteit, zinloos. Het belonen daarvan helemaal.
Het is ons streven om kwaliteit zwaarder te laten wegen in de karmaberekening, bijvoorbeeld door een hogere waardering te geven aan gebruikers die het beste antwoord op een vraag geven.
Zoals StackExchange? Ja dat zou beter zijn. Was ook mijn voorstel een tig aantal posts terug.
Prima.