Ook ik ben vóór een systeem waarbij je expliciet je modrechten aan moet zetten om ze te kunnen gebruiken. Reden hiervoor is dat het me opvalt dat er zoveel meer moderaties bij controversiële onderwerpen zijn dan bij 'normale' onderwerpen. Er zijn dan dus meer modders die incidenteel een keertje modden, en dat zijn naar ik verwacht niet degenen die alles volgens de FAQ doen. En hoewel ik natuurlijk geen inzicht heb in de systemen vraag ik me af of mensen die alleen op controversiële onderwerpen fout modereren wel in negatieve zin opvallen.
Ik ben dus voor dit:
Een dubbele weging afhankelijk laten zijn van bevestigde moderaties, en nog een iets zwaardere weging bij meer bevestigde moderaties zie ik wel wat in. En dat ook je weging minder belangrijk wordt als blijkt dat je niet goed modt is een plus, in plaats van direct modrechten uitschakelen. Geeft mensen toch een soort van waarschuwing zonder direct heel ingrijpend te zijn.
Het is echter gevaarlijk om zoiets te doen op basis van de eindscore, want er is geen zekerheid dat die eindscore klopt. Op basis van wat Pro- en Powermods hebben gegeven lijkt me een beter idee.
Overigens is zo een systeem nog steeds niet 100% waterdicht, want je kunt natuurlijk een hogere weging verdienen op basis van alledaagse onderwerpen om vervolgens in een Appletopic alles te gaan verkloten, maar ik zie zo één, twee, drie geen oplossing voor dat fenomeen.
Ik ben dus voor dit:
in combinatie met_David_ schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:58:
Simpel gezegd, je moet de mensen met goeie intenties beter informeren (standaard modrechten uit en dm bij activering) en het de mensen met slechte intenties moeilijker maken om schade aan te richten (boosts naar /dev/null)
Punt 1 zie ik helemaal niks in. Karma zegt niks over objectiviteit. Iemand zonder karma op een onderwerp kan prima in staat zijn feit en fictie te scheiden terwijl iemand mét karma, bijvoorbeeld iemand die bij elk onderwerp over privacy zijn eigen ongezouten mening neerpent, daar niet toe in staat is.Ger schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:52:NB: elke grens/waarde die ik hier noem is volledig arbitrair.
- Pas moderatierechten geven bij bijv. 1000 karma (of bijv. 50 karma op het bewuste onderwerp)
- Pas dubbele weging geven als 50 moderaties zijn bevestigd door een power/promod (d.w.z.: zelfde moderatie gegeven, dus een goede moderatie)
- Weging van 3 geven als 1000 moderaties zijn bevestigd (want iemand die het dus serieus neemt)
- Weging verminderen met 1 punt verminderen als de moderaties te vaak met 2 punten afwijken van het eindoordeel
Een dubbele weging afhankelijk laten zijn van bevestigde moderaties, en nog een iets zwaardere weging bij meer bevestigde moderaties zie ik wel wat in. En dat ook je weging minder belangrijk wordt als blijkt dat je niet goed modt is een plus, in plaats van direct modrechten uitschakelen. Geeft mensen toch een soort van waarschuwing zonder direct heel ingrijpend te zijn.
Het is echter gevaarlijk om zoiets te doen op basis van de eindscore, want er is geen zekerheid dat die eindscore klopt. Op basis van wat Pro- en Powermods hebben gegeven lijkt me een beter idee.
Overigens is zo een systeem nog steeds niet 100% waterdicht, want je kunt natuurlijk een hogere weging verdienen op basis van alledaagse onderwerpen om vervolgens in een Appletopic alles te gaan verkloten, maar ik zie zo één, twee, drie geen oplossing voor dat fenomeen.
If you choose not to decide, you still have made a choice.