Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Zijn de VLAN's aangepast/nieuw? Ik gebruik zelf nog 100&101.nero355 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:38:
@__BlackEyed__ @kraades
Wat je natuurlijk ook kan doen zonder extra kabels te trekken :
- Zorg ervoor dat je een aantal Managed Switches hebt, zoals de https://tweakers.net/netw...10xe_p377189/vergelijken/ of de pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
- Zorg ervoor dat je twee VLAN's aanmaakt :
VLAN 10 voor Internet
VLAN 20 voor IPTV
- Vervolgens sluit je het als volgt aan :
Genexis Poort 1 op Switch Poort 1 met daarop VLAN 10 als Untagged.
Genexis Poort 2 op Switch Poort 2 met daarop VLAN 20 als Untagged.
De eigen Router WAN Poort op Switch poort 3 met daarop VLAN 10 als Untagged.
Switch Poort 5 of 8 die beide VLAN's als Tagged doorgeeft richting de Switch in de Woonkamer op Poort 1 of 8 (Kies maar wat je fijner vindt...) als Tagged.
- En als laatste stap kan je dus op de Switch in de Woonkamer de rest van de switchpoorten op Untagged VLAN 10 of 20 zetten afhankelijk van het apparaat dat op een bepaalde poort zit.
Zo heb je twee netwerken die naast elkaar leven en als het goed is geen IPTV gezeik meer door je eigen Router heen, want die zit er niet meer tussen!
Dat is allemaal niet zeker! Niet zomaar allerlei dingen roepen!Sjakie0101 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:47:
Dit alles zo helemaal niet nodig moeten zijn.
Het nieuwe tv platform was juist ontworpen om via elke internetverbinding tv te kunnen ontvangen zonder geklooi. Juist via een router of switch omdat je nu eenmaal geen getrek met draden wil.
Zelfs een wifigevalletje met UTP aansluiting zou moeten werken.
Caiway en Delta hebben nu alles ten nadele van de abonnee lopen wijzigen.
Dit is niet meer van deze tijd.
Daarnaast kan NAT achter NAT wel degelijk een nadeel zijn voor sommige diensten of applicaties!
Welke Genexis en welke Routermfransen schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:48:
Hier werkt het (bij Delta) nog allemaal helemaal prima met een eigen router in router-modus achter de Genexis...
Mijn post heeft daar niks mee te makenBartkramer0103 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:04:
Zijn de VLAN's aangepast/nieuw? Ik gebruik zelf nog 100&101.
Alles speelt zich af achter de Genexis aan de LAN kant!
Dus gewoon lekker je eigen netwerkje opzetten zoals jij dat wilt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Oh ik zit weer eens niet goed te lezen, excuus! Tijd voor een tripje richting specsaversnero355 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:23:
[...]
Mijn post heeft daar niks mee te maken
Alles speelt zich af achter de Genexis aan de LAN kant!
Dus gewoon lekker je eigen netwerkje opzetten zoals jij dat wilt
Ik vond het eerst heel redelijk wat je schrijft, maar ik merk dat ik me toch begin te ergeren (niet aan jou, maar aan Caiway).zjeeraar84 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:01:
[...]
Caiway geeft aan dat jouw setup niet ondersteund wordt, dus met andere woorden, het kan werken, maar er kunnen ook problemen komen (ook op een later tijdstip). En dat Caiway dan niet helpt om jouw probleem te verhelpen. Lijkt me op zich niet heel gek toch?
Voordat ik een Caiway-abonnement afsloot heb ik klantenservice gebeld en uitgelegd wat mijn situatie is. Dat ik geen mogelijkheid heb om een tweede kabel te trekken en of of ik mijn enige kabel aan kon sluiten op mijn router (en die op het modem), zodat ik en internetsignaal en tv-signaal heb. Dit zou geen probleem zijn en dat was het ook niet.
Daarna heb ik een jaar lang storingsvrij glasvezelinternet en televisie.
Vervolgens verandert Caiway deze week iets aan de glasvezelmodem-setup. Als vervolgens bij mij de televisie het niet meer doet, is dat niet mijn probleem maar dat van Caiway.
Op 11 december heb ik een jaar dit abonnement en zou ik dus naar alternatieven kunnen zoeken. Voor anderen gaat dit wellicht niet zo makkelijk. Overigens wil ik niet bij ze weg, want dan zou ik geen glasvezel meer hebben.
M.a.w. ik vind dat Caiway zijn leveringsplicht niet nakomt.
Ja ik snap je punt__BlackEyed__ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:59:
[...]
Ik vond het eerst heel redelijk wat je schrijft, maar ik merk dat ik me toch begin te ergeren (niet aan jou, maar aan Caiway).
Voordat ik een Caiway-abonnement afsloot heb ik klantenservice gebeld en uitgelegd wat mijn situatie is. Dat ik geen mogelijkheid heb om een tweede kabel te trekken en of of ik mijn enige kabel aan kon sluiten op mijn router (en die op het modem), zodat ik en internetsignaal en tv-signaal heb. Dit zou geen probleem zijn en dat was het ook niet.
Vervolgens verandert Caiway deze week iets aan de glasvezelmodem-setup. Als vervolgens bij mij de televisie het niet meer doet, is dat niet mijn probleem maar dat van Caiway.
Op 11 december heb ik een jaar dit abonnement en zou ik dus naar alternatieven kunnen zoeken. Voor anderen gaat dit wellicht niet zo makkelijk. Overigens wil ik niet bij ze weg, want dan zou ik geen glasvezel meer hebben.
De vraag is echter: Een medewerker van Caiway heeft misschien destijds aangegeven dat het werkt, en daar op dat moment gelijk in gehad. Maar uiteindelijk ben jij het die een niet gesupporte setup in gebruik hebt genomen. En als Caiway dan later iets wijzigt in het netwerk (ik weet overigens niet of ze dit wel hebben gedaan) dan hebben ze niet even een overzicht van bij deze wijzigingen werkt de setup van o.a. @__BlackEyed__ niet meer. Voor beide standpunten valt er wel iets te zeggen
Nu denk ik dat er nog steeds wel oplossingen zijn, door bijvoorbeeld met aan weerszijden van de kabel een managed switch te plaatsen, de voorbeelden daarvoor zullen vast in dit topic staan
Mij is alleen nooit duidelijk gemaakt dat de setup die ik navroeg niet gesupport zou zijn. Als me dat toen was verteld, zou het inderdaad nogal hypocriet zijn om daar over te gaan zeuren nu.
De tips over de managed switch zijn hartstikke nuttig @nero355 . Ik vind het alleen jammer dat ik kosten moet gaan maken omdat Caiway mij niet heeft verteld dat ik een ongesupport achterdeurtje gebruik.
Heb ik iets gemist?Sjakie0101 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:47:
Het nieuwe tv platform was juist ontworpen om via elke internetverbinding tv te kunnen ontvangen zonder geklooi.
Want bij mij werkt het nog steeds zo bij Caiway, Ik gebruik de wifi modem van Cayway, en ik heb in elke kamer 1 kabel vanaf het modem, en per kamer een managed switch waarop zowel internet als IPTV tegelijk zit.
Hetzelfde heb ik dus ervaren de laatste weken, dat er wat gewijzigd is waardoor het via poort 1 (oude modem) niet meer werkt. Ook toendertijd gevraagd of het werkte via 1 kabel (naar zolder) en dat was geen probleem. Nu krijg je van hun terug, mooi dat het gewerkt heeft, maar dat is een gelukje geweest...__BlackEyed__ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:59:
[...]
Ik vond het eerst heel redelijk wat je schrijft, maar ik merk dat ik me toch begin te ergeren (niet aan jou, maar aan Caiway).
Moeten we nu misschien een ander vlan instellen ik gebruik nu vlan100 daar werkte zowel internet als iptv tegelijk over tot gisteren.
Als je ziet hoeveel klachten er zijn kan het toch bijna niet anders dan dat er een oplossing voor moet gaan komen.
Dit is geen vooruitgang in de dienst maar meer een achteruitgang.
Dat is mooi, maar vertel eens wat je PRECIES hebt draaien, zodat anderen het eventueel kunnen nabouwen :rfbroek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:34:
Heb ik iets gemist?![]()
Want bij mij werkt het nog steeds zo bij Caiway, Ik gebruik de wifi modem van Cayway, en ik heb in elke kamer 1 kabel vanaf het modem, en per kamer een managed switch waarop zowel internet als IPTV tegelijk zit.
- Welk Modem/Router van Caiway ?
- Welke eigen switches ?
- Hoe is alles aangesloten ?
- enz...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hij gebruikt denk ik geen eigen router maar die van caiway zelf dan werkt het idd gewoon ongeacht welke poort v an dat modem je gebruikt.nero355 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:26:
[...]
Dat is mooi, maar vertel eens wat je PRECIES hebt draaien, zodat anderen het eventueel kunnen nabouwen :
- Welke eigen switches ?
- enz...
In de meterkast zit de glasvezel aansluiting. Daaraan zit de Genexis Platinum-7840 wifi modem van Caiway,nero355 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:26:
[...]
Dat is mooi, maar vertel eens wat je PRECIES hebt draaien, zodat anderen het eventueel kunnen nabouwen :
- Welke eigen switches ?
- enz...
De wifi heb ik uitgeschakeld.
Vanaf poort 1 t/m 3 vertrekt er een kabel naar een kamer (1 kabel per kamer). Poort 4 zit aan een TPLINK Archer C7, die ik alleen als wifi accespoint gebruik.
In elke kamer is een Netgear GS105Ev2 5-Port Gigabit Ethernet Smart Managed Plus Switch.
1 poort daarvan is dus aangesloten op een poort van het Caiway modem, en de andere poorten zijn beschikbaar voor internet en/of IPTV.
Ja het kwartje begint te vallen bij mij, jullie hebben het waarschijnlijk over het "oude melkpak" modem natuurlijkkalmma schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:41:
[...]
Hij gebruikt denk ik geen eigen router maar die van caiway zelf dan werkt het idd gewoon ongeacht welke poort v an dat modem je gebruikt.

Die wilde ik trouwens ook gaan gebruiken met mijn eigen router, maar nu begrijp ik (eindelijk) dat dat dus niet meer gaat werken sinds afgelopen week. Dus hoef ik dat ook niet meer te proberen.
Sorry voor de verwarring!
/edit KAN die nieuwe modem niet in bridge, of WIL Caiway dat niet? En zo niet - waarom niet? Want dan zitten ze (theoretisch) op je LAN mee te kijken. Ahh daarom dus
Dan liever nog DMZ met dubbel NAT, want ik heb er niet genoeg verstand van (en geen geld voor) om nog meer apparatuur aan te schaffen en veilig in te stellen
[ Voor 44% gewijzigd door rfbroek op 01-12-2020 22:09 ]
Voor de volledigheid ook nog maar mijn setup:
Glasvezelaansluiting -> Melkpak (Genexis Live! Titanium) -> eigen TP-Link router -> Managed Netgear switch -> Kamai 7X.
Zou het dan ook nog afhankelijk van je regio zijn? Jij zat in het oosten toch?EDIT schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:05:
Ik heb hier het oude 'melkpak' en alles werkt hier nog prima.
Voor de volledigheid ook nog maar mijn setup:
Glasvezelaansluiting -> Melkpak (Genexis Live! Titanium) -> eigen TP-Link router -> Managed Netgear switch -> Kamai 7X.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Verwijderd
Multicast komt binnen op vlan101 bij Caiway. Op een bridged modem is dit vlan alleen beschikbaar op port 2, 3 en 4.
*maar alle unicast content wel werkt zoals aflevering gemist, de tv guide, radio
Setup: Titanium (bridged) --> WAN Asus AC-68U. Gekoppeld zijn een HP 1810 24p switch, een 3COM SG300-10 en een Netgear GS724T. Ook nog een tweede en derde AC-68U in mesh-mode, bekabeld.
Tot vandaag was het niet werkend. Voor andere zaken heb ik alles gereset (lees: stroomloos gemaakt en dus herstart) en het werkte (Amino Aria 7x) waar ik tot voor kort alleen kon terugkijken vanaf het begin etc., nooit "live".
Bijzonder, maar goed, ik hoef dus niet meer verder te prutsen.
Als je regio Rotterdam oostelijk wilt noemen welPaT schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:11:
[...]
Zou het dan ook nog afhankelijk van je regio zijn? Jij zat in het oosten toch?
Poort 1.rfbroek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:11:
@ EDIT Op welke poort van het melkpak heb je de router aangesloten?
Maar goed, als het stukje hierboven klopt, kan het goed zijn dat ik simpelweg nog niet ben overgezet naar multicast only en dat het daardoor bij mij nog wel werkt.
[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 01-12-2020 23:51 ]
Dit is in tegenstelling tot wat aan klanten is toegezegd, het nieuwe platform zou moeten werken op iedere internetaansluiting van Caiway. Kortom dit is een verslechtering aangezien de meesten onder ons niet al te veel kabels naar de slaapkamer willen trekken. Dit doet afbreuk aan het glasvezel tv product.Verwijderd schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:17:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Caiway recent een deel van hun klanten heeft overgezet op "multicast only". Als je sinds gisteren geen IPTV meer ontvangt* op kanaal 1 t/m 50 ben jij een van die klanten. Het zou dus goed kunnen dat je hiervoor een situatie had die nu niet meer werkt, om dat deze nooit ondersteund werd.
Multicast komt binnen op vlan101 bij Caiway. Op een bridged modem is dit vlan alleen beschikbaar op port 2, 3 en 4.
*maar alle unicast content wel werkt zoals aflevering gemist, de tv guide, radio
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Alles rechts van de Brienenoordbrug is oostelijk voor mij. Maar gezien het verzorgingsgebied van Caiway deel ik je bij deze in, in het westenEDIT schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:47:
[...]
Als je regio Rotterdam oostelijk wilt noemen wel![]()
[...]
Poort 1.
Maar goed, als het stukje hierboven klopt, kan het goed zijn dat ik simpelweg nog niet ben overgezet naar multicast only en dat het daardoor bij mij nog wel werkt.
Dus als ik jouw bericht goed lees zeg je dat het wifi modem ook een managed switch is waardoor eender welke poort werkt voor IPTV en dat dit bij de Titanium anders werkt in de bridge modus waarin dit modem staat.Verwijderd schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:17:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Caiway recent een deel van hun klanten heeft overgezet op "multicast only". Als je sinds gisteren geen IPTV meer ontvangt* op kanaal 1 t/m 50 ben jij een van die klanten. Het zou dus goed kunnen dat je hiervoor een situatie had die nu niet meer werkt, om dat deze nooit ondersteund werd.
Zou dat dan de reden zijn dat het wifi modem niet in bridge gezet kan worden? En hoe doet een KPN dat dan?
Als die klanten dan ook gelijk op de nieuwe TV app kunnen, is er in ieder geval met de nieuwe Chromecast een redelijk alternatief te bereiken zonder dat er kabels getrokken moet worden. Ik ben benieuwd of degene die deze wijziging doorgevoerd hebben gekregen dat zouden kunnen testen.Sjakie0101 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:25:
[...]
Dit is in tegenstelling tot wat aan klanten is toegezegd, het nieuwe platform zou moeten werken op iedere internetaansluiting van Caiway. Kortom dit is een verslechtering aangezien de meesten onder ons niet al te veel kabels naar de slaapkamer willen trekken. Dit doet afbreuk aan het glasvezel tv product.
[ Voor 67% gewijzigd door PaT op 02-12-2020 07:47 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
En de mensen die een managed switch hebben, hebben ook geen problemen.
De mensen die 1 kabel hebben op unmanaged switches of geen switch hebben nu de problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door __BlackEyed__ op 02-12-2020 07:53 ]
Dat vermoed ik niet, hier dicht bij de Duitse grens in Overijssel werkt het bij mij ook niet meer.PaT schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:11:
[...]
Zou het dan ook nog afhankelijk van je regio zijn? Jij zat in het oosten toch?
Verwijderd
Je kan natuurlijk een AP (access point = wifi) hebben achter je router (vaak in één apparaat). Echter werkt moderne IPTV veel over multicast, dat werkt niet zo lekker samen met wifi. Zeker wanneer ook de stream in het LAN multicast is, is wifi heel lastig werkend te krijgen. Daarom kiest Caiway ervoor IPTV alleen bekabeld aan te bieden.PaT schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:40:
[...]
Alles rechts van de Brienenoordbrug is oostelijk voor mij. Maar gezien het verzorgingsgebied van Caiway deel ik je bij deze in, in het westen
[...]
Dus als ik jouw bericht goed lees zeg je dat het wifi modem ook een managed switch is waardoor eender welke poort werkt voor IPTV en dat dit bij de Titanium anders werkt in de bridge modus waarin dit modem staat.
Zou dat dan de reden zijn dat het wifi modem niet in bridge gezet kan worden? En hoe doet een KPN dat dan?
[...]
Als die klanten dan ook gelijk op de nieuwe TV app kunnen, is er in ieder geval met de nieuwe Chromecast een redelijk alternatief te bereiken zonder dat er kabels getrokken moet worden. Ik ben benieuwd of degene die deze wijziging doorgevoerd hebben gekregen dat zouden kunnen testen.
Verwijderd
Ik weet niet wat Caiway aanraad voor gewone verbindingen, maar als je een bridged modem vraagt geven ze al minimaal een jaar duidelijk aan dat alleen port 2, 3 en 4 voor IPTV zijn.Sjakie0101 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:25:
[...]
Dit is in tegenstelling tot wat aan klanten is toegezegd, het nieuwe platform zou moeten werken op iedere internetaansluiting van Caiway. Kortom dit is een verslechtering aangezien de meesten onder ons niet al te veel kabels naar de slaapkamer willen trekken. Dit doet afbreuk aan het glasvezel tv product.
Interessant. Ik had bij mij thuis met het oude IPTV platform inderdaad keurig de IPTV bekabeld op poort 2 aangesloten (keurig volgens de handleiding van destijds), maar toen ik over ging op het nieuwe IPTV platform werd mij juist duidelijk gemaakt dat alles over poort 1 moest, dus via mijn eigen router. Dat heb ik toen ook gedaan en tot op heden werkt dat dus ook prima.Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:38:
[...]
Ik weet niet wat Caiway aanraad voor gewone verbindingen, maar als je een bridged modem vraagt geven ze al minimaal een jaar duidelijk aan dat alleen port 2, 3 en 4 voor IPTV zijn.
Als het onverhoopt opeens niet meer werkt is er voor mij verder geen probleem, alle speciale bekabeling vanuit de meterkast naar de woonkamer ligt er gewoon nog, dus ik kan het gewoon zo omprikken als dat dan de oplossing zou zijn, dus dat is voor mij gelukkig geen probleem.
Klopt als een bus, Het modem zou als router gaan fungeren en op alle poorten zou internet beschikbaar zijn.EDIT schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:17:
[...]
Interessant. Ik had bij mij thuis met het oude IPTV platform inderdaad keurig de IPTV bekabeld op poort 2 aangesloten (keurig volgens de handleiding van destijds), maar toen ik over ging op het nieuwe IPTV platform werd mij juist duidelijk gemaakt dat alles over poort 1 moest, dus via mijn eigen router. Dat heb ik toen ook gedaan en tot op heden werkt dat dus ook prima.
Als het onverhoopt opeens niet meer werkt is er voor mij verder geen probleem, alle speciale bekabeling vanuit de meterkast naar de woonkamer ligt er gewoon nog, dus ik kan het gewoon zo omprikken als dat dan de oplossing zou zijn, dus dat is voor mij gelukkig geen probleem.
Kortom Caiway heeft zaken aan lopen passen die niet aangepast hadden moeten worden voor de nieuwe IPTv klanten.
Volstrekt onjuist wanneer er gebruik wordt gemaakt van het nieuwe pakket met het nieuwe IPTV platform.Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:38:
[...]
Ik weet niet wat Caiway aanraad voor gewone verbindingen, maar als je een bridged modem vraagt geven ze al minimaal een jaar duidelijk aan dat alleen port 2, 3 en 4 voor IPTV zijn.
Het modem fungeert op alle poorten als router voor het internet.
Voor mijn overstap zat ik bij Caiway, op het nieuwe tv platform, met een Genexis Titanium. Zodra ik de Kamai's aansloot via de router, dan werkte de zenders 1 t/m 11 niet, de overige zenders wel. Dus ook voor het nieuwe platform gold, in mijn geval, dat de Kamai's op poort 2(?), 3 of 4 aangesloten moest worden. Het lijkt er dus op dat er verschillende configuraties gebruikt worden...Sjakie0101 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:44:Volstrekt onjuist wanneer er gebruik wordt gemaakt van het nieuwe pakket met het nieuwe IPTV platform.
In dit topic staat een post waarin gesproken wordt om, bij gebruik van eigen router, al het multicast verkeer via VLAN 101 te laten lopen. Wellicht staat dat nog niet in alle Caiway glasmodems (anders dan de Titanium) zo geconfigureerd.
Ik vind het opvallend hoeveel problemen de laatste weken zijn ontstaan op het IPTV platform, ben blij dat ik "gewoon" NLZiet gebruik (wat trouwens ook niet heilig is!).
Eerst het probleem, dan de oplossing
De amino zou moeten werken op iederen willikeurige internetverbinding van Caiway. Zo is het verkocht.lier schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:16:
[...]
Voor mijn overstap zat ik bij Caiway, op het nieuwe tv platform, met een Genexis Titanium. Zodra ik de Kamai's aansloot via de router, dan werkte de zenders 1 t/m 11 niet, de overige zenders wel. Dus ook voor het nieuwe platform gold, in mijn geval, dat de Kamai's op poort 2(?), 3 of 4 aangesloten moest worden. Het lijkt er dus op dat er verschillende configuraties gebruikt worden...
In dit topic staat een post waarin gesproken wordt om, bij gebruik van eigen router, al het multicast verkeer via VLAN 101 te laten lopen. Wellicht staat dat nog niet in alle Caiway glasmodems (anders dan de Titanium) zo geconfigureerd.
Ik vind het opvallend hoeveel problemen de laatste weken zijn ontstaan op het IPTV platform, ben blij dat ik "gewoon" NLZiet gebruik (wat trouwens ook niet heilig is!).
Men heeft onterechte aanpassingen lopen doen op modems van klanten die het nieuwe pakket hebben waardoor eea niet meer werkt.
@Caiway graag een reactie. Deze aanpassingen geven geen pas aangezien het anders is verkocht!
Wat is het nieuwe pakket ? Is dat een nieuwe modem ? Aangeschaft na [vul in datum] ?Sjakie0101 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:42:
[...]
De amino zou moeten werken op iederen willikeurige internetverbinding van Caiway. Zo is het verkocht.
Men heeft onterechte aanpassingen lopen doen op modems van klanten die het nieuwe pakket hebben waardoor eea niet meer werkt.
@Caiway graag een reactie. Deze aanpassingen geven geen pas aangezien het anders is verkocht!
Bij mij gaat het om een pakket van +/- 2015 (coax / Twente) dat eind 2019 is omgezet naar interactieve TV waarbij het modem (bekende melkpak) is behouden.
Verwijderd
Je mist volstrekt het punt. Het gaat hier om mensen die een bridged modem hebben, daar hebben ze om gevraagd. Het gaat hier niet om het standaard modem dat routed is.Sjakie0101 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:45:
[...]
Volstrekt onjuist wanneer er gebruik wordt gemaakt van het nieuwe pakket met het nieuwe IPTV platform.
Verwijderd
Het melkpak modem is een bridged modem. Als je deze standaard hebt ben je ooit overgezet, als het goed is is toen ook gecommuniceerd dat IPTV alleen op port 2, 3 en 4 werkt.The.Terminator schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:59:
[...]
Wat is het nieuwe pakket ? Is dat een nieuwe modem ? Aangeschaft na [vul in datum] ?
Bij mij gaat het om een pakket van +/- 2015 (coax / Twente) dat eind 2019 is omgezet naar interactieve TV waarbij het modem (bekende melkpak) is behouden.
Als ik idd Vlan101 instel op de wan van de USG dan heb ik wel TV en Internet alleen internet is dan 98 om 1 dus dat gaat nergens meer over.lier schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:16:
[...]
Voor mijn overstap zat ik bij Caiway, op het nieuwe tv platform, met een Genexis Titanium. Zodra ik de Kamai's aansloot via de router, dan werkte de zenders 1 t/m 11 niet, de overige zenders wel. Dus ook voor het nieuwe platform gold, in mijn geval, dat de Kamai's op poort 2(?), 3 of 4 aangesloten moest worden. Het lijkt er dus op dat er verschillende configuraties gebruikt worden...
Als ze nou de optie geven om die genexis Paltinum in Bridge mode te zetten dan zal ik het wel prima vinden maar goed dat doen ze ook niet.
Thanks voor je antwoord.Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:35:
[...]
Het melkpak modem is een bridged modem. Als je deze standaard hebt ben je ooit overgezet, als het goed is is toen ook gecommuniceerd dat IPTV alleen op port 2, 3 en 4 werkt.
Toendertijd bij het aanvragen van het IPTV pakket er nog om gevraagd dat het via 1 kabel kon (zelfs nog via Twitter mijn situatie schets doorgestuurd) en dat kon toen (men zei zelfs nog oooh, dan hoeft u niet de modem te verwisselen). Blijkbaar is dat gewijzigd
Nu snap ik het even niet meerVerwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:35:
[...]
Het melkpak modem is een bridged modem. Als je deze standaard hebt ben je ooit overgezet, als het goed is is toen ook gecommuniceerd dat IPTV alleen op port 2, 3 en 4 werkt.
Ik dacht altijd dat bij een bridged modem AL het verkeer altijd over 1 poort gaat. Dus TV en internet tegelijk.
Bij het melkpak moet je aparte poorten voor TV gebruiken, dus wat is er dan aan "gebridged" ?
Verwijderd
>Ik dacht altijd dat bij een bridged modem AL het verkeer altijd over 1 poort gaat.rfbroek schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:46:
[...]
Nu snap ik het even niet meer![]()
Ik dacht altijd dat bij een bridged modem AL het verkeer altijd over 1 poort gaat. Dus TV en internet tegelijk.
Bij het melkpak moet je aparte poorten voor TV gebruiken, dus wat is er dan aan "gebridged" ?
Volgens mij is dat hier niet het geval omdat IPTV over multicast verloopt.
>dus wat is er dan aan "gebridged"?
De connectie tussen Caiway en de modem, zo ontvangt je modem geen DHCP lease, doet de modem geen NAT meer en staan je firewall en wifi uit.
Je krijgt je publieke IP toegewezen op de WAN poort van de router die je erachter moet plaatsen. Dit loopt over het Internet VLAN (100) van Caiway. En zoals hierboven opgemerkt, dit glasmodem doet geen NAT.rfbroek schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:46:
Nu snap ik het even niet meer![]()
IPTV loopt over het TV VLAN (101) van Caiway.
De Titanium (melkpak) zet VLAN 100 untagged op poort 1 en VLAN101 untagged op poorten 2(?), 3 en 4 tbv IPTV.
Eerst het probleem, dan de oplossing
De Genexis Platinum heb ik eigenlijk alleen maar gebruikt om de glasvezelaansluiting mee te activeren, daarna al vrij snel vervangen door een EdgeRouter X SFP. Achter de router zit een EdgeSwitch en daarop zijn o.a. de twee Kamai 7X stb’s aangesloten. Dit heeft bijna 9 maanden feilloos gewerkt, tot afgelopen maandagavond...
Volgens de klantenservice is er echt niets gewijzigd en is de gebruikte apparatuur de oorzaak. Ik mag van geluk spreken dat het überhaupt zolang heeft gewerkt, aldus de klantenservice. Er werd ook nog nadrukkelijk op gewezen om de stb’s op poort 2 en 3 aan te sluiten van de Genexis Platinum, terwijl in de installatiehandleiding juist staat: “Steek de UTP-kabel in het glasmodem in één van de 4 UTP-poorten”. Na 20 minuten heb ik het maar opgegeven, kwam niet veel verder...
Wat het ook is, ik hoop dat het is op te lossen met behoud van m’n eigen router en switch, zit er niet op te wachten om die Genexis weer terug te plaatsen😂
Ik heb het melkpak en die is anderhalf jaar geleden omgezet waarbij ALLE poorten internet gaven en via elke internetverbinding de Amino werkte, zowel op een router die aan het modem zat via poort 1 als een switch die aan de router zit.Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:35:
[...]
Plots werkt dit alles niet meer! Bij de nieuwe paketten en het nieuwe platform is mij glashelder toegezegd dat het voortaan niet meer uitmaakt welke poort je gebruikt of dat een modem of router wordt gebruikt via poort 1. Iedere internetverbinding vam Caiway was voldoende om tv via de Amino te kunnen ontvangen!
Ook bij mij heeft alles in het verleden feilloos gewerkt zelf via een switch die op de router op poort 1 was aangesloten. Nu werkt het opeens niet meer. Volgens mij heeft Caiway ten onrechte bepaalde modems geupdate,
@Caiway graag reactie, want hier wordt niemand gelukkig van, geen tv meer op de slaapkamer door dit geklooi!
[ Voor 16% gewijzigd door Sjakie0101 op 02-12-2020 17:46 ]
+1PaT schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:40:
Alles rechts van de Brienenoordbrug is oostelijk voor mij. Maar gezien het verzorgingsgebied van Caiway deel ik je bij deze in, in het westen

Er is niks Managed aan de Genexis 7840 aan de LAN kant in ieder geval : Die is net zo slecht als de gemiddelde consumenten router zeg maar...Dus als ik jouw bericht goed lees zeg je dat het wifi modem ook een managed switch is waardoor eender welke poort werkt voor IPTV en dat dit bij de Titanium anders werkt in de bridge modus waarin dit modem staat.
De "Melkpak Genexis" moet je een beetje zien als een Ubiquiti EdgeRouter : Kan zowel als geavanceerde Router als Managed Switch functioneren
De Genexis 7840 kan WEL in Bridge Mode gezet worden bij andere ISP's wereldwijd, maar Caiway doet het helaas niet!Zou dat dan de reden zijn dat het wifi modem niet in bridge gezet kan worden?

Gewoon anders en niet te vergelijken met de Caiway manier dus ik zal daar niet al teveel offtopic over gaanEn hoe doet een KPN dat dan?
Alle ISP's moeten gewoon hun zooi onder Android (TV) en iOS/Apple TV en alle andere platformen beschikbaar maken, zoals WebOS en Tizen en zo!Als die klanten dan ook gelijk op de nieuwe TV app kunnen, is er in ieder geval met de nieuwe Chromecast een redelijk alternatief te bereiken zonder dat er kabels getrokken moet worden. Ik ben benieuwd of degene die deze wijziging doorgevoerd hebben gekregen dat zouden kunnen testen.
Bij Ziggo zijn ze er maar liefst 5 jaar lang mee bezig geweest en dat ding is sinds dit jaar gewoon als Beta op de markt gebracht!

KPN heeft al iets geloof ik net als T-Mobile die zelfs hun hele IPTV meuk eenvoudiger hebben gemaakt dit jaar : Alles over de Internet lijn!
Dat valt allemaal wel mee, want anders zou je nooit via WiFi vanaf je telefoon iets naar een Chromecast of je TV kunnen Casten of gebruik maken van de Apple AirPlay tegenhangersVerwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:37:
Je kan natuurlijk een AP (access point = wifi) hebben achter je router (vaak in één apparaat).
Echter werkt moderne IPTV veel over multicast, dat werkt niet zo lekker samen met wifi. Zeker wanneer ook de stream in het LAN multicast is, is wifi heel lastig werkend te krijgen. Daarom kiest Caiway ervoor IPTV alleen bekabeld aan te bieden.
Maar waarom doen ze dat dan niet??nero355 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:01:
[...]
De Genexis 7840 kan WEL in Bridge Mode gezet worden bij andere ISP's wereldwijd, maar Caiway doet het helaas niet!
Verwijderd
Wat heeft dat dan precies te maken met multicast?nero355 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:01:
[...]
Dat valt allemaal wel mee, want anders zou je nooit via WiFi vanaf je telefoon iets naar een Chromecast of je TV kunnen Casten of gebruik maken van de Apple AirPlay tegenhangers
Edit: Chromecast doet blijkbaar multicast, weer iets geleerd vandaag.
Overigens denk ik dat het punt hier nog steeds staat. De reden dat providers niet graag IPTV doen over wifi is vanwege gebrekkige netwerkapparatuur. Een logisch argument daarop is "die netwerkapparatuur leveren ze zelf", maar uiteraard is ieder huis en ieder netwerk uniek. IPTV over wifi heen gooien is de nachtmerrie van iedere helpdeskmedewerker.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2020 19:04 ]
Bedankt, ik zit nu wat te rommelen maar ik heb geen bal verstand van vlan's.nero355 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:38:
@__BlackEyed__ @kraades
Wat je natuurlijk ook kan doen zonder extra kabels te trekken :
- Zorg ervoor dat je een aantal Managed Switches hebt, zoals de https://tweakers.net/netw...10xe_p377189/vergelijken/ of de pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
- Zorg ervoor dat je twee VLAN's aanmaakt :
VLAN 10 voor Internet
VLAN 20 voor IPTV
- Vervolgens sluit je het als volgt aan :
Genexis Poort 1 op Switch Poort 1 met daarop VLAN 10 als Untagged.
Genexis Poort 2 op Switch Poort 2 met daarop VLAN 20 als Untagged.
De eigen Router WAN Poort op Switch poort 3 met daarop VLAN 10 als Untagged.
Switch Poort 5 of 8 die beide VLAN's als Tagged doorgeeft richting de Switch in de Woonkamer op Poort 1 of 8 (Kies maar wat je fijner vindt...) als Tagged.
- En als laatste stap kan je dus op de Switch in de Woonkamer de rest van de switchpoorten op Untagged VLAN 10 of 20 zetten afhankelijk van het apparaat dat op een bepaalde poort zit.
Zo heb je twee netwerken die naast elkaar leven en als het goed is geen IPTV gezeik meer door je eigen Router heen, want die zit er niet meer tussen!
Ik ben nu op onderstaande uitgekomen.
De bovenste twee regels zijn op switch 1 in de meterkast.
Hierop zitten internet en iptv van de genexis aangesloten op respectievelijk port 1 en 2.
Op port 3 zit mijn router. Ik heb internet en wifi dus dat lijkt goed te werken.
Er gaat een kabel van port 5 naar port 1 op de switch 2 in de huiskamer.
De onderste twee regels zijn op switch 2 in de huiskamer.
Op port 5 zit de kamai aangesloten. Geen verbinding.
Op een andere port heb ik als test even mijn PC aangesloten. Geen verbinding.
Enig idee wat ik verkeerd doe?
(dit is overigens op een Netgear GS105E v2)
/f/image/xs93LvGOqrNUYlaCPzqDlkLX.png?f=fotoalbum_medium)
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Kan je eens de instellingen delen van vlan 1 en 2?kraades schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:15:
[...]
Bedankt, ik zit nu wat te rommelen maar ik heb geen bal verstand van vlan's.
Ik ben nu op onderstaande uitgekomen.
Hierop zitten internet en iptv van de genexis aangesloten op respectievelijk port 1 en 2.
Op port 3 zit mijn router. Ik heb internet en wifi dus dat lijkt goed te werken.
[Afbeelding]
Vlan 1 is steeds de eerste regel in het plaatje en vlan 2 de tweede regel.Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:19:
[...]
Kan je eens de instellingen delen van vlan 1 en 2?
Sorry, beetje verwarrende knip plak actie...
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Moet je die vlans in de switch/router niet ergens configureren?kraades schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:21:
[...]
Vlan 1 is steeds de eerste regel in het plaatje en vlan 2 de tweede regel.
Sorry, beetje verwarrende knip plak actie...
Ik dacht dat een tagged packet die binnenkomt dan gewoon wordt overgenomen in mijn interne vlan configuratie? En daarna verder stroomt o.b.v. van mijn interne vlan id nummering?Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:21:
[...]
Moet je die vlans in de switch/router niet ergens configureren?
Uit https://kb.netgear.com/24...N-work-on-a-smart-switch:
If a tagged packet enters a port, the tag for that packet is unaffected by the default VLAN ID. The packet proceeds to the VLAN that is specified by the VLAN ID in the packet.
👉🏻 Blog 👈🏻
Als ik een gokje mag doen :
Minder configuraties = Minder gedoe = Minder kennis nodig op de Helpdesk = Minder kundig personeel nodig = Minder kosten voor de Support afdeling = Meer winst voor Caiway!
Dat dus!Verwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:52:
Wat heeft dat dan precies te maken met multicast?
Edit: Chromecast doet blijkbaar multicast, weer iets geleerd vandaag.
Casting/AirPlay/DLAN zijn allemaal Multicast Protocollen.
Nogmaals : Dat maakt allemaal niet uit!Overigens denk ik dat het punt hier nog steeds staat. De reden dat providers niet graag IPTV doen over wifi is vanwege gebrekkige netwerkapparatuur. Een logisch argument daarop is "die netwerkapparatuur leveren ze zelf", maar uiteraard is ieder huis en ieder netwerk uniek. IPTV over wifi heen gooien is de nachtmerrie van iedere helpdeskmedewerker.
Je kan wel het een ander beperken met IGMP Snooping en zo, maar ook zonder dergelijke maatregelen moet dat allemaal prima naast elkaar kunnen leven
Ik wel, maar ken die switches verder niet, echter komen we er vast wel uit!kraades schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:15:
Bedankt, ik zit nu wat te rommelen maar ik heb geen bal verstand van vlan's.
Volgens mij (als ik de afbeelding goed begrijp) heb je geen Tagged verkeer tussen Switch 1 Port 5 in de Meterkast en Switch 2 Port 1 in de Woonkamer.Ik ben nu op onderstaande uitgekomen.
(dit is overigens op een Netgear GS105E v2)
[Afbeelding]
Je moet er dus voor zorgen dat VLAN 1, VLAN 10, VLAN 20 tussen de twee switches als Tagged verkeer plaatsvinden!
/EDIT :
We zijn met de LAN kant bezig niet met de WAN kantVerwijderd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:36:
Is het niet gewoon zo dat de switch een aparte pagina heeft waarop je vlans configureert? Dan zou je één VLAN (VLAN 1 op de switch) moeten verbinden met VLAN 100 (internet van Caiway) en de tweede VLAN (VLAN 2 op de switch) met VLAN 101 (IPTV van Caiway).
Misschien zie ik het nu verkeerd hoor, zou kunnen.
[ Voor 37% gewijzigd door nero355 op 02-12-2020 19:38 ]
Verwijderd
Misschien zie ik het nu verkeerd hoor, zou kunnen.
Ik heb het plaatje wat duidelijker gemaakt... *kuch*
/f/image/yYyIDKiUkkaJ0gl65kpUpqYp.png?f=fotoalbum_medium)
Bovenaan zie je switch 1 met vlan 1 en vlan 2 en port 5 die beide tagged doorstuurt.
Onderaan zie je dat port 5 op switch 1 aankomt op port 1 op switch 2 Hier weer untagged.
Een "U" in de port is Untagged.
Een "T" in de port is Tagged.
@Verwijderd
Internet zit nu op port 1 van switch 1 (vlan 1) en iptv zit nu op port 2 van switch 1 (vlan 2)
Internet gaat via port 3 naar mijn router. Die werkt goed.
Internet en iptv worden tagged doorgestuurd van port 5 op switch 1 naar port 1 op switch 2.
Daarna loopt het in de soep.
[ Voor 23% gewijzigd door technorabilia op 02-12-2020 19:47 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Dit is natuurlijk heel kort door de bocht. Wij als Tweakers begrijpen er het wel e.e.a. van en weten wel wat we aan elkaar klussen. Dat is voor de gemiddelde klant gewoon niet waar. IPTV over multicast heen gooien in een netwerk dat aan elkaar hangt met goedkope Chinese troep en kabeltjes uit 2002 is vragen om grote negatieve klantimpact. Hierbij is niet eens multicast de boosdoener maar simpelweg het netwerk van de klant dat niet altijd consistent een 8Mbps stream kan leveren zonder significante packetloss.nero355 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:30:
[...]
Nogmaals : Dat maakt allemaal niet uit!
Je kan wel het een ander beperken met IGMP Snooping en zo, maar ook zonder dergelijke maatregelen moet dat allemaal prima naast elkaar kunnen leven
Het is dan ook geen wonder dat de oude Caiway oplossing en de huidige T-Mobile oplossing multicast termineren in de modem om vervolgens verder te gaan als unicast op het LAN van de de klant. Klanten klussen links en rechts, daarbij houden ze zeker niet altijd rekening met kwaliteits netwerkapparatuur.
Verwijderd
Ik ben de draad nu helemaal kwijtkraades schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:43:
@nero355
[Afbeelding]
Bovenaan zie je switch 1 met vlan 1 en vlan 2 en port 5 die beide tagged doorstuurt.
Onderaan zie je dat port 5 op switch 1 aankomt op port 1 op switch 2 Hier weer untagged.
@Verwijderd
Internet zit nu op port 1 van switch 1 (vlan 1) en iptv zit nu op port 2 van switch 1 (vlan 2)
Internet en iptv worden tagged doorgestuurd van port 5 op switch 1 naar port 1 op switch 2.

Die U en T tekentjes geven toch aan dat je geen Tagged hebt op Port 1 van de Woonkamer switchkraades schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:43:
[Afbeelding]
@Verwijderd
Als je dat fixt dan ben je er denk ik...
/EDIT :
NICE!kraades schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:56:
@nero355
Het werkt! Dank voor je hulp! En anderen voor het meekijken!
[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 02-12-2020 19:57 ]
Oh die moeten juist ook Tagged? Ga ik proberen!nero355 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:49:
[...]
Die U en T tekentjes geven toch aan dat je geen Tagged hebt op Port 1 van de Woonkamer switch
Als je dat fixt dan ben je er denk ik...
👉🏻 Blog 👈🏻
Iets te vroeg gejuicht helaas.
Ik heb op switch 2 nu port 1 voor vlan 1 en 2 op tagged gezet. Zie bijgewerkt plaatje (linksonder).
Nu heb ik wel TV via port 5 op switch 2.
Alleen geen internet op port 2-4 op switch 2. Dat is toch vreemd?
Edit:
Ik was een kabeltje van mijn router terug naar switch 1 vergeten. Het werkt!
/f/image/tlCslEuiZkDLYKeXlOZSlHx8.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 41% gewijzigd door technorabilia op 02-12-2020 23:26 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb nu geen IA TV meer sinds enkele dagen.
(oke, via APP wel, of via Woonkamer op poort 2 van de Caiway modem)
Mijn situatie is geschetst in de bijgevoegde file
Afgelopen jaar tot heden ging dus alles via mijn Netgear R8000 router, voor zowel intern als IA TV. Dit verliep altijd goed, in combinatie met de 3 Aria 7x IA TV-ontvangers.
Nu heb ik dus nergens beeld meer.
Ze geven tijdelijk bv. RTL4 met het programma, maar geen beeld en geluid.
Op mijn Netgear R8000 heb ik wel 2 optie 's voor VLAN/TP TV, welke ik nooit gebruikt heb.
Ik heb de printscreens bijgevoegd. Mogelijk moet ik daar iets mee
Kortom : Hoe nu verder, om internet en TV samen te krijgen.
Liefst met korte inspanning/aankoop van spullen, en graag duidelijke uitleg a.u.b.
Bij voorbaat veel dank.
/f/image/ZRuENyH0KcvKTCWtzG1MwelT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3KNv5snQKb4HSnktRlNmJvi1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XlmGbQ4ORDwIWExIImTOO8mn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door petervv22 op 03-12-2020 07:46 ]
Ik ben geen expert dus...
Ik heb iets eenvoudigere setup maar het idee is vergelijkbaar. Ik heb twee Netgear GS105Ev2 switches en ook een "melkpak" modem. Echter een Synology router en een Netgear switch in de meterkast en een Netgear switch in de huiskamer.
Ik heb twee vlan's gemaakt vlan10 en vlan20 (mag ook anders heten). Het idee is dat het internetverkeer op port 1 van het caiway modem scheidt van het iptv verkeer op port 2 van caiway modem. Beide switches heb ik via een "trunk link" aan elkaar geknoopt.
In principe kun je denk ik met jouw Netgear router en de switches hetzelfde idee uitvoeren. Dus aan elkaar knopen via een trunk en twee aparte vlan's onderhouden.
Op de siwtches heb ik heb de volgende vlan setup gekozen:
Pagina 33 - Create 802.1Q-Based VLANs in anAdvanced Configuration
http://www.downloads.netg...ManagedSwitches_UM_EN.pdf
En zoals hieronder aangegeven beide switches aan elkaar gekoppeld:
How to setup a VLAN Trunk
https://kb.netgear.com/11...ween-two-NETGEAR-switches
De switch:
GS105Ev2 — 5 Port Gigabit Ethernet Smart Managed Plus Switch
https://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2.aspx
:strip_exif()/f/image/OlJckBZDLdxKXvlwdIiv7N7N.jpg?f=fotoalbum_medium)
👉🏻 Blog 👈🏻
Maar, begrijp ik dat jij tussen de meterkast en de woonkamer een fysieke kabel heb liggen ?
Dat gaat bij mij via Powerline adapters, waarvan ik er meerdere in huis hebt. Ik weet dan dus niet of dat ook zo werkt.
[ Voor 25% gewijzigd door petervv22 op 03-12-2020 16:02 ]
Dit wordt een heel ander verhaal omdat je eigen Router direct aan de WAN krijgt en je het waarschijnlijk daarin moet zoeken!petervv22 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:43:
Mag ik hier ook even van de gelegenheid gebruik maken voor mijn probleem
Ik heb nu geen IA TV meer sinds enkele dagen.
(oke, via APP wel, of via Woonkamer op poort 2 van de Caiway modem)
Mijn situatie is geschetst in de bijgevoegde file
Afgelopen jaar tot heden ging dus alles via mijn Netgear R8000 router, voor zowel intern als IA TV. Dit verliep altijd goed, in combinatie met de 3 Aria 7x IA TV-ontvangers.
Nu heb ik dus nergens beeld meer.
Ze geven tijdelijk bv. RTL4 met het programma, maar geen beeld en geluid.
Op mijn Netgear R8000 heb ik wel 2 optie 's voor VLAN/TP TV, welke ik nooit gebruikt heb.
Ik heb de printscreens bijgevoegd. Mogelijk moet ik daar iets mee
Kortom : Hoe nu verder, om internet en TV samen te krijgen.
Liefst met korte inspanning/aankoop van spullen, en graag duidelijke uitleg a.u.b.
Bij voorbaat veel dank.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mogelijke oorzaken :
- VLAN 101 nodig aan de WAN kant.
- Iets van een Static Route richting het Subnet in dat VLAN.
- IGMP Proxy
Ik betwijfel of die Netgear Router dat allemaal wel kan eerlijk gezegd...
[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 03-12-2020 17:06 ]
Die gaan echt niet meer komen. Wel komt er een brief over ESPN.babbi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:44:
Iemand nog wat gehoord over 1Gbit verbindingen met alles in 1?
Wordt 2,50 duurder omdat men heeft verzonnen kanalen tot te voegen die ik helemaal niet kijk.
- https://www.breedbandwink...alleen-internet-giga-snelSjakie0101 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:54:
Die gaan echt niet meer komen.
- https://www.caiway.nl/internet/alleen-internet
Ehh...
Oww wacht... geen IPTV troep erbij... laat maar...
[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 03-12-2020 17:05 ]
Dat was de vraag van babbi toch ook?nero355 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:04:
[...]
- https://www.breedbandwink...alleen-internet-giga-snel
- https://www.caiway.nl/internet/alleen-internet
Ehh...
Oww wacht... geen IPTV troep erbij... laat maar...
Dat zeg ik dus ook : Ik heb het TV gedeelte helemaal gemist! Ooops!Sjakie0101 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:29:
Dat was de vraag van babbi toch ook?
Klopt, ik heb één fysieke kabel liggen. Ik heb geen ervaring met Powerline adapters maar als ik dit lees moet dat gewoon werken.petervv22 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:00:
Maar, begrijp ik dat jij tussen de meterkast en de woonkamer een fysieke kabel heb liggen ?
Dat gaat bij mij via Powerline adapters, waarvan ik er meerdere in huis hebt. Ik weet dan dus niet of dat ook zo werkt.
https://community.ui.com/...cc-4ecc-ad0e-3633364c939f
Ik dacht dat je op je router port 1 (internet) van de Caiway modem kon aansluiten op de wan port van je router en hierna port 2 (iptv) op een lan port van je router en dan op een vergelijkbare manier als op mijn switch twee vlan's kan definiëren maar als ik de post van @nero355 lees dan heeft dit meer voeten in de aarde?
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat klinkt inderdaad wel logisch : Die PowerLine dingen zijn gewoon je Ethernet kabelkraades schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:42:
Klopt, ik heb één fysieke kabel liggen. Ik heb geen ervaring met Powerline adapters maar als ik dit lees moet dat gewoon werken.
https://community.ui.com/...cc-4ecc-ad0e-3633364c939f
Dat kan ook, maar pas als de rest werkt...Ik dacht dat je op je router port 1 (internet) van de Caiway modem kon aansluiten op de wan port van je router en hierna port 2 (iptv) op een lan port van je router en dan op een vergelijkbare manier als op mijn switch twee vlan's kan definiëren
Ik heb geen IPTV bij Caiway dus ik kan je daar ook niet meer over vertellen dan dat er in dit topic staat of in één van de vele IPTV topicsmaar als ik de post van @nero355 lees dan heeft dit meer voeten in de aarde?
Voor zover ik het goed begrepen heb je dus VLAN 101 aan de WAN kant nodig in ieder geval en hoe de rest werkt geen idee : Er zijn meerdere opties!
@petervv22 heeft wel een "Melkpak Genexis" dus hij zou jouw setup kunnen nabouwen i.c.m. Poort 2 of 3 van het Melkpak ding en één van de poorten van zijn Netgear Router.
Als het werkt : GEWELDIG!!!
Zo niet : Sterkte ermee!
Klopt, @petervv22 heeft hetzelfde melkpak ding als ik en dus op port 1 komt internet en op port 2 komt iptv binnen.
Bij mij is het geheel gescheiden en dus heb ik nog TV als ik mijn router uitzet. Bij hem moet die functionaliteit dan in de router worden ondergebracht (zonder extra hardware aan te schaffen). Mogelijk dat de router handleiding daar meer over zegt...
Mogelijk dat Caiway de aanpassing nog terugdraait maar ik heb er voor nu een hard hoofd in.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb nog even gekeken in mijn router, en heb de volgende 2 OPTIE 's mbt. IPTV
Zie bijlage. Kan ik daar wellicht iets mee ?
En met betrekking tot de IGMP. Zie 1e foto
Kan ik daar iets mee.
Met al die info ga ik morgen eens wat configuratie 's proberen, en kijken wat er gaat werken.
Bedankt alvast
:strip_exif()/f/image/8Zow011uAnOK1XgioqFLxlfA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bvxTejW1Derdx2aYd8SHBdGz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jwI8CViderLiHaVjiTb3lVCi.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, ben even bezig geweest, maar zonder resultaat.
1e optie
Ouderwets, zoals het 2 weken terug was, maar die optie werkt echt niet meer
2e optie
vLan tag aangezet in mijn Netgear router, maar alsnog geen TV
(op zich logisch, want er zat nog niets in glaspoort 2 van Caiway qua kabel
3e optie
Een switch tussen de glasmodem van Caiway gezet, en daarop glas poort 1 en 2 geplaats, en op poort 3 de router van mezelf (wan-poort naar poort 3)
Alles werkt wel, maar TV start traag op, en ook het zappen tussen zenders duurt 10 sec.
Tussendoor als je kijkt naar een programma zie je soms haperingen / stilstaand beeld
(zelf met IGMP Proxy aangevinkt lijkt het erger te worden)
4e optie was de optie van Nero555
Dus glaspoort 2 op mijn eigen router LANpoort 1, met IPTV setting ingesteld op deze poort
Geen effect
Laatste optie
Ik ga dus toch maar 2 switches kopen, zoals Kraades voorstelde.
En dan 1 managed switch in de meterkast. (denk maar de 8 poorts) en een 5 poort beneden in de woonkamer, om dan deze optie maar te proberen. Die moet werken toch.....
Of is aan beide zijde een 5-poorts al voldoende, want in eerste instantie gebruik ik in de meterkast maar 3 poorten volgens Kraades. (de normale PC 's etc. sluit ik toch gewoon op mijn eigen/huidige router aan)
En als dit werkt....
Blijf ik alleen nog even met de volgende vragen zitten:
1)
In de meterkast heb ik straks een managed switch, en in de woonkamer ook.
Daartussen loopt dus een powerline, die via de woonkamer kant de switch in gaat. (voor zowel IA TV als internet / laptop). Maar de MASTER powerline zit ook in de meterkast. Waar stop ik hem dan in ?
In mijn router, of in een poortje op de managed switch ? (er moet dus zowel Internet als IA TV over deze powerline heen vanuit verschillende kamers)
2)
Hoe doe ik dan de Zolder aansluiten ?. Op Zolder ook een managed-switch plaatsen zoals in de woonkamer (IA TV en internet nodig), maar waar sluit ik deze RECHTSTREEKSE UTP-kabel dan op aan in de meterkast. ?, Op mijn router, of op mijn managed-switch
En als ik deze op de manage-switch aansluit, kan ik dan nog wel mijn internet ip-lan bereiken voor oa. de printer ?
3)
En dan heb ik nog een werkkamer met een unmanaged-switch. Mag deze blijven voor internet only, of moet dat ook veranderd worden naar een managed-switch
4)
En als laatste sluit ik dan de Kids kamer ook aan met een eigen managed-switch vermoed ik.
Hij heeft namelijk wel IA TV en internet nodig voor zijn PS4
Een hoop vragen nog, maar als ik deze ook weet, dan heb ik volgens mij een compleet beeld & acties
Hopelijk kan ik nog een beroep op jullie kennis doen als ik deze 2 switches t.z.t.. binnen hebt.
Tot zover even een update, en thanks voor alle info tot zover.
[ Voor 42% gewijzigd door petervv22 op 04-12-2020 06:53 ]
Even een snelle reactie...
Je hebt toch al 3 x GS105 managed switches waarmee je kunt proberen? Dan weet je of het werkt en hoef je niet direct iets aan te schaffen? Ik heb namelijk dezelfde.
Edit:
Ik heb de GS105Ev2. Dat is een managed versie. Die van jou is unmanaged waarschijnlijk...
De Powerline master komt dan denk ik op de switch in de meterkast waar mijn vaste kabel op is aangesloten. De slaves in de switches in de kamers. Logischerwijs denk ik dat dit zo moet werken. Geen garantie.
Ik heb nog even in de handleiding van de R8000 gekeken v.w.b. de vlan/iptv instellingen maar het is mij helaas niet duidelijk hoe je dit precies moet configureren en aansluiten.
https://www.manualslib.co...wk-X6-Ac3200.html?page=38
https://www.manualslib.co...wk-X6-Ac3200.html?page=39
[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 04-12-2020 08:31 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
>De Powerline master komt dan denk ik op de switch in de meterkast waar mijn vaste kabel op is aangesloten.
Oke, dus ik plaats mijn MASTER powerline dan ook op de nieuwe managed-switch, maar moet hier dan een TAG-vlan op ? (of gewoon default 'leeg' laten)
>De slaves in de switches in de kamers.
En die slave 's, moet daar ook een VLAN op, of gewoon default 'leeg' laten.
Voor zover ik het begrijp en zie... Tot twee dagen terug was mij de vlan materie grotendeels onbekend dusss...
Je moet het zo zien dat je aparte netwerken (vlan's) maakt. Eentje voor internet en eentje voor iptv. Zie plaatje. Rood is iptv netwerk en groen is internet netwerk.
Zoiets:
:strip_exif()/f/image/3gim7kh72YiBaR5BFzp83YOH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hiervoor heb je managed switches nodig. Althans ik heb het zo ingeregeld. Ik weet niet wat er gebeurt als je ergens een unmanaged switch aanhangt...
De managed switches moet je inderdaad instellen v.w.b. de vlan setup. Zie de links hieronder.
De powerline master en slaves zitten op de plek waar mijn vaste kabel zit.
Op de siwtches heb ik heb de volgende vlan setup gekozen:
Pagina 33 - Create 802.1Q-Based VLANs in anAdvanced Configuration
http://www.downloads.netg...ManagedSwitches_UM_EN.pdf
En zoals hieronder aangegeven beide switches aan elkaar gekoppeld:
How to setup a VLAN Trunk
https://kb.netgear.com/11...ween-two-NETGEAR-switches
De switch:
GS105Ev2 — 5 Port Gigabit Ethernet Smart Managed Plus Switch
https://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2.aspx
[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 04-12-2020 10:32 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
[ Voor 24% gewijzigd door The.Terminator op 04-12-2020 14:36 ]
uiteraard, ... nutteloze zooi toevoegen en 30euro per jaar meer betalen, mag ik die ook inleveren en dan korting, ik kijk er toch niet naar... Snelheid omhoog hoeft ook niet, 700/700 is echt snel zat. Prijsverhoging zou erg jammer zijn zonder echte toegevoegde waarde.....Sjakie0101 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:54:
[...]
Die gaan echt niet meer komen. Wel komt er een brief over ESPN.
Wordt 2,50 duurder omdat men heeft verzonnen kanalen tot te voegen die ik helemaal niet kijk.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Die nutteloze zooi mogen ze idd houden.
En daarom mis ik dus KPN als ISP : Klantnummer gekoppeld aan een bepaald IP dat wordt toegekend via DHCP en gaan met die banaan!LoeWn schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:31:
Hoe vaak veranderd bij jullie gemiddeld je IP-adres? Het is nu na ruim 3 maanden voor het eerst veranderd. Als dat elke 3 maanden gaat worden, moet ik toch maar naar een ddns kijken.
Bij Caiway ben ik al 5 of 6 IP's verder in 2 jaar tijd...

Lijkt Ziggo wel...
Ligt eraan hoe je dat doet :kraades schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:30:
@petervv22
Ik weet niet wat er gebeurt als je ergens een unmanaged switch aanhangt...
- Op een Untagged poort = Niks aan de hand.
- Op een Tagged poort met 1 VLAN = Niks aan de hand.
- Op een Tagged poort met meerder VLAN's daarop echter... PUINHOOP!!!
Niet doen dus!
1.petervv22 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:01:
1)
In de meterkast heb ik straks een managed switch, en in de woonkamer ook.
Daartussen loopt dus een powerline, die via de woonkamer kant de switch in gaat. (voor zowel IA TV als internet / laptop). Maar de MASTER powerline zit ook in de meterkast. Waar stop ik hem dan in ?
In mijn router, of in een poortje op de managed switch ? (er moet dus zowel Internet als IA TV over deze powerline heen vanuit verschillende kamers)
2)
Hoe doe ik dan de Zolder aansluiten ?. Op Zolder ook een managed-switch plaatsen zoals in de woonkamer (IA TV en internet nodig), maar waar sluit ik deze RECHTSTREEKSE UTP-kabel dan op aan in de meterkast. ?, Op mijn router, of op mijn managed-switch
En als ik deze op de manage-switch aansluit, kan ik dan nog wel mijn internet ip-lan bereiken voor oa. de printer ?
3)
En dan heb ik nog een werkkamer met een unmanaged-switch. Mag deze blijven voor internet only, of moet dat ook veranderd worden naar een managed-switch
4)
En als laatste sluit ik dan de Kids kamer ook aan met een eigen managed-switch vermoed ik.
Hij heeft namelijk wel IA TV en internet nodig voor zijn PS4
Master op de tagged port in de switch in de meterkast. Slaves op de tagged ports in de kamers.
2.
Managed want je hebt iptv nodig. Kabel komt op de tagged port in de switch in de meterkast. Daar zit natuurlijk al de master Powerline... Ik denk dat je dan nog een tagged port moet maken voor de kabel. Weet ik niet zeker.
3.
Ik denk ook managed omdat anders verkeer door elkaar loopt. Weet ik niet zeker.
4.
Managed inderdaad. Want ook iptv.
Ergens vroeg je nog hoeveel ports je nodig had voor de switch in de meterkast. Ik heb er maar drie nodig. Zie plaatje. Jij denk ik eentje extra voor een extra tagged port. Denk ik.
Ik hou nu het vlan voor iptv los van het vlan voor internet. Vandaar kan ik nu de router uitzetten en heb ik nog steeds tv. Zowaar een voordeel van deze exercitie...
Zoals je leest heb ik de kennis helaas niet paraat en kan ik je geen 100% sluitend advies geven.
👉🏻 Blog 👈🏻
Netgear R7800 Router die op poort 1 is aangesloten (internet) met standaard IMGP snooping enabled op het oude melkpak (nieuwe versie modem heb ik niet omdat ik die pertinent niet wou)
Managed Switch Netgear GS108v3 geupdate naar de laatste firmware en IMGP snooping op enabled gezet.
Ik heb nu beeld op ALLE kanalen van de Amino7X met het nieuwste interactieve tv-product (niet te verwarren met Multiscreen) die is aangesloten op een switch die is aangesloten op de router die is aaangesloten op pport 1.
Kortom: het maakt geen donder uit of tv op poort 1 of 2 is gezet of dat het via een router of switch loopt, het werkt op iedere internetaansluiting, gebruik je een router en/of switch dan moet IMGP snooping bij beide op enabled zijn zodat het verkeer ziet dat Amino Multicast nodig heeft en dat voor die poort kan worden toegepast.
Er zijn wel voorwaarden: je moet een managed switch hebben en deze via een PC of laptop verbinden en deze via daar configureren en een router die voorziet in IMGP snooping.
Hier geen VLAN instellingen oid, maar waarom mensen kiezen voor dat soort moeilijke setups is mij een raadsel. Kennelijk houden sommigen alhier van knutselen.
[ Voor 31% gewijzigd door Sjakie0101 op 04-12-2020 22:04 ]
Dit klinkt makkelijker. Ik heb de R7000 en R8000 bij iemand anders, en beide hebben een vinkje in de IGMP
(zie bijlage). Dat vinkje moet dus weg vermoed ik, zodat het niet uitgeschakeld wordt, dus Enabled.
Ik werkte verder met de Netgear GS105 ( = unmanaged), dus dat zou nog een optie zijn om die te vervangen voor een Managed-switch. Ik ga het morgen eerst eens proberen met het vinkje weg te halen, zonder verdere moeilijke setups.
Nog wel even een vraagje. Je zegt:
>Er zijn wel voorwaarden: je moet een managed switch hebben en deze via een PC of laptop verbinden en deze via daar configureren en een router die voorziet in IMGP snooping
Wat moet ik dan op deze managed-switch configureren. Alleeen de IGMP optie ? (en verder dus geen enkele vlans etc. (deze plaats ik dan op al de 3 plekken waar ik nu een unmanaged-switch hebt staan)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KXNIwqhE7XxtMEBK7XCXe0IH.jpg?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door petervv22 op 04-12-2020 19:48 ]
Dat is inderdaad een veel makkelijkere oplossing. Goed gevonden.
Voor nu ben ik wel even "uitgeknutseld"
Heeft iemand nu een verklaring waarom dit eerst wel zonder IGMP snooping werkte en dit nu blijkbaar wel nodig is?
Edit:
De managed switches die ik gebruik hebben IGMP snooping al standaard AAN staan,
Het enige is dat mijn router IGMP snooping standaard UIT heeft staan.
Waarom moet dit sinds een paar dagen blijkbaar AAN staan? Hoe is dit (technisch) te verklaren?
[ Voor 27% gewijzigd door technorabilia op 04-12-2020 21:41 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Volgens mij kun je alleen via een managed switch iGMP snooping doen en IPTV laten draaien en dat kun je op een managed switch instellen via de software die je op de pc installeerd. Op je router moet dat vinkje in jou geval inderdaad weg, dan kun je al testen of het via de router werkt door de Amino daar op aan te sluiten rechtstreeks. Een unmanaged switch kun je volgens mij niet configureren, die fungeert alleen om domweg het internetverkeer op meer poorten te regeelen.petervv22 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:45:
@Sjakie0101
Dit klinkt makkelijker. Ik heb de R7000 en R8000 bij iemand anders, en beide hebben een vinkje in de IGMP
(zie bijlage). Dat vinkje moet dus weg vermoed ik, zodat het niet uitgeschakeld wordt, dus Enabled.
Ik werkte verder met de Netgear GS105 ( = unmanaged), dus dat zou nog een optie zijn om die te vervangen voor een Managed-switch. Ik ga het morgen eerst eens proberen met het vinkje weg te halen, zonder verdere moeilijke setups.
Nog wel even een vraagje. Je zegt:
>Er zijn wel voorwaarden: je moet een managed switch hebben en deze via een PC of laptop verbinden en deze via daar configureren en een router die voorziet in IMGP snooping
Wat moet ik dan op deze managed-switch configureren. Alleeen de IGMP optie ? (en verder dus geen enkele vlans etc. (deze plaats ik dan op al de 3 plekken waar ik nu een unmanaged-switch hebt staan)
[Afbeelding]
Het hele VLAN verhaal slaat als kut op dirk, tenzij je iets met meer domeinen of netwerken wil binnen je netwerk.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjakie0101 op 04-12-2020 22:23 ]
Ja, Delta heeft de kanalen/zenders omgezet naar Multicastkanalen. Dat schijnt voordelen te hebben qua ontvangst.kraades schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:23:
@Sjakie0101
Dat is inderdaad een veel makkelijkere oplossing. Goed gevonden.
Voor nu ben ik wel even "uitgeknutseld"maar misschien dat ik het nog wel eens ooit weer omzet. Voorlopig ben ik er wel even klaar mee.
Heeft iemand nu een verklaring waarom dit eerst wel zonder IGMP snooping werkte en dit nu blijkbaar wel nodig is?
Edit:
Waarom moet dit sinds een paar dagen blijkbaar AAN staan? Hoe is dit (technisch) te verklaren?
Hierdoor werkt het alleen via routers en switches waarop je IMGP snooping kunt aanzetten.
Als het niet aan staat snapt je router en/of switch niet dat er een decoder is aangesloten die multicast verlangd.
Mijn opstellling:
Op poort 1 een router
Op de router een managed switch aangesloten
Op de managed switch de Amino aangesloten.
Kortom bij mij werkt het via 2 apparaten en gewoon via poort 1 zoals ik enkele dagen geleden al had gemeld.
Het multicastverhaal of IMGP snooping is wel standaard ingesteld op poort 2 van het modem, voor zover klopt wel wat anderen melden dat het op poort 2 rechtsreeks wel werkt. Maar het werkt dus ook gewoon via poort 1 met kleine aanpassingen op de router en/of switch. Maar ook als je via poort 2 weer een switch gebruikt moet het een managed switch zijn waar IMGP snooping aan moet staan.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjakie0101 op 04-12-2020 22:21 ]
Ik ga het morgenochtend testen, en laat het hier weten.
Tot mijn verbazing werkt nu alles weer zoals voorheen (router op port 1 van het "melkpak", switch aan de router, kamai aan de switch).
Dus zonder IGMP snooping op de router.
Snappen jullie het nog?
Edit:
Ik heb nu ook IGMP snooping op de switch uitgezet en het blijft werken.
Ik ben dan nu ook benieuwd of het voor @petervv22 ook weer werkt zoals voorheen?
[ Voor 36% gewijzigd door technorabilia op 04-12-2020 22:56 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Werkt hier nu ook weer via de router.kraades schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:28:
Ik kon het niet laten en heb alles weer teruggezet naar hoe het een week geleden was.
Tot mijn verbazing werkt nu alles weer zoals voorheen (router op port 1 van het "melkpak", switch aan de router, kamai aan de switch).
Dus zonder IGMP snooping op de router.
Snappen jullie het nog?
Edit:
Ik heb nu ook IGMP snooping op de switch uitgezet en het blijft werken.
Ik ben dan nu ook benieuwd of het voor @petervv22 ook weer werkt zoals voorheen?
Dus dat de modems foutief geupdate zijn bij de klanten van het nieuwe tv pakket.
Ik ben ook even benieuwd of je nu ook je snelheid qua internet haalt op poort 2 of dat dit nog steeds een geknepen poort is
Goh... net of de website Tweakers.net is of zo... heel raar!Sjakie0101 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:14:
Hier geen VLAN instellingen oid, maar waarom mensen kiezen voor dat soort moeilijke setups is mij een raadsel. Kennelijk houden sommigen alhier van knutselen.
Maar als je gewoon effe leest waar het over ging en waarom men ermee bezig was dan zou je misschien ook begrijpen dat het gewoon op dat moment ook echt daadwerkelijk nodig leek!
Er zijn unmanaged switches die het stiekem toch doen, maar gelukkig zijn het er niet al teveel, want eigenlijk hoort het niet omdat je er inderdaad geen controle over hebt.Sjakie0101 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:08:
Een unmanaged switch kun je volgens mij niet configureren, die fungeert alleen om domweg het internetverkeer op meer poorten te regeelen.
VLAN's zijn AWESOME!!!Het hele VLAN verhaal slaat als kut op dirk, tenzij je iets met meer domeinen of netwerken wil binnen je netwerk.
Je moet alleen wel weten wat je aan het doen bent en dan is er niks aan de hand!
IGMP Snooping zorgt ervoor dat het Multicast verkeer op je netwerk niet onnodig bandbreedte opvreet en sinds er zoiets als WiFi op de wereld is gekomen wordt ook die van onnodig verkeer ontlast.kraades schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:23:
@Sjakie0101
Edit:
Als je pech hebt kan een Multicast of Broadcast Storm je WiFi helemaal plat leggen namelijk!
Alle 3 alvast bedankt voor al jullie info en tips. Ik heb er een eigen WORD documentje van gemaakt, zodat ik me toch eens rustig kan gaan verdiepen in vlan 's.
ALLEMACHTIG
Alles werkt weer, zoals 2 weken geleden door het vinkje weg te halen bij 'IGMP-Proxy uitschakelen'
Ik vermoed toch dat Caiway een foutje gemaakt heeft, of onder druk van iedereen iets teruggedraaid heeft.
@kraades : je zegt >Dus zonder IGMP snooping op de router.
Je bedoelt dat je het vinkje weggehaald hebt toch, of werkt het bij jou ook als je het vinkje plaats in IGMP uitschakelen. (dat zou gek zijn toch)
Het zou fijn zijn als Caiway gewoon eerlijk is, over wat er de afgelopen dagen gebeurd is
[ Voor 4% gewijzigd door petervv22 op 05-12-2020 08:21 ]
Bij mij staat IGMP Snooping nu op de router en switch uit, maar ik kan er invullen wat ik wil en het blijft werken.
Op mijn router (Synology RT1900ac) heb ik overigens aparte instellingen voor IGMP Snooping & Proxy.
Van wat ik hierboven begrijp kan ik IGMP Snooping beter aanzetten, dus dat ga ik nog wel doen.
/f/image/9SIrJgOKoDTYWUTvxhks6nYT.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb even gewisseld naar port 2. Lijkt erop dat port 2 is geknepen op de upload.Sjakie0101 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:07:
Ik ben ook even benieuwd of je nu ook je snelheid qua internet haalt op poort 2 of dat dit nog steeds een geknepen poort is
Port 1:

Port 2:

[ Voor 37% gewijzigd door technorabilia op 05-12-2020 09:36 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Oude melkpak, poort 1 heeft weer TV en Internet met een goede upload.
Let er dan alleen wel op dat als je straks een of ander apparaat koopt dat afhankelijk is van Multicast en de boel niet werkt dat je het dan effe moet uitschakelen om te kijken of het niet daaraan ligtkraades schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:13:
Bij mij staat IGMP Snooping nu op de router en switch uit, maar ik kan er invullen wat ik wil en het blijft werken.
Op mijn router (Synology RT1900ac) heb ik overigens aparte instellingen voor IGMP Snooping & Proxy.
Van wat ik hierboven begrijp kan ik IGMP Snooping beter aanzetten, dus dat ga ik nog wel doen.
Niet alle apparatuur heeft dat namelijk echt helemaal goed voor elkaar, zowel aan de switch kant als de apparaten kant!
Een kort "voor zover ik weet" lijstje :
- Alle "slimme" speakers op het moment dat je iets erheen stuurt vanaf je telefoon/tablet of Google Chrome browser.
- Apple TV en alles wat erbij hoort.
- Google Chromecast en alles wat erbij hoort.
- Sonos kan echt een flink kreng zijn!

- Zo'n beetje alles qua networking van alle Versterker merken : Denon/Marantz, Onkyo/Pioneer, Yamaha, enz...
- Alles wat onder DLNA valt zo'n beetje...
- Maar ook sommige Printers die de driver via Multicast aanstuurt!
Dus...
Het is allemaal helaas niet zo simpel en logisch zoals het zou moeten zijn
Dit topic is gesloten.