Captains Log:
]k heb dit spel toen het uitkwam heel wat uurtjes gespeeld en bijna alle achievements gehaald. Na het lezen over de update hier het spel ook maar eens opnieuw geinstalleerd. Ik had nog een savegame van 90 uur oud maar ben vers gestart, er is nogal wat veranderd in de tussentijd. Ik ben eerst op normal gestart en ik schrok me dood van de 'lastige' starter planeten waar je op normal mee begint.
TIP: Je moet gewoon een paar keer opnieuw beginnen tot je een niet al te heftige variant tegenkomt met een grot of afdak in de buurt. Zodra je kunt schuilen laad je schild weer op en dan kun je best een hoop uithalen voor je weer moet opladen.
Nadat ik de nieuwe materialen en brandstoffen onder knie had (ik begrijp nu de klacht over het tanken hierboven wat beter) heb ik besloten om nu maar eens voor de achievement "Bereik het centrum van het heelal in Survival mode" te gaan...
Mijn eerste poging bracht me op een planeet met normale temperatuur, bijna geen straling en giftigheid. Ik kon het gewoon niet geloven. Overal stak metaal uit de grond en ook de levensvormen waren grote vliegende ballen die niet agressief waren.
Ik was er van overtuigd dat ik de jackpot had en ben dus druk met de starter quests aan de slag gegaan. Helaas bleek na een paar uur spelen dat het volledig ontbreken van ELKE vorm van carbon een groter obstakel was dan het in het begin leek.
Dus maar weer opnieuw begonnen in survival mode. Met een veel slechtere planeet. En een grot op loopafstand. Die wel alles had aan materialen om weg te komen. Ik moet zeggen dat survival mode niet makkelijk is: Overal zijn piraten en op heel wat mooie planeten zijn de sentinels hostile of frenzied.
Inmiddels ben ik de eerste starters problemen te boven en ook de freighter heb ik unlocked. Of ik ooit het centrum haal op survial mode weet ik niet maar ik moet het proberen. Iemand moet het doen.
"Ik heb dingen gezien die mensen niet zouden geloven. Aanvals schepen in brand bij de schouder van Orion. Ik zag hoe C-stralen schitterden in het donker bij de Tannhäuser-poort. Al die momenten zullen verloren gaan in de tijd, zoals tranen in de regen."
TIP: Bijna alle survival achtige games hebben een soort omgekeerde moeilijkheidsgraad, ze zijn als je begint het moeilijkst omdat je nog helemaal niets hebt. Naarmate je verder in het spel komt wordt het eigenlijk steeds makkelijker omdat je steeds meer middelen (uitrusting/apparatuur/materialen) tot je beschikking hebt.
We do what we must because we can.