Ik was in eerste instantie heel erg enthousiast over dit spel toen ik er zojuist op las op de frontpage. Echter na het bekijken van een stuk of 5-6 videos, is dat enthousiasme compleet omgeslagen in, jawel nu al, verveling. Ik heb EVE gespeeld voor een jaar of 4-5, vanaf de beta dus ik denk dat ik mijzelf redelijk hardcore doelgroep mag noemen.
Wat is (nu al) het overduidelijke probleem met die spel? Of eigenlijk problemen, ik benoem ze hier onder. Mark my words.
1) In de trailers geen spoor van lege, onbewoonbare, dorre werelden. Gaswerelden, lava-werelden, ijs-werelden, woestijn-werelden met NIKS. Leeg.
Ik weet niet precies wat ze denken te begrijpen van de menselijke psyche maar ontdekken is weten dat je waarschijnlijk niks gaat vinden, maar dan toch door geluk en doorzetting wél iets bijzonders vind. In de filmpjes wordt iig de indruk gewekt dat er _alleen_ maar werelden zijn met relatief milde condities en bestaand, multi-cellulair leven. Dat is gewoon compleet onrealistisch en haalt de hele spirit uit het 'ontdekken'. Het is gewoon een grote dierentuin geworden, meer niet. Wat is er gaver dan dat je een lange afstand hebt afgelegd, een planeet ziet in de bewoonbare regio van de zon of een grote maan draaiend rondom een gasreus...je detecteert water - yay! je detecteert organische moleculen - yay! Je vliegt naar beneden, je ziet oceanen, je ziet .....groen! Echter zodra je geland bent kom je er achter dat het groen één uniforme, dikke laag slijm is. En dat dat ook meteen de enige levensvorm op die planeet was, welke waarschijnlijk alle andere levensvormen de kiem heeft gesmoord (Want ondertussen begint je schip op te lossen in een regen van enzymen en chemische stoffen die worden uitgescheiden door dat zelfde slijm). Je rent terug, je weet net te ontsnappen..pfoeh..
2) Wel de moeite doen om een compleet nieuw periodiek systeem te ontwikkelen, maar niet om dieren te genereren die NIET op geiten lijken. In 6 trailers die ik heb gezien bijna overal geiten/bokken te zien. Argh! Sorry, dit was een complete dealbreaker voor me al bij het zien van de eerste videos. Een wereld die gewoon op een aarde-achtige planeet leek met, jawel, vrij herkenbare Stegosaurussen die samen met jawel, vrij herkenbare springbok-achtige dieren gevuld was. Dat haalde mij direct compleet uit de 'immersion'. Oh een bok! Wacht even, ik zit op een buitenaardse planeet...de kans dat ik een bok-achtig dier zou moeten tegenkomen is zo'n beetje nihiel. Behalve dat het irritant is om continue dieren te zien die lijken op Aardse dieren (dat getuigt echt van héél weinig fantasie, programmeer dan gewoon andere eigenschappen procedureel gezien, bijv. meer insectoide of baseer je op dierlijke vormen die je in de diepten van de oceaan aan treft zodat ze minder generiek zijn) is het ook gewoon zo dat je niet kunt genieten van de ontdekking van een buitenaardse planeet als je weer eens een clone van een doodgewoon aards beest ziet rondlopen.
3) Knullig systeem van 'minen' - schieten met je pew pew waterpistool laster op een object en je hebt t' "gemined" . What?! Wie heeft dat bedacht...Is het zo moeilijk om gewoon een extra tool/machine mee te nemen in je schip waarmee je kunt minen? En uberhaupt, waar laat je al die zooi want wat ik zag waren de kristallen die je "minede" half zo groot als je schip, en past er dus niks in. Please zeg me dat dingen wel proportioneel zijn (Daar lijkt het iig niet op).
4) Robots. Op buitenaardse planeten. Weg realisme, weg discovery-feeling. Als ze robots kunnen maken die slim genoeg zijn om zich door het hele universum te verspreiden, autonoom én groepsgewijs kunnen handelen bij 'overtredingen' én er is beschikking tot een soort "universele uplink "(whaat?) waar komt de arrogantie vandaan dat er dan nog een simpele mens nodig is om op het "upload species" knopje te drukken? Toch gewoon te simplistisch voor woorden?
5) Instantaan overal naar toe teleporten. Weer zo'n gamebreaker die nergens goed voor is. EVE maakte ruimtereizen en verkenning interessant en uitdagend omdat je van A naar B verplaatsen behoorlijk wat tijd en/of resources kost (ik ben dus altijd ook fel tegen latere aanpassingen geweest die het afleggen van grote afstanden te makkelijk maakten). Verder afgelegen planeten moet je gewoon véél langer over doen om te bereiken. Hoe verder je van bijv. een centraal punt af komt, hoe minder alreeds ontdekte planeten je gaat tegenkomen bijvoorbeeld. En hoe minder van die irritante robots je gaat tegenkomen (om nog een stap verder te gaan).
6) Sociale interactie. Ik zie geen enkele melding of zelfs maar hint van sociale interactie met andere spelers. Dat zou erg jammer zijn, want bijv. een spel zoals EVE (wat hier toch wel iets weg van heeft, maar dan op een andere schaal/niveau - buiten de planeten, niet op de planeten) is groot geworden door de interacties tussen mensen. En alle spanning, vriendschap en drama die dat opleverde.
Het lijkt er op dat de makers van het spel nooit een paar goede SF's er op na hebben geslagen. Sla een willekeurige jaren 80 SF pocket open en je krijgt een veel realistischer en véél gaver, spannender en uitdagender beeld van de verre toekomst waar exploratie mogelijk is. Ze hebben met de jaren 80' sfeer oppervlakkig visueel geflirt, maar niet meer dan dat.
Dit spel is Sims voor nerds. Het is simpel, oppervlakkig, repetitief (ondanks kleurtjes en uiterlijke verschillen in beestjes en landschappen). Onrealistisch. Knullig, kinderlijk. Het mist alles wat een echte Sci-Fi explorer game zou moeten hebben - en het ergste vind ik dat dit allemaal te voorkomen was. Want de technologie om een procedurele wereld te genereren is er, ze hebben alleen compleet verkeerde keuzes gemaakt om content te genereren (te veel gelijkend op 'onze' aardse content). Om werelden altijd maar bewoonbaar te tonen. Om een "shooter" achtige wereld te genereren met robots, met je laserpistooltje, met een compleet gebrek aan realistische content zoals mining apparatuur, mining schepen enz enz.
Nee, dit spel gaat een saaie flop worden - gekocht door miljoenen ongetwijfeld, dat wel. Maar het heeft compleet de plank mis geslagen waar procedureel genereren van een ontdekkingsuniversum precies om zou moeten draaien. Wat ze hadden moeten doen, aanvullend op bovenstaande, is gewoon beginnen van een centrale planeet. Vervolgens door de eerste 'rush' worden naburige sterren en hun planeten eerst in kaart gebracht. Een infrastructuur wordt aangelegd om te communiceren, robotjes gegenereerd om de orde te handhaven. En hoe verder het spel gaat, des te verder wordt er verkend - verkennen kost namelijk tijd, energie, geld, moeite. Veel lege werelden, veel werelden waar iets zou kunnen zijn maar nog (bijna) niks is. Werelden waar niks lijkt te zijn, maar opeens wél leven is, waar jij de moeite hebt gedaan verder te ontdekken/kijken waar anderen gewoon even langs zijn gevlogen en dachten "rotsige, kleine maan dat wordt niks". Een universum wat naarmate meer spelers meer tijd er in stoppen steeds meer vorm begint aan te nemen door de procedurele generatie van unieke content. Waar spelers bijdragen aan het maken van een kaart / enceclopedie van het ontdekte universum, waar je als een spinnenweb de centrale startplaneet hebt en hoe verder je naar buiten gaat hoe chaotischer en diffuser de informatie wordt. En hoe minder robots er de wet handhaven, want ook die moeten resources gebruiken en afstand afleggen. Piraat kan je dan zijn als je op verre planeten je begeeft - en zorgt dat anderen je niet lastig vallen of dat de 'lange arm der wet' greep krijgt op je zonnestelsel. Traders hebben dan ook een duidelijke functie - handelen tussen piraten en commerciële groepen van de reguliere, policed werelden.
Zo kan ik nog even verder gaan. Feit is dat ik dit spel misschien ooit een keer als try-out ga proberen, maar als de trailers me al a) vervelen b) uit m'n immersion halen c) als kinderlijk overkomen dan is de kans klein dat ik dit spel ooit ga spelen. En dat is jammer, want had de potentie om mij als sci-fi liefhebber, handelaar én ontdekker enorm aan te spreken. Maar dat heeft het dus niet gedaan, en dat komt net name omdat de makers mij en mensen zoals mij niet serieus lijken te nemen. Ik wil geen Sims-Fi-Dierentuin. Ik wil ontdekken. Hardcore. Realistisch.