Ik kan me zo geen andere bevolkingsgroep voorstellen die zo is getart met dingen als:
- Fitna
- Minder, minder!
- Cartoons
maar goed, zonder statistieken kan zoiets bevestigd noch ontkracht worden. Ik begrijp ook niet waarom dat relevant is.
Ik vind het nogal contextbepalend; het is hartstikke menselijk gedrag om je geduld op bepaald moment te verliezen. Het is net als een dat jongetje dat steeds maar wordt getreiterd, geduwd, door die ene stoere, tot ie op een dag genoeg heeft en terugvecht. Of, als je echt pech hebt en je bent de VS, dan heb je kans dat ze terugvechten met vuurwapens. Da's natuurlijk balen, en het is nooit zo dat je daarmee ineens kunt zeggen "het is hun schuld" maar je weet dat het meespeelt, dat menselijke aspect.
Dat vind ik heel relevant.
Moet er een bepaald evenwicht zijn in politici die zich toespitsen op bepaalde bevolkingsgroepen voordat het tonen van spotprenten mag?
Ik wil eigenlijk gewoon in de maatschappij een bepaald evenwicht. Dus dat we niet een bevolkingsgroep hebben die we wegzetten als tweederangs burgers (zoals Wilders dat doet). Lijkt je dat niet gezonder dan deze gepolariseerde ongein die we nu hebben?
Het gaat hier om vrijheid van meningsuiting. Het recht daarop mag door een persoon worden gebruikt,
ook als niemand anders daar op die manier gebruik van maakt.
Dat is heel zwartwit gesteld waar (zolang je 'm niet zuiver op racisme kan pakken, want we hebben genoeg wetten die de vrijheid van meningsuiting (naar mijn mening
veel te sterk) inperken), maar dan ga je voorbij aan de praktijk. Ik heb in elk geval geen greintje medelijden met Wilders als ie een keer een aanslag te verduren krijgt. Ik hoop dat het nooit gebeurt, en ik hoop dat ie geen beveiliging meer nodig heeft, maar als het mis gaat, dan heeft ie dat toch echt over zichzelf afgeroepen. Het zou grenzeloos naief zijn om dat niet in te zien.
[...]
Daar verschillen we dan in mening. Mijns inziens is beledigd raken zeer zeker wel een keuze. Het is een emotie die je zelf toelaat/opwekt net als bijvoorbeeld woede of walging. Maar goed, wat ik daar probeerde duidelijk te maken is dat jij onderscheid maakte tussen religies waarvan de volgers wel beledigd mogen raken en religies (atheisme is een religie) waarvan de volgers dat niet mogen. Daar was ik het niet mee eens.
Maar ik bepaal voor
niemand of ze wel of niet beledigd mogen raken. Iedereen mag zich beledigd voelen. Dat lijkt me ook een recht, al zal het wel niet in de wet zijn vastgelegd. Dus misschien heb me je daar verkeerd begrepen of heb ik mezelf onduidelijk uitgedrukt.
[...]
Grenzen zijn er uiteraard altijd. 'Minder, minder' ging in mijn optiek over die grens heen. Waarom? Omdat het een oproep was tot het onjuist behandelen van mensen gebaseerd op hun afkomst. Ik vind zoiets namelijk een (klein) begin van een traject dat in andere delen van de wereld geeindigd is in ethnisch zuiveren.
Voor die uitspraak wordt Wilders ook (terecht) aangepakt.
Dat proces loopt toch nog? Of ie is er voor gestraft? Ik denk hier verder hetzelfde over als jij zo te zien.
Structureel of incidenteel mensen beledigen is een mogelijkheid van vrijheid van meningsuiting. We zien het liever niet gebeuren maar om te voorkomen dat de criteria voor die vrijheid een hellend vlak wordt, moet het toegelaten worden.
Vind je dan niet dat je ook een medeverantwoordelijkheid draagt als het misgaat? Je kunt je toch niet verbergen achter de theorie dat je gelijk hebt, want we hebben een vrijheid van meningsuiting? Daar stop je geen kogels mee, dat hebben al veel teveel mensen aan den lijve ondervonden.
[...]
Ja ik vind dat er grenzen zijn. Kan Wilders te ver gaan zonder de wet te overtreden? Nee want 'te ver gaan' link ik louter en alleen aan de wet. Waarom? Omdat al het andere vanuit mijn normen en waarden pakket komt en daarvan vind ik dat ik die niet kan en mag gebruiken om de acties van anderen tegen te houden. Ik mag iets veel te ver vinden gaan en ik mag daar zelfs beledigd door raken maar, in mijn optiek, mag ik het iemand niet verbieden vanwege die redenen.
Ik denk dat je dan jammergenoeg wel vergeet dat de samenleving drijft op veel meer dan de letter van de wet. Je weet dat mensen op bepaalde manieren kunnen reageren op bepaalde zaken, maar als je daar stug geen rekening mee wil houden, dan moet je wel kampen met de mogelijke gevolgen. Hoe oneerlijk of hoe vervelend dat ook is.
En al kun je dit niet of moeilijk in een wet vastleggen, je mag er altijd een mening over hebben.

[...]
Zoals gezegd verschillen we daar in mening. Belediging is inderdaad een emotie zoals woede, walging, blijdschap, etc. Dit komt dus altijd vanuit de persoon zelf. De persoon heeft daar dan ook invloed op. Als jij vindt dat belediging iemand opgelegd kan worden en geen keuze is dan is woede dat ook.
Ja, dat is woede ook. En verdriet. Enzovoorts.

En dan gaan we redelijk snel richting het ontnemen van persoonlijke verantwoordelijkheid. We accepteren namelijk ook niet als iemand zegt "Ja hij maakte me zo boos, het is zijn schuld dat ik hem een paar stompen heb gegeven."
Nee, maar we accepteren tegelijkertijd waarschijnlijk ook niet het gedrag dat ertoe heeft geleid. Je kunt niet een kind dat gepest wordt en op gegeven moment agressief wordt straffen en de pesters er maar gewoon mee weg laten komen. Dat lijkt me ethisch bijzonder onverantwoord. En Wilders heeft de rol van zo'n pester op zich genomen. Weliswaar niet per se wettelijk strafbaar, maar daarmee wat mij betreft nog steeds medeverantwoordelijk. Alleen Wilders bepaalt wat Wilders zegt en doet.
Je zegt "Wat je daarmee [de emotie die je wordt opgelegd] doet is aan jezelf". Ik zou zeggen "Wat je met de opmerkingen/acties van iemand doet is aan jezelf".
Okee, maar dat schreef ik ook. Ik zeg ook nergens "het is het goed recht van moslims om Wilders in elkaar te slaan bij het fietsenhok" maar "ik kan me goed voorstellen dat moslims beledigd worden".
[...]
Door de jaren heen zijn er flink wat groepen aangevallen. Christendom bijvoorbeeld ligt al constant onder vuur sinds de jaren 60.
Het christendom wordt ook wel bekritiseerd, maar niet zo stelselmatig als de moslims. Hier in Nederland althans. Daarbij is het christendom echt gevestigd in Nederland, en de islam is dat veel minder.
Maargoed, Wilders trapt tegen de islam en wordt bedreigd, wie schopt er tegen Christenen aan en wordt bedreigd?
Daar gaat het, in mijn optiek, ook niet om. Het is niet zo dat er een spreekwoordelijke emmer is die tot een max mag worden gevuld. Het recht waar we het over hebben is ongelimiteerd in hoeveelheid. Je mag vanaf je geboorte tot je dood, elke dag, je mening uiten. Als jouw omgeving er voor kiest om zo rond je puberteit beledigd te raken/klaar te zijn met je mening dan mag dat prima maar het mag niet zo zijn dat je dan maar moet stoppen.
Dan kom ik weer terug op maatschappelijke verantwoordelijkheid: ik vind dat je verantwoordelijkheid draagt voor je woorden en je daden. Dat staat volledig los van wettelijke verantwoordelijkheid. Als je iemand stelselmatig gaat treiteren en hij slaat een tand uit je mond, dan vervolg je hem voor mishandeling, maar dan verdien jij ook een standje: dan had je 'm maar niet zo moeten treiteren. Dat dient geen doel. En "het recht van meningsuiting uitoefenen" is geen doel an sich.
Niet dat ik dit belangrijk vind voor de discussie maar: opdringerig? Wie kijkt er in godsnaam naar "En dan nu een programma in de zendtijd van de politieke partijen"? Als ik die zin alleen al hoor krijg ik al braakneigingen. Je hoeft het niet te bekijken.
De publieke omroep bereikt miljoenen mensen. Ik denk dat je je vergist als je denkt dat niemand het gaat zien. Ik had het daarbij ook nog over "onderhand", cumulatief: dit is nou niet bepaald de eerste uiting van Geert Wilders. Ik ben die man gewoon moe. Hij is ook altijd onsympathiek, ook naar z'n mede-kamerleden toe. Wat een nare man lijkt me dat. Maargoed, doet er verder niet toe.