Niemand beweert dit hier, of wel?
Omdat het te makkelijk is om het meteen te bestempelen als 'een gek'. Mensen die een rotsvast geloof in iets hebben en daar vervolgens naar handelen, zijn niet per se meteen geestesziek (al zou je dat in een lossere definitie wel zeggen, maar in absolute zin weten ze heel goed waar ze mee bezig zijn).
Je moet per casus bekijken wat er aan ten grondslag ligt. Als je de polls bekijkt in moslimlanden wat mensen vinden van straffen volgens de shariah als het bv gaat om de doodstraf voor homo's of apostaten, dan kun je niet meer spreken van een natie vol gekkies, dat lijkt me nogal absurd. Net zoals dat nazi's allemaal uit gekken bestond, itt aanhangers van een gevaarlijke en obscene ideologie.
En dat is wat ik al eerder probeerde te betogen, waarom wordt er meteen weggewuifd dat het niets met religie te maken heeft, zelfs als daders zelf de verzen uit de Koran quoten hun motieven? Dat doen we toch ook met die kerel die in Charleston die mensen heeft doodgeschoten?
Dit zegt ook niemand.
Heel wat mensen misbruiken hun religie, of volgen zo'n vreselijk bekrompen versie van hun religie, dat ze inderdaad behoorlijk gevaarlijk worden.
Waarschijnlijk wat jij 'zo'n bekrompen versie van hun religie' noemt, zijn de fundamentalisten die hun heilige teksten het letterlijkst interpreteren en daarmee de meest 'eerlijke' (naast de meest verschrikkelijke) versie van hun religie aanhangen. Als jij dat 'misbruiken van het geloof' noemt...
Die jongen die eergister ofzo 9 zwarten doodschoot was vast en zeker christen. Ik heb nergens gelezen dat de kerken afstand van hem moeten nemen. Ik als blanke hoef geen afstand van hem te nemen, volgens de media is het gewoon [weer] een blanke die een beetje in de war was. Net als gister [of ook al eergister?] die man die in Oostenrijk wat mensen dood reed. Zeker geen terrorist, gewoon een blanke die een beetje in de war was.
Hij heeft zich ook niet beroept op zijn geloof, hij maakte duidelijk dat hij het deed uit racistische motieven. Nogal logisch dat wij als blanke hier geen afstand van hoeven te doen, er is namelijk geen doctrine, geen teksten, geen manifesten die ik deel met die kerel waardoor ik er afstand van zou moeten doen.
En al die [christelijke!] die vandaag in Italië de straat opgingen tegen het homohuwelijk. Ik heb Wilders nog niet gehoord over hoe die "christenextremisten" de rechten van holebi's in te weg staan in Italië. En ergens vind ik het ernstiger dat in de EU zelf er nog landen zijn waar homo's door de staat gediscrimineerd worden dan dat dat gebeurd ergens duizenden kilometers verderop.
Tsja, je kunt je niet overal mee bezighouden, maar het was mooi geweest ja.
Maar goed; hier staat het nog iets beter beschreven:
http://www.huffingtonpost...lamophobia_b_3159286.htmlHow do we make sense of this? Well, the common denominator here just happens to be the elephant in the room.
In the aftermath of the Boston Marathon bombings and the foiled al Qaeda-backed plot in Toronto, the "anything but jihad" brigade is out in full force again. If the perpetrators of such attacks say they were influenced by politics, nationalism, money, video games or hip-hop, we take their answers at face value. But when they repeatedly and consistently cite their religious beliefs as their central motivation, we back off, stroke our chins and suspect that there has to be something deeper at play, a "root cause."
The taboo against criticizing religion is still so astonishingly pervasive that centuries of hard lessons haven't yet opened our eyes to what has been apparent all along: It is often religion itself, not the "distortion," "hijacking," "misrepresentation" or "politicization" of religion, that is the root cause.
Semantics matter here. As much as I have differences with the contents of Islam's canonical texts, I know that most Muslims are good, peaceful people who have barely read the Quran and seldom follow it except for the occasional cherry-picking and hearsay, much like the adherents of any other religion. Most of the 1 billion Muslims in the world (with the largest populations in Indonesia, India, Pakistan and Bangladesh) don't even understand Arabic.
I also understand that extremism in any ideology isn't a distortion of that ideology. It is an informed, steadfast adherence to its fundamentals, hence the term "fundamentalism." When you think of a left-wing extremist, do you think of a greedy capitalist? Would you imagine a right-wing extremist to be dedicated to government-funded social welfare programs? The "extremists" and strict followers of the Jain faith, which values the life of every being, including insects, don't kill more than their average co-religionists. Instead, they avoid eating foods stored overnight so as not to kill even the microorganisms that may have collected in the meantime. In a true religion of peace, the "extremists" would be nonviolent pacifists to an extreme (and perhaps annoying) degree, not the opposite.
en
But the number-one reason that terrorism is linked with Islam is not the media or "Islamophobes." It is that jihadi terrorists link themselves with Islam. Timothy McVeigh (also a terrorist by any definition of the word) didn't yell "Jesus is great!" before carrying out the Oklahoma City bombing. His brand of terrorism wasn't linked to Christianity, because it wasn't carried out in the name of it. (In contrast, the bombing of abortion clinics is terrorism universally acknowledged as being linked with Christian religious extremism.)