Okee maar welke politicus roept "minder atheïsten!", welke spotprenten die het geloof in kwestie wegzet als ware het opgezet door een pedofiel worden er op TV uitgezonden?
Het gaat er niet om of het wel of niet mag, het gaat erom dat deze groep mensen stelselmatig worden beledigd en gepest. Atheïsten worden in Nederland niet stelselmatig gepest, en Christenen ook niet. Niet op de schaal waarop moslims door alleen al Geert Wilders worden gepest.
De semantiek breng je zelf: jij maakt een onderscheid in de mensen die wel of niet beledigd kunnen worden indien ze wel of niet de aanwezigheid van een centraal poppetje in hun geloof hebben.
Huh? Beledigd zijn is niet een keuze ofzo he? Ik snap niet precies wat je hier wilt stellen.
Begrip hebben voor het beledigd voelen heb ik ook. Er op een, in mijn optiek, onjuiste manier naar handelen heb ik minder begrip voor. Het willen verbieden omdat het je beledigt is naar mijn mening onjuist handelen.
Daar ben ik het mee eens, maar vind je niet dat er grenzen zijn? Er is een verschil tussen structureel beledigen en incidenteel. Ik heb ook weleens iemand incidenteel beledigd, maar nooit structureel.
[...]
En daar komen we sowieso op een meningsverschil uit. Jij vindt dat je hem niet z'n gang moet laten gaan, ik vind van wel.
Dat is prima, jij hebt hetzelfde recht op die mening als ik. Maar ik ben wel benieuwd naar je onderbouwingen. Dus opnieuw de vraag; vind je niet dat er grenzen zijn? Kan Wilders naar jouw mening zonder de wet direct te overtreden toch te ver gaan? En zo ja: wat zou je wel te ver vinden gaan?
Dat geweld geen gepast antwoord is, daar zijn we het zo te zien snel over eens.

Maar hoeveel moslims hebben in Nederland de afgelopen jaren de wapens gegrepen? Zet dat aantal eens weg als percentage van de moslims in Nederland. Hebben we het dan over iets waar we zorgen over moeten hebben?
En zo ja: is dat omdat het over moslims gaat, of neem je Volkert v/d Graaf dan ook mee?
[...]
Dat mag jij vinden, dat mag iedereen persoonlijk vinden. Maar we moeten er voor waken dat de overheid of overheidsinstanties zulke waarde oordelen over meningen niet gaan geven.
Mee eens.
[...]
Ik geloof diep van binnen dat er geen god bestaat. Ben daar vrij zeker van. Als ik zou willen zou ik me best beledigd kunnen voelen aan kritiek daarop, maar dat wil ik niet en doe ik dan dus ook niet.
Ik geloof dat niet, dat je ervoor kan kiezen om beledigd te zijn of niet. Het is een emotie. Je kunt wel kiezen ernaar te handelen, maar ik geloof dat, als ik genoeg moeite doe, ik jou bij wijze van spreken diep kan krenken met iets. Wat je daarmee doet is dan aan jezelf.
Het gaat niet alleen om moslims. In elke groep zijn er mensen die er last van hebben dat ze snel beledigd zijn. Je hebt ook politici die beledigd zijn als je kritiek hebt op hun denkbeelden, voetbalsupporters die kritiek op hun club niet kunnen hebben, mensen die kritiek op hun stad/dorp niet kunnen hebben. Bij religieuzen en moslims in het bijzonder is dat gevoel van verongelijktheid, naar mijn ervaring, echter erg sterk aanwezig.
Maar welke andere groep wordt op dezelfde manier en met dezelfde frequentie zo aangevallen? Het is makkelijk om te zeggen: ik ben agnost, beledig me maar, en dan zal er best een of ander figuur mij gaan beledigen. Maar als dat ineens een politicus is die mensen gaat opruiën om mij het land uit te jagen, dan wordt het een ander verhaal en dan zal ik hier mijn beklag ook wel komen doen denk ik.
[...]
Het probleem met fatsoensnormen is dat er een paar zijn die iedereen wel onderschrijft, maar verder is het heel erg grijs. De een vindt iets wel fatsoenlijk, de ander niet.
Het gaat dan ook niet om de spotprenten an sich. In den beginne waren die spotprenten nog sporadisch, en dan heeft het nog zin. Nu heb ik er onderhand wel genoeg van en voelt het onderhand opdringerig aan. En ik ben nieteens moslim.
[
Voor 40% gewijzigd door
Cyphax op 11-06-2015 17:42
]