UltraSub schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:38:
Waarom blijft Apple fsaclctl weg halen bij iedere release. Het is de enige manier om betrouwbaar een photo library te sharen tussen twee users op dezelfde Mac. En nee, er is geen betere oplossing. ACL's is toch verdomme de normaalste zaak van de wereld.

Hee een bezoeker uit 2007; welkom in 2015!
Wat is fsaclctl ook alweer? Een greep uit een oude man page:
The fsaclctl command enables, disables or prints the status of Access Control List support on a given file system.
Apple vond ACLs ook de normaalste zaak en heeft dat in 10.4 geimplementeerd en met 10.5 verder uitgerold. Vanaf 10.6 werd het overal gebruikt. Wat moet je dan nog met een tool die het aan zet? Niks. En wat moet je met een tool waar je niks mee kunt? Precies, dus dat haal je dan weg.
Het aanpassen van rechten op files en dirs werd nooit met die tool gedaan maar met een tool die je daar in vrijwel iedere unix/linux voor gebruikt: chmod. En wat zegt de man page van chmod?
chmod -- change file modes or Access Control Lists
En wat je iPhoto voorbeeldje betreft:
zo moet het nu.
/edit
En wat eerder werkte, gewoon een backup van de binary terug zetten werkt in El Capitan niet meer.
Macbook-Air:sbin root# cp fsaclctl /usr/sbin/
cp: /usr/sbin/fsaclctl: Operation not permitted
Als ik nou zelfs dingen als root niet meer mag dan begin ik me toch echt te ergeren.
Dat heet
System Integrity Protection en is nieuw in El Capitan (tijdens de beta stond het bekend als rootless). Op Der Flounder staat een heel mooi uitgebreid artikel hierover:
System Integrity Protection – Adding another layer to Apple’s security model.
Leesvoer zodat je weer helemaal up to date bent met de info uit 2015:
OS X 10.11 El Capitan: The Ars Technica Review.
Nee ze hebben de default setting aangepast. Waar hij eerst standaard aan stond, staat hij nu standaard uit. De volgende stap zal dan inderdaad het weghalen van Dashboard zijn vermoed ik.
Die optie is samengevoegd met de drag lock optie. Deze optie is blijven staan waar ie stond, in de Accessibility opties onder Mouse & Trackpad. Je moet daar de knop Trackpad options hebben.
[
Voor 11% gewijzigd door
ppl op 04-10-2015 21:49
]