Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:29
Erg jammer dat XtraFinder en Totalfinder niet meer werken onder El Capitan en was benieuwd of iemand een oplossing had voor het volgende:

-Mappen bovenaan weergeven in de Finder lijstweergave
-Cut / Paste middles CMD X / CMD C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:42
Bugje :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8108870/Upsidedown.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:44
bouwe272 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:13:
[...]

Ik gebruik zelf Paragon en kreeg een dag voor de update een mail:

Because you are the registered user Paragon NTFS for Mac 12, we could offer you a free upgrade to the new version of NTFS for Mac 14 with the support of OS X 10.8-10.11 El Capitan.

IMPORTANT! If you update to the OS X 10.11 El Capitan, your current version of NTFS for Mac 12 will not work. However, NTFS for Mac 14 does not support OS X 10.5 - 10.7.

Bij mij werkt Paragon na deze nieuwe installatie gewoon weer!
Bedankt voor de informatie, bij mij was dit niet mogelijk om verscheidene redenen. Ik ben nu overgestapt naar Tuxera en dat ondersteunt ook NTFS op el capitan.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 07:41
Samplex schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:29:
Erg jammer dat XtraFinder en Totalfinder niet meer werken onder El Capitan en was benieuwd of iemand een oplossing had voor het volgende:

Commander One werkt net als Total Commander onder Windows maar met meer mogelijkheden. Werkt perfect.

Voor XtraFinder schijn je 'rootless' aan te kunnen zetten door opstarten in Recovery mode met 'csrutil disable' en dan weer gewoon opstarten, XtraFinder installeren, en weer rootless uit te zetten in recovery ('csrutil enable'. Dus eenmalig 4 reboots.
Zelf niet geprobeerd maar schijnt te werken.

[ Voor 23% gewijzigd door skatebiker op 03-10-2015 11:35 ]

Powered by Macbook Pro 2011 and Galaxy Note II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Hebben nog meer mensen een update in de Mac App Store klaar staan van iPhoto, maar die niet kunnen installeren? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
CT schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:13:

Nou dat is nogal wat.. 10,7GB foetsie op 128GB schijfje.
Als je goed kijkt zie je dat je backup gedeelte met met 22G is toegenomen. Maak je gebruik van de backup functie, dan houd je systeem ook lokaal backups bij zodat je versies terug kan gaan. Er is een commando waarmee je dit uit kunt zetten waardoor die ruimte weer vrij komt.

weet niet in hoeverre dit geld voor El Capitan.
http://osxdaily.com/2011/...backups-in-mac-os-x-lion/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Samplex schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:29:

Er is een oplossing maar daarvoor moet je de rootless wat je MAC systeembestanden beschermt uitschakelen. Ik heb het er niet voor over.

http://www.onemorething.n...k-niet-kwaadaardige-apps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

satya schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:49:
[...]
Als je goed kijkt zie je dat je backup gedeelte met met 22G is toegenomen.
Ja ik zag dat eerst ook B) maar bij nader inzien is het Megabytes en geen Gigabytes helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
kevinkrs schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:03:
[...]

Heb je niet je partitie verwijderd? El capitan zit niet zo maar aan je partities namelijk. Tevens had ik ook Windows op mijn Mac staan, en dat werkt nog prima na de upgrade.
Nee, de windows partitie zit er nog gewoon op. Alleen bootcamp doet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Sinds de update werkt het terug gaan naar de vorige pagina in safari met twee vingers klote. Ronduit niet dus. Vooral op tweakers.net is dit het geval. Vreemd.

[ Voor 18% gewijzigd door satya op 03-10-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:57
Hier geen problemen mee, zowel in Safari als in Chrome. Werkt prima.

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:07
ralphjxss schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:33:
Hebben nog meer mensen een update in de Mac App Store klaar staan van iPhoto, maar die niet kunnen installeren? :p
Yup, na een half uur zoeken kwam ik er achter dat ik ergens een iPhoto.dmg had staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Vaganzza schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 15:30:
Hier geen problemen mee, zowel in Safari als in Chrome. Werkt prima.
Wat gebeurd er als je inzoomt op de pagina (cmd+) zodat alles wat groter is? Na de update werkt dit ronduit slecht tegenover safari 8. Ook de opmaak van tweekers is naar de klote, de site wordt bij mij erg slecht getoond. Geen problemen hiermee in firefox bijvoorbeeld.

Bij andere sites is het in orde.

Busje gemeld:
BUG? Schaling funtie tweakers.net in Safari 9

[ Voor 28% gewijzigd door satya op 03-10-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
skatebiker schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:32:
Commander One werkt net als Total Commander onder Windows maar met meer mogelijkheden. Werkt perfect.
Daar zijn er inmiddels al heel veel van. Forklift, Transmit en PathFinder zijn de bekendste 3. Wel leuk dat er van Commander One ook een gratis versie is die niet kreupel is qua functionaliteit. Dat is een voordeel boven die 3 bekendste.
Voor XtraFinder schijn je 'rootless' aan te kunnen zetten door opstarten in Recovery mode met 'csrutil disable' en dan weer gewoon opstarten, XtraFinder installeren, en weer rootless uit te zetten in recovery ('csrutil enable'. Dus eenmalig 4 reboots.
Niet eenmalig, je zult deze actie iedere keer dat je (grote) updates voor OS X installeert of je PRAM zapt moeten herhalen. Buiten dat is het nou ook niet zo moeilijk om ipv cmd-v cmd-option-v aan te leren. Het is nou ook niet dat die toetsen totaal uit elkaar zitten op een toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Zijn er meer mensen met het "probleem" dat de berichten app niet op het tweede scherm wil blijven?
Ik heb/had hem altijd op mijn rechter scherm staan zodat ik makkelijk tijdens een gesprekswisseling met andere dingen door kon gaan, maar in El Capitan opent hij altijd op het hoofdscherm, wel op dezelfde plek als waar ik hem normaal op het tweede hem staan, maar dus niet op het juiste scherm, erg irritant.

Natuurlijk kan ik hem wel naar het andere scherm slepen en zolang hij aan staat blijft hij daar staan, maar als ik de app afsluit en weer opstart komt hij dus weer op het eerste scherm tevoorschijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Spike_wolf op 03-10-2015 20:10 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Hebben er meer mensen last van dat het switchen naar de space van safari (als die dus fullscreen draait) af en toe laggy is? Veeg bijvoorbeeld eens een paar keer heen en weer om het te proberen. Mijn macbook pro 15 inch retina heeft hier af en toe last van.. Yosemite was wat dat betreft soepeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

ralphjxss schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:33:
Yep. En de Mac App Store bleef maar aangeven dat er een update voor iPhoto beschikbaar was. Uiteindelijk iPhoto verwijdert want het draait toch niet onder El Capitan. En ook geen update bug meer gehad.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

hey hey, ik heb nu el capitan en nu als ik bootcamp windows heb ik op windows geen verbinding met de bluetooth apple keyboard... bij configuratie scherm bluetooth staat de keyboard er wel bij en de trackpad werkt gewoon maar de keyboard niet. onder osx wel gewoon dit heb ik pas sinds de update..
iemand een idee waar het aan kan liggen? voel me namelijk behoorlijk gehandicapt zonder keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:03
split view, eindelijk kan ik mijn venster gemakkelijk ordenen door ze te snappen langs de zijkant van mijn scherm. Het enige feature die ik echt miste bij mac os. Alhoewel... als ik zie hoe omslachtig het allemaal gebeurt en tijdrovend. De feature oogt wel mooi maar apple is vergeten dat het allerminst productief is. Bestaat er daar geen shortcut voor? En het is ook ongelooflijk irritant dat je dan automatisch in een fullscreen modus zit, want ik gebruik dat eigenlijk zelden. Dat verandert dan continu in full screen naar gewoon screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Ik had eigenlijk wel een review verwacht van Tweakers met wat benchmarks etc. Maar ik heb nog weinig kunnen vinden hierover op de frontpage. Of ik moet het gemist hebben. Ik hoor toch echt wisselende geluiden. Ik blijf nog even lekker zitten waar ik zit. Heb geen tijd voor ellende.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:57
Lekker hoor 2 dagen na de installatie van El Capitan wil mijn Macbook pro retina late 2013 niet meer aangaan. Je hoort wel de startup tune maar mijn mbpr geeft geen beeld, op een extern scherm kom ik alleen tot het loginscherm en blijft daarna op de blauwe apple achtergrond staan.
Bij opstarten + alt inhouden komt er geen recovery hd te voorschijn en bij Linux is mijn Macintosh HD wel te vinden maar niet te mounten met filesystem unknown.
Ook CMD + R wil mijn mac niet opstarten met recovery :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pina schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 23:14:
split view, eindelijk kan ik mijn venster gemakkelijk ordenen door ze te snappen langs de zijkant van mijn scherm. Het enige feature die ik echt miste bij mac os. Alhoewel... als ik zie hoe omslachtig het allemaal gebeurt en tijdrovend. De feature oogt wel mooi maar apple is vergeten dat het allerminst productief is. Bestaat er daar geen shortcut voor? En het is ook ongelooflijk irritant dat je dan automatisch in een fullscreen modus zit, want ik gebruik dat eigenlijk zelden. Dat verandert dan continu in full screen naar gewoon screen...
Divvy is hier een mooi programma voor. Gebruik het al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
O ja nog een vraag: gebruiken jullie Apache en PHP op OSX (en dan bedoel ik de bijgeleverde, dus geen LAMP of MAMP) ?
Bij mij werkt het prima alleen bij elke update (dus ook de minor updates zoals 10.11.2) wordt /etc/apache2.httpd.conf overschreven met standaardwaarden. Dus nu met El Cap ook. Geukkig had ik een backup van dat bestand teruggezet dus alles werkte weer. Dat doe ik dus bij elke update. Vreemd.

Hebben jullie hier last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Waarom blijft Apple fsaclctl weg halen bij iedere release. Het is de enige manier om betrouwbaar een photo library te sharen tussen twee users op dezelfde Mac. En nee, er is geen betere oplossing. ACL's is toch verdomme de normaalste zaak van de wereld. :(

/edit
En wat eerder werkte, gewoon een backup van de binary terug zetten werkt in El Capitan niet meer.
Macbook-Air:sbin root# cp fsaclctl /usr/sbin/
cp: /usr/sbin/fsaclctl: Operation not permitted

Als ik nou zelfs dingen als root niet meer mag dan begin ik me toch echt te ergeren.

[ Voor 36% gewijzigd door UltraSub op 04-10-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Laatst online: 22:02

GforceNL

Out of memory....

Ik heb sinds gisteren (dus niet direct na updaten) het probleem dat nadat mijn laptop uit standby komt, mijn touchpad niet meer werkt (15" Rmbp 2015).

Door het bluetooth symbool staat ook een streepje. Het enige wat ik dan kan doen is de laptop geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten...

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
skatebiker schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:35:
O ja nog een vraag: gebruiken jullie Apache en PHP op OSX (en dan bedoel ik de bijgeleverde, dus geen LAMP of MAMP) ?
Bij mij werkt het prima alleen bij elke update (dus ook de minor updates zoals 10.11.2) wordt /etc/apache2.httpd.conf overschreven met standaardwaarden. Dus nu met El Cap ook. Geukkig had ik een backup van dat bestand teruggezet dus alles werkte weer. Dat doe ik dus bij elke update. Vreemd.

Ja mijn MAMP Pro, althans Apache, doet het na het updaten naar El Cap ook niet meer. Grrr... Ik heb geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:37
skatebiker schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:35:

Terminal:

chattr +i apache2.httpd.conf
chattr -i om wijzigingen weer mogelijk te maken.

Had gisteren wel aan vaag probleem; constante inkomende netwerk traffic. Alles afgesloten, nog steeds, reboot, ook nog steeds. Netstat gaf alleen meerdere malen het IP van Apple aan (beginnend met 172.xx). Het was altijd gemiddeld rond de 3-5 KB/s. Nu heb ik het niet meer. Heeft iemand dat wel eens gehad? Denk aan iets van iCloud oid

[ Voor 20% gewijzigd door Erulezz op 04-10-2015 11:35 ]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

nou als ik jullie zo hoor blijf ik lekker even weg van el capitan voor mn imac maar ga hem wel installeren op mn macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik heb nergens last van. Draait keurig hier. En mocht het misgaan, pak ik gewoon de backup

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
Gisteren El Capitan geinstalleerd op mijn Macbook Pro.
Echter is er 1 functionaliteit die ik toch wel mis, en dat is met vier vingers naar links scrollen dat ik een extra scherm/blad had met rekenmachine, weer, coverter, systeemgegevens en allerlei andere widgets.

Is deze functionaliteit weg? Of kan/moet ik deze ergens activeren?

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Biker-mouse schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:05:
Gisteren El Capitan geinstalleerd op mijn Macbook Pro.
Echter is er 1 functionaliteit die ik toch wel mis, en dat is met vier vingers naar links scrollen dat ik een extra scherm/blad had met rekenmachine, weer, coverter, systeemgegevens en allerlei andere widgets.

Is deze functionaliteit weg? Of kan/moet ik deze ergens activeren?
Instellingen -> Mission Control -> Dashboard -> Als space

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 07:51

Famous

R 400+

Erulezz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:07:
[...]

Dank, was hier net naar op zoek :+

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Wtf ik dacht dat Dashboard eruit was gehaald. Gebruikte dat super vaak.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Tsja ze verstoppen tegenwoordig veel functies en opties. Standaardinstellingen van OSX zijn niet echt optimaal. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
CyBeR schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:36:
[...]

Veel mensen gebruiken het niet meer vermoed ik, ik heb het ook uit staan. Wat er op stond krijg ik op een andere manier wel tevoorschijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Laatst online: 17-06 00:51
[...]

Thx! :)
Was al een beetje aan het balen van de update.

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Dashboard staat al jaren al op die plek in de instellingen ;) enige verschil is dat het vinkje nu standaard uit staat. Hier ben ik het zelf niet mee oneens (gebruik dashboard niet) maar ik ben het er wel mee eens dat de standaard instellingen in OS X echt vreemd zijn. Zo staat standaard tap to click uit, en rechtermuisklik staat standaard ook uit. Wat voor mafkees heeft dat nou weer bedacht..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
Erulezz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:32:
Had gisteren wel aan vaag probleem; constante inkomende netwerk traffic. Alles afgesloten, nog steeds, reboot, ook nog steeds. Netstat gaf alleen meerdere malen het IP van Apple aan (beginnend met 172.xx). Het was altijd gemiddeld rond de 3-5 KB/s. Nu heb ik het niet meer. Heeft iemand dat wel eens gehad? Denk aan iets van iCloud oid
Heel simpel: iCloud dichtzetten. Heb ik ook gedaan. Bij nieuwe installatie zet OSX dat weer aan dus bij upgrade bij vraag over iCloud inrichten antwoorden 'later' en vervolgens als je het wel wil gebruiken dan alsnog aanzetten (maar dat krijg je dus al dat dataverkeer) of gewoon uitloggen. Dat laatste heb ik gedaan.
Ik heb zelf genoeg externe harde schijven.
En als ik iets op internet wil zetten doe ik het wel bij mijn eigen hosting provider.

Ik heb immers geen controle over wat er allemaal met die documenten op iCloud gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:31

swv

kazuka schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:25:
[...]

Office 2016 update 15.14 zou voor compatibility moeten zorgen met El Capitan. Die versie werkt in elk geval prima op mijn 10.11 GM installatie: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3088502

Voor Outlook 2016 is nog een 15.14.2 hotifx die ook een aantal El Capitan issues fixed: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3098225

Outlook 2011 schijnt nog wel een nasty bug te hebben met 10.11 waarbij Outlook geheel freezed tijdens de initiele sync met Exchange. MS werkt hiervoor aan een fix.
Maar dat neemt niet weg dat de problemen nog niet verholpen zijn. Zo erkent Microsoft http://www.computerworld....ut-lacks-eta-for-fix.html

Ik houd het in de gaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Meer mensen deze melding gehad na upgrade?
Foto's moet stoppen omdat de fotobibliotheek niet meer beschikbaar is of omdat de gegevens ervan beschadigd zijn.
Gelukkig hebben we Time Machine nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:09

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Hmm als ik de laatste paar pagina's zo lees dan laat ik EC maar even voor wat het is. Wilde het op mijn werk macbook plaatsen, maar laat ik dat maar even nog niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hEgelia
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 17:38
Zoals de meesten ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar El Capitan en de recensies zijn overwegend positief, maar ik houd m'n oude regel aan – wachten tot 10.x.1 of zelfs x.2 voordat ik de overstap maak. Er zijn welzeker buggier OS X releases geweest dan El Capitan, maar Yosemite bevalt nog prima en  houdt deze voorlopig up to date, o.a. met Safari 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:09

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ja maar ik heb op mijn macbook zelfs nog mavericks draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Laatst online: 12:53

kronolith

[EDIT]

Vandaag dan ook de update naar El Capitan gedaan en ben er tevreden over. Onder Yosemite had ik toch behoorlijk last van "lag" en "stutters" op mijn Macbook Pro Retina (eind 2014 model). Dat lijkt vooralsnog verholpen! :)

Ik heb alleen 1 puntje waar ik me aan irriteer: ik kan nergens meer de optie "3 finger drag" vinden... Is dat eruit gehaald? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hmm, iMac donderdag geüpdate naar El Capitan, en sindsdien boot hij niet meer. Geluidje komt, Applelogo en statusbalk ook maar die gaat niet vooruit (ook na een half uur niet). Safe boot lukt niet, met Recovery Mode OS X opnieuw geïnstalleerd en deed het prima, totdat ik hem uitschakelde en opnieuw wou opstarten.... zelfde verhaal! Nu dus maar weer m.b.v Recovery Mode aan de gang krijgen, en dan maar in Slaapstand laten staan totdat er een fix komt vanuit Apple.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
El Capitan (beta 10.11.1) draait hier als het zonnetje, geen problemen ondervonden tot nu toe.. nou ja soms en onverwacht strandballetje als ik schakel tussen verschillende programma's

(macbook pro 13 inch mid 2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
UltraSub schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 19:08:
Ik wil mijn snelle wakeup bij openen van de MBA weer terug. Vroeger was dat als een iPad zeg maar, tegenwoordig moet ik toch echt even wachten, en soms langer. Had ik ook al in Yosemite trouwens, maar El Capitan heeft hierin niet echt geholpen helaas. :(

code:
1
2
3
Macbook-Air:~ user$ pmset -g |grep standbydelay
 standbydelay         4200
Macbook-Air:~ user$ sudo pmset -a standbydelay 43200

Maar eens zien of dit helpt.
Perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35
sinds vandaag ook over op el capitan. Lijkt vooralsnog prima te werken op mijn oude macbook pro (2010). Overweeg toch de ssd upgrade toe te passen en hopelijk kan de macbook dan weer een jaartje of 2 mee.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
kronolith schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:42:

Ik heb alleen 1 puntje waar ik me aan irriteer: ik kan nergens meer de optie "3 finger drag" vinden... Is dat eruit gehaald? :/
He, tot je er over schreef werkte het hier nog, na het in en uitschakelen van expose met 3 vingers niet meer. Gaver wat lastig, want ik gebruik dit best wel veel.

Oplossing gevonden, de optie is verplaatst :( :
http://www.idownloadblog....-gesture-os-x-el-capitan/

[ Voor 18% gewijzigd door satya op 04-10-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

satya schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:24:
[...]

He, tot je er over schreef werkte het hier nog, na het in en uitschakelen van expose met 3 vingers niet meer. Gaver wat lastig, want ik gebruik dit best wel veel.

iemand een idee waar dit door vervangen is, ik gebruikte het ook om text te selecteren, en dat werk nu ook niet meer.
Bettertouchtool. Hiermee heb ik enkele handige trackpad shortcuts gemaakt (5vinger click = uitloggen, 4 vingerklik + UnDock = externe schijven/kaarten unmounten, 2 +1 vinger tap is page-up of down, 3+1 vinger tap = home/end page, etc.).
koentjuh1987 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:00:
sinds vandaag ook over op el capitan. Lijkt vooralsnog prima te werken op mijn oude macbook pro (2010). Overweeg toch de ssd upgrade toe te passen en hopelijk kan de macbook dan weer een jaartje of 2 mee.
Als de CPU en GPU snel genoeg zijn, waarom niet? De kosten voor een 250GB SSD zijn relatief laag tegenwoorden (€100 voor de Samsung 850 EVO) en geeft je macbook een nieuw leven :)).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:38:
Waarom blijft Apple fsaclctl weg halen bij iedere release. Het is de enige manier om betrouwbaar een photo library te sharen tussen twee users op dezelfde Mac. En nee, er is geen betere oplossing. ACL's is toch verdomme de normaalste zaak van de wereld. :(
Hee een bezoeker uit 2007; welkom in 2015! 8)

Wat is fsaclctl ook alweer? Een greep uit een oude man page:
The fsaclctl command enables, disables or prints the status of Access Control List support on a given file system.
Apple vond ACLs ook de normaalste zaak en heeft dat in 10.4 geimplementeerd en met 10.5 verder uitgerold. Vanaf 10.6 werd het overal gebruikt. Wat moet je dan nog met een tool die het aan zet? Niks. En wat moet je met een tool waar je niks mee kunt? Precies, dus dat haal je dan weg.

Het aanpassen van rechten op files en dirs werd nooit met die tool gedaan maar met een tool die je daar in vrijwel iedere unix/linux voor gebruikt: chmod. En wat zegt de man page van chmod?
chmod -- change file modes or Access Control Lists
En wat je iPhoto voorbeeldje betreft: zo moet het nu.
/edit
En wat eerder werkte, gewoon een backup van de binary terug zetten werkt in El Capitan niet meer.
Macbook-Air:sbin root# cp fsaclctl /usr/sbin/
cp: /usr/sbin/fsaclctl: Operation not permitted

Als ik nou zelfs dingen als root niet meer mag dan begin ik me toch echt te ergeren.
Dat heet System Integrity Protection en is nieuw in El Capitan (tijdens de beta stond het bekend als rootless). Op Der Flounder staat een heel mooi uitgebreid artikel hierover: System Integrity Protection – Adding another layer to Apple’s security model.

Leesvoer zodat je weer helemaal up to date bent met de info uit 2015: OS X 10.11 El Capitan: The Ars Technica Review.
CyBeR schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:36:
Nee ze hebben de default setting aangepast. Waar hij eerst standaard aan stond, staat hij nu standaard uit. De volgende stap zal dan inderdaad het weghalen van Dashboard zijn vermoed ik.
kronolith schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:42:
Die optie is samengevoegd met de drag lock optie. Deze optie is blijven staan waar ie stond, in de Accessibility opties onder Mouse & Trackpad. Je moet daar de knop Trackpad options hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 04-10-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Laatst online: 12:53

kronolith

[EDIT]

satya schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:24:
[...]

Oplossing gevonden, de optie is verplaatst :( :
http://www.idownloadblog....-gesture-os-x-el-capitan/
Ah, kijk eens aan! Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ppl schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:41:
[...]

Hee een bezoeker uit 2007; welkom in 2015! 8)

Wat is fsaclctl ook alweer? Een greep uit een oude man page:

[...]

Apple vond ACLs ook de normaalste zaak en heeft dat in 10.4 geimplementeerd en met 10.5 verder uitgerold. Vanaf 10.6 werd het overal gebruikt. Wat moet je dan nog met een tool die het aan zet? Niks. En wat moet je met een tool waar je niks mee kunt? Precies, dus dat haal je dan weg.

Het aanpassen van rechten op files en dirs werd nooit met die tool gedaan maar met een tool die je daar in vrijwel iedere unix/linux voor gebruikt: chmod. En wat zegt de man page van chmod?

[...]

En wat je iPhoto voorbeeldje betreft: zo moet het nu.

[...]

Dat heet System Integrity Protection en is nieuw in El Capitan (tijdens de beta stond het bekend als rootless). Op Der Flounder staat een heel mooi uitgebreid artikel hierover: System Integrity Protection – Adding another layer to Apple’s security model.

Leesvoer zodat je weer helemaal up to date bent met de info uit 2015: OS X 10.11 El Capitan: The Ars Technica Review.
Thanks ppl _/-\o_
Zo gefocussed op fsaclctl omdat ik altijd zo begon dat ik chmod gewoon straal vergeet. Erger nog, zo heb ik het op Yosemite ook gefixed 8)7

Ik ga verder lezen, interessant leesvoer, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• int3nz0r
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 11:47
Iemand anders net als ik deze rare bug opgemerkt in spotlight? Bij mij haalt hij vaak de eerst letter die ik type meteen weg; bijvoorbeeld cmd+space en je typt bijvoorbeeld "AppZapper" dan maakt spotlight er "ppZapper" van, waardoor hij dus niks kan vinden en maar een nutteloze Google-search uitvoert. Super vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kan sinds de update naar El Capitan geen foto's meer importeren via Picasa. Online gezocht en 'gelukkig' ben ik daar niet de enige in zoals je hier en hier kunt zien. Aangezien ik niet verwacht dat ik de enige op dit forum ben met een iMac en Picasa... wie heeft er ook dit probleem en wellicht de oplossing? Of zit deze echt in een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 20:25
Mijn eerste indruk van El Capitan was goed. Wisselen tussen spaces ging bijvoorbeeld een stuk vloeiender. Na een aantal dagen goed gewerkt te hebben met de nieuwe versie van OSX ben ik toch niet zo tevreden. Regelmatig lijkt Safari kort te hangen of niet te reageren op instructies gegeven met het trackpad.

Ook lijkt de accuduur verminderd te zijn ten opzichte van Yosemite.

Het kan zijn dat dit aan de update van Safari ligt. Deze heb ik vlak voor de installatie van OSX El Capitan geïnstalleerd. Meer mensen die dit probleem ervaren? Gaat om een Macbook Pro 13 2015 die geupdate is vanaf Yosemite.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiago
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 17:30
Sedert el capitan als ik mijn mac in sluimerstand zet en dan weer aan zet heb ik geen achtergrond, gewoon een grijs achtergrond scherm om in te loggen, is dit een gekend probleem of mis ik ergens een instellingen? Voorheen (Yosemite) als ik hem uit sluimerstand haalde kreeg ik mijn gewone achtergrond die ik ingesteld had maar dan geblurd. Alvast bedankt.

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:47
Thiago schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:06:
Sedert el capitan als ik mijn mac in sluimerstand zet en dan weer aan zet heb ik geen achtergrond, gewoon een grijs achtergrond scherm om in te loggen, is dit een gekend probleem of mis ik ergens een instellingen? Voorheen (Yosemite) als ik hem uit sluimerstand haalde kreeg ik mijn gewone achtergrond die ik ingesteld had maar dan geblurd. Alvast bedankt.
Komt denk ik omdat je transpirantie uitstaat. Zodra je dit inschakelt heb je de normale wallpaper weer bij je lockscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiago
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 17:30
kevinkrs schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:17:
[...]

Komt denk ik omdat je transpirantie uitstaat. Zodra je dit inschakelt heb je de normale wallpaper weer bij je lockscreen.
Hmmm inderdaad, heb verminder doorzichtigheid terug afgezet, en heb nu idd terug mijn achtergrond, waarvoor dank. Enkel wel spijtig dat het bij yosemite wel gewoon werkte en dat ze nu blijkbaar bij de nieuwe os het er hebben uitgehaald

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Thiago schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:20:
[...]

Hmmm inderdaad, heb verminder doorzichtigheid terug afgezet, en heb nu idd terug mijn achtergrond, waarvoor dank. Enkel wel spijtig dat het bij yosemite wel gewoon werkte en dat ze nu blijkbaar bij de nieuwe os het er hebben uitgehaald
Nu moet ik wel toegeven dat de prestaties nauwelijks nog verminderen met transpirantie aan. Dus ik zie ook niet zoveel reden meer om hem uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Kan je in Capitan nu wel dual monitor gebruiken en op 1 monitor is full size gebruiken (bijv. een video) zonder dat het andere scherm op zwart gaat (achterlijk systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:26
Bedoel je de fullscreen apps zoals het in Lion/Mountain Lion was?
In Mavericks en Yosemite was het al mogelijk om op 1 scherm een fullscreen app te draaien en tegelijkertijd de andere monitor te gebruiken. In El Capitan is dat nog steeds zo.

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

TheLion01 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:11:
Bedoel je de fullscreen apps zoals het in Lion/Mountain Lion was?
In Mavericks en Yosemite was het al mogelijk om op 1 scherm een fullscreen app te draaien en tegelijkertijd de andere monitor te gebruiken. In El Capitan is dat nog steeds zo.
Middels is het me gelukt om dat voor elkaar te krijgen in Yosimite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij mij loopt MS Office 2016 (Word) regelmatig compleet vast bij het openen van een document. Dit was bij Yosemite niet het geval. Iemand anders die dezelfde problemen ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

Bekend probleem, Microsoft is bezig met een patch om te zorgen dat office 2016 goed gaat werken.
Dit geldt ook voor outlook 2011. Daar schijnen ook problemen mee te zijn.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 07:23
Ik wil graag dingen verwijderen en dingen kopiëren vanaf mijn externe hdd, maar sinds update kan dit niet meer. Ik gebruikte onder alle vorige os, NTFS-3g en Luxera NTFS. Alleen blijkbaar werkt dat nu niet meer. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, want heb de bestanden nu nodig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:36
Voor Tuxera is er een update beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
colorsone schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 15:47:
[...]

Yup, na een half uur zoeken kwam ik er achter dat ik ergens een iPhoto.dmg had staan..
Waar heb je dit gevonden als ik vragen mag? Krijg het maar niet verwijderd :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:07
ralphjxss schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:15:
[...]

Waar heb je dit gevonden als ik vragen mag? Krijg het maar niet verwijderd :-(
Bij mij stond er een .dmg op een externe hardeschijf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neocortex-re
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08-2024
Het zal nogal schelen wellicht per apparaat maar El Capitan is in mijn geval de worst upgrade ever. Inmiddels heb ik een downgrade naar Yosemite doorgevoerd.

MBP 2011: usb audio brak, koptelefoon uitgang werkt niet, Motion 5 onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Laatst online: 21:02
Ik heb zojuist een clean install gedaan. De hoofdgebruiker ingesteld en daarnaast nog een account welke ook als beheerder is aangemerkt. Bij het afmelden zie ik wel beide gebruikers staan, maar wanneer ik opnieuw opstart staat er maar één en de gastgebruiker. Hoe kan dit?

Tevens heb ik bij dat account volgens deze methode automatisch netwerkvolumes verbinden bij het inloggen ingesteld. Daarbij heb ik verberg aangevinkt volgens de laatste stap, maar wanneer ik inlog opent hij vrolijk alles.

[ Voor 35% gewijzigd door Gait op 06-10-2015 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Ik heb plots iets raar, als ik mijn finder open krijg ik als standaard folder der afbeeldingen map en niet mijn user map ook al heb ik dat niet ingesteld. Iemand een idee hoe je dit oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt El Capitan ook gedownload na een format met CMD+R. Dus al clean install, of komt Yosemite eerst binnen en is EC een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Gait schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:40:
Ik heb zojuist een clean install gedaan. De hoofdgebruiker ingesteld en daarnaast nog een account welke ook als beheerder is aangemerkt. Bij het afmelden zie ik wel beide gebruikers staan, maar wanneer ik opnieuw opstart staat er maar één en de gastgebruiker. Hoe kan dit?

Tevens heb ik bij dat account volgens deze methode automatisch netwerkvolumes verbinden bij het inloggen ingesteld. Daarbij heb ik verberg aangevinkt volgens de laatste stap, maar wanneer ik inlog opent hij vrolijk alles.
Controleer even of bij Systeemvoorkeuren-->Beveiliging en Privacy --> Filevault alle account toegevoegd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Dat heeft inderdaad geholpen, maar nog niet dat hij alle netwerklocaties verbergd tijdens het aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPana
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-02-2022
Hallo,

sinds de update naar El Capitan heb ik een merkbare lag/fps drop als ik bijvoorbeeld de map programma's open vanuit Dock. Naar mijn idee was dit bij Yosemite niet het geval. Tevens een soortgelijk verschijnsel bij het scrollen door webpagina's, waar een hapering merkbaar is.

Ik heb een Macbook Pro Retina 15", i7 2,0 Ghz, 8Gb, 256Gb SSD Late 2013.

Iemand tips/ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
TomPana schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:16:
Hallo,

sinds de update naar El Capitan heb ik een merkbare lag/fps drop als ik bijvoorbeeld de map programma's open vanuit Dock. Naar mijn idee was dit bij Yosemite niet het geval. Tevens een soortgelijk verschijnsel bij het scrollen door webpagina's, waar een hapering merkbaar is.

Ik heb een Macbook Pro Retina 15", i7 2,0 Ghz, 8Gb, 256Gb SSD Late 2013.

Iemand tips/ideeen?
Zelfde probleem, zelfde MacBook hier. Ook bij de downloaden folder. De nieuwe macbooks die eind dit jaar uitkomen zullen hier geen last van hebben. Gewoon een kwestie van een nieuwe kopen dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:43
Het lukt mij nog steeds niet om de image te downloaden uit de AppStore.
Iedere keer krijg de melding dat ik het opnieuw moet proberen vanuit de aankopen-pagina, maar dat lukt ook niet.
Het aanpassen van de dns-instellingen helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:22:
Bekend probleem, Microsoft is bezig met een patch om te zorgen dat office 2016 goed gaat werken.
Dit geldt ook voor outlook 2011. Daar schijnen ook problemen mee te zijn.
Hopelijk komt die fix snel want fatsoenlijk werken met Office 2016 is onmogelijk sinds 10.11 en dat is echt irritant. Vandaag al 4x Powerpoint gehad die vastloopt, waardoor ik een aantal wijzigingen kwijt ben. In Excel ontbreekt regelmatig de ribbon, waardoor ik geen enkele functie kan gebruiken. En Word start regelmatig helemaal niet op. Het is ook zeer laggy ineens en de 3 Office apps slokken zo'n 2GB aan ram op. Vind het vreemd dat dit probleem er niet was op Yosemite en nu ineens wel ontstaat. Voor mijn werk wordt het steeds aantrekkelijker om toch weer de Windows laptop te gaan nemen ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 07-10-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zijn er al mensen voor hun professionele activiteiten overgestapt naar el Capitan?
Ik zit namelijk te twijfelen of het wel al 99,999% stabiel is, of dat ik beter nog een paar maanden kan wachten met upgraden totdat het dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPana
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-02-2022
kevinkrs schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:33:
[...]

Zelfde probleem, zelfde MacBook hier. Ook bij de downloaden folder. De nieuwe macbooks die eind dit jaar uitkomen zullen hier geen last van hebben. Gewoon een kwestie van een nieuwe kopen dan :p
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat onze MacBooks hier problemen mee zouden hebben. Tweakers met oudere MacBooks hier spreken van vooruitgang mbt vloeiende animaties. Naar mijn gevoel was dit bij Yosemite niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

eL_Jay schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:14:
Zijn er al mensen voor hun professionele activiteiten overgestapt naar el Capitan?
Ik zit namelijk te twijfelen of het wel al 99,999% stabiel is, of dat ik beter nog een paar maanden kan wachten met upgraden totdat het dat wel is.
Wedervraag: waarom zou je, als je OSX professioneel gebruikt, upgraden naar El Capitan?
Welke functionaliteit heb je nodig, die je nu niet hebt?
Dat zou je reden voor upgrade moeten zijn.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Oscar the Grouch schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:24:
[...]

Wedervraag: waarom zou je, als je OSX professioneel gebruikt, upgraden naar El Capitan?
De mission control/gesture lag/freezes wil ik graag vanaf. Dit schijnt bij 10.11 minder aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
TomPana schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:42:
[...]

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat onze MacBooks hier problemen mee zouden hebben. Tweakers met oudere MacBooks hier spreken van vooruitgang mbt vloeiende animaties. Naar mijn gevoel was dit bij Yosemite niet aanwezig.
Het verschil is dat de oudere macbooks geen retina scherm hebben. Het schalen van dat scherm is een zwaar proces. Op yosemite was dit niet zo erg aanwezig als nu. Het grootste probleem is dat Apple gewoon niet meer optimaliseert. Ik vind Windows het de laatste tijd een stuk beter doen. Zeker als ik naar de aankondiging van gister kijk... Die nieuwe surface tablets en laptops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:01
Ben zelf al een tijdje over op el capitan (beta's ed). En tot nu toe nog geen problemen gehad met Lightroom CC, Photoshop CC, indesign CS6, Coda (wat ik voor zover gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Oscar the Grouch schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:24:
[...]

Mwah, security updates zijn ook geen onbelangrijke reden. Apple is over het algemeen vrij snel met het loslaten van die updates voor oudere OSX versies. Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk naar de laatste OSX versie overgaan. Dat doen we hier bij onze organisatie ook met 10.000+ Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:57
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:22:
Wordt El Capitan ook gedownload na een format met CMD+R. Dus al clean install, of komt Yosemite eerst binnen en is EC een update?
Vorig jaar kwam Yosemite (al snel) na de release binnen bij een een internet restore. Mij lukte het toen niet om een 21.5" iMac te upgraden ivm corrupt filesysteem. Clean install via CMD+R werkte wel. Inmiddels draait deze iMac op El Cap, dus nog steeds vrij vaag waarom het vorig jaar niet werkte.

Dus ja.. net als bij iOS pulled Apple de vorigr OSX versie vrij snel...

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [911]
  • Laatst online: 15:28
brandsbeer schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:55:
Echter vrij snel daarna (24 /23 min over in instal) krijg ik de melding: OS X kan niet op uw computer worden geinstalleerd. Er komen geen pakketten in aanmerking voor installatie.
Opnieuw opstarten heeft geen effect.
Toen heb ik geprobeerd een nieuwe install te doen, maar ook dan krijg ik de melding:
er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie, voer dit programma opnieuw uit.
Ik heb hetzelfde probleem. HD geformatteerd (journaled) maar installeren is niet mogelijk. Gaat om een clean install vanaf een bootable USB stick. Iemand een idee?

Zeer professionele screenshot aangezien een screenshot in OS X maken natuurlijk niet mogelijk is :X

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/kbx8qp.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door [911] op 07-10-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
[911] schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 13:28:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. HD geformatteerd (journaled) maar installeren is niet mogelijk. Gaat om een clean install vanaf een bootable USB stick. Iemand een idee?

Zeer professionele screenshot aangezien een screenshot in OS X maken natuurlijk niet mogelijk is :X

[afbeelding]
https://support.apple.com/en-us/HT201361

????????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Neem aan dat hij bedoeld dat het niet kan tijdens een installatie vanaf USB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Psycho_Mantis schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:07:
[...]

Neem aan dat hij bedoeld dat het niet kan tijdens een installatie vanaf USB ;)
Dit laatste dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

Heb je de .dmg files die in de InstallESD.dmg stonden wel gekopieerd naar de root van je bootable usb disk?
Als je dat niet gedaan hebt, krijg je inderdaad de melding dat het niet geinstalleerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [911]
Het is deze handleiding die ik heb doorlopen voor het bootable maken van mijn USB stick:
http://www.macworld.com/a...itan-installer-drive.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Heeft iemand enig idee hou het kan dat tijdens het opstarten de gemounte netwerkmappen toch geopend worden terwijl ik onderstaande heb ingesteld?

Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/33f93r9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Gait schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:09:
Heeft iemand enig idee hou het kan dat tijdens het opstarten de gemounte netwerkmappen toch geopend worden terwijl ik onderstaande heb ingesteld?

[afbeelding]
Ja, die 'feature' werkt al 100 jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Oké dat is wel lekker dan ja. Is er een alternatief om mijn WHS standaard toegevoegd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Gait schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:45:
Oké dat is wel lekker dan ja. Is er een alternatief om mijn WHS standaard toegevoegd te krijgen?
Ik heb er zelf inmiddels de app Mountain voor gekocht....

http://appgineers.de/mountain/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Aghanim schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:12:
[...]

Hopelijk komt die fix snel want fatsoenlijk werken met Office 2016 is onmogelijk sinds 10.11 en dat is echt irritant. Vandaag al 4x Powerpoint gehad die vastloopt, waardoor ik een aantal wijzigingen kwijt ben. In Excel ontbreekt regelmatig de ribbon, waardoor ik geen enkele functie kan gebruiken. En Word start regelmatig helemaal niet op. Het is ook zeer laggy ineens en de 3 Office apps slokken zo'n 2GB aan ram op. Vind het vreemd dat dit probleem er niet was op Yosemite en nu ineens wel ontstaat. Voor mijn werk wordt het steeds aantrekkelijker om toch weer de Windows laptop te gaan nemen ;(
Je moet ook een beetje voorzichtig zijn met upgraden zeker als het je werk computer is. Ik wacht voorlopig nog even tot de eerste ronde bug fixen achter de rug is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:53
kevinkrs schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:45:
[...]

Het verschil is dat de oudere macbooks geen retina scherm hebben. Het schalen van dat scherm is een zwaar proces. Op yosemite was dit niet zo erg aanwezig als nu. Het grootste probleem is dat Apple gewoon niet meer optimaliseert. Ik vind Windows het de laatste tijd een stuk beter doen. Zeker als ik naar de aankondiging van gister kijk... Die nieuwe surface tablets en laptops...
Ik heb geen probleem met mijn retina MacBook Pro 13" 2015 op El Capitan. Wat doet Windows "een stuk beter"?
Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste