De beta's worden alleen uitgegeven om de software die in beta is te testen, niet of de rest daar ook op werkt. Natuurlijk levert zo'n beta je ook de gelegenheid om dat laatste ook te doen maar dat wordt vaak bemoeilijkt omdat tijdens zo'n beta fase er nog vrij veel kan veranderen. In sommige gevallen wordt functionaliteit later bijgeschakeld wat dan weer funest kan zijn voor die derde partij. Dacht ie eerst dat alles goed werkte blijkt dat na die wijziging ineens niet meer zo te zijn. Juist daarom wachten veel partijen tot de final release.
Erulezz schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:09:
Het is mij echt een raadsel waarom ze de Trackpad instelling voor three finger drag verplaatst hebben naar toegankelijkheid. Ik dacht dat ze dit eruit hebben gehaald totdat ik dit net tegenkwam in die instellingen. Zoveel simpeler om windows en applicaties te verplaatsen naar een andere plek.
Dat ze het samenvoegen snap ik maar die plek is inderdaad een rare. Het is nou niet iets wat een accessibility feature is maar domweg een muis/trackpad instelling. De logische plek voor dat soort zaken is natuurlijk de muis/trackpad in de systeemvoorkeuren.
Canaria schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:28:
System Preferences zit echt op veel punten volstrekt onlogisch in elkaar. Als je daar enigszins objectief naar kijkt, dus niet door een Apple-roze bril (al lijkt het soms wel alsof sommigen Apple-roze lenzen bij zichzelf hebben laten implanteren), kun je gewoon niet concluderen dat het allemaal zo intuïtief en eenvoudig is bij OS X.
De enige conclusie hier is dat overdrijven een kunst is. Er zullen wat onlogische dingen in zitten maar dat is onvermijdelijk. Sommige zaken hebben nou eenmaal raakvlakken met een aantal andere zaken waardoor je het ineens op veel verschillende manieren kunt of zelfs moet doen. Welke is dan de juiste? Buiten dat is logica ook nog vrij persoonlijk. Kijk alleen al naar de discussie over wat het groene knopje van een venster moet doen (zoom, maximise, fullscreen, fullscreen met dock, etc.).
Het feit dat je gewoon kunt zoeken binnen die voorkeuren maakt het al een non-issue. Het enige waar je dan nog over kunt miepen is de naamgeving van zo'n onderdeel. Pas wanneer onderdelen echt onvindbaar zijn kun je van een daadwerkelijk probleem spreken.
Probeer het volgende maar eens: waarom is wifi een onderdeel van netwerkinstellingen en bluetooth niet? Waarom zijn wifi en bluetooth niet gegroepeerd onder 1 hoofdcategorie genaamd "draadloos"? Wifi en bluetooth zijn namelijk beiden draadloos en met beiden kun je networking doen. Waarom moet ik de muis in de bluetooth instellingen pairen maar vind ik de instellingen in een andere hoofdcategorie van de systeemvoorkeuren? En als je dat dan wel zo in hebt gericht: waarom heb ik geen overzicht waar ik al mijn bluetooth devices in terugvindt?
Begin dus maar eerst eens met definiëren wat logisch is en zie hoeveel reacties je krijgt hoe onlogisch bepaalde aspecten zijn.
Ik ben eerder regel dan uitzondering

Het gaat hier om privé gebruik en Office is iets wat maar heel weinig mensen ook daadwerkelijk privé gebruiken. Zo gek veel dingen doet men privé niet met spreadsheets, wordprocessors en noem maar op. Brieven gaan tegenwoordig veelal per mail en met iets als TextEdit (wat standaard in OS X zit) kun je ook prima brieven tikken. Wil je wat spreadsheets doen voor je budgettering (waar overigens ook veel software voor bestaat) dan kan dat ook prima met andere software zoals het gratis LibreOffice of iets als Numbers (tegenwoordig gratis bij ieder iOS en OS X apparaat).
Office is iets wat voornamelijk in een zakelijke omgeving wordt gebruikt. Daar ben ik ook geen uitzondering op, sterker nog, mijn werk is vrij afhankelijk van iets als Excel.
Anyways feit is gewoon dat Apple z'n software de laatste jaren niet echt meer op orde heeft. Veel slordigheden en bugs, waar dat vroeger vééél minder het geval was. Wat dat betreft zijn de rollen van Apple vs MS een beetje omgekeerd, die laatste doet het de laatste jaren heel veel stukken beter.
Dat is het onderbuik gevoel van een select groepje mensen die dat tot op heden nog niet hebben kunnen onderbouwen met daadwerkelijk bewijs. Buiten dat vergeet men ook het pre-OS X tijdperk. Het was niet voor niets dat Apple op rand van faillissement heeft gestaan.
Maar goed, het beste advies imo is gewoon om 1 of 2 tussenreleases af te wachten. Gewoon pas updaten als versie x.1 of x.2 uit is. Dat heb ik in ieder geval geleerd in de laatste 3 jaar van mijn 6 jarig Apple-gebruik.
Dit is niet specifiek voor Apple, dit is namelijk een best practice uit de IT wereld in zijn algemeenheid en geldt daarmee ook net zo hard voor hardware. Het is alleen de vraag of dat vandaag de dag ook nog geldt. We zijn software op een andere manier gaan ontwikkelen (vroeger vooral stapsgewijs in de vorm van een waterval, tegenwoordig zo snel mogelijk in korte sprints), met andere generaties programmeertalen en het verschilt ook heel erg per soort software. De wereld is ook meer gegroeid naar een cultuur waarbij men weinig waarde aan zaken hecht maar waar men wel verwacht dat iets wat maar een paar euro kost dezelfde mogelijkheden en kwaliteit moet hebben als iets wat het 1000-voudige kost. Helaas levert het internet hier ook een negatieve bijdrage aan omdat het een heel makkelijk podium vormt om je mening op te plempen. Daardoor lijken zaken vaak veel erger dan ze in werkelijkheid zijn. Een werkwijze die vroeger alleen voorbehouden was aan o.a. kranten. Eigenlijk staan we qua ontwikkelingen op gebied van betrouwbaarheid en security al een paar decennia volledig stil. Vroegah was dus echt niet beter dan nu of andersom. Het enige verschil: we hebben nu andere mogelijkheden.
Tja, wat voor de een logisch is, is dat voor de ander niet. Maar alles moet maar instelbaar zijn en als optie worden toegevoegd. Zie hier de gevolgen daarvan. Die zoekfunctie in de voorkeuren op iOS was vroeger niet nodig omdat je het allemaal snel gevonden had. Tegenwoordig is het onmisbaar omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ergo: be careful what you wish for!