Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na een clean install alles merkbaar soepeler op een Air Mid 2011. Dat zo'n beestje dat toch nog prima trekt is geweldig.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 22:40
Ik heb hem nu gedownload maar installeren krijg ik niet voor elkaar omdat ik nergens een optie kan vinden om ook daadwerkelijk de update starten. Er staat nu enkel dat hij is gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:32

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Kijk eens onder je Applications en dan Install El Capitan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Laatst online: 14-09 22:40
Yzord schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:00:
Kijk eens onder je Applications en dan Install El Capitan?
Ah, daar staat ie dus :) Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Soms als ik wissel tussen 'spaces' dan heb ik merkbare fps drops en stottert het naar de volgende space ipv dat het lekker smooth gaat zoals gewent, dit had ik ook al met de GM en hoopte dat dit opgelost was met de final.
Heb zelfs de hele Macbook (13" Retina 2014) leeg gegooid en een schone installatie gedaan, op voorhand een NVRAM reset gedaan en al maar helaas het gedrag is hetzelfde gebleven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

Heel apart, ik had dit gedrag zelfs nog onder 10.11.1 beta..
Ik heb ook een schone install gedaan en hij is tot nu toe super smooth.. Ik heb zelf getest met 9 applicaties full screen en 5 gewone vensters met een cpu load van 80 a 90 %. En toen uiteraard op meerdere manier geswitched. Ging heerlijk smooth.

Ik ben ook wel onder indruk van photos / iCloud. Ik dacht laat ik eens geen backup pakken maar testen of het inderdaad ingezet kan worden als een backup tool. Icloud had redelijk snel eerste setup binnengehaald. (aantal fotos, albums, zelfs gezichten, en smart albums worden terug gezet).

Icloud heeft nog wel lang nodig om de thumbnails terug te zetten.. (al sinds gisteravond bezig en nog meer dan helft te gaan).

Enige wat niet juist is is je eigen indeling.. Hij gooit alles gewoon terug zonder juiste volgorde.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 01-10-2015 09:34 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 21:48
SandsOfArrakis schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 04:55:
[...]

Yep die melding heb ik al een paar dagen voordat El Capitan uitkwam. Krijg nog steeds de melding dat er een update voor iPhoto is. Maar als ik op installeren klik dan is hij niet beschikbaar.
Bij mij is het opgelost, ik had een externe hardeschijf aan mijn mac gekoppeld, daar stond iPhoto op, hierdoor kwam die update dus tevoorschijn in de Mac Appstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 21:05
De download blijft bij mij op 'wachten' en 'pauze' staan. Iemand een oplossing? Heb overigens nu de laatste beta erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
GoEV6 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:01:
De download blijft bij mij op 'wachten' en 'pauze' staan. Iemand een oplossing? Heb overigens nu de laatste beta erop staan.
In de aankopen tap met alt/option op de pauze knop drukken en dan weer opnieuw starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Alles lijkt het te doen, update duurde een minuutje of 20 ofzo. Alleen de nvidia-driver is nog niet uit blijkbaar, beetje jammer weer....

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 21:05
yesjohn schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:34:
[...]

In de aankopen tap met alt/option op de pauze knop drukken en dan weer opnieuw starten.
Idd, dank je. Moet je ook net weten zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Hebben jullie voorheen veelvuldig gebruik gemaakt van de mail app?
Waar de mailapp voorheen groepeerde op afzender en onderwerp doet deze El Capitan dat niet meer...

Nu groepeert de Mail app alleen als je daadwerkelijk beantwoordt op een mailtje. Ik heb nu tig dezelfde mails (zakelijke waarschuwingsmails) met dezelfde onderwerp onder elkaar waar het voorheen netjes gegroepeerd werd. En dan met een blauwe cijfer kon je het aantal zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 08:17
GoEV6 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:37:
[...]

Idd, dank je. Moet je ook net weten zeg :)
Ik had gisteren hetzelfde probleem. Ik moest gisteren ook zoeken :+ . Die optie zou gewoon als knop beschikbaar moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 22:24
Ik ontdek net dat het nu bij Safari morgenlijk is om Safari te laten vragen waar je download opgeslagen moet worden. Eindelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
HeatWave schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:34:
Alles lijkt het te doen, update duurde een minuutje of 20 ofzo. Alleen de nvidia-driver is nog niet uit blijkbaar, beetje jammer weer....
De Nvidia beta webdriver werkt prima in de GM versie.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hebben jullie ook nog steeds de Feedback Assistant in de final van El Capitan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:06
Volkan1984 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:19:
Hebben jullie ook nog steeds de Feedback Assistant in de final van El Capitan?
Ja ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Systeemvoorkeuren is ook flink anders, net als schijfhulp programma. Was wel even schrikken :+

Ik gebruikte mijn snelle toegang tot rekenmachine nog wel eens, iemand enig idee waar het heen gegaan is en of er goede alternatieven zijn?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Sjoerdfoto schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:37:
Systeemvoorkeuren is ook flink anders, net als schijfhulp programma. Was wel even schrikken :+

Ik gebruikte mijn snelle toegang tot rekenmachine nog wel eens, iemand enig idee waar het heen gegaan is en of er goede alternatieven zijn?
COMMAND+SPACE / 'Calc...'

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:05

Kek

3flix

RobV schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:42:
[...]

Dit.

Heb dat sinds de weken dat ik El Cap op mn mac heb staan al zo vaak gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39
Als ik update naar El Capitan, en ik besluit toch terug te willen naar Yosemite. Kan dit? Zoja, moet ik dan Yosemite downloaden in de appstore en op stick zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
Hoe heb jij El Cap geïnstalleerd? Over bèta heen of clean install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
dennis_rsb schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:47:
Als ik update naar El Capitan, en ik besluit toch terug te willen naar Yosemite. Kan dit? Zoja, moet ik dan Yosemite downloaden in de appstore en op stick zetten?
Ja en ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
En je timemachine backup is onbruikbaar. Dus als je dat wil snel beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:05

Kek

3flix

dennis_rsb schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:47:
Het kan, maar je moet dan wel alles terug zetten vanaf een time machine backup, dus eerst een backup maken, dan over gaan naar El Cap, kijken of dat was is zo niet: time machine backup van voor de upgrade terug zetten...
graag wel onderbouwen want anders gaan mensen de mist in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Ook ik heb gister avond de upgrade gedaan van Yosemite naar El Capitan maar voorheen in Yosemite had je z'n handig scherm tot je beschikking als je met 3 vingers naar links ging.. daar kon je "widgets" op plaatsen...
iedeaal vond ik dat voor onder andere buienradar O+

weet iemand of deze functie verwijderd is of hoe het heet? want ik kan het niet meer vinden in El Capitan

bedankt!

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Laatst online: 13:39
Kek schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:52:
[...]

Het kan, maar je moet dan wel alles terug zetten vanaf een time machine backup, dus eerst een backup maken, dan over gaan naar El Cap, kijken of dat was is zo niet: time machine backup van voor de upgrade terug zetten...

[...]
graag wel onderbouwen want anders gaan mensen de mist in...
Ik heb de meeste bestanden op mijn Windows pc staan, maar ik denk er idd aan om backup van belangrijke bestanden te maken. Ik moet alleen, als ik zou terug gaan, even uitvogelen hoe ik een bootable Yosemite stick maak. Maar ik wil El capitan liefst clean install, ik wil schoon beginnen. Ik weet dat je dan bij het booten een bepaalde toetscombinatie moet gebruiken, zijn er dingen waar ik nog aan moet denken? Ik heb deze macbook pas sinds Juni, en gebruik veelal mijn Windows PC en iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jawmoret schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:57:
Ook ik heb gister avond de upgrade gedaan van Yosemite naar El Capitan maar voorheen in Yosemite had je z'n handig scherm tot je beschikking als je met 3 vingers naar links ging.. daar kon je "widgets" op plaatsen...
iedeaal vond ik dat voor onder andere buienradar O+

weet iemand of deze functie verwijderd is of hoe het heet? want ik kan het niet meer vinden in El Capitan

bedankt!
Instellingen -> Mission Control -> Toon dashboard als een space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Dannydekr schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:08:
[...]

De Nvidia beta webdriver werkt prima in de GM versie.
Tnx, nog niet geprobeerd, heb geen Beta gedraaid, zal eens kijken of ik hem kan vinden :P.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:17:
[...]

Of nog sneller, via spotlight een keer dashboard starten en hij zet zelf het vinkje

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:10
Usb installatie gedaan,maar deze blijft hangen op 0 sec en de melding restart echter dat gebeurd nooit en moet ik handmatig rebooten.
Hierna is het systeem corrupt en start niet meer op, dus op aar een 2e poging

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 10:26
merlin1201 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:44:
Usb installatie gedaan,maar deze blijft hangen op 0 sec en de melding restart echter dat gebeurd nooit en moet ik handmatig rebooten.
Hierna is het systeem corrupt en start niet meer op, dus op aar een 2e poging
Hoelang heb je gewacht? Dit kan soms echt heel lang duren terwijl die staat op nog 0 seconden :) Bij de GM had ik dat ook, vanochtend bij de installatie met de final ging alles prima

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:17:
[...]

super, dankjewel! ik had ook echt niet geweten dat dat ding zo hete!

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

RobV schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:42:
[...]

Nog makkelijker:
cmd+space / 1+5
Spotlight kan ook wat rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcotd
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 10:17
Iemand al ervaring met de gehele Adobe CC collectie in El Capitan? Werkt alles goed, en wat juist (nog) niet? Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 22:35
Werkt op het eerste zicht prima. Alleen is word (office 2011) een stuk trager met opstarten nu. Daarnaast gaat afsluiten ook veel trager ineens? Op Yosemite klikte ik op zet uit en meteen was het scherm zwart en stond hij uit. Nu wordt het scherm eerst half grijzig en verdwijnt het dock half voor het scherm zwart wordt :/

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 10:50

Neus

www.zenaconsult.com

Kan je Outlook überhaupt wel draaiend houden ? Bij mij klapt Outlook 2011 er na 1-2 mee uit of loopt vast.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Werkt Fusion 8 een beetje naar behoren? Heb er al op gezocht maar krijg enkel te lezen dat ze het in fusion ondersteunen om het erin te draaien. Het lijkt me van wel, maar om zomaar je workstation om te zetten om het te testen vind ik wat minder. :)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Lothiriel schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:38:
Werkt op het eerste zicht prima. Alleen is word (office 2011) een stuk trager met opstarten nu. Daarnaast gaat afsluiten ook veel trager ineens? Op Yosemite klikte ik op zet uit en meteen was het scherm zwart en stond hij uit. Nu wordt het scherm eerst half grijzig en verdwijnt het dock half voor het scherm zwart wordt :/
Ik had dit al onder Yosemite en onder El Capitan is het alleen maar erger gevonden... ik denk dat het zo 30sec duurt voordat ie echt uit is. Opstarten gaat wel redelijk snel. Zeg redelijk want door de stomme apple laad balk is het enorm vertraagd. Onder Mavericks ging hij in 3 seconden aan (en afsluiten ook zoiets)....

Maar ja, mensen vinden het mooi he :P

Schone installatie heeft trouwens niks hierin veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 01-10-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik zet mijn mac sowieso nooit uit. Vrijwel altijd op 'sleep'.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

El Capitan draait stukken beter dan Yosemite op m'n bejaarde MBP uit 2007. In Yosemite schokte control center en ook full screen applicaties waren geen pretje. Met de nieuwe functionaliteit van control center en het dual screen gedeelte had ik verwacht dat dit niet voor mij was weggelegd, maar ik ben blij verrast met de snelheid! Zelfs de dual screen optie werkt uitstekend! Ben er tot nu toe iig erg content mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

Zo, mijn MBA13 uit 2010 is ook weer bijgewerkt. Ging allemaal niet heel snel, maar wel min of meer probleemloos. Ik merk eerlijk gezegd weinig verschil, maar ik blijf graag bij de tijd, vooral voor de veiligheid. Veel meer dan een beetje internetten doe ik er dan ook niet op en dat gaat nog steeds prima.

Wanneer komt Siri eigenlijk naar de Mac? Had toch wel leuk geweest eigenlijk, deze keer.

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 01-10-2015 16:39 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:21
Daniel_Elessar schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:44:
Werkt Fusion 8 een beetje naar behoren? Heb er al op gezocht maar krijg enkel te lezen dat ze het in fusion ondersteunen om het erin te draaien. Het lijkt me van wel, maar om zomaar je workstation om te zetten om het te testen vind ik wat minder. :)
Bij mij werkt het prima. Er is al een eerste patch uitgebracht. Ik heb 1 probleem ontdekt. Als ik met dual screen werk en dan het externe scherm ontkoppel dan krijg je een melding dat het proces onverwachts gestopt is. Na het drukken op Ok kun je vervolgens wel gewoon verder werken. Ik heb Windows 8.1 draaien als vm en mijn externe scherm aangesloten via een caldigit thunderbolt station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:10
Installatie duurde wel ff, maar nu wel over. Voor m'n gevoel is m'n 13-MBP uit 2010 een stuk sneller. Verder weinig boeiende dingen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Quakie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:59:
[...]

Ik had dit al onder Yosemite en onder El Capitan is het alleen maar erger gevonden... ik denk dat het zo 30sec duurt voordat ie echt uit is. Opstarten gaat wel redelijk snel. Zeg redelijk want door de stomme apple laad balk is het enorm vertraagd. Onder Mavericks ging hij in 3 seconden aan (en afsluiten ook zoiets)....

Maar ja, mensen vinden het mooi he :P

Schone installatie heeft trouwens niks hierin veranderd.
Opstarten gaat ook trager inderdaad... Negatieve verrassing dit. Was dan beter op Yosemite gebleven want die nieuwe functies stellen weinig voor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
Sepio schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:47:
[...]

Bij mij werkt het prima. Er is al een eerste patch uitgebracht. Ik heb 1 probleem ontdekt. Als ik met dual screen werk en dan het externe scherm ontkoppel dan krijg je een melding dat het proces onverwachts gestopt is. Na het drukken op Ok kun je vervolgens wel gewoon verder werken. Ik heb Windows 8.1 draaien als vm en mijn externe scherm aangesloten via een caldigit thunderbolt station.
Bedankt, ik heb verschillende windows vm's ook server 2008/2012 en binnenkort komt daar 2012 bij.
Volg een opleiding voor netwerkbeheer op het moment en hebben zodoende soms meerdere vm's open staan. Kan het niet permitteren dat het niet goed loopt. Heb soms al dat ik zit te zoeken naar speciale tekens, nu ken ik de meeste inmiddels wel maar toch is het soms vervelend. Maar dat is het als je als enige mac daar bent :P De rest is windows. We krijgen ook Centos maar dat is lang zo veeleisend niet.

Ik zal hem installeren en heb nog tijd genoeg om het te testen en doen :) Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Lothiriel schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:12:
[...]

Opstarten gaat ook trager inderdaad... Negatieve verrassing dit. Was dan beter op Yosemite gebleven want die nieuwe functies stellen weinig voor :(
Echt? Je merkt geen snelheidsverbeteringen? Na het opstarten zou El Capitan vloeiender aan moeten voelen.
Sowieso mag je er vanuit gaan dat er meer veranderd dan functies alleen, waardoor je systeem dus veiliger zou moeten zijn bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Quakie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:26:
[...]

Echt? Je merkt geen snelheidsverbeteringen? Na het opstarten zou El Capitan vloeiender aan moeten voelen.
Sowieso mag je er vanuit gaan dat er meer veranderd dan functies alleen, waardoor je systeem dus veiliger zou moeten zijn bijv.
Hij is pas nieuw en was dus razendsnel. Opstarten duurt nu enkele seconden langer, afsluiten ook.

De rest is ongeveer hetzelfde inderdaad, maar was al erg snel. Wifi verbindt nu wel sneller!

Security updates zijn inderdaad van belang maar die krijgt Yosemite ook nog wel een tijdje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 20:32

JTfoto

Work hard

Na een tergend langzame download heb ik nu ook El Capitan er op staan (15" late 2013 rMBP). Eerste impressie is dat het inderdaad veel vloeiender werkt dan Yosemite. Verder ook wel prettig dat de animaties wat sneller zijn, waardoor alles net wat vlotter gaat en is. Ik heb het idee dat het opstarten/afsluiten niet perse sneller of langzamer gaat, maar het draaien zelf gaat wel lekker snel nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Gaaf, in safari komen mijn bookmarks tevoorschijn als ik de muis wat langer aan de rechterkant van het scherm houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:39
Ik heb net de final uit de App-Store geinstalleerd terwijl ik daarvoor al op 10.11.1 zat, en dat is dus niet zo zinvol... :Z
Het verklaard wel waarom er geen update naar de final zichtbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Wat een verademing is El Capitan. Alle animaties lopen nu vloeiend op de iMac late 2010 :-) Zelfde geldt voor mijn MacBook Pro Retina late 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Volkan1984 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:47:
[...]

Hoe heb jij El Cap geïnstalleerd? Over bèta heen of clean install?
Ik heb een clean install gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Nu online
mprkooij schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:48:
[...]

Ik heb een clean install gedaan.
Ah ok. Grappig dat Apple de Feedback Assistant erin heeft gelaten. Vind ik eigenlijk ook wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Volkan1984 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:54:
[...]

Ah ok. Grappig dat Apple de Feedback Assistant erin heeft gelaten. Vind ik eigenlijk ook wel logisch.
Hetzelfde doet Microsoft bij Windows 10. Persoonlijk denk ik dat het erg handig is. Bijvoorbeeld als je een probleem hebt kan je het gelijk melden bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:10
Erulezz schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:57:
[...]

Hoelang heb je gewacht? Dit kan soms echt heel lang duren terwijl die staat op nog 0 seconden :) Bij de GM had ik dat ook, vanochtend bij de installatie met de final ging alles prima
Idd ik heb niet lang genoeg gewacht duurde wel 15 min voor hij verder ging.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

mprkooij schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:48:
Wat een verademing is El Capitan. Alle animaties lopen nu vloeiend op de iMac late 2010 :-) Zelfde geldt voor mijn MacBook Pro Retina late 2013.
Yup mijn 2011 15" rendert nu ook alles vlot op de IGP (1440x900, straks op extern testen) terwijl ik een 1000 tal foto's importeer in Lightroom.

Het verliep een beetje traag om te installeren en in te stellen maar een clean-install werkt heerlijk tot dus ver. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CRXDelSol schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:34:
In El Capitan zijn de vele wifi melding juist drastisch afgenomen. Heel veel mensen die al 2 jaar zeuren om de wifi verbinding, hebben toegegeven dat het nu een stuk beter gaat. Dus ik denk dat dat wel meevalt.
Dat zagen we bij al die voorgaande updates en upgrades ook. Net als de meldingen dat het ineens sinds die update/upgrade voor een ander niet meer werkt. Het grote probleem bij wifi is en blijft de enorme complexiteit waardoor het heel moeilijk is om te achterhalen waar nou de issue zit. Het is niet ongewoon dat wifi apparatuur (access points, routers) allerlei trucs toepassen om de onhebbelijkheden van velerlei clients te omzeilen. Als die clients dan weer een update/upgrade hebben gehad is dat vaak wat er stuk gaat. Geldt overigens ook voor allerlei andere settings die je op zo'n access point kunt maken.

Daarnaast worden er natuurlijk ook nog veel wifi netwerken gebruikt waarbij je moet inloggen middels een captive portal of een stukje software op de client zelf (SecureW2 is een goed voorbeeld daarvan). Ook dat moet maar net compatible zijn. Als je dat combineert met gebruikers die wel snel naar de nieuwste OS X upgraden maar niet naar de nieuwste versie van hun wifi software levert dat de fijne combinatie op van gebruikers die bij de servicedesk komen klagen dat het niet meer werkt. En tegenwoordig wordt dat natuurlijk ook op social media gezet.

Meevallen? Mwoah, de ervaring leert heel wat anders maar ik hopen doe ik wel! We gaan het zien de komende dagen.
Maartenvs schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:50:
Is het probleem van gelijktijdig bluetooth gebruiken ook bevestigd dat dit is opgelost?
Het is maar zeer de vraag of je dat wel middels software kunt oplossen. Als bluetooth lekker dicht op elkaar zitten en ze elkaar maximaal kunnen storen dan kun je de software updaten tot je een ons weegt.
Daniel_Elessar schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:44:
De officiële lezing is dat je Fusion 8 moet hebben wil je volledige support en functionaliteit hebben wanneer je El Capitan als host OS draait (dus niet in een vm maar op een echte Mac). In de praktijk is het niet nodig, Fusion 7 werkt ook prima op El Capitan. Zie verder ook de release notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 13-09 08:59

flexje

got-father

Hoopte dat het reload 'probleempje' in Mail wel opgelost zou zijn in Capitan. (elke keer rebuild/reload bij het openen van Mail).

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
@PPl, Thanks :) Ik heb 'el captain' geïnstalleerd en fusion8 werkt inderdaad prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Vanmiddag op de zaak geïnstalleerd. Fijne update. Alleen moest ik m'n Exchange account opnieuw configureren. Mission control en wat andere animaties werken een stuk vloeiender trouwens.

Nu op m'n 12" rMB installeren... alleen het downloaden gaat tergend traag. Al een paar keer gepauzeerd in de hoop op een snellere server uit te komen, maar dat lijkt weinig uit te halen. Vanmiddag ging het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 08:36
Iemand al wat WiFi performance degradatie gemerkt, heb vanmorgen op mijn werk geüpgraded zit nu thuis en de installer van El Capitan (6,x GB) wil ik kopiëren naar mijn NAS (AFP/SMB) maar waar ik normaal in 3 minuten wel 8GB overblaas is het nu 13 minuten wachten op 6GB.....

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-08 13:58
flexje schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:58:
Hoopte dat het reload 'probleempje' in Mail wel opgelost zou zijn in Capitan. (elke keer rebuild/reload bij het openen van Mail).
Nu heb ik geen beta's gedraaid, maar mijn probleem met Mail is vooral dat hij het wachtwoord van IMAP/POP niet wil pakken. Voor nu dus gauw terug naar Yosemite tot deze bug een oplossing kent...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Bij crasht Mail continue, met steeds andere errors in log file..

Met geen enkele beta versie last van gehad en schone installatie en hoppa....

Hopelijk wordt het gefixt met 10.11.1.

Nu maar webmail:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Quakie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:11:

Van Yosemite naar El Capitan geüpgraded, en Mail draait hier als een zonnetje.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK90
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:34
Vraagje: Ik heb gisteravond de download gestart, maar toen is mijn mac uitgevallen. Nu staat er in finder gepauzeerd, onder launchpad een statusbalkje die niet verder loopt en ik de app store kan ik niet op doorgaan klikken. Hoe kan ik zorgen dat hij verder gaat of alles verwijderen en zorgen dat ik opnieuw kan beginnen?

Ik heb al gezocht op El capitan in documenten en daar de download verwijderd, maar alsnog kan ik helemaal niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 19:44

Metian

Snert is vies

Jieve schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:27:
[...]

Mensen die problemen hebben me downloaden, even DNS veranderen naar die van Google (8.8.8.8).
Downloaden werkt meteen. :) :D
Held! Ben hele avond al aan het zoeken naar oplossing, terwijl het ook zo makkelijk kan wezen _/-\o_

Rupsen, Rapsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ik moet eerlijk zeggen dat Yosemite op mijn 2015 '15 high end rmbp soepeler was. Er is toch af en toe een klein beetje lag met het wisselen tussen spaces (voornamelijk als die space uit 2 split screen apps bestaat). Ongelofelijk.. Zelfs als ik de dGPU forceer.

Aan de hardware ligt het niet....

[ Voor 11% gewijzigd door blupmans op 02-10-2015 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:41
Ik had na de upgrade delen van ingaande en uitgaande mail kwijt was: gelukkig bood de timiemachine uitkomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandsbeer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 22:02
Ik kan even wat hulp gebruiken.

Net via App store de update gedownload. Mijn Imac (2009) starte daarna vanzelf opnieuw op. Tot dusver geen problemen. Echter vrij snel daarna (24 /23 min over in instal) krijg ik de melding: OS X kan niet op uw computer worden geinstalleerd. Er komen geen pakketten in aanmerking voor installatie.
Opnieuw opstarten heeft geen effect.
Toen heb ik geprobeerd een nieuwe install te doen, maar ook dan krijg ik de melding:
er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie, voer dit programma opnieuw uit.

Ik blijf dus in een loop zitten van iets fouts. Ik wil voorkomen om de HD te formateren(een back up is te lang geleden... |:( )

iemand een idee?
thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

SandsOfArrakis schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:21:
[...]

Van Yosemite naar El Capitan geüpgraded, en Mail draait hier als een zonnetje.
Ik had hetzelfde... ;) behalve bij een schone installatie, maar heb het zo te zien gefixt.

Voor diegene met hetzelfde probleem:

Het ziet er naar uit dat het komt door teveel emails in one go..

Via de webbrowser kan je in gmail onder settings, instellingen, doorsturen en IMAP je aantal berichten in IMAP folders naar beneden bij stellen..

Sinds het op 1000 staat heb ik geen problemen.. Als ik echt een oude email nodig heb ga ik wel even naar gmail in safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Laatst online: 12-09 21:21

iichel

Gazoooo

Neus schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:40:
Kan je Outlook überhaupt wel draaiend houden ? Bij mij klapt Outlook 2011 er na 1-2 mee uit of loopt vast.
Bekend probleem bij Microsoft:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3098396

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 10:50

Neus

www.zenaconsult.com

To work around this issue, run Outlook for Mac 2011 on Mac OS X Yosemite (version 10.10) or an earlier version.
Uitstekende oplossing. Of overstappen naar Office 2016, wat ik nu helaas hier op het werk moet doen voor de mensen die per ongelijk hun Mac's hebben geüpdate.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Microsoft heeft gisteren een closed beta van Office 2011 14.5.6 vrijgegeven voor aangemelde testers, die zou de crashes moeten oplossen onder El Capitan. Met een beetje geluk releasen ze die versie in de loop van volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quakie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:11:

Geen oude plugins in /Library/Mail/Bundles/ ? Bij voorgaande upgrades heb ik ook wel eens last gehad dat Mail steeds crashte, dat bleek uiteindelijk door een oude plugin to komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zou niet weten hoe oude plugins op een schone installatie moeten komen? Maar nee, geen plugins.

Tot nu toe geen crash meer gehad, nu ik de emails gelimiteerd heb tot 1000stuks.

Zie mijn vorige post (5 hierboven) voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Ik wacht denk ik nog heel even een paar weekjes. Ik twijfel over een complete clean instal. Maar dan moet ik zo ontzettend veel regelen op mijn computer wat niet weg gegooid mag worden dat ik het eigenlijk ook weer niet aandurf. ik ga eerst nog onderzoeken of er geen problemen zijn met bijvoorbeeld timemachine naar qnap etc. Adobe, Dat soort grappen.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een DIY Fusion Drive en het upgraden naar El Capitan?

Ik wil graag upgraden maar heb niet zo veel zin in veel gezeik :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:36
Heerlijke update, alles werkt weer zoals het hoort!

Alleen een vraagje, niet 10.11 specifiek, maar hoe hou ik tegen dat Gmail in de mail.app mijn 40.000 mailtjes allemaal download?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 07:41
Voor SSD heb je geen Trim Enabler meer nodig. Je kunt het nu met een simpel commando in de terminal doen. Apple ondersteunt nu ook 3de partijen SSD schijven (ik heb een Samsung 850 Pro).

Het Split Screen werkt nu ook leuk veel beter dan onder Windows of Ubuntu waar je precies moet 'mikken'.

En je kunt de menubalk automatisch laten verbergen, scheelt weer ruimte aan de bovenkant van het scherm.
Daniel_Elessar schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 21:01:
@PPl, Thanks :) Ik heb 'el captain' geïnstalleerd en fusion8 werkt inderdaad prima :)
Bij mij ook, al had ik Fusion 7 best kunnen houden.
Win 10 en Win 7 draaien prima onder El Capitan / Fusion 8.

[ Voor 39% gewijzigd door skatebiker op 02-10-2015 18:19 ]