GT-R schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:43:
Nespresso, dit systeem leek me wel wat, makkelijk in gebruik en toch best lekkere koffie. Apparaten zijn in aanschaf vrij aantrekkelijk (al varieert dat ook van 80 tot wel bijna 300 euro) de verschillen zijn me niet echt duidelijk, allen persen ze heet water door de cupjes heen. Echter kwam ik een snel rekensommetje tegen en schrok daar toch wel van, uitgaande van gemiddeld genomen 4 kopjes op een dag kom je hiermee toch al snel uit op dik 500€ per jaar aan enkel de cupjes. Alternatieve cupjes lever je direct mee in op smaak als je dat zo leest.
En kun je dus beter een abonnement nemen bij Nespresso waarmee je voor het apparaat zelf 1 euro komt te betalen.
Zo do ik het ook. Wij hebben een vrij prijzig Nespresso abonnement, 65 euro per maand. Hiervoor terug hebben wij een toestel waarmee een voor ons eenvoudig te zetten, acceptabele espresso en cappuccino te bereiden is. Dit tegoed valt niet direct zodra het abonnement eindigt, blijft inzetbaar. Wij drinken voor iets minder dan 60 euro in de maand aan Nespresso, dus verwacht circa 28 maanden koffie te drinken hiervan voor het abonnement van 24 maanden.
24 * 65 klinkt veel. Maar wanneer je dit afzet tegen enkel en alleen al de aanschafprijs voor een goede halfautomaat, dan kun je dit op dag van aanschaf al met gemak kwijt zijn.
Dan mag de koffie na aanschaf wel goedkoper zijn, maar de terugverdientijd is vele jaren. En om eerlijk te zijn, als ik kijk naar mensen met halfautomaten om mij heen, dan:
A: Gaan die apparaten eigenlijk gewoonlijk niet lang genoeg mee om de terugverdientijd te halen.
B: Is het niet zo alsof een half-automaat op zich nu ineens een geweldige espresso of cappuccino ervaring levert.
Factor A zal waarschijnlijk een onderhoudskwestie zijn. Maar dat benadrukt dan dus ook gelijk de vermoedelijke extra tijd welk je hieraan moet besteden. Zoveel van die dingen die ik binnen een jaar of 3 - 4 zie sneuvelen om mij heen.
Factor B is vaak de besparing op kwaliteit koffie. Je mag een duur toestel hebben, maar indien je voor de supermarkt merk koffie gaat, gaat het niet geweldig zijn. Wil je echt lekkere koffie, dan denk ik ook eigenlijk niet dat je ooit ook maar echt in de buurt komt van de prijs van Nespresso. Je gaat ergens toch gewoon betalen voor kwaliteit namelijk.
Vraag is daarin met name, hoeveel is het je waard, hoeveel belang hecht je eraan. Persoonlijk houd ik in ieder geval gewoon vast aan redelijk en eenvoud voor thuis, daarin voldoet Nespresso. Wil ik echt lekkere koffie, ga ik wel bij een barista langs

.