Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:43:
Ik ben van plan om een Powerline-set te kopen van 500Mbit. Ik hoorde wel van iemand dat als je ze in een verlengkabel/stekkerdoos steekt, je een groot verlies hebt. Kan iemand dit bevestigen en exacte cijfers geven?
Hangt ervan af wat nog meer op die stekkerdoos zit. Als er verder niets aan hangt kun je uitgaan van ongeveer 25% tot 30% minder snelheid door demping. Hangt er bijv een PC aan die stekkerdoos, dan halveert dat de snelheid nog eens. Wat de basissnelheid is, hangt af van je stroomnet (zowel demping door afstand en kabels als storing door andere apparaten).
Maar goed, is nergens voor nodig, vrijwel alle high-end Powerline apparaten hebben een loopthrough, een stopcontact op het apparaat zelf. Trek dus de stekkerdoos uit de muur, plaats de Powerline-adapter waar de stekkerdoos in zat en prik de stekkerdoos in de loopthrough op de powerline-adapter.
Kan iemand me ook wat meer info geven over de powerlines in het algemeen.
Dat is genoeg in eerdere posts op dit forum te vinden, zowel van mij als van anderen. In het algemeen kun je stellen dat het zelfde technologie is als WiFi met zelfde problemen (demping en interferentie) maar lastiger te voorspellen (weinig mensen kennen hun stroomnet goed genoeg om een inschatting te maken). Als je zeker een bepaalde snelheid wilt halen zonder risico op uitval is het hoe dan ook niet geschikt.