Toevallig was ik gisteren weer eens thuis wat powerline setjes aan het testen, mogelijk zelfs van zelfde type als jij hebt. "AV500" is niet een type maar een powerline standaard. Ik heb zitten kloten met TL-WPA4220 en TL-WPA4226,
Nu was ik vrolijk aan het testen en weer eens aan het constateren hoe brak powerline eigenlijk is (dat ze een "500Mbps" apparaat voorzien van 100Mb Ethernet adapter zegt al genoeg), toen opeens de prestaties halveerden op alle stopcontacten op zelfde groep. Wat was er aan de hand? M'n vriendin had in de keuken de warme kraan open gedraaid waardoor de HR CV/Combiketel aansprong. Kraan uit, ketel na paar seconden uit. Snelheid terug.
Wat later 20% vertraging. Compressor in de koelkast was aangegaan. Kwartiertje later genoeg gekoeld en uit. Vertraging weg.
Nog leuker: ik was aan het testen op zelfde verlengsnoer (moet je met powerline sowieso nooit doen) als PC van m'n vriendin waar m'n dochter achter zat. Zolang CPU idle was met hooguit beetje browsen geen last ervan. Op moment dat ze echter naar Youtube ging en daar een HD filmpje afspeelde zakte snelheid met 10%, puur doordat het afspelen van het filmpje (wat WebM encoded was, wat in software decoded moet worden) hogere CPU load veroorzaakte, waardoor de PSU meer vermogen moest leveren, wat blijkbaar stoorde op powerline
- en dit is maar een bloemlezing uit wat ik in een tweetal uur tegenkwam. Dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als iemand gaat stofzuigen of - erger - LED kerstverlichting ingeprikt wordt
Moraal: alles, maar dan ook alles wat iets met je stroomnet doet is van invloed op de snelheid en stabiliteit van powerline verbindingen
Als je op meerdere plekken in huis geprobeerd hebt en zelfde probleem ervaart, zit er dik in dat je probleem zit in de buurt van de powerline adapter bij de modem. Zit dat ding direct in de muur? Zit er in de buurt een of ander apparaat/lader wat er een paar maanden geleden niet zat? Probeer eens wat dingen daar in de buurt los te trekken en kijk wat dat doet. Als je de schuldige te pakken hebt, kijk of je het ergens anders, verder weg van de powerline apparatuur, geprikt kan worden.
Maar goed, zelfs in het beste geval ga je met deze meuk niet meer dan 93Mbps halen (want 100Mbps Ethernet), en dan heb je het over paar meter afstand over de stroomkabel. In mijn huis haal ik op zinnige afstand met die twee TP-Link sets (die op zich tot de beste powerline apparaten behoren die ik getest heb) op dezelfde groep rond de 60Mbps en op een andere groep rond de 25Mbps. Let wel dat ik in een oud appartement woon waar alle groepen van dezelfde fase getrokken worden. Als je groepen van verschillende fases komen mag je blij zijn als je überhaupt verbinding hebt (gaat eigenlijk alleen lukken als de powerline spullen ClearPath ondersteunen en dus ook signaal over aardedraad sturen naast fasedraad).
Als je het probleem niet kunt vinden of niet kunt (/mag - zo te horen ben je niet degene in huis die het voor het zeggen heeft) oplossen dan moet je alsnog naar alternatieven kijken. Als geen kabel door het huis mag kun je evt *om* het huis proberen of iets anders creatiefs
zo woonde ik ooit - in de tijd dat internet nog geen sinecure was - in studentenhuis waar geen kabel door de gang mocht. Opgelost door kabels boven het systeemplafond te leggen 
. Of je moet kijken naar andere technologieen dan powerline. Als je wel coax (TV) kabels hebt, dan zou je aan MoCA kunnen denken. Beetje duurder dan powerline, maar wel betrouwbaar en redelijk snel (170Mbps, wat je ook nagenoeg altijd haalt).