Ik wil overstappen naar Netrebel en dan moet ik ook een nieuw modem aanschaffen.
(Nu heb ik glasvezel van Rekam via Solcon en zie dat Netrebel dezelfde infrastructuur gebruikt.)
Het Rekam netwerk ondersteunt slechts circa 750 Mbps downstream en circa 500 Mbps upstream. (dat is goed voor mij, prijs omlaag en snelheid omhoog)
1) Ik dacht om een
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) aan te schaffen, iemand ervaring hiermee?
2) Ik zou graag gebruik maken van de features: IPS/IDS en DPS, dit heeft impact op de snelheid, iemand ervaring hoeveel?
3) Of hebben deze features nauwelijks waarde en is het vooral marketing en is er een betere optie? (budget 100-200 euro) Ik heb zelf ook gekeken voor MikroTik maar daar zag ik door de bomen het bos niet meer qua keuzes.
Notes:
- Ik heb nu een Fritzbox uit het jaar kruik en deze is van de provider en moet terug.
- (de Wifi komt apart via Ubiquiti access points,
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional Dat doet niet heel veel ter zaken voor de vraag, denk ik.)
- Ik heb alleen internet nodig. (geen telefoon of TV)
- VLAN wil ik wel gaan maken om gast wifi aan te bieden.
- Ik draai een Pi-Hole, Wireguard, Blue Iris, domotica (Homeseer) server op een Proxmox server.
- Ik werk thuis met GB bestanden die naar de Azure cloud geupload en gedownload worden. (daarom is hogere snelheid prettig)
- In de toekomst wil ik kijken voor een
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro maar die prijs kan ik mezelf nog niet verantwoorden.
- POE is niet nodig aangezien ik er achter een 16 poorts Netgear Switch en een 8 poorts POE Netgear Switch (voor de IP camera's) heb zitten. Waarschijnlijk zal ik voor de Access points POE injectors moeten gebruiken omdat de kabel niet rechtstreeks van uit de meterkast naar de Access points loopt, er zit nog een Switch per verdieping.