Toon posts:

24 uur van Le Mans 2015 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26

Niellie41

Ondertitel van deze gebruiker

Topicstarter

24 uur van Le Mans topic 2015

De 83e editie van de 24 uur van Le Mans verreden op 13 en 14 juni. Dit jaar zijn 168 coureurs verdeeld over de 56 auto's. Hier wordt in 24 uur, meer race kilometers gemaakt dan in een heel F1 seizoen.

De baan

Categorieën

LMP1 - Le Mans Prototype 1

De LMP1 is de snelste klasse. Deze klasse is bedoeld voor fabrieksteams en stimuleert innovatie op het gebied van techniek. Dit is terug te zien in de auto's van de fabrieksteams. Elke auto heeft een andere motor en gebruikt een andere ERS systeem. De Nissan GT-R LM is zelf voorwiel aangedreven! De auto's van Audi, Porsche, Toyota en Nissan kunnen over 1000 pk produceren bij het accelereren.

Er zijn ook een paar privateer teams, waaronder ByKolles (#4) en Rebellion Racing (#12 en #13). Vorig jaar was er nog een speciale subklasse voor privateers (LMP1-L), maar die is dit jaar weer afgeschaft. Alle LMP1 auto's rijden dus in de LMP1 klasse.

De LMP1 klasse is te herkennen aan de witte koplampen en rode number panels.
Specificaties
De teams zijn zeer vrij in de keuze van hun motor.
Porsche: V4 Turbo (benzine - RWD - 8 MJ cat.)
Audi: V6 TDI (diesel - RWD - 4 MJ cat.)
Toyota: V8 normally aspirated (benzine - RWD - 6 MJ cat.)
Nissan: V6 Twin Turbo (benzine - FWD - 2 MJ cat.)

ERS categorieën
Het principe van deze categorieën luidt: hoe meer energie per ronde teruggewonnen, hoe minder brandstof je per ronde mag gebruiken. Bijvoorbeeld: de Porsche 919 mag door zijn 8 MJ-categorie maximaal 88,5 kg benzine per uur verstoken, terwijl een vergelijkbare LMP1 in de 2MJ-categorie gelimiteerd is tot 94,3 kg/uur. Dit scheelt toch al snel een litertje of 8.

Tankinhoud
Benzine: 68.3 liter
Diesel: 54.2 liter

Minimum gewicht
870 kg voor LMP1-Hybrid
850 kg voor LMP1

LMP2 - Le Mans Prototype 2

De LMP2 klasse is bedoeld voor privateer teams en de bezetting van de drie coureurs moeten een mix zijn van professionele en amateur coureurs zijn. Er moet minimaal één coureur met een Silver of Bronze ranking zijn.

De teams kunnen een kant-en-klare chassis en motor kopen en kunnen zo gaan racen. Qua motoren zijn er 4 smaken: Nissan, Honda, Judd en Sard. Voor het chassis is er meer keus: Alpine, BR, Gibson, HPD, Ligier, Morgan Oreca en Strakka Dome

De LMP2 klasse is te herkennen aan de witte koplampen en de blauwe number panels.
Specificaties
Motor
Normally aspirated petrol: 5000cc 8 cyl. maximum
Turbo/supercharged petrol: 3200cc 6 cyl. maximum

Tankinhoud
75 liter

Minimum gewicht
900 kg

Naast beide prototype klassen zijn er ook nog twee klassen waar de auto's zijn gebaseerd op normale auto's die men ook in de winkel zou kunnen kopen, als je genoeg geld hebt. Denk hierbij aan Ferrari's, Aston Martins en Porsches.

GTE is opgedeeld in twee klassen: GTE PRO en GTE AM.

LMGTE PRO - Le Mans Grand Touring Endurance PRO

GTE PRO is bedoeld voor de professionele teams, net zoals LMP1. In deze klasse mogen alleen professionele coureurs rijden.

De GTE PRO auto's zijn te herkennen aan de gele koplampen en groene number panels.

Specificaties
Motor
Normally aspirated engines: 5500 cc maximum
Turbocharged / Supercharged engines: 4000 cc maximum.

Tankinhoud
90 liter

Minimum gewicht
1245 kg

LMGTE AM - Le Mans Grand Touring Endurance AM

In de GTE AM moet het chassis van de auto minimaal 1 jaar oud zijn. Bijvoorbeeld, Corvette kwam vorig jaar met hun nieuwe auto, de C7R. Dit jaar mag Labre Compition (AM), een trouwe Corvette klant, pas de C7R inzetten. Ook mag er maar één professionele coureur in het team zitten. De technische specificaties zijn het zelfde als GTE PRO.

De GTE AM auto's zijn te herkennen aan de gele koplampen en oranje number panels.

Data en tijden

Le Mans test
Voor elk race is er ook nog een test dag. Hier kunnen teams nog testen en moeten Le Mans rookies minimaal 10 ronden rijden om te wennen aan de baan. De test dag is dit jaar op zondag 31 mei. Radio Le Mans doet hiervan verslag (alleen audio).
Entry list test day

Resultaten sessie 1
Resultaten sessie 2

Race week
Zondag 7 juni
14:30 - 19:00: Scruteneering

Maandag 8 juni
10:00 - 18:00: Scruteneering

Woensdag 10 juni
16:00 - 20:00: Vrije training
22:00 - 00:00: Kwalificatie 1

Donderdag 11 juni
19:00 - 21:00: Kwalificatie 2
22:00 - 00:00: Kwalificatie 3

Zaterdag 13 juni
09:00 - 09:45: Warm-up
15:00 - 00:00: Race

Zondag 14 juni
00:00 - 15:00: Race

Deelnemers

Er zijn in totaal 168 deelnemers ingeschreven, verdeeld over 56 auto's. Voor een volledig overzicht van alle teams en rijders, kan je terecht bij de volgende link:
Entry list Le Mans 2015

Deelnemers uit Nederland en België
#29 - LMP2 - Pegasus Racing - Ho-Pin Tung (NLD)
#34 - LMP2 - OAK Racing - Laurens Vanthoor (BEL)
#53 - GTE AM - Riley Motorsports - Jeroen Bleekemolen (NLD)
#67 - GTE AM - Team AAI - Xavier Maassen (NLD)

To-do
- Overzicht uitbreiden met suggesties.

Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter

Hoe kan ik de race kijken?

Er zijn verschillende manieren om de race te kijken. Op TV heb je RTL 7 en Eurosport (1 & 2). Via internet zijn er ook een paar alternatieven om geen moment van deze race te missen.
De onderstaande lijst, zal worden uitgebreid of aangepast wanneer er meer informatie is.

RTL 7
De 24 uur van Le Mans is op 13 en 14 juni uitgebreid te zien bij RTL 7. Daarnaast zal de race ook geheel online te volgen zijn via een livestream en een liveblog op de website www.rtlgp.nl, waar gedurende de race ook 24 uur lang de laatste nieuwsupdates te lezen zullen zijn. Het commentaar bij de race is in handen van een team deskundigen en oud-coureurs, waaronder Allard Kalff en voormalig winnaar Jan Lammers.
bron

Eurosport
Ook dit jaar zal Eurosport de race in zijn geheel uitzenden, verdeeld over de twee zenders. Als je geen Eurosport 2 hebt, zal je delen van de race missen.

Eurosport Player - eurosportplayer.nl
Een alternatief voor Eurosport is de Eurosport Player. Dit is een HD streaming dienst van Eurosport waar zij verschillende evenementen op uitzenden. Hier heeft de gebruiker de keuze om van audiospoor te wisselen (bijv. Engels en Nederlands) of zelfs uit te zetten.

Eurosport Player heeft twee abonnementen: Discovery en Super Fan.
Super Fan abonnement kost €4,99, maar heeft een minimale termijn van 12 maanden.
Het Discovery abonnement is daardoor geschikt wanneer je alleen Le Mans wilt kijken. Deze kost €6,99 per maand, maar is wel per maand opzegbaar. Je kan dus het abonnement voor één maand afsluiten en meteen weer opzeggen.

FIA WEC - fiawec.com
Sinds vorig jaar moet er voor de streams van het WEC worden betaald. Dit seizoen hoef je maar één keer te betalen voor deze service en kan de race op verschillende apparaten bekijken. Je kan tot 5 apparaten tegelijk gebruiken.

De stream via WEC is in HD kwaliteit en heeft het commentaar van Radio Le Mans inbegrepen. Dit was in ieder het geval voor de eerste twee races van het seizoen. Op Le Mans zitten de rechten soms anders, het is dus nog even wachten op bevestiging van WEC of Radio Le Mans.

Er zijn verschillende abonnementen:
Hele seizoen (incl. Le Mans): €29,99
Hele seizoen (excl. Le Mans): €19,99
Losse race: €4,99
Alleen Le Mans: €9,99

Helaas is er niet de mogelijkheid om een race terug te kijken.

Radio Le Mans - radiolemans.com
Radio Le Mans is hét geluid van endurance racing. Zij doen voortreffelijk verslag van elke race die zij doen. Zoals de naam doet vermoeden, doen zij alleen radioverslag van de race maar het is zeker de moeite waard om te luisteren.

Spotter guide

Andy Blackmore maakt heel mooie spotter guides die heel veel gebruikt worden door commentatoren, teams en fans. Zo heb je een mooi overzicht van wie in welke auto rijdt.
De spotter guide kan je downloaden op spotterguides.com.

Le Mans handboek

Voor degenen die naar Le Mans gaat. Club Arnage heeft een handboek online staan waar heel veel praktische informatie in staat.
Club Aranage Guide to the 24 hours of Le Mans

[Voor 107% gewijzigd door Niellie41 op 20-05-2015 23:13]

Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Er is nog het een en ander te doen aan de TS, maar het is grotendeels klaar. Zoals je kan zien onderaan de TS, ga ik nog een overzicht maken hoe en waar je de race kan kijken.

Als er informatie fout is of je mist nog wat anders, laat het me weten. :)

[Voor 18% gewijzigd door Niellie41 op 14-05-2015 22:09]

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Hij staat weer in de agenda. Een paar jaar terug heb ik een goed stuk meegekeken en dat was toch wel een gave ervaring, met name omdat het vooraan erg spannend was.

Persuader of bytes.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
Is het een beetje interessant om tussendoor te kijken? Of enkel start? De finish zal meestal ook wel niet spannend zijn?

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
trix0r schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:10:
Is het een beetje interessant om tussendoor te kijken? Of enkel start? De finish zal meestal ook wel niet spannend zijn?
Dit seizoen zijn de races van 6 uur spannend geweest van start tot finish. Ik verwacht hier hetzelfde maar dan de hele 24 uur, als de auto's heel blijven.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

trix0r schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:10:
Dat hangt uiteraard van wat er gebeurt af. Doorgaans gebeuren er wat meer dingen rond de schemering en zonsopkomst vanwege de veranderende lichtomstandigheden en vermoeidheid, maar de vorige keer reden een paar Audi's stuk die toen halsoverkop weer in elkaar gesleuteld moesten worden. Die heroïsche inzet van monteurs die ook al dagen niet fatsoenlijk geslapen hebben maakt het voor mij juist zo interessant. Op een gegeven moment gaat het niet meer alleen maar over techniek, maar juist ook over mensen, hun kwaliteiten en hun tekortkomingen.

Qua racen, als in, strakke inhaalacties en dat soort werk zie je bij Le Mans wat minder gebeuren.

Persuader of bytes.

• Anoniem: 601896
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Doet acteur Patrick Dempsey mee met z'n team?

Ondanks zijn zeer magere prestaties, is het de enige coureur die ik mij herinner van voorgaand jaar.

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Anoniem: 601896 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:23:

Ondanks zijn zeer magere prestaties, is het de enige coureur die ik mij herinner van voorgaand jaar.
Ja. Hij rijdt in de #77 Porsche samen met Patrick Long en Marco Seefried.

Nissan heeft net een infographic over hun auto geplaatst op Twitter.

[Voor 18% gewijzigd door Niellie41 op 14-05-2015 22:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:25
Anoniem: 601896 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:23:

Jep. En dit seizoen doet hij alle wedstrijden zelfs mee uit de WEC. Dus hij heeft de 6h van Silverstone & 6h van Spa ook gereden.
Vorige jaar was hij alleen Le Mans.

Zoals hij zelf zei in een interview: "Ik wil bekend staan als een coureur die wel eens acteert, niet andersom".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:21
De meesten zullen ze al wel gezien hebben maar Truth in 24 en Truth in 24 II, Every second counts zijn twee goede opwarmers voor Le Mans.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ithric
  • Laatst online: 17:41
Dit jaar zijn de races echt leuk en close vooral (alleen finish niet altijd), ga zeker weer meerdere uren kijken.

Verheug me er nu al op.

(Mooie begin post Niel.)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Ik ga ook proberen zo veel mogelijk te volgen, ben erg benieuwd naar hoe Nissan het gaat doen met hun terugkeer, die auto is iig behoorlijk vernieuwend, maar dan is het natuurlijk de vraag hoe dat gaat uitpakken.

Is er nog een Garage 56 deelnemer of niet dit jaar? Ik lees over meerdere projecten en ideeën, maar ook dat ie dit jaar niet door gaat.

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:47

Rivanov

Apple freak

Ik ga het sowieso weer zoveel mogelijk volgen. Morgen alvast een mooie 'opwarmer' met de 24 uur van Nurburgring. :)

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryur
VasZaitsev schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:24:
Is er nog een Garage 56 deelnemer of niet dit jaar? Ik lees over meerdere projecten en ideeën, maar ook dat ie dit jaar niet door gaat.
Dit jaar niet. Volgend jaar zeker wel, volgens mij een project van TU Delft met Jan Lammers (of dat is in 2017).

Je zou bijna de Nissan LMP1 als Garage 56 deelnemer kunnen zien ;)

[Voor 8% gewijzigd door Ryur op 15-05-2015 22:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, zo kun je het inderdaad zien ja, ik meen ook gelezen te hebben dat die Nissan de achteras aangedreven heeft met elektromotoren, zodat ze dus af en toe, waarschijnlijk vooral in bochten, vierwielaandrijving hebben, welke niet gelimiteerd is tot een bepaalde snelheid.

Elektro op de voorwielen zou begrenst zijn op 120kmh ofzoiets, en op Le Mans zijn er niet heel veel plekken waar je dat rijdt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vooralsnog is het zo dat elektro motoren pas gebruikt mogen worden als de snelheid boven de 120 ligt. Dat is langs de baan ook te zien. De voertuigen worden bij een bepaalde snelheid opeens afgeschoten.

Ik begreep dat Nissan hun hybride systeem aan de kant hebben gezet. Teveel warmte ontwikkeling.
Ik denk dat Nissan er helemaal niks van gaat bakken. Ze kiezen voor FWD maar leggen nergens uit waarom. Het idee is leuk maar de uitwerken is waar het om draait.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Het was zo dat de Audi de ERS energie pas vanaf 120 kmh tot zijn beschikking had omdat ze deze energie op de voorwielen deden en dus zo een 4WD auto hadden bij het accelereren. Toyota deed (of doet) dit op de achterwielen en had die beperking hierdoor niet.
Dit was een paar jaar geleden in ieder geval zo. Geen idee hoe de regels nu precies zijn en welk team de ERS energie waar inzet.

Volgens mij zijn deze regels mbt 120 kmh inmiddels veranderd. Op Silverstone vlogen de Audi's er direct vandoor na een Full Course Yellow (Code 60), maar de Toyota niet omdat de batterij niet volledig was opgeladen.

[Voor 22% gewijzigd door Niellie41 op 15-05-2015 23:46]

• thijmennabuurs
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2022
Heb er ook weer zin in om een nachtje door te halen hiervoor ☺ al helemaal na die super spannende wec races!

Zit alleen te twijfelen tussen rtl 7 of de wec app. Heb voor alle 6 uur races een abbo bij de app maar voor le mans (nog) niet.

Twitch.tv iRacing Profiel Website

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-05 17:18
Hoe bedoel je via de app? Ik zet het op de pc aan, hdmi kabel naar de huiskamer tv en lekker vanaf de bank in HD zonder reclame kijken. En natuurlijk radio le mans. Nederlands commentaar is nooit zo super. En als Allard er is dan gaat het nergens meer over. Zwaar irritante discussies die hij voert, hij weet er te weinig over en roept maar wat als er iets gebeurt. Maar ben volgens mij niet de enige die er zo over denkt >:)

Is er al een anti Allard Kalff Facebook pagina? :+

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-06 19:03
Streskip schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 07:32:
Hoe bedoel je via de app? Ik zet het op de pc aan, hdmi kabel naar de huiskamer tv en lekker vanaf de bank in HD zonder reclame kijken. En natuurlijk radio le mans. Nederlands commentaar is nooit zo super. En als Allard er is dan gaat het nergens meer over. Zwaar irritante discussies die hij voert, hij weet er te weinig over en roept maar wat als er iets gebeurt. Maar ben volgens mij niet de enige die er zo over denkt >:)

Ieder zijn smaak, ik vermaak me prima als ik op RTL7 naar Le Mans kijk.
Sowieso hou ik niet zo van de hype dat alles wat Nederlands commentaar geeft dat het automatisch slecht is, ongeacht de sport.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Ik ga via de WEC app kijken.
Lekker Ventje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 08:29:
[...]

Sowieso hou ik niet zo van de hype dat alles wat Nederlands commentaar geeft dat het automatisch slecht is, ongeacht de sport.
Slecht niet, maar de mannen (en vrouw) van Radio Le Mans geven het beste commentaar voor endurance racen.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:47

Rivanov

Apple freak

Eurosport zend toch ook 24 uur uit?

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• Streskip
Lekker Ventje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 08:29:
[...]

True that. Heb het alleen over Allard :9 En vergeleken met RLM is het gewoon een stuk minder. Heerlijk commentaar :)

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 17:59
Heel veel zin in dit weekend, gaan we nog een irc channeltje opzetten voor kijkende tweakers?

Tadaaa

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Streskip schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 07:32:

Dat Radio Le Mans beter is: eens
Dat Allard Kalff soms een ietwat irritante manier van praten heeft: eens
Maar dat hij er te weinig van weet is imho niet waar. Ik vind hem in dat opzicht altijd juist wel een interessante commentator. Hij is zelf een ex-coureur, maar kent ook veel mensen in die wereld en heeft in het verleden volgens mij zelfs heel verdienstelijk Engels commentaar gegeven samen met John Watson op Eurosport.

https://onzetaal.nl/taaladvies/hij-wil-hij-wilt ("hij wilt"is altijd fout)

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
Allard wil maar al te graag vertellen wat hij allemaal weet en hoe dichtbij hij er bij betrokken is (zo claimde hij dicht bij de familie Schumacher te staan een paar weken terug), dat schiet me in het verkeerde keelgat. Dat samen met een persoonlijke ervaring in Zandvoort, waar Allard dacht dat ik wel even van het voetpad af zou gaan voor hem op zijn mountainbike. Dag Allard, gelukkig kon je nog optijd afstappen voordat je kukkelde ;w

Ik ga hem iig weer helemaal kijken, maar dan wel op een kanaal wat ik uit de lucht kan plukken met Engels of Duits commentaar :) .

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Eurosport zal hem ongetwijfeld ook weer volledig uitzenden. Ik keek vorig jaar via Eurosport, geen moment spijt van gehad. Commentaar was ook wel redelijk te noemen tov dat van RTL GP / Alard Kalff.
En als het te is, switch je gewoon naar Engelse audio of pak je Radio Le Mans stream erbij (en mute je Eurosport). Zelf heb ik hier weer heel erg onwijs veel zin in. Voor de autosport zijn er voor mij maar twee echte races die mij echt boeien: Le Mans en Dakar, rest wat minder, zoals Festival of Speed bijvoorbeeld.

Ik zal proberen in Juni of ik een pagina kan vinden / maken waarin meerdere streams staan plus de live timing, voor een compleet overzicht. :)

[Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2015 17:18]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Erwin schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:10:
(zo claimde hij dicht bij de familie Schumacher te staan een paar weken terug),
Mag dat niet dan ?

Anyway, ik snap de discussie verder niet zo, we weten toch allemaal dat RLM onovertroffen is ? :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

u_nix_we_all schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:18:
Anyway, ik snap de discussie verder niet zo, we weten toch allemaal dat RLM onovertroffen is ? :+
Mijn Frans is alleen niet zo goed... :+ De Engelstalige luister ik maar weinig, truth be told... O+

Las net ook iets over TU Delft en Le Mans, De TU/e (Eindhoven) wil in 2017 Le Mans zelfs winnen. Bron: http://www.autoblog.nl/ni...nnen-met-eigen-auto-68181. Zie ook http://inmotion.tue.nl/.

[Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2015 17:24]

• u_nix_we_all
  • Niet online
CptChaos schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:19:
[...]
Mijn Frans is alleen niet zo goed... :+ De Engelstalige luister ik maar weinig, truth be told... O+
Is er een franse Radio Le Mans ?
Ik luister al sinds 1998 (toen ik daar voor het eerst was), toen was het echt nog een clubje amateurs, en ze deden alleen Le Mans. Toch nog aardig uit de hand gelopen die hobby :p

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Laatste paar jaar in ieder geval wel, via de internet streams start in eerste instantie de Frans-talige en kun je dus middels een knop switchen naar de Engels-talige.

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
CptChaos schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:19:
[...]

Las net ook iets over TU Delft en Le Mans, De TU/e (Eindhoven) wil in 2017 Le Mans zelfs winnen. Bron: http://www.autoblog.nl/ni...nnen-met-eigen-auto-68181. Zie ook http://inmotion.tue.nl/.
Wow, dat artikel zit fout zeg. Ze kunnen Le Mans niet winnen. Garage 56 is een show klasse voor een auto met nieuwe technologie. Deze klasse wordt officieel niet eens geklasseerd.

• u_nix_we_all
  • Niet online
CptChaos schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:25:
[...]
Laatste paar jaar in ieder geval wel, via de internet streams start in eerste instantie de Frans-talige en kun je dus middels een knop switchen naar de Engels-talige.
Dat franse commentaar is volgens mij niet van radiolemans. Die zitten op het circuit ook en soms irritant dicht bij de fm-frequentie van rlm zodat ze die wegdrukken :(
Niellie41 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:30:
[...]

Wow, dat artikel zit fout zeg. Ze kunnen Le Mans niet winnen. Garage 56 is een show klasse voor een auto met nieuwe technologie. Deze klasse wordt officieel niet eens geklasseerd.
Je kun niet winnen, maar je kunt wel verliezen IMHO. Die Nissan ZEOD bijv. die riepen dat ze al hun doelstellingen gehaald hadden maar na een paar uur al uit de race lagen. Als dat je doelstelling is heb je op Le Mans niets te zoeken vind ik.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
u_nix_we_all schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:18:
[...]

Mag dat niet dan ?

Anyway, ik snap de discussie verder niet zo,
Ja dat mag, sloeg alleen nergens op en later krabbelde hij ook terug. Je hoeft de discussie ook niet te snappen, maar je kan wel de argumenten aanhoren :P

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Ik heb onder de TS een overzicht gemaakt met daarin de manieren waarop je de race kan kijken. Als je fouten zijn of je mist iets, laat het me weten. :)
Niellie41 in "24 uur van Le Mans 2015"

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58
Tipje voor degene die gaan: http://www.wernerkirchmann.com/downloads/caguide2014.pdf
Dit is het handboek voor als je naar Le Mans toe gaat. Het is gemaakt voor de 2014 Le Mans race, maar elk jaar updaten ze hem weer.

Bron: http://www.clubarnage.com/

Ander tipje:
De Spotters guide van Andy Blackmore komt binnenkort weer online. Eigenlijk voor elke kijker (Thuis of in Le Mans) wel vaste kost: http://www.spotterguides.com/portfolio/15lm/

[Voor 27% gewijzigd door ge-flopt op 20-05-2015 22:45]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Niellie41 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:30:
[...]

Maar het ziet er wel interessant uit, als ze werkelijk dat allemaal voor elkaar weten te krijgen in 2 jaar, dan heb je, als het goed is, zeker een interessante auto, maar dan moeten al die dingen wel mogen :P Dingen als een fan, actieve vering om ground-effect te creëren en flaps zijn natuurlijk best wel "op het randje", al vraag ik me af wat de rand is in Garage 56. volgens mij mag zo'n beetje alles daar :+

Maar al die dingen kunnen natuurlijk ook stuk gaan, het is allemaal lekker complex, en complexe dingen gaan dood op Le Mans :+ Waar ben je als je bloedjesnel door de Porsche Curves heen "blaast" en opeens je fan besluit uit elkaar te donderen? Of als je actieve vering opeens omhoog klapt op Mulsanne straight met 300kmh, volgens mij ga je dan die Mercedes prototypes nadoen :/

• ge-flopt
Ze hebben de wagen toch al getest op de nurnberg? Volgens mij was Lammers zelfs de coureur en had hij een nieuw record voor dat type wagen neer gezet.

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
VasZaitsev schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:54:
[...]

Maar het ziet er wel interessant uit, als ze werkelijk dat allemaal voor elkaar weten te krijgen in 2 jaar, dan heb je, als het goed is, zeker een interessante auto, maar dan moeten al die dingen wel mogen :P Dingen als een fan, actieve vering om ground-effect te creëren en flaps zijn natuurlijk best wel "op het randje", al vraag ik me af wat de rand is in Garage 56. volgens mij mag zo'n beetje alles daar :+

Maar al die dingen kunnen natuurlijk ook stuk gaan, het is allemaal lekker complex, en complexe dingen gaan dood op Le Mans :+ Waar ben je als je bloedjesnel door de Porsche Curves heen "blaast" en opeens je fan besluit uit elkaar te donderen? Of als je actieve vering opeens omhoog klapt op Mulsanne straight met 300kmh, volgens mij ga je dan die Mercedes prototypes nadoen :/
Dit is juist het idee van Garage 56. Alles mag, zolang het vernieuwend is. De DeltaWing voldeed toch ook totaal niet aan de regels van de ACO? Zolang de auto veilig is, mag er heel veel. In 2013 had je deze auto die mee zou doen, maar er is uiteindelijk niets van gekomen.

Daarnaast zijn ze al langer dan 2 jaar bezig. ;)
http://inmotion.tue.nl/mission/ (naar beneden scrollen)
ge-flopt schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:57:
Ze hebben de wagen toch al getest op de nurnberg? Volgens mij was Lammers zelfs de coureur en had hij een nieuw record voor dat type wagen neer gezet.
Het record zou volgend jaar moeten worden gezet. Lammers is net aangekondigd als coureur (afgelopen AutoRAI).
Zie de link die ik hierboven het geplaatst, daar zie je hun planning.

[Voor 4% gewijzigd door Niellie41 op 20-05-2015 23:06]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Niellie41 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:02:
[...]

Dit is juist het idee van Garage 56. Alles mag, zolang het vernieuwend is. De DeltaWing voldeed toch ook totaal niet aan de regels van de ACO? Zolang de auto veilig is, mag er heel veel. In 2013 had je deze auto die mee zou doen, maar er is uiteindelijk niets van gekomen.

Daarnaast zijn ze al langer dan 2 jaar bezig. ;)
http://inmotion.tue.nl/mission/ (naar beneden scrollen)
Dat stukje planning had ik niet gelezen, had meer interesse in de auto :+

Ik hoop van harte dat het ze lukt, het ziet er zeker interessant uit, en van mij mag er best tzt een klasse bij komen, LMPE ofzo, voor dit soort voertuigen, die dan ook een stuk meer mogen qua aerodynamica dan LMP1 en LMP2, maar dan wel met véél minder brandstof en uitstoot.

Ik ben sowieso wel blij dat iig LMP1 een behoorlijk vrije klasse is, het is niet stuk gemaakt door regeltjes zoals imo F1 wel is. Behoorlijk vrije motorkeuze, motor mag je plaatsen waar je wilt, vrije bandenkeuze, benzine of diesel,

http://www.fia.com/sites/...203.6.2c%2019.12.2014.pdf voor de liefhebbers, leuk leesvoer, met een aantal interessante dingen erin, zo moet het raam verwijderbaar zijn met een #4 Allen key :+

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:18:
[...]

Dat stukje planning had ik niet gelezen, had meer interesse in de auto :+

Ik hoop van harte dat het ze lukt, het ziet er zeker interessant uit, en van mij mag er best tzt een klasse bij komen, LMPE ofzo, voor dit soort voertuigen, die dan ook een stuk meer mogen qua aerodynamica dan LMP1 en LMP2, maar dan wel met véél minder brandstof en uitstoot.

Ik ben sowieso wel blij dat iig LMP1 een behoorlijk vrije klasse is, het is niet stuk gemaakt door regeltjes zoals imo F1 wel is. Behoorlijk vrije motorkeuze, motor mag je plaatsen waar je wilt, vrije bandenkeuze, benzine of diesel,

http://www.fia.com/sites/...203.6.2c%2019.12.2014.pdf voor de liefhebbers, leuk leesvoer, met een aantal interessante dingen erin, zo moet het raam verwijderbaar zijn met een #4 Allen key :+
85 pagina's regels ten opzichte van 89 voor de F1. Zo vrij is het dus ook weer niet :+
http://www.fia.com/file/22782/download?token=0yN48RON

[Voor 3% gewijzigd door Tleilaxu op 21-05-2015 09:00]

https://onzetaal.nl/taaladvies/hij-wil-hij-wilt ("hij wilt"is altijd fout)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tleilaxu schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:59:
[...]

85 pagina's regels ten opzichte van 89 voor de F1. Zo vrij is het dus ook weer niet :+
http://www.fia.com/file/22782/download?token=0yN48RON
Niet helemaal, de helft van het LMP 1 boekje is frans, het hele F1 ding is in Engels, dus 2x zo lang ;)

En veel dingen moeten ook vastgelegd worden, zoals allerlei veiligheidsdingen, maar bij LMP1 heb je toch wel meer vrijheid, maakt het ook wel interessanter naar mijn mening, ik heb van de 6 uur van Silverstone en 6 uur van Spa echt genoten, mooie gevechten tussen Audi en Porsche, die ene F1 race die ik gekeken heb was nogal saai.

• ge-flopt
Niellie41 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:02:
Het record zou volgend jaar moeten worden gezet. Lammers is net aangekondigd als coureur (afgelopen AutoRAI).
Zie de link die ik hierboven het geplaatst, daar zie je hun planning.
Haalde de wagen met deze door de war: http://www.groen7.nl/jan-...acer-over-de-nurburgring/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Nissan lijkt toch met 3 wagens te komen:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Niet echt een verrassing toch? Dit hebben ze eerder aangegeven en er staan ook 3 auto's op de entry list. :P

Komende zondag is de Le Mans test dag. Hier moeten alle Le Mans rookies (ik geloof) minimaal 10 ronden afleggen anders mogen ze niet mee doen aan de race. Zondag kunnen we eindelijk een indicatie krijgen hoe snel de Nissan's zijn ten opzichte van de andere fabrikanten. Al zal niemand al volle bak gaan. Wat ook interessant is, is dat 2 LMP3 auto's ook aanwezig zijn komende zondag.
Hier is de entry list voor de test.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Volgens mij hoeven de rookies niet eens aanwezig te zijn. Ze moeten een X aantal rondes in het donker op Le Mans gereden hebben.

Testen de LMP3's ook mee? Volgend jaar doen ze toch pas mee met de 24 uur?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
ge-flopt schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:22:
Volgens mij hoeven de rookies niet eens aanwezig te zijn. Ze moeten een X aantal rondes in het donker op Le Mans gereden hebben.

Testen de LMP3's ook mee? Volgend jaar doen ze toch pas mee met de 24 uur?
Jawel. Rookies zijn verplicht om aan de test van komende zondag mee te doen.

Van de regels:
The Test day is mandatory for:
 New cars (minimum 1 car per model).
 New Competitors (minimum 1 car per Competitor).
“New Competitor” means a Team who has never raced in the 24
Heures du Mans.
Drivers who have never taken part in the 24 Heures du Mans, or
drivers who have not been on the list of experienced drivers since
2010 (see Appendix XII): see Chapter II, Art. 68.2.5.
Op pagina 48 zie je een lijst met namen van de coureurs die niet perse hoeven rijden komende zondag.

Wat jij bedoelt is dit (pag. 26):
– All drivers must cover at least 5 laps of the practice
sessions by night (timing of the practice sessions by night: from
10 p.m. to 12 p.m., Wednesday 10
th and Thursday 11
th June), two
days taken together, and are obliged to cross 1 time at least the
start/finish line.
Iedereen is verplicht om tijdens de vrije trainingen en kwalificatie (samen) minimaal 5 rondjes in het donker te rijden.

De LMP3 auto's rijden inderdaad mee komende zondag. Zij gaan alleen testen. Deze auto's rijden niet in de race dit jaar. :)

[Voor 3% gewijzigd door Niellie41 op 26-05-2015 21:44]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:25

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik meende ergens gelezen te hebben dat Nissan hun rookies in de LMP3 de verplichte rondjes wil laten afleggen (reglementair mag dat) in plaats van in de LMP1.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• ge-flopt
Niellie41 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:42:
[...]

Jawel. Rookies zijn verplicht om aan de test van komende zondag mee te doen.

Van de regels:

[...]

Op pagina 48 zie je een lijst met namen van de coureurs die niet perse hoeven rijden komende zondag.

Wat jij bedoelt is dit (pag. 26):

[...]

Iedereen is verplicht om tijdens de vrije trainingen en kwalificatie (samen) minimaal 5 rondjes in het donker te rijden.

De LMP3 auto's rijden inderdaad mee komende zondag. Zij gaan alleen testen. Deze auto's rijden niet in de race dit jaar. :)
:) Weer iets geleerd. Wordt het eigenlijk ergens gestreamd of wordt er live verslag van gedaan van aankomende zondag?
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:12:
Ik meende ergens gelezen te hebben dat Nissan hun rookies in de LMP3 de verplichte rondjes wil laten afleggen (reglementair mag dat) in plaats van in de LMP1.
Mooie manier om nog aan je LMP te kunnen sleutelen. :P

Ik zie trouwens dat we een 3e nederlander op de grid hebben: Ho Ping Tung:
http://www.rtl.nl/(/sport...t_pegasus_naar_LeMans.xml

[Voor 22% gewijzigd door ge-flopt op 27-05-2015 13:14]

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Alleen Radio Le Mans doet verslag (radio) van de test.

• ge-flopt
Leuk stuk over de Nissan LMP1:
http://sportscar365.com/l...en-a-huge-amount-of-work/

Hier ook het stukje over de LMP3, en en het inzetten van de rookies daarop.
One of the strategic decisions taken has been to get its three Le Mans rookies Tsugio Matsuda, Alex Buncombe and Max Chilton their mandatory ten laps in one of the Team LNT-entered Ginetta-Juno LMP3 cars.
Misschien best wel slim dat ze de rookies op een LMP3 wagen te zetten bedenk ik me net. Van die wagen zulen ze wat meer reserve onderdelen hebben en is het minder erg als die in de poeier gereden worden.

Even een vraagje, misschien dat iemand het antwoord weet.
Ik heb begrepen dat de GT3 wagens voort net zo snel zijn als de huidige generatie GTE wagens. Waarom wordt er niet over gestapt naar GT3 spec? Alle wagens die nu in de GTE zitten, hebben ook een GT3 spec wagen, en in GT3 zijn nog meer verschillende merken aanwezig (BMW, Lambo, Audi, en nog meer)

Inmiddels ook zelf wat gezocht, blijkt dat het grote verschil tussen GTE en GT3 als volgt is:
- GTE: bouw je wagen volgens spec en met "waivers" kun je de auto aanpassen om sneller te maken
- GT3: Bouw je wagen zoals je wilt dan maken we hem langzamer op basis van BOP.

[Voor 43% gewijzigd door ge-flopt op 27-05-2015 22:20]

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
ge-flopt schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:22:
Even een vraagje, misschien dat iemand het antwoord weet.
Ik heb begrepen dat de GT3 wagens voort net zo snel zijn als de huidige generatie GTE wagens. Waarom wordt er niet over gestapt naar GT3 spec? Alle wagens die nu in de GTE zitten, hebben ook een GT3 spec wagen, en in GT3 zijn nog meer verschillende merken aanwezig (BMW, Lambo, Audi, en nog meer)

Inmiddels ook zelf wat gezocht, blijkt dat het grote verschil tussen GTE en GT3 als volgt is:
- GTE: bouw je wagen volgens spec en met "waivers" kun je de auto aanpassen om sneller te maken
- GT3: Bouw je wagen zoals je wilt dan maken we hem langzamer op basis van BOP.
De fabrikanten willen dit zelf niet. Er zijn geen technische reglementen in GT3, dus je mag in principe maken wat je wilt. Hierdoor zouden de kosten heel erg oplopen en hebben de auto's niets meer te maken met gewone auto's. Voor GTE zijn er een aantal eisen wanneer je een GTE auto wilt gaan maken:
To be homologated a GTE (E for endurance) must be derived from a road-going car of which a minimum of 100 units has been built (25 for a manufacturer whose production is less than 2000 units per year). The racing version must retain the shape of the road-going model, and the installation, position and layout of the engine cannot be changed with a few rare exceptions laid down in the regulations, which will be obsolete at the end of 2015.
bron
Daarom reed er ook geen BMW Z4 GTE op Le Mans de laatste jaren omdat die niet is toegelaten door de ACO. Volgens mij was dat omdat ze in de GTE auto een heel andere motor hebben dan in de straat auto.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat laatste klopt inderdaad. Die nieuwe 6-serie zal dat beter voor elkaar hebben, volgens mij is het ook een belangrijke reden voor BMW om die weg te bewandelen.

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter

• agentorangina
  • Laatst online: 31-05 18:52
Da's een mooie tribute!

Maar pole pakken als toen, denk het niet ;)

• Streskip
Vind het aan de ene kant wel jammer dat GTE zo is, GT3 klinkt best aantrekkelijk. Ik vind LMP3 bijvoorbeeld echt ruk, sowieso downforce racen op lage snelheid -O- Beetje wannabee achtig.

Maar zo gaaf als vroeger de GT's waren wordt het toch nooit meer :'(

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Want vroeger was altijd alles beter. ;)

• Streskip
Whaha :9 Toen drempols nog keuleh waren...

Als je dan naar Blancpain kijkt, voor het oog bijna dezelfde auto's... Zoveel meer spektakel..

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:47

Fuelke

Forza Ferrari

Ik was vergeten dat we een apart Le Mans topic hadden 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Streskip
Mijn WEC app heeft zich getransformeerd tot 24 Heures du Mans app. Mooi op tijd voor de live timing morgen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:54

TommyGun

Stik er maar in!

Ik had er graag naartoe gewild, maar is me net iets te ver weg voor een weekendje... dan maar Spa in juli :9

[Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 30-05-2015 23:52]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
De eerste sessie gaat nu van start. Vanmiddag is er lichte regen voorspeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Streskip
Niellie41 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 09:02:
De eerste sessie gaat nu van start. Vanmiddag is er lichte regen voorspeld.
Ik hoopte dat de live timing het zou doen maar helaas -O-

edit;
Alleen op me mobieltje via de app werkt ie wel, niet via de website..

[Voor 13% gewijzigd door Streskip op 31-05-2015 09:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Wow. De Nissans zijn (nu) nog langzamer dan Rebellion en Team ByKolles. :/
Ze rijden nu tijden waarmee ze in de onderste helft van LMP2 zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryur
Niellie41 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:27:
Wow. De Nissans zijn (nu) nog langzamer dan Rebellion en Team ByKolles. :/
Ze rijden nu tijden waarmee ze in de onderste helft van LMP2 zitten.
Op Autosport stond ook een artikel, dat ze deze training niet op de tijden gaan letten.
Maar ze werken hun eigen programma af, dit is de eerste keer dat ze de wedstrijd-banden hebben.

Ze proberen ruim boven de LMP2 tijden te zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Ryur schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:56:
[...]

Op Autosport stond ook een artikel, dat ze deze training niet op de tijden gaan letten.
Maar ze werken hun eigen programma af, dit is de eerste keer dat ze de wedstrijd-banden hebben.

Ze proberen ruim boven de LMP2 tijden te zitten.
Klopt. Darren Cox heeft dit net ook gezegd op Radio Le Mans. Alle drie de auto's hebben een ander programma voor vandaag om zo de meeste data te kunnen verzamelen.

Het is nu al begonnen met regenen en het zou de rest van de dag ook nat blijven. Het scheelt dat FWD beter in de regen is dan RWD. Ik ben heel benieuwd naar de tijden vanmiddag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Streskip
Rebellion #13, previous lap: 1:12:43.xxx en nu last lap 40:53.684. Wat is er met die auto??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Streskip schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:52:
Rebellion #13, previous lap: 1:12:43.xxx en nu last lap 40:53.684. Wat is er met die auto??
Die hebben lang in de pits gestaan. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Streskip
Niellie41 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:21:
[...]

Die hebben lang in de pits gestaan. ;)

Dus, Audi én Porsche over het test-day laptime record :o Porsche twee tienden van de kwalificatie tijd van Toyota in 2014 :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
De tweede sessie is inmiddels gestart. Het is nog steeds nat.

Het blijkt dat de Nissan's wel snel zijn op het rechte stuk:

https://twitter.com/matlemans/status/604974876038983680

[Voor 84% gewijzigd door Niellie41 op 31-05-2015 14:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ithric
Is Porsche nu langzamer dan Audi en Toyota op de rechten stukken?
Dat was op Spa en Silverstone toch wel anders dacht ik, hadden Audi en Toyota gewoon een betere overall setup gemaakt? (Want Audi won die 2 races.)

Ben echt best verbaasd eigenlijk, Nissan had ik geen idee wat er te verwachten was maar Porsche...

Nou hopelijk wordt Le-Mans net zo gaaf als de vorige races, dan hebben we een leuke race 24 uur lang.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Ithric schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:57:
Is Porsche nu langzamer dan Audi en Toyota op de rechten stukken?
Dat was op Spa en Silverstone toch wel anders dacht ik, hadden Audi en Toyota gewoon een betere overall setup gemaakt? (Want Audi won die 2 races.)

Ben echt best verbaasd eigenlijk, Nissan had ik geen idee wat er te verwachten was maar Porsche...

Nou hopelijk wordt Le-Mans net zo gaaf als de vorige races, dan hebben we een leuke race 24 uur lang.
Gisteren was niet heel representatief want het was bijna heel de dag nat. In de ochtend hebben ze misschien 1, max 2, uur een droge baan gehad, maar toen was er nog veel vuil en stof. Je kan op basis van gisteren echt nog geen conclusies trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het kan zijn dat Porsche nog wat voorzichtig doet,

Dat Nissan zo snel is verbaast mij meer, ik dacht dat zij juist voorzichtig zouden doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Ik denk dat juist zij het maximale uit deze test moeten halen. Audi, Toyota en Porsche hebben alles al kunnen testen tijdens de WEC wedstrijden. Elke meter die Nissan kan maken zullen ze mee moeten pakken en dus ook zorgen dat elke meter goed gebruikt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Nog de resultaten van gisteren:
Sessie 1
Sessie 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

We krijgen volgend jaar iemand zonder armen en benen als extra entry in Le Mans.

http://www.dailysportscar...le-amputee-confirmed.html

• Ithric
Niellie41 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:03:
[...]

Gisteren was niet heel representatief want het was bijna heel de dag nat. In de ochtend hebben ze misschien 1, max 2, uur een droge baan gehad, maar toen was er nog veel vuil en stof. Je kan op basis van gisteren echt nog geen conclusies trekken.
Daar heb je een punt en ik wist niet dat er regen was gevallen.

We wachten de practice en race wel af voor de snelheden. 8)

iRacing Profiel

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Nog wat nieuwtjes:
Nakajima is al fit naar het ongeluk tijden FP1 op Spa en mag op Le Mans rijden.
azuki Nakajima will return to the wheel of the No. 1 Toyota TS040 Hybrid for the 24 Hours of Le Mans, Toyota Gazoo Racing confirmed Wednesday.

The Japanese driver, who sustained a fractured vertebra in an accident at Spa-Francorchamps last month, completed a successful comeback to the wheel of the LMP1 contender during last weekend’s Le Mans Test Day, setting Toyota’s quickest time of the day and confirming his fitness.

“I have already won my first race this season; recovering my fitness in time for Le Mans,” Nakajima said. “I want to say a huge thanks to the doctors in Verviers and Nice, plus the team physios who have performed miracles to get me ready for Le Mans. Without their hard work, I could not have done it.”

Nakajima, who claimed overall pole in last year’s race, will share the wheel of the No. 1 Toyota with defending FIA World Endurance Champions Anthony Davidson and Sebastien Buemi.

“Last year I got the pole position which was a special moment but not my main goal, which is of course to win,” Nakajima said. “We unfortunately didn’t achieve that so of course it is my dream for this year, even if we know it will be difficult.

“Everyone is really motivated and positive; we know from last year that there are no certainties at Le Mans so we hope to cause a surprise.”
Sportscar365.com

Tom Kristenen is dit jaar de Grand Marshal en rijdt in de safety car bij de opwarmronde en de baas van Ford zal de race starten.
Dailysportscar.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Misschien leuk voor de achterblijvers om te lezen. De mediaguide van de WEC : http://www.fiawec.com/wpp...03/WEC%20guide%202015.pdf
En misschien een handige toevoeging aan de startpost de website waar je alle officiele timing/uitslagen kan vinden: http://fiawec.alkamelsystems.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• plus20
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Heb er veel zin in. Ben erg benieuw waar Nissan nu percies staat. Ben alleen bang dat het een Aston Martin AMR-One project wordt. Tijden waren niet echt goed tijdens de tests

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
De stream de WEC app heeft geen RLM commentaar maar een eigen groep commentators. De beste manier om deze race te kijken is de combinatie van Eurosport Player + audio van RLM.

Een eerste versie van de spotters guide is al online. Versie 2 komt na scrutineering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Niellie41 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:08:
De stream de WEC app heeft geen RLM commentaar maar een eigen groep commentators. De beste manier om deze race te kijken is de combinatie van Eurosport Player + audio van RLM.

Een eerste versie van de spotters guide is al online. Versie 2 komt na scrutineering.
Inmiddels staat op de site al versie 1.2. Die lijst is altijd mooi om bij de hand te habben.

Is de Aston Martin 97 de art car van dit jaar?

It is! En nee er is niets mis met je beeldscherm!!

Laten we hopen dat hij vrij vlot klaar is....

[Voor 24% gewijzigd door ge-flopt op 08-06-2015 13:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Ja..
Aston Martin Racing has revealed its art car designed by artist Tobias Rehberger. The unique creation gives the No. 97 Vantage GTE the illusion of movement and speed, even when static.

Rehberger is renowned for his abstract art and optical effects that distort perception and has received numerous international prizes and awards, including the Golden Lion for best artist at the 2009 Venice Biennale. Aston Martin Racing invited him to design a livery that would work with the Vantage GTE’s lines in a way never attempted before.

Thirty years since the first art car ran in the 24-hour race, Rehberger set out to create a design that uses geometric shapes and patterns to give the car, when static, the impression of movement and speed.

“My design for the Aston Martin art car is rooted in my interest in distorted perception and related phenomena like auto moving patterns, optical effects, camouflage and visual confusion, which I have addressed in many works before,” said the German artist, who will attend Saturday’s race.

“In this case, the design is based on a geometric optical effect pattern. Comparable to a fast object, a steady fixation on a point of the pattern is impossible.”

The artwork was commissioned by the owner of the No. 97 car, who has long-admired the work of Rehberger and was interested to see how he could manipulate the appearance of the race car that is based on Aston Martin’s Vantage road car.

“Personally, I think art cars are fantastic,” Darren Turner said. “This design really pushes the boundaries of what’s been done before and challenges how we can use patterns and colors in racecar liveries – I love it!”

The design, which will be seen on the side of the No. 97 Vantage GTE in this weekend’s 24 Hours of Le Mans, was unveiled at the official race scrutineering in the town center today.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
:D
Wat is er toch altijd met kunstenaars:
Designed by artist Tobias Rehberger. The unique creation gives the Gulf #97 Vantage GTE ‘the illusion of movement and speed, even when static’.
Ik heb het idee dat ik naar een beeldbuis zit te kijken waar bij de kleuren niet meer goed overlappen.... Ik heb niet het idee dat hij rijdt terwijl hij stil staat...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Handig dat de link voor de Spotters Guide dezelfde blijft, Andy past gewoon het bestand aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 20:36
Dit jaar ga ik samen met een maat naar Le Mans + camping met de auto. i.v.m. vrij krijgen van werk kunnen we vrijdag ochtend pas vertrekken. Wat is de beste route om vanuit west Nederland naar Le Mans te rijden? Gewoon via Parijs of Parijs mijden? We willen zeker rond 6 uur sochtends hier wegrijden zodat we smiddags het tentje hebben staan op de camping. Ik weet niet of er hier Tweakers zijn die hier ervaring mee hebben. :)

[Voor 9% gewijzigd door SgtPoen op 09-06-2015 09:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wij rijden meestal over Parijs inderdaad, het is daar dag en nacht druk dus tijdstip maakt niet zoveel uit. Afhankelijk van de drukte volgen we in Parijs dan richting Bordeaux of rijden nog een stukje verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Ik zie nu dat de 2015 versie van de Club ARnage Guide ook beschikbaar is: http://www.wernerkirchmann.com/downloads/caguide2015.pdf

Voor degene die op tijd weer terug willen, bekijk pagina 80!

[Voor 19% gewijzigd door ge-flopt op 09-06-2015 11:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-06 10:23
SgtPoen schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:42:
Dit jaar ga ik samen met een maat naar Le Mans + camping met de auto. i.v.m. vrij krijgen van werk kunnen we vrijdag ochtend pas vertrekken. Wat is de beste route om vanuit west Nederland naar Le Mans te rijden? Gewoon via Parijs of Parijs mijden? We willen zeker rond 6 uur sochtends hier wegrijden zodat we smiddags het tentje hebben staan op de camping. Ik weet niet of er hier Tweakers zijn die hier ervaring mee hebben. :)
Wij rijden altijd over Parijs, prima te doen, maar het is altijd wel druk daar. Geen idee of het op vrijdag anders is, wij gaan altijd eerder ;)

Morgenochtend vertrekken... zin in :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 20:36
Als ik via Amiens en Rouen zou rijden komt er volgens maps ongeveer 15 minuten reistijd bij. Maar als ik daarmee Parijs kan omzeilen denk ik dat ik dat doe. Dat is dan de E44 en A28.

[Voor 24% gewijzigd door SgtPoen op 09-06-2015 13:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J-M-T
  • Laatst online: 19:21
Via Rouen kan ik wel aanraden. Scheelt een boel kwa tijd vergeleken met het verlies dat je vaak hebt in de drukte van Parijs.

Ze controleren wel veel op snelheid in de richtingen van Le Mans dus let er op. Meestal doen ze het met laser en hebben ze je al gezien als je ze ziet staan.

Een bijkomend voordeel van via Rouen is dat je je snel samenvoegt met het verkeer uit de UK. Zitten vaak leuke auto's bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Streskip
In 2012 ben ik via Parijs gegaan en vond dat geen probleem. Af en toe wat langzaam rijdend verkeer, viel best mee. Ben ook op vrijdag gegaan maar na mijn vroege dienst (1500). Stond meer vast in België dan in Frankrijk :9

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
Midweek Motorsport op Radio Le Mans start om 13:00.

• ge-flopt
Daily Sport car heeft een resource overzicht. Wel makkelijk! :D

http://www.dailysportscar...ours-resource-page-3.html

• Niellie41

Niellie41

Topicstarter
En de eerste test sessie is begonnen!
De baan is nu nat, maar het is verder droog.

• DiMacho
  • Laatst online: 21:35
SgtPoen schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:53:
Als ik via Amiens en Rouen zou rijden komt er volgens maps ongeveer 15 minuten reistijd bij. Maar als ik daarmee Parijs kan omzeilen denk ik dat ik dat doe. Dat is dan de E44 en A28.

[afbeelding]
Zeker een aanrader. Een keer terug gereden via die route... Veel engelsen met meesterlijke wagens. Jammer dat de politie mij van de weg haalde in een opwelling met een TVR >:)

Dit jaar vrijdagochtend 4 uur vertrekken en dan rond 13u op de camping (Houx). Lekker de stad in. En zaterdag genieten van het geweld! Zin in!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Niellie41 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:02:
En de eerste test sessie is begonnen!
De baan is nu nat, maar het is verder droog.
Hmm, lange rode vlag nu omwille van die crash in de Porsche Curves ... werken aan de vangrail blijkbaar, paar jaar terug heeft dat tot flinke safety car periodes geleidt. In de race zelf hebben ze slow zones toch ?

• Ryur
Fuelke schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 18:53:
[...]
In de race zelf hebben ze slow zones toch ?
In het algemeen wel ja. Of een FCY kan opzich ook.
En volgens mij kan het ook dat SC's op de baan komen?

Is er ooit wel in Le Mans (race) een rode vlag situatie geweest?

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Er zijn inderdaad 3 SC's voorzien indien nodig, zeker bij zware regenval zullen ze eerder daarvoor opteren.
Eentje die vertrekt vanuit pitlane, eentje vanuit een van de chicane op het rechte stuk en eentje vanuit Arnage. Het zat in de coverage op Eurosport vandaag, bij het begin van de free practice.

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee