De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 369.095 views

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:17
Alex) schreef op donderdag 10 september 2015 @ 09:46:
[...]

HTML wordt ook echt overal voor gebruikt hè :D

Ik zou de sourcecode van die pagina wel eens willen zien, het zou me niet verbazen als het een flinke tablesoup is.
Goh, hier zou ik het nog niet eens zo erg vinden als het met tables gedaan wordt, de structuur spreekt namelijk voor zich.
En waarom een heavy client maken als je het ook puur met een webbrowser kan doen. Al is in dit geval die webbrowser de heavy client die mogelijks meer vulnerabilities heeft dan een eigen native app. Choices and so on.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:15

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Of ik even naar Londen wil vliegen voor m'n Visa.

Ja, tuurlijk joh :| Nu maar hopen dat ik de papieren binnen heb voor 12 oktober.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Firesphere schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:53:

Ja, tuurlijk joh :| Nu maar hopen dat ik de papieren binnen heb voor 12 oktober.
Waarom naar Londen? Ze hebben er in Nederland toch ook een ambassade :/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Damic schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:11:
[...]
Waarom naar Londen? Ze hebben er in Nederland toch ook een ambassade :/
Helaas dus :(
Londen is de hub, en daar moet alles gebeuren :|

[ Voor 10% gewijzigd door Firesphere op 10-09-2015 19:17 ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:41

Het is dat je het persoonlijk moet ophalen. Anders wilde ik het wel voor je meenemen.
Volgende week zit ik (waarschijnlijk) in Londen!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ryur schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:37:
[...]

Het is dat je het persoonlijk moet ophalen. Anders wilde ik het wel voor je meenemen.
Volgende week zit ik (waarschijnlijk) in Londen!
Moet dat?? :'(

Voor zover ik weet alleen persoonlijk afleveren en betalen, en wordt het paspoort met stickertje en stempeltje teruggestuurd.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Mercatres schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:49:
[...]

Goh, hier zou ik het nog niet eens zo erg vinden als het met tables gedaan wordt, de structuur spreekt namelijk voor zich.
Da's waar :Y
En waarom een heavy client maken als je het ook puur met een webbrowser kan doen. Al is in dit geval die webbrowser de heavy client die mogelijks meer vulnerabilities heeft dan een eigen native app. Choices and so on.
In dit geval is dat niet zo erg, denk ik. Het is een gesloten systeem - er is geen internettoegang en eindgebruikers kunnen geen tekst invoeren of iets dergelijks. Het wordt pas een probleem wanneer die mensen bij de computer kunnen, maar dan zitten ze al aan de verkeerde kant van de airtight hatchway. :)

We are shaping the future

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10

SkyStreaker

Move on up!

Nice! Hij zit er eindelijk in die opgestoken duim :) Ben heel erg benieuwd naar hoe dit gaat lopen!

Heb je nog stiekem lopen dansen NMe? :+ :D

[ Voor 39% gewijzigd door SkyStreaker op 10-09-2015 21:11 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

SkyStreaker schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:06:
Nice! Hij zit er eindelijk in die opgestoken duim :) Ben heel erg benieuwd naar hoe dit gaat lopen!

Heb je nog stiekem lopen dansen NMe? :+ :D
:D >:)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Ryur
Firesphere schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:39:
[...]

Moet dat?? :'(

Voor zover ik weet alleen persoonlijk afleveren en betalen, en wordt het paspoort met stickertje en stempeltje teruggestuurd.
Weet ik niet. Maar bedoelde meer dat ik niks voor je kon doen ;)
Wel vreemd dat jij die kant op moet :S

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Welk land?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Londen ligt in het Verenigd Koninkrijk.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
kenneth schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:09:
[...]

for realz????

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:23
Nee. Het is wel de grootste stad van zowel Engeland als het Verenigd Koninkrijk, maar het is volgens mij niet onderdeel van het Verenigd Koninkrijk.

:+

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:22
Merethil schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:17:
[...]

Nee. Het is wel de grootste stad van zowel Engeland als het Verenigd Koninkrijk, maar het is volgens mij niet onderdeel van het Verenigd Koninkrijk.

:+
Je hebt het over de city of London en dat is wel deel van het Verenigd Koninkrijk

• Merethil
Ealanrian schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:20:
[...]

Je hebt het over de city of London en dat is wel deel van het Verenigd Koninkrijk
Je weet dat ik sarcastisch was he? :P

• Ealanrian
Merethil schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:21:
[...]

Je weet dat ik sarcastisch was he? :P
Mijn sarcasme detector is gisteren kapot gevallen...

• Merethil
Ealanrian schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:22:
[...]

Mijn sarcasme detector is gisteren kapot gevallen...
Afbeeldingslocatie: https://theonlyblogworthreading.files.wordpress.com/2012/06/science-sarcasm-professor-frink-comic-book-guy-631.jpg
Met extragratis JPEG-artifacts :+

[ Voor 7% gewijzigd door Merethil op 11-09-2015 09:24 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-12 14:27
Merethil schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:26:
Welke en hoe dan? We hebben op 't werk Hibernate en die werkt er best prima mee. (Snelheid daargelaten maar da's meer omdat Hibernate traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag is :P )
HIbernate is niet traag, maar het is een ORM. En een ORM kan niet zelfstandig de meest efficiente query bedenken voor alles dat complexer is dan een typische CRUD 1:N relatie. Een ORM gebruiken betekent dus dat je per definitie nog steeds moet gaan kijken naar de SQL die uitgespuugd wordt, en veel developers slaan deze stap over en wijzen dan naar de ORM als DB access traag is.

https://niels.nu

• Merethil
Hydra schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:49:
[...]

HIbernate is niet traag, maar het is een ORM. En een ORM kan niet zelfstandig de meest efficiente query bedenken voor alles dat complexer is dan een typische CRUD 1:N relatie. Een ORM gebruiken betekent dus dat je per definitie nog steeds moet gaan kijken naar de SQL die uitgespuugd wordt, en veel developers slaan deze stap over en wijzen dan naar de ORM als DB access traag is.
Het probleem met Hibernate is dat het in de basis een heel complex ORM is, wat heel veel kan. Maar door alle mogelijkheden (die wij nooit gebruiken), is het alleen al opzetten van een verbinding en het binnenhalen van data traag. Alle stappen die worden ondernomen om de data om te zetten zoals jij zelf wilt in het ORM zijn gewoon heel traag.

Wij zijn nu over naar een manier van werken waarbij we voornamelijk stored procedures bouwen en die aanroepen. Met Hibernate heb je dan een leuke laag voor het afhandelen van de inputs, omzetten naar je models en het netjes afhandelen van alle connecties uit de connection pool van Glassfish. De rest van Hibernate hebben we er nu uitgesloopt en dat scheelt ongelofelijk veel in de snelheid van het ORM.

Ik geef je trouwens verder gelijk op hoe weinig mensen nadenken over het optimaliseren van hun queries en gewoon de schuld geven aan het ORM, maar in mijn geval ging het erom dat zelfs CRUD traag is met Hibernate :P

• Hydra
Merethil schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:52:
Het probleem met Hibernate is dat het in de basis een heel complex ORM is, wat heel veel kan. Maar door alle mogelijkheden (die wij nooit gebruiken), is het alleen al opzetten van een verbinding en het binnenhalen van data traag. Alle stappen die worden ondernomen om de data om te zetten zoals jij zelf wilt in het ORM zijn gewoon heel traag.
Dit volg ik niet helemaal. Het opzetten van de verbinding is eenmalig; die blijft actief. Natuurlijk is er een oevrhead in het gebruik van een ORM maar als het goed is valt die in het niets t.o.v. de tijd die het je DB kost de data op te hoesten. Als je ORM zo'n grote overhead geeft zit er iets grondig mis.
Wij zijn nu over naar een manier van werken waarbij we voornamelijk stored procedures bouwen en die aanroepen.
Tja. Ik ben absoluut geen fan van het verplaatsen van business logic naar de DB. M.i. moet je DB als een zo'n dom mogelijke datastore beschouwd worden. Kunnen de queries die jullie gebruiken niet in een view gegoten worden?
Ik geef je trouwens verder gelijk op hoe weinig mensen nadenken over het optimaliseren van hun queries en gewoon de schuld geven aan het ORM, maar in mijn geval ging het erom dat zelfs CRUD traag is met Hibernate :P
Wel bijzonder. Ik vraag me af wat er fout gaat. Ik ben absoluut geen fan van Hibernate maar standaard CRUD werk doet 't normaliter prima.

In m'n huidige project gebruiken we EclipseLink als JPA provider trouwens.

• Alex)
Ik had hier zo'n soort query (Entity Framework):
C#:
1
2
3
4
5
6
7
customerCtx.Include(x => x.Address)
           .Include(x => x.Orders)
           .Include(x => x.Orders.Select(y => y.Product))
           .Include(x => x.Referrals)
           .Include(x => x.UserProfile)
           /* knip */
           .Where(x => x.Name == "Henk");

Die query was erg traag in het uitvoeren, het duurde meerdere seconden. Toen ik de boel omsmurfte naar een paar queries daalde de execution time aanzienlijk.

• Merethil
Hydra schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:57:
[...]

Dit volg ik niet helemaal. Het opzetten van de verbinding is eenmalig; die blijft actief. Natuurlijk is er een oevrhead in het gebruik van een ORM maar als het goed is valt die in het niets t.o.v. de tijd die het je DB kost de data op te hoesten. Als je ORM zo'n grote overhead geeft zit er iets grondig mis.

[...]

Wel bijzonder. Ik vraag me af wat er fout gaat. Ik ben absoluut geen fan van Hibernate maar standaard CRUD werk doet 't normaliter prima.

In m'n huidige project gebruiken we EclipseLink als JPA provider trouwens.
Ik zou niet weten eigenlijk wat Hibernate allemaal onder water probeert te doen. Wat mij opvalt is dat de tijd die het kost om queries uit te voeren, de resultset te mappen naar je Java objects en te retourneren in ieder geval pakweg 3 tot 4 keer trager is dan bijvoorbeeld ORMLite of Ebean queries.
Ja, het Hibernate framework bevat meer logica (en duizend-en-één meer libraries :P) dan ORMLite en Ebean, maar het verschil in snelheid was echt overduidelijk.

Nou moet ik zeggen dat wij op dit moment de laatste versie van Hibernate 3 gebruiken, 4 heb ik alleen thuis gebruikt en na korte tijd ben ik voor mijn eigen gehobby overgestapt naar zelf alle queries schrijven, omdat ik toch niet al teveel DB-interactie nodig heb.
Tja. Ik ben absoluut geen fan van het verplaatsen van business logic naar de DB. M.i. moet je DB als een zo'n dom mogelijke datastore beschouwd worden. Kunnen de queries die jullie gebruiken niet in een view gegoten worden?
Hebben we over nagedacht, maar wat we uiteindelijk doen is alles waar we meer dan CRUD nodig hebben (bijvoorbeeld voor het bouwen van rapporten of het ophalen van complexe object met meerdere foreign keys) een Stored Procedure gebruiken die we zo universeel mogelijk maken. De data die daaruit komt wordt dan weer verder gebruikt in de echte business logica in de code zelf.

[ Voor 23% gewijzigd door Merethil op 11-09-2015 10:04 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:16

alienfruit

the alien you never expected

Ik vond al vervelend dat je visum moest ophalen in Den Haag maar Londen is nog een stap erger. Kan je wel meteen doorlopen naar de Apple Store en/of De Hems. Heb je meteen Piccadilly en Chinatown gezien

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:09:
[...]

Gelukkig, dat is dichterbij dan London, Ontario, Canada.

Maar ik bedoelde uiteraard voor welk land het visum bedoelt is.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nieuw Zeeland dus.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Code live moeten brengen, want: urgent. Tegen mijn advies in omdat de test data een te kleine set aan data was.

3x raden waar ik nu mee bezig ben :X :D

Nou ja, alles beter dan onze outsourcingspartner die gisteren een gevraagde change doorvoerde in productie om 16:30 en meteen in de auto sprongen zonder af te wachten of de change naar tevredenheid doorgevoerd was. Er mochten een paar mensen vanuit huis inloggen om de change terug te draaien, het werkte niet naar behoren }:|

[ Voor 51% gewijzigd door Motrax op 11-09-2015 14:35 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Merethil
Motrax schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:32:
Code live moeten brengen, want: urgent. Tegen mijn advies in omdat de test data een te kleine set aan data was.

3x raden waar ik nu mee bezig ben :X :D
Testen op productie is toch de enige échte vorm van testen? :+

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:08
Wel als je A/B testing aan het doen bent ja :+

• Biersteker
  • Laatst online: 15:12
* Biersteker sighs... presentatie aan het maken/bijschaven. En ik zou gewoon zo graag code samples willen runnen in powerpoint. Zit er echt aan te denken om alles in supersmerig html/js te doen omdat code examples dan een stuk duidelijker uit te leggen zijn

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Motrax schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:32:
Nou ja, alles beter dan onze outsourcingspartner die gisteren een gevraagde change doorvoerde in productie om 16:30 en meteen in de auto sprongen zonder af te wachten of de change naar tevredenheid doorgevoerd was.
Prutsers. Zoiets doe je op vrijdag.

iOS developer

• Merethil
BikkelZ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:45:
[...]

Wij doen onze releases ook altijd op vrijdag. Dat is omdat de business denkt dat wij graag werken in het weekend en ze geen downtime willen doordeweeks. Je weet wel, wanneer de meeste mensen aan het werk zijn.

Maar goed, als er iets mis gaat zorgen we er gewoon voor dat er minimaal 2 man klaarstaan om het te fixen, die krijgen dan direct 200%. Gek genoeg meld ik me meestal aan als vrijwilliger :+

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

BikkelZ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:45:

Zoiets als waar ik nu mee bezig ben? O-) Maar goed, meeste lijkt opgelost. Terug naar wat ontwikkelingen.

Nou ja het ergste was: we hadden aangegeven dat ze de change vroeg in de dag moesten doorvoeren zodat er voldoende tijd was voor een rollback. Ging om processen met een nachtverwerking.

Ik heb er een hekel aan als ik gelijk krijg.
Merethil schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:34:
Testen op productie is toch de enige échte vorm van testen? :+
Absoluut! De ultieme test!

[ Voor 17% gewijzigd door Motrax op 11-09-2015 14:55 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Merethil schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:48:
[...]

Wij doen onze releases ook altijd op vrijdag. Dat is omdat de business denkt dat wij graag werken in het weekend en ze geen downtime willen doordeweeks. Je weet wel, wanneer de meeste mensen aan het werk zijn.
Wanneer je systemen maar half gecheckt worden omdat iedereen naar huis wil en alles een heel weekend de tijd heeft om in de soep te lopen in plaats van tot precies het moment dat mensen het weer gaan gebruiken.

iOS developer

• Merethil
BikkelZ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:55:
[...]

Wanneer je systemen maar half gecheckt worden omdat iedereen naar huis wil en alles een heel weekend de tijd heeft om in de soep te lopen in plaats van tot precies het moment dat mensen het weer gaan gebruiken.
Dat.

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:46
Eerste week van mijn master zit erop. En man man man wat een docent heb ik voor het vak Advanced programming. We leren er Functioneel programmeren in Scala. In andere woorden, ik hoef er geen fuck voor te doen. Deze week toch maar even naar alle lessen geweest voor het geval er belangrijke deadlines enzo gedeeld worden.

Maar die gast die Advanced programming geeft heeft geen kaas gegeten van les geven (Slecht verstaanbaar, onduidelijk verhaal en staat continue met zijn rug naar te klas toe terwijl hij het bord vol kalkt met code). En zijn kennis van Scala is ook niet helemaal up2date.

Zo definieer je blijkbaar een functie in Scala:
Scala:
1
val f2:(Int,Int=>Int) = (a:Int, b:Int) => a+b

:F

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

80 euro per uur als expert in een bedrijf of 80 euro per dag als expert voor de klas. Hoe veel ga je er vinden?

iOS developer

• WernerL
Blijkbaar niet veel. Erg genoeg heb ik deze kerel ook bij het vak Advanced AI. :') Dat wordt nog wat...

• Ryur
WernerL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:06:
Scala:
1
val f2:(Int,Int=>Int) = (a:Int, b:Int) => a+b

:F
En hoe moet het? Ik heb ooit wel eens naar Scala gekeken, maar nooit wat mee gedaan ;)
Ben eigenlijk van de JVM afgestapt.

• WernerL
Die code die ik gaf geeft een compile error. Dit werkt wel:
Scala:
1
val f2:((Int,Int)=>Int) = (a:Int, b:Int) => a+b

Maar nu stop je dus een lambda function in een value. Dit is de juiste manier:

Scala:
1
def f2(a:Int, b:Int) = a + b

• Hydra
WernerL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:06:
Heb je 'em daarop gewezen? Aangezien elk boek / tutorial het anders aanleert en het bovendien ook nog eens overduidelijk is dat je daar expliciet stelt een lambda als parameter te verwachten.
BikkelZ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:08:
80 euro per uur als expert in een bedrijf of 80 euro per dag als expert voor de klas. Hoe veel ga je er vinden?
'Fijn' om te zien dat er niks veranderd is. Dat probleem hadden we in '98 ook. De goeie docenten waaren op 1 hand te tellen en dat waren vakidioten die lesgeven belangrijker vonden dan geld. De rest waren "mensen met industry experience" oftewel de rejects waar mensen niet mee samen willen werken.

Iemand Zieleman op Hogeschool Enschede gehad toevallig?

[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 11-09-2015 15:56 ]

• Ryur
Hydra schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:54:
[...]

;w
Helaas wel ja.

Maar zo hebben wij ook (goede) docenten. Komen uit het bedrijfsleven dus hebben toch de ervaring, maar zijn juist niet de 'rejects', maar gewoon door gebeurtenissen die samen vielen het onderwijs in kwamen.

Een van de beste docenten van Saxion Informatica blijf ik Paul Goolkate vinden! (Nu de baas van de opleiding)

[ Voor 45% gewijzigd door Ryur op 11-09-2015 15:58 ]

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-12 19:44
Is in ieder geval nog geen twillert.

• Hydra
Heh. Ik weet nog heel goed dat die lul, die niks anders deed dat dictaten voorlezen, op een gegeven moment maar bedacht had de aanwezigheid verplicht te stellen omdat z'n klassen iedere keer leegliepen. Oftewel: niet aanwezig is een 1 op het tentamen.

Ik heb studenten nog nooit zo eensgezind gezien: afgezien van de 3 jaarwatjes was de daaropvolgende week de zaal helemaal leeg. Het practicum daarop ging 'ie helemaal uit z'n plaat, op een schandalige manier. Groepje naar de decaan -> week daarop was 'ie 'afwezig' tot het einde van 't jaar.
br men schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:58:
Voornaam? Die naam komt me niet bekend voor. Wanneer is 'ie begonnen?

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 11-09-2015 16:00 ]

• Ryur
br men schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:58:
[...]

Ik kon het altijd goed met Douwe vinden. Goede docent!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-12 19:44
Ryur schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:00:
[...]

Ik kon het altijd goed met Douwe vinden. Goede docent!
Het was toch best belangrijk om je code en het liefst je IDE te backuppen voordat hij je wou helpen. Gek ging instellingen in je IDE(op je eigen laptop) aanpassen omdat hij iets fijn vond. Ook vaak genoeg was de code nadat hij hielp minder functioneel als daarvoor.

• F.West98
  • Laatst online: 13:43

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Mijn docent Imperative Programming (en later nog allerlei andere vakken) kan best wel aardig uitleggen maar probeert leuk te doen, maar slaagt daar niet helemaal in. Leuk doen door compleet ongefundeerd Windows te bashen ("Het heeft geen last van virussen, het is er zelf één!"), anoniem studenten uit te lachen ("hahaha er was zelfs iemand die 1000+ pogingen had gedaan! de online codechecker is geen compiler!!"). }:|
Verder wat ouderwets en als klap op de vuurpijl: de eindtoets is op papier :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:08
F.West98 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 17:05:
Mijn docent Imperative Programming (en later nog allerlei andere vakken) kan best wel aardig uitleggen maar probeert leuk te doen, maar slaagt daar niet helemaal in. Leuk doen door compleet ongefundeerd Windows te bashen ("Het heeft geen last van virussen, het is er zelf één!"), anoniem studenten uit te lachen ("hahaha er was zelfs iemand die 1000+ pogingen had gedaan! de online codechecker is geen compiler!!"). }:|
Initialen A.M.? ;)

Overigens is er bij de RUG voor A.I. en informatica (ze krijgen samen imperative programming) zo'n enorme aanwas dit jaar (280 studenten) dat het voor die ene docent gewoonweg niet meer mogelijk wordt om schappelijk te blijven IMO. En ik vond ImpProg op papier altijd wel lachen. Weet je wat de reden is waarom het waarschijnlijk nog steeds op papier gedaan wordt? Er zijn niet genoeg plaatsen met PC in de tentamenhal. Ik bedoel maar.

EDIT: overigens had een tweetal studenten meer dan 3000 keer een submit gedaan op het online systeem. Hoe waus ben je dan 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Struikrover op 11-09-2015 17:52 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Struikrover schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 17:45:
[...]

Initialen A.M.? ;)

Overigens is er bij de RUG voor A.I. en informatica (ze krijgen samen imperative programming) zo'n enorme aanwas dit jaar (280 studenten) dat het voor die ene docent gewoonweg niet meer mogelijk wordt om schappelijk te blijven IMO. En ik vond ImpProg op papier altijd wel lachen. Weet je wat de reden is waarom het waarschijnlijk nog steeds op papier gedaan wordt? Er zijn niet genoeg plaatsen in de tentamenhal. Ik bedoel maar.
:Y :P
Maar het is inderdaad belachelijk druk. Vorig jaar schijnt het dat er nog elke week een verslag ingeleverd moest worden, nu slechts om de week.
De tussentoets is trouwens wel digitaal, maar volgens mij in twee delen (de eindtoets is in twee zalen tegelijk).

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
(jarig!)
F.West98 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 17:05:
De eindtoets op papier vind ik zelf nog niet eens zo gek. Het forceert je namelijk om echt goed na te denken. Het ligt er natuurlijk aan wat hij fout rekent (of hij elke typo meteen als een fout rekent of dat je een marge hebt).

Nothing to see here!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

[...]

Heb je 'em daarop gewezen? Aangezien elk boek / tutorial het anders aanleert en het bovendien ook nog eens overduidelijk is dat je daar expliciet stelt een lambda als parameter te verwachten.

[...]

'Fijn' om te zien dat er niks veranderd is. Dat probleem hadden we in '98 ook. De goeie docenten waaren op 1 hand te tellen en dat waren vakidioten die lesgeven belangrijker vonden dan geld. De rest waren "mensen met industry experience" oftewel de rejects waar mensen niet mee samen willen werken.

Ow god... Thank god, 1 college. NOOIT weer.

• .oisyn
  • Laatst online: 15:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Bah, kut HTML

Ik wil tabular data met nesting. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jhPR9xz.png

Maar als ik tables gebruik kan ik niet semantisch nesten. Als ik geen tables gebruik dan lijnt ie de kolommen niet uit. Grrr 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:34
code:
1
display: table;
it is.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Nee, want dan worden het gewoon nested tables.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
[...]

Bij TI was het precies zo (Rotterdam), 2-3 docenten die je echt iets konden leren, de rest waren alleen maar voorlezers, prutsers en ouwe lullen.

Maar toen ik een minor bij elektrotechniek deed was het wel anders. Bijna alleen maar toffe docenten die alles wisten van hun vakgebied en supergedisciplineerd, was wel even slikken na 3 jaar niksen :P

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Zijn er nog mensen dan die college hebben gehad in het Grand Cafe, met Gebhardt? Wat een toffe gozer was dat!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Toets op papier kan op zich - maar moet je wel het tentamen goed opzetten. En niet zoals onze docent een tentamen waar je echt 3 uur aan het schrijven bent, en de docent het vervolgens niet na kan kijken wegens te weinig tijd...

Bij Haskell had de docent het tentamen gereduceerd tot 10 vragen die elk maar een paar regels code hoefden te zijn. Dat was echt tot de essenties gestript.

Ik vond trouwens niet alle 'voorlezers' slecht, er waren best wat docenten waarbij de essentie echt wel het dictaat was en waar de colleges toch waardevol van waren.

Maar van een paar docenten waren de colleges echt niet te verdragen.

.oisyn, als je er een apart topic van maakt? Kunnen we meedenken.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hoeft al niet meer, ik doe het gewoon unnested en geef de nodige classes mee aan de rows zodat ik via javascript hele delen kan showen/hiden. :)

• incaz
Hmm, op het gevaar af tegen de topicwarning in te gaan - maar als semantiek belangrijk is kun je toch beter met de juiste basis werken en je juist geneste html omvormen naar de weergave die je wilt ipv je weergave als basis nemen en dan de structuur van buiten opleggen? (En als semantiek niet belangrijk is, was het uberhaupt geen probleem?)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:25
WernerL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:15:
Blijkbaar niet veel. Erg genoeg heb ik deze kerel ook bij het vak Advanced AI. :') Dat wordt nog wat...
Tja.. Heb ook wel eens docenten gehad die er niet zoveel van bakten, maar in het andere vak dat ze ook lesgaven enorm goed waren. Wie weet heb je geluk :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
incaz schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 21:39:
Hmm, op het gevaar af tegen de topicwarning in te gaan - maar als semantiek belangrijk is kun je toch beter met de juiste basis werken en je juist geneste html omvormen naar de weergave die je wilt ipv je weergave als basis nemen en dan de structuur van buiten opleggen? (En als semantiek niet belangrijk is, was het uberhaupt geen probleem?)
Het gaat me niet zozeer om de semantiek an zich. Ik hoopte siblings vooral te kunnen groeperen in een enkel element zodat je dat makkelijk kunt uitklappen. Maar dat wordt een weergave-hel waar ik geen zin in heb, dus dan maar wat ingewikkelder javascript.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:21:
[afbeelding]
Brr, geef mij maar zoiets, een stuk duidelijker:
Afbeeldingslocatie: http://blog.itplace.cz/wp-content/uploads/visualvm2.png

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Uhm.. ik zie precies hetzelfde :?
.edit: als het je om die procent-balk te doen is, die is op mijn data niet echt van toepassing ;)

[ Voor 62% gewijzigd door .oisyn op 11-09-2015 23:58 ]

• pedorus
  • Niet online
Het gaat mij ook om de grote witruimte en gebrek aan grijstinten, waardoor je niet goed meer kan zien wat bij wat hoort.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Hmm.. De nieuwe debugger in VS2015 heeft een fancy profiler die alle DB-acties logt, maar met een db-intensieve applicatie wordt het debuggen wel ineens een heel stuk langzamer :P
Ik dacht even dat het aan mij lag, maar zonder debuggen doet ie in een kleine 2 seconden dat wat ie met debugger in ruim 2 minuten doet :o

* F.West98 gaat op zoek naar de disable-knop
edit: en gevonden

[ Voor 3% gewijzigd door F.West98 op 12-09-2015 00:17 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:21:
Bah, kut HTML

[afbeelding]

Maar als ik tables gebruik kan ik niet semantisch nesten. Als ik geen tables gebruik dan lijnt ie de kolommen niet uit. Grrr 8)7
waarom niet gewoon 1 grote tabel? Die meest linker kolom moet je dan zien als... 1 kolom. Het uitklappen doe je met dynamisch hide/show van de TRs daaronder

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• incaz
.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:12:
[...]

Het gaat me niet zozeer om de semantiek an zich. Ik hoopte siblings vooral te kunnen groeperen in een enkel element zodat je dat makkelijk kunt uitklappen. Maar dat wordt een weergave-hel waar ik geen zin in heb, dus dan maar wat ingewikkelder javascript.
Voor iets dat ook een soort treeweergave nodig had met het kunnen manipuleren van alle children:
http://jsfiddle.net/rSBSQ/2/
Met jquery, zonder kan ongetwijfeld ook, maar echt ubersimpel.

(Ik neem aan dat je het wel zelf kunt knutselen, maar toch, met die data-attribs was het zo easy dat ik het toch maar even deel :) )

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb het precies zo opgelost ;). Overigens alleen met "level", ik loop met nextElementSibling over de elementen zolang level>current.

Het is een tooltje dat data in een CSV omzet naar HTML, ik wil het lieft compleet geen dependencies op externe resources dus ik probeer jQuery te vermijden.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:53

Matis

Rubber Rocket

Meestal pak ik daarvoor nested sets en dan kun je er desgewenst met (bijvoorbeeld) jstree en dynamisch tintje aan geven.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:07
Hmm, zelfs met een guide krijg ik die syncserver van mozilla niet aan de praat :(

Bleek dus een dependency te zijn die bij Debian recenter is dan Ubuntu (beta vs stable), die dus niet werkte. Manuele downgrade heeft het opgelost... :X

[ Voor 36% gewijzigd door azerty op 13-09-2015 14:16 ]

• Alex)
Vorig jaar is The Daily WTF overgestapt van Community Server naar Discourse voor hun forums. Dat verliep niet erg makkelijk: Discourse zat vol bugs, de UI werd als verwarrend ervaren (geen paginering, inconsistent gedrag, geen goede uitleg van waar je kunt klikken) maar uiteindelijk is het toch wel enigszins gelukt.

De ontwikkelaars van Discourse zijn enige tijd actief geweest op TDWTF: Jeff Atwood bleef vooral bij z'n stokpaardjes (Discourse is perfect, you're Doing It Wrong) terwijl mede-ontwikkelaar Sam Saffron wat meer openstond voor de problemen die werden gevonden en ook daadwerkelijk met oplossingen kwam. Uiteindelijk zijn beide devs afgetaaid; ze hebben zichzelf van TDWTF verbannen.

Eerder deze week postte iemand van TDWTF een bugreport op meta.discourse.org, iets over knoppen die in de mobiele weergave in een andere volgorde stonden dan in de desktopweergave. In reactie daarop heeft Atwood de reporter en vrijwel alle andere accounts van TDWTF een permaban gegeven. :')

Op TDWTF zijn ze inmiddels begonnen met de zoektocht naar andere forumsoftware, want ook de eigenaar van de site heeft inmiddels wel door dat z'n community klaar is met 'DickSores'.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Atwood is cool, maar lijkt inderdaad iets te regelmatig in z'n eigen wereldje te leven :|

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 00:53

ZaZ

Tweakers abonnee

Tunnelvisie is iets waar veel devvers last van hebben. Als een groot deel van de mensen problemen heeft met jouw software, deugt het gewoon niet. Kan je roepen dat ze het niet goed doen, maar dan ben jij degene die het niet goed heeft gedaan. Klaar.
Als je dan ook eens kinderachtig gaat zitten doen ben je niet alleen een matige devver, maar ook nog een bokkelul.

Lekker op de bank

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38
WernerL schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:24:
Die code die ik gaf geeft een compile error. Dit werkt wel:
Scala:
1
val f2:((Int,Int)=>Int) = (a:Int, b:Int) => a+b

Maar nu stop je dus een lambda function in een value. Dit is de juiste manier:

Scala:
1
def f2(a:Int, b:Int) = a + b
Ik heb verder geen vestand van Scala en dergelijke, maar is het bovenste voorbeeld juist niet duidelijker voor newbies en laat zien wat er onder water gebeurd?
Als ik het zo lees is het bovenste voorbeeld in de C# wereld een Func en het tweede voorbeeld een delegate, waar ik persoonlijk een Func altijd fijner vind lezen dan een delegate.

In de echte wereld kan ik me voorstellen dat het 2e voorbeeld inderdaad de voorkeur heeft om te gaan gebruiken.

Op zich, bij een vak met de naam Advanced Programming mag je er van uit gaan dat de mensen al enige kennis van zeken hebben natuurlijk.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Alex)
Dit zegt denk ik wel genoeg:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AYLVfwJ.jpg

• incaz
Gezellig sfeertje bij Discourse / TDWTF :)

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
(jarig!)
incaz schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:48:
Gezellig sfeertje bij Discourse / TDWTF :)
Zeg maar gewoon alleen Discourse hoor. Ik heb ook eens een bug ingeschoten en een discussie daar gehad en laat ik zeggen dat ik super blij ben dat ik er niet voor betaal, ze kwamen totaal niet professioneel over en hadden echt een mentaliteit van "Ik heb altijd gelijk ookal heb ik dat niet".

Nothing to see here!

• Alex)
TRWTF is Jeff Atwood.

[ Voor 36% gewijzigd door Alex) op 14-09-2015 11:08 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:17
Zo weekje vakantie zit erop, nu weer aan de slag :)

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Zit nu in een tweemansproject met een Java Enterprise overlevende en het is toch wel enorm lastig om in twintig lagen slimme abstracties het punt te vinden waar hij opgehouden is met het implementeren van functionaliteit die daadwerkelijk iets doet.

iOS developer

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
Ik wil een boek kopen, maar ebook is alleen maar met Adobe DRM beschikbaar... ja flikker dan maar op :/

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

BikkelZ schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:50:
Zit nu in een tweemansproject met een Java Enterprise overlevende en het is toch wel enorm lastig om in twintig lagen slimme abstracties het punt te vinden waar hij opgehouden is met het implementeren van functionaliteit die daadwerkelijk iets doet.
Sterkte.......

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Ealanrian
Dus je gaat nog een abstractie laag toevoegen?

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 11:15
Je kan nooit genoeg abstractielagen hebben!

• Alex)
En als je het écht niet meer weet, dan bouw je een AbstractionFactory.

• Ealanrian
Alex) schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:06:
En als je het écht niet meer weet, dan bouw je een AbstractionFactory.
Met een FactoryAbstracter?

• Alex)
Precies - en een AbstractFactoryServiceLocator.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 00:53

ZaZ

Tweakers abonnee

En een schemaatje erbij:
Afbeeldingslocatie: http://files.jufsiegrit.webnode.nl/200000017-e6491e73de/250px-Mondrian_lookalike.svg.png

Lekker op de bank

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Oh en natuurlijk een extension per protocol en dan alle extensions in één grote file stoppen zodat je nooit meer naar een andere tab in je IDE hoeft te gaan.

iOS developer

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

https://github.com/Enterp...FizzBuzzEnterpriseEdition

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Ealanrian
Die zit goed in elkaar. Ik heb nog geen stuk gevonden waar werk word gedaan...

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
@Discourse discussie: recentelijk kwam ik Flarum tegen, die ziet er wel goed uit (zowel interface als technisch). Het is nog in beta maar het lijkt een goede Discourse vervanger/opvolger.

• Alex)
Chris7 schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:23:
@Discourse discussie: recentelijk kwam ik Flarum tegen, die ziet er wel goed uit (zowel interface als technisch). Het is nog in beta maar het lijkt een goede Discourse vervanger/opvolger.
De devs van Flarum zeggen er zeer nadrukkelijk bij dat ze Flarum op dit moment nog niet bruikbaar achten voor gebruik in een productieomgeving.

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 11:15
Alex) schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:25:
[...]

De devs van Flarum zeggen er zeer nadrukkelijk bij dat ze Flarum op dit moment nog niet bruikbaar achten voor gebruik in een productieomgeving.
Wel fijn dat ze dit gewoon aangeven.

Ziet er inderdaad Discourse achtig uit, maar met een beter tintje vind ik zelf. Ben wel benieuwd :D

• incaz
Chris7 schreef op maandag 14 september 2015 @ 15:23:
Ik ben nog steeds aan het uitvogelen wat nou fijne nieuwe UI's zijn voor forums. Ik heb nooit de moeite genomen om een account aan te maken op DailyWTF, dus ook niet echt uitgeprobeerd hoe dat werkt en of dat beter was. Ik vond veel van die gadgets van Discourse voor niet-ingelogde gebruikers in elk geval niet heel veel meerwaarde bieden (zoals het aantal keren dat een link is aangeklikt) en continuous scrolling eigenlijk nog steeds irritant.

• pedorus
  • Niet online
Alex) schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:14:
Eerder deze week postte iemand van TDWTF een bugreport op meta.discourse.org, iets over knoppen die in de mobiele weergave in een andere volgorde stonden dan in de desktopweergave. In reactie daarop heeft Atwood de reporter en vrijwel alle andere accounts van TDWTF een permaban gegeven. :')
Niet perma: https://what.thedailywtf....cocalypse-thread/51117/14

verder een echte WTF..

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12 12:14

TheNephilim

Wtfuzzle

Wat een rust en vrede hier! Is iedereen vrij ofzo? :9

• Ealanrian
Nee iedereen is "druk"

• Otherside1982
  • Laatst online: 10:50
Druk bezig om uit te vissen wat ik al gedaan heb en wat ik nog moet doen voor een kleine change-request. Twee maanden geleden aan begonnen voor mijn verlof, na mijn verlof meer dan een maand aan andere dingen gewerkt en nu zit ik met een half afgewerkte boel in een lokale kopie die ondertussen al een eind achterloopt op source control. De merge gaf gelukkig maar 1 conflict.
Ik heb bepaalde stukken nieuwe code waarbij ik me afvraag waarom ik die ook alweer nodig had, blijkbaar te weinig commentaar bij gezet. :O

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:07
Ik durf bijna niet meer posten na afgelopen weekend :+
Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
*** NOG GEEN NIEUW TOPIC OPENEN AUB!! ***
(zie .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➒")

Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.